(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 19 فروردین 1391- شماره 20176

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گمانه زني ها در باره ارجاع استيضاح شيخ الاسلامي به هيئت حل اختلاف
يك گام مهم در تحقق شعار سال قانون حمايت از توليد داخلي در دستور كار مجلس
لنكراني: اظهارات حسينيان در مورد رياست مجلس نهم مزاح بوده است
واكنش هاي گسترده به سخنان هاشمي ادامه دارد هاشمي: انتظار نداشتم
گري سيك : خروج از NPT و قطع تمام همكاري ها حداقل پيامد حمله نظامي به ايران است
در بازديد وزيران ارشاد و شهرسازي مقدمات برگزاري نمايشگاه كتاب تهران فراهم شد
مادر شهيد تندگويان درگذشت
ابطال نتيجه انتخابات مجلس در رامسر و دماوند
وقتي قاسم سليماني به كابوسي براي غرب تبديل مي شود



آخرين خبرها از استيضاح وزير كار
گمانه زني ها در باره ارجاع استيضاح شيخ الاسلامي به هيئت حل اختلاف

سرويس سياسي-
با اعلام وصول استيضاح وزير كار در جلسه چهارشنبه هفته گذشته مجلس شوراي اسلامي و انتشار خبرهايي مبني بر ارجاع استيضاح به هيئت حل اختلاف، رئيس مجلس گفت: بن بستي در اين موضوع وجود ندارد.
در حالي كه پرويز سروري يكي از طراحان استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ارجاع استيضاح به هيئت حل اختلاف را منوط به نظر لاريجاني دانسته است رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه گفت: استيضاح وزير كار توسط عده اي از نمايندگان مجلس مطرح شد كه البته اين حق طبيعي نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي است.
وي عنوان كرد: راه هاي مختلفي وجود داشت، هم در قبل و هم بعد از اعلام وصول استيضاح در مجلس، تا اين امر صورت نگيرد.
لاريجاني افزود: هم اكنون نيز مي توان اين موضوع را حل كرد و در اين زمينه بن بستي وجود ندارد.
وي با بيان اينكه استيضاح وزير كار از مواردي نيست كه هيئت حل اختلاف بخواهد در اين زمينه وارد عمل شود افزود: البته هر كسي مي تواند در اين زمينه وارد عمل شود تا با قانع كردن نمايندگان استيضاح كننده اين موضوع را با گفتگو حل كنند.
پرويز سروري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز درخصوص ديدار امضاءكنندگان طرح استيضاح وزير كار با هيئت حل اختلاف قوا، اظهار داشت: ممكن است در صورت توافق طرفين، موضوع استيضاح به هيئت حل اختلاف قوا ارجاع شود.
نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينكه براي استيضاح كنندگان مهم حل شدن اين موضوع است، تصريح كرد: اميدواريم قبل از حل استيضاح، وزير كار نسبت به بركناري آقاي مرتضوي اقدام كرده و يا خود مرتضوي با استعفا از اين مسئوليت اين قائله را ختم كند و يا با توافق طرفين، شوراي حل اختلاف اين موضوع را حل كند.
وي با تاكيد بر اينكه اميدواريم با يكي از اين راهكارها اين موضوع به نتيجه برسد و كار به استيضاح نينجامد، افزود: اما اگر با اين راهكارها به نتيجه نرسيديم، الزاما استيضاح راهكار قانوني حل موضوع است، البته استيضاح كنندگان همگي تمايل دارند اين موضوع به استيضاح نرسد و در اول سال به موضوع پرچالشي بين دولت و مجلس تبديل نشود.
سروري همچنين خاطرنشان كرد: بحث شوراي حل اختلاف موضوعي است كه به رئيس قوا باز مي گردد و اگر وي احساس نياز نكند، مسئله حل اختلاف قوا كنار مي رود.
زهره الهيان نيز از احتمال ارجاع طرح استيضاح وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي به هيئت حل اختلاف مجلس و دولت خبر داد و گفت: در صحن علني براي ارجاع اين طرح به هيئت حل اختلاف از نمايندگان امضاء جمع آوري شد.
وي ادامه داد: آقاي شيخ الاسلامي وزير موفق، پاكدست و بي حاشيه اي است و امضا كردن طرح استيضاح او كار راحتي نبود اما به واسطه انتصاب مرتضوي، مجبور به اين اقدام بوديم. چرا كه آقاي مرتضوي داراي اتهاماتي در موضوع بازداشتگاه كهريزك، دانشگاه آزاد و ستاد مبارزه با مواد مخدر است و نمايندگان نمي توانستند در اين زمينه سكوت كنند.
اين نماينده مجلس همچنين متذكر شد: ما نمي خواستيم شروع سال جديد كاري با موضوع استيضاح وزير پيش برود و ما مي خواهيم موضوع خدمت به مردم را در دستور كار داشته باشيم.
گفتني است استيضاح وزيركار در دستور كار هفته آينده مجلس شوراي اسلامي قرار دارد.

 



يك گام مهم در تحقق شعار سال قانون حمايت از توليد داخلي در دستور كار مجلس

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: هم اكنون قانوني در مجلس در خصوص حمايت از توليد داخلي در دستور كار است كه تا 2 هفته آينده نهايي مي شود.
علي لاريجاني ظهر پنج شنبه و در مصاحبه با خبرنگاران ادامه داد: اين قانون در واقع زمينه هاي حمايت از توليدات داخلي را تضمين مي كند كه نوع تعرفه گذاري در واردات و صادرات و همچنين چگونگي پرداخت تسهيلات بانكي به مراكز توليدي بخشي از آن است.
مجوز مجلس لازمه ادامه هدفمندي يارانه ها
علي لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين كه بدون مصوبه مجلس نمي توان گام دوم طرح هدفمندي يارانه ها را اجرا كرد گفت: طرح كلي اجراي مرحله دوم هنوز در اختيار نيست.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در خصوص اجراي مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه ها از سوي دولت گفت: مقاومت مجلس در اين زمينه به دليل آن است كه هنوز مشخص نيست منابع مالي اجراي مرحله دوم از كجا خواهد بود. وي گفت: قانون در اين زمينه گفته است در هر مرحله، بايد چهار رديف درآمدها و نوع هزينه ها به تصويب و بعد به مرحله اجرا درآيد كه اين امر تاكنون عملي نشده است.
نماينده مردم قم در مجلس عنوان كرد: طرح كلي اجراي فاز دوم هدفمند كردن يارانه ها در اختيار نيست كه بايد در اين طرح بودجه مراكز توليدي از جمله بخش هاي كشاورزي و صنعتي مشخص باشد.
وي با بيان اين كه مجلس معتقد است كه بايد در مرحله دوم اجراي اين قانون به دولت كمك كرد افزود: بايد ديد كه اين مرحله به چه صورتي و در چه قالبي اجرا خواهد شد كه براساس قانون بايد منابع پولي در اجراي اين طرح مشخص باشد.
بدون مصوبه مجلس نمي توان گام دوم طرح هدفمندي را اجرا كرد
لاريجاني تاكيد كرد: بدون مصوبه مجلس نمي توان گام دوم طرح هدفمندي يارانه ها را اجرا كرد و در اين زمينه بايد همه جهات را لحاظ كرد.
وي با بيان اين كه مشكلات درماني زيادي در جامعه وجود دارد افزود: قول داده شده بود كه از طريق اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها بخش بهداشت و درمان خدمات خود را به صورت رايگان ارائه كند كه هنوز محقق نشده است.
بهداشت و درمان
در كشور رايگان شود
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: بخشي از درآمدها از محل كسب درآمد هدفمندي يارانه ها مي بايست به بيمه بيكاري اختصاص مي يافت تا اگر كسي داراي شغلي بود و بعد از مدتي بيكار شد امنيت اجتماعي وي و خانواده اش از طريق همين بيمه بيكاري حفظ شود.
وي تاكيد كرد: بايد بهداشت و درمان در كشور رايگان شود و منابع مالي كافي نيز تخصيص يابد تا قانون بيمه بيكاري كه مصوب مجلس است به اجرا درآيد.
ابلاغ برخي قوانين توسط
رئيس مجلس به معناي قانون گريزي رئيس جمهور نيست
لاريجاني در خصوص ابلاغ برخي از قوانين توسط رئيس مجلس نيز اظهار داشت: قوانيني كه در مجلس تصويب مي شود در يك مدت زمان مشخصي بايد توسط رئيس جمهور به دستگاه هاي مرتبط ابلاغ شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: ممكن است در اين مدت قانوني رئيس جمهور به دليل مشغله هاي كاري نتواند اين قوانين را ابلاغ كند كه رئيس مجلس موظف است بعد از پايان اين مدت قانوني، قوانين مصوب مجلس را ابلاغ كند.
وي ادامه داد: ابلاغ اين قوانين توسط رئيس مجلس به معناي قانون گريزي رئيس جمهور نيست و در واقع در حكومت اسلامي بن بستي وجود ندارد.

 



لنكراني: اظهارات حسينيان در مورد رياست مجلس نهم مزاح بوده است

سخنگوي جبهه پايداري انقلاب اسلامي، اظهارات روح الله حسينيان در مورد رئيس آينده مجلس نهم را نظرات شخصي وي و خارج از مواضع رسمي اين جبهه تلقي كرد.
كامران باقري لنكراني درباره اظهارات اخير و بحث برانگيز حسينيان در مورد رياست زنان در مجلس كه تيتر نخست برخي روزنامه هاي اصلاح طلب نيز شد، اظهار داشت: اين موضوع همانطور كه آقاي حسينيان گفته اند در شوراي جبهه مطرح نشده و برخي از اظهارنظرها در اين خصوص البته در حد نظر شخصي است و ظاهرا آقاي حسينيان گفته اند اين قسمت مصاحبه به نوعي مزاح بوده است، البته از اين جنس جوسازي ها عليه جبهه پايداري در ماه هاي اخير كم نبوده است، موضع رسمي جبهه پايداري همانگونه كه مكررا اعلام شده از طريق پايگاه اطلاع رساني رسمي جبهه يا سخنگو اعلام مي شود.
سخنگوي جبهه پايداري انقلاب اسلامي افزود: در زمينه رياست مجلس نهم، جبهه هنوز به جمع بندي نرسيده است و تاكيد جبهه بر اين است كه پرداختن به اين قبيل مسايل در شرايط فعلي صحيح نيست. وظيفه ما در رابطه با مجلس نهم فعلا كمك به برگزاري پرشور و نشاط البته با تاكيد بر رقابتي مومنانه در انتخابات دور دوم است.
لنكراني همچنين گفت: رياست قوه مقننه مسئوليت سنگيني است كه بعد از مشخص شدن نتايج دور دوم انتخابات، جبهه پايداري در اين خصوص با نمايندگان راه يافته به مجلس نهم به مشورت خواهد پرداخت.
وي با اشاره به حضور 25 كانديداي اين جبهه در ميان 50 نفر راه يافته به دور دوم در شهر تهران، افزود: جبهه طبيعتا از كانديداهاي خود حمايت خواهد كرد، اما اين به معناي اين نيست كه برادران خود را در جبهه متحد، اصول گرا ندانيم.

 



واكنش هاي گسترده به سخنان هاشمي ادامه دارد هاشمي: انتظار نداشتم

سرويس سياسي-
اظهارنظر هاشمي در مورد لزوم مذاكره و برقراري رابطه با آمريكا و توجيه آن در ديدار با فراكسيون اقليت موجي از انتقادات فعالان و كارشناسان سياسي را برانگيخت.
فاضل موسوي عضو فراكسيون اقليت مجلس در گزارشي از ديدار اخير اين فراكسيون با هاشمي گفت: وي از واكنش هاي گسترده به سخنانش تعجب كرده و گفته كه انتظار اين واكنش ها را نداشته است.
مجيد نصيرپور ديگر عضو فراكسيون اقليت نيز در پاسخ به اين سؤال كه آيا هاشمي رفسنجاني درمقطع فعلي اعتقادي به رابطه با آمريكا ندارد گفت: نه اينكه اعتقادي نداشته باشد بلكه تصريح كردند موضوعاتي كه امروز در خصوص صحبت هاي وي مطرح مي شود ناظر به آن نامه است.
نصيرپور احتمال اينكه هاشمي در آستانه مذاكرات ايران و 1+5 با گفتن اين سخنان انگيزه خاصي داشته باشند را مردود ندانست و گفت: شايد هاشمي در اين مقطع خاص احساس مي كنند كه ما بايد راهكارهاي مناسب تري براي رفع مشكلات بين المللي داشته باشيم.
واكنش ها به اظهارات هاشمي ادامه دارد
واكنش فعالان و كارشناسان سياسي به اظهارات اخير هاشمي همچنان ادامه دارد.
اسدالله بادامچيان عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي و نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: تصميم گيري در مورد حوزه سياست خارجي و موضوع مذاكره با آمريكا همان نظر رهبر معظم انقلاب است و هر چيزي كه ايشان بفرمايند بايد به آن عمل شود.
وي ادامه داد: به نظر من هاشمي ذهنيت خود را مي گويد.
حسن كامران عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز با بيان اينكه شعار مرگ بر آمريكا هنوز پابرجاست گفت: سخنان آقاي هاشمي اگر براي به بحث گذاشتن مطرح شده بايد بداند كه اين فضا در كشور فراهم نيست چرا كه در حال حاضر آمريكايي ها براي ما شاخ و شانه مي كشند و ما بايد تهاجمي برخورد كنيم.
وي افزود: اگر آقاي هاشمي از باب جايگاه حكومتي نظرش را گفته بايد به او بگوييم كه همه ما تابع سياست هاي كلي نظام هستيم.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: در حال حاضر شرايط طوري است كه اصولاً مذاكره بي معنا است و كسي نبايد اين موضوع را مطرح كند.
كامران گفت: كساني كه موضوع مذاكره با آمريكا را در حال حاضر مطرح مي كنند درك موقعيت شان از اطراف ضعيف است. عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي نيز با بيان اينكه موضع گيري ها بايد در فضاي سياسي كشور هوشمندانه و با تدبير بيان شود گفت: هاشمي رفسنجاني بدون تدبير اين مواضع را تشريح كرد. احمد نجابت با اعلام اينكه مذاكره با آمريكا با الفباي سياست بيگانه است گفت: مذاكره با آمريكا هيچ منفعتي براي ايران نخواهد داشت، آقاي هاشمي كه پيشنهاد مذاكره با آمريكا را مطرح كرده است فوايد آن را نيز توضيح دهند.
ترس از قدرت پوشالي آمريكا
ترس از قدرت پوشالي آمريكا ديگر موضوعي بود كه تعدادي از كارشناسان سياسي در تحليل سخنان هاشمي به آن استناد كردند.
حميدرضا ترقي معاون امور بين الملل حزب مؤتلفه اسلامي گفت: در دولت هاشمي با تحليل اينكه آمريكا قدرت بزرگي است جنبه ترس از آمريكا وجود داشت از اين رو موضوع مذاكره با آمريكا به اين دليل در دولت هاشمي مطرح شد.
حميدرضا ترقي معاون امور بين الملل حزب مؤتلفه اسلامي با اشاره به اظهارات اخير هاشمي اظهار داشت: مذاكره با آمريكا از موضوعات مهم كشور است كه موضع گيري در رابطه با آن بايد از طريق نظر مشورتي شوراي عالي امنيت ملي كشور و در نهايت با نظر رهبر معظم انقلاب صورت گيرد.
مذاكره با آمريكا ادامه نگاه اصلاح طلبان است
زهره الهيان نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مسائلي مثل مذاكره با آمريكا در گذشته از سوي اصلاح طلبان مطرح مي شد گفت: نگاه امروز هاشمي ادامه نگاه دولت اصلاحات است.
وي با بيان اينكه مذاكره با آمريكا با سياست هاي كلان نظام همخواني ندارد، افزود: براساس قانون، تنظيم سياست هاي كلان نظام و جهت گيري سياست خارجي به عهده مقام معظم رهبري است.
الهيان ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها تأكيد فرمودند كه اوباما و شعار تغييري كه وي مطرح مي كند، درست نيست و در پشت اين دستمال مخملي دست هاي چدني وجود دارد.
وي بر همين اساس افزود: هرگونه ارتباط و رابطه و مذاكره و مسائلي از اين دست كه امروز مطرح مي شود يا يك خوشبيني نسبت به شعارهاي تغيير است و يا ا ينكه به نوعي حساب شده و مغرضانه مطرح مي شود.
الهيان تأكيد كرد: نه فضاي مجلس و نه فضاي افكار عمومي با مباحثي مثل مذاكره با آمريكا موافقت ندارد؛ ما امروز بيش از آنكه به رابطه با آمريكا فكر كنيم بايد به گسترش رابطه با ملت هاي مسلمان و ملت هاي منطقه و همچنين ملت هاي ستمديده كشورهاي غربي و حتي آمريكا فكر كنيم.
حجت الاسلام قاسم روانبخش نيز با بيان اينكه نمي توان در برابر دشمني كه 33 سال به ملت ايران چنگ و دندان نشان داده و گاهي از سياست چماق و هويج استفاده كرده است كوتاه آمد اظهار داشت: رابطه با آمريكا در چنين شرايطي دست كشيدن از اصول اساسي انقلاب است.
عليرضا سليمي نماينده مردم محلات در مجلس نيز با بيان اينكه هاشمي به دنبال امتيازگيري است گفت: هاشمي خود بهتر از هركسي مي داند كه نه هويت آمريكا عوض شده و نه دشمني آمريكا نسبت به ما كم شده است.

 



گري سيك : خروج از NPT و قطع تمام همكاري ها حداقل پيامد حمله نظامي به ايران است

عضو اسبق شوراي امنيت ملي آمريكا با هشدار به عواقب ماجراجويي نظامي عليه برنامه هسته اي ايران اعلام كرد كه تهران در واكنش به اين اقدام، ضمن خروج از NPT به تمام همكاري ها با آژانس خاتمه خواهد داد.
«گري سيك» كه در دوران رياست جمهوري جرالد فورد، جيمي كارتر و رونالد ريگان در شوراي امنيت ملي آمريكا مشغول به كار بود، هم اكنون نيز استاد دانشگاه كلمبيا است در مقاله اي ويژه براي سي ان ان درباره پاسخ ايران به هرگونه تجاوز نظامي از سوي اسرائيل نوشت: بايد گفت كه همه انتظار پاسخ نظامي خواهند داشت. آنها ممكن است غافلگير شوند. ايران از فرجه 90 روزه براي اطلاع دادن به آژانس بين المللي انرژي اتمي به منظور خروج از پيمان منع اشاعه هسته اي استفاده خواهد كرد. البته مقامات تهران اعلام نمي كنند كه به دنبال توليد سلاح هسته اي هستند اما بر اين نكته تاكيد خواهند كرد كه يك كشور غيرهسته اي از سوي كشوري مجهز به سلاح هسته اي مورد حمله قرار گرفته است. از سوي ديگر تمامي ذخاير اورانيوم غني شده از مهر و موم آژانس خارج شده و تمامي دوربين هاي مداربسته نيز جمع آوري خواهند شد.
در صورتي كه ايران موفق به هدف قرار دادن يك يا چند جنگنده اسرائيلي شود آنگاه اوضاع پيچيده تر خواهد شد. در صورتي كه يك يا چند خلبان اسرائيلي در ايران اسير شوند، ريسك درگيري وسيع تر از سوي ايالات متحده يا اسرائيل وجود خواهد داشت.
سيك در ادامه مي نويسد: از نقطه نظري كلي تر بازار نيز شوك ناشي از قطع صادرات نفتي ايران را احساس خواهد كرد و به اين ترتيب قيمت ها افزايش مي يابند. اين در حالي است كه صندوق بين المللي پول پيش بيني افزايشي 20 تا 30درصدي در قيمت نفت را در صورت قطع ناگهاني صادرات نفتي ايران، مطرح كرده است. اما اين تازه آغاز ماجراست. تصور اين موضوع دشوار نيست كه در روزهاي پس از حمله، انفجارهايي در خطوط لوله عراق صورت گيرد كه در اين صورت صادرات نفتي عراق كه حدود يك ميليون بشكه در روز است نيز متوقف خواهد شد و به اين ترتيب بازار با شوك جدي تري مواجه مي شود.
گري سيك در بخش ديگري از مقاله تحليلي خود مي نويسد: به اين ترتيب هزينه سنگيني بر اقتصادهاي جهان تحميل مي شود آن هم در شرايطي كه نشانه هايي از بهبود شرايط اقتصادي پس از ركودي طولاني، مشاهده مي شود. اقتصادهاي آسيب پذيري مانند اقتصادهاي جنوب اروپا با ورشكستگي مواجه مي شود و به طور همزمان هزينه هاي حمل و نقل و توليد نيز بالا مي رود. اين در واقع سلاح واقعي ايران براي كشتار عام است. جدا از اينكه ايران به طور علني درگيري با آمريكا يا اسرائيل را برگزيند يا خير، اين براي ايالات متحده بسيار دشوار خواهد بود كه از ورود به جنگي كه اسرائيل آن را آغاز كرده، خودداري كند. به همين دليل شماري از مقامات پنتاگون نسبت به وقوع اين حمله هشدار داده اند اما در سال انتخابات رياست جمهوري آمريكا، ايستادگي در مقابل ايران ستيزي و دفاع از خود دشوار خواهد بود.

 



در بازديد وزيران ارشاد و شهرسازي مقدمات برگزاري نمايشگاه كتاب تهران فراهم شد

گروه ادب و هنر-
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزير راه و شهرسازي به منظور بررسي و حل مشكلات موجود براي نمايشگاه كتاب روز گذشته از مصلي تهران بازديد كردند.
علي نيكزاد، وزير راه و شهرسازي در اين بازديد از رواق هاي شرقي و غربي كه منتهي به شبستان هستند، صحن اصلي و سالن ياس، بازديد و در تمهيدات لازم براي تكميل فضاي نمايشگاهي با وزير ارشاد به توافق رسيد. همچنين بهمن دري معاون امور فرهنگي وزير ارشاد در اين بازديد توضيحات لازم درباره مسايل و مشكلات آماده سازي مكان برگزاري بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران (مصلي بزرگ امام خميني ره) را به اطلاع دو وزير رساند.
پس از اتمام بازديد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از جزئيات برپايي نمايشگاه، وي به همراه هيئت همراه و خبرنگاران در سالن كنفرانس ستاد اجرايي نمايشگاه مستقر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
سيدمحمد حسيني در اين نشست رسانه اي ضمن اعلام اينكه برپايي نمايشگاه كتاب مقدمات فراواني دارد، بيان كرد: برپايي نمايشگاهي درخور جمهوري اسلامي ايران، ما را بر آن داشت تا پس از تعطيلات نوروز مقدمات اجرايي اين نمايشگاه را فراهم كنيم. به اين علت كه اقدامات عمراني لازم نيز بايد در راستاي اين امر اجرا شود از وزير راه و شهرسازي دعوت كرديم تا در اين مكان حضور يابد و مشكلات و موانع موجود بر سر راه برپايي نمايشگاه كتاب با سرعت بيشتري حل شود، به ويژه اينكه امسال نماز عيد فطر نيز در مصلي برگزار مي شود، سرعت ساخت وساز عمراني نيز در اينجا افزايش يافته است.
وي ادامه داد: امسال زودتر از سال هاي ديگر مقدمات كار نمايشگاه آغاز شده است و بنابراين نمايشگاه كتاب در فضايي بالغ بر 125 هزار متر مربع برپا مي شود كه 50 هزار متر مربع آن در شبستان و بقيه در سازه هاي موقت اجرا مي شود.
حسيني خاطرنشان كرد: با وجود چنين فضاي نمايشگاهي باز هم نمي توانيم جوابگوي همه خواسته ها باشيم، اما امسال شاهد حضور حدود دو هزار و 500 ناشر داخلي (172 ناشر بيشتر از سال گذشته) در نمايشگاه كتاب هستيم كه نسبت به سال گذشته رشد خوبي را شاهديم. وزير ارشاد با اشاره به افتتاح نمايشگاه در روز 12 ارديبهشت با حضور رئيس جمهور بيان كرد: هر سال در مراسم افتتاحيه و اختتاميه نمايشگاه كتاب شاهد حضور روساي قواي ديگر نيز هستيم، به همين دليل امسال نيز اميدواريم در مراسم اختتاميه نمايشگاه رئيس مجلس شوراي اسلامي و يا رئيس قوه قضائيه حضور يابند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينكه در برپايي نمايشگاه نسبت به سال هاي گذشته افزايش هزينه نداشتيم، درباره تسهيلات ويژه دانشجويان بيان كرد: در اين ارتباط براي دانشجويان 20 ميليارد ريال يارانه در نظر گرفته شده و همچنين تمهيدي پيش بيني شده كه اين عزيزان در صف هاي طولاني براي گرفتن اين يارانه قرار نگيرند.
سيدمحمد حسيني درباره تغيير مكان نمايشگاه كتاب اظهار كرد: بررسي هايي صورت گرفته تا مكاني ديگر براي نمايشگاه كتاب در نظر گرفته شود و در اين ارتباط باغ كتاب پيشنهاد شد اما بررسي هاي همكارانم نشان مي دهد كه اين فضا براي نمايشگاه هاي تخصصي كتاب مناسب است و پاسخگوي نمايشگاه بين المللي كتاب تهران و نيازهاي آن نيست، به همين منظور وزير راه و شهرسازي نيز اعلام آمادگي كرد در ساخت مكاني مجزا كه مجتمع امام خميني(ره) است، مشاركت كند.
بيست وپنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از 13 الي 23 ارديبهشت در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) تهران برگزار مي شود.

 



مادر شهيد تندگويان درگذشت

مادر شهيد محمدجواد تندگويان وزير نفت كشورمان در زمان جنگ تحميلي صبح ديروز به دليل بيماري درگذشت.
صبح ديروز اشرف السادات مينونشان مادر شهيد محمد جواد تندگويان وزير نفت جمهوري اسلامي در سالهاي جنگ تحميلي به دليل بيماري دار فاني را وداع گفت.
محمد مهدي تندگويان فرزند وزير نفت شهيد ضمن تائيد خبر فوت مادربزرگ خود گفت: صبح روز جمعه تشييع پيكر خانم مينونشان از شهرك اكباتان آغاز و مراسم تشييع در بهشت زهرا انجام شد.وي ادامه داد: پيكر مادر شهيد تندگويان در قطعه 25 بهشت زهرا به خاك سپرده شد.

 



از سوي شوراي نگهبان اعلام شد
ابطال نتيجه انتخابات مجلس در رامسر و دماوند

سخنگوي شوراي نگهبان از ابطال انتخابات در دو حوزه انتخابيه دماوند و رامسر و همچنين باطل شدن آراي دو كانديدا در دو حوزه ديگر خبر داد.
عباسعلي كدخدايي درباره تاييد صحت انتخابات دور نهم مجلس شوراي اسلامي در برخي حوزه هاي باقي مانده اظهار داشت: نتيجه دور نهم انتخابات مجلس شوراي اسلامي در حوزه هاي انتخابيه «تنكابن، رامسر، عباس آباد» و «دماوند و فيروزكوه» باطل شده است.
وي بدون اشاره به علت ابطال انتخابات در اين حوزه هاي انتخابيه افزود: براساس نتايج انتخابات در حوزه انتخابيه سميرم، آراي نفر اول ابطال شد و با اين حساب نفرات دوم و سوم به مرحله دوم راه يافتند.
كدخدايي با بيان اينكه در حوزه انتخابيه زابل، زهك و هيرمند نيز نتيجه انتخابات در خصوص نفر دوم باطل اعلام شده است گفت: در اين حوزه نيز نفرات سوم و چهارم به مرحله دوم راه يافته اند.
سخنگوي شوراي نگهبان اظهار داشت: پرونده هاي حوزه هاي انتخابيه با عنايت به ماده 73 قانون انتخابات مورد بررسي قرار گرفت و صحت نتايج انتخابات در 13حوزه انتخابيه به شرح ذيل اعلام شد:
1-نطنز، بخش قمصر
2-ايلام، ايوان، شيروان، چرداول، مهران، ملكشاهي
3- كردكوي، تركمن، بندرگز، گميشان
4-ساري،مياندرود
5-تويسركان
6-دامغان
7-كهگيلويه، بهمئي، چرام
8-زرند و كوهبنان
9-ماهنشان، ايجرود، دهستان هاي بوغداكندي و قلتوق
10-نهاوند
11-پاوه و جوانرود و ثلاث باباجاني
12-اصفهان
13-رزن

 



مقاله اي از وال استريت ژورنال
وقتي قاسم سليماني به كابوسي براي غرب تبديل مي شود

روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال در گزارشي پيرامون تحولات جاري در منطقه بويژه در سوريه اذعان كرد كه جمهوري اسلامي ايران و شخص ژنرال قاسم سليماني پيروز اين تحولات هستند.
اين روزنامه نوشت: در دود و آتش رابطه ميان آمريكا و ايران، اين «قاسم سليماني» فرمانده سپاه قدس ايران است كه به عنوان هدايتگر تلاش هاي ايران براي گسترش نفوذ در خارج از كشور و آزار غرب پديدار شده است.
وال استريت ژورنال در ادامه گزارش خود به اقتدار و شجاعت فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران اشاره مي كند و مي نويسد: در اوايل سال 2008، سليماني پيامي را به ژنرال «ديويد پترائوس» فرمانده وقت نيروهاي آمريكايي در عراق از طريق «احمد چلبي» سياستمدار عراقي فرستاد. بنا به گفته يكي از مقاماتي كه در اين رابطه اطلاع دارد، سليماني گفت: ژنرال پترائوس، شما بايد بدانيد كه من، قاسم سليماني، سياست ايران در خصوص موضوع عراق، لبنان، غزه و افغانستان را كنترل مي كنم.
براساس اين گزارش مقامات آمريكايي مي گويند كه دولت اوباما در تلاش است تا توانايي سليماني براي طرح ريزي نفوذ در سراسر خاورميانه را كاهش دهد. وزارت خزانه داري آمريكا سه مرتبه، فرمانده نيروي سپاه قدس را تحريم كرده است.
اين تحريم ها همچنان پابرجا است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14