(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 15 فروردین 1391- شماره 20173

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اجلاس بغداد و تركيب 11-11 اتحاديه عرب (يادداشت روز)
آخرين خبرها از جزئيات برگزاري دور دوم انتخابات مجلس نهم
تير (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
وزير خارجه سوئد: اسرائيل در مذاكرات ايران و 1+5 اخلال مي كند
اعضاي هيئت رئيسه و رؤساي كميسيون هاي مجلس امروز به ديدار رهبر انقلاب مي روند
تكليف ليست جبهه متحد تا يك شنبه هفته آينده مشخص مي شود
مجلس افشاي منظم جنايات حقوق بشري آمريكا و انگليس را الزامي مي كند
فارين پاليسي: جنجال بر سر برنامه هسته اي ايران يك بازي سياسي است
افزايش چشمگير واردات نفت خام آفريقاي جنوبي از ايران
با اسم مستعار مي نويسند شايد بتوانند به ايران برگردند (خبر ويژه)
نتيجه اين شبيه سازي فاجعه براي آمريكا بود (خبر ويژه)
گري سيك: سلاح مهلك ايران نفت و بنزين است نه سلاح اتمي (خبر ويژه)
حرف حساب جواب ندارد (خبر ويژه)
لگد اصلاح طلبان تلافي فريب 3 ساله بود! (خبر ويژه)



اجلاس بغداد و تركيب 11-11 اتحاديه عرب (يادداشت روز)

اجلاس بيست و سوم اتحاديه عرب با غيبت ملك عبدالله و اميرحمدبن خليفه و سقوط حسني مبارك، بن علي، قذافي و صالح تا حدي فضاي جديدي را تجربه كرد و درعين حال آينده متفاوتي را به تصوير كشيد از اين رو مي توان اجلاس اخير بغداد را «نقطه آغاز» يك روند در متن 22 عضو اتحاديه عرب كه نزديك به 14ميليون كيلومتر مربع و حدود 400ميليون جمعيت را در خود جاي داده است، به حساب آورد. دراين خصوص گفتني هايي وجود دارد:
1- اتحاديه عرب درسال 1324 ش- سه سال پيش از اشغال رسمي فلسطين توسط رژيم صهيونيستي- با ابتكار چهار كشور خط مقدم مواجهه با اين رژيم- مصر، اردن، لبنان و سوريه- - و دو عضو پشتيبان- عربستان و عراق- و با هدف جلوگيري از اشغال فلسطين توسط آژانس دست نشانده انگليس- مركز اروپايي گسيل يهوديان به فلسطين- تشكيل و پس از مدتي با پيوستن بقيه كشورهاي عربي آفريقا و آسياي جنوب غربي، به بزرگترين نهاد عربي تبديل شد. با توجه به اينكه موضوع فلسطين و آزادسازي آن مهمترين شاخص در ارزيابي موفقيت يا ناكامي اين اتحاديه به حساب مي آيد مي توان گفت: اتحاديه 67 ساله عرب و بالطبع اعضا و راهكارها و ايدئولوژي حاكم بر آن تا اينجا موفقيتي دربرنداشته است.
از سوي ديگر مي توان گفت اتحاديه عرب از آنجا كه هر ابتكار عربي پيرامون فلسطين را به خود محدود و معطوف كرد، عملا فرصت هاي فراواني از ملل عرب را از بين برد و حتي در مقاطعي- از جمله در سال هاي اخير- به مقابله با ابتكارهاي ضداسرائيلي برخاست و لذا بيراه نيست اگر بگوئيم درحاليكه در شرايط فلسطيني ها بهبود عمده اي روي نداده است، اتحاديه عرب به مخاصمه با فلسفه وجودي خود برخاسته است.
2- اجلاس بيست و سوم اتحاديه عرب اگرچه به نسبت اجلاس هاي قبلي- طرابلس و دوحه- با حضور تعداد بيشتري از سران عرب و تعداد بيشتري از هيئت هاي ديپلماتيك عربي برگزار شد اما درعين حال گوياي اختلافات عمده در ميان كشورهاي عربي بود، برخورد بسيار سرد عربستان و حتي تقابل اين كشور با اجلاس- روزهاي 8، 9 و 10فروردين- بغداد به وضوح از نارضايتي عربستان از روند تحولات در حوزه عربي و ناكامي اين كشور در هدايت تحولات اين حوزه حكايت كرد. رسانه هاي سلطنتي عربستان در توجيه اين موضوع، عدم مشاركت فعال عربستان را به بي اعتباري اين اتحاديه نزد شهروندان عرب ربط دادند. روزنامه عكاظ نوشت: «جوامع عربي براي نشست هاي سران اتحاديه عرب اهميتي قايل نيستند زيرا هميشه با تشتت همراه بوده است.» اما واقعيت اين است كه عربستان طي سال هاي اخير و بخصوص در يك سال اخير براي تسلط بر كشورهاي عربي به تلاش گسترده و صرف هزينه هاي كلان دست يازيده است ولي حتي عليرغم فرورفتن دو رقيب عمده عرب اين كشور- عراق و مصر- در مسايل داخلي خود، سعودي ها نتوانسته اند تحولات سياسي عربي- در دو سطح دولتي و مردمي- را مديريت نمايند در واقع غيبت ملك عبدالله و بسنده كردن حضور در سطح مديركل وزارت خارجه نشان داد كه عربستان در وجه اثباتي چندان توانمند نيست. از اين رو عربستان سعودي ترجيح داد كه به بازي با كارت «شوراي همكاري خليج فارس» ادامه داده و حتي نقش اين شوراي 6نفره را در مقابل اتحاديه 22نفره برجسته نمايد.
3- قبل از برگزاري اجلاس بغداد و در جريان آن، كشورهاي محور سعودي شوراي همكاري خليج فارس كه نتوانسته بودند مانع برگزاري اجلاس بغداد و نيز مانع حضور حداكثر هيئت هاي ديپلماتيك عرب در اين اجلاس شوند، فشار خود را متوجه دستور كار اجلاس كردند تا از يك سو حمايت از انقلاب هاي اسلامي كشورهاي عربي محدود شود و از سوي ديگر بحث انقلاب ها به 4تا 5كشور محدود بماند. حدود چهار روز پيش از نشست كارشناس ها- روز سه شنبه 8فروردين- وزير خارجه امارات نامه اي بعنوان كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس به مقامات ارشد عراقي تسليم كرد كه در آن چند نكته اساسي بعنوان شرط شركت كشورهاي متبوع آمده بود: عدم دعوت از بشار اسد، رأي دادن عراق به سلب مشروعيت دولت سوريه، عدم طرح موضوع بحرين در اجلاس و اجازه طرح پرونده طارق هاشمي در اجلاس و موكول كردن نحوه برخورد با او به رأي هيئت هاي اعزامي و در نهايت طرح نگراني عربي از برنامه هسته اي ايران.
با عزيمت وزير خارجه امارات، دولت عراق در شرايط پيچيده اي قرار گرفت چراكه موضعگيري صريح در مقابل نامه منتسب به شوراي همكاري خليج فارس مي توانست به عدم شركت تعداد قابل توجهي از كشورهاي عربي منجر شده و علاوه بر آن احياناً جلسات وزراي خارجه و سران اتحاديه را به تشنج بكشاند دولت عراق راه ميانه اي را در پيش گرفت از بشار اسد براي حضور در اجلاس سران دعوت نكرد و در همان حال با مطرح شدن پرونده سوريه در اجلاس هم مخالفت كرد از طرح موضوع بحرين و موضوع هسته اي ايران در اجلاس اتحاديه ممانعت كرد و زير بار طرح موضوع طارق هاشمي معاون رئيس جمهور عراق كه به همكاري در حداقل 123فقره عمليات تروريستي در عراق متهم است، نرفت.
در اين ميان حضور امير كويت و اعزام يك هيئت عالي رتبه از سوي عمان ثابت كرد نامه اي كه وزير خارجه امارات آورده بود موضع همه اعضاي شوراي همكاري نبوده است از سوي ديگر در نطق برخي از هيئت هاي شركت كننده از جمله نطق نبيل العربي دبيركل اتحاديه عربي و امير كويت اشارات بسيار كمرنگي به بحث هسته اي ايران شد و در مقابل نوري المالكي هم در نطق خود- كه در شبكه هاي الجزيره قطر و العربيه سعودي كاملاً حذف شد- بطور ضمني به مسئله بحرين و لزوم تن دادن رژيم هاي سلطنتي به اصلاحات پرداخت.
علاوه بر آن برخلاف بيانيه 9ماده اي نهايي اجلاس بغداد- دبيركل اتحاديه عرب و بعضي ديگر از هيئت هاي نمايندگي بطور پررنگ موضوع سوريه را مطرح كردند و رسانه هاي غربي و جناح محافظه كار و وابسته عرب هم اين بخش را بسيار برجسته كردند و در واقع مباحث اساسي توافق شده توسط اكثر 22عضو اين اتحاديه را به سرقت بردند. در موضوع طارق هاشمي هم محور سعودي با توافق اقليم كردي، طارق هاشمي را فراري داد او اينك در قطر است. در مجموع به نظر مي آيد محور عربستان كه نتوانسته در كشورهاي شمال آفريقا نفوذي پيدا كند و در آسياي جنوب غربي هم بسياري از نقاط استراتژيك را از دست داده و با چالش گسترش انقلاب هاي اسلامي عربي مواجه مي باشد، در تلاش هست تا با فربه سازي شوراي همكاري انزواي رو به افزون خود در ميان اعضاي اتحاديه را جبران نمايد. بر اين اساس از چندي پيش زمزمه اضافه شدن دو پادشاهي مراكش و اردن به اين شورا از سوي عربستان مطرح شده است اگر اين اتفاق بيفتد، جهان عرب به دو قطبي رژيم هاي پادشاهي و رژيم هاي جمهوري تبديل مي شود كه البته روند تحولات از آب شدن رژيم هاي وابسته به آمريكا اعم از آن كه پادشاهي باشند يا جمهوري حكايت مي نمايد.
4- اجلاس بغداد در شرايط خاصي برگزار شد و از اين رو توجه خاصي به آن مبذول گرديد؛ از يك طرف اين اولين اجلاس پس از واژگوني چهار رژيم وابسته به غرب در مصر، تونس، ليبي و يمن و شكل گيري دولت هاي جديد و نيز مواجه شدن چهار دولت ديگر وابسته به غرب با انقلاب هاي مشابه- بحرين، عربستان، مراكش و اردن بود، از سوي ديگر اولين اجلاس در «عراق مستقل» و به معناي پذيرش غربي دولت اسلام گراي نوري المالكي و نظم نوين عراق بود. درواقع اين اتفاقات در كنار مواضع شناخته شده الجزاير، سودان، سوريه، لبنان، كومور و موريتاني نسبت به عربستان و جناح عربي آن تركيب 11- 11 اتحاديه را به نمايش گذاشت اينك عراق موضع سياسي 11 عضو را نمايندگي مي كند و اين به معناي پايان سيطره جناح وابسته و ديكتاتور عرب بر اين اتحاديه مي باشد اما البته هنوز راه زيادي تا هويت يابي اسلامي انقلابي اتحاديه وجود دارد ولي اين راه آغاز شده است موضع گيري صريح عربستان و بي اعتبار خواندن اتحاديه عرب از سوي مقامات اين كشور نشان از قطع اميد عربستان داشته و اين گام اول در هويت يابي انقلابي اين اتحاديه مي باشد.
5- در داخل عراق، همه اركان حكومتي- طالباني، مالكي و نجيفي- حضور داشتند و اجلاس با وضع آبرومندي برگزار شد و از نظر امنيتي هم اتفاق خاصي نيفتاد و ساختار سياسي و امنيتي عراق ثابت كرد كه توانايي و صلاحيت سياسي و امنيتي لازم را دارد. درحالي كه رسانه هاي وابسته به آمريكا و انگليس- از جمله بي بي سي، دويچه وله، VOA و راديو فردا- سعي در القاء ناامني و ناتواني سيستم امنيتي و انتظامي عراق تا روز اجلاس سران - پنجشنبه 10 فروردين- داشتند كه خود دليل واضحي است بر اينكه آنان نظم نوين عراق را نمي پسندند و به موازات آن نشانه روشني بر استقلال اين كشور نيز هست. در عين حال اجلاس بغداد دو غائب عراقي هم داشت؛ «مسعود بارزاني» و «ايادعلاوي» و از قضا اين موضوع حاشيه اي به متن خبر رسانه هاي محور غرب و عربستان تبديل شد. علاوه بر آن مسعود بارزاني طي روزهاي منتهي به برگزاري اجلاس بغداد از قريب الوقوع بودن جدايي كردستان از عراق خبر مي داد تا مخاطب گمان كند، عراق در آستانه جنگ داخلي قرار دارد. اياد علاوي نيز به عنوان رهبر فراكسيون العراقيه در روزهاي منتهي به اجلاس بغداد از خارج كردن وزراي اين فراكسيون از كابينه مالكي خبر مي داد تا مخاطب گمان كند، عراق در آستانه درگيري داخلي قرار دارد كه البته بارزاني و علاوي از اين مواضع تند طرفي نبستند و دستگاه هاي قانوني عراق- ساختار نظم نوين- در وضعي يكپارچه اجلاس را با موفقيت برگزار كردند. فرار طارق هاشمي به قطر سه روز پس از اجلاس بغداد هم ضمن آن كه پرده سعودي بودن بحث تجزيه كردستان و جنگ داخلي عراق را بالا زد، شكست اين دو پروژه را هم به اثبات رساند. در واقع همه فهميدند دو كشور عربستان و قطر در پشت صحنه انفجارها و ترورهاي سال هاي اخير عليه مردم مظلوم عراق هستند. در عين حال اين نكته را هم نبايد از نظر پنهان داشت كه بي ثباتي عراق طرح مشترك آمريكا، اروپا، عربستان، قطر، تجزيه طلبان داخلي و تروريست ها و در يك كلمه جبهه آمريكايي صهيونيستي است و بعيد نيست كه طي روزها، هفته ها و ماه هاي آينده شاهد به اجرا درآمدن پرده هاي جديدي از اين سناريوي احتمالا خونين باشيم.
سعدالله زارعي

 



آخرين خبرها از جزئيات برگزاري دور دوم انتخابات مجلس نهم

سرويس سياسي-
دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي در 15 ارديبهشت برگزار مي شود.
در حالي كه يك ماه به انتخابات مجلس در دور دوم باقي مانده است شوراي نگهبان صحت انتخابات در 188 حوزه انتخابيه را تأييد كرده است كه بررسي صحت انتخابات در حوزه هاي انتخابيه در دور اول ادامه دارد.
بنابراين از 207 حوزه انتخابيه، 19 حوزه انتخابيه منتظر تأييد شوراي نگهبان هستند.
از سوي ديگر؛ دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي در 33 حوزه انتخابيه برگزار خواهد شد. در دور نخست 225 نامزد توانستند آراي لازم را براي حضور در خانه ملت كسب كنند.
از همين روي براي 65 كرسي باقي مانده مجلس شوراي اسلامي 130 نامزد انتخاباتي در 15 ارديبهشت به رقابت خواهند پرداخت.
در همين حال، حسنعلي منصوري جانشين رئيس ستاد انتخابات كشور به موضوع انتخابات رايانه اي در حوزه هاي باقي مانده براي مرحله دوم انتخابات پرداخت و به فارس گفت: براي برگزاري انتخابات به صورت كاملاً رايانه اي در حوزه هاي انتخابيه اي كه به مرحله دوم رفته اند با شوراي نگهبان در حال رايزني هستيم و اگر مورد تأييد قرار گيرد اطلاع رساني خواهيم كرد.
در حوزه انتخابيه تهران، ري و شميرانات و اسلامشهر در دور اول تنها 5 نامزد به مجلس راه يافتند.
در همين ارتباط، صفرعلي براتلو رئيس ستاد انتخابات استان تهران با اعلام اينكه اعتبارنامه هاي حداد عادل، مرندي، ابوترابي، آقاتهراني و ميركاظمي براي نمايندگي مجلس نهم مورد تأييد قرار گرفته است يادآور شد: اعتبارنامه اين 5 نماينده توسط فرمانداري به وزارت كشور ارسال شده است.
وي همچنين گفت: همه امكانات در حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر براي برگزاري انتخابات در مرحله دوم فراهم است. برگزاركنندگان اين مرحله از انتخابات نيروهاي قبلي هستند كه آموزش هاي لازم را ديده و يك بار انتخابات را برگزار كرده اند.
رئيس ستاد انتخابات استان تهران با تأكيد بر اينكه تبليغات كانديداها در دور دوم انتخابات نيز همانند دور اول يك هفته قبل از برگزاري انتخابات آغاز خواهد شد، خاطرنشان كرد: براي اولين بار همه صندوق ها در سايت وزارت كشور گذاشته شده و كانديداها به دنبال آماده شدن براي مرحله دوم هستند.
يادآور مي شود در حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر 50 نامزد براي 25 كرسي باقي مانده اين حوزه انتخابيه به رقابت خواهند پرداخت.
خاطرنشان مي شود حوزه هاي انتخابيه براي مرحله دوم انتخابات مجلس در 15 ارديبهشت به شرح ذيل است:
استان اردبيل:
حوزه انتخابيه، اردبيل، نمين، سرعين و نير
استان ايلام:
حوزه انتخابيه، دهلران، آبدانان و دره شهر، ايلام، شيروان، چرداول، ايوان و مهران
استان اصفهان:
حوزه انتخابيه، اصفهان، لنجان و سميرم
استان تهران:
حوزه انتخابيه، تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر
استان چهارمحال بختياري:
حوزه انتخابيه، اردل، فارسان، كوهرنگ و كيار
استان خراسان رضوي:
حوزه انتخابيه، مشهد و كلات
استان خوزستان:
حوزه انتخابيه، اهواز، دزفول، دشت آزادگان، آبادان، ايذه و باغملك و بهبهان
استان فارس:
حوزه انتخابيه، شيراز، بوانات و خرمبيد
استان كردستان:
حوزه انتخابيه، سنندج، ديواندره و كامياران
استان كرمانشاه:
حوزه انتخابيه، كرمانشاه
استان گلستان:
حوزه انتخابيه، گرگان و آق قلا
استان گيلان:
حوزه انتخابيه، تالش، رضوانشهر و ماسال
استان لرستان:
حوزه انتخابيه، خرم آباد، ازنا و درود، پلدختر، بروجرد
استان همدان:
حوزه انتخابيه، تويسركان، همدان
استان يزد:
حوزه انتخابيه، مهريز، بافق، ابركوه و خاتم

 



تير (گفت و شنود)

گفت: ماجراي شركت خاتمي در انتخاباتي كه خودش آن را تحريم كرده بود، هنوز سوژه داغ در ميان گروههاي اپوزيسيون است و هر روز هم بحث درباره آن داغ تر مي شود.
گفتم: حيوونكي ها چه تقصيري دارند؟! بالاخره يك جوري بايد اوقات فراغت خودشان را سپري كنند!
گفت: سايت ضدانقلابي اخبار روز با عصبانيت و فحاشي خطاب به خاتمي نوشته است؛ رأي دادن تو يك لگد محكم به اپوزيسيون بود.
گفتم: خب! حرف حساب زده! ديگه چي؟!
گفت: نوشته است؛ اين لگد اگرچه ضربه اي كاري به اپوزيسيون بود ولي باعث هوشياري ما شد تا به هر كسي اعتماد نكنيم!
گفتم: به يارو خبر دادند كه تير توي كله پدرت خورده و مرده. يارو گفت؛ جان من؟! خوب شد توي چشمش نخورد وگرنه كور مي شد!!

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ باتوجه به نامگذاري سال 91 به نام سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني، از سوي رهبرمعظم انقلاب، كه الحق نياز ضروري در اين مقطع حساس زماني مي باشد. همدلي و هماهنگي مسئولان دولتي و نمايندگان مجلس را طلب مي كند تا با برنامه ريزي ها و تصويب قوانين لازم، اين شعار مهم را جامه عمل بپوشانند و مردم نيز با استقبال از توليدات داخلي حربه هاي دشمن را ناكام بگذارند.
4891---0912
¤ ايام نوروز فرصتي بود تا به مناطق ديدني شهر تهران سري بزنيم مثل برج ميلاد يا برخي از پاركها و متأسفانه نكته تأسف آوري كه در اين اماكن وجود داشت اين بود كه هيچ گونه نمادي از فرهنگ ديني و حماسه هاي تاريخ ملت ايران و شهداي انقلاب به چشم نمي خورد. در حالي كه اين اماكن جاذبه هاي زيادي براي مردم دارد، اما متأسفانه مسئولان اين نكته را فراموش كردند كه اين ميراث و ارزش ها به خاطر جانفشاني هاي شهدا و رشادت هاي آنان است.
يك شهروند تهراني
¤ ازمقاله «از علي دايي تا دايي علي... » بسيار تشكر مي كنم چون اين مطلب دفاع از رشادت هاي هشت سال دفاع مقدس بود و حرف دل بسياري از مردم ايران است. اميد كه مسئولان مربوطه توجه كنند.
شعبان وفايي نژاد و چند هموطن ديگر
¤ وزارت دارايي بابت ديركرد ماليات معوقه توليدكنندگان، جريمه اي بالاي 36درصد مي گيرد و به بهانه ارسال نكردن ليست بيمه كارگران توليدي از حقوق 400هزار تومان ماليات با جريمه ديركرد مي گيرد.
علي اصغر نوعي
¤ پاركينگ فرودگاه اصفهان از تمام خودروها هنگام ورود به محوطه اصلي حق پاركينگ دريافت مي كند و اين در حالي است كه از خودروهايي كه قصد خروج را هم دارند باز اين مبلغ را دريافت مي نمايند.
فوادكاسب
¤ از راهنمايي و رانندگي تقاضا داريم نسبت به نصب شيشه هاي دودي در برخي از خودروهاي سواري دقت لازم را به خرج دهند چون اين كار علاوه بر اينكه باعث تصادف مي شود، مانع ديد مأموران از داخل خودروهاي افراد مجرم هم مي شود.
كاظمي
¤ خط 4 مترو در شرق تهران در مقايسه با مسافران زيادي كه از اين خط استفاده مي كنند، با كمبود واگن رو به رو است. از مسئولان محترم تقاضاي رسيدگي دارم. ضمن اينكه پله برقي و آسانسور در اين ايستگاه وجود ندارد و رفت و آمد براي افراد كهنسال خيلي دشوار است.
شهروند تهراني
¤ از وزارت راه و شهرسازي تقاضا داريم جاده قديمي شهرك پرديس را تعمير و مرمت كند. چون افراد زيادي به خاطر اخذ عوارض در آزادراه جديدالاحداث تهران- پرديس از اين مسير تردد مي كنند.
يك شهروند
¤ قبلاً گواهي كسر حقوق معلمان براي اخذ وام صادر مي شد. اما الان متأسفانه اين گواهينامه از سوي وزارت آموزش و پرورش صادر نمي شود، از مسئولان مي خواهيم به اين موضوع رسيدگي نمايند.
فاطمه كاظمي
بقيه در صفحه 9
 



وزير خارجه سوئد: اسرائيل در مذاكرات ايران و 1+5 اخلال مي كند

وزير خارجه سوئد در اظهار نظري بي سابقه اسرائيل را مانع اصلي مذاكرات ديپلماتيك ميان ايران و غرب دانست.
كارل بيلت (Carl Bildt)، وزير خارجه سوئد در اين هفته با بيان سخناني كه تاكنون از جانب هيچ مقام غربي سابقه نداشته، به اسرائيل هشدار داد در از سرگيري مذاكرات ايران و 1+5 اخلال نكند.
بنابر گزارش خبرگزاري فرانسه از كپنهاگ در روز اول فروردين 1391 (20 مارس 2012) بيلت پس از ديدار وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در كپنهاگ از اسرائيل خواسته است كه در روند مذاكرات 1+5 با ايران سنگ نيندازد.
كارل بيلت ابراز اميدواري كرد آمريكا، چين، روسيه و اتحاديه اروپا تلاش هاي خود را براي مذاكره با ايران از سرگيرند.
وزير امور خارجه سوئد گفت: «طبق تازه ترين گزارش سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا، ايران هيچ گونه فعاليتي در حوزه ساخت سلاح اتمي ندارد و نمي خواهد به سلاح هسته اي دست يابد».
بيلت ادامه داد: «ما نامه اي از سوي ايران دريافت كرده ايم كه بسيار خوشحال كننده بود. به نظر مي رسد مدارك و مستنداتي كه حمله نظامي به ايران را محتمل مي كرد، اندك اندك اعتبار خود را از دست مي دهند و ديگر چندان متقاعد كننده نيستند».
اين اظهارات احتمالاً نشان دهنده آن است كه تلاش هاي اسرائيل براي اخلال در روند مذاكرات ايران و 1+5 كه احتمالاً به زودي آغاز خواهد شد، بسيار شديد شده است.
ايهود باراك وزير دفاع اسرائيل پيش از اين تعليق غني سازي، تعطيلي فردو و انتقال مواد هسته اي به خارج را پيش شرط هاي آغاز مذاكرات با ايران اعلام كرده بود.
كارشناسان عقيده دارند اين تحليل كه اسرائيل اساساً نگران ساخته شدن سلاح هسته اي از سوي ايران نيست بلكه در پي آن است كه به هر قيمت ممكن در روند مذاكرات ايران و غرب اخلال كند، ديدگاه هاي اروپا و آمريكا را در فاصله اي قابل توجه از اسرائيل قرار داده است.

 



سبحاني نيا خبر داد
اعضاي هيئت رئيسه و رؤساي كميسيون هاي مجلس امروز به ديدار رهبر انقلاب مي روند

اعضاي هيئت رئيسه و رؤساي كميسيون هاي تخصصي مجلس سه شنبه (امروز) به مناسبت آغاز سال جديد به ديدار رهبر معظم انقلاب مي روند.
حجت الاسلام «حسين سبحاني نيا»، نماينده مردم نيشابور و عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: قرار است سه شنبه اعضاي هيئت رئيسه مجلس و رؤساي كميسيون هاي تخصصي مجلس به مناسبت آغاز سال جديد، به ديدار مقام معظم رهبري بروند.
همچنين حجت الاسلام محمدرضا ميرتاج الديني، معاون رئيس جمهور در امور مجلس در گفت وگويي اعلام كرد كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي عصر سه شنبه (امروز) با حضور در نهاد رياست جمهوري، با محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران ديدار مي كنند.
وي افزود: اين ديدار پس از تعطيلات نوروزي نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و همزمان با اولين روز كاري مجلس در سال 1391 برگزار مي شود.
به گفته حجت الاسلام ميرتاج الديني در اين ديدار كه مانند برنامه هاي مرسوم هر ساله انجام خواهد شد، نمايندگان مجلس به گفت وگوي صميمي با رئيس جمهور خواهند پرداخت.

 



تقوي خبر داد
تكليف ليست جبهه متحد تا يك شنبه هفته آينده مشخص مي شود

عضو شوراي مركزي جبهه متحد اصولگرايان گفت: تكليف ليست تهران اين جبهه تا يك شنبه هفته آينده مشخص خواهد شد.
حجت الاسلام سيدرضا تقوي، عضو شوراي مركزي جبهه متحد اصولگرايان در گفت وگو با فارس، با اشاره به اسامي ليست جبهه متحد اصولگرايان در تهران، گفت: احتمال حضور 3 نامزد از گروه هاي ديگر در ليست تهران جبهه متحد وجود دارد اما هيچ موضوعي درباره افراد قطعي نيست.
وي از جلسه شوراي مركزي جبهه متحد اصولگرايان در روزهاي آينده خبر داد و گفت كه تا يك شنبه هفته آينده تكليف ليست جبهه متحد اصولگرايان در تهران قطعي خواهد شد.
«پرويز سروري» نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به ليست جبهه متحد اصولگرايان در دور دوم انتخابات، گفت: با توجه به اينكه در بين 50 نامزد راه يافته به دور دوم انتخابات، 22 نامزد از جبهه متحد حضور دارند، شوراي مركزي اين جبهه به احتمال بسيار قوي 3 نامزد از گروه هاي ديگر را به ليست اضافه خواهد كرد.
وي افزود: سه نامزدي كه قرار است به ليست جبهه متحد اصولگرايان بپيوندند از اعضاي جبهه پايداري هستند.
سروري همچنين گفت كه درباره انتخاب 3 نامزد از جبهه پايداري بحث هاي زيادي در جبهه متحد انجام شده كه به زودي نتايج قطعي آن اعلام خواهد شد.

 



مجلس افشاي منظم جنايات حقوق بشري آمريكا و انگليس را الزامي مي كند

سرويس سياسي-
كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در نظر دارد در نخستين جلسه كاري خود در سال 91 طرح افشاي منظم نقض حقوق بشر توسط آمريكا و انگليس ر ا بررسي كند.
اعضاي اين كميسيون در اين جلسه آخرين اخبار و تحولات بين المللي را مرور خواهند كرد.
گفتني است مجلس شوراي اسلامي پيش از اين تحريم مقامات آمريكايي ناقض حقوق ملت ايران را تصويب كرده است و شوراي عالي امنيت ملي نيز براي شكايت از مقامات اروپايي و آمريكايي كه در حق ملت ايران مرتكب جنايت شده اند اقدام كرده است.

 



فارين پاليسي: جنجال بر سر برنامه هسته اي ايران يك بازي سياسي است

نشريه فارين پاليسي در مطلبي به قلم «راب پرنس» و «ابراهيم كازروني» جنجال بر سر برنامه هسته اي ايران را يك بازي سياسي دانست.
اين نشريه آمريكايي با اشاره به سخنان باراك اوباما و همچنين اظهارات مقام هاي اسرائيلي درباره ايران نوشت: روشن است كه جنجال به وجود آمده بر سر دستيابي ايران به بمب هسته اي و تبليغات پيرامون خطر بالقوه اين كشور براي اسرائيل تنها يك بازي سياسي است، واقعيت آنست كه دستيابي ايران به بمب هسته اي توازن قدرت را در منطقه به هم زده و اسرائيل نقش كليدي خود را از دست خواهد داد و اين تنها دليل مخالفت اسرائيل با دستيابي ايران به بمب هسته اي است.
فارين پاليسي با اشاره به اينكه درماه هاي گذشته اظهار نظرهاي آمريكا و اسرائيل در مورد ايران به نحو چشم گيري افزايش يافته است نوشت: در 5 مارس 2012 در نشست آيپك اين حملات در سخنان نتانياهو به اوج خود رسيد. تخريب وجهه ايران از جانب آمريكا و اسرائيل به حدي است كه در صورت انصراف از حمله به ايران، در قانع كردن مردم كشورشان مشكل خواهند داشت. اين شرايط يادآور نقش رسانه ها پيش از حمله نظامي آمريكا به عراق در سال 2003 و شرايط حاكم بر دنيا قبل از وقوع جنگ جهاني اول است.
اين نشريه آمريكايي در پايان مقاله خود با اذعان به اقتدار ايران خاطرنشان كرد: هرگونه درگيري نظامي با ايران مي تواند باعث افزايش فزاينده قيمت نفت خام شود، اين امر در نهايت ممكن است منجر به فروپاشي اقتصاد شكننده جهان شود. افزايش قيمت نفت خام بيش از همه بر اقتصاد كشورهاي جنوب شرق آسيا و اروپا كه وابسته به نفت منطقه خليج فارس هستند، تاثيرگذار خواهد بود.

 



به رغم فشارهاي ضدايراني غرب صورت گرفت
افزايش چشمگير واردات نفت خام آفريقاي جنوبي از ايران

عليرغم تلاش هاي آمريكا براي منزوي كردن ايران، واردات نفت خام آفريقاي جنوبي از ايران در ماه فوريه سال جاري ميلادي از صفر در يكماه قبل از آن به 364ميليون دلار افزايش پيدا كرده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، در شرايطي كه آمريكا تلاش مي كند تا كشورهايي كه با ايران معاملات نفتي انجام مي دهند را تنبيه كند، داده هاي اداره گمرك امروز نشان داد كه واردات نفت خام آفريقاي جنوبي از ايران در ماه فوريه سال جاري ميلادي از صفر در يكماه قبل از آن به 364ميليون دلار افزايش داشته است.
صندوق درآمد اعلام كرده است كه بزرگترين اقتصاد آفريقا در ماه فوريه، 417 هزار تن نفت خام ايران را وارد كرده است و اين در حالي است كه آفريقاي جنوبي از جانب غرب تحت فشار قرار گرفته تا واردات نفت خام خود از ايران را بعنوان بخشي از تحريم ها عليه برنامه هسته اي ايران كاهش دهد.
بر اساس اين گزارش، ايران يكي از بزرگترين تأمين كنندگان نفت خام آفريقاي جنوبي است و يك چهارم از واردات نفت اين كشور را تأمين مي كند.
اين خبر در شرايطي منتشر مي شود كه آمريكا اعلام كرده كه تحريم هاي جديدي را براي بخش نفت ايران در نظر دارد و در تحريم هاي جديد آمريكا، بانك هاي خارجي كه همچنان به خريد نفت از ايران ادامه مي دهند مورد مجازات قرار مي گيرند. مقامات آمريكايي اميدوارند با اجراي اين تحريم ها بتوانند بانك مركزي ايران را كه تقريبا تمامي مبادلات نفتي ايران را انجام مي دهد از اقتصاد جهان منفصل كنند.
هدف تحريم هاي آمريكا اين است كه با اعمال فشار بر ايران، اين كشور را از برنامه صلح آميز غني سازي اورانيوم منصرف كند.
وزارت خارجه چين روز شنبه، 31مارس (مصادف با 12 فروردين) در بيانيه اي تصريح كرد: «چين همواره با اينكه يك كشور بر اساس قوانين داخلي خودش تحريم هايي به كشور ديگري تحميل كند، مخالفت مي كند. به علاوه چين، تحميل يك جانبه چنين تحريم هايي بر عليه يك كشور سوم را نيز نمي پذيرد.»

 



با اسم مستعار مي نويسند شايد بتوانند به ايران برگردند (خبر ويژه)

يكي از همكاران حلقه لندن فاش كرد طيفي از عناصر فعال در فتنه سبز با اين اميد كه بتوانند به ايران بازگردند، صرفاً با نام مستعار در رسانه هاي اپوزيسيون خارج كشور قلم مي زنند.
احمد صدري كه خود از همكاران دايمي ارگان حلقه لندن (جرس) است در واكنش به يكي از مطالب انتقادي اين سايت با نام مستعار نوشت: «آقا مشكلي داريم به نام بي نامي نويسندگان. پناه گرفتن در پس نام مستعار چيز تازه اي نيست. همه مي دانيم كه نصف دوستانمان در فيسبوك يكباره بعد از جنبش سبز اسم فاميل خودشان رابه «ايراني» تغيير دادند و بعضي حتي اسم نخست خود را هم عوض كردند. حرجي بر آنان نيست چون همه مي خواهند حتي الامكان به ايران برگردند و گفته مي شود كه اينترنت موش دارد و موش هم گوش- و از همان مأخذ منقول است كه «كار از محكم كاري عيب نمي كند.»
وي مي نويسد: اشكال از آنجاست كه عده اي با سوء استفاده از سنگر بي نامي، ديگراني را كه خطر كرده و با اسم حقيقي خود در عرصه عمومي باقي مانده اند آماج نقد، توهين و يا لااقل استيضاح قرار مي دهند. آسيب شناسي قضيه از وقتي آغاز مي شود كه وبسايتهاي زيادي براي گرمي بازار خود اين قبيل مقالات را منتشر مي كنند. اينجا به صراحت بگويم كه منظور من از اين وبسايتها جرس نيست. نگراني من از اينست كه اين رفتار چنان عادي شود كه اماكني مانند جرس هم به آن آلوده گردند.
صدري مي افزايد: اجازه بدهيد براي آن دوستاني كه صابون تهاجم از سنگر بي نامي به تنشان نخورده چند سطري بنويسم. اين بنده حقير مدتها در سايتي مقاله مي نوشتم كه اجازه مي داد در قسمت كامنتها عده اي با نامهائي قلابي از قبيل «فرد» و «ممد» و چند نام پهلواني از شاهنامه بيابند و هر چه فحش و فضيحت بود نثار اين نگارنده بنمايند و بروند. به مدير آن سايت نوشتم كه مقاله نويسي در مسائل كلي ولو به اسم مستعار اشكالي ندارد ولي اگر كسي خواست به شخصي با اسم حقيقي حمله كند بايد خودش هم اسمش را بنويسد. آنكه ضربتي زد بايد آماده باشد كه ضربتي نيز نوش كند. آن ويراستار محترم به اين سخن وقعي نگذاشت و من هم عطاي آن سايت را به لقايش بخشيدم. چرا بايد باعث رونق بازار كساني شد كه اجازه مي دهند موجودات ترحم انگيزي با نامهاي مسخره اي مانند «آريوبرزن» و «رستم دستان» (به مصداق «زلفعلي» خواندن آدم كچل) و بدون تحمل كوچكترين هزينه اي آنچه به قلمشان مي آيد نثار شخصيتهاي حقيقي كنند؟
خاطرنشان مي شود «جرس» يكي از سايت هايي است كه نيمي از مطالب منتشر در آن داراي اسامي مستعار است.



 



نتيجه اين شبيه سازي فاجعه براي آمريكا بود (خبر ويژه)

شبيه سازي، جنگ با ايران نشان داد درگيري نظامي با ايران، اتفاقي مهلك براي آمريكاست.
هفته نامه فرانسوي لوپوئن در تحليلي كه به گزارش روزنامه نيويورك تايمز نيز مستند شده، نوشت: آمريكا از بر افروخته شدن آتش تازه در خاورميانه هراسان است. يك شبيه سازي بروز چنين اتفاق احتمالي، موضع مخالفان حمله به ايران در وزارت دفاع آمريكا و كاخ سفيد و در راس آن ها اوباما را مورد تاييد قرار داده است. اين شبيه سازي حكايت از آن دارد كه در صورت وقوع درگيري، واشنگتن خواسته يا ناخواسته به جنگي مهلك كشيده خواهد شد.
لوپوئن به نقل از نيويورك تايمز نوشت: در اين شبيه سازي يك ناو آمريكايي بر اثر اصابت به يك اژدر يا مين دريايي ايران در خليج فارس منهدم مي شود.
لوپوئن افزود: اين تمرين بار ديگر بيم و نگراني مقامات واشنگتن در مورد اينكه در صورت مداخله نظامي اسرائيل تمام منطقه به آتش كشيده خواهد شد و پيامدها و خسارات مادي و انساني براي كشورهاي غربي بويژه آمريكا خواهد داشت را برانگيخته است. اگر سازمان دهندگان اين شبيه سازي اطمينان مي دهند هدف از اين كار به هيچوجه تدارك حمله احتمالي به ايران نيست و تنها سناريوي ممكن نيز فرضيه ابراز شده نمي باشد اما نتيجه گيري ها موقعيت منتقدان جنگ در پنتاگون و كاخ سفيد بويژه شخص اوباما را تقويت مي كند.
يادآور مي شود براساس نظرسنجي چندي پيش شبكه سي بي اس، 69درصد مردم آمريكا معتقدند اين كشور نبايد وارد جنگ افغانستان مي شد و اين در حالي است كه 4 ماه پيش، 53 درصد آمريكايي ها با جنگ افغانستان مخالف بودند. همچنين 68 درصد آمريكايي ها معقتدند جنگ در افغانستان به سمت «بدتر شدن» با «خيلي بدتر شدن» پيش مي رود.

 



گري سيك: سلاح مهلك ايران نفت و بنزين است نه سلاح اتمي (خبر ويژه)

مشاور اسبق امنيت ملي آمريكا تصريح كرد 16 سال تشديد تحريم ها عليه ايران، عملاً به يك راهكار شكست خورده تبديل شده است.
گري سيك در تحليلي كه براي سي ان ان نوشته، تأكيد مي كند: هنگامي كه تحريم ها آغاز شد، برنامه هسته اي ايران در مراحل ابتدايي، بدون حتي يك سانتريفيوژ قادر به غني سازي اورانيوم بود اما امروز، 16 سال پس از تحريم هاي هر چه شديدتر، آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش مي دهد كه ايران داراي يك برنامه اساسي هسته اي با حدود 8 هزار سانتريفيوژ در حال كار در دو سايت عمده، و ذخيره حدود 5 تن اورانيوم غني شده با غلظت كم است. اين امر گواه يك راهكار شكست خورده است.
وي همچنين درگيري با ايران را داراي هزينه هاي هنگفت و غيرقابل جبران براي ايران دانسته و مي افزايد: مسلماً پاسخ ايران به تهديد و تحريم هاي تازه، تسليم يا دست روي دست گذاشتن نخواهد بود.
گري سيك با اشاره به اين كه «مدير اطلاعات آمريكا تأييد مي كند ايران تصميمي براي ساخت بمب هسته اي نگرفته»، قدرت بازدارندگي و تلافي ايران را مورد بررسي قرار مي دهد و مي نويسد: ايراني ها توانستند دو هواپيماي بدون سرنشين ما را سرنگون و يك هواپيماي رادارگريز را سالم به زمين بنشانند. ايران به طور گسترده در يك ساختار قدرتمند اما نسبتاً كم هزينه دفاعي سرمايه گذاري كرده كه هر مهاجم بالقوه اي را با هزينه هاي بسيار هنگفت رودررو مي كند. ايران همچنين سال هاي بسياري را صرف تكامل فنون جنگ نامتقارن، مانند جنگ هاي چريكي در خشكي و به كارگيري قايق هاي تندرو در دريا كرده كه موجب سردرگمي و شايد غلبه بر كشتي هاي بسيار بزرگتر مي شوند. ايران توليد انواعي از موشك هاي كروز را توسعه بخشيده كه بطور نسبي سلاح هايي ساده هستند اما هنگامي كه بصورت انبوه عليه يك هدف بزرگ استفاده شوند مي توانند بسيار مؤثر باشند.
وي اضافه مي كند: جنگ مجازي حوزه ديگري از تخصص ايراني هاست. به خلاف دستگاه هاي بزرگ نظامي، اينترنت بطور نسبي يك زمين بازي هموار است و ايران پيش از اين مهارت خود را در اين محيط نشان داده است. ايران داراي شمار بالايي از مهندسان جوان و خبره فناوري اطلاعات است كه آنها را در يك ارتش سايبري نيمه مخفي جاي داده است. اين نيرو مي تواند به آساني تبديل به سلاحي براي پاسخ دادن به دشمنان ايران شود. اخيراً بانكي اسرائيلي مورد حمله يك هكر قرار گرفت. هزاران حساب كارت اعتباري اسرائيلي ها در معرض ديد عام قرار گرفت. سپس، حمله هاي سايبري عليه بازار سهام اسرائيل و خطوط هواپيمايي ال عال انجام شد. آيا شما هرگز مي توانيد مطمئن باشيد كه چه كسي در اينترنت به شما حمله مي كند و چرا؟ كارشناسان امنيت اينترنت بطور دردناكي آگاهي دارند كه به نحوي مجازي همه سيستم ها از سد گرفته تا كارخانه ها، از ضايعات دستگاه هاي مصرفي تا سيم هاي برق وابسته به كنترل رايانه اي هستند و اين كنترل ها غالباً خيلي كم از اينترنت جدا مي باشند.
گري سيك، سلاح نفت را سلاح واقعي كشتار جمعي ايران خواند و نوشت: بهاي نفت، سلاح كشتار جمعي است. به كارگيري اين سلاح حتي نياز به بستن تنگه هرمز هم ندارد. هم اكنون اروپا ناگزير است 600 هزار بشكه نفت از ايران وارد كند و بخش بزرگي از اين تقاضا مربوط به كشورهاي اروپايي آسيب پذير است. در آغاز ژانويه 2012 و در پي تبادل تهديدها بين ايران و ايالات متحده درباره تنگه هرمز، بهاي نفت بيش از 6 درصد افزايش يافت و پس از آن در اين قيمت بالا باقي ماند. اين امر بدون شليك يك گلوله يا اعمال هرگونه تحريم جديد بود. چنانكه همه مي دانند، افزايش هاي بهاي نفت اثر خود را بر اقتصاد جهاني مي گذارد و تاثير آن نه فقط بر بهاي از نظر سياسي حساس بنزين، بلكه غيرمستقيم بر هر چيزي كه ساخته يا جابجا مي شود، مشهود خواهد بود. حالا هم غيرممكن است كه پيش بيني كنيم قيمت نفت تا چه حد بالا خواهد رفت. اين اثر تحريم هاي فلج كننده مورد ادعا عليه ايران است.
وي درباره درگيري نظامي نيز گفت: هم اكنون بر چهره مردم آمريكا نشانه هاي واقعي از خستگي جنگ را مي توان ديد. آن هم بعد از دو جنگ زميني در بيش از يك دهه كه با استقبال نظاميان هم روبرو نمي شود. جنگي كه از لحاظ مالي نسبت به جنگ عراق و افغانستان هزينه هايش نامشخص تر و غيرقطعي تر است.

 



حرف حساب جواب ندارد (خبر ويژه)

چرا مجريان اخراج شده بخش فارسي صداي آمريكا، به روند اخراج ها در اين رسانه اعتراض نمي كنند؟
گويانيوز با طرح اين پرسش نوشت: صداي آمريكا كه خاموش است. بهارلو و چالنگي پاسخگو باشند. اگر در زماني كه احمدرضا بهارلو با سابقه اي عالي رتبه، از صداي آمريكا يعني خانه دوم خودش به كنار گذاشته شد و مايه بهت و حيرت بينندگان يكي از برنامه هاي مهم يعني ميزگردي با شما فراهم گرديد، امثال چالنگي و سياوش آذري و حسن اردشير زارع به جاي سكوت، اعتراض مي كردند شايد امروز نوبت به يكايك اين عزيزان نمي رسيد كه به همان سرنوشت مبتلا گردند.
گويانيوز همچنين نوشت: بايد پرسيد چرا در زمان تظاهرات بعد از انتخابات سال 88 در خارج كشور، صداي آمريكا تجمعات را به صورت كاملا سليقه اي و انتخابي نشان مي داد به نحوي كه صداي اعتراض نوري زاده نسبتا محافظه كار در برنامه زنده به هوا برخاست؟! چرا از نشان دادن تجمعات اپوزيسيون با پرچم شير و خورشيد طفره مي رفت و بايكوت خبري واضحي در جريان بود ولي نمايش اكبر گنجي (با ممنوعيت حضور پرچم ملي شير و خورشيد)، با برنامه هاي ويژه! زنده و غير زنده و مصاحبه هاي متعدد همراه مي شد؟ چرا رنگ و بوي تحليل هايي از جنس سيروس آموزگار، سيامك شجاعي، عليرضا ميبدي، حسين فرجي و امثال اين تفكرات برانداز و معارض تماميت نظام اسلامي در صداي آمريكا اندك اندك رنگ باخت و جاي خود را به ديگراني داده كه همه مي بينيم؟
نويسنده تحليلي گويانيوز البته فراموش كرده كه همكاران رسانه هاي راه اندازي شده از سوي دولت هاي غربي، به تعبير گردانندگان راديو زمانه، صرفا بردگان رسانه اي محسوب مي شوند و حق هيچ اعتراضي را ندارند و حالا بايد از گويانيوز پرسيد چرا وقتي مقامات رسمي غرب گروه هاي اپوزيسيون ايراني را «برده» هاي خود ناميدند اعتراضي نكرديد! البته در پاسخ اين سؤال بايد گفت؛ حرف حساب جواب ندارد.

 



لگد اصلاح طلبان تلافي فريب 3 ساله بود! (خبر ويژه)

زد و خورد لفظي در ميان محافل اپوزيسيون پس از انتخابات تاريخي مجلس در 12 اسفند 90 رو به شدت گذاشته و گزارش ها از اختلافات شديد در ميان محافل نقش آفرين در فتنه سبز حكايت مي كند. حضور دقيقه 90 خاتمي در اين انتخابات با وجود برخي مواضع قبلي كه بوي همراهي با خط تحريم را مي داد، بر شدت اين مجادلات افزوده است.
پايگاه اينترنتي اخبار روز وابسته به طيفي از گروهك هاي مقيم اروپا در تحليلي تصريح كرد: وحدت عمل گروه هاي اپوزيسيون در تحريم انتخابات مجلس، با رأي خاتمي به جمهوري اسلامي شكست. مي شد اين موضوع را فراموش كرد اگر عده اي كه به اجبار در صف تحريم قرار گرفتند، پيگيرانه نمي كوشيدند به اين خيانت لباس مصلحت بپوشانند و مهم ترين دستاورد تحريم انتخابات يعني اتحاد عمل طيف هاي مختلف اپوزيسيون را مورد حمله قرار دهند و شب و روز اعلام كنند كه جنس آن ها از جنس «تحريميان» نيست. رفتار بخشي از اصلاح طلبان و رأي دادن خاتمي نيشتري بود بر بغض فروخورده پاره اي از اصلاح طلبان كه جايشان در صف تحريم انتخابات و يا «عدم شركت» در اين انتخابات نبود، اما مرعوب فضاي قبل از انتخابات شدند و فريب احتمال قهر مردم با انتخابات را خوردند.
«اخبار روز» نوشت: شركت محمد خاتمي در انتخابات براي اين دسته از اصلاح طلبان- دسته اي كه حالا از حضور او و راي او دفاع مي كنند- ضربه اي هولناك بود كه يكي از سنگرهايشان را فرو ريخت و پشتشان را در حضور با ترديد در صف تحريم، خالي كرد. در جنبشي كه تقريبا به طور يك پارچه تحريم انتخابات را اعلام كرده بود، رفتار خاتمي كه خود در ساختن اين يكپارچگي نقش داشت و در روز آخر، به همه آن چه گفته بود پشت پا زد، معناي ديگري جز خيانت ندارد. اما چرا عده اي مي كوشند به اين خيانت لباس مصلحت و بالاتر از آن خدمت بپوشانند؟
ارگان گروهك اتحاد جمهوري خواهان پيش بيني كرد: دفاع اين عده از رأي خاتمي، بيانگر افسوس و تأسف آنها از قرار گرفتن در جبهه تحريم است و مسلم است كه به تدريج اين موج بالا خواهد گرفت و اصلاح طلبان به انتقاد از مشي تحريم و كناره جويي از انتخابات روي خواهند آورد.
اخبار روز همچنين نوشته است: تحريم انتخابات به تحقق نپيوسته است، تبليغات حكومت و حضور مردم در پاي صندوق ها، اين فكر را كه نپيوستن به تحريم انتخابات، جدا ماندن از افكارعمومي و تنها ماندن در برابر توده مردم است تضعيف كرد در چنين فضايي پشيماني از سياست تحريم و كناره جويي از انتخابات، گسترش خواهد يافت. دفاع از رايي كه محمدخاتمي به صندوق انداخت پيش زمينه اعلام اين پشيماني است. در اين ميان اظهارات عباس عبدي بعد از شركت محمد خاتمي در انتخابات، دومين واقعه اي است كه «اپوزيسيون» را به تلاطم و واكنش وا داشته است. عبدي دو حرف زد. يكي اين كه سياست تحريم شكست خورده است و دوم اين كه خاتمي با راي دادن خود از جنبش سبز جدا شده است. ما پيش از اين درباره خوش بيني هايي كه مي تواند در مورد تحريم انتخابات به وجود بيايد و به سرخوردگي هاي بعدي بينجامد، هشدار داده بوديم. اگر كسي به اين اميد به تحريم پيوست كه مردم به طور گسترده از شركت در انتخابات خودداري كنند، بهتر است هيچ وقت دور و بر سياست تحريم نگردد.
از سوي ديگر شبكه اينترنتي بالاترين، با اشاره به مواضع اخير عبدي در عاقلانه توصيف كردن جدايي خاتمي از جنبش سبز و خودكشي توصيف كردن ادامه اين روند نوشت: از قصور و ضعف جنبش سبز و راهبران آن كه نقطه اوج آن در خانه نشيني 12 اسفند متجلي شد نبايد بسادگي گذشت. اگر اين قصور و خانه نشيني نبود امروز شاهد نبوديم كه اين اصلاح طلبان التقاطي اين چنين جسارت يابند و با نگاه عاقل اندر سفيه از انداختن راي نكبت بار خود به صندوق نه تنها دفاع كنند كه به تحريم كنندگان نيز بتازند. چنان كه عبدي مي گويد «در اصل عزم حكومت تفاوتي رخ نداده (نسبت به زمان قبل از خرداد 88)، ولي اشتباه اصلاح طلبان در انتخابات 88 بهانه شكل گيري اين وضع را فراهم كردو اكنون هم هيچ راهي جز اصلاح آن اشتباه وجود ندارد. هرگونه اصراري بر ادامه آن راه جز اين كه يك اشتباه به اشتباهات پيشين اضافه مي كند، نتيجه ديگري ندارد». منظور عبدي از اشتباه اصلاح طلبان در جريان انتخابات 88 پيوستن به «جنبش سبز» يا فراهم كردن زمينه آن بوده است.
بالاترين، اصلاح طلبان را از عوامل اصلي فلاكت اپوزيسيون معرفي كرده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14