(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 5 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20192 

كوچه باغ انتظار
شبي به زيبايي آن شب پرستاره
نامه اي به امام خوبي ها
جذاب، شاد و زيبا
صداي پاي بهار
مادر
خاطره سفر به عتبات عاليات ديار يار
آشنايي با ورزش ها (26)
گلف؛ ورزش خانوادگي اشراف
جمله ها و نكته ها



كوچه باغ انتظار
شبي به زيبايي آن شب پرستاره

شبي باراني و پرستاره بود. شيشه ي اتاقم بخار كرده بود. همه جا غرق سكوت بود. از پشت پنجره به آسمان تيره نگاه مي كردم و ياد گناهان و دل سياهم افتادم و سخت گريستم در اين شب مي گريستم و مي گفتم: خدايا! مي خواهم زودتر ديداري داشته باشم با امامم! امام زمان(عج). بعد از كمي تأمل به ياد حرف پدرم افتادم كه مي گفت:
ما بايد بگوييم خدايا به ما كمك كن تا آن امام معصوم حاضر را درك كنيم. ان شاء الله!
آقاجان! خسته ام از فرط گناه، بيا و نظري كن به اين دل شكسته.
اي صاحب الزمان(عج)، به ما كمك كن تا منتظر واقعي باشيم و نگاهي كن به قلبمان و نظري بر دل رميده مان! ديده به راه، منتظر منتظرانت كن تا شايد به يمن نظرتان، انتظار پايان يابد و ما هم طعم شيرين با شما بودن را بچشيم.
هرچه بيشتر به شما فكر مي كنم بيشتر تشنه ي حضورتان مي شوم.
فاطمه ملا صالحي

 



نامه اي به امام خوبي ها

اي امام زمان(عج) اي امام خوبي ها! اي امام زيبايي ها! تو را دوست دارم و هميشه چشم انتظار آمدن تو هستم. ممكن است تو هر لحظه كنار من باشي اما من تو را نبينم. اي امام زمان! هرچه زودتر بيا تا همه بدي ها را از بين ببري و دوستي و صميميت به وجود بياوري. تو، نه تنها امام زمان هستي بلكه نام زيباي مهدي را هم داري و همه به تو احترام گذاشته و تو را دوست دارند و هم چنين چشم انتظار تو هم هستند. من هم مانند بقيه مردم به تو احترام مي گذارم و دوستت دارم و چشم انتظار تو هستم.
من تا به حال درباره تو چيزهاي زيادي شنيده ام و دوست دارم كه بيشتر بدانم.
من و بچه هاي ديگر هميشه و همه جا براي ظهور تو دعا مي كنيم و همين طور دعاي فرج را مي خوانيم و از تو و خداي مهربان كمك مي خواهيم تا در درس هايمان پيشرفت كنيم و پدر و مادرمان هميشه سالم باشند. يك بار تولد من با تولد پدر شما يعني امام حسن عسكري(ع) همزمان بود و من خيلي خوشحال بودم. اي امام هميشه منتظر ظهورت هستم.
تينا حسني سوم دبستان حضرت هاجر كرج

 



جذاب، شاد و زيبا

حميد رياضي
مدتي بود وقتي از جلوي تحريريه «كيهان كاريكاتور» رد مي شدم، در زاويه ديد من مردي تنومند و بشاش با چشم هايي كه پشت عينك درشت تر به نظر مي رسيد ديده مي شد. تلي از كاغذ، مقوا، رنگ و قلم روي ميزش بود و او سخت مشغول طراحي و رنگ آميزي كردن. آمده بود چند صباحي در «كيهان كاريكاتور» بماند كه البته ماند!
سراغش رفتم و سؤالاتم را از او پرسيدم كه مي خوانيد:
با معرفي خودتان، بگوييد مشغول چه كاري بوديد؟
- با نام و ياد خدا، سعيد رزاقي خمسي هستم. متولد 1345 و فكر مي كنم آلبالو و گيلاس بهار امسال را بخورم، 46 ساله مي شوم! قبل از آمدن شما مشغول مطالعه و برداشت برخي داستان ها (برداشت آزاد تصويري) از ضرب المثل هاي ايراني بودم. مي خواستم آن ها را به صورت كميك- استريپ (داستان هاي دنباله دار تصويري) كار كنم، يعني اين كه براساس معناي ضرب المثل، داستاني را از خودم به صورت تصويري تعريف و تصوير سازي كنم. داستان هاي اين كميك استريپ ها از خودم است و دلم مي خواهد كه در نهايت، بچه هاي ايراني به ضرب المثل هاي فرهنگمان توجه كنند، تا خدا چه بخواهد.
«كميك استريپ» چيست؟
-«كميك» يعني «خنده دار» و «استريپ» يعني «دنباله دار» كه اگر ترجمه اش كنيم مي شود: «خنده آور دنباله دار» در واقع كميك استريپ يك اصطلاح خارجي است كه شايد بتوان به آن «داستان هاي تصويري دنباله دار» و «داستان مصور» گفت: كميك استريپ به مجموع تصاوير و كلماتي گفته مي شود كه به دنبال يكديگر داستاني را تعريف كنند و تصوير و كلام در آن ها رابطه اي تنگاتنگ داشته باشد.
كيفيت تصاوير تا چه حد در جذابيت كميك استريپ موثر است؟
- بسيار زياد! به صورتي كه حرف اول را در اين داستان ها تصاويرشان مي زنند و اگر اين تصاوير زيبا و دلچسب نباشد، بچه ها از اين داستان استقبال نمي كنند و به آن ها رغبتي نشان نمي دهند.
دراين نوع از داستان پردازي، ارتباط نويسنده با تصويرگر چگونه است؟
- تصويرگر اين نوع كميك استريپ با نويسنده آن بايد هماهنگي زيادي داشته باشد و هرچه كه نويسنده به فكرش مي رسيد تصويرگري بايد بتواند ببيند. دقيقا عين يك روح در دو بدن!
داستان هاي مصور از كي در ايران رايج شد؟
- كميك استريپ در ايران حدود 40سال سابقه چاپ دارد و اولين بار در كشورمان توسط مجله «كيهان بچه ها» عرضه شد با داستان هايي مانند تارزان، خلبان بي باك، لورل و هاردي و...
چه كشورهايي در اين كار مقام اول را دارند و بهترين كارهايي كه براي بچه ها انجام گرفته كدام هستند؟
- كشورهاي ژاپن، فرانسه، آمريكا و ايتاليا در ساخت داستان هاي مصور برترند و كارهاي خوبي را تاكنون براي بچه ها منتشر كرده اند مانند آستريكس، لاكي لوك و غيره...
طراحي كميك استريپ براي بچه ها بايد داراي چه ويژگي هايي باشد؟
- اصولاً مخاطب كميك استريپ، كودكان و نوجوانان هستند و آدم بزرگ ها خيلي اين رشته را مانند بچه ها جدي نمي گيرند. پس كميك استريپ براي بچه هاست و از اين رو بايد هرچه جذاب تر و شادتر و زيباتر تصويرگري شود و از سوي ديگر داستان هاي آن نيز بايد گيرا و پر از حادثه و گره هاي داستاني باشد.
انتخاب نوع كادر براي هر تصوير بايد برچه اساسي صورت بگيرد؟
- اگر تصويرگر به صورت حرفه اي به اين كار بپردازد خودش به صورت حسي و غريزي اين كادرها را پيدا مي كند.
در ايران، چند هنرمند كميك كار وجود دارند؟
- تعدادشان زياد است و نمي توانيم به طور دقيق آن ها را نام ببريم.
به نظر شما، برترين كميك كارهاي مشهور جهان كدام اند؟
«هرژه» يا همان «ژرژ رمي» با كارهايي مانند «اودرزو» با اثر «آستريكس» و «موريس» با اثر «لاكي لوك».
تاكنون براي بچه ها چه كارهايي را انجام داده ايد؟
-من به جز كشيدن كاريكاتور، هر كاري كه مي كنم براي بچه هاست و بيش تر به عنوان يك تصويرساز كودك و نوجوان و يك كميك استريپ كار شناخته مي شوم.
كدام يك از كارهايتان بيش تر مورد استقبال بچه ها قرار گرفته است؟
-سال هاي پيش در مجلات «رشد» داستان مصوري را مشغول تصويرسازي بودم كه در مورد كودكي پيامبر اكرم(ص) بود و چون اين مجلات در مدارس توزيع مي شد مسئولان مدارس متوجه شده بودند كه بچه ها آن را با علاقه پيگيري مي كنند. اما از آن جا كه اين مجلات ماهانه بود، بچه ها ناچار بودند براي خواندن بقيه داستان تا شماره بعد انتظار بكشند، پس به ناچار به سراغ كتاب درسي شان رفته، درس را جلو جلو مي خواندند. وقتي اين موضوع را به من اطلاع دادند بسيار خوش حال شدم زيرا باعث افتخارم بود كه سهم كوچكي در توجه بچه ها به زندگي پيامبر اكرم(ص) يافته بودم.
تاكنون درباره داستان هاي قرآني چه كارهايي انجام داده ايد؟
-در مورد بسياري از پيامبران داستان هاي مختلفي را كار كرده ام كه همگي با توجه به قرآن كريم بوده است. از آن جمله اند: داستان حضرت محمد(ص)، حضرت موسي(ع)، حضرت عيسي(ع)، حضرت يونس(ع)، حضرت ايوب(ع)، حضرت آدم(ع)، حضرت يوسف(ع) و...
تأثير كميك استريپ برمطالعه كودكان و نوجوانان چيست؟
-به نظر من كميك استريپ مي تواند بچه هايي را كه با كتاب قهر هستند و تنبلي شان مي آيد كتاب بخوانند، دوباره با كتاب آشتي دهد.
براي بچه هايي كه به اين هنر علاقه دارند چه توصيه اي داريد؟
-كتاب ها و مجلات كميك استريپ را با دقت بخوانند و تصاويرش را با دقت بيش تري نگاه كنند و از ديدن كارتون و فيلم سينمايي خوب هم غافل نشوند.

 



صداي پاي بهار

بهار فصلي است زيبا؛ دلنشين و پر از خاطره هاي رنگارنگ. بهار فصلي است كه هر چه از آن بگويم كم است. مي توانم به جرات بگويم كه بهار اوج وصف طبيعت است، اوج محبت است.
وقتي كه در فصل زمستان هستيم با خود مي گوييم كه زمستان را فقط و فقط به خاطر برفش و آن سپيدي خيابان ها دوست داريم . وقتي روزها و ماه ها مي گذرد و بهار مي آيد ديگر نمي تواني بگويي كه بهار را براي كدام آفرينش و زيبايي خداوند يكتا ستايش مي كني. دوست داري در واقع فصل طراوت و شادابي و زندگي دوباره است فصلي سرسبز، آرام وقتي كه در اين فصل در خيابان ها يا در گلستاني گام برمي داري فكر مي كني كه فقط براي يك لحظه تمام دنيا از آن توست و در بهشت گام برمي داري بوي خوش بهار همه جا را چون عطري دل انگيز البته طبيعي فرا مي گيرد عطري كه تا به حال در هيچ كجا به مشاممان نرسيده است.
بهار را دوست دارم چون در آن مي توان زندگي كرد، شاد بود و در واقع بهار يك هديه الهي است از طرف خداي منان براي ما بندگان قدرشناس.
بهار را دوست دارم چون به زيبايي رودخانه اي است كه مي خروشد تا زندگي كند.
بهار را دوست دارم، چون به زيبايي سخن گفتن كودكي ا ست كه براي اولين بار نام مادرش را صدا مي زند.
بهار را دوست دارم چون كه به لطيفي ابريشمي است كه مورچه اي روي آن آرام و آرام تر قدم برمي دارد .
در بهار مي توان گل برداشت مي توان گل بوييد. چون كه در بهار، زمين تمام تلاش خود را براي يك زندگي دوباره آغاز مي كند . من بهار را دوست دارم.
زهرا كاملي
مدرسه پونه رونقي منطقه 15 تهران

 



مادر

نازنينم در ازدحام پرصداي سكوت اين خانه، دغدغه بي تو بودن، شيشه نازك احساسم را تلنگر مي زند. من چه آرام روي بال هاي خيال خويش نشسته ام، هنوز انگشتانم منتظرند تا شعري باراني را برايشان بخواني، هر وقت به تو مي نگرم شور و شوقي در دلم غوغا مي كند كه گويي تولد دوباره احساس است.
اي مادر، جانم را به وسعت بخشندگي ات جلا بده و روشني ببخش. با تو زيستن بهشت زندگي من است. درختان براي اينكه سايبان تو باشند سر از خاك برمي آورند. مادر مهربان من، من معناي عشق و دوستي را در تمناي وجود تو يافتم. آبي ترين، دريايي ترين و آسماني ترين تقدس زندگيمان، دوستت دارم.
زهرا حمزه اي ازمدرسه پونه رونقي

 



خاطره سفر به عتبات عاليات ديار يار

صبح روز چهارم فروردين 1391 ساعت 11 صبح همراه خانواده ام پدربزرگ و مادربزرگ عزيزم سوار ماشين عمويم شديم تا به شهر همدان برويم. چون كاروان زيارتي ما از تهران ساعت 9 صبح حركت كرده بود و قرار بود كه ما در رستوران الوند شهر همدان واقع در ميدان كربلا همديگر را ببينيم. بعد از خوردن ناهار همراه همسفرهايمان سوار بر اتوبوس شديم و به سمت تهران حركت كرديم ساعت 11 شب به تهران رسيديم و شب را در منزلي استراحت كرديم. صبح روز بعد از خواندن نماز و صرف صبحانه باز سوار اتوبوس شديم و به مرز رفتيم پس از گذشتن از مرز وارد كشور عراق شديم. اتوبوس ما عوض شد و ما همراه يك تويوتاي نظامي به سمت نجف اشرف به راه افتاديم .روز جمعه بود كه نزديكاي بعد از ظهر رسيديم. به هتل رفتيم و وسايل خود را در اتاق هايمان گذاشتيم و غسل زيارت كرديم و براي پابوسي حرم حضرت علي(ع) به حرم رفتيم. چه حال و هوايي داشت همراه پدرم و برادرم به زيارت رفتيم. بزرگ ترها همه اشك مي ريختند و «يا علي» مي گفتند. نماز مغرب را آنجا در حرم اميرالمؤمنين خوانديم. زيارت نامه خوانديم، نماز زيارت خوانديم و روحاني گروه هم مقداري روضه خواند. من هم براي سلامتي خانواده ام و دوستان و كساني كه التماس دعا گفته بودند دعا كردم و نمازشكر به جا آورديم كه خدا زيارت امام اول مان را نصيب مان كرده بود.
سه روز در نجف اقامت داشتيم . روز ي، بعد ازخوردن ناهار آماده شديم كه به مسجد كوفه كه بيرون نجف بود برويم. ابتدا به مسجد ميثم تمار رفتيم و بعد از آن با تكبيرگويي تا خانه حضرت علي(ع) و مسجد كوفه به راه افتاديم. در آنجا مقام هاي بسياري از پيامبران بزرگ را ديديم ؛ جايگاه عبادت آنان بود. نمازي خوانديم. محراب علي(ع) را زيارت كرديم. حضرت مسلم(ع) را كه سفير امام حسين(ع) به شهر كوفه بود زيارت كرديم و بعد از آن جا به زيارت مختار رفتيم، نماز زيارت خوانديم زماني كه اعمال تمام شد ساعت 8 شب بود كه به سمت اتوبوس مان حركت كرديم . روز بعد به وادي الاسلام مقبره حضرت هود و صالح (ع)رفتيم. مزار آيت الله قاضي و رئيس علي دلواري هم در آن جا بود. صبح روز بعد به سمت كربلا حركت كرديم كه ابتدا به مسجد حنانه رفتيم جايي كه بعداز قيام عاشورا (سر مبارك حضرت امام حسين(ع) را در آن برده بودند براي رفتن به شام) آرامگاه كميل بن زياد نخعي را زيارت كرديم و يكي از ياران حضرت علي(ع) به نام رشيد هجري و پس از طي مسيري طولاني دو طفلان مسلم بن عقيل يعني محمد و ابراهيم كه در 25 كيلومتري كربلا واقع شده را زيارت كرديم و بعدازمدت كوتاهي به شهر كربلا رسيديم به زيارت حضرت ابوالفضل و زيارت امام حسين(ع) و 72 تن از ياران باوفايش رفتيم چه صفايي دارد بين الحرمين! بايد آن جا باشيد تا آن حال و هوا را درك كنيد. از ساعت 4 تا 9 شب درحرم به زيارت و نيايش و راز و نياز با امام عزيزمان كه آرزوي «هر ايراني» مسلمان است پرداختيم.
در شهر كربلا به زيارت قتلگاه و حبيب ابن مظاهر كه داخل حرم امام حسين(ع) است ، رفتيم و روز ديگر به تل زينبيه و خيمه گاه رفتيم. دقيقا روز تولد حضرت زينب (س)بود. ان شاءالله خدا نصيب همه عاشقان اهل بيت كند. به كف العباس محل قطع شدن دو دست حضرت عباس(ع) رفتيم ولي متأسفانه سامرا و كاظمين ما را نبردند و از زيارت چهار امام معصوم محروم مانديم. ولي از آقا امام حسين(ع) خواستيم كه بار ديگر اين سفر را نصيب مان كند تا آنان را زيارت كنيم.
روز پنج شنبه صبح از كربلا خارج شديم و به سمت ايران حركت كرديم. هنوز اتوبوس مسيري نرفته بود كه همه دلتنگ شده بوديم و كوچك و بزرگ، زن و مرد همه گريان و اشك ريزان بودند.
مهدي عباسي
كلاس چهارم دبستان شهيدچمران تهران

 



آشنايي با ورزش ها (26)
گلف؛ ورزش خانوادگي اشراف

وحيد بلندي روشن
مقدمه
رشته گلف با پرتاب يك توپ از نقطه آغاز بازي به درون يك سوراخ كه به وسيله يك يا چند ضربه پياپي و برطبق قوانين مشخصي صورت گرفته باشد، انجام مي پذيرد. بازي گلف يكي از پرطرفدارترين بازي ها در كشورهاي غرب به حساب مي آيد.
هدف عمومي بازيكنان گلف اين است كه چطور ضربات با ارزشي را ذخيره و حساب ضربات خود را پايين نگه دارند. چرخش صحيح و چوب گيري خوب، اصول بازي موفق است. يك بازيكن تمام عيار بايد داراي چهار خصوصيت اصلي باشد:
وجود حداكثر اكسيژن و نور طبيعي در محل بازي گلف به ارگانيسم بدن اين اجازه را مي دهد كه كليه دستگاه هاي حياتي به خوبي انجام وظيفه نموده و در اين حالت طبيعتا قدرت انديشه و تصميم گيري به مراتب بيشتر از زمان ها و مكان هاي ديگر است.
ورزش گلف يك ورزش خانوادگي محسوب مي شود و تمام اعضاي خانواده مي توانند بدون هيچ گونه محدوديتي به تمرين گلف بپردازند، زيرا پوشش لباس ورزشكاران اين رشته به طور كاملا مطلوبي مي باشد .
¤لباس گلف براي راحتي حركت بدن و از جنس مخصوص درست شده است.
تاريخچه گلف جهان
¤نشانه هاي اوليه رشته ورزشي گلف به سال 1413 در اسكاتلند برمي گردد. در آن زمان اين رشته مختص شاهزاده ها و درباريان بود. درسال 1503 و پس از يك توقف حدودا 50 ساله بازي گلف براي همه آزاد شد.
¤ اولين باشگاه گلف جهان درسال 1754 در سنت اندروز اسكاتلند تاسيس شد.
¤ واژه «گلف» به معناي باشگاه است.
تاريخچه گلف ايران
حدود سال 1304 همزمان با ورود دولت هاي استعمارگر خارجي به منظور كشف و استخراج نفت در مناطق نفت خيز جنوب كشور اين ورزش وارد ايران شد.
¤ در تهران نيز اين رشته به صورت اختصاصي و در مجموعه ورزشي انقلاب از سال 1340 انجام شد.
پس از انقلاب شكوهمند اسلامي تمامي علاقه مندان بدون هيچ گونه محدوديتي بازي گلف را آغاز نمودند و اين علاقه مندي باعث گرديد تشكيلات ورزش گلف كشور از ارديبهشت سال 1370 در قالب يك كميته آغاز به كاركرد و با توسعه فعاليت هاي خود رسما به عنوان فدراسيون گلف جمهوري اسلامي ايران معرفي و در ليست فدراسيون هاي رسمي كشور قرار گرفت.
اين فدراسيون در سال1996 ميلادي به عضويت شوراي جهاني گلف درآمد و در سال هاي اخير با كنفدراسيون گلف آسيا و اقيانوسيه نيز مرتبط شده است.
¤ در سال 1383 حدود 200 گلف باز در ايران مشغول به بازي بودند و هم اكنون تعداد بازيكنان به 15هزار نفر رسيده است. در بخش قهرماني نيز ليگ گلف در دو گروه پيشرفته و نيمه پيشرفته با حضور 12 تيم برگزار مي شود.
¤ تيم ملي گلف بانوان ايران از سال 1380 آغاز به كار كرده و دوره هاي مسابقه انتخابي براي تيم ملي نيز ميان گلف بازان شهرهاي گوناگون ايران انجام شده است.
زمين گلف
زمين گلف حدود 30 تا 40هزار مترمربع وسعت دارد. براي بازي گلف كفش ويژه ميخ داري نياز است تا به هنگام ضربه زدن پاي بازيكن نچرخد. زمين استاندارد گلف داراي 18حفره است. فاصله حفره ها از نقطه شروع و از يكديگر متفاوت بوده و معمولاً بين 100 تا 600 يارد متغير هستند كه در اين فواصل موانع گوناگوني از قبيل موانع آبي و شنزار و چمنزارهاي بلند و پرپشت طراحي و گنجانده شده است.
قوانين و نكات
محوطه شروع: محوطه اي مسطح با چمن درو شده و كوتاه كه اولين ضربه از اين محوطه بازي مي شود.
محوطه موانع: اين موانع در مسير حفره ها طوري طراحي شده اند كه هر يك از مسيرها را به طور متفاوتي مشكل و رقابت برانگيز مي كند.
محوطه عادي زمين: اين محوطه تمام مسير از نقطه شروع تا حفره را دربر مي گيرد و در اطراف مسير محوطه هائي از چمن هاي پرپشت و درو نشده وجود دارد.
¤ موانع بي اثر: اشياء طبيعي مانند سنگ ها، برگ ها، و سرشاخه ها مشروط به اين كه آزاد باشند، درگير در خاك يا چمن نباشند، روييده نباشند، تعبيه و محكم نشده باشند و به توپ گير نكرده باشند، موانع بي اثر تلقي مي شوند.
¤ موانع: اشياي ساخت دست انسان به استثناي اشيايي كه «اوت آو باند» را معلوم مي كنند.
¤ آب پيش بيني نشده: هر انباشتگي موقت و گذري آب در مسير مسابقه كه قبل يا بعد از اين كه بازيكن در پشت توپ قرار بگيرد قابل ديدن باشد.
¤ زمين تحت تعمير: شامل هر قسمت از مسير مسابقه است كه توسط هيئت بررسي مشخص شده باشد.
¤ گرين: محوطه اطراف حفره را گرين مي گويند و داراي چمن يكدست و كوتاه شده اي است.
¤ پاتينگ گرين: منطقه اي مخصوص است براي غلتاندن و داراي حفره اي است.
¤ اوت آو باند: زميني است كه بازي در آن ممنوع است، به عبارت ديگر جزء مسابقه نيست.
¤ حفره: قطر حفره 5/4اينچ (43/11سانتيمتر) و عمق آن حداقل 4اينچ (16/10سانتيمتر) است.
¤ چوب پرچم: پرچم براي مشخص كردن مكان حفره در آن گذارده مي شود و معمولاً رنگ آن قرمز است.
¤ چوب هاي گلف: اصولاً سه نوع چوب گلف وجود دارد: چوبي، آهني، پاتر، بر حسب اينكه شات داراي چه خصوصياتي باشد براي زدن آن نوع چوب ازنظر بلندي دسته و زاويه صفحه فرق مي كند. هرچه زاويه صفحه بيشتر باشد ارتفاع شات بيشتر خواهد بود. به اين زاويه اصطلاحاً لافت چوب مي گويند.
«ست كامل گلف شامل14 عدد چوب، چهارعدد وود، 9عدد آهن و يك عدد پاتر است.
¤توپ: توپ گلف از لاستيك با روكش خارجي پلاستيكي ساخته شده و سطح آن براي دقت نشانه روي و برد بيشتر داراي شيارهايي مخصوص است.
¤لوازم جانبي: ساك هاي گلف در اندازه و وزن هاي متفاوت و با جنس هاي گوناگون وجود دارد.
¤پايه توپ: پايه توپ براي ضرباتي است كه بازيكن مي تواند اولين بار ضربه هر حفره را از روي آن شروع كند. ديگر لوازم گلف عبارتند از: علامتگذاري محل توپ، چتر.
علامتگذاري محل توپ: در روي گرين و در جاي توپ بازيكن به طور موقت قرار مي گيرد.
چتر: همراه داشتن يك چتر گلف، اغلب براي بازيكن بسيار سودمند واقع خواهد شد.
ساير نكات
¤بازي ها به صورت انفرادي، دو نفره، سه نفره و نهايتاً چهار نفره انجام مي شود. اساساً دو نوع بازي متفاوت وجود دارد يكي رقابت هاي ضربه اي و ديگري بازي هاي مسابقاتي.
¤هنگام آماده شدن بازيكن تا پايان سونينگ بايد نزديك بازيكن نشد و صحبت و حركت نباشد.
¤ تا زماني كه گروه جلويي از مسير خارج نشده بازي شروع نمي شود.
¤هدف بازي: هدف بازي انداختن توپ به ترتيب در حفره هاي 18گانه با استفاده از چوب هاي متفاوت و زدن كمترين تعداد ضربات مي باشد.
فوايد ورزش گلف
1- به دليل وجود چمنزار و درختان باعث آرامش دروني مي شود.
2- وجود حداكثر اكسيژن و نور طبيعي و عملكرد بهتر دستگاه هاي حياتي.
3- امكان انجام اين ورزش از سنين كودكي تا كهنسالي.
4- فعاليتي بسيار مناسب براي كهنسالان.
5- طي مسير در ورزش گلف همراه با انگيزه و هدف است.
6- افزايش كيفي دقت و مهارت.
7- زدن ضربه مطلوب در ورزش گلف نياز شديد به هماهنگي عصبي و عضلاني همراه با تمركز مطلوب دارد.
8- اصولا ورزشكاران گلف را داور همراهي نمي كند و قضاوت به عهده ورزشكاران است.
9- يك ورزش خانوادگي محسوب مي شود.
پنج توصيه مهم براي ورزشكاران گلف
1- اول، قبل از اينكه از خانه خارج شويد، به اندازه كافي به بدنتان سوخت رساني كنيد.
2- توصيه دوم اين است كه قبل از شروع بازي بايد به اندازه كافي خود را گرم كنيد.
3- حتي قبل از ترك منزل مقدار زيادي آب مصرف كنيد.
4- در طول بازي به طور مداوم حركات كششي انجام دهيد.
5- در هنگام بازي، غذايي سرپايي بخوريد.

 



جمله ها و نكته ها

1) نماز، مظهر تسليم مطلق به پيشگاه ذات اقدس الهي است.
2) قرآن كريم نوري است كه با هدايتهاي جامع و كاملش، مانع از سقوط و انحراف بني آدم مي شود.
3) كار و تلاش مصداق تحقق و شكوفايي خدمت به مردم و اداي احترام به قانون و عدالت اجتماعي است. و طبق آيه شريفه قرآن كريم: «براي انسان جز سعي و كوشش بهره اي نيست!»
4) ولايت فقيه پرچمدار، احياگر و حافظ حركت مقدس انبياء عظام و حضرات معصومين عليهم السلام- تا زمان ظهور حجت خدا -حضرت قائم آل محمد(ص)-برخلق، است.
5) دعا سلاحي است كه هيچ قدرتي توان مقابله با آن را ندارد.
6) برقراري صلح بين طرفين يك نزاع، زايل كننده آتش كينه و خشم است اما جانبداري يك طرفه شعله ور كننده اين آتش است.
7) خشم غيرمقدس خصلت نامعقول، راه بي مقصد و سرانجامش ندامت است.
8) حيله گري و دروغ مظهر ترس و نفاق است و خداوند هم در كمينگاه مكاران ظالم است.
9) لحظات عمرمان- برخلاف تولد دوباره طبيعت در بهار- در حال خزان شدن است، پس با غنيمت شمردن آن، باعث عدم حسرت در روز رستاخيز شويم.
سليمان بلغاري

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14