(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 27 اسفند 1390- شماره 20170

جشن نوروزدرگيلان سرسبز
هرمزگان با خليج هميشه فارس
آغوش باز كردستان به روي مسافران بهار
گلستان نگارستان ايران



جشن نوروزدرگيلان سرسبز

گزارش از: محمد عليمرادي
گيلان، استان سرسبزي كه طراوت هرگوشه اش درمشام جانها شميم دلاويزي از بهشت گمشده دارد امسال نيز همچون سالهاي گذشته درايام نوروز سفره ميزباني را براي ميهمانان و مسافران نوروزي سراسر كشور مي گستراند.
گيلان با طبيعت زيبا و دلپذيرش و جلوه هاي بي نظير خدادادي به همراه كوه هاي سرسبز و خرم، جنگلهاي با شكوه و انبوه، رودخانه هاي پر آب و آرام، درياي پرجوش و خروش، مزارع برنج با طراوت، كوهستان خوش آب و هوا و مردم ملايم و مهربان كوه و دشت هرساله مشتاقان بسياري از سراسر كشور را به سوي خود فرامي خواند و به يقين در تعطيلات نوروز امسال نيز اين وضعيت همچون سالهاي گذشته استمرار خواهد داشت و پيش بيني مي شود در نوروز 91 مسافران نوروزي گيلان در صورت مساعد بودن هوا حداقل با 20 تا 30 درصد افزايش نسبت به سال گذشته به بيش از 8 ميليون نفر برسد.
همچنين برگزاري مراسم چيدمان سفره هفت سين كه با نمادهاي سنتي استان گيلان چيده مي شود.جشن يك روزه همراه با برنامه هاي شاد و مفرح از 2 تا 12 فروردين در مكان بام سبز لاهيجان، پارك شهر فومن و پارك شهر لنگرود، برگزاري جشنواره نوروزي از 2 الي 12 فروردين درموزه روستايي و خانه جهانگردي با اجراي برنامه هايي نظير نوروزي خواني، توصيف آيين هاي نوروزي به گويش گيلكي، اجراي زنده موسيقي محلي، مسابقه، نمايش هاي آييني و سنتي عروس بران و عروس گوله، لافند بازي، آشنايي كودكان با آيين هاي نوروزي با حضور مجريان برنامه كودك، اجراي مسابقه سر آشپز با هدف معرفي غذاهاي محلي استان و همچنين برگزاري جشن روز جمهوري اسلامي ايران روز 12 فروردين در مكان كلبه جهانگردي همراه با مراسم نورافشاني آسمان و اجراي موسيقي سنتي از ديگر برنامه هايي است كه براي مسافران نوروز تدارك ديده شده است.
مناطق گردشگري استان گيلان
گيلان با آب وهواي معتدل خود داراي جاذبه هاي گردشگري متنوعي است كه از آن جمله در شهرستان رشت مي توان از پارك سبزه ميدان، باغ محتشم، پارك جنگلي سراوان، استخر عينك، ساحل توريستي جفرود- آرامگاه ميرزا كوچك خان جنگلي در سليمانداراب رشت- عمارت كلاه فرنگي و در شهرستان لاهيجان از بام سبز و استخر لاهيجان، موزه تاريخ چاي ايران و آرامگاه كاشف السلطنه، حمام گلشن و در شهرستان صومعه سرا از تالاب هاي هنده خاله، نرگستان، سياه درويشان، سكله، سياه كشيم و سرخانكل، مناره آجري گسكر (دوره سلجوقي) و در شهرستان انزلي تالاب بين المللي انزلي، كاخ موزه ميان پشته، فانوس دريايي، برج ساعت، موج شكن، اسكله و در شهرستان آستانه اشرفيه از پارك ساحلي آستانه، پارك جنگلي صفرابسته، تالاب بوجاق بندركياشهر، آرامگاه استاد محمدمعين و در شهرستان فومن از دژ قلعه رودخان، شهرك تاريخي ماسوله و در شهرستان تالش سواحل دريايي گيسوم، مناطق ييلاقي سوباتان و آق اولر، قلعه ليسار معروف به دژ سلسال (دوره اسماعيليان) و در شهرستان آستارا از منطقه سرسبز حيران، مرداب استيل و در شهرستان ماسال از ييلاق شال ماء، چسلي، بيلگاه، اپسي دشت، دشت النزه ويرگاه خنديله پشت، مارجونه، رشت پشت و شنبه راه، واشيار اولسته، بلنگاه، صي فيمانم، نمه پشت، خشكه دريا، تالارگاه، ملومه بند، منطقه يادمانه مشهد ميرزا كه محل شهادت ميرزا كوچك خان جنگلي است. مناطق ييلاقي و تاريخي سنگ بست خون، خنديله پشت و تفنگ ساز و در شهرستان لنگرود از تالاب بين المللي كياكلايه، ساحل چمخاله، منطقه ليلاكو، پل خشتي لنگرود و خانه هاي منجم باشي و در شهرستان سياهكل از منطقه سرسبز ديلمان و اسپيلي- آبشار لونك، تي تي كاروانسرا و در شهرستان املش از تالاب زبيجار، يخچال طبيعي ملجادشت و در شهرستان رودسر از منطقه سفيدآب رحيم آباد، منطقه جنگلي و كوهستاني سرولات، كاخ ناهارخوران و در شهرستان رودبار از درخت هرزويل 1000 ساله، سد منجيل با چشم انداز طبيعي و زيباي آن، پارك جنگلي، گندلوت و چراغعلي تپه يا تپه باستاني مارليك با قدمتي بيش از 3000 سال مي توان نام برد كه همه اينها تنها گوشه اي از ديدني هاي گيلان است.

 



هرمزگان با خليج هميشه فارس

گزارش از: شهين صادقي
تاريخچه استان هرمزگان
تاريخ هرمزگان و زندگي مردمان ساكن در آن در واقع بخشي از تاريخ خليج فارس بوده و با آن پيوندي ناگسستني يافته است. پيش رفتگي اقيانوس هند كه امواج آن بر كناره هاي استان هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان بوسه مي زند از زمان هخامنشيان به نام خليج فارس خوانده مي شده است.
آثار باستاني استان مربوط به دوران صفويه و بعد از آن است و اكثر بناهاي قديمي دستخوش تطاول طبيعت شده و يا با هجوم و تاراج اقوام تجاوزگر از ميان رفته است.
زيارتگاه امامزاده سيد مظفر
اين زيارتگاه بر فراز تپه اي واقع شده نسب اين امامزاده به فرزندان امام موسي كاظم(ع) مي رسد ساختمان اوليه گلي و فاقد گنبد بود تا اينكه در سال 1305 شمسي سقف گنبدي بنا ساخته شد.
عمارت كلاه فرنگي
اين ساختمان توسط هلندي ها در سال 1110 هجري قمري ساخته شده و قلعه اي با 16 برج و 3 دروازه بوده كه به عنوان اداره گمرك استفاده مي شده است.
حمام گله داري
اين حمام از پنج گنبد بزرگ و كوچك ساخته شده و به حمام شاه عباس نيز معروف است. حمام و مسجد گله داري از جمله قديمي ترين بناهاي بندرعباس و جز آثار تاريخي شهر محسوب مي شوند.
اثر ملي خرسين
اين منطقه در نزديكي روستاي سياهو از توابع بندرعباس واقع شده كه داراي آبشار نمكي، قنديل هاي متنوع با ستون هاي نمكي مي باشد.

مسجد ناصري
اين مسجد در سال 1304 هجري قمري ساخته شد و در سال 1386 بازسازي شده است.
مسجد گله داري
تاريخ ساخت اين مسجد مربوط به 1296 هجري قمري مي باشد. داراي صحن، شبستان و مناره است.
مسجد جامع دلگشا
درسال 1175 هجري قمري بنا شده است و يادگار سده هاي 12 و 13 ه.ق به شمار مي آيد.
موزه مردم شناسي
اين موزه در سايت تاريخي و ثبت شده بركه هاي باران در سه طبقه با زيربناي 2400 مترمربع احداث شده است. معماري آن برگرفته از معماري سنتي هرمزگان است.
حمام گپ
اين حمام بزرگ ترين حمام شهر در دوره قاجاريه مي باشد كه تا اواخر دهه پنجاه از آن استفاده مي شد.
پل لاتيدان
پل لاتيدان در مسير كاروان روي لار- بندرعباس، در جهت گسترش امور بازرگاني احداث شد. اين پل يادگار دوره صفوي است.
منطقه حفاظت شده گنو
اين منطقه نام خود را از كوه گنو گرفته است كه در داخل اين منطقه واقع شده است و بعد از كوه فارغان دومين كوه بلند شهرستان بندرعباس است.
يكي از مهم ترين منابع آبي اين منطقه چشمه هاي آب گرم گنو است كه از نظر خواص دارويي كانونهاي شناخته شده اي هستند و از ديرباز مورد استفاده اهالي و مسافرين قرارگرفته اند.
مجموعه توريستي تفريحي- درماني آب گرم گنو
در 29 كيلومتري شمال غربي بندرعباس در زميني به مساحت ده هزار مترمربع احداث شده است اين مجتمع شامل استخرهاي زنانه، مردانه مجموعه اقامتي 23 اتاقه، نمازخانه، محوطه سازي آلاچيق، رستوران سنتي، پارك شادي و... است.
چشمه هاي آب گرم خورگو
اين چشمه ها كه تعداد آنها سه چشمه است از طريق فرعي منشعب از جاده بندرعباس- سيرجان- قابل دسترسي اند.
تعداد چشمه هاي آب گرم اين منطقه سه چشمه است كه خصوصيات واحدي دارند.
جاذبه هاي ديدني و تاريخي شهرستان حاجي آباد
آبشار تزرج
يكي از زيباترين و مهم ترين جاذبه هاي شهرستان حاجي آباد اين آبشار است كه در ميان نخلستان هاي روستاي تزرج در جنوب غربي شهر حاجي آباد واقع است. از ديگر نقاط ديدني حاجي آباد مي توان به زيارتگاه امامزاده امير نظام الدين، آستانه امامزاده سيدمحمد، بافت تاريخي گيس، قلعه حاجي آباد، آسياب هاي آبي حاجي آباد، چشمه هاي آب گرم، آب گرم ده شيخ، كوه فارغان كه داراي طبيعتي بسيار زيبا و منحصر به فرد است، روستاي تاريخي و گردشگري بخوان كه داراي چشم اندازهاي زيبا، طبيعي و چشمه هاي آب فراوان است، آرامگاه سيدحمدي و... اشاره كرد.
جاذبه هاي ديدني و تاريخي شهرستان ميناب
پنجشنبه بازار ميناب
يكي از مكان هاي ديدني كه با فعاليت اقتصادي مردم به خصوص زنان در آميخته پنج شنبه بازار ميناب است.
جاذبه هاي ديدني و تاريخي شهرستان بندرلنگه
خانه فكري
بناي اين خانه توسط يكي از تجار معروف بندرلنگه به نام مرحوم حاج عبدالواحد فكري احداث شده است.
قلعه لشتان
اين قلعه در 6 كيلومتري شرق بندرلنگه قرار گرفته و تاريخ بناي آن سال 904 هجري قمري است. جمعي عقيده دارند، اين قلعه در عهد هخامنشي احداث شده و بيش از 2000 سال قدمت دارد. در حال حاضر، به جز حصاربند و آثار مخروبه روي ديوارها، اثر ديگري از ساختمان قلعه باقي نمانده است.
جاذبه هاي ديدني و تاريخي شهرستان رودان
زيارت سيدسلطان محمد (پير چوگان)
براساس اسناد تاريخي نسبت اين امام زاده به امام موسي بن جعفر(ع) مي رسد. بقعه اين امام زاده در روستاي پير چوگان در فاصله 45 كيلومتري رودان قرار دارد. از ديگر نقاط ديدني شهرستان رودان كه به سبب وجود باغات فراوان و زيباي مركبات به بهشت جنوب نيز شهرت يافته مي توان از آستانه امامزاده شاه قطب الدين حيدر، پل زيباي آبنما، كاخ شاه يا ناز دشت، كوه زندان، تم مارو، قلعه دختران، قلعه كميز و... نام برد.
جاذبه هاي تاريخي و گردشگري جزيره قشم
غارهاي خربس
در پانزده كيلومتري شهر قشم، در مسير راهي كه به منطقه باستاني جزيره يا خربس و سپس به بندر سوزا منتهي مي شود، رشته كوهي طولاني وجود دارد كه در دل آن معماري صخره اي شگفتي قرار دارد. اين تالار محل به جاي آوردن مراسم مذهبي ويژه اي براي بزرگداشت در گذشتگان، و به احتمال بسيار قوي مركز پرستش (ايزدمهر) يا (ميترا) بوده است.
قلعه پرتغالي هاي جزيره هرمز
اين قلعه كه در ضلع شمالي جزيره هرمز و در ساحل دريا قرار دارد، مهم ترين قلعه باقي مانده از روزگار تسلط پرتغالي ها بر سواحل و جزاير خليج فارس است. اين قلعه به فرمان آلفونسو آلبركرك دريانورد پرتغالي در سال 1507 ميلادي، در محلي موسوم به مورنا احداث شد. اين قلعه به دست امام قلي خان از سرداران شاه عباس فتح گرديد.
قلعه پرتغالي هاي جزيره قشم
در انتهاي شمال شرقي جزيره قشم، يك قلعه قديمي و مخروبه وجود دارد. اين قلعه را در سال 1030 هجري قمري (1621 ميلادي) به دستور پادشاه اسپانيا در مسير بندر قشم ساخته اند. اين قلعه در سال 1622 به دست سپاهيان ايران فتح گرديد و تا امروز نيز آثار ديوار خارجي آن باقي مانده است.
دره ستاره ها
دره ستاره ها كه در گويش محلي به آن «استاره كفته» يا «استار افتيده» نيز گفته مي شود، يكي از جاذبه هاي پرشمار گردشگري جزيره زيباي قشم محسوب مي شود. اين پديده بي نظير طبيعت به عنوان يكي از زيباترين جلوه هاي فرسايش در تعاريف زمين شناسي در روستاي بركه خلف در فاصله 25كيلومتري شهر قشم در مسير ساحل جنوبي قرار دارد.
جنگل هاي مانگرو(حرا)
جنگل هاي مانگرواكوسيستم هاي كاملا ويژه اي هستند كه اجتماعات گياهي و جانوري آنها در ارتباط با شرايط خاصي مي تواند شكل گيرد. جنگل هاي حرا جنوب ايران در نوار ساحلي خليج فارس و درياي عمان آخرين پراكنش جنگل هاي مانگرو در جنوب شرقي آسيا به شمار مي روند.
غار نمكدان
اين غار با طول 6850 متر بزرگترين غار نمكي جهان است. بخشي از كوههاي جزيره قشم به دليل انباشتگي و رسوب نمك موجود در آب دريا در گسل هاي عميق تبديل به كوهها و غارهاي نمكي شده است كه اين كوه از اين دسته است.
جزاير ناز
اين جزاير در كيلومتر 25 جاده جنوبي سوزا قرار دارند كه شامل 7جزيره مي باشد كه در هنگام جزر دريا مي توان پاي پياده به اين جزاير رفت. گفتني است؛ لافت شهربادگيرها، قلعه لافت، قلعه لارك، مسجد و مقبره برخ، مسجد جامع قشم، زيارتگاه شاه شهيد، سدباستاني بالاتل، بركه بي بي، چهار طاقي مكتب خانه و... از ديگر نقاط گردشگري جزيره قشم مي باشند.

 



آغوش باز كردستان به روي مسافران بهار

گزارش از: ابراهيم دلاوري
كردستان از ديرباز به ميهمان نوازي معروف بوده و همواره سفره ميزباني اين مردم باصفا و مهربان به روي ميهمانان باز بوده است، تا جايي كه پاي هر تازه واردي كه به كردستان بازشده آنچنان با وي گرم و صميمي رفتار شده و مورد محبت صادقانه و بي شائبه قرار گرفته است كه اين ميهمان تازه وارد پس از مدتي به جمع علاقه مندان اين ديار درآمده و خود را يك كردستاني مي داند.
قديمي ها مي گويند خاك كردستان دلگير است و هركس به ديار كردان مرزنشين پاي گذارد ديگر دل كندن از اين خطه دشوار است. كردها كه يكي از اقوام اصيل ايراني هستند نوروز را به عنوان يك جشن ملي مورد اكرام و تكريم خود قرار مي دهند كه اين نشأت گرفته از اصالت و فرهنگ كردستاني ها است و اصلا جشن نوروز به عنوان نماد ملي و همبستگي كردها در فرهنگ ديرين اين ديار داراي جايگاه ويژه اي است. وجود بسياري از اماكن تاريخي، مذهبي و نقاط ديدني همچون امامزاده هاجرخاتون خواهر گرامي حضرت امام رضا(ع) در سنندج، غار كرفتو ديواندره، تپه باستاني زيويه سقز، قلعه قم چقاي بيجار، آب معدني باباگرگر قروه و مناظر زيباي طبيعي شامل درياچه بي نظير زريوار مريوان و طبيعت بكر اورامانات و...، با جاذبه هاي فراوان، موجب شده تا هموطنان عزيز درايام تعطيلات به ويژه تعطيلات نوروزي راهي كردستان سرزمين منابر و مساجد، سرزمين دلاوري ها و رشادت ها، سرزمين مرزنشينان غيور و در يك كلام بهشت زيباي ايران اسلامي در غرب كشور، شوند و شاهد اين مدعا حضور سه ميليون و 600هزار مسافر نوروزي درسال90 به اين استان است.
¤ شهر سنندج
در دامنه كوه سرفراز آبيدر شهري زيبا به نام سنندج با مردمان باصفايش قرار دارد كه مركز استان كردستان است. در قديم به اين شهر به سبب دژي كه توسط حاكم شهر ساخته شده بود و كوه هايي كه اطراف شهر را فراگرفته اند «سنه دژ» مي گفتند و الان نيز در زبان محلي به اين شهر «سنه» مي گويند.
بناي شهر سنندج در سال 1046 هجري قمري توسط سليمان خان اردلان و در دوران شاه صفي از سلسله صفويان، نهاده شده است. به علت عشق و علاقه مردمان متدين سنندج به خاندان عصمت و طهارت و به ويژه به پيامبر اعظم حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي(ص) مساجد فراواني در اين شهر ساخته شده است تا جايي كه مي توان آن را شهر مساجد ناميد.
وجود اماكن مذهبي و تاريخي، عمارات و ابنيه هاي قديمي در شهر سنندج با معماري هاي منحصر به فرد جاذبه هاي فراواني براي گردشگري و مسافرت به اين شهر زيبا را فراهم كرده است و در حال حاضر هر مسافر و گردشگري كه گذرش به كردستان و اين شهر زيبا بيفتد حتما سري به اين اماكن كه ديدن آن جالب است خواهد زد. حال براي آشنايي هموطنان عزيز به اجمال مهم ترين اماكن ديدني سنندج را معرفي مي كنيم.
¤ مقبره هاجره خاتون
مقبره هاجره خاتون خواهر گرامي حضرت امام رضا(ع) در مركز شهر و در خيابان صلاح الدين ايوبي و محله قديمي سرتپوله قرار دارد كه همه روزه و در ايام شهادت ها (محرم و صفر) و مراسمات مذهبي سيل مشتاقان و علاقه مندان اهل بيت(ع) به ويژه بانوان مؤمن و متدين كردستاني به اين مقبره و مكان شريف سرازير مي شود.
¤ مسجد دارالاحسان يا مسجد جامع سنندج
يكي از آثار مهم تاريخي سنندج همين مسجد است كه در ضلع شمالي خيابان امام خميني(ره)، بنا شده است و بنا بر روايات موجود و اسناد باقي مانده در سال 1228 هجري قمري به دستور امان الله خان اردلان والي وقت سنندج احداث شده است دو مناره باشكوه و كتيبه هاي زيبايي كه بر ديوارهاي آن نقش بسته است جلوه خاصي به آن بخشيده است. اين مسجد كه هم اكنون نماز با فضيلت و پرشكوه جمعه در آن اقامه مي شود داراي شبستاني زيبا و بزرگ است كه سقف گنبدي آن بر روي 24 ستون، قرار گرفته است. اطراف شبستان و سر اين ستونها با خط كوفي با آياتي از كلام الله مجيد، مزين شده است. مسجد جامع داراي 12 حجره است كه در قديم محل زندگي طلاب علوم ديني بوده است و علاوه بر آن جمع كثيري از علما و مشاهير نامي كردستان در اين مسجد درس خوانده اند.
¤ عمارت خسروآباد
عمارت خسروآباد كه محل زندگي واليان كردستان بوده است، هم اكنون در خيابان شهيد شبلي سنندج قرار گرفته است. يكي از واليان بسيار مشهور كه در اين عمارت سكونت داشت، خسروخان همسر شاعره مشهور كرد (مستوره اردلان) بود. بر روي كتيبه اين عمارت نام فتحعلي شاه قاجار و امان الله خان والي كردستان به صورت شعر در مورخ 1323 هجري قمري نقش بسته است.
زيبايي هاي اين عمارت طوري است كه هر كس به سنندج مي آيد از آن بازديد مي كند.
¤ عمارت آصف (خانه كرد)
عمارت آصف يكي از بزرگ ترين عمارت هاي عياني شهر سنندج بوده است كه از نظر معماري به خاطر آجركاري زيبا، گچ بري بي نظير واروسي سازي چشم نوازش منحصر به فرد است.
بناي اين عمارت به دوره سلسله صفويه برمي گردد كه در زمان حكومت قاجار و پهلوي تكميل تر شده است. هم اينك اين محل به موزه مردم شناسي قوم كرد و مناطق كردنشين تبديل شده و به نام خانه كرد مشهور شده است كه روزانه مورد بازديد هزاران نفر قرار مي گيرد. خانه كرد در خيابان امام خميني(ره) سنندج واقع شده است.
¤ مجموعه پارك تفريحي آبيدر
به خاطر محبوبيت كوه آبيدر نزد مردم كردستان و به ويژه سنندج، كه از قديم الايام اين كوه را دوست داشته اند در غرب شهر سنندج و در دامنه كوه باوقار آبيدر و پس از پيروزي انقلاب اسلامي اين مجموعه زيبا احداث و ساخته شد. منظره شهر سنندج از اين مكان به ويژه در شب ها بسيار ديدني و دل انگيز است و بزرگترين سينماي روباز كشور و حتي خاورميانه در اين پارك واقع است و در ايام تعطيلات به ويژه در شبهاي تابستان به خاطر آب و هواي بسيار مطلوب و خنك پذيراي هزاران نفر از مردم سنندج و مسافران آن است.
¤بازار تاريخي سنندج
اين بازار كه در مركز شهر سنندج قراردارد در فاصله سالهاي 1240 الي 1214 هجري قمري توسط والي كردستان امان الله خان اردلان و به سبك معماري دوران صفويه ساخته شده است كه داراي 35گنبد است. اين بازار در زمان حكومت پهلوي و به خاطر احداث خيابان انقلاب (سيروس سابق) به دو نيم تقسيم شد كه بخش شمالي آن به نام بازارسنندجي و بخش جنوبي به نام بازارآصف مشهور است.
¤ قرآن تاريخي نگل
بر سر راه مريوان و در 65كيلومتري از سنندج روستايي به نام نگل قرارگرفته است كه در مسجد اين روستا يك قرآن مشهور قرار دارد كه يكي از آثار ماندگار و فاخر اسلامي است.
اين قرآن كه از جايگاه بسيار والايي در بين مردم كردستان و به ويژه منطقه برخوردار است يكي از چهار قرآن خطي به شمار مي رود كه در صدر اسلام نوشته شده و به چهار اقليم دنيا فرستاده شده است.
قرآن تاريخي نگل به خط كوفي به رشته تحرير درآمده كه در حاشيه آن با آب طلا و تذهيب طلاكاري شده است كه دو چندان بر زيبايي اين قرآن افزوده است.
به علت تشابه صفحات كاغذي قرآن كه به پوست آهودارد مردم معتقدند كه اين قرآن بر روي پوست آهو نوشته شده است. علاقه شديد مردم منطقه موجب شده كه همه روزه افراد زيادي حتي از نقاط دوردست براي زيارت اين قرآن رنج سفر به روستاي نگل را برخود هموار سازند.
¤ شهرستان مريوان
در فاصله 125 كيلومتري از سنندج شهرمرزي و زيباي مريوان (كه از ديرباز به دينداري، عفت و اخلاق اسلامي مشهور هستند) قراردارد.
درياچه بسيار زيباي زريوار با آب شيرين خود در سه كيلومتري اين شهر به عنوان مهم ترين جاذبه تفريحي و گردشگري شناخته مي شود. احداث مجتمع هاي تفريحي و رفاهي براي مسافران و گردشگران در اطراف درياچه به زيبايي هاي اين درياچه افزوده است.
بزرگ ترين تالاب غرب كشور در اين درياچه قراردارد و از جذابيت درياچه مي توان به كوه هاي اطراف آن اشاره كرد. به خاطر هم مرز بودن مريوان با كشور عراق و بازارچه مرزي باشماق و وجود اجناس و كالاي خارجي ارزان قيمت در بازارهاي اين شهر، مريوان را به يك شهر توريستي مبدل ساخته و در سال هاي اخير مهمانان و مسافران زيادي از اقصي نقاط ايران براي خريد كالا به مريوان سفر كرده اند.
هر مسافري كه به مريوان پاي مي گذارد حتماً در كنار درياچه زريوار كباب ماهي مشهور اين شهر را تناول مي كند.
در حال حاضر مريوان به يكي از زيباترين شهرهاي كردستان تبديل شده و احداث ساختمان ها و مراكز تفريحي و مراكز خريد و بازارهاي مملو از مسافر و ميهمان جلوه خاصي به اين شهر مرزي داده است.
¤ شهرستان سقز
شهر باستاني سقز دومين شهر بزرگ استان كردستان است كه در شمال غربي سنندج واقع شده است اين شهرستان با استان آذربايجان غربي هم مرز است.
در سقز نيز اماكن تاريخي و باستاني فراواني همچون قلعه باستاني زيويه، بازار قديمي سقز، مجموعه كاروانسراهاي تاجوانچي، مسجد دومناره و مسجد جامع تورجان قرار دارد.
قلعه باستاني زيويه يكي از اماكني است كه مورد توجه مسافران و گردشگران قرار گرفته است. اين قلعه در 55 كيلومتري جنوب شرقي سقز و در مجاورت روستاي زيويه و حدوداً 700 سال پيش از ميلاد ساخته شده است. در اين قلعه اشياء با ارزشي همچون سر عقاب طلايي، گردن بند طلايي و... پيدا شده كه هم اكنون در موزه آثار ملي نگهداري مي شود.
¤ شهرستان توريستي بانه
شهر مرزي بانه با كوه سربلند آربابا نيز همچون مريوان به علت هم مرز بودن با عراق و ايجاد بازارچه مرزي سيران بند به مهم ترين كانون تجاري كردستان، تبديل شده و بيشترين تعداد مسافر در سال هاي اخير به اين شهر سفر كرده اند .
وجود مناظر طبيعي بانه كه يكي از مناطق غني كردستان است و پارك كوهستاني دوكانان و پيرمراد كه در دامنه كوه سرسبز آربابا قرار گرفته اند، محل مناسبي را براي مسافراني كه قصد استراحت در دامان طبيعت دارند را فراهم كرده است.
¤ شهرستان بيجار بام ايران
شهرستان بيجار كه با ارتفاع 1870 متر از سطح دريا به بام ايران مشهور است در 140 كيلومتري شمال شرقي سنندج واقع شده است. در بيجار نقاط ديدني و جاذبه هاي گردشگري فراواني وجود دارد كه برخي از آنها از قدمتي ديرينه برخوردارند كه مي توان به تعدادي از آنها از جمله بازار و تيمچه اميرتومان و حاج شهباز با 16 باب حجره از معماري قديم، قلعه باستاني قم چقاي، چنگيز قلعه، برج اوچ گنبدخان، برج اشقون بابا، مسجد خسروآباد گروس و پل تاريخي صلوات آباد ياد كرد.
¤ شهرستان قروه
شهر قروه به عنوان نماد اتحاد شيعه و سني در كردستان اشتهار دارد كه مردم آن به دو زبان تركي و كردي تكلم مي كنند و از ديرباز در كنار هم زندگي مي كنند.
امامزاده سيد جلال الدين و چشمه هاي آب معدني باباگرگر كه در 18 كيلومتري شمال اين شهر قرار گرفته است يكي از مكان هاي پرجاذبه و مسافرپذير قروه است. اين چشمه هاي آب معدني كه خواص درماني دارند با يك درياچه به نام دنگيز موجب شده است كه مردم اين منطقه و مسافران، ضمن زيارت امام زاده براي استفاده از آب معدني اين چشمه ها به باباگرگر بروند.
يكي ديگر از اماكن تاريخي قروه حمام قصلان در 8كيلومتري اين شهرستان است، تاريخ ساخت اين حمام به دوره زنديه برمي گردد كه در زمان قاجاريه مرمت شده است.
درياچه سراب: در بخش جنوبي قروه يك درياچه طبيعي وجود دارد كه به آن سراب مي گويند باتوجه به اينكه اين درياچه در نزديكي قروه قرار دارد امكانات قايق سواري و تفريحي بر روي آن ايجاد شده است و مردم براي تفريح و سياحت بويژه در روزهاي تعطيل به اين مكان مي روند.
¤ ديواندره
اين شهرستان بر سر راه سنندج و سقز و در فاصله 99 كيلومتري قرار دارد. غار كرفتو كه يكي از غارهاي طبيعي در كشور است در 67 كيلومتري شمال ديواندره واقع شده است. اين غار چهار طبقه در دوره هاي مختلف محل سكونت انسان بوده است در سردر يكي از اتاق هاي طبقه سوم آن كتيبه اي به زبان يوناني به نام معبد هراكلس نقش بسته است.
¤ اورامان تخت
اورامان تخت كه به ماسوله كردستان موسوم است، در سال هاي اخير بسيار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. نماي اين روستا به خاطر معماري پلكاني بودن خانه هاي آن جالب و ديدني است. خانه هاي ساخته شده در اين روستا با سنگ محلي و به صورت خشكه چين است. مراسم ساليانه عروسي پير شاليار كه ريشه در اعتقادات و آئين هاي قديم اين روستا دارد هر ساله و 45 روز پس از شروع زمستان و هم زمان با جشن سده برگزار مي شود. اين مراسم كه مردم با قرباني كردن گاو و گوسفند و ذكر و سماع، دف نوازي و رقص عرفاني و پخش نذورات و در نهايت زيارت مزار پير شاليار در آن حضور دارند. در چند سال گذشته مورد توجه بسياري از گردشگران، محققان و عكاسان، فيلم برداران قرار گرفته است و حتي مهمانان خارجي براي شركت در اين مراسم به اورامان تخت مي آيند.

 



گلستان نگارستان ايران

گزارش از : زهير اسلامي
استان گلستان يكي از مناطق سرسبز و ديدني در شمال ايران است كه در جنوب شرقي درياي خزر واقع شده و از شمال به جمهوري تركمنستان، از جنوب به استان سمنان، از شرق به استان خراسان شمالي و از غرب به استان مازندران محدود مي شود.
جغرافياي طبيعي استان به نحوي است كه به سه بخش كوهستاني، دامنه اي و جلگه اي تقسيم شده كه نزديك 18درصد از سطح اين استان را جنگل ها پوشانده اند و از نظر آب و هوايي داراي اقليم مديترانه اي و نيمه بياباني است.
استان گلستان را به دليل تنوع جغرافيايي و قدمت تاريخي و همچنين وجود آئين ها و مراسم گوناگون و آداب و موسيقي و فرهنگ قوميت هاي ساكن و صنايع دستي به راستي نگارستان ايران نام نهادند.
اقوام:
اقوام شامل فارس ها، تركمن ها، سيستاني ها، بلوچ ها، كردها، ترك ها (آذربايجاني و قزلباش) و قزاق ها مي شوند.
¤ صنايع دستي:
در استان گلستان نيز همانند ساير استان هاي كشورمان، توليد صنايع دستي خاص منطقه رايج است و قالي بافي، جواهرات تركمن، نمدمالي، سوزن دوزي، ابريشم بافي، جاجيم بافي، گليم بافي و... از مهم ترين صنايع دستي استان محسوب مي شود.
¤ ¤ شهرهاي استان:
¤ شهرستان گرگان
شهرستان گرگان مركز استان گلستان شهري زيبا و آراسته در متن طبيعت با ديدني هاي فراوان است.
از مهم ترين امكان تفريحي و آثار باستاني اين شهرستان مي توان پارك جنگلي ناهارخوران، امام زاده نور، مسجد جامع گرگان، دهكده توريستي زيارت، النگ دره، آبشار و بافت قديم شهر گرگان، كاخ آقا محمدخان قاجار، بناي قديمي از جمله خانه كبير و تقوي، مدرسه عماديه، كاروانسراها و... اشاره كرد.
ناهارخوران
ناهارخوران نقطه اي جنگلي در جنوب شهر گرگان است كه در فاصله 8 كيلومتري مركز شهر قرار دارد.
از روايت هاي قديمي نيز چنين برمي آيد كه حجاج گرگاني كه براي زيارت خانه كعبه به مكه عزيمت مي كردند و يا براي زيارت بارگاه امام رضا به مشهد مشرف مي شدند در راه بازگشت كاروان از كوه هاي جنوب گرگان به منطقه زيارت مي رسيده و در آنجا پس از چندين ماه دوري، اطرافيان آنان به استقبالشان مي رفته اند و در منطقه فعلي ناهارخوران جهت صرف ناهار توقف مي كرده اند كه امروزه به ناهارخوران مشهور شده است.
اين منطقه از هواي مطبوع و ملايمي برخوردار است كه وجود چاي خانه ها و رستوران ها و مهمانسراها و هتل ها و امكانات تفريحي مناسب سبب شد تا ناهارخوران يكي از اصلي ترين مناطق گردشگري استان محسوب مي شود.
روستاي زيارت
مسير جاده ناهارخوران به سمت جنوب پس از حدود 7كيلومتر به روستاي زيباي زيارت مي رسد با دو آبشار بلند و ديدني و چشمه آب گرم كه از ييلاق هاي معروف شمال و نقاط ديدني منطقه است و به لحاظ حياط هاي تو در تو و رنگ ديوارخانه ها و قدمت آن جزو 20 روستاي برتر گردشگري ايران است.
امامزاده نور
آرامگاه اسحاق بن موسي بن جعفر(ع) معروف به مشهد نور در مركز شهر گرگان و درگذر سرچشمه از محله سبز مشهد قرار دارد و از ابنيه قرن نهم هجري (دوره سلجوقي) محسوب شود.
مسجد جامع گرگان
اين مسجد در بازار سنتي و قديمي نعلبندان واقع شده است. بناي اصلي مسجد جامع متعلق به دوره سلجوقي است كه از اين دوره تنها مناره آجري آن باقي مانده است كه داراي كتيبه اي به خط كوفي مي باشد.
¤ شهرستان گنبدكاووس
نام اين شهرستان كه بعد از گرگان مهمترين شهر استان محسوب مي شود از نام گنبد قابوس بن وشمگير گرفته شده است كه مقبره وي نيز در شمال شهر قرار دارد. برج قابوس تالاب هاي بين المللي آلماگل، آلاگل و آجي گل بازارچه مرزي اينچه برون، شهر باستاني جرجان و امام زاده يحيي بن زيد شهرستان گنبد كاووس از مهمترين مراكز گردشگري و باستاني اين شهرستان است.
برج قابوس
برج قابوس يكي از بي نظيرترين يادمان هاي برجسته معماري ايران در دوره اسلامي است كه در شمال شهر گنبد كاووس و در 3كيلومتري بازمانده شهر قديم جرجان مركز حكومت آل زيار قرار دارد. اثر مذكور به عنوان يادمان شمس المعالي قابوس بن وشمگير از اميران و علماي منطقه دشت گرگان ساخته شده است. اين برج 55 متر ارتفاع دارد و بلندترين برج آجري جهان محسوب مي شود.
امامزاده يحيي بن زيد
مقبره اين امامزاده در قسمت غربي شهر گنبد كاووس واقع شده است. اين بنا از معروف ترين بناهاي متبركه استان گلستان و از فرزندان امام زين العابدين كه در زمان حكومت بني اميه قيام نموده و در سال 120 ه.ق به شهادت رسيد. از بناهاي قديمي اين بقعه محراب ايلخاني است كه داراي تزيينات گچين با نقوش گياهي هندسي و آياتي به خط كوفيست.
¤ شهرستان كردكوي
اين شهرستان كه در غرب استان واقع شده است كه وجود چشم اندازهاي طبيعي و تاريخي و صنايع دستي زيبا موقعيت گردشگري مناسبي را براي اين شهرستان به وجود آورده است. از مناطق گردشگري و باستاني اين شهرستان مي توان منطقه حفاظت شده جهان نما روستاي ييلاقي درازنو، پارك جنگلي امام رضا، برج رادكان، امامزاده روشن آباد و جاده شاه عباسي را نام برد.
برج رادكان
اين برج در 24كيلومتري جنوب كردكوي و بر فراز تپه اي بنا شده كه از موقعيت خاص طبيعي برخوردار است. برج مذكور به ارتفاع 37 متر به دستور اسپهبد ابوجعفر از شاهزادگان طبرستان و از فرمانروايان آخر سلسله باوندي در زمان زياريان ساخته شده است. بر بالاي اين برج كتيبه اي به دو زبان پهلوي و كوفي ديده مي شود.
¤ شهرستان علي آباد
اين شهرستان در 45 كيلومتري شرق گرگان واقع است كه داراي جاذبه هاي طبيعي و تاريخ و صنايع دستي متنوع مي باشد.
از مراكز مهم گردشگري اين شهرستان مي توان به آبشار و پارك جنگلي كبودوال و دهكده هاي ييلاقي اشاره نمود.
آبشار كبودوال
آبشار كبودوال در 5 كيلومتري جنوب شهر علي آباد در محل تفرجگاه عمومي شهر واقع شده است. آبشار كبودوال كه از چشمه هاي جنوبي تشكيل گرديده در عمق دره اي كه جنگل انبوهي آن را پوشانده واقع گرديده كه زمزمه حركت آب زلال و شفاف آن در فضاي آرام و سكوت جنگل، بهترين وسيله تسكين و آرامش انسان است.
¤ شهرستان بندرگز
اين شهرستان كه در منتهي اليه غربي استان گلستان واقع شده است كه داراي جاذبه هاي گردشگري مانند دريا، جنگل و اماكن تاريخي مي باشد.
سواحل
وجود خليج گرگان با وسعت 68800 هكتار كه به طول 5/6 كيلومتر از دريا منفك گرديده از مهمترين محورهاي توريستي استان است. سواحل جنوبي و شرقي درياي خزر برخلاف سواحل شمالي آن هيچ گاه دوره يخبندان ندارد، لذا پيوسته شرايط انجام همه گونه ورزش آبي را داراست.
¤ شهرستان بندر تركمن
اين شهرستان كه يكي از شهرهاي غربي استان گلستان است و در سال 1306 خورشيدي در محلي كه قرارگاه نظاميان بود تأسيس شد. اين شهرستان داراي جاذبه هاي طبيعي مانند دريا و جزيره آشوراده و صنايع دستي غني تركمن مي باشد.
جزيره آشوراده
آشوراده تنها جزيره ايراني درياي خزر است كه با آب و هواي معتدل در 5 كيلومتري غرب بندر تركمن قرار دارد. پوشش گياهي جزيره، بوته هاي تمشك، نوعي خار خودرو و درختان انار ترش است و حيواناتي همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهي، قرقاول، كبك و پرندگان دريايي در جزيره يافت مي شوند.
اكوسيستم سواحل جزيره آشوراده شرايط مناسبي را براي ماهي گيري ايجاد كرده كه همواره مشتاقان را براي تفريح و ماهي گيري به اين سواحل مي كشاند.
¤ شهرستان مينودشت
اين شهرستان در ناحيه شرقي استان گلستان و در دنباله دامنه كوه هاي البرز شرقي واقع شده است. نام قديم مينودشت حاجيلر بوده. اين شهرستان با توجه به مناظر طبيعي، تفرجگاه هاي زيبا، وجود آثار باستاني، صنايع دستي، توليد ابريشم و توليد عسل يكي از جاذبه هاي گردشگري استان محسوب مي شود.
از جمله اماكن گردشگري باستاني شهرستان مينودشت شامل: پارك ملي گلستان، آبشارلوه، جنگل باقرآباد و فارسيان، موزه هاي حياط وحش و تاريخ طبيعي پارك ملي گلستان و غار باستاني كيارام است.
قديمي ترين بقاياي حضور انسان كه در استان گلستان شناخته شده غار كيارام مي باشد كه به 100 هزار سال پيش و دوره پارينه سنگي ميانه (موسترين) تعلق دارد. همچنين دشت حلقه به عنوان وسيع ترين سايت باستاني استان نيز كه 238 هكتار وسعت دارد در اين شهرستان قرار گرفته است.
جنگل گلستان
پارك ملي گلستان يا جنگل گلستان منطقه حفاظت شده اي در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالي است. پارك گلستان، قديمي ترين پارك ملي ثبت شده در كشور و پناهگاهي كم نظير براي حيات وحش است كه 1350 گونه گياهي و 302 گونه جانوري، از جمله نيمي از گونه هاي پستانداران ايران را در حدود 900 كيلومترمربع مساحت خود جاي داده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14