(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه ۲۷  فروردین ۱۳۹۱ - شماره ۲۰۱۸۳

نگاهي به مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال تهديدات خارجي ( بخش دوم)
درماندگي غرب در مواجهه با انقلاب اسلامي



نگاهي به مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال تهديدات خارجي ( بخش دوم)
درماندگي غرب در مواجهه با انقلاب اسلامي

سخنان ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب در مشهد مقدس براي رسانه هاي غربي ، راهي جز خروج از سانسور خبري ناشي از بحران هاي اقتصادي و اجتماعي در غرب رنج مي بردند، باقي نگذاشت .
خبرگزاري فرانسه: اظهارات آيت الله خامنه اي موضع ايران در برابر تهديدات غرب را تقويت كرد.
رويترز: رهبر ايران هشدار داد در هر سطحي كه دشمن حمله كند ايران پاسخ خواهد داد.
دويچه وله: رهبر ايران تاكيد كرد آمريكا در صورت حمله به ايران مرتكب اشتباه بزرگي مي شود.
بي بي سي: رهبر ايران با استناد به قرآن نويد داد حمله كنندگان به ايران شكست مي خورند.
يديعوت آحارونوت: رهبر ايران بر مقابله به مثل در برابر حمله آمريكا و اسرائيل تاكيد كرد.
سي.ان.ان: رهبر ايران در ميان شعار مرگ بر آمريكا از عظمت ايران سخن گفت.
العربيه: سخنان رهبر ايران موضع تهران در مقابله با غرب را تقويت كرد.
يكي ازابزارهاي رايجي كه دول غربي و هم پيمانان آنان به كار مي گيرند تا ملت ها و دولت هاي مدنظر را -كه عمدتا مسلمان و مظلوم و با منابع غني انرژي هستند- را تحت فشار و سلطه قرار دهند، تحريم ملت ها است كه براساس ايستادگي هر ملت دامنه آن نيز گسترده تر مي شود.
به طور حتم زانو زدن در برابر اين تحريم ها شكستي است كه جبران آن براي به دست آوردن عزت مردمان آن كشور در آينده نزديك ميسر نخواهد شد بنابراين منطقي و البته دشوارترين اقدامي كه بايد از سوي اين ملت سر بزند، مقاومت در برابر فشارهاي اقتصادي، اجتماعي و در وهله بعد ايستادگي مقابل تهديدات و ارعاب هايي است كه با توسل به رسانه هاي وابسته دولت هاي غربي اجرا مي شود.
موضع گيري منفعلانه ايران اسلامي در برابر اين تهديدات ، چند سالي است به پايان رسيده و پرونده تدافعي و تهاجمي روي ميز كار مقامات ايراني خودنمايي مي كند تا جايي كه منجر به جمع كردن همه گزينه هايي شده است كه روي ميز كاخ سفيدنشينان، چيده شده بود. موضعي كه با سخنراني اخير رهبري در مشهد مقدس پررنگ تر شد و به دنبال تكرار تهديدهاي پوچ كاخ سفيد عليه ايران اسلامي و اظهارات گستاخانه باراك اوباما در گفت وگو با روزنامه نيويورك تايمز كه كشورمان را تهديد به حمله هسته اي كرد، موضع قاطع فرماندهان ارشد نظامي ايران را با اين تاكيد كه در صورت تكرار اشتباهات آمريكا در منطقه، ايران را تبديل به گورستان سربازان آمريكايي خواهند كرد، به دنبال داشت.
سابقه ديگر اين موضع گيري را مي توان به سخنان رئيس جمهور ارجاع داد كه خطاب به اوباما گفت: يك مقدار صبر كنيد تا سرد و گرم را بچشيد، دليلي ندارد كه هر حرفي به شما گفتند آن را تكرار كنيد و بدان گنده تر و گردن كلفت تر از تو نيز نتوانستند هيچ غلطي بكنند.»
كساني كه در چند ماه اخير بر طبل جنگ مي كوبيدند و مدام در حال چنگ و دندان نشان دادن به ايران بودند به يكباره ادبيات شان تغيير كرد و به يك باره همه پيگير خواسته هاي خود از طريق ديپلماتيك شدند.
البته اين عقب نشيني بي دليل هم نبود، چون مقامات نظامي ايران هم واكنش هاي تندي نشان داده بودند.
«اگر آمريكا ايران را تهديد جدي و اقدامي عليه ما انجام دهد، هيچ يك از سربازان آمريكا كه در منطقه حاضر شده اند زنده به آمريكا بر نخواهند گشت.»
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح اين عبارات را در حالي مطرح كرد كه فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران نيز با اشاره به آمادگي كامل نيروهاي مسلح به ويژه ارتش جمهوري اسلامي ايران در حفاظت از تماميت ارضي خاك كشورمان گفت كه ارتش جمهوري اسلامي ايران آمادگي كامل دارد تا در برابر تهديدهاي دشمنان از ملت و انقلاب ايران باقدرت دفاع كند.
مدارا كافي است
البته موضع گيري ايران پيش از اين در ماجراي تحريم خريد نفت ايران از سوي كشورهاي اروپايي، رنگ واقعي تري به خود گرفته بود.
از اين روست كه تحليل گران سياست خارجي معتقدند كه روابط ايران و آمريكا پس از 30 سال وارد فاز جديدي شده و جمهوري اسلامي پس از چند سال مدارا با زياده خواهي هاي غرب و تحمل فشارها، مي خواهد آن روي ديگر سياست هايش را به دنيا نشان دهد.
حجت الاسلام والمسلمين عبدالرحيم عليزاده كارشناس سياسي و عضو هيات رئيسه مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم ضمن اشاره به پاسخ رهبر فرزانه انقلاب به تهديدهاي غرب و رژيم صهيونيستي به ثمره انقلاب اسلامي در قالب بيداري اسلامي به عنوان نقطه قوت پيروزي ايران در مقابل استعمارگران اشاره مي كند.
وي معتقد است: موضع قدرتمندانه رهبر انقلاب نسبت به تنش هايي كه اخيراً اسرائيل در طراحي حمله نظامي به ايران ايجاد كرده است، بسيار هوشمندانه بود و ضميمه اين اتفاق را بايد بيداري اسلامي كه در كشورهاي اسلامي اتفاق افتاد، دانست.
حجت الاسلام والمسلمين عليزاده تصريح مي كند: بيداري اسلامي از بركات نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و انقلاب اسلامي ما و نتيجه صدور انقلاب به خارج از مرزها بود كه آثار و بركات آن به ديگر كشورهاي اسلامي سرايت خواهد كرد و اين اتفاق هشدار و تهديد ديگري عليه غرب و دول هم پيمان آن است كه اگر آمريكا و رژيم صهيونيستي توان درك داشته باشند متوجه مي شوند در قبال دولت هاي اسلامي توان مقابله و پاسخگويي ندارند.
اين كارشناس سياسي عقيده دارد: تغيير مواضع ايران كه از زبان رهبر فرزانه انقلاب مطرح شد در حال حاضر به لحاظ توان نظامي بهترين گزينه در سياست خارجي و در مواجهه با رژيم صهيونيستي و آمريكا است.
مجتبي رحمان دوست، دبيركل جمعيت دفاع از ملت فلسطين هم اتفاقات موجود در خاورميانه و در قبال حوادث منطقه را به نفع انقلاب اسلامي ايران مي داند.
او مي گويد: مقاومت مردم مصر و ليبي و تونس و بحرين بيانگر گرايش مردم به تشكيل حكومت اسلامي و شكل گيري مقاومت اسلامي در پايه هاي حكومتي اين كشورهاست. بنابراين در صورتي كه دولت ها در جهت فاصله گرفتن از مواضع آمريكا و صهيونيست ها حركت كنند و بيداري اسلامي و تقويت مباني اسلامي و مردمي در كشورها قوت بگيرد در جهت سياست خارجي ايران حركت كرده اند و دوستان نظام جمهوري اسلامي در منطقه زياد خواهند شد. رحمان دوست البته با خواب و خيال خواندن تحقق طرح حمله نظامي رژيم صهيونيستي به ايران نيز تصريح مي كند: چنين اتفاقي هرگز رخ نمي دهد و ميزي كه گزينه هاي نظامي ايران را رويش گذاشته بودند پايه هايش پوسيده است. بنابراين نبايد اين اظهارات را باور كرد.
به نظر وي تحريم هاي يك جانبه عليه ايران هم براي ممانعت از رشد و پيشرفت ايران طراحي شده و آنها به هيچ عنوان حاضر به پذيرش ايران پيشرفته و قدرتمند نيستند. در واقع بايد گفت بحث تحريم ها موضوعي سياسي است.
آيا جنگ بين المللي در راه است؟
اما چه اتفاقي افتاد كه ايران تصميم گرفت از حالت انفعال خارج و موضعي تدافعي و تهاجمي بگيرد؟
حسين ريوران كارشناس مسائل بين الملل معتقد است: در صورت حمله به ايران جنگ بين المللي به راه خواهد افتاد.
وي با اشاره به اينكه فضاي تهديد و حمله و مطرح كردن امكان حمله نظامي به ايران از سوي رژيم صهيونيستي، به چند دليل صورت مي گيرد، دلايلش را اين طور عنوان مي كند: اولا اين فضاسازي براي اسرائيل دلايل داخلي دارد، چرا كه اسرائيل در داخل اين كشور با يك جنبش اجتماعي روبه رو است. اين جنبش اجتماعي در اسرائيل بسيار جدي است و حاكميت احزاب فعلي را زير سؤال برده است. در واقع نه جناح چپ و نه راستگرايان رژيم غاصب اسرائيل اين جنبش را تحت كنترل ندارند. بنابراين جريان سياسي جديدي است كه تحت تأثير بهار عربي در خاورميانه شكل گرفته است. دولت اسرائيل تلاش مي كند مديريت صحنه را به گونه اي ترتيب دهد كه شرايط ناامني وجود داشته باشد.
وي دليل بعدي در مورد فضاسازي اخير اسرائيل در مورد حمله به ايران را سرخوردگي اسرائيل مي داند و مي گويد: اسرائيل احساس مي كند توان هسته اي ايران حتي در بعد صلح آميز آن براي آنان تهديدآميز است. به اين دليل اسرائيل اعلام كرده است كه به تأسيسات هسته اي ايران حمله مي كند. اما شرايط به گونه اي است كه اسرائيل جرأت حمله به ايران را ندارد. اسرائيل اعلام كرد كه از طريق لابي ها به آمريكا فشار مي آورد و آمريكا به ايران حمله مي كند. در صورتي كه چنين اتفاقي رخ نداد. اسرائيل تلاش كرد كه با اقدامات اطلاعاتي امنيتي برنامه هسته اي را متوقف كند و موساد و سيا با هم همكاري كردند و ترور دانشمندان هسته اي ايران را در دستور كار قرار دادند، ولي علي رغم اين ترورها و ديگر اقدامات اطلاعاتي امنيتي اسرائيل و آمريكا برنامه هسته اي ايران متوقف نشد.
وي ادامه مي دهد: البته اين را هم بايد اضافه كرد كه آمريكا و رژيم صهيونيستي با اعمال چهار بسته تحريم عليه ايران، درصدد برآمدند برنامه هسته اي ايران را دچار مشكل كنند ولي عملا اين برنامه متوقف نشد و با افزايش گفتمان حمله به ايران سعي مي كنند بر ناكامي هاي خود سرپوش بگذارند.
اين كارشناس مسائل بين الملل ادامه مي دهد: بايد توجه داشت كه هرگونه حمله به ايران چه از طرف اسرائيل و چه از سوي آمريكا قطعاً با واكنش جدي ايران روبه رو خواهد شد. اين واكنش در برگيرنده اسرائيل و آمريكا خواهد بود. هرگونه حضوري كه نيروهاي آمريكايي و اسرائيلي در منطقه دارند مي تواند در معرض حمله ايران قرار بگيرد. اين به اين معناست كه چنين جنگي دوطرفه نخواهد بود، بلكه جنگي بين المللي به راه خواهد افتاد كه كشورهاي متعددي درگير هستند. دكتر سيدمحمدكاظم سجادپور استاد دانشگاه معتقد است: بدون ترديد موضوع حمله به ايران كه به يكي از اصلي ترين مسائل سياست خارجي آمريكا تبديل شده در واقع موضوعي اسرائيلي است كه براي مصرف داخلي در آمريكا و اسرائيل ساخته و پرداخته شده است.
وي ادامه مي دهد: آنها دائماً درباره حمله به ايران سخن مي گويند و اينكه امروز حمله كنيم يا فردا و يا اسرائيل مستقلا به ايران حمله كند يا به همراهي آمريكا و بحث هايي از اين قبيل. هرچند كه ايراني ها پيوسته از سرزمين خود دفاع كرده و مي كنند اما از منظر حقوق بشر اين سخنان جنگ طلبانه نقض حق شناخته شده بين المللي زندگي صلح آميز مردم ايران است.
سجادپور هدف اصلي اسرائيل و آمريكا از رواج گفتمان جنگ در صحنه بين المللي را به حاشيه بردن مسئله فلسطين در خاورميانه مي داند و معتقد است: سران رژيم صهيونيستي قصد دارند افكار عمومي را در مسئله مزمن نقض حقوق بشر فلسطينيان به انحراف ببرند. اما تحريم كنندگان بايد بدانند كه مردم ايران مقاومت كرده و باز هم مقاومت خواهند كرد. ايراني ها به صورت تاريخي مردمي مقاوم بوده اند و به همين دليل ملت هاي زيادي در تاريخ آمده و رفته اند اما ملت ايران همچنان پابرجا مانده است، لذا چالش هاي مختلف را مديريت خواهند كرد.
شعار حمله فقط براي ترساندن
تحريم نفت ايران هم ديگر موضوعي بود كه ايران را از لاك انفعال خارج كرد و بزرگ ترين ابزار هجوم غرب به ملت همين تحريم نفت بود كه در پي استيصال آنها از شكستن غرور ملي ايرانيان به آن روي آوردند تا شايد به آرزوهايشان برسند.
مهم ترين واردكنندگان نفت ايران در اروپا كشورهاي يونان، ايتاليا و اسپانيا در صدد برآمدند تا خريد نفت از ايران را تحريم كنند اما هركدام تقريباً بين 13 تا 14 درصد نفت خود را از ايران خريداري مي كنند كه اين بدين معناست كه كشورهاي اروپايي نقش عمده اي در سبد فروش نفت كشور ايران دارا نيستند كه با تحريم آنها ايران ديگر محلي براي فروش نفت خود نداشته باشد. به جريان انداختن پرونده هسته اي ايران و فشارهاي بي امان اقتصادي و تحريم افراد نظامي و ديگر ابزارهايي كه غربي ها تاكنون عليه ايران صورت داده اند نيازمند اين موضع قاطع از سوي ايران بود.
علاوه بر آنچه گفته شد تحولاتي كه در برخي از كشورهاي عربي در جريان است به نحوي نيست كه به زودي آرام شود و حتي اين امكان وجود دارد كه به كشورهاي ديگري هم گسترش يابد.
بنابراين بيداري اسلامي افق هاي آينده را پيش روي رژيم صهيونيستي تار و مسدود مي كند به طوري كه احساس مي كنند براي مدت طولاني اين انقلاب ها ادامه خواهد داشت و به اين زودي غرب نخواهد توانست اولويت لازم را به پرونده هسته اي ايران و رسانه اي كردن آن اختصاص دهد.
به همين دليل محمدكاظم انبارلويي كارشناس سياسي مي گويد: رژيم صهيونيستي تاكتيك طرح حمله نظامي به ايران را در پيش گرفته تا با ترساندن دنيا و اعلام اين كه اسرائيل به آخر خط رسيده و مي خواهد دست به حمله به ايران بزند و پايگاه هاي هسته اي ايران را بمباران كند، توجه جهاني را بار ديگر به مسئله هسته اي ايران جلب كند.
وي در ادامه مي گويد: گفتمان انقلاب در جهان عرب و اسلام جاي خود را باز كرده و منشأ تحولات بسياري در منطقه شده است. سقوط ديكتاتوري ها در تونس و مصر و ليبي و تداوم مبارزه در بحرين و اردن نشان مي دهد در زمينه تعميق گفتمان امام و انقلاب گام هاي بلندي برداشته ايم.
وي نيز به ديپلماسي تهاجمي اعتقاد دارد و مي گويد: دولت و دستگاه هاي ديپلماسي بايد به دقت اين تحولات منطقه را زير نظر داشته باشند و ديپلماسي تهاجمي را در دستور كار خود قرار دهند.
عضو شوراي سردبيري روزنامه رسالت با تحليل پيشرفت هاي چشمگير ايران در سال هاي پيش دستاوردهاي سياست داخلي و خارجي و پيشبرد گفتمان پيشرفت كشور را مبناي اين موضع گيري مي داند.
وي تأكيد مي كند: خبرهاي پيشرفت و فناوري و ارتقاي رتبه علمي ايران آب پاكي را بر دستان غربي ها ريخت و با قدرتمند شدن ايران از لحاظ علمي و فناوري علي رغم وجود تحريم هاي بي شمار پيروزي هاي زيادي كسب كرده ايم.
به طور كل مي توان تأكيد كرد فرآيندي كه اسرائيل و آمريكا آغاز كرده اند فرآيندي است كه امنيت كل منطقه را تهديد مي كند.
اين كه ايران اعلام مي كند حمله به اين كشور تهديدي عليه امنيت بين المللي است و شوراي امنيت بايد به سرعت جلوي آن را بگيرد، دال بر اين است كه ايران مي داند ابعاد و دامنه اين گونه مسائل به كجا خواهد رسيد و به عقيده كارشناسان بازي با آتش است.
بنابراين از سازمان ملل متحد و شوراي امنيت به عنوان حافظ و مدافع صلح و امنيت بين المللي اين انتظار مي رود كه جلوي اين اتفاق را بگيرند تا از آسيب هاي بين المللي چنين اقدامي كه بدون پاسخ از سوي ايران نخواهد ماند، جلوگيري شود.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14