(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 15 اسفند 1390- شماره 20160

چطور كار خوبي را تبديل به عادت كنيم؟!
مراقب گلدان هايتان باشيد
نقصان هاي رشد خلاقيت هاي كودكان
يخچال جاي مناسبي براي نگهداري تخم مرغ نيست
آب آلوئه ورا معجوني همه فن حريف
نشانه هاي سكته مغزي
راهي سريع براي نظافت منزل



چطور كار خوبي را تبديل به عادت كنيم؟!

آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده ايد كه عادات درست و يا غلط شما چطور به وجود مي آيند؟ و يا اين كه براي ايجاد يك عادت جديد و خوب چطور بايد عمل كنيم؟
روانشناسان عادت را پاسخ شرطي به يك محرك تعريف كرده اند. عادت در نتيجه پاسخ دادن به شكل خاص به يك محرك ويژه، و اغلب در اوايل زندگي صورت خارجي پيدا مي كند.
انسان بدون هرگونه عادتي متولد مي شود شما عادت هايتان را از دوران طفوليت كسب كرده ايد. هر عادت به مدت زماني احتياج دارد تا شكل بگيرد. بدون شك عواملي هستند كه باعث مي شوند عادت جديدي شكل گرفته و جايگزين عادت هاي بد ما شوند.
هفت مرحله شكل گيري عادت جديد
1- تصميم بگيريد
تصميم بگيريد كه در 100درصد مواقع مي خواهيد رفتار جديدي را به نمايش بگذاريد. براي مثال: اگر تصميم مي گيريد صبح ها زود از رختخواب بيرون بياييد و ورزش كنيد، ساعت را براي زمان معيني كوك كنيد. با بلند شدن صداي زنگ، بلافاصله از رختخواب بيرون بياييد. لباس هاي ورزشي خود را بپوشيد و جلسه ورزش را شروع كنيد.
2- هرگز استثنا قائل نشويد
استثنايي براي اين عادت جديد قائل نشويد. بهانه نياوريد و توجيه نكنيد. از تصميمي كه گرفته ايد عدول نكنيد. اگر تصميم گرفته ايد ساعت 6صبح از خواب بيدار شويد، خودتان را تحت نظمي درآوريد كه صبح ها در اين زمان از خواب بيدار شويد تا اينكه در اين كار يك حالت خود به خودي پيدا كنيد.
3- تصميم خود را با ديگران در ميان بگذاريد
به اطرافيان خود بگوييد كه قصد داريد رفتار خاصي را به نمايش بگذاريد. وقتي بدانيد ديگران نظاره گر شما هستند با جديت بسيار بيشتري كارتان را انجام مي دهيد.
4- خودتان را در ذهن مجسم كنيد
در ذهن خود ببينيد كه آن رفتار بخصوص را به نمايش گذاشته ايد. هر چه بيشتر خودتان را مجسم كنيد كه برنامه مورد نظرتان را با موفقيت انجام مي دهيد، امكان دستيابي به خواسته هايتان بيشتر مي شود.
5- از تأييدها و تلقينات مثبت استفاده كنيد
بارها از تأييد و تلقين مثبت استفاده كنيد. اين تكرار به ميزان زياد سرعت شكل گيري عادت جديد را در شما افزايش مي دهد. براي مثال مي توانيد بگوييد: من همه روزه ساعت 6صبح از خواب بيدار مي شوم و بلافاصله شروع به ورزش مي كنم. قبل از اينكه به خواب برويد اين موضوع را به خود تلقين كنيد. در اغلب مواقع، دقايقي قبل از آنكه صداي صداي زنگ ساعت بلند شود، شما از خواب بيدار خواهيد شد.
6- مصمم شويد كه مداومت داشته باشيد
آنقدر رفتار جديد را انجام دهيد كه اگر زماني آن را انجام نداديد، ناراحت شويد!
7- به خودتان پاداش بدهيد
از همه مهمتر به خودتان به خاطر كاري كه مي كنيد پاداش بدهيد. هر بار كه به خودتان پاداش مي دهيد، رفتارتان را تأييد و آن را تقويت مي كنيد.

 



مراقب گلدان هايتان باشيد

براي نگهداري گلدان هاي خود راهكارهايي وجود دارد كه باعث طراوت و رشد گياهان مي شود.
آب داخل ظرف گلدان و يا محفظه اي كه گلدان را در آن قرار داده ايد، به صورت روزانه عوض كرده و داخل ظرف آب تازه بريزيد.
اگر حتي داخل ظرف فوم و يا اسفنج مخصوص هم وجود داشته باشد، شما بايد تا بالاي اسفنج و يا فوم آب بريزيد، با اين كار گل ها عمر درازتري خواهندداشت. اگر كل آب ظرف را عوض مي كنيد بهتر است خود ظرف را نيز بشوييد. براي اينكه گل هاي شما مدت زمان بيشتري تازه و سالم بمانند مي توانيد از انواع مختلف غذاهاي مخصوص گل و گياهي كه در بازار موجود است استفاده كنيد به اين منظور مي توانيد مقداري از غذاي مخصوص را در گلدان حاوي گل بريزيد مي توانيد اين غذاها را از گل فروشي ها تهيه كنيد.
اين نوع غذاها مواد موردنياز گياه را به آن مي رساند، از رشد باكتري هايي كه منجر به مسدود شدن ساقه گياه و عدم رسيدن آب به قسمت هاي بالايي مي شوند جلوگيري مي كنند. جوانه ها و غنچه ها را شكوفاكرده و به طوركلي عمر دسته گل شما را افزايش مي دهد.
استفاده از اين مكمل هاي غذايي براي گياهان يكي از بهترين راههاي افزايش طول عمر آنها است. فقط بايد دقت داشته باشيد كه طبق دستورالعملي كه بر روي بسته مكمل نوشته شده عمل كنيد. اگر به طور صحيح از اين مكمل ها استفاده نكنيد، امكان آسيب رساندن به گل ها وجود دارد.
استفاده از اين مكمل هاي غذايي براي گياهان يكي از بهترين راههاي افزايش طول عمر آنها است. فقط بايد دقت داشته باشيد كه طبق دستورالعملي كه بر روي بسته مكمل نوشته شده، عمل كنيد. اگر به طور صحيح از اين مكمل ها استفاده نكنيد، امكان آسيب رسيدن به گل ها وجود دارد.
برش مكرر ساقه ها
هرچند روز يكبار، گل ها را از ظرف خود خارج كرده و ساقه هاي آن را كوتاه كنيد. از انتهاي ساقه به اندازه 3تا 4 سانتي متر كوتاه كنيد. براي اينكه گياه بتواند به بالاترين ميزان آب را بالا بكشد، بايد انتهاي ساقه را به صورت زاويه دار ببريد، مي توانيد از يك چاقوي تيز، يا قيچي باغباني استفاده كنيد.
سعي كنيد به ساقه گل فشار وارد نكنيد چرا كه هر آسيبي كه به ساقه برسد از جذب آب ممانعت خواهدكرد. هرگونه شكوفه و يا برگ آسيب ديده را نيز از گل جدا كنيد. براي اينكه به ساقه ها آسيبي وارد نشود مي توانيد پيش از درآوردن گل ها از ظرف آنها را با يك نخ به هم متصل كنيد و سپس از داخل گلدان جدا نماييد. سپس آنها را داخل ظرف جديدي كه با آب تازه و مكمل موردنظر پر شده است بگذاريد و نخ را از اطراف آن باز كنيد.
تعويض آب و مكمل غذايي
ابتدا بايد گلدان را تميز كرده و سپس آب را به دماي اتاق رسانده و مكمل را به آن اضافه كرده و سپس گل ها را در داخل آن قرار دهيد. بايد مطمئن شويد كه هيچ گونه خار و خاشاك يا غبار روي آب قرار نگرفته باشد (مانند برگ و قسمت هاي مختلفي از ساقه) چرا كه اين امر مي تواند باعث تشديد رشد باكتري ها در گلدان شده و عمر گل ها را كاهش دهد.
گل ها را در محيط خنك قرار دهيد
دماي مناسب براي بيشتر گل ها چيزي در حدود 65 تا 72 درجه فارنهايت بوده و بهتر است به طور مستقيم در زير تابش نور خورشيد، گرما و سرماي شديد قرار نگيرند. همچنين نبايد گل ها را در زير فن هاي سقفي و يا در بالاي تلويزيون و مكمل هايي كه اشعه گرم از آن ساطع مي شود قرار دهيد چرا كه اين گونه وسايل از خود گرما توليد كرده و سبب مي شوند كه گل آب خود را از دست بدهد. همچنين نبايد گلدان ها را در كنار ميوه هاي رسيده قرار دهيد چرا كه ميوه از خود قدري گاز اتيلن ساطع مي كند كه مي تواند براي گل ها مضر باشد و آن را به طور نابهنگام پژمرده كند.
باغدار

 



نقصان هاي رشد خلاقيت هاي كودكان

عليرضا ضيايي
زندگي در قرن بيست ويكم در همه ابعاد با آنچه گذشتگان ما حتي در يك قرن پيش تجربه كرده اند تفاوت هاي زيادي كرده است.
گذشته از پيشرفت هاي علمي و اضافه شدن روزافزون تكنولوژي به زندگي بشر امروزي و ماشيني تر شدن زندگي شاهد تغيير نيازهاي افراد، روابط بين آنها و به طور كلي تغيير در زندگي اجتماعي انسان ها هستيم.
اين تغييرات به قدري شگرف و تأثيرگذارند كه حتي روابط صميمي و عاطفي ما را دگرگون كرده است.
يكي از مهمترين موارد در بررسي علل بروز اين معضلات به نقش خانواده در تربيت فرزندان و همچنين مدارس در كمك به رشد و شكوفايي همه ابعاد رواني، عاطفي، ذهني، بدني و اجتماعي دانش آموزان مربوط مي شود.
دوران نوجواني نقشي اساسي در شكل گيري شخصيت افراد دارد و تا حدود زيادي نحوه سازگاري آنها با شرايط زندگي آينده را تعيين مي كند. حال آن كه با بررسي الگوي پرورش كودكان درخانواده ها و مدارس مشخص مي شود كه نقص هاي بسياري در كمك به شكوفايي توانايي و خلاقيت كودكان وجود دارد.
امروزه شاهديم كه خانواده هاي بسياري سعي در فراهم كردن بهترين امكانات آموزشي براي فرزندان خود دارند با اين استدلال كه اين روش منجر به موفقيت حتمي نوجوان در زندگي خواهد شد غافل از اين كه پيشرفت تحصيلي تنها يكي از روش ها براي نيل به موفقيت است و نه خود موفقيت.
درگذشته نه چندان دور فشار مضاعف به فرزندان در مدارس مختص به دوره دبيرستان بود اما متأسفانه در حال حاضر اين فشارها به دوره هاي پائين تر تحصيلي هم سرايت كرده است كه علت آن بار ارزشي بسيار زياد و غيرضروري و غيرواقعي است كه خانواده ها براي پيشرفت تحصيلي و تأثير آن در سرنوشت فرزندان خود قائل هستند.
اين امر در بيشتر موارد منجر به ناديده گرفتن جنبه هاي بسيار مهم ديگري از رشد نوجوانان مي شود. در حقيقت به نظر مي رسد به علت نبود اطلاعات و آموزش عمومي براي خانواده ها، پيشرفت تحصيلي در بيشتر مواقع تبديل به اساسي ترين فاكتور براي ارزشيابي مثبت و يا منفي از فرزندان شده است.
البته گاهي جو رقابتي موجود نيز آگاهانه يا ناآگاهانه به اين موضوع دامن مي زند. براستي چند درصد از مردم به اهداف اصلي آموزش آگاهي دارند آيا مي دانند كه اين اهداف سال ها پيش از سوي برجسته ترين متخصصان در روانشناسي پرورشي و بر مبناي كاملا علمي تعيين شده است امروزه برخي مدارس دچار تغييرات غيرعلمي و سليقه اي و حتي گاهي متأثر از رقابت بين چنين مدارسي هستند.
فراموش نكنيم كه به لحاظ علمي پرورش به معناي يك جريان منظم و مستمر براي كمك به رشد جسماني، عاطفي، رواني، اجتماعي و به طور كلي شخصيت افراد است در حالي كه آموزش عبارت است از فعاليت هايي كه به منظور ايجاد يادگيري در يادگيرنده و از جانب آموزگار يا معلم طرح ريزي مي شود.
در واقع پرورش بر رشد تمام ابعاد شخصيت و نه فقط كسب دانش و رشد مهارت هاي ذهني تأكيد دارد و جزيي فراموش شده در رفتار با كودكان در محيط هاي آموزشي است.
هر روز دانش آموزان زيادي را مي بينيم كه ساعات بسيار طولاني و البته غيراستاندارد را در مدارس مي گذرانند و در طي اين زمان مشغول به آموختن دروس هستند. اما در طي يك شبانه روز، كمترين توجه به مسائل و بحران هاي عاطفي، رواني، اجتماعي و ديگر جنبه هاي غيردرسي مي شود.
آيا والدين به اين مسئله توجه دارند كه بسياري از مشكلات دوران بزرگسالي فرزندان به علت نبود مهارت هاي مهمي چون مهارت تصميم گيري، مسئوليت پذيري، تحمل ناكامي، مهارت ابراز احساسات و تخليه صحيح هيجانات و مواردي از اين دست است كه همگي ريشه در دوران كودكي و نوجواني دارد.
وقتي ما هر روز با تأكيد فراوان بر پيشرفت تحصيلي فرزندان، رشد مهارت هاي ديگر را ناديده مي گيريم چطور انتظار داريم آنها در آينده از عهده مشكلاتشان برآيند.
فراموش نكنيم كه براي كسب يك مهارت ساده همچون راه رفتن، كودك بارها و بارها سعي مي كند و زمين مي خورد و خود مي آموزد كه چگونه تعادلش را حفظ و حركت كند و اگر غير از اين باشد هميشه محتاج به كمك اطرافيان خواهد بود.
اين اصل ساده در سازگاري رواني و مسئوليت پذيري كودكان هم صادق است. به ياد داشته باشيم كه خوشبخت كردن افراطي فرزندان نه تنها كمكي براي آنها محسوب نمي شود بلكه زمينه هاي وابستگي و ضعف را در آنها تقويت خواهد كرد در حالي كه بچه ها به طور طبيعي قادر به مواجهه با مشكلات هستند و در برخي از موارد ناكامي هاي كوچك براي آنها بسيار سازنده خواهد بود.
حتي در برخي از مكاتب روانشناسي ناكامي هايي كه كودكان با آنها مواجه شده و با تلاش بر آنها فائق مي آيند، نقش اساسي در قوام شخصيت آنها دارد.
همان طور كه در عمل نيز مي بينيم ورزشكاراني كه بارها تجربه شكست و پيروزي را در محيط هاي ورزشي داشته اند اين تجارب را به زندگي روزمره خود منتقل كرده و معمولا سازگاري بيشتري از خود نشان مي دهند و پايداري بهتري در برابر مشكلات دارند.
ورود به دانشگاه خوب است اما نبايد از اين موضوع غافل شد كه يك جوان موفق حتماً يك فارغ التحصيل دانشگاهي نيست بلكه فردي است كه بيشترين سازگاري را با محيط از خود بروز داده و از ظرفيت هاي بالقوه خود به خوبي استفاده مي كند.
او قادر به رفع نيازهاي عاطفي، رواني و جسماني خويش است و مي تواند با ديگران روابط سالم و سازنده برقرار كند. البته در صورتي كه چنين فردي داراي تحصيلات بالا باشد به مراتب بهتر است اما اين تحصيلات يك وسيله براي نيل به موفقيت است و نه خود موفقيت. موفقيت وجوه زياد ديگري هم دارد.
در واقع در طي دوران رشد فرزندان، به بهانه اهميت پيشرفت تحصيلي، فرصت هاي شكوفايي آنان در زمينه هاي ديگري چون هنر و ورزش و از طرفي به آنها كمك شود تا نيازهاي عاطفي و رواني خود را شناخته و بهتر مرتفع كنند.
بنابراين بايد فرصت بيشتري براي فعاليت هاي غيردرسي و حتي بازي آنها فراهم شود.
در حقيقت ادامه چنين روشي نتايجي چون بي توجهي به ايجاد مهارت هاي اساسي زندگي، بروز اضطراب و فراهم شدن زمينه آسيب هاي اجتماعي را خواهد داشت.
و روز به روز شاهد مشكلات اجتماعي بيشتري چون افسردگي، اضطراب هاي فراگير، طلاق هاي زودرس، پرخاشگري و روابط بين فردي نامتناسب باشيم كه به نوعي همگي ريشه در دوران كودكي و نوجواني و شيوه تربيت در محيط خانه و مدرسه دارند.

 



يخچال جاي مناسبي براي نگهداري تخم مرغ نيست

يخچال جايگاه مناسبي براي نگهداري تخم مرغ نيست چرا كه تغييرات دمايي بالاست و ممكن است آلودگي روي ديگر مواد غذايي نفوذ كند.
براي خريد تخم مرغ مانند ديگر مواد غذايي بايد به تاريخ توليد آن توجه شود. حتما بايد سالم و شكستگي نداشته باشد و آلوده به فضولات نباشد و بايد به تازه بودن و شرايط نگهداري آن توجه شود.
هواي سرد نگهداري تخم مرغ در فضاي بيرون اشكالي ندارد ولي به محض گرم شدن هوا حتما بايد در يخچال نگهداري شود زيرا نگهداري آن بيرون از يخچال كيفيت آن پايين مي آيد به طوري كه نگهداري يك روز بيرون از يخچال معادل نگهداري تخم مرغ يك هفته در يخچال مي باشد.
در صورتي كه بخواهيم تخم مرغ را براي مدت طولاني نگهداري كنيم نبايد آن را بشوييم چرا كه منافذي روي پوست تخم مرغ وجود دارد كه با شستن آن باز مي شود و باعث مي شود كوتيكول كه محافظ تخم مرغ است از بين برود و در نتيجه امكان نفوذ ميكروارگانيسم ها فراهم مي شود.
براي نگهداري تخم مرغ در يخچال بايد از ظروف سربسته استفاده شود. در يخچال جايگاه مناسبي براي نگهداري تخم مرغ نيست چرا كه تغييرات دمايي بالاست و اگر تخم مرغ را آنجا قرار دهيم و روباز باشد ممكن است آلودگي روي ديگر مواد غذايي نفوذ كند.
تخم مرغ ها در يك رديف بايد قسمت پهن آن رو به بالا باشد زيرا امكان مخلوط شدن زرده و سفيده وجود دارد.
مخلوط شدن زرده و سفيده از نشانه هاي فاسد شدن تخم مرغ است و اگر فضاي خالي درون تخم مرغ بيش از حد باشد احتمالا فاسد شده است.
وجود حلقه سبز رنگ دور زرده كه تركيب آهن و گوگرد است و زمان آبپز كردن تخم مرغ نمايان است نشانه فاسد شدن آن نيست.
وجود لكه هاي خون بر كيفيت تخم مرغ اثري ندارد و مي توانيم با برداشتن لكه، آن را مورد استفاده قرار دهيم.
تخم مرغ پخته شده را مي توان به مدت چهار روز تا يك هفته در يخچال نگهداري كرد.

 



آب آلوئه ورا معجوني همه فن حريف

حتماً تاكنون مطالب زيادي درباره بسياري از خواص مفيد و فراوان آلوئه ورا براي سلامت و شادابي پوست شنيده ايد، اما آيا از خواص منحصر به فرد آب اين ميوه براي سلامت كل بدن مطلع هستيد؟
آب آلوئه ورا يك نوشيدني كاملاً بي خطر، همه فن حريف و معجوني جادويي حاوي ريز مغذي هاي مختلف، ويتامين ها، املاح معدني، اسيد آمينه و ساير عناصر و املاح مهم و حياتي براي بدن است.
سايت اينترنتي كامن سنس در گزارش جديدي در اين باره آورده است: آب آلوئه ورا به دستگاه گوارش و هضم غذا كمك مي كند. اين نوشيدني به طور طبيعي دستگاه گوارش را پاكسازي و به حركات دودي روده كمك مي كند و در رفع يبوست مؤثر است حتي در بهبود و كاهش اسهال هم نقش مفيدي دارد.
آب آلوئه ورا سطح انرژي بدن را افزايش مي دهد. رژيم غذايي روزانه ما حاوي موادي است كه موجب خستگي و فرسودگي مي شوند درحالي كه مصرف روزانه اين آبميوه حس سلامتي را افزايش مي دهد، سطح انرژي بدن را افزايش داده و وزن بدن را درحد سلامتي نگه مي دارد.
اين آبميوه در بازسازي سيستم ايمني بدن نقش به سزايي دارد. آب آلوئه ورا براي افرادي كه دچار اختلالات مزمن سيستم ايمني هستند بسيار مفيد است و گلبول هاي سفيد خون را براي مبارزه با ويروس ها تحريك مي كند. آب آلوئه ورا خاصيت سم زدايي دارد. اين نوشيدني يك كمك مهم و طبيعي براي سم زدايي از بدن است.
همه ما از آنجايي كه زندگي پر تنشي را در طول روز تجربه مي كنيم و آلودگي محيط زندگي مان را فرا گرفته و از سوي ديگر به هله هوله خوري نيز عادت داريم نيازمند معجوني هستيم كه هر از گاهي بدنمان را ضدعفوني و پاكسازي نمايد. آب آلوئه ورا يك كوكتل غني از ويتامين ها و املاح معدني است كه به بدن قدرت مي دهد تا با اين استرس ها و فشارهاي روزانه مقابله كند.
اين نوشيدني درعين حال تأثير چشمگيري در كاهش التهاب ها در بدن دارد، انعطاف پذيري مفاصل را بهبود مي بخشد و به توليد محدود سلول هاي بدن كمك مي كند. عضلات مفصلي را تقويت مي كند و در نتيجه درد و التهاب را در مفاصل ضعيف و پير تسكين مي دهد.

 



نشانه هاي سكته مغزي

آگاهي از پنج نشانه هشداردهنده سكته مغزي براي تمام افراد ضروري و بسيار حائز اهميت است چون وقتي علائم اين عارضه آغاز شوند به سرعت پيشروي و زمان را براي امدادرساني به موقع به بيمار محدود مي كنند.
سكته مغزي اغلب كشنده است و بنابراين آگاهي از علائم آن مي تواند جان بيمار را به موقع نجات دهد.
آمارها نشان مي دهد كه در آمريكا سكته مغزي از عوامل اصلي مرگ و مير است و در كنار آن بيماري هاي قلبي و سرطان قرار مي گيرند. اما نكته مهم تر و حتي منفي تر در مورد سكته مغزي اين است كه اين عارضه عامل اصلي ناتواني هاي جسمي و ذهني و از كارافتادگي است كه موجب بروز مشكلات جدي در تكلم، حافظه و تحرك مي شود.
سكته در واقع نوعي حمله مغزي است كه سلول هاي مغزي را نابود مي كند. هر چند علائم اصلي سكته در زنان و مردان يكسان است اما در زنان علائم منحصر به فردي بروز مي كند كه مختص جنسيت آنها است.
سكته خفيف و شديد هر دو علائم مشابهي دارند. حدود 90 درصد از كل موارد سكته مغزي از نوع سكته ايسكميك هستند. اين نوع سكته حاصل بسته شدن عروق سرخرگي است كه در آن لخته هاي خوني مانع از رسيدن جريان خون به مغز مي شوند. در اين وضعيت مغز با كمبود اكسيژن و موادغذايي مواجه شده و در نتيجه سلول هاي مغزي تلف مي شوند.
تنها 10 درصد از موارد سكته مغزي از نوع سكته هاي ناشي از خونريزي هستند. اين نوع سكته زماني رخ مي دهد كه يك رگ خوني ظريف در مغز سوراخ شده و يا واقعا پاره مي شود. تاثير مخرب سكته روي بافت مغز مي تواند به همان اندازه آسيب ناشي از حمله قلبي روي بافت قلب باشد.
پنج نشانه هشدار دهنده سكته مغزي
علائم سكته مغزي به طور ناگهاني آغاز مي شوند به همين خاطر توجه به زمان شروع هر يك از اين پنج علائم در زنان و مردان حائز اهميت است. اين علائم عبارتند از:
1- احساس كرختي يا ضعف كه معمولا فقط در يك طرف صورت يا بدن، در يك دست يا پا و بسيار ناگهاني بروز مي كند.
2- گيجي كه موجب نامفهوم شدن ناگهاني گفتار و دشواري در پيدا كردن واژه هاي مناسب و يا حتي ناتواني در درك گفته هاي ديگران مي شود.
3- مشكل در راه رفتن كه ناشي از سرگيجه ناگهاني، از دست دادن تعادل و از دست دادن هماهنگي است.
4- تاري ناگهاني ديد كه موجب مشكل در بينايي در يك يا هر دو چشم مي شود. گاهي نيز فرد دچار دوبيني يا تيره شدن كلي ديد مي شود.
5- سردرد غيرعادي و فوق العاده شديد كه شبيه به يك ضربه ناگهاني است و گاهي با سرگيجه و حالت تهوع همراه است.
هر چند موارد فوق شايعترين علائم مشترك هشداردهنده سكته در زنان و مردان هستند اما بررسي ها نشان مي دهد در زنان پنج نشانه بيشتر نيز مشاهده مي شود كه اين علائم مخصوص جنسيت آنهاست و در مردان اغلب ديده نمي شوند. اين علائم عبارتند از:
- احساس خستگي ناگهاني - افتادن يا تشنج ناگهاني
- تشديد ناگهاني ضربان قلب - بروز درد ناگهاني در قفسه سينه، دست، پا و صورت - تنگي نفس به طور ناگهاني و يا سكسكه
سكته يك حالت جدي اورژانسي است و براي متوقف كردن آسيب هاي احتمالي به مغز بيمار فقط سه ساعت فرصت وجود دارد. بنابراين هر نوع نشانه و علامتي صرف نظر از كوچك بودن آن بايد فورا مورد توجه قرار بگيرد.

 



راهي سريع براي نظافت منزل

سال ها پيش، وقتي در اتاق هتلي بودم كه خانم پيشخدمتي آمد و محلول شوينده اي را روي تمام سطوح اسپري كرد و رفت، متوجه شدم روشي كه تا به حال براي نظافت منزل داشتم كاملاً اشتباه بوده.
همان طور كه داشتم به اين مي انديشيدم كه حتماً او اينجا را فراموش كرده، او بازگشت و با يك دستمال نازك و خشك در كمتر از دو دقيقه همه جا را دستمال كشيد و برق انداخت. صراحتاً تا به حال هرگز چنين شوينده اي نديده بودم كه بتواند به راحتي همه كارها را انجام دهد. بنابراين از او درمورد پاك كننده اي كه استفاده كرده بود سؤال كردم.
پاك كننده هاي حرفه اي رموز فوق العاده اي براي انجام كارها دارند. ما براي آگاهي خود سه جنبه مثبت اين شوينده ها جويا شده ايم.
تغيير استراتژي
بزرگترين اشتباهي كه همه به آن مرتكب مي شوند، نظافت اتاق به اتاق است كه به آن «نظافت ناحيه اي» مي گويند. اين روش روند بسيار كندي دارد! ليسا روميرو، صاحب شركت تنها دوستدار پاكيزگي نوين در فورت كالينز كلورادو، مي گويد: «شما هم مي توانيد در عرض چهار ساعت فقط آشپزخانه را تميز كنيد و هم مي توانيد كل خانه را در اين چهار ساعت تميز كنيد. بيشتر افراد همه تمركز خود را فقط روي يك مكان مي گذارند، مثلاً همه انرژي خود را براي تميز كردن پيشخوان ها مي گذارند و اصلاً وقتي براي تميز كردن اجاق گاز نمي ماند چه برسد به يك اتاق ديگر. در واقعيت نظافت را بايد درحالي انجام دهيد كه تمامي وسايل را از جاي خود برداشته و تميز كنيد و سپس آنها را در جاي خود قرار دهيد. اين روش كارها را سريع و مؤثر مي كند.» بيشتر جنبه هاي مثبت اين كار به خاطر «عمل نظافت» است. ابتدا يك كار مانند گردگيري كل خانه را به پايان برسانيد و بعد كار بعدي را آغاز كنيد. رونالد پين، صاحب شركت سرويس هاي نظافتي آر-زد-جي در پلانوي تگزاس، مي گويد: «با اين شيوه كمي بيشتر راه مي رويد كه ورزش خوبي براي شما مي باشد. من متوجه شده ام كه اين روش بسيار سريعتر است زيرا شما را بيشتر به تحرك وامي دارد.»
ما به شما پيشنهاد مي كنيم كه اين هفت مرحله را دنبال كنيد زيرا اگر تازه كار هم باشيد، مي توانيد تمام خانه خود را در ظرف چهار ساعت برق بيندازيد و وقتي كمي حرفه اي شديد شايد ديگر دو ساعت و نيم هم براي اين كارها كافي باشد.
نقطه شروع: حمام و سرويس هاي بهداشتي
روميرو مي گويد: «من هميشه كارم را از اين مكان شروع مي كنم چون آنجا محل خوبي براي قرار دادن ملزومات كار است.»
نقشه حمله: از بالا به پايين، از چپ به راست
براي شروع هر كاري، ابتدا از بالاترين نقطه اتاق شروع كنيد يعني مثلاً براي گردگيري از قفسه هاي بالايي شروع كنيد و در اتاق از سمت چپ به راست نظافت را انجام دهيد. با اين روش هيچ كاري از قلم نمي افتد و شما گرد و غبار را از قفسه هاي بالايي كه تميز كرديد به پايين منتقل خواهيد كرد.
مرحله اول: گردگيري
گردگيري هر اتاق، شامل روي همه وسايل و مبلمان، قسمت زيرين قفسه ها، دستگيره ها، همينطور قاب هاي عكس، صفحه تلويزيون و مجسمه ها و وسايل تزييني مي باشد. روميرو در اين مورد مي گويد: «وقتي گردگيري با دستمال خشك امكانپذير باشد، بهتر است با اين روش نظافت كنيم. چون خيس كردن برخي وسايل كار را مشكل مي كند. براي تميز كردن اثر انگشت، از يك دستمال ميكروفايبر مرطوب شده با آب گرم استفاده كنيد. نكته: به قسمت هاي بالايي توجه كنيد. روميرو مي گويد: «كسي به گردو خاكي كه روي قسمت بالايي اثاثيه نشسته است، توجه نمي كند. دقيقاً آنجا جايي است كه بيشترين گروغبار جمع مي شود و از آنجا روي زمين منتقل مي شود.»
مرحله دوم: اثاثيه پارچه اي
روتختي ها را برادريد و ملحفه هاي تميز بكشيد. بالش ها و رويه اثاثيه و مبلمان را مرتب كنيد. با لوله جاروبرقي سطوح مبلمان را جارو بكشيد.
مرحله سوم: آينه ها و شيشه ها
تمامي آينه ها و شيشه هاي منزل را دستمال بكشيد. نكته: از يك دستمال نمدار و يك دستمال خشك ميكروفايبري استفاده كنيد تا جاي دستمال و لكه باقي نماند.
مرحله چهارم: نظافت سطوح
همه سطوح و پيشخوان ها و ميزهاي خانه را دستمال كشيده و در صورت نياز آنها را ضدعفوني كنيد. نكته: مطمئن شويد كه همه جاهايي كه با دست و انگشتان تماس دارند مانند دستگيره درب ها، كليدهاي برق، كنترل لوازم صوتي تصويري و تلفن را تميز كرده ايد. پين مي گويد: «اين مكان ها جاهايي هستند كه بيشتر اوقات فراموش مي شوند درصورتي كه منبع ميكروب ها هستند.»
مرحله پنجم: آشپزخانه و حمام و سرويس هاي بهداشتي
برروي وان حمام، سينك دستشوئي و توالت شوينده مناسب را اسپري كنيد و چند دقيقه بعد برگرديد و آن را تميز كنيد. سپس به آشپزخانه برويد و درون مايكرويو، كابينت ها و درب وسايل آشپزخانه را با دستمالي مناسب خوب تميز كنيد.
مرحله ششم: تي كشيدن
كف حمام، آشپزخانه و ديگر قسمت هاي كف كه نياز به تي كشيدن دارند را تي بكشيد يا با دستمال تميز كنيد. نكته: رومرو در اين باره مي گويد: «من هميشه كف حمام و دستشويي را با يك دستمال ميكروفايبري و پاك كننده با دست دستمال مي كشم تا مطمئن شوم همه گوشه و كنارها، حتي پشت توالت هاي فرنگي تميز و صد درصد ضدعفوني شده اند.»
مرحله هفتم: جارو كشيدن
روميرو بيان كرد: «من جارو كردن از دم اتاق خواب ها به قسمت بيروني، پله ها از بالا به پايين شروع مي كنم و بعد بيرون خانه را تميز مي كنم.» نكته: لازم نيست براي جارو كشيدن خودتان را اذيت كنيد و سانت به سانت را با دقت جارو كنيد.
بازديد از وسايل نظافت
هيچ نظافتچي حرفه اي دوست ندارد در ميان انبوهي از محصولات پاك كننده قرار بگيرد. به همين خاطر ما اين پنج مورد ضروري را به شما معرفي مي كنيم.
1- دستمال هاي ميكروفايبري: در صورت نياز از نوع قابل شست وشوي آن استفاده كنيد. روميرو مي گويد: «از وقتي از اين دستمال ها استفاده مي كنم، هزاران دلار در مصرف دستمال كاغذي و شيشه پاكن صرفه جويي كرده ام.» يادتان باشد دستمال هاي با كيفيتي بخريد كه در فروشگاه ها در قسمت وسايل مخصوص نظافت وجود دارند و هرگز آنها را با ماشين لباسشويي هاي خشك كن يا مايع نرم كننده نشوييد. نكته: براي گردگيري قبل از استفاده از محصولات پاك كننده حتما يك بار محل مورد نظرتان با يك دستمال ميكروفايبري كه با آب گرم خيس شده تميز كنيد. به گفته روميرو «اين عمل كارتان را بسيار راحت تر مي كند.»
2- «تي» ميكروفايبري: اين «تي ها» با اين كه كمي گران هستند، اما ازتي هاي معمولي اي كه هر چند وقت يك بار بايد آنها را دور بيندازيد بسيار مفيدتر و باصرفه ترند. نكته: اين تي ها براي گردگيري جاهاي بلندي كه دستتان به آن نمي رسد و گوشه ديوارها بسيار مناسبند.
3- جاروهاي نايلني مو زبر: به گفته پين «اين جاروها آب را به درو ديوار نمي پاشند و موهاي آنها نمي ريزد.» نكته: مي توانيد قاليچه ها را با آن جارو بزنيد زيرا اغلب بهتر از جاروبرقي عمل مي كند.
4- پارچه هاي جير: نوع مصنوعي پارچه هاي سنتي چرم گوسفندي را مي توان به عنوان حوله هاي با قدرت جذب بالا استفاده كرد كه براي خشك كردن آب و برق انداختن سريع پيشخوان ها و اثاثيه منزل بسيار مناسبند. نكته براي جمع كردن موهاي حيوان خانگي خود مي توانيد يك پارچه جير را روي مبل ها يا زمين بكشيد.
5- جاروبرقي هايي كه به صورت كوله پشتي هستند: نظافتچي هاي حرفه اي عاشق جاروبرقي هاي كوله پشتي هستند چون خيلي سبك روي ماهيچه هاي كمر قرار مي گيرند و راحت از اتاقي به اتاق ديگر حمل مي شوند. نكته: با اين جاروها شما مي توانيد بهتر روي زمين را ببينيد و خيلي راحت مي توانيد سطح قفسه ها، بالاي شومينه، ريل ها و داخل كشوها را به سرعت تميز كنيد.
نظافت كمتر
اسي پاول، صاحب شركت نظافت شگفت انگيز در فيتوبل جورجيا، كه در نظافت منازل و فضاهاي تجاري داراي 37 سال سابقه است مي گويد: «خانه شما درست مانند بدن شماست پس نبايد از هر محصولي براي آن استفاده كرد.» او براي ايجاد تغييرات اساسي در تميز كردن شيوه هاي فوق العاده اي را ارائه كرده است كه به چند مورد از آنها اشاره مي كنيم.
به جاي استفاده از خوشبوكننده هاي هوا از اسانس هاي طبيعي استفاده كنيد. من دوست دارم در خانه ام از رايحه هاي دارچين، وانيل يا جوز استفاده كنم. براي اين كار فقط كافي است مقداري از آنها را در آب بجوشانيد و بگذاريد رايحه آن در همه خانه بپيچد.
به جاي استفاده از پاك كننده هاي چند منظوره از مخلوط مقداري آب گرم و مايع ظرفشويي استفاده كنيد. اين مايع هم همان كارايي را دارد. اگر احتياج به ضدعفوني كردن يا از بين بردن دوده ياچركي كه از بين بردن آن دشوار بود، پيدا كرديد، مي توانيد از ساير محصولات مناسب براي اين كار استفاده كنيد.
به جاي استفاده از شامپو فرش سعي كنيد مرتب جاروبرقي بكشيد. چون اين كار تا 70درصد از كثيف شدن فرش ها جلوگيري مي كند و با اين كار لازم نيست زود به زود آن را شامپو بكشيد.
به جاي استفاده از جرم گير مقداري سركه سفيد را با يك سوم آب مخلوط كرده و با يك دستمال ميكروفايبري نظافت را انجام دهيد با اين كار عمل ضدعفوني كردن را هم انجام مي دهيد. براي از بين بردن جرم صابون و كپك ها هيچ روشي كارسازتر و ساده تر از اين وجود ندارد.
به جاي استفاده از محلول شيشه پاك كن از دستمال هاي ميكروفايبري و آب گرم استفاده كنيد. براي تميز كردن شيشه هاي خيلي كثيف از محلولي با تركيب يك پيمانه آمونياك، سه پيمانه آب و پودر ماشين ظرفشويي بهره ببريد.
راز سفيدكننده!
سال ها بود كه براي نظافت از مقدار زيادي سفيدكننده استفاده مي كردم اما بعد از چند روز كپك ها و قارچ هاي حمام دوباره رشد مي كردند. به گفته دكتر تيم رايان محقق قارچ شناس در دانشگاه اوهايو، سفيدكننده خالي تخم قارچ ها و كپك ها را به طور كامل از بين نمي برد و بايد مقداري آب هم به آن اضافه شود تا بسياري از باكتري ها كاملا از بين بروند. پس سفيدكننده را با مقداري آب مخلوط كنيد و قبل از اين كه اثر آن از بين برود از آن استفاده كنيد.
نسيبه رجبي

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14