(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه ۲۷  فروردین ۱۳۹۱ - شماره ۲۰۱۸۳

خطر سيگار
سلاح هايي براي مبارزه با آلرژي
حفاظت از چشم ها
پيرگوشي درمان ندارد
كاغذ ديواري ضدزلزله
چگونه تعادل هورمون ها را حفظ كنيم؟
ماهي هاي قطب جنوب در معرض خطر



خطر سيگار

محققان دانشگاه ورث وسترن شيكاگو در پژوهش هاي تازه اي اسرار جديدي از مضرات سيگار كشف كرده اند كه تا به حال در اين زمينه ناشناخته مانده بود.
در سيگار حدود 3 هزار نوع ماده شيميايي وجود دارد كه بيش از 180 نوع آن سمي است. با توجه به آمارهاي سازمان جهاني بهداشت، مصرف دخانيات به هر شكلي مي تواند بيش از 80 نوع بيماري در ارگان هاي مختلف بدن به وجود آورد.
علاوه بر اين سيگار كشيدن، به طور مستقيم در ايجاد 20 نوع سرطان دخالت دارد و زمينه بروز ده ها سرطان را فراهم مي آورد. هر نخ سيگار محتوي 500 سانتيمتر معكب دود است كه 85 درصد آن را مواد گازي و 15 درصد آن را ذرات معلق تشكيل مي دهد. ولي عمده خطرات سيگار از ذرات نيكوتين، گاز منواكسيدكربن و آرسنيك ناشي مي شود.
بررسي هاي صورت گرفته از سوي محققان نشان مي دهد سموم موجود در دود سيگار موجب بروز سرطان هايي از جمله سرطان ريه، گلو، دهان، مثانه و كليه مي شود.
كشيدن سيگار ضربان قلب و فشارخون را بالا مي برد، روي قلب و عروق خوني تاثير مي گذارد و احتمال سكته هاي مغزي را بيشتر مي كند. با مصرف سيگار، خون و اكسيژن كمتري به دست ها و پاها مي رسد.
گازهاي سمي موجود در سيگار به صورت لايه اي داخل راه هاي تنفسي و ريه ها را مي پوشاند، مانند دوده اي كه در دودكش بخاري مي نشيند. سيگار بروز پوكي استخوان را تسريع مي كند.
دود سيگار موجب بيماري لثه ها، خرابي و زرد شدن دندان ها، بوي بد و خشكي دهان مي شود. جالب اينكه افراد سيگاري مزه غذاها را خوب متوجه نمي شوند.
سيگار كشيدن، گردش خون را ضعيف و موجب بد رنگي و چروكيدگي پوست صورت مي شود. سيگار كشيدن در ايجاد اختلالات جسماني در خانم ها و آقايان تاثير مستقيم دارد.
اگر تصميم داريد سيگار را ترك كنيد، مي توانيد راه هاي زير را امتحان كنيد:
ترك سيگار به تدارك نياز دارد. براي مثال اگر تاريخ ترك سيگار خود را دو هفته تعيين مي كنيد، اين تاريخ را روي تقويم علامت بزنيد و همچنان كه به تاريخي كه در تقويم خود علامت زده ايد نزديك مي شويد، خود را براي روند واقعي ترك سيگار آماده كنيد.
چون حالا سيگار بخشي از زندگي شما شده است احتمالا اثر خود را در محيط شما برجاي گذاشته است. يكي از كارهايي كه در روند ترك سيگار انجام دادن آن اهميت دارد، از ميان برداشتن آثار و شواهد حاكي از سيگار كشيدن است. در واقع اين كار براي اين كه وسوسه نشويد، ضروري است.
دو هفته قبل از ترك سيگار، تعداد سيگارهاي مصرفي خود را به يك عدد برسانيد و همين يك سيگار را هم در محلي كه خيلي جاي راحتي نباشد، مثل زيرزمين يا ايوان روشن كنيد و بكشيد.
ماشين خود را از تمام نشانه هاي مربوط به سيگار خالي و آن را مكان غيرقابل سيگار كشيدن براي خود و ديگران اعلام كنيد. بعد از آماده كردن محيط زندگي، زمان آن مي رسد كه بدن خود را براي ترك سيگار آماده كنيد. به دندانپزشك مراجعه كنيد تا دندان هايتان را جرم گيري كند. وقتي جرم نيكوتين از دندان هاي شما پاك شود احساس تازه اي خواهيد داشت.
مصرف كافئين را قبل از ترك سيگار كاهش دهيد چون نيكوتين موجب تغيير در سوخت و ساز بدن مي شود.
به اندازه كافي استراحت كنيد. در بين نخستين هفته ترك سيگار، استراحت اهميت زيادي دارد.
تا جايي كه مي توانيد مايعات بنوشيد. در اين مرحله الزاما شما بايد تغذيه سالم و مفيدي داشته باشيد و سعي كنيد آب ميوه زياد مصرف كنيد.
از خوراكي هاي سالم به عنوان جانشين استفاده كنيد.
براي مثال آب نبات و آدامس بدون موادقندي مصرف كنيد.
در چند هفته اول ترك سيگار ممكن است احساس كنيد گلويتان خشك شده است يا اين كه بر اثر خارش گلو سرفه كنيد. مكيدن خرده هاي يخ و آب نبات و جويدن آدامس به رفع اين مشكل كمك خواهد كرد.
يكي از سخت ترين مراحل ترك سيگار آمادگي از لحاظ روحي و رواني است. علت هاي ترك سيگار و نياز به ترك آن را براي خود تكرار كنيد. بيان اين علت ها قدرت اراده شما را در مواجهه با دوره ترك سيگار افزايش مي دهد.
برنامه هايي براي خود تدارك ببينيد. اين برنامه ها مي تواند شامل حل كردن جدول، دويدن آهسته، شنا، پياده روي، ورفتن به كتابخانه باشد. به هر حال همواره فكر خود را مشغول و فعال نگاه داريد.
دست خود را كه به گرفتن سيگار عادت كرده است، مشغول كنيد. براي اين كار مي توانيد از مداد، خلال دندان يا قطعه اي لاستيك استفاده كنيد.
براي رسيدن به هدف، از حامياني كمك بگيريد و به افرادي متكي باشيد كه واقعا خواهان ترك سيگار شما شده اند.
به طور مستقيم و قطعي از ديگران بخواهيد در اطراف شما سيگار نكشند و اگر با يك سيگاري زندگي مي كنيد، قبل از شروع ترك سيگار با او به توافق برسيد.
در هر شرايطي ورزش را از ياد نبريد.

 



سلاح هايي براي مبارزه با آلرژي

ابوالفضل جعفرنژاد
بهار فصلي است كه بسياري از مردم نسبت به چيزهاي خاصي واكنش هاي آلرژيك نشان مي دهند.
اما راه هايي وجود دارد كه مي توان با كمك آنها واكنش هاي آلرژيك و ذرات آلرژي زا را در بخش قابل توجهي از زندگي به حداقل رساند. اگر سيستم ايمني بدن از مقابله با ذرات آلرژي زا و دفع آنها خودداري مي كند، بر فرد مبتلا به آلرژي فصلي واجب است كه بخشي از محيط زندگي خود را تغيير دهد. اگرچه به عنوان يك انسان، غيرممكن است كه يك پيله بسازيم و خود را تا تابستان در آن پنهان كنيم، اما مجله Prevention چند پيشنهاد واقع بينانه تر براي كنترل آلرژي فصلي ارائه كرده است كه در ادامه آنها را مرور مي كنيم.
¤ نخستين گام براي استقبال از فصل شكوفايي طبيعت، يك خانه تكاني بهاري است. گرچه ممكن است زدن ماسك هنگام خانه تكاني شما را از خطر بمباران گرد و غبار در امان نگاه دارد، اما آنچه مسلم است خانه تكاني امري ضروري است.
¤ گرماي مصنوعي و فقدان هواي تازه در فصل تابستان اغلب باعث مي شود كه گرد و غبار زياد در كابينت ها و گوشه و كنار خانه جا خوش كنند. هميشه بهترين راه براي شروع كار، خلاص كردن خانه از شر اين مزاحم هاي زيان آور است.
¤ تميز نگاه داشتن مداوم خانه براي افرادي كه از آلرژي رنج مي برند، امري اجتناب ناپذير است. هنگامي كه كار شست وشو و تميزكاري اساسي خانه به پايان رسيد، يك نظافت سطحي هفتگي مي تواند شرايط امن و بي خطري را براي افراد بشدت حساس فراهم كند. خانه تكاني بهاري مي تواند زمان تعويض وسايل خواب باشد تا اتاق خواب به محيطي عاري از آلرژي تبديل شود.
¤ ممكن است در اكثر خانه ها بالش هاي مخصوص ضدآلرژي وجود داشته باشد، اما براي آن افرادي كه دچار واكنش هاي شديد آلرژيك مي شوند، تشك ها و فنرهاي مارپيچ تختخواب هايي موجود است كه داراي بافت هاي پارچه اي محكم هستند و مانع ورود مايت هاي گرد وغبار به داخل آن مي شوند.
¤ يكي ديگر از تغييراتي كه مي توانيد در خانه اعمال كنيد، اضافه كردن قاليچه هاي كوچك به آن است. خريد قاليچه هاي كوچك نه تنها مي تواند نماي حتي يك اتاق موكت شده را زيباتر كند، بلكه باعث مي شود كه قاليچه ها عاري از ذرات آلرژي زا باشند. همان طور كه مي دانيد مي توان به طور منظم و با دماي بالا به سادگي قاليچه ها را تميز كرد و مايت ها (اين موجودات ذره بيني موذي) را از بين برد.
¤ از نظر شست وشو، ملحفه ها، روميزي ها و دستمال سفره هاي كتان، حوله ها و لوازمي از اين قبيل بايد با دماي حداقل 130 درجه شسته شوند. اگر ماشين لباسشويي خانگي شما فاقد چنين درجه بالايي است، مي توانيد براي شست وشوي لوازم مذكور به لباسشويي هاي بيرون مراجعه كنيد.
¤ هميشه امكان برخورداري از محيطي با هواي تميز و پاك ميسر نيست، اما راه هايي وجود دارد كه شما مي توانيد با به كار بستن آنها محيطي كم آلرژي تر داشته باشيد. مي توانيد به جاي پايين كشيدن شيشه خودرو كه باد مواد آلرژي زا را نيز با خود به داخل مي آورد، از دستگاه تهويه مطبوع استفاده كنيد.
¤ از كشيدن سيگار و تماس با افراد سيگاري دوري كنيد و اگر فردي قصد دارد حتما سيگار بكشد، از او بخواهيد اين كار را بيرون از محيط بسته انجام دهد، زيرا خانه و خودروي بدون دود سيگار نقش موثري در جلوگيري از واكنش هاي آلرژيك دارد.
¤ وجود يك دستگاه رطوبت گير مي تواند از بسياري از مشكلات مايت هاي گرد و غبار پيشگيري كند، زيرا آنها نمي توانند در رطوبت زير 45 درجه رشد و تكثير كنند. اما اگر اين اقدام نيز مفيد واقع نشد، نصب يك فيلتر هوا يا دستگاه پالايش ميكروبي مي تواند تا حدودي از مشكلات مايت ها بكاهد.
¤ يك راه ديگر، دوري از حيوانات خانگي است. اكثر مردم به حيوانات خانگي آلرژي دارند، برخي مردم مبتلا به حساسيت شديد ارثي موسوم به آتوپي هستند و تماس اين افراد با پروتئين هاي موجود در بزاق، شوره (پوسته هاي پوست بدن) حيواناتي نظير: سگ ، گربه و اسب و يا پروتئين موجود در ادرار حيواناتي مانند خرگوش ها، موجب حساسيت شديد در آنها مي شود.
ميوه و سبزي بخوريد
آلرژي هاي بهاري را مي شود با خوردن قرص هاي شيميايي از آن جلوگيري كرد اما بد نيست بدانيد كه برخي مواد طبيعي هم مي توانند به ما در پيشگيري و درمان اين بيماري ها كمك كنند.
كلم بروكلي:
كلم بروكلي به خاطر ويتامين C كه دارد مي تواند به شما بسيار كمك كند. اين ماده مي تواند سينوس هاي شما را تا حدودي بهبود بخشد و همين مي تواند از آلرژي هاي بهاري شما بكاهد. متخصصان پيشنهاد مي كنند تا روزانه مقداري از اين ماده در حالت خام يا بخارپز مصرف كنيد.
مركبات:
طبق تحقيقات انجام شده در سال هاي اخير روزانه 500 ميلي گرم از ويتامين C مي تواند موارد ناشي از آلرژي را تا حد بسيار زيادي كاهش دهد. يكي از بهترين انتخاب هايي كه مي توانيد داشته باشيد پرتقال و ديگر ميوه ها از دسته مركبات هستند. براي مثال نصف يك گريپ فروت داراي 60 ميلي گرم ويتامين C است.
كلم پيچ:
كلم پيچ از جمله سبزيجاتي است كه مي توانيد به راحتي تهيه كنيد. استفاده از آن در سالاد بي نظير است. در كنار طعم و مزه بسياري خوبي كه دارد مي توانيد آن را يك ماده بسيار خوب براي جلوگيري از آلرژي نيز به حساب آوريد.
خربزه:
يكي از مشكلاتي كه ممكن است آلرژي هاي شديد براي شما ايجاد كند تب هاي شديد است. بهترين انتخاب براي اين كه از اين گونه موارد جلوگيري كنيد خربزه است. البته بايد قبل از اين كه از آن بخوريد دقت داشته باشيد كه به خود خربزه آلرژي نداشته باشيد. اين ميوه به خاطر مقدار زيادي كارتونوئيدي كه دارد مي تواند با اين بيماري مقابله كند.
آلبالو خشكه:
اين ماده بيشتر براي درمان آنفولانزا و ديگر بيماري ها از اين دسته پيشنهاد مي شود اما اين را نيز بدانيد كه يكي از بهترين ماده ها براي مبارزه با آلرژي است و همچنين مي تواند سيستم هاي داخلي شما را نيز بهبود بخشد.
سير و پياز:
يكي ديگر از سلاح هاي مبارزه با آلرژي موادي هستند كه شامل كورستين باشند. براي اين كه اين گونه مواد را پيدا كنيد بهترين گزينه براي شما مي تواند پياز و سير باشد.
جعفري:
طبق آخرين تحقيقاتي كه در سال گذشته انجام گرفته است، يكي از سبزيجاتي كه مي توان از آن براي مبارزه با آلرژي استفاده كرد جعفري است. جعفري به همراه بو و عطر بسيار دلپذيري كه دارد مي تواند شما را در برابر آلرژي ها مقاوم كند.

 



حفاظت از چشم ها

بسياري از بيماري هاي چشم را در سنين پايين مي توان تشخيص داد و از گسترش آن جلوگيري كرد. آمارها نشان مي دهد كه در كشورهاي در حال توسعه از هر چهار كودك يك نفر به بيماري چشمي مبتلاست كه اگر به موقع درمان نشود منجر به كم بينايي و در مواقعي نابينايي خواهد شد.
قبل از اين كه كودك قادر به تشخيص تابلوي علائم چشم پزشكي شود، چشم هاي او را آزمايش كنيد. البته درست بعد از تولد نوزادتان چشم هاي او در برابر بيماري ها و مشكلات بينايي از سوي متخصص اطفال كنترل مي شود. چشم پزشك قبل از اين كه كودك بتواند به طور شفاهي رؤيت علائم راتاييد كند، با معاينه مردمك از سلامت چشم ها خبر مي دهد.
در دوران مدرسه بايد معاينه از چشم كودك انجام شود اگر والدين مطمئن شدند كه بينايي كودكشان مشكلي ندارد هر دو يا سه سال معاينه كافي است اما اگر مشكل بينايي ريشه خانوادگي مثل نزديك بيني داشته باشد، كودك بايد هر سال معاينه شود.
متخصصان اطفال نخستين كساني اند كه متوجه مشكل بينايي بچه ها مي شوند. آنها مي توانند از طريق معاينات منظم از عوامل بيماري در بينايي كودكان جلوگيري كنند. سابقه پزشكي كودك از قبل تولد زودرس، تاخير در رشد، صدمه جدي به چشم در گذشته، برخي بيماري هايي كه تمام بدن را تحت تاثير قرار مي دهد مثل ابتلا به ديابت در درمان بينايي موثر است.
چشم پزشكان همواره توصيه مي كنند كودكان هنگام كار در محيط باز كه همراه بزرگ تر خود هستند از عينك محافظ استفاده كنند. به ويژه هنگام بازي با مواد محترقه هرچند از والدين خواسته شده اجازه اين كار را به كودكان ندهند. پس به او بياموزيد كه معاينه متناوب چشم ها در جلوگيري از برخي بيماري هاي چشمي در آينده براي او مهم است.
مهم ترين بيماري هاي چشم كه مي توان از بروز آن پيشگيري كرد عبارتند از:
تنبلي چشم: اين بيماري مربوط به كم شدن بينايي به علت به كار نگرفتن چشم است كه معمولا در يك چشم رخ مي دهد. هر وضعيتي كه از تصويري شفاف جلوگيري كند مي تواند عامل تنبلي چشم باشد.
حدود 2 درصد بچه ها مبتلا به اين بيماري هستند كه در صورت تشخيص زودهنگام مي توان در رفع اين مشكل اميدوار بود.
آستيگماتيسم: اين بيماري نتيجه تغيير حالت قرنيه چشم است و موجب ديد نامناسب و كدر در فرد مبتلا مي شود كه براي رفع آن از عينك استفاده مي شود.
پلك هاي متورم: اغلب اين ناهنجاري بعد از بيدار شدن از خواب در كودكان ديده مي شود كه شايد تورم در غدد چربي پلك ها يا زياد شدن لايه هاي بخش مژه چشم عامل آن باشد كه در اين شرايط بچه تصور مي كند كه جسم خارجي در چشمش وجود دارد و براي رفع اين معضل آب گرم و شستن پلك ها با شامپوي بچه توصيه مي شود. اگر احتمال چركي بودن باشد دكتر با تجويز آنتي بيوتيك به درمان آن خواهد پرداخت.
ورم چشم: اين بيماري با قرمز شدن قسمت هاي سفيد چشم به همراه ريزش اشك زياد و احساس وجود شيء خارجي در چشم بروز مي كند. در نوزادان و كودكان عامل ويروسي و باكتريايي مي تواند منجر به بيماري شود. در كودكان بزرگتر حساسيت و آلرژي در بروز اين بيماري موثر است.
بيماري گلوكوم: در اين وضع فشار درون چشم بسيار بالاست و اگر درمان انجام نشود به كوري منجر خواهد شد. نشانه هاي اين بيماري حساسيت بيش از اندازه به نور، اشك ريزش زياد و درد دائمي است.
دوربيني: كودك توانايي ديدن اشيا در دورتر را بهتر از رويت اشيا در نزديك دارد. البته اين امر در نوزادان و كودكان مي تواند طبيعي باشد چرا كه با رشد كودك اين وضع بهبود مي يابد. اگر اين شرايط حادتر شد، با چشم پزشك مشورت كنيد.
نزديك بيني: در اين وضع بچه به خوبي قادر به ديدن اشياي نزديك است و در ديدن اشياي دورتر مشكل دارد و آنها را واضح نمي بيند. در نوزادان و كودكان اين مورد كمتر ديده شده است، اما در كودكي بيشتر است و با رشد سن در نوجواني و جواني شماره چشم بالا مي رود و استفاده از عينك و معاينات دوره اي بهترين تجويز است.
افتادگي پلك ها: بعضي اوقات ضعف عضلات باعث موجب پلك هاي بالايي چشم مي شود. البته در حالت متعادل اين افتادگي شايد در زيبايي چشم موثر باشد ولي اگر اين افتادگي حاد باشد در بينايي كودك اخلال ايجاد مي كند. البته با رشد كودك اين افتادگي بهبود خواهد يافت، در غير اين صورت براي رفع اين مشكل بايد جراحي كرد.
دوبيني: در اين مورد چشم ها در يك سطح قرار ندارند. حدود 7 درصد بچه ها به اين بيماري مبتلا هستند. در اين حالت يك چشم به نقطه اي خيره مي ماند و چشم ديگر در حال گردش است. البته با جراحي و استفاده از عينك زير نظر چشم پزشك احتمال بهبودي وجود دارد.
ريزش اشك: سامانه غدد اشكي مجراهايي دارد كه برخي اوقات اين مجراها تكامل نمي يابد و در مسير ايجاد مانع مي كند و موجب مي شود چشم ها لبريز از اشك شوند. البته شايد ريزش اشك علت هاي ديگري داشته باشد. اگر بچه از ريزش اشك دائمي و خيس بودن چشم ها رنج مي برد به چشم پزشك مراجعه كنيد. ماهيچه هايي كه در اطراف مجاري اشكي وجود دارند با رشد كودك موانع را برطرف مي كند، در غير اين صورت پزشك مجبور است با جراحي كوچكي كه بر روي چشم ها انجام مي دهد اين مجاري را باز كند.

 



پيرگوشي درمان ندارد

پيرگوشي معمولاً از دهه چهارم زندگي شروع و تشديد مي شود. درمان خاصي هم ندارد اما قرار گرفتن در محيط هاي شلوغ و پرسروصدا و گوش دادن به صداهاي ناهنجار و بلند روند آن را تسريع و تشديد مي كند.
دلايل پيرگوشي
همان طور كه عوارض سني را در همه جاي بدن مي بينيم، اين عوارض ممكن است به مرور عملكرد گوش، شنوايي و سيستم تعادلي را مختل كرده و سيستم شنوايي آسيب ببيند.
شروع پيرگوشي سن خاصي ندارد ولي مي توان گفت در دهه چهارم زندگي به بعد علائم آن شروع مي شود.
زمينه هاي مساعدكننده براي ابتلا به پيرگوشي در افرادي كه سابقه مشكلات گوشي، ضربه هاي صوتي، مسائل عروقي، بيماري هاي قند و مشكلات متابوليسم دارند، بيشتر و زودتر بروز مي كند.
علائم پيرگوشي در ابتدا خفيف است و ممكن است چيزي را نشان ندهند ولي پزشك متخصص مي تواند با يك سري علايم و در شروع بروز اين عارضه آن را تشخيص دهد.
پيرگوشي علاوه بر كاهش شنوايي مي تواند با وزوز گوش و سروصداي داخل گوش يا كم توجهي به افراد و محيط ديده شود. مثلاً فرد هنگام ديدن تلويزيون متوجه صحبت شما نمي شود يا مفهوم كلمات را درك نمي كند كه تقريباً در مراحل اوليه بروز پيرگوشي اتفاق مي افتد.
در پيرگوشي سيستم عصبي گوش دچار مشكل مي شود و اين روند در طولاني مدت اتفاق مي افتد.
پيشگيري از پيرگوشي
راهي براي جلوگيري وجود ندارد ولي بايد آسيب هاي صوتي كمتر شود و بيمار در محيط هاي كم سر وصداتر قرار گيرد.
فرد بايد مدام زيرنظر پزشك تست شنوايي بدهد و سعي كند از سيستم هاي كمك شنيداري مانند سمعك استفاده كند يا لب خواني هم مي تواند در درك مفهوم كلمات و كاهش عوارض موثر باشد.
به گفته متخصصان ،تجويز يك سري ويتامين ها و مواد معدني كه برخي متخصصان براي پيرگوشي تجويز مي كنند بي تاثير است، پيرگوشي درمان خاصي ندارد.

 



كاغذ ديواري ضدزلزله

محققان آلماني موفق به طراحي و ساخت كاغذ ديواري مقاوم در برابر زلزله شده اند كه مي تواند از تخريب و فرو ريختن ديوار در زمان وقوع زمين لرزه پيشگيري كند.
به گزارش ايسنا، محققان مؤسسه تكنولوژي كارلسروهه آلمان با استفاده از الياف شيشه اي با مقاومت بالا كه به يكديگر بافته شده اند، يك پوشش الاستيك بسيار قوي توليد كرده اند كه مي تواند انرژي ناشي از زلزله را به چهار جهت مختلف منتقل كرده و مانع از فرو ريختن ديوار شود.
اين كاغذ ديواري توسط چسب نرم و قابل انعطافي كه از آب و دانه هاي پلي اورتان ساخته شده است، به ديوار اصلي متصل مي شود.
پس از نفوذ چسب به داخل ديوار و تبخير آب موجود، دانه هاي پلي اورتان پوشش بسيار مستحكم روي ديوار ايجاد مي كنند كه باعث انتقال انرژي ناشي از زلزله به جهات مختلف مي شود.
«موريتس اوربان» از محققان اين مركز تأكيد مي كند: كاغذ ديواري ضدزلزله در شبيه سازي زلزله مورد آزمايش قرار گرفته و به دليل استفاده از اين پوشش در ديوارهاي خانه، ساختمان تخريب نشد.
توليد تجاري پوشش ديواري مقاوم در برابر زلزله از سال جاري ميلادي آغاز خواهد شد.

 



چگونه تعادل هورمون ها را حفظ كنيم؟

درك چگونگي حفظ تعادل هورمون هاي بدن به شيوه طبيعي معمولا كار پيچيده اي است اما با رعايت برخي نكات مي توان تا حد زيادي به اين هدف نزديك شد.
به گزارش ايسنا، براي اكثر زنان يك راه حل بسيار ساده براي مقابله با بي تعادلي هورموني و يادگيري چگونگي متعادل نگه داشتن هورمون هاي بدن به شيوه طبيعي وجود دارد.
تعادل هورموني نقش حياتي هم درحفظ سلامت بدن و هم در بهبود بهداشت رواني و شاد زيستن ايفا مي كند. از سوي ديگر، متعادل نبودن هورمونها مي تواند به طور چشمگير تاثير منفي روي خلق و خو، وزن، انرژي، ظاهر، ميزان اضطراب، ميل جنسي و باروري داشته باشد.
بنا به گزارش سايت اينترنتي هلت مي آپ، با وجود تمام اين تاثيرات منفي، اختلالات هورموني نيز مانند بيشتر اختلالات با اعمال تغييراتي ساده در الگوي زندگي قابل درمان هستند.
علائم بي تعادلي هورموني اساسا در زمان بلوغ و درزنان پس از وضع حمل، در دوران شيردهي، پيش از يائسگي و پس از يائسگي بروز مي كنند كه قسمت خوب زندگي يك زن را تحت الشعاع قرار مي دهند. شايعترين علائم ناخوشايند بي تعادلي و بي نظمي هورموني شامل افسردگي، افزايش وزن، نوسانات خلقي، كاهش ميل جنسي، چرب يا خشك شدن پوست احساس خستگي، عادت هاي ماهانه نامنظم، مشكلات خواب، علائم آلرژيك، رشد موهاي زائد، ولع شيرين خوري، سردرد ميگرني اضطراب و تحريك پذيري، تغييرات دماي بدن، عفونت هاي مجاري ادراري، آكنه و بثورات جلدي و سندرم پيش از قاعدگي هستند.
اگر چه هورمون ها به مقدار بسيار اندكي دربدن ترشح مي شوند اما اين مقدار بسيار كم تاثير و كارايي فوق العاده زيادي در فعاليت مناسب بخش هاي مهم بدن دارد. دراين مقاله فهرستي از مواد خوراكي ارائه شده كه به شما كمك مي كند، از بي نظمي و اختلالات هورموني رهايي يافته و تعادل هورموني بدن تان به طور طبيعي حفظ كنيد . اين مواد غذايي عبارتند از:
- خوردني هايي كه به طور طبيعي حاوي فيبر خوراكي به ميزان زياد هستند مانند سبزيجات، ميوه ها، غلات سبوس دار و لوبيا .
- سبزيجات خانواده كلم شامل كلم بروكي و كلم پيچ
- سبزيجات مغذي داراي برگهاي سبز رنگ مانند كاهو و اسفناج.
- منابع گياهي حاوي مقادير قابل توجه استروژن نظير دانه هاي سويا، نخود وعدس.
- ميوه هاي سرشار از فلاونوئيدها، مثل توت ها، انگور قرمز و مركبات، اسيدهاي چرب ضروري مانند روغن زيتون، روغن ماهي امگا -3 غلات سبوس دار و مغزها- مكمل هاي بهداشتي مغزي كه حاوي ب كمپلكس هستند.
- مواد خوراكي مثل گوشت مرغ و ماهي ارگانيك درصورت امكان.
از سوي ديگر دراين مقاله تاكيد مي شود كه از مصرف برخي مواد غذايي كه به طور طبيعي تعادل هورموني بدن را بر هم مي زنند تا حد امكان پرهيز شود.
اين مواد غذايي عبارتند از:
- چربي هاي حيواني كه حاوي هورمونهاي نامناسب هستند نظير گوشت قرمز وفرآورده هاي لبني پرچرب.
- مواد حاوي كافئين مانند قهوه، كولا و نوشابه هاي انرژي زا
- كربوهيدراتهاي تصفيه شده مثل برنج سفيد و آرد سفيد و پاستاي سفيد.
- مواد غذايي شيرين
علاوه بر اينها فعاليت بدن مداوم و منظم، استفاده از روشهاي كنترل و كاهش استرس مانند مراقبه و داشتن خواب و استراحت كافي از عوامل مهم ديگري هستند كه به بهبود تعادل هورمونها كمك مي كنند.

 



ماهي هاي قطب جنوب در معرض خطر

نتايج تحقيقات دانشمندان آمريكايي نشان مي دهد كه ماهي هاي ساكن آبهاي سرد قطب جنوب به دليل برخورداري از ضديخ قادر نيستند با افزايش سريع دما سازگار شوند.
به گزارش مهر، تحقيقات پژوهشگران دانشگاه ييل درباره تاريخ تكامل ماهي هاي ساكن آبهاي قطب جنوب نشان مي دهد كه اين آبزيان براي زنده ماندن در شرايط قطبي تكامل يافته اند و به همين علت نمي توانند خود را با افزايش سريع دماي اقيانوس سازگار كنند.
اين دانشمندان دراين خصوص توضيح دادند: «افزايش 2درصد سانتيگراد دماي آب اقيانوس احتمالا تأثير ويرانگري روي آنها دارد. اين ماهي ها با دماي بسيار پايين آب سازگار شده اند.اين ماهي ها كه notothenioids ناميده مي شوند، حاصل تكاملي هستند كه به سبب سرماي اقيانوس منجمد جنوبي به وجود آمده است تا با انقراض دسته جمعي ماهي ها مبارزه كند.
ماهي هاي notothenioids در مسير تكامل خود ماده اي به نام «ضديخ گليكوپروتئين» به دست آوردند كه به آنها اجازه مي دهد در درياهاي بسيار سرد زنده بمانند.براساس گزارش Redorbit، اين ويژگي به ايجاد تنوع زيستي دريايي در آبهاي قطب جنوب كمك كرده است به طوري كه اين ماهي ها به يك منبع غذايي مهم براي شكارچيان بزرگي چون پنگوئن ها و نهنگ ها تبديل شده اند.
اكنون تغييرات آب و هوايي كه اقيانوس منجمد جنوبي را متاثر كرده اين موفقيت تكاملي بزرگ را در معرض تهديد قرار داده است. در حقيقت، اين ضديخ طبيعي در دماي بالا يك ابزار نابودگر براي اين ماهي ها خواهد بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14