(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 14 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20199 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ايراد شوراي نگهبان به مصوبه اصلاح نحوه سؤال از رئيس جمهور
رهبر انقلاب با اشاره به دور دوم انتخابات مجلس: ملت به صحنه بيايدآينده قطعاً بهتر از گذشته خواهد بود
آمادگي شوراي نگهبان براي دريافت گزارش هاي مردمي
آيت الله مهدوي كني از خويشتنداري اعضاي جبهه متحد در برابر تخريب ها تقدير كرد
قاضي سراج: احكام همه متهمان پرونده فساد مالي تا قبل از نيمه نخست سال صادر مي شود
ارسال پرونده تخلف بانكي 100 ميليون يورويي به دادگاه
برگزاري نخستين رزمايش بزرگ دريايي والفجر در خليج فارس
سفير جديد تايلند وارد تهران شد
تهديد اوباما به مجازات شركت هاي بي اعتنا به تحريم ايران
مردم قرچك با شهيد عيسي معصومي وداع كردند
رئيس كميسيون امنيت پارلمان عراق: بغداد يك لحظه هم حضور منافقين را تمديد نخواهد كرد
توسط دستگاه ها؛ متقاضيان ثبت نام در پورتال جامع اوقات فراغت اقدام كنند
آغاز اجراي برنامه سنجش نوآموزان از 16 ارديبهشت
افزايش 4/2 درصدي ازدواج در سال 91
در دانشگاه هاي جامع علمي كاربردي آموزش مهارت و فناوري جايگزين آموزش نظري مي شود
صادرات به عراق علت افزايش قيمت گوجه در بازار
به گفته معاون نهاد كتابخانه هاي عمومي سرانه مطالعه در كشور 76 دقيقه است
آيت الله مصباح يزدي: شهيد مطهري موجب تحول بنيادين در جامعه اسلامي شد
هزار و 800 گروه جهادي دانشجويي در كشور فعال است
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي: انقلاب اسلامي شكاف هاي ليبرال دموكراسي را آشكار كرد
اخبار ادبي و هنري



ايراد شوراي نگهبان به مصوبه اصلاح نحوه سؤال از رئيس جمهور

سخنگوي شوراي نگهبان گفت كه طرح دوفوريتي اصلاح مواد 196 و 197 آيين نامه داخلي مجلس با ايراد شوراي نگهبان مواجه شد.
عباسعلي كدخدايي در گفت وگو با فارس در خصوص نظر شوراي نگهبان در مورد طرح دوفوريتي اصلاح مواد 196 و 197 قانون آيين نامه داخلي مجلس اظهار داشت: بر اساس نظر اعضاي شوراي نگهبان تبصره 2 ماده 197 آيين نامه داخلي مغاير با اصل 88 قانون اساسي و بند 2 اصل 89 قانون اساسي شناخته شد.
وي افزود: بر اساس مصوبه مجلس چنانچه تعداد سئوالات از رئيس جمهور به عدد 6 رسيده و آن سئوالات به قوه قضائيه ارجاع شود به صورت اتوماتيك سئوالات تبديل به استيضاح از رئيس جمهور مي شود.
بر اساس اصل 88 قانون اساسي شرط سوال از رئيس جمهور در مجلس طرح سئوال از سوي حداقل يك چهارم نمايندگان است و مهلت يك ماهه براي پاسخ دادن رئيس جمهور هم در نظر گرفته شده است.
همچنين بر اساس بند 2 اصل 89 قانون اساسي در صورتي كه حداقل يك سوم از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رئيس جمهور را در مقام اجراي وظايف مديريت قوه مجريه و اداره امور اجرايي كشور مورد استيضاح قرار دهند، رئيس جمهور بايد ظرف مدت يك ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسايل مطرح شده توضيحات كافي بدهد.
در صورتي كه پس از بيانات نمايندگان مخالف و موافق و پاسخ رييس جمهور، اكثريت دو سوم كل نمايندگان به عدم كفايت رئيس جمهور رأي دادند مراتب جهت اجراي بند ده اصل يكصد و دهم به اطلاع مقام رهبري مي رسد.

 



رهبر انقلاب با اشاره به دور دوم انتخابات مجلس: ملت به صحنه بيايدآينده قطعاً بهتر از گذشته خواهد بود

رهبرمعظم انقلاب با اشاره به تمام نشدن كار انتخابات مجلس نهم، تاكيد كردند: ملت ايران با قدم بلندي كه در روز جمعه پانزدهم ارديبهشت بر خواهد داشت و با حضور در پاي صندوق هاي راي و كامل كردن مجلس نهم، بار ديگر موقع شناسي خود را به دنيا نشان خواهد داد.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز (چهارشنبه) در ديدار هزاران نفر از معلمان سراسر كشور، ضمن تبيين جايگاه رفيع و نقش بي بديل معلم، در پايه ريزي جامعه اي سرآمد و مبتني بر فضيلت هاي انساني و علم و دانش، لزوم برنامه ريزي دقيق براي اجراي سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش را يادآور شدند و با اشاره به مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي تاكيد كردند: ملت ايران روزجمعه يكبار ديگر با حضور در صحنه، هوشياري، بصيرت و موقع شناسي مثال زدني خود را به نمايش خواهد گذاشت.
حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه با اشاره به مرحله دوم انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي افزودند: ملت ايران همواره هوشيارانه و در لحظه لازم، كار به هنگام را انجام داده است كه نمونه بارز آن حضور گسترده و درخشان مردم در مرحله اول انتخابات مجلس در اسفندماه بود كه اين موقعيت شناسي تاثير خود را هم گذاشت.
ايشان با اشاره به تمام نشدن كار انتخابات مجلس نهم، تاكيد كردند: ملت ايران با قدم بلندي كه در روز جمعه پانزدهم ارديبهشت برخواهد داشت و با حضور در پاي صندوقهاي راي و كامل كردن مجلس نهم، بار ديگر موقع شناسي خود را به دنيا نشان خواهد داد.
رهبرانقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه در شرايط كنوني جهان ملتها براي دستيابي به موفقيت بايد هوشيارانه در صحنه باشند و ظرفيت هاي خود را به ميدان بياورند، افزودند: به لطف خداوند، ملت ايران، در صحنه حضور دارد و بصير و موقع شناس است و دشمن خود را هم به خوبي مي شناسد و فريب تظاهر رياكارانه او به دوستي را نيز نمي خورد.
حضرت آيت الله خامنه اي، انتخابات را يكي از مظاهر حضور در صحنه دانستند و خاطر نشان كردند: در شرايط كشمكش ميان قدرتهاي مادي، ملت ايران براي اينكه بتواند از حقوق خود و نسل هاي آينده دفاع كند، بايد همواره حضور در صحنه و هوشياري را حفظ كند.
ايشان با تاكيد بر اينكه افق آينده براي ملت ايران بسيار روشن است، افزودند: به فضل پروردگار قطعا فرداي ايران اسلامي بهتر از امروز خواهد بود.
بايد رفتار و صفات ارزشمند شهدا در مقابل چشم نسل جوان امروز قرار داده شود
رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار كه در ايام بزرگداشت روز معلم برگزار شد همچنين ضمن گراميداشت ياد و خاطره استاد شهيد آيت الله مرتضي مطهري و تبريك روز معلم، در بيان جايگاه والا و ارزشمند معلم افزودند: مهمترين ويژگي معلم اين است كه انسانهايي با استعدادها، عواطف، احساسات و ظرفيت هاي فراوان در اختيار او قرار دارند و تلاش و ابتكار معلم مي تواند از اين كودكان و نوجوانان، دانشمندان برجسته و انسانهاي صالح، دانا و توانا بسازد.
حضرت آيت الله خامنه اي، آحاد مردم، آموزش و پرورش و خود معلمان را به قدرشناسي منزلت و جايگاه معلم توصيه و خاطر نشان كردند: عملكرد صحيح، با تدبير و دلسوزانه معلم، قطعا مي تواند بنيان مستحكمي را در جامعه پايه ريزي كند كه بسياري از مشكلات فرهنگي، اخلاقي و رفتاري، در آن حل شده باشد.
ايشان همچنين با اشاره به فراگيري بي بديل وزارت آموزش و پرورش در سراسر كشور و حتي در دورترين نقاط، مسئوليت اين وزارتخانه را مضاعف دانستند و افزودند: در سالهاي اخير اقدامات قابل تقديري در آموزش و پرورش انجام شده كه مهمترين آنها تهيه سند تحول بنيادين است اما رسالت اصلي، اجراي اين سند تحول است.
رهبرانقلاب اسلامي تاكيد كردند: لازمه اجراي سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش، برنامه ريزي دقيق و تهيه نقشه راه و عمل به آن، تا رسيدن به اهداف تعيين شده است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اهميت بسيار بالاي آموزش و پرورش در كشور و نقش آن در تربيت صحيح جوانان و ترويج فضائل اخلاقي در جامعه، خاطر نشان كردند: آموزش و پرورش بايد براي نوجوانان و جوانان الگوسازي كند كه بهترين الگوها نيز نوجوانان و جوانان شهيد هستند.
ايشان افزودند: بايد رفتار و صفات ارزشمند شهدا از جمله غيرت، همت، صداقت، سلامت، فداكاري، بينش والا، رفتار نيك با مردم و پدر و مادر، و همچنين دوستان در مقابل چشم نسل جوان امروز قرار داده شود.
رهبرانقلاب اسلامي خاطر نشان كردند: علاوه بر آموزش و پرورش، دستگاه هاي تبليغاتي، صدا و سيما، دستگاه هاي دولتي و روحانيون نيز در معرفي الگوها و الگوسازي در جامعه، مسئوليت سنگيني برعهده دارند.
به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در ابتداي اين ديدار آقاي حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش با اشاره به تصويب سند تحول بنيادين گفت: براي اجرايي شدن اين سند، 12 كار گروه تخصصي در مركز و هفتصد و پنجاه ستاد در كشور تشكيل شده است.
وي با اشاره به تغيير ساختار در آموزش و پرورش و افزايش ظرفيت پرورشي افزود: تشكيل معاونت تربيت بدني و سلامت، برنامه ريزي براي اجراي نهضت ملي حفظ قرآن، ساخت يك هزار سالن ورزشي، برنامه ريزي براي مراقبت از آسيب هاي اجتماعي، تكميل پوشش آموزشي در همه روستاها، و توجه ويژه به دانش آموزان نخبه از جمله اقدامات انجام گرفته، است.

 



در اطلاعيه شماره 1 هيئت مركزي نظارت بر انتخابات عنوان شد
آمادگي شوراي نگهبان براي دريافت گزارش هاي مردمي

هيات مركزي نظارت بر انتخابات مرحله دوم نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي طي اطلاعيه اي آمادگي خود را جهت دريافت گزارش هاي مردمي اعلام كرد
به گزارش اداره كل روابط عمومي شوراي نگهبان، هيئت مركزي نظارت بر انتخابات مرحله دوم نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي طي اطلاعيه اي آمادگي خود را جهت دريافت گزارش هاي مردمي اعلام كرد.
متن اين اطلاعيه به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
با توجه به اهميت نظارت بر انتخابات و نقش تعيين كننده گزارش هاي مردمي در حفظ سلامت انتخابات و صيانت از آراي ملت، بدين وسيله هيات مركزي نظارت بر انتخابات مرحله دوم نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي آمادگي خود را جهت دريافت گزارش ها، نظرات، پيشنهادها و انتقادات عموم مردم از طرق زير اعلام مي نمايد:
1. شماره تلفن هاي 3-64363531
2. تلفن گويا به شماره 66401012 جهت دريافت پيام هاي صوتي و نمابر
3. پست الكترونيكي به آدرس: infoshora-gc.ir
4. آدرس پستي: تهران، خيابان امام خميني(ره)، روبه روي دانشگاه افسري امام علي(ع)، خيابان فلسطين جنوبي، شوراي نگهبان

 



آيت الله مهدوي كني از خويشتنداري اعضاي جبهه متحد در برابر تخريب ها تقدير كرد

آيت الله مهدوي كني در نشست جامعه روحانيت مبارز، از خويشتنداري و بزرگواري نامزدهاي جبهه متحد اصولگرايان در برابر هجمه ها و نسبت هاي ناروا تقدير كرد.
آيت الله مهدوي كني در نشست ديروز اعضاي جامعه روحانيت مبارز از تلاش هاي روحانيون و ائمه جماعات و وعاظ تهران در راستاي دعوت مردم به مشاركت بيشتر و آگاهي بخشي به آنان در خصوص انتخابات تقدير كرد.
رئيس مجلس خبرگان رهبري همچنين از رعايت اخلاق و ضوابط و مقررات توسط نامزدها تشكر كرد و گفت: همه ما بايد مظهر اخلاق و رفتار اسلامي و انساني باشيم.
آيت الله مهدوي كني افزود: خوشبختانه دوستان و وفاداران جبهه متحد اصولگرايي در برابر هجمه ها، اختلاف افكني ها و نسبت هاي ناصحيح خويشتنداري و صبوري كرده و از خود بزرگواري نشان داده اند.
وي متذكر شد كه مطمئناً اين رفتار ارزشمندانه و اسلامي مورد توجه آحاد شهروندان بوده و اعتماد و آرامش آنان را جلب مي كند كه بي ترديد آثار مناسب و مطلوبي را به دنبال خواهد داشت.
رئيس مجلس خبرگان رهبري و دبير كل جامعه روحانيت مبارز در پايان ابراز اميدواري كرد كه اصولگرايان با رفتار حسنه و نيكو، در سنگر خدمت به مردم و دفاع از ارزش هاي والاي انقلاب و نظام اسلامي موفق باشند.

 



قاضي سراج: احكام همه متهمان پرونده فساد مالي تا قبل از نيمه نخست سال صادر مي شود

قاضي سراج گفت: احكام متهمان پرونده فساد بزرگ مالي تا قبل از نيمه نخست سال جاري صادر مي شود.
قاضي ناصر سراج، رئيس دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي با بيان اينكه نهمين جلسه محاكمه متهمان اين پرونده در 17ارديبهشت برگزار مي شود گفت: در نهمين جلسه محاكمه متهمان پرونده فساد بزرگ مالي، به اتهام هفت نفر ديگر از متهمان اين پرونده رسيدگي خواهد شد.
هشتمين جلسه محاكمه متهمان پرونده فساد بزرگ مالي، 10ارديبهشت ماه جاري با حضور چهار متهم و دو مطلع در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامي تهران برگزار شد.
در اين جلسه آخرين دفاعيان سه نفر از متهمان به نام هاي «م.الف» معاون سابق وزير راه و ترابري، «ا.گ» مديرعامل شركت خط و ابنيه راه آهن و «ع.ر» سرپرست سابق حوزه ششم بانك صادرات خوزستان اخذ شد.
«ط.ن» ديگر متهم حاضر در جلسه هشتم بود كه به دليل مفتوح بودن پرونده اش در دادسرا، اخذ آخرين دفاعيات وي به جلسات بعدي موكول شد.
به گزارش ايرنا، از هشت دادگاه پرونده فساد بزرگ مالي، چهار جلسه در سال جاري برگزار شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ قاضي ناصر سراج، رئيس دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي از صدور احكام متهمان اين پرونده تا قبل از نيمه نخست امسال خبر داد.
قاضي پرونده فساد بزرگ مالي در گفتگو با «نسيم» هم گفت: 30درصد متهمان پرونده از خود دفاع كرده و آخرين دفاعياتشان توسط دادگاه اخذ شده است. علت عدم حضور «مه آفريد» در دادگاه به اين دليل است كه وي بايد پس از پايان جلسات دادگاه، به عنوان آخرين نفر از تمامي اتهامات خود دفاع كند. ناصر سراج با بيان اينكه اسناد جديدي در خصوص اين تخلف بزرگ كشف شده است، افزود: چون اسناد جديدي پيدا شده است، قطعا زمان دادگاه بيشتر مي شود.

 



پورمحمدي خبر داد
ارسال پرونده تخلف بانكي 100 ميليون يورويي به دادگاه

رئيس سازمان بازرسي كل كشور از ارسال پرونده تخلف بانكي 100 ميليون يورويي به دادگاه خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي ديروز چهارشنبه در جمع علما و طلاب حوزه علميه بندرعباس درباره ماجراي تخلف بانكي 100 ميليون يورويي در استان هرمزگان كه موضوع سوال يكي از طلاب بود، اظهار داشت پرونده به دادگاه ارسال شد. اميدواريم با حساسيت و جديت به اين پرونده رسيدگي شود. كسي كه صد ميليون يورو با زد و بند به دست آورد بلد است با يك وكيل حرفه اي خودش را از دست قانون نجات دهد بنابراين از دوستان دستگاه قضايي درخواست داريم اين پرونده را با توجه ويژه به سرانجام برسانند.
در اين جلسه طلبه اي درباره نقش برخي از مسئولان اجرايي در پرونده تخلف بانكي اخير سوال كرد كه پورمحمدي پاسخ داد: تا آنجا كه ما سند داريم اينكه آقايان مستقيما پولي گرفته باشند، چيزي نداريم اما اينكه كمك اداري كرده باشند، بله، سند نامه شان وجود دارد اما آنان گفته اند كه ما وظايف اداري خود را انجام داده ايم.
وي ادامه داد: البته حرف هاي جديدي در جلسات اخير دادگاه تخلف بانكي مطرح شده مبني بر اينكه بخشي از كمك هاي رسمي صورت گرفته غيرمتعارف انجام شده است كه به عنوان موارد جرم به اين اقدامات اعتراض شد. سندهايي به دست آمده كه اين حمايت ها ساده نبوده و با زد و بند انجام شده است. كه اگر اين موضوع ثابت شود دست برخي از افراد در اين پرونده رو مي شود.

 



از سوي مرزباني ناجا صورت گرفت
برگزاري نخستين رزمايش بزرگ دريايي والفجر در خليج فارس

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
با حضور فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي و فرمانده مرزباني اين نيرو، نخستين رزمايش بزرگ دريايي والفجر در آب هاي ساحلي خليج فارس در بندرعباس برگزار شد.
سرتيپ اسماعيل احمدي مقدم در اين رزمايش با بيان اينكه امنيت داخل كشور رابطه مستقيمي با امنيت در مرزها دارد گفت: طي سال هاي اخير با توسعه پليس درياباني، عواملي همانند قاچاق انسان، موادمخدر و تجاوزات مرزي در آب هاي خليج فارس بيش از 50 درصد كاهش داشته است.
وي اظهار داشت: وقتي در مرزهاي شرقي محدوديت ها زياد شد مسير قاچاقچيان به سمت دريا تغيير پيدا كرد كه اين امر نياز به تقويت درياباني را بيش از پيش محسوس كرده است و در اين راستا نيروي انتظامي و فرماندهي درياباني آمادگي دارند با تقويت جهش گونه يگان هاي دريايي خود در راستاي امنيت هرچه بيش تر ايران اسلامي گام بردارند.
سرتيپ حسين ذوالفقاري فرمانده مرزباني ناجا با اشاره به اهداف برگزاري رزمايش دريايي والفجر ابراز داشت: اعمال كامل حاكميت در آب هاي سرزميني، نمايش اقتدار و توانمندي درياباني و مرزباني، توسعه امنيت و جلوگيري از آسيب هاي فرهنگي، ايجاد هماهنگي بين سازمان هاي دريايي، مبارزه با قاچاق كالا، موادمخدر، اقلام فرهنگي و انسان، افزايش توان عملياتي در زمينه هوا، دريا و ساحل و... از جمله مهم ترين اهداف رزمايش والفجر است.
وي با بيان اينكه اين رزمايش در پنج مرحله طراحي و اجراي آن از نيمه دوم سال 90 آغاز شده است گفت: اين رزمايش با حضور 11 ناوگروه، 80 يگان ساحلي، تكاوران دريايي و با حضور 3 هزار و500 نفر نيرو و 126 فروند انواع شناور مجهز به تجهيزات الكترونيكي و اپتيكي و تعداد 25 فروند استعداد شناوري از فرماندهي درياباني هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سيستان و بلوچستان و كيش، واحدهايي از انتظامي هرمزگان، يگان ويژه، هواناجا، اداره بنادر و دريانوردي هرمزگان، اداره كشتيراني هرمزگان، اداره كل هلال احمر هرمزگان، اداره كل بهداشت و درمان و شيلات برگزار شده است.
ذوالفقاري با اشاره به بخشي از دستاوردهاي رزمايش والفجر از زمان اجرا تاكنون گفت: كشف يك تن موادمخدر، افزايش كشف مشروبات الكلي، كشف 3/1 ميليون ليتر سوخت قاچاق، هزار تن برنج، دستگيري 639 تبعه غيرمجاز خارجي، دستگيري 831 نفر متخلف و توقيف 800 شناور متخلف در اين مدت صورت گرفته است.
وي ارزش كشفيات را در اين مدت بيش از 12 ميليارد تومان اعلام كرد.
گفتني است در پايان اين رزمايش مانور مقابله با قاچاق سوخت، قاچاق كالا و مانور آزادسازي گروگان از دست دزدان دريايي و رژه شناورها انجام شد.
رزمايش آمريكايي-انگليسي در امارات
به گزارش پايگاه خبري «نهرين نت»، يك منبع آگاه در حوزه خليج فارس از برگزاري رزمايش هاي نيروهاي «سپر جزيره» با مشاركت افسران آمريكايي و انگليسي با سلاح هاي مختلف طي دو روز با نام «جزر الوفاء» و به منظور برخورد با انواع اسلحه مورد استفاده ايران در منطقه خليج فارس خبر داد.
وي افزود: اين اقدام بيانگر اين موضوع است كه هدف از انجام اين رزمايش ها آمادگي براي هرگونه رويارويي احتمالي ميان دو طرف است.
اين منبع تاكيد كرد: مشاركت افسران آمريكايي و انگليسي در نظارت بر اين رزمايش ها يك اقدام نگران كننده است و به منزله تشديد اقدامات امنيتي و نظامي عليه ايران با پيشتازي امارات و نيروهاي سپر جزيره است. اين مانورها همچنين بيانگر ائتلاف نظامي ميان امارات و دشمنان ايران از جمله آمريكا و انگليس است و اين امر شك و ترديد ايراني ها درباره ابعاد نقش امارات و نيروهاي سپر جزيره در توسعه همكاري ها و هماهنگي ها با دولت هايي كه به هيچ وجه خصومت خود با ايران را مخفي نمي كنند، برمي انگيزد.
ناظران سياسي درباره پيام هاي نگران كننده اين مانورها عليه ايران به عنوان همسايه اي توانمند و مقتدر در بخش نظامي هشدار مي دهد بويژه اينكه همزمان با اين رزمايش ها، امارات با استقرار 200 فروند جنگنده آمريكايي از نوع اف22 در پايگاه «الظفره » در فاصله 200 كيلومتري اراضي ايراني موافقت كرده است.
گفتني است، يكشنبه و دوشنبه گذشته، سواحل، جزاير و آبهاي منطقه اي امارات شاهد رزمايش هاي دريايي، هوايي و زميني نيروهاي امارات و نيروهاي سپر جزيره بدون استفاده از آتش بود.
سرتيپ فرزاد اسماعيلي فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) با اشاره به برگزاري رزمايش كشورهاي عربي در خليج فارس گفت: آنچه وظيفه قرارگاه پدافند هوايي به عنوان خط مقدم دفاع است هوشياري، بيداري و آمادگي بيش از پيش است.

 



سفير جديد تايلند وارد تهران شد

«اودمساك سريتانگوس»، سفير جديد تايلند در جمهوري اسلامي ايران ديروز با علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان ديدار و رونوشت استوارنامه خود را تقديم كرد.

 



براي چندمين بار صورت گرفت
تهديد اوباما به مجازات شركت هاي بي اعتنا به تحريم ايران

رئيس جمهور آمريكا در اقدامي با هدف همسو كردن جهان با سياست هاي ضدايراني آمريكا، با امضاي حكمي به وزارت خزانه داري آمريكا اجازه داد تا شركت هايي را كه از اجراي تحريم ها عليه ايران و سوريه طفره مي روند تنبيه كند.
به گزارش روزنامه صهيونيستي جروزالم پست، «باراك اوباما» با امضاي حكمي به وزارت خزانه داري آمريكا اين اجازه را داده است تا آن دسته از شركت ها و افرادي كه از تحريم هاي آمريكا عليه ايران و سوريه پيروي نكنند، تنبيه كنند.
وزارت خزانه داري آمريكا روز سه شنبه اعلام كرد كه حكم صادر شده اوباما به اين وزارتخانه اجازه مي دهد تا تحريم هاي آمريكا عليه ايران و سوريه را تشديد بخشد.
وزارت خزانه داري آمريكا در بيانيه خود با اشاره به مجوزي كه اوباما براي اين وزارتخانه صادر كرده است، گفت: وزارت خزانه داري آمريكا هم اكنون توانمندي و قابليت دارد تا آشكارا نهادها و افراد خارجي كه در فعاليت هاي فريبكارانه و دو پهلو (طفره از اجراي تحريم هاي آمريكا عليه ايران و سوريه) شركت دارند را تعيين هويت كرده و دسترسي آنها را به نظام هاي مالي و تجاري آمريكا ممنوع كند.
علي رغم همكاري هاي همه جانبه ايران در زمينه برنامه هسته اي خود با جامعه بين الملل و آژانس بين المللي انرژي اتمي، آمريكا علاوه بر تحريم هاي شوراي امنيت عليه ايران، تحريم هاي يكجانبه اي را عليه ايران تحميل كرده است و اين در شرايطي است كه بسياري از مقامات آمريكا اعتراف كرده اند كه تحريم ها عليه ايران ناكارآمد است و نمي تواند برنامه هسته اي اين كشور را متوقف كند.

 



مردم قرچك با شهيد عيسي معصومي وداع كردند

مردم قرچك با شهيد عيسي معصومي كه پيكر پاكش پس از 30 سال به شهرستان ورامين بازگشت، وداع كردند.
به گزارش خبرنگار مهر از ورامين، هزاران نفر از مردم شهيد پرور شهرهاي قرچك و ورامين عصر سه شنبه در گلزار شهداي گمنام اين شهر به استقبال اين شهيد سرافراز هشت سال دفاع مقدس آمدند و به عزاداري پرداختند.
همچنين در اين مراسم رئيس و اعضاي شوراي اسلامي شهر قرچك، حبيب الله ابراهيمي بخشدار، عبدالعلي قاسم پور بخشدار قرچك و ديگر مسئولان اين منطقه حضور داشتند.
مردم شهرهاي قرچك و ورامين كه در روزهاي اخير از حضور اين شهيد بزرگوار به شهرخود آگاه شده بودند، با سياه پوش كردن مسير، خود را براي استقبال از فرزند ايران آماده كردند.
مردم شهيد پرور قرچك با سردادن شعارهاي »اين گل پرپرماست هديه به رهبر ماست« و »اين گل پرپر از كجا آمده از سفر كرب و بلا آمده« به عزاداري پرداختند.
هزاران نفر از مردم قرچك پيكر شهيد معصومي را در آغوش گرفتند و مسير يك كيلومتري بخشداري اين شهر تا گلزار شهداي گمنام را به عزاداري پرداختند و به سر و سينه زدند.
پيكر پاك اين شهيد بزرگوار در گلزار شهداي گمنام قرچك ميهمان مردم اين شهر بود كه به گلزار شهداي سيد فتح الله ورامين، منتقل شد.
شهيد عيسي معصومي سال 1361 در عمليات بيت المقدس و آزاد سازي خرمشهر به درجه رفيع شهادت نائل شد و پس از شناسايي توسط گروه تفحص و پس از سي سال به شهرستان ورامين بازگشت.اين شهيد سرافراز از روستاي خاوه از توابع شهرستان ورامين به جبهه حق عليه باطل اعزام شده بود.

 



رئيس كميسيون امنيت پارلمان عراق: بغداد يك لحظه هم حضور منافقين را تمديد نخواهد كرد

رئيس كميسيون امنيت و دفاع پارلمان عراق از محاكمه گروهك تروريستي منافقين توسط محاكم بين المللي و بازگشت اموال مصادره شده ملت عراق از چنگال اين گروهك خبر داد.
حسن السنيد در گفت وگو با خبرگزاري اشرف نيوز با تاكيد بر اين كه عراق هرگز حتي براي يك لحظه هم حضور اين گروهك تروريستي را در كشور تمديد نخواهد كرد افزود: ملت عراق به دليل حضور اين گروهك از مشكلات بسياري رنج مي برد.
او با اشاره به مصادره اموال بسياري از مردم عراق از سوي گروهك تروريستي منافقين در دوره نظام پيشين بيان كرد كه دولت عراق به زودي تمامي اين اموال را به شهروندان بازخواهد گرداند.
السنيد همچنين بر ضرورت اخراج گروهك تروريستي منافقين از عراق تاكيد كرد.
در همين راستا لقاء وردي، از اعضاي فهرست العراقيه در پارلمان عراق با انتقاد از حمايت برخي از سياستمداران از اين گروهك گفت كه حمايت از گروهك تروريستي منافقين زير پا گذاشتن خون قربانيان ترور و حاكميت عراق به شمار مي رود.
وي با تاكيد بر اين كه عراق جديد هرگز اجازه حضور گروه هاي تروريستي از جمله گروهك تروريستي منافقين را نخواهد داد گفت كه حامي خواندن فهرست العراقيه از اين گروهك نادرست و خطرناك است و اين مساله موجب بدنامي اين فهرست و سران آن خواهد شد.
بنابراين گزارش در همين حال عدي الخدران، فرماندار شهر الخالص عراق در گفت وگو با روزنامه الاستقامه از كشف 30 دستگاه خودروي مسروقه و بدون پلاك در داخل كمپ اشرف خبر داد و گفت كه با وجود كمربند امنيتي در اطراف اين پادگان در زمان بازرسي مشخص شد كه خودروهاي بدون پلاكي در اشرف وجود دارد كه احتمال مي رود گروهك قصد منفجر كردن آنها را داشته است.

 



توسط دستگاه ها؛ متقاضيان ثبت نام در پورتال جامع اوقات فراغت اقدام كنند

محمد صادق اكبري، معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره روش ثبت نام متقاضيان در پورتال جامع اوقات فراغت گفت: دستگاه ها متناسب با ظرفيت مخاطبان برنامه ها را اعلام مي كنند.
محمد صادق اكبري، معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان در حاشيه جلسه چهل و ششم ستاد ملي ساماندهي امور جوان در گفت وگو با برنا درخصوص روش ثبت نام متقاضيان در پورتال جامع اوقات فراغت، اظهار داشت: گروه هاي مخاطبي كه هر دستگاه دارد، متناسب با ظرفيت آن دستگاه بايد اعلام شوند.
وي در ادامه گفت: به عنوان مثال متقاضيان در وزارت علوم، دانشجويان دانشگاه ها را در بر مي گيرد، همچنين وزارت علوم و درمان كه دانشجويان دانشگاه هاي پزشكي شامل مي شود، متقاضيان در وزارت آموزش و پرورش، دانش آموزان و در وزارت ارشاد، گروه هاي فعال هنري هستند.
اكبري در ادامه خاطرنشان كرد: هر يك از دستگاه هاي موجود متناسب با ظرفيت مخاطبانشان برنامه هاي خود را اعلام مي كنند. پس از اعلام از طريق پورتال جامع اطلاع رساني مي شود و در نهايت افراد متقاضي مي توانند مراجعه و ثبت نام كرده و از خدماتي كه ارائه خواهد شد، بهره مند شوند.
معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان در پايان زمان آغاز اين طرح را از پايان امتحانات دانش آموزان اعلام كرد.

 



آغاز اجراي برنامه سنجش نوآموزان از 16 ارديبهشت

برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان سال تحصيلي92-91 از 16 ارديبهشت تا پايان شهريور ماه در 900 پايگاه سنجش و 715 شهر و منطقه كشور اجرا خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استثنايي برنامه سنجش نوآموزان همچون سال هاي گذشته با همكاري وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي توسط سازمان آموزش و پرورش استثنايي به منظور ارزيابي نوآموزان در دو مرحله اجرا مي شود.
مرحله مقدماتي شامل ارزيابي هاي بينايي، ديد رنگ، شنوايي، گفتاري، آمادگي تحصيلي، اختلالات جسمي- حركتي، اندازه گيري توده بدني، قد به سن، معاينات دهان و دندان، پوست و مو، اختلال روان پزشكي و معاينات پزشكي عمومي است.
همچنين در مرحله مقدماتي سوابق واكسيناسيون نوآموز بررسي مي شود كه در صورت ناقص بودن جهت تكميل واكسيناسيون به واحدهاي بهداشتي درماني ارجاع خواهند شد.
براساس اين گزارش نوآموزاني كه نياز به ارزيابي تخصصي نداشته باشند جهت ثبت نام به دبستان مورد تقاضا معرفي مي شوند.
نوآموزاني كه در مرحله مقدماتي مشكوك به مشكل تشخيص داده شوند جهت بررسي دقيق تر به مرحله تخصصي ارجاع مي شوند و پس از معاينات پزشكي و اجراي آزمون هاي تخصصي مورد نياز و تعيين جايگاه آموزشي به واحد آموزشي ذيربط معرفي خواهند شد.
گفتني است ارزيابي هاي تخصصي آمادگي تحصيلي، بينايي و شنوايي فقط در مراكز و كلينيك هاي وابسته به آموزش و پرورش استثنايي و رايگان انجام مي شود.
به منظور شناسايي نوآموزان داراي اختلال رفتاري اوتيسم، نوآموزاني كه در مرحله مقدماتي آمادگي تحصيلي مشكوك به مشكل تشخيص داده شوند به مرحله تخصصي ارجاع مي شوند.

 



افزايش 4/2 درصدي ازدواج در سال 91

مديركل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال كشور از ثبت 631 هزار و 457 مورد ازدواج در مناطق شهري استان ها خبر داد.
علي اكبر محزون در اين رابطه گفت: در سال 90 يك ميليون و 382 هزار و 224واقعه ولادت به ثبت رسيده كه در مقايسه با سال قبل آن از رشد 4/1 درصدي برخوردار بوده است.
وي افزود: يك سوم ازدواج هاي سال 90 درمناطق روستايي بوده است 243 هزار و 334 واقعه ازدواج در مناطق روستايي انجام شده كه در مجموع 30 درصد كل ازدواج ها را به خود اختصاص مي دهد.
محزون تصريح كرد: براساس آخرين آمارهاي جمع آوري شده در سال گذشته، 874 هزار و 791 مورد ازدواج در كل كشور به ثبت رسيده است كه اين آمار در مقايسه با سال قبل از آن 4/2 درصد افزايش داشته است.

 



در دانشگاه هاي جامع علمي كاربردي آموزش مهارت و فناوري جايگزين آموزش نظري مي شود

همدان-خبرنگاركيهان:
رئيس دانشگاه جامع علمي كاربردي همدان گفت: آموزش مهارت و فناوري جايگزين آموزش نظري در اين دانشگاه مي شود.
دكتر «سعيد نظري»، در گفتگو با خبرنگاران افزود: آيين نامه نظام آموزش عالي مهارت و فناوري در سال گذشته به تصويب رسيده و مطابق آن آموزش عالي نظري به تدريج به سمت اجراي آيين نامه مذكور تغيير مسير مي دهد.
وي ادامه داد: اجراي اين نظام رسما آغاز شده و دانشگاه هاي جامع علمي كاربردي براساس آن عمل كرده و به جاي گسترش كمي، به تربيت نيروي كارآفرين مي پردازند.
وي اضافه كرد: دوره هاي اين دانشگاه با استفاده از امكانات بالقوه دستگاه هاي اجرايي و بنا به درخواست خود آنها برگزار مي شود.
نظري با بيان اينكه حدود 70 درصد فارغ التحصيلان رشته هاي مختلف دانشگاه علمي كاربردي جذب بازار كار مي شوند و كانون دانش آموختگان دانشگاه ميزان اين جذب را رصد مي كند. يادآور شد: مدارك علمي دانشگاه مذكور كاملا معتبر بوده و هيچ تفاوتي با دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي ديگر ندارد.
وي در زمينه ارتباط دانشگاه تحت مديريت خود با بخش صنعت، گفت: سياست و شعار ما در سال 91، گسترش ارتباط دانشگاه با صنعت است كه متاسفانه به علت عدم وجود توسعه صنعتي و نداشتن صنايع بزرگ در استان، در اين زمينه با محدوديت مواجه هستيم.
رئيس دانشگاه علمي كاربردي همدان، در ادامه اظهار داشت: هم اكنون 8 مركز اصلي آموزش علمي كاربردي با 29 رشته كارشناسي در استان فعال است كه تعداد 7000 دانشجوي حضوري روزانه و تعداد 1500 دانشجوي غيرحضوري مشغول تحصيل در اين مراكز هستند.

 



رئيس اتحاديه بارفروشان اهواز اعلام كرد
صادرات به عراق علت افزايش قيمت گوجه در بازار

رئيس اتحاديه صنف بارفروشان اهواز گفت: شرايط جوي از جمله سرمازدگي فصل زمستان موجب كاهش ميزان محصولات و تأخير در برداشت شد.
اكبر بديعي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: سقف قيمت اقلام موجود در ميدان شامل هر كيلوگرم سيب درختي فارس و آذربايجان 2300 تومان، ليموشيرين فارس 1500 تومان، پرتقال تامسون شمال 1300 تومان، سيب خاكي و پياز همدان و آذربايجان 400 تومان، خيار 700 تومان، كلم 300 تومان، گل كلم و كاهو 600 تومان و بادمجان 1200 تومان است.
وي با بيان اين كه قيمت هر كيلوگرم گوجه فرنگي كرمان 1900 تومان است، افزود: افزايش قيمت گوجه به دليل كاهش مقدار توليد و همچنين صادرات آن به عراق است.
رئيس اتحاديه صنف بارفروشان اهواز تصريح كرد: از جمله اقلام وارداتي از خارج از كشور موز و پرتقال مصرفي است كه قيمت هر كيلوگرم به ترتيب 3 هزار تومان و 2 هزار تومان است.

 



به گفته معاون نهاد كتابخانه هاي عمومي سرانه مطالعه در كشور 76 دقيقه است

معاون امور استان ها، مجلس و مشاركت هاي نهاد كتابخانه هاي عمومي، سرانه مطالعه را در كشور 76 دقيقه اعلام كرد.
به گزارش ايرنا از بيرجند، سيد جواد سادات فاطمي ديروز با بيان اين مطلب افزود: اين سرانه مجموع مطالعه اعم از كتاب، نشريات، مجلات، روزنامه ها، سايت هاي اينترنتي، قرآن و ادعيه را شامل مي شود.
سادات فاطمي گفت: سرانه مطالعه كتاب را به تنهايي 5/19 دقيقه ذكر كرد. وي افزود: همه رسانه ها و مسئولان ذيربط بايد نسبت به موضوع مطالعه اهتمام داشته باشند تا مردم روز به روز انس بيشتري با كتاب پيدا كنند.
وي اعتبار نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور را طي سال گذشته 71 ميليارد تومان ذكر و بيان كرد: امسال در لايحه بودجه اين اعتبار 86 ميليارد تومان پيش بيني و به مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد شده است.

 



آيت الله مصباح يزدي: شهيد مطهري موجب تحول بنيادين در جامعه اسلامي شد

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني اظهار داشت: شهيد مطهري موجب تحول بنيادين در جامعه اسلامي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت الله محمد تقي مصباح يزدي در مراسم بزرگداشت شهيد مطهري كه در تالار اجتماعات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد، با اشاره به اينكه شهيد مطهري انسان وارسته اي بود كه تأثيرات عميقي بر جامعه ما گذاشت، تأكيد كرد: شهيد مطهري نقش ارزنده اي درارتقاي سطح فكري و فرهنگ جامعه ايفا كرد و موجب تحول بنيادين در جامعه اسلامي شد.
وي با اشاره به اينكه شهيد مطهري حق بزرگي بر انقلاب دارد، تصريح كرد: امام خميني«ره» فرمودند: مطهري حاصل عمر من بود و كتاب هاي او بدون استثنا قابل استفاده است.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني گفت: به دليل نقش ارزنده اي كه مطهري در روشنگري و بيداري جامعه داشت، دشمنان انقلاب چند ماه پس از پيروزي انقلاب ايشان را هدف گلوله قرار دادند و با اين كار ما را از نعمت وجود ايشان محروم كردند.
وي با اشاره به اينكه مطهري براي تاثيرگذاشتن برنسل جوان و تربيت آنها خون دل هاي زيادي خورد، خاطرنشان كرد: با شهادت شهيد مطهري ما از فيض وجود ايشان بي نصيب مانديم.
اين استاد برجسته حوزه و دانشگاه افزود: وظيفه فطري و عقلي اقتضا مي كند قدر و منزلت چنين كسي كه در ارتقا و پيشبرد فرهنگ جامعه ما نقش بزرگي را ايفا كرده، بدانيم.
وي دليل برگزاري مراسم بزرگداشت براي شخصيت هايي نظير شهيد مطهري را الگوسازي در جامعه عنوان كرد و ادامه داد: ارايه الگو يكي از مهم ترين شيوه هاي تربيتي است و شهيد مطهري به بهترين شكل، نقش خود را در اين زمينه ايفا كرد.
آيت الله مصباح يزدي با اشاره به القاي شبهات، به ويژه در بين نسل جوان تأكيد كرد: پاسخ دادن و ريشه كن كردن شبهات از دل جوانان كار بسيار دشواري است، اما شهيد مطهري در اين راه احساس تكليف كرد و با حضور در محيط دانشگاه به انجام وظيفه خود در اين زمينه پرداخت.
وي بيان ساده و روان را از ويژگي هاي شهيد مطهري دانست و افزود: صاحب نظران ماركسيست مي گفتند شهيد مطهري نظريات ماركسيستي را بهتر از آنها بيان مي كند، و اين مسئله، از آن رو بود كه اين عالم فرهيخته شناخت كاملي نسبت به اين نظريات پيدا كرده بود تا بتواند پس از تحليل، آنها را با استدلالي قاطع رد كند.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني خاطرنشان كرد: ما امروز وظيفه داريم كه از شيوه برخورد شهيد مطهري با مسائل پيرامون خود درس بگيريم و نيازهاي جامعه را به خوبي بشناسيم و نسبت به آنها احساس مسئوليت كنيم و در راه رفع اين نيازها اهتمام لازم را داشته باشيم.

 



هزار و 800 گروه جهادي دانشجويي در كشور فعال است

يزد- خبرنگار كيهان:
يك هزار و 080 گروه جهادي دانشجويي در سازمان بسيج سازندگي كشور در سطح روستاها در حال خدمت رساني هستند.
رئيس سازمان بسيج سازندگي استان يزد با اعلام اين خبر گفت: بسيج جامعه پزشكي در بخش بهداشت و درمان، بسيج دانش آموزي در بخش مرمت و بازسازي مدارس، بسيج جامعه مهندسين در امور فني و تخصصي و طلاب بخش فرهنگي و... در سطح روستاهاي كشور در حال خدمت رساني هستند.
سرهنگ محمدحسين حكيم آباديان افزود: امسال در استان يزد در دوره هاي طرح هجرت و سازندگي بالغ بر 93 هزار و 371نفر در قالب يك ميليون نفر روز در عرصه هاي بهداشتي، درماني، فني، كشاورزي مرمت و بازسازي و غيره به فعاليت خواهند پرداخت.
رئيس بسيج سازندگي استان يزد خاطرنشان كرد 010 تيم پزشكي امسال به مناطق محروم اعزام و خدمات بهداشتي و درماني را به روستائيان ارائه خواهند كرد.

 



نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي: انقلاب اسلامي شكاف هاي ليبرال دموكراسي را آشكار كرد

اروميه - خبرنگار كيهان:
انقلاب اسلامي ايران باعث شكل گيري رقابت بين مدل حكومت ديني و ليبرال دموكراسي غربي شد.
به گزارش خبرنگار ما، نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران عصر سه شنبه در همايش بزرگداشت هفته عقيدتي سياسي در اروميه افزود: امام خميني(ره) براي شكل گيري حكومت اسلامي در ايران سبك انبياي الهي را در پيش گرفتند و با اقدامات فكري و نرم افزاري پايه هاي انقلاب اسلامي را در ايران بنا كردند.
آيت الله «علي سعيدي» ادامه داد: انديشه هاي امام خميني(ره) پايه و اساس پديده هاي انحرافي را كه در طول صدها سال شكل گرفته بود، سست كرد.
وي آشكار شدن خلأهاي حكومت ليبرال دموكراسي را از پيامدهاي پيروزي انقلاب اسلامي برشمرد و گفت: با پيروزي انقلاب اسلامي رقابت شديدي بين مدل حكومت ديني و حكومت ليبرال دموكراسي، همچنين رقابت بين تمدن اسلام و غرب شكل گرفت و مسائل مختلفي مانند بيداري و خيزش ملت ها در جهان اسلام، ورود فناوري اطلاعات و تكنولوژي به زندگي بشر مطرح شد.
«سعيدي» ضمن بزرگداشت روز معلم و مقام استاد شهيد مطهري اظهار كرد: معرفت شناسي، دين شناسي، مقابله با انديشه ليبرالي و مادي گرايي، مقابله با نحله ها و انديشه هاي انحرافي از جمله مسائل مهمي بود كه اين دانشمند فقيد در كتب خود به آن ها پرداخته است.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با بيان اينكه جامعه امروز نيز نيازمند پاسخي قانع كننده پيرامون برخي مسائل است، تصريح كرد: شناخت پيوستگي ولايت فقيه با امامت و نبوت، جايگاه و منشاء حكومت ديني و الزامات آن، تفاوت مديريت ولايي با ديگر نظام ها ارتباط بين زندگي دنيوي و سعادت ابدي، فلسفه بايدها و نبايدها از جمله شبهات عصر حاضر است كه بايد به اين مسائل پرداخته شده وپاسخ هاي مناسب و اقناع كننده داده شود.
به گفته وي پاسخگويي منطقي و صحيح به سوالات و ابهام هاي مسائل مختلف با بهره گيري از مربيان مجرب، توانمند و با فن بيان بالا مي تواند گامي موثر در بصيرت افزايي مردم باشد.

 



اخبار ادبي و هنري

زندگينامه مستند مقام معظم رهبري منتشر شد
كتاب «شرح اسم» كه پژوهشي است در زندگي رهبر معظم انقلاب از تبار و تولد تا سال هاي كودكي و نوجواني و كارنامه اي است مختصر از آغازين كنش هاي سياسي-اجتماعي معظم له تا پيروزي انقلاب اسلامي منتشر شد.
اين كتاب كه توسط موسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي منتشر شده كوشيده است تاريخ معاصر ايران را از واپسين سال هاي حكومت دودمان قاجار، تا زمان حاضر، هدف بررسي قرار داده و با عبور از رهيافت رايج تاريخ نگاري، به نقش ها و نقش آفرينان كنوني تاريخ كشورمان نيز بپردازد.
اعتراض جريان رسانه اي اصولگرا به برنامه «هفت»
ده ها رسانه، موسسه و شخصيت رسانه اي با صدور بيانيه اي مشترك خطاب به مديريت صدا و سيما نسبت به گفتمان حاكم بر برنامه «هفت» انتقاد كردند.
در اين بيانيه نوشته شده كه: آنچه ما از حكومتي ترين تريبون سينمايي نظام مي شنويم، همان گفتمان آشناي سي و چند ساله اي است كه در ضد حكومتي ترين رسانه ها هم با اين صراحت گفته نمي شود. مي پرسيد كدام گفتمان؟ همان گفتمان آشناي «وا اسفا از سينماي حكومتي» عده اي دست تا آرنج در جيب حكومت. همان گفتمان دروغين شبه روشنفكران اين ديار كه «سينما را چه به سياست؟» آن هم در سينمايي كه پر شده از خرده شعارهاي جريانات سياسي «من مخالفم پس هستم». همان ادبيات «تهران فقط ونك دارد، چون برج دارد!»
در بخش ديگري از اين بيانيه تصريح شده است: آقاي ضرغامي! نشنيديد كه در برنامه هاي هفت، گفتمان «اسكار پرستي» و «حمام آفتاب گرفتن زير نخل طلا» كنداكتور تلويزيون حكومتي را پر كرده است؟ نديديد كه برخورد آقاي جيراني در مواجه با كارگردانان انقلابي چقدر با مواجهه ايشان با هم فكرانش همچون سيروس الوند و داريوش مهرجويي متفاوت است؟
امضاكنندگان اين بيانيه به عزت الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما پيشنهاد دادند كه در يك برنامه بي طرفانه، فرصت مناظره اي بين آقايان مجيد شاه حسيني و وحيد جليلي به عنوان نمايندگان اين جريان با نمايندگاني از طرف مقابل (طرفدار گفتمان برنامه هفت) فراهم شود.
روزنامه جوان، ماهنامه راه، ماهنامه زمانه، هفته نامه يالثارات، هفته نامه 9 دي، ماهنامه سينما رسانه، هفته نامه سايبري رويكرد، حلقه مطالعات فلسفه سينما، موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه، موسسه فرهنگ و هنر ناوك، دبيرخانه جايزه سينمايي انقلاب اسلامي، دبيرخانه دائمي جشنواره مردمي فيلم عمار، مركز راهبردي جبهه فكري انقلاب، گروه فرهنگ و ادب پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، نسيم آنلاين، رجانيوز، مشرق نيوز، تريبون مستضعفين، شبكه خبر دانشجو، آويني فيلم، خبرنامه دانشجويان، 598، برهان، مطالبه، جوان آنلاين، جهان نيوز، الف، عصر امروز، هفته نامه تحيلي فرهنگي رويكرد، محمد تقي فهيم و ابراهيم فياض، امضاكنندگان اين بيانيه هستند. البته امضاكنندگان، رو به افزايش هستند.
نويسندگان «نيمه پنهان» در نمايشگاه كتاب
پيام فضلي نژاد و مرتضي صفارهرندي نويسندگان كتاب هاي جديد مجموعه «نيمه پنهان» در غرفه كيهان با مخاطبان خود ديدار مي كنند.
به گزارش خبرنگار كيهان «دفتر پژوهش هاي موسسه كيهان» كه طي 15 سال گذشته بيش از 45 جلد از سري كتاب هاي «نيمه پنهان» را منتشر كرده است، امسال با 4 كتاب جديد در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران حضور فعال دارد.كتاب هاي «گفت و شنود» اثر حسين شريعتمداري، «رازهاي دهه شصت» تاليف مرتضي صفارهرندي، «ارتش سري روشنفكران» نوشته پيام فضلي نژاد و «طريقت تزوير» از ح.كرمي، چهار كتابي هستند كه براي اولين بار در غرفه انتشارات كيهان عرضه شدند.
امروز (پنجشنبه) نيز از ساعت 14 نويسندگان كتاب هاي جديد مجموعه «نيمه پنهان» ميهمان غرفه كيهان (سالن 20 راهروي 19) هستند و پيام فضلي نژاد و مرتضي صفارهرندي با مخاطبان خود ديدار مي كنند.
از مرتضي صفارهرندي پيش از اين كتاب «نقش آفرينان عصر تاريكي» در مجموعه نيمه پنهان منتشر شده كه به چاپ سوم رسيده است.
پيام فضلي نژاد نيز سال 1386 جلد سي ام «نيمه پنهان» را به نام «شواليه هاي ناتوي فرهنگي» نوشت كه چاپ پانزدهم آن نيز كنار كتاب «ارتش سري روشنفكران» در نمايشگاه كتاب امسال عرضه شده است.
پاسخ حوزه هنري به هتاكي هاي جامعه صنفي تهيه كنندگان
پيرو انتشار بيانيه اي هتاكانه منسوب به «جامعه صنفي تهيه كنندگان فيلم سينمايي» حوزه هنري بيانيه اي را صادر كرد.
در اين بيانيه تصريح شده است: سياست حوزه هنري در قبال اكران فيلم هاي سينمايي توجه به آثار ارزشمند بوده و به فيلم هايي كه باورها و ارزش هاي مسلم ملت مسلمان ايران، آداب اجتماعي و فرهنگي آنها را به سخره مي گيرند و سلامت رواني جامعه را از بين مي برند، امكان نمايش در سينماهاي خود را نمي دهد و در اين تصميم تجديدنظر نخواهد كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14