(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 24 فروردین 1391- شماره 20181

كوتاه اقتصادي
جزئيات تازه از برداشت حساب بانك ها
10 قلم كالاي اساسي ارز دولتي دريافت مي كنند
حذف عوارض صادرات تخم مرغ
گازرساني به يك هزار روستا و 20 شهر
با توجه به مصوبه سازمان حمايت كارخانه هاي لبني مسئول نرخ گذاري شدند
افزايش نرخ مكالمه تلفن ثابت در استان هاي تهران و البرز
تشكيل كارگروه ويژه كشاورزي براي ساماندهي توليد
به منظور جلوگيري از قاچاق قيمت بنزين دربرخي استان ها تعادلي شد
سقوط 33 ميليارد پوندي بورس انگليس در يك روز
كشف 3 معدن جديد طلاي خالص در ايران
قرارداد 100 ميليون دلاري خارج سازي شناورهاي غرق شده زمان جنگ
بكارگيري مشاور براي استفاده از توان توليد داخل



كوتاه اقتصادي

¤ معاون سازمان توسعه تجارت ايران از تصويب صدور بيمه نامه پوشش نوسانات ارزي خبر داد و گفت: از اين پس صادركنندگان نگران نوسانات نرخ ارز نباشند. كيومرث فتح الله كرمانشاهي گفت: با پيگيري سازمان توسعه تجارت ايران و در پي تكليف كارگروه توسعه صادرات كشور، موضوع صدور بيمه نامه براي پوشش نوسانات نرخ ارز مورد تاييد قرار گرفت.
¤ آئين نامه جديد اساسنامه تشكيل شركت هاي سهامي زراعي با هدف جلوگيري از خرد شدن اراضي كشاورزي به تصويب هيئت وزيران رسيد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، هيئت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت جهاد كشاورزي و به استناد ماده (5) قانون تشكيل شركت هاي سهامي زراعي- مصوب 1352- تصويب كرد؛ مالكان قانوني و با مستأجران اراضي ملي واگذار شده توسط دولت كه داوطلب قبول عضويت در شركت سهامي زراعي باشند، مي توانند در روستاها و اراضي كشاورزي و براساس اساسنامه و با حمايت وزارت جهادكشاورزي اقدام به تشكيل شركت سهامي زراعي كنند.
¤ معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه سال گذشته 10ميليون و 130هزار تن جابه جايي كالاي ترانزيتي از ايران انجام گرفت، گفت: اين رقم 7/6درصد افزايش نسبت به سال 89 داشت. شهريار افندي زاده ضمن اشاره به توسعه ترانزيت كالا از كشور در سال گذشته، اظهار داشت: با تلاش كارگروه ترانزيت، سال گذشته 10ميليون و 130هزار تن جابه جايي كالاي ترانزيتي از ايران انجام گرفت كه اين رقم 7/6درصد افزايش نسبت به سال 89 داشت.
¤ دبير انجمن برنج ايران از افزايش قيمت برنج ايراني در بازار خبر داد و گفت: متأسفانه كيفيت برنج هاي عرضه شده در مراكز فروش در پايتخت بسيار پائين تر از كيفيت برنج هايي است كه در مراكز فروش شمال كشور عرضه مي شوند. جميل عليزاده شابق در خصوص دلايل نوسان قيمت برنج در بازار اظهار داشت: هميشه در چنين موقعي از سال به دليل عدم توليد برنج جديد، قيمت اين كالا در بازار به صورت طبيعي افزايش پيدا مي كند.
¤ واردات گوشي تلفن همراه سال گذشته در مقايسه با مدت مشابه سال 1389رشد ارزشي 04/210درصدي داشته است در حالي كه در 12 ماهه سال 1389حجم واردات گوشي تلفن همراه به كشور 290 تن به ارزش 30ميليون دلار بوده، اين مقدار در مدت مشابه سال گذشته به رقم 590 تن به ارزش 95 ميليون دلار رسيده كه بر اين اساس رشد قابل توجه 73/100درصد از نظر وزني و 04/210 درصد از نظر ارزشي را به دنبال داشته است.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 20 ميليون اوراق بهادار به 203ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را در بازارهاي اول و دوم فرابورس، ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابجايي 11ميليون و 247هزار سهم و نرخ 2 هزار و 64 ريال از آن خود كرد. كمترين حجم معاملات را شركت سبحان دارو در بازار اول با خريد و فروش 100 سهم و نرخ 12 هزار و 200 ريال داشت.
¤ سرويس تلفن هاي ثابت اعتباري در حال حاضر در استان هاي قزوين و مركزي و در بخشي از تهران نيز راه اندازي شده است. داوود زارعيان مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران با بيان اين مطلب اظهار كرد: مشتركان مي توانند با استفاده از سرويس تلفن ثابت اعتباري با توجه به نياز خود، از قبل ميزان مصرف تلفن را مشخص و از افزايش كاركرد بي رويه و ناخواسته جلوگيري كنند. وي گفت: كساني كه متقاضي استفاده از اين سرويس هستند مي توانند به مركز مخابرات در استان مربوطه خود مراجعه و اين تلفن را خريداري كنند.

 



جزئيات تازه از برداشت حساب بانك ها

براساس تازه ترين اطلاعات به دست آمده، دولت طي 3 مصوبه بانك مركزي را موظف به برداشت از حساب بانك ها كرده بود كه در نهايت در روز 28 اسفند مبلغ 30 هزار ميليارد ريال از حساب بانك ها برداشت و به خزانه واريز مي شود.
به گزارش فارس، شنيده ها و اطلاعات بدست آمده در مورد برداشت شبانه بانك مركزي از حساب بانك ها در 28 اسفند ماه سال گذشته، ابعاد تازه تري از اين عمل غيرقانوني دولت را روشن ساخته است.
برخي منابع آگاه در دولت و نظام بانكي در مورد دستوراتي كه به رئيس كل بانك مركزي براي برداشت از حساب بانك ها ابلاغ شده بود، مي گويند: دولت در دو مرحله به رئيس كل بانك مركزي دستور داده است تا مبالغي را از حساب بانك ها برداشت و به خزانه واريز كند.
بنا به گفته اين منابع، اين دو دستور به غير از مورد نخستي است كه دستور آن در 8 بهمن صادر شده بود و طي آن مبالغي از حساب بانك ها برداشته شد كه البته بعدها عودت شد.
بنابراين گزارش: در هفته پاياني اسفندماه ابتدا دولت در قالب مصوبه اي از رئيس كل بانك مركزي مي خواهد تا معادل ريالي 53 ميليارد دلار و نيز 2 درصد موضوع جزء بند ب قانون بودجه 90 كل كشور را به نرخ معاملاتي روز ارز در بازار به خزانه رديف 160139 جدول شماره 5 قانون بودجه كل كشور واريز نمايد.
پس از اين مصوبه، اين بار مشابه همان دستور با تغيير در مقدار مطالبه و در قالب مصوبه هيئت دولت به رئيس كل بانك مركزي ابلاغ مي شود كه طي آن بهمني موظف دانسته مي شود بدون در نظر گرفتن تشريفات قانوني، قطع نظر از نرخ فروش ارز توسط بانك مركزي به بانك ها، مبلغ 87 هزار ميليارد ريال را كه تفاوت بخشي از قيمت ارز تحويلي به بانك ها با قيمت بازار آزاد است، از حساب بانك ها برداشت و به خزانه واريز كند.
بنا بر گفته هاي منابع مطلع ديگر، در پي فشار دولت در روز 28 اسفند ماه كه منجر به استعفاي شفاهي محمود بهمني هم مي شود، مبلغ 30هزار ميليارد ريال تحت همين عنوان از حساب بانك ها برداشت و به خزانه واريز مي شود.
اين در حالي است كه بانك هاي دولتي حتي پيش از برداشت اين مبالغ نيز به علت فشار بيش از اندازه تسهيلات تكليفي دولت مقادير فراواني به بانك مركزي بدهكار بودند.
بنابر اين گزارش: مسئولان دولتي كه در پي اين اتفاقات با استعفاي شفاهي محمود بهمني در پايان سال 90 مواجه شده بودند، اعلام نظر در اين رابطه را به سال 91 موكول كردند و نهايتاً در هفته جاري با اين استعفا مخالفت كردند تا محمود بهمني همچنان سكاندار بانك مركزي بماند كه دولت بيش از هر زمان ديگري و به عجيب ترين شكل ممكن، در امور آن دخالت مي كند و صراحتاً از رئيس كل مي خواهد تا از حساب بانك ها كه در واقع پس اندازهاي مردم نزد آنان است برداشت كند.

 



10 قلم كالاي اساسي ارز دولتي دريافت مي كنند

معاون بازرگاني داخلي وزير صنعت، معدن و تجارت از اصلاح قيمت روغن و احتمال افزايش 17 درصدي آن خبر داد.
محمدعلي ضيغمي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سؤال كه گزارش هاي مردمي و همچنين گزارش ميداني حكايت از كم فروشي و گرانفروشي در بازار مواد غذايي تهران دارد اظهار داشت: در برخي كالاها مثل روغن نباتي كه تا 95 درصد مواد اوليه آن به واردات وابسته است براساس تغيير قيمت رسمي دلار يعني از 1050 تومان تا 1226 تومان كه حدود 17 درصد مي شود توافقاتي با سازمان حمايت براي اصلاح قيمت ها صورت گرفته و اميدواريم طي روزهاي آتي كندي عرضه رفع شود.
وي افزود: همچنين درخصوص ساير كالاها كه به واردات و افزايش قيمت ارز وابستگي دارند اصلاح قيمت آنها فقط در حدود تغيير قيمت رسمي ارز خواهد بود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: عدم عرضه كالا در بازار تخلف است و با احتكار، كم فروشي و عدم فروش كالا برخوردهاي جدي مي شود.
وي همچنين درخصوص تأمين ارز براي واردات كالاهاي اساسي اظهار داشت: ارز جداگانه اي براي كالاهاي اساسي در نظر گرفته شده است و 10 كالاي اساسي گندم، برنج، روغن، شكر، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، ذرت، جو و كنجاله سويا به صورت كامل ارز دولتي دريافت مي كنند كه در برخي موارد مثل گندم تفاهم كامل صورت گرفته و در برخي موارد ديگر در حال پيگيري هستيم تا ارز دولتي به صورت كامل در اختيار آنها قرار گيرد. همچنين در خصوص مواد اوليه واحدهاي توليدي كه از فولاد، شمش فولاد، لاستيك، تيرآهن و ميل گرد استفاده مي كنند نيز تفاهم صورت گرفته كه مواد اوليه آنها با ارز دولتي در اختيار توليدكنندگان قرار گيرد.
ضيغمي در خصوص آخرين جلسه تنظيم بازار گفت: روز دوشنبه و سه شنبه جلسه تنظيم بازار برگزار شد و در خصوص تنظيم بازار كالاهاي اساسي مثل گوشت و مرغ و همچنين برخي مواد فولادي قرار شده تا تفاهم نامه 3 جانبه اي در راستاي بسته هاي تنظيم بازار ساليانه تنظيم شود كه تفاهم نامه مرغ و گوشت مابين وزارت صنعت، وزارت جهاد و تشكل هاي بخش خصوصي آماده امضا است و در خصوص ساير كالاها نيز در حال تنظيم تفاهم نامه و عقد قرارداد هستيم.

 



اتحاديه با توجه به افزايش توليد خواستار شد
حذف عوارض صادرات تخم مرغ

رئيس اتحاديه مركزي مرغداران مرغ تخم گذار ميهن اعلام كرد: قيمت واقعي تخم مرغ براي مصرف كننده هر عدد 200 تومان است.
هدايت اصغري درگفتگو با مهر در خصوص گراني تخم مرغ در بازار گفت: تخم مرغ درب مرغداري شانه اي 2700 تا 3000 تومان است اما متأسفانه وقتي به دست مصرف كننده مي رسد، قيمت آن شانه اي 6000 تومان مي شود و اين به دليل عملكرد شبكه توزيع و ساير واسطه هاست.
وي با بيان اينكه قيمت هر دانه تخم مرغ در مرغداري 90 تومان است، اظهار داشت: البته قيمت واقعي تخم مرغ به دليل گراني نهاده ها براي مصرف كننده هر دانه 200 تومان است.
رئيس اتحاديه مركزي مرغداران تخم گذار ميهن افزود: بارها با وزارت صنعت، معدن و تجارت جلساتي را برگزار كرده ايم تا از طريق ميادين ميوه و تره بار ساز و كاري را فراهم آورند كه بتوانيم با حذف واسطه ها عرضه مستقيم تخم مرغ داشته باشيم تا مصرف كنندگان هم با قيمت واقعي تخم مرغ را خريداري كنند.
اصغري با بيان اينكه در حال حاضر ماهيانه 15 هزار تن مازاد توليد تخم مرغ بر مصرف داخل كشور داريم، گفت: هم اكنون توليد تخم مرغ بيش از 75 هزار تن است در حالي كه تنها 60 هزار تن تخم مرغ در ماه مصرف مي شود.
وي افزود: متأسفانه تا امروز 20 هزار تن تخم مرغ در مرغداري ها دپو شده است و به دليل ا ينكه دولت براي كنترل بازار در اوايل سال گذشته 70 درصد بر صادرات تخم مرغ عوارض وضع كرد، با مشكل صادرات هم روبرو هستيم.
رئيس اتحاديه مركزي مرغداران مرغ تخم گذار ميهن با تأكيد بر اينكه اگر دولت اقدامات كوتاه مدت و سريع انجام ندهد امكان گران شدن تخم مرغ وجود خواهد داشت، چون توليدكنندگان در حال حذف گله هاي خود هستند، گفت: ما انتظار داريم كه هر چه سريعتر دولت حذف عوارض صادرات تخم مرغ را با فوريت ابلاغ كند و مشوق هايي به كار گيرد كه حداقل در ماه 10 هزار تن صادرات تخم مرغ داشته باشيم.

 



در سال جاري محقق مي شود
گازرساني به يك هزار روستا و 20 شهر

مدير گازرساني شركت ملي گاز از برنامه اين شركت براي گازرساني به يك هزار روستا و 20 شهر در سال جاري خبر داد.
مجتبي شيخ بهايي ديروز و در دومين نشست خبري هفدهمين نمايشگاه بين المللي نفت،گاز، پالايش و پتروشيمي افزود: سال گذشته از نظر طول دوره سرما بي نظير بود و طي سال هاي اخير طولاني ترين دوره سرما اتفاق افتاد.
وي تاكيد كرد: با اين حال و در شرايطي كه 28 استان كشور سرماي زير صفر درجه را تجربه كردند، هيچ گونه قطع گاز و افت فشار در كشور رخ نداد بجز يك مورد حادثه كوتاه مدت كه در كمترين زمان ممكن ترميم شد.
شيخ بهايي توسعه پالايشگاه بيد بلند يك و ايلام را از ديگر برنامه هاي بخش توسعه اي و زير ساختي گازرساني عنوان كرد و افزود: ادامه احداث خط هفتم،ادامه خط نهم تقويت خطوط شمال و پيش بيني خط 11، اجراي خط كياسر- دامغان از برنامه هاي توسعه اي گازرساني در بخش انتقال به شمار مي رود.
به گفته شيخ بهايي تقويت خطوط چهار و هشت و ايستگاه هاي گرمسار و شاهرود نيز در دست اجراست و در سال جاري به مرحله بهره برداري مي رسد.
وي با بيان اينكه تا سال 1383 ، 662 شهر از نعمت گاز بهره مند بوده اند،گفت: اين در حالي است كه در پنج سال اخير 210 شهر داراي گاز شده اند كه رشد 31 درصدي را نشان مي دهد.
به گفته مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران تعداد روستاهايي كه تا قبل از سال 1383 داراي گاز بوده اند يك هزار و 984 روستا بوده كه طي پنج سال اخير هشت هزار و 802 روستا هم به اين رقم اضافه شده اند. وي ادامه داد: در سال جاري جمع شهرهاي داراي گاز به 913 شهر و تعداد روستاهاي داراي گاز به 12 هزار و 22 روستا خواهد رسيد.
مدير گازرساني شركت ملي گاز همچنين در خصوص گازرساني به پروژه هاي مسكن مهر گفت: شركت ملي گاز از موفق ترين بخشهايي بوده است كه توانسته همزمان به توسعه و تكميل واحدهاي مسكن مهر به اين واحدها گازرساني كند.
شيخ بهايي با اشاره به نامگذاري سال جاري تحت عنوان سال حمايت از توليد ملي به داخلي سازي توربين ها و كمپروسورها اشاره كرد و افزود:بيش از 90 درصد از توليد كمپروسور داخلي است و حدود 50 تا 60 درصد از بخشهاي مختلف توربين در داخل كشور ساخته مي شود.
مدير گازرساني شركت ملي گاز در ادامه از برنامه ريزي براي توليد نصب كنتورهاي هوشمند گفت و در قالب دو پكيج پنج هزار تايي و يك پكيج 10 هزار تايي اين كنتورها هوشمند مي شود و در اين زمينه تائيديه پدافند غيرعامل هم گرفته شده است.

 



با توجه به مصوبه سازمان حمايت كارخانه هاي لبني مسئول نرخ گذاري شدند

دبير انجمن صنايع فرآورده هاي لبني ايران گفت: به تمام كارخانه هاي لبني تحت پوشش، ابلاغ شده طبق مصوبه 25 مرداد 89 سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان خودشان اقدام به نرخ گذاري كنند.
رضا باكري در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: با توجه به آشفتگي قيمت شير خام و فرآورده هاي لبني تنها راه صحيح و منطقي پيش روي كارخانجات لبني اجرا و رعايت كامل و دقيق ضوابط و مقررات قيمت گذاري كالاهاي توليد داخل مصوب 25 مرداد 89 سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان است.
دبير انجمن صنايع فرآورده هاي لبني ايران افزود: در همين زمينه به تمامي كارخانه هاي تحت پوشش اعلام شده با آناليز، قيمت تمام شده را به اضافه سود منطقي اعلام كنند تا براي تصويب به سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام شود.
به گفته باكري، براساس اين بخشنامه كارخانه هاي توليد داخل و شركت ها مكلف هستند آناليز قيمت تمام شده را تهيه و به استناد آن قيمت گذاري كنند.
وي افزود: افزايش قيمت لبنيات تنها بعد از تصويب سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان خواهد بود.
باكري تصريح كرد: سود قانوني 14 درصد علاوه بر قيمت تمام شده است، اما كارخانه هاي لبني به دليل اينكه مردم قدرت خريد مناسبي ندارند و احتمال مي دهند در صورت افزايش، بازار مناسبي نداشته باشد افزايش بيش از 4 درصد نخواهند داشت.
وي در پاسخ به پرسش هايي درباره افزايش خودسرانه قيمت لبنيات گفت: قيمت مصوب شير خام كه 630 تومان بود به ميانگين 800 تومان يعني 27 درصد افزايش رسيده است كه اگر 65 درصد آن روي فرآورده هاي لبني اعمال شود كارخانه ها مجاز به افزايش 5/17 درصدي خواهند بود، اما در اين ميان سازمان حمايت هم هيچ توجهي به تعيين قيمت جديد ندارد.
باكري همچنين تصريح كرد: با توجه به اقدامي كه دولت براي كاهش قيمت خوراك دام انجام مي دهد، قيمت شير خام در آينده كنترل خواهد شد.
دبير انجمن صنايع فرآورده هاي لبني ايران تصريح كرد: هرگونه افزايش قيمت بعد از تصويب سازمان حمايت از توليدكننده و مصرف كننده غيرقانوني بوده و بايد شامل تعزيرات شود.

 



افزايش نرخ مكالمه تلفن ثابت در استان هاي تهران و البرز

نرخ هر پالس مكالمه تلفن ثابت در دو استان تهران و البرز از 51 ريال به 71/58 ريال افزايش يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس، از ديروز بيست و سوم فروردين ماه، هم كدي در استان البرز به عنوان دومين استان در كشور اجرايي شد.
نخستين بار هم كدي در كشور، در آذرماه سال 90 در استان تهران و با مجوز هيئت دولت انجام شد كه پس از انجام اين كار، قيمت هر پالس مكالمه استاني از 7/44ريال به 51 ريال افزايش يافت.
اما براساس اطلاعات بدست آمده قرار است در استان البرز پس از اجراي هم كدي، تعرفه مكالمه استاني به 71/58 ريال تغيير كند.
شركت مخابرات ايران اين تصميم را براساس مجوزهاي كسب شده در برنامه دارد و طي نامه اي به زيرمجموعه هاي خود نيز ابلاغ كرده است.
همچنين قرار است همزمان با يكسان شدن كدها در استان البرز، در استان تهران نيز كه پيش از اين هم كدي را اجرا كرده، تعرفه هر پالس درون استاني از 51 ريال به 71/58 ريال تغيير يابد.

 



تشكيل كارگروه ويژه كشاورزي براي ساماندهي توليد

رئيس كميسيون كشاورزي مجلس با بيان اينكه كارگروه ويژه كشاورزي با تصويب دولت و با حضور رئيس جمهور، تشكيل مي شود، گفت: اين كارگروه ها حمايت از بخش كشاورزي را تسهيل مي كنند.
عباس رجايي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در خصوص تشكيل كارگروه ويژه كشاورزي اظهار داشت: اين كارگروه با تصويب دولت در تمامي شهرستانها به صورت ويژه تشكيل مي شود.
رئيس كميسيون كشاورزي مجلس افزود: اعضاي اين كارگروه را رئيس جمهور به رياست معاون اول رئيس جمهور و وزارت جهاد كشاورزي، وزارت نيرو، وزارت تعاون و دستگاه هاي مرتبط تشكيل داده و در استانها و شهرستانها به رياست استانداران تشكيل مي شود.
وي هدف از راه اندازي اين كارگروه ويژه را اضافه كردن حداقل 2 ميليون هكتار از اراضي غيركشاورزي به كشاورزي، افزايش توليد، حمايت از كشاورزان و تسهيل در ارائه تسهيلات بطوري كه براي افراد حقيقي حداكثر 30 ميليون و افراد حقوقي نيز در قالب شركت حداقل 30 ميليون تومان تسهيلات منظور مي شود.
وي افزود: طرح هاي كشاورزي به بانكها معرفي شده و آنها موظفند بعد از 7 الي 12 سال تنفس اقدام به قسط بندي كنند.
رجايي در پاسخ به اينكه آيا وظايف اين كارگروه موازي كاري با سازمانهاي جهاد كشاورزي استانها نخواهد بود، گفت: كار اين كارگروه بيشتر نظارتي و اجرا در راستاي كار سازمانها خواهد بود.
وي هدف دولت از تشكيل اين كارگروه را عمل به قوانين مرتبط بخش كشاورزي مانند قانون برنامه پنجم و بهره وري كشاورزي دانست كه اجازه تحركاتي را به بخش كشاورزي داده تا كار توليد را ساماندهي كند.
رئيس كميسيون كشاورزي مجلس تصريح كرد: قوانين موجود توانسته ميزان توليد محصولات كشاورزي را از 25 ميليون تن اوايل انقلاب به 108 ميليون تن برساند اما ظرفيت 300 ميليون تني توليد وجود دارد كه براي استفاده حداكثري از اين ظرفيت ها قوانين جديد بايد وضع شود.

 



به منظور جلوگيري از قاچاق قيمت بنزين دربرخي استان ها تعادلي شد

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از اجراي طرح فروش بنزين با قيمت هاي تعادلي در برخي استان ها خبر داد.
جليل سالاري درگفت وگو با مهر گفت:اين طرح از روز 20 فروردين ماه سال جاري درتمامي جايگاه هاي مرزي عرضه سوخت استان هاي مختلف كشور اجرايي شده است.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران درباره نحوه قيمت گذاري بنزين با نرخ هاي تعادلي، اظهار داشت: اين قيمت ها مطابق با قيمت فروش بنزين دركشورهاي همجوار تعيين شده است.
اين مقام مسئول با اعلام اينكه قطعا قيمت فروش بنزين درمرزهاي مختلف متفاوت خواهد بود، تصريح كرد: در مجموع قيمت فروش بنزين 10تا 15درصد كمتر از مرز كشور همسايه تعيين مي شود.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي پـالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران با تاكيد بر اينكه كاهش 10تا 15 درصدي قيمت براي فروش تعادلي درجايگاه هاي مرزي كمك به اشتغال مرزنشينان است، بيان كرد: يكي از مهمترين سياست هاي اجراي اين طرح جلوگيري از انحراف وقاچاق فرآورده هاي مختلف نفتي است.
وي همچنين درخصوص آخرين وضعيت مصرف بنزين پس از پايان رسيدن تعطيلات نوروزي، تبيين كرد: در ايام نوروز متوسط مصرف بنزين كشور با رشدي حدود پنج درصدي به مرز 90 ميليون ليتر در روز افزايش يافت.
سالاري با يادآوري اينكه در 12فروردين ماه سال جاري ركورد مصرف بنزين ايران به 89 ميليون ليتر در روز رسيد، تاكيد كرد: اين در حالي است كه با به پايان رسيدن تعطيلات نوروزي متوسط مصرف بنزين كشور سقوط كرده است.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي درپايان با بيان اينكه درحال حاضر متوسط مصرف بنزين ايران در مقايسه با سال 1390با كاهش روبرو بوده است، خاطر نشان كرد: هم اكنون به طور ميانگين روزانه 55 ميليون ليتر بنزين دركشور مصرف مي شود.

 



در پي تشديد بحران اقتصادي غرب صورت گرفت
سقوط 33 ميليارد پوندي بورس انگليس در يك روز

در پي تشديد بحران اقتصادي غرب، طي روزهاي اخير بسياري از بورس هاي اروپا با افت شاخص مواجه شدند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه انگليسي ديلي ميل، پس از تشديد بحران اقتصادي در اروپا و احتمال فروپاشي اقتصاد اسپانيا، بيش از 33 ميليارد پوند از ارزش سهام شركت هاي انگليسي كاسته شد.
كاهش شاخص سهام در بورس نيويورك و سراسر اروپا نيز به چشم مي خورد. بورس ميلان نيز كاهش 5درصدي شاخص سهام را تجربه مي كند.
افت شاخص ها پس از آن رخ داد كه بدهي هاي اسپانيا به مرز خطرناكي رسيده است و اين كشور را در آستانه فروپاشي اقتصادي قرار داده است. با ادامه اين شرايط، اسپانيا پس از يونان، ايرلند و پرتغال كشور بعدي خواهد بود كه به بسته نجات اتحاديه اروپا نياز پيدا خواهد كرد.
ميزان بدهي هاي اسپانيا با رسيدن به محدوده خطر 7درصد (بيش از 80درصد توليد ناخالص داخلي)، در حال رسيدن به نقطه غيرقابل بازگشت است. بدهي هاي ايتاليا نيز در حال رسيدن به 6درصد است و طوفان بدهي هاي حوزه يورو پس از مادريد در حال نزديك شدن به رم است.
پس از يك هفته آرامش در حوزه يورو، بحران بار ديگر به اتحاديه اروپا بازگشته است. «روپا دوتاگوپتا» از اقتصاددانان برجسته صندوق بين المللي پول چشم انداز شرايط كنوني را بسيار تيره توصيف مي كند.
بورس اف تي اس اي 100- كه يكصد شركت برتر انگليس در آن حضور دارند - با افت 128 واحدي شاخص خود، با كاهش ارزشي به ميزان 18/33 ميليارد پوند روبروست.به جز لندن، بورس هاي ميلان، پاريس، مادريد و فرانكفورت نيز با كاهش هاي 5/2 تا 5درصدي ارزش سهام دست به گريبان هستند.

 



كشف 3 معدن جديد طلاي خالص در ايران

معاون امور اكتشاف سازمان زمين شناسي از كشف 3 معدن طلاي خالص با ذخيره قطعي 16 تن در استان كردستان خبر داد.
بهروز برنا در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: 3 معدن جديد طلاي خالص با ذخيره قطعي 16 تن در شهرستان سقز استان كردستان شناسايي و گواهي كشف اين ذخاير صادر شده است.
به گفته وي با كشف اين 3 معدن جديد طلا، ميزان ذخاير معادن طلاي كشور به 320تن مي رسد.
برنا تصريح كرد: كار بهره برداري از اين ذخاير طلا با برگزاري مزايده طي سال جاري به بخش خصوصي واگذار خواهد شد.
گفتني است ارزش 16 تن طلاي كشف شده با نرخ فعلي طلا در بازارهاي جهاني (1655دلار در هر اونس) حدود 850 ميليون دلار برآورد شده است.

 



با شركت داخلي منعقد شد
قرارداد 100 ميليون دلاري خارج سازي شناورهاي غرق شده زمان جنگ

سازمان بنادر و دريانوردي با عنايت به نام گذاري سال 91 و حمايت از كار و سرمايه ايراني، قرارداد 100 ميليون دلاري خارج سازي هفت فروند شناور مغروقه در زمان جنگ با شركت تايدواتر را تمديد كرد.
قرارداد خارج سازي هفت فروند شناور مغروق زمان جنگ در خورموسي كه طي سالهاي گذشته با شركت تايدواتر خاورميانه منعقد شده بود پس از بومي سازي فناوري آن و خارج سازي اولين فروند شناور در سال گذشته و بهره گيري از دانش فني ايراني در سال جديد و با مساعدت سازمان بنادر و دريانوردي تمديد شد.
بنابراين گزارش: نيمه دوم سال گذشته كشتي «موئيرا» كه در اوايل جنگ ايران و عراق بر اثر اصابت موشك رژيم بعثي غرق شده بود، پس از ماه ها تلاش متخصصان ايراني در شركت تايدواتر خاورميانه به صورت كامل از كانال خور موسي خارج شد. اين كشتي 2600 تني به طول 120 متر پس از حدود يكسال تلاش و با استفاده از حدود 2هزار تن تجهيزات شناور سازي از عمق 25 متري آب هاي خورموسي خارج شده بود.
عرضه سهام دريا بندر
در فرابورس
مديرعامل شركت خط دريا بندر از افزايش بيش از 200 درصدي سودآوري اين شركت در سال گذشته خبر داد. حسين صاحبي در يك نشست خبري با اعلام اين مطلب افزود: پيش بيني سود شركت خط دريابندر از 96ريال در سال 89 به بيش از 200ريال در سال گذشته رسيد و پيش بيني مي شود سود سال جاري اين شركت نيز همچنان روند صعودي داشته باشد.
به گفته وي هم اكنون 72 درصد سهام شركت خط دريا بندر در اختيار شركت تايدواتر خاورميانه و مابقي آن در اختيار سهامداران حقيقي و حقوقي است.صاحبي سرمايه اين شركت را 63 ميلياردريال بيان كرد و افزود: طي سال هاي اخير شركت خط دريا بندر از سهامي خاص به سهامي عامل تبديل شده و اساسنامه آن تغيير كرد و در نهايت اخيرا در بازار پايه فرابورس ايران پذيرش شد.
مديرعامل شركت خط دريابندر با اشاره به در اختيار داشتن 7 فروند شناور دريايي و يك فروند بارج 15 هزار تني سوخت رساني ادامه داد: در سال جاري سياست اصلي اين شركت حضور فعال تر در بازار خدمات رساني به سكوهاي نفتي در كشور با توجه به وجود بازار مناسب داخلي و حتي در سطح منطقه اي است.
وي از برنده شدن شركت خط دريابندر در دو مناقصه مهم خدمات رساني به سكوهاي نفتي شركت نفت فلات قاره خبر داد و گفت: ارزش اين دو مناقصه بيش از 14 ميليون دلار است و قرار است سه فروند شناور از سوي اين شركت به مدت 3 سال به شركت نفت فلات قاره اجاره داده شود.صاحبي با بيان اينكه براي خريد اين سه فروند شناور مدرن و پيشرفته كه در اين شرايط حساس توسط يك شركت داخلي خريداري شده افزود: سرمايه گذاري صورت گرفته براي خريد اين شناورها حدود 17 ميليون دلار است كه طي ماه هاي آينده در ناوگان دريايي شركت خط دريا بندر فعال مي شوند.
وي حاشيه سود قراردادهاي جديد را بين 15 تا 20 درصد اعلام كرد.

 



مديرعامل شركت تأسيسات دريايي خبر داد
بكارگيري مشاور براي استفاده از توان توليد داخل

مديرعامل شركت تأسيسات دريايي از بكارگيري يك مشاور به منظور استفاده از توان توليد داخلي خبر داد.
علي طاهري مطلق در يك نشست خبري گفت: بايد اعلام كنم يك بخش مشاوره ويژه براي استفاده از توان و توليد داخلي در اين شركت راه اندازي شد تا بتوانيم حمايت هاي خود از توليدات داخلي را افزايش دهيم.
وي در ادامه با اشاره به عملكرد اين شركت در سال 90 گفت: در اين سال همان طور كه در ابتدا نيز گفته بوديم تصميم داشتيم رشد خود را تا 200درصد افزايش دهيم كه خوشبختانه امروز بايد اعلام كنم تا پايان اسفند ماه سال 90 اين رقم محقق شد.
وي با اشاره به اينكه سال 91علي رغم اينكه محدوديت هاي زيادي از نظر تحريم و تهديد ممكن است وجود داشته باشد اما يك سال خوب را نويد مي دهم، گفت: اولين جكت فاز 21 پارس جنوبي در تعطيلات نوروز نصب شد.
وي با اشاره به يارد خرمشهر گفت: هم اكنون 4 هزار نفر در اين يارد مشغول به كار هستند كه 90درصد از اين نيروها بومي منطقه هستند.
وي با اشاره به ميزان لوله گذاري و ساخت جكت در سال 89 گفت: در آن سال تنها 350كيلومتر لوله گذاري انجام شد اما هم اكنون ظرفيت لوله گذاري اين شركت روزانه به 5كيلومتر رسيده است، بنابراين در سال 91 قصد داريم 625 كيلومتر لوله گذاري انجام دهيم.
وي با اشاره به ساخت و نصب تجهيزات گفت: در سال 90 حدود 25 هزار و 500 تن تجهيزات احداث شد كه در سال 91 قصد داريم اين ميزان را به 46 هزار تن برسانيم.
مديرعامل شركت تأسيسات دريايي با اشاره به پروژه هايي كه در بالادست در اختيار دارند گفت: در ميدان رشادت قرار است 30 حلقه چاه احداث شود كه مدت زمان توسعه اين ميدان 44ماه خواهد بود كه با هزينه 264 ميليون يورويي احداث مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14