(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 27 اسفند 1390- شماره 20170

مغناطيسي به نام محبت
30 توصيه به مسافران نوروزي
عرضه سوخت يورو 5 از ابتداي سال 92 اجباري مي شود
2/6 ميليارد هزينه مواد محترقه 8 ميليارد خرج درمان تهراني ها
لنكراني: 15ميليارد دلار ضرر حوادث ترافيكي كشور در سال 90



مغناطيسي به نام محبت

بزرگي گفته هر عضوي، عيب خودش را دارد. چشم معيوب، نابينا و گوش معيوب ناشنواست. عيب دست و پا هم كجي و فلجي است، اما عيب «دل»، تهي بودن از محبت است.
همه ما تشنه دوستي و محبت هستيم حتي اگر بر زبان نياوريم، دوست داريم محبوب و مورد توجه ديگران باشيم، هرچند دراين وانفساي زندگي ماشيني كه عواطف انساني و احساسات، روز به روز تحليل مي رود و كمرنگ تر مي شود، با اين وجود بازهم به دنبال راهي براي جلب محبت ديگران مي گرديم. چرا؟ چون نياز به محبت از نيازهاي اساسي است كه از ابتداي وجود تا دم مرگ همراه ما خواهد بود. اما اين مغناطيس دروني را چگونه بايد در خود فعال كنيم و از همه مهم تر آن را بروز بدهيم؟
كارشناسان مذهبي مي گويند: هريك از راه هاي تأثيرگذاري محبت و علاقه در دل مردم، فقط به خواست و اراده خدا ممكن است. به بيان ديگر ما هرگز نمي توانيم از هيچ راهي در قلب ديگران نفوذ كنيم، مگر اين كه خداي متعال كه عالم به مصالح و مفاسد امور است، راه نفوذ ما را باز كند. آيه شريفه 63 سوره انفال نيز مؤيد همين مطلب است. دراين آيه خداوند متعال به رسول گرامي اش فرموده اند: «اگر تمام آن چه كه روي زمين است هديه بدهي، نمي تواني (به تنهايي و بدون ياري خدا) بين دل هاي مردم الفت و محبت ايجاد كني.»
تمرين محبت در خانواده
ازدواج بهترين زمينه براي بروز و تمرين محبت آن هم يك محبت واقعي است، چرا كه خداوند چاشني اين ارتباط محبت آميز را با قراردادن مودت و رحمت بين زوجين قرار داده است.
اما يك خانواده خوب و با محبت بايد چه ويژگي هايي داشته باشد؟ محمد مهدوي روان شناس و كارشناس مسائل خانواده دراين باره مي گويد: خانواده خوب يعني زن و شوهري كه با هم مهربان، باوفا و صميمي باشند و به يكديگر محبت و عشق بورزند. رعايت همديگر را بكنند و مصالح همديگر را گرامي و مهم بدارند. چون ركن زندگي زوجين انس و محبت و همدردي و تفاهم و صفا و صميميت است. چنين خانواده اي انسان هايي خوب تربيت مي كند و هرگز روي بدبختي را نخواهند ديد. در اين ميان صميميت بدون درميان گذاشتن احساسات و عواطف خود با ديگران ايجاد نمي شود. محبتي كه در دل احتكار و زنداني شود، اثر بخش نيست. محبت بايد در رفتار و گفتار و عمل بروز كند. جلوه هاي بروز محبت در زندگي بسيار متفاوت و گوناگون است. حسن خلق و خوشرويي، نرم خويي و مهرباني، ادب در كلام و رفتار، توجه و لبخند، درك و فهم طرف مقابل، حسن جويي و مثبت انديشي، احترام و قدرداني همه و همه از مصاديق مودت و محبت است.
وي مي افزايد: خوش رفتاري با همسر علاوه بر اينكه در كانون خانواده صفا و آرامش خاطر ايجاد مي كند و زن و شوهر را نسبت به يكديگر مهربان مي سازد، موجب پاداش اخروي و تقرب در پيشگاه الهي هم مي شود.
مهدوي ادامه مي دهد: نحوه برقراري ارتباط كلامي و طرز گفت وگو با همسر نيز بسيار مهم است چرا كه در ارتباط كلامي هر واژه يا عبارتي نوعي بار رواني و عاطفي دارد. البته محبت فقط به زن و شوهر خلاصه نمي شود، بلكه فرزندان هم در اين رابطه حق و حقوق و نيازهايي دارند، كه در صورت برآورده نشدن آنها با مشكلات بسيار زيادي مواجه مي شوند و حتي تا آستانه تباهي هم پيش مي روند. دراين ميان نقش پدر به عنوان مدير خانواده در برقراري و استحكام محبت، بيش از هر كس ديگري است. اوست كه بايد اين اكسير حياتي را همواره در پيكر خانواده به جريان بيندازد و اين كانون مقدس را هميشه با احساسات گرم و صميمانه اش پر فروغ نگه دارد.
محبت چه ها كه نمي كند!
محبت جاذبه مي آفريند، انگيزه خلق مي كند، انسان هاي پرتلاطم و مضطرب را آرامش مي بخشد و فرزندان نابهنجار و ناسازگار را رام مي كند. محبت، سلاحي است كه به مرحله اي خاصي از تربيت محدود نمي شود، اما كودكان و نونهالان بيشتر به آن نيازمندند. حضرت علي عليه السلام مي فرمايند: هر كه فرزند خود را ببوسد، براي او پاداش و حسنه خواهد بود و هر كه فرزند خود را شاد كند، خداوند در روز قيامت او را شاد خواهدكرد.(1)
به همين دليل است كه اگر انسان، به ويژه در دوره كودكي از محبت سيراب نشود، در بزرگسالي معمولاً با ناهنجاري هايي مواجه مي شود.
مهدوي در اين باره مي گويد: به نظر بسياري از دانشمندان كمبود محبت، منشأ بسياري از عقده هاي رواني است. به همين سبب در مكتب تربيتي اسلام به عامل تربيتي محبت تأكيد بسيار زيادي شده است چون سيراب كردن كودك از محبت او را در مقابل بسياري از خطاهاي آينده واكسينه مي كند.
آفات محبت زيادي
مهدوي معتقد است كه محبت زيادي به اندازه كم محبتي آفت است. او مي گويد: محبت به فرزندان و ديگران به اين معنا نيست كه بدي هاي آنها را ناديده بگيريم، بلكه بايد حساب دوستي به فرزندان را از حساب تربيت و سازندگي جدا كنيم. بعضي از پدر و مادرها با محبت هاي بيجاي خود در لباس دوستي، بزرگ ترين خيانت را در حق فرزندان خود مرتكب مي شوند. زياده روي در محبت نيز فرزندان را از خود راضي و كم مقاومت بار مي آورد و در مقابل مشكلات زندگي احساس حقارت مي كند. بنابراين نبايد در اثر افراط در محبت و تعريف و تمجيدهاي آن چناني، فرزندمان را با شخصيت كاذب بزرگ كنيم به طوري كه خود را بالاتر از آنچه است، تصور كند و بدتر از آن از ديگران بخواهد كه شخصيت كاذب او را بپذيرند و ستايش كنند.
چگونه به فرزندانمان محبت كنيم؟
اظهار محبت در كودكي فرزندمان را از ابتلا به عقده هاي نفساني و احساس كمبود حقارت مصون مي دارد، برعكس كودكي كه از محبت گرم پدر و مادر محروم بوده يا نياز او به درستي اشباع نشده در درون خويش احساس محروميت مي كند و نسبت به پدر و مادر و ديگراني كه او را دوست ندارند، دچار عقده مي شود. چنين انساني در معرض هرگونه انحراف و فسادي خواهد بود. به عقيده بسياري از دانشمندان اكثر تندخويي ها، خشونت ها، لجبازي ها، زورگويي ها، بدبيني ها، اعتياد، افسردگي، گوشه گيري، نااميدي و ناسازگاري معلول عقده حقارتي است كه در اثر محروميت از محبت به وجود آمده است. مهدوي در اين باره مي گويد: در اثر اين عقده حقارت ممكن است فرد دست به دزدي، قتل نفس يا طغيان بزند تا از پدر و مادر و مردمي كه او را دوست ندارند، انتقام بگيرد. حتي ممكن است خودكشي كند تا از وحشت دردناك محبوب نبودن نجات پيدا كند. بسياري از كودكان و نوجواناني كه از منزل و شهر و ديار خود فرار مي كنند انگيزه شان فقط و فقط كم مهري والدينشان بوده است.
وي روش هاي ابراز محبت به نوجوانان را اين گونه بيان مي كند:
يكي از راه ها اين است كه در تصميم گيري ها مسئوليت بيشتري به آنها بدهيم. با چنين كاري نشان مي دهيم كه براي رشد شخصيت آنان ارزش قائليم. اگر شنونده خوبي براي درد دل هاي نوجوان خود باشيد، در واقع به نوعي به او محبت كرده و نشان مي دهيد كه دوستش داريد. نوجوان شما اگر چه دراين سن وقت زيادي از شما نمي گيرد و بسيار مستقل تر از زمان كودكي است، ولي دوست دارد نگران او باشيد و برايش ارزش قائل شويد.
دليل بيشتر لغزشها
روان شناسان معتقدند افزايش جرم و انحراف در ميان نوجوانان نيازهاي مالي نيست، بلكه كمبودهاي عاطفي است، آنان در تأكيد اين موضوع گفته اند، خانواده نخستين جامعه اي است كه فرزندان روابط اجتماعي و برقراري ارتباط با ديگران را مي آموزند. از اينرو وقتي روابط حاكم بر خانواده مبتني بر محبت و امنيت باشد، نوجوان براي رهايي از هر مشكلي به خانواده خود پناه مي برد. درغيراين صورت به هر دستاويزي خارج از منزل چنگ مي زند. اما چرا جوانان ما از خانه و خانواده دور شده اند؟ مهدوي دليل آن را رشد سريع علم و تكنولوژي مي داند. او از اينترنت مثال مي آورد و مي گويد: زندگي فرزندان نسل امروز تا حدي از چارچوب بسته خانواده خارج شده است. چون جوان امروزي با فشاردادن يك دكمه با دنيا ارتباط برقرار مي كند. ازسوي ديگر والدين هم به شدت سرگرم تأمين معاش شده اند و وقت كمتري را با فرزندان خود سپري مي كنند. هرچه فاصله خانواده با فرزندان بيشتر شود، نوجوان تمايل بيشتري براي پركردن آن با فرد يا چيز ديگري را مي كند و به همين ترتيب احساس مي كند ديگران حرف او را بهتر از اعضاي خانواده مي فهمند و اينچنين است كه به دام فرصت طلبان مي افتد.
تيشه به ريشه هم نزنيم
يكي ديگر از عوامل اجتماعي شدن به عقيده جامعه شناسان تجارب دوران كودكي است. آنان مي گويند از آنجا كه فضاي خانواده آكنده از مهر و محبت، فداكاري و گذشت، صميميت و گرمي و در عين حال گاهي توأم با حسادت و رشك، دشمني و كينه توزي، نفرت و خشم است. كودكان در جريان اجتماعي شدن اينگونه عواطف را در كنار والدين و خواهران و برادران خود تجربه مي كنند. از اينرو اعضاي خانواده آنقدر به هم وابسته اند كه هر نوع مشكل يا مسئله يك عضو خانواده بطور مستقيم يا غيرمستقيم بر زندگي ساير اعضاء تأثير مي گذارد.
از اين روست كه اختلافات زناشويي و نزاع بين پدر و مادر باعث مي شود محيط خانواده براي تربيت فرزندان، ناامن و نامناسب شود. مهدوي دراين باره مي گويد: وقتي خانواده كانون و محيط مناسبي براي زندگي نباشد، فرزندان سعي مي كنند بيشتر اوقات خود را در خارج از خانواده بگذرانند و اين كار ارتباط با ديگراني كه چون شكارچيان ماهري به دنبال شكار مي گردند، را زياد مي كند.
وي با بيان اينكه عوامل گوناگوني پيوند عاطفي خانواده را به مخاطره مي اندازد، مي گويد: يكي از اين عوامل فردگرايي و انزواست. امروزه رسانه جاي ارتباط بين فردي و چهره به چهره را گرفته و موجب گرايش افراد به فردگرايي شده است. اين ابزارها به تدريج فضاي رواني و محيطي گفت وگو را در يك ارتباط بين فردي خدشه دار مي كنند و اعضاي خانواده را به جاي همگرايي به واگرايي سوق مي دهند. تا جايي كه اعضاي خانواده صرفا در يك فضاي فيزيكي مشترك زندگي كرده، اما هيچ تعاملي با هم نخواهند داشت.
متأسفانه با ادامه اين روند اهداف خانواده نيز به تدريج نسبت به هم واگرا شده و از هم منفك مي شوند. دراين مسير تعامل واقعي فرد بجاي آنكه با افراد ديگري درمحيط انساني سامان بيابد، با رسانه هاي الكترونيكي، شكل مي گيرد و به دليل برتري تكنولوژيكي و تجهيزات خيره كننده رسانه اي، نوعي رعب فرهنگي و انفعال شخصيتي در فرد ايجاد مي شود. نتيجه اين مي شود كه افراد خانواده به جاي گفت وگوي صميمي با يكديگر كه مي تواند به تقويت پيوندهاي عاطفي و انسجام اعضاي خانواده منجر شود، با ابزارهاي الكترونيكي ارتباط برقرار مي كنند، ارتباطي كه فاقد بار عاطفي، احساسي و هيجاني است. به همين دليل امروزه درسطح جهاني شاهد فروپاشي نهاد خانواده هستيم كه متأسفانه اين فروپاشي در زمينه هاي اخلاقي است.

 



30 توصيه به مسافران نوروزي

رعايت كردن موارد بهداشتي و ايمني در طول سفر باعث مي شود خاطره خوبي از سفرهاي نوروزي در خاطر گردشگران باقي بماند به همين منظور همه ساله نزديك ايام نوروز مراكز درماني، بهداشتي و گردشگري و امنيتي به مسافران و گردشگران توصيه هايي را به گردشگران اعلام مي كنند.
همه ساله با آغاز سال نو و فرارسيدن تعطيلات دو هفته اي ايام نوروز، سازمانهاي مختلفي درگير بحث مسافرتهاي نوروزي مي شوند چرا كه بيشترين حجم سفرها مدت كوتاهي انجام مي شود در اين بين سازمانهايي از جمله ميراث فرهنگي و گردشگري با تشكيل ستاد تسهيلات سفر توصيه هايي را به گردشگران مي كند اما وزارت بهداشت و درمان نيز در قالب گفت وگوي كارشناسي و اداره هاي راهنمايي و رانندگي و نيروي انتظامي نيز بر حسب وظايف خود مواردي را اعلام مي كنند كه در زير بخشي از آنها آمده است:
1- توصيه مي شود مسافران و گردشگران پيش از شروع سفر از محل اقامت خود مطمئن شوند و آن را از قبل رزرو كنند.
2-از چادر زدن و بازي كردن در كنار جاده و محل هايي كه احتمال ريزش كوه وجود دارد و همچنين از همراه بردن سيلندرهاي گاز پيك نيكي در خودرو، قطار و اتوبوس خودداري كنيد.
3- قبل از انجام سفر نسبت به شرايط مقصد از هر نظر اطلاعات كافي كسب كنيد، اين اطلاعات در سفرهاي داخلي و خارجي شامل شرايط آب و هوايي، مقررات گمركي، نيروهاي خدماتي، انتظامي، بهداشتي و ساير امكانات است.
4- براي انتخاب مقصد و شرايط مسافرت از مشورت كاركنان مجرب و صديق دفاتر خدمات مسافرتي معتبر و مديران مراكز اقامتي كه داراي مجوز رسمي هستند بهره مند شويد.
5- در صورتي كه با وسايل نقليه عمومي مانند قطار، هواپيما، اتوبوس و يا كشتي مسافرت مي كنيد حتماً بليط رفت و برگشت تهيه كنيد.
6- براي خريد بليط، دريافت ويزا، خريد تور در داخل و خارج از كشور به دفاتر هوايي و مسافرتي مجاز مراجعه كرده و از مراجعه به واسطه خودداري كنيد، به خاطر داشته باشيد كه حضور واسطه باعث عدم انتقال اطلاعات صحيح و كامل در نهايت گران تر شدن خدمات ارائه شده خواهد شد.
7- طبق دستورالعمل سازمان ميراث فرهنگي، نرخ گشت هاي داخلي و خارجي براساس نوع خدمات و توافق في مابين مسافر و دفتر اعمال مي شود و شايسته است مسافران پس از كسب اطلاعات كامل و با درنظر گرفتن تمامي جوانب نسبت به انتخاب خود اقدام كنند.
8- نظر به اين كه اكثر هتل هاي معتبر داراي سايت اينترنتي مي باشند توصيه مي شود در صورت امكان با مراجعه به سايت هاي مربوط اطلاعات كافي از امكانات و خدمات هتل يا مراكز اقامتي مورد نظر كسب كنيد.
9- به هنگام ترك محل اقامت مدارك شناسايي شخصي و شماره تلفن و آدرس محل اقامت يا هتل را همراه داشته باشيد.
.10مشخصات خود را علاوه بر روي چمدان در محل مناسبي در داخل چمدان نيز بچسبانيد.
.11 چنانچه قصد سفر با اتومبيل شخصي داريد، اتومبيل خود را قبل از سفر از نظر فني و ايمني تحت معاينه دقيق قرار دهيد.
.12 در سفرهاي زميني داخلي براي صرف غذا توصيه مي شود از رستوران هاي بين راهي داراي مجوز استفاده كنيد.
.13 توصيه مي شود از اقامت در منازل شخصي افراد بيگانه كه بيشتر از نظر بهداشتي و ساير امور ايمني در وضعيت مطلوبي نيست خودداري كنيد و تنها از منازل استيجاري داراي مجوز استفاده كنيد.
.14 از مشاركت در حمل اثاثيه و چمدان افرادي كه نمي شناسيد خودداري كند.
.15 به اشخاص بدون اونيفورم و كارت شناسايي در فرودگاه ها و ترمينال ها و ساير اماكن كه در ظاهر به قصد كمك يا كنترل مدارك و در باطن با نيت ديگري به شما نزديك مي شوند اعتماد نكرده و از ارايه وسايل همراه خود به خصوص گذرنامه و مدارك شخصي جدا خودداري كنيد.
توصيه هاي غذايي
مؤسسه سلامت و بهبود تغذيه كشور نيز توصيه هايي به مسافران نوروزي دارد كه از آن جمله پرهيز از مصرف تخم مرغ، سوسيس و كالباس در طول سفر است.
.16 اين مؤسسه پيشنهاد داد كه مسافران نوروزي براي پيشگيري از مسموميت و تب شديد، تخم مرغ، سوسيس و كالباس را كه حدود 12 ساعت در هواي آزاد و خارج يخچال نگه داشته شده است، مصرف نكنند.
.17 مصرف مواد غذايي مانند سالاد الويه، همبرگر، كباب كوبيده و پياز در اماكن عمومي خطرزاست به نحوي كه مسموميت هاي غذايي در كودكان مي تواند با خطر مرگ همراه باشد.
.18 مصرف آب سالم و نوشيدني هاي سالم بدون گاز به ويژه دوغ شيوه مناسبي براي حفظ سلامت در مسافرت هاي نوروزي است.
.19 ميوه ها و سبزيجاتي مانند هويج، گوجه فرنگي و ساقه كرفس در طول مسافرت بهترين ميان وعده است زيرا اين مواد حاوي آب، املاح و ويتامين هاي مورد نياز بدن هستند.
توصيه هاي رانندگي
اداره راهنمايي و رانندگي نيز از فرصت مانده به تعطيلات استفاده كرده و از طريق كارشناسان و اطلاعيه ها موارد لازم را به مسافران گوشزد مي كند.
.20 هر عاملي كه باعث كاهش سطح هوشياري يا تمركز راننده شود ممكن است منجر به بروز تصادفات جاده اي مرگبار شود، اين عامل مي تواند بحثي كوچك در داخل خودرو تا صحبت كردن با تلفن همراه و حتي استفاده از مواد روانگردان و دارو باشد.
.21 معمولا خانواده ها شب پيش از سفر دير مي خوابند و صبح زود از خواب بلند مي شوند، همين عامل موجب خواب آلوده بودن راننده هنگام رانندگي مي شود.
.22 پس مسافران بهتر است شب قبل از سفر به خوبي استراحت و هنگام رانندگي هر دو ساعت يك بار 10 دقيقه كنار جاده توقف كنند و چاي يا قهوه بنوشند.
.23 حتي اگر هر گاه هنگام رانندگي احساس خواب آلودگي كرديد شيشه پنجره خودرو را پايين بكشيد چون گرما باعث خواب آلودگي مي شود.
.24 سرنشينان خودرو به راننده توجه كافي داشته و هر از چندگاهي گفت وگوي كوتاهي با راننده داشته باشند تا وي دچار احساس خواب آلودگي نكند.
توصيه به مسافران قطار
اما در هنگام استفاده از قطار براي رفتن و يا برگشتن از مسافرت نيز بايد به چند نكته توجه كرد.
.25 با توجه به سنگيني ترافيك خودروها در تهران به ويژه در مسيرهاي منتهي به ايستگاه راه آهن در روزهاي پاياني سال لازم است مسافران براي رسيدن به موقع به ايستگاه زمان بيشتري در نظر بگيرند تا از حركت قطارها جا نمانند.
.26 براي كنترل بليت و بازرسي اثاثيه، لازم است مسافران يك ساعت قبل از حركت در ايستگاه راه آهن حضور داشته باشند.
.27 همچنين مسافران بايد در طول سفر با قطار، شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر همراه داشته باشند و در صورت درخواست مأموران شركت ارائه دهند.
.28 در صورت مفقود شدن بليت مسافران، به شرط حضور بموقع در ايستگاه، با دريافت گواهي شناسايي مسافر، براي وي بليت المثني صادر مي شود.
.29 مسافران قطار براي اعلام گزارش ها، پيشنهادها و شكايات خود با تلفن 139 تماس بگيرند يا به 3000139 پيامك ارسال كنند.
.30 شماره تلفن سامانه گردشگري از جمله شماره هايي است كه مي تواند در طول سفر بسياري از اطلاعات مورد نياز همچون اطلاعات هتل ها، جاده ها، آژانس هاي مسافرتي، اماكن تاريخي و گردشگري شهرها و وضعيت راه ها را به صورت شبانه روزي در اختيار مسافران قرار دهد. اين سامانه با شماره تلفن 09669، همچنين در صورت بروز هرگونه مشكل، وظيفه رسيدگي به شكايات و رفع مشكلات مسافران را نيز برعهده دارد.

 



عرضه سوخت يورو 5 از ابتداي سال 92 اجباري مي شود

معاون محيط زيست انساني سازمان محيط زيست با بيان اينكه عرضه سوخت يورو 5 از ابتداي سال 92 اجباري مي شود، درخصوص مصوبات طرح جامع كاهش آلودگي هوا گفت: خودروها نيز از سال 94 با استاندارد يورو 5 عرضه خواهد شد.
به گفته علي محمد شاعري درسال گذشته براي نخستين بار در طول تاريخ جمهوري اسلامي ايران جلوي واردات ماده سمي آزبست را گرفتيم اين ماده نيم قرن موجب آثار سوءزيست محيطي شده بود.
البته سالانه 50 تا 60 تن آزبست وارد كشور مي شد كه جلوي واردات اين ماده سمي را گرفتيم.
اقدام ديگر سازمان محيط زيست كاهش صنايع آلاينده بود كه بايد تا سال 92 تمامي صنايع آلاينده را حذف كنيم، ضمن اينكه 4157 واحد صنعتي آلاينده وجود دارد كه 1388صنعت آلاينده (33درصد) را حذف كرده ايم و سال آينده 50 درصد صنايع موجود آلاينده را حذف خواهيم كرد و مابقي را درسال 92 حذف مي كنيم.
معاون محيط زيست انساني سازمان محيط زيست گفت: همچنين سوخت را درسال 90 ساماندهي كرديم و از ابتداي سال آينده نخستين محصول سوخت يورو 4 و 5 در جايگاه هاي عرضه سوخت عرضه مي شود و از سال آينده خودروهاي با استاندارد يورو 4 توليد خواهد شد.
درسال 90 همچنين توانستيم پروژه هاي بزرگي كه مشمول ارزيابي زيست محيطي مي شدند را از 32 عنوان به 53 عنوان افزايش دهيم. همچنين دستورالعمل جديدي را براي استمرار صنايع آلاينده ابلاغ كرده ايم و صنايع را از كد 1 تا 7 تقسيم بندي كرده ايم.
وي عنوان كرد: همچنين درسال 90 ميزان آزمايشگاه هاي معتمد را قرار است از 250 عدد سال 89 به 350 آزمايشگاه افزايش دهيم كه هم اكنون 290 آزمايشگاه معتمد را ايجاد كرديم.
شاعري ادامه داد: درسال جاري خود اظهاري را به 2 برابر افزايش داده ايم و درسال آينده صددرصد افزايش خواهيم داد.
وي درخصوص اقدامات سازمان محيط زيست براي مقابله با گردوغبار درسال جاري گفت: طرح جامع مقابله با گردوغبار را تهيه كرده ايم و براي 25 استاني كه از گردوغبار اثر مي پذيرند، سهميه اي براي بيابان زدايي مشخص كرديم. ضمن اينكه اميدواريم سال آينده با اقدامات خود در حوزه محيط زيست انساني كاراساسي و انقلابي ديگري انجام دهيم.
معاون محيط زيست انساني سازمان محيط زيست، گفت: همچنين اقدام ديگر ما درسال آينده اين است كه استعلام از محيط زيست توسط دستگاه هاي اجرايي به حداقل برسد و دستگاه ها با ضوابطي كه محيط زيست در اختيار آنها قرار مي دهد خود بتواند مجوز پروژه هاي خود را صادر كند. چرا كه كار سازمان محيط زيست نظارت و راهبري است.
وي با اشاره به ابلاغ طرح جامع كاهش آلودگي هواي هشت كلانشهر در تاريخ 16اسفندماه 90 گفت: اين طرح شامل 22 محور است و در شهرهاي تهران، اهواز، اراك، تبريز، مشهد، شيراز، كرج و اصفهان قابليت اجرا دارد اما در استان ها نيز اين طرح ابلاغ و اجرايي خواهد شد.
از مصوبات اجراي اين طرح اين است كه عمر اسقاط خودروها به 5 سال خواهد رسيد و نيروي انتظامي موظف است از ابتداي تيرماه سال 91 از تردد خودروهاي اسقاطي جلوگيري كند.
از ديگر مصوبات مي توان به توليد خودروهايي با استاندارد يورو 4و عرضه سوخت با استاندارد يورو 4 در كلان شهرها از سال آينده اشاره كرد.
همچنين تمام توليدات موتورسيكلت از اول مهرماه سال آينده بايد با استاندارد يورو 3 انجام شود و حمل و نقل عمومي سالي 5 درصد و طي 5 سال به 75 درصد افزايش پيدا كند.
شاعري گفت: نصب كاتاليست نيز بايد در زمان معاينه فني از سال 91 الزامي شود چرا كه 80 درصد آلودگي هوا با اين اقدام كاهش پيدا مي كند.
شهرداري ها طبق اين مصوبه مكلف هستند سرانه فضاي سبز را به ازاي هر نفر يك متر افزايش دهد. ضمن اينكه وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف است همكاري سازمان محيط زيست به نحوي برنامه ريزي كند كه تمام واحدهاي صنعتي آلاينده موجود در محدوده و حريم شهرها حداكثر تا پايان شهريور 91 به سيستم هاي كنترل آلايندگي و پايش آن لاين مجهز شود.
همچنين وزارت نيرو مكلف است با تصريح در احداث نيروهاي برق تجديدپذير از فعاليت اجباري نيروگاه هاي ياد شده با سوخت مازوت جلوگيري كرده و همزمان نسبت به نصب تجهيزات كاهش دهنده آلاينده هاي زيست محيطي اقدام كند ضمن اينكه موتورخانه تمام ساختمان هاي اداري و تجاري بايد تا پايان سال 92 به سيستم هاي هوشمند انرژي مجهز شود.
معاون محيط زيست انساني سازمان محيط زيست اظهار داشت: عرضه سوخت يورو 5 از ابتداي سال 92 اجباري مي شود و خودروها نيز از سال 94 با استاندارد يورو 5 عرضه خواهد شد.
سازمان هواشناسي موظف است با ارتقاي سامانه هاي پايش پيش بيني و هشدار نسبت به اطلاع رساني به هنگام پديده هاي جوي و آلودگي هوا اقدام كرده و در صورت قرار گرفتن هوا در شرايط هوا در وضعيت هشدار وزارت نيرو موظف است با هماهنگي سازمان محيط زيست و با رعايت قوانين و مقررات نسبت به بارور كردن ابرها و استفاده از ساير فن آوري هاي مناسب اقدام كند.
معاون محيط زيست انساني سازمان محيط زيست، بيان كرد: وزارت نفت مكلف است از ابتداي سال 91 اقدامات موردنياز جهت جلوگيري كامل از انتشار بخار بنزين در مراحل مختلف نگهداري، توزيع و جايگاه هاي سوخت و نازل هاي سوخت گيري خودروها را اجرايي كند و سهم خودروهاي كم مصرف و موتورسيكلت هاي برقي بايد تا پايان برنامه پنجم توسعه سالانه حداقل 3 درصد نسبت به سال قبل افزايش يابد.
از ديگر مصوبات اين طرح مي توان به ممنوعيت ايجاد صنايع در خارج از شهرك هاي صنعتي در خارج از شهرهاي تبريز، شيراز، اهواز، اراك و مشهد تا شعاع 30 كيلومتري اشاره كرد.
همچنين در طرح تفصيلي شهر تهران مقرر شد، پروانه ساختمان ها تا پايان كار منوط به اخذ استانداردهاي زيست محيطي باشد.

 



2/6 ميليارد هزينه مواد محترقه 8 ميليارد خرج درمان تهراني ها

تهراني ها چهارشنبه آخر سال گذشته 2/6 ميليارد تومان صرف آتش بازي كردند و 8 ميليارد تومان هزينه پزشكي آنها شد.
سهيل سعادت، عضو مركز تحقيقات تروماي بيمارستان سينا در همايش ابعاد آتش بازي در چهارشنبه آخر سال در تهران كه در بيمارستان فارابي تهران برگزار شد، گفت: 20 درصد تهراني ها در چهارشنبه سوري پارسال به صورت خانوادگي، 16 درصد به صورت انفرادي در چهارشنبه سوري پارسال مشاركت داشتند. همچنين 8 درصد از خانواده هاي تهراني اقدام به روشن كردن آتش كردند و يك درصد از آنها از روي آتش پريدند.
از هر هزار تهراني 2 نفر مصدوم شدند
متأسفانه 5 درصد از مواد محترقه استفاده شده در چهارشنبه سوري پارسال دست ساز و 5/2 درصد نيز اسپري يا كپسول بود. از هر هزار نفر خانواده تهران 2 نفر دچار مصدوميت شدند و به ازاي هر 4 مرد يك زن دچار مصدوميت شده است85. درصد از مصدومان تهراني رأسا از ترقه استفاده كرده و 15 درصد از اين افراد نيز از ترقه استفاده نكرده اند.
آمار چهارشنبه سوري پارسال؛ 17 هزار نفر مصدوم در تهران
در شب چهارشنبه سوري سال گذشته 17 هزارنفر در تهران مصدوم شده اند البته بخشي از آنها به بيمارستان ها مراجعه كرده اند اما آمارهاي بيمارستاني به دليل عدم مراجعه تمام اين افراد آمارهاي كمتري به ما نشان مي دهد.از اندام هاي بدن حدود 30 درصد چشم ها و در رتبه بعدي ناحيه هاي اندامي مانند دست و پا و صورت دچار بيشترين مصدوميت ها مي شوند20. درصد از خانواده ها براي خريد مواد محترقه پول داده اند، سال گذشته در تهران2/6 ميليارد تومان تهراني ها صرف آتش بازي كرده اند اين رقم معادل حقوق 173 هزار نيروي امدادي است كه ظرف فقط يك روز آن را در تهران به آتش كشيده اند.
8 درصد از تهراني ها كه دچار مصدوميت شده اند هزينه پزشكي شان بالغ بر 8 ميليارد تومان براي آنها صرف شده است حدود 4/1 ميليارد خسارت غيرپزشكي براي چهارشنبه سوري سال گذشته به خانواده هاي تهراني تحميل شده است. تمام اين آمارها مربوط به تهران است.

 



لنكراني: 15ميليارد دلار ضرر حوادث ترافيكي كشور در سال 90

رئيس مركز تحقيقات سياستگذاري سلامت اظهار داشت: حوادث ترافيكي و عوارض آن در سال گذشته نزديك به 15 ميليارد دلار معادل 7درصد درآمد ناخالص ملي به كشور ضرر مستقيم وارد كرد و هزينه هاي غيرمستقيم آن به مراتب بيشتر است.
دكتر كامران باقري لنكراني گفت: مشكل مرگ و مير ناشي از تصادفات در حال حاضر به يكي از عوامل مهم مخاطره كننده سلامت جهانيان تبديل شده به نحوي كه سازمان ملل متحد دهه 1390 تا 1400 هجري شمسي را به عنوان دهه اقدام براي جاده هاي ايمن اعلام كرده است.
به گفته وي ساليانه در سراسر جهان بيش از يك ميليون و 300هزار نفر به علت تصادفات ترافيكي كشته مي شوند و نزديك به 50 ميليون نفر نيز مجروح مي شوند كه در برخي منجر به معلوليت دايمي مي گردد.
پيش بيني مي شود اين روند در اغلب نقاط جهان رو به گسترش باشد. در نتيجه تصادفات جاده اي كه در حال حاضر نهمين علت مرگ و مير جهاني است تا 20 سال ديگر به عنوان پنجمين علت درخواهد آمد. البته روند در همه جهان يكسان نيست. بيش از 85 تا 90 درصد مرگ و مير و جراحات ناشي از تصادفات در كشورهاي در حال توسعه با درآمد متوسط يا كم رخ مي دهد. اين روند در اين كشورها 83 درصد تا 20 سال آينده افزايش خواهد داشت در حالي كه بلوك كشورهاي ثروتمند كاهش 28 درصد را در طي همين زمان تجربه خواهند كرد.
البته در ايران روند مرگ و مير و جراحات ناشي از تصادفات در طي 40 سال گذشته رو به افزايش بوده ولي در سالهاي اخير شاهد توقف و سپس كاهش اين روند بوده ايم. به طوري كه شتاب افزايش از سال 1378 مقارن با افزايش توليد خودروي داخلي به سرعت بالا رفت و رقم 27 هزار و 759 كشته در سال 84 به عنوان قله اين فاجعه در كشور ثبت شد.
روند در سال 1385 براي اولين بار بعد از بيش از چهاردهه افزايش كاهش اندكي را تجربه كرد و به 27هزار و 567نفر رسيد. اين كاهش در سال 1386 چشمگيرتر بود و رقم ثبت شده به22 هزار و 918 رسيد. ولي پس از آن تا سال 1389 مجددا در حدود 23هزار نفر ثابت ماند.
وزير سابق بهداشت گفت: در سال 1390 برآوردها نشان مي دهد كاهشي چشمگيرتر از هميشه و معادل حدود 14درصد رخ داده است و پيش بيني مي شود رقم فوتي ها از عدد 20هزار بالاتر نرود. اهميت اين سير نزولي آنجا بيشتر روشن مي شود كه بدانيم در طي همين سال يك ميليون و 400هزار خودرو و يك ميليون و 600هزار نفر دريافت كننده جديد گواهينامه به جرگه حمل و نقل كشور اضافه شده اند.
هر چند اين مقايسه به نوعي قياس مع الفارق است اما در طي 8 سال دفاع مقدس تعداد شهداي ايران اسلامي 240 هزار نفر بوده است ولي در همين 8 سال گذشته بيش ا ز اين تعداد در حوادث ترافيكي كشته شده اند.
براساس آمارهاي موجود روزانه 63 نفر به دليل تصادفات كشته مي شوند و حدود 2000 نفر مجروح مي گردند. بيشترين گروه سني چه در بين متوفيان و چه در بين مجروحان، گروه سني 15 تا 29 سال بوده است. مسافرين و رانندگان انواع خودرو 5/47 درصد فوتي ها را تشكيل مي دهند و راكبين موتورسيكلت 9/22 درصد و عابرين نيز 6/28 درصد موارد كشتگان را شامل مي شوند.
در بين مجروحين، مسافرين و رانندگان انواع خودرو 42درصد و موتورسيكلت 5/41درصد و عابرين پياده 5/16درصد موارد را تشكيل مي دهند. 8/60 درصد مرگ و ميرها در جاده هاي برون شهري و 1/30 درصد معابر شهري و 1/8درصد در جاده هاي روستايي رخ داده است. نقش موتورسيكلت در مرگ و مير روستايي برجسته تر است. در كشورهاي برخوردار دنيا كه تجربه كاهش مرگ و مير حوادث ترافيكي را دارند اغلب 70 الي 80 سال طول كشيده تا اين روند تصاعدي ميل نزولي پيدا كند. جمهوري اسلامي از اين نظر در موقعيت ممتازي قرار دارد كه بسيار زودتر از ساير كشورها اين سير نزولي را آغاز كرده است. اما نگراني جدي درخصوص پايداري و تداوم اين روند كاهنده وجود دارد.
به گفته وي، قانون جديد جرايم رانندگي، بهبود زيرساخت هاي جاده اي و افزايش خدمات اورژانس همراه با فرهنگ سازي ترافيكي در بين مردم هر كدام در شكل گيري اين تحول تأثير داشته اند. اما به هر حال با وضع مطلوب فاصله جدي داريم. حتي همين امسال به رغم كاهش 14درصد در مرگ و مير نرخ مرگ به ازاي هر 100 هزار نفر رقم 3/29 خواهد بود كه از متوسط نرخ جهاني 8/20 درصد هزار بالاتر است.
گفتني است حوادث ترافيكي و عوارض آن كه در سال گذشته قريب به 15 ميليارد دلار معادل 7درصد درآمد ناخالص ملي به كشور ضرر مستقيم وارد كرد و هزينه هاي غيرمستقيم آن به مراتب بيشتر است.
بند و ماده 163 قانون توسعه پنجم دولت را مكلف كرده تا ساز و كار قانوني براي كاهش ساليانه 10درصد ميزان تلفات جاني ناشي از تصادفات رانندگي در جاده هاي كشور را فراهم آورد. اين مهم احتياج به همكاري وثيق تري بين همه ارگان ها و نيز طرح و اجراي برنامه هاي عملياتي دارد. سند راهبردي ايمني راه ها در سال 88 تصويب شده اما اين سند هنوز الزام اجرايي ندارد. در فرهنگ سازي و توانمندسازي با جلوداري پليس كارهاي خوبي براي مخاطب كودك و نوجوان انجام شده اما هنوز اين موضوع در برنامه رسمي مهدهاي كودك و موسسات آموزشي قرار نگرفته است. روند مهارت آموزي براي رانندگي كه مي تواند از نوجواني با تأسيس پارك هاي ترافيك شروع شود بدون برنامه است. با اينكه 90درصد موتورسيكلت سواران به اهميت استفاده از كلاه ايمني اذعان دارند اما فقط 10 تا 15درصد آنها از آن استفاده مي كنند. ضمن اعمال قانون براي متخلفان بايد انواع مناسب تري از كلاه ايمني را به ويژه براي مناطق گرم سير با قيمت هاي ارزان و حتي با يارانه فراهم كرد.
وي گفت: به رغم آنچه كه به حق مي تواند انقلاب در حوزه راه سازي كشور تلقي شود و عليرغم حجم زياد عمليات راه سازي در دولت هاي نهم و دهم به دليل ضعف و عقب ماندگي هاي قبلي، در بهسازي راه ها بايد كارهاي بيشتري انجام شود. راه هاي بخشنده كه بتوانند جبران خطاهاي انساني را كنند از اولويت هاست. همچنين اعمال قانون با تصويب قانون جديد جرايم و استفاده از فن آوري هاي نوين در مراقبت هاي پليسي از كارهاي خوبي است كه بايد امتداد يابد.
البته اورژانس ها پيش بيمارستاني و بيمارستاني تحول خوبي يافته اند و ماده 37 قانون توسعه پنجم كه تكرار ماده 92 قانون توسعه چهارم است تا حدود زيادي از دغدغه هزينه هاي درمان مجروحان كاسته است. سامانه متمركز ثبت اين مجروحان به بهينه سازي خدمات كمك كرده اما هنوز پرداخت ها از جانب بيمه ها به روز نيست و هنوز بين هزينه و اين منابع فاصله وجود دارد.
وي در پايان گفت: موضوع خودروي ايمن متأسفانه در اين سال ها به خوبي دنبال نشده و انتقاد جدي به كيفيت برخي از خودروهاي پرشمار داخلي و نقش آنها در حوادث ترافيكي و افزايش مرگ و مير ناشي از آن وجود دارد. همين طور درخصوص موتورسيكلت ايمن نيز بايد اقدامات جدي تري را انجام داد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14