(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 5 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20192 

ابلاغ مجوز استخدام 1200نفر در دانشگاه هاي علوم پزشكي
كشف 90درصد وسايل نقليه سرقتي در سال گذشته
8 روستاي تربت جام اسير سيل شدند
طرح تفصيلي شهر تهران 25 ارديبهشت رونمايي مي شود
اعضاي بدن دو بيمار مرگ مغزي اهدا شد
چمران: جلسه شوراي عالي استان ها به زودي در جزيره ابوموسي برگزار مي شود
حوادث كوتاه از كشور
بازار ريسمان اصفهان فرو ريخت
آغاز خدمات رساني خط 4 مترو تا پايان هفته
مراسم بزرگداشت روز جهاني نجوم در 8 ارديبهشت
برج ميلاد سياه پوش مي شود
برق نيروگاه سد سفيدرود وارد شبكه سراسري شد
آزادي به قيد وثيقه قاتل نوجوان آمريكايي
رئيس جمهور خوش اشتها
كليسايي از جنس مقوا
تولد دوقلوها 42 روز پس از مرگ مادر



ابلاغ مجوز استخدام 1200نفر در دانشگاه هاي علوم پزشكي

مديركل پشتيباني و نيروي انساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: در زمينه هيئت علمي مجوز يك هزار و 200 استخدام به دانشگاه هاي علوم پزشكي ابلاغ شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، «حسين مباركي» افزود: پيش از اين نيز دو هزار مجوز استخدام به دانشگاه ها ابلاغ شده بود.
وي با اشاره به هشت هزار نفر ساعت كار براي تدوين آيين نامه جديد استخدام، گفت: آيين نامه جديد استخدامي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با تبيين نقش دانشگاه ها، تهيه و ابلاغ مي شود.
مباركي افزود: از سال 84 تا 89 مجموعه نيازهاي نيروي انساني ما 131 هزار نيرو بود كه حدود يكصد هزار و 827 نيرو جذب شده اند و حدود 30 هزار نيرو از برنامه چهارم توسعه مانده است كه هنوز نگرفته ايم و در اين زمينه كم داريم.
وي گفت: تدوين آيين نامه اداري استخدامي اعضاي هيئت علمي و غير آن از سال 89 شروع شده و تاكنون 50 جلسه و هشت هزار نفر ساعت روي آن كار شده است كه اميدواريم همه خلأ هاي قوانين موجود را بپوشاند.

 



احمدي مقدم خبر داد
كشف 90درصد وسايل نقليه سرقتي در سال گذشته

فرمانده نيروي انتظامي گفت: سال گذشته بيش از 90درصد از وسايل نقليه سرقتي با پيگيري هاي پليس آگاهي ناجا كشف شده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، سردار «اسماعيل احمدي مقدم» در حاشيه نخستين همايش «هم انديشي ترافيك، فرصت ها و چالش ها» در جمع خبرنگاران درباره برخي انتقادات درخصوص اطلاع رساني نكردن پليس در كشف خودروهاي مسروقه و لوازم منزل، افزود: در حوزه سرقت لوازم خانگي، مالباختگان، سريال هاي لوازم و وسايل خود را يادداشت نمي كنند و در صورتي كه پليس اين وسيله را پيدا كند، مشخص نيست كه صاحب آن چه كسي است.
وي با بيان اينكه در سال گذشته بيش از 90درصد از وسايل نقليه سرقتي با پيگيري پليس آگاهي ناجا به كشف منجر شده است، گفت: در سرقت وسايل نقليه، سارقان اقدام به تغيير اركان هويتي خودرو و يا موتور مي كنند كه تشخيص هويت اين گونه وسايل سخت مي شود.
فرمانده نيروي انتظامي به راه اندازي سيستم يكپارچه اي براي ثبت و كشف جرايم از جمله سرقت اشاره كرد و گفت: در آينده اي نزديك بايد فهرست خودروهاي مكشوفه در سايت پليس گذاشته شود تا مردم در جريان خودروهاي مكشوفه قرار گيرند.
وي با بيان اينكه بيش از هزاران موتورسيكلت مكشوفه در پاركينگ ها بدون صاحب هستند، گفت: فرهنگ بدي در مورد موتورسيكلت ها در كشور حاكم است به گونه اي كه افراد به اسناد مالكيت توجهي ندارند.
سردار مقدم افزود: برابر قانون پس از مدتي موتورسيكلت هاي مكشوفه رها شده، فروخته و در صورت پيدا شدن مالك آن نيز مجددا برابر قانون مبلغ موتورسيكلت به صاحب وي برگردانده مي شود.
اين مقام انتظامي درباره برخي انتقادات شهروندان مبني بر سرقت و يا مخدوش شدن وسايل و خودروي آنان در پاركينگ هاي پليس، تاكيد كرد: بايد در پاركينگ ها كه موتور و خودروهاي مردم در آن نگهداري مي شود، نظارت شديدي حاكم باشد و اگر مالكي احساس مي كند قطعه اي از خودروي وي برداشته و يا خودرو اش مخدوش شده است، شكايت كرده و پليس در اسرع وقت به اين شكايت رسيدگي مي كند.
وي در ادامه درباره ساماندهي موتورسيكلت ها نيز گفت: برخورد و اعمال قانون با موتورسيكلت ها كه عمدتا قشر ضعيف جامعه را تشكيل مي دهند، بايد تدريجي باشد و نمي توان يك شبه قانون را اعمال كنيم.
فرمانده ناجا به مشكل فرهنگي با موتورسيكلت سواران اشاره كرد و افزود: برخي از موتورها شماره ندارند و يا پلاك آن ها مخدوش است و حتي برخي موتورسواران جسارت مي كنند و مامور پليس را زير مي گيرند.

 



8 روستاي تربت جام اسير سيل شدند

تربت جام- خبرنگار كيهان:
مدير كل مديريت بحران استانداري خراسان رضوي گفت: وقوع سيل در هشت روستاي شهرستان تربت جام واقع در شرق اين استان يك كشته برجاي گذاشت.
بارش شديد باران و جاري شدن سيل در منطقه خرم آباد بالا جام جان يك چوپان 22 ساله را گرفت. دبير ستاد بحران تربت جام با اعلام اين خبر گفت: پس از اتمام باران اهالي روستا با كمك جمعيت هلال احمر شهرستان تربت جام براي پيدا كردن چوپان از همان ساعت اوليه به فعاليت پرداختند كه پس از مدت 20 ساعت جست وجو جسد چوپان را در 20 كيلومتري روستاي جنگا پيدا كردند.
وي در پايان گفت: بر اثر بارش شديد باران 20 منزل دچار آب گرفتگي و 50 راس دام سبك نيز تلف شدند و خساراتي هم به مزارع كشاورزي وارد شد.

 



طرح تفصيلي شهر تهران 25 ارديبهشت رونمايي مي شود

سرويس اجتماعي-
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران گفت: طرح تفصيلي شهر تهران هرگز نگاه محدودكننده اي به ساخت و ساز تراكم ندارد و موجب تثبيت قيمت مسكن در پايتخت خواهد شد.
به گزارش خبرنگار كيهان، عليرضاجاويد ديروز در نخستين نشست خبري خود در ارتباط با جزئيات طرح تفصيلي تهران افزود: در اين طرح شهر تهران به 4 پهنه تبديل شده است كه شامل R پهنه سكونت، M پهنه سكونت و فعاليت، S پهنه كار، فعاليت، تجاري و G پهنه حفاظت باز و سبز است.
وي گفت: در مجموع تهران داراي 4 پهنه اصلي است كه 55 زير پهنه دارد و شهروندان با وارد كردن شماره بلوك و ملك خود در سامانه شهرداري تهران مي توانند از موقعيت ملك خود آگاه شوند.
جاويد تصريح كرد: پهنه سكونت 39درصد تهران شامل پهنه مختلط 10درصد پهنه كار و فعاليت 28درصد، پهنه سبز و باز 21درصد و 2-1 درصد هم پهنه فرودگاه مهرآباد مي باشد. كه اين طرح نشان دهنده توجه ويژه به فضاي سبز و باز براي تهران است.
جاويد تصريح كرد: تشكيل پرونده هم اكنون در دفاتر خدمات الكترونيك صورت مي گيرد و بعد از طي مراحل لازم دستور نقشه صادر مي شود كه جزئيات فرايند ساخت و ساز براساس طرح صادر و سپس پروانه ساخت صادر مي گردد.
وي در ادامه ضمن اشاره به بافت هاي ناپايدار و فرسوده عنوان كرد: در ضوابط طرح تفصيلي تراكم تشويقي در نظر گرفته شده كه اين خود موجب رونق مضاعف و جذب سرمايه گذاري در اين بافت مي شود.
معاون شهرسازي و معماري شهر تهران ادامه داد: در ضوابط طرح تفصيلي به واقعيات بافت فرسوده و تجميع ريزدانه ها توجه شده و تسهيلات ويژه اي براي آن در نظر گرفته شده تا پاركينگ هاي لازم تامين شود و همچنين املاك ريزدانه كه امكان تامين پاركينگ محدودتري دارد با تشويق سرمايه گذاران در شعاع 250 متري ملك پاركينگ هاي طبقاتي محله اي و مكانيزه ساخته شود.
جاويد خاطرنشان كرد: بايد تلاش كنيم تا شهروندان در آينده به سمت تجميع در بافت فرسوده بروند كه در 5 سال اول 150 متر، 5 سال دوم 200 متر و در سال سوم 250 متر با ارائه تسهيلات ويژه اجرايي شود.
وي در ادامه با بيان اين كه هر ساله 20 تا 30 هزار پروانه ساختماني صادر مي شود گفت: در سال 90 نيز با توجه به استقبال شهروندان اين آمار وجود داشت و از 25 هزار پروانه صادر شده 200 پروانه براي واحدهاي مسكوني صادر شد.
وي افزود: پيش بيني مي شود سال 91 هم اين اتفاق بيفتد، ضمن آن كه پروانه هايي كه قبل از سال 91 صادر شده تا پايان سال 91 فرصت دارند پروانه ساختماني خود را آغاز به اجرا كند.
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران در ادامه با اشاره به وضعيت بازار تهران در طرح تفصيلي جديد گفت: احداث پياده روها و يا ساير محورهاي ساماندهي براي اين منطقه آغاز شده و مشاور طرح تفصيلي منطقه 12 نيز طرح موضعي آن را تهيه كرده و راهبردهايي به تصويب كميسيون ماده 5 رسيده و در افق 15 سال آينده با رويكرد پالايش و پيرايش و بهسازي پيش بيني شده است.
وي افزود: خانه هاي تاريخي نيز كه ثبت رسمي شده اند تابع ضوابط خود هستند و امكان تخريب و نوسازي ندارند و خيابان ولي عصر و شريعتي نيز براي ساخت وساز در كميسيون ماده 5 پيش بيني شده تا طرح منظر شهري در نظر گرفته شود تا رويكرد منسجم تري داشته باشد.
وي افزود: محدوده حريم شهر تهران 5 هزار و 918 كيلومتر مربع است و تهيه طرح جامع به طور مستقل در دستور كار قرار دارد كه پس از طي فرايندهاي قانوني اميدواريم در سال آتي به تصويب نهايي برسد.
گفتني است مراسم رونمايي طرح تفصيلي تهران 25 ارديبهشت در سالن همايش هاي برج ميلاد برگزار مي شود. براساس اين طرح، تهران براي اولين بار داراي سندي مي شود كه براي همه موضوعات آن تعيين تكليف شده است.

 



در مشهد صورت گرفت
اعضاي بدن دو بيمار مرگ مغزي اهدا شد

مشهد- خبرنگار كيهان:
اعضاي بدن دو بيمار مرگ مغزي در مشهد به بيماران نيازمند جاني دوباره بخشيد.
رئيس اولين مركز جامع پيوند اعضاء كشور (بيمارستان منتصريه مشهد) در گفت وگو با خبرنگاران با اعلام اين خبر، گفت: يكي از اين بيماران دختر 2 ساله بود كه دچار آبسه مغزي شده بود و از سرخس به مشهد منتقل شده بود كه در نهايت آبسه مغزي در وي منجر به مرگ مغز شد، كه كليه هاي اين كودك به مردي 21 ساله پيوند داده شد.
دكتر علي حسن يارمحمدي، افزود: بيمار ديگر نيز مرد 25 ساله اي بود كه در اثر آبسه مغزي به مرگ مغزي دچار شد و تمامي اعضا قابل پيوند وي به بيماران نيازمند اهدا خواهد شد.
وي با بيان اين كه در حال حاضر نخستين اولويت وزارت بهداشت در رابطه با پيوند اعضاء در كشور، توسعه فرهنگ اهداء عضو از بيماران مرگ مغزي است، اظهار داشت: براي اشاعه اين فرهنگ در جامعه نيازمند اطلاع رساني صحيح و جامع در ميان جامعه و همچنين در بين خانواده هايي است كه بيماران آنها دچار مرگ مغزي شده اند. چرا كه اين امر زمينه ساز كمك رساني به بيماران نيازمند در زمينه پيوند عضو خواهد بود.
رئيس بيمارستان منتصريه مشهد، تعداد افراد حاضر در ليست انتظار پيوند عضو در شمال شرق كشور را 939 نفر عنوان كرد و اظهار داشت: هر سال 10 درصد به تعداد بيماران حاضر در اين ليست افزوده مي شود.

 



چمران: جلسه شوراي عالي استان ها به زودي در جزيره ابوموسي برگزار مي شود

رئيس شوراي عالي استان ها از تشكيل جلسه اين شورا در جزيره ابوموسي در آينده نزديك خبر داد.
مهندس مهدي چمران در نشست خبري به مناسبت روز شوراها با اعلام اين مطلب در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر تغيير نام خياباني كه سفارت امارات در آن قرار دارد به نام خليج فارس گفت: در اين جلسه مصوب شده است كه تمامي راه هايي كه به جنوب كشور منتهي مي شود به نام خليج فارس مطرح شود.
وي ادامه داد: امارات سه خيابان خود را به نام تنب كوچك، تنب بزرگ و ابوموسي نامگذاري كرده كه ما پيشنهاد مي كنيم يك خيابان را نيز به نام تهران نامگذاري كند. مطمئنا ما هم از اين اقدام آنها استقبال مي كنيم.
چمران با تاكيد بر اينكه شوراها از اركان اصلي نظام جمهوري اسلامي هستند گفت: به تاخير افتادن قانون تشكيل شوراها سبب شد مجبور باشيم براي برخي از حقوقي كه در قانون برايمان پيش بيني شده تلاش بيشتري كنيم.
وي ادامه داد: براساس قانون استانداران و بخشداران شهرها ملزم به رعايت تصميمات شوراها هستند كه الان به نظر مي رسد داستان برعكس شده است.
چمران ادامه داد: در بافت هاي فرسوده در كنار طرح تفصيلي طرح منظر را هم پيش بيني كرده ايم كه يك گام جلوتر از طرح تفصيلي است كه در آن حتي پلاك و نماي ساختمان نيز پيش بيني شده است.
رئيس شوراي عالي استان ها با اشاره به بلاتكليف بودن بخش درآمدهاي پايدار قانون شهرداري ها گفت: بسياري از شهرداري ها به دليل نبود درآمد پايدار چندين ماه براي پرداخت حقوق كارگرانشان دچار مشكل شده اند.
وي با اشاره به ورود شوراي عالي استان ها به بحث افزايش 30 برابري بيمه كارگران ساختماني گفت: اين قانون كار ساختمان سازي را در برخي از استان ها متوقف كرده بود زيرا حق بيمه از نرخ عوارض بيشتر شده بود كه اين لايحه در كميسيون هاي تخصصي مجلس در حال بررسي است كه با تغييراتي در كميسيون تخصصي كه كميسيون بهداشت است در حالي بررسي است.
چمران تاكيد كرد: بسياري از كارگران ساختماني كارت مهارت ندارند و براي بيمه كردن نيازمند اين كارت هستيم.
رئيس شوراي شهر تهران با تاكيد بر موافقت وزير كشور با نرخ آرم هاي طرح ترافيك گفت: وزير كشور در گفتگوي شفاهي مخالفتي با مصوبه شورا نداشته و تاكنون به طور رسمي نيز مخالفتي با اين مصوبه ابلاغ نكرده است.
وي ادامه داد: امسال 13 مورد اعتراض فرمانداري به مصوبات شورا را داشته ايم كه تنها سه مورد به شوراي حل اختلاف رفته است.
چمران افزود: 34 تذكر كتبي طي سال گذشته به شهرداري فرستاده شده و همچنين تمامي مجموعه هاي شهرداري تهران حسابرسي شده و گزارش آن در صحن علني مطرح شده است.
رئيس شوراي عالي استانها در پاسخ به سوالي مبني بر بي توجهي فرمانداري به مصوبات شورا گفت: همانطور كه مصوبات مجلس شوراي اسلامي به شوراي نگهبان مي رود، مصوبات شورا نيز براي نداشتن مغايرت با قانون به فرمانداري مي رود و آنها نمي توانند موافقت يا مخالفتي با طرح داشته باشند و تنها بايد مغايرت ها با قانون اساسي را بررسي كنند.چمران ادامه داد: اگر شورا و فرمانداري درخصوص مصوبه اي به تفاهم نرسد كميته حل اختلاف مانند مجمع تشخيص مصلحت نظام به اين موضوع رسيدگي مي كند.

 



حوادث كوتاه از كشور

كشف يك تن مواد مخدر
زنجان-خبرنگار كيهان: ماموران انتظامي استان زنجان طي سال گذشته موفق شدند 1 تن انواع مواد مخدر را كشف و ضبط كنند. اين مقدار كشفيات نسبت به سال گذشته 33 درصد افزايش داشته است.
برخورد 3 موتورسيكلت
گرگان-خبرنگار كيهان: برخورد 3 دستگاه موتورسيكلت در گميشان استان گلستان يك كشته و 2 مجروح بر جاي گذاشت. 37درصد كشته هاي فروردين ماه سال جاري در استان گلستان را موتورسيكلت سواران رقم زده اند.
مرگ زير كاميون
سميرم-خبرنگار كيهان: دو سرنشين وانت پيكان بر اثر برخورد با يك دستگاه كاميون در سميرم - شهررضا در دم جان باختند. بي احتياطي راننده وانت عامل اين تصادف مرگبار گزارش شده است.
توقيف محموله قاچاق
مراغه-خبرنگار كيهان: در اجراي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي ماموران انتظامي مراغه موفق شدند محموله بزرگ كالاي قاچاق به ارزش 8 ميليارد ريال شدند. اين مقدار كالاي قاچاق از 10 دستگاه خودرو سواري كشف و ضبط شد.
انهدام قمارخانه
رشت-خبرنگار كيهان: در پي گزارش مردمي مبني بر اينكه شخصي منزل خود را به قمارخانه تبديل كرده است مامورين انتظامي تالش با هماهنگي مقام قضايي وارد منزل متهم شده و 6 نفر قمارباز را در حين قماربازي دستگير كردند از منزل متهم مبلغ 2 ميليون و 720 هزار ريال پول قمار كشف و ضبط شد.
دستگيري قاتل در كمتر از 7 ساعت
رشت-خبرنگار كيهان: سارقاني كه با قتل يك نفر 45 راس از گوسفندانش را سرقت كرده بود توسط پليس شهرستان رودسر شناسايي و دستگير شدند. متهمان گوسفندان را با يك دستگاه نيسان به استان قزوين انتقال داده و قرار بود آنها را به يك مالخر بفروشند.
مرگ يك معتاد
رشت-خبرنگار كيهان: مردي در صومعه سرا به علت نداشتن پول براي خريد مواد مخدر با تهديد اسلحه و شكستن شيشه هاي خانه مواد فروش مي خواست از او نسيه خريد كند. كه مواد فروش و همسرش ابتدا با بيل مرد معتاد را نقش بر زمين كرده و با به چنگ آوردن اسلحه شكاريش و شليك گلوله، او را از پاي در آوردند.

 



بازار ريسمان اصفهان فرو ريخت

اصفهان- خبرنگار كيهان:
بخشي از يك فروشگاه و سقف بازار ريسمان اصفهان روز يكشنبه به دليل اقدام غيرقانوني مالك مغازه با تراشيدن پي ها و جرزهاي ديوار فرو ريخت.
در جريان عمليات مرمت كف سازي بازار كه مدتي است توسط سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري اصفهان و با نظارت و حمايت اداره كل ميراث فرهنگي استان در جريان است، بخشي از يكي از فروشگاه ها و سقف بازار در جنب آن فرو ريخت.
كارشناسان مربوطه، با حضور در محل و با همكاري كارشناسان سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري و پس از بررسي موضوع متوجه شدند، مالك مغازه ويران شده در اقدامي غيرقانوني و به صورت مخفيانه علي رغم تمامي تذكرهاي ماموران، اقدام به تراشيدن جرزها و پي هاي مغازه كرده تا در آن محل گاوصندوقي تعبيه كند.
بنابراين گزارش، اين اقدام باعث سست شدن ستون ها در اين قسمت شده و هنگام انجام عمليات مرمت ديوارهاي مغازه و به تبع آن ستون هاي بيروني نيز فرو ريخت و در نهايت بخشي از سقف بازار نيز كه بر روي اين ستون ها قرار داشت تخريب شد.
اين گزارش حاكي است، با توجه به محرز بودن تخلف فرد خاطي، اداره كل ميراث فرهنگي استان اصفهان نسبت به طرح شكايت از فرد نامبرده اقدام كرده است.
شايان ذكر است، بازار تاريخي ريسمان، بخشي از بازار بزرگ تاريخي اصفهان است كه متعلق به دوره صفويه بوده و با استناد به گزارشات باقي مانده، اين بازار در ادوار متعدد از جمله دوره قاجاريه مرمت و بازسازي شده بود.

 



آغاز خدمات رساني خط 4 مترو تا پايان هفته

معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران گفت: تا پايان هفته جاري خدمات رساني در خط4 متروي تهران آغاز مي شود.
سيدجعفر تشكري هاشمي در گفت وگو با مهر با اشاره به جزئيات طغيان رودخانه ميانرود در يكشنبه گذشته گفت: بارش باران سبب افزايش آب در مسيل هاي شمالي- جنوبي تهران مي شود و بخشي از رودخانه ميانرود كه به سمت كرج مي رود را دچار طغيان مي كند. ديواره هاي اين كانال شكسته و آب در سرزمين وسيعي سرازير مي شود.
وي ادامه داد: براساس برآوردهاي ما يك ميليون مترمكعب آب از رودخانه خارج و به سمت خط 4 ورود پيدا كرده است كه اگر 10 متر جلوتر اين اتفاق مي افتاد و در ضلع مقابل اين شكستگي رخ مي داد يك فاجعه بزرگ انساني را در پي داشتيم و آب جان هزاران نفر از ساكنان شهرك اكباتان را تهديد مي كرد.
تشكري هاشمي با بيان اينكه برخي برآورد كرده بودند كه ساماندهي خط 4 و تخليه آب 2 سال زمان و هزاران ميليارد هزينه نياز دارد، گفت: خوشبختانه روز جمعه آب به طور كامل تخليه و ديشب تمام گل و لاي هاي سه ايستگاه جمع آوري و تا پايان هفته سرويس دهي آغاز مي شود.
معاون شهردار تهران تأكيد كرد: در اين حادثه حتي يك نفر هم زخمي نشد و هزاران نفر از مسافراني كه در هنگام حادثه در ايستگاه بودند طي 3 دقيقه تخليه شدند.
تشكري هاشمي با بيان اينكه در اين حادثه ما غافلگير نشديم، گفت: چنين حوادثي را نمي توان غافلگيري دانست بلكه جزو حوادث غيرمترقبه است. وقتي سرعت آب ديوار 4 متري را پرتاب مي كند و يا سنگ هاي بتني 7 تني را سيلاب با خودش مي برد ديگر نمي شود گفت غافلگيري مديريت شهري.
وي ادامه داد: مسئوليت سازماندهي رودخانه ها و مسيل ها طبق قانون با دولت است و اگر ساماندهي درستي در اين مسير اتفاق مي افتاد شايد ما حداقل خسارت را داشتيم اما خوشبختانه با مديريت درست بحران هيچگونه خسارت مالي و تلفات جاني نداشتيم و مشاهده كرديد كه چنين اتفاقي در ساير استان ها تلفات انساني داشت.
معاون شهردار تهران تأكيد كرد: اگر آب اين گونه وارد شبكه مترو نمي شد نيز براي مهار بحران مجبور بوديم ديواره تونل مترو را برداريم تا آب به سمت تونل ها هدايت شود.

 



در تهران برگزار مي شود
مراسم بزرگداشت روز جهاني نجوم در 8 ارديبهشت

مراسم بزرگداشت روز جهاني نجوم، هشتم ارديبهشت ماه امسال با رصد ستاره ها از فراز بام تهران (توچال) برگزار مي شود.
«فاطمه هاشمي نيار» كارشناس مجله نجوم گفت: در اين مراسم علاقه مندان مي توانند با تلسكوپ هاي مختلف ستاره ها را رصد كنند و همچنين استفاده از دوربين هاي دوچشمي، برپايي غرفه هاي نجومي و ايراد سخنراني هاي نجومي از ديگر برنامه هاي اين مراسم است. اين مراسم از ساعت 10 تا 23 هشتم ارديبهشت ماه برگزار مي شود.
وي خاطر نشان كرد: در اين مراسم متخصصان و كارشناسان نجوم در زمينه هايي همچون عكاسي نجوم، كاربرد تلسكوپ هاي بزرگ، پديده گذر زهره، تاريخ نجوم ايران و لكه هاي خورشيدي سخنراني مي كنند.
هاشمي نيار افزود: هر سال گروه ها و مراكز نجومي سراسر جهان در هفته اي با نام «هفته جهاني نجوم» با برگزاري برنامه هاي ويژه اي تلاش مي كنند علم نجوم را ترويج دهند.
وي گفت: امسال ماهنامه نجوم با هدف آشنا كردن مردم با زيبايي هاي علم نجوم و معرفي زمينه هاي متفاوت فعاليت گروه ها و مراكز نجومي، برنامه يك روزه اي را به مناسبت روز جهاني نجوم برگزار مي كنند.
وي خاطر نشان كرد: براساس تعريف اتحاديه جهاني نجوم، زمان برگزاري روز نجوم در كشورها هر ساله يكي از روزهاي تعطيل تقويم هر كشوري اعلام مي شود كه در هفته نزديك به نخستين تربيع ماه بين 15 آوريل تا 15 مه (23 فروردين تا 23 ارديبهشت ماه) قرار دارد.

 



برج ميلاد سياه پوش مي شود

همزمان با ايام سوگواري بانوي دو عالم حضرت فاطمه(س) برج ميلاد تهران چراغ هاي خود را در شب شهادت دخت گرامي رسول اكرم(ص) خاموش مي كند.
به گزارش فارس، برج ميلاد در كنار تمامي شيعيان ايران و جهان كه در سوگ حضرت فاطمه(س) سياه پوش مي شوند، سياه پوش خواهد شد و چراغ هاي خود را سه شنبه شب از ساعت 30:20 تا 30:21 خاموش مي كند.
همچنين همزمان با ايام سوگواري، اسماع مبارك بانوي دو عالم حضرت فاطمه(س) نيز به صورت «ليزرنگاري» سه شنبه شب روي بدنه برج ميلاد تهران نمايش داده مي شود.

 



برق نيروگاه سد سفيدرود وارد شبكه سراسري شد

رشت- خبرنگار كيهان:
65 هزار مگاوات ساعت برق توليد شده نيروگاه برق آبي سد سفيدرود وارد مدار شبكه سراسري شد.
مديرعامل آب منطقه اي گيلان با اعلام اين خبر اظهار داشت: اين ميزان برق با رهاسازي آب سد سفيدرود از بيستم اسفندماه سال گذشته توليد شده است.سيف اله آقابيگي در ادامه با بيان اينكه نيروگاه سد سفيدرود تنها نيروگاه برق آبي گيلان است افزود: 5 واحد نيروگاه سد سفيدرود ظرفيت توليد همزمان 87 و نيم مگاوات ساعت برق را دارد.

 



آزادي به قيد وثيقه قاتل نوجوان آمريكايي

قاتل نوجوان 17 ساله آمريكايي نيمه شب با سپردن وثيقه آزاد شد.
به گزارش روزنامه اينديپندنت، «جرج زيمرمان» از نيروهاي پليس داوطلب فلوريدا كه در تاريخ 26 فوريه اقدام به قتل يك نوجوان سياه پوست 17 ساله كرده بود شب گذشته آزاد شد. زيمرمان نيمه شب گذشته با سپردن 150 هزار دلار آزاد شد و بدين ترتيب در منزل خود منتظر دومين جلسه محاكمه مي ماند. زيمرمان متهم به قتل درجه دو (غيرعمد) شده و در روزهاي گذشته نيز عكس هاي جديدي از حادثه 26 فوريه منتشر شد كه در آن صورت و سر زيمرمان خون آلود بود. اين عكس ها اظهارات ايراد شده از سوي زيمرمان و پليس فلوريدا مبني بر كشته شدن تريوان مارتين در دفاع از خود انجام شده را تاييد مي كرد. زيمرمان در اولين جلسه دادگاه، از خانواده خود كه به دليل اين قتل در مشكل افتاده اند معذرت خواهي كرد.
مارتين در تاريخ 26 فوريه به دست زيمرمان كشته شد. وي در هنگام كشته شدن يك ليوان چاي و خوراكي در دست داشت.
خانواده مارتين در اظهاراتي از فشار پليس براي صرف نظر از شكايت عليه نيروهاي امنيتي خبر داده و اعلام كردند كه مقامات محلي همچنان تلاش دارند تا مرگ مارتين را يك امر طبيعي جلوه داده و موضوع «دفاع از خود» را همچنان داغ نگه دارند.

 



رئيس جمهور خوش اشتها

رئيس جمهوري آفريقاي جنوبي در مراسمي سنتي كه با حضور سه همسرش برگزار شد، براي چهارمين بار ازدواج كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، جاكوب زوما كه 70 سال دارد، لباسي از پوست پلنگ بر تن كرده و نيزه و سپر زولويي ها را در اين مراسم همراه داشت.مقام هاي دولتي تأكيد كرده اند كه زوما خود شخصاً هزينه اين مراسم را پرداخته است.«بونجي نگما»، همسر جديد رئيس جمهوري آفريقاي جنوبي در چند سال گذشته با او به سفرهاي خارجي رفته بود.

 



كليسايي از جنس مقوا

مسئولان شهر كراسيت چرچ نيوزيلند، در اقدامي عجيب تصميم گرفتند براي مدتي يك كليساي مقوايي را جايگزين كليساي شهر كنند.
به گزارش پايگاه خبري تلگراف، كليساي اين شهر كه از آثار تاريخي آن نيز به حساب مي آمد، در نتيجه زلزله هاي 6 و 7 ريشتري در سال 2010 و 2011 در اين كشور دچار آسيب هاي جدي شد، بنابراين مسئولان شهر تصميم به بازسازي آن گرفتند، اما در اقدامي جالب ساخت كليساي مقوايي را انتخاب كردند تا در فاصله زماني بازسازي كليساي قبلي مردم بتوانند از آن در انجام مراسم مذهبي خود استفاده كنند.
اين طرح متعلق به يك معمار خلاق ژاپني است كه پيش از اين نيز به خاطر ساخت سازه هاي لوله اي و كاغذي شهرت داشته است.

 



تولد دوقلوها 42 روز پس از مرگ مادر

يك زن 26 ساله كه از عارضه مغزي رنج مي برد، هفته ها پس از مرگ مغزي توانست كودكان خود را سالم به دنيا آورد.
البته هم اكنون اين دوقلوها كه الكساندر و نيكلاس نام دارند دچار مشكلات و نارسايي هايي هستند و در شرايط بحراني اي براي زندگي مي جنگند. تولد اين نوزادان در 25 هفتگي شان در حالي كه شرايط زنده نگاه داشتن مادرشان بسيار سخت شده بود، انجام گرفت.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14