(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 17 فروردین 1391- شماره 20175

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چه چيز بايد تغيير كند؟ (يادداشت روز)
تشكيل كميته مشترك سه قوه پيشنهاد آيت الله آملي براي رونق توليد ملي
گل هميشه بهار (به جاي گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
استقبال عراق از پيشنهاد ايران براي ميزباني مذاكرات با 1+5
قاضي سراج : فساد في الارض اتهام تنها متهم پنجمين جلسه دادگاه فساد مالي
مشاور كروبي: چرا آمريكا ديگر ما را آدم حساب نمي كند؟! (خبر ويژه)
اگر ايراد نداشت كه امام مي پذيرفت ! (خبر ويژه)
هر ساعت 150ميليون دلار بر بدهي هاي آمريكا اضافه مي شود (خبر ويژه)
اردوغان: وقتي ولي فقيه مي گويد سلاح هسته اي حرام است يعني حرام است (خبر ويژه)
نتانياهو: ايران با انتخابات قوي تر شد ايراني ها حتي يك ميلي متر عقب نشيني نكردند (خبر ويژه)
هيچ يك از دوستان محمدرضا پهلوي سر جنازه او حاضر نشدند (خبر ويژه)



چه چيز بايد تغيير كند؟ (يادداشت روز)

1- مدتهاست آمريكا و چند كشور غربي همسو با آن از آنچه كه تحت عنوان «تغيير حكومت در ايران» نام مي بردند به موضوع «تغيير رفتار ايران» نزول كرده اند!
در همين سال هاي اخير و بطور مشخص قبل از انتخابات رياست جمهوري دهم در سال 88، آمريكايي ها با تمام پتانسيل و ظرفيت رسانه اي، مالي و سياسي «تغيير رژيم- بخوانيد حكومت- در ايران» را پيگيري و دنبال مي كردند!
در همان سال 88 و بعد از انتخابات رياست جمهوري گزارشي 160صفحه اي از مركز سابان وابسته به انديشكده آمريكايي بروكينگز منتشر شد كه به وضوح نشان مي داد آمريكا تغيير حكومت در ايران را از طريق كودتاي مخملي دنبال مي كند. گزارشي كه توسط استراتژيست هاي برجسته بروكينگز همچون «كنت ام پولاك»، «مارتين اينديك»، «دانيل ال باي من»، «سوزان مالوني»، «مايكل اي اوهانلون» و «بوروس ريدل» تدوين و تهيه شده بود.
گفتني است؛ مركز سابان كه وابسته به بروكينگز است از سوي يك ميلياردر صهيونيست به نام «حيم سابان» (chaim) راه اندازي شد.
انديشكده بروكينگز نيز كه از مراكز تصميم ساز در آمريكا به حساب مي آيد منابع مالي خود را از بنياد فورد و راكفلر وابسته به سازمان سيا-CIA- و برخي از پيمانكاران وزارت دفاع تامين مي كند. البته بانك هايي مثل «بانك آمريكا» (Bank of America) و يا «بانك جي پي مورگان» (Jp Morgan) هم ساپورت مالي بروكينگز را بر عهده دارند.
به لحاظ سياسي همان نقش استراتژيكي را كه بروكينگز براي دموكراتها ايفا مي كند انديشكده آمريكن اينتر پرايز براي جمهوري خواهان در آمريكا بر عهده دارد.
اما در اين ميان ارتباط محدود و خاصي ميان بروكينگز با مركز عمليات نئوكان ها يعني آمريكن اينترپرايز وجود دارد.
موضوع تغيير حكومت در ايران قبل از فتنه سال 88 از جمله موضوعاتي بود كه مؤسساتي مانند بروكينگز و آمريكن اينترپرايز را به هم نزديك كرده بود تا خطاي تحليل در راهبرد تعيين شده به حداقل برسد.
طرفه آنكه يكسال پس از حوادث و وقايع فتنه 88 كه خط براندازي نظام جمهوري اسلامي دنبال مي شد مركز سابان در اواخر سال 89 طي يك گزارش تحليلي كه در وب سايت مؤسسه بروكينگز منتشر شد به صراحت و عجزآلود اذعان كرد كه؛ «وقوع براندازي در جمهوري اسلامي ايران غيرممكن است.»
خب؛ اينجاست كه آمريكايي ها دست از پا درازتر به عنوان «تغيير رفتار ايران» دست يازيده اند اما اكنون اين پرسش مهم پيش كشيده مي شود كه آيا در راهبرد آنچه كه تغيير رفتار ايران نام نهاده اند موفقيتي حاصل شده است؟
2- آمريكايي ها اين بار براي پيش بردن راهبرد تعيين شده خود در رويارويي با ايران يعني آنچه كه تغيير رفتار جمهوري اسلامي نام نهادند بزنگاه انتخابات مجلس نهم را برگزيدند. از همين روي؛ در يك پروسه زماني 6 ماهه قبل از انتخابات، فشارها عليه ايران را در سه پروژه بزرگ «تحريم ها»، «هسته اي» و «حقوق بشر» به سقف رساندند تا به زعم خودشان مشاركت در انتخابات را به چالش كشانده و نهايتاً ايران اسلامي را به آن رفتاري كه مي پندارند مجبور ساخته تا ديگر ايران خار چشم آمريكا در جاي جاي خاورميانه و سد راه زياده طلبي هاي نظام سلطه در منطقه نباشد و بالاخره در شرايط خطير منطقه اي الگو بودن جمهوري اسلامي مخدوش شود.
اما مشاركت 65درصدي ملت بصير ايران در انتخابات مجلس نهم نقشه هاي مراكز تصميم گير و تصميم ساز آمريكا را نقش بر آب كرد.
3- آنچه كه قابل اعتناست تداوم سياست فشار عليه ايران از سوي آمريكا و چند كشور غربي پس از انتخابات مجلس نهم است كه از ملت بزرگ ايران به تعبير رهبر انقلاب سيلي سختي خوردند.
كماكان آمريكايي ها در سه ساحت «تحريم ها»، «هسته اي» و «حقوق بشر» بر ضد ايران پافشاري مي كنند تا به اصطلاح گزينه راهبردي شان يعني تغيير رفتار ايران را اجرايي نمايند!
در بحث «تحريم ها» آمريكا و غرب نه تنها سياست تحريمي شان عليه ايران را بخصوص در دو حوزه بانك مركزي و نفت اصلاح نكرده اند بلكه پس از آن تحريم هاي يكجانبه ديگري را پيش كشيدند و در يك اقدام تكراري، بي خاصيت و نخ نما شده پاره اي ديگر از مسئولان ارشد جمهوري اسلامي را مورد تحريم قرار دادند.
در مقوله «هسته اي» نيز هر چند اواخر فروردين ماه- اواسط آوريل- مذاكرات ايران با گروه 1+5 از سرگرفته مي شود ولي كماكان و بخصوص اين روزها و در آستانه مذاكرات، نغمه زورگويي و بي منطقي آنها به گوش مي رسد. همين دو روز پيش خبرگزاري رويترز در گزارشي ادعا كرد كه درخواست كاهش سطح غني سازي از 20درصد به 5/3درصد مهم ترين درخواست 1+5 در مذاكرات آوريل است!
در موضوع «حقوق بشر» هم ماموريت احمد شهيد براي به اصطلاح گزارشگري از وضعيت حقوق بشر در ايران تمديد شد.
شوراي حقوق بشر سازمان ملل در 3 فروردين سال جاري- 22مارس- با يك راي ضعيف و حداقلي يعني 22 راي موافق از 47 كشور عضو در حالي ماموريت احمد شهيد را تمديد كرد كه از ابتدا تعيين گزارشگر ويژه- و نه موضوعي- براي ايران غيرقانوني بود و تصويب قطعنامه براي تعيين گزارشگر و بعد انتخاب احمد شهيد به عنوان گزارشگر با كارگرداني آمريكا صورت گرفت.
اما با همه اين تقلاها و تحركات براي آنچه كه تغيير رفتار ايران نام نهاده شده و بدان دل بسته اند بايد ديد چه طرفي بسته اند؟
4- اجازه بدهيد براي پاسخ به سوالي كه در بند قبل مطرح شد بدون مقدمه چيني به سراغ منابع غربي و آمريكايي برويم و اين بار هم انديشكده بروكينگز. اين انديشكده اخيرا در ارزيابي برنامه ريزي هاي آمريكا بر ضد ايران بويژه در موضوعات حساسي چون «تحريم ها» و «هسته اي» مي نويسد: «واشنگتن آنجا كه بايد كم آورده است: ايجاد تغييرات اساسي در رفتار ايران» و بلافاصله مي افزايد: «تحريم ها رهبران ايران را متقاعد نكرده بلكه به سود آنهاست كه آرمان هاي هسته اي خود را رها نكنند و يا لااقل وارد گفت وگوهايي جدي با واشنگتن شوند و در عوض واشنگتن در گرداب طرز فكر خود گرفتار شد؛ طرز فكري كه بنا به گفته «دنيس رايس» مشاور ارشد سابق كاخ سفيد بر اين مبناست كه «فشار كارساز است». دنبال كردن اين فرمول توسط دولت [اوباما] منجر به ايجاد يك حلقه باطل شد؛ زماني كه فشار براي رسيدن به هدف مورد نظر جواب نداد، تنها راه حل فشار بيشتر است».
بروكينگز سپس درباره ناكارآمدي فرمول ياد شده خاطر نشان مي كند: «ايران در طول تاريخ نشان داده است كه ظرفيت مقابله با مشكلات را براي رسيدن به اهداف مورد نظر خود دارد. اين كشور در نتيجه تاثيرات انقلاب [اسلامي] و جنگ با عراق، در تحمل مشكلات شديد اقتصادي تجارب گسترده اي دارد.»
در همين راستا نظر شخصي مثل تام دونيلون مشاور امنيت ملي دولت اوباما نيز خواندني است كه به صراحت مي گويد واشنگتن در تغيير اساسي رفتار ايران ناموفق بوده است.
5- و بالاخره بايد خاطر نشان كرد كه علت العلل ناكامي و شكست آمريكا در رويارويي با ايران علاوه بر اشتباه محاسباتي دولتمردان واشنگتن از توان خود به محاسبات غلط و عدم شناخت قدرت و اقتدار واقعي ايران كه برخاسته از ايمان راسخ آنان به آموزه هاي اسلام ناب محمدي(ص) است مربوط مي شود. اگر غير از اين است چرا نتيجه تحريم ايران، گلوي آمريكا و اروپا را مي فشارد تا جايي كه بحران انرژي بنزين دزدي را در ايالت هاي آمريكا فراگير كرده و قيمت هر گالن بنزين در افزايشي بي سابقه به مرز 5 دلار رسيده است؟ در موضوع حقوق بشر نيز سيماي بدون رتوش آمريكا در اثر جنبش فراگير تسخير وال استريت برملا شده است و امروزه، اين سوال جدي در افكارعمومي دنياست كه چرا آمريكا كه داعيه حقوق بشر دارد تحت هر شرايطي از رژيم جعلي و كودك كش رژيم صهيونيستي حمايت مي كند؟ نمونه اخير آن را مي توان در راي منفي آمريكا به قطعنامه شوراي حقوق بشر درباره شهرك سازي هاي غاصبانه و متجاوزانه رژيم صهيونيستي آدرس داد كه تنها آمريكا از ميان 47 عضو اين شورا، حقوق حقه مردم فلسطين را زيرپا گذاشت!
در بحث هسته اي هم بايد جان مطلب را از زبان سردبير فارين پاليسي شنيد كه بدون پرده گفت؛ ايران چون به آمريكا «نه» مي گويد مورد هجمه و غضب قرار گرفته است.
بنابراين آمريكايي ها بايد بجاي خيال خام تغيير رفتار ايران در برابر عربده كشي هاي واشنگتن به تغيير نگاه خودشان به ايران قدرتمند هسته اي بينديشند كه به تعبير برخي از منابع غربي و منطقه اي چاره اي ندارند جز آن كه رقص قدرت ايران را ببينند.
حسام الدين برومند

 



تشكيل كميته مشترك سه قوه پيشنهاد آيت الله آملي براي رونق توليد ملي

رئيس قوه قضاييه تشكيل كميته اي مشترك ميان سه قوه به منظور بررسي و تدوين راهكارهاي مناسب اجرايي كردن بحث حمايت از سرمايه و توليد ملي را خواستار شد.
آيت الله صادق آملي لاريجاني ديروز در جلسه مسئولان عالي قضايي به ديدار روز سه شنبه مسئولان نظام و تاكيد دوباره مقام معظم رهبري در اين ديدار بر حمايت از توليد ملي اشاره كرد و گفت: حمايت از توليد ملي اگرچه هميشه مطلوب بوده است اما در برهه فعلي و در حالي كه تمام تلاش دشمنان به خيال واهي خود فشار اقتصادي و تسليم ملت ايران است، حمايت از توليد ملي اهميت بسيار بيشتري مي يابد.
وي تصريح كرد: حمايت عملي از توليد ملي فضاي اقتدار ملي كشور را توسعه مي دهد و مسير مطلوبي براي پشت سر گذاشتن هجمه هاي شديد عليه ايران باز مي كند و اميدواريم امسال با كار و تلاش بيشتر همه جانبه مردم و مسئولان فشار و هزينه كمتري به مردم تحميل شود.
رئيس قوه قضاييه از دولت و مجلس خواست با نظارت و تلاش بيشتر فضاي مناسبي را براي حمايت از سرمايه گذار ايراني و توليد ملي فراهم كنند و بر بازارهاي اقتصادي از جمله طلا و ارز نظارت بيشتري داشته باشند.
آملي لاريجاني با اعلام آمادگي قوه قضاييه در برنامه ريزي و حمايت از توليد ملي تشكيل كميته اي مشترك ميان سه قوه به منظور بررسي و تبيين و تدوين راهكارهاي مناسب اجرايي كردن بحث حمايت از سرمايه و توليد ملي را خواستار شد و گفت: قوه قضاييه آماده همكاري براي تحقق عملي شعار توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني است.
رئيس دستگاه قضايي در پايان سخنان خود به تشريح برخي ديگر از اقدامات قوه قضاييه در سال 91 پرداخت و از توسعه استفاده از فناوري هاي نوين در سطح اين قوه و نيز تشكيل معاونت راهبردي با هدف برنامه ريزي مطالعات و نظارت بر ميزان اجرا و پيشرفت برنامه هاي مدون شده خبر داد.
وي همچنين تشكيل معاونت فرهنگي با هدف توسعه فعاليت هاي فرهنگي و اخلاقي با توجه به ضرورت ارتقاي مدارج اخلاقي و معنوي در قوه قضاييه و نيز تشكيل مركز رسانه اي قوه قضاييه را از ديگر برنامه هاي پيش روي دستگاه قضايي در سال جاري برشمرد.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به اين كه هدف قوه قضاييه «تبليغ كردن» نيست، اعلام كرد: توسعه اطلاع رساني مناسب و بهينه و انجام امور فرهنگي به خوبي مي توانند در بحث پيشگيري به قوه قضاييه كمك كنند و اين مسئله با تبليغات متفاوت است و ما اميدواريم با تقويت اين امور بتوانيم ميزان وقوع جرائم و نيز هزينه هاي مقابله با جرائم را كاهش دهيم.
وي توسعه استفاده از فناوري هاي نوين و تعمين به تمام دستگاه قضايي پس از انجام دوره آزمايشي آن را، از رويكردهاي قوه قضاييه در سال 91 با هدف تسهيل خدمت رساني به مردم و مراجعان به دادگاه ها، دادسراها و سازمان هاي تابعه قضايي اعلام كرد.
رئيس دستگاه قضايي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تناقض غربي ها در برخورد با مسئله سوريه و با يادآوري سابقه طولاني استعمارگري كشورهاي غربي، رفتارهاي فعلي و تناقض هاي موجود غربي ها بويژه آمريكا در برخورد با كشورهاي مختلف را به مراتب بدتر از دوران استعمار قديم توصيف كرد و افزود: كشورهاي غربي فرياد مظلومان و بي پناهان كشور بحرين را كه خواهان برابري در حق راي هستند نمي شنوند و در مقابل، تمام تلاش خود را براي شكستن خط مقدم مقاومت در سوريه از طريق اعمال فشار و حتي مسلح كردن مخالفان دولت قانوني به اين كشور ادامه مي دهند و در عين حال مدعي دفاع از حقوق بشر نيز هستند.
گفتني است، در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي موضوع حبس الكترونيك، پس از ارائه گزارشي از سوي رئيس سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه، آملي لاريجاني با تاكيد بر ضرورت اجرايي و عملياتي شدن طرح حبس الكترونيك گفت: در قانون برنامه پنجم اين موضوع لحاظ شده است و اجرايي شدن اين طرح كمك موثري در كاهش معضلات مربوط به زندان ها خواهد بود.
همچنين در جلسه ديروز بحث و بررسي دستورالعمل ساماندهي واحدهاي اجراي احكام كيفري ادامه يافت و تصميمات مقتضي اتخاذ شد.
در ابتداي اين جلسه آيت الله آملي لاريجاني با تسليت ايام فاطميه، سخناني را درباره شأن و جايگاه ائمه اطهار و مراتب انساني آنان مطرح كرد.

 



گل هميشه بهار (به جاي گفت و شنود)

در سالروز شهادت ريحانه رسول(ص) و بزرگ بانوي از آغاز تا پايان جهان، حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها، اين ستون را به گزيده اي از تركيب بند زهرايي(س) عليرضا غزوه، شاعر متعهد و بلندآوازه انقلاب، اختصاص مي دهيم؛
شوق عراق و شور حجاز است در دلم
جامه دران و سوز و گداز است در دلم
پل مي زنم به خويش مگو از كدام راه
راهي كه رو به آينه باز است در دلم
قد قامت الصلاه من از جاي ديگر است
قد قامت كدام نماز است در دلم
شب را چراغ گم شدن روز كرده ام
ذكرت چراغ راز و نياز است در دلم
تشبيه نارساست، حقيقت كلام توست
ابهام و استعاره، مجاز است در دلم
مجموعه نياز تويي اي نماز ناب
ديگر چه حاجتي به نياز است در دلم
ياس كبود پيش تو خار است فاطمه(س)
نامت گل هميشه بهار است فاطمه(س)
شب را خدا ز شرم نگاه تو آفريد
خورشيد را ز شعله آه تو آفريد
شمسي تر از نگاه تو منظومه اي نبود
صد كهكشان ز ابر نگاه تو آفريد
آه اي شهيده اي كه شهادت سپاه توست
جان را خدا شهيد سپاه تو آفريد
هر جا كه نور بود به گرد تو چرخ زد
ما را چو گرد بر سر راه تو آفريد
اي پشتوانه دو جهان، عشق را خدا
با جلوه و جلالت و جاه تو آفريد
تقواي محض، عصمت خالص، گل خدا!
آخر چگونه شعر كنم قصه تو را؟
تو آمدي و زن به جمال خدا رسيد
انسان دردمند به درك دعا رسيد
تو آمدي و مهر و وفا آفريده شد
تو آمدي و نوبت عشق و حيا رسيد
هاجر هر آن چه هروله كرد از پي تو كرد
آخر به حاجت تو به سعي صفا رسيد
احمد(ص) اگر به عرش فرا رفت با تو رفت
مولا اگر رسيد به حق با شما رسيد
داغ پدر سكوت علي(ع)، غربت حسن(ع)
شعري شد و به حنجره كربلا رسيد
در تل زينبيه غروبت طلوع كرد
با داغ تو قيامت زينب(س) فرا رسيد
با محتشم به ساحل عمان رسيد اشك
داغ تو بود بار امانت به ما رسيد
تسبيح توست رشته تعقيب واجبات
قد قامت الصلاتي و حي علي الصلاه

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ بر آيت عصمت و نجابت صلوات
بر مادر حجت و امامت صلوات
رحماني
¤ يادداشت روز كيهان به قلم مدير مسئول محترم روزنامه كه در پاسخ به اظهارات آقاي هاشمي رفسنجاني نوشته شده بود بسيار مستدل و منطقي و حرف دل همه مردم متعهد و فداكار ايران است.
احمد قانعي و دهها تماس تلفني ديگر
¤ ما و شما تا ابد به آنهايي كه در غربت و تنهايي و در درد و رنج و خون و عطش، قمقمه ها را در شلمچه و طلائيه و فكه زير خاك مي كردند تا كمتر به ياد آب بيفتند مديون هستيم. چه انسان هاي پستي هستند كساني كه امروز غيرت را زير خاك كرده و سر به آستان دشمن پست و پليد مي سايند و پاي كثيف خود را روي خون پاك شهدا مي گذارند.
1606---0912
¤ سال حمايت از كار و سرمايه و توليد ايراني نه در قالب شعار بين مسئولين و يا احيانا بيلان كار بايد مورد توجه قرار گيرد بلكه يك سياست اجرايي است كه بايد قويا دنبال شود و پشتوانه قانوني نيز براي آن تدوين گردد. چرا كه تحقق آن علاوه بر اشتغال زايي و روحيه خودباوري، سنگري براي مقابله هميشگي با تهديد و تحريم خواهد بود.
طالعي
¤ مهمترين اقدام براي حمايت از كار و سرمايه ملي- كه مقام ولايت امر به عنوان نقشه راه امسال مطرح نمودند، بالا بردن كيفيت توليدات داخلي و جلوگيري از تبليغات سوء سودجويان براي اجناس خارجي است.
7261---0911
¤ در سال توليد ملي و حمايت و پشتوانه قرار دادن كار و سرمايه ايراني بايد با سوءاستفاده برخي اصناف كه كالاهاي قاچاق و وارداتي را به نام توليد ايراني به مردم تحميل مي كنند ، برخورد كرد . با وجود در اقليت بودن اين گونه اصناف جا دارد سازمان تعزيرات با برخورد قانوني با اين روشها كه جنبه فريب و به بازي گرفتن احساسات ملي و ميهني و اسلامي دارد مجازاتهاي تعزيراتي شديدتري را براي افراد متخلف درنظر بگيرند.
گودرزي
¤ اميدوارم در سال توليد ملي ميلياردها مترمكعب آب مازاد رودهاي گلستان- مازندران كه مسرفانه به دريا مي ريزد به يك ميليون هكتار اراضي استان گلستان هدايت شود تا با افزايش فوق العاده توليدات، ايجاد كار و سرمايه سرشار، تورم و گراني كنترل و بيكاري مهار گردد.
1233---0911
¤ اميدوارم در سال جديد كه سال توليد ملي و حمايت از سرمايه و كار ايراني نامگذاري شده شركت هاي توليدكننده خودرو كيفيت محصولات خود را بالا ببرند تا مردم به توليد داخلي اطمينان پيدا كنند و بدين وسيله امر رهبري تحقق پيدا بكند.
0556---0912
¤ با توجه به نامگذاري سال 91 به سال حمايت از توليد ملي متاسفانه برنامه90 شبكه 3 به تبليغ محصول فرانسه مبادرت ورزيد. آيا اين دهن كجي محض به توليد داخل نيست؟ از كيهان تقاضا مي شود به مسئولين اين سازمان تذكر دهد.
جمعي از مردم جزيره قشم
¤ با افول تمدن غرب بسياري از جوانان را شاهد هستيم كه در داخل كشور به مساجد و اماكن مذهبي رو آورده اند. مشكل اين است كه بعضي از ما توانايي تعامل با آنان را نداريم.
6629---0913
¤ با نمايش چند سريال سرگرم كننده نبايد انتظار داشت كه جوانان كشور تشويق به ازدواج و تشكيل زندگي مشترك شوند. مسئولين بايد زمينه هاي مختلف را براي اين كار فراهم بكنند.
8516---0919
¤ در برنامه هاي نوروز تلويزيون امسال متاسفانه شاهد پخش فيلم هاي سينمايي بوديم كه در آنها حرمت رابطه محرم و نامحرم ناديده گرفته شد. از مسئولين مربوط در صدا و سيما انتظار مي رود نظارت و دقت بيشتري در اين رابطه داشته باشند.
4967---0912
¤بنده معتقدم دولت به جاي پرداخت تسهيلات سنگين به بعضي شركت ها مبالغ كمتري براي ايجاد كارگاه هاي كوچك و زودبازده اختصاص بدهد كه هم پول دولت برگردد و هم اقتصاد كشور رونق بگيرد.
جهاني
¤محتواي مقاله «از علي دايي تا دايي علي» كيهان 14/1/91 كه اشاره اي به وضعيت غيرقابل قبول جانبازان داشته حداقل در شهرستان اصفهان كه بنده زندگي مي كنم و از نزديك شاهد هستم واقعيت دارد. جانبازان قطع نخاعي را مي شناسم كه در مورد درمان خودشان سرگردان شده اند و هزينه تخت بيمارستان را خودشان مي پردازند.
دكتر طوسي زاده از اصفهان
¤ما دانشجويان تربيت معلم ورودي 88 هستيم كه طبق مصوبه مجلس مي بايست در حال حاضر استخدام مي شديم، ولي وزير محترم اعلام مي دارند كه اين مصوبه به وزارت ابلاغ نشده و در روزنامه هاي كثيرالانتشار هم درج نگرديده است. از مسئولين امر درخواست رسيدگي داريم.
جمعي از دانشجويان تربيت معلم
¤چرا بانك صادرات دامغان تكليف اقساط مسكن مهر را مشخص نمي كند تا متقاضيان از بلاتكليفي رهايي يابند.
مهدي از دامغان
¤چرا در ايام نوروز كه مردم نياز به خريد ميوه داشتند بازار و ميادين تره بار تعطيل بود تا برخي مغازه دارهاي بي انصاف شهروندان را در مضيقه قرار بدهند و نقره داغ كنند.
8949---0912
¤شركت همراه اول از يك طرف نرخ مكالمات تلفن اعتباري را افزايش داده و از سوي ديگر امتيازي تحت عنوان اعتبار اوليه بابت هر شارژ ريالي براي مشتريان در نظر گرفته است تا در حقيقت پوششي براي پنهان كردن گران فروشي خود باشد. البته مردم اين گونه روش ها را خيلي زود تشخيص مي دهند.
8516---0919
¤گچ و خاك در هر كيسه 300 تومان گران تر فروخته مي شود. مامورين تعزيرات حكومتي هم تلفن را روي پيغام گير گذاشته اند. با اين روش مردم چه بايد بكنند.
3859---0915
¤در يكي از سايت ها خواندم كه سازمان گردشگري به خارجي ها اجازه داده است بدون داشتن گذرنامه براي ديدن اماكن زيارتي و سياحتي به ايران بيايند. اگر اين خبر صحت داشته باشد موضوع جاسوسي افراد جاسوس كه تحت پوشش توريست كار جاسوسي را انجام مي دهند چه مي شود؟
احمدي
¤حمل سلاح سرد باعث اخلال در امنيت ساكنين شهرك قائميه اسلامشهر شده است. از مسئولين امر تقاضا داريم براي رفع دغدغه اين ناامني كه به وجود آمده كاري بكنند.
3419---0935
¤اگر در مسير رودخانه صخره سنگ نباشد صداي آب دلنواز و قشنگ نيست. وجود موانع و مشكلات موجب زيبايي زندگي است.
4107---0911
¤روز طبيعت به پارك شريعتي سه راه ضرابخانه رفتيم. متاسفانه جايي براي اقامه نماز پيدا نكرديم در صورتي كه در گذشته مكاني را براي اقامه نماز در نظر گرفته بودند، اما مسئولين پارك گفتند آن را جمع كرده اند. مسئولين امر پاسخگو باشند.
محمد مهدي رحماني
¤وجود افاغنه و آن هم به تعداد زياد در شهرستان اهواز مشكلات زيادي را براي مردم منطقه به وجود آورده است. چرا مسئولين قانون را در مورد بازگرداندن اين افراد به كشورشان كاملا اجرا نمي كنند؟
1908---0916
جوابيه روابط عمومي شهرداري منطقه 12
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه كيهان مورخ 24/12/90 درخصوص كوچه شهيد اله وردي به اطلاع مي رساند:
طبق اعلام حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك منطقه، خيابان شهيد اله وردي، خياباني محلي است و عبور خودروهاي باري از معبر فوق ممنوع مي باشد در اين خصوص با راهور منطقه جهت اعمال قانون هماهنگي لازم بعمل آمد.
 



استقبال عراق از پيشنهاد ايران براي ميزباني مذاكرات با 1+5

سرويس سياسي-
هوشيار زيباري وزير خارجه عراق با صدور بيانيه از سفر هيئت بلندپايه شوراي امنيت ملي ايران به بغداد خبر داد.
پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه عراق با انتشار بيانيه اي اعلام كرد «هوشيار زيباري» وزير امور خارجه عراق روز دوشنبه با هيئت بلندپايه شوراي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران به رياست علي باقري نماينده امور سياسي و بين المللي ايران ديدار كرد و افزود: هيئت ايراني تمايل كشورش را براي ميزباني عراق براي نشست بين المللي پنج بعلاوه يك درباره برنامه هسته اي در چهاردهم آوريل (بيست و ششم فروردين) در بغداد ابراز كرد.
اين بيانيه حاكيست وزير امور خارجه عراق نيز از اين پيشنهاد استقبال و تأكيد كرد تماسهاي لازم با طرفهاي مربوط در خصوص اين پيشنهاد صورت خواهد گرفت. اين هيئت كه حسن دانائي فر سفير ايران در بغداد و شماري از مسئولان وزارت امور خارجه در آن حضور داشتند تحولات منطقه را نيز بررسي كردند.
مكان مذاكرات را
ايران تعيين مي كند
علي اكبر صالحي در حاشيه جلسه ديروز هيئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: بحث مكان برگزاري مذاكرات در بغداد و همچنين چين مطرح بوده است و اين موضوع روندي دارد كه بايد به توافق طرفين برسد.
وي گفت: برگزاري مذاكرات در استانبول پيشنهاد اوليه ما بود كه اروپايي ها ابتدا رد و سپس موافقت كردند اما همان زمان نيز ما كشورهاي ديگري را مد نظر داشتيم.
صالحي با اشاره به اينكه اين مذاكرات 25 فروردين انجام خواهد شد افزود: مهمتر از زمان و مكان مذاكرات، محور مباحث است كه فكر مي كنم مذاكرات آينده در مقايسه با گذشته بهتر باشد و گام هاي رو به جلو برداشته شود.
وي افزود: مكان آينده مذاكرات پس از مشورت آقاي جليلي با رئيس جمهور اعلام مي شود.
در اين حال يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نطق ميان دستور خود از شوراي عالي امنيت ملي خواست با توجه به نقش تركيه در اجراي سياستهاي آمريكا مكان مذاكرات را تغيير دهد.
سيدمحمد ابطحي با اشاره به برگزاري اجلاس به اصطلاح دوستان سوريه در استانبول گفت: اين اجلاس كه با محتواي دشمني با سوريه بود، نشان داد كه تركيه عملاً مجري سياست هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي در منطقه است و شوراي عالي امنيت ملي بايد در تعيين جا براي مذاكرات با 1+5 تجديدنظر كند.
دكتر ميرطاهر كارشناس مسائل استراتژيك در گفت وگو با ايسنا درباره اختلاف نظرها بر سر مكان مذاكرات و طرح گزينه هايي مثل بغداد به جاي استانبول از سوي ايران، گفت: پيشنهاد مكان ديگري غير از استانبول نشان دهنده موضع منفي ايران نسبت به تركيه با توجه به تصميمات اخيرش در رابطه با ايران است. اين گونه نيست كه تركيه هر اقدامي مي خواهد انجام دهد، آن وقت براي برگزاري مذاكرات ايران و 1+5 به آن امتياز بدهيم. در عين حال تعيين مكان مذاكرات ناشي از تحولات مختلف از جمله مذاكرات اردوغان با مقامات ايران، موضع گيري تركيه در بحث سوريه و همراهي تركيه با آمريكا و اروپا در اعمال تحريم هاي يك جانبه عليه ايران به ويژه اعلام كاهش 20 درصدي خريد نفت از ايران و غيره است كه برآيند موضع گيري هاي تركيه در قبال ايران را منفي نشان مي دهد، بنابراين در اين شرايط ايران حاضر نخواهد شد مثل گذشته به تركيه امتياز دهد.

 



قاضي سراج : فساد في الارض اتهام تنها متهم پنجمين جلسه دادگاه فساد مالي

قاضي سراج گفت: متهمي كه روز 20 فروردين محاكمه خواهد شد اتهامش فساد في الارض است.
قاضي ناصر سراج در پاسخ به اين سوال كه آيا روز 20 فروردين پنجمين جلسه رسيدگي به فساد مالي 3 هزار ميلياردي همچون جلسه چهارم با يك متهم برگزار خواهد شد، گفت: قرار است به اتهام تنها يك نفر رسيدگي شود.
وي افزود: البته متهماني كه احساس شود وجود آنها در جلسه رسيدگي به اين پرونده در دادگاه ضروري است به دادگاه آورده خواهند شد.
قاضي ويژه رسيدگي به پرونده فساد 3 هزار ميلياردي درباره اتهام فردي كه قرار است در روز 20 فروردين محاكمه شود، گفت: اتهام اين متهم نيز فساد في الارض است.

 



مشاور كروبي: چرا آمريكا ديگر ما را آدم حساب نمي كند؟! (خبر ويژه)

سردبير يك روزنامه زنجيره اي كه در آمريكا اقامت دارد، از وزير خارجه آمريكا به خاطر بي اعتنايي به اپوزيسيون جمهوري اسلامي گلايه كرد.
مجتبي واحدي از هيلاري كلينتون گله كرده كه در همايش موسوم به دوستان سوريه (اسلامبول)، از اپوزيسيون حكومت سوريه حمايت كرده اما حتي يك خط هم به اپوزيسيون جمهوري اسلامي اشاره نكرده است. وي در گويانيوز تصريح مي كند اين سخنان نااميد كننده بود و تنها به نگراني هايي اشاره كرد كه به رفتارهاي جمهوري اسلامي در مقابل اسرائيل مربوط مي شود اما مخالفان جمهوري اسلامي هيچ جايگاهي در اين سخنان نداشتند. متاسفانه پيام مخابره شده براي ايران، پيام بدي بود.
وي در پايان مدعي شده است: خانم كلينتون و همفكران او در دولت ايالات متحده، لابد به ياد مي آورند كه با گذشت پنجاه و نه سال، ايرانيان هنوز خاطره كودتاي بيست و هشتم مردادماه سال سي و دو را به ياد دارند و همراهي مستقيم يا غيرمستقيم دولت وقت آمريكا در آن كودتا را به عنوان نقطه اي سياه در پرونده تعاملات دولت ايالات متحده با ملت ايران، ثبت كرده اند. آمريكايي ها اگر نمي خواهند نقطه سياه ديگري به اين پرونده اضافه شود بايستي در مواجهه خود با حكومت جمهوري اسلامي تغيير اساسي ايجاد نمايند.
اين قبيل قمپز در كردن هاي بي حساب در حالي است كه نامبرده از دولت آمريكا پناهندگي گرفته و براي مدتي هم عروسك خيمه شب بازي هاي بخش فارسي VOA بود اما با عنايت به اينكه اغلب عناصر مخالف خوان با جمهوري اسلامي، براي رژيم هاي استكباري حالت يك بار مصرف دارند، عمر سياسي مشاور آقاي كروبي نيز در خارج زود به سر آمد. همچنين بايد خاطر نشان كرد كه آمريكا تا زماني از فتنه گران اعلام حمايت مي كرد كه توانايي ايجاد اغتشاش و التهاب داشتند. زمامداران آمريكا در بحبوحه فتنه سبز، از سران فتنه به عنوان مبارزان شجاع، الهام بخش و ستايش برانگيز ياد مي كردند اما معلوم است كه وقتي فتنه مضمحل شده و معركه گيران آن از خاصيت افتاده باشند، دليلي ندارد امثال وزير خارجه آمريكا خود را براي چنين جماعت مستأصلي سنگ روي يخ كنند.

 



اگر ايراد نداشت كه امام مي پذيرفت ! (خبر ويژه)

ديروز آقاي هاشمي رفسنجاني در ديدار با فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي به طور تلويحي و بدون اشاره به يادداشت روز كيهان درباره يكي از بندهاي يادداشت مزبور اظهار نظر كرد. در يكي از بندهاي يادداشت روز كيهان 16 فروردين ماه- ديروز- كه به نقد اظهارات اخيراً منتشر شده آقاي رفسنجاني در ديدار با مسئولان فصلنامه مطالعات بين المللي اختصاص داشت، آمده بود؛
«انصاف آن بود كه آقاي رفسنجاني در نقل ماجراي نامه خويش به پاسخ امام راحل (ره) نيز اشاره مي كرد. چرا كه اولاً؛ مذاكره و رابطه با آمريكا يكي از خطوط قرمز حضرت امام(ره) بود كه بارها بر آن تأكيد ورزيده و علت اجتناب از مذاكره و رابطه با آمريكا را نيز به وضوح بيان كرده بودند و ثانياً؛ حضرت امام(ره) به گواهي بينش و منش و آنچه از مواضع و بيانات ايشان در دسترس همگان است، هيچ ابهامي را بي پاسخ نمي گذاشتند مخصوصاً آن كه اين ابهام درباره يكي از اصلي ترين خطوط قرمز تأكيد شده از جانب حضرت ايشان بوده و از سوي كسي مطرح شده باشد كه مسئوليت مهم و حساسي- رئيس مجلس، قائم مقام فرماندهي كل قوا و...- در نظام داشته است. بنابراين كمترين ترديدي نيست كه امام راحل ما(ره) ابهام مطرح شده از جانب آقاي هاشمي رفسنجاني را بي پاسخ نگذاشته اند و سؤال اين است كه چرا آقاي رفسنجاني از پاسخ آن بزرگوار كه به يقين و مانند هميشه، مستدل و منطقي بوده است طفره رفته و به آن اشاره اي نكرده است؟!»
ديروز آقاي علي اكبر اولياء عضو فراكسيون اقليت مجلس در مصاحبه با ايلنا به نقل از آيت الله هاشمي رفسنجاني گفت؛ «اگر بحث هايم در مورد رابطه با آمريكا در آن نامه مورد ايراد بود، حتما حضرت امام در همان زمان پاسخ من را مي دادند».
گفتني است همانگونه كه در يادداشت كيهان آمده است؛ پيشنهاد ايشان به حضرت امام(ره) درباره مذاكره و رابطه با آمريكا نمي توانست بدون پاسخ باشد و پرسش آن بود كه چرا رئيس محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام در سخنان خود به پاسخ حضرت امام(ره) اشاره اي نكرده اند.
و اكنون با توجه به اظهارنظر اخير جناب آقاي رفسنجاني بايد پرسيد؛ آيا حضرت امام(ره) بعد از نامه جنابعالي، نظر خود درباره رابطه با آمريكا را تغيير دادند؟! بديهي است كه پاسخ منفي است چرا كه آن بزرگوار تا آخرين روزهاي حيات طيبه خويش بر اين خط قرمز تاكيد داشتند، بنابراين پرسش بعدي آن است كه چرا - به قول آقاي هاشمي- حضرت امام(ره) پاسخ ايشان را نداده اند؟! تنها جواب قابل قبول براي اين سوال - با فرض آن كه همان هنگام جواب آقاي هاشمي را نداده باشند- آن است كه حضرت امام(ره) با توجه به نظر روشن و مستدلي كه بارها در اين زمينه مطرح فرموده بودند، باورشان نمي شده است كه يكي از نزديكترين افراد به ايشان چنين پيشنهادي ارائه كند و به همين علت- باز هم به قول آقاي هاشمي- نامه ايشان را بي پاسخ گذاشته اند! اما، بايد از جناب هاشمي پرسيد؛ آيا اصرار بعدي و پي در پي حضرت امام(ره) بر نظر خود كه در نقطه مقابل پيشنهاد ارائه شده شما قرار داشت. پاسخ نامه شما نبود؟!

 



هر ساعت 150ميليون دلار بر بدهي هاي آمريكا اضافه مي شود (خبر ويژه)

«تمام اقتصاد آمريكا حول محور قرض مي چرخد و سرانجام آن نابودي است. آمريكا با 5/15هزار ميليارد دلار بدهكارترين دولت جهان است و هر ساعت 150ميليون دلار بر اين بدهي افزوده مي شود.»
اين مطلب را يك پايگاه اينترنتي آمريكايي موسوم به گلوبال ريسرچ مورد تأكيد قرار داد و مسئوليت اصلي را متوجه فدرال رزرو (بانك مركزي آمريكا) كرد. گلوبال ريسرچ نوشت: فدرال رزرو در آمريكا حتي از رئيس جمهور قدرتمندتر است و هيچ يك از رسانه ها از آن انتقاد نمي كنند. اما با اين وضع آشفته اقتصادي و بدهي هاي رو به انفجار آيا باز هم بايد سكوت اختيار كرد و چيزي نگفت؟
اين رسانه آمريكايي مي افزايد: هم اكنون ميانگين مدت بيكاري در آمريكا 40 هفته است. اگر همه بيكاران آمريكا را يك جا جمع كنيد، از نظر جمعيت شصت و هشتمين كشور دنيا را تشكيل خواهند داد. معلوم مي شد كه فدرال رزرو كار خود را چقدر خوب انجام داده است! مي گويند قبل از تشكيل فدرال رزرو، بحراني پديد آمده بود كه تشكيل اين بانك جلوي آن را گرفت. اما چطور شد كه فدرال رزرو نتوانست جلوي بحران فعلي اقتصادي را بگيرد؟ رئيس فدرال رزرو «بن برنانكه» اعتراف مي كند كه اين بانك يكي از پديدآورندگان بحران اقتصادي دهه 30ميلادي بوده است.
گلوبال ريسرچ خاطرنشان كرد: حداقل 10مشكل اقتصادي بزرگ بعد از دهه 50 در آمريكا رخ داده است كه فدرال رزرو در همه آنها دخيل بوده است. چيزي كه اكنون مشخص شده، اين است كه اين فدرال رزرو و تصويب قوانين جديد و البته احمقانه آن بوده است كه باعث افزايش حباب مسكن و آغاز بزرگترين ورشكستگي اقتصادي آمريكا شد. آيا نبايد فدرال رزرو را براي اين كار سرزنش كرد؟ در واقع ماشين بدهي هاي آمريكا، فدرال رزرو است چون سيستم فدرال رزرو براي گسترش منابع مالي ايالات متحده و همچنين گسترش منابع بدهي هاي آن طرح ريزي شده است.
اين رسانه اينترنتي يادآور شد: وقتي فدرال رزرو تشكيل شد، بدهي ملي آمريكا 3ميليارد دلار بود. امروز آن عدد 5 هزار برابر شده است. سه ميليارد كجا و رقم نجومي 676/404/364/632/541/1 كجا؟ ما ميراث بزرگترين و تاريخي ترين بدهي را براي فرزندانمان باقي مي گذاريم. ساعتي 150ميليون دلار. ملت آمريكا چه زماني قصد بيدار شدن دارد؟ وقتي خوب به نقش فدرال رزرو نگاه مي كنيد مي بينيد اين نهاد جز بدبختي براي آمريكا چيزي به ارمغان نياورده است؟ اما به جاي تخته كردن درب فدرال رزرو، كنگره اختيارات و قدرت بيشتري به فدرال رزرو مي دهد.
در ادامه اين تحليل آمده است: همه 187كشور عضو صندوق بين المللي پول بانك مركزي دارند اما هيچكدام از اين كشورها مثل بانك مركزي آمريكا كلاهبرداري و پول درآوردن با دوز و كلك را خوب ياد نگرفته اند. آنها نمي دانند بانك مركزي آمريكا از هوا هم پول درمي آورد. بعد آن را به دولت قرض مي دهد و دولت هم آن پول را بايد با همه سودش پس بدهد. بانك مركزي آمريكا يعني دوشيدن مردم و گرفتن پول آنان و سرازير كردن اين پول به جيب كساني كه به دولت آمريكا پول قرض مي دهند.
گلوبال ريسرچ در پايان نوشت: تمام اقتصاد ما حول محور قرض مي چرخد. سرانجام اين اقتصاد نابودي است. تنها راه چاره، تعطيل كردن فدرال رزرو است، بايد به مردم آمريكا فهماند كه اين پول ها از كجا آمده و در كجا خرج مي شوند و بايد به آنها فهماند كه وجود فدرال رزرو چقدر مخرب است.

 



اردوغان: وقتي ولي فقيه مي گويد سلاح هسته اي حرام است يعني حرام است (خبر ويژه)

«نخست وزير تركيه به وزيرخارجه آمريكا گفت فتواي رهبر ايران درباره حرام بودن سلاح هسته اي را بايد باور كرد چرا كه از سوي ولي فقيه عنوان شده و چنين حكم هايي چون و چرا بردار نيست.»
اين خبر را روزنامه صباح چاپ تركيه منتشر كرد و نوشت: رجب طيب اردوغان در ديدار چند روز پيش خود با هيلاري كلينتون، بر لزوم باور بيانات آيت الله خامنه اي درباره حرام بودن سلاح هسته اي تاكيد كرده است.
اين روزنامه در گزارشي با عنوان «درس اردوغان به كلينتون در زمينه تفاوت فتوا بين شيعه و سني» نوشت: اردوغان در ديدار خود با كلينتون در تشريح فرق بين فتاوي بين مراجع شيعه و سني گفت فتاوي در بين شيعيان و سني ها متفاوت از يكديگر است. اعتبار و بها دادن به فتاوي در بين سني ها متفاوت از شيعيان است. فتاوي شيعيان كه از سوي ولايت فقيه اعلام مي شود نمي تواند مورد بحث قرار بگيرد و همانند حكم قرآن غيرقابل بحث است.
اردوغان به كلينتون گفته است: در ديدار با آيت الله خامنه اي، ايشان حرام بودن سلاحهاي هسته اي را گوشزد كردند و فرمودند كه ايران قصد ساخت سلاح هسته اي ندارد. ما بايد اين سخنان را باور نماييم.
به نوشته صباح، نخست وزير تركيه بر اين نكته كه كشورش مخالف سلاح هسته اي در دست همگان است تاكيد كرده است.
«صباح» همچنين نوشت كلينتون به اردوغان گفته كه اميدي به نتيجه گرفتن از مذاكرات هسته اي آتي ندارد ولي براي اينكه گفته نشود آمريكا از ميز مذاكرات فرار كرد در اين مذاكرات شركت خواهد كرد.

 



نتانياهو: ايران با انتخابات قوي تر شد ايراني ها حتي يك ميلي متر عقب نشيني نكردند (خبر ويژه)

نخست وزير رژيم صهيونيستي اعلام كرد با وجود تحريم هاي شديد و گسترده، ايران حتي يك ميلي متر از برنامه هسته اي خود عقب نشيني نكرده است.
بنيامين نتانياهو در يك كنفرانس مطبوعاتي در بيت المقدس اظهار داشت: تحريم ها شديد هستند اما كافي به نظر نمي رسند. حكومت ايران حتي يك ميلي متر نيز از مواضع خود درباره برنامه هسته اي عقب نشيني نكرده است.
وي با اشاره به برگزاري انتخابات مجلس در ايران اذعان كرد: با وجود تحريم ها و چالش هاي مالي و اقتصادي، انتخابات پارلماني باعث قوي تر و محكم تر شدن قدرت رژيم ايران شد. ايران پس از انتخابات مجلس در مواضع خود قوي تر شده است.
نتانياهو همچنين با اشاره به گراني سرسام آور بنزين در اسرائيل گفته است اين گراني به خاطر تحريم نفت ايران است و ما اختيار كنترل قيمت بنزين را نداريم.

 



هيچ يك از دوستان محمدرضا پهلوي سر جنازه او حاضر نشدند (خبر ويژه)

به هنگام خاكسپاري محمدرضا پهلوي در مصر جز انورسادات، هيچ يك از دوستان او در كشورهاي عربي و غربي به چشم نمي خوردند.
وبسايت راديو فردا ارگان رسمي سازمان سيا در گزارشي مربوط به فرار محمدرضا پهلوي از ايران و عزيمت وي به قاهره نوشت: انورسادات، محمدرضاشاه را برادر خود مي خواند.
امير طاهري روزنامه نگار سلطنت طلب فراري در ادامه اين گزارش يادآوري مي كند: محمدرضاشاه پنجم مرداد 1359 در پي بيست و چهار ساعت دست و پنجه نرم كردن با مرگ درگذشت. در مراسمي كه انورسادات براي او برپا كرد جز ريچارد نيكسون رئيس جمهور اسبق آمريكا و كنستانتين شاه بر كنار شده يونان، نشاني از دوستان نزديك محمدرضاشاه به چشم نمي خورد؛ حتي از ملك حسين شاه اردن دوست ديرين و وامدار شاه.
براساس اين گزارش شاه در مصاحبه خود با واشنگتن پست 2 ماه قبل از مرگ، از آمريكا و انگليس گلايه كرد كه در روزهاي بحراني سلطنتش او را رها كرده اند.
نكته عبرت آموز درباره سرنوشت محمدرضا پهلوي اين است كه به هنگام برگزاري جشن هاي 2500 ساله، بسياري از سران كشورهاي مرتجع عربي و غربي به دعوت محمدرضا پهلوي در اين مراسم سورچراني حضور پيدا كرده بودند اما وقتي او به ذلت افتاد و گريخت، پشت وي را خالي كردند.
خاطرنشان مي شود 30 سال بعد قدرت انقلاب اسلامي مصر، حسني مبارك فرعون جانشين انورسادات را به زير كشيد تا آنجا كه او داخل قفس به محاكمه كشانده شد. همان زمان برخي سران مرتجع عرب نظير سران رژيم سعودي از بدعهدي و بي وفايي آمريكا گلايه كردند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14