(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه ۲۷  فروردین ۱۳۹۱ - شماره ۲۰۱۸۳

كوتاه اقتصادي
اتصال 600 صرافي به سامانه نظارت ارز
شرايط تبديل وضعيت كاركنان دولتاز پيماني به رسمي
آغاز ساخت بزرگترين بندر صنعتي در عسلويه
رشد 139 واحدي شاخص بورس
اعلام افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي تا پايان ماه آينده
اعزام 100 هزار نيروي كار به خارج كشور
يك پايگاه خبري روسي: تحريم نفتي ايران اشتباه آشكار اروپا بود
طرح توليد بنزين از ضايعات گاز
رشد 30 درصدي صادرات ايران به رغم تحريم ها
شارژ 120ميليارد توماني كارت هاي اعتباري كارمندان
رونمايي از نخستين توربو كمپرسور ملي صنعت نفت ايران



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس كميسيون كشاورزي مجلس با بيان اينكه تفاوتي بين اختلاس سه هزار ميلياردي و واردات بي رويه مركبات در اختلال به اقتصاد كشور نيست، گفت: دستگاه قضايي بايد با متخلفان برخورد كند. عباس رجايي در پاسخ به اينكه گفته مي شود مركبات وارداتي به دليل فساد، خوراك دام ها شده است، و دليل اين واردات چه بود؟ گفت: در مورد ميوه هايي مانند مركبات و سيب به هيچ عنوان نياز به واردات نبود و در مورد نارنگي هم تنها ايام عيد نياز به واردات اندك است. رئيس كميسيون كشاورزي مجلس افزود: اينكه به صورت گسترده اقدام به واردات شده خلاف منافع ملي، سياست ها و قوانين كشور است و مسئله اي مذموم بوده و آنهايي كه وارد كردند خلاف قانون عمل كرده اند.
¤ وزير جهاد كشاورزي از توسعه سريع روشهاي نوين آبياري در كشور خبر داد و گفت: تاكنون يك ميليون و صد هزار هكتار از اراضي كشاورزي تحت پوشش سامانه هاي بي نظير و مدرن آبياري قرار گرفته اند. صادق خليليان تصريح كرد: با وجود هشت تا هشت ميليون و 500 هزار هكتار اراضي كشاورزي در كشور، اين توانايي را داريم تا روش هاي آبياري مدرن را به سرعت در نيمي از آن مورد استفاده قرار دهيم.
¤ رئيس اتحاديه كشوري مشاوران املاك با بيان اين كه واحدهاي مسكوني در طرح ويژه مسكن در ساختمان هاي 15 طبقه احداث مي شود، گفت: قيمت اين واحدها 30 الي 40 درصد پايين تر از قيمت واحدهاي مسكوني موجود در آن منطقه خواهد بود. مصطفي قلي خسروي با بيان اين كه طرح ويژه مسكن در تكميل طرح مسكن مهر، مسكن خودمالك و بافت فرسوده اجرا مي شود، اظهار كرد: اين طرح براي اقشاري غير از متقاضيان مسكن مهر در كلانشهرها اجرا مي شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2254 الي 2256، 5580، 5581، 2280 الي 2283، 2228، 2229، 2610 الي 2613، 7711، 7712، 7714، 7778، 7779، 7796، 7739، 7732 الي 7735 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ لينك اختصاصي مبارزه با رشوه و ارتشاء همزمان با سومين جلسه كارگروه اين بخش در سايت رسمي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات راه اندازي شد. به گزارش روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، معاون توسعه مديريت، هماهنگي و امور پشتيباني در اين نشست با تاكيد بر مباحث فرهنگ سازي سازماني در ميان كاركنان و نقش آموزش در جلوگيري از فساد اداري تصريح كرد: مي بايست اقدام پيشگيرانه و همه جانبه در اين زمينه صورت گيرد.
¤ مديرعامل شركت هاي آلومينيوم المهدي و هرمزآل گفت: در سه ماه پاياني سال گذشته، 90 ميليارد تومان در اين دو شركت صرفه جويي شده است. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، اكبر گلكار با اشاره به اين كه از ابتداي دي ماه 90 مديريت دو شركت هرمزآل و المهدي به صورت واحد انجام مي شود، تصريح كرد: در اين مدت، همزمان با تجميع مديريت، روزانه يك ميليارد تومان در هزينه ها صرفه جويي شده است.

 



اتصال 600 صرافي به سامانه نظارت ارز

رئيس كانون صرافان با اشاره به فعاليت 600 صرافي مجاز در كشور گفت: همه اين صرافي ها به سامانه سنا «سامانه نظارت ارز» متصل شده اند.
علي اصغر سميعي در گفت وگو با فارس با اشاره به وجود 600 صرافي مجاز عضو اين كانون اظهار داشت: بانك مركزي صرافي هاي مجاز را موظف كرده تا اطلاعات خود را وارد اين سامانه كنند و هم اكنون همه صرافي هاي مجاز به اين سامانه وصل هستند.
وي در خصوص تعداد صرافي ها اعم از مجاز و غيرمجاز گفت: ميزان صرافي هاي غيرمجاز مشخص نيست اما پيش بيني مي شود كه بيش از 10برابر صرافي هاي مجاز صرافي غيرمجاز وجود داشته باشد.
رئيس كانون صرافان در مورد علت تفاوت نرخ در صرافي ها، گفت: اين مساله طبيعي است و در تمام كشور نرخ در صرافي ها با هم تفاوت دارد، البته در ايران نرخ هاي فروش به هم نزديك است.
وي تصريح كرد: نرخ هايي كه در تابلو درج مي شود با مذاكره خريدار و فروشنده تغيير مي كند و آنچه كه درج مي شود با آنچه كه در نهايت مورد معامله قرار مي گيرد تفاوت دارد.
سميعي در خصوص سيستم سنا و ميزان پوشش اين سامانه گفت: با استفاده از اين سيستم ميزان خريد و فروش ارز به صورت روزانه در اختيار بانك مركزي قرار مي گيرد و اين بانك بازار را رصد مي كند اما به دليل وجود صرافي هاي غيرمجاز و عدم ثبت برخي معاملات ارزي توسط صرافي هاي مجاز به اين اطلاعات چندان دقيق نيست.
وي افزود: اگر صرافي هاي غيرمجاز حق خريد و فروش نداشته باشند و صرافي هاي مجاز هم همه معاملات خود را در اين سامانه وارد كنند، اطلاعات مربوط به معاملات ارزي قابل استفاده خواهد بود.
رئيس هيات عالي نظارت كانون صرافان با اشاره به نقش مردم در جلوگيري از فعاليت صرافي هاي غيرمجاز گفت: اگر مردم براي خريد ارز به صرافي هاي مجاز مراجعه و فاكتور خريد درخواست كنند در اين صورت در سامانه ثبت خواهد شد و صرافي هاي غيرمجاز مجبور به قانوني كردن فعاليت هاي خود مي شوند.
وي با بيان اينكه صرافي هاي مجاز طبق قانون موظف به ثبت اطلاعات در سامانه هستند، افزود: اما متاسفانه به دليل اينكه تعداد صرافي هاي غيرمجاز بسيار زياد است، اطلاعات سامانه در حال حاضر چندان قابل استفاده نيست.
وي در پاسخ به اين سؤال كه در ماه جاري چه ميزان ارز معامله شده در اين سامانه به ثبت رسيده گفت: اطلاعات سامانه سنا در اختيار بانك مركزي است و ما به عنوان كانون صرافان اطلاعي از اين موضوع نداريم.

 



از سوي معاون رئيس جمهوري اعلام شد
شرايط تبديل وضعيت كاركنان دولتاز پيماني به رسمي

شرايط تبديل وضعيت كاركنان دستگاه هاي اجرايي از پيماني به رسمي، طي بخشنامه اي از سوي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور به كليه دستگاه هاي اجرايي مشمول قانون مديريت خدمات كشوري ابلاغ شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، براساس بخشنامه معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور به كليه دستگاه هاي اجرايي مشمول قانون مديريت خدمات كشوري و به استناد تبصره (2) ماده (57) قانون برنامه پنجم توسعه، دستگاه هاي اجرايي مي توانند مشخصات كاركنان پيماني شاغل در مشاغل حاكميتي موضوع بند (الف) ماده (45) قانون مديريت خدمات كشوري را كه از محل مجوزهاي قانوني استخدام شده اند، با رعايت شرايط ذيل براي تبديل وضعيت استخدامي از پيماني به رسمي آزمايشي بر اساس ماده (46) قانون مذكور و ساير مقررات مربوط براي تاييد نهايي كارگروه متشكل از معاونتهاي توسعه مديريت و سرمايه انساني و برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ارسال كنند.
شرايط مورد نياز تبديل وضعيت كاركنان پيماني
به رسمي
1) تاييد و تصويب ساختار سازماني در اجراي ماده (29) قانون مديريت خدمات كشوري. 2) تصويب مشاغل حاكميتي توسط معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور براساس تصويب نامه هيئت وزيران. 3) داشتن حداقل سه سال سابقه خدمت پيماني براي دارندگان مدارك تحصيلي دانشگاهي (فوق ديپلم و بالاتر) و حداقل 5 سال سابقه خدمت پيماني براي دارندگان مدرك تحصيلي ديپلم. 4) رضايت مدير واحد محل خدمت. 5) كسب حداقل 60 درصد ميانگين نمره ارزيابي عملكرد سه سال آخر. 6) تاييد گزينش ذيربط.

 



آغاز ساخت بزرگترين بندر صنعتي در عسلويه

مجري طرح ايجاد مناطق ويژه استقرار صنايع انرژي بر از آغاز ساخت بزرگترين بندر صنعتي ايران با ظرفيت 40 ميليون تن در منطقه عسلويه خبر داد.
عباس شكرپور گفت: اين طرح در مدت 3 سال به بهره برداري مي رسد و پس از آن براي تجهيز به سرمايه گذاران بخش خصوصي واگذار مي شود.
وي گفت: ساخت اين بندر سالانه 75 ميليارد تومان و در مجموع 225 ميليارد تومان اعتبار لازم دارد.
شكرپور، طرح ايجاد مناطق ويژه استقرار صنايع انرژي بر سواحل جنوبي كشور را از جمله طرح هاي مزيت دار و اقتصادي كشور دانست و افزود: اجراي اين طرح بستر ساخت كارخانه هاي صنايع استراتژيكي همچون فولاد، آلومينيوم، سيمان و غيره را فراهم كرده و با بهره برداري كامل از اين طرح، براي 110 هزار نفر به طور مستقيم و حدود 460 هزار نفر به طور غيرمستقيم اشتغالزايي مي شود.
وي افزود: جذب و جهت دهي سرمايه هاي خارجي و داخلي به منطقه ويژه، دريافت و ارتقاي فناوري و بهره گيري از فناوري هاي برتر خارجي، افزايش صادرات كالا، خدمات و كسب دانش هاي مديريتي صادرات و نيز ايجاد فرصت هاي شغلي و ارتقاي سطح اشتغال در كشور از ديگر هدف هاي راه اندازي اين بندر بزرگ صنعتي است.

 



رشد 139 واحدي شاخص بورس

شاخص بورس تهران ديروز 139واحد رشد كرد.
به گزارش فارس ديروز، بازار سهام كشور چهارمين هفته كاري خود در سال جديد را با تداوم سير صعودي قيمت سهام شركت هاي آينده-دار و خوش بيني اكثر سرمايه گذاران به نتايج مذاكرات ايران با گروه 1+5 آغاز كرد تا دستاورد اين جو رواني مثبت، ثبت نهمين روز مثبت شاخص بورس در 14 روز كاري اخير باشد.
براساس اين گزارش: در جريان معاملات ديروز بورس، تقريبا همه كارگزاران و سهامداران حقوقي و حقيقي لحظه به لحظه اخبار مربوط به برگزاري جلسه غرب با ايران را پيگيري مي كردند.
انتشار اخباري مانند ابراز اميدواري گروه 8 درباره به نتيجه رسيدن مذاكرات ايران و 1+5، پذيرش غني-سازي اورانيوم در ايران توسط غرب، برتري ايران در مذاكرات، شروع مذاكرات از ساعت 11 قبل از ظهر و غيره، باعث شد تا سهامداران ريسك پذير با قوت بيشتري نسبت به روزهاي پيش اقدام به خريد سهام شركت هاي برخوردار از تحليل بنيادي قوي كرده و حتي تشكيل صف خريد بدهند. چون به عقيده اين گروه در صورت حصول نتايج مثبت و اعلام دور دوم مذاكرات در بغداد، امكان خريد سهام شركت هاي برتر در روزهاي آينده به دليل هجوم سرمايه ها و تشكيل صف هاي طولاني وجود نخواهد داشت.
اين جو رواني حاكم بر بورس موجب شد تا سهام شركت هاي صادركننده محصولات، برخي بانك ها (به دليل راي مجلس به بازگشت منابع برداشت شده توسط بانك مركزي و عرضه سهام بيمه ملت) و همچنين تك سهم هايي مانند سايپا با اقبال بازار و رشد بهاي هر سهم روبرو شوند.
به اين ترتيب به دنبال افزايش قيمت و اثر 32 تا 8/3واحدي شركت-هاي فولادمباركه، بانك ملت، توسعه معادن روي، سايپا، پتروشيمي كرمانشاه، گل گهر و چادرملو و فولادخوزستان، شاخص بورس با 139 واحد رشد به ثبت رسيده و در عدد 26 هزار و 896 واحدي قرار گيرد و براي عبور از خط مقاومت 27 هزار واحدي فقط به 104 واحد ديگر نياز داشته باشد.
آمار معاملات هم نشان مي دهد بالغ بر 164ميليون سهم به ارزش 6/45ميليارد تومان داد و ستد شده كه بيشترين حجم معاملات به بانك ملت، فولادمباركه، سرمايه گذاري ملت و سايپا تعلق داشت.

 



خبازها خبرداد اعلام افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي تا پايان ماه آينده

رئيس كانون عالي بازنشستگان و مستمري بگيران تامين اجتماعي از قول وزيرتعاون، كار و رفاه اجتماعي و مديرعامل تامين اجتماعي براي افزايش همگام با تورم حقوق بازنشستگان در آغاز سال جديد خبر داد.
علي اكبر خبازها در گفت گو با ايسنا با اشاره به مطالبات بازنشستگان تامين اجتماعي عنوان كرد: در سال جاري براساس اعلام بانك مركزي نرخ تورم 5/21 درصد اعلام شده و انتظار مي رود براساس ماده 96 قانون تامين اجتماعي افزايش حقوق بازنشستگان همين ميزان افزايش يابد.
وي با بيان اينكه در دو سال گذشته افزايش حقوق بازنشستگان همگام با نرخ تورم نبود عنوان كرد: انتظار داريم كه امسال اينگونه نشود و مستمري بازنشستگان متناسب با تورم اعلام شده افزايش يابد.
وي اظهار اميدواري كرد، مستمري ها ماه آينده افزايش يابد تا بازنشستگان بتوانند مابه التفاوت مستمري خود را سريعتر دريافت كنند.
رئيس كانون عالي بازنشستگان و مستمري بگيران تامين اجتماعي در مورد تعيين افزايش حقوق بازنشستگان نيز گفت: افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي بايد براساس تفاهم ميان سازمان تامين اجتماعي، هيئت امناي سازمان و همچنين صندوق بازنشستگي انجام شود و تا پايان ارديبهشت ماه اعلام مي شود.
خبازها در پايان خاطرنشان كرد: دو سال است كه دولت ميزان افزايش حقوق بازنشستگان را تعيين و به سازمان اعلام مي كند اين در صورتي است كه تامين اجتماعي سازمان مستقلي است كه بودجه آن با پول بيمه هاي واريزي و سرمايه تامين اجتماعي تامين مي شود به همين دليل براساس قانون افزايش حقوق ها بايد توسط خود سازمان مشخص شود.

 



اعزام 100 هزار نيروي كار به خارج كشور

قائم مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: براساس برنامه پنجساله پنجم توسعه بايد 100 هزار نيروي كار به خارج از كشور اعزام شوند.
مجيد دوستعلي ديروز در نخستين همايش كسب فرصتهاي اشتغال در بازار كار بين المللي كه با حضور سفيران كشورهاي خارجي در تهران و مسئولان دستگاه هاي اجرايي برگزار شد، با بيان اينكه كار و تلاش در صحنه هاي داخلي و بين المللي مي تواند نمود داشته باشد، گفت: حضور نيروي كار ايران در بازار بين المللي از منظر اقتصادي به واسطه ارزآوري قابل توجه است، در حاليكه هم اكنون سهم جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه ناچيز است.
وي با تاكيد بر اينكه اعزام نيروي كار مي تواند رونق بازار كار داخلي را نيز افزايش دهد، حضور ايران در بازار بين المللي را صدور خدمات فني و مهندسي عنوان كرد.
وي با اشاره به ادغام سه وزارتخانه در قالب وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي تصريح كرد: بعد از ادغام سه وزارتخانه ميدان وسيعي براي توسعه اشتغال فراهم شده است كه بايد از اين فرصت بهترين بهره مندي را ببريم.
به گفته وي، شوراي عالي اشتغال به عنوان مهمترين نهاد رياست جمهوري موثر در همگون سازي براي بحث اشتغال است.
وي همچنين از تدوين بسته هاي حمايتي براي نيروي كار اعزامي به خارج از كشور به عنوان يكي ديگر از تصميمات شوراي عالي اشتغال خبر داد و افزود: تدوين بسته هاي حمايتي بيمه اي، حمايت هاي حقوقي و قضايي در اين رابطه مدنظر قرار گرفته است و مي توان گفت هم اكنون يكي از سياست هاي فعلي كشور اعزام نيروي كار به خارج است.
اين مقام مسئول در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در پايان سخنانش از تدوين برنامه جامع و راهبردي اعزام نيروي كار به خارج در اين وزارتخانه خبر داد و گفت هماهنگي هاي لازم در دست پيگيري است.
فعاليت 47 دفتر
كاريابي بين المللي
مهرداد ايوبي رئيس هيئت مديره انجمن صنفي دفاتر مشاوره شغلي نيز در اين هماش با بيان اينكه دفاتر مشاوره شغلي در كشور با مصوبه مجلس شوراي اسلامي در سال 81 كار خود را آغاز كردند، بيان داشت: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در راستاي چشم انداز اصل 44 گام هاي موثري را در جهت فعاليت اين كاريابي ها با هدف واگذاري برخي امور به بخش خصوصي برعهده گرفته است.
وي اهداف كاريابي ها را مبادله نيروي كار با ساير كشورها و همكاري در سطح بين المللي، آشنايي جامعه با اقتصاد بين المللي، تعامل هماهنگي بين دستگاه هاي اجرايي براي تبادل نيرو دانست و گفت: براي اعزام نيروي كار به ديگر كشورها نياز به مساعدت وزارت امور خارجه و بانكها است كه در اين همايش اين موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت.
به گفته اين فعال بخش خصوصي، آشنايي مسئولان با مقوله اعزام نيروي كار به خارج از كشور، همكاري با كشورهاي هدف، بهره مندي از تجارب كشورهاي موفق و آشنايي با كاريابي هاي بين المللي داراي مجوز را از ديگر اهداف اين همايش برشمرد.

 



يك پايگاه خبري روسي: تحريم نفتي ايران اشتباه آشكار اروپا بود

پايگاه خبري روسي «ايران رو» در گزارشي تحليلي نوشت: اشتباه بزرگ اتحاديه اروپا در تحريم نفتي ايران افزايش ناگهاني قيمت بنزين در قاره سبز را كليد زد.
به گزارش ايرنا، در مطلب تحليلي اين پايگاه اينترنتي روسي خاطرنشان شده است: اتحاديه اروپا در راستاي پيروي از سياست هاي ضدايراني سران آمريكا به اين اقدام روي آورد و به هيچ وجه عواقب و پيامدهاي احتمالي آن را نسنجيده بود در حالي كه اين اقدام عواقب ناگواري براي اروپا به دنبال خواهد داشت.
در اين گزارش تحليلي گفته شده است: اتحاديه اروپا منع خريد نفت از ايران را از ماه ژوئيه آينده اعمال مي كند اما تهران پيش دستي كرد و قبل از موعد ياد شده فروش نفت به برخي كشورهاي اروپايي را متوقف كرده است.
پايگاه اينترنتي روسي افزود: قرار است در روزهاي آينده به دنبال توقف صادرات نفت ايران به فرانسه و انگليس، چند كشور ديگر اروپايي هم از نفت اين كشور محروم شوند.
منبع خبري روسي خاطرنشان كرد: ايجاد ذخاير نفت در شماري از كشورهاي اتحاديه اروپا قبل از فرا رسيدن تاريخ اعمال تحريم نفتي ايران، اشتباه بودن تصميم سياسي اتحاديه اروپا در اين خصوص را آشكار كرده است.
«ايران رو» نوشت: چند ماه پيش زماني كه اتحاديه اروپا تصميم به توقف خريد نفت از ايران گرفت، جمهوري اسلامي در اقدامي پيشگيرانه و فوري صادرات نفت به دو كشور اروپايي را متوقف كرد تا به اين وسيله نشان دهد كه تسليم سياست هاي زورگويانه غرب نمي شود.
در گزارش خاطرنشان شده است: فهرست توقف فروش نفت ايران به اروپايي ها همچنان گسترش مي يابد و وزير نفت جمهوري اسلامي اعلام كرده است كه كشورش هيچ واهمه اي از اعمال تحريم هاي يكجانبه اتحاديه اروپا ندارد.
پايگاه اينترنتي روسي سپس به عواقب توقف صادرات نفت ايران به كشورهاي اروپايي پرداخت و با اشاره به اينكه تهران تامين كننده 20درصد نفت اتحاديه اروپا مي باشد، افزود: بر اثر اين اقدام بهاي بنزين در برخي كشورهاي اروپايي افزايش يافته است و اين امر نارضايتي هايي را در بين مردم آنها موجب شده است.

 



طرح توليد بنزين از ضايعات گاز

طرح توليد بنزين از ضايعات گاز در دستور كار پالايشگاهها قرار گرفته است.
مهدي جمشيدي دانا مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت ملي گاز ايران در جمع خبرنگاران درباره آخرين وضعيت توليد گاز و ساير محصولات گازي پالايشگاهها در سال 1390، گفت: يكي از سياست هاي اساسي وزارت نفت تكميل ظرفيت خالي توليد گاز در پالايشگاه هاي موجود است به طوريكه پارسال بدون ساخت پالايشگاه جديد حدود 2 ميليارد متر مكعب به ظرفيت توليد گاز افزوده شده است.
مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت گاز با اعلام اينكه در حال حاضر ظرفيت توليد گاز در 13 پالايشگاه كشور به 520 ميليون متر مكعب در روز رسيده است، تصريح كرد: همچنين سال گذشته حدود پنج ميليارد و 400 ميليون متر مكعب گاز ترش در پالايشگاهها فرآورش شده است.
اين مقام مسئول با تاكيد بر افزايش راندمان و پايداري در استمرار انتقال گاز از مجموعه پالايشگاه كشور تصريح كرد: يكي از اقدام هاي مهم در اين زمينه، تعميرات اساسي در پالايشگاه هاي گاز كشور است كه اين مهم در 7 ماه پايان سال شروع مي شود و تا اواسط مهرماه نيز ادامه مي يابد.
وي همچنين از كاهش حدود 20 درصدي تعميرات اساسي و دوره اي پالايشگاههاي گاز در سال 90 خبر داد و يادآور شد: براساس برنامه سالجاري هم پيش بيني مي شود تا پايان مهر تعميرات اساسي در تمامي پالايشگاههاي گازي به پايان برسد.
مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت گاز با اشاره به اجراي يك طرح مطالعاتي به منظور توليد بنزين از گازهاي ضايعاتي پالايشگاهها، بيان كرد: سال گذشته در مجموع حدود 30 درصد حجم گاز ارسالي به مشعل پالايشگاهها كاهش يافته است.
جمشيدي دانا در پاسخ به سوالي مبني بر اجراي طرح توليد بنزين در پالايشگاههاي گاز، گفت: در حال حاضر مطالعات اقتصادي و امكان سنجي اين طرح در دستوركار قرار دارد كه در صورت تكميل مطالعات اين طرح بنزين در پالايشگاههاي پارس جنوبي عملياتي مي شود.
مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت گاز با اعلام اينكه در اجراي اين طرح توليد بنزين از تكنولوژي جي.تي.ال استفاده نمي شود، خاطرنشان كرد: برنامه وزارت نفت كاهش اتلاف گاز و افزايش گاز خروجي پالايشگاهها در مقايسه با ورودي اين واحدها است.
وي با تاكيد بر توليد 8/2 ميليارد دلار ميعانات گازي و
2/1 ميليارد دلار گاز مايع در پالايشگاهها، اظهار داشت؛ همچنين در سال 1390 حدود 182 ميليون دلار گوگرد در پالايشگاهها توليد و به مشتريان داخلي و خارجي عرضه شده است.

 



سازمان تجارت جهاني گزارش داد
رشد 30 درصدي صادرات ايران به رغم تحريم ها

سازمان تجارت جهاني در تازه ترين گزارش خود از رشد 30 درصدي صادرات ايران در سال 2011 خبر داد.
به گزارش فارس، سازمان تجارت جهاني در گزارش جديد خود موسوم به تجارت جهاني در سال 2011 افزود: در حالي كه حجم تجارت جهاني در سال گذشته تنها پنج درصد رشد داشته ولي ميزان صادرات ايران علي رغم تحريمهاي آمريكا و اروپا بيش از 30 درصد رشد داشته است.
براساس اين گزارش: ميزان صادرات ايران در سال گذشته به بيش از 131 ميليارد دلار رسيده است و ايران به بيست وسومين صادركننده بزرگ جهان تبديل شده است. ميزان صادرات ايران در سال 2010 ميلادي نيز به 101 ميليارد دلار رسيده بود.
بر اين اساس، سهم ايران در صادرات جهاني نيز از 8/0 درصد در سال 2010 به بيش از 9/0 درصد در سال 2011 افزايش يافته است.
اين گزارش حاكي است: ارزش صادرات ايران طي شش سال گذشته بيش از دو برابر شده است و از 2/56 ميليارد دلار در سال 2005 به بيش از 131 ميليارد دلار در سال 2011 رسيده است.
سازمان تجارت جهاني افزود: ميزان مبادلات تجاري جهان در سال 2010 ميلادي بيش از
8/13 درصد رشد داشت ولي اين رقم در سال 2011 ميلادي با رشد ناچيز 5 درصدي روبرو شده است. پيش بيني مي شود مبادلات تجاري جهان در سال 2012 ميلادي نيز تنها 7/3 درصد رشد داشته باشد.
پاسكال لمي رئيس سازمان تجارت جهاني در اين باره تاكيد كرد: علي رغم اينكه سه سال از بحران مالي و اقتصادي گذشته است ولي تجارت جهاني هنوز به حالت عادي و طبيعي خود نرسيده است.
سازمان تجارت جهاني در ادامه افزود: ميانگين مبادلات تجاري جهان در بيست سال اخير تنها 4/5 درصد در سال رشد داشته است. ميزان صادرات كشورهاي در حال توسعه و نوظهور امسال با رشد 6/5 درصدي روبرو خواهد شد و اين در حالي است كه اين رقم براي كشورهاي صنعتي و توسعه يافته به كمتر از 2 درصد خواهد رسيد. بر اين اساس رشد اقتصادي جهان نيز امسال به كمتر از 1/2 درصد خواهد رسيد.
ميزان صادرات آمريكا نيز در سال 2011 ميلادي 2/7 درصد رشد داشته است، اين رقم در سال 2010 با رشد 4/15 درصدي روبرو شده است. صادرات اتحاديه اروپا نيز طي سال گذشته 2/5 درصد رشد داشته است. اين رقم در سال 2010 ميلادي با رشد 5/11 درصدي روبرو شده است.
ميزان صادرات ژاپن نيز سال گذشته 5/0 درصد كاهش يافت. اين رقم در سال 2010 ميلادي با رشد چشمگير 5/27 درصدي روبرو شده بود. ميزان صادرات چين نيز سال گذشته با رشد
3/9 درصدي روبرو شده است اين رقم در سال 2010 با رشد فزاينده 4/28 درصدي روبرو شده بود.

 



شارژ 120ميليارد توماني كارت هاي اعتباري كارمندان

معاون فناوري اطلاعات وزير صنعت، معدن و تجارت از شارژ 120ميليارد توماني كارت هاي اعتباري كارمندان و خريد 70ميليارد تومان كالا از طريق اين سيستم خبر داد.
محمدصادق مفتح در گفت-وگو با ايسنا در مورد واگذاري كارت هاي اعتباري به كارگران عنوان كرد: از نظر فني اين كار انجام شده و ادامه كار مربوط به سيستم بانكي است كه وزارت كار با بانك رفاه كارگران مذاكره كرده و به محض اين كه اعتبار اين كار داده شود، انجام خواهد شد.
وي در مورد طرح واگذاري كارت هاي اعتباري به كارگران ادامه داد: اين طرح در سطح خيلي كمي شروع شده و سقفي براي تعداد كارگران مشمول ندارد و هر فردي كه تحت پوشش تأمين اجتماعي باشد كارگر تلقي مي شود و مي تواند در اين طرح مشمول شود.
مفتح با تأييد اين كه اعتبار هر كدام از كارت هاي اعتباري يك ميليون و 500 هزار تومان است، افزود: البته اين رقم جريان دارد و به ميزاني كه افراد اقساط خود را پرداخت مي كنند دوباره كارت آن ها شارژ مي شود. اين گونه نيست كه تنها يك مرتبه داراي اعتبار باشد و مي تواند رقم هاي زيادي را شامل شود. در اين مورد هم سقفي لحاظ نشده است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: هدف اصلي اين كار تحريك بازار براي محصولات داخلي است و تاكنون 75 ميليارد تومان كالا از طريق اين سيستم خريداري شده است.
وي اضافه كرد: تاكنون بالاي 120ميليارد تومان كارت ها شارژ شده و در اختيار آنها قرار گرفته است اما بخش كارگري اكنون مقداري عقب است.
مفتح در پاسخ به اين سؤال كه كوتاهي از كدام بخش است كه سيستم كارگري عقب مانده است اظهار كرد: سيستم كاري در بخش كارگري مقداري پيچيده تر است و در مورد زمان آن بايد از وزارت كار پرسيد. هر بخشي مسئول خودش را دارد و براي كارگري مسئول آن وزارت كار است. بحث كاري اين طرح مشخص است و موضوع اصلي، تامين آن اعتباري است كه بانك رفاه بايد بدهد.

 



در آينده نزديك انجام مي شود
رونمايي از نخستين توربو كمپرسور ملي صنعت نفت ايران

رئيس هيات مديره انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت از رونمايي نخستين توربوكمپرسور ملي صنعت نفت در آينده نزديك خبر داد.
سيروس تالاري در جمع خبرنگاران گفت: علاوه بر ساخت اين توربوكمپرسور ملي عمليات تعميرات و نگهداري اين تجهيزات پيچيده در سطح صنعت نفت و گاز كشور ملي و بومي شده است.
وي از مشاركت سازندگان داخلي و دو شركت خارجي براي ساخت نخستين توربوكمپرسور 4 مگاواتي صنعت نفت كشور با دانش فني بومي خبر داد و يادآور شد: پيش بيني مي كنيم با توجه به رويكرد جديد وزارت نفت در سال جاري حدود 10 ميليارد دلار كالا و تجهيزات از سازندگان داخلي خريداري شود.
رئيس هيئت مديره انجمن سازندگان صنعت نفت با اشاره به عملياتي شدن طرح اعتبار اسنادي داخلي (LC ريالي) اظهار داشت: همچنين وزير نفت در سال جاري در استفاده و تكميل فهرست منابع مشترك سازندگان كالا و تجهيزات صنعت نفت با نيازمندي هاي اين صنايع استراتژيك تاكيد كرده است.
درخواست پاكستان
براي خريد سوخت از ايران
از سوي ديگر مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اعلام اين كه پاكستان به طور رسمي خواستار واردات بنزين و گازوئيل از ايران شده است، تصريح كرد: اين كشور همسايه همچنين درخواستي براي خريد بنزين هواپيما از ايران ارائه كرده است.
جليل سالاري در گفت وگو با مهر با اعلام اين كه صادرات فرآورده هاي نفتي به پاكستان براساس قيمت بازار و شرايط منطقه خليج فارس تعيين مي شود اظهار داشت: در حال حاضر تمامي كشورهاي همسايه متقاضي خريد فرآورده هاي مختلف نفتي از ايران هستند.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران همچنين با اعلام اين كه در شرايط فعلي صادرات فرآورده هاي نفتي ايران به كشورهاي همجوار بالاتر از قيمت هاي فوب خليج فارس انجام مي شود از درخواست بخش عمده اي از كشورهاي آفريقايي براي واردات سوخت هواپيما از ايران خبر داد و يادآور شد: در حال حاضر مجموع كشورهاي آفريقايي خواستار واردات روزانه 80 تا 100 ميليون ليتر بنزين هواپيما از ايران شده اند كه در حال حاضر ظرفيت صادرات اين حجم فرآورده هاي نفتي وجود ندارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14