(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 20 فروردین 1391- شماره 20177

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جزئيات نامه لاريجاني به رهبر معظم انقلاب
 17هزار و 500 واحد مسكن مهر به مردم واگذار شد
محسن رضايي: انتصاب اعضاي جديد باعث تقويت مجمع تشخيص مصلحت مي شود
توزيع كارت آزمون دستياري پزشكي از 29 فروردين
تروريست هاي مخالف ايران در آمريكا آموزش ديده اند
پيكر حجت الاسلام عقيقي بخشايشي در قم تشييع و به خاك سپرده شد
مردم تركيه نبايد تاوان سياست هاي ضد ايراني و ضد سوري آمريكا را بپردازند
سركرده گروهك تروريستي حزب الفرقان به هلاكت رسيد
نجات 28 سرنشين كشتي باري چيني از چنگ دزدان دريايي توسط نيروي دريايي ارتش
بزرگترين كتابخانه پرنده شناسي كشور در البرز راه اندازي شد
بيست و پنجم ماه جاري مراسم سنتي بيل گرداني در نيم ور محلات برگزار مي شود
رئيس اتاق بازرگاني تبريز: تحقق شعار امسال در گرو حمايت از بخش خصوصي است
رئيس حفظ آثار دفاع مقدس ارتش: ارتش و سپاه همه جا در كنار هم خواهند بود
توليد قطعات و تجهيزات ناوبري در كشور افزايش مي يابد
آيت الله وحيد خراساني: حوزه علميه قم در تمام عالم مانند ندارد
معاون سابق سازمان انرژي هسته اي: خودفروختگان مجلس ششم در بحث هسته اي نظام را زير سؤال بردند
وزير نيرو: با حضور رئيس جمهوري طرح انتقال آب درياي خزر به ايران مركزي بزودي اجرايي مي شود
اخبار ادبي و هنري



جزئيات نامه لاريجاني به رهبر معظم انقلاب

با گذشت نزديك به 5 روز از نامه رئيس مجلس شوراي اسلامي به رهبر معظم انقلاب درباره اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها جزئيات بيشتري از اين نامه منتشر شد.
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: علي لاريجاني از رهبر معظم انقلاب در اين نامه درخواست كرده است براساس اصل 110قانون اساسي از اختياراتشان براي توقف اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها استفاده كنند.
وي ادامه داد: لاريجاني در اين نامه تأكيد كرده است با توجه به اعتبارات بودجه سال 91 و شرايط اقتصادي كشور وضعيت براي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها فراهم نيست.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تصريح كرد: رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين نامه به تخلف دولت در اجراي غيرقانوني فاز دوم هدفمندي يارانه ها قبل از تصويب بودجه سال 91 اشاره كرده و از رهبر انقلاب درخواست كرده براساس اصل 110قانون اساسي از وظايف و اختياراتشان براي ورود به اين مسئله و توقف اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها استفاده كنند.
درخواست مجلس
از قوه قضائيه براي رسيدگي
به تخلف دولت
كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس شوراي اسلامي تقاضاي جمعي از نمايندگان مبني بر ارجاع تخلف دولت در اجراي هدفمندي يارانه ها را با حضور مسئولان دستگاه هاي مختلف بررسي مي كند.
بررسي تقاضاي جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مورد اعمال ماده 233 آئين نامه داخلي مجلس موضوع تخلف از قانون هدفمندي يارانه ها با حضور وزير امور اقتصادي و دارايي، كارشناسان ديوان محاسبات كشور، مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي و مسئولان سازمان هدفمندسازي يارانه ها در دستور كار جلسه روز دوشنبه كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي قرار دارد.
همچنين هيئت تحقيق و تفحص از عملكرد دولت در واگذاري و پرداخت سود سهام عدالت روز يكشنبه اين هفته گزارشات مربوط به موضوع تحقيق و تفحص را مورد بررسي قرار مي دهد.
گفتني است 28 اسفند 90 مبلغ 28 هزار تومان به عنوان مابه التفاوت يارانه نقدي مرحله اول و دوم به حساب برخي خانوارها واريز شده كه ممكن است اين مبلغ ماهيانه يا به صورت دو ماهه باشد.
مديرعامل سازمان هدفمندي يارانه ها نيز در همين رابطه تأكيد كرد: همان طور كه در مرحله اول هدفمندي يارانه ها، پرداخت يارانه نقدي را يك ماه و نيم زودتر از شروع اجراي قانون در نظر گرفتيم، هم اكنون نيز همين گونه است به اين صورت كه اين مابه التفاوت مربوط به زماني است كه مرحله دوم آغاز شود.
پس از اين اقدام از طرف دولت احمد توكلي، الياس نادران و غلامرضا مصباحي مقدم به عنوان سه چهره شاخص اقتصادي مجلس در واكنش به واريز مابه التفاوت مرحله اول و دوم هدفمندسازي يارانه ها تأكيد كردند: دولت در دو ماه اول سال نمي تواند وارد فاز دوم هدفمندسازي يارانه ها بشود لذا اين اقدام دولت غيرقانوني است.

 



با حضور رئيس جمهور در خراسان رضوي(ع)
 17هزار و 500 واحد مسكن مهر به مردم واگذار شد

مشهد- خبرنگار كيهان:
35ميليارد دلار براي رونق و توسعه كشاورزي كشور در صندوق توسعه ملي ذخيره شده است.
رئيس جمهور ي در مراسم افتتاحيه 17 هزار و 500 واحد مسكوني مهر و 575 كيلومتر راه شهري و روستايي خراسان رضوي در مشهد با اعلام اين خبر افزود: براي نخستين بار در طول تاريخ و در دولت نهم و دهم بخشي از درآمد نفت به بخش كشاورزي اختصاص يافت و هم اكنون 35ميليارد دلار براي اين امر در صندوق توسعه ملي ذخيره شده است و مقرر شده سالي 3 درصد از درآمد نفت كشور به اين مهم تعلق گيرد.
دكتر محمود احمدي نژاد با اشاره به افزايش 2ميليون هكتار به اراضي آبي كشور گفت: در سال گذشته 1500ميليارد تومان يارانه به تغيير شيوه آبياري كشاورزي در كشور اختصاص يافت.
وي گفت: دولت براي مهار آب در سدها، شبكه ها و همچنين افزايش ميزان آب كشور برنامه هايي را در دست اقدام دارد كه انعقاد توافق نامه با كشورهاي تاجيكستان و افعانستان براي انتقال آب از تاجيكستان به ايران از مسير افغانستان از جمله اين برنامه هاست.
رئيس جمهوري تصريح كرد: 2 طرح بزرگ انتقال آب از درياي عمان و درياي مازندران نيز در حال انجام است كه اقدامات اوليه آن صورت گرفته است.
وي با اشاره به اينكه 3 تا 5 درصد نقدينگي كشور به بخش كشاورزي اختصاص يافته است، گفت: در سال گذشته 10درصد از ذخيره صندوق توسعه ملي نيز به اين بخش اختصاص يافت.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود مشكلات موجود در ساختار اداري را يكي ديگر از معضلات موجود كشور اعلام كرد.
براساس اين گزارش، 5 هزار از واحدهاي مسكوني مهر در شهرك مهرگان مشهد احداث شده است. براي ساخت 17 هزار و 500 واحد مسكن مهر در سطح استان خراسان رضوي بالغ بر 640 ميليارد تومان اعتبار هزينه شده است. رئيس جمهوري با حضور در دو باب از واحدهاي اين مجتمع كليد اين واحدها را به طور نمادين به مالكان آنها واگذار كرد.

 



محسن رضايي: انتصاب اعضاي جديد باعث تقويت مجمع تشخيص مصلحت مي شود

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اين نكته كه با آمدن اعضاي جديد نوعي جوان گرايي در مجمع آغاز شده است گفت: انتصاب اين اعضا باعث تقويت مجمع تشخيص مصلحت نظام شده است.
محسن رضايي در اولين نشست دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مجمع محيط مناسبي براي كادرسازي است و اين تدبير رهبر معظم انقلاب كه اعضاي جديدي كه با تجربه و با مطالعه هستند و در بخش هاي مختلف اداره كشور تجارب لازم را دارند باعث تقويت مجمع تشخيص مصلحت نظام شده است.
وي ادامه داد: دور جديد مجمع با تعيين اولويت هايي كه رهبر معظم انقلاب مدنظر داشتند شروع شده است.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد همكاري دولت با مجمع نيز گفت: با توجه به شروع دور جديد فعاليت مجمع تشخيص، دولت قول همكاري بيشتري را نسبت به گذشته داده است.
وي اظهار داشت: با توجه به صحبت هايي كه بين ما و رئيس جمهور شده است دولت قول همكاري بيشتري را نسبت به گذشته و با توجه به شروع دور جديد فعاليت مجمع تشخيص داده است كه فكر مي كنم امسال حضور دولت در جلسات مجمع پررنگ تر از گذشته باشد.
وي در بخش ديگري از سخنانش به اظهارات اخير رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد طرح مذاكره با آمريكا اشاره كرد و اظهار داشت: آقاي هاشمي در جلسه گفت كه من فقط يك خاطره گفتم و منظورم فضاي امروز كشور نبود.

 



توزيع كارت آزمون دستياري پزشكي از 29 فروردين

كارت آزمون سي و نهمين دوره پذيرش دستياري تخصصي پزشكي روزهاي 29 و 30 فروردين توزيع مي شود.
دكتر سيداميرمحسن ضيايي افزود: آزمون پذيرش دستيار تخصصي پزشكي در اين دوره، در 18 شهر و 19حوزه امتحاني برگزار مي شود.
وي افزود: سؤالات آزمون به شيوه تحليلي ارائه شده و سطحي از دانش داوطلبان و موقعيت هاي باليني را مورد ارزيابي قرار مي دهد.
ضيايي اظهار داشت: 7 هزار و 927 نفر از داوطلبان را مردان و 6 هزار و 880 نفر از داوطلبان را زنان تشكيل مي دهند. در مجموع 14 هزار و 807 نفر در 26 رشته شركت دارند.
به گزارش مهر، كليد آزمون بعدازظهر روز جمعه اول ارديبهشت ماه 91 بر روي سايت اينترنتي مركز سنجش آموزش پزشكي قرار خواهد گرفت. داوطلبان مجاز هستند پس از اعلام كليد آزمون حداكثر تا ساعت 23روز دوشنبه 4 ارديبهشت ماه 91 اعتراض خود را به صورت اينترنتي اقدام كنند.
پس از رسيدگي به اعتراضات واصله در خصوص طراحي سؤالات، كارنامه اوليه داوطلبان به همراه فرم انتخاب رشته- محل در پايگاه اطلاع رساني درج مي شود.

 



سيمور هرش فاش كرد
تروريست هاي مخالف ايران در آمريكا آموزش ديده اند

سرويس سياسي-
سيمور هرش خبرنگار كهنه كار آمريكايي طي گزارشي در هفته نامه نيويوركر افشاء كرد كه اعضاي گروهك تروريستي منافقين در خاك آمريكا آموزش نظامي و تروريستي ديده اند.
هرش 75 ساله كه افشاكننده فاجعه ابوغريب هم هست، در حالي پرده از نفاق آمريكايي ها برداشته است كه گروهك تروريستي منافقين از سال 1997 تاكنون در فهرست سازمان هاي تروريستي آمريكا قرار دارد.
هرش در افشاگري خود در نيويوركر مي نويسد كه «سرفرماندهي مشترك عمليات ويژه وزارت دفاع آمريكا» از سال 2005 آموزش نفرات سازمان مجاهدين خلق (منافقين) را در مناطق كوهستاني شمال ايالت نوادا بر عهده داشته است.
اين خبرنگار معروف و كارشناس برجسته سياست خارجي آمريكايي در مقاله خود اضافه مي كند كه اين آموزش ها كه حدود هفت سال پيش شروع شده بود تا 6 ماه پس از آن تداوم داشته است.
نيويوركر مي افزايد كه اعضاي سازمان مجاهدين خلق (منافقين) در سايتي واقع در 100 كيلومتري لاس وگاس در ايالت نوادا كه زماني محل آزمايش هاي هسته اي بوده و اكنون براي آموزش عمليات ضدجاسوسي استفاده مي شود آموزش ديده اند. به گزارش نيويوركر اين آموزش ها در زمينه مخابرات، استفاده از رمز، سلاح و تاكتيك هاي نظامي بوده است.
اين مقاله تصريح مي كند كه از سال 2003 به بعد دولت جورج بوش براي كسب اطلاعات بيشتر از برنامه هاي هسته اي و تسليحاتي ايران، حمايت فعال از گروه هاي مخالف جمهوري اسلامي را آغاز كرد. در راستاي اين سياست دولت آمريكا به شكل مستقيم يا غيرمستقيم منابع مالي، فني و تسليحات در اختيار مجاهدين خلق قرار داده است. به نظر مي رسد كه برخي از مقامات و نهادهاي آمريكا چه در گذشته و چه در حال حاضر از روش عمليات پنهاني و خرابكارانه در داخل ايران حمايت مي كنند. همچنين هرش در مطلب خود در نيويوركر مي افزايد: به رغم افزايش روابط و تقويت تلاش ها و رايزني هاي سازمان دهي شده از سوي حاميان اين گروهك تروريستي، اين گروهك همچنان در فهرست سازمان هاي تروريستي خارجي آمريكا قرار دارد و اين موضوع نشان مي دهد كه مخفيانه بودن آموزش در نوادا ضرورت داشته است.
گفتني است؛ سيمور هرش در مقاله افشاگرانه خود در نيويوركر تاكيد مي كند كه اين اطلاعات را به نقل از يك مقام ارشد سابق اطلاعاتي آمريكايي منتشر كرده است.
همچنين پيش تر گزارش شده بود كه دو مقام آمريكايي به شبكه تلويزيوني «ان بي سي» گفته اند، ترور دانشمندان ايراني با حمايت و طراحي موساد سازمان اطلاعات اسرائيل و توسط سازمان مجاهدين خلق اجرا مي شود.
يكي از اين دو مقام به اين شبكه گفته است كه تمام پيش فرض هاي قبلي درباره نقش اين سازمان در ترورها درست است.
هرش در اين گزارش مي نويسد كه منبع آگاهي ضمن تائيد گزارش «ان بي سي» به او گفته است كه اسرائيل با همكاري سازمان مجاهدين خلق در قتل هاي دانشمندان هسته اي در ايران دست داشته است.
همچنين راديو فردا با انتشار افشاگري سيمور هرش در نيويوركر گزارش داد كه يك افسر ارشد بازنشسته كه در زمان رياست جمهوري جورج بوش و باراك اوباما جزو مشاوران امنيتي دولت آمريكا بوده است مي گويد كه در چهارچوب سياست هاي دولت جورج بوش و كارزار بين المللي عليه تروريسم، نهادي كه به «سرفرماندهي مشترك عمليات ويژه» شهرت يافت از اختيارات ويژه اي برخوردار بود و برخي از برنامه هاي اين نهاد كاملا مخفي نگاه داشته مي شد.
اين ژنرال بازنشسته نيز اعزام نفرات مجاهدين خلق [منافقين] به مركز آموزشي اين واحد نظامي-امنيتي را تاييد مي كند.
در همين ارتباط، مجله آمريكايي آتلانتيك نيز در مطلبي به قلم «مكس فيشر» عملكرد آمريكا در قبال گروهك تروريستي منافقين را در ذيل اشتباهات مكرر و خطرناك در حمايت از گروه هاي ستيزه جو و تروريستي ارزيابي كرد و اين گروهك را به عنوان يك مهره سوخته كه فاقد هرگونه پايگاه اجتماعي بوده دانست كه حمايت از آن نيز در بلند مدت به ضرر خود آمريكا است.
از سوي ديگر؛ روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» هم با تاييد اينكه اعضاي مجاهدين خلق (گروهك تروريستي منافقين) در خاك آمريكا آموزش مي ديده اند تصريح كرد كه اسرائيل نيز بودجه عمليات آنها بر ضد حكومت ايران را تامين مي كرده است.
سايت «بالاترين» نيز در واكنش به افشاگري سيمور هرش اين ادعا را مطرح كرد كه وي همدست لابي هاي رژيم ايران است!
اما بي بي سي در تلاشي ناشيانه سعي كرد تا گفته هاي سيمور هرش را با ترديد مواجه كند و در ميان انتشار گزارش افشاگرانه او در نيويوركر مدعي شد كه «فرماندهي عمليات ويژه مشترك آمريكا» در واكنش به مقاله هرش به بي بي سي گفته است كه اطلاعات آن مقاله اشتباه است و نيروهاي عمليات ويژه مشترك، نيروهاي سازمان مجاهدين خلق (منافقين) را آموزش نداده اند! كارشناسان و ناظران سياسي معتقدند اين افشاگري سيمور هرش بيش از هر چيزي نفاق آمريكايي ها در اقدامات تروريستي و خرابكارانه را نشان مي دهد كه به دروغ داعيه مبارزه با تروريسم را در عرصه جهاني يدك مي كشند.
يادآور مي شود اواخر سال 89 هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا اعتراف كرد كه طالبان و القاعده را خودمان ساختيم و از تروريست هايي مانند اسامه بن لادن نيز در زمان مبارزه عليه شوروي سابق حمايت كرديم!

 



پيكر حجت الاسلام عقيقي بخشايشي در قم تشييع و به خاك سپرده شد

مراسم تشييع و تدفين مترجم قرآن، مولف و استاد حوزه علميه با اقامه نماز توسط آيت الله سبحاني در قم برگزار شد.
به گزارش مهر، مراسم تشييع و تدفين حجت الاسلام والمسلمين عبدالرحيم عقيقي بخشايشي، استاد حوزه و مترجم قرآن كريم قبل از ظهر جمعه با حضور آيت الله جعفر سبحاني برگزار شد.
مراسم تشييع از مقابل مسجد امام حسن عسكري(ع) آغاز و تا حرم مطهر انجام شد و پس از طواف به دور بارگاه ملكوتي حضرت معصومه(س) نماز ميت توسط آيت الله سبحاني اقامه شد.
حجج اسلام شهرستاني، نماينده آيت الله سيستاني در ايران، ملكا از اعضاي دفتر رهبر انقلاب در قم و جمعي از استادان حوزه و دانشگاه در مراسم تشييع و تدفين پيكر آن مرحوم حضور داشتند.
پيكر حجت الاسلام والمسلمين عقيقي بخشايشي سپس براي تدفين به گلزار علي بن جعفر(ع) قم منتقل و در آنجا به خاك سپرده شد.
حجت الاسلام عقيقي بخشايشي مترجم قرآن كريم و از استادان حوزه و دانشگاه بود. رئيس موسسه نويد از ديگر مسئوليت هاي آن مرحوم بود و وي در طول عمر علمي خود موفق به تاليف بيش از 150 جلد كتاب در شاخه هاي مختلف علوم ديني از جمله قرآن كريم و تفسير و ترجمه آن شد.
حجت الاسلام والمسلمين عقيقي بخشايشي روز گذشته به علت بيماري در سن 68 سالگي دار فاني را وداع كرد.

 



گسترش انتقاد كارشناسان و ديپلمات هاي ترك از اردوغان
مردم تركيه نبايد تاوان سياست هاي ضد ايراني و ضد سوري آمريكا را بپردازند

دو تن از چهره هاي سرشناس سياسي و نظامي تركيه از سياست هاي ضدسوري و ضدايراني دولت رجب طيب اردوغان و همراهي اين دولت با آمريكا به شدت انتقاد كردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني سوريه، «بلند اسين اوغلو» از نويسندگان و تحليلگران سرشناس ترك در اين باره گفت: سياست رجب طيب اردوغان و دولت وي عليه ملت سوريه كه از كرامت و حاكميتش دفاع مي كند به ضرر آنكارا تمام شده است و مردم تركيه بهاي اين سياست را مي پردازد.
وي افزود: حزب عدالت و توسعه به رهبري اردوغان بنيادگرا كه به حمايت از گروه هاي تروريستي مسلح در تركيه و تحميل مجازات هاي اقتصادي عليه دمشق اقدام كرده است اكنون آثار دشمني اش را لمس مي كند.
«بلند اسين اوغلو» تصريح كرد: «ملت تركيه با افزايش قيمتهاي برق و گاز و مواد غذايي اساسي كه با معيشت مردم تركيه سر و كار دارد، بهاي موضع خصمانه اش را مي پردازد». بلند افزود: «ملت تركيه همچنين بهاي هزينه امنيت اسرائيل را مي پردازد زيرا هزينه هاي بالايي به مردم تحميل شده است. هزينه هاي برق نيز در پي تصميم آنكارا براي خودداري از خريد نفت و گاز ايران افزايش يافته است.»
دريادار «توركر ار ترك» فرمانده سابق دانشكده نيروي دريايي تركيه نيز اين تصميم آنكارا را «توطئه، ذلت و فرومايگي» براي تركيه دانست كه نشان مي دهد سياست دولت اين كشور كاملا تسليم آمريكاست. وي افزود: ملت و ديگر احزاب تركيه نيز به اين سياست انتقاد مي كنند.
سفير تركيه در تهران:
دوستي با ايران را به هيچ قيمتي از دست نمي دهيم
«اميت يارديم» سفير تركيه در ايران درخصوص اظهارات اخير رجب طيب اردوغان نخست وزير اين كشور پيرامون سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران و مذاكرات هسته اي گفت: تركيه و ايران دو همسايه بزرگ يكديگرند و ما همكاري خوبي را با يكديگر داشته و داريم. رهبران دو كشور تلاش دارند تا روابط خوب دو كشور ادامه يابد و سعي مي كنيم اين همكاري ها تداوم داشته باشد.
وي كه با فارس گفت وگو كرده، با بيان اينكه برنامه هسته اي ايران صلح آميز بوده و مقامات دو كشور نيز بر اين موضوع تاكيد داشته اند، يادآور شد: تركيه برنامه هسته اي ايران را صلح آميز مي داند و ما معتقديم كه مسير نظامي را دنبال نمي كند. به خصوص كه آيت الله خامنه اي رهبر ايران در مورد (حرام بودن) استفاده يا داشتن سلاح هسته اي فتوايي را صادر كرده اند كه همين موضوع ما را متقاعد كرده و براي ما كافي است.

 



سركرده گروهك تروريستي حزب الفرقان به هلاكت رسيد

يك منبع آگاه از هلاكت دو تن از سران گروهك تروريستي حزب الفرقان خبر داد.
اطلاعات دريافتي از يك منبع موثق، حاكي است كه چند روز پيش سركرده گروهك تروريستي «حزب الفرقان» به همراه نفر دوم آن گروهك جنايت پيشه در پاكستان كشته شدند.
براساس اين خبر، شرور «عبدالجليل قنبر زهي» معروف به مولوي صلاح الدين همراه با «حمزه ملازهي» معاون گروهك، متخصص و متولي تهيه و توليد بمب و عامل بمب گذاري هاي متعدد، در حال وارد كردن بمب به كشور براي انجام عمليات تروريستي، در مناطق مرزي پاكستان به هلاكت رسيدند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، لازم به يادآوري است كه گروهك تروريستي حزب الفرقان در سال 1375 توسط عناصر وابسته به وهابيت اعلام موجوديت و هدف اصلي خود را مبارزه مسلحانه با نظام مقدس جمهوري اسلامي اعلام كرد. گروهك تروريستي مذكور كه از هم پيمانان و پشتيبانان گروهك تروريستي جندالشيطان (به سركردگي عبدالمالك ريگي معدوم) بود پيش از اين با پشتيباني بعضي كشورهاي مرتجع منطقه، عمليات تروريستي متعددي در قالب بمب گذاري، ترور، گروگان گيري و راه بندي مسلحانه در مناطق مرزي شرق كشور انجام داده است.
تاكنون هيچ مقام امنيتي در مورد چگونگي به هلاكت رسيدن نامبردگان توضيحي ارائه نداده است.

 



نجات 28 سرنشين كشتي باري چيني از چنگ دزدان دريايي توسط نيروي دريايي ارتش

رسانه هاي گروهي چين يكپارچه تلاش ها و اقدامات نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران در آزادسازي يك فروند كشتي چيني از چنگ دزدان دريايي را ستودند.
به گزارش روابط عمومي ارتش، در پي درخواست دولت چين، نيروي دريايي ايران خدمه و يك فروند كشتي باري چيني را كه روز جمعه در آبهاي خليج عمان ربوده شده بود، نجات داد.
رسانه هاي چين از جمله «چاينا ارگ»، «شين هوا»، «گلوبال تايمز»، «چاينا ديلي» و روزنامه «مردم» در گزارش هاي خود شرح ماجرا را منتشر كرده و اقدام به موقع نيروي دريايي ايران در نجات كشتي چيني را بسيار مهم دانستند.
رسانه هاي چين نجات كاركنان كشتي اين كشور را در كمترين زمان نشان از توان و قدرت بالاي نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران در آب هاي بين المللي اعلام كردند.
اين كشتي كه «شيانگ خوانمن» و متعلق به شركت كشتيراني «نن جينگ» در شرق چين است پيش ازظهر ديروز در خليج عمان توسط دزدان دريايي ربوده شد.
روزنامه چاينا ديلي نوشت اين كشتي كه از شهر شانگهاي در شرق چين در حركت به سمت بندر امام خميني بود، از سوي دزدان دريايي ربوده شد.
سفارت چين در تهران پس از اين ماجرا در تماس با نهادهاي ايران درخواست كرد خدمه و كشتي نجات يابند.
رسانه هاي چين به نقل از سفارت كشورشان نوشتند: زماني كه با طرف ايراني ارتباط برقرار كرديم آنان به ما اطمينان دادند كه از نجات اتباع چين و كشتي آنها از هيچ تلاشي دريغ نخواهند كرد.
«يو خونگ يانگ» سفير چين در تهران گفت: ايران قول داد كه امنيت اتباع چيني را در جريان عمليات آزادسازي كشتي در اولويت قرار دهد.
وي خاطرنشان كرد كه دولت مركزي و وزارت خارجه چين بسيار از اين دزدي دريايي نگران بودند و ارتباط گسترده اي با ايران برقرار كردند و از تهران خواستند همه تلاش خود را براي نجات كشتي و اتباع چيني بكار گيرد.
تلويزيون مركزي چين گزارش داد نيروي دريايي ايران همه 28 خدمه كشتي را روز جمعه نجات داده است.

 



بزرگترين كتابخانه پرنده شناسي كشور در البرز راه اندازي شد

كرج - خبرنگار كيهان:
بزرگترين كتابخانه تخصصي پرنده شناسي كشور در نمايشگاه پرندگان زينتي و كمياب شهر چهارباغ ساوجبلاغ واقع در استان البرز راه اندازي شد.
مدير نمايشگاه پرندگان زينتي و كمياب چهار باغ با اعلام اين خبر گفت: در اين نمايشگاه حدود 7 هزار جلد كتاب در خصوص پرنده شناسي نگهداري مي شود كه اين تعداد، بسيار قابل توجه است.
اميرمحمد اميرراد اظهار داشت: كتاب هاي اين مركز درباره بخش عمده اي از پرندگان جهان است و كمتر پرنده اي است كه اطلاعات مربوط به آن در كتاب هاي اين كتابخانه موجود نباشد.
وي با اشاره به نگهداري 2500 نمونه از پرندگان سراسر دنيا در نمايشگاه فوق تصريح كرد: اين نمايشگاه از نظر تعداد پرنده و محيط در خاورميانه اول است و اميدواريم مورد استقبال مردم ايران قرار گيرد.
اميرراد در پايان گفت: اين نمايشگاه در عين حال يك مركز علمي، آموزشي و تفريحي براي نگهداري از گونه هاي نادر و رو به انقراض نيز محسوب مي شود.

 



بيست و پنجم ماه جاري مراسم سنتي بيل گرداني در نيم ور محلات برگزار مي شود

اراك- خبرنگار كيهان:
آيين معنوي پهلواني سنتي ورزشي بيل گرداني با هدف احياي ورزش پهلواني سنتي با قدمت دو هزار سال در بيست و پنجم ماه جاري در نيم ور محلات برگزار مي شود.
اين آيين و آداب سنتي و قديمي ساكنان نيم ور محلات در سال 89 به عنوان ميراث معنوي كشوري به ثبت رسيد. اين آيين ريشه در فرهنگ آب و آبياري دارد و در ايام گذشته نمادي براي نشان دادن زور و پهلواني به دشمنان محسوب مي شد.
هر ساله در فروردين با ته نشين شدن گل و لاي و رشد گياهان و علف هاي هرز در نهرهاي منشعب از رودخانه لعل يار (قمرود) كشاورزان شهر نيم ور به صورت گروهي اقدام به لايروبي اين نهرها مي كنند. در حال حاضر اين مراسم به صورت نمادين در ميدان مركزي شهر كه در گذشته به محل قهوه خانه معروف بود با حضور اهالي محل و افراد علاقه مند از سراسر كشور انجام مي شود. در اين مراسم افرادي كه قدرت بيشتري در چرخاندن بيل ها دارند نزد مردم به عنوان پهلوان شناخته شده و قابل احترام هستند.

 



رئيس اتاق بازرگاني تبريز: تحقق شعار امسال در گرو حمايت از بخش خصوصي است

تحقق شعار امسال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» نيازمند حمايت هاي بيشتر از بخش خصوصي است.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تبريز روز شنبه در گفتگو با ايرنا، نامگذاري سال جاري توسط رهبر انقلاب را نشان دهنده دغدغه ايشان در زمينه مشكلات مربوط به توليدكنندگان داخلي عنوان و اظهار كرد: بايد توجه داشت توسعه و رونق اقتصادي هر كشور منوط به رونق كسب و كار و توليدات داخلي است، چرا كه در اين حالت مي توان بر مشكلاتي همچون تورم، بيكاري و حتي معضلات اجتماعي فايق آمد.
«رحيم صادقيان» انسجام بخشي به فعاليت هاي مختلف اقتصادي در كشور را از عناصر بسيار مهم تحقق شعار سال عنوان كرد و يادآور شد: در اين زمينه بايد علاوه بر حمايتهاي عملي از بخش توليد و صنعتگران بخش خصوصي، نسبت به فعال سازي بانك ها و موسسات مالي جهت حمايت هاي قانوني از توليدكنندگان داخلي نيز فعاليت هاي كارآمدتري انجام شود.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تبريز، از آمادگي كامل اين مجموعه براي برگزاري جلسات مختلف با دستگاه هاي اجرايي مسئول و بانك ها براي رفع موانع فعاليت توليدكنندگان داخلي خبر داد و افزود: در حال حاضر واحدهاي توليدي با مشكلات مختلف دست به گريبان هستند كه رفع اين معضلات نيازمند همفكري و تعامل كامل دولت با بخش خصوصي است.

 



رئيس حفظ آثار دفاع مقدس ارتش: ارتش و سپاه همه جا در كنار هم خواهند بود

رئيس حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس ارتش جمهوري اسلامي گفت: دشمن درصدد ايجاد اختلاف بين سپاه و ارتش است.
به گزارش خبرگزاري فارس از كاشان امير سرتيپ حسن سيفي شب گذشته در يادواره گراميداشت سرداران شهيد صياد شيرازي و علي معمار اظهار داشت: امروز در هر كوچه و خياباني كه گذر مي كني عكس يك شهيد است كه معناي آن اين است كه امنيت و اقتدار كشور مرهون خون شهداست.
اين مسئول تجليل همزمان و برگزاري يادواره هاي از يك ارتشي و سپاهي را كاري ستودني خواند و گفت: تفكر دين مداري طرفداراني چون شهيد صياد شيرازي و شهيد علي معمارها را دارد اما تفكر سكولار ممكن است روزي در هر كسي رسوخ پيدا كند.
سيفي، مرام صياد شيرازي را مرام دشمن شناسي دانست و خداترسي، تعصب و ارج نهادن به لباس نظامي، صفاي باطن، سوابق مبارزاتي و همراهي با مردم، ولايتمداري، همراهي با روحانيت و منادي بودن براي وحدت سپاه و ارتش را از ويژگي هاي شهيد صياد شيرازي برشمرد و ادامه داد: صياد شيرازي اعتقاد داشت بسيج و تفكر بسيجي منحصر به ايران نيست بلكه بايد دسته هاي مقاومت در دنيا به وجود آورد تا حكومت اسلامي دوام و قوام داشته باشد.
رئيس حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس ارتش جمهوري اسلامي در ادامه با اشاره به اين كه امروز دشمن به دنبال اختلاف بين ارتش و سپاه است تصريح كرد: دشمن امروز مي خواهد از حرفه تفرقه افكني ميان سپاه و ارتش سود ببرد.
وي گفت: ارتش و سپاه از ابتدا در كنار هم بودند و همه جا در كنار هم خواهند بود.

 



توليد قطعات و تجهيزات ناوبري در كشور افزايش مي يابد

مديركل فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان گفت: براي تحقق شعار توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني با همكاري دانشگاه هاي كشور توليد قطعات و تجهيزات ناوبري، ارتباطي و رادار هواپيما در داخل كشور افزايش مي يابد.
«علي قاسم زاده» روز شنبه در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: در سالهاي اخير شاهد قطع وابستگي به واردات اين قطعات و تجهيزات از خارج كشور هستيم و آنها را در داخل كشور توليد مي كنيم.
وي اظهار داشت: فرودگاه بين المللي شهيد بهشتي اصفهان براي افزايش توليدات در بخش تجهيزات فرودگاهي از سال گذشته فعاليت مشترك علمي، تحقيقاتي و توليدي را با دانشگاه هاي كشور شروع كرده كه تاكنون دستاوردهاي خوبي در اين زمينه كسب كرده است.
وي اظهار داشت: رسانه ها در فرهنگ سازي حمايت از توليد ملي، گسترش فرهنگ خريد و استفاده از كالاي توليد داخل مسئوليت بزرگي دارند و بايد در اين زمينه ايفاي نقش كنند.

 



آيت الله وحيد خراساني: حوزه علميه قم در تمام عالم مانند ندارد

آيت الله حسين وحيد خراساني از مراجع تقليد، حوزه علميه قم را در تمام عالم بي همتا دانست و گفت: اكثر علما و فضلاي نخبه در اين حوزه هستند.
به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي شهرداري قم، اين مرجع تقليد در ديدار شهردار و جمعي از مديران شهري قم با وي تصريح كرد: علما و فضلاي بسياري چه در گذشته و چه در حال در اين شهر زندگي كرده و از حوزه علميه قم برخاسته اند.
آيت الله وحيد خراساني گفت: مردم قم حافظ آثار اهل البيت(ع) هستند و عظمت اين شهر به عنوان مركز علم و تشيع و پايگاه جهان اسلام بر همگان آشكار است.
وي خطاب به مديران شهر قم يادآور شد: شهر قم به دليل وجود بارگاه ملكوتي و نوراني حضرت فاطمه معصومه(س)، حوزه، علما و فضلا و ساير وجوهي كه در احاديث و روايات متعدد از جايگاه آن ياد شده، حائز اهميت است و اين مسئله مسئوليت شما را در ارايه خدمات، چند برابر مي كند.
آيت الله وحيد خراساني در ادامه با اشاره به سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: در سالروز شهادت دخت مكرم نبي گرامي اسلام(ص)، شهادت امام صادق (ع) و شهادت حضرت علي(ع)، شهر قم بايد يكپارچه سياهپوش و اين ايام به صورت ويژه گرامي داشته شود.

 



معاون سابق سازمان انرژي هسته اي: خودفروختگان مجلس ششم در بحث هسته اي نظام را زير سؤال بردند

معاون سابق سازمان انرژي هسته اي گفت: برخي خودفروختگان مجلس ششم در بحث انرژي هسته اي به نظام تهمت زدند و ايران را به پنهان كاري در اين باره متهم كردند.
به گزارش فارس از شوشتر مسعود اخوان فرد در يادواره شهداي هسته اي شوشتر در مسجد علامه شيخ شوشتري اظهار داشت: برخي خودفروختگان در مجلس ششم به نظام جمهوري اسلامي تهمت هايي زدند كه تا آن زمان آمريكا جرات چنين تهمت هايي را به نظام جمهوري اسلامي پيدا نكرده بود.
اخوان فرد خاطرنشان كرد: در روزهاي اعتمادسازي بسياري از دانشمندان هسته اي ايران با گريه محل كار خود را ترك مي كردند زيرا اجازه فعاليت در محل كار خود را نداشتند.
معاون سابق سازمان انرژي هسته اي با اشاره به اين كه ايران در حفاظت از دانشمندان خود بسيار تلاش مي كند، افزود: برخي از بازرس نماهايي كه براي بازرسي از سايت هسته اي ايران به كشور سفر كردند اطلاعات دانشمندان ايراني را لو داده و مقدمات ترور آن ها را فراهم كردند.
وي خاطرنشان كرد: بسياري از دانشمندان هسته اي ايران سنيني بين 27 تا 35 دارند و اين نشان از جوان بودن اين علم در ايران دارد.
اخوان فرد تاكيد كرد: در شرايط كنوني در ايران اسلامي بيش از يك ميليون نفر با اين فناوري در حال مداوا هستند و به اين دليل اين فناوري جايگاه خود را در طب ايران باز كرده است.
وي با اشاره به استفاده از اين فناوري در بخش بهداشتي گفت: اين فناوري در بخش تشخيص بيماري هاي دشوار و معالجه آن ها استفاده مي شود و ايران حاضر نيست كه استفاده از اين فناوري را كنار بگذارد.
اخوان فرد درباره استفاده هاي ديگري كه از اين فناوري صلح آميز در ايران اسلامي مي شود، گفت: در شرايط كنوني در بخش كشاورزي پس از به بار نشستن گندم با وزيدن بادي تند خوشه ها مي ريزد و ثمر از بين مي رود ولي با فناوري هسته اي در اين باره با طراحي گندم هايي با خوشه هاي كوتاه اين مشكل برطرف شده است.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) تاكيد كرد: در شرايط كنوني براي نگهداري ميوه براي فصول ديگر سال در انبارها و توليد مركبات بدون هسته نيز در بخش كشاورزي از اين فناوري استفاده مي شود.
وي با اشاره به پيشرفت كشورمان در عرصه انرژي هسته اي علي رغم سنگ اندازي هاي دشمنان افزود: زماني كشورهاي استكباري اجازه داشتن پنج سانتريفيوژ را به ايران نمي دادند ولي ايران پس از صدور نخستين قطعنامه شوراي امنيت تعداد پنج سانتريفيوژ را به 164 رساند.
وي خاطرنشان كرد: دشمن با صدور قطعنامه 1727 تلاش خود را در راستاي فشار بر ايران زياد كرد ولي ايران 164سانتريفيوژ را به 3 هزار عدد افزايش داد.
اخوان فرد افزود: پس از تصويب قطعنامه 1747 شوراي امنيت ايران اسلامي از توليد محدود به توليد انبوه اورانيوم گام نهاد و موفقيتي تازه كسب كرد.
معاون سابق سازمان انرژي هسته اي خاطرنشان كرد: با تصويب قطعنامه 1803 ايران سه نسل از سانتريفيوژ را در ايران راه اندازي كرد و دشمن از مقابله مايوس شد.
وي تاكيد كرد: با تصويب قطعنامه 1835 در شوراي امنيت ايران رسما وارد حوزه ليزر در بخش فناوري هسته اي شد و چرخه سوخت و اين فناوري را به طور كامل به دست آورد.

 



وزير نيرو: با حضور رئيس جمهوري طرح انتقال آب درياي خزر به ايران مركزي بزودي اجرايي مي شود

وزير نيرو گفت: اجراي طرح انتقال آب درياي خزر به ايران مركزي به زودي توسط رئيس جمهوري آغاز مي شود.
«مجيد نامجو» روز شنبه در حاشيه مراسم افتتاح تصفيه خانه آب آشاميدني گرمسار به خبرنگار ايرنا افزود: اين طرح با هدف تأمين آب مورد نياز استانهاي مختلف از جمله سمنان اجرا مي شود و بزودي با سفر رئيس جمهوري به استان مازندران و در محل احداث آب شيرين كن اين طرح كلنگ زني مي شود.
وي اظهار داشت: ظرفيت نهايي اين طرح انتقال سالانه 500 ميليون متر مكعب آب است كه در فاز اول انتقال 100 ميليون مترمكعب در برنامه قرار دارد.
وي اجراي اين طرح را در قالب ايده اتصال دو منبع آبي ايران درياي مازندران در شمال و خليج فارس در جنوب دانست و اضافه كرد: با توجه به پيش بيني هاي صورت گرفته و نيز پايين بودن ميزان شوري آب درياي خزر اين طرح مقرون به صرفه و اقتصادي است. نامجو خاطرنشان كرد: وجود نيروگاه هاي برق و خط انتقال در مسير شرايط را براي اجراي اين پروژه مهيا كرده است.
وزير نيرو گفت: انتقال آب به استان سمنان از اين طريق در اولين گام اجراي اين طرح خواهد بود.
وي افزود: استانهاي خراسان جنوبي، يزد و استانهاي ايران مركزي از اين طرح استفاده خواهند كرد و آب انتقال داده شده براي كشاورزي صنعتي و بخش صنعت استفاده مي شود.
وي يادآور شد: اين طرح در دولت دهم اجرايي خواهد شد و مراسم كلنگ زني آن احتمالا اواخر ماه جاري برگزار مي شود.
بهره برداري از پروژه تصفيه خانه آب آشاميدني شهر گرمسار با اعتبار 115 ميليارد ريال اجرا شده و سالانه قادر به تأمين 16 ميليون مترمكعب آب آشاميدني سالم براي شهر گرمسار است.
به گزارش ايرنا، در مراسم بهره برداري از پروژه تصفيه خانه آب آشاميدني شهر گرمسار كه روز شنبه با حضور وزير نيرو آغاز شد «عباس تجلي» مديرعامل شركت آبفاي شهر استان سمنان گفت: اين پروژه در قالب مصوبات سفر رهبر فرزانه انقلاب اسلامي به استان سمنان با هدف تأمين و رفع كمبود آب آشاميدني شهر گرمسار اجرا شده است.
وي گفت: آب خام مورد نياز اين تصفيه خانه از طريق خط انتقال لوله به طول 5/4 كيلومتر از محل بند انحرافي حبله رود تأمين و به تصفيه خانه منتقل مي شود.
تجلي ادامه داد: در ساخت و طراحي تصفيه خانه آب آشاميدني گرمسار از جديدترين سيستم گندزدايي، اوزن زني، الكتروليز نمك براي حذف طعم و بوي آب استفاده شده است.
وي افزود: اين تصفيه خانه تا سال 1405 جوابگوي نياز شهرهاي گرمسار و آرادان مي باشد.

 



اخبار ادبي و هنري

تجليل رئيس سازمان سينمايي ايران از شاعر آلماني
در پي انتشار مطلبي از نويسنده و شاعر مشهور اروپايي عليه رژيم صهيونيستي و در دفاع از ايران، رئيس سازمان سينمايي در تجليل از اين اقدام خطاب به وي نامه اي نوشت.
جواد شمقدري در اين نامه خطاب به كنترگراس نوشته است: جاري شدن مسئوليت انساني و تاريخي تان را از قالب واژگان و ادبياتي كه به زيبايي هشدار مي دهد، خواندم. بي ترديد بيان اين حقايق مي تواند وجدان هاي خفته و سكوت زده (غربي) را بيدار كند.
در ادامه اين نامه نوشته شده: چه قلم هايي كه به هنگام بر صفحات لغزيدند و توانستند مسير تاريخي را عوض كنند و چه نويسندگان و هنرمنداني كه به تنهايي بيش از دهها لشگر مانع فاجعه هاي انساني شده اند. بي ترديد شما نيز در يك مقطع حساس تاريخي و در اوج قله شهرت و توانايي و فروتني بار ديگر نشان داديد كه نگاه و دغدغه انساني يك هنرمند مي تواند چقدر ضامن بقاي سعادت و خوشبختي بشر باشد.
انتقاد يك بازيگر ديگر از وجود فساد در سينما
يك بازيگر زن ديگر نيز با اشاره به اظهارات اخير پرستو صالحي در باب فساد در سينما، گفت: اين حرف ها، حرف هاي جديدي نيست و اين ها اتفاقاتي است كه سال هاست رخ مي دهد.
«ماهايا پطروسيان» در گفت وگو با فارس، پيرامون صحبت هاي اخير پرستو صالحي مبني بر وجود فساد در سينماي ايران به واسطه افراد سودجو، گفت: كسي كه تخصص كافي براي ارائه هنر و استعداد خود داشته باشد و براي تحصيل علم و اجراي هنر بازيگري تلاش كرده باشد، هرگز براي بازيگري تن به فساد نمي دهد؛ چرا كه عزت نفسي بالاتر از اين حرف ها دارد، اين فرد هنر و تخصصي دارد كه مي تواند به آن ببالد و در مقابل كسي كه هنر، استعداد و تخصص لازم و كافي براي ورود به اين عرصه را ندارد طبيعتاً ممكن است با هر اتفاقي خام شود و نتيجه اين مي شود كه هم افراد ناوارد، ناشايست و نالايق وارد اين حرفه شده كه جاي ده ها آدم لايق و تحصيلكرده را مي گيرند و هم باعث ترويج فساد در سينما مي شود.
وي در ادامه افزود: در اين ميان، افرادي نيز وجود دارند كه از وضعيت به وجود آمده سوءاستفاده مي كنند. برخي در سمت مدير توليد، ديگري در سمت تداركات حتي برخي نيز سمت خاصي ندارند اما خود را به جاي افراد معتبر در سينما جا مي زند و به اين وسيله ممكن است افرادي را گول بزنند.
سفر آهنگساز حامي صهيونيسم به ايران منتفي شد!
در حالي كه يكي از روزنامه هاي زنجيره اي با ذوق زدگي خبر از سفر ريچارد كلايدرمن آهنگساز حامي صهيونيسم به ايران داده بود. يك منبع آگاه در مركز موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، خبر ياد شده را تكذيب كرد. به گزارش خبرنگار كيهان، منبع ياد شده تاكيد كرد مركز موسيقي از آهنگسازان خارجي دعوتي به عمل نمي آورد. يك حامي مالي تصميم داشت كه ريچارد كلايدرمن را براي اجراي كنسرتي به تهران دعوت كند اما به دليل فراهم نشدن بودجه لازم، دعوت براي سفر آهنگساز ياد شده، منتفي شد.
گفتني است گلايدرمن قبلاً در حمايت از رژيم صهيونيستي در فلسطين اشغالي به اجراي برنامه پرداخته بود. انتظار مي رود روابط عمومي مركز موسيقي اساساً با ارائه توضيحاتي رسماً مخالفت خود را جهت اجراي كنسرت توسط اين عنصر صهيونيستي اعلام نمايد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14