(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 7 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20193 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جناب معاون! شما مردود شديد يا ...؟!
بحث داغ هدفمندي يارانه ها در مجلس فاز دوم فعلاً اجرا نمي شود
خارج از دستور
امانت هاي الهي ومسئوليت ما (1)
توكلي: آيت الله مهدوي، آيت الله مصباح و آيت الله يزدي سرمايه هاي ملي ما هستند
لهستان نقشه قديمي خليج فارس را به ايران اهدا مي كند
دريادار فدوي: تحريم هاي نفتي اخير ايران آمريكا و متحدانش را رسوا كرد
شهادت 4 نيروي سپاه در درگيري با تروريست هاي پژاك در پاوه



جناب معاون! شما مردود شديد يا ...؟!

سعيد مستغاثي
وقتي جمعه شب شاهد بودم، پس از گذشت 33 سال از پيروزي انقلاب اسلامي يك دلسوخته انقلاب با همه توان علمي و ديني خود، در مهم ترين رسانه تصويري نظام جمهوري اسلامي و در تنها برنامه سينمايي آن (برنامه هفت)، مي خواست ثابت كند كه گفتمان انقلاب بايستي بر فضاي سينماي ايران حاكم باشد و نه گفتمان غرب گرا و ضداسلامي، ناخودآگاه دلم گرفت. شايد از همين روست كه مبتذل ساز مشهور اين سينما به دليل اينكه فيلم مستهجنش مورد اعتراض برخي از بابصيرت ترين امامان جمعه و خطباي جماعت قرار گرفته، به مظلوم نمايي روي آورده و آنان را بي تقوا و قانون گريز و خارج از عدالت مي خواند، انتقاد به نمايش برخي از فيلم هاي ضد ارزشي را خارج از حيطه نمازجمعه دانسته (حتما از نظر ايشان در نمازجمعه فقط بايستي احكام شخصي گفت و اصلا كاري به امور اجتماعي و سياسي نبايد داشت!) و بعد هم به دلائل و براهين پيش پاافتاده و نخ نما شده روي مي آورد كه مثلا:
- در خانواده اي متولد شده كه از سابقون انقلاب بوده پس حالا مي تواند همه ارزش هاي اين انقلاب را زير علامت سوال ببرد!
- در خانواده اي رشد كرده كه تا پيش از انقلاب تماشاي تلويزيون را حرام مي دانسته (غافل از اينكه آن به اصطلاح فيلمساز فراري سازنده توبه نصوح و سكس و فلسفه و فرياد مورچه ها هم پيش از انقلاب نه تنها در منزل، راديو و تلويزيون نداشته بلكه به قول خودش اگر از جايي عبور مي كرده كه حتي صداي موسيقي به گوش مي رسيده، گوش هاي خود را مي گرفته!!)
و شايد به دليل همين دور افتادگي سينماي ايران از گفتمان انقلاب اسلامي، به اصطلاح فيلمساز ديگري كه فيلمش در توهين به عزاي حسيني و هيئت هاي عاشورايي است، همان ائمه جمعه (كه اولين شرط انتصابشان عدالت است) را مورد اهانت قرار داده و به دور از عدالت و انصاف معرفي نموده و پس از آن مي خواهد همه نگاتيوهاي فيلمش را آتش بزند (باز هم در اين مورد از آن فيلمساز فراري عقب تر است، چون او زماني مي خواست براي قيل و قال هاي مثلا معترضانه، خودش را به آتش بكشد!!!)
اما بعد از اينكه ائمه جمعه و جماعات به وظيفه شرعي خود عمل كرده و در مقابل اشاعه ابتذال و بي اخلاقي و وهن دين ايستادند و سپس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز با آنان همداستان شد و گروه هاي بسياري از مردم مسلمان هم مخالفت خويش را با نمايش اينگونه فيلم ها ابراز داشتند (به جز خيل عظيمي كه به خاطر ترويج همين ضد ارزش ها و بي اخلاقي ها سالهاست عطاي سينما را به لقايش بخشيده اند)، حالا جناب معاونت محترم سينمايي به قول خودشان سكوت را شكسته اند و همان توهين ها و افتراها را خطاب به ائمه جمعه و مردم انقلابي تكرار كرده و آنها را خواص ناآگاه و مردود شده خواندند!! جل الخالق!!!
چرا از نظر جناب معاون اين خواص (كه البته تعدادشان را مي توان از نمازهاي پرشكوه جمعه و راهپيمايي هايي مانند 22 بهمن حدس زد) مردود شدند؟ چون به فيلمي معترض بودند كه عزاي حضرت سيدالشهداء(ع) را مضحكه مي كند؟ چون فيلمي را برنتابيدند كه احكامي همچون امر به معروف و نهي از منكر را با افه هاي شبه روشنفكري نفي مي كند؟ يا چون از اينكه در فيلمي شرع و احكام دين را در مقابل اخلاق قرار داده، ناراحت شده اند؟
اشكالي ندارد، اين دسته از فيلم ها هم ساخته شود. اين ها كه اساسا محلي از اعراب ندارند و از اهانت هاي سازمان يافته تر از اينها هم نه بر جبين اسلام و نه بر تارك انقلاب و نظام گردي ننشيند.
مگر دهها شبكه و كانال ماهواره اي نمي گويند و هتاكي نمي كنند و مضحكه نمي نمايند؟ بگذار هر چه مي خواهند بگويند و بسازند ولي نه از كيسه بيت المال و نه با پول و از جيب ملت.
ملتي كه وقتي امامشان در مقابل اهانت به لايحه قصاص آيه استرجاع را خواند و اهانت كنندگان را محكوم به ارتداد دانست، سر از پا نشناختند و به خيابانها آمدند. اما امروز با پول آنها و از سرمايه ملي، دهها فيلم ساخته مي شود كه نه فقط محكمات قرآني مانند قصاص كه بسياري از احكام و ارزش هاي ديني و اسلامي را به سخره مي كشد.
ملتي كه وقتي فتنه گران به عزاي عاشورايشان بي احترامي كردند، در 9 دي 1388 حماسه اي آفريد كه هنوز رسانه هاي بيگانه از آن ابراز وحشت مي كنند و اعتراض و انتقاد امروزشان به هتك عاشورا و عزاي اباعبدالله الحسين(ع) در سينماي ايران از همان جنس است. آنگاه حضرات مبتذل ساز، اين اعتراضات غيرتمندانه ديني را با آشوب و اغتشاش فتنه گران 88 مقايسه مي كنند!!
ملتي كه به قول خود جناب معاون (در سخنراني مراسم اختتاميه سي امين جشنواره فيلم فجر)، جايي در ميان توليدات سال گذشته سينماي ايران و جشنواره فيلم فجر نداشتند.
بايد به جناب معاون گفت كه متأسفانه شما مردود شديد كه نه تنها براي ملت غيور و مسلمان ايران در ميان توليدات سينمايي تان جايي باز نكرديد، بلكه اعتراض آنها را نيز برنتابيديد و عملشان را سوءاستفاده از نام شهداء و ارزش ها جلوه داديد.
شما عليرغم آن سخن صريح تان در اختتاميه جشنواره فيلم فجر گفتيد: «... مردمي كه در بيست و دوم بهمن در راهپيمايي شركت كردند، كجاي اين سينما هستند؟...»
امروز همان سينماي بدون مردم را «درخشان» مي خوانيد، براي توليدات مبتذل و مستهجن، پروانه ساخت و نمايش صادر مي كنيد، در جشنواره فيلم و دهه مبارك فجر انقلاب اسلامي آنها را به نمايش درمي آوريد و تمام قد ازشان دفاع مي كنيد. همان توليداتي كه سال گذشته در مناظره تلويزيوني شبكه دو، مدعي شديد زخم هاي كهنه اي بوده اند و شما فقط رويشان را باز كرديد تا بوي تعفن آن را همه متوجه شوند!!
جناب معاون، آيا شما مردود نشده ايد كه به جاي درمان آن به قول خودتان زخم ها، فقط رويشان را باز كرديد و اجازه داديد كه به ساير بخش هاي پيكر سينماي ايران نفوذ كنند و متأسفانه امروز بوي تعفن آن زخم هاي كهنه، همه فضاي سينماي ايران را پر كرده است!!
واقعاً اين چه استدلالي است كه همه اعضاي شوراي پروانه نمايش را مورد تاييد نظام مي دانيد؟ نكند خود را برابر با نظام دانسته و هر عملتان را مترادف انقلاب و نظام به حساب مي آوريد؟ اگر چنين است پس آن اعتراضاتي كه در زمان مسئوليت وزير فراري ارشاد به فيلم ها و توليدات سينماي ايران داشتيد، چه مي شود؟ يعني شما به نظر اعضاي شوراي پروانه نمايش آن دوران و وزير وقت مورد تاييد نظام اعتراض كرده بوديد؟ در اين صورت تمامي اعتراضات و انتقادات به بازرگان و بني صدر و قطب زاده و... مردود است، چون بالاخره آنها هم زماني مورد تاييد نظام بوده اند!!!
اين چه استدلالي است كه به معترضان گفته ايد، اگر مي توانند فيلمنامه خودشان را بياورند و اگر نمي توانند كاري با سينما نداشته باشند و بگذارند اهالي سينما كار خودشان را بكنند؟
اولاً كه همان جشنواره عمار سال گذشته نشان داد بسياري از همين جوانان انقلابي، توانايي ها و استعدادهاي فراواني در سينما و از قضا فيلمنامه نويسي دارند ولي متأسفانه باندبازي هاي پيچيده درون سينما (كه خود جناب معاون هم در جريان آنها هستند) مانع از حضور اين جوانان در عرصه حرفه اي سينما شده است.
ثانياً منطق شما مثل اين است كه فرضاً جنابعالي به خاطر فاجعه شهري چند روز پيش تهران (پس از بارش باران و تگرگ) به شهرداري معترض شويد و شهرداري به شما بگويد اگر مي تواني خودت آبراهه هاي شهر را باز كن و اگر نمي تواني، حرف نزن و بگذار شهرداري كار خودش را بكند!!!
جناب معاون سينمايي بخشي از سخنان مقام معظم رهبري در اول فروردين امسال را نقل كرده اند كه توصيه به قانون گرايي داشته اند اما دنباله اين بيانات را ناديده گرفته اند كه حضرت آقا گفتند: «حالا اين حرف من بهانه اي نشود براي اينكه يك عده اي بروند جوانهاي انقلابي را به عنوان جوانهاي تند، مورد ملامت و شماتت قرار بدهند؛ نه، من همه جوانهاي غيور كشور را، جوانهاي مؤمن انقلابي كشور را فرزندان خودم مي دانم و پشت سر آنها قرار مي گيرم؛ من از جوانان انقلابي و مؤمن و غيور حمايت مي كنم...»

 



افزايش تورم نگراني مشترك دولت و نمايندگان
بحث داغ هدفمندي يارانه ها در مجلس فاز دوم فعلاً اجرا نمي شود

اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها با حضور مسئولان و وزيران اقتصادي دولت در جلسه علني روز سه شنبه مجلس مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
در اين جلسه كه محمدرضا فرزين دبير ستاد هدفمندسازي يارانه ها، محمد نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و نيز وزراي جهاد كشاورزي و صنعت و معدن نيز حضور داشتند الياس نادران نماينده مردم تهران و عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي طي سخناني درباره نحوه اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها اظهار داشت: با توجه به تصميم دولت براي اجراي فاز دوم قانون يارانه ها مكاتباتي صورت گرفت و ملاقات هايي انجام شد كه منجر به متوقف شدن اجراي فاز دوم شده است.
اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: حساسيت مجلس درباره اجراي فاز دوم قانون يارانه ها، از ناحيه عوارض تورمي آن است كه به نظر مي رسد انحراف نسبت به اجراي جامع قانون وجود دارد و از اين جهت حساسيت بيشتر مي شود؛ گراني ها فشاري را بر طبقات مختلف مردم وارد مي كند ولي به استناد گزارشات كارشناسي انجام شده، وقتي اعلام مي كنند تورم 20 درصد است، تاثير اين 20 درصد به طور واقعي در دهك هاي درآمدي پايين جامعه، بيش از دو برابر است و در حاليكه عموما كالاهاي مصرفي دهك هاي پايين جامعه، جزو كالاهاي ضروري هستند.
نادران با بيان اينكه طبقات پايين جامعه امكان انتقال اين فشار را به طبقات بالايي ندارند، تصريح كرد: بيش از دو برابر متوسط افزايش قيمت ها، اثر واقعي بر زندگي طبقات پايين جامعه مي گذارد، يعني 40 درصد ارزش درآمد گروه هاي پايين درآمدي، از بين مي رود؛ به عنوان مثال وقتي خانواري در دهك پايين جامعه ماهانه 300 هزار تومان درآمد داشته باشد و 200هزار تومان يارانه نقدي دريافت كند، متوسط افزايش قيمت ها نيز 20 درصد باشد، اين خانوار 40 درصد قدرت خريد خود را از دست مي دهد يعني همان 200 هزار تومان يارانه نقدي دريافتي.
نادران ادامه داد: حساسيت مجلس از اين جهت است و در اين شرايط، كل يارانه دريافتي از سبد خريد آن خانوار خارج مي شود، دولت بايد يارانه هاي پنهان را به صورت عادلانه توزيع كند و اين اقدام نيز بايد از ناحيه اصلاح قيمت ها انجام شود؛ اصلاح قيمت ها نيز بايد به صورت تدريجي و ظرف مدت 5 سال انجام شود.
اين نماينده مجلس بر همين اساس يادآور شد: قرار بود دولت فقط از مابه التفاوت فروش حامل هاي انرژي، كسب درآمد كند و همين درآمدها را هزينه كند در حاليكه از اين ناحيه چندين تخلف صورت گرفته و آثار تورمي افزايش قيمت ها را تشديد كرده است البته دولت در واكنش به افزايش قيمت گازوئيل، عقب نشيني كرد كه اقدام خوبي بود اما دولت از سرفصل هايي برداشت داشته كه اجازه آن را نداشته است، مانند استقراض از بانك مركزي كه مجموعا مبلغي بالغ بر 12 هزار ميليارد تومان شده است.
اين نماينده تهران در خانه ملت همچنين با بيان اينكه حركت سينوسي نرخ تورم در حال حاضر به يك حركت يكنواخت صعودي تبديل شده است، توضيح داد: ما از دولت تقاضا داريم كه قانون يارانه ها را طي 5 سال اجرايي كند و امسال به افزايش قيمت ها دست نزند و به مر قانون عمل كند و آنچه حاصل مي شود، طبق قانون بين مصرف كننده و توليدكننده و دولت توزيع كند.
يوسف نژاد: بخش توليد نمي تواند قيمت ها را پايين نگه دارد
علي اصغر يوسف نژاد عضو هيئت رئيسه كميسيون صنايع و معادن مجلس تاكيد كرد كه وقتي قيمت تمام شده تغيير يابد، چطور مي توانيم از توليد انتظار داشته باشيم قيمت هاي خود را در حدي كه دولت مي خواهد، پايين نگه دارد.
نماينده مردم ساري و سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: قرار بود با اجراي قانون يارانه ها، مصرف انرژي در كشور منطقي شده و از قاچاق كالا جلوگيري شود، مقرر بود قيمت ها اصلاح شود و رقابت پذيري در كشور افزايش يابد اما در عمل به آنچه مي خواستيم، نرسيديم.
اين نماينده مجلس در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: صنعتي كه 30 سال است با روش هاي قديمي طراحي، تدوين و تنظيم شده، نمي تواند با سرعت ظرف دو سال با روش هاي نوين خودش را تطبيق دهد. چطور مي توانيم از توليد انتظار داشته باشيم قيمت هاي خود را در حدي كه دولت مي خواهد، نگه دارد عليرغم آنكه قيمت هاي تمام شده تغيير يابد.
مصباحي مقدم: هدفمندي يارانه ها نقدينگي 55 هزار
ميلياردي ايجاد كرد
غلامرضا مصباحي مقدم نماينده مردم تهران و رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي در مجلس شوراي اسلامي نيز در جريان بررسي نحوه اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه ها در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به آثار و بركات مثبت اجراي اين قانون اظهار داشت: پيشنهاد دولت در لايحه هدفمندي يارانه ها اين بود كه سهم حمايت از توليد را 15 درصد قرار دهيم كه مجلس با بررسي هاي خود اين سهم را صد در صد بالا برد و پيشنهاد دولت را از 15 درصد به 30 درصد افزايش داد.
مصباحي مقدم در ادامه با بيان اينكه در چند ماه اخير افزايش بي رويه قيمت كالاهاي داخلي را داشتيم، گفت: هم آمارهاي داخلي و هم آمارهاي بين المللي نشان مي دهد كه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها علاوه بر اينكه خوب بوده اما سبب تشديد ركورد و افزايش قيمت هاي كالا ها شده است.
وي همچنين گفت: در ابتداي اجراي اين قانون پيش بيني 40 هزار ميليارد تومان نقدينگي مي شد كه ما چاره اي نداشتيم و سهم توليد را كاهش داديم اما پس از اجرا با توزيع پول به حساب خانوارها، تقاضاها افزايش يافت و همچنين دولت با استقراض پول از بانك مركزي سبب شد تا 55 هزار ميليارد تومان نقدينگي جديد ايجاد شود كه پس از ايجاد اين نقدينگي تقاضا افزايش يافت اما عرضه افزايش پيدا نكرد كه همين موضوع سبب بالا رفتن قيمت ها شد.
مصباحي مقدم در پايان سخنان خود پيشنهاد كرد براي رفع مشكلات ايجاد شده از اجراي قانون هدفمندي دولت با تعامل و احتياط عمل كنند، همچنين كميته اي بين دولت و مجلس تشكيل و بر اين تخلفات دولت در اجراي فاز اول اجراي قانون رسيدگي كنند همچنين دولت از توليد حمايت كرده و كاري كند تا هزينه هاي توليد كاهش يابد و مردم را نسبت به مصالح و منافع اجراي قانون يارانه ها توجيه كند.
وي همچنين در خصوص تخلفات دولت در اجراي فاز نخست قانون هدفمند كردن يارانه ها گفت: در 15 ماه اجراي اين قانون، 13 مورد تخلف را در خصوص دولت داشتيم كه گزارش اين تخلفات در كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي احصا كرديم و اين گزارش به دست هيئت رئيسه داده شده تا در دستور كار قرار گيرد.
قوامي: منابع حاصل
از فاز دوم هدفمندي
بايد به توليد اختصاص يابد
هادي قوامي نماينده مردم اسفراين و عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي نيز در اين جلسه طي سخناني درباره نحوه اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها اظهار داشت: با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، حداقل 20 ميليارد دلار صرفه جويي در مصرف انرژي انجام شده است.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با ذكر اين نكته كه با شيوه فعلي، به بخش صنعت كشور آسيب وارد مي شود، گفت: بايد به اقتصاد توليدي در كشور بيشتر توجه كنيم تا به اقتصاد توزيعي، چرا كه در واقع اصل قانون هدفمندي يارانه ها با شيوه فعلي اجراي آن، زير سوال مي رود.
قوامي در خاتمه يادآور شد: موسسات پولي نيز تاكيد دارند كه در فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها بايد به بخش توليد و صنعت بسيار بيشتر توجه شود و منابع حاصل از اجراي فاز دوم هدفمندسازي يارانه ها، بايد به بخش توليد اختصاص يابد.
رجايي: اگر يارانه بخش كشاورزي پرداخت نشود
با اجراي فاز دوم مخالفم
عباس رجايي رئيس كميسيون كشاورزي مجلس نيز گفت: بايد به صورت نقدي و هدفمند به بخش كشاورزي يارانه دهيم و اگر چنين نشود، مخالف اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه ها هستم.
نماينده مردم اراك طي سخناني درباره نحوه اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها، اظهار داشت: متاسفانه گام هاي جدي در راستاي اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها براي بخش كشاورزي برداشته نشده است، نوع مسائل حوزه كشاورزي با حوزه صنعت و خدمات متفاوت است چرا كه در حوزه كشاورزي ما با موجود زنده سر و كار داريم و اگر توجهي به اين بخش نشود، اصل موضوع نابود مي شود.
حسيني: فاز دوم هدفمندي نبايد به گام نهايي تبديل شود
سيدعماد حسيني نماينده مردم قروه و سخنگوي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي نيز درباره نحوه اجراي فاز دوم فانون هدفمندسازي يارانه ها، اظهار داشت: دولت بايد قيمت برق را به صورت قيمت هاي ترجيحي اعمال كند در حالي كه هم اكنون خانوارهايي كه از ميزان برق بيشتري استفاده مي كنند، با خانوارهايي كه از ميزان برق كمتري استفاده مي كنند، يكي هستند.
سخنگوي كميسيون انرژي مجلس در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اينكه بايد هدفمندي يارانه ها را به صورت يك سياست قيمت در نظر بگيريم، تصريح كرد: انتظار مجلس و قانون يارانه ها اين است كه گام دوم اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها به گام نهايي تبديل نشود از تورم و ركود اقتصادي جلوگيري شده و نقدينگي در كشور نيز كنترل شود.
توكلي: گراني ها به گوجه فرنگي نارمك هم رسيده است
همچنين احمد توكلي نماينده مردم تهران و رئيس مركز پژوهش هاي مجلس نيز با بيان اينكه اعتراض مردم از تورم و گراني ها بسيار شديد است، گفت: آنقدر اين تورم و گراني زياد شده كه به گوجه فرنگي نارمك هم رسيده و صداي دولتي ها نيز از اين گراني ها درآمده است.
اين نماينده تهران با اشاره به گزارش وزير اقتصاد در خصوص ميزان نقدينگي كه بين مردم تقسيم شد، گفت: تا بهمن ماه سال گذشته كه حدود 14 ماه از اجراي قانون مي گذشت، طبق گزارش وزير اقتصاد حدود 45 هزار ميليارد تومان صرف اين كار شده است در حالي كه قرار بود با گران كردن حامل هاي انرژي دولت درآمد كسب كند و همان درآمد را بين سه بنگاه اقتصادي توليد، خانوار و دولت پخش كنيم لذا اگر دولت اين كار را مي كرد، نقدينگي تغييري نداشت گرچه به دليل تغيير روش مصرف كنندگان برخي كالاها اندكي گران مي شد اما تغيير نقدينگي و فشار تقاضاي موثر بالا نمي رفت.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن نيز در جلسه روز سه شنبه مجلس گفت: در حال حاضر در شرايطي به سر مي بريم كه هزينه هاي توليد هركدام به دليلي افزايش پيدا كرده است.
نهاونديان ادامه داد: اصلاح سيستم بانكي و مالياتي از جمله ديگر مواردي است كه بايد در طرح تحول اقتصادي مورد توجه قرار بگيرد.
نهاونديان گفت: در حال حاضر در شرايطي به سر مي بريم كه هزينه هاي توليد هركدام به دليلي افزايش پيدا كرده است؛ هزينه مالي به دليل افزايش سود سپرده ها به هزينه دستمزد و مواد اوليه نيز به جهت افزايش قيمت ارز جهش داشته است و اگر حامل هاي انرژي هم افزايش پيدا كند، هزينه هاي توليد هم بالا مي رود.
رئيس اتاق بازرگاني خاطرنشان كرد: برخورد تعزيراتي در اين رابطه به تنهايي كارساز نيست، البته بايد با گراني ها مقابله شود.
محمدرضا فرزين دبير ستاد هدفمندسازي يارانه ها نيز طي سخناني درباره نحوه اجراي فاز دوم قانون يارانه ها در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مديريت انرژي براي صرفه جويي و كند شدن نرخ رشد مصرف انرژي در كشور را هدف اول اجراي قانون يارانه ها دانست و تصريح كرد: برقراري عدالت دومين هدف اين قانون بود تا روش پرداخت يارانه در كشور تغيير يافته و عادلانه شود و سهم اغنيا كه بيش از سهم فقرا بود، اصلاح شود و سهم فقرا افزايش يابد.
دبير ستاد هدفمندسازي يارانه ها توجه به بخش توليد را سومين هدف اجراي قانون يارانه ها دانست و متذكر شد: با توجه به اينكه قرار بود در اجراي قانون يارانه ها قيمت حامل هاي انرژي اصلاح شود، اين مسئله در دوره اي باعث مي شد در حوزه انرژي و داخلي، روي توليد تاثيرگذار باشد و 2 نگراني از اين جهت وجود داشت كه يكي نگراني از تورم بود و نگراني بعدي آثار منفي از افزايش قيمت حامل هاي انرژي و تاثير آن بر بخش توليد بود كه البته اين نگراني ها نيز جزء ذات اجراي قانون يارانه ها بود.
وي گفت: زماني كه اجراي قانون يارانه ها را آغاز كرديم، تورم نقطه به نقطه برابر با 8/12درصد بود و در بهمن ماه به 2/18درصد رسيد و در خردادماه به 31/22درصد افزايش يافت و در تيرماه به 06/21درصد كاهش يافت. يعني بعد از 6 ماه اصلاح قيمت حامل هاي انرژي، تاثير خود را روي شاخص گذاشت.
مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت نيز طي سخناني در خصوص نحوه اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها گفت: وزارت صنعت از مسير هدفمندي يارانه ها مبلغ 3 هزار ميليارد تومان دريافت كرد كه هزار ميليارد تومان آن را با نرخ سود چنددرصدي تسهيلات ارائه داد و 400 ميليارد تومان را نيز يارانه بلاعوض داد و براي توليد صنعتي حامل هاي انرژي و سوخت و برق نيز به صورت تعويضي قيمت هايي داده شد.
صادق خليليان وزير امور جهاد كشاورزي نيز در سخناني به ارائه گزارشي از روند اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در صحن علني مجلس پرداخت و اظهار داشت: با وزارت نفت توافقاتي داشتيم كه به واحدهاي كشاورزي گازرساني انجام دهيم كه اين كار هم شروع شده است، ما براي حل مشكلات كشاورزان و واحدهاي توليدي وام قرض الحسنه بدون دريافت وثيقه را براي آنها درنظر گرفتيم كه هركدام از كشاورزان يا واحدهايي كه مراجعه كردند وام را به آنها داديم.
مجلس از قانون يارانه ها
پشيمان نيست
سهم توليد پرداخت نشده است
محمدرضا باهنر نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي كه در غياب لاريجاني رياست ساعتي از صحن علني را بر عهده داشت، طي سخناني پس از پايان مذاكرات نمايندگان مجلس و دولتي ها در خصوص نحوه اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها، اظهار داشت: دولت مي گويد كه در برداشت منابع كار خلاف قانون انجام نداده است اما به اعتقاد مجلس تخلفاتي صورت گرفته اما در اينجا تلاش همه ما براي اصلاح امور است و اصلا موضوع مچ گيري براي اجراي اين پروژه خطير نيست.
باهنر تاكيد كرد: واقعا جاي تشكر دارد، دولت در نحوه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها بسيار خوب عمل كرده و نتايج خوبي نيز به دست آورده است اما در مورد سهم توليد، هنوز مجلس قانع نشده است و به نظر مي رسد حتي 20درصد مصوب مجلس نيز به بخش توليد اختصاص نيافته است.
باهنر در خاتمه گفت: دولت مي تواند از اين پس منابع حاصل از اجراي قانون يارانه ها را در بخش درمان، تامين اجتماعي، اشتغال جوانان و مسكن ثبت كند و بايستي دولت كمك هاي نقدي و غيرنقدي به خانوارها داشته باشد.
گفتني است 2 فوريت طرح اصلاح ماده 1 قانون هدفمند كردن يارانه ها يكي ديگر از دستور كارهاي نمايندگان مجلس در جلسه علني روز سه شنبه مجلس بود كه با موافقت نمايندگان مجلس اين طرح مسكوت ماند تا در جلسه مجلس كه در روز 17 ارديبهشت ماه برگزار مي شود اين طرح بررسي شود.

 



خارج از دستور

بگو مگوي حسينيان، لاريجاني و توكلي در مجلس
روح الله حسينيان نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در جلسه روز سه شنبه مجلس طي تذكري با استناد به ماده 23 آئين نامه داخلي مجلس گفت: متاسفانه مواضع افتخارآميز و ضداستكباري مجلس آلوده شده و آقاي توكلي رئيس مركز پژوهش هاي مجلس سايت خود را در اختيار سخنگوي وزارت خارجه آمريكا قرار داده است.
وي با طرح اين سوال كه آيا آمريكايي ها خودشان رسانه ندارند كه آقاي توكلي سايت الف را در اختيار آنها قرار مي دهد خواستار بركناري توكلي از سوي رئيس مجلس و هيئت رئيسه شد. حسينيان در تذكري ديگر درخصوص حضور و غياب ها گفت: حضور و غياب ها بسيار كار خوبي است و مردم هم بايد بدانند كه نماينده آنها با تاخير مي آيد و يا اينكه غيبت دارد ولي نبايد تبعيض در كار باشد.
وي افزود: آقاي زاكاني از اول اين مجلس تاكنون به ندرت در مجلس حضور داشته است و هر موقع كه ما پرسيديم، گفتند وي براي گرفتن دكترا در حال تلاش هستند.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به تذكر حسينيان گفت: تذكر اول شما مربوط به مجلس نيست كه شما به هيئت رئيسه تذكر داديد، چرا كه سايت الف سايت شخصي است و مربوط به سازمان مجلس نيست؛ من در جريان كيفيت اين سايت نيستم ولي به هر حال ربطي به مجلس و مركز پژوهش ها ندارد. لاريجاني افزود: در مورد آقاي زاكاني، وي غيبت دارد اما رئيس كميسيون اصل 90 براي وي معمولا نامه اي مي نويسد كه مربوط به ماموريت كاري وي است.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس نيز در پاسخ به حسينيان گفت: كار رسانه اي كه به نفع جمهوري اسلامي باشد، بايد صورت بگيرد. ما از سخنگوي وزارت خارجه آمريكا دعوت كرديم و از بين سوالات كاربران 32 سوال حساب شده تهيه كرديم و سوالات هم طوري طراحي شده بود كه او هر طور كه جواب مي داد، در هچل بود؛ كاربران سايت هم مي فهميدند كه آمريكا منطق ندارد.
توكلي اظهار داشت: وقتي كه كميته تشخيص مصاديق مجرمانه رايانه اي به ما ابلاغ كرد كه مطلب ذكر شده را برداريم، من به مسئولين الف گفتم هر موقع كه به شما در اين مورد چيزي گفتند، با من تماس بگيريد؛ بعد از تماس، من بررسي كردم و ديدم اين كميته از موضع قانون حرف زده و به همين دليل گفتم كه مطلب را برداريد.
توكلي گفت: من به اين كار سايت الف افتخار مي كنم چرا كه توانستيم دشمن را از زبان خودش محكوم كنيم و افتخار هم مي كنم وقتي كه از موضع قانون حرفي را كه قبول نداشتم و به من ابلاغ شد، اجرا كردم.
عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز در تذكري آئين نامه اي در صحن علني مجلس با اشاره به تذكر يكي از نمايندگان مجلس، اظهار داشت: تذكر من ماده 77 آئين نامه داخلي مجلس است و بايد بگويم كه جناب آقاي حسينيان صبح امروز تذكري را دادند كه محل بيان آئين نامه اي آن كاملا محل تشكيك بود.
اين نماينده مجلس با بيان اين كه بنده نايب رئيس كميسيون اصل 90، مسئول بخش اجرايي اين كميسيون و مسئول كميته اقتصادي اين كميسيون هستم، گفت: به دليل حجم بالاي كار كميسيون و به دليل اين كه كميسيون اصل 90 تنها مجموعه اي است كه اگر مردم شكاياتي از سه قوه داشته باشند، به اين كميسيون مراجعه مي كنند و اگر اهمال كاري و روند اشتباهي در كار دستگاه هاي كشور و اعمال نفوذي از سوي صاحبان قدرت شكل گرفته باشد، اين كميسيون يكي از محل هاي رسيدگي به آن است بنابراين حجم بالايي از كار را اين كميسيون برعهده دارد.
زاكاني ادامه داد: رئيس كميسيون اصل 90 با هيئت رئيسه هماهنگ كرده تا من فرصت هاي خود را براي كار در كميسيون صرف كنم و براي من ماموريت محسوب شود.
در ادامه محمدرضا باهنر نايب رئيس اول مجلس كه رياست صحن علني را برعهده داشت، در پاسخ به تذكر زاكاني، گفت: در رابطه با ماموريت هاي آقاي زاكاني در كميسيون اصل 90 بنده به عنوان معاون نظارت مجلس شاهدم و بسياري از اقداماتي را كه بايد انجام شود، ايشان زحمت مي كشند و آنها را انجام مي دهند.
وي افزود: عدم حضور آقاي زاكاني در جلسات مجلس نيز با توافق هيئت رئيسه است ولو اين كه اگر غيبتي هم داشته باشند، هيئت رئيسه مثل بقيه نمايندگان اسم ايشان را مي خواند.
پاسخي كه نمايندگان را به خنده واداشت
پاسخ جالب رئيس مجلس به تذكر محمدرضا خباز نمايندگان مجلس را به خنده واداشت.
محمدرضا خباز نماينده مردم كاشمر در مجلس شوراي اسلامي طي تذكري به ماده 192 آئين نامه داخلي مجلس استناد كرد و خطاب به هيئت رئيسه مجلس اظهار داشت: انتظار داشتيم وقتي كه آقاي حسينيان تذكر خارج از عرف و روال خود را مطرح مي كرد، به وي اعلام شود تا از ادامه صحبت بپرهيزد.
خباز اظهار داشت: بعد از 4 سال نمايندگي آيا آقاي حسينيان نمي داند جاي چنين تذكراتي اينجا نيست.
علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به تذكر خباز گفت: ماده 192 آئين نامه چنين محتوايي كه شما گفتيد، ندارد؛ شما من را به اين ماده حواله داديد؛ شما هم بعد از 4 سال اين مواد را درست بگوييد.
بعد از اين سخن لاريجاني، صداي خنده نمايندگان مجلس كه در صندلي هاي پارلمان حضور داشتند، بلند شد.
لاريجاني در ادامه گفت: تذكر بايد مربوط به اداره جلسه باشد، البته اگر بحث آقايان را قطع كنيم، عصباني مي شوند.

 



امانت هاي الهي ومسئوليت ما (1)

انسان ها در زندگي شان سلسله ارزش هايي را معتبر مي دانند و در رعايت آنها بسيار مي كوشند و حتي اگر ديگران مخالف آن ارزش ها رفتار كنند، توبيخشان مي كنند؛ چراكه آنان ارزش ها را نمادي از انسانيت تلقي مي كنند. چه اينكه به نظر مي رسد درك عمومي مردم از هر نژاد، مذهب و قومي اين باشد كه اگر كسي ارزش هاي آنان را رعايت نكند، انسانيتش نقص دارد! اعتبار برخي از اين ارزش هاي كلي كه مي توان آنها را ارزش هاي انساني ناميد، در گرو پذيرفتن دين خاص نيست. آن دسته از ارزش هايي كه دين مبين اسلام دستور داده، حكم شرعي است و بايد اطاعت كنيم، ولي سلسله ارزش هايي است كه هر انساني حتي اگر به خدا اعتقادي نداشته باشد، آن ها را به طور فطري معتبر مي داند. براي نمونه، در روايات ما رعايت برخي از ارزش هاي انساني از بهترين نشانه هاي اسلام و ايمان شمرده شده است. يعني، نه تنها اسلام آنها را تأييد كرده است؛ بلكه مي گويد كسي كه آنها را رعايت نكند، مسلمان نيست. يكي از ارزش هايي كه قوام و اساس زندگي اجتماعي است و اگر رعايت نشود به هيچ روي زندگي انساني و اجتماعي معني ندارد، اين است كه وقتي دو نفر با هم زندگي مي كنند، به اين معنا است كه آنها باهم قراري دارند و بايد آن را رعايت كنند. اينگونه نيست كه هركس هرطور كه دلش خواست رفتار كند؛ چون در اين صورت، اجتماعي پديد نخواهد آمد. بنابراين، در يك زندگي اجتماعي چند ده ميليوني نيز بايد برخي امور مشترك و مورد قبول همه رعايت شود تا بتوان آن را اجتماع ناميد، در غير اين صورت افرادي پراكنده كه همانند حيوانات پراكنده زندگي مي كنند را نمي توان اجتماع خواند.
اصول زندگي اجتماعي
1. وفاي به عهد
اولين ارزشي كه در يك زندگي اجتماعي شكل مي گيرد و هر انساني بنابر قريحه انساني و فطري اش آن را معتبر مي داند، پايبندي به قراردادهايي است كه پذيرفته است. فرض كنيد وقتي زن و شوهر با هم ازدواج مي كنند، قرار مي گذارند كه نسبت به رعايت اصول مورد تفاهم و حقوق يكديگر تلاش كنند، اما اگر هيچكدام به قرار خويش پايبند نباشند، ديگر زناشويي و ازدواج معنايي ندارد. قوام ازدواج كه يك زندگي اجتماعي ساده دو نفري است، به اين است كه زن و شوهر نسبت به هم تعهدي دارند و هر دو بايد به تعهدات خود عمل كنند. بر اين اساس، قوام زندگي اجتماعي نيز به اين است كه چون قراردادي، اعم از قراردادهاي عمومي كه همه اهل كشور آن را معتبر مي دانند و يا قراردادهايي مناسب محيط و آداب خاص كه براي قومي خاص اعتبار دارد، برقرار مي شود، جملگي بر پايبندي به آن متعهد مي شوند. اگر نسبت به رعايت قرارداد مقيد نباشند و تعهدي را نپذيرند، اين همان زندگي جنگل است. بنابراين، مي توان گفت: عام ترين ارزش ها در زندگي اجتماعي همانا وفاي به عهد است. يعني وقتي قراري گذاشتيد، به آن پايبند باشيد: والموفون ب عهد ه م ذا عاهدوا(بقره/177)يا مي فرمايد: أوفوا ب العقود (مائده/1)؛ در هر جامعه انساني التزام به قرارداد و وفاي به عهد، يك اصل معتبر است.
2. امانت داري
دومين ارزش عام در جوامع انساني، امانت داري و درستكاري نسبت به امانت است. قوام زندگي اجتماعي به امانت داري كه خود مصداقي از وفاي به عهد است مي باشد. معناي اين كه من امانتي را به شما مي سپارم، اين است كه باهم قرارداد مي كنيم كه اين امانت دست شما باشد و هر وقت خواستم آن را پس بگيرم. پس، امانت داري خود مصداقي از وفاي به عهد است. حال اگر كسي امانت را در وقت خويش ادا كرد، اين يعني به قرارداد ملتزم بوده است، اما اگر نسبت به اداي امانت متعهد نبود، ديگر زندگي اجتماعي معنايي ندارد و دير يا زود از هم مي پاشد.
3. اعتماد به يكديگر
سومين اصل در زندگي اجتماعي اعتماد افراد جامعه به يكديگر است، بخصوص در سخن گفتن. اگر هرچه گفته شد، كسي باور نكند، ديگر اين گفتن ها و تبادل اطلاعات لغو خواهد بود. پس گفتن چه فايده اي دارد؟ و زبان براي چه آفريده شده است؟ اگر ما باهم سخن بگوييم و يكديگر را از اخبار آگاه سازيم، اما بين ما اعتماد نباشد، چه سود دارد؟ البته اين عدم اعتماد براي اين است كه گاهي به همديگر دروغ مي گوييم. بنابراين، اين سه اصل از عام ترين ارزش هايي است كه در هر اجتماع انساني معتبر است. هيچ انساني نيست كه بگويد التزام به عهد و پيمان لزومي ندارد! همچنين، هيچ انساني نيست كه بگويد اگر راست گفتي، گفته اي و اگر نگفتي، دروغ بگو! فرقي نمي كند!! بنا نيست كسي دروغ بگويد. اگر كسي به طور اتفاقي دروغ گفت، تخلف كرده و بايد او را توبيخ كنند. آن اصل كه در زندگي اجتماعي معتبر است، راستگويي است.
لازم است به اين نكته اشاره اي كنم كه اگر خداوند متعال درباره اين ارزش هاي انساني دستوري نفرموده بود، آدميان با عقل خود مي فهميدند كه قوام زندگي اجتماعي، همان هاست و اگر نباشند زندگي اجتماعي شكل نمي گيرد و دوامي نمي يابد. در روايات آمده است كه به نمازهاي طولاني اشخاص نگاه نكنيد! ممكن است كسي از روي عادت، ركوع و سجود نمازش را طول مي دهد و معلوم نيست دليل ايمانش باشد. بنابراين، سفارش شده است كه ايمان اشخاص را با دو ويژگي بشناسيد: صدق الحديث و اداء الامانه ؛ ببينيد راستگو است يا دروغ هم مي گويد، امانت را به صاحبش رد مي كند يا در آن خيانت مي كند. بنابراين، علامت ايمان، راستگويي و درستكاري است.
مجازات عهدشكني با خداوند
البته اين مفاهيم عام است و مصاديق مختلفي دارد. معنايي كه ما از امانت داري مي فهميم در همين اندازه است كه كسي مال، فرزند يا ناموسش را به عنوان امانت به كسي بسپارد، اما به تدريج اصطلاح امانت در مفاهيم ديني گسترش يافت. گونه اي از امانت همين قراردادهايي است كه ما باهم مي بنديم: قرارداد معامله خريد و فروش، بيع و اجاره و انواع عقود شرعي كه در معاملات مطرح مي شود. گفته اند: قراردادها در مفاهيم ديني باطن ها و مراتبي غير از آنچه عموم مردم مي فهمند، دارند. قرآن مي فرمايد: عهد فقط براي مردم نيست؛ بلكه شما با خدا هم عهد داريد. در كتاب هاي فقهي، كتابي با نام كتاب العهد داريم كه در آن به عهد و نذر، اشاره مي شود. قرآن كريم روي عهدي كه با خداوند بسته مي شود، بسيار حساس است: أوفوا ب العقود يا والموفون ب عهد ه م ذا عاهدوا . اين همان ارزش عام انساني است كه مخصوص اسلام نيست و همه انسان ها از هر نژاد، مذهب و از هر ديني آن را قبول دارند، اما عهدي بين خداوند و دينداران وجود دارد كه از حساسيت ويژه اي برخوردار است. اگر كساني كه با خداوند عهدي مي بندند، تخلف كنند، خدا براي آنان مجازات معنوي اي قائل شده است كه از هر كتك و شلاقي سخت تر است و به بياني، از آن چوب هاي خداست كه صدا ندارد! قرآن مي فرمايد: عده اي از شما، با خدا عهد بستيد كه اگر خدا به ما ثروتي بدهد، مقداري از آن را انفاق خواهيم كرد، اما وقتي خدا اين ثروت را به شما داد، عهد خدا را فراموش كرديد. ولي براي اين كار كسي شما را زنداني نكرد، اما اندك اندك ايمانتان رو به ضعف رفت و جاي آن را نفاق گرفت، به گونه اي كه ديروز مؤمن بوديد و امروز منافق شديد. مجازات عهد شكستن با خداوند بسيار سخت است: فأعقبهم ن فاقًا ف ي قلوب ه م لي يوم يلقونه ب ما أخلفوا اللّه ما وعدوه وب ما كانوا يكذ بون(توبه/77)؛ نتيجه عهدشكني با خداوند، پيدايش نفاق است. پس، بدانيد بايد به عهدي كه با خدا مي بنديد، پايبند باشيد؛ چراكه در غير اين صورت، به نفاق مبتلا مي شويد و ايمانتان را از دست خواهيد داد. اما عهد و پيماني نيز خداوند با بندگانش دارد: ألم أعهد ليكم يا بن ي آدم أن لّا تعبدوا الشّيطان نّه لكم عدوأ مّب يأ وأن اعبدون ي هذا ص راأ مّستق يأ(يس/61)؛ آيا با شما عهد نكردم؟ يعني آيا به شما سفارش و توصيه نكردم كه بر سر دو راهي بندگي خدا يا بندگي شيطان، راه مستقيم زندگي و مايه سعادت شما فقط بندگي خداوند است؟ اين همان عهدي است كه خداوند با شما دارد: ولقد أضلّ م نكم ج ب لًّا كث يرًا أفلم تكونوا تعق لون(يس/62)؛ شيطان همان كسي است كه بسياري از شما را گمراه كرد، آيا نبايد پند بگيريد و عقل داشته باشيد. بنابراين، اين عهدي است كه خداوند با شما داشته است، يعني حرف شيطان را گوش نكنيد و به عهد خدا ملتزم باشيد و او را اطاعت كنيد. از اين رو، منظور از عهد، فقط آن قراردادهايي كه مردم با يكديگر مي بندند نيست؛ بلكه اسلام معاني لطيفتر و دقيقتري هم برايش مطرح مي كند و آن تعبير امانت است.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در همايش ناظرين انتخابات استان قم : 9/10/1390
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 



توكلي: آيت الله مهدوي، آيت الله مصباح و آيت الله يزدي سرمايه هاي ملي ما هستند

عضو جبهه متحد اصولگرايان در واكنش به نامه اخير دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) خطاب به آيت الله مصباح گفت: اگر نويسنده اين نامه من بودم، حتماً از ادبيات بهتري استفاده مي كردم؛ چرا كه بايد حرمت روحانيت را حفظ كنيم. اينها سرمايه ملي ما هستند، مگر چند مجتهد برجسته همچون آيت الله مهدوي كني، آيت الله مصباح و آيت الله يزدي داريم؟
احمد توكلي در نشستي با عنوان «اما و اگرهاي مجلس نهم» كه به همت جامعه اسلامي دانشجويان در محل دائمي اين تشكل برگزار شد، نسبت به نامه ارسال شده از سوي جمعي از دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) خطاب به آيت الله مصباح يزدي واكنش نشان داد.
وي در مورد نامه دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) خطاب به آيت الله مصباح گفت: اگر من اين نامه را مي نوشتم حتماً از ادبيات بهتري استفاده مي كردم چرا كه بايد حرمت روحانيت را حفظ كنيم اينها سرمايه ملي هستند. مگر چند تا آيت الله همچون آيت الله مهدوي كني، آيت الله مصباح و آيت الله يزدي داريم؟
نماينده مردم تهران خاطرنشان كرد: ما مي توانيم انتقاد كنيم اما بايد حرمت ها حفظ شود، عدم احترام كساني كه به مردم و نظام خدمت مي كنند نه تنها كارها را درست نمي كند بلكه برعكس موجب تنش مي شود.
گفتني است؛ در اين نامه كه چهارم ارديبهشت سال جاري به قلم جمعي از دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) نوشته شده، نسبت به برخي رفتارهاي اعضاي جبهه پايداري كه آيت الله مصباح را به عنوان پدر معنوي خود معرفي مي كنند، از اين استاد برجسته حوزه و دانشگاه گلايه شده است. دانشجويان در اين نامه با ذكر برخي نكات از تاريخ صدر اسلام و گذشته انقلاب اسلامي تلاش كرده اند برخي فعاليت ها و گفتارهاي اعضاي جبهه پايداري را به دليل حمايت آيت الله مصباح از اين جبهه در قالب گلايه در اين نامه مورد تأكيد قرار دهند.
اظهار نظر روح الله حسينيان در مورد انتخاب يك زن به عنوان رئيس مجلس آينده كه از سوي سخنگوي اين جبهه بلافاصله رد شد مورد استناد قرار گيرد و شكاف ايجاد شده ميان طيف اصولگرايان نيز از جمله مواردي است كه در اين گلايه نامه مورد تأكيد قرار گرفته است.
دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) با احساس خطر از حضور نفوذي ها در اين جبهه به عنوان شديدترين خطري كه اسلام را تاكنون تهديد كرده ياد مي كنند.
گفتني است، هر چند نگارندگان اين نامه در طول نگارش خود تلاش كردند با عنوان «حضرت استاد» همچنان جايگاه معنوي و علمي علامه مصباح را حفظ كنند، اما صرف نظر از محتواي نامه روشن است كه انتظار رعايت ادب و احترام بيشتري از سوي نگارندگان اين نامه وجود داشت.

 



لهستان نقشه قديمي خليج فارس را به ايران اهدا مي كند

رئيس كتابخانه ملي لهستان گفت: در راستاي گسترش روابط فرهنگي بين ورشو و تهران، نقشه قديمي مزين به نام خليج فارس را تقديم جمهوري اسلامي ايران خواهيم كرد.
ماكوسكي در ديدار با رئيس كتابخانه ملي ايران با اشاره به وجود نسخ خطي قرآن و كتاب ارزشمند «بهار دانش» در كتابخانه ملي لهستان، خواستار همكاري ايران در زمينه نگهداري و حفظ اين نوع كتاب هاي خطي شد.
وي افزود: در زمينه موسيقي ايراني نسخه هايي در كتابخانه ملي لهستان نگهداري مي شود.
وي با بيان اينكه لهستان عضو كتابخانه هاي اروپين است، گفت: در راستاي گسترش همكاري ها با كتابخانه ملي ايران براي ارتقاء اين كتابخانه از هر كاري دريغ نخواهيم كرد.
رئيس كتابخانه ملي ايران نيز با اشاره به توانمندي كشورمان در امر نگهداري از نسخ خطي گفت: تهران نيز در راستاي تفاهمنامه موجود به كتابخانه ملي لهستان كمك خواهد كرد.
دكتر اسحاق پناهي با اشاره به اينكه آثار مرتبط با كشور لهستان در ايران بالغ بر 875 جلد كتاب، 215 قطعه عكس و 236 سند مي باشد كه هم اكنون در كتابخانه ملي نگهداري مي شود. وي گفت: بخشي از اين اسناد كه مربوط به جنگ جهاني دوم است در دو جلد كتاب تدوين و علاوه بر ارسال براي سازمان ملل به سفير وقت لهستان تقديم شده است.

 



دريادار فدوي: تحريم هاي نفتي اخير ايران آمريكا و متحدانش را رسوا كرد

فرمانده نيروي دريايي سپاه كه براي شركت در همايش سالروز شكست آمريكا در صحراي طبس به اين شهرستان سفر كرده بود، اظهار داشت: ماجراي شكست آمريكا در طبس نشان داد، آمريكا علي رغم برتري ها و توانمندي هاي نظامي كه در مواردي با هيچ كشوري قابل مقايسه نيست، اما همچنان در برابر قدرت خدا، كه بالاتر از آن قدرتي نيست ناتوان است و شاهد واقعه آن صحراي طبس است.
فدوي در ادامه با اشاره به پيشرفت روزافزون ايران در حوزه تسليحات نظامي و توانمندي هاي دفاعي گفت: تحريم هاي نفتي اخير ايران، آمريكا و همدستانش را رسوا كرد و به دنيا نشان داد آمريكا و اروپا قدرتي در تأمين انرژي ندارند.
در اين مراسم همچنين پيام رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح قرائت شد

 



شهادت 4 نيروي سپاه در درگيري با تروريست هاي پژاك در پاوه

در حمله تروريستي گروهك پژاك 4 تن از نيروهاي سپاه پاسداران در شهرستان پاوه به شهادت رسيده و 4 تن ديگر نيز زخمي شدند.
عصر روز سه شنبه، در حمله تروريستي گروهك پژاك، 4 تن از نيروهاي سپاه پاسداران در شهر نودشه از توابع شهرستان پاوه به شهادت رسيدند.
همچنين بر اثر اين درگيري 4 نفر ديگر از نيروهاي سپاه پاسداران مجروح شدند.
شهريار حيدري، مديركل سياسي و امنيتي انتظامي استاندار كرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار مهر با تاييد اين خبر گفت:گروهك تروريستي پژاك در اقدامي ناجوانمردانه و با استفاده از توپوگرافي منطقه، چهار تن از نيروهاي سپاه پاسداران را به شهادت رسانده و 4 نفر ديگر را مجروح كردند.
معاون سياسي و انتظامي استانداري كرمانشاه تاكيد كرد: البته گروهك تروريستي پژاك نيز در اين حمله تلفاتي داشته اند كه بعدا آمار دقيق آنها اعلام خواهد شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14