(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 15 فروردین 1391- شماره 20173

ليبي جنوب اين كشوررا منطقه نظامي اعلام كرد
رزمايش مشترك دريايي رژيم صهيونيستي با يونان و آمريكا
تظاهرات ضددولتي در 1500 بخش و روستاي پرتغال
نااميدي سيا از نشست تركيه حكومت سوريه ساقط شدني نيست
27 كشته و مجروح حاصل دو انفجار شديد در شمال افغانستان
آزادي زن مبارز فلسطيني پس از 45 روز اعتصاب غذا
مردم يمن خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند
تظاهركنندگان كفن پوش بحريني خواستار محاكمه آل خليفه شدند
درگيري ها در نيجريه 11كشته برجاي گذاشت
تظاهرات پاكستاني ها در اعتراض به ادامه همكاري با واشنگتن
حمله پليس بلژيك به تظاهرات ضد جنگ در بروكسل
رهبر اسلامگرايان تونس: هرگز اسرائيل را به رسميت نمي شناسيم



ليبي جنوب اين كشوررا منطقه نظامي اعلام كرد

در پي شدت گرفتن درگيري ها، دولت ليبي، مرز اين كشور با نيجر را به عنوان منطقه نظامي اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، به دنبال افزايش درگيري هاي خونين در شهر «سبها» در جنوب ليبي، «مصطفي عبدالجليل» رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي طي سخناني اعلام كرد: مناطق جنوبي ليبي در مجاورت مرز نيجر، به عنوان مناطق نظامي بسته، اعلام مي شود.وي گفت: اگرچه به دنبال درگيري هاي سبها، توافق نامه صلحي ميان طرف هاي درگير براي پايان بخشيدن به خشونت ها به امضا رسيد و قرار شد كنترل اين شهر به ارتش واگذار شود، اما اجراي اين توافق نامه با مشكلات زيادي مواجه شده است.برپايه اين گزارش ها، شوراي ملي انتقالي ليبي، روز شنبه «ونيس بوحماده» از فرماندهان ارتش ليبي را به عنوان فرماندار نظامي منطقه جنوب منصوب كرد.

 



رزمايش مشترك دريايي رژيم صهيونيستي با يونان و آمريكا

منابع خبري از برگزاري رزمايش مشترك دريايي رژيم صهيونيستي در درياي مديترانه با آمريكا و يونان خبر دادند.
به گزارش ايرنا، پايگاه خبري «النشره» لبنان به نقل از روزنامه اسرائيلي «هاآرتص» اعلام كرد: اين مانور با نام «نوبل دنيا» با حضور نيروهاي نظامي ناوگان ششم آمريكا صورت مي گيرد و شبيه سازي مبارزه عليه زيردريايي ها، نبردهاي هوايي و حفاظت از ميدان هاي گازي در درياي مديترانه است.به نوشته هاآرتص، ارتش اسرائيل اجراي اين مانور را تائيد كرد اما از افشاي جزئيات آن خودداري و فقط به آغاز آن از 26 مارس (7 فروردين) و پايان يافتن آن در پنجم آوريل (17فروردين) اشاره كرد.در اين مانور مشترك، با دشمن فرضي به صورت هوايي و دريايي مبارزه مي شود و بخشي از آن در نزديكي سواحل جنوبي قبرس انجام مي شود و در بندر حيفا در اراضي اشغالي پايان مي يابد.

 



تظاهرات ضددولتي در 1500 بخش و روستاي پرتغال

تظاهرات ضددولتي بيش از 1500 بخش و روستاي پرتغال را در برگرفت.
به گزارش شبكه تلويزيوني «پرس تي وي»، ده ها هزار نفر از مردم ليسبون و 1500 بخش و روستا در سراسر پرتغال با ريختن به خيابان ها عليه سياست هاي اقتصادي دولت و شرايط بد اقتصادي تظاهرات كردند.
شبكه يورو نيوز با انتشار اين خبر اعلام كرد، در اين تظاهرات كه بيش از 200 هزار نفر در آن شركت داشتند، گروهي از معترضان با پوشيدن لباس هاي محلي و اجراي موسيقي عليه سياست هاي رياضتي دولت كه مردم را تحت فشار قرار داده، شعار دادند.
برخي گزارش هاي حاكي است، صدها تن از دانشجويان پرتغالي نيز طي روزهاي اخير با برپايي تظاهرات گسترده خواستار حل بحران بيكاري و نبود امنيت شغلي شدند.
گفتني است، كشورهاي عضو اتحاديه اروپا مدت هاست با بحران كسري بودجه و بدهي دست وپنجه نرم مي كنند. نارضايتي مردم از نحوه برخورد رهبرانشان با اين بحران باعث بروز ناامني، اعتصاب و شورش هاي اجتماعي شده كه همواره با سركوب به آن پاسخ داده شده است.
در همين رابطه روزنامه انگليسي «فايننشال تايمز» طي گزارشي به اوضاع وخيم حاكم بر اروپا به ويژه ايرلند پرداخت.
خبرگزاري فارس با انتشار اين خبر به نقل از اين روزنامه انگليسي نوشت، نيمي از خانوارهاي ايرلندي به دليل مشكلات مالي ماليات هاي خود را پرداخت نكرده اند و اين امر باعث بروز نگراني هايي شده است. براساس اين گزارش اين مسئله قطعا نارضايتي مردم اين كشور بحران زده را نشان مي دهد و اين امر نيز «دوبلين» را در اجراي اصلاحات اقتصادي با مشكل مواجه خواهد كرد.
حدود 805 هزار و 500 خانوار از 6/1 ميليون خانوار ايرلندي بايد تا شنبه هفته جاري به رغم كمپين اعتراضي تحريم ماليات، ماليات 100 يورويي خانوارها را پرداخت مي كردند. صدها هزار نفر از مردم ايرلند در صورت كوتاهي در پرداخت ماليات با جريمه مواجه شده و حتي ممكن است به دادگاه فرستاده شوند.
بسياري از خانوارهاي ايرلندي كه با طرح سياست رياضت اقتصادي مخالفند، افزايش ماليات خانوارها را تحريم كرده اند و تحليلگران اين كشور نيز بر اين باورند كه اين اقدام مخالفان، توانايي دولت دوبلين براي اجراي اين اصلاحات را تضعيف كرده و مشروعيت آنرا در معرض خطر قرار مي دهد.
نشريه «اكونوميست» نيز با برشمردن دلايلي نتيجه گرفت كه «بيماري اقتصاد اروپا در حال بازگشت است» و فعاليت هايي كه تاكنون براي بهبود اوضاع اقتصادي اروپا صورت گرفته به نتيجه نرسيده است.
براساس اين گزارش، «بي علاقگي آلمان نسبت به بهبود اين بيماري» باعث ناكامي اروپا در حل بحران اقتصادي شده است.
اين نشريه انگليسي در ادامه با اشاره به اظهارات اخير «ماريو دراگي» رئيس بانك مركزي اروپا مبني بر اينكه «موافقت سران اتحاديه اروپا با تزريق يك تريليون يورو پول ارزان قيمت به بانك هاي اروپايي مي تواند به رغم اثرات جانبي، تاثير بسيار مطلوبي بر بهبود وضعيت اقتصادي كشورهاي حوزه يورو داشته باشد»، تاكيد كرد: آنقدرها هم مطمئن نباشيد. تب بحران در منطقه يورو دوباره شدت گرفته است.

 



گزارش كيهان از متن و حاشيه اجلاس اسلامبول
نااميدي سيا از نشست تركيه حكومت سوريه ساقط شدني نيست

دومين نشست موسوم به دوستان سوريه كه در اسلامبول تركيه با هدف تحت فشار قراردادن بشاراسد و دخالت در امور داخلي اين كشور برگزار شد به اذعان بسياري از كشورها و شخصيت هاي بين المللي با شكست مواجه شد.
كنفرانس آمريكايي موسوم به دوستان سوريه كه با حضور بيش از 80 كشور دنيا در اسلامبول تركيه برگزار شد در شرايطي به كار خود پايان داد كه بسياري از كشورها و شخصيت هاي جهاني به ناكام بودن اين كنفرانس و شكست آن اذعان كردند.
برخلاف اين كه كنفرانس شوراي مخالفان را به رسميت شناخت و كشورهاي آمريكا، انگليس، عربستان، قطر و امارات وعده دادند كه به گروه هاي تروريست سوري مبلغ 100 ميليون دلار پرداخت كنند تا اوضاع سوريه را همچنان ناآرام و بي ثبات جلوه دهند، اما اختلافات دروني در كنفرانس به ايجاد تنش ميان شركت كنندگان انجاميد به ويژه آنكه وزيرخارجه قطر به دليل ناكامي اين كنفرانس در تحت فشار قرار دادن نظام بشاراسد قبل از تصويب بيانيه پاياني نشست را ترك كرد.
منابع نزديك به كنفرانس اعلام كردند كه در نتيجه اين اختلافات، به كنفرانس خبري «احمد داود اوغلو» وزيرخارجه تركيه در اين نشست بسنده شد و بدون اينكه توافق روشن و مشخصي صورت بگيرد كنفرانس به كار خود خاتمه داد.
اين منابع افزودند، موضوع تجهيز مخالفان سوريه به سلاح و ارسال كمك هاي مالي و تاكيد نكردن بر بركناري بشاراسد دليل اصلي اختلاف ميان شركت كنندگان بود ضمن اينكه كشورهاي شركت كننده در كنفرانس به طور قاطع از كناره گيري بشاراسد رئيس جمهور سوريه سخني به ميان نياوردند.
اختلافات ميان كشورهاي مخالف نظام سوريه زماني جدي تر شد كه بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد اعلام كرد كه بركناري بشاراسد در دستور كار نيست و مردم سوريه بايد خودشان در تعيين سرنوشت سياسي كشورشان دخالت كنند و نيازي به دخالت بيگانگان نيست.
دبيركل سازمان ملل هم در اين كنفرانس شركت نكرد و به اعزام نماينده از جانب اين سازمان بسنده كرد.
مسئول سياست خا رجي اتحاديه اروپا نيز از شركت در اين كنفرانس خودداري كرد.
وزيرخارجه آلمان نيز در اين نشست تاكيد كرد كه مداخله نظامي در سوريه منطقه را به آتش مي كشد.
«گويد و وستروله» گفت، بهتر است به جاي راه حل نظامي به دنبال راه حل سياسي براي خاتمه دادن به بحران سوريه بگرديد.
نوري المالكي نخست وزير عراق در مصاحبه با روزنامه الحيات چاپ لندن نيز تاكيد كرد كه بغداد با هرگونه راه حل مسلحانه و سرنگوني نظام سوريه با توسل به زور مخالف است زيرا اين اقدام موجب گسترش بحران در منطقه خواهد شد.
دولت اردن نيز اعلام كرد كه با هرگونه دخالت نظامي در سوريه مخالف است و معتقد است بايد به راه حل هاي سياسي براي حل بحران در اين كشور مراجعه شود.«وئام وهاب» رئيس حزب توحيد لبنان نيز اجلاس اسلامبول و موضع تركيه را بي ارزش خواند و گفت، مسئله دخالت نظامي در سوريه به تاريخ پيوسته است.
رئيس كميته اطلاعاتي كنگره آمريكا نيز با استناد به گزارش هاي به دست آمده از سازمان هاي اطلاعاتي اين كشور اعلام كرد كه در گزارش اين سازمان ها نشانه اي مبني بر تضعيف قدرت رئيس جمهور سوريه ديده نمي شود.
مايك روگرز با استناد به گزارش هاي سازمان هاي اطلاعاتي و جاسوسي آمريكا گفت، رهبر سوريه در حال پيروز شدن بر شورشيان مسلحي است كه درصدد سرنگون كردن دولت وي هستند.
رئيس كميته اطلاعات مجلس نمايندگان كنگره آمريكا تأكيد كرد، تجهيز تسليحاتي مخالفان سوري احتمالاً ايده خوبي نخواهد بود.
اعتراف رئيس كميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان كنگره آمريكا در شرايطي عنوان مي شود كه در خود كشورهاي شركت كننده در كنفرانس اسلامبول نشانه اي از توافق و هماهنگي درباره بحران سوريه وجود نداشت.
دولت روسيه نيز از تصميمات كنفرانس سوريه در اسلامبول انتقاد كرد. معاون سخنگوي وزارت خارجه روسيه اظهار داشت، حمايت از مخالفان مسلح دولت سوريه بي ترديد اوضاع را پيچيده تر خواهد كرد وي افزود، بهترين راه كمك به مردم سوريه دخالت نكردن در امور داخلي اين كشور توسط بيگانگان است.
گفتني است شركت نكردن روسيه و چين در كنفرانس ضدسوري موسوم به دوستان سوريه عملاً اين كنفرانس را از درجه اعتبار ساقط كرد چرا كه اين دو كشور باداشتن حق وتو هرگونه قطعنامه يا بيانيه اي را عليه سوريه عملاً بي اعتبار ساخته اند.
از سوي ديگر در پي شكست كنفرانس ضدسوري موسوم به دوستان سوريه چندين انفجار تروريستي در دمشق پايتخت اين كشور صورت گرفت كه به زخمي شدن چندين نفر منجر شد.
به گزارش خبرگزاري سانا، صبح روز گذشته دو انفجار تروريستي دمشق پايتخت سوريه را لرزاند كه يكي از اين انفجارها در ميدان الجمارك و انفجار ديگر در منطقه اي بين خيابان بغداد و منطقه القصاع روي داد. اين انفجارهاي تروريستي زماني رخ داد كه كنفرانس كشورها و گروه هاي موسوم به دوستان سوريه كه در اسلامبول تركيه برگزار شد با شكست مواجه شد.
هنوز از تعداد دقيق مجروحان اين حادثه تروريستي آمار دقيقي منتشر نشده است ليكن شاهدان عيني اعلام كردند كه چندين نفر مجروح شدند و آمبولانس ها در محل حادثه تردد مي كردند.
كارشناسان معتقدند كه پس از پيروزي دولت و مردم سوريه در مبارزه با افراد مسلح و گروه هاي تروريست، كشورهاي خارجي براي ناامن جلوه دادن سوريه به انجام عمليات تروريستي از طريق انفجار بمب در اماكن عمومي روي آورده اند.
در جريان بمب گذاري هاي اخير در سوريه ده ها تن كشته و زخمي شدند كه سازمان هاي بين المللي و كشورهايي كه معتقد به بي ثباتي در سوريه هستند هيچ حمايتي از دولت براي مقابله با تروريست ها نكردند.
اين در حالي است كه در كنفرانس آمريكايي موسوم به دوستان سوريه كه با حضور بيش از 80 كشور دنيا در تركيه برگزار شد شركت كنندگان بدون اشاره به اقدامات خطرناك گروه هاي تروريستي و مسلح در سوريه در اقدامي ضدسوري مخالفان سوريه موسوم به شوراي ملي اين كشور را به عنوان نماينده قانوني ملت سوريه به رسميت شناختند.
آخرين اخبار سوريه حاكي است از اينكه رايزني هاي سري از سوي كشورهاي عربي با دمشق صورت گرفته و احتمال تحويل نظاميان فراري ارتش سوريه به ويژه «رياض لااسعه» رئيس موسوم به ارتش آزاد از سوي آنكارا وجود دارد.
شبكه المنار گزارش داد، برخي اطلاعات از ارسال نامه هايي از سوي برخي رهبران كشورهاي عربي به دمشق حكايت دارد.
يك منبع سعودي نيز اعلام كرد كه مقامات عالي رتبه عربستان از ابتدا نمي خواستند تا اين اندازه در سوريه دخالت كنند.
دولت بحرين نيز اخيراً نامه اي مثبت به دمشق فرستاده است و مقامات امارات نيز از آمادگي اين كشور براي ايفاي نقش ميانجي ميان مقامات سوري و مخالفان آن خبر دادند.
يك منبع آگاه ديگر نيز گزارش داد كه مقامات تركيه قصد دارند درباره مبادله افسران و نظاميان فراري سوري با افسران بازداشت شده خود در سوريه گفت وگو كنند.

 



27 كشته و مجروح حاصل دو انفجار شديد در شمال افغانستان

بر اثر وقوع دو انفجار شديد در شهر «بغلان مركزي» افغانستان 4 پليس كشته و 23 غيرنظامي زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، سخنگوي والي بغلان با اعلام خبر فوق گفت: اين انفجار حوالي ساعت 30/8 دقيقه صبح روز گذشته در يكي از بازارهاي شلوغ منطقه بغلان مركزي اتفاق افتاد.
به گفته «محمود حقمل» مواد منفجره از قبل در محل جاسازي شده بود و مأموران پليس زماني كه پس از انفجار اول به منطقه رسيدند، انفجار دوم صورت گرفت. «اسدالله شيرزاد» فرمانده پليس ولايت بغلان نيز در جمع خبرنگاران گفت: احتمال دارد تعداد زخمي و كشته شدگان انفجارهاي ديروز افزايش يابد.
پزشك بيمارستان شهر بغلان نيز به خبرنگاران گفت: 12 كودك دانش آموز و 6 پليس در ميان زخمي هاي اين حوادث هستند.
خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد كه پنج تن از زخمي شدگان در اين انفجارها نيروهاي امنيتي افغان بوده اند.
هيچ گروهي هنوز به طور رسمي مسئوليت اين دو انفجار را به عهده نگرفته است.
همزمان با وقوع اين 2 انفجار وزارت كشور افغانستان با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه 17 عضو گروه طالبان طي 2 روز گذشته در مناطق مختلف اين كشور كشته و 10 تن ديگر از آنان دستگير شدند.
به نظر مي رسد با به بن بست رسيدن مذاكرات آمريكا و طالبان در قطر اين گروه حملات خود را در افغانستان افزايش دهد.
خبر ديگر اينكه «صبغت الله مجددي» رئيس سابق مجلس سناي افغانستان و رئيس كنوني كميسيون حل منازعات و ارتباط مردم با دولت از سمت خود استعفا كرد.پس از تشكيل شوراي عالي صلح به رياست «برهان الدين رباني»، كميسيون تحكيم صلح به كميسيون حل منازعات و ارتباط مردم با دولت، تغيير نام داد كه رياست آن براي مجددي ابقا شد.
پس از ترور رباني، مجددي انتظار داشت تا به عنوان رئيس اين شورا گماشته شود، اما گفته مي شود كه به دليل كهولت سن، اين مقام براي وي مناسب دانسته نشده است.
اكنون به نظر مي رسد كه «صلاح الدين رباني»، پسر برهان الدين رباني به عنوان رئيس اين شورا و جانشين پدر تعيين مي شود.
پرس تي وي گزارش داد سخنگوي گروه طالبان از سقوط يك فروند بالگرد آمريكا در مركز افغانستان و كشته شدن 14 سرباز آمريكايي خبر داد.
يوسف احمدي مدعي شد اين بالگرد روز يك شنبه در شهرستان «اندر» در ولايت غزني در مركز افغانستان بر اثر اصابت راكت 82 ميلي متري سرنگون شده است.
مسئولان محلي افغان و ناتو هنوز اين خبر را تائيد نكرده اند.

 



آزادي زن مبارز فلسطيني پس از 45 روز اعتصاب غذا

«هناء شلبي» زن اسير فلسطيني كه به مدت 45 روز در زندان هاي رژيم صهيونيستي دست به اعتصاب غذا زده بود، پس از آزادي به غزه تبعيد شد و مورد استقبال گرم هزاران شهروند فلسطيني قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري «سما»، شلبي پس از انتقال به غزه با يك دستگاه آمبولانس به بيمارستان الشفاء در غزه منتقل شد.
وي در بدو ورود به غزه گفت كه از اينكه به نوار غزه و بين شهروندان خود بازگشته است احساس خوشبختي مي كند و تأكيد كرد كه رژيم صهيونيستي وي را به تبعيد وادار كرده است.
هناء شلبي تاكيد كرد كه سياست رژيم اشغالگر را افشا و قوانين نژادپرستانه آن را برملا خواهد كرد.
وي همچنين افشا كرد كه رژيم اشغالگر براي وي سفر به ايران، را منع كرده است.
جمع زيادي از مردم غزه از جمله خانواده هاي اسيران فلسطيني، به استقبال شلبي آمده بودند.
دكتر «يحيي خضر» پزشك معالج وي گفت كه وضعيت جسماني شلبي مناسب است و جاي نگراني وجود ندارد.وي افزود كه شلبي در بيمارستان دارالشفاء در غزه تحت نظر پزشكان قرار دارد.
از سوي ديگر جنبش هاي حماس و جهاد اسلامي فلسطين اقدام رژيم صهيونيستي در تبعيد شلبي به غزه را محكوم كرده و آن را جنايتي ديگر عليه ملت فلسطين و اسيران فلسطيني برشمردند.
فوزي برهوم سخنگوي حماس با اشاره به اينكه حضور شلبي در ميان خانواده و خويشان خود حق وي است، افزود: حكم رژيم صهيونيستي مبني بر تبعيد
شلبي جائرانه است؛ چرا كه وي در قالب قرارداد مبادله «وفاداري به آزادگان» ميان جنبش حماس و تل آويو آزاد شده بود و پس از آن بازداشت و تبعيد شد.
وي اين جنايت رژيم صهيونيستي را غيرقابل قبول خواند و از تمامي موسسات حقوقي و بشردوستانه خواست كه به ياري وي شتافته و شبكه اي امنيتي براي دفاع از اسراي محبوس در سلول هاي انفرادي و شكنجه و تبعيد آنها تشكيل دهند و علاوه بر اين، در اتحاديه عرب نيز كميته اي براي دفاع از اسرا تشكيل شود.
در همين رابطه «صلاح البردويل» سخنگوي فراكسيون تغيير و اصلاح وابسته به حماس در مجلس قانونگذاري فلسطين نيز اعلام كرد كه مقاومت فلسطين نظاميان صهيونيست را براي مبادله آنها با اسيران فلسطيني به اسارت خواهد گرفت.وي هشدار داد كه صبر مقاومت فلسطين رو به اتمام است و از تمام ظرفيت خود براي انتقام گيري و به اسارت گرفتن نظاميان صهيونيست استفاده خواهد كرد.از سوي ديگر انجمن جوانان مسلمان در الخليل خواستار تجمع مردمي گسترده به منظور اعلام همبستگي با «عباس السيد» از رهبران اسير فلسطيني و اسيران فلسطيني كه دست به اعتصاب غذا زده اند و نيز اسيراني كه در بازداشت موقت به سر مي برند، شد.
انجمن جوانان مسلمان از شخصيت هاي اسلامي و نمايندگان پارلمان فلسطين و خانواده هاي اسرا و نيز موسسات دولتي و مردم نهاد فعال در زمينه مسأله اسيران فلسطيني و نيز گروه هاي ملي و اسلامي خواست كه حضور فعالي در اين تجمع داشته باشند تا حمايت خود از پايداري اسراي فلسطيني و خانواده هاي آنها را كه در معرض سياست سركوب و ترور قرار دارند، نشان دهند.
اين در حالي است كه پايگاه خبري «عربي پرس» اخيراً سندي منتشر كرد كه ثابت مي كند سرويس هاي اطلاعاتي و امنيتي مصر، اردن، اسرائيل و آمريكا و تشكيلات خودگردان فلسطين در پايتخت اردن نشست محرمانه اي با هدف تحت فشار گذاشتن جنبش حماس برگزار كردند.
عربي پرس افزود: هدف از اتخاذ اين اقدامات و تدابير واداشتن حماس به پذيرش شرط هايي است كه طرف هاي خارجي بر اين جنبش تحميل مي كنند.
از جمله مهمترين بندهاي مذكور در اين توافق نامه تشديد محاصره نوارغزه و ادامه فشار بر حماس و واداشتن آن به توقف شليك موشك ها و تقويت و گسترش همكاري هاي امنيتي ميان تشكيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي است.

 



مردم يمن خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند

سرويس خارجي-
هزاران نفر از مردم يمن با برگزاري تجمع اعتراض آميز مقابل زندان مركزي تعز خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
هزاران نفر از مردم شهر تعز با برگزاري تظاهرات و تجمع اعتراض آميز در مقابل زندان مركزي اين شهر خواستار آزادي زندانيان سياسي كه از مدت ها قبل در اعتصاب غذا به سر مي بردند شدند.
تظاهركنندگان همچنين با سر دادن شعارهايي خواستار محاكمه علي عبدالله صالح ديكتاتور يمني و باقيمانده هاي نظام وي شدند.
ده ها تن از زندانيان سياسي زندان تعز به دليل استفاده زندانبانان از شيوه هاي مختلف شكنجه و سركوب و پاسخ ندادن به نيازهاي قانوني آنان از مدت ها قبل در اعتصاب غذا به سر مي برند.تعدادي از اين زندانيان كه اعتصاب غذا كرده اند به حالت كما رفته اند به ويژه اين كه تعداد زيادي از آنها به دليل شكنجه ها و سخت گيري هاي صورت گرفته دچار سوءتغذيه هم بوده اند.
يك منبع آگاه محلي اعلام كرد كه زندانيان علاوه بر بركناري رئيس زندان خواستار از سر گيري جلسات دادگاه ها براي بررسي اتهامات خود هستند. زيرا اين نشست ها چند هفته اي است كه به دليل اعتصاب كارمندان نهاد قضايي يمن متوقف شده است و همين امر موجب شده تا مدت بازداشت برخي از متهمان افزايش يابد بدون اينكه پرونده آنها مسير قانوني خود را طي كرده باشد. از سوي ديگر وزير دفاع يمن نيز كه اين روزها در برقراري امنيت در كشور ناكام مانده تهديد كرد كه در صورت تداوم ناامني در كشور از پست خود استعفا خواهد كرد.
سرتيپ «محمد ناصر احمد» اعلام كرد كه به پارلمان خواهد رفت و اسامي كساني كه در تحقق امنيت در كشور مانع تراشي مي كنند را افشا خواهد كرد.
همچنين سخنگوي مطبوعاتي رئيس جمهور يمن اظهار داشت كه «عبدربه منصور هادي» در هفته جاري براي برون رفت كشور از بحران جاري تصميمات قاطعي اتخاذ خواهد كرد و زمينه را براي گفت وگوهاي ملي فراهم خواهد كرد.

 



تظاهركنندگان كفن پوش بحريني خواستار محاكمه آل خليفه شدند

تظاهركنندگان بحريني با رد كردن هرگونه گفت وگو با رژيم آل خليفه محاكمه پادشاه بحرين را خواستار شدند.
به گزارش شبكه خبري العالم هزاران نفر از مردم منامه و ديگر شهرهاي بحرين با برگزاري تظاهرات بار ديگر بر ادامه انقلاب و تحقق اهدافشان تاكيد كردند.
تظاهركنندگان درحالي كه شعار مرگ بر آل خليفه و مرگ بر آل سعود سرمي دادند خواستار محاكمه حمد بن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين شدند.
شركت كنندگان دراين تظاهرات با تاكيد بر لزوم خروج نظاميان اشغالگر عربستان از بحرين، مجازات عاملان قتل مردم را خواستار شدند.
نيروهاي امنيتي آل خليفه به تظاهركنندگان يورش بردند كه به دليل استفاده از گاز اشك آور و گلوله هاي پلاستيكي ده ها نفر از جمله زنان وكودكان براثر استنشاق گاز اشك آور و گازهاي سمي دچار حالت خفگي شدند.
عده اي از جوانان معترض بحرين نيز در شهر السنابس در اعتراض به برگزاري مسابقات اتومبيلراني تظاهرات كردند و با نيروهاي آل خليفه درگير شدند.
جوانان معترض بحرين درحالي كه كفن پوشيده بودند و شعار مرگ بر آل خليفه سر مي دادند اظهار داشتند كه آل خليفه از جان گذشتگي مردم و خون شهدا را بي ارزش مي شمارد و با برگزاري اين مسابقات زخم ها و دردهاي مردم را ناديده مي گيرد.
جوانان همچنين فرياد مي زدند اين مسابقات به خون برگزار مي شود. مسابقات را متوقف كنيد.
نيروهاي آل خليفه با جوانان معترض درگير شدند كه دراين درگيري تعدادي مجروح و عده ديگر دستگير شدند.
احزاب و جمعيت هاي مخالف بحرين ضمن محكوم كردن خشونت هاي مزدوران آل خليفه از مجامع بين المللي و حقوق بشري به دليل سكوت در برابر جنايات آل خليفه انتقاد كردند.

 



درگيري ها در نيجريه 11كشته برجاي گذاشت

درگيري ها بين نيروهاي ارتش نيجريه و شورشيان ضددولتي به كشته شدن 11 نفر در روزهاي اخير منجر شد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، يك مسئول نظامي نيجريه در اين باره گفت: درگيري ها پس از حمله نيروهاي پليس و سربازان به محل اختفاي شبه نظاميان مظنون به عضويت در گروه «بوكوحرام» در مركز نيجريه روز شنبه آغاز شد.
براساس اين گزارش در درگيري هاي سنگين بين ارتش و شورشيان 11 نفر كشته شدند اما هويت افراد كشته شده از سوي دولت نيجريه تاكنون فاش نشده است و سخنگوي نظامي اين كشور فقط كشته شدن يك پليس مخفي در درگيري ها را تائيد كرد.

 



تظاهرات پاكستاني ها در اعتراض به ادامه همكاري با واشنگتن

هزاران پاكستاني با تجمع در مرز افغانستان خواستار پايان دادن به ائتلاف اسلام آباد- واشنگتن موسوم به جنگ با تروريسم شدند.
به گزارش پرس تي وي راه پيمايي اعتراض آميز روز يك شنبه در بحبوبه مذاكرات در پارلمان پاكستان براي بررسي بازگشايي مسيرهاي انتقال تجهيزات براي نيروهاي تحت امر آمريكا در افغانستان صورت گرفت.
هزاران تن از افرادقبيله نشين با برگزاري تظاهرات در منطقه قبايلي باجائور در مرز افغانستان، عليه بازگشايي احتمالي مسيرهاي انتقال تجهيزات به نيروهاي تحت امر آمريكا در افغانستان، اعتراض كردند.
معترضان همچنين خواهان پايان يافتن فوري حملات پهپادهاي آمريكايي به مناطق قبيله نشين در اين كشور شدند. اين حملات تاكنون موجب كشته شدن تعداد زيادي از پاكستاني ها شده است.
معترضان كه به دعوت حزب جماعت اسلامي پاكستان به خيابان ها آمده بودند همچنين از دولت پاكستان نيز خواستند كه ضمن خروج از ائتلاف تحت رهبري آمريكا به اتخاذ موضعي مستقل در سياست خارجي خود بپردازد.
يكي از مقام هاي بلندپايه وزارت دفاع آمريكا نيز در واكنش به مذاكرات پارلمان پاكستان درباره بازگشايي مسيرهاي انتقال تجهيزات ناتو به افغانستان گفت: اگر پاكستان مسير تداركاتي نيروهاي ناتو در افغانستان را باز نكند، واشنگتن بر هند و شبكه راه هاي آسياي ميانه در شمال افغانستان تكيه خواهد كرد.

 



حمله پليس بلژيك به تظاهرات ضد جنگ در بروكسل

پليس بلژيك صدها تن از مخالفان جنگ را سركوب، دستگير و روانه زندان ها كرد.
هزاران نفر از مخالفان جنگ كه روز يكشنبه در «بروكسل»، پايتخت بلژيك مقابل مقر ناتو تجمع و خواستار خروج فوري نظاميان ناتو از افغانستان و ليبي شده بودند از سوي صدها پليس ضد شورش سركوب و پراكنده شدند.
به نوشته خبرگزاري فرانسه، پليس بلژيك در اين حملات 483 نفر از معترضان را بازداشت كرد. معترضان كه از قبل برگزاري اين تجمع ضد جنگ را اعلام كرده بودند، همچنين تلاش كردند وارد محوطه مقر ناتو شوند كه حضور گسترده پليس مانع از اين كار شد. اين تظاهرات در آستانه نشست ماه آينده ناتو در شيكاگو برگزار شد.
به گفته مقامات مسئول در بلژيك، در اين تظاهرات علاوه بر مردم بلژيك، افرادي از كشورهاي آلمان، فرانسه، اسپانيا، سوئد، هلند، انگليس، تركيه، پرتغال و فنلاند نيز حضور داشتند كه گروهي از آنها دستگير شدند.
اين تظاهرات بنا به درخواست يك سازمان حامي صلح بلژيكي و عليه ناتو به عنوان «تهديد اصلي صلح جهاني» برگزار شد.
سخنگوي سازمان برگزاركننده اين تجمع ضمن اعلام اين خبر افزود: معترضان خواستار خروج نظاميان ناتو از ليبي و افغانستان بوده و همچنين خواستار نابودي سلاح هاي هسته اي هستند. آنها همچنين مخالف سامانه هاي دفاع موشكي هستند كه از سوي كشورهاي اروپايي و آمريكا به طور گسترده استفاده مي شود. پرهيز از هرگونه ماجراجويي نظامي در سوريه يا هر كشوري ديگر، از ديگر خواسته هاي معترضان در بلژيك بود.
مخالفان ناتو همچنين تأكيد كردند، در آستانه برگزاري نشست ناتو كه قرار است 20 و 21 ماه مه (31 ارديبهشت و يكم خرداد) در شيكاگو برگزار شود، تصميم دارند صداي مخالفت خود را به گوش سران اين سازمان نظامي برسانند.

 



رهبر اسلامگرايان تونس: هرگز اسرائيل را به رسميت نمي شناسيم

رهبر اسلامگرايان تونس گفت: دولت و ملت تونس، هرگز رژيم اشغالگر اسرائيل را به رسميت نخواهد شناخت.
به گزارش مهر به نقل از پايگاه اينترنتي روزنامه مصري «اليوم السابع»، «راشد الغنوشي» يكشنبه شب طي سخناني تاكيد كرد: تونس هرگز رژيم صهيونيستي را به رسميت نخواهد شناخت و به دنبال عادي سازي روابط با اين رژيم نخواهد بود.
به گفته رهبر اسلامگرايان «النهضه»، تونسي ها با يهوديان مشكلي ندارند بلكه مشكل آنها با صهيونيسم است.
الغنوشي با بيان اينكه تنها راه آزادي اراضي اشغالي فلسطين، پيروزي نظام هاي دمكراتيك در جهان عرب است يادآور شد: «زين العابدين بن علي» ديكتاتور مخلوع تونس به قضيه فلسطين خيانت كرد، زيرا وي مزدور صهيونيست ها بود.
اين گزارش مي افزايد: مقر سازمان آزاديبخش فلسطين (ساف) در فاصله سال هاي 1982 تا 1994 در تونس قرار داشت و اين كشور تا انتفاضه دوم فلسطيني ها در سال 2000 از روابط حسنه اي با رژيم صهيونيستي برخوردار بود.
از سوي ديگر منابع وابسته به دفتر رياست جمهوري تونس از تمديد حالت فوق العاده براي يك ماه ديگر در اين كشور براي ششمين بار متوالي از زمان پيروزي انقلاب 14 ژانويه خبر دادند.
به گفته منابع دولتي، اين تصميم به دليل خطراتي اتخاذ شده كه اوضاع امنيتي تونس را در معرض تهديد قرار داده است، اگرچه اوضاع تونس طي هفته هاي گذشته در اين كشور بهتر شده است.به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه اينترنتي «قدس العربي»، «عدنان منصر» سخنگوي دفتر رياست جمهوري تونس نيز اعلام كرد: تصميم به تمديد حالت فوق العاده تا پايان ماه جاري پس از رايزني رئيس جمهور با «مصطفي بن جعفر» رئيس مجلس موسسان و «حمادي الجبالي» نخست وزير اين كشور اتخاذ شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14