(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 15 فروردین 1391- شماره 20173

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نافرماني نفتي !
ديدگاه كارشناسان و صاحبنظران درباره روش هاي حمايت موثر از كار و سرمايه ايراني
تحريم ها بي فايده است ايران ظرفيت مقابله با مشكلات را دارد
كليات لايحه بودجه 91 در دستور كار كميسيون تلفيق مجلس
حمايت ايران و لبنان از اصلاحات سياسي بشار اسد
درخواست كاهش سطح غني سازي از 20 به 5/3 درصد مهم ترين درخواست 1+5 از ايران در مذاكرات آتي
نگراني آمريكا از نزديكي رابطه اخوان المسلمين مصر با ايران
لاوروف : اقدام نظامي عليه ايران كل منطقه را بي ثبات خواهد كرد
اولين رويارويي نيروي دريايي ارتش با دزدان دريايي در سال جديد
تكليف آزادسازي قيمت نان بزودي مشخص مي شود
يكي از رهبران حماس در غزه: روابط حماس و ايران بسيار قوي است
كشته شدن 14سرباز آمريكايي در افغانستان



نافرماني نفتي !

حسين قدياني
چند تن از عناصر تشكيل دهنده نفت خام با نوشتن يك نامه سرگشاده به باراك اوباما، خطاب به رئيس جمهور آمريكا آورده اند: وقتي نظام سلطه، زورش به رهبر انقلاب اسلامي و ملت شريف ايران نمي رسد، پس غلط مي كند با سرنوشت خانواده بزرگ هيدروكربن بازي مي كند!! مشروح اين نامه بدين شرح است:
خدمت رئيس جمهور آمريكا
اينجانبان به نمايندگي از قشر كثير خانواده بزرگ هيدروكربن هاي آلكان، بدون هيچ حاشيه روي نكاتي را به استحضار مي رسانيم.
يك: قبل از تحريم جديد جمهوري اسلامي ايران در سال 90 موسوم به «تحريم هوشمند» كه شامل نفت هم شد،«CnH2n+2» از خانواده پارافين هاي مقيم خليج هميشه فارس، قصد ازدواج با دختر عموي خود به نام «CnH2n» از خانواده آلكن هاي اطراف آلمان را داشت و خوشبختانه بعد از آزمايش هاي مطول پزشكي، معلوم شد كه اين ازدواج فاميلي، مشكلي نخواهد داشت. مع الاسف با تحريم نفت ايران، ازدواج اين 2 هيدروكربن عاشق، امري غيرممكن مي نمود، چرا كه نفت موجود در خليج فارس، ديگر نمي توانست وارد خاك كشورهاي اروپايي من جمله آلمان شود.
دو: با موافقت بزرگ خاندان هيدروكربن؛ جناب ابوموسي خان هيدروكربني، تصميم 2 خانواده بر آن شد كه ضمن كنار آمدن با «جبر روزگار»، «CnH2n+2» بي خيال «CnH2n» شود. لذا ننه مرده را با هر زحمتي بود راضي كرديم با يكي از عناصر تشكل دهنده گاز شهري يعني اتان «c2h6» ديدار و از ايشان خواستگاري كند. همه چيز داشت خوب پيش مي رفت و حتي قرار مراسم بله برون را در روز طبيعت گذاشتيم، تا اينكه چند روز پيش، و دقيقاً بعد از سخنراني رهبر انقلاب اسلامي در مشهد، خبر آمد تعدادي از كشورهاي اروپايي، تقريباً همه شان از شمول تحريم نفت ايران، مستثني شدند. بعد از اين خبر، «CnH2n+2» گفت: حالا كه كشورهاي اروپايي از تحريم نفت ايران، آزاد شده اند، من فقط با همان عشق اولم يعني «CnH2n» ازدواج مي كنم.
سه: اما جناب اوباما! نكته دردآور ماجرا آنجا بود كه «CnH2n» وقتي از خواستگاري «CnH2n+2» از «اتان c2h6» باخبر شد، دست به خودكشي زد! اين اما تنها نكته دردآور ماجرا نبود، چرا كه
«اتان c2h6» هم وقتي فهميد «CnH2n+2» قصد دارد او را ول كند و با عشق اولش زندگي كند، نامه اي پر از ناسزا به جناب ابوموسي خان هيدروكربني نوشت و موجبات تيرگي روابط عناصر تشكيل دهنده گاز و نفت را فراهم آورد.
چهار: و متأسفانه، اينها همه درد ما نيست؛ چند روزي است كه «CnH2n+2» از اينجا رانده و از آنجا مانده، از خانه فرار كرده و تا الان كه به لانه... يعني ببخشيد؛ لوله خود بازنگشته است. ما خواستيم به روزنامه ها آگهي گمشده همراهي با مژدگاني بدهيم و حتي متن آن را بدين شرح تنظيم كرديم: «توجه! توجه! يك هيدروكربن به شدت آلكان گم شده است. هر كس اين عنصر را پيدا كرد، به او 100 ليتر بنزين، به عنوان مژدگاني مي دهيم»، اما مسئله اينجا بود كه ايام عيد، روزنامه اي نبود كه بخواهيم اين آگهي را به آن بدهيم!
پنج: آري جناب اوباما! وقتي يك روز برمي داري ايران را تحريم هوشمند مي كني، روز بعدش وقتي سخنان رهبر ايران را در جمع ملت ايران مي شنوي، عملاً تحريم را منتفي مي كني، اينگونه بازي مي شود يا حيثيت خانواده بزرگ نفت و گاز. حالا ما «CnH2n+2» را از كجا پيدا كنيم؟! مرض داري وقتي زورت به انقلاب اسلامي نمي رسد، الكي دم از تحريم نفت ايران مي زني؟! رهبر ايران با يك سخنراني، اين ور سال، گزينه نظامي را از ميز تو برمي دارد، با يك سخنراني، هنگام سال تحويل، كاري مي كند تعداد مهمي از كشورها از ليست تحريم نفت ايران خارج شوند، با يك سخنراني، اون ور سال، گزينه تحريم را عملاً و رسماً از ميز تو برمي دارد؛ سؤال اينجاست كه ميز اتاق بيضي، اگر مال كاخ سفيد است، پس چرا چينش گزينه هايش رسماً دست جمهوري اسلامي است؟! اين وسط، گناه ما چيست كه تو پيش جمهوري اسلامي، سوسك هستي؟! يك روز نفت ايران را تحريم مي كني، روز بعدش اغلب كشورها را از اين تحريم، معاف مي كني؟! فكر آبروي خودت را نمي كني، فكر آبروي ما را بكن لااقل. اسم ما نفت خام است، ليكن آنكه خام و نپخته دارد عمل مي كند، في الواقع شمايي!
شش: استاد! اين درست كه «تغيير» شعار شما بود، اما مي خواهم ببينم اين «تغيير»، آيا حد و حدودي ندارد؟! «بارباپاپا» اينقدر عوض نمي شد كه تو دم به ساعت عوض مي شوي! اينكه تو داري مي كني، اسمش «تغيير» نيست، اسمش يك چيز ديگر است كه بعداً در يك نامه خصوصي اسمش را به تو مي گويم!!
هفت: جناب اوباما! هم ما و هم شما، روي مان سياه است، اما ما پيش خدا روسفيديم، چرا كه ما بخشي از بقاياي مفيد موجودات قبلاً زنده و فعلاً خفته در زمين هستيم، كه به بشريت بيدار در زمين، گرما، حرارت و انرژي مي دهيم وسوخت خودروهاي شان را با فرآورده هاي خود نظير گازوئيل و بنزين تامين مي كنيم، اما تو چي؟! تو چه سودي داري براي بشريت؟! تو سوخت گودرز را تامين مي كني يا سوخت شقايق را؟!
هشت: نظر به اينكه قصه فوق الذكر، مشتي از خروارهاست، ما عناصر تشكيل دهنده نفت و گاز، با استعانت از خداي متعال كه آفريننده ماست، از اين پس براي نظام سلطه، بد خواهيم سوخت. گذشت دوره آبي سوزي! اين اولين گام ما در راه «نافرماني نفتي» است. در اين راه، از فرآورده مهم خود، جناب بنزين خواسته ايم خودش را مبدل به كابوس نظام سلطه كند، و مي بينيم كه كرده است. بنزين، بنزين نيست اگر حيثيت نظام سلطه را لكه دار نكند! ازدواج اعضاي خانواده ما را بهم مي زني؟! با آبروي ما بازي مي كني؟! موجبات خودكشي «CnH2n» را فراهم مي كني؟! باعث شوريدن «اتان c2h6» مي شوي؟! ما را در به در «CnH2n+2» مي كني؟! ما كي همچين چيزهايي داشتيم در خانواده بزرگ هيدروكربن ها؟!هيدروكربن نيستيم اگر كاري كنيم كه نفت در علاء الدين خانه هانري كربن اينا(!) بهتر بسوزد، تا گازوئيل در موتورخانه مايكل لدين!!
يعني اوباما! تو آن روي نفت ما را بالا آوردي...
امضا: سيكلو پارافين، آروماتيك، استيلن، نرمال پارافين، هگزان، اتان، متان و پسران!

 



ديدگاه كارشناسان و صاحبنظران درباره روش هاي حمايت موثر از كار و سرمايه ايراني

سرويس سياسي-
نامگذاري سال 91 با عنوان سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني از سوي رهبر معظم انقلاب وظيفه دولت و مردم را براي حمايت از توليد و خريد كالاي ايراني سنگين كرده است.
صاحب نظران، كارشناسان و مسئولان سياسي كشور معتقدند كه عمل به اين شعار علاوه بر آن كه باعث ايجاد استقلال در بعد اقتصادي مي شود، توطئه هاي دشمنان را نيز خنثي مي كند.
حجت الاسلام سالك نماينده منتخب مردم اصفهان با اشاره به نامگذاري امسال به عنوان «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» گفت: اين نامگذاري براساس مطالعات دقيق و استراتژي قوي نظام بوده است. همانطور كه جمهوري اسلامي در بسياري از ابعاد موفقيت هاي بزرگي بدست آمده است، كسب موفقيت در حوزه اقتصادي نيز بسيار حائز اهميت است و شعار جهاد اقتصادي در همين راستا است.
وي ادامه داد: براي تحقق جهاد اقتصادي نياز به «حمايت از توليد ملي و داخلي» است كه بسيار مهم و اساسي است. رفع بسياري از معضلات اقتصادي بستگي به تحقق اين شعار دارد كه دولت و مجلس بايد با همكاري و بسترسازي مناسب، آن را به بهترين شكل ممكن اجرا و موانع را برطرف كنند.
وي با اشاره به جنگ اقتصادي دشمن عليه كشورمان گفت: قواي سه گانه بايد يك قرارگاه مقاومت اقتصادي را تشكيل دهند و همه ابعاد تحقق اين شعار استراتژيك را شناسايي و اجرا كنند.
حمايت از توليد ملي
راهكار مقابله با توطئه ها
آيت الله حسيني بوشهري عضو مجلس خبرگان رهبري نيز با اشاره به نامگذاري هاي سال هاي اخير توسط مقام معظم رهبري گفت: اين نامگذاري ها جهت دهي عمده اي را در نظر دارند؛ بدين معنا كه علاوه بر بعد فرهنگي و سياسي كشور مي تواند ادعاي استقلال كند كه در بعد اقتصادي نيز حرفي جدي براي گفتن داشته باشد.
وي با تاكيد بر اينكه كشورهايي كه وابسته به ديگران هستند و به توليد ملي خود بها نمي دهند در صحنه داخلي و بين المللي حرفي براي گفتن داشته باشند، افزود: دشمنان همواره در مقابل ملت ما ايستاده و توطئه هاي زيادي را درست مي كنند اما تاكنون ناكام مانده اند.
آيت الله حسيني بوشهري با بيان اينكه دشمن تصور مي كند با تحريم اقتصادي پيروز ميدان است، يادآور شد: دشمنان بارها عنوان كرده اند كه به فكر جنگ نظامي نيستند، آنها تلاش مي كنند با تحريم اقتصادي ملت ايران را به زانو درآورند از اين رو مقام معظم رهبري امسال را به عنوان سال «توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني» نامگذاري كردند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: اگر توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني به طور جدي از سوي مردم و مسئولان صورت گيرد توطئه دشمنان راه به جايي نخواهد برد.
خريد كالاي داخلي
نوعي مبارزه با استكبار است
لطف الله فروزنده با تاكيد بر اين كه نام گذاري امسال لزوم رسيدن كشور به خودكفايي در همه عرصه ها را بيش از پيش نمايان كرده است، گفت: امروز همه مدل هاي اقتصادي دنيا دچار مشكل شده اند كه علت اصلي آن عدم توجه به عدالت است.
وي با بيان اين كه استكبار جهاني به دنبال ضربه زدن به كشور ما از دريچه اقتصاد است، افزود: هدفمندي يارانه ها در كشور اجرايي شد كه يكي از پيامدهاي اصلي آن افزايش بهره وري و اصلاح الگوي مصرف بود.
فروزنده با تاكيد بر اين كه در كشور بايد از امكانات موجود حداكثر استفاده صورت بگيرد، گفت: حمايت از توليد ملي الزاماتي دارد كه دولت در آن نقش سياست گذاري و هدايت دارد.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور با تاكيد بر اين كه براي حمايت از توليد ملي ابتدا قوانين موجود بايد پالايش شوند، گفت: همچنين فضاي كسب و كار بايد رونق بگيرد و تكنولوژي توليد بايد تغيير كند.
فروزنده با تاكيد بر لزوم فرهنگ سازي توسط رسانه ملي براي خريد كالاي ايراني، گفت: بايد اين فرهنگ در مردم ايجاد شود كه خريد كالاي داخلي نوعي مبارزه با استكبار جهاني است.
وظايف سه گانه دولت، مردم
و مجلس
اسماعيل كوثري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي هم درباره وظايف دولت و مجلس و مردم در راستاي حمايت از توليد ملي نيز گفت: در اين موضوع مهمترين وظيفه بر دوش دولت، پس از آن بر دوش مردم و در وهله سوم بر دوش مجلس است. چرا كه اصل سرمايه در دست دولت است و الحمدلله دولت تاكنون نيز قدم هايي در اين زمينه برداشته است اما بايد تلاش خود را در اين زمينه از اين پس به مراتب بيشتر كند تا توليدكنندگان داخلي قوي تر و اميدوارانه تر به كار خود ادامه دهند.
كوثري ادامه داد: دولت بايد فضا را براي سرمايه گذاري آماده كند تا بخصوص سرمايه گذاران داخلي با اطمينان و آرامش و با سهولت سرمايه هاي خود را در امر توليد به كار بگيرند تا سرمايه هاي خرد جمع شده و تبديل به سرمايه هاي بسيار بزرگي شوند كه چرخه اقتصاد كشور را به سرعت به حركت درآورند.
جهاد در حمايت از توليد داخلي
سردار نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين نيز در تبيين شعار سال 91 گفت: اگر امروز آرزوي شهادت در دوران دفاع مقدس را داريم بدانيم اثبات اين ادعا و آرزو اطاعت از فرامين ولايت است و در عصر حاضر ولي امر، امر به حمايت از كالاي داخلي نمودند فلذا نبايد كالاي خارجي خريداري كرد.
نقدي با مقايسه سنگرهاي جهاد دفاعي و جهاد اقتصادي تصريح كرد: اينك خندق و سنگر ما كالاي داخلي بوده و هم اكنون در محاصره كالاهاي خارجي هستيم كه بايد خود را از اين محاصره نجات داده و در فرهنگ سازي در پرهيز از خريد كالاي خارجي و حمايت از توليد داخلي بايد جهادگونه عمل كرد.
توجه به توليدات داخلي كارآمدي نظام را بالا مي برد
يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين، با بيان اين كه نام گذاري سال 91 بيشتر رويكرد مبارزه با تحريم را تعقيب مي كند، گفت: مسئولان بايد از توليدگران داخلي به عنوان سربازان اقتصادي نظام حمايت كنند.
پرويز سروري با اشاره به اين كه نامگذاري سال ها از سوي مقام معظم رهبري براساس يك برنامه صورت مي گيرد و چشم انداز روشني دارد، افزود: بعد از بحث جهاد اقتصادي توليد داخلي مهم ترين موضوعي بود كه مقام معظم رهبري به آن اشاره كردند.
وي خاطرنشان كرد: امروز نظام سلطه براساس چالش هاي بزرگي كه با آن مواجه شده جمهوري اسلامي ايران را زير شديدترين فشارها قرار داده است و اوج آن فشارها متوجه حركت هاي اقتصادي از نوع تحريم ها و محاصره هاي اقتصادي است.
سروري افزود: توجه كشور و مسئولان به توليدات داخلي يعني ظرفيت هاي اقتصادي كشور را شكوفا كردن، نقش كارآمدي نظام را بالا بردن و كشور را در بعد اقتصادي براي منطقه و دنيا نمونه و الگو كردن است.
به توليد داخلي بايد به عنوان عزت كشور نگاه شود
سيدحسين هاشميان رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه «يكي از كارها در شرايط فعلي با توجه به فشارها و تحريم ها نگاه به توليد داخلي است» گفت: بايد به توليد داخلي به عنوان عزت و ارزش كشور نگاه كنيم و از طرفي بايد مسير را براي توليدكننده باز كنيم.
وي خاطرنشان كرد: نبايد اين شعار در حد اطلاعيه ها و بيانيه ها محدود شود، بلكه بايد همه در اين راستا دست به دست هم بدهيم و دفتر مقام معظم ر هبري بايد كنترل كند كه دستگاه هاي مسئول اعم از، دولت، بانك مركزي، وزارتخانه هاي اقتصادي و توليدي ما چقدر اين شعار را به صورت عملي سرلوحه كار خود قرار مي دهند.
رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس با اشاره به اين كه «اقتصاد ملي، اشتغال و ارزش پول ملي ما در گرو توليد داخلي است»

 



توصيه هاي انديشكده بروكينگز به دولت اوباما
تحريم ها بي فايده است ايران ظرفيت مقابله با مشكلات را دارد

يك انديشكده آمريكايي با ارائه استدلال هاي منطقي ضمن درخواست تغيير رويكرد دولت اوباما در قبال ايران، خواستار لغو تحريم ها و استفاده از راه حل هاي ديپلماسي به جاي توسل به اهرم فشار شد.
در گزارشي كه به قلم «سوزان مالوني» و «ولي نصر» در انديشكده «بروكينگز» تهيه شده استفاده از راه حل هاي ديپلماسي به جاي توسل به اهرم فشار و گزينه جنگ و لغو تحريم هاي ظالمانه و يك طرفه با هدف پيشبرد ديپلماسي با توجه به ظرفيت بالاي جمهوري اسلامي مورد توجه و تأكيد قرار گرفته است.
سوزان مالوني در مقاله خود با بي فايده دانستن حمله نظامي و تغيير حكومت در ايران، تنها راه برخورد با برنامه هسته اي جمهوري اسلامي را كنترل و نظارت بر اين برنامه مي داند.
وي با بيان اينكه با توجه به تحولات منطقه 5 سال آينده به منزله لحظه اي بسيار حساس براي سياست هاي جهان در برابر ايران است، در يادداشت خود آورده است: سنگيني بار برنامه هسته اي براي غرب به ويژه آمريكا و رژيم صهيونيستي ناشي از پيشرفت هاي برنامه هسته اي ايران است، چنانكه اين پيشرفت منجر به ايجاد وضعيتي اضطراري شده كه نزديك ترين متحدان آمريكا در خاورميانه، به ويژه اسرائيل، را در بر گرفته است.
اين تحليلگر برجسته در خصوص اقدامات پيشگيرانه جمهوري اسلامي در قبال هر نوع اقدام نظامي احتمالي نيز آورده است: ايران شروع به انتقال فعاليت هاي غني سازي اش به تأسيساتي كرده است كه در عمق زمين قرار دارند و اين فعاليت ها را خارج از تيررس قوي ترين بمب هاي بتن شكن قرار داده است.
سوزان مالوني در خصوص هر نوع اقدام نظامي از سوي رژيم صهيونيستي بر عليه تأسيسات هسته اي ايران نيز نوشته است: اگر اسرائيل تصميم به حمله بگيرد، به ويژه در مدت باقي مانده تا انتخابات حساس رياست جمهوري، آن گاه دولت اوباما تحت فشار بسيار زيادي براي حمايت از اين اقدام اسرائيل قرار خواهد گرفت.
نگارنده گزارش انديشكده بروكينگز با تأكيد بر اينكه حمله نظامي و تلاش براي تغيير حكومت در ايران، هيچ كدام به نتيجه نخواهد رسيد، معتقد است: نه رويكرد كنوني دولت اوباما و نه راه حل جمهوري خواهان، هيچ كدام راه مناسبي در برخورد با ايران به شمار نمي روند زيرا رويكرد دولت اوباما خود دچار وضعيتي پيچيده شده است و راه حل جمهوري خواهان نيز براي رسيدن به نتايجي نامعلوم در آينده، موجب به وجود آمدن فاجعه در شرايط حاضر خواهد شد. وقتي ديپلماسي اوباما به نتيجه نرسيده است، تغيير حكومت در ايران، يك خيال باطل و اقدام نظامي نيز در بهترين شرايط ممكن اقدامي موقتي است كه امنيت منطقه و اقتصاد جهان را به خطر مي اندازد.
انديشكده بروكينگز در بخشي ديگر از اين تحليل آورده است: با تأكيد بر ا ينكه تحريم ها فقط موجب تشديد بدبيني ايران و در نتيجه مصمم تر شدن رهبران اين كشور به مقاومت در برابر فشارهاي بين المللي خواهند شد، به شكست تلاش هاي اوباما براي گفت وگو با ايران اشاره كرده است؛ زيرا اوباما همچون ساير دولت مردان گذشته آمريكا قدرت اعتقاد تهران را درك نكرده است.
بازگشت به ميز مذاكره به جاي توسل به اهرم فشار در مواجهه با ايران، پيشنهاد ديگري است كه سوزان مالوني به دولت اوباما كرده است. وي افزوده است: دولت اوباما به جاي تقويت تحريم ها به كمك متحدانش مي بايست تلاش بيش تري كند تا رويكرد ديپلماتيك خود را نسبت به ايران بازسازي كند.
مالوني در پايان با بيان اينكه جمهوري اسلامي در طول سه دهه گذشته نشان داده از توان و ظرفيت هاي بالايي در قبال مشكلات و مسائل پيچيده همچون جنگ تحميلي دارد، در گزارش خود آورده است: كارشناسان حامي جنگ با ايران، هنوز هم واشنگتن را مقصر اصلي در حل نشدن اختلافات ميان دو كشور مي دانند.
ولي نصر ديگر تحليل گر مسائل سياسي است كه در اين گزارش مطالبي را در مورد جمهوري اسلامي مورد توجه قرار داده است. وي با بيان اينكه آمريكا براي پيشبرد ديپلماسي بايد آماده لغو تحريم ها عليه ايران باشد، در گزارش خود آورده است: سياست دولت اوبا مبني بر اعمال فشار بر ايران براي وادار كردن اين كشور به مذاكره، بيش از آنكه منجر به افزايش همكاري شود به افزايش مناقشه كمك كرده است و ايران نيز در قبال هر نوع تحريم فلج كننده از سوي غرب با بستن تنگه هرمز و قطع فروش نفت به بخش هايي از اروپا، به اين تحريم ها واكنش نشان داد. طوري كه منتقدان اسرائيل و جمهوري خواهان دولت آمريكا به اين نتيجه رسيدند كه در مجموع، تحريم ها و مذاكرات مفيد نبوده است.

 



مجلس امروز بررسي مي كند
كليات لايحه بودجه 91 در دستور كار كميسيون تلفيق مجلس

اعضاي كميسيون تلفيق لايحه بودجه سال 91 امروز و فردا كليات و آثار اقتصادي ناشي از اين لايحه را بررسي مي كنند.
جعفر قادري عضو كميسيون تلفيق لايحه بودجه سال 91 با بيان اين كه امروز و فردا جلسات كميسيون تلفيق در دو نوبت بعدازظهر و شب برگزار مي شود گفت: در جلسات اول و دوم اين كميسيون كه در سال 90 برگزار شد هيات رئيسه اين كميسيون مشخص شدند و اعضا، چارچوب هاي كلي بودجه 91 را بررسي كردند.
وي تاكيد كرد: روز سه شنبه و در جلسه سوم كميسيون تلفيق، كليات لايحه بودجه سال 91 مورد بررسي قرار مي گيرد.
نمايندگان در هفته جاري بررسي ادامه رسيدگي به گزارش كميسيون انرژي در مورد طرح قانون وزارت نفت، ادامه رسيدگي به گزارش كميسيون مشترك در مورد رفع ايراد شوراي نگهبان در طرح نظارت مجلس بر امور نمايندگان و گزارش كميسيون اقتصادي در مورد لايحه اجازه افزايش سهام ايران در بانك بين المللي ترميم و توسعه و موسسه توسعه بين المللي از موسسه هاي وابسته به گروه بانك جهاني را در دستور كار خود دارند.
همچنين نمايندگان 16 گزارش كميسيون هاي تخصصي درباره لوايح عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در مجامع بين المللي و موافقتنامه ها را در دستور كار قرار خواهند داد.
گزارش كميسيون قضايي و حقوقي در مورد لايحه موافقت نامه استرداد مجرمين بين دولت ايران با دولت جمهوري تاجيكستان، ايران و جمهوري بلاروس و گزارش كميسيون اقتصادي در مورد لايحه موافقت نامه كمك و همكاري متقابل در مورد موضوعات گمركي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري چين را در دستور كار دارند.
همچنين گزارش كميسيون اقتصادي در مورد لايحه موافقت نامه تشويق و حمايت متقابل از سرمايه گذاري بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري گينه بيسائو و گزارش كميسيون اقتصادي در مورد لايحه موافقت نامه تشويق و حمايت متقابل از سرمايه گذاري بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري غنا در دستور كار اين هفته مجلس قرار دارد.
ديدار وزير كار با رئيس مجلس
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ديروز براي ديدار نوروزي با رئيس مجلس به خانه ملت رفت.
حضور عبدالرضا شيخ الاسلامي در مجلس در حالي است كه زمزمه هاي استيضاح وي در مجلس به دليل انتصاب سعيد مرتضوي به عنوان مديرعامل سازمان تامين اجتماعي شنيده مي شود.
محمدحسين فرهنگي عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: استيضاح وزير كار تا قبل از عيد به هيئت رئيسه نرسيده بود و بعد از عيد هم بنده بي اطلاعم. موسي قرباني ديگر نماينده مجلس هشتم نيز گفت: استيضاح وزير كار منوط به تصميم نهايي طراحان آن است.

 



در ديدار عبداللهيان با مقامات لبناني تاكيد شد
حمايت ايران و لبنان از اصلاحات سياسي بشار اسد

در جريان سفر معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه كشورمان به بيروت و ديدار با مقامات لبناني از جمله رئيس جمهور، رئيس مجلس و دبير كل حزب الله، ضمن حمايت از جريان مقاومت، از اصلاحات سياسي دولت بشار اسد استقبال شد.
به گزارش اداره اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه «حسين امير عبداللهيان» در ادامه ديدارهايش با رئيس جمهور، نخست وزير و رئيس مجلس ملي لبنان، با دبير كل حزب الله لبنان نيز ديدار و با گراميداشت ياد و خاطره ماندگار شهداي مقاومت از نقش بارز مقاومت تمجيد كرد.
سيدحسن نصرالله در اين ديدار بر سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران در حمايت از وحدت ملي، تماميت ارضي و حاكميت لبنان تاكيد كرد.
معاون وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به توطئه دشمنان عليه محور مقاومت، حمايت همه جانبه جمهوري اسلامي ايران را از مقاومت و مردم فهيم سوريه اعلام كرد و طرح اصلاحات رئيس جمهور بشار اسد را مناسب ترين راهكار سياسي برشمرد.
وي افزود: سوريه از مرحله بحران با موفقيت عبور كرده و نقشه دشمنان منطقه مبني بر تضعيف محور مقاومت با ناكامي مواجه شده است.
امير عبداللهيان در اين ديدار و در ديدار با ساير مقامات لبناني از اوضاع بحرين و نقض فاحش حقوق بشر در اين كشور ابراز نگراني كرد و از تداوم راهكار نظامي كه استقلال و حاكميت بحرين را خدشه دار كرده است، انتقاد كرد.
«امير عبداللهيان» پيش از آن در ديدار با «ميشل سليمان، رئيس جمهور و «نبيه بري»، رئيس جمهوري لبنان بر حل ديپلماتيك بحران سوريه تاكيد كرده بود.
معاون عربي آفريقايي وزارت امور خارجه كشورمان همچنين در ديدار با «عدنان منصور»، وزير امور خارجه لبنان با اشاره به موافقنامه هاي امضا شده ميان دو كشور و توافقات صورت گرفته جهت برگزاري كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي و كميته عالي همكاري هاي دو كشور در بيروت به رياست معاون اول رئيس جمهور و نخست وزير لبنان، ابراز اميدواري كرد با برگزاري كميسيون مشترك و كميته هاي تخصصي، گام مهمي در تقويت روابط دوجانبه و ارتقاي همكاري هاي دو كشور در زمينه هاي مختلف برداشته شود.
امير عبداللهيان همچنين با اشاره به عبور سوريه از مرحله خطر و حركت رو به جلو و حكيمانه مردم و دولت سوريه در راستاي انجام اصلاحات اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران با قدرت و اقتدار از مقاومت در لبنان و سوريه حمايت كرده و خواهد كرد.
معاون عربي آفريقايي وزارت امور خارجه، ضمن تاكيد بر اهميت سوريه به عنوان كشوري در منظومه مقاومت اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از مردم و حكومت سوريه به عنوان كشوري در خط مقاومت عليه رژيم غاصب صهيونيستي قاطعانه حمايت خواهد كرد و اجازه نخواهد داد دخالت هاي خارجي سرنوشت آن كشور را تعيين كند بلكه سرنوشت سوريه توسط مردم سوريه تعيين مي شود.
اجلاس استانبول بيهوده بود
حسين امير عبداللهيان در حاشيه ديدار با مقامات لبناني در پاسخ به سؤالي مبني بر موضع ايران در قبال كنفرانس موسوم به دوستان سوريه گفت: مردم فهيم و بصير سوريه و بشار اسد رئيس جمهوري اين كشور توطئه دشمنان سوريه و مقاومت را درهم شكستند.
وي افزود: اكنون سوريه با موفقيت در مسير اصلاحات و مقاومت و سازندگي و رفاه مردم به پيش مي رود. در حالي كه طرح اصلاحات بشار اسد و تلاش هاي كوفي عنان نماينده دبيركل سازمان ملل به خوبي جريان دارد.
معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه ايران گفت: برگزاري اجلاس دوم به اصطلاح دوستان سوريه امري بيهوده و نشانگر سردرگمي عده اي و عناد عده اي ديگر در قبال سوريه است.
امير عبداللهيان مقامات كشورهاي اسلامي و عربي را به حفظ هوشياري بصيرت و مقابله با طراحي دشمنان منطقه دعوت نمود و با اطمينان از وحدت موجود ملت و حكومت سوريه و تقويت جبهه مقاومت سخن گفت.

 



رويترز گزارش داد
درخواست كاهش سطح غني سازي از 20 به 5/3 درصد مهم ترين درخواست 1+5 از ايران در مذاكرات آتي

خبرگزاري رويترز در گزارشي تاكيد كرد كه اصلي ترين هدف گروه 1+5 اين است كه در مذاكرات آينده از ايران بخواهد غني سازي 20 درصد را تعليق كرده و به غني سازي 5/3 درصد بسنده كند.
اين خبرگزاري روز شنبه 12 فروردين 1391 (31 مارس 2012) در گزارشي از وين به قلم «فردريك دال» نوشت: «تحليل گران و ديپلمات هاي غربي مي گويند جلوگيري از غني سازي اورانيوم با غناي بالا در ايران، فرآيندي كه دو سال پيش آغاز شد و از آن زمان تاكنون به شدت افزايش يافته است در اولويت مذاكرات هسته اي قدرت هاي جهاني با تهران در ماه آوريل قرار دارد».
رويترز در ادامه از قول گرگ تيلمن تحليلگر انجمن كنترل تسليحات- يك موسسه تحقيقاتي در واشنگتن- مي گويد: «ما گمان مي كنيم كاخ سفيد به راهبردي واقع گرايانه در اين باره تمايل دارد كه بر متوقف شدن غني سازي تا 20 درصدي اورانيوم به عنوان گام نخست در ايجاد اعتماد تاكيد دارد».
رويترز ادامه مي دهد: «يك ديپلمات غربي گفت توقف اين فعاليت- كه با غني سازي 5/3 درصدي مقايسه مي شود كه براي سوخت مورد نياز نيروگاه هاي هسته اي مورد نياز است- «حقيقتا يك اولويت» خواهد بود».
اين خبرگزاري سپس تاكيد كرده است كه احتمال كمي وجود دارد كه ايران اين درخواست را بپذيرد.
رويترز مي نويسد: «مارك فيتز پاتريك كارشناس موسسه بين المللي مطالعات استراتژيك كه در لندن قرار دارد گفت از آنجايي كه ايران از سال 2009 در تامين سوخت مورد نياز خود پيشرفت هايي داشته است، رويدادهاي پيش آمده پيشنهاد تامين سوخت مورد نياز رآكتور تحقيقاتي ممكن را كم اهميت جلوه داده است. ترغيب ايران به دست بر داشتن از غني سازي 20 درصدي اورانيوم كار مشكلي است».
رويترز در ادامه از احتمال پيشنهاد مجدد مكانيسم مبادله در ازاي توقف غني سازي 20 درصد خبر داده و تاكيد كرده است كه غرب سخنان محمود احمدي نژاد درباره آمادگي ايران براي توقف غني سازي 20 درصد در ازاي دريافت سوخت رآكتور تهران را كه شهريور 1390 در سازمان ملل مطرح شد همچنان جدي مي گيرد.
ايران پيش از اين اعلام كرده است كه غني سازي 20درصد را متوقف نمي كند و مكانيسم مبادله را هم به عنوان يك گزينه مذاكراتي به رسميت نمي شناسد.

 



نگراني آمريكا از نزديكي رابطه اخوان المسلمين مصر با ايران

همزمان با معرفي «خيرت الشاطر»، معاون دبيركل جماعت اخوان المسلمين براي نامزدي در انتخابات رياست جمهوري مصر، سفير آمريكا در قاهره نسبت به هرگونه برقراري روابط با ايران به اين جماعت هشدار داد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري النشره،«آن پاترسون»، سفير آمريكا در مصر در گفتگو با شبكه خبري مصري «سي بي سي» از نزديكي جماعت اخوان المسلمين به ايران ابراز نگراني كرد.
سفير آمريكا در مصر ضمن دادن هشدار به جماعت اخوان المسلمين درباره برقراري رابطه با ايران گفت: واشنگتن از روابط جريان هاي اسلامگراي مصري با تهران ابراز نگراني مي كند.
وي در ادامه افزود: آمريكا در سراسر جهان حضور دارد و من از اينكه عده اي مي گويند، آمريكا در كشورهاي عربي در صدد توطئه است، تعجب مي كنم. پاترسون درباره كمك هاي مشكوك كشورش به برخي افراد و نهادها و گروه هاي جامعه مدني مصر مدعي شد: سازمان هايي كه از سوي آمريكا به آنها كمك مالي شده است، در امور سياسي دخالتي نداشته و هدف آنها آموزش و پيشبرد دموكراسي به شهروندان مصري و شناساندن حقوق سياسي شان بوده است.

 



لاوروف : اقدام نظامي عليه ايران كل منطقه را بي ثبات خواهد كرد

درحالي كه لفاظي هاي جنگ طلبانه غرب و اسرائيل عليه برنامه هسته اي ايران همچنان ادامه دارد، وزير امور خارجه روسيه با هشدار درباره حمله به ايران گفت كه اقدام نظامي عليه ايران نقض قوانين بين المللي است.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه ديروز ضمن هشدار قاطعانه به اسرائيل درباره هرگونه اقدام نظامي احتمالي عليه ايران به بهانه برنامه هسته اي تهران، اعلام كرد كه حمله پيشگيرانه به تاسيسات هسته اي ايران نقض قوانين بين المللي است.
در شرايطي كه آمريكا و اسرائيل در لفاظي هاي جنگ طلبانه خود مدعي شده اند كه تمام گزينه ها و از جمله اقدام نظامي در قبال برنامه هسته اي ايران و جلوگيري از دستيابي اين كشور به تسليحات هسته اي روي ميز است، وزير امور خارجه روسيه در سفر خود به ارمنستان اعلام كرد كه اقدام نظامي عليه ايران منطقه را بي ثبات خواهد كرد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس در ادامه خبر خود نوشت كه ايران تاكيد دارد كه برنامه غني سازي اورانيوم تهران اهداف غيرنظامي و تحقيقاتي دارد و اين درحالي است كه اسرائيل و كشورهاي غربي بر اين باورند كه اين اهداف بيان شده به عنوان پوشش دهنده برنامه تسليحات هسته اي ايران مطرح مي شوند.
روسيه كه اولين نيروگاه هسته اي ايران را ساخته است از برخي از تحريم هاي سابق سازمان ملل عليه ايران به بهانه برنامه هسته اي تهران حمايت كرده است اما در ماه هاي اخير قاطعانه هرگونه اعمال تحريم هاي جديد بر ايران را رد كرده و خواستار انجام مذاكره شده است.
آمريكا و اتحاديه اروپا اخيرا به بهانه تسليحاتي بودن برنامه هسته اي ايران، دور جديدي از تحريم هاي يك جانبه خود را عليه اقتصاد و صنعت نفت ايران تحميل كرده اند؛ ايران نيز همواره با رد اتهامات غرب مبني بر نظامي بودن برنامه هسته اي اش و تاكيد بر صلح آميز بودن آن اعلام كرده است كه به عنوان امضا كننده پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي «ان پي تي» و يكي از كشورهاي عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي حق دستيابي به فناوري هاي هسته اي با اهداف صلح آميز را براي خود قائل است و به هيچ عنوان از حقوق هسته اي خود صرف نظر نخواهد كرد.

 



به منظور نجات كشتي تجاري ايراني صورت گرفت
اولين رويارويي نيروي دريايي ارتش با دزدان دريايي در سال جديد

در اولين رويارويي دريادلان نيروي دريايي ارتش با دزدان دريايي در سال جديد يك فروند كشتي تجاري ايراني نجات يافت.
به گزارش فارس، در آغاز سال نو دريادلان جان بر كف نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در راستاي تحقق تدابير مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا مبني بر توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني و به منظور صيانت از سرمايه هاي ملي كشور و تامين امنيت خطوط مواصلاتي دريايي ايران، يك فروند كشتي تجاري ايراني كه در محدوده خليج عدن (35 مايلي شرق جزيره مسيره) مورد تهاجم قايق هاي دزدان دريايي قرار گرفته بود با رشادت، هوشياري و اجراي آتش پرحجم از تعرض تروريسم دريايي نجات دادند و كشتي مزبور با سلامت كامل بطرف مقصد عزيمت كرد.
شايان ذكر است در آخرين درگيري ناوگان نيروي دريايي ارتش با دزدان دريايي در اسفند ماه سال گذشته، كشتي ايراني هاتف از چنگ دزدان دريايي نجات يافته بود.

 



تكليف آزادسازي قيمت نان بزودي مشخص مي شود

مديرعامل شركت بازرگاني دولتي گفت: تا دو هفته آينده تكليف آزادسازي قيمت نان مشخص خواهد شد.
به گزارش ايسنا بيش از اين در سال گذشته عباس قبادي اعلام كرده بود كه از فرودين ماه سال 91 قيمت نان آزاد خواهد شد و ديگر دولت قيمت نان را تعيين نخواهد كرد. اوايل ارديبهشت ماه سال گذشته حميد عليخاني، معاون وزير بازرگاني و مديرعامل شركت بازرگاني دولتي وقت اعلام كرده بود كه بين 6 تا 9 ماه آينده قيمت نان آزاد مي شود و ديگر قيمت مصوب براي نان نخواهيم داشت.
عباس قبادي هم اكنون در اين مورد گفت: تابه حال چيزي در اين مورد به ما ابلاغ نشده و اين موضوع از تصميماتي است كه بايد از طريق رئيس جمهوري يا معاون اول به ما ابلاغ شود.
وي تصريح كرد: فكر مي كنم تا دو هفته آينده اين موضوع مشخص شود، اما فعلاً كه در دستور كار قرار نگرفته است.
سال 90 كمبود گندم نداشتيم
مديرعامل شركت بازرگاني دولتي با تاييد واردات گندم به ايران در سال گذشته عنوان كرد كه اين واردات براي صنايع تبديلي و صادرات ماكاروني و بيسكويت بوده و ايران كمبود گندمي نداشته است.
قبادي همچنين در مورد وضعيت توليد و مصرف گندم در كشور توضيح داد: سال گذشته هيچ كمبودي نداشتيم و همان ميزان گندمي كه توليد كرديم، مصرف شده است.
وي با بيان اين كه يك كيلو گندم خارجي هم در سال گذشته استفاده نشد، افزود: كارخانه هاي آرد كشور اكنون با 50درصد ظرفيت كار مي كنند، در حالي كه ما امكان صادرات صنايع تبديلي و محصولاتي مانند ماكاروني و بيسكويت را داريم كه براي اين كار واردات گندم انجام شده است.
قبادي تصريح كرد: براي توليد نان، توليد گندم كشور كفاف مي دهد، اما امكان دارد اين مصارف جابه جا شود. مثلاً در شهري مانند بندرعباس از گندم هاي وارداتي براي نان استفاده مي شود، اما با وجود اين در مجموع واقعيت آن است كه براي مصرف نان كشور 5/8 تا 9 ميليون تن توليد گندم كفاف مي دهد.
مديرعامل شركت بازرگاني دولتي با بيان اين كه واردات گندم براي صنايع تبديلي بوده است، واردات گندم از كشور آمريكا را تاييد و ميزان آن را 300 هزار تن اعلام كرد.وي در اين مورد عنوان كرد: وقتي منافع مادي كشورهاي تحريم كننده به ميان مي آيد، آنها ديگر به تحريم كاري ندارند و به ايران گندم مي فروشند.
قبادي خاطرنشان كرد: اگر بازهم نياز باشد، بخش خصوصي اين كار را انجام مي دهد.
وي در مورد ظرفيت كارخانه ها براي توليد نان گفت: مصرف آرد از ظرفيت كارخانه ها پايين تر است. كارخانه ها به اندازه 22ميليون تن ظرفيت توليد دارند، اما حدود 5/9 ميليون تن ما مصرف نان داريم.
وي در پايان در مورد قيمت خريد تضميني برنج و گندم بيان كرد: هنوز اين قيمت ها اعلام نشده و ما منتظر اعلام كارگروه تنظيم بازار هستيم يا اواخر هفته جاري و يا اوايل هفته آينده اين قيمت ها اعلام خواهد شد، اما حتي 24 ساعت قبل از خريد هم اين قيمت ها را اعلام كنند ما مي توانيم طبق جداول خود قيمت ها را عملياتي كنيم.

 



يكي از رهبران حماس در غزه: روابط حماس و ايران بسيار قوي است

صلاح بردويل از رهبران جنبش حماس با اعلام اينكه روابط حماس با نظام سوريه قطع نشده است گفت: حماس با ايران روابط قوي دارد.
وي افزود: «رهبران رده اول حماس بنا به ملاحظات امنيتي دمشق را ترك كرده اند.» بردويل گفت: «حماس در امور سوريه دخالت نمي كند».
وي ادامه داد: «حماس به نظام سوريه بسيار توصيه كرده است كه اصلاحات بيشتري انجام دهد و از راهكار امنيتي بپرهيزد.»
بردويل تاكيد كرد روابطش با جمهوري اسلامي ايران «قوي و بر احترام متقابل مبتني است».
بردويل گفت: «ايران يك كشور قوي است كه دشمن اسرائيل است و اين يك فرصت است تا هم پيمان خوبي باشد و از ملت فلسطين حمايت كند.»

 



ديروز صورت گرفت
كشته شدن 14سرباز آمريكايي در افغانستان

در جريان سقوط يك بالگرد در افغانستان توسط طالبان14 سرباز آمريكايي كشته شدند.
گروهك طالبان در بيانيه اي با اشاره به حمله دوشنبه ( ديروز ) اين گروه به بالگرد نظاميان آمريكايي در ولايت قزني افغانستان اعلام كرد: 14 سرباز آمريكايي در جريان سقوط اين بالگرد كشته شده اند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14