(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 2  اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20189 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
احمدي نژاد در نشست استانداران: بايد از افزايش بي رويه قيمت كالاها و اجناس ضروري مردم جلوگيري شود
نامه ايران به شوراي امنيت جزاير 3 گانه بخش لاينفك سرزمين ايران است
سرلشكر جعفري: حفاظت هوشمندانه سپاه از خليج فارس دشمن را ناكام گذاشته است
اهميت مقام مادري
گزارش خبري اظهارات ضد و نقيض اصلاح طلبان درباره كانديداتوري محمدرضا عارف
حداد عادل: مجلس نهم بايد مجلس كار و توليد باش
سپاه شناور موشك انداز كلاس تندر را در خليج فارس عملياتي كرد
نادران: مرتضوي در تهران نيست
وزير اقتصاد تركيه : تحريم هاي ضد ايراني به اقتصاد تركيه صدمه مي زند
چين: گفت وگوهاي سازنده تنها راه حل موضوع هسته اي ايران است
اردوگاه اشرف براي هميشه تعطيل شد پايان حضور منافقين در عراق
معاون وزير خارجه: مناسب ترين راهكار در بحرين توجه جدي به مطالبات مردمي است
شركت نفتي ژاپني قرارداد خود با ايران را تمديد كرد



احمدي نژاد در نشست استانداران: بايد از افزايش بي رويه قيمت كالاها و اجناس ضروري مردم جلوگيري شود

رئيس جمهور در نشست استانداران خواستار جلوگيري از افزايش بي رويه قيمت كالاها و اجناس ضروري مردم شد.
محمود احمدي نژاد در اين نشست، استانداران را به توجه جدي و ويژه نسبت به كنترل بازار به ويژه در خصوص موادغذايي فراخواند و گفت: استانداران بايد با هماهنگي تمامي دستگاه هاي ذيربط و بافعال كردن بازرسي ها از افزايش بي رويه قيمت كالاها و اجناس ضروري مردم جلوگيري كنند.
احمدي نژاد همچنين اجراي گام دوم هدفمندي يارانه ها و ايجاد اشتغال براي جوانان را از ديگر برنامه هايي دانست كه دولت در سال 91 دنبال مي كند و افزود: اداره كشور مستلزم تلاش و انجام فعاليت هاي شبانه روزي و خستگي ناپذير است و يقيناً اگر براي خدا و جلب رضاي الهي كار كنيم هميشه فرصت خدمتگزاري به مردم را خواهيم داشت.
رئيس جمهور با بيان اينكه استانداران در سال جاري بايد نسبت به اتمام تمامي پروژه هاي مسكن مهر در سراسر كشور اهتمام ويژه اي داشته باشند و نشاط در بخش مسكن بيش از گذشته ادامه داشته باشد، گفت: استانداران موظفند بر تمامي مراحل ساخت و آماده سازي پروژه هاي مسكن مهر و همچنين قيمت ها و روند پيشرفت كارها كنترل داشته باشند.
احمدي نژاد توجه ويژه به توسعه بخش هاي كشاورزي و صنعت و تلاش در راستاي اجراي برنامه دولت در خصوص افزايش 2ميليون هكتار زمين به اراضي تحت كشت كشور را از ديگر وظايف استانداران و مسئولان اجرايي كشور در سال 91برشمرد و خاطرنشان كرد: ستاد توسعه كشاورزي در سراسر كشور به منظور ساماندهي بخش كشاورزي ايجاد شده و همه اختيارات در جهت گسترش و توسعه كشاورزي به استانداران تفويض شده است كه بايد با اقدامات و تصميم گيري هاي مناسب نشاط عمومي در اين بخش ايجاد شود.
رئيس جمهور افزود: توسعه كشاورزي علاوه بر افزايش توليد محصولات كشاورزي در جهت ايجاد اشتغال نيز بسيار تأثيرگذار خواهد بود.
احمدي نژاد همچنين اظهار داشت: در بخش صنعت نيز بايد با همفكري و هم افزايي ميان مسئولان اجرايي شاهد رشد و پيشرفت مناسب در اين بخش باشيم.
از سوي ديگر، به گزارش فارس، احمدي نژاد پنجشنبه گذشته در مراسم تقدير از خادمان ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي كه در تالار وحدت برگزار شد در اظهارنظري عجيب به تجليل از مشايي و بقايي پرداخت و ادعا كرد: در اين 5 تا 6 سال اخير به همت مشايي و بقايي تعداد سفرها زياد شده است.

 



نامه ايران به شوراي امنيت جزاير 3 گانه بخش لاينفك سرزمين ايران است

نمايندگي دايم ايران در سازمان ملل در نيويورك طي نامه اي به مقامات سازمان ملل سفر احمدي نژاد به ابوموسي را براساس حق حاكميت و تماميت ارضي كشور عنوان و جزاير 3 گانه ايران را بخش لاينفك سرزمين ايران خواند.
نمايندگي دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك طي نامه اي به رئيس دوره اي شوراي امنيت اين سازمان، ادعاهاي بي اساس سفراي عربستان سعودي و امارات متحده عربي در مورد جزاير 3 گانه ايراني را قاطعانه رد و تاكيد كرد: جزاير ابوموسي، تنب بزرگ و تنب كوچك همواره بخش لاينفك سرزمين ايران بوده است.
نمايندگي كشورمان در اين نامه كه رونوشت آن براي بان كي مون دبيركل سازمان ملل نيز فرستاده شده، تاكيد كرده كه اين نامه در پاسخ به نامه هاي سفرا و نمايندگان عربستان و امارات متحده عربي كه ادعاهايي را در مورد سفر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان به جزيره ابوموسي و به طور كلي جزاير سه گانه ايران داشته اند ارسال شده است.
نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل مي افزايد: ديدار اخير رئيس جمهوري اسلامي ايران از جزيره ابوموسي و تمام اقدامات در اين جزاير بر پايه حق حاكميت و اصول تماميت ارضي ايران انجام شده است.
نمايندگي كشورمان اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر اهميت روابط برادرانه و حسن همجواري در خليج فارس همواره معتقد بوده است كه مذاكرات سازنده بين جمهوري اسلامي ايران و مقامات ذيربط در امارات عربي متحده باعث گسترش روابط در حوزه هاي مختلف بوده و به رفع هرگونه سوء تفاهم كه ممكن است به واسطه اجراي ترتيبات ناشي از سند مبادله شده در سال 1971 به وجود آمده باشد، كمك مي كند.
در ادامه اين نامه آمده است: به نمايندگي از جمهوري اسلامي ايران مايليم تاكيد كنيم كه تنها نام صحيح تاريخي كه در سطح جهاني براي حوزه آبي بين ايران و شبه جزيره عربستان به رسميت شناخته شده و خود سازمان ملل نيز بر آن تاكيد دارد، نام خليج فارس مي باشد. بر اين اساس هرگونه استفاده از نام هاي جعلي براي اين منطقه، از جمله نام مجعولي كه در نامه سفير و نماينده دائم عربستان سعودي ذكر شده كاملا بي اساس و مطلقا غيرقابل قبول است و داراي ارزش حقوقي يا سياسي نمي باشد.
نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل، در پايان درخواست كرده تا اين نامه به عنوان سند شوراي امنيت ثبت شود.
هشدار
فرمانده نيروي زميني ارتش: اگر ديپلماسي جواب ندهد ...
در همين حال، امير احمدرضا پوردستان فرمانده نيروي زميني ارتش درخصوص اظهارنظر كشورهاي بيگانه درباره جزاير 3 گانه ايران گفت: اگر بخواهد تعرضي صورت بگيرد و موضوع از طريق سياسي حل نشود نيروهاي نظامي آماده اند اقتدار ايران را به كشور متعرض نشان دهند.
پوردستان در همايش بزرگداشت روز ارتش كه با حضور وابستگان نظامي كشورهاي خارجي برگزار شد در جمع خبرنگاران در خصوص برخي اظهارنظرها درباره جزاير سه گانه كشورمان اظهار داشت: حاكميت اين جزاير از قديم الايام متعلق به ايران بوده و جمهوري اسلامي نيز از اين حق خود قاطعانه و با قدرت دفاع مي كند.

 



سرلشكر جعفري: حفاظت هوشمندانه سپاه از خليج فارس دشمن را ناكام گذاشته است

فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: حفاظت هوشمندانه و همراه با تدبير و تعقل نيروي دريايي سپاه از خليج فارس بر شدت نگراني و ناكامي دشمنان افزوده است.
به گزارش روابط عمومي نيروي دريايي سپاه، سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در جريان بازديد از واحدهاي ستادي و عملياتي نيروي دريايي سپاه مستقر در استان هرمزگان، طي سخناني در اجتماع فرماندهان و كاركنان نيروي دريايي سپاه با اشاره به سالروز فرمان تاريخي حضرت امام خميني براي تشكيل نهاد مقدس سپاه، گفت: امروز هر گامي كه در راه اقتدار و اعتلاي انقلاب اسلامي و پاسداري از جمهوري اسلامي برداشته شود، يك عبادت بزرگ و ارزشمند است.
وي خاطرنشان كرد: رسالت و مأموريت ما دفاع از اقتدار نظام اسلامي و ياري رساندن به دين خدا است؛ همان رسالتي كه ائمه اطهار (عليهم السلام) در راه انجام آن مجاهدت كردند و شهيد شدند.
جعفري با اشاره به فرموده حضرت امام خميني كه حفظ و حراست از جمهوري اسلامي از نماز هم واجب تر است، گفت: ما در يكي از حساس ترين مقاطع تاريخي انقلاب اسلامي قرار داريم و بايد با درك اين رسالت و مأموريت مقدس، بر دامنه تلاش، هوشمندي، تعقل و مجاهدت خود بيفزاييم.
فرمانده كل سپاه در ادامه اظهار داشت: بر همين اساس دغدغه اصلي ما انجام حداكثري انتظارات و مأموريت است و آماده بودن براي مقابله با دشمن يك انتظار حداقلي است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اهميت جابجايي ستاد نيروي دريايي سپاه و حضور نيروها و فرماندهان ارشد اين نيرو در لبه جلويي ميدان دفاعي جمهوري اسلامي در حراست از خليج فارس، گفت: كسب رتبه برتر آمادگي هاي دفاعي و عملياتي توسط نيروي دريايي سپاه هرچند كه يك امتياز قابل تقدير است اما مهم تر از آن انجام حداكثري انتظارات و گرفتن نمره عالي نزد خداوند متعال است.
جعفري خطاب به كاركنان نيروي دريايي سپاه، افزود: حفاظت هوشمندانه و همراه با تدبير و تعقل شما از خليج فارس بر شدت نگراني و ناكامي دشمنان افزوده است.
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ادامه گفت: مدل مديريتي ما بايد مدل مديريت و فرماندهي دوران هشت سال دفاع مقدس و اولويت ما تربيت و بكارگيري نيروهاي مؤمن، باانگيزه و انديشمند باشد چرا كه توفيقات به دست آمده مرهون اين نيروها بوده است.
وي با اشاره به اهميت تفكر، انديشه و تعقل در پيشبرد كارها، خاطرنشان كرد: اگر نيروي انساني مؤمن و با ايمان و با انگيزه، نيروي عقل و تدبيرش را به خوبي به كار گيرد، غوغا مي كند و تجربه دوران دفاع مقدس ما به خوبي اين اصل مهم را نشان داد.
جعفري در جمع كاركنان و فرماندهان نيروي دريايي سپاه تأكيد كرد: هرچند كه ادوات و تجهيزات و سخت افزار براي مقابله با دشمن جايگاه خاص خود را دارد، اما آنچه موفقيت ما را در عرصه هاي مختلف رقم زده، تكيه بر نيروهاي مؤمن، عاقل، مجاهد و مخلصي است كه در راه آرمان خود حاضرند تا آخرين قطره خون مبارزه كنند.
فرمانده كل سپاه افزود: اراده دفاع، شهامت، شجاعت و رسيدن به مقام وصال و رضوان الهي كه شهادت يكي از برترين و مقدس ترين راه هاي آن است، مؤلفه قدرتي است كه هيچ سخت افزاري ياراي مقابله با آن را ندارد.
جعفري در بخش ديگري از سخنان خود گفت: توجه به مؤلفه هاي بازدارندگي بخشي از استراتژي ما است و بخش هاي زيادي از روش هاي مقابله و تاكتيك هاي دفاعي كه بخشي از توانمندي ما است بايد تا زمان اجراي مأموريت عملياتي مستتر باقي بماند.
وي خطاب به كاركنان ستاد نيروي دريايي سپاه افزود: مجموعه شما امروز يگان در مأموريت ويژه سپاه است و اين احساس موجب شده است تا سطح ايمان، معنويت، توانمندي، مهارت و آمادگي خود را بالاتر ببرند و اين از امتيازات نيروي دريايي سپاه است.
جعفري به اهميت موضوع هم انديشي در سپاه اشاره كرد و اظهار داشت: تجربه نشان داده است كه يك پايه اساسي موفقيت ها، بها دادن به موضوع تعقل و هم انديشي بوده است.
فرمانده كل سپاه با بيان اين كه موضوع هم انديشي در سپاه نبايد به مسائل حداقلي محدود شود، افزود: دغدغه هاي كلان و حداكثري سپاه بايد در چارچوب جلسات هم انديشي مورد مباحثه قرار بگيرد.

 



اهميت مقام مادري

خداي سبحان انسان را در بخش هاي مهم خليفه خود قرار داد، اوّلين كار آباد كردن زمين است كه زمين آ باد بشود: هو الّذ ي انشأكم م ن الأرض و استعمركم ف يها (1). در سوره مباركه هود فرمود: ذات أقدس له شما را از زمين آفريد، شما را استعمار كرد. « استعمار » از مقدّس ترين واژه هاي قرآني است كه به صورت نحس ترين و پليدترين واژه ها در آمده ! در سوره مباركه هود فرمود: خدا استعمار كرد، استعمار كرد يعني چه؟ يعني آسمان با همه امكاناتش، زمين با همه امكاناتش، انسان با همه ظرفيت ها و توانمندي هاي علمي و عملي را آفريد، بعد به انسان گفت: اين سفره گسترده در اختيار تو، همه را من براي تو خلق كردم، ازآن استفاده كن و آقاي خود باش، اين معناي استعمار است. ا ستعمر، اين (الف) و (سين) و (تا) يعني طلب م نكم عمران الأرض. آباد كردن زمين را از ما خواست كه زمين را آباد بكنيم، آقاي خود باشيم، اين معني استعمار قرآني است.
بيگانه آمده، گفته كه زمين مال خودت، امكانات مال خودت، آب مال خودت، هوا مال خودت، براي من كار كن، نوكر من باش، اين معني استعمار است. آن كه الآن در خاورميانه وافغانستان و عراق و خليج فارس مطرح است و سابقاً در ايران بود، همين بود، كه اين كشورها مي گفتند نفت مال شما، گاز مال شما، قدرت ها مال شما، براي ما كار كنيد. لذا اين واژه قرآني كه بسيار مقدّس است به صورت پست ترين واژه در آمده،پس اين اوّلين كاري است كه انسان خليفه خداست در روي زمين، بايد انجام دهد.اين اختصاصي به زن و مرد ندارد.اندكي از انسانها در مسائل علمي خليفه خدا هستند كه معلّم فرشته ها باشند، انبياء اينچنين اند، اهل بيت اينچنين اند. اگر و علّم آدم الاسماء(2) بود، اگر يا آدم انب ئهم ب اسماء هؤلآء(3) بود، خداي سبحان معلّم كلّ است، انسان كامل، خليفه خداست در تعليم اسماي الهي به فرشته ها. چون آن بحث نبوّت كه در حكمت و كلام مطرح است، براي آن است كه انسان مدنيّ ب الطبع است و قانون مي خواهد. امّا خلافتي كه در تفسير ودر روايات و عرفان مطرح است، اين است كه فرشته ها را هم بايد در يابيد. مسأله اينكه انسان فرشته ها را هم بايد زير پوشش بگيرد، ديگر در حرف هاي فارابي و بوعلي نيست، در فلسفه و كلام نيست، اينها در تفسير است و روايات است و عرفان كه خليفه خدا همانطوري كه مشكل جامعه بشري را حل مي كند، مشكل جامعه فرشتگان را بايد حل بكند.
نقطه اشتراك زن و مرد به عنوان خليفه الهي
آنچه كه مشترك زن و مرد است اين است كه نه تنها مابايد دنيا را بسازيم، بهشت را هم بايد بسازيم، بهشت كه ساخته نيست ! اين خليفه الله است كه بهشت را مي سازد، غرف مبنيّه را او مي سازد، اشجار را او مي سازد، عيون منفجره يفجّ رونها تفجيراً (4)را او مي سازد و گرنه در روايات ما آمده است كه ارض الجنّه ق يعان (5)، يعني سرزمين بهشت صاف وهموار است. شما بايد مصالح ساختماني بدهيد، كارگر را شما بايد تأمين كنيد، فرشته ها را شما بايد استخدام كنيد تا براي شما غرف مبنيّه بسازند.
همان قصّه معروف است كه وجود مبارك رسول گرامي در معراج ديد كه فرشته ها گاهي اين خشت هاي طلا و نقره را روي هم مي چينند، گاهي آرام مي شوند، ساكن مي شوند، حضرت سؤال كرد: اينها چرا گاهي مي چينند، گاهي نمي چينند؟ اينها كه خسته نمي شوند ! چرا گاهي استراحت مي كنند؟ به ذات مقدّسش عرض كردند: درست است كه ملائكه خسته نمي شوند، ولي بايد مصالح ساختماني بيايد تا اينها بچينند ! فرمود: مصالح ساختماني اش چيست؟ فرمود: ذكر است، عبادت است، عمل صالح است، هر كار خيري كه انسان انجام مي دهد، فل انفس ه م يمهدون (6) است. بهشت را هم بشر مي سازد، اين مي شود خليفه الله! پس در ساختن زمين ودر ساختن بهشت كه مهمترين كار انساني است،زن و مرد يكسانند
مقام مادري، رسالت اصلي زنان
امّا آنچه كه زن اساس كار اوست و رسالت اوست، ضمن اينكه عالمه است، ضمن اينكه خدمتگزار جامعه است، ضمن اينكه نيمي از جامعه را اداره مي كند، اما مهمترين كار او « مادر » شدن است. وقتي خداي سبحان بخواهد انسان را كه خليفه اوست با اين جلال و شكوه بيافريند، اين را در يك پرورشگاهي مي آفريند. جريان پرورشگاه انسان كه همان مادر اوست، اينطور نيست كه يك محفظه اي باشد نظير شبيه سازي كه آن موجود هيچ خبر ندارد كه در اينجا ساخت و ساز انجام مي گيرد، خير ! همه فيوضاتي كه ذات أقدس له به اين نوزاد عطا مي كند از راه نفس مادر است، اين كم مقامي نيست !
آن كارهاي عادي در حيوانات هم هست، خدا درباره آن كارها نفرمود تبارك الله احسن الخال قين ! در سوره مباركه مؤمنون فرمود: انسان نطفه بود، اصلش صلصال مسنون بود (7)؛ بعد نسلش نطفه شد، ما نطفه را در قرار مكين قرار داديم، نطفه را علقه كرديم، علقه را مضغ ه كرديم، مضغ ه را ع ظام كرديم، ثمّ كسونا الع ظام لحماً كرديم، جنين كرديم(8)؛ همه اين قلمروئي كه ذكر كردند در گوسفند و غير گوسفند هم هست ! اينجا ديگر سخن از تبارك الله احسن الخال قين نيست.
بعد فرمود: ما انسان را چيز ديگر كرديم كه به عقلتان نمي رسد، آن چيز ديگر چيست، معلوم نيست. فرمود: ثمّ انشأناه خلقاً آخر فتبارك الله احسن الخال قين (9)؛ ما او را يك چيز ديگر كرديم. اين مرز جدائي انسان و دام است، تا آن محدوده ثمّ كسونا الع ظام لحماً در دام ها هم همينطور است. از آن به بعد كه فرمود: ما او را چيز ديگر كرديم، هم اين مي شود احسن المخلوقين، هم خدا مي شود احسن الخال قين. اينها را ذات أقدس له از راه روح مادر انجام مي دهد، آنوقت اين مادر مي شود خليفه خدا ! اينچنين نيست كه نظير شبيه سازي در رحم زن اين كارها انجام بگيرد و او خبر نداشته باشد ! اگر همه فضائل كودك از راه مادر به او ا فاضه مي شود، اين مي شود خليفه الله در پيدايش و پرورش انسان، اين كم مقامي نيست ! او هر چه عالمه باشد، عابده باشد، زاهده باشد، نسل آينده سالم در مي آيد، اين كم مقام نيست !
بنابراين اگر انسان يك چيز ديگري است، چه اينكه هست، اگر با همه موجودها فرق مي كند كه خداي سبحان فرمود: من او را يك چيز ديگري كردم.حقيقت او چيست، خيلي ها نمي دانند. گاهي مي فرمايد كه: يسئلونك عن الرّوح قل الرّوح م ن امر ربّي(10)، گاهي در سوره مباركه مؤمنون مي فرمايد: انسان اصلاً يك چيز ديگري است ! همين قدر بس كه من شدم احسن الخال قين يا با احسن الخال قين تجلّي كرده ام، يعني اين انسان احسن المخلوقين است. آنگاه اگر فرمود: صوّركم فاحسن صوركم(11)، يا لقد خلقنا الا نسان ف ي احسن تقويم(12)؛ به همين قسمت ها بر مي گردد. همه اينها به وسيله نفس مادر انجام مي گيرد !
بنابراين ضمن اينكه همه ما بايد به اين سمت حركت كنيم كه نيمي از جامعه كه زنان هستند،بايد اهل تحقيق و پژوهش و علم باشند،درعين حال بايد رسالت اصلي شان كه مادري و پرورش فرزند صالح است، اين از يادمان نرود ! جامعه را مردان پاك مي سازند، جامعه را افراد سالم مي سازند، و گرنه اگر خداي ناكرده نسل، سالم نباشد، فرزند شير پاك نخورده باشد، از آن رحم طيّب و طاهر به دنيا نيامده باشد، هر چه هم نصيحت بكنند، هر چه هم موعظه بكنند، سوآأ عليه م انذرتهم ام لم تنذ رهم لا يؤم نون (13) در مي آيد. بنابراين براي همه ما اين نكته مطرح است كه اصلاً علم آن است كه با عمل همراه باشد ! بيانات نوراني حضرت امير هم اين بود كه: الع لم يهت ف ب العمل، فن اجابه لا ارتحل (14). اصلاً علم آن است كه با عمل همراه باشد. همانطوري كه گفتند: علم نوأ يقذ فه الله ف ي قلب من يشآء (15)، اينجا هم حضرت فرمود: اصلاً علم آن است كه با عمل باشد، اگر با عمل نباشد، يك سلسله محفوظات ذهني و علوم حصوليّه است.
تحليل حق و باطل در بيان امير مؤمنان (ع)
در جريان حق و باطل هم وجود مبارك حضرت امير اين جمله را در نهج البلاغه چند جا با تعبيرات و اوصاف گوناگون تكرار مي كند.آنچه كه مربوط به اين جمله است، اين است كه فرمود: الحقأ ثقيأ مريء و الباط ل خفيأ وبيء(16). فرمود: حق سنگين است، امّا گواراست، به حسب ظاهرپذيرفتنش و عمل كردنش دشوار است، ولي با دستگاه گوارش ما، با فطرت و طبيعت ما هماهنگ است. اينكه مي گويند: هنيئاً مريئاً (17)، يعني در اين م ري و در دستگاه گوارش ما به آساني پائين برود. آب نوشيديد، مي گويند: هنيئاً مريئاً،يعني طوري باشد كه اين دستگاه گوارش ما به آساني اين را جذب بكند. فرمود: الحقأ ثقيأ، [ امّا ] مريء.
و الباط ل خفيأ وبيء، باطل سبك است، به حسب ظاهر آدم خوب مي تواند قبول بكند، ولي وبي است. اين كلمه « وبي »، « موبي »، « اوبي »، اين واژه ها در نهج البلاغه چند جا تكرار شده، يعني وبا خيز است. مرتع وبا خيز، آبرو بر است! يك وقت است انسان يك بيماري مي گيرد مثل سرطان، يا ايست قلبي وبعد مي ميرد،اما آبرويش نرفته! امّا وقتي به وبا آلوده شد، مبتلا شد، از بالا و پائين، نيازبه لگن و تاس پيدا مي كنند.اين، آبرو نمي گذارد براي كسي! فرمود: باطل آبرو بر است، مبادا به سراغش بروي ! اين يك مرتعي است كه هر چرنده اي آنجا بچرد، به وبا مبتلا مي شود !! الباط ل خفيأ، [ امّا ] وبيء و الحقّ ثقيأ، [ امّا ] مريء. بالأخره ما درست است كه مي ميريم، ولي مي خواهيم محترمانه بميريم ! فرمود: اگر كسي با باطل زندگي كرد، مال باطل گرفت، فكر باطل كرد، حرف باطل زد، راه باطل رفت، او آبرويش را برده ! اين نظام به حق ساخته شد، خلاف رفتن، بازي كردن، زير ميزي، روي ميزي، اين بازي ها، باند بازي، سياست بازي، هر چه بازي شد، اين آبرو بر است. به همه ما فرمود كه مواظب آبروهايتان باشيد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق
به مناسبت ايام سوگواري حضرت فاطمه زهرا (س) در ديدار با جمع كثيري از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم، ارديبهشت 1386
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) هود/ 61 (2) بقره/ 31 (3) بقره/ 33 ـ با تلخيص (4) انسان/ 6
(5) عوالي اللآلي/ 4/ 9 (6) روم/ 44 (7) حجر/ 26
(8) مؤمنون/ 13 و 14 (9) مؤمنون/ 14 (10) اسراء/ 85
(11) غافر/ 64 (12) تين/ 4 (13) بقره/ 6
(14) بحار الأنوار/ 2/ 40 (15) مصباح الشّريعه/ 16
(16) نهج البلاغه/ حكمت 376 (17) نساء/ 4
خوان حكمت دردهه فاطميه روزهاي زوج منتشر مي شود.

 



گزارش خبري اظهارات ضد و نقيض اصلاح طلبان درباره كانديداتوري محمدرضا عارف

سرويس سياسي-
عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي از گفت وگوها و رايزني هايي در جريان اصلاحات براي حضور محمدرضا عارف در انتخابات آينده رياست جمهوري خبر داد.
عضو فراكسيون اقليت مجلس هشتم در پاسخ به اين سؤال خبرنگار مهر كه اصلاح طلبان براي بازسازي جريان خود و شركت در انتخابات رياست جمهوري چه برنامه هايي دارند گفت: برنامه ريزي براي بازسازي جريان اصلاحات و ورود آن به انتخابات رياست جمهوري نيازمند زمان و ارزيابي شرايط است كه اعضا بايد در اين مدت به جمع بندي برسند.
وي با اشاره به گزينه اصلاح طلبان براي رياست جمهوري خبر داد: آقاي عارف به عنوان كانديداي اصلاح طلبان مطرح هستند و برخي گفت وگوها و رايزني هايي در اين خصوص شده است.
اما اظهارات اوليا در مورد تاكيد اصلاح طلبان نسبت به حضور عارف با واكنش جالب ديگر اصلاح طلبان مواجه شد، چنانكه برخي از سران مطرح اين جبهه در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران نسبت به اجماع جريانات دوم خردادي نسبت به انتخاب اين چهره سفيد اصلاحات اظهار بي اطلاعي كردند.
اين اظهارنظرها نشان دهنده نوعي انشقاق ميان جريان اصلاح طلبي است؛ جرياني كه با محوريت محمدرضا خاتمي پا به عرصه سياسي كشور گذاشت.
گفتني است، در اين سال ها و به خصوص پس از انتخابات سال 88 انشقاق ميان اصلاح طلبان شدت گرفته و برخي از چهره هاي اين جريان مسير فكري خود را با سران اصلاح طلبان جدا كردند.
بنابراين گزارش حضور سيدمحمد خاتمي در انتخابات 12اسفند، علي رغم تاكيد سران جبهه اصلاحات مبني بر تحريم و عدم حضور در اين عرصه سياسي، نشان از نوعي دوگانگي جدي و عدم يك راهبرد مشترك ميان جريانات دوم خردادي در مسائل كلان و به ويژه در حوزه هاي سياسي است.

 



حداد عادل: مجلس نهم بايد مجلس كار و توليد باش

منتخب اول مردم تهران در انتخابات مجلس نهم گفت: مجلس آينده بايد براساس منويات رهبر معظم انقلاب مجلس حمايت از توليد داخلي و كار و سرمايه ايراني باشد.
غلامعلي حداد عادل ظهر ديروز در جلسه تعدادي از فرهنگيان استان خراسان رضوي با اشاره به نامگذاري امسال به نام سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني توسط رهبر انقلاب گفت: در همين راستا فضاي مجلس آتي نيز بايد بر روي همين امر استوار باشد.
وي افزود: هر چه توليد ملي بالاتر رود قدرت ايران در مقابله با دشمنان مختلف نيز بيشتر مي شود.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه حضور مردم در انتخابات 12 اسفندماه سال گذشته بسيارپرشور بود، اعلام كرد: اين حضور تاثير جدي خود را در روند مذاكرات ايران با 1+5 در استانبول تركيه بر جاي گذاشت.
وي تاكيد كرد: قطعا اگر اين حضور مردمي نبود مذاكرات جليلي با اشتون سمت و سوي ديگري پيدا مي كرد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين در حسينيه فرهنگيان مشهد انتخابات 12 اسفند سال 90 را نماد شكر نعمت، شور و نشاط انقلابي دانست و گفت: ملت ايران با نظم و همت در انتخابات شركت كردند ولي عده اي منحرف در انتخابات سال 88 بهانه واهي تقلب را وارد كردند و خيابان ها را چند روزي شلوغ كردند كه خيلي زود دستشان رو و نقشه شان برملا شد.
حداد عادل افزود: اين افراد براي انتخابات 12 اسفند نيز برنامه ريزي داشتند تا مشاركت مردم را كمرنگ كنند تا باز هم بتوانند مشروعيت نظام را زير سؤال ببرند.
وي اضافه كرد: در مرحله قبل از انتخابات اين افراد منحرف و مخرب راهپيمايي 22 بهمن را تحريم كردند ولي با حضور باشكوه و حداكثري مردم جواب دندان شكن به منحرفان داده شد و اين حضور حداكثري سبب ايمان آوردن اروپا و آمريكا به اقتدار ايران اسلامي بود.
نماينده مردم تهران در مجلس گفت: نتيجه مذاكرات 1+5 با ايران كه داراي باري مثبت بود از پيامدهاي حضور حداكثري مردم در انتخابات و راهپيمايي 22 بهمن بود.
وي عنوان كرد: همچنين ملت شريف ايران 15 ارديبهشت گام بعدي در استقلال كشور خود را با حضور در مرحله دوم انتخابات مجلس خواهند برداشت.

 



سپاه شناور موشك انداز كلاس تندر را در خليج فارس عملياتي كرد

با حضور جمعي از فرماندهان و كاركنان نيروي دريايي سپاه، آيين الحاق يك فروند موشك انداز كلاس تندر به ناوگان منطقه سوم اين نيرو برگزار شد.
با حضور جمعي از فرماندهان و كاركنان اين نيرو، آيين الحاق يك فروند شناور موشك انداز كلاس «تندر» به ناوگان منطقه سوم ندسا برگزار شد.
سردار بختياروند فرمانده منطقه سوم نيروي دريايي سپاه در اين مراسم با اشاره به مأموريت دريايي سپاه در حوزه خليج فارس اظهار داشت: با توجه به اهميت منطقه خليج فارس بويژه حوزه شمالي و مركزي و وجود ذخاير ارزشمند نفتي و گازي بايد امكانات دفاعي لازم براي حراست از اين منابع به سطح مطلوبي ارتقا و افزايش پيدا كند. وي افزود: ما همواره اعلام كرده ايم كه قدرت و توانمندي جمهوري اسلامي ايران در خدمت صلح و همكاري با كشورهاي مسلمان منطقه است.
سردار بختياروند گفت: با پيوستن شناورهاي ارتقا يافته از كلاس هاي مختلف مانند ذوالفقار و سراج به منطقه سوم نيروي دريايي سپاه، توان دفاعي ما افزايش قابل توجهي پيدا خواهد كرد.
فرمانده منطقه سوم نيروي دريايي سپاه ادامه داد: در حال حاضر پيوند و ارتباط بسيار خوبي ميان مراكز پژوهشي و علمي و صنعتي براي تأمين ادوات تخصصي دفاعي فراهم شده است و اميدواريم سطح عملي اين ارتباط به نقطه اي برسد كه براي تهيه همه نيازمندها از قيد وابستگي به بيگانگان رهايي يابيم. بنا بر اين گزارش، كليه مراحل ارتقاء و تجهيز اين شناورها در مراكز صنعتي داخلي به انجام رسيده به گونه اي كه صد درصد آماده اجراي مأموريت هاي محوله هستند.

 



نادران: مرتضوي در تهران نيست

عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مرتضوي اكنون در تهران نيست و به مشهد رفته است و مي خواهد مقامات را راضي كند- تا به تعهدي كه بسته است پايدار بماند گفت: استيضاح تا زماني كه شاهد خروج مرتضوي از صندوق تامين اجتماعي نباشيم منتفي نشده است.
نماينده مردم تهران خاطر نشان كرد: موقعي كه به اين يقين رسيديم كه به احتمال زياد انتصاب مرتضوي در تامين اجتماعي قطعي است برگه استيضاح وزير كار را تنظيم كرديم همچنين با معاون پارلماني وزير كار نيز صحبت كرديم و وي به نقل از ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور گفته بود كه اين مسئله (انتصاب مرتضوي) منتفي شده است.
نادران گفت: اما با اين حال مرتضوي به عنوان رئيس سازمان تامين اجتماعي منصوب و مراسم معارفه وي نيز برگزار شد و پس از اين انتصاب برخي از نمايندگان استيضاح از وزير كار را تقديم هيئت رئيسه كردند.
وي گفت: پس از ارسال استيضاح به هيئت رئيسه، مرتضوي دوبار با احمد توكلي تماس گرفت و بر اين باور بود كه محور استيضاح عليرضا زاكاني است در صورتي كه اشتباه مي كرد ما در مجلس 4 تحقيق و تفحص انجام داديم و در تمامي اين تحقيق و تفحص ها محوريت بر عهده زاكاني بود و مرتضوي گمان مي كرد كه وي كماكان همچون گذشته محوريت اين استيضاح را برعهده دارد به همين جهت با توكلي تماس گرفت و از وي خواست كه حكميت را برعهده گيرد.
اين نماينده مجلس در ادامه اظهار داشت: در جلسه اي كه با حضور بنده، پرويز سروري و عليرضا زاكاني برگزار شد باز موضوع مرتضوي مطرح شد و وي در آن جلسه به اين نتيجه رسيد كه راهي جز استعفا باقي نمانده، بنابراين مرتضوي با غلامعلي حداد عادل ديدار كرد و در آن ديدار متن استعفا را جلوي وي نوشت.
نماينده مردم تهران با بيان اينكه پس از منتفي شدن استيضاح اخبار ضد و نقيضي درباره حضور يا عدم حضور مرتضوي در تامين اجتماعي مطرح شد گفت: صبح سه شنبه اعلام شد كه مرتضوي سر كار خود حاضر شده است. ما تماس گرفتيم و متوجه شديم كه وي در آن روز با دوستان ما درباره همين موضوع (استعفاي وي) جلسه گذاشتند.
نادران با اعلام اينكه الان مرتضوي در تهران نيست، گفت: وي به مشهد رفته است و تا جايي كه در جريان هستيم به اين يقين رسيده است كه جز استعفا راهي براي وي باقي نمانده و مي خواهد مقامات را راضي كند تا به تعهدي كه بسته است پايدار بماند.
نماينده مردم تهران با بيان اينكه استيضاح وزير منتفي نشده است، گفت: اگر استعفا و خروج مرتضوي از تامين اجتماعي محقق نشود بدون شك بار ديگر استيضاح وزيركار در مجلس مطرح خواهد شد.
حداد عادل: حضور مرتضوي در مجلس براي رسانه هاي بيگانه خوراك تهيه مي كرد
غلامعلي حداد عادل نيز در اين مورد در پاسخ به سوال يكي از حاضران در حسينيه ولي عصر(عج) مشهد گفت: اگر آقاي مرتضوي به مجلس مي آمد خدا مي داند چقدر خوراك براي رسانه هاي بيگانه درست مي شد.

 



وزير اقتصاد تركيه : تحريم هاي ضد ايراني به اقتصاد تركيه صدمه مي زند

بلومبرگ گزارش داد، ظفر چاغلايان روز سه شنبه ( 29 فروردين، 17 آوريل) در واشنگتن به خبرنگاران گفت: هزينه اقتصادي را نه فقط ايران بلكه تركيه نيز متحمل شده است؛ ديگر كشورها نيز درپي اين تحريم هاي ضد ايراني بها مي پردازند.
وزير اقتصاد تركيه گفت، اين كشور سال گذشته ميلادي 54 ميليارد دلار براي واردات انرژي پرداخت كرد كه اين 40 درصد بيش از سال 2010 است.
چاغلايان گفت، تركيه ملزم نيست همان گونه كه از تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران پيروي مي كند، با تحريم هاي يك جانبه امريكا عليه ايران هم سو شود.
بنا بر گزارش وزارت انرژي امريكا، تركيه با خريد 182 هزار بشكه در روز، ششمين وارد كننده نفت خام ايران در نيمه اول سال 2011 ميلادي بود.
بر اساس آمار ارائه شده از سوي دولت امريكا، هفت درصد صادرات نفتي ايران در آن بازه زماني به تركيه بوده است.
تانر ييلديز، وزير انرژي تركيه 13 آوريل گفت آنكارا روابط محكم خود در زمينه انرژي را با ايران حفظ مي كند.
ييلديز تاكيد كرد با وجود تحريم هاي غرب عليه صنعت نفت ايران، تركيه به خريد نفت خام و گاز طبيعي از اين كشور ادامه مي دهد.
وزير انرژي تركيه با اشاره به تصميم تركيه مبني بر كاهش واردات نفت از ايران، گفت اين تصميم همسو با تحريم هاي غرب عليه تهران نيست.
وي همچنين گزارش ها و گمانه زني ها مبني بر اين كه آنكارا اين تصميم را تحت فشار امريكا گرفته است، رد كرد.
ييلديز گفت علت اصلي اين تصميم آغاز واردات نفت از ليبي بود تا به عادي سازي وضعيت در اين كشور آفريقايي كمك شود.
وي افزود: «باز كردن يك دروازه جديد همكاري با ليبي كه در مسير عادي شدن است، ضروري بود و توپراس -شركت پالايشگاه هاي نفت تركيه- قراردادي را براي واردات يك ميليون تن نفت خام از ليبي امضا كرده است.»
طبق گزارش ها، اين تصميم بعد از اين گرفته شد كه فرانسيس ريكارديون، سفير امريكا در تركيه از آنكارا خواست واردات نفت از ايران را كاهش دهد.
اين موضوع گمانه زني هايي را مبني بر اين كه تركيه اين تصميم را تحت فشار امريكا گرفته است، رقم زد.

 



چين: گفت وگوهاي سازنده تنها راه حل موضوع هسته اي ايران است

يك ديپلمات ارشد چيني بر اهميت تعهد به ادامه گفت وگوها براي پرداختن به موضوع انرژي هسته اي ايران در راستاي تلاش براي حفظ صلح و ثبات در خاورميانه تاكيد كرده است.
لي بائودونگ، نماينده دائم چين در سازمان ملل در نشست علني شوراي امنيت اين سازمان درباره منع گسترش سلاح هاي هسته اي گفت: «تعهد به گفت وگو و مذاكرات در پرداختن به مساله [انرژي] هسته اي ايران از اهميت فراواني در حفظ ثبات و امنيت و نيز اجتناب از وقوع تحولي بزرگ در منطقه خاورميانه برخوردار است.» وي گفت: «همه طرف ها اين درك مشترك موجود را حفظ كنند، وارد گفت وگوهاي سازنده شوند، با ايمان زياد به يكديگر همكاري و به تدريج اعتماد متقابل ايجاد كنند و در نهايت به صورت جامع و به شيوه اي مناسب به مساله [انرژي] هسته اي ايران بپردازند.»
چين، روسيه به عنوان دو عضو قدرتمند شوراي امنيت سازمان ملل كه از حق وتو برخوردارند، همواره حمايت خود را از برنامه انرژي هسته اي صلح آميز ايران اعلام و در عين حال مخالفت خود را با اعمال تحريم هاي بيشتر عليه تهران اعلام كرده اند.
دور جديد گفت وگوهاي فراگير بين ايران و گروه 1+5 پس از 15 ماه وقفه روز شنبه در استانبول تركيه آغاز شد. هر دو طرف تا كنون مذاكرات را موفقيت آميز و سازنده خوانده اند.
قرار است، دور بعدي اين گفت وگوها 23 مي 2012 ميلادي (سوم خرداد 1391) در بغداد، پايتخت عراق برگزار شود.
اين در حالي است كه دو طرف گفت وگوهاي استانبول را مثبت و سازنده خوانده اند.
ايران همواره آمادگي خود را براي برگزاري مذاكرات با گروه 1+5 درباره موضوعات مشترك اعلام و در عين حال تاكيد كرده است، از هيچ يك از حقوق خود چشم پوشي نخواهد كرد.

 



اردوگاه اشرف براي هميشه تعطيل شد پايان حضور منافقين در عراق

سرويس سياسي-
وزارت كشور عراق از پايان حضور گروهك منافقين در اردوگاه اشرف خبر داد.
فرماندار شهرستان خالص در استان دياله عراق اعلام كرد: كار انتقال هزار و 600 تن از اعضاي گروهك تروريستي منافقين از پادگان عراق جديد كه پيشتر به عنوان اشرف شناخته مي شد به اردوگاه ليبرتي در بغداد طي چند مرحله به پايان رسيد.
عدي الخدران ادامه داد: بيش از هزار تن از اين افراد تمايل خود را براي بازگشت به ايران اعلام كرده اند و 40 تن كه تابعيت كشورهاي اروپايي را نيز دارند به اين كشورها منتقل خواهند شد.
از سوي ديگر منابع امنيتي عراق تأكيد كردند كه گروهك تروريستي منافقين ماه گذشته مقدار زيادي مدارك را براي مخفي نگه داشتن اسرار رابطه اين گروهك با رژيم صدام و برخي از سياستمداران كنوني عراق كه بسياري از آنها از رهبران و اعضاي فهرست العراقيه به رهبري اياد علاوي هستند سوزانده است.
منافقين در ليست تروريستي آمريكا باشند يا نباشند تروريستند
مدير دفتر امور ايران در وزارت خارجه آمريكا نيز ضمن اذعان به تروريست بودن گروهك منافقين گفت: اين گروهك حتي اگر از فهرست سازمان هاي تروريستي خارج شود ماهيت تروريستي خود را حفظ خواهد كرد.
«هنري ووستر» مدير دفتر امور ايران در وزارت خارجه به تازگي در پاسخ به مقاله 3 مقام دولتي پيشين آمريكا كه تلاش مي كنند منافقين را اپوزيسيوني قابل تأمل براي بركناري نظام ايران معرفي كنند، گفت: مجاهدين جايگزين دموكراتيكي نيستند.
اين مقام مسئول در وزارت امور خارجه آمريكا اضافه كرد: يكي از مشكلاتي كه ما با منافقين داريم اين است كه آنها در نظر ما نماينده يك جنبش اصلاح طلب دموكراتيك در ايران نيستند.
در همين حال معاون بان كي مون اعلام كرد كه هيچ كشوري حاضر به پذيرش منافقين نيست.

 



معاون وزير خارجه: مناسب ترين راهكار در بحرين توجه جدي به مطالبات مردمي است

معاون عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه اظهار داشت: مناسب ترين راهكار در بحرين توجه جدي به مطالبات مردم و پايان دادن به سركوب ها در اين كشور است.
«حسين اميرعبداللهيان» روز جمعه، در پاسخ به سوالي در رابطه با تشديد درگيري ها و سركوب مردم بحرين و در عين حال اصرار حكومت اين كشور در برگزاري مسابقات اتومبيلراني فرمول-1 در چنين شرايطي، ضمن اشاره به خطاهاي راهبردي حكومت بحرين در عدم تكميل اصلاحات سياسي، تخريب مساجد و اماكن مقدس ديني و تداوم سركوب مردم در اين كشور افزود: فراهم كردن زمينه مناسب براي ورود به گفت و گوهاي موثر و واقعي بايستي مورد توجه جدي حكومت بحرين قرار بگيرد.
وي با اشاره به ضرورت پايان دادن به حضور نظامي خارجي در بحرين و توقف نقض فاحش حقوق بشر در اين كشور، توجه به مطالبات مردم را كه با روش مسالمت آميز پيگيري مي شود، عامل مهمي بر شمرد.
اميرعبداللهيان كه با ايرنا گفت وگو كرده همچنين شرايط موجود در كشور بحرين را مخاطره آميز و تهديدي براي امنيت منطقه خواند.

 



شركت نفتي ژاپني قرارداد خود با ايران را تمديد كرد

پس از شركت شواشل، شركت ژاپني كازمواويل نيز قرارداد خود براي واردات نفت از ايران را تجديد كرد.
به گزارش رويترز، شركت ژاپني «كازمواويل» قرارداد سالانه خود براي خريد نفت از ايران را تجديد كرد.
كازمواويل علي رغم اين اقدام، ميزان واردات نفت خود را از ايران كاهش داده است. در خبر ارائه شده از سوي رويترز ميزان اين كاهش روشن نشده است.
شركت «شواشل»، ديگر شركت بزرگ نفتي ژاپني وارد كننده نفت از ايران نيز پيش تر قرارداد واردات نفت از ايران را تمديد كرده بود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14