(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 15 اسفند 1390- شماره 20160

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اوباما: جنگ با ايران بازي رايانه اي نيست
مردم آمريكا : به حمايت از ايران آيپك را اشغال مي كنيم
تلاش ناكام عربستان براي جدا كردن عراق از ايران و محور مقاومت
ساخت هواپيماي بدون سرنشين توسط دانشجويان دانشگاه بابل
محققي:برگزاري دكتراي حرفه اي فيزيوتراپي به دانشگاه علوم پزشكي واگذار شد
اهداي ماهي قرمز و هفت سين در ازاي زباله خشك
اهتمام ويژه به افزايش توانمندي هاي فرودگاه امام
وزير آموزش و پرورش: مخالف مشق هاي سنگين براي تعطيلات نوروزي هستم
نرخ سود تسهيلات صنعت افزايش يافت



اوباما: جنگ با ايران بازي رايانه اي نيست

رئيس جمهور آمريكا با بيان اينكه جنگ با ايران بازي رايانه اي نيست گفت: حمله نظامي به ايران اختلالات بي سابقه اي در عرضه جهاني نفت بوجود خواهد آورد و چرخ اقتصاد جهان را متوقف خواهد كرد.
باراك اوباما، در مصاحبه با نشريه آتلانتيك با نادرست خواندن طرح مقابله نظامي با ايران گفت: تاريخ نشان داده ؛ تنها راه براي حل مسائلي از اين قبيل اين است كه خود كشور به طور يكجانبه تصميم بگيرد بدون دخالت نظامي به تسليحات هسته اي دست پيدا نكند.
وي افزود: اكنون آنچه مستقيما درباره ايران مي بينيم و مي شنويم اين است كه برنامه تسليحات هسته اي از ديدگاه آنها غيراسلامي و گناه است و اين سخنراني رسمي رهبر معظم اين كشور و وزيرخارجه ايران است.
اوباما با اشاره به هرگونه سناريوي درگيري با ايران گفت: چشم انداز بالا گرفتن تنشها تحت اين سناريوها به شدت خطرناك است علاوه بر هزينه هاي انساني كه در خاورميانه به دنبال خواهد داشت تاثير آن بر اقتصاد را نيز بايد تصور كنيد.
وي افزود: احتمال اختلالات بي سابقه اي در عرضه جهاني نفت بوجود خواهد آمد و مي توان گفت چرخ اقتصاد جهاني متوقف خواهد شد.
رئيس جمهور آمريكا در ادامه تصريح كرد: جمهوريخواهان قصد دارند كه به نوعي مسئله هسته اي ايران را به سمت نظامي بكشانند اما باراك اوباما به عنوان رئيس جمهور آمريكا اين اقدام را نخواهد كرد؛ ببينيد به عقيده من هركسي كه در اين صندلي مي نشيند بايد از بهاي اقدامات خود آگاهي داشته باشد و اگر نخواهد بهاي اقدام نظامي را بسنجد، اصلا نبايد به اين صندلي تكيه كند زيرا اين مسئله واقعا جدي است، جنگ با ايران بازي رايانه اي نيست و ما در حال بازي كردن نيستيم.

 



همزمان با نشست مشترك اوباما، شيمون پرز و نتانياهو در واشنگتن
مردم آمريكا : به حمايت از ايران آيپك را اشغال مي كنيم

سرويس سياسي-
همزمان با آغاز به كار نشست سالانه كميته روابط عمومي آمريكا و اسرائيل، «جنبش تسخير آيپك» در مخالفت با اقدامات ضدايراني اين كميته اعلام موجوديت كرده و در واشنگتن دست به تظاهرات زد.
همزمان با نشست سالانه كميته روابط عمومي آمريكا و اسرائيل «آيپك» كه نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي روز گذشته در آن سخنراني كرد، گروه هاي ضد جنگ با اعلام موجوديت جنبش تسخير آيپك، فشار بر كاخ سفيد در مخالفت با تهديدهاي تل آويو بر ضد ايران را آغاز كرد.
جنبش تصرف آيپك در بيانيه هاي جداگانه از باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا خواست در ديدار امروز خود با نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي، تهديدهاي اين رژيم درباره جنگ با ايران و درگيري با فلسطينيان را رد كند. جولي ايوانز، از بنيانگذاران گروه «كد پينك» (كد صورتي) و فعالان جنبش تسخير آيپك همان فردي است كه پنجشنبه شب در نيويورك و به هنگام سخنراني انتخاباتي اوباما در منهتن، خطاب به وي فرياد زد «قدرت رهبريت خودت را به كار ببر، ما خواستار جنگ با ايران نيستيم». اوباما نيز در آن نشست تلاش كرد با جملاتي طنزآميز، از شدت اين اعتراض صريح بكاهد.
روزنامه «هافينگتون پست» در گزارشي به واقعيت هاي موجود درباره آيپك پرداخته و نوشت: «نشست سالانه آيپك در سال جاري ميلادي در واشنگتن كه انتخابات رياست جمهوري آمريكا را پيش رو دارد از يك سو جنجالي است؛ فعالان جنبش اشغال وال استريت به دنبال فاش كردن نقش لابي گرهاي ثروتمند در انتخابات رياست جمهوري آمريكا هستند.
جنبش اشغال وال استريت با كساني كه در جهان مخالف نقض حقوق بشر و حقوق بين المللي توسط اسرائيل هستند، اعلام همبستگي كرده است.
هر سال رئيس جمهور، سناتورهاي قدرتمند و اعضاي كنگره آمريكا براي تاكيد بر وفاداري واشنگتن به تل آويو در اين نشست سالانه سخنراني مي كنند.
تاثير چشمگير آيپك در سياست خارجي آمريكا را مي توان در به راه افتادن جنگ عراق و تمايل برخي مقامات آمريكايي براي حمله به ايران مشاهده كرد.
آيپك همچنين به خاطر تاثيرگذاري در ارائه لوايح ضد فلسطيني و ضدحقوق بشر در كنگره آمريكا مشهور است. آيپك مهم ترين بخش از لابي اسرائيل در آمريكا محسوب مي شود.
دانشكده ارتباطات و روزنامه نگاري دانشگاه كاليفرنياي جنوبي در گزارش اخير خود اعلام كرده، از سال 1990 لابي طرفدار اسرائيل نزديك به 96 ميليون دلار در كمپين هاي كنگره آمريكا هزينه كرده است.
اگرچه آيپك مدعي است كه در فضاي سياسي آمريكا دخالت نمي كند، اما بر كسي پوشيده نيست كه آيپك با حمايت هاي مالي خود از كانديداهاي انتخابات كنگره و رياست جمهوري بر رفتار و سياست هاي آنها تاثير مي گذارد.
گزارش هاي جديد حاكي از آن است كه «شلدون آدلسون»، يكي از اعضاي كميته اجرايي آيپك كه هشتمين فرد ثروتمند آمريكاست، در ماه ژانويه به «نيوت گينگريچ»، كانديداي جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري آمريكا 10 ميليون دلار كمك كرده است.
گينگريچ اعلام كرده، هدف آدلسون از اين كمك مالي به خاطر موضع او در قبال اسرائيل است.
آدلسون در سخنراني هاي انتخاباتي خود اظهار داشته است: پيشينه افرادي كه خود را فلسطيني مي نامند، مطالعه كنيد تا بفهميد چرا گينگريچ مي گويد مردم فلسطين «مردمي اختراع شده»، هستند.
با ظهور جنبش اشغال كه به خاطر خشم عمومي عليه نقش شركت ها و گروه هاي خاص در سياست داخلي و خارجي آمريكا ايجاد شده، امسال تأثير آيپك بر سياست خاورميانه آمريكا بيش از هر زمان مورد چالش قرار مي گيرد. جنبش اشغال توانسته مسأله اختلاف ثروت و فساد شركت ها را تبديل به تيتر اصلي رسانه ها كند. مسأله عدالت جهاني به طور فزاينده اي تبديل به يكي از محورهاي جنبش اشغال شده و فعالان اين جنبش داراي روابط مجازي با فعالان ديگر از بارسلونا گرفته تا قاهره و آتن هستند.
جنبش اشغال در اعتراضات اخير خود پلاكاردهايي با خود حمل مي كرد كه بر روي آن نوشته شده بود، «وال استريت را اشغال كنيد، نه فلسطين»، به همين دليل لابي اسرائيل در آمريكا جنبش اشغال را به يهود ستيزي متهم كرد. اما دفاع از حقوق بشر و دفاع از حقوق مردم فلسطين براي احترام و عدالت پس از دهه ها اشغال و دفاع از حقوق فلسطينيان در برابر تبعيض نژادي در سرزمين هاي اشغالي، يهود ستيزي محسوب نمي شود.
اين توهين كهنه ديگر قدرت خود را از دست داده، زيرا مردم آمريكا از شرايط مردم فلسطين آگاه تر شده اند. نقش جنبش اشغال در حال حاضر حل و فصل اين مناقشه 64 ساله نيست، اما هدف آن جلب توجهات به روشي است كه آيپك در لابي اسرائيلي به وسيله آن روند سياسي در آمريكا را تحريف مي كند.
آيپك ساليان سال از حسني مبارك، ديكتاتور سرنگون شده مصر حمايت مي كرد و در حال حاضر از قدرت خود استفاده مي كند تا در كنگره آمريكا با موضوع حمله به ايران موافقت شود.
سياست مورد ترجيح آيپك حمايت از اسرائيل و حركت بر عليه منافع مردم آمريكاست.
آيپك اين سابقه را دارد كه حاميان ديپلماسي واقعي را مورد تحريف قرار داده است.
در سال گذشته يكي از اعضاي آيپك يك خبرنگار را كه تلاش داشت مسأله ارائه اطلاعات نادرست توسط بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل به كنگره آمريكا را فاش كند، مورد ضرب و شتم قرار داد.
روزنامه نيويورك تايمز نيز نوشت: نتانياهو، نخست وزير اسرائيل بايد بداند كه تشويق او در كنگره به خاطر سياست هايش نبوده، بلكه لابي اسرائيل اين تشويق را براي او خريده است.
آيپك در نشست امسال خود نيز تلاش مي كند، حمايت ها براي حمله به ايران را جلب كند و از طرفي اشغال فلسطين ادامه پيدا كند.
جنبش اشغال نيز با شعار «آيپك را اشغال كنيد» در مقابل محل برگزاري اين نشست دست به اعتراض مي زند.»
سايت اينترنتي «آنتي وار» نيز با انتشار گزارشي، 10 دليل براي خطرناك بودن آيپك براي آمريكايي ها عنوان كرد.
ترويج سياست هاي اسرائيل، ترغيب كنگره براي جنگ با ايران، درخواست حمايت بي قيد و شرط واشنگتن از تل آويو، اتهام ضد يهودي بودن به منتقدان و اختصاص پول ماليات دهندگان آمريكايي به اسرائيل از جمله دلايل ذكر شده در اين گزارش در مورد خطرناك بودن آيپك براي آمريكايي هاست.
مديا بنجامين، عضو گروه «كد صورتي» و از سازمان دهندگان جنبش تسخير آيپك، در مورد خطرات اين كميته آمريكايي- اسرائيلي گفت: آمريكا در ده سال گذشته در حال جنگ بوده و مردم آمريكا به سياست خارجي جديدي نياز دارند كه بر ديپلماسي تمركز داشته باشد ولي آيپك ما را در مسير خطرناك جنگ با ايران سوق مي دهد. وي افزود: ما دست به تظاهرات مي زنيم تا از رهبرانمان بخواهيم از حركت در مسير خطرناك آيپك در حمله به ايران خودداري كنند و از نقض هاي مكرر حقوق بشر توسط اسرائيل و اقدامات غيرقانوني آن در توسعه شهرك سازي ها در كرانه باختري حمايت نكنند.
اين جنبش همچنين اعلام كرده است، دوشنبه شب از ساعت 30:7 تا 9 به وقت محلي و به هنگام مذاكرات نتانياهو با نيوت گينگريچ، نامزد افراطي و ضد اسلام جمهوريخواهان آمريكا در انتخابات رياست جمهوري پيش رو، تظاهرات ديگري را مقابل مقر آيپك در واشنگتن، پايتخت آمريكا برگزار خواهد كرد. جنبش تسخير آيپك در بيانيه خود، علاوه بر درخواست به كارگيري سياست خارجي جديد از سوي آمريكا در خاورميانه، مبارزه با نفوذ لابي اسرائيل در كنگره آمريكا را خواستار شده است. جنبش تسخير آيپك مورد حمايت جنبش تسخير وال استريت، گروههاي كدپينك، ايجاد كنندگان صلح ميان مذاهب، صداي يهوديان براي صلح و بيش از 130 گروه ديگر است كه همگي مدافع صلح و مخالف جنگ با ايران هستند.
در همين حال، روزنامه نيويورك تايمز گزارش داد شمار افراد شركت كننده در اجلاس امسال آيپك، بيش از سال هاي گذشته است و افراد شركت كننده در آن، تلاش خود را به كار بسته اند تا به اوباما براي در پيش گرفتن موضع سخت تري عليه ايران فشار وارد كنند.
روزنامه صهيونيستي «جروزالم پست» نيز مدعي شد، انتظار آنها از اوباما اين است كه در جايگاه رئيس جمهور به نتانياهو تضمين بدهد، اگر ايران از خط قرمزهاي معيني بگذرد، با حمله آمريكا روبه رو خواهد شد.
به نوشته اين روزنامه، چنين تضميني حتي مي تواند در قالب يك نامه محرمانه مطرح شود.
گفتني است آيپك قدرتمندترين لابي صهيونيسم در آمريكا محسوب مي شود و تأثير بسزايي در تعيين سياست دولت آمريكا بخصوص در خاورميانه دارد. اين كميته از دهه 1950 شروع به فعاليت نموده و از همان بدو تأسيس، هدف خود را مبارزه براي تصويب قوانيني در جهت حمايت از اسرائيل در آمريكا اعلام كرده است. سازمان ايپك مادر تمامي سازمان هاي يهودي آمريكا و در واقع بزرگ ترين آنهاست. اين سازمان مسئول هماهنگي و برنامه ريزي جهت فعاليت تمامي سازمان هاي يهودي آمريكاو همچنين مسئول اصلي جمع آوري كمك و اعانه براي اسرائيل به شمار مي رود كه با ارتباط تنگاتنگ با بيش از 60 اتحاديه ديگر، مسئول ايجاد كانال هاي جديد براي نفوذ رژيم صهيونيستي در آمريكا نيز محسوب مي شود.
اين كميته در كنفرانس امسال خود بر دو موضوع سازش و برنامه هسته اي ايران تمركز كرده است.

 



تلاش ناكام عربستان براي جدا كردن عراق از ايران و محور مقاومت

روزنامه الديار لبنان با اشاره به تلاش عربستان براي نزديكي به عراق نوشت: عربستان تلاش دارد عراق را از سوريه و ايران جدا كند ولي نفوذ ايران در عراق ريشه دار است.
اين روزنامه با اشاره به روابط ضعيف عربستان با نوري مالكي نخست وزير عراق در سال هاي گذشته ادامه داد: ممكن است عربستان با سني هاي عراق روابط خوبي داشته باشد ولي نمي تواند با نفوذ ايران در عراق مبارزه كند.
الديار تلاش عربستان براي نزديكي به عراق را يك گام تاكتيكي خواند و افزود: اين اقدام ريشه در آن دارد كه عربستان علاقمند است در نشست سران عرب در بغداد نقشي محوري داشته باشد.

 



ساخت هواپيماي بدون سرنشين توسط دانشجويان دانشگاه بابل

بابل- خبرنگار كيهان:
3 دانشجوي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل موفق به ساخت هواپيماي بدون سرنشين (پهپاد) شدند.
رئيس دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل در اين باره به كيهان گفت: ساخت اين هواپيما با همكاري مهندسان محسن رجبي، مجتبي قلي تبار و مسعود رضواني از دانشجويان اين دانشگاه و با راهنمايي پروفسور گرجي و دكتر علي معظمي گودرزي صورت گرفته است.
دكتر عسكر جانعلي زاده در ادامه افزود: اميدواريم توسط اساتيد و دانشجويان مجرب اين دانشگاه در آينده شاهد اختراعات ديگري باشيم.

 



محققي:برگزاري دكتراي حرفه اي فيزيوتراپي به دانشگاه علوم پزشكي واگذار شد

معاون آموزشي وزارت بهداشت از واگذاري ارائه دوره دكتراي حرفه اي فيزيوتراپي به دانشگاه علوم پزشكي تهران خبر داد.
محمدعلي محققي در گفت وگو با ايسنا با تاكيد بر اينكه نخستين دوره پذيرش دانشجو در دوره دكتراي حرفه اي فيزيوتراپي به صورت آزماشي و با تعداد محدود دانشجو در دانشگاه علوم پزشكي تهران اجرا مي شود، گفت: برنامه آموزشي اين دوره در دانشگاه مجري تدوين مي شود.
محققي با بيان اينكه ظرفيت پذيرش در اين دوره حداكثر 15 نفر است، گفت: اگرچه پيش بيني مي شود كه داوطلبان زيادي متقاضي ورود به اين دوره باشند ولي به هر حال هرچه ظرفيت محدودتر باشد بهتر مي توان اين دوره را برگزار كرد. معاون آموزشي وزارت بهداشت از برگزاري آزمون براي دوره دكتراي فيزيوتراپي خبر داد و افزود: البته نحوه برگزاري و چگونگي آزمون ورودي اين دوره توسط دانشگاه علوم پزشكي تهران طراحي مي شود.

 



اهداي ماهي قرمز و هفت سين در ازاي زباله خشك

شهرداري منطقه 3 تهران در آستانه فصل بهار در ازاي دريافت پسماند خشك به شهروندان ماهي قرمز، هفت سين، سبزه، نهال و گلدان اهدا مي كند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه 3، رضا مددي معاون امور شهري و فضاي سبز اين منطقه با اعلام اين خبر گفت: اداره بازيافت به منظور ترويج فرهنگ درختكاري و همچنين تفكيك زباله هاي خشك در منازل اقدام به اجراي اين طرح از پانزدهم تا پايان اسفندماه كرده است.
مددي در ادامه خاطر نشان كرد: شهروندان مي توانند پسماندهاي خشك و غيرقابل استفاده اي كه در خانه تكاني شب عيد جمع مي شود به غرفه هاي بازيافت و همچنين كتاب ها و كاغذهاي باطله را به خانه هاي بازيافت مستقر در محلات تحويل دهند و در ازاي آنها سبزه، هفت سين، نهال، گلدان و ماهي قرمز بگيرند.
وي با بيان اينكه هفت سين هاي پيش بيني شده از مواد بازيافتي تهيه شده اند، افزود: در حال حاضر 11 غرفه و 4 خانه بازيافت در سطح منطقه 3 فعال هستند.
معاون شهرداري منطقه 3 تهران همچنين از اجراي طرح جمع آوري پسماندهاي حجيم در سطح منطقه خبر داد و افزود: در اين طرح شهروندان ضمن تماس با شماره تلفن 137 در صبح روزهاي جمعه مي توانند پسماندهاي حجيم خانگي خود را به ماموران بازيافت تحويل دهند.

 



وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد
اهتمام ويژه به افزايش توانمندي هاي فرودگاه امام

وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر لزوم توجه خاص شركت فرودگاهها به فرودگاه امام خميني(ره) گفت: خواسته وزارت راه اين است كه با اهتمام ويژه نسبت به افزايش توانمندي هاي فرودگاه امام اقدام شود.
به گزارش فارس، ديروز با حضور وزير راه و شهرسازي مراسم توديع محسن اسماعيلي با سمت مديريت شركت فرودگاههاي كشور و معارفه معاون وي (محمود رسولي نژاد) به عنوان مديرعامل جديد، برگزار شد.
در اين مراسم علي نيكزاد اظهار داشت: صنعت حمل و نقل هوايي مثلثي كه با تجميع 3 ضلع آن خدمت به مردم و ايمني پرواز شكل مي گيرد.
وي ادامه داد: يكي از ضلع هاي اين مثلث، سازمان هواپيمايي كشوري است كه با قوانين و مقررات ايمني و امكان انتقال دانش، نقش حاكميت را در صنعت ايفا مي كنند.
وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: ضلع ديگر اين مثلث شركت هاي هواپيمايي هستند كه تلاش مي كنند سرويس دهي منظم، ايمن و مطلوب داشته باشند.
نيكزاد اضافه كرد: ضلع سوم مثلث مذكور شركت فرودگاههاي كشور است كه با اجراي قوانين مراقبت پرواز و مسائل حفاظتي سعي مي كند سفري ايمن براي مسافران فراهم شود.
وزير راه و شهرسازي ضمن تاكيد بر پشتيباني قوي وزارت راه و شهرسازي از صنعت هوايي كشور، خاطرنشان كرد: از مديرعامل جديد شركت فرودگاههاي كشور انتظار داريم برنامه هدفمند در بخش ارتقاي صنعت داشته باشد.
نيكزاد ادامه داد: توسعه فرودگاهها با اهداف افزايش سرويس دهي مطلوب و استفاده بهينه از سرمايه بخش خصوصي، مورد نظر وزارت راه و شهرسازي است.
وزير راه و شهرسازي ضمن تاكيد بر لزوم توجه خاص شركت فرودگاهها به فرودگاه امام خميني(ره)، خاطرنشان كرد: خواسته وزارت راه اين است كه با اهتمام ويژه نسبت به افزايش توانمندي هاي فرودگاه امام اقدام شود.
وي ادامه داد: همچنين حضور جدي شركت فرودگاهها در مباحث تخصصي كه موجب بالا رفتن درآمد فرودگاهي و باز كردن آسمان بسته ايران مي شود، جزو خواسته هاي ما از مديرعامل جديد است.
وزير راه و شهرسازي همچنين تاكيد كرد: لازم است با مردم و كارمندان با عدالت و تواضع رفتار شود.


 



وزير آموزش و پرورش: مخالف مشق هاي سنگين براي تعطيلات نوروزي هستم

وزير آموزش و پرورش درباره تكاليف نوروزي دانش آموزان در ايام عيد نوروز سال 91 گفت: نوروز 91 از مشق هاي سنگين و خسته كننده خبري نيست.
حميدرضا حاجي بابايي، وزير آموزش و پرورش در گفت وگو با فارس درباره برنامه ايام نوروز دانش آموزان گفت: اعتقاد ندارم تعطيلات نوروز براي تربيت تعطيل است بلكه تربيت هيچگاه تعطيل شدني نيست.
وي با بيان اينكه قصد نداريم در ايام تعطيلات نوروز برنامه هاي خسته كننده به دانش آموزان ارائه دهيم، گفت: به عنوان مثال ورزشكاري كه براي يك هفته به تعطيلات مي رود، براي آنكه روي فرم باقي بماند، يك سري نرمش و ورزش را در روز انجام مي دهد اما تمام وقتش به ورزش كردن نمي گذرد.
حاجي بابايي با تاكيد بر اينكه در طول ايام نوروز نيز براي دانش آموزان برنامه هايي ارائه مي شود كه ايام درس و مدرسه يادآوري شود، ادامه داد: بهترين نوع تربيت، زماني است كه خانواده ها با هم هستند و اقوام همديگر را مي بينند؛ حضور دانش آموزان در كنار والدين بهترين نوع تربيت محسوب مي شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين وعده را مي دهيد كه در طول ايام نوروز تكليف اضافي و سنگين به دانش آموزان داده نشود، گفت: بنده در تحول بنيادين از كتاب سنگين، از ساعت سنگين، از روزهاي سنگين و برنامه هاي سنگين عبور كرده ام و به طور مستقيم به «متناسب سازي حجم و محتواي كتب درسي و ساعات و روزهاي آموزشي با توانمندي ها و ويژگي هاي دانش آموزان» اشاره شده است.

 



نرخ سود تسهيلات صنعت افزايش يافت

عضو كارگروه حمايت از توليد از افزايش نرخ سود تسهيلات صنعت به 27 درصد خبر داد.
آرمان خالقي در گفت وگو با فارس با اشاره به افزايش نرخ سود بانكي اظهار داشت؛ پس از مصوبه شوراي پول و اعتبار مبني بر افزايش نرخ سود بانكي، سيستم بانكي به راحتي اين موضوع را جا انداخت كه چون سود سپرده افزايش يافته بايد سود تسهيلات نيز بالا رود.
عضو كارگروه حمايت از توليد ادامه داد: از طرفي توليدكننده همواره نياز مبرم به منابع مالي دارد و به همين دليل با وجود توجيه پذيري اقتصادي حاضر است هر نوع منابع مالي را با تسهيلات بالا دريافت كند.
به گفته وي پس از تصميم اخير شوراي پول و اعتبار براي افزايش نرخ سود سپرده، نرخ سود تسهيلات براي بخش توليد تا 27 درصد نيز بالا رفته و در برخي موارد اين نرخ با احتساب هزينه مالياتي، كارمزد بانك و هزينه بيمه تا 32 درصد نيز رسيده است.
وي ادامه داد: پيش از تصميم اخير شوراي پول و اعتبار، نرخ سود تسهيلات براي بخش توليد بين 12 تا 17 درصد بود هرچند پرداخت تسهيلات 12 درصدي به سختي صورت مي گرفت ولي نرخ سود تسهيلات تقريبا حدود 17 درصد بود كه هم اكنون اين رقم حدود 10 درصد افزايش يافته است. وي تصريح كرد: با افزايش نرخ سود تسهيلات منابع مالي گرانتر به دست توليدكنندگان مي رسد در حالي كه رقباي ما در كشورهاي ديگر تسهيلات با نرخ 4 تا 7 درصدي دريافت مي كنند.
خالقي با اشاره به مشكل 3 قفله شدن بانكها در سالهاي گذشته گفت: به عنوان مثال يك توليدكننده براي خريد مواد اوليه خود تسهيلات يك ساله به ميزان 100 ميليون تومان از سيستم بانكي دريافت مي كند كه با احتساب تورم، اين نياز در سال بعد به 120 ميليون تومان مي رسد و اگر بخواهيم رشد توليد را نيز در اين كارخانه در نظر بگيريم نياز اين بنگاه توليدي در سال دوم حدود 140 ميليون تومان بود.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه سيستم بانكي به توليدكنندگان فشار مي آورد كه براي دريافت تسهيلات جديد، بدهي خود را سر مدت يك سال تسويه كنند و حتي در اين صورت نيز ممكن است همان 100 ميليون تومان را در سال دوم به متقاضي ارائه كنند و انعقاد قرارداد جديد را نيز منوط به پرداخت تمام بدهي توليدكننده مي دانند.
خالقي ادامه داد: ممكن است با نرخ هاي جديد سود تسهيلات، بانكها در پرداخت وام به بخش صنعت كمي بهتر از قبل عمل كنند اما در نهايت سود بالاي تسهيلات چندان براي توليدكنندگان مناسب نخواهد بود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14