(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 25 اسفند 1390- شماره 20169

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اخطار ها و تذكرات پي درپي نمايندگان پس از نطق رئيس جمهور
سؤال كنندگان : پاسخي دريافت نكرديم
 ارزيابي نمايندگان ملت از پاسخ رئيس جمهور
شمقدري: صنعتي شدن سينماي ايران يك ضرورت است
آزمون تفسير سوره آل عمران براي فرهنگيان
اعطاي 30 هزار و 500 سهميه عمره خارج از نوبت به دانشجويان
با 4 ميليون انواع گلهاي محلي مقدم گردشگران داخلي و خارجي كيش گلباران شد
مديركل اداره ميراث فرهنگي استان تهران:تخفيف 30 تا 50 درصدي مراكز اقامتي شهر تهران در ايام نوروز
مديركل فرهنگي سازمان زندان ها: قرآن، نماز، ورزش محور اقدامات سازمان زندان هاست
مجمع جهاني اهل بيت(ع) حمله به مسجد شيعيان بروكسل را محكوم كرد
ورزشكار جزيره كيش سرمربي تيم ملي كشتي سومو نوجوانان شد
اسكان شبي 40 هزار مهمان نوروزي در مدارس استان اصفهان
اخبار ادبي و هنري



اخطار ها و تذكرات پي درپي نمايندگان پس از نطق رئيس جمهور
سؤال كنندگان : پاسخي دريافت نكرديم

پس از پايان سخنان رئيس جمهور در پاسخ به 10 سؤال 79 نماينده مجلس تعدادي از نمايندگان در سخناني نسبت به اظهارات رئيس جمهور و رئيس مجلس تذكر و اخطار دادند.
علي لاريجاني پس از پايان سخنراني «محمود احمدي نژاد» در سخناني از حضور رئيس جمهوري و اعضاي هيات دولت در صحن علني مجلس تشكر و قدرداني كرد.
وي با اشاره به اظهارات رئيس جمهوري و استناد وي به اصل 138 قانون اساسي گفت: چنين تفسيري را از قانون دقيق نمي دانم.
رئيس مجلس ادامه داد: مطالبي كه آقاي رئيس جمهوري در خصوص اين ماده بيان كردند كه مجلس «دور زده»، حرف دقيقي نيست چون اين اصل به عنوان قانون در مجلس تصويب و شوراي نگهبان آن را تاييد كرده است پس دور زدن معنا ندارد.
لاريجاني با تاكيد بر اصل 75 قانون اساسي افزود: در صورتي كه مجلس مصوبه اي داشته باشد و اين مصوبه به تصويب شوراي نگهبان برسد يا در مجمع تشخيص مصلحت نظام مورد بحث و بررسي قرار گيرد قانون است و بايد اجرا شود لذا ما تفسيري غير از آن را قبول نداريم.
وي خاطرنشان كرد: وقتي مجلس چيزي را لازم دانست و شوراي نگهبان مخالف آن بود آن موضوع به مجمع تشخيص مصلحت نظام مي رود و قانوني كه مجمع تصويب مي كند بايد اجرا شود.
مصباحي مقدم: سؤالات تحريف شد
غلامرضا مصباحي مقدم نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اعلام اخطار اصل 88 قانون اساسي گفت: طبق اصل 88 رئيس جمهور يا وزير موظف اند براي پاسخ به سؤال نمايندگان در صحن علني مجلس حاضر شده و به سؤالات پاسخ دهند.
رئيس كميسيون طرح ويژه تحول اقتصادي افزود: رئيس جمهور در جلسه امروز به سؤالات پاسخ نداده و برخلاف آيين نامه طرح سؤال كرد.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين اخطار گفت: زماني كه رئيس جمهور قصد طرح سؤالات را داشتند بنده خطاب به رئيس جمهور گفتم اگر در موضوع است صحبت كنيد.
در ادامه مصباحي مقدم تصريح كرد: رئيس جمهور در سخنانش سؤالات نمايندگان را تحريف كرد.
وي با اشاره به پاسخ رئيس جمهور به سوال نمايندگان در خصوص عفاف و حجاب گفت: ما به عملكرد ايشان در اجراي قانون عفاف و حجاب انتقاد داشتيم اما رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال حرمت هاي الهي را آنقدر سبك شمارد كه به گناه مردم در پس پرده ها آن را تشبيه كرد.
مصباحي مقدم با اشاره به پاسخ رئيس جمهور درباره مكتب ايراني گفت: در مورد سوال نمايندگان از مكتب انحرافي ايراني نيز رئيس جمهور به سوال نمايندگان پاسخ نداده و فقط در مورد ايران صحبت كرده است.
مجلس جاي كمپوت و شوخي نيست
عباسعلي نورا طي تذكري اظهار داشت: رئيس جمهور در برخي موارد خارج از دستور بحث كرد و به طور غيرمستقيم به نمايندگان اتهام وارد كرد و حتي گفت: برخي با فشار دادن دكمه فوق ليسانس مي گيرند حتي در پايان صحبت نيز به شكلي به ما توهين كرد.
وي خطاب به لاريجاني گفت: زماني كه آقاي احمدي نژاد فوق ليسانس نداشت من دكترا داشتم. آيا اينكه مي گويد با شاسي فوق ليسانس گرفته ايم را مي پذيريد؟
لاريجاني در پاسخ به نورا گفت: نه اين حرف رئيس جمهور، حرف خوبي نبود.
نورا ادامه داد: آقاي رئيس جمهور به صورت غيرمستقيم هم مجلس و هم قوه قضائيه را زير سوال برد. اين جمله كه نگران نباشيد برايتان كمپوت مي آورم و معنايش در مجلس چيست؟ رئيس جمهور مفهوم همه اركان را زير سوال بردند؟ آيا شما مي پذيريد؟ آيا حق نبود جلوي رئيس جمهور پاسخ مي داديد؟ نه اينكه زماني جلسه را ترك كردند اظهارنظر كنيد.
وي ادامه داد: اين صحبت رئيس جمهور يعني اينكه شما به زندان مي رويد و قوه قضائيه عدالت را رعايت نمي كند. فقط ايشان است كه عدالت را رعايت مي كند.
رئيس قوه مقننه در پاسخ به نورا گفت: سوال در منظر عمومي مطرح و پاسخ داده شده است، حال شما مي گوييد پاسخ ها را درست نمي دانيد. ما طبق آئين نامه اجازه نداريم پاسخ دهيم برخي حرف ها مثل كمپوت آوردن و برخي شوخي ها محلش اينجا نبود.
ماجراي شاسي و مدرك فوق ليسانس واقعيت ندارد
كاظم جلالي نماينده شاهرود نيز در تذكري با اشاره به اشاره رئيس جمهور به فشار دادن شاسي و گرفتن مدرك گفت: مردم ماجراي شاسي و مدرك را نمي دانند در حالي كه اصل موضوع براي انتخابات بود كه عده اي از نمايندگان نيز با آن مخالف بودند اما قانون شد.
لاريجاني در پاسخ به اين بخش از صحبت جلالي گفت: نخير چنين نيست كه كسي با زدن شاسي نماينده شود.
كاظم جلالي در اعتراض به نحوه دفاع لاريجاني گفت: شما براساس قسمي كه ياد كرده ايد موظف به پاسخ متقن نسبت به اين اظهارات هستيد. لازم نيست وارد فضاي هيجاني شويد. بهتر است به اين اظهارات منطقي پاسخ داده شود.
لاريجاني مجددا پاسخ داد: قوانيني كه در مجلس مي گذرد با همكاري كارشناسان به نتيجه مي رسد. اگر مشكلي هست بايد پيشنهاد رفع نقص قانون داده شود.
وي ادامه داد: از باب طرح مسائل ديگر از جمله عبارت زدن دكمه شاسي و يا ماستي جايگاهش اينجا نيست.
رئيس جمهور به يك سوال هم پاسخ نداد
جهانگيرزاده نماينده اروميه نيز طي تذكري گفت: بايد بپذيريم كه اين براي اولين بار است كه سوال از رئيس جمهور در صحن مجلس مطرح شده است. اما رئيس جمهور از مجموع سوالات پرسيده شده به يك سوال هم پاسخ نداد و در واقع اين فرار از سوالات بود.
نماينده اروميه ادامه داد: شوخي كردن منعي ندارد اما اگر اين عبارت نامردي و بي انصافي درباره دولت گفته شود درست است؟ اين ادبيات رئيس جمهوري است كه بايد فاخر صحبت كند؟!
پاسخ ها غيرمستدل بود
محمدرضا خباز با اعلام اخطار قانون اساسي گفت: پاسخ هاي رئيس جمهور به سوالات نمايندگان غيرمستدل بود.
وي افزود: رئيس جمهور به جاي پاسخ به سوالات نمايندگان برخي سوالاتي را كه از نظر خودش اهميت داشت پاسخ داد و پررنگ كرد و به راحتي از سوالات ديگر گذشت.
وي با بيان اينكه رئيس جمهور اعلام كرد من نمي دانم اين پولها در كجا خرج مي شود، گفت: رئيس جمهور مسئول اجرايي كشور است و دخل و خرج كشور با ايشان است.
خباز در پايان از هيات رئيسه مجلس خواست تا طي بيانيه اي پاسخ توهين هاي رئيس جمهور را بدهند.
علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به تذكر خباز گفت: مجلس احتياج به اينكه عده اي زير بغلش را بگيرند و از آن تعريف كنند ندارد.
وي افزود: مسئله مهم اين بود كه سوالي مطرح شد و رئيس جمهور پاسخ داد كه اين نمايانگر نظام دموكراتيك است.
لاريجاني افزود: بنده هم فكر مي كنم بعضي حرف ها نبايد اينجا زده مي شد.
وي تاكيد كرد: اين جايگاه، جايگاه مجلس است كه از رئيس جمهور سوال مي كند، مجلس جاي شوخي نيست. محلي براي طرح مسائل جدي مي باشد.
رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه تعبير رئيس جمهور مبني بر اينكه «شاسي را فشار دادند و فوق ليسانس گرفتند»، تعبير غلطي است افزود: اين حرف ها جايگاهش مجلس نيست. نمايندگاني كه در مجلس هستند يا از حوزه علميه فارغ التحصيل شدند كه مدارك حوزوي دارند يا از دانشگاه ها فارغ التحصيل شدند كه مدارك دانشگاهي دارند.
وي از نمايندگان خواست به متن آئين نامه مجلس براي سوال از رئيس جمهور دقت كنند و گفت: طبق قانون اساسي رئيس جمهور به سوالات شما پاسخ داد و آيين نامه هم دستور نداده كه در پايان صحبت هاي رئيس جمهور راي گيري شود شما هم از ما انتظار نداشته باشيد كه خلاف قانون اساسي و آئين نامه عمل كنيم.
كواكبيان: كينه اي از رئيس جمهور نداريم
مصطفي كواكبيان نماينده مردم سمنان با اشاره به اينكه رئيس جمهور به هيچ يكي از سوالات نمايندگان به درستي جواب نداد گفت: احمدي نژاد عنوان مي كند كه متكي ماموريتي براي سفر به سنگال نداشته است اما بايد به اين سوال جواب دهد كه چرا هواپيما و مجوز سفر در اختيار متكي قرار گرفت.
عضو كميسيون امنيت ملي با تاكيد بر اينكه افتخار مي كنيم طرح سوال از رئيس جمهور در مجلس هشتم مطرح شد و ما اين تابو را شكستيم گفت: رئيس جمهور واجب الحضور بود كه به مجلس بيايد و اينكه عنوان كردند من به خواسته هيات رئيسه آمدم خوب نيست.
كواكبيان افزود: ما 79 نماينده سوال كننده از رئيس جمهور به علي مطهري افتخار مي كنيم كه به نمايندگي از ما سوالات را از رئيس جمهور مطرح كرد.
وي همچنين تاكيد كرد: نمايندگان به هيچ عنوان كينه اي به احمدي نژاد ندارند.
علي لاريجاني رئيس مجلس نيز در پاسخ به تذكر كواكبيان گفت: مجلس از نظر آئين نامه نمي توانست جور ديگر رفتار كند.
اشكالات رئيس جمهور از نمايندگان وارد نيست
علي اصغر يوسف نژاد نماينده مردم ساري طي تذكر قانون اساسي كه بعد از پايان سخنان رئيس جمهور با بيان اينكه موضوع طرح سؤال از رئيس جمهور از نظر شكلي باعث تقويت نظام، دولت و مجلس شد گفت: متأسفانه از نظر محتوا مسائلي مطرح شد كه اصلاًً مورد قبول نبود.
وي افزود: در اصل 122 و 123 قانون اساسي به صراحت آمده است كه رئيس جمهور بايد در مقابل ملت، رهبري و مجلس مسئول باشد و در اصل 123هم آمده است كه رئيس جمهور در مقابل مصوبات مجلس مسئوليت دارد اگر چه اسم رئيس جمهور با صراحت عنوان نشده است. جنابعالي بايد در دفاع از قانون اساسي اظهارنظر مي كرديد.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در پاسخ به اين تذكر گفت: بنده از نظر قواعد برگزاري جلسه مشكلي نديدم، البته ما برخلاف اظهارات رئيس جمهور معتقديم در مورد قانون ورزش تاخيري صورت گرفت كه اين تخلف بود. مسئول اجراي امور رئيس جمهور است و اشكالات ايشان به سؤالات نمايندگان وارد نيست.
سؤال و جواب به نفع نظام است
نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي طي تذكري در صحن علني مجلس اظهار داشت: رئيس مجلس بايد اجازه مي داد تا سؤال كنندگان از رئيس جمهور، سخنان خود را بعد از صحبت هاي رئيس جمهور هم مطرح مي كردند. رئيس جمهور مطالبي را گفتند و توهيني به مجلس شد و از رئيس مجلس انتظار مي رفت كه كاري كند.
قاضي پور با استناد به اصول 88، 89 و 85 قانون اساسي گفت: سؤال و جواب به نفع نظام است و ما بايد صحبت ها را در داخل خانه ملت انجام دهيم و كارهاي خوب را تشويق كنيم و كارهاي بد را هم منع كنيم.
قاضي پور گفت: مواردي را كه رئيس جمهور مطرح كردند بايد پاسخش داده مي شد.
نماينده مردم اروميه اظهار داشت: رئيس جمهور با متانت و زيركي خاص خودش گفت كه ما در مجلس اعمال نفوذ كرديم و طرحها را به نفع خودمان به تصويب رسانديم.
حميد رسايي نماينده تهران نيز در اخطاري با استناد به اصل 88 قانون اساسي و ماده 196 آيين نامه داخلي مجلس گفت: از آنجا كه حضور رئيس جمهور براي پاسخ به سؤال ها با امضاي يك چهارم نمايندگان اجرايي مي شود، بايد مشخص شود آيا نظر تمام امضاكنندگان 10 سؤال بوده است يا خير؟
وي ادامه داد: هيئت رئيسه مجلس بايد در اين زمينه از سؤال كنندگان مي پرسيد كه آيا نسبت به 10 سؤال از رئيس جمهور سؤال دارند. همچنين روح الله حسينيان پاسخ هاي رئيس جمهور را قانع كننده دانست. علي اصغر زارعي هم از تذكرهاي پي درپي نمايندگان درباره سخنان رئيس جمهور انتقاد كرد.
سخنگوي طراحان سؤال: با بيانيه پاسخ رئيس جمهور را مي دهيم
مصطفي رضاحسيني در جمع خبرنگاران در خصوص واكنش طراحان سؤال از رئيس جمهور به پاسخ هاي احمدي نژاد در صحن علني مجلس گفت: طراحان در قالب بيانيه اي پاسخ سخنان رئيس جمهور را مي دهند. اين بيانيه احتمالاًً پس از تعطيلات عيد منتشر خواهد شد.
وي در خصوص سخنان رئيس جمهور گفت: ايشان چند سال است كه با مجلس و كشور شوخي مي كنند اما طراحان تاكنون به هيچ جمع بندي درباره عدم كفايت يا استيضاح رئيس جمهور نرسيدند.
وي در پايان تأكيد كرد: مي توانيم برداشت كنيم كه طرح سؤال از رئيس جمهور اتمام حجت با رئيس جمهور بود.
رضاحسيني همچنين از بررسي امكان طرح استيضاح يا طرح عدم كفايت رئيس جمهور در جلسه امروز بعدازظهر طراحان سؤال خبر داد.

 



گزارش كيهان از متن و حاشيه جلسه ديروز مجلس
 ارزيابي نمايندگان ملت از پاسخ رئيس جمهور

پس از مدتها كش و قوس رئيس جمهور در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي حاضر و به سؤالات نمايندگان پاسخ داد.
علي مطهري طراح طرح سؤال از رئيس جمهور در سخناني در صحن علني ديروز مجلس بخشي از عمده ترين سؤالات از رئيس جمهور را تشريح كرد و گفت: در واقع سؤال از رئيس جمهور براي اين است كه مجلس و دولت بجاي آنكه از طريق رسانه ها با هم مجادله كنند رو در رو مسائل خود را بيان كنند و مردم نيز بشنوند.
مطهري ضمن قدرداني از رئيس جمهور براي حضور در مجلس جهت پاسخگويي به سؤال 79 تن از نمايندگان اصولگراي مجلس، تصور اينكه سؤال كنندگان قصد تخريب رئيس جمهور را دارند را بدبينانه دانست و تصريح كرد: تخريب رئيس جمهوري كه خدمات زيادي داشته از جمله پافشاري بر حق مسلم ملت ايران در انرژي هسته اي، مقاومت در برابر زورگويي هاي صهيونيست ها در مجامع بين المللي و رسيدگي به مناطق محروم كشور كارآساني نيست؛ اصولاً مسأله بزرگ تر از آن است كه به اشخاص مربوط باشد بلكه مربوط به آينده انقلاب اسلامي و از بين بردن زمينه انحراف از قانون است در واقع آنكه تخريب و مفتضح مي شود دشمن است.
طراح سؤال از رئيس جمهور با طرح اين سؤال كه چرا در برخي موارد رئيس جمهور خلاف قانون عمل كرده است، يادآور شد: چرا قانون تسهيلات ارزي براي متروي تهران و كلان شهرها و حمل و نقل عمومي ساير شهرها، عليرغم نياز مبرم اين شهرها به روان سازي ترافيك و با وجود اينكه اصلاح قيمت حامل هاي انرژي موجب افزايش 30 درصدي استفاده از مترو شده است ابلاغ و اجرا نشد؟
مطهري در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: آقاي رئيس جمهور در تاريخ 20 مرداد 89 در مصاحبه اي گفتند: در يك مورد ديگر مجلس دو ميليارد دلار براي مترو تصويب كرد، ما اصلاً اين را قانون نمي دانيم نه اينكه قانون مي دانيم و ابلاغ نمي كنيم و در نهايت اين قانون ابلاغ و اجرا نشد؛ استدلال جناب رئيس جمهور اين است كه چون طرح تسهيلات ارزي برخلاف اصل 75 قانون اساسي بار مالي براي دولت داشته از ابتدا در مجلس قابل طرح نبوده و مخالفت شوراي نگهبان با مصوبه مجلس مؤيد اين مساله است.
اين نماينده خاطرنشان كرد: اصل 112 قانون اساسي كه در بازنگري قانون اساسي در سال 68 اضافه شد به صراحت اين اختيار را به مجلس داده است كه اگر مصلحت ملزمه اي را تشخيص داد با علم به اينكه شوراي نگهبان ايراد قانون اساسي وارد مي كند، طرح خود را مطرح و تصويب كند و پس از ايراد شوراي نگهبان نيز بر مصوبه خود اصرار بورزد تا به مجمع تشخيص مصلحت نظام برود و در آنجا داوري شود، اگر مجمع مصلحت مورد نظر را صحيح دانست و مصوبه مجلس را تأييد كرد آنگاه تبديل به قانون شده و لازم الاجراست.
طراح سؤال از رئيس جمهور در تشريح سؤال ديگر از احمدي نژاد اظهار داشت: با نرخ رشد اقتصادي سال هاي 88 و 89 آيا ممكن است يك ميليون و 600 هزار شغل در سال 89 ايجاد شده باشد؟ مطهري در ادامه سخنان خود اظهار داشت: براساس ماده هشت قانون هدفمندسازي يارانه ها، دولت مكلف است 30 درصد خالص وجوه حاصل از يارانه ها را به بخش هاي توليدي اختصاص دهد، همچنين براساس جزء «الف» بند 46 قانون بودجه سال 90، حداقل 20 درصد از درآمد يارانه ها را بايد به بخش هاي توليدي اختصاص دهد كه مبلغ آن در همين بند يكصد هزار ميليارد ريال پيش بيني شده است ولي اين اقدام انجام نشده است.
نماينده مردم تهران خطاب به رئيس جمهور گفت: صداي مردم از گراني ها بلند است چرا دولت به آن توجه نمي كند مگر شما نمي گفتيد كه هدفمندي يارانه ها تورم ندارد. وي از رئيس جمهور پرسيد كه چرا با استقراض نقدينگي از بانك مركزي و برداشت از سهم نفت موجبات تورم و افزايش غيرضروري قيمت ها را فراهم كرديد.
چرا در برابر حكم حكومتي مقاومت كرديد؟
مطهري با اشاره به محور چهارم سؤالات نمايندگان از رئيس جمهور، گفت: مقاومت يازده روزه جنابعالي در مقابل حكم حكومتي رهبر انقلاب اسلامي مبني بر ابقاي جناب آقاي مصلحي در وزارت اطلاعات چه توجيهي دارد؟
وي ادامه داد: قبول داريم كه هر يك از آحاد جامعه مجاز است كه نظر خود را با ولي فقيه در ميان بگذارد و حتي تلاش كند آن را به كرسي نشاند، بزرگان انقلاب شاهد بودند كه شهيد آيت الله مطهري در آستانه پيروزي انقلاب و پس از آن تا دو ماه و اندي كه در قيد حيات بود در چند مورد نظر خود را به امام قبولاند و راي ايشان را تغيير داد و امام نيز او را حاصل عمر و پاره تن خود ناميد.
به گفته وي، اين امر في حد ذاته نه تنها مذموم نيست بلكه نشانه تلازم اصل ولايت فقيه با آزادي انديشه و بيان و تقابل آن با استبداد است اما سخن اين است كه همه اينها مربوط به قبل از صدور حكم حكومتي است يعني حكمي كه به خاطر مصلحتي بزرگتر، فراتر از قانون است.
وي با تأكيد بر اينكه بعد از حكم حكومتي، مجادله و مقاومت عملي آن هم به طور آشكار و از طرف رئيس جمهور كشور، رفتاري غيرقابل قبول است، گفت: رهبر انقلاب نيز فرمودند كه مرز التزام به ولايت فقيه، احكام حكومتي است البته ما سؤال كنندگان اصرار نداريم قضيه به همين صورت بوده است بلكه خوشحال مي شويم اگر توجيه درستي براي آن ذكر بفرماييد.
چرا گفتيد مجلس
در رأس امور نيست؟
مطهري با قرائت محور پنجم سؤالات از رئيس جمهور مبني بر اينكه «اين سخن جنابعالي كه مجلس در رأس امور نيست، چه هدفي را دنبال مي كند»، از ارائه توضيح بيشتر در اين باره به دليل كمبود وقت خودداري كرد و به محور هفتم سؤالات اشاره كرد و گفت: مبلغ هزار و 500 ميليارد تومان بودجه ارتقاي شاخص هاي فرهنگي كشور در قانون بودجه سال 89 چگونه هزينه شده است؟
نماينده مردم تهران با اشاره به محور نهم سؤالات از رئيس جمهور گفت: چرا جنابعالي با علم به اينكه انتقاد از برخي مجريان «قانون عفاف و حجاب» در رسانه ملي موجب كاهش اقتدار نظام در اين حوزه و انحطاط وضع پوشش اسلامي در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلويزيوني از دولت سلب مسئوليت نموديد و پس از مخالفت گسترده مراجع عظام تقليد، ائمه جمعه، علماي بلاد و نمايندگان مجلس در مصاحبه زنده تلويزيوني بعدي اعلام كرديد كه حرف من همان است كه گفتم، اين رفتار شما چگونه توجيه مي شود؟
مطهري گفت: متاسفانه اين وضعيت در دولت به دليل نگاه فرهنگي ليبرال آن پديد آمده است.
چرا نظريه مكتب ايران در مقابل مكتب اسلام را تاييد كرديد؟
مطهري با اشاره به محور دهم از محورهاي ده گانه سوال از رئيس جمهور گفت: چرا نظريه ترويج مكتب ايران به جاي مكتب اسلام كه توسط رئيس دفتر شما بيان شد عليرغم ضديت با مباني انقلاب اسلامي و مخالفت قاطبه مراجع عظام تقليد و علماي بزرگ و دلسوزان نظام؛ تاييد و بر آن تاكيد نموديد و باعث تنزل جايگاه انقلاب اسلامي و زنده شدن تعصبات قومي در ميان مسلمانان و سوءاستفاده مخالفان وحدت اسلامي شديد.
وي با توضيح اين محور گفت: مي دانيد كه آقاي مشايي تزي را مطرح كرد مبني بر اينكه چون از اسلام برداشت هاي مختلفي در جهان مي شود مثلا سازمان القاعده و طالبان نيز از اسلام سخن مي گويند، در نتيجه اسلام ديگر تاثيرگذار نيست، پس بهتر است كه ما به جاي مكتب اسلام، از مكتب ايران سخن بگوييم.
مطهري افزود: آقاي رئيس جمهور در تاريخ 30 آبان 89 ضمن حمايت از اين تز، در توجيه آن گفتند «در اين مسير دريافت ايراني از اسلام مبناي عمل است. دريافت هاي فراواني از اسلام در دنيا وجود دارد اما برداشتي از اسلام براي ما ملاك عمل است كه ايراني است.»
وي ادامه داد: اگر ساير ملل مسلمان نيز همين حرف را بزنند چه بلايي بر سر وحدت اسلامي مي آيد و اساسا آيا ديگر امت اسلامي معني خواهد داشت و چه بهانه اي به دست وهابي ها مي افتد كه سخن ديرين خود را تكرار كنند كه اسلام ايراني ها، اسلام ساختگي است و ايراني ها در واقع مجوسند.
نماينده مردم تهران ادامه داد: قرائن نشان مي دهد كه تز آقاي مشايي فراتر از برداشت هاي گوناگون از اسلام است و در واقع نوعي باستان گرايي و بازگشت به ايران قبل از اسلام است.
وي ادامه داد: آقاي رئيس جمهور در 26 شهريور 89 گفتند: نوع حكمراني كوروش نمونه اي از مديريت ايراني بر جهان است همانطور كه كوروش مي گويد ما نمي خواهيم بر دنيا سلطنت كنيم بلكه مي خواهيم كمك كنيم، حال بايد گفت آيا الگوي حكومت داري ما كوروش است يا پيامبر اسلام و علي(ع)؟
وي افزود: كوروش پس از فتح بابل بت پرستان را در بت پرستي شان آزاد گذاشت و اين خلاف سيره پيامبر اسلام و حضرت ابراهيم است كه در اولين فرصت همه بت ها را شكستند و اين زنجير را از دست پاي مردم باز كردند.
مطهري با اشاره به آخرين ديدار هيئت دولت با رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر انديشمند انقلاب فرمودند اگر مي خواهيد به فرهنگ و تمدن ايران بپردازيد چرا به تمدن ايران بعد از اسلام نمي پردازيد كه تمدن بزرگتري است.
پاسخ هاي احمدي نژاد
پس از سخنان علي مطهري
احمدي نژاد كه با 8 تن از اعضاي كابينه در مجلس حاضر شده بود پشت تربيون قرار گرفت تا به سوالات مطرح شده پاسخ دهد.
اتفاق ويژه اي رخ نداده است
احمدي نژاد در ابتداي سخنان خود با تبريك فرا رسيدن عيد نوروز به جامعه بشري اظهار داشت: همان طور كه اشاره كردند، سوال از رئيس جمهور طبق قانون اساسي حق مجلس است و رئيس جمهور و وزرا بايد پاسخ دهند بنابراين اتفاق ويژه اي رخ نداده است و جمعي از نمايندگان سوالات را مطرح كرده اند.
وي افزود: اين سوال ها مدت هاست، كه مطرح است و مدت هاست در مورد آن صحبت شده است و صدها ساعت در مورد آن حرف زده شده است و من نيز از نمايندگان سوال كننده تشكر مي كنم كه فرصتي را فراهم كرده اند كه بتوانيم اين سوالات را پاسخ دهيم.
رئيس جمهور با اشاره به زمان يك ساعته كه براي پاسخ به سوالات نمايندگان اختصاص داده شد، گفت: آقاي مطهري 20 دقيقه صحبت كردند يعني33 درصد بيش از آنچه كه وقت داشته اند، پس بنابراين من نيز يك ساعت و 20 دقيقه مي توانم صحبت كنم.
ديواري كوتاهتر از دولت نيست
احمدي نژاد افزود: تمايل داشتم قبل از برگزاري انتخابات براي پاسخ گويي حضور پيدا كنم، بعد گفتيم ممكن است روي انتخابات اثر بگذارد و بعد نتيجه را مي اندازند گردن ما، و ديواري كوتاهتر از دولت نيز وجود ندارد. احمدي نژاد در ادامه گفت: در اين ارتباط با مردم صحبت كرديم، اكثر مردم مي گفتند جواب بدهيد، برخي مي گفتند فرصتي است كه در مجلس حضور پيدا كنيد براي پاسخگويي، عده اي نيز مي گفتند شب عيد و چهارشنبه سوري است، اوقات مردم را تلخ نكنيد.
تلاش كرديم
اين جلسه برگزار نشود
وي افزود: در اين ارتباط تلاش كرديم كه اين جلسه برگزار نشود، ولي قسمت اين بود كه اين جلسه برگزار شود و هيات رئيسه تصميم گرفت كه جلسه برگزار شود. و ما نيز مطيع هستيم.
در مورد هزينه كرد كمك هاي دولت به مترو تحقيق كنيد
احمدي نژاد در پاسخ به سوال اول در ارتباط با بحث ارائه تسهيلات به متروي تهران گفت: من مي خواهم در اين ارتباط مصوبه مجلس را قرائت كنم. طبق اين مصوبه دولت بايد تا پايان سال 89 از محل حساب ذخيره ارزي يا هر عنوان ديگري به صورت تسهيلات و با رعايت قانون اين پول را در اختيار شهرداري بگذارد و هم ضامن باشد و هم آن را بازپرداخت كند. سوال اين است كه خود دولت چطور وام بدهد؟ مگر دولت جايي براي وام دهي دارد، اين در حالي است كه رئيس كل بانك مركزي اعلام كرده بود كه موجودي حساب ذخيره ارزي صفر است و موجودي وجود ندارد، وقتي موجودي نيست چگونه قابل اجرا است.
وي ادامه داد: شما عنوان كرده ايد كه از محل ديگري، ولي مشخص نكرده ايد كه از چه محلي، مثلا از پول بهداشت، از پول معلمان، يا پول عمران و آباداني. شما كه نوشته ايد مي گفتيد از كدام رديف كم كنيم و به كدام رديف اضافه كنيم.
وي با بيان اين كه «ما گفتيم اين خلاف اصل 75 است» گفت: خوب بود آقاي مطهري عنايت مي كردند كه اصل 75 با ساير اصول تفاوت دارد و چيزي كه بار مالي دارد و منبع تامين ندارد قابل طرح نيست. شوراي نگهبان نيز اعلام كرده بود كه اين خلاف اصل 75 است ولي شما به مجمع فرستاديد و مجمع نيز اعلام كرد كه بانك مركزي اعلام كرده است هيچ پولي ندارد.
احمدي نژاد ادامه داد: مطمئن هستم كه شما نيز به مانند ما دغدغه كلان شهرها را داريد، حال ببينيم چه اتفاقي افتاده است. آيا كمكي شده يا نشده است؟
وي ادامه داد: چند مورد از كمك هاي دولت را در اين زمينه به كلان شهرها از جمله تهران، عرض مي كنم، در اين مدت 8 هزار و 730 ميليارد تومان بابت عوارض و 3 هزار و 110 ميليارد تومان جهت مترو به كلان شهرها كمك شده است. 6 ميليارد دلار فايناس براي كلان شهرها پيش بيني شده است كه اين غير از تهران است و دولت بازپرداخت 50 درصد آن را تضمين كرده است.
وي گفت: بيش از 11 هزار اتوبوس نيز در اين مدت در اختيار كلان شهرها قرار داده شده است، با تخفيف 82 و نيم درصد. كه اين كمك ها 5 برابر دوره هاي قبلي است. در مورد تهران نيز در همين چند سال 4 هزار و 600 ميليارد تومان به صورت نقدي براي كمك به تهران در نظر گرفته شده است.
احمدي نژاد به كمك هاي دولت براي متروي تهران نيز اشاره كرد و گفت: در اين مدت بيش از 3 ميليارد دلار فايناس در نظر گرفته شده است كه يك ميليارد دلار آن نهايي شده است كه مجوز يك هزار ميليارد تومان نيز اوراق مشاركت براي متروي تهران در نظر گرفته شده است. 250 ميليارد تومان نيز براي يارانه بليط مترو. كه چندين برابر دولت هاي قبلي است. در مورد واگن هاي مترو نيز شهرداري عوارض را نداد، دولت 25 ميليارد تومان اختصاص داد تا واگن ها ترخيص شود و 30 ميليارد تومان نيز براي خريد واگن هاي جديد. بيش از 4 هزار اتوبوس نيز با تخفيف بيش از 82 درصد در اختيار شهرداري تهران قرار گرفته شد و 800 ميليارد تومان نيز فايناس از بانك هاي داخلي براي متروي تهران در نظر گرفته شده است و بسياري از بدهي هاي بانكي شهرداري به بانك ها امهال شده است. 2 ميليارد تومان نيز در بودجه امسال در نظر گرفته شده است.
احمدي نژاد افزود: من پيشنهاد مي كنم كه به جاي اينقدر فشار به دولت نمايندگان محترم بررسي كنند كه اين كمك ها چطور هزينه شده است.
به اعتراف دوست و دشمن
عالي عمل كرديم
احمدي نژاد در ادامه سخنان خود در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال دوم نمايندگان درباره اشتغال و رشد اقتصادي اظهار كرد: به ما گفتند آيا با اين اعداد مي توان اين ميزان اشتغال ايجاد كرد؟ بله مي شود و اين امر غيرممكن نيست. براساس گزارش بانك مركزي در سال 89 رشد اقتصادي 6/1 درصد است و مركز آمار آن را 7/3 اعلام كرده است، بنابراين چرا نمي توان اين ميزان شغل ايجاد كرد، اين امر امكان پذير است، اگر شما كمك كنيد اين امر امكان پذير است و اگر همه كمك كنند، اين موضوع محقق مي شود.
وي درباره سوال سوم نمايندگان كه به مساله يارانه ها بازمي گشت، اظهار كرد: چگونه بايد عمل مي شد؟ شديدترين محدوديت ها براي دولت بود تحريم اقتصادي و بحران جهاني نيز بوده است، به اعتراف دوست و دشمن دولت در اين زمينه بسيار عالي عمل كرده است، خود شما نيز بارها اين موضوع را بيان كرده ايد، بيشترين حمايت نيز از توليد شده است. تقريبا همه توليدات اساسي كشور در سال 90 رشد قابل توجهي داشته است. بنابر پيش بيني هاي اوليه مركز آمار و بانك مركزي رشد اقتصادي سال 90 اگر بيشتر از 89 نباشد، كمتر نيست.
رئيس جمهور ادامه داد: ما كجا تخلف كرديم ما بيشترين كمك را به بنگاه ها كرده ايم، خود شما نيز در قانون بيان كرديد كه قيمت ترجيحي ارائه دهيد. ما نيز همين كار را انجام داديم، گراني هاي اخير ربطي به هدفمندي يارانه ها ندارد. بازي هايي كه در بازارهاي ارز و طلا درست شد، علت آن چيز ديگري است و زماني در مورد آن نيز به مردم توضيح خواهم داد.
قانوني كه تصويب كرده ايد خودتان مطالعه كنيد
احمدي نژاد خاطر نشان كرد: عزيزان من، خواهشم اين است كه قانوني كه تصويب كرده ايد خودتان مطالعه كنيد، در اين قانون كجا اسمي از رئيس جمهور برده شده است، مجمع عمومي براي سازمان هدفمندي يارانه ها ايجاد كرديد كه رئيس جمهور در آن حضور ندارد، حالا سوال آن را از رئيس جمهور مي پرسيد؟
احمدي نژاد و خانه نشيني؟
احمدي نژاد در پاسخ به سوال مربوط به 11 روز خانه نشيني ادامه داد: گفتند كه من 11 روز خانه نشيني كردم. اين از آن حرفهاست. احمدي نژاد و خانه نشيني و استراحت؟! اكثر مردم به ما مي گويند كه يك روز استراحت كن كمي به خودت برس، بعضي از دوستان نيز گفته اند. در اين دو دولت حتي يك روز هم كارها تعطيل نشده است. اگر يك شب ساعت 10 به خانه رفته ايم، روز بعد زودتر آمده ايم تا تلافي كنيم. بسياري از همكاران من پيچ و مهره اي شده اند.
همواره با بيان و عمل درست
از ولايت دفاع كرده ام
رئيس جمهور ادامه داد: اين وصله ها به دولت نمي چسبد و زندگي من نشان مي دهد كه همواره سعي كردم با عمل، بيان درست، ادبيات صحيح و منطقي از ولايت دفاع كنم و نشان دهم كه نظام ولايت، نظام مهرباني، عدالت، پيشرفت، كار، تلاش و همبستگي است.
رئيس جمهور درباره سؤال پنجم نمايندگان نيز اين چنين توضيح داد كه بيان شد چرا در خصوص مجلس اين گونه صحبت كرديد؟ اگر دنبال كشف نيت من هستيد، ما مخلص مجلس هستيم، ولي من با استدلال نظري را اعلام كردم، شما هم با استدلال جواب دهيد، دعوايي در اين ميان وجود ندارد. بالاخره اين حد از آزادي را بايد به رسميت بشناسيد كه رئيس جمهور تا اين اندازه بتواند يك كلام حرف بزند. فضاي كشور فضايي دوستانه و همكاري است.
تخصيص بودجه
به اندازه درآمدها است
احمدي نژاد در ادامه پاسخ گويي به سؤالات نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با اين سؤال كه چرا تشكيل وزارت ورزش و معرفي وزير دير انجام شده است، آن هم با يك نامه غيرمعمول گفت: بايد ببينيد در اين ارتباط چه چيزي تصويب كرديد ماده واحده اين قانون مي گويد از تاريخ تصويب آن يعني 12 دي ماه سال 89 سازمان تربيت بدني و سازمان ملي جوانان بايد با اعتبارات، نيروي انساني و امكانات ادغام و به وزارت ورزش و جوانان تبديل شود و اقدامات قانوني براي انجام اصلاحات لازم در مقررات مربوط به عمل آيد.
وي خاطرنشان كرد: تبصره اين قانون مي گويد هزينه ناشي از تغيير عنوان دستگاه از محل صرفه جويي در هزينه هاي جاري وزارت ورزش و جوانان تامين مي گردد. اين موضوع 30 دي ماه 89 به ما ابلاغ شده در حالي كه 18 روز قبل ادغام صورت گرفته است، تازه اعلام كرديد اصلاح گردد، حال اين اصلاح صورت گيرد ما مانع اصلاحات نيستيم.
ما از چه تخلف كرديم؟
رئيس جمهور تصريح كرد: ما از چه تخلف كرديم، اولاًً تكليفي براي رئيس جمهور تعيين نشده است، نگفته كه رئيس جمهور ادغام كند. بعد گفتيد هزينه هاي اين وزارتخانه از محل صرفه جويي وزارتخانه كه هنوز تشكيل نشده تامين شود. حال اين سؤال مطرح است كه آيا صرفه جويي در رديف است؟ شما كه هر سال قانون بودجه مي نويسيد كجاي قانون رديف صرفه جويي گذاشتيد.
احمدي نژاد با اشاره به اين كه «من اين قانون را به شما تقديم مي كنم و دستانتان را مي بوسم و از شما مي خواهم كه اين قانون را اجرا كنيد» گفت: اين كه سؤال كرديد چرا با نامه غيرمعمول اين كار صورت گرفته بايد بگويم اين قانون اين همه مشكل و ايراد دارد كه رئيس جمهور چند مورد آن را به شما نوشته كه آن ها را برطرف كنيد تا اجرا شود، بعد هم يك جوان خوبي معرفي كرديم كه به خاطر اين مسائل راي نياورد.
وي افزود: خنده دارتر اين است كه براي برخي همكاران ما به خاطر همين موضوع چند پرونده در دادگاه، ديوان محاسبات و بازرسي تشكيل شده است كه هنوز بايد بروند و جواب دهند.
رئيس جمهور اضافه كرد: ما نامه اي به مجلس محترم داديم كه اين اشكالات در قانون وجود دارد شما كه از زمين و زمان انتقاد مي كنيد به كسي چيزي نمي گوييد يك دفعه رئيس جمهور ايراد گرفت كار به سؤال رسيد.
احمدي نژاد همچنين در پاسخ به اين سؤال كه بودجه فرهنگي كجا خريد شده است؟ گفت: به هر حال تخصيص بودجه به اندازه درآمدها است زماني كه پول نيست چه بايد بكنيم اگر پولي داشتيم، مي داديم. بنده زندگي ام هيچ تفاوتي با قبل نكرده است آن زمان هم دوستان در سايت شان نوشتند احمدي نژاد حقوق استاد دانشگاه مي گيرد و خيلي زياد است، البته ما حاضريم همان را هم بدهيم.
وي خاطرنشان كرد: در اين ارتباط نيز خود شما مصوب كرديد كه بودجه هاي فرهنگي كشور در اختيار سازمان تبليغات، حوزه هاي علميه، صدا و سيما، وزارت ارشاد، شوراي مركزي ائمه جمعه و استان ها است.
از ديوان محاسبات بپرسيد
رئيس جمهور اضافه كرد: شما تصويب كرديد شوراي برنامه ريزي استان ها كه خود شما نيز در آن هستيد، اين كار را انجام دهد. بنده كه در شورا نيستم حال از كجا مي دانم چگونه خريد شده است. اگر اين سؤال را از ديوان محاسبات مي پرسيديد بهتر بود و به پاسخ سؤالات مي رسيديد.
احمدي نژاد با بيان اين كه «من بايد از شما مي پرسيدم كه بودجه فرهنگي كجا خرج شده است» گفت: شما در شورا هستيد و تصويب مي كنيد. ما جهات كلي را گفتيم كه در جهت فرهنگ انقلاب، دين، ارزش هاي الهي، همبستگي ملي، خانواده، زن، احترام، كرامت، عدالت و... خرج كنيد. اين كه چگونه خرج شود دست شما است. در طرح سؤال از رئيس جمهور آيين نامه رعايت نشد.
من به متكي مأموريت ندادم
رئيس جمهور در ادامه در پاسخ به سؤالي درباره علت عزل وزير امور خارجه زماني كه وي براي مأموريت به سنگال رفته بود، گفت: چه كسي به ايشان ماموريت داد؟ من به ايشان مأموريت دادم؟ اگر شما مأموريت داده ايد بگوييد. من چنين مأموريتي ندادم و وقتي به ايشان مي خواستم بگويم تشريف ببريد، مأموريت رفت، اصل 136قانون اساسي به رئيس جمهور اختيار عزل وزير را داده است، ما به دنبال ايجاد تغييراتي در وزارت خارجه و نوسازي آن بوديم.
احمدي نژاد درباره سؤال نهم راجع به اظهارنظرهايش نسبت به طرح عفاف و حجاب گفت: مگر من چه گفته ام. من حرف هاي روشني در اين زمينه دارم و به صورت خودماني انتقاداتي را مطرح مي كنم. چرا وقتي پاي فرهنگ به ميان مي آيد، ما مردم را متهم مي كنيم و زير سؤال مي بريم. اين مردم محترم ترين مردم هستند و پايبند به ارزش ها و اصولند.
وي ادامه داد: ملت ما ملتي مؤمن، پاك و دوست داشتني هستند و بايد با آنها خوب برخورد كنيم. اينقدر سخت نگيريد، البته اگر به صورت سازمان يافته عده اي به دنبال تخريب ارزش ها باشند، تكليف شان روشن است. قوه قضائيه و مجموعه هاي اطلاعاتي وضعيت آنها را بررسي و حكم صادر مي كنند، اما بايد با توده هاي مردم با محبت رفتار كرد.
رئيس جمهور افزود: كار فرهنگي با بگير و ببند نمي شود، آيا اين سخن بد است، اينقدر به دخترها و پسرها گير سه پيچ ندهيم. اين ها فرزندان خودمان هستند، بايد به اين جوان ها احترام گذاشت. همين ها بودند كه در دوران دفاع مقدس جنگ را اداره كردند.
ملت ايران ملت بزرگي است
رئيس جمهور در ادامه در پاسخ به اين سؤال نمايندگان مجلس كه چرا اينقدر از ايران مي گوييد، گفت: همه دنيا و همه تاريخ مي دانند كه ملت ايران ملت بزرگي است. منش و نگاه ملت ما متفاوت است، ملت ايران ادامه دهنده راه پيامبر(ص) عزيز و در مسير انسان كامل است، ملت ما عاشق اميرالمؤمنين(ع)، امام حسين(ع) و عاشوراست. ملت ما ملتي با اخلاق و بافرهنگ است. ملت ما حقيقت طلب است و معلوم است كه با ديگران فرق دارد، ايران يك جغرافيا نيست، بلكه گلستاني از اقوام مختلف است. ايران شيعه علوي و طرفدار اسلام ناب محمدي است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: پاك بودن تلاش شبانه روزي، خدمت گزاري، دفاع از حقوق ملت، مبارزه با مفاسد اقتصادي، ايستادگي بر حقوق ملت، فضايي كردن ايران، اجرايي كردن هدفمندي يارانه ها، عملي كردن آرزوهاي دولت هاي قبل، سعه صدر و عشق به مردم از خصوصيات دولت نهم و دهم است و ما و ساير ملت در يك خط هستيم و حتي اكثر اعضاء اين جلسه در همين خط هستند. پيامبر(ص) از ملت ايران تعريف كردند، آيا بايد به ايشان خرده بگيريم؟ رئيس جمهور كشورمان در ادامه با تاكيد بر اين كه مشي بعضي از افراد را قبول ندارد، گفت: ما آماده ايم كه قطار نظام را به ريل خط امام و ولايت برگردانيم و مقام معظم رهبري نيز در تعابيري كه نسبت به اين دولت داشتند، بر اين مسئله تاكيد كردند، اما اگر ما در برابر برخي مطالب سكوت مي كنيم، نشانه تاييد آن مطالب نيست.
احمدي نژاد با اشاره به انتقاد نمايندگان مجلس از به كار بردن نام مكتب ايراني گفت: چرا اينقدر جار و جنجال مي كنيد، اگر بقيه بگويند، مكتب خراسان، مكتب عراق و آيا به آنها هم بايد ايراد گرفت. اگر نگوييم ايران چه بگوييم؟ بگوييم انگليس؟ آمريكا؟ من اعلام مي كنم كه همه بشنوند، ما ايراني هستيم و تاريخ و فرهنگ و عظمت ايران را دوست داريم.
انتقاد از طرح سوال از رئيس جمهور
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود طرح سوال از رئيس جمهور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اين طرح بر مبناي اصل 88 قانون اساسي مطرح شده است كه در آن گفته شده كه سوال از رئيس جمهور، سوال از وظايف اوست، بين خود و خدا، سوال هايي كه شما گفته ايد، اكثرا درباره اختيارات اظهارنظرها، و يا چيزهايي است كه رابطه اي با وظايف ندارد، به نظر من در اين طرح آيين نامه رعايت نشده است، چرا كه هر سوال بايد متناظر با يك وظيفه باشد.
احمدي نژاد در ادامه سخنان خود در صحن علني مجلس گفت: مي خواهم در اين جا يك شوخي بكنم به نظر شما چه كسي قانون مديريت خدمات كشوري را پس از تاييد شوراي نگهبان تغيير داد و ابلاغ كرد و مجلس و ديوان محاسبات را از آن خارج كرد؟ همه از جمله آموزش و پرورش، بهداشت و درمان در چارچوب قانون مديريت خدمات كشوري هستند، اما ديوان محاسبات و مجلس معاف هستند. ببينيد چه كسي اين كارها را كرده است آيا با قانون عادي مي شود قانون اساسي را دور زد؟
وي به اصل 138 اشاره كرد و با ارائه توضيحاتي در اين ارتباط گفت: نمي شود مصوبات دولت را يك طرفه لغو كرد و اين خلاف قانون اساسي است، من يك سوال مي پرسم و شوخي مي كنم به نظر شما با فشار دادن يك شاسي مي شود فوق ليسانس گرفت؟ آيين نامه داخلي مجلس براي اداره داخلي مجلس است و آيا با آيين نامه داخلي مجلس مي شود براي ساير قوا و دولت تعيين تكليف كرد؟
احمدي نژاد با بيان اين كه «از صدر تا ذيل مجلس براي همه احترام قائل است از رئيس گرفته و ديگر نمايندگان» گفت: در بحبوحه انتخابات مطرح شد كه دولت يك ميليارد دلار تخلف كرده و سوءاستفاده كرده است و تا پنج شنبه اي كه زمان ممنوعيت تبليغات بود رئيس عزيز و مكرم ديوان محاسبات در مصاحبه ها اعلام مي كرد كه احمدي نژاد دروغ مي گويد و يك ميليارد دلار تخلف كرده است، ولي بعد از آن به موضوع رسيدگي و مشخص شد كه دولت تخلفي نكرده است، كميسيون اصل 90 بررسي كرد و مشخص شد تخلفي نبوده است، خوب بود كه اين موضوع نيز از مجلس قرائت مي شد و ملت نيز متوجه مي شدند كه دولت پاك است.
فرمان جنگ عليه دولت را
صادر كرده اند
رئيس جمهور افزود: يكي از همكاران محترم فرمان جنگ عليه دولت را صادر كرده و گفته است بايد با دولت جنگيد و مسائلي را در اين ارتباط مطرح كردند. رئيس جمهور كف خيابان است، نوكر ملت است و زوري ندارد و گردن آن نيز از مو باريك تر است.
احمدي نژاد ادامه داد: توهين به رئيس جمهور نشانه شجاعت نيست و كاري ندارد تعقيب نيز نمي شود مي خواهم شوخي بكنم. در نقاط مختلف دنيا نظام ارباب رعيتي وجود داشته و هزاران نفر رعيت بودند و يك نفر ارباب، اكنون برعكس شده و دولت يك رعيت است و صدها نفر ديگر هستند كه به او دستور مي دهند.
احمدي نژاد گفت: ما همه مسئول هستيم و چندين نهاد ناظر وجود دارند كه بر دولت نظارت مي كنند و از اين بابت خدا را شكرگزاريم كه يك مورد تخلف مهم هم از دولت اثبات نشده است.
به ديگر دستگاه ها هم سري بزنيد
وي با درخواست از نمايندگان مجلس كه به ديگر دستگاه ها نيز سري بزنند و ببينند كه در آنجاها هم چه اتفاقاتي مي افتد، گفت: مثلا ببينند در شهرداري چه خبر است اين همه دولت كمك كرده است چطور خرج شده است؟ رئيس جمهور به اهميت همراهي همه دستگاه ها و همدلي اشاره كرد و با لحن شوخي گفت: دولت براي شكايت از خود شما بايد به خود شما شكايت كند، من در اينجا شهادت مي دهم تا ثبت شود كه مجلس از همه ظرفيت هاي قانوني و فراقانوني خود براي كنترل دولت و اعمال نظرات خود استفاده كرده است.
رئيس جمهور با تاكيد بر اين كه «فرصت مجلس و دولت با ارزش است و ما بايد همه با هم كشور را اداره كنيم» گفت: اين فرصتي كه در اختيار ماست بايد جهت خدمت استفاده كنيم و اين فرصت مثل باد مي گذرد.
از 20 كمتر بدهيد نامرديد
احمدي نژاد افزود: سوالاتي را كه مطرح كرده بوديد سوالات امتحاني بود، ولي خيلي سخت نبود و فكر مي كنم طراح سوال نيز از كساني است كه با شاسي فوق ليسانس گرفته است و با خود ما مشورت مي كردند سوالات بهتري مطرح مي شد.
رئيس جمهور خطاب به نمايندگان مجلس گفت: انصاف داشته باشيد الان كه مي خواهيد نمره بدهيد خوب نمره بدهيد، ما سوالات را پاسخ داديم و يك مشت مطلب نيز اضافه تر گفتيم و اگر شما يك ذره از 20 كمتر بدهيد اين بي معرفتي و نامردي است.
¤ ¤ ¤
همچنين صبح ديروز، چند صد نفر از آزادگان كشور با تجمع مقابل ساختمان مجلس خواستار اجرايي شدن قانون حمايت از آزادگان شدند. اين چندمين بار است كه آزادگان براي اجراي اين قانون كه 22 سال از تصويب آن مي گذرد، تجمع مي كنند.

 



شمقدري: صنعتي شدن سينماي ايران يك ضرورت است

رئيس سازمان امور سينمايي گفت: فراهم ساختن امكانات و شرايط براي صنعتي شدن سينماي ايران به عنوان يك ضرورت به شمار مي رود.
به گزارش ايرنا، جواد شمقدري سه شنبه در آئين اختتاميه يازدهمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان «فصل زمستان اترك» در بجنورد اظهار داشت: سينماي ايران در مسير حرفه اي شدن گرفتار برخي حلقه هاي مفقود شده است.
وي عدم سرمايه گذاري خوب در بخش پژوهش و نداشتن مكان نمايش را از موانع صنعتي شدن سينماي ايران برشمرد و گفت: اينها ضعف هاي نهفته اي است كه تاكنون براي رفع آنها اقدام موثري صورت نگرفته است.
شمقدري افزود: سينماي ايران در حال يافتن راهكارهايي براي رهايي از اين وضعيت و سرمايه گذاري براي رفع موانع صنعتي شدن است.
وي گفت: با اقداماتي كه در اين حوزه صورت گرفته، رئيس جمهوري فعاليت شوراي عالي سينما را پذيرفته است.
رئيس سازمان امور سينمايي كشور ابراز اميدواري كرد كه همه وزرا، استانداران و مديران، سينماي كشور را در اين مسير ياري دهند تا موانع موجود بر سر راه صنعتي شدن سينماي ايران برطرف شود.
وي به جايگاه ويژه هنر و فرهنگ اسلامي اشاره كرد و گفت:لازم است جوانان كشور ما مطالعات فردي خود را درباره داشته هاي فرهنگي و اسلامي توسعه دهند زيرا دنيا بيش از اين به ما رجوع خواهد كرد.

 



آزمون تفسير سوره آل عمران براي فرهنگيان

آزمون تفسير سوره آل عمران 23 اسفند سال جاري به صورت روي خط online براي دبيران دروس ديني، عربي و قرآن برگزار شد.
صانعي كارشناس مسئول گروه هاي آموزش آموزش و پرورش استان تهران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: آزمون روي خط online تفسير سوره آل عمران براي دبيران دروس ديني، قرآن و عربي 23 اسفند در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد.
وي ادامه داد: در اين آزمون دبيران با استناد به تفسير نمونه آيت الله مكارم شيرازي كه 2 ما ه به عنوان منبع روي سايت www.tehrangam.ir قرار داده شده بود، به 30 پرسش در مدت زمان 30 دقيقه پاسخ دادند.
صانعي هدف از برگزاري اين آزمون را اين گونه بيان داشت: با توجه به اينكه در سال گذشته دبيران اين دروس براي ارتقاي مهارت اطلاعات و ارتباطات در جشنواره قرآن و رياضي شركت كرده بودند، تصميم بر اين گرفته شده كه براي تداوم تلفيق مهارت به كارگيري رايانه در جهت آموزش و پرورش دروس قرآني توسط دبيران مربوطه اين آزمون برگزار شود.

 



فقيهي خبر داد
اعطاي 30 هزار و 500 سهميه عمره خارج از نوبت به دانشجويان

رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان از اعطاي 30 هزار و 500 سهميه عمره خارج از نوبت به دانشجويان خبر داد.
حجت الاسلام سيدمحمدرضا فقيهي در اولين همايش توجيهي- آموزشي دانشجويان متاهل و اساتيد تك نفره استان تهران افزود: اگر در بين ميليون ها نفر اسم يك دانشجو درمي آيد دعوت است و تنها دعوت به معناي بهره مندي از سفر نيست بلكه بايد خود را براي اين سفر آماده كند.
حجت الاسلام قاضي عسگر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت نيز در اين مراسم در جمع زوج هاي دانشجو و اساتيد عمره گزار تهران گفت: سفري كه پيش روي شماست مهم و تاثيرگذار است و در روايات، عمره در اوج قله عبادات قرار دارد و اگر كسي بخواهد به همه دستاوردهاي سفر دسترسي پيدا كند، نياز به اين است كه از قبل اطلاع كافي داشته باشد، بداند كجا مي رود و به دنبال چيست.
وي به پاسخگويي به شبهات درباره وهابيت در كتابخانه ديجيتالي حج اشاره كرد و گفت: وهابيت، ارتجاعي ترين تفكر را دارد، نمونه عملكرد آن طالبان است و جايي براي رشد ندارد.
وي تاكيد كرد: بيش از 300 كتاب در كتابخانه ديجيتالي حج وجود دارد كه پاسخگوي شبهات وهابيت است و فرهنگ تشيع را بيان مي كند.

 



با 4 ميليون انواع گلهاي محلي مقدم گردشگران داخلي و خارجي كيش گلباران شد

جزيره كيش-خبرنگار كيهان:
بيش از چهار ميليون انواع گلهاي فصلي در سراسر جزيره كيش كاشته شد كه با اين حساب سرانه فضاي سبز جزيره كيش به شش برابر استاندارد جهاني مي رسد.
رئيس كميته اسكان و خدمات رفاهي ستاد تسهيلات سفر نوروزي سال 91 كيش گفت: ما با بالاترين كيفيت در زمينه كاشت و نشاي گلهاي فصلي بسيار زيبا در ايام نوروز و استقبال از بهار منظره بسيار فرح بخش و مطلوبي را از جزيره كيش در استقبال از گردشگران داخلي و خارجي فراهم كرديم.
بابك صباغي افزود: در 30 نقطه جزيره كيش پارك بازي براي كودكان عزيز نصب شده است كه چندين برابر نياز كودكان جزيره كيش است. همچنين 80 هزار متر لوله گذاري جهت اصلاح روش آبياري فضاي سبز و توزيع 20 هزار اصله نهال بين اهالي كيش از اقدامات جاري بوده است.

 



مديركل اداره ميراث فرهنگي استان تهران: تخفيف 30 تا 50 درصدي مراكز اقامتي شهر تهران در ايام نوروز

مديركل اداره ميراث فرهنگي استان تهران با اشاره به ثبت آيين نوروز در فهرست ميراث جهاني گفت: به منظور گراميداشت اين آيين باستاني، سفره هاي هفت سين در تمام ميادين شهر تهران پهن مي شوند.
به گزارش مهر، محمدحسين فراهاني در نشست ستاد تسهيلات سفر كه در موزه فرش تهران برگزار شد گفت: تمامي مراكز اقامتي شهر تهران در ايام نوروز از 30 تا 50درصد به گردشگران شهر تهران تخفيف مي دهند.
وي ادامه داد: در نظر داريم از اولين گروه گردشگران ورودي به تهران در فرودگاه مهرآباد با اهداي شاخه گل استقبال كنيم.
مديركل ميراث فرهنگي استان تهران با بيان اينكه تمامي سفره خانه هاي استان تهران در ايام نوروز 20درصد تخفيف مي دهند، گفت: تورهاي تهران گردي توسط 6 دفتر خدمات مسافرتي تورهاي تهران گردي برگزار مي شود، اين تورها براي افراد زير 7 سال و بالاي70 سال رايگان است اما براي عموم مردم هزينه اي حدود 20هزار تومان دارد.
وي همچنين از استقرار 37 پايگاه اطلاع رساني در 14 شهرستان استان تهران خبر داد و گفت: شهرستان اسلامشهر داراي 4 پايگاه، ورامين 3 پايگاه،ملارد، تهران3پايگاه،ملارد شهريار و شهر قدس هر كدام يك پايگاه، پاكدشت 2 پايگاه، پيشوا 3 پايگاه، رباط كريم و شهرري 5 پايگاه، دماوند 2 پايگاه و شميرانات 3 پايگاه خواهد بود.
وي افزود: در اين پايگاه هاي اطلاع رساني به تمامي گردشگران در رابطه با جاذبه هاي گردشگري، ميراث فرهنگي و صنايع دستي استان تهران اطلاعات لازم داده خواهد شد.

 



مديركل فرهنگي سازمان زندان ها: قرآن، نماز، ورزش محور اقدامات سازمان زندان هاست

مديركل فرهنگي و تربيتي سازمان زندان هاي كل كشور گفت: محور و روح همه اقدامات در سطح زندان ها، قرآن، نماز و عنايت به ورزش است.
حجت الاسلام والمسلمين «سيدعلي تهامي» روز سه شنبه در حاشيه افتتاح مدرسه قرآني زندان مركزي يزد در گفت وگو با ايرنا افزود: فعاليت هاي فرهنگي و ورزشي از مهمترين ابزارهاي اصلاح و تربيت مددجويان است.
وي اضافه كرد: براي تربيت و اصلاح زندانيان در سطح كشور طي، سال هاي اخير امكانات و تجهيزات خوبي براي تحقق اهداف فرهنگي و ورزشي فراهم شده است.
وي تاكيد كرد: نگاه به برنامه هاي ديني، قرآني و ورزشي بين مددجويان همان اصلاح و تربيت و تامين سلامتي و نشاط مي باشد.
وي اظهار داشت: اگر قرآن و آموزه هاي ديني با روح و جان مددجويان انس و الفت بگيرد، شاهد تحولي عميق در زندانيان خواهيم بود.
تهامي با اشاره به اجراي برنامه هاي مختلف فرهنگي و تربيتي در زندان هاي كشور گفت: هم اينك زمينه تحصيل براي زندانيان از نهضت سوادآموزي تا دانشگاه فراهم است و هر مددجويي كه تمايل به ادامه تحصيل داشته باشد مي تواند به تحصيل بپردازد.
وي گفت: در اين خصوص تفاهمنامه هايي با دستگاه هاي مرتبط منعقد و در اين زمينه حمايت هاي لازم انجام مي شود.

 



مجمع جهاني اهل بيت(ع) حمله به مسجد شيعيان بروكسل را محكوم كرد

مجمع جهاني اهل بيت(ع) با انتشار بيانيه اي، حمله تروريستي به مسجد شيعيان در پايتخت بلژيك و ترور امام جماعت اين مسجد را محكوم كرد.
به گزارش ايرنا در اين بيانيه آمده است: «بار ديگر حرمت مسجد به عنوان خانه خدا و محل عبادت پروردگار شكسته شد و خون عالمي ديني در محراب عبادت بناحق بر زمين ريخته شد».
در اين بيانيه با اشاره به اينكه «اين حادثه قلوب انسانهاي آزاده و مسلمانان را جريحه دار مي سازد»، تصريح شده است: «پر واضح است كه عاملان چنين اقدام پست و بيشرمانه از عوامل تندرو، نژادپرست و پيروان گروه جنايتكار القاعده هستند كه با حمايت استكبار جهانخوار و برخي از كشورهاي معاند و متخاصم نظير اسرائيل صهيونيستي و آمريكايي جنايتكار دست به اين جنايت ناجوانمردانه مي زنند».
در اين بيانيه افزوده شده است: «حاميان اين گونه جنايات در پاكستان، افغانستان، عراق، بلژيك و اينك كشورهاي اروپايي، عالم نمايان دون صفت از خدا بي خبر و دشمن انسانيت هستند كه با صدور فتواهاي جعلي، افراد خود فروخته و جاهل را به قتل مردم بيگناه و آتش زدن مساجد و اماكن عبادي تحريك مي كنند، امروز اين جنايتكاران بايد پاسخگو باشند».
در اين بيانيه تاكيد شده است: «تخريب وجهه مسلمانان و ايجاد فتنه و اختلاف ميان مسلمانان در اروپا هدف اين كوردلان است كه ديروز در آسيا و امروز در اروپا دست به اين گونه جرايم ضدبشري زشت و كريه مي زنند».
اين بيانيه «ضمن تسليت شهادت جانگداز حجت الاسلام والمسلمين شيخ عبدالله دهدوه»، عضو مجمع عمومي و امناي مسجد حضرت امام رضا(ع) در شهر بروكسل بلژيك، آورده است: «اين شهيد كه در طول عمر خويش خدمت به اسلام و مسلمين را بعنوان سرلوحه اصلي خط مشي خود قرار داده بود، قرباني اقدام ناجوانمردانه و سبعانه كوردلاني گمراه شد كه تعصب و جهل چشم دل آنان را كور كرده و ريختن بناحق خون بيگناهي را براي خود مباح و صواب مي دانند».
در اين بيانيه تاكيد شده است: «مسئوليت حفظ جان و امنيت مسلمانان مقيم اروپا همانند آحاد ملت هاي مختلف اروپايي، برعهده زمامداران كشورهاي اتحاديه اروپاست، آنان بايد نهايت دقت و مراقبت را بكار بگيرند».
مجمع جهاني اهل بيت(ع) در اين بيانيه، اين رويداد دهشتناك را محكوم و با صراحت تمام همه پيروان اهل بيت(ع) را به خويشتن داري دعوت كرده است.

 



ورزشكار جزيره كيش سرمربي تيم ملي كشتي سومو نوجوانان شد

جزيره كيش-خبرنگار كيهان:
حمزه شيرآقايي طي حكمي از سوي انجمن سوموي كشور به عنوان سرمربي جديد تيم ملي كشتي نوجوانان سوموي جمهوري اسلامي ايران انتخاب شد.
براساس اين گزارش، حمزه شيرآقايي در مسابقات كشوري كشتي سومو در اصفهان مربي عارف جعفري تبار بود كه با درخشش چشمگير موفق به كسب مدال طلاي نوجوانان كشور شد و توانست به تيم ملي كشورمان براي شركت در مسابقات جهاني هنگ كنگ راه يابد.
گفتني است، حمزه شيرآقايي مربي و عارف جعفري تبار شاگرد از مازندراني هاي مقيم جزيره كيش هستند كه در اين ورزش سنگين و حرفه اي براي جزيره كيش افتخارآفرين بودند.

 



اسكان شبي 40 هزار مهمان نوروزي در مدارس استان اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مديركل آموزش و پرورش استان اصفهان با بيان اينكه استان اصفهان رتبه اول كشور را در پذيرايي از مهمانان نوروزي سال 90 از وزارت آموزش و پرورش كسب كرد، گفت: امسال با پيش بيني هاي به عمل آمده، شبي 40 هزار مهمان نوروزي را با تمام تجهيزات لازم اسكان و پذيرايي خواهيم كرد.
«سيدمجيد عامليان» در نشستي با خبرنگاران افزود: بالغ بر 700 مكان براي پذيرايي از مهمانان نوروزي توسط آموزش و پرورش استان اصفهان تجهيز شده است كه مي تواند تمامي امكانات لازم را فراهم سازد.
وي درباره اسكان مسافران فرهنگي و غيرفرهنگي در مدارس استان گفت: آموزش و پرورش استان اصفهان مثل سال هاي گذشته از 28 اسفند تا پايان تعطيلات نوروزي به مسافران سرويس دهي مي كند.
مديركل آموزش و پرورش استان اصفهان با اعلام اينكه امسال بخشي از مسافران را به صورت اينترنتي ثبت نام كرده است، اضافه كرد: امسال محل هاي اسكان از نظر كيفيت و تجهيزات به سه دسته الف، ب و ج تقسيم شده است كه بند ج در اصفهان وجود ندارد.
وي در عين حال يادآور شد: كلاس هاي تجهيز شده براي مسافران داراي تمامي امكانات از جمله يخچال، تلويزيون، فرش، پتو، ملحفه، بالش و سرويس هاي يكبار مصرف همچنين حمام و آبدارخانه است.
عامليان پذيرايي از مهمانان با گز و يك وعده غذاي گرم، بسته هاي فرهنگي و سرگرمي هاي كودكانه براي فرزندان آنها را از ديگر مزاياي سفر به اصفهان ذكر كرد.

 



اخبار ادبي و هنري

تعطيلي راديوهاي ضدانقلاب!
راديوهاي بيگانه و ضدانقلاب اغلب در مرحله تعطيلي قرار گرفته اند.
به گزارش خبرنگار كيهان، در حالي كه راديو فردا به دليل كمبود مخاطب بزودي در صداي آمريكا ادغام مي شود، دو راديو ضدانقلاب- هر دو چپگرا- در كشور سوئد همچنان تعطيل اند.
راديو حزب كمونيست مستقر در مالموي سوئد- بزرگترين مركز تجمع ايرانيان در سوئد- به دليل نبود مخاطب چند ماه پيش تعطيل شد و پس از آن راديو چپگراي ديگري پخش خود را قطع كرد.
بررسي سايت راديو زمانه و به روز نبودن تمامي مطالب آن نيز بخوبي گوياي عدم استقبال از اين راديوي سكولار و ضدايراني است كه از هلند برنامه پخش مي كند.
حمايت 40 چهره فرهنگي و هنري ايران
از كاروان «الي بيت المقدس»
در ادامه حمايت هاي فعالان فرهنگي- هنري ايران از كاروان جهاني «الي بيت المقدس» 40 نفر از بازيگران، نويسندگان، كارگردانان، مستندسازان، عكاسان و... از اين كاروان حمايت كردند.
به گزارش فارس، بنابر اعلام اتحاديه امت واحده، اسامي اين افراد به شرح زير است: محمدرضا سرشار (رضا رهگذر)، اميرحسين فردي، اصغر نقي زاده، علي شاه حاتمي، سيدجواد هاشمي، رحيم مخدومي، انسيه شاه حسيني، نادر طالب زاده، رضا برجي، محمدحسين جعفريان، بهزاد پروين قدس، ابراهيم گرجي، يعقوب توكلي، مرتضي مصطفوي، وحيد فرجي، سعيد فرجي، حبيب احمد زاده، حاج سعيد قاسمي، عبدالجبار كاكايي، زهرا حسيني(راوي كتاب دا)، حبيب فرهاني خواه، رضا اميرخاني، پرويز شيخ طادي، سهيل كريمي، گلعلي بابايي، نرگس خاتون دليرروي فرد(همسر شهيد دوران)، سيدمسعود شجاعي طباطبايي، وحيد جليلي، محمدحسين بدري، حميد داودآبادي، فرج الله سلحشور، صادق الحسيني، حسين رويوران، جمال شورجه، حبيب الله بهمني، احمد نجفي، مهرداد غفارزاده، مازيار بيژني و ناصر هاشم زاده.
نمود بحران مخاطب
در شبكه هاي لوس آنجلسي
در حالي كه تهيه كنندگان سينماي ايران شكوائيه اي عليه شبكه هاي لوس آنجلسي به دليل سرقت آثارشان تنظيم كرده اند، اين تلويزيون ها همچنان به سرقت آثار سينمايي ايران ادامه مي دهند.
به گزارش خبرنگاركيهان، شبكه هاي لوس آنجلسي بمنظور زدودن بحران كمبود مخاطب و پر كردن ساعات پخش خود، دست به سرقت و پخش فيلم هاي سينمايي مي زنند.
بحران مخاطب در شبكه هاي لوس آنجلسي كار را به جايي رسانده است كه برخي از مديران اين گونه شبكه ها، در پي ادغام شبكه خود با شبكه يا شبكه هاي ديگر هستند. برگزاري كنسرت در كاباره هاي درجه چندم، يكي ديگر از تمهيداتي است كه مديران شبكه مذكور براي خروج از بحران مخاطب و بحران مالي بكار گرفته اند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14