(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 15 فروردین 1391- شماره 20173

كوتاه اقتصادي
توليد بنزين هواپيما در ايران به مرز صادرات رسيد
قاسمي: صنعت نفت ايران با تحريم خداحافظي كرده است
پيش فروش سكه اينترنتي مي شود
افندي زاده: قيمت بليت اتوبوس به نرخ قبل از نوروز برمي گردد
برنامه هاي ويژه وزارت راه و شهرسازي براي توسعه حمل و نقل هوايي، دريايي و زميني
كنترل نوسانات نرخ ارز در سال جاري
احتمال ساخت مسكن مهر در داخل شهر تهران
39 طرح صنايع پيشرفته امسال كليد مي خورد
معاون وزير نيرو: ايران برق اتمي صادر مي كند



كوتاه اقتصادي

¤ وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: ما در حال بررسي تعداد مشاغل ثبت شده در سامانه رصد هستيم و تاكنون هيچ عددي براي اعلام تعداد مشاغل ايجاد شده در سال 90 وجود ندارد. عبدالرضا شيخ الاسلامي، درباره تعهدات ايجاد 5/2 ميليون شغل در سال 90 اظهار كرد: آمار اشتغالي كه در استان ها ايجاد شده در سامانه رصد وارد شده و مشغول بررسي و پالايش آن ها هستيم.
¤ وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه واردات كالا در سال گذشته 7 درصد كاهش داشته است، گفت: نيمي از رديف هاي تعرفه اي موجود ارز مرجع 1226 توماني نمي گيرند اما براي نيمي ديگر تلاش داريم با همكاري بانك مركزي، ارز مورد نياز را به موقع تامين كنيم.
¤ معاون وزير امور اقتصادي و دارايي، ميزان سرمايه گذاري خارجي در سال گذشته را 3/5 ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: همچنين در اين سال سه ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي به كشور وارد شده است.
¤ دبيركل خانه صنعت و معدن ايران با تاكيد بر ضرورت حمايت هدفمند از توليد و صنعت گفت: من اعتقاد ندارم كه بايد به هر قيمت ممكن از همه توليدكنندگان و صنايع حمايت كرد. محسن شركا توضيح داد: بايد از توليد و صنعتي حمايت كرد كه از نظر اقتصادي به صرفه بوده و محصول آن نيز با كيفيت و داراي استانداردهاي لازم است.
¤ ميزان مبادلات برون مرزي برق ايران با كشورهاي همسايه به 1629 مگاوات رسيد. به گزارش پايگاه خبري وزارت نيرو، روز يكشنبه بيشترين ميزان واردات برق ايران از تركمنستان به ميزان 307 مگاوات و بيشترين ميزان صادرات برق ايران به عراق به ميزان يكهزار و 28 مگاوات بوده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 4460، 4461، 4440 الي 4449 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مديرعامل اتحاديه ماهيان سردآبي از شناسنامه دار شدن ماهي قزل آلا تا پايان فروردين ماه خبر داد و گفت: تا پايان فصل بهار نيز اين محصول همچون ديگر جاهاي دنيا به صورت شكم خالي و بسته بندي شده عرضه خواهد شد.محمدتقي لشكري در گفت وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به عرضه فله اي ماهي قزل آلا، تصريح كرد: سازمان دامپزشكي نظارتي بر عرضه اين محصول ندارد. اين در حالي است كه ماهي غذايي سريع الفساد است و بايد از مبدا يخگيري شود و در مزارع توليد برچسب و شناسنامه تاريخ توليد، قيمت براي مصرف كننده، وزن و ديگر مشخصه هاي توليد را داشته باشد.
¤ براساس آخرين اطلاعات منتشر شده در حال حاضر حداقل بين 30 تا 35 درصد از نياز بازار دخانيات كشور از محصولات قاچاق تامين مي شود.در حالي كه مصرف سيگار در كشور بين 60 تا 65 ميليارد نخ در سال برآورد مي شود، مديركل مبارزه با قاچاق شركت دخانيات ايران اعلام كرده كه در سال 1389 بالغ بر 20 ميليارد نخ سيگار به كشور قاچاق شده است. به گفته مصطفي كربلايي، حجم كشف سيگار قاچاق در سال 1389 بيش از 44 درصد نسبت به سال 1388 افزايش داشته است. اين در حالي است كه تاكنون آماري درباره حجم سيگار قاچاق شده به كشور در سال 1390 منتشر نشده است.

 



توليد بنزين هواپيما در ايران به مرز صادرات رسيد

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از آغاز صادرات بنزين هواپيما با استاندارد ياتا در سالجاري خبر داد و اعلام كرد: در حال حاضر روزانه 7 ميليون ليتر ظرفيت براي صادرات سوخت هواپيما توسط ايران وجود دارد.
جليل سالاري در گفتگو با مهر درباره جزئيات برنامه ايران براي صادرات بنزين هواپيما در سال 1391 گفت: از سال گذشته تاكنون با بهره برداري از طرحهاي گوگردزدايي در پالايشگاه هاي مختلف نفت همچون امام خميني شازند، تهران و آبادان امكان افزايش ظرفيت سوخت هواپيما در كشور فراهم شده است.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اعلام اينكه در حال حاضر بازاريابي گسترده اي براي صادرات سوخت هواپيما به بازارهاي بين المللي آغاز شده است، تصريح كرد: ايران آمادگي صادرات سوخت هواپيما به تمامي كشورهاي جهان را دارد.
اين مقام مسئول در تشريح استاندارد توليد سوخت هواپيماي صادراتي ايران اظهار داشت: ايران مطابق با استانداردهاي «ياتا» سوخت هواپيما را به بازارهاي جهاني صادر مي كند.
به گفته اين عضو هيئت مديره شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با تكميل و راه اندازي طرحهاي جديد پالايشگاهي امكان توليد و صادرات سوخت هواپيما با آخرين استانداردهاي يورو و اتحاديه اروپا فراهم شده است.
سالاري با بيان اينكه در شرايط فعلي بنزين با استانداردهاي جهاني به هواپيماهاي خارجي در فرودگاه امام خميني و ساير فرودگاه هاي كشور عرضه مي شود، تاكيد كرد: تحريم هاي بين المللي تاثيري در امضاي قراردادهاي فروش سوخت هواپيماي ايران ندارد.
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه پالايشگاه هاي نفت ايران از ظرفيت توليد چند ميليون ليتر سوخت هواپيما برخوردار هستند، توضيح داد: در حال حاضر به طور متوسط روزانه 3 تا 4 ميليون ليتر بنزين هواپيما در سطح كشور مصرف مي شود.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با يادآوري اينكه هم اكنون ظرفيتي براي توليد روزانه 11 ميليون ليتر سوخت هواپيما در سطح كشور وجود دارد، خاطرنشان كرد: بر اين اساس ظرفيت مازادي براي صادرات حدود 7 ميليون ليتر سوخت هواپيما با استاندارد بين المللي توسط ايران وجود دارد.
بنابراين گزارش، همزمان با راه اندازي طرح هاي جديد افزايش توليد سوخت هواپيما در پالايشگاه هاي نفت امام خميني شازند، شهيد تندگويان (تهران)، آبادان، لاوان و كرمانشاه، شمارش معكوس براي ورود ايران به باشگاه صادركنندگان اين فرآورده استراتژيك نفتي آغاز شده است.
با بهره برداري از خط لوله صادرات سوخت هواپيما در بندرعباس سالجاري نخستين محموله سوخت هواپيماي ايران به بازارهاي جهاني صادر شده است.
پيش بيني مي شود با راه اندازي اين واحدهاي جديد پالايشگاهي امكان افزايش ظرفيت توليد سوخت هواپيما با استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا در سطح كشور فراهم شود همچنين در اين واحدها ميزان گوگرد موجود در سوخت هواپيما از 3 هزار به حدود 10 تا 20 پي. پي.ام كاهش يافته است.
با آغاز توليد سوخت هواپيما با استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا در پالايشگاه هاي داخلي، ساخت خطوط لوله انتقال سوخت هواپيما از پالايشگاه نفت تهران و امام خميني شازند به برخي از فرودگاه هاي بزرگ كشور همچون فرودگاه امام خميني و مهرآباد تهران آغاز شده است.
در حال حاضر با راه اندازي 47 مركز سوخت رساني هوايي در مجموع به طور متوسط روزانه 3 تا 5 ميليون ليتر بنزين هواپيما در ايران مصرف مي شود.

 



قاسمي: صنعت نفت ايران با تحريم خداحافظي كرده است

وزير نفت با تأكيد براينكه ايران با تحريم هاي اعمال شده عليه صنعت نفت خداحافظي كرده از افزايش اختيارات وزارت نفت در سال 1391 خبر داد و گفت: اميدواريم امسال توليد نفت افزايش يابد.
رستم قاسمي با تشريح رويكردهاي وزارت نفت در سال 1391 كه از سوي مقام معظم رهبري سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» نامگذاري شده است، اظهار داشت: تحريم هاي اعمال شده عليه صنعت نفت ايران شكست خورده و مانع رشد و توسعه اين صنعت نخواهد شد. به گزارش روابط عمومي وزارت نفت، وي اظهار كرد: امروز تحريم صنعت نفت از ديدگاه مخالفان «تحريم سخت» تلقي مي شود ولي با اطمينان و شناخت از توانمندي هاي داخلي مي گويم صنعت نفت با تحريم خداحافظي كرده است.
وزير نفت افزود: با كمك كاركنان صنعت نفت در سال 91 اهداف صنعت نفت را با شتاب بيشتر پيش برده و با نيروي توانمند، متخصص و متعهد داخلي، برنامه هاي خود را دنبال خواهيم كرد.
قاسمي ادامه داد: با پيش بيني هاي صورت گرفته و حمايت هاي رئيس جمهوري و دولت و ساير مسئولان، سال 91 با مشكلات مالي كمتري رو به رو خواهيم بود و با منابع مالي جديد و مصوبه هاي مجلس اميدواريم از توانمندي هاي داخلي بيشتر استفاده كنيم.
وي تأكيد كرد: استفاده از منابع مالي بانكها، صندوق هاي انرژي و اوراق مشاركت، از برنامه هاي صنعت نفت در سال جاري است.
وزير نفت با بيان دستاوردهاي سال 1390 كه سال «جهاد اقتصادي» بود، افزود: سال گذشته سال بسيار خوبي براي صنعت نفت بود و به لطف خدا موفقيت هاي بسياري براي اين صنعت حاصل شد.
قاسمي افزود: ديدار مقام معظم رهبري در آغاز سال 90 از عسلويه و در پايان سال از پژوهشگاه صنعت نفت، پيام مهمي براي دنيا داشت و مسئوليت سنگيني براي كاركنان صنعت نفت به دنبال دارد.
اين مقام مسئول، ادامه داد: ما بايد بتوانيم رضايت مقام معظم رهبري را با برآورده ساختن خواسته هاي ايشان از صنعت نفت كسب كنيم.
وزير نفت افزود: سند توسعه ساخت داخل براي بسياري از تجهيزات مورد نياز صنعت نفت تهيه و تعيين تكليف شده و براي ساخت داخل بسياري ديگر از كالاهاي نفتي، زمان مشخص كرده ايم كه بايد در آن تاريخ ها، كالاهاي مورد نظر ساخت داخل شود كه در همين زمينه نيز، نقشه راه بخش عمده اي از فعاليت هاي پژوهش و فناوري تعيين شد.وزير نفت ادامه داد: طرح تحول در صنعت نفت براي توليد، بعد از بحثهاي فني كه در شركتهاي توليدي صورت گرفت تعيين تكليف شده و امروز ما مي دانيم كه در چه ماهي، در چه سالي و در چه ميداني چه ميزان توليد بايد داشته باشيم و نقشه راه شركت هاي توليدي كاملاً مشخص شده است.
به گفته وي نامگذاري سال 91 از سوي رهبر معظم انقلاب، برنامه ريزي شده و دقيق صورت گرفت و با توجه به اين مفاهيم، اين نامگذاري با محاسبات بسيار دقيق انجام شده است.
وزير نفت يادآور شد: مسئوليت صنعت نفت در سال جديد بسيار سنگين است و اميدواريم توليد نفت و گاز در كشور امسال افزايش يابد و روند صعودي در توليد را شاهد باشيم.
وي با بيان اين كه حمايت از توليد ملي در قالب ساخت تجهيزات مورد نياز صنعت نفت امكان پذير است، ادامه داد: بخش بزرگي از توليدات صنعتي كشور به تأمين نيازهاي صنعت نفت اختصاص دارد؛ به همين دليل سهم ايجاد اشتغال به واسطه صنعت نفت در مجموع كشور بالاست.وي ادامه داد: وزارت نفت از همه افرادي كه توانمندي و سرمايه در اختيار دارند، براي حضور در صنعت نفت استقبال مي كند.
وزير نفت درباره حمايت از نيروي كار نيز اظهار كرد: من بارها گفته ام و بر اين اعتقاد هستم كه نيروي انساني صنعت نفت داراي توانمندي هاي بسياري هستند.
قاسمي با تأكيد بر اهميت نقش نيروي انساني در تعالي صنعت نفت تصريح كرد: اگر بخواهيم در صنعت نفت تغيير ايجاد كنيم توسط نيروي انساني امكان پذير خواهد بود نه تجهيزات؛ بنابراين از همه كاركنان صنعت نفت به ويژه كاركنان عملياتي مي خواهيم كه توجهشان به سوي توليد و سازندگي در نفت باشد.

 



پيش فروش سكه اينترنتي مي شود

مدير كل ريالي و نشر بانك مركزي از تغيير شيوه پيش فروش سكه و راه اندازي سامانه اينترنتي خبر داد.
عباس كمره اي در گفتگو با مهر با اعلام اينكه پيش فروش سكه هاي بانك مركزي به زودي اينترنتي خواهد شد، گفت: با راه اندازي سايت و نرم افزار مربوطه ديگر مراجعه حضوري براي پيش خريد سكه از بين خواهد رفت.
مدير كل ريالي و نشر بانك مركزي با بيان اينكه بخش فناوري هاي بانك مركزي نرم افزار مربوط به پيش فروش سكه را اجرايي خواهد كرد، عنوان كرد: با راه اندازي سامانه، برنامه دور جديد پيش فروش سكه و چگونگي آن اطلاع رساني خواهد شد.
وي اعلام كرد: فعلاً بانك مركزي فروش سكه را از طريق بانك كارگشايي پيگيري مي كند و از چند روز آينده حراج سكه از سوي اين بانك آغاز خواهد شد.
وي اعلام كرد: فعلاً بانك مركزي فروش سكه را از طريق بانك كارگشايي پيگيري مي كند و از چند روز آينده حراج سكه از سوي اين بانك آغاز خواهد شد.
اين مقام مسئول در بانك مركزي از آغاز عرضه سكه هاي پيش فروش شده از تاريخ 29 فروردين ماه جاري خبر داد و افزود: پيش بيني مي شود دربازه زماني يك ماه پس از آغاز عرضه سكه حدود 4 ميليون و 100 هزار قطعه سكه وارد بازار شود، زيرا اين تعداد سكه پيش خريد شده و بايد تحويل شود.
كمره اي با ذكر اين مطلب كه ورود اين تعداد سكه به بازار مي تواند تأثيرگذار باشد، عنوان كرد: ورود اين تعداد سكه به بازار مي تواند ساير پارامترها و انتظارات قيمتي را برآورده كند و سفته بازي را كمرنگ نمايد.
مديركل ريالي و نشر بانك مركزي خاطرنشان كرد: ورود 4 ميليون و 100 هزار قطعه سكه جديد مي تواند بازار سكه را اشباع كند.
آرامش در بازار سكه
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر پيش بيني كرد، قيمت سكه طي هفته هاي آينده تغيير چنداني نخواهد كرد.
محمد كشتي آراي در گفت وگو با مهر افزود: طي حدود دو هفته گذشته يعني از روزهاي پاياني سال 90 تاكنون قيمت طلا در بازارهاي جهاني تغيير چنداني نداشته و دامنه نوسانات آن حدود 10 دلار بوده است و همين امر باعث شده كه در طول تعطيلات نوروزي قيمت طلا و سكه در بازار داخلي نوسان خاصي نداشته باشد.
كشتي آراي با بيان اينكه نوسانات قيمت سكه در اين مدت در حد 2 تا 3 هزار تومان بوده است، عنوان كرد: در حال حاضر با فعال شدن بازار سكه و طلا، گزارشي مبني بر افزايش تقاضا براي خريد نبوده است كه در پي آن شاهد افزايش قيمت ها باشيم.
وي اظهار داشت: هر ساله معمولا در اوايل فصل بهار تغييرات قيمت نفت در بازارهاي جهاني ايجاد مي شود اما امسال تغييرات زيادي را شاهد نبوديم كه تاثير زيادي بر قيمت طلا بگذارد.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر عنوان كرد: پيش بيني مي شود با توجه به اينكه قيمت سكه طي حدود 20 روز گذشته نوسان زيادي را نداشته است، طي يك هفته آينده هم وضعيت قيمت ها در همين حد باقي بماند و تغيير زيادي را نداشته باشد.
وي در مورد تاثير ورود سكه هاي پيش فروش شده بانك مركزي از اواخر ماه جاري به بازار گفت: بايد منتظر واگذاري و عرضه اين سكه ها باشيم تا بتوانيم تاثير آن را بررسي نمائيم، اين سكه ها بلافاصله وارد بازار نمي شود و هر زمان كه وارد شد با توجه به قيمت جهاني بايد تاثير آن را در نظر گرفت.
شايان ذكر است: ديروز قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني 1669 دلار بود. هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم در بازار 782 هزار تومان، طرح جديد 775 هزار تومان و نيم سكه 387 هزار تومان خريد و فروش شد. هر قطعه سكه ربع بهار آزادي نيز 206 هزار تومان و سكه گرمي 107 هزار تومان و قيمت هر گرم طلاي 18 عيار 78 هزار تومان بود.

 



افندي زاده: قيمت بليت اتوبوس به نرخ قبل از نوروز برمي گردد

رئيس سازمان راهداري از كاهش قيمت بليت اتوبوس هاي جاده اي به نرخ قبل از ايام نوروز خبر داد.
افندي زاده در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه از 25 اسفندماه تا سيزدهم فروردين ماه حدود 48 ميليون جابه جايي از طريق حمل و نقل عمومي جاده اي، ريلي، هوايي و دريايي صورت گرفت، اظهار كرد: اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 9 الي 10 درصد افزايش يافته است.
افندي زاده در ادامه آزادراه هاي تهران- كرج، كرج- قزوين، تهران- قم و بزرگراه مرودشت- شيراز و قائم شهر- ساري را پرترددترين مسيرها در ايام نوروز اعلام و تصريح كرد: همچنين استان هاي مازندران، تهران، البرز، فارس، گيلان و خراسان رضوي بيشترين ترددها را در ايام نوروز نسبت به ساير استان ها داشته اند.
وي در ادامه به مديريت سفرهاي نوروزي توسط مردم اشاره و اضافه كرد: به رغم سال هاي گذشته به دليل توجه مردم در ابتدا و انتهاي طرح نوروزي كمترين مشكل را از نظر تراكم ترافيكي داشتيم.
معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه گفت: محورهايي كه در سال هاي گذشته داراي ترافيك سنگين بوده اند در سال جاري ترافيك نيمه سنگين و روان داشته اند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي درباره ميزان تصادفات و تلفات ناشي از سوانح رانندگي در ايام نوروز اظهار كرد: اين آمار به طور معمول توسط پزشك قانوني يك ماه پس از انجام سفرها اعلام مي شود اما آمار اعلام شده توسط پليس نشان از كاهش 5/13درصدي تعداد تصادفات و همچنين 11 درصدي تلفات سرصحنه تصادفات دارند.
وي در ادامه افزود: با توجه به جبهه هاي هواي سرد، برف و كولاك در 27 و 28 اسفندماه و همچنين در هفته دوم سفرهاي نوروزي در شهرهاي غربي و شمالي كشور و مسدود شدن برخي محورها، راهداران تلاش بسياري براي ايجاد سفري راحت براي مردم نمودند.
افندي زاده با اشاره به اين كه با كمك راهداران نظارت بر سفرهاي نوروزي صورت گرفت و امكانات مناسبي به مردم ارائه شد، تصريح كرد: همچنين 156 ميليون تردد وسايل نقليه در راه هاي كشور صورت گرفت كه 89 درصد مربوط به وسايل نقليه سبك و 11 درصد مربوط به وسايل نقليه سنگين بوده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر اين كه آمار دقيق پس از پايان سفرهاي نوروزي در پانزدهم فروردين ماه اعلام مي شود، اضافه كرد: در ايام نوروز سال جاري بيش از 500 هزار تماس با تلفن گوياي 141 صورت گرفته است و اين نشان از آن دارد مردم اطلاعات مربوط به راه ها را از اين سامانه دريافت كرده و سفرهاي خود را مديريت كرده اند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در ادامه از كاهش قيمت بليت هاي اتوبوس به قبل از ايام نوروز خبر داد و گفت: در ايام نوروز براي جبران يك سرخالي وسايل نقليه حمل و نقل عمومي جاده اي افزايش قيمت بليت صورت گرفت اما با پايان طرح نوروزي كليه شركت ها موظفند بليت ها را با قيمت قبل به مردم ارائه دهند.
به گفته او، مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف با سامانه 1000143 تماس گرفته و يا به مراكز ادارات كل حمل و نقل مستقر در پايانه ها مراجعه كنند.

 



برنامه هاي ويژه وزارت راه و شهرسازي براي توسعه حمل و نقل هوايي، دريايي و زميني

وزير راه و شهرسازي با اعلام برنامه هاي وزارتخانه متبوع خود در سال 91 از توسعه حمل و نقل هوايي، دريايي و زميني به صورت ويژه خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، علي نيكزاد گفت: خريد هواپيماهاي جديد و احداث 1000 كيلومتر راه آهن از جمله اقدامات وزارت راه و شهرسازي در سال 91 است.
وي خاطرنشان كرد: در حوزه راه آهن چند كار بزرگ در دستور كار است كه پيگيري برقي كردن راه آهن مشهد- تهران به صورت ويژه پيگيري رفت و برگشت خط آهن تبريز به طول10 كيلومتر در مناطق 17 و 18 تهران و اتصال نقاط منقطع ريلي از آن جمله است.وزير راه و شهرسازي در مورد برنامه هاي اين وزارتخانه در بخش حمل و نقل دريايي افزود: در سال91 بنادر چابهار، شهيد رجايي و امام خميني(ره) در جنوب و بنادر كياشهر و چمخاله در شمال توسعه مي يابند.نيكزاد در ادامه از توسعه حمل و نقل زميني در سال جديد خبر داد و اظهار داشت: توسعه و نوسازي ناوگان زميني اعم از ميني بوس، اتوبوس، كرايه ها و كاميون مدنظر است كه با قوت پيگيري مي شود.
وي با اشاره به كاهش 15 درصدي تلفات جاده اي در سال 90 در مقايسه با سالهاي گذشته، از تلاش براي ارتقاء سطح راه ها، كنترل جاده ها با نصب دوربينهاي سرعت سنج، دوربينهاي تصويري و ديگر روشهاي نوين در سال 91 خبر داد.وزير راه و شهرسازي تأكيد كرد: در سال 91 اقدامات ويژه اي در توسعه حمل و نقل هوايي، دريايي و جاده اي، ساخت آزادراه و بزرگراه انجام خواهد شد.

 



معاون وزير اقتصاد اعلام كرد
كنترل نوسانات نرخ ارز در سال جاري

معاون وزير اقتصاد با اشاره به الزامات سال حمايت از توليد ملي بر كنترل نوسانات نرخ ارز در سال جاري تاكيد كرد.
محمدرضا فرزين در يادداشتي نوشت: يكي از بزرگترين و حياتي ترين سرمايه هاي كنوني كشور ارز حاصل از صادرات است كه بايد از آن حداكثر استفاده را كرد. تجربه سال هاي گذشته نشان داده كه هيچ نرخي در اقتصاد ايران به اندازه ارز تاثيرگذار بر متغيرهاي توليد، پس انداز، سرمايه گذاري و قيمت كالاها و خدمات نيست. تغيير شديد قيمت انرژي نتوانست در هيچ يك از متغيرها تاثير عمده اي داشته باشد، اما همين كه در ماه هاي پاياني سال غول خفته ارز بيدار شد تمامي بازارها را با اخلال مواجه كرد. لذا بايد با استفاده از سياست هاي مناسب ارزي اين سرمايه حياتي و استراتژيك كشور در اين مقطع حساس را صيانت كنيم.
بازار تك نرخي ارز و اعتماد به نيروهاي بازار براي ايجاد تعادل در نرخ ارز مناسب شرايط كنوني اقتصاد ايران نيست و بايد از تجارب دهه 70 براي مديريت اين بازار بهره جوييم.
بخش عمده اي از سياست هاي كنترل بازار كالا و خدمات وابسته به قيمت ارز است و در حضور نوسانات شديد نرخ ارز كنترل قيمت با استفاده از ابزارهاي غيرپولي در اين شرايط امكانپذير نيست. همچنين در سال آينده با مشكل تقاضاي بالاي سفته بازي ارز رو به رو خواهيم بود و حذف اين تقاضا و شكل گيري تقاضاي ارز براساس معاملات واقعي در بازار كالا و خدمات در قالب يك نظام كاملا مديريت شده بايد در دستور كار قرار گيرد.
فرزين افزود: در كنار مديريت ارز مديريت نقدينگي نيز از اهميت بالايي در اقتصاد كشور برخوردار است. آموزه هاي اقتصادي بيانگر آن است كه مهمترين عامل و ابزار مديريت نقدينگي توجه به بازده بازارهاي دارايي مالي و حقيقي است كه در بازار پول همان نرخ سپرده است.
در هر دوره اي كه بازارهاي موازي بازار پول از جمله بازار سرمايه، بازار ارز، طلا و مسكن از بازدهي بالايي به دلايل سفته بازي يا حتي معاملاتي برخوردار بودند توانستند نقدينگي موجود در اقتصاد را به سمت خود جذب كنند، براي مثال در سال هاي 1386 و 1387 بازار مسكن به ترتيب داراي بازدهي 6/18درصد و 8/17درصد در بازار تهران بود.
در حالي كه در اين دو سال هيچ يك از دو بازار ارز و بورس بازدهي مناسبي نداشتند و لذا بخش زيادي از نقدينگي را به سمت خود جذب كرد. در سال هاي 1388 و 1389 بازار سرمايه از متوسط بازدهي به ترتيب 8/58 و 8/85 درصد برخوردار بود و به همين دليل توانست اين بازار بخش زيادي از نقدينگي را جذب كند.
معاون وزير اقتصاد در ادامه محور بعدي حمايت از توليد داخلي را نهفته در سياست هاي تجاري كشور دانست و گفت: تعرفه ها، محدوديت هاي بازاري و غيربازاري در مسير واردات و صادرات كالا، برخورداري از ذخيره هاي مناسب كالايي و بالاخص مواد اوليه لازم براي توليدكنندگان لازمه چرخش فعاليت كارخانجات داخلي است. نه تنها بايد اين مواد به سهولت تامين شود بلكه از طرف ديگر با تثبيت نرخ ارز تامين اين مواد اوليه بايد از نوسانات قيمتي و كاهش هزينه خطر نوسانات نرخ ارز جلوگيري كنيم، مخصوصا در صورتي كه بخشي از منابع تامين مواد اوليه براي كارخانجات داخلي از محل صندوق توسعه ملي تامين شود، بايد حتما پوشش مناسبي درخصوص هزينه نوسانات ارز اين صندوق تامين كنيم.
در حال حاضر تركيب واردات و صادرات كشور تركيب نسبتا مناسبي است. البته بسياري از كالاهاي مصرفي به صورت قاچاق از مرزهاي كشور وارد مي شود كه اگرچه افزايش نرخ ارز مشكلاتي را در اقتصاد به وجود آورده، منجر به افزايش هزينه قاچاق كالاهاي وارداتي و كاهش قاچاق مي شود، عملا مي تواند به توسعه بازار كشور انجاميده و براي توليد داخلي كمك شاياني باشد.
وي سياست مهم ديگر در جهت حمايت از توليد را بهبود فضاي كسب و كار در كشور دانست و افزود: بخش عمده اي از مشكلات كنوني ما در فضاي كسب و كار به ديوانسالاري اداري ما برمي گردد و البته همه آن در حوزه دولت نيست و به كاركرد كل نظام اداري كشور برمي گردد.
براي مثال معيار شروع كسب و كار، شاخص اخذ محورها، شاخص ثبت و انتقال مالكيت، شاخص اخذ اعتبار و لذا ضروري است كه ارزيابي مستمري از فضاي عمومي كسب و كار كشور با هدف نمايش چهره اقتصاد در تعامل با بخش خصوصي، عمومي و سرمايه گذاران داخلي و خارجي صورت پذيرد.

 



احتمال ساخت مسكن مهر در داخل شهر تهران

مدير اداره كل مسكن و شهرسازي استان تهران از احتمال ساخت مسكن مهر در داخل شهر تهران خبر داد.
تقي رضايي با اشاره به پرداخت تسهيلات مسكن مهر به زمين هاي خالي داراي كاربري مسكوني سطح شهر، گفت: اگر مجبور باشيم، در شهر تهران هم پروژه مسكن مهر را شروع مي كنيم و اين امر مانعي ندارد. وي در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه مردم به سكونت در داخل شهر تمايل دارند، اظهار كرد: در اين راستا در مناطق خوب شهر مالكان زمين ها براي دريافت تسهيلات مراجعه هايي داشته اند كه در اين موارد روي قيمت ساخت نظارت كرده و آن را نهايي مي كنيم.
وي به زمين هاي خالي سطح شهر اشاره و اضافه كرد: در مورد زمين هايي كه متعلق به نيروهاي مسلح است قاعده خاصي وجود دارد و بايد دستور فرمانده معظم كل قوا در مورد آنها وجود داشته باشد.
مدير اداره كل مسكن و شهرسازي استان تهران ادامه داد: اگر اين زمين ها داراي كاربري مسكوني باشند و پروانه بگيرند و بخواهند به اعضاي واجد شرايط خودشان و يا مردمي كه شروط لازم مسكن مهر را دارند واحد مسكوني بدهند، در صورتي كه توازن منطقه به هم نخورد براي ساخت مسكن مهر تسهيلات پرداخت مي كنيم.
رضايي افزود: به طور كلي متولي زمين هاي بلاتكليف داخل شهرها شهرداري ها هستند و اما دولت هم بايد وضعيت زمين هاي بلاتكليف را مشخص كند و از آنها براي تأمين مسكن، فضاي سبز، درماني، آموزشي و... استفاده كند و حتي دستور رئيس جمهوري اين بود كه دستگاه هاي دولتي بايد زمين هاي خالي و بلااستفاده را در اختيار مسكن مهر قرار دهند و ما نيز بسياري از زمين ها را با استفاده از اين بند گرفته ايم.
مدير اداره كل مسكن و شهرسازي استان تهران با اشاره به ساخت واحدهاي مسكوني در بافت هاي فرسوده شهري در پي اجراي مسكن مهر و از محل خط اعتباري اين طرح، تصريح كرد: با اين اقدام در پي احياي بافت هاي فرسوده، توليد مسكن نيز انجام مي شود.
وي در ادامه با اشاره به اين كه براي بافت هاي فرسوده مصوب در طرح هاي تفصيلي شهري تسهيلات 20 الي 25 ميليون توماني با سود 12 درصد پرداخت مي شود، گفت: سود تسهيلات براي واجدان شرايط مسكن مهر پايين تر است.
رضايي با اشاره به اينكه سياست گذاري دولت در اين بخش موجب استقبال مالكان واحدهاي موجود در بافت و همچنين انبوه سازان نسبت به نوسازي شده است، اظهار كرد: در كنار نوسازي بافت هاي فرسوده با اجراي طرح مسكن مهر ملكي زمين هاي خالي سطح شهر سامان دهي مي شوند.

 



39 طرح صنايع پيشرفته امسال كليد مي خورد

رئيس هيأت عامل ايدرو گفت: سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در سال جديد 39 طرح صنايع پيشرفته را كه داراي مجوزهاي لازم و منابع مشخص هستند، كليد خواهد زد.
مجيد هدايت در جمع كاركنان سازمان گسترش در خصوص نحوه سرمايه گذاري ايدرو در توسعه صنايع پيشرفته اظهار داشت: در اين حوزه برابر قانون بايد كمتر از 50 درصد سرمايه گذاري كنيم كه لازمه آن يافتن شركا و سرمايه گذاران قوي است؛ زمينه اين كار در سال 90 فراهم شد و اكنون در توسعه صنايع پيشرفته با كساني سرمايه گذاري مشترك مي كنيم كه مي توانند منابع كافي براي شروع طرح و ايجاد زنجيره بازار داخلي و جهاني را فراهم كنند.
هدايت تصريح كرد: در خصوص نحوه سرمايه گذاري در توسعه مناطق كمتر توسعه يافته نيز با پيگيري بعمل آمده، مجوزهاي لازم از دولت اخذ شده و قوانين بودجه اي در سال 90 به ايدرو اجازه داد در 21 موضوع بالاي 50 درصد در اين مناطق سرمايه گذاري كند.
وي افزود: فراخوان ها و آگهي هايي براي جلب و جذب سرمايه گذاران در طرح هاي ايدرو در مناطق كمتر توسعه يافته پيش از سال نو منتشر شده و در سال جديد نيز منتشر خواهد شد.
هدايت با بيان اينكه مسير ايدرو و وظايف آن در سال جديد مشخص است، اضافه كرد: سازمان گسترش در پروژه هايي كه ارزش افزوده بالا ايجاد مي كند، قابليت ورود به بازار جهاني دارد و در دوره محدود تكثير مي شود، سرمايه گذاري مي كند تا كشور را صاحب ثروت كند.
رئيس ايدرو از طرح توليد بيوايمپلنت ها بعنوان مثالي روشن در اين زمينه ياد كرد و گفت: در سالهاي قبل با سرمايه گذاري محدود، گام هاي بلندي در توليد بيوايمپلنت ها برداشته شده بود كه تصميم گرفتيم با سرمايه گذاري بيشتر، هفت مركز توليد و يك مركز تحقيقات در اين حوزه ايجاد كنيم؛ شركتي در اين رابطه ثبت شده و در چند نقطه كشور، زمين ها مشخص شده و پروژه ها از درصد پيشرفت خوبي برخوردارند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بيان اينكه با راه اندازي هر دو فاز پارس جنوبي روزانه 15 تا 20 ميليون دلار ثروت براي كشور ايجاد مي شود، تصريح كرد: سازمان گسترش در سال هاي گذشته ساخت قطعات ثابت و دوار و برخي شيرها و تجهيزات ويژه صنعت نفت و گاز را شروع كرد و به توفيقاتي دست يافت ليكن اين توفيقات كافي نيست.

 



معاون وزير نيرو: ايران برق اتمي صادر مي كند

معاون وزير نيرو با اشاره به متنوع سازي سبد صادرات برق ايران از امكان صادرات برق اتمي به كشورهاي همسايه خبر داد.
محمد بهزاد در گفتگو با مهر با اشاره به برنامه وزارت نيرو براي متنوع سازي سبد صادرات برق ايران، گفت: در حال حاضر علاوه بر برق نيروگاه هاي حرارتي، گازي، سيكل تركيبي، برق آبي و دي جي، برق اتمي به هم به سبد صادرات انرژي كشور وارد شده است.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اعلام اينكه در شرايط فعلي ايران قراردادهاي متعددي براي صادرات برق به كشورهاي همسايه در دست اجرا دارد، تصريح كرد: براين اساس به افزايش ظرفيت توليد برق در نيروگاه بوشهر امكان صادرات برق اتمي هم در كنار ساير واحدهاي نيروگاهي كشور فراهم شده است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه هم اكنون صادرات برق ايران به كشورهاي مختلف شامل تركيبي از انواع برق هاي توليدي كشور است، اظهار داشت: سال گذشته توافق هاي جديدي با لبنان، عراق، سوريه، تركيه و پاكستان براي صادرات برق حاصل شد.
وي با اشاره به مذاكرات انجام شده با هند براي صادرات برق به اين كشور، يادآور شد: اين كشور درخواست حدود 6 هزار مگاوات برق از ايران را داشته است كه درخواست اين كشور در دست بررسي قرار دارد.بهزاد در گزارشي با اعلام اينكه سال گذشته صنعت برق ايران نهمين سال بدون قطعي سراسري شبكه برق را جشن گرفت، تبيين كرد: در حال حاضر ظرفيت توليد برق ايران به بيش از 65 هزار مگاوات رسيده است.
معاون وزير نيرو از افزايش حدود 4 هزار مگاواتي توليد برق ايران در سال 90 خبر داد و افزود: سال گذشته از مجموعه نيروگاه هاي حرارتي، گازي، سيكل تركيبي، تجديدپذير، برق آبي و توليد پراكنده در مجموع 240 ميليارد كيلووات ساعت، انرژي الكتريكي توليد شده است.
اين مقام مسئول همچنين تعداد كل انشعابات برق كشور را بيش از 27 ميليون انشعاب عنوان كرد و يادآور شد: با وجود افزايش تعداد انشعابات برق اما با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها مصرف برق كشور در سال گذشته در مقايسه با سال 1389 حدود 10 درصد كاهش داشت.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14