(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 5 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20192 

پيونگ يانگ تهديد كرد كره جنوبي را از نقشه جغرافيا محو مي كنيم
گروه هاي فلسطيني : پاسخ به هرگونه حماقت رژيم صهيونيستي قاطع خواهد بود
در سايه سكوت خبري پيمان استراتژيك آمريكا و افغانستان نهايي شد
راننده اروپايي مسابقات فرمول يك در تظاهرات ضد آل خليفه شركت كرد
نخست وزير هلند استعفا كرد
بغداد با احضار سفير تركيه به اظهارات اردوغان واكنش نشان داد
تخريب خانه هاي 1500 فلسطيني از سال 2011
مخالف سياست هاي ساركوزي پيشتاز انتخابات رياست جمهوري فرانسه
درد فراق و چشمان خشكيده
تقويت پايگاه هاي آمريكا در اقيانوس آرام
معترضان در باكو عليه الهام علي اف شعار دادند
57 نفر بر اثر انفجارهاي جداگانه در سوريه كشته و زخمي شدند
قطع صادرات گاز مصر به فلسطين اشغالي رژيم صهيونيستي دست به دامان آمريكا شد
تظاهرات ضددولتي در پايتخت موريتاني



پيونگ يانگ تهديد كرد كره جنوبي را از نقشه جغرافيا محو مي كنيم

ارتش كره شمالي در آخرين موضع گيري درباره رابطه دو كره اعلام كرد كه در مدت زمان كوتاهي مي تواند كره جنوبي را از نقشه جغرافيا محو كند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، به دنبال بالا گرفتن موج جديدي از تنش در روابط 2 كره پس از موضع گيري سئول درباره برگزاري مراسم يادبود بنيانگذار كره شمالي و نيز انتشار اخباري توسط اين كشور در زمينه آزمايش هسته اي توسط پيونگ يانگ، ارتش كره شمالي امروز اعلام كرد كه در قالب عملياتي ويژه مي تواند در ظرف 4 دقيقه كره جنوبي را به خاكستر تبديل كند.براساس اين گزارش، «لي ميونك باك» رئيس جمهور كره جنوبي در واكنش به اين تهديد پيونگ يانگ گفت: كره شمالي به طور معمول از كره جنوبي انتقاد مي كند و همين هفته گذشته بود كه قول خود مبني بر اقدام به «جنگي مقدس» را تكرار كرد.

 



گروه هاي فلسطيني : پاسخ به هرگونه حماقت رژيم صهيونيستي قاطع خواهد بود

گروه هاي مقاومت فلسطين اعلام كردند كه هرگونه حماقت اسرائيل بي پاسخ نمي ماند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از القدس العربي، ابو عطايا سخنگوي گردان هاي صلاح الدين شاخه نظامي گروه مقاومت مردمي به نمايندگي از همه گروه هاي فلسطين، با هشدار به رژيم صهيونيستي نسبت به ارتكاب هرگونه حماقتي در قبال مبارزان فلسطيني و ترور آنها اعلام كرد كه در اين صورت رژيم صهيونيستي تاوان سنگيني مي پردازد.وي همچنين تاكيد كرد: ما حق داريم از ملت فلسطين با تمام قدرت خود دفاع كنيم هيچ چيز نمي تواند مانع حمايت مبارزان فلسطيني از مردم شود.اين سخنان ابوعطايا بعد از اتهامات اخير اين رژيم صهيونيستي عليه گروه هاي مقاومت فلسطيني مبني بر شليك موشك هاي «گراد» به اراضي اشغالي مطرح شد.

 



در سايه سكوت خبري پيمان استراتژيك آمريكا و افغانستان نهايي شد

منابع خبري از آمادگي آمريكا و افغانستان براي امضاي پيمان استراتژيك دورنماي روابط دو كشور در ماه جاري خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، افغانستان و كابل درخصوص پيش نويس نهايي اين معاهده استراتژيك با هدف تبيين حضور نيروهاي آمريكايي و ناتو پس از سال 2014 به توافق رسيدند.
بر اساس اين گزارش، «رايان كروكر» سفير آمريكا در كابل و «رنگين سپنتا» مشاور امنيت ملي افغانستان روز دوشنبه پيش نويس نهايي اين معاهده استراتژيك را تنظيم و آن را براي بازنگري از سوي رؤساي جمهور دو كشور آماده كردند. اين گفت وگو در سايه سكوت خبري برگزار شد تا حساسيت كسي را در پي نداشته باشد. به گزارش خبرگزاري رويتر، اين معاهده بيش از 9 ماه است كه در دستور كار دو دولت آمريكا و افغانستان قرار دارد و دو طرف اميدوارند پيش از نشست ناتو در ماه مه (اواسط ارديبهشت) به امضاء برسد.
سخنگوي سفارت آمريكا نيز تأكيد كرد: معاهده استراتژيك، وارد روند رايزني هاي داخلي شده است و در صورت لزوم پيش از اينكه مورد بازنگري اوباما قرار بگيرد، توسط كنگره بررسي خواهد شد.
بر پايه اين گزارش، پيش نويس اين معاهده استراتژيك كه روابط بلندمدت دو كشور را تعريف مي كند، پس از ماه ها مذاكره در كابل پايتخت افغانستان امضا شد.
«سپنتا» در بيانيه اي اعلام كرد: سندي كه امروز نهايي شد، بنيادي قوي براي امنيت افغانستان، منطقه و جهان فراهم مي كند.
به گزارش ايسنا، سخنگوي سفارت آمريكا در كابل گفت: پس از رايزني هاي طولاني با مقام هاي افغان، بايد بگويم كه به مذاكرات نهايي در خصوص همكاري استراتژيك نزديك مي شويم.
وي افزود: هدف ما، مشاركت بلندمدت با افغانستان، حفظ تماميت ارزي، برقراري ثبات، شكست القاعده و گروه هاي وابسته به آن است و اين معاهده ما را در اين امر ياري مي كند.
اين درحالي است كه در معاهده استراتژيك فقط بر نقش آينده نيروهاي آمريكايي در زمينه مشاوره نظامي، تسليحاتي و مالي اشاره شده و در آن در خصوص كاهش نيروهاي اشغالگر از 2014 سخني به ميان نيامده است.
دولت افغانستان بارها بر آمادگي نيروهاي مردمي خود براي برقراري امنيت و مبارزه با تروريسم القاعده تأكيد كرده اما همواره آمريكا و ناتو به بهانه مبارزه با تروريست ها معاهده استراتژيك را بر افغان ها تحميل كرده اند تا مستمسكي براي حضور بلند مدت خود در اين كشور اسلامي داشته باشند. خبر توافق واشنگتن و كابل درباره همكاري هاي استراتژيك آنها بعد از سال 2014 بعد از آن فاش شد كه كنترل زندان هاي نظامي به دست نيروهاي افغان سپرده شد و آمريكا با نظارت بيشتر افغان ها روي حملات شبانه در اين كشور موافقت كردند.

 



راننده اروپايي مسابقات فرمول يك در تظاهرات ضد آل خليفه شركت كرد

راننده تيم فراري به همراه تعدادي ديگر از عوامل تيم هاي شركت كننده در مسابقات اتومبيلراني فرمول يك در تظاهرات مردم بحرين عليه رژيم آل خليفه شركت كردند و شعارهايي عليه اين رژيم سر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها «جان والدس» راننده تيم فراري كه براي شركت در مسابقات فرمول يك به بحرين سفر كرده است با شركت در تظاهرات مردم بحرين عليه آل خليفه انزجار خود را از جنايات رژيم بحرين ابراز داشت.
وي در حالي كه پلاكاردي در دست داشت كه روي آن نوشته شده بود مردم بحرين آزادي و دموكراسي مي خواهند پيشاپيش تظاهركنندگان حركت مي كرد و عده اي از عوامل تيم هاي شركت كننده در اين مسابقات وي را همراهي مي كردند.
اين در حالي است كه همزمان با برگزاري مسابقات فرمول يك مردم بحرين همچنان به تظاهرات خود عليه رژيم آل خليفه ادامه مي دهند.
در همين رابطه زنان بحريني كه كفن پوشيده بودند شعارهايي عليه رژيم آل خليفه در ورزشگاه محل برگزاري اين مسابقات سر دادند.
تظاهرات مردم بحرين عليه برگزاري اين مسابقات كه همچنان ادامه دارد در حالي برگزار مي شود كه نيروهاي امنيتي آل خليفه به شدت با تظاهركنندگان درگير و با استفاده از ماشين هاي آب پاش، گلوله هاي پلاستيكي و گاز اشك آور به مردم حمله مي كنند.
انقلابيون بحريني اعلام كردند كه هدف آل خليفه براي سرپوش گذاشتن بر جنايات عليه مردم با برگزار كردن مسابقات فرمول يك برآورده نشد و بالعكس مردم جهان صداي مظلوميت بحريني ها را شنيدند. اين مسابقات با استقبال سرد تماشاگران و تيم هاي ورزشي مواجه شد و سكوي تماشاگران خالي از تماشاگر بود. همچنين بسياري از تيم هاي ورزشي مطرح جهان از جمله پورشه از حضور در اين مسابقات امتناع كرده بودند. قبلا مردم بحرين پيش بيني كرده بودند كه خود رانندگان مسابقات فرمول يك مي توانند پيام مخالفان آل خليفه را به گوش جهانيان برسانند.
خبر ديگر اينكه نيروهاي امنيتي رژيم آل خليفه تيم خبرنگاران يك شبكه انگليسي را به دليل فيلمبرداري از تظاهرات مردمي، دستگير و از بحرين اخراج كردند.
خبر ديگر اينكه چند زن انقلابي بحريني علي رغم وجود تدابير شديد امنيتي نظاميان رژيم آل خليفه كفن پوش خود را به محل برگزاري مسابقات اتومبيل راني فرمول يك در منامه رساندند.
به گزارش المنار، اين زنان بحريني كه كفن پوشيده بودند، شعارهايي عليه رژيم آل خليفه در ورزشگاه محل برگزاري اين مسابقات سر دادند.
تصاويري كه فعالان بحريني در پايگاه هاي اينترنتي منتشر كردند نشان مي دهد كه نيروهاي امنيتي بحرين اين زنان را بازداشت مي كنند.
يكي از اين زنان تصويري از عبدالهادي الخواجه فعال بحريني كه در زندان آل خليفه بيش از هفتاد روز است به اعتصاب غذا ادامه مي دهد، در دست داشت.

 



نخست وزير هلند استعفا كرد

به دنبال اختلاف نظر در دولت هلند در زمينه برنامه هاي رياضت اقتصادي، نخست وزير اين كشور استعفاي خود را تسليم ملكه كرد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري آلمان، «مارك روته» به دليل ناكامي در زمينه تدوين بودجه و بسته رياضت اقتصادي استعفاي خود را تسليم ملكه «بئاتريس» كرد و از انحلال دولت ائتلافي خود خبر داد. بر اساس اين گزارش، دولت روته متشكل از احزاب ليبرال و دموكرات مسيحي روز شنبه نتوانستند در زمينه صرفه جويي 16 ميليارد يورويي به اتفاق نظر برسند.
پيش از اين نيز «مارك روته»از برگزاري انتخابات زودهنگام خبر داده بود.وي در اين باره گفت كه دولت با حزب راست گراي افراطي آزادي ( PVV ) در زمينه بسته اقتصادي به توافق نرسيده است و از اين رو گفت وگوها به پايان رسيده و زمينه براي برگزاري انتخابات زودهنگام فراهم شده است.
وي افزود: كابينه دولت در دوشنبه آتي نشست ويژه اي تشكيل خواهد داد تا درباره اقدامات بعدي رايزني شود. با اين حال منطقي اين است كه انتخابات برگزار شود.
بنابر اعلام روته روز جمعه بسته اي اقتصادي مبني بر كاهش هزينه ها مطرح شده بود كه مورد مخالفت حزب راست گراي آزادي به رياست «گيرت ويلدرز» قرار گرفت و همين موضوع امكان برگزاري انتخابات زودهنگام را مطرح كرده است.

 



بغداد با احضار سفير تركيه به اظهارات اردوغان واكنش نشان داد

وزارت امور خارجه عراق با احضار سفير تركيه در بغداد اعتراض شديد خود را به اظهارات اخير رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه ابراز داشت.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري يونايتدپرس وزارت امور خارجه عراق اظهارات اردوغان را دخالت غيرقابل قبول در امور داخلي عراق توصيف و آن را رد كرد.
در بيانيه وزارت خارجه عراق آمده است: سفير تركيه به مقر وزارت امور خارجه احضار شد و «لبيد عباوي» قائم مقام وزارت خارجه مراتب اعتراض شديد دولت عراق به اظهارات اخير اردوغان درباره اوضاع سياسي در عراق را به وي ابلاغ كرد و اين اظهارات را دخالت غيرقابل قبول در امور داخلي عراق خواند و آن را رد كرد.
«رجب طيب اردوغان» روز يكشنبه پس از بازگشت از سفر قطر بار ديگر «نوري مالكي» را هدف اظهارات تهديدآميز و توهين آميز خود قرار داد.
اردوغان كه پيش از اين نوري مالكي را متهم به اعمال سياست هاي قوميتي در عراق كرده بود، گفت اگر به مالكي بيش از اين فرصت حرف زدن داده شود، در حقيقت به وي فرصت اجراي نمايش داده شده و نبايد به مالكي اجازه داده شود تا براي خود بيش از اين كسب وجهه كند.
اردوغان در ادامه مدعي شد كه تركيه همواره آغوش خود را بر روي ملت عراق گشوده و در دوران بد اين ملت در كنار آنها قرار گرفته است. اردوغان عليرغم قرار گرفتن در جبهه غربي- عربي عليه دولت و ملت سوريه، ادعاي مذكور را در مورد ملت سوريه نيز تكرار كرد.
بر پايه اين گزارش، اردوغان روز شنبه نيز بعد از كنفرانس مطبوعاتي خود با مسعود بارزاني رئيس منطقه كردستان عراق، در آنكارا از وضعيت كنوني عراق ابراز عدم خوشبيني كرد و نوري المالكي را مسئول شعله ور كردن آتش فتنه در عراق از طريق اعمال سياست هاي قوميت گرايانه دانست.

 



تخريب خانه هاي 1500 فلسطيني از سال 2011

سازمان ملل و آژانس امدادرساني و كار آوارگان فلسطين ضمن محكوم كردن كوچ اجباري فلسطيني ها در سرزمين هاي اشغالي، اعلام كردند كه در سال 2011 بيش از 1500فلسطيني آواره شدند.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه عربستاني الرياض، سازمان ملل و آژانس امدادرساني و كار آوارگان فلسطين (اونروا) با صدور بيانيه اي اعلام كردند كه از ابتداي سال 2011 تاكنون بيش از 1500فلسطيني به دليل تخريب خانه هايشان توسط رژيم صهيونيستي آواره شده اند.
سازمان ملل و اونروا ضمن محكوم كردن كوچ دادن اجباري فلسطيني ها توسط رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه تنها در هفته گذشته بيش از 50 فلسطيني آواره و خانه هايشان توسط صهيونيست ها تخريب شدند.
از سوي ديگر نمايندگي هاي اتحاديه اروپا در قدس و رام الله با محكوم كردن ادامه شهرك سازي هاي رژيم صهيونيستي در قدس، توقف هرچه سريع تر ساخت و سازهاي اين رژيم را خواستار شدند. اتحاديه اروپا با ابراز نگراني شديد از تداوم سياست هاي رژيم صهيونيستي در مورد شهرك سازي ها در اراضي فلسطينيان، اين اقدام صهيونيست ها را نقض آشكار قوانين بين المللي خواند.


 



مخالف سياست هاي ساركوزي پيشتاز انتخابات رياست جمهوري فرانسه

فرانسوا اولاند با كسب بيش از 28 درصد و نيكلا ساركوزي با بيش از 27 درصد آراء به دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه راه يافتند، برخي كانديداها نيز كمتر از يك درصد راي كسب كردند.
همانطور كه پيش از اين رسانه هاي بين المللي پيش بيني كرده بودند، دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه در 17 ارديبهشت با حضور «فرانسوا اولاند» از حزب سوسياليست و «نيكلا ساركوزي» از حزب جنبش براي اتحاد مردمي برگزار مي شود.
براساس آخرين آمارهاي رسمي ارائه شده در دور نخست انتخابات رياست جمهوري فرانسه كه روز يكشنبه آغاز و تا 8 شب همان روز ادامه داشت، «اولاند» 63/28 درصد و «ساركوزي» با 08/27 درصد از كل آراء را كسب كردند.
ميزان آراي 8 نامزد ديگر انتخابات نيز بدين ترتيب اعلام شد:
مارين لوپن 18 درصد، ژان لوك ملانشون 13/11 درصد، فرانسوا بايرو 11/9 درصد، اوا ژولي 28/2 درصد، نيكلا دوپون انيان 8/1 درصد، فيليپ پوتو 5/1 درصد، ناتالي آرتو 57/0 درصد و ژاك شوميناد 27/0 درصد.
طبق پيش بيني موسسات نظرسنجي در فرانسه، به رغم اختلاف كم آراء ساركوزي و اولاند، احتمالا اولاند به كاخ اليزه راه پيدا خواهد كرد.
پس از انتشار نتايج انتخابات، اولاند گفت: نتيجه انتخابات نوعي مجازات براي ساركوزي بود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي در سخنراني خود ضمن قدرداني از حضور فرانسوي ها در انتخابات، اظهار داشت، نكته مهم و انكارناپذير اين است كه نتايج انتخابات نوعي مجازات (براي ساركوزي) بود.
كانديداي حزب سوسياليست انتخابات رياست جمهوري فرانسه در اظهاراتش كه به طور زنده پخش شد، گفت: امروز من از سوي شركت كنندگان انتخاب شدم تا به اين فصل پايان دهم و فصلي جديد رقم زنم.
وي افزود: قصد دارد فرانسه را به سوي آينده اي كه شايستگي آن را دارد، هدايت كند.
«نيكلا ساركوزي» نيز پس از انتشار اين نتايج از مردم فرانسه به خاطر شركت در انتخابات تشكر كرد.
ساركوزي همچنين پيشنهاد كرد، جلسات مناظره ميان وي و اولاند در سه زمينه اقتصادي، روابط بين المللي وا جتماعي برگزار شود. وي ابراز اميدواري كرد دور دوم او پيروز انتخابات باشد.
يادآور مي شود، شبكه تلويزيوني الجزيره در ساعات پاياني مهلت قانوني انتخابات فرانسه طي گزارشي اعلام كرد غالب مردم فرانسه اصل انتخابات را قبول دارند اما علاقه اي به نامزدهاي فعلي ندارند. گزارش هايي نيز منتشر شده مبني بر اينكه بسياري از جوانان فرانسوي به دليل بي اعتمادي به رهبران و سياستمداران خود، برگه هاي سفيد به صندوق ها انداخته اند. نگاهي به ميزان آراء كسب شده از سوي ده نامزد انتخابات به خوبي گوياي همين امر است.
برخي كانديداها كمتر از يك درصد و دو كانديداي اصلي نيز كمتر از 30 درصد راي كسب كرده اند!
از سوي ديگر حزب سوسياليست فرانسه نيز با صدور بيانيه اي به نتايج انتخابات فرانسه واكنش نشان داد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، «زيگمار كابريل»، رئيس اين حزب در بيانيه خود با اشاره به بخت بالاي فرانسوا اولاند براي پيروزي در دور دوم، اين امر را حاوي پيام مهمي براي اتحاديه اروپا كه همواره بر اجراي رياضت هاي اقتصادي تاكيد مي كند دانست.
در اين بيانيه آمده است: بخت بالاي اولاند براي پيروزي در انتخابات، پيامي قابل اهميت براي سراسر اروپا در خود دارد و آن جايگزين شدن سياست ديگري به جاي سياست هاي مبتني بر رياضت اقتصادي است كه همواره از سوي «آنگلا مركل» صدر اعظم آلمان و «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهوري فرانسه اتخاذ و توسط اتحاديه اروپا به اعضا تحميل شده است.
هفته نامه اشپيگل نيز در اين باره نوشت: نتايج انتخابات نشان داده مردم فرانسه از دولت خود نااميدند و خشم خود را از ساركوزي اعلام كردند.
نشريه «فايننشال تايمز» هم نتايج انتخابات را پيش از هر چيز راي منفي فرانسويان به ساركوزي دانست!
كارشناسان، پيروزي اولاند را ضربه جديد به طرح رياضت اقتصادي اتحاديه اروپا ارزيابي مي كنند.

 



درد فراق و چشمان خشكيده

يك مادر فلسطيني در حالي كه عكس پسر خود را كه سالهاست در زندان هاي رژيم صهيونيستي اسير است به دست گرفته، از مقامات جهاني به ويژه صليب سرخ در غزه مي خواهد كه فرزندان خانواده هاي فلسطيني را هر چه زودتر آزاد كنند.
دست كم 1350 فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي در اسارت به سر مي برند و تحت شديدترين آزارهاي غير انساني قرار دارند اين در حالي است كه مجامع بين المللي در قبال جنايات رژيم صهيونيستي در غزه سكوت اختيار كرده اند و اقدامي براي آزاد كردن اسيران فلسطيني و يا لغو محاصره ظالمانه غزه انجام نمي دهند.

 



به بهانه مقابله با چين صورت مي گيرد
تقويت پايگاه هاي آمريكا در اقيانوس آرام

پايگاه اينترنتي آنتي وار اعلام كرد ايالات متحده آمريكا براي مقابله با قدرت فزاينده چين حضور نظامي خود را در اقيانوس آرام تقويت مي كند.
به دنبال اظهارات «ساموئل لاكلير»، فرمانده نيروي دريايي آمريكا در اقيانوس آرام مبني بر گسترش حضور نظامي آمريكا در اقيانوس آرام پايگاه اينترنتي آنتي وار هدف واشنگتن از اتخاذ چنين سياستي را مقابله با قدرت روز افزون نظامي چين ارزيابي كرد.
«لاكلير» با اشاره به حضور درازمدت آمريكا در اين اقيانوس و اعلام اينكه بازگشت به اقيانوس آرام ماموريتي قابل توجه است تاكيد كرده كه پرتاب ناموفق موشك كره شمالي باعث اين تشديد حضور شده است.
به گزارش فارس، اين پايگاه خبري در ادامه نوشت: نيروي دريايي كره شمالي تهديد اصلي براي آمريكا محسوب نمي شود و برنامه ريزي آمريكا براي تشديد حضور نظامي در اقيانوس آرام بيشتر با هدف حفظ برتري نظامي واشنگتن بر چين است و اين در حاليست كه كشور چين در حال مدرنيته كردن نيروي دريايي خود است.«آنتي وار» نوشت: از اظهارات رئيس فرماندهي نيروي دريايي آمريكا در اقيانوس آرام اينطور برداشت مي شود كه برنامه اي براي ايجاد پايگاه هاي جديد نيروي دريايي آمريكا در اين اقيانوس وجود ندارد اما واشنگتن درصدد رسيدن به توافقات دو جانبه براي دسترسي مشترك به ساير بنادر است؛ آمريكا در حال ايجاد رابط گرم با ويتنام، اندونزي و فيليپين و استفاده از اختلافات دريايي مداوم ميان آنها و چين در درياي چين جنوبي است تا از اختلافات به عنوان اهرمي براي تعميق حضور خود در منطقه استفاده كند.

 



معترضان در باكو عليه الهام علي اف شعار دادند

طرفداران بيش از 10حزب مخالف با ريختن به خيابان ها خواستار بركناري رئيس جمهور آذربايجان شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، هزاران نفر از مردم جمهوري آذربايجان يكشنبه با تجمع در حومه «باكو» با شعار «استعفا، استعفا» خواستار بركناري «الهام علي اف» رئيس جمهور اين كشور شدند.
معترضان همچنين خواستار افزايش آزادي هاي سياسي، آزادي زندانيان سياسي و لغو مسابقات موسيقي «يورو ويژن» شدند.
تجمع احزاب مخالف دولت جمهوري آذربايجان راس ساعت چهار بعدازظهر به وقت محلي در منطقه «بايل» در حومه باكو آغاز شد، اما يكي از دست اندركاران اعلام كرد، نيروهاي دولتي اجازه ندادند اتوبوس هاي حامل معترضين از محل مترو ساحل به طرف محل برگزاري اين تجمع حركت كنند.
معترضان جوان جمهوري آذربايجان با حمل دستنوشته ها و عكس هاي زندانيان سياسي و برخي رهبران خود، حاكميت بدون رشوه، توجه به مسئله قره باغ به جاي مسابقات موسيقي، توجه به خواسته ملت و رفع فقر و تنگدستي را خواستار شدند.گفتني است، مردم آذربايجان خواستار بازگردانده شدن قره باغ به جمهوري آذربايجان هستند. اين منطقه در حال حاضر تحت حاكميت ارمنستان قرار دارد.

 



نقض مكرر آتش بس توسط تروريست ها
 57 نفر بر اثر انفجارهاي جداگانه در سوريه كشته و زخمي شدند

در تازه ترين حملات تروريستي در سوريه 57 نفر كشته و زخمي و 5 نفر به دست تروريست ها ربوده شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران به نقل از خبرگزاري سانا، با اينكه 12 روز از اعلام آتش بس در سوريه گذشته است اما افراد مسلح و مخالف دولت همچنان به ناديده گرفتن طرح سازمان ملل متحد براي برقراري آرامش و نقض آتش بس در كشور ادامه مي دهند.
تروريست ها با كار گذاشتن بمبي در جاده حلب- رقه، اتوبوس حامل گروهي از نظاميان را هدف قرار دادند كه بر اثر انفجار اين بمب يك نفر كشته و 42 تن ديگر زخمي شدند كه وضع جسماني سه نفر از آنان وخيم گزارش شده است.
براساس اين گزارش، گروهان تخريب وابسته به يگان مهندسي ارتش سوريه، دو بمب ديگر را در نزديكي محل انفجار ياد شده شناسائي و خنثي كرده است.
از سوي ديگر، در استان مرزي دير الزور در مجاورت مرزهاي عراق نيز تروريستها در دو عمليات جداگانه در شهرهاي الميادين و البوكمال دو نظامي را به قتل رساندند.
تروريست ها همچنين با كار گذاشتن بمبي در مسير قطار در حومه شهر ادلب، آن را منفجر كردند.
اين انفجار خسارت هاي مالي زيادي برجاي گذاشت و به زخمي شدن 6 تن از خدمه قطار منجر شد كه وضع جسماني يكي از آنان وخيم گزارش شده است.
به گزارش سانا، نيروهاي امنيتي سوريه هم در حين گشت زني هاي خود در شهر حلب توانستند يك انبار اسلحه را كه شامل گلوله هاي آر پي جي و تعدادچهار قبضه سلاح خودكار، دوربين هاي كنترل و لباس نظامي بود، كشف و ضبط كنند.
منابع خبر سوريه همچنين از يورش تروريست ها به اتوبوسي در شهر حمص خبر دادند كه آن عمليات 2 كشته و زخمي برجا گذاشت.
تروريست ها همچنين در اين شهر كه هم اكنون دو تن از ناظران سازمان ملل در آن مستقر شدند، يك جوان را به ضرب گلوله كشتند و 5 نفر ديگر را ربودند.
اين در حالي است كه دولت سوريه پيش تر هشدار داده بود كه تروريست ها طرح كوفي عنان را نقض مي كنند و براي اين منظور از سازمان ملل خواسته بود كه از گروه هاي مسلح تعهدنامه كتبي بگيرند تا آتش بس را نقض نكنند.
وزير اطلاع رساني سوريه نيز در همين رابطه اعلام كرد كه برخي از رسانه هاي غربي و به ويژه آمريكايي تروريست هارا به عنوان خبرنگار به سوريه اعزام مي كنند.
سفير روسيه در تونس نيز تاكيد كرد، گروه هاي مسلح در سوريه كه محكوميت آنها به اقدامات تروريستي ازسوي شوراي امنيت تاييد شده است از خارج سلاح مي گيرند.
از سوي ديگر تلويزيون سوريه اعلام كرد كه 322 تن در حماه و اطراف آن خود و سلاح هايشان راتسليم نيروهاي سوري كردند و متعهد شدند كه بار ديگر سلاح در دست نگيرند.
خبرگزاري فرانسه نيز از اعمال تحريم هاي جديد اتحاديه اروپا عليه سوريه خبر داد.
اين خبرگزاري اعلام كرد كه ديپلمات هاي اروپايي از توافق كشورهاي عضو اتحاديه اروپا براي وضع تحريم هاي جديد عليه سوريه خبر دادند.

 



قطع صادرات گاز مصر به فلسطين اشغالي رژيم صهيونيستي دست به دامان آمريكا شد

به دنبال قطع صادرات گاز مصر به سرزمين هاي اشغالي، رژيم صهيونيستي براي صدور مجدد آن دست به دامن آمريكا شد.
به گزارش خبرگزاري ها، رژيم اشغالگر قدس روز دوشنبه در نخستين واكنش رسمي به قطع صادرات گاز از سوي مصر از دولت «باراك اوباما» خواست تا ترتيبي اتخاذ كند كه قاهره، صدور مجدد گاز را به تل آويو از سر بگيرد.
رژيم صهيونيستي كه بيش از 40 درصد گاز طبيعي موردنياز خود را از مصر تامين مي كند، روز دوشنبه خود را در مقابل بحران جديدي مشاهده كرد كه در صورت نيافتن راه حل، چالش بزرگي برايش ايجاد خواهد كرد.
براساس گزارش شبكه خبري پرس تي وي، «محمد شعيب» رئيس شركت گاز طبيعي مصر روز دوشنبه اعلام كرد: قرارداد صادرات گاز روز پنج شنبه لغو شد، چرا كه شركت اسرائيلي مسئول، به شروط اين قرارداد پايبند نبود.
دولت مصر نيز در واكنش به قطع صادرات گاز به سرزمين هاي اشغالي، آن را قانوني دانست و اعلام كرد: با استناد به بندي در توافقنامه امضا شده، دست به اين اقدام زده است. براساس معاهده صلح سال 1979 بين رژيم اسرائيل و مصر، قاهره ملزم شد با انتقال گاز به اراضي اشغالي به عنوان يكي از شرايط اقتصادي اين معاهده موافقت كند.
اين گزارش حاكي است، به موجب قرارداد 5/2 ميليارد دلاري قاهره و تل آويو كه در سال 2005 ميلادي منعقد شد، رژيم اشغالگر قدس، حدود 40 درصد از نياز خود به گاز را از مصر با قيمت بسيار پايين تر از قيمت جهاني تامين مي كند. موضوع صادرات گاز به رژيم صهيونيستي براي مصري ها، همواره موضوعي اختلاف برانگيز بوده است چرا كه مردم اين كشور، اسرائيل را دشمن خود مي دانند و مخالف برقراري هرگونه رابطه تجاري با آن هستند. از سوي ديگر قطع صادرات گاز در سرزمين هاي اشغالي با واكنش هاي مختلفي روبرو شده است و منابع اسرائيلي تلاش مي كنند كه با وانمود كردن لغو اين قرارداد به عنوان يك اختلاف تجاري افكار عمومي را ساكت كنند. «شائول موفاز» يكي از مخالفان دولت رژيم صهيونيستي گفت: لغو اين قرارداد به مثابه بحران بي سابقه براي اسرائيل است و ادامه آن ممكن است، پيامدهايي براي معاهده صلح كمپ ديويد داشته باشد.
موفاز همچنين خواهان پاسخ فوري آمريكا نسبت به اين اقدام مصر شد چرا كه به گفته وي، واشنگتن، ناظر معاهده كمپ ديويد به شمار مي آيد.
تظاهرات عليه مفتي مصر
صدها تن از شيوخ و دانشجويان الازهر با برپايي تظاهرات اعتراض آميز، بركناري مفتي مصر را خواستار شدند. براساس اين گزارش، معترضان مصري با سردادن شعار مرگ بر علي جمعه مفتي مصر، الازهر بايد در مورد اشتباه مفتي پاسخگو باشد سفر وي را به قدس اشغالي محكوم كردند.
سفر علي جمعه به بيت المقدس كه هفته گذشته صورت گرفت به رغم توجيه آن از سوي مفتي مصر كه گفته بود اين ديدار غير رسمي است، با مخالفت و واكنش هاي گسترده اي در مصر روبرو شده است. نمايندگان پارلمان مصر نيز كه تحت كنترل اسلامگرايان است، روز يكشنبه، سفر علي جمعه به قدس اشغالي را محكوم كردند و بركناري وي را خواستار شدند.

 



تظاهرات ضددولتي در پايتخت موريتاني

مخالفان رئيس جمهور موريتاني با برگزاري تظاهرات ضددولتي خواستار براندازي نظام حاكم شدند.
به گزارش فارس، جوانان معارض موريتاني يكشنبه شب از مركز نواكشوت، پايتخت اين كشور به سوي ساختمان تلويزيون دولتي در شمال غرب شهر تظاهرات كردند و عليه دولت «محمد ولد عبدالعزيز» شعار سردادند.
اين تظاهرات به همت مركز هماهنگ كننده امور احزاب معارض موريتاني برگزار شد كه براساس كنفرانس روساي احزاب معارض، بر تشديد مبارزه براي سرنگوني نظام حاكم بر اين كشور تاكيد كرده بود.
تظاهركنندگان با سر دادن شعار خواستار عدم دخالت ارتش در سياست و كناره گيري عبدالعزيز از قدرت شدند.
معارضان همچنين اعلام كردند دولت مزدوراني را به خدمت گرفته است تا همزمان با برگزاري راهپيمايي مسالمت آميز مردمي به ايجاد اغتشاش بپردازند. معارضان همچنين رژيم حاكم را مسئول كامل هر گونه خسارت به اموال عمومي و خصوصي و امنيت شهروندان دانستند و از نيروهاي امنيتي خواستند به وظيفه خود در حمايت از جان تظاهركنندگان عمل كنند. به دنبال تدوين طرح براندازي نظام حاكم توسط احزاب مخالف تظاهرات هر هفته در نواحي مختلف پايتخت اين كشور برگزار مي شود.
گروه ها و احزاب مخالف اعلام كرده اند طي دو ماه آينده اعتراضات خود را براي سرنگوني نظام حاكم تشديد مي كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14