(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 24 اسفند 1390- شماره 20168

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
داگان : اين وظيفه ماست ولي بهتر است به اين سوال نپردازيم
توصيه رهبر انقلاب به گسترش وقف در عرصه هاي علمي پژوهشي
رئيس سابق سناي بلژيك: مردم اروپا تحريم نفت ايران را قبول ندارند
الحيات : بهار عربي انقلاب اسلامي است
جواد لاريجاني: احمد شهيد به ايران بيايد و ترور دانشمندان ايراني را گزارش كند
كوچ پرندگان مهاجر از تالاب هاي آمل و محمودآباد به مناطق سيبري
رئيس سابق اطلاعات نظامي رژيم صهيونيستي: اسرائيل ظرفيت ادامه جنگ با ايران را ندارد
سرلشكر سليماني: نيروهاي مسلح در برابر هرگونه تهاجم غيرت ايران را نشان دهند
انعقاد قرارداد ناوگان خط 2 قطار شهري در مشهد
جانشين بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس: سراسر وصيتنامه شهدا ولايت پذيري است
نگارش اسامي 14 معصوم بر روي ضريح جديد امام حسين(ع)
سفير هند در ايران: تهران و دهلي مناسبات تجاري را توسعه مي دهند
اختصاص 400 ميليارد تومان اعتبار به راه آهن رشت-قزوين
فرمانده نيروي دريايي ارتش: اهتزاز پرچم ايران در آب هاي آزاد نمونه اي از اقتدار نظام است
اخبار ادبي و هنري



سي بي اس : آيا موساد از مخالفان ايراني در سال 88 حمايت كرد
داگان : اين وظيفه ماست ولي بهتر است به اين سوال نپردازيم

سرويس سياسي-
رئيس سابق موساد در پاسخ به اين سوال شبكه سي بي اس كه آيا اسرائيل كاري براي كمك به گروههاي مخالف ايران پس از انتخابات 2009 انجام داده است؟ گفت: اين وظيفه ماست ولي بهتر است به اين سوال نپردازيم.
مئير داگان در ادامه به عقلانيت و منطق ديپلماسي ايراني در دنيا اشاره كرد و گفت: عقلانيت و منطق ايران در رفتار ايران مشاهده مي شود، رژيم ايران، رژيمي بسيار منطقي و عاقل است.
وي در ادامه گفت: يكي از نشانه هاي عاقل و منطقي بودن ايران اين است كه آنها زيركانه از طريق ديپلماسي وقت كشي مي كنند. به نظر من ايراني ها استاد مذاكره هستند و اصطلاحا از فرهنگ بازار و چانه زني استفاده مي كنند.
داگان در ادامه راه مقابله با ايران را دامن زدن به اغتشاشات دانشجويي، تفرقه قومي و براندازي سياسي دانست و گفت: اگر ايران به ظرفيت تسليحاتي هسته اي برسد توانايي آنها در ايجاد بي ثباتي در منطقه و در نتيجه افزايش بهاي نفت بسيار زياد است و اوضاع حتي بدتر از حالا مي شود. بهترين راه حل اين است كه با حمايت از اغتشاشات دانشجويي و اقليتها در ايران، نظام ايران را از قدرت كنار بزنيم.
وي با پذيرش اين احتمال كه در صورت مذاكره اروپا با ايران آنها ممكن است در مقابل ايران كوتاه بيايند گفت: افزايش بهاي نفت به نفع ايران است زيرا نفت مهم ترين منبع درآمد ايران است و با اين حربه مي تواند اروپائيها را عقب براند.
مجري سي بي اس پرسيد: براساس اسناد فاش شده وزارت خارجه آمريكا، داگان به همتاي آمريكايي خود در سال 2007 گفت كه بايد كار بيشتري براي تغيير رژيم ايران انجام داد آيا اين واقعيت دارد؟ وي گفت: اين وظيفه ماست كه از همه مخالفان رژيم ايران حمايت كنيم.
مجري در ادامه پرسيد كه آيا اسرائيل براي كمك به گروه هاي جوان مخالف رژيم ايران كه پس از انتخابات 2009 عليه رژيم تظاهرات كردند، كاري كرده است؟
داگان گفت: بهتر است به اين سوال نپردازيم.
داگان با اشاره به قدرت ايران براي هرگونه عمليات تلافي جويانه گفت: وضع ايران با ساير كشورهايي كه اسرائيل به آنها حمله كرده است فرق مي كند و ممكن است باراني از موشك بر اسرائيل ببارد كه به اعتقاد بسياري ممكن است به 50 هزار فروند برسد. به نظر من حمله به ايران جنگي منطقه اي را آغاز خواهد كرد. اصولا شروع كردن جنگ آسان است اما به پايان رساندن آن دشوار است.
رئيس سابق سرويس اطلاعاتي موساد در ادامه در پاسخ به اين سوال كه اگر اسرائيل به ايران حمله كند مقابله به مثل از نزديك اسرائيل خواهد بود يعني حزب الله از شمال و حماس از جنوب اسرائيل را زير آتش خود خواهند گرفت؟ گفت: اين رخداد مي تواند پيامدي ويران كننده بر توانايي ما براي ادامه زندگي عاديمان داشته باشد. به نظر من اسرائيل تا مدتها در وضع بغرنجي قرار خواهد داشت. نگراني ديگر من اين است كه حمله اسرائيل به تاسيسات هسته اي ايران موثر نباشد. گزارش ها نشان مي دهد كه 4 تاسيسات هسته اي اصلي در ايران وجود دارند كه به شدت مستحكم شده اند و در سراسر ايران پراكنده هستند. از بين بردن اين تاسيسات بسيار پيچيده تر از اين است. در ايران ده ها سايت هسته اي وجود دارد.

 



در ديدار رئيس و مديران سازمان اوقاف تاكيد فرمودند
توصيه رهبر انقلاب به گسترش وقف در عرصه هاي علمي پژوهشي

رهبر معظم انقلاب در ديدار با مسئولان سازمان اوقاف و امور خيريه تصريح كردند؛ بايد از طريق تشويق مردم به وقف و همچنين اداي صحيح حق واقف در مورد موقوفه اش، سنت وقف را بيش از پيش در جامعه ترويج كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه و مسئولان اين سازمان، وقف را يك نهاد ممتاز ديني دانستند و تأكيد كردند: بايد از طريق تشويق مردم به وقف و همچنين اداي صحيح حق واقف در مورد موقوفه اش، سنت وقف را بيش از پيش در جامعه ترويج كرد.
ايشان خاطرنشان كردند: مهمترين مسئله در وقف، عمل امينانه نسبت به موضوع وقف است.
رهبر انقلاب اسلامي دايره وقف را گسترده دانستند و افزودند: اكنون عرصه هاي متعددي براي وقف وجود دارد كه از جمله آنها، پزشكي، علم و آموزش، تحقيقات و پژوهش، علوم جديد، محيط زيست و ترويج دين به شكل هاي مدرن است.
حضرت آيت الله خامنه اي نظارت مستمر مديران بر زير مجموعه خود در همه دستگاه ها را ضروري و مهم خواندند و تأكيد كردند: اين نظارت به معناي اين است كه وظايف بخصوص در موضوع بسيار مهم وقف، بصورت صحيح و كامل انجام شود و خداي نكرده غفلت ها و يا لغزش ها موجب ناتمام ماندن كارها و ناقص انجام شدن وظايف نشود.
ايشان همچنين از زحمات و تلاش هاي حجت الاسلام والمسلمين محمدي سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه و مديران و كاركنان اين مجموعه تشكر و قدرداني كردند.

 



رئيس سابق سناي بلژيك: مردم اروپا تحريم نفت ايران را قبول ندارند

رئيس سابق سناي بلژيك با بيان اين كه كشورهاي اروپايي به دليل پاسخ به خواست آمريكا، ايران را تحريم نفتي كردند، علت اين سياست را كمك به رژيم صهيونيستي دانست.
«ماري ليزان» اصلي ترين دليل بحران مالي اروپا را بدهي ها و سودهاي بانكي دانست و اعلام كرد كه بانكها از مردم مي خواهند سودها را به شيوه اي ظالمانه پرداخت كنند.
ليزان با اشاره به اقدام اتحاديه اروپا به تحريم نفت ايران در زماني كه خود، داراي مشكلات مالي شديدي است، اعلام كرد كه اروپا شاهد بالا رفتن قيمت نفت است اما هيچ كاري نمي تواند انجام بدهد.
به گزارش فارس، رئيس سابق سناي بلژيك درباره تحريم نفتي ايران گفت: «من فكر مي كنم كه ما نظر ملت هاي اروپايي را در اين خصوص جويا نشديم. اين تصميم را فقط يك قشر ملي گرفت و تنها هدف آن كمك به سياست اسرائيل است. اروپايي ها دريافتند كه اين تحريم، بهاي نفت را افزايش مي دهد اما ما نظر مردم را درباره تحريم ها نپرسيديم و چراغ سبز آنان را نگرفتيم. ما شاهد بالا رفتن قيمت نفت هستيم بدون اينكه بتوانيم واكنشي نشان بدهيم. تنها چيزي كه مي توانيم به مردم اروپا بگوييم اين است كه با نفت عربستان جبران كمبود نفت ايران را مي كنيم ولي ما الان افزايش قيمت نفت را داريم. اينجا در اروپا كسي از مردم سؤال نكرد كه قيمت نفت كه بالا مي رود آيا آماده هستيد كه نفت گران تر بخريد و بهايش را بپردازيد؟ اين سؤال اصلاً براي مردم اروپا مطرح نشد زيرا پاسخ آن خير است. آنها [دولتهاي اروپايي] اين كار براساس خواست آمريكا انجام مي دهند و حتي اين امر را اعلام هم نمي كنند. ما با آمريكايي ها تفاوت داريم.»

 



الحيات : بهار عربي انقلاب اسلامي است

روزنامه الحيات در واكنش به گسترش موج بيداري اسلامي در كشورهاي منطقه از افزايش قدرت جريان هاي اسلامي در اين كشورها خبر داد.
روزنامه الحيات چاپ لندن در نسخه اينترنتي مورخه 23 اسفند در مقاله اي به قلم «مصطفي الفقي» نوشت: قدرت جريان هاي اسلامي در كشورهاي عربي رو به افزايش است، به گونه اي كه باعث مي شود، بگوييم علاوه بر دستاوردهاي سياسي بهارعربي، اين مسئله رنگ و بوي ديني نيز داشته است.
اين نگارنده در ادامه يادداشت خود آورده است: به همين سبب لفظ «بهار عربي» در بردارنده توصيف دقيقي از رخدادهاي منطقه نيست؛ چرا كه در برابر نظام هاي ديني يا شبه ديني قرارگرفته ايم كه مي گويد در نهايت اسلامخواهان به قدرت رسيدند و نوعي جهش كيفي به وجود آوردند كه در قرن اخير بي نظير بوده است.
نويسنده الحيات در يادداشت خود مي نويسد: شايد اگر بگوييم كه اين مسئله (بهار اسلامي) غافلگيركننده نبود، اشتباه نكرده باشيم؛ چرا كه حاكمان مستبد، مخالفان ملي را به سمت انقلاب و تغيير فضا در كشورهاي بهار عربي سوق دادند. مصطفي الفقي درباره حضور جريان هاي ديني در آينده سياسي كشورهاي عربي آورده است: بعد از بهار عربي، مردم با حضور در پاي صندوق هاي راي، جريان هاي ديني را انتخاب كردند؛ چرا كه آنها (مردم) نيز از سيطره استبداد و رواج فساد به تنگ آمده و درك كرده بودند كه تغيير ضروري است.
اين روزنامه نگار عربي با اشاره به اينكه در دهه هاي اخير رويارويي اسلام با غرب شدت گرفته است، افزود: بعد از حوادث يازده سپتامبر شك و ترديد در اين روابط ريشه دواند به گونه اي كه موضوع تروريسم بين المللي و مرتبط كردن بخش عمده آن با اسلام و مسلمانان، مطرح شد، در صورتي كه مسلمانان از اين اتهام دور هستند.
مصطفي الفقي با تأكيد بر اين نكته كه آنچه در دهه هاي اخير در صحنه بين المللي روي داد، به طور غيرمستقيم به تقويت جريان هاي اسلامي منجر شد، در يادداشت خود آورده است: اجماع روحانيون اديان ابراهيمي بر اين موضوع كه شريعت اسلام به عدالت اجتماعي تاكيد دارد، حكايت از آن دارد كه ملت هاي عربي درك كرده اند كه اسلام توجيه كننده حركت هاي آنهاست و پشتوانه اي براي آنها به شمار مي رود.
نويسنده در ادامه يادداشت خود پس از بيان مقدمات مورد اشاره معتقد است: با توجه به توضيحات بالا، بايد گفت هرچند بهار عربي را ملت هاي زير ستم به وجود آورده اند، جريان هاي اسلامي بيشترين آمادگي را براي در دست گرفتن قدرت داشتند، به همين سبب عجيب نيست كه بگوييم بهار عربي، بهار اسلامي است؛ چرا كه جريان هاي اسلامي، از اخوان المسلمين مصر گرفته تا حزب النهضه تونس و ساير جريان هاي اسلامي كه در انقلاب هاي عربي شركت كردند، به دستاوردهاي مثبت و بي سابقه اي در تاريخ معاصر دست يافتند.

 



مناقشه لفظي نمايندگان ايران و آمريكا
جواد لاريجاني: احمد شهيد به ايران بيايد و ترور دانشمندان ايراني را گزارش كند

دبير ستاد حقوق بشر كشورمان طي سخناني در مقر اروپايي سازمان ملل در ژنو مفاد گزارش ارايه شده توسط گزارشگر ويژه حقوق بشر در امور ايران را به چالش كشاند.
دكتر محمد جواد لاريجاني با تشريح اينكه گزارشگر ويژه از وظايفي كه به او در قوانين سازمان ملل واگذار شده تخطي كرده است، گفت: براي تهيه چنين گزارشي كه مملو از اتهامات بي پايه و اساس است گزارشگر محترم لازم نيست به خود زحمت سفر كردن به ايران را بدهد. بلكه كافي است در همين ژنو و يا نيويورك در حالي كه از مهمان نوازي واشنگتن، لندن و فرانسه بهره مي برد به وب سايت هاي ضدانقلاب و معاند نظام جمهوري اسلامي ايران رجوع كرده و اين محتويات را از آنها كپي و پيست كند.
مشاور امور بين الملل رئيس قوه قضائيه با تأكيد بر اينكه ايران توانسته است مدل دموكراسي خود را برپايه عقلانيت ديني به جاي ليبرال دموكراسي ديكته شده از سوي غرب برپا ساخته و از اين طريق الهام بخش ساير ملت هاي منطقه باشد گفت: بايد از گزارشگر ويژه اي به ايران دعوت شود كه بدون نگاه به دستورات و برنامه هاي كشورهاي غربي از جمله آمريكا حقايق مربوط به ملت ايران و دستاوردها و پيشرفت هايشان را به جهانيان گزارش كند.
او در ادامه گفت: بايد گزارشگر ويژه اي به ايران دعوت شود تا فارغ از وابستگي هاي نمايان به گروه هاي تروريستي منفور ملت ايران درباره غم و درد جانكاه آنها در از دست دادن جوانان دانشمند و رشيد خود كه به دست تروريست هاي مورد حمايت آمريكا و برخي از كشورهاي اروپايي به شهادت رسيده اند گزارش تهيه كند. بايد گزارشگر ويژه اي به ايران فرستاد تا دستاوردهاي علمي و پيشرفت هاي فوق العاده جوانان ايراني را در ساخت ماهواره و ارسال آن به فضا براي مردم دنيا را گزارش كند. بايد گزارشگر ويژه اي به ايران دعوت شود تا از احساس غرور و افتخار مردم ايران از اينكه خانه هاي خود را با برقي كه از طريق انرژي هسته اي ساخت خود روشن كرده اند گزارش تهيه كند.
لاريجاني افزود: اما متأسفانه ما با گزارشگر ويژه اي روبرو هستيم كه به جاي بيان حقايق به جهانيان با شرورترين گروه هاي تروريستي كه دستشان به خون ملت ايران آغشته است همكاري نزديك داشته و گزارش خود را برپايه اظهارات افرادي تنظيم كرده است كه دشمني و عناد آنها با جمهوري اسلامي ايران برهمگان آشكار است.
نماينده پيشين مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پيام مشاركت بيش از 64 درصدي مردم ايران در انتخابات اخير كه نشان دهنده پايبندي و وفاداري آنها به انقلاب اسلامي و ارزش هاي آن است گفت: گزارشگر ويژه در انجام وظيفه خود در ترسيم چهره اي واقعي از وضعيت ايران به جهانيان ناتوان بوده و به جاي اينكه وظايف اصلي خود در اين زمينه را به درستي انجام دهد، مانند ستارگان سينما اقدام به مصاحبه با رسانه هاي مختلف كرده است.
لاريجاني در ادامه با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران يكي از كشورهاي فعال در زمينه تشكيل شوراي حقوق بشر در سازمان ملل بوده است گفت: ما افتخار مي كنيم كه در تشكيل اين شورا خود را سهيم مي دانيم و مفتخريم كه اعلام كنيم كشور اسلامي ما داعيه دار حقوق بشر در جهان است و از هرگونه همكاري و تعامل هاي بين المللي در اين زمينه حمايت مي كند اما در عين حال اجازه نمي دهيم تا مكانيزم هاي حقوق بشري سازمان ملل ابزاري براي فشارهاي سياسي آمريكا و برخي كشورهاي غربي به كشورهاي مخالف آنها از جمله ايران شود.
دبير ستاد حقوق بشر كشورمان تأكيد كرد، برغم مخالفت شديدمان با گزارش گزارشگر ويژه و روند طي شده تاكنون، جمهوري اسلامي ايران آمادگي خود را براي ارائه هرگونه همكاري فني با دفتر كميسارياي عالي حقوق بشر و گزارشگر ويژه براي ارائه گزارشي منصفانه، حقيقي، قابل استناد و معتبر اعلام مي كند.
محمد جواد لاريجاني در پايان سخنراني خود در پاسخ به گزارشي كه احمد شهيد گزارشگر ويژه حقوق بشر درباره ايران ارائه كرده بود گفت: با وجود روند ناسالمي كه عليه كشورما در جريان است، جمهوري اسلامي ايران همچنان به تلاش هاي خود براي ارتقاء وضعيت حقوق بشر ادامه خواهد داد.
گفتني است؛ زماني كه لاريجاني در انتقاد به گزارش احمد شهيد درباره وضعيت حقوق بشر در ايران پرده از برنامه هاي دولت آمريكا و همكاران اروپايي اش در تحريك، هدايت و حمايت گروه هاي تروريستي خشني كه در ترور دانشمندان هسته اي كشور ما نقش داشتند برداشت، نماينده دولت آمريكا خشمگين شده و سخنان او را قطع كرد.
در فرازي از اظهارات دبير ستاد حقوق بشر كشورمان كه اينگونه نماينده آمريكا را خشمگين كرد آمده است: ما قاطعانه و مؤكداً از گزارشگران محترم اين شورا مي خواهيم كه از ايران بازديد كنند تا واقعيات را كشف نموده و به دنيا گزارش دهند. از آنها مي خواهيم تا به ايران بيايند و اندوه و خشم عظيم ملت ما را هنگامي كه شهادت فرزندان نخبه خود را كه به دست شبكه تروريستي بي رحمي كه توسط ايالات متحده آمريكا، انگليس و فرانسه و چند كشور ديگر از اين مجموعه ورشكسته اخلاقي اداره، هدايت و حمايت مي شود را مي بينند، به جهانيان گزارش دهند.
در اين هنگام بود كه نماينده آمريكا در شوراي حقوق بشر سازمان ملل سخنان لاريجاني را قطع كرده و از رئيس شورا اجازه اعتراض خواست.
به گزارش پايگاه خبري ستاد حقوق بشر، لاريجاني پس از اعتراض نماينده آمريكا سخنان خود را با همان شدت و حدت قبلي ادامه داده و بلافاصله گفت: ما كاملاً از اغراض سوء كساني كه از سيستم ضعيف و بيمار سازمان ملل سوء استفاده مي كنند تا سياست هاي خصمانه خود را بر عليه ملت ما مشروعيت ببخشند كاملاً آگاه هستيم اما قطع نظر از اين پديده غم انگيز كه نه اولين از اين مورد است و احتمالاً آخرين آن نيز نخواهد بود، نحوه رفتار گزارشگر تعيين شده براي جمهوري اسلامي ايران و محصول كار او است كه حتي از حداقل هاي استاندارد يعني انصاف، بيطرفي و حق محوري برخوردار نيست.
خاطرنشان مي شود نوزدهمين اجلاس شوراي حقوق بشر در ژنو از 8 اسفند آغاز بكار كرده و تا 4 فروردين ادامه خواهد داشت.
هفته گذشته احمد شهيد در گزارش دوم خود، ايران را به نقض حقوق بشر متهم كرده بود. اين گزارش در اختيار شوراي حقوق بشر قرار گرفته است.

 



كوچ پرندگان مهاجر از تالاب هاي آمل و محمودآباد به مناطق سيبري

رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان هاي آمل و محمودآباد، از كوچ انواع پرندگان مهاجر زمستان گذران از تالاب ها و آبگيرهاي اين شهرستان ها به مناطق سيبري خبر داد.
«علي محمد دعاگو» به ايرنا گفت: امسال در مجموع حدود 200 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر شامل انواع «مرغابي، چنگر، غاز، خوتكا و قو» براي زمستان گذراني به تالاب ها، آب بندان ها و آبگيرهاي آمل و محمودآباد كوچ كردند.
وي با اشاره به اينكه امسال تعداد پرندگان مهاجر زمستان گذران در آبگيرها و آب بندان هاي آمل و محمودآباد در مقايسه با سال قبل كاهش داشته است، علت اين كاهش را كمي دوران سرماي امسال در مازندران دانست.
دعاگو اضافه كرد: امسال در مجموع كوچ انواع «اردك سانان» از افزايش قابل توجهي برخوردار بوده است.
وي با اشاره به اينكه در اين دو شهرستان 90 واحد آب بندان به مساحت بيش از 500 هكتار و 2 هزار و 500 هكتار تالاب وجود دارد اظهار داشت: وجود اين عوامل باعث افزايش مهاجرت به اين مناطق شده است.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست آمل و محمودآباد، با بيان اينكه پرندگان مهاجر در نيمه دوم هر سال از مناطق سرد سيبري به تالاب ها و آبگيرهاي آمل و محمودآباد كوچ مي كنند گفت: اين پرندگان پس از زمستان گذراني در تالاب هاي اين مناطق اواخر اسفند به سمت سيبري كوچ مي كنند.

 



رئيس سابق اطلاعات نظامي رژيم صهيونيستي: اسرائيل ظرفيت ادامه جنگ با ايران را ندارد

رئيس سابق سرويس اطلاعاتي ارتش رژيم صهيونيستي گفت: اسرائيل به دنبال جنگ با ايران نيست و ما هنوز به شرايطي نرسيده ايم كه اين تصميم اتخاذ شود.
شالومو گازيت (Shlomo Gazit)، رئيس سابق سرويس اطلاعات ارتش اسرائيل (امان) كه با راشاتودي گفت وگو كرده، تأكيد كرده است كه ارتش اسرائيل طرح هايي از پيش آماده درباره حمله به ايران دارد ولي تا زماني كه تصميم سياسي در اين باره اتخاذ نشود نمي تواند دست به اقدام بزند و اين تصميم نيز تاكنون اتخاذ نشده است.
گازيت گفته است: «تصميم سياسي براي اين حمله به عوامل زيادي بستگي دارد و ما هنوز به شرايطي نرسيده ايم كه اين تصميم اتخاذ شود».
وي درباره تبعات حمله به ايران اظهار داشت: «پيامدهاي چنين اقدامات سياسي از ديد اسرائيل مي تواند بسيار خطرناك باشد بويژه ايران ممكن است تنگه هرمز را ببندد و مانع جريان نفت از خليج فارس شود. حتي ايران ممكن است ضرب الاجلي تعيين كند و تا برآورده نشدن شروطش تنگه را باز نكند».
رئيس سابق اطلاعات ارتش اسرائيل تأكيد كرد: «اين احتمال وجود ندارد كه اسرائيل بخواهد عمليات نظامي عليه ايران را براي چند روز، يا چند هفته يا چند ماه ادامه دهد زيرا اسرائيل ظرفيت ادامه جنگ را ندارد و اصلاً علاقه اي هم به اين كار ندارد. از ديد ما، اسرائيل فقط به فكر نابودي توانايي هسته اي ايران براي ساخت سلاح اتمي است. ما اصلاً با ايران سر جنگ نداريم. ما اصلاً قصد نداريم رژيم ايران را سرنگون كنيم».
اين در حالي است كه اخيراً مقام هاي آمريكايي تأكيد كرده اند اگر برنامه غني سازي ايران به فردو منتقل شود، اسرائيل هيچ توان نظامي متعارفي براي از بين بردن آن در اختيار نخواهد داشت.

 



سرلشكر سليماني: نيروهاي مسلح در برابر هرگونه تهاجم غيرت ايران را نشان دهند

فرمانده نيروي قدس سپاه گفت: نيروهاي نظامي كشور بايد در راستاي دستيابي به عزت و اقتدار ملي ثابت قدم بوده و در برابر هرگونه تهاجمات كور دشمنان غيرت ايران خود را به نمايش گذارند.
سردار سرلشكر قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، در يادواره شهداي بدر و خيبر كه در مصلاي اروميه برگزار شد با اشاره به جانفشاني هاي شهداي انقلاب اسلامي در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامي اظهار داشت: قدردا ني از اين رشادت ها تنها توسط خانواده شهدا ممكن است چرا كه از دست دادن فرزندان و اعضاي خانواده يكي از مشكلاتي است كه هر انساني قادر به تحمل آن نيست.
سليماني در ادامه با بيان خاطراتي از شهداي گرانقدر دفاع مقدس گفت: تمام لحظات زندگاني شهداي ايران اسلامي در تمام دوران جنگ تحميلي و پس از آن مديون روحيه اسلام دوستي و ولايت مداري است.
وي افزود: شهيد مهدي باكري در عين حال كه فرماندهي لشكر 31 عاشورا را برعهده داشت، فردي متواضع و فروتن بود و همين خصلت وي نيز باعث شد تا نام وي بر سر زبان ها مانده و در زمان حاضر نيز به عنوا ن فردي ولايت مدار شناخته شود.
فرمانده نيروي قدس سپاه، پرداختن به زندگاني شهداي دفاع مقدس و انقلاب اسلامي را يكي از مهم ترين اقداماتي دانست كه بايد در كشور انجام شود و خاطرنشان كرد: اين اقدام بايد در راستاي شكل گيري جامعه متقي و با ايمان انجام شود تا تمام اقشار كشور توان استفاده از آموزه هاي ديني و اعتقادي شهداي انقلاب اسلامي را داشته باشند.
فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ادامه با اشاره به وظيفه پاسداران و ساير نيروهاي نظامي در مسير رشد و كمال جامعه، تصريح كرد: نيروهاي نظامي كشور بايد در راستاي دست يابي به عزت و اقتدار ملي ثابت قدم بوده و در برابر هرگونه تهاجمات كور دشمنان غيرت ايران خود را به نمايش گذارند.
سليماني در بخش ديگري از سخنان خود، شهداي عمليات هاي بدر و خيبر را الگو گرفته از شهداي دشت كربلا دانست و تصريح كرد: اين شهيدان در شرايط بد منطقه توانستند اين موضوع را به جهانيان بفهمانند كه پيروز واقعي جنگ اسلام و كفر مسلمين بوده و بايد در تمام شرايط از اين لشكر تبعيت كنند.
فرمانده نيروي قدس سپاه در پايان، سردار سرلشكر شهيد مهدي باكري را نمونه بارز غيرت ايراني عنوان و تصريح كرد: اين شهيد بزرگوار در تمام دوران زندگاني خود و به خصوص در زمان فرماندهي كوچكترين بدگويي و تهمت به فردي نزد تا از اين طريق محبوبيت خاصي در ميان تمام رزمندگان و در زمان حاضر در ميان مردم به دست آورد.

 



در راستاي توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي صورت گرفت
انعقاد قرارداد ناوگان خط 2 قطار شهري در مشهد

مشهد- خبرنگار كيهان:
در راستاي توسعه شبكه ريلي مشهد، قرارداد ساخت ناوگان خط 2 قطار شهري اين شهر بين شركت واگن سازي تهران و قطار شهري مشهد منعقد شد.
مدير عامل شركت بهره برداري قطار شهري مشهد در مراسم انعقاد قرارداد، با بيان اينكه در حال حاضر روزانه 75 هزار نفر از طريق خط 1 قطار شهري مشهد جابجا مي شوند، اظهار داشت: اين رقم در مقايسه با زمان آغاز بهره برداري از اين خط با رشد 1500 درصدي مواجه شده است.
مسعود بيژني، تعداد واگن هاي به كار گرفته شده در خط يك را 47 واگن عنوان كرد و گفت: تا پايان سال جاري، 10 واگن ديگر نيز به اين خط افزوده خواهد شد.
وي سال 91 را سال شكوفايي خط 2 قطار شهري مشهد خواند و افزود: همزمان با انعقاد قرارداد ساخت ناوگان خط 2 قطار شهري عمليات ساخت واگن هاي اين خط نيز آغاز مي شود.
مديرعامل شركت بهره برداري قطار شهري، مدت زمان انجام پروژه خط 2 را 3 سال دانست و تصريح كرد: هزينه ساخت اين خط 750 ميليارد تومان است.

 



جانشين بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس: سراسر وصيتنامه شهدا ولايت پذيري است

اليگودرز - خبرنگار كيهان:
جانشين بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس گفت: ولايت پذيري و اطاعت از ولايت فقيه نكته ارزشمندي است كه بارها در وصيت نامه شهدا مورد تاكيد و توجه قرار گرفته است.
سرتيپ قياسي در يادواره شهيد دكتر عليرضا وليان در اليگودرز با اعلام اين مطلب، افزود: اگر همه ولايت پذيري شهدا را سرلوحه قرار دهند هيچ كس قادر به عرض اندام در مقابل اين ملت و نظام نخواهد بود.
وي گفت: سالهاست دشمنان در محافل خود توصيه مي كنند كه هيچگاه رهبران ايران را امام خطاب نكنيد، زيرا كلمه امام امت را به همراه دارد.
قياسي در ادامه اظهار داشت: لذا دشمنان و به ويژه رسانه هاي وابسته به بيگانه تلاش كرده اند كه هيچ گاه در ادبيات خود از واژه «امام» به همراه نام مبارك بنيانگذار جمهوري اسلامي و رهبر معظم انقلاب استفاده نكنند؛ حال به راستي چگونه است كه در ادبيات و گفتار روزانه اي ما آنگونه كه مي بايست از لفظ امام خامنه اي استفاده نمي شود؟
گفتني است، يادواره يك روزه شهيد دكتر عليرضا وليان با حضور جمع كثيري از خانواده هاي شهدا، جانبازان و ايثارگران و همچنين مسئولان استان در شهرستان اليگودرز از توابع استان لرستان برگزار شد.

 



نگارش اسامي 14 معصوم بر روي ضريح جديد امام حسين(ع)

مدير كارگاه ساخت ضريح امام حسين(ع) از نگارش اسامي 14 معصوم بر روي اين ضريح در حال ساخت خبر داد.
محمود پارچه باف امروز در گفت وگو با فارس در قم با اشاره به ساخت ضريح امام حسين(ع) اظهار كرد: علما و مراجع تقليد حمايت خود را از اين اقدام مردم قم اعلام كرده اند و حتي در ديداري كه با آيت الله سيستاني در نجف اشرف داشتيم، ايشان ضمن تقدير از چنين كاري گفتند چنانچه مردم ايران و قم اين كار را آغاز نمي كردند ديگران اين سعادت را نصيب خود مي كردند.
وي با اشاره به مراحل ساخت ضريح مطهر امام حسين(ع) از سال 87 تاكنون گفت: بيش از 85 نفر به طور مستقيم درگير اين كار بوده اند و جمعي از هنرمندان اصفهاني و درودگران شيرازي نيز همكاري هاي خوبي با ما در اين زمينه داشته اند.
پارچه باف خاطرنشان كرد: براي ساخت ضريح نياز به 120كيلوگرم طلا بود كه تمام اين طلاها به وسيله كمك هاي مردمي تأمين شد به طوري كه هم اكنون بيش از 150كيلوگرم طلا در اختيار هيئت امنا قرار دارد كه 30 كيلوگرم مازاد آن فروخته خواهد شد تا صرف هزينه هاي ديگر اين ضريح شود.
مدير كارگاه ساخت ضريح امام حسين(ع) با بيان اينكه اين مقدار طلا براي نگارش اسامي 14 معصوم(ع) بر روي ضريح به كار خواهد رفت، افزود: ضريح كنوني موجود در حرم امام حسين(ع) فاقد چنين چيزي است زيرا سازندگان آن شيعه اثني عشري نبوده و حتي اسامي پنج تن آل عبا را نيز درج نكرده اند ضمن اينكه اسامي حضرت علي اكبر و حضرت علي اصغر(ع) نيز بر روي ضريح در حال ساخت نوشته خواهد شد.
وي هدف از ساخت چنين ضريحي را ايجاد موجي عاشورايي در جهان دانست و تصريح كرد: بيش از پنج ميليارد تومان توسط مردم ايران در اختيار سازندگان اين ضريح قرار گرفته است و براي دقت در عمليات مالي، هر شب موجودي حساب ها و صندوق ها بررسي مي شود.
پارچه باف با بيان اينكه تاكنون بيش از پنج تن نقره در ساخت ضريح جديد اباعبدالله(ع) به كار رفته است، گفت: حدود پنج تن چوب مصرف شده در ساخت اين ضريح نيز داستان جالبي دارد به طوري كه اين چوب در سال 1988 از جنگل هاي برمه تهيه شده و تاجر سني مذهب آن بيش از 18 سال موفق به فروش آن نبود تا اينكه براي ساخت ضريح خريداري شد.
مدير كارگاه ساخت ضريح امام حسين(ع) افزود: سقف ضريح نيز از فلز مس ساخته شده و منقوش به فرازهايي از زيارت جامعه كبيره خواهد بود كه به وسيله طلا آبكاري خواهد شد.پارچه باف وزن نهايي ضريح را حدود 14 تن دانست و گفت: هم اكنون قطعات فلزي ساخته شده به شهرك شكوهيه قم منتقل شده است تا عمليات آبكاري طلا بر روي آن انجام شود.

 



سفير هند در ايران: تهران و دهلي مناسبات تجاري را توسعه مي دهند

تبريز- خبرنگار كيهان:
مقامات هندي در سفر به تبريز، خواستار توسعه مناسبات با ايران و صادرات كالاهاي مصرفي به اين كشور شدند.
دبير كل وزارت تجارت هند و سرپرست هيأت اقتصادي هند در سفر به تبريز، دوشنبه شب در ديدار با «احمد علي رضا بيگي» استاندار آذربايجان شرقي، با ابراز اطمينان نسبت به حل مشكلات تجاري ايران از طريق نوآوري در مبادلات پولي گفت: برغم وجود محدوديت هايي در مبادلات پولي، همكاري بانك هاي هندي و ايراني، اين مشكلات را حل مي كند و مذاكراتي در اين خصوص، در تهران بعمل آورده است.
«آرويند مهتا» از تبريز به عنوان پايتخت اقتصادي و صنعتي ايران نام برد و با اشاره به فعاليت 8 هزار و 500 كارخانه در آذربايجان شرقي گفت: هند مايل به توسعه روابط با تبريز در زمينه اقتصادي صنعتي و گردشگري است.
سفير هند در ايران نيز گفت: با توافقات بين بانك هاي «يو.سي.او» هند و «پارسيان» ايران، مبادلات پولي دو كشور تسهيل مي شود.
«سريو استاوا» افزود: تهران و دهلي نو توافق كردند 45 درصد صادرات نفت ايران به هند به شكل روپيه پرداخت شود كه اين امر به كاهش هزينه هاي تجاري و مشكلات پولي كمك مي كند.
وي اظهار كرد: با توجه به موقعيت اقتصادي و جغرافيايي ايران، توسعه همكاري با ايران از اولويت هاي تجارت خارجي هند است.
هيأت اقتصادي هند قبل از سفر به تبريز تنشستي در اتاق بازرگاني تهران داشته و سفر به اصفهان را نيز در برنامه خود دارد.

 



استاندار گيلان خبر داد
اختصاص 400 ميليارد تومان اعتبار به راه آهن رشت-قزوين

رشت-خبرنگار كيهان:
400 ميليارد تومان اعتبار ديگر به پروژه راه آهن رشت- قزوين اختصاص يافت.
استاندار گيلان در ديدار با رئيس كل گمرك كشور با اعلام اين خبر اظهار داشت: در بازديد رئيس جمهور از راه آهن در دست ساخت رشت- قزوين، دستور ويژه دادند تا 400ميليارد تومان علاوه بر اعتبار مصوب، از طريق فروش اوراق مشاركت براي تسريع در ساخت اين پروژه بزرگ هزينه شود.
مهدي سعادتي با بيان اينكه وجود بندرانزلي به عنوان بزرگترين بندر شمال كشور در استان گيلان موجب مبادلات تجاري مناسبي، براي كشور شده است افزود: علاوه بر ساخت بندر آستارا كه از پيشرفت خوبي برخوردار است ساخت بنادر ديگر در كياشهر، چمخاله، چابكسر و تالش هم در برنامه كاري رشد و توسعه استان قرار دارد ضمن اينكه وجود مناطق ويژه اقتصادي لاهيجان و آستارا و منطقه آزاد تجاري صنعتي بندرانزلي در كنار توسعه بنادر مي تواند كمك خوبي براي افزايش فعاليت هاي اقتصادي و گمركي باشد.
در ادامه نشست معمارزاده رئيس كل گمركات كشور ابراز داشت: از ابتداي امسال تاكنون 3ميليارد و 500 ميليون دلار كالا وارد گمركات گيلان شده است كه اين ميزان 7 درصد كل واردات كشور را تشكيل مي دهد. وي افزود: در همين مدت 800 هزار تن كالا از بندرانزلي و آستارا ترانزيت و 400 ميليون دلار كالا نيز از اين گمركات به خارج كشور صادر شده است.
وي با بيان اينكه گمركات بندرانزلي و آستارا از گمركات خوب كشور محسوب مي شوند گفت: افزايش تجهيزات الكترونيكي و زيباسازي گمركات استان از برنامه هاي سال آينده است.

 



فرمانده نيروي دريايي ارتش: اهتزاز پرچم ايران در آب هاي آزاد نمونه اي از اقتدار نظام است

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي گفت: به اهتزاز درآمدن پرچم جمهوري اسلامي ايران در آب هاي آزاد، نمونه اي از اقتدار نظام اسلامي است.
امير دريادار «حبيب الله سياري» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: حضور ناو گروه هاي نيروي دريايي ارتش در شمال اقيانوس هند، باب المندب، خليج عدن، دريايي سرخ و درياي مديترانه و به اهتزاز درآمدن پرچم كشورمان را نمونه اي از اقتدار ايران دانست.
وي افزود: نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران به جهانيان نشان دادند كه توانمند بوده و توانايي حضور در آب هاي آزاد را دارد ولي در عين حال طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اهل تعدي و تجاوز به منافع و مرزهاي ديگران در درياها نيست.
به گزارش ايرنا، مراسم دانش آموختگي نيروهاي مركز آموزش تخصص هاي دريايي رشت عصر دوشنبه با حضور دريادار «حبيب الله سياري» فرمانده نيروي دريايي ارتش در اين مركز برگزار شد.
مركز تخصص هاي دريايي رشت، يكي از عمده مراكز راهبردي، آموزشي نيروي دريايي ايران محسوب مي شود و نيروهاي آموزش ديده اين مركز در همه درياهاي آزاد حضور دارند.

 



اخبار ادبي و هنري

كم كاري هاي صنفي خانه سينما جبران مي شود؟
در حالي كه شايعه فعاليت مجدد خانه سينما در محافل سينمايي پيچيده است، هيئت ساماندهي صنوف سينمايي روز گذشته با انتشار اطلاعيه اي درباره پي گيري مطالبات صنفي سينماگران، اين شايعات را باطل ساخت.
به گزارش خبرنگار كيهان، در شرايطي كه وظيفه اصلي خانه سينماحل مشكلات رفاهي و معيشتي سينماگران بود، اين نهاد صنفي با تغيير هويت به محفلي سياسي و بخصوص سيطره باندبازي در آن، رسالت خود را فراموش كرد. به همين دليل جاي ترديدي نيست كه اولويت اصلي مجمع صنفي جديد، رسيدگي به مسائل معيشتي و صنفي سينماگران است.
در همين حال، هيئت ساماندهي صنوف سينمايي روز گذشته با انتشار اطلاعيه اي خطاب به اعضاي اصناف سينمايي و خانواده بزرگ سينماي ايران اعلام كرد: هيئت ساماندهي صنوف با هدف پيگيري ساز و كار قانوني شدن تشكل هاي صنفي و برخورداري دست اندركاران سينما از مزاياي متعلقه به اصناف، انجمن ها و كانون هاي صنفي رسمي و داراي مجوز از وزارت كشور، وزارت كار و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آغاز به كار نموده است. از سويي با عنايت به مجموعه شرايط موجود و ايجاد وقفه در ارائه خدمات رفاهي و معيشتي به اعضا، اين هيئت به صورت موقت وظيفه رسيدگي به اين مشكلات را نيز عهده دار گرديده و در اولين قدم سعي دارد ضمن برقراري ارتباط نزديك با يكايك اعضا، نسبت به اولويت بدني مسائل، مشكلات رفاهي و صنفي آن ها اقدام نمايد. لذا هيئت ساماندهي ضمن دعوت از كليه سينماگران، آمادگي خود را جهت تبادل نظر و مذاكره حضوري با اعضا، نمايندگان صنفي و يا شوراهاي مركزي اصناف به منظور حل و رفع مشكلات سينماگران اعلام مي نمايد. اعضاي صنوف سينمايي مي توانند ضمن تماس با شماره تلفن 88559515 (داخلي 120 و 141) و انجام هماهنگي لازم با اعضاي هيئت ساماندهي صنوف كه در حال حاضر در ساختمان صندوق اعتباري حمايت از هنرمندان واقع در خيابان خالد اسلامبولي- خيابان يكم (شمال سينماي آزادي)، پلاك 25 مستقر هستند، مراجعه و نسبت به طرح مسائل، مشكلات و ديدگاه هاي خود اقدام نمايند.
نخستين فيلم درباره فتنه سوريه ساخته مي شود
سهيل كريمي از ساخت مستند بلند «فتنه شام» با محوريت بررسي بحران و درگيري هاي داخلي اخير كشور سوريه خبر داد.
اين مستندساز در گفت وگو با فارس درباره تازه ترين فعاليت هاي مستندسازي خود، گفت: در نظر دارم تا قبل از سال جديد به كشور سوريه سفر كنم و درباره درگيري ها و اتفاقات داخلي سوريه مستند بسازم. در حقيقت قصد دارم دو طرف درگيري ها را مورد بررسي قرار داده و بحث مصاحبه را با آن ها داشته باشيم.
وي ادامه داد: در سوريه فتنه اي در حال وقوع است كه يقيناً دوستان خارجي كشور سوريه از آن بيشترين منفعت را مي برند. دوستاني كه بزرگ ترين و قديمي ترين ديكتاتورهاي منطقه خاورميانه هستند حال؛ داعيه دار دموكراسي شده و مردم را مسلح مي كنند تا جنگ داخلي راه بياندازند. جنگ بين علويان و سلفيان تقريباً در همين راستاست.
اين مستندساز در ادامه گفت: ما قصد داشتيم تا بيستم اسفند به كشور سوريه حركت كنيم اما در حال حاضر گرفتار بروكراسي اداري شده ايم. البته وزارت ارشاد و رئيس سازمان سينمايي نهايت همكاري را براي ساخت اين مستند با ما داشته اند.
ادامه حمايت اهالي فرهنگ و هنر از كاروان «الي بيت المقدس»
در پي پيوستن شعراي كشور به جمع حاميان كاروان جهاني «الي بيت المقدس» شش شاعر ديگر نيز به حاميان اين كاروان پيوستند.
بنابراين گزارش، محمدحسين جعفريان، محمدرضا ياري، محمدحسن حيدري، داوود نوروزي، كاظم جيرودي شش شاعري هستند كه از اين كاروان حمايت كرده اند.
در بيانيه اين هنرمندان آمده: دشمنان اسلام عزيز نيز بيكار ننشسته و تمام هم و غم خود را معطوف به كنترل امواج بيداري اسلامي و انحراف مسير انقلاب ها نموده اند و بي ترديد يكي از مهم ترين دغدغه هاي جريان استكباري، نجات غده سرطاني صهيونيسم از طوفان خشم ملت هاست. براين اساس عملياتي كردن خشم ملت هاي مسلمان در زمينه مقابله با رژيم صهيونيستي يكي از مهمترين واجباتي است كه ملت هاي منطقه مي بايست مورد توجه خود قرار داده و درگيري هاي داخلي و اختلاف نظرها موجب فراموشي دشمن اصلي نشود و بي ترديد حركت جهاني «الي بيت المقدس» كه با هدف آزادسازي قدس شريف انجام خواهد شد، جايگاهي ويژه دارد. بدين وسيله جمعي از شاعران ايران اسلامي، حمايت خود را از اين حركت جهاني اعلام داشته و اميدواريم ملت هاي منطقه و خصوصاً آوارگان فلسطيني با حمايت گسترده و ميداني از اين حركت گامي جدي در راستاي ضربه زدن به منافع حياتي صهيونيسم در منطقه بردارند. «و سيعلم الذين ظلموا أي منقلب ينقلبون».

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14