(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 18 اسفند 1390- شماره 20163

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله مهدوي كني: نظارت بر رهبري به معناي جلوگيري از تضعيف اين جايگاه است
مجلس كليات طرح قانون وزارت نفت را تصويب كرد
گزارش آيت الله جنتي از انتخابات مجلس در مجلس خبرگان
خارج از دستور
ولايتي: اوضاع بين الملل با محوريت ايران متحول شده است
ضرورت حساسيت جدي روحانيت به مسائل فرهنگي كشور
طي حكمي رئيس جمهور اعضاي هيئت نظارت بر اجراي قانون اساسي را منصوب كرد
وزير دادگستري : مانع حقوقي براي تبادل زندانيان ايران و تركيه وجود ندارد
كارشناس آمريكايي: آژانس انرژي اتمي دنباله رو آمريكاست
نشست شوراي حكام آژانس متوقف شد
با توديع وثيقه 100 ميليوني مديرعامل خبرگزاري مهر آزاد شد



آيت الله مهدوي كني: نظارت بر رهبري به معناي جلوگيري از تضعيف اين جايگاه است

رئيس مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد كه نظارت بر رهبري به معناي جلوگيري از حوادثي است كه موجب تضعيف جايگاه ايشان مي شود.
آيت الله محمدرضا مهدوي كني رئيس مجلس خبرگان رهبري سه شنبه شب در ديدار با اعضاي مجلس خبرگان رهبري كه در دبيرخانه اين مجلس برگزار شد با بيان اينكه اميدوارم برگزاري اين اجلاس براي نظام جمهوري اسلامي و تقويت رهبري مفيد باشد، گفت: تعبيري كه من از نظارت بر رهبري دارم اين است كه نظارت بر عملكرد رهبري به معناي جلوگيري از حوادثي است كه موجب تضعيف ايشان مي شود. البته من در گذشته اين موضوع را به عنوان يك نظريه مطرح كردم.
رئيس مجلس خبرگان رهبري با تاكيد بر اينكه ولايت فقيه كه از سوي امام خميني(ره) مطرح شد، تنها يك فتوا نبود گفت: اين يك نظريه بود و معناي آن رهبري مطابق اوضاع، زمان و مكان است.
وي با بيان اينكه ما در مقام اين هستيم كه از اين نظريه (ولايت فقيه) حفاظت كنيم نه اينكه در مقام نقد و انتقاد و تضعيف باشيم، اظهار داشت: بايد تلاش كنيم در اين راه فداكاري و گذشت كنيم چرا كه ما بايد به عنوان شاخه هايي از شاخه هاي ولايت، اين درخت تنومند را حفظ كنيم نه اينكه منتظر باشيم اگر در گوشه اي اشتباهي صورت گرفت شاخه را ببريم.
آيت الله مهدوي كني تصريح كرد: اميدواريم در اين مقام از نظر علم و عمل در پاسداري از ولايت موافق باشيم و بتوانيم اين جايگاه را حفظ كنيم كه حفظ آن حافظ ما است.
وي با اشاره به ويژگي هاي امام خميني(ره) گفت: راز اثر كلام امام در ميان همه علما و مردم اين بود كه ايشان اخلاص كامل داشت ما نيز بايد تلاش كنيم در اعمال خود اخلاص داشته باشيم.
دبيرجامعه روحانيت مبارز تاكيد كرد: مهمترين چيزي كه در پيشگاه خدا باقي مي ماند بايد اين باشد كه در نزد پروردگار فضيلت داشته باشيم.
در ادامه اين جلسه آيت الله مهدوي كني به ارائه توضيحاتي درباره دلايل حضور خود و آيت الله يزدي در عرصه وحدت اصولگرايان پرداخت و تصريح كرد كه ورود جامعتين به اين عرصه تنها براي وحدت نيروهاي مومن و انقلابي اصولگرا بوده است.

 



مجلس كليات طرح قانون وزارت نفت را تصويب كرد

كليات طرح قانون وزارت نفت بعد از گذشت 33 سال از انقلاب براي اولين بار در مجلس تصويب شد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز كليات طرح قانون وزارت نفت را تصويب كردند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بررسي طرح يك فوريتي قانون وزارت نفت را در دستور كار داشتند و با 124راي موافق، 18راي مخالف و 16 راي ممتنع از 197نماينده حاضر با كليات آن موافقت كردند.
در آغاز بررسي كليات اين طرح نورالله حيدري دستنائي نماينده اردل و فارسان در مخالفت با كليات اين طرح گفت: نقش كشورهايي كه از ظرفيت هاي محدودي در ذخاير نفت بهره مندند در بورس نفت از ما پررنگ تر است.
وي گفت: در طرح تهيه شده قانون وزارت نفت هيچ جايگاهي براي كشور ما در بورس جهاني نفت ديده نشده است، ما در بسترسازي براي كشف نفت و گاز در ميادين مشترك با كشورهاي همسايه دچار مشكل هستيم. ميزان برداشت آنها 10برابر ماست و اين رقم خيلي نگران كننده است بهتر است ساز و كاري براي جبران اين عقب افتادگي انديشيده شود.
حسن نوروزي نماينده رباط كريم نيز در موافقت با كليات اين طرح گفت: طرح تهيه شده تكليف مشخصي براي امور اجرايي، سرمايه گذاري و نظارتي در حوزه نفت دارد، همچنين در باب سرمايه گذاري و امور منابع انساني، علمي و فناوري، ساز و كار مناسبي براي مديريت در صنعت نفت در نظر گرفته. همچنين درباره صندوق بازنشستگي و تامين اموال منقول و غيرمنقول مواردي مشخص شده است و بايد به تصويب برسد.
در ادامه جلسه علي اصغر يوسف نژاد نماينده ساري در مخالفت با كليات اين طرح گفت: بايد ديد آيا در عرصه ديپلماسي انرژي كشور كه جنبه سياسي و برون مرزي دارد، ساير دستگاه ها و دولت نسبت به اجرايي شدن اين طرح توافق دارند يا خير.
وي ادامه داد: زواياي كارشناسي اين موضوع بايد به صورت لايحه به مجلس مي آمد، نه اينكه طرح براي آن تهيه شود. اساسنامه شركت هاي تابعه نفت بايد به تصويب مي رسيد اما هنوز به تصويب نرسيده و اين طرح از كنار آن عبور كرده است.
يوسف نژاد گفت: جنبه نظارتي مجلس كجا رفته؟ اگر در اين طرح دولت همكاري نكند مجلس چه خواهد كرد. ما با اين طرح به جايي نخواهيم رسيد.
مخالفت دولت با طرح قانون وزارت نفت
پس از سخنان نمايندگان موافق و مخالف نماينده دولت كه براي مخالفت با كليات اين طرح در صحن مجلس حضور داشت طي سخناني گفت: دولت با كليات اين طرح مخالف است از جمله دلايل مخالفت هم جنبه هاي مختلف فني، اقتصادي، بين المللي توليد نفت است كه تهيه طرح يا لايحه نسبت به آن نيازمند نگاه كلان دولت به اين صنعت است.
سيدابراهيم ابراهيمي معاون امور تقنيني معاونت برنامه ريزي رئيس جمهور افزود: پيچيدگي هاي قانون نفت موجب شده كه چندين دولت نتوانند اساسنامه شركت هاي ملي نفت و قانون شركت نفت را تكميل و ارائه كنند.
وي گفت: اگر اين موضوع از طرف دولت و با نگاه جامع و كامل و با در نظر گرفتن نقش همه دستگاه ها باشد مطمئناً به نفع نظام و صنعت نفت خواهد بود. نظام تصميم گيري در صنعت نفت فراتر از يك وزارتخانه است. در طرحي كه تهيه شده عجله و ناپختگي ديده مي شود. عدم توجه به پيچيدگي هاي صنعت نفت باعث شده اين طرح خيلي فوري تهيه شود.
نماينده دولت گفت: مواد گنجانده شده در طرح مواد خوبي است اما در كليات نيازمند بازنگري مجدد است. تداخل وظيفه بين دستگاه هاي اجرايي را در طرح مشاهده مي كنيم به صورتي كه تداخل وظايف بين وزارت نيرو و خارجه و همچنين وزارتخانه هاي علوم، بازرگاني و نفت مشكل را مضاعف مي كند.
وي ادامه داد: بحث ديگر مربوط به ديپلماسي خارجي است كه در اين طرح نقشي براي وزارت خارجه در نظر گرفته نشده و مغفول مانده است. معتقديم اگر در اين طرح بازنگري شود و به صورت لايحه از طرف دولت و با نگاه جامع به صنعت نفت تنظيم شود، مناسب تر است.
وي از نمايندگان خواست به كليات اين لايحه راي ندهند.
تعيين وظايف و اختيارات
وزارت نفت
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تصويب 3 ماده از طرح وظايف و اختيارات وزارت نفت، وظايف و اختيارات اين وزارتخانه را در امور حاكميتي و سياستگذاري، امور نظارتي، امور اجرايي، امور سرمايه گذاري و تامين منابع مالي، امور منابع انساني، علمي و فناوري و امور بين الملل تعيين كردند.
براساس ماده يك اين طرح كه به تصويب رسيد، وزارت نفت به منظور تحقق سياست هاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران در بحث نفت و گاز، سياستگذاري، راهبري، برنامه ريزي و نظارت بر كليه عمليات بالادستي و پايين دستي صنعت نفت، گاز، پتروشيمي و پالايشي تشكيل شده است و به نمايندگي از طرف حكومت اسلامي بر منابع و ذخاير نفت و گاز اعمال حق حاكميت و مالكيت عمومي مي نمايد.
همچنين براساس ماده 2 اين طرح اصلاحات مندرج در ماده يك قانون اصلاح قانون نفت مصوب
23/3/90 در اين قانون معتبر است. تركيب آراي نمايندگان در تصويب اين مواد در صفحه نمايشگر مجلس به نمايش درنيامد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ماده 3 اين لايحه را نيز به تصويب رساندند. طبق اين ماده وظايف و اختيارات وزارت نفت تعيين شد. اين ماده با 141 راي موافق، 2 راي مخالف، 4 راي ممتنع، از مجموع 196 نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد. 49 نماينده در راي گيري شركت نكردند.
در بند الف ماده 3 تعيين خط مشي ها و سياست هاي راهبردي عمليات بالادستي و پايين دستي نفت، تهيه و تنظيم برنامه هاي راهبردي عمليات بالادستي و پايين دستي صنعت نفت و گاز، پتروشيمي و پالايشي مطابق خط مشي ها و سياست هاي ابلاغي و نظارت بر حسن اجراي آنها و تاييد و اعلام رسمي آمار و اطلاعات ميادين و ذخاير نفت و گاز كشور از جمله وظايف و اختيارات وزارت نفت در امور حاكميتي و سياستگذاري عنوان شده است.
در امور نظارتي نيز نظارت بر بهره برداري بهينه و صيانتي از ذخاير و منابع نفت و گاز كشور، نظارت بر فرآيند نگهداري و اداره تاسيسات دولتي صنعت نفت، گاز، پتروشيمي و پالايشي و نظارت بر فرآيند تهيه و تامين تجهيزات مورد نياز صنعت نفت، گاز، پتروشيمي و پالايشي از جمله وظايف و اختيارات وزارت نفت عنوان شده است.
در امور اجرايي نيز تهيه و تنظيم و انتشار ترازنامه سالانه حامل هاي انرژي، تدوين نظام جامع بودجه ريزي عملياتي و مديريت منابع مالي و صدور مجوز فعاليت و پروانه بهره برداري براي اشخاص واجد شرايط بخش هاي غيردولتي در عمليات پايين دستي صنعت نفت، گاز، پتروشيمي و پالايشي با رعايت قوانين و مقررات از جمله وظايف و اختيارات وزارت نفت عنوان شده است.
در امور سرمايه گذاري و تامين منابع مالي نيز تاييد طرح هاي توسعه اي و سرمايه گذاري صنعت نفت، گاز، پتروشيمي و پالايشي به منظور تكميل زنجيره توليد و ايجاد ارزش افزوده بيشتر، ايجاد سازوكار موثر براي جذب منابع مالي مورد نياز داخلي و خارجي به منظور اجراي طرح هاي توسعه اي و حفظ و نگهداشت توان توليد با رعايت قوانين و مقررات، جذب و هدايت سرمايه هاي داخلي و خارجي به منظور توسعه ميادين هيدروكربوري ميادين مشترك از طريق طراحي الگوهاي جديد قراردادي از جمله مشاركت با سرمايه گذاران و پيمانكاران داخلي و خارجي از جمله وظايف و اختيارات وزارت نفت عنوان شده است.
همچنين در امور سرمايه گذاري و تامين منابع مالي حفظ و تقويت مراكز و موسسات آموزشي، دانشگاهي، تحقيقاتي، پژوهشي و مطالعاتي جهت ارتقاء سطح علمي و عملياتي و مهارتهاي فني و كاربردي مورد نياز صنعت نفت، گاز، پتروشيمي و پالايشي با رعايت استانداردهاي آموزش عالي كشور، تهيه و انتشار نشريه هاي علمي، فني و تخصصي داخلي و بين المللي به منظور ارتقاء سطح دانش در صنعت نفت،گاز، پتروشيمي و پالايشي برابر قوانين و مقررات و تدوين نظام جامع سرمايه انساني متناسب با نيازهاي صنعت نفت، گاز، پتروشيمي و پالايشي و نظارت بر حسن اجراي آن از وظايف و اختيارات وزارت نفت عنوان شده است.
تعيين و تدوين ديپلماسي انرژي كشور و مشاركت در فرآيند توسعه امنيت ملي با استفاده از منابع انرژي با همكاري دستگاهها و نهادهاي ذيربط در چارچوب سند ملي راهبرد انرژي كشور و سياست هاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران، برقراري روابط بين المللي، مذاكره و انعقاد تفاهمنامه ها، موافقتنامه ها و مقاوله نامه هاي دو يا چند جانبه با دولت ها و موسسات بين المللي در زمينه هاي علمي، فني، صنعتي، تجاري و سرمايه گذاري در صنعت نفت، گاز، پتروشيمي و پالايشي به نمايندگي از طرف دولت با رعايت قوانين و عضويت يا نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در كليه سازمانها، مجامع و كنفراس هاي بين المللي ذيربط با رعايت قوانين از وظايف و اختيارات وزارت نفت در بخش امور بين المللي عنوان شده است.
تصويب اساسنامه شركت هاي اصلي تابعه وزارت نفت
براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي اساسنامه شركت هاي اصلي تابعه وزارت نفت بايد پس از تدوين به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديروز چهارشنبه در ادامه بررسي جزئيات طرح يك فوريتي قانون، وظايف و اختيارات وزارت نفت در ماده 4 آن مصوب كردند: وزير نفت رئيس مجمع عمومي نمايندگان صاحبان سهام شركت هاي اصلي تابعه وزارت نفت است.
نمايندگان در ماده 5 نيز مقرر كردند: اعضاي هيئت مديره شركت هاي اصلي تابعه وزارت نفت با معرفي وزير نفت و با تصويب مجمع عمومي نمايندگان صاحبان سهام شركت هاي مذكور با حكم وزير منصوب مي شوند. اعضاي هيئت مديره شركت هاي اصلي تابعه از بين خود يك نفر را جهت احراز سمت مديرعامل شركت پيشنهاد مي كنند كه با موافقت و حكم وزير به اين سمت منصوب مي شود.
نمايندگان در ماده 6 نيز مصوب كردند: اساسنامه شركت هاي اصلي تابعه وزارت نفت به تصويب مجلس شوراي اسلامي مي رسد.
تعيين حدود صلاحيت دادگستري براي رسيدگي
به شكايت عليه دولت هاي خارجي
نمايندگان مجلس حدود صلاحيت دادگاه هاي ايران براي رسيدگي به شكايت عليه دولت هاي خارجي را تعيين كردند.
نمايندگان در ادامه رسيدگي به طرح صلاحيت دادگستري جمهوري اسلامي ايران براي رسيدگي به دعاوي مدني عليه دولت هاي خارجي، مواد 6 و 7 اين طرح را بررسي كرده و به تصويب رساندند.
در صورتي كه زيان ديده ها يا بازماندگان وي در زمان وقوع حادثه يا زمان طرح دعوي تبعه ايران باشند يا زيان ديده در زمان ورود خسارت در استخدام دولت جمهوري اسلامي ايران باشد دادگاه هاي ايران (دادگستري تهران) صلاحيت رسيدگي به شكايت عليه دولت هاي خارجي را دارند.

 



گزارش آيت الله جنتي از انتخابات مجلس در مجلس خبرگان

دبير شوراي نگهبان تأكيد كرد: اين شورا با اعتقاد به اينكه حفظ حرمت افراد واجب است، پرونده ها را مورد بررسي قرار داده و هميشه تلاش كرده تا طبق ضوابط و مقررات و حجت شرعي در اين خصوص اظهار نظر نمايد.
به گزارش دبيرخانه شوراي نگهبان، آيت الله احمد جنتي كه به عنوان ناطق پيش از دستور روز چهارشنبه مجلس خبرگان رهبري پيرامون مسأله انتخابات سخن مي گفت از مشاركت پرشور مردم در انتخابات تقدير و تشكر كرد.
وي در ادامه از روند كار شوراي نگهبان در بررسي پرونده نامزدهاي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي و تأييد گسترده نامزدهاي طيف هاي مختلف سياسي با سلايق گوناگون گزارشي ارايه كرد.
دبير شوراي نگهبان حجم كار صورت گرفته توسط شوراي نگهبان و هيئت هاي نظارت در انتخابات مجلس نهم را حائز اهميت ارزيابي كرد.
آيت الله جنتي همچنين در اين رابطه از برخي مشكلات و مسائلي كه در سير تحقيقات وجود دارد سخناني ايراد كرد و از برخي شايعات و اظهارنظرهاي غيركارشناسي در تأييد يا رد صلاحيت ها انتقاد كرد.
وي افزود: بايد به اين نكته توجه داشت تمام تلاش شورا بر اين بوده تا از طرق و كانالهاي مختلف صلاحيت افراد مورد بررسي قرار گرفته است.
دبير شوراي نگهبان اظهار داشت: يكي از مشكلات شورا- كه بايد در قانون در نظر گرفته شود- كمبود فرصت 20 روز وقت براي رسيدگي به چند هزار پرونده بوده و ديگر عدم محدوديت در ثبت نام است كه حجم بالاي ثبت نام را موجب مي شود.
جنتي در پايان فعاليت كارشناسان شوراي نگهبان در بازبيني پرونده ها در طول 2 سال گذشته، مكانيزه كردن اسناد و پرونده ها، آموزش ناظرين، تشكيل 2 كارگروه از اعضاي شوراي نگهبان براي سرعت بخشيدن در رسيدگي، اعزام هيئت هاي ويژه بازرسي به استان ها و تشكيل حدود 40 جلسه هيئت مركزي را از اهم فعاليت هاي اين شورا برشمرد كه در نتيجه به تأييد صلاحيت حدود 3400 نفر معادل 70 درصد داوطلبين منجر شد.

 



خارج از دستور

احمدي نژاد هفته آينده به مجلس مي رود
معاون رئيس جمهور در امور مجلس هفته آينده جهت پاسخگويي به سؤال نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي حضور پيدا مي كند ولي روز يكشنبه نخواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدرضا ميرتاج الديني در حاشيه جلسه هيئت دولت در پاسخ به سؤالي درباره زمان حضور رئيس جمهور در مجلس گفت: رئيس جمهور هفته آينده جهت پاسخگويي به سؤال نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي حضور پيدا مي كند ولي روز يكشنبه نخواهد بود و تعيين زمان در اين ارتباط، طبق آيين نامه، در اختيار دولت است و رئيس جمهور در زماني كه دولت مشخص و به هيئت رئيسه نيز اعلام كرده است، در هفته آينده در صحن علني مجلس حضور پيدا مي كند.
رياض قائم مقام معاون رئيس جمهور در امور مجلس شد
سيدعلي رياض كه براي انتخابات مجلس نهم از قائم مقامي معاونت پارلماني رئيس جمهور در امور مجلس استعفا داده بود در پي عدم راهيابي به مجلس به دفتر كار خود بازمي گردد.
حجت الاسلام ميرتاج الديني معاون امور مجلس رئيس جمهور در حكمي سيدعلي رياض را به عنوان قائم مقام معاونت رئيس جمهور در امور مجلس منصوب كرد.
تأكيد باهنر بر رعايت اخلاق در نطق هاي مجلس
نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي در توصيه به نمايندگان مجلس از آنان خواست اخلاق را رعايت كرده و در نطق هاي ميان دستور خود صحبتي نكنند كه موجب واگرايي شود.
محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي كه رياست جلسه را بر عهده داشت قبل از رسمي شدن مجلس طي سخناني به نمايندگان توصيه كرد با توجه به اينكه انتخابات مجلس نهم با مشاركت بالاي مردم برگزار شد، پس از آن نمايندگان انسجام و وحدت خود را حفظ و در مجلس از بيان صحبت هايي كه واگرايي و ابهاماتي ايجاد كند، دوري كنند.
وي خواستار رعايت اخلاق نمايندگي شد.

 



ولايتي: اوضاع بين الملل با محوريت ايران متحول شده است

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامي گفت كشورمان در صحنه بين الملل محور تحولات بوده است و همين تكيه گاه و پايگاه ايران را در منطقه نشان مي دهد.
در دومين روز از اجلاسيه يازدهم مجلس خبرگان رهبري علي اكبر ولايتي مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل تلاش هاي مذبوحانه اين رژيم و آمريكا را در ايجاد كشمكش و تنش در سوريه و به وجود آوردن بحران در اين كشور را به عنوان خط مقدم مقاومت مورد تببين و بررسي قرار داد.
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل مذاكرات آمريكا با سران طالبان را نيز در همين راستا و براي مبارزه با خيزش هاي اسلامي منطقه دانست.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به ارائه تحليل هايي درباره موضوع بيداري اسلامي در منطقه پرداخت عده اي معتقدند اين خيزش ها با تحريك غرب و با نقشه قبلي آنها انجام شده است در حالي كه مساله واقعيت ندارد.
ولايتي همچنين به تشريح اجلاس جوانان كشورهاي اسلامي و ديدار صميمانه اين گروه از جوانان با رهبر انقلاب و تاثيري كه اين برنامه بر روح و جان آنها گذاشته بود، پرداخت.
وي با يادآوري اين كه خردادماه سال آينده در ادامه اين همايش ها، اجلاس زنان كشورهاي اسلامي نيز در كشور برگزار مي شود، اهداف اين برنامه ها را ترويج اسلام خواهي و مقابله جدي با رژيم صهيونيستي بيان كرد.
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل، اعتراف سران رژيم صهيونيستي در خصوص واهمه اي كه از مساله بيداري اسلامي دارند نشانه اي از ضعف و استيصال اين رژيم و عقب نشيني از مواضع تند گذشته خود دانست.
ولايتي بر هم خوردن تعادل و توازن معادلات در كل جهان را نشان از اوضاع متفاوت در صحنه بين الملل و عمدتا با محوريت جمهوري اسلامي به دليل تكيه گاه و پايگاه اصلي كشورمان در منطقه بيان كرد و گفت: خواسته عمومي مسلمانان جهان اين است كه همچنان جمهوري اسلامي به عنوان پايه گذار و محور موج جديد بيداري اسلامي به پشتيباني قوا از توسعه و تثبيت و نهضت بيداري در جهت احياي ارزش هاي اسلامي ادامه دهد.

 



ضرورت حساسيت جدي روحانيت به مسائل فرهنگي كشور

امروز ديگر هيچ شبهه اي نمانده در اين كه دشمني استكبار جهاني اصالتاً با دين ماست. يك وقتي بود كه كساني مي گفتند آقا آمريكا چه كار به دين ما دارد؟ او نفت ما را مي خواهد و اگر منافعش در نفت تأمين شود، ديگر كاري ندارد. اما گمان نمي كنم بعد از اين جريانات و فاجعه عظيمي كه اخيراً اتفاق افتاد ديگر كسي شك داشته باشد كه مسأله اصلي، اسلام و قرآن است. امام بارها مي فرمود كه آنها با من و مردم ما دشمني خاصي ندارند، اين ها از اسلام سيلي خورده اند و از اسلام مي ترسند؛ ولي امثال بنده يا شبيه بنده جدي نمي گرفتيم.
از هزار سال پيش همه شياطين انس و جن اتفاقشان بر اين بوده كه قرآن را از بين ببرند و هر كاري كردند، نتوانستند جلو پيشرفت اسلام را بگيرند؛ به همين سبب به اهانت به قرآن متوسل شدند. البته اميدواريم كه حركت جنون آميز اين افراد مزدور، شوكي به جامعه اسلامي باشد كه بيش تر به اين مسأله توجه كنند. البته قرآن كريم در همان سال هاي اول نزولش فرمود: »و لا يزالون يقاتلونكم حتي يردوكم عن دينكم ان استطاعوا«، ولي امثال بنده با اين آيه هم مثل خيلي آيات ديگر برخورد تشريفاتي كردند. واقعاً قرآن درست مي گويد؟ در اين صورت وظيفه ما چيست؟ تلاش هايي كه استكبار در طول اين سي سال عليه اسلام انجام داده، احصاء كردن كلياتش هم شايد مشكل باشد چه رسد به اين كه بخواهيم هر واقعه اي را ثبت كنيم و با سند و تاريخ ببينيم. شايد بتوان گفت مهمترين تلاش هايي كه شده، عليه اصلي ترين بعد فرهنگ اسلامي ما يعني باورها و ارزش هاست.
هدف گيري ايمان جوانان ازسوي دشمن
مقام معظم رهبري بارها تعبير مي كردند كه دشمن، قلب جوان هاي ما را هدف گرفته است؛ دشمن، دشمن ايمان ماست و مي خواهد آن را سلب كند. اين را ايشان به عنوان يك كارشناس در مسائل فرهنگي اعلام مي كنند. مبالغه نمي كنم؛ آيا ما كسي بهتر از ايشان در عالم اسلام سراغ داريم كه درباره اين مسأله اظهار نظر كند؟ با اين آشنايي، سابقه، مسئوليت، تقوا، اخلاص و روشن بيني؟ ايشان تعبير مي كنند كه دشمن ايمان جوان هاي ما را هدف قرار داده و همه اين تأكيدات بخاطر همين است كه نسبت به اصل ايمان احساس خطر مي شود. پيشتر، از دانشجويان دانشگاه نگران بوديم كه در محيط دانشگاه افكارشان منحرف مي شود؛ ولي امروز شاهديم كه نوجوان هاي دوره راهنمايي و دبيرستان، خيلي صاف و صريح در مسائل اساسي اسلام شبهه هايي مطرح مي كنند و اين ها عيناً چيز هايي است كه از سايت ها به آنها القا مي شود. در يكي از شبهه هايي كه گاهي براي ما هم مي نويسند، نوشته بود من تا پارسال نمازم را اول وقت مي خواندم، قرائت قرآن چنين و چنان؛ اما حالا در خدا هم شك كرده ام! يكي از اينها نوشته بود اگر مرد هستيد، اين شبهه ها را از ذهن بنده رفع كنيد؛ من ديگر نه خدا را قبول د ارم نه دين. اينها نشان مي دهد كه كمبود خطرناكي در جامعه هست. ما شاهد هستيم كه بعد از سي و چند سال، مطالب درسي دانشگاه هاي ما رسماً بر ضد اسلام است! باز اين مطلبي نيست كه بنده عرض كنم. مقام معظم رهبري بارها تأكيد فرمودند مباني علوم انساني كه در دانشگاه ها تدريس مي شود، ماترياليستي و ناسازگار با اسلام است. ما چگونه مي خواهيم با اين دروس و كتاب ها و با اين اساتيد، دانشجوي متدين تربيت كنيم؟! در همين سخنراني هاي اخيرشان در ملاقات با اساتيد دانشگاه و دانشجويان، همين نكته ها را به صورت هاي مختلف بيان كردند.
اين يك واقعيت است، خيال نيست. حتماً در فاميل، دوستان يا همسايه هايتان جوان هايي هستند كه اگر جرأت كنند گاهي اين سؤال ها را مطرح مي كنند و اين نشان مي دهد كه اين شبهه ها خيلي عميق و گسترده است، تا برسد به مسائل روز و قوانين اسلامي و ساختار نظام اسلامي و ولايت فقيه و امثال اينها. مثلاً اين شبهه كه طبق قوانين شما بايد مثلاً احكام اسلام اجرا شود يا حتي قوانين كيفري داريد كه بعضي از تخلفات از احكام اسلام، مجازات هاي كيفري دارد. اينها ضد حقوق بشر است! در اعلاميه حقوق بشر خيلي از چيز ها آمده كه با اينها منافات دارد. تقريباً كل قوانين كيفري اسلام با بعضي از مواد اعلاميه حقوق بشر منافات دارد. اينها سؤال مي كنند كه ما فوق قرآن و خدا يك منبع ديگري براي حقوق داريم و او بايد تعيين كند كه خدا حق دارد چه بكند و چه نكند! و دين چه اندازه حق دارد آزادي مردم را محدود كند! منبع، اعلاميه حقوق بشر است! در دانشگاه هاي ما بخصوص در دو سه تا دانشكده، در همين دانشكده علوم سياسي، حقوق و جامعه شناسي كه كمابيش مسائلي مربوط به نظام سياسي اسلامي دارد، چنين افرادي تربيت مي شوند. يكي مي گفت در دانشكده حقوق، اين استاد از ابتدا كه آمده، جلسه اي نبوده كه به نظام لگد نزند و احكام اسلام را زير سؤال نبرد. كار به جايي رسيده كه يكي از فارغ التحصيلان همين دانشكده در جريان فتنه اخير چه اعترافاتي كرد و گفت: اينها نتيجه نقص علوم انساني و دانشگاه هاست. بعد از سي سال و همه اين اعترافات و اين آثار آيا جا دارد كه اينها را شوخي و مبالغه بپنداريم و صحبت كردن از اينها را تندروي و خشونت طلبي بدانيم؟!
ضرورت اجراي احكام اسلام
پس اصل اسلام چه هست؟ ما امروز براي اهانت به قرآن عزا گرفتيم. اهانت به قرآن يعني چه؟ يعني به كاغذ قرآن؟ به خط قرآن يا به محتوا و به احكام قرآن؟! اگر ما خودمان چندان بهايي به احكام قرآن ندهيم، چگونه از ديگراني كه دشمن ما هستند، انتظار داشته باشيم به قرآن احترام گذارند؟ آيا احترام گذاردن به قرآن همين است كه خوب بخوانيم و ببوسيم؟ يا اين است كه سعي كنيم احكامش اجرا شود؟ وقتي خود ما بگوييم اين احكام قابل اجرا نيست، اينها براي هزار سال قبل است، قرائت هاي مختلفي دارد يا بحث هاي هرمنوتيك را مطرح كنيم يا حتي كساني كه متأسفانه معمم هستند، صريحاً بنويسند كه احكام كيفري اسلام براي بازدارندگي است و اگر ما از راه ديگري بازدارندگي كنيم اين احكام نبايد اجرا شود و... در اين صورت چگونه انتظار داريم كه دشمنان ما به قرآن احترام بگذارند؟ اينها همه در بعد باور هاي ماست. از سويي، براي تضعيف ارزش هاي ما فعاليت هاي عملي گسترده اي مي كنند با ساختن فيلم ها، برنامه هاي خاص، صرف بودجه هاي كلان براي مبارزه با اسلام و.. حتي ساده ترين كالا هايي كه از خارج وارد مي شود سعي مي كنند يك عامل ضد ارزش اسلامي در آن باشد، حتي از كفش و كلاه و لباس هم مضايقه نمي كنند، از همه اين راه ها تبليغ مي كنند. فيلم ها و ماهواره ها و سي دي ها و برنامه هاي اينترنت كه جاي خود دارد! آيا در اين فضا واقعاً وظيفه ما همين است كه دور هم بنشينيم و درباره يك مسائل ساده بحث كنيم؟! آيا نبايد درباره اين مسائل كلان عالم اسلام و بخصوص كشور خودمان احساس مسئوليت كنيم و تدبيري بينديشيم؟!
گفته مي شود چه تدبيري؟ بايد يك عده متخصص دور هم بنشينند و ببينند چه فكري بايد بكنند. آيا در كشور، نهادي داريم كه موظف باشد خطر هاي فرهنگي و خطر هايي كه فرهنگ اسلام را يعني باورها و ارزش هاي اسلامي را هدف قرار داده، شناسايي و راه مبارزه با آن را پيدا كند؟ آيا اين كار، مسئولي دارد؟ شايد بشود گفت كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي همين است. اما شما كارنامه شوراي انقلاب فرهنگي از بدو تأسيس تا حالا را ببينيد، چند قدم در اين راه برداشته است؟ بنده چند سال در خدمت عزيزان در شوراي انقلاب فرهنگي بودم. به شما صادقانه عرض بكنم، بنده سعي مي كردم از اول وقت تا آخر وقت باشم، از 2 بعدازظهر مي رفتم تا ساعت 9 شب، كه گاهي رئيس جمهور وقت مي گفت من تعجب مي كنم تو چطور هفت ساعت مي تواني روي اين صندلي بنشيني! خودش رئيس شوراي انقلاب فرهنگي بود. ما عضو كميسيون اسلامي شدن دانشگاه بوديم، سال ها جلسات مكرر برگزار شد، بنده عضو ثابت آن بودم. يادم نمي آيد حتي يك بار تخلف كرده باشم. اواخرش رسيدند به اينكه دانشگاه اسلامي چه بايد باشد، بايد فضاي سبز و ساختمان كافي داشته باشد، بايد حقوق اساتيد تأمين شود، بايد ورزشگاه و استخر داشته باشد! و... من گفتم آقاي وزير! يك كلمه اسلام هم در يك جايي از اين بنويسيد؛ آخر ما داريم درباره اسلامي شدن دانشگاه صحبت مي كنيم! اين نتيجه كاري بود كه چندين سال در كميسيون اسلامي شدن دانشگاه ها صورت گرفت، البته بعد از بحث از اينكه اسمش اسلامي شدن باشد يا اسلامي كردن!... حالا تازه همان هايي را كه نوشتند، ببينيد چقدر عمل شد! اين وضع فرهنگي كشور ماست! با اين وضع آيا صحيح است كه ما براي مسائل جزئي بحث هايي بكنيم كه حاصلي هم نداشته باشد و اين مسائل مهم را به كلي به فراموشي بسپاريم؟! اگر دولت نمي تواند و قواي مربوط نمي توانند تلاش كنند و وظيفه شان را انجام دهند، آيا ما به عنوان ملت وظيفه اي نداريم؟!
وظيفه جنگ در هر كشوري اول متوجه ارتش مي شود. ولي وقتي صدام حمله كرد، ارتش ما توانايي نداشت كه جواب بدهد؛ اما آيا كس ديگري وظيفه نداشت؟ اگر نبودند بسيجيان و داوطلباني كه در جنگ شركت مي كردند، آيا جنگ به پيروزي مي رسيد؟ درست است كه در مسأله فرهنگ مسئول اصلي شوراي انقلاب فرهنگي يا نهاد ديگري است، اما مي بينيد توانش را ندارند. حالا كه آن ها توان ندارند، آيا از ما هم ساقط است و نبايد هيچ كاري بكنيم؟ آيا جا ندارد كه ما كميسيوني براي بررسي مسائل فرهنگي كشور و راه كارهاي عملي داشته باشيم؟ اگر دولت و مجلس اقدامي نكردند، خود ما به عنوان طلبه چه كاري مي توانيم بكنيم؟ اين تكليف به هيچ وجه از شانه ما برداشته نمي شود و ما بايد هر چه بيشتر و هر چه زودتر به اين خطر توجه كنيم و در درجه اول با همكاري نهاد هاي مربوط و اگر نبود و نتوانستند و يا نخواستند، به اندازه توان خودمان در اين راه قدم برداريم.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در اجلاس مجلس خبرگان رهبري :23/06/89
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 



طي حكمي رئيس جمهور اعضاي هيئت نظارت بر اجراي قانون اساسي را منصوب كرد

احمدي نژاد طي حكمي 11 عضو هيئت نظارت بر اجراي قانون اساسي را منصوب كرد.
محمود احمدي نژاد با استناد به اصل 113 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و به منظور صيانت از اصول مترقي آن به عنوان ميثاق ملي و ثمره ارزشمند انقلاب اسلامي، طي حكمي اعضاي «هيئت نظارت بر اجراي قانون اساسي» را منصوب كرد.متن حكم رييس جمهور به شرح ذيل است:
«قانون اساسي ثمره هزاران سال تلاش و فداكاري ملت بزرگ ايران و همه آزاديخواهان و عدالت طلبان است كه در پيگيري راه انبياء الهي و سرآمد آنان پيامبر عظيم الشان اسلام و با راهبري مرد الهي و سترگ حضرت امام خميني (ره) مديريت عالي مرحوم آيت الله دكتر بهشتي تنظيم شد و با راي قاطع ملت ايران رسميت يافت.
نگاه و هدف اصلي قانون اساسي اصلاح امور و ساختن جامعه الگو و تمهيد مقدمات استقرار توحيد و عدالت و آزادي در سراسر جهان با پرچمداري انسان كامل و ذخيره هستي امام عصر (عج) است. اصول و مباني، راهبردها و ساختارها بر همين اساس و براي تحقق همين اهداف تدوين گرديده است .
تحقق اهداف و آرمانهاي مندرج در قانون اساسي در گرو تاكيد و اصرار بر اصول و روح حاكم بر آن است.
حفظ و صيانت از قانون اساسي در حقيقت حفظ همه ارزشها و آرمانها و نظام برآمده از همين قانون است.
نظر به تعهد، تخصص و تجارب جنابعالي به استناد اصل 113 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و به منظور صيانت از اصول مترقي آن به عنوان ميثاق ملي و ثمره ارزشمند انقلاب اسلامي ، به موجب اين حكم به عنوان عضو هيات نظارت بر اجراي قانون اساسي منصوب مي شويد . اهم وظايف و ماموريت ها به شرح زير است :
1- نظارت بر حسن اجراي اصول قانون اساسي و گزارش موارد عدم اجراي آن به رييس جمهور
2- پيگيري تحقق اهداف عاليه مندرج در قانون اساسي و ارائه پيشنهادهاي لازم
3- ارائه پيشنهاد براي وضع يا اصلاح قوانين و مقررات در جهت تمهيد اجراي بهتر و كاملتر اصول قانون اساسي
4- آسيب شناسي موارد عدول از اجراي قانون اساسي اعم از مرحله وضع يا اجراي قوانين و مقررات و ارائه راهكارها و پيشنهادات لازم براي رفع آنها
5- ايجاد نظام پايش و ارزيابي اجراي قانون اساسي در دستگاه هاي مختلف و تهيه گزارش هاي سالانه
6- برنامه ريزي و تمهيد راهكار لازم براي مشاركت مردم در امر نظارت بر اجراي قانون اساسي
7- فرهنگ سازي و ترويج گفتمان مبتني بر مباني و نگرش و حقوق اساسي مندرج در قانون اساسي
اميد است با اتكال به خداوند منان و در سايه عنايات حضرت ولي عصر (عج) و در پرتو رهنمودهاي مقام معظم رهبري در انجام امور محوله و تحقق اهداف مورد نظر موفق باشيد .»
محمد رضا رحيمي، ابراهيم عزيزي، محمد علي حجازي، مير تاج الديني، مرتضي بختياري، فاطمه بداغي، محمد حسين احمدي شاهرودي، سيد فضل الله موسوي، احمد موسوي، قاسم شعباني و احمد عليزاده اعضاي تعيين شده اين هيئت هستند.


 



وزير دادگستري : مانع حقوقي براي تبادل زندانيان ايران و تركيه وجود ندارد

وزير دادگستري جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه روابط دوستانه بين ايران و تركيه سابقه ديرينه اي دارد ، گفت : مانع حقوقي براي تبادل زندانيان دو كشور دوست و همسايه ايران و تركيه وجود ندارد.
مرتضي بختياري در ديدار با سعد الله ارگين وزير دادگستري كشور تركيه كه در محل وزارت دادگستري برگزار شد، افزود: در چند سال اخير ارتباطات فرهنگي ، سياسي و مبادلات تجاري صورت گرفته ميان كشورهاي ايران و تركيه رو به افزايش بوده است .
بختياري در ادامه به حجم مبادلات تجاري صورت گرفته ميان كشورهاي ايران و تركيه در چند سال اخير اشاره كرد و افزود: حجم مبادلات تجاري ميان اين كشورها در سال 2011 ميلادي به بيش از 12 ميليارد دلار رسيد كه طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته حجم اين مبادلات تا سال 2015به رقمي در حدود 30 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت .
وي با بيان اينكه مواضع اردوغان رييس جمهور تركيه درباره مساله فلسطين شفاف و روشن است ، گفت: نبايد اجازه داد كشورهايي مانند آمريكا كه از اسراييل حمايت كامل دارند از مسايل داخلي سوريه بهره برداري سياسي كنند.
بختياري درباره توافق نامه هاي قضايي امضا شده ميان كشورهاي ايران و تركيه اظهار داشت : در موافقت نامه اي كه قبل از پيروزي انقلاب به امضا رسيده بود ، برخي موازين اسلامي در آن رعايت نشده بود كه خوشبختانه توافق نامه امضا شده در سال 88در موارد مشخصي مانند استرداد مجرمان و مسايل جزايي و حقوقي به موفقيت خوبي دست يافت .
وزير دادگستري ، تعداد زندانيان ايراني تبعه كشور تركيه را 450 نفر و تعداد زندانيان تركيه اي تبعه ايران را 46 نفر اعلام كرد.
بختياري اظهار اميدواري كرد با كمك وزير دادگستري تركيه طي روزهاي آينده به جمع بندي خوبي در مورد استرداد مجرمان و انتقال محكومان ميان دو كشور دست يابند.
در ادامه اين ديدار ، وزير دادگستري تركيه گفت : به منظور اجراي مفاد تفاهم نامه امضا شده ميان ايران و تركيه قرار است كميسيون مشتركي تشكيل تا اجراي مفاد تفاهم نامه ياد شده هر چه سريعتر عملي شود.
ارگين اظهار اميدواري كرد كشورهاي ثالث مانع حل مشكلات جزيي ميان ايران و تركيه نشوند.
وزير دادگستري تركيه امروز با رييس قوه قضاييه ايران ديدار خواهد داشت.

 



كارشناس آمريكايي: آژانس انرژي اتمي دنباله رو آمريكاست

يك كارشناس آمريكايي، اتهام زني هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران را به دليل دنباله روي اين نهاد جهاني از سياست هاي واشنگتن دانست.
كارشناس سياسي آمريكايي به شبكه تلويزيوني راشا تودي گفت، آژانس بين المللي انرژي اتمي در اتهام زني به ايران با ادعاي نظامي بودن اهداف برنامه هسته اي اين كشور، صرفا از سياست هاي دولت آمريكا پيروي مي كند. مجري اين شبكه گفت، پنج عضو دائمي شوراي امنيت سازمان ملل، بعلاوه آلمان، درخواست ايران را براي از سرگيري مذاكرات هسته اي پذيرفتند. اخيرا تهران اجازه بازرسي يكي از تاسيسات نظامي ايران را به بازرسان آژانس بين المللي داد، زيرا آژانس مي خواهد مطمئن شود، ايران در حال توليد سلاح هاي هسته اي نيست. به رغم اين تحولات، اسرائيل باز هم از تهديدات خود، عليه ايران مبني بر استفاده از زور و حتي حمله احتمالي به تاسيسات هسته اي اين كشور، دست برنداشته است.
گارت پورتر، تحليلگر سياسي و محقق آمريكايي در مصاحبه اختصاصي با اين شبكه به اين مسئله اشاره كرد كه بخشي از مشكل اين است كه بازرسان سازمان ملل (آژانس) خودشان ممكن است سياسي كار، شده باشند و امكان دارد از (سياست هاي) آمريكا (در قبال ايران) پيروي كنند. گارت پورتر افزود، به عنوان مثال، آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارش سال 2011 خود ( در مورد برنامه هسته اي ايران) مسئله وجود مخزن سيلندري شكلي را كه ممكن است براي آزمايش بمب هسته مورد استفاده باشد، بسيار بزرگنمايي كرد. آژانس در گزارش خود اعلام كرد، يكي از كشورهايي كه نامش فاش نشده به آژانس گفته است چنين مخزني زماني در تاسيسات نظامي پارچين در ايران بوده است.
پورتر تاكيد كرد، من مطمئنم اين منبعي كه به آژانس اطلاع داده اما نامش برده نشده، همان اسرائيل بوده است. اين در حالي است كه آژانس هيچ مدرك يا سند فيزيكي در اختيار ندارد كه چنين محفظه اي فلزي اصولا وجود خارجي داشته، چه رسد به اين كه از آن براي آزمايش طرح هاي بمب هسته اي استفاده شده باشد. پورتر افزود، حال اگر بازرسان آژانس به پايگاه نظامي پارچين بروند و چنين محفظه اي را در آنجا پيدا نكنند، كه من تقريبا مطمئنم پيدا نخواهند كرد، آنگاه آژانس چه پاسخي براي اين مسئله خواهد داشت ( كه اين موضوع را در گزارش خود گنجانده و به ايران تهمت زده است؟)

 



نشست شوراي حكام آژانس متوقف شد

نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي روز گذشته، ساعتي پس از آغاز به كار، به دلايل نامشخصي متوقف شد.
قرار بود موضوع ايران، در دستور كار اين نشست قرار بگيرد.
براساس اين گزارش، جلسه شوراي حكام ساعت 11 ديروز به وقت محلي متوقف شد و بررسي موضوعات ديگر به امروز موكول شد.
پيش از اين اعلام شده بود كه در نشست پيش از ظهر چهارشنبه، موضوع كره شمالي در دستور كار قرار دارد و كشورها بيانيه هاي خود را در اين خصوص قرائت خواهند كرد.
پس از كره شمالي قرار بود، موضوع ايران در دستور كار نشست اعضاي شوراي حكام آژانس قرار گيرد.
از ديگر موضوعات نشست روز چهارشنبه اجراي توافقنامه پادمان در سوريه اعلام شده بود.
نشست فصلي شوراي حكام آژانس از روز دوشنبه گذشته در وين آغاز شده است.

 



با توديع وثيقه 100 ميليوني مديرعامل خبرگزاري مهر آزاد شد

رضا مقدسي مديرعامل خبرگزاري مهر با توديع وثيقه به دادسراي فرهنگ و رسانه آزاد شد.
رضا مقدسي مديرعامل خبرگزاري مهر بعدازظهر ديروز با توديع وثيقه 100 ميليون توماني به دادسراي فرهنگ و رسانه و با موافقت بازپرس پرونده آزاد شد.
گفتني است مقدسي صبح ديروز با اعلام شكايتي از سوي يكي از اعضاي دولت، به دادسراي فرهنگ و رسانه احضار شده بود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14