(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - شماره 20203 

مجمع عمومي سازمان ملل براي بررسي اسيران فلسطيني تشكيل جلسه مي دهد
اولين اعتصاب در عربستان ماموران راهنمايي و رانندگي دست از كار كشيدند
فرانسه در يك نگاه
خداحافظ موسيو ساركوزي «نه» بزرگ مردم فرانسه به آمريكا
پوتين در كرملين رسما قدرت را از مدودف تحويل گرفت
حضور گسترده مردم سوريه در انتخابات پارلماني
كارمندان انگليس پس فردا اعتصاب سراسري برگزار مي كنند
مردم بحرين با شعار مرگ بر آل خليفه خواستار آزادي فعالان سياسي شدند
چها رسوي پنج قا ره
درخواست تظاهركنندگان در قاهره مبارزان دستگير شده را آزاد كنيد
مخالفان دولت يونان در انتخابات به پيروزي رسيدند



مجمع عمومي سازمان ملل براي بررسي اسيران فلسطيني تشكيل جلسه مي دهد

شوراي اتحاديه عرب از سازمان ملل خواست بررسي موضوع اسيران فلسطيني را در دستور كار خود قرار دهد.
به گزارش خبرگزاري ها، شوراي اتحاديه عرب در نشست خود در قاهره از گروه عربي در نيويورك خواست تا براي برگزاري نشست فوق العاده مجمع عمومي به منظور بررسي قضيه اسيران فلسطيني كه به دليل شرايط بد زندان هاي رژيم صهيونيستي دست به اعتصاب غذا زده اند درخواست ارائه كند.
اتحاديه عرب همچنين گروه عربي در ژنو را مأمور كرد تا قضيه اسيران فلسطيني را در دستور كار شوراي حقوق بشر سازمان ملل براي بررسي در نشست آتي اين شورا در ژوئيه قرار دهد. قائم مقام وزير خارجه دولت منتخب فلسطين اعلام كرد كه تصميم اتحاديه عرب براي انتقال قضيه اسيران، وقت تلف كردن و تلاش براي فرونشاندن خشم اسيران فلسطيني است.

 



اولين اعتصاب در عربستان ماموران راهنمايي و رانندگي دست از كار كشيدند

ماموران راهنمايي و رانندگي عربستان براي نخستين بار در اعتراض به شرايط نامساعد كاري و درآمد پايين دست از كار كشيدند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از پايگاه خبري مخالفان عربستان (الحرمين) صدها تن از پرسنل اداره راهنمايي و رانندگي در «رياض» دست به اعتصاب زدند و خواستار افزايش حقوق و مزاياي خود شدند.براساس اين گزارش ماموران معترض، اعلام كردند كه هيچ كدام از تعهدات و وعده هاي ارائه شده از سوي دولتمردان سعودي در وزارت كشور تاكنون محقق نشده است و تحصن آنها تا زمان تحقق درخواست هايشان ادامه دارد.
به گزارش پايگاه خبري الحرمين، اعتصاب كنندگان خواهان بهبود شرايط كاري و درآمد خود هستند و اين اعتصاب پس از بي توجهي و خلف وعده هاي وزارت كشور انجام شده است.

 



فرانسه در يك نگاه

نام كشور: جمهوري فرانسه
جمعيت: حدود 66 ميليون نفر
پايتخت: پاريس (جمعيت: حدود 5/2 ميليون نفر)
فرانسه كشوري است اروپايي كه از شمال با انگليس، آلمان، بلژيك، از شرق با سوئيس و ايتاليا، از جنوب با درياي مديترانه و اسپانيا و از غرب به خليج بيسكاي راه دارد.
اين كشور يكي از مهمترين اعضاي اتحاديه اروپا و منطقه يورو و از طرفي عضو فعال گروه 8، گروه 20 و ناتو است.
فرانسه يكي از 5 عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل و داراي حق وتو است. 83 درصد از مردم اين كشور مسيحي، يك درصد يهودي و نزديك به 10 درصد نيز مسلمان هستند.
فرانسه به همراه آلمان در مواجهه با بحران اقتصادي اروپا بر اجراي رياضت هاي اقتصادي با هدف نجات يورو و اتحاديه اروپا تأكيد دارند. اين دو كشور بيشترين سود را از پول واحد يورو مي برند.

 



گزارش خبري تحليلي كيهان از نتيجه انتخابات فرانسه
خداحافظ موسيو ساركوزي «نه» بزرگ مردم فرانسه به آمريكا

سياست هاي اقتصادي و اسلام ستيزانه ساركوزي و دنباله روي بي چون و چراي وي از سياست هاي آمريكا، عمده دلايل شكست ساركوزي در انتخابات رياست جمهوري فرانسه عنوان شده است.
همانطور كه پيش بيني مي شد، «فرانسوا اولاند» چهره برجسته سوسياليست هاي فرانسه توانست با چند درصد اختلاف «نيكلا ساركوزي» از حزب «اتحاد براي جنبش مردمي» را شكست داده و شگفتي ساز شود؛ شگفتي ساز از اين جهت كه از سال 1981 تاكنون ساركوزي نخستين رئيس جمهوري است كه نتوانست براي دومين دور پياپي بر اين مسند باقي بماند.
اما در حال حاضر آنچه ذهن تحليلگران را به خود مشغول داشته، بررسي علل اين اتفاق نادر است. شايد مهمترين دليل اين شكست به سياست هاي اقتصادي ساركوزي بازگردد اما بدون ترديد اين رويداد، دلايل ديگري نيز دارد.
به اعتقاد برخي از تحليلگران، دنباله روي ساركوزي از سياست هاي آمريكا يكي از علل شكست وي بود و از اين رو شكست ساركوزي و پيروزي اولاندرا مي توان «نه» بزرگ مردم فرانسه به آمريكا و رئيس جمهور آمريكايي اين كشور تفسير كرد.
از طرفي ساركوزي از جمله معدود رؤساي جمهور در طي ساليان متمادي است كه بيشترين اقدامات را عليه مسلمانان اين كشور اتخاذ كرده كه ممنوعيت حجاب و جريمه نقدي زنان محجبه مسلمان، يكي از آنهاست. نگاهي به اظهارات اخير شخصيت هاي اسلامي فرانسه درباره سوءاستفاده هاي انتخاباتي ساركوزي از ماجراي قتل شهر «تولوز» فرانسه كه چندي پيش منجر به بازداشت و اخراج چهره هاي شاخص اسلامي فرانسه شد نيز مؤيد همين اسلام ستيزي ساركوزي است.
ساركوزي چندي پيش نيز به دنبال كشته شدن هفت فرانسوي به دست «محمد مراح» الجزايري، با اتخاذ مواضع بسيار تند عليه مسلمانان، مانور تبليغاتي گسترده اي را راه اندازي كرد در حالي كه همه روزه در اين كشور افرادي به دست شهروندان فرانسوي كشته مي شوند بدون اين كه مقام هاي سياسي در مورد آن موضع خاصي اتخاذ كنند.
طبق گزارش سايت «سي آي اي»، حدود 10 درصد از جمعيت 65 ميليون و 500 هزار نفري فرانسه را مسلمانان تشكيل مي دهند كه بي شك مشاركت آنان در انتخابات، نقش تعيين كننده اي در سرنوشت نامزدها دارد. پيش از آغاز دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه، خبرگزاري آسوشيتدپرس طي گزارشي مسلمانان فرانسه را «برگ برنده انتخابات فرانسه» عنوان و مشاركت آنها در انتخابات را مهم ارزيابي كرد. بر اساس گزارش خبرگزاري مهر، مسلمانان فرانسوي اقليت چند ميليوني هستند كه پيش از اين در انتخابات اين كشور مشاركت نداشتند اما امسال نگاه ويژه اي به انتخابات دارند. از طرفي از چهره هاي برجسته مسلمان و امامان جماعت اين كشور نيز خواسته شده مسلمانان را به مشاركت در انتخابات دعوت كنند.
گزارش هايي نيز منتشر شده مبني بر اين كه مسلمانان فرانسه به دليل اينكه موقعيت سياسي آنها بدتر نشود به ناچار به اولاند رأي داده اند!
نتيجه اين كه عملكرد 5 ساله ساركوزي در مواجهه با جمعيت هفت ميليوني مسلمانان اين كشور به گونه اي بوده كه اين بخش از جامعه فرانسه را از وي منزجر كرده بود.پيروزي اولاند اما بلافاصله با تبريكات معمول در عرف ديپلماتيك دنياي سياست رو به رو شد؛ اما اين تبريكات مانع از بروز نگراني هاي غرب از شكست متحد كليدي اتحاديه اروپا نشد. آنچه باعث بروز اين نگراني ها شده تأثيرات اين شكست بر روند حل بحران اقتصادي اتحاديه اروپا و منطقه پولي يورو است. در واقع با پيروزي اولاند، غرب نگران اين است كه مبادا، اتحاد ساركوزي- مركل، به عنوان رهبران اصلي اتحاديه اروپا كه همواره بر اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي تأكيد داشتند دچار شكاف شود. فرانسه و آلمان به عنوان اعضاي قوي و ثابت قدم اجراي اين سياست ها همواره بر كشورهاي ضعيفي چون اسپانيا و يونان نسبت به اجراي دستورات تروئيكاي اروپا (رياضت هاي اقتصادي) فشار وارد كرده اند. تهديد به اخراج از اتحاديه اروپا و منطقه يورو، جريمه سنگين كشورهايي است كه قصد اجراي چنين سياست هايي را نداشته باشند! با توجه به شعارهاي انتخاباتي اولاند، به نظر مي رسد نگراني غرب از نتايج انتخابات فرانسه بي مورد نيست.
سياست هاي خارجي فرانسه به خصوص در حوزه خاورميانه، يكي ديگر از مواردي است كه به اعتقاد تحليلگران با روي كار آمدن اولاند، تحولاتي به خود خواهد ديد.
عمده شعارهاي انتخاباتي رهبر سوسياليست هاي فرانسه در اين انتخابات عبارت بودند از: كاستن از رياضت هاي اقتصادي تا سال 2017، افزايش حداقل دستمزد، استخدام هزاران معلم، افزايش ماليات ثروتمندان، خروج نظاميان فرانسوي از افغانستان، كاهش سن بازنشستگي، تخفيف هاي مالياتي و... بنا به اعلام منابع رسمي در فرانسه، در اين دور از انتخابات 43 ميليون نفر واجد شرايط رأي دادن بودند. اولاند روند تشكيل دولت جديد فرانسه را آغاز كرده است. يادآور مي شود آخرين رئيس جمهور سوسياليست فرانسه، فرانسوا ميتران بود كه از سال 1981 تا 1995 در اين پست حضور داشت.
اولاند كيست؟
فرانسوا اولاند، متولد 1954 شهر «روئن» و تحصيل كرده رشته هاي حقوق، بازرگاني و علوم سياسي است. وي از سال 1997 تا 2008 دبير اولي حزب سوسياليست فرانسه را عهده دار بود و تا پيش از شركت در انتخابات اخير نيز عنوان نماينده مردم «كورز» فرانسه در مجلس اين كشور را داشت. بنا به اعلام رسانه هاي فرانسوي، اولاند مبارزات انتخاباتي خود را خيلي محتاطانه و از 6 سال پيش به شكل سفر به برخي نقاط اين كشور آغاز كرده بود.
يكي از شعارهاي عجيب اولاند افزايش 75 درصدي ماليات براي كساني است كه سالانه بيش از يك ميليون يورو درآمد دارند. شعاري كه در صورت عملي شدن دردسرهاي جدي را متوجه وي خواهد كرد. گروهي از تحليلگران اما معتقدند، اين شعار يك وعده غيرعملي و عوامفريبانه است كه تنها خاصيت جذب آرا را دارد.
اولاند در يك خانواده مرفه به دنيا آمده و 4 فرزند دارد.

 



پوتين در كرملين رسما قدرت را از مدودف تحويل گرفت

ولاديميرپوتين براي سومين بار در كاخ كرملين سوگند رياست جمهوري ياد كرد و رسما قدرت را از ديميتري مدودف تحويل گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها در مراسم تحليف رياست جمهوري وي كه ديروز برگزار شد حدود 3000 نفر شامل مقام هاي دولتي، پارلماني، قضايي، سران ارتش، شخصيت هاي سياسي، مذهبي و شماري از سران نمايندگي هاي ديپلماتيك خارجي مستقر در مسكو حضور داشتند.
پوتين در حضور «والنتينا ماتوينكو» رئيس شوراي فدراسيون (مجلس عليا)، «سرگئي ناريشكين» رئيس دوما و «والري زوركين» رئيس دادگاه قانون اساسي سوگند ياد كرد.
در ابتداي اين مراسم «ديميتري مدودف» رئيس جمهور سابق روسيه باهنگ رياست جمهوري در محوطه كاخ كرملين وداع كرد و سپس پرچم روسيه را به پوتين تحويل داد.
تحويل چمدان اتمي كنترل كننده نيروهاي راهبردي اتمي روسيه كه به طور دائم همراه رئيس جمهور روسيه است، در حاشيه مراسم تحليف انجام شد.پوتين پيش از اين به مدت دو دوره 4 ساله از سال 2000 تا 2008 رئيس جمهور روسيه بود اما در سال 2008 به دليل ممنوعيت ناشي از قانون اساسي نتوانست براي سومين دوره نامزد اين پست شود. وي در انتخابات رياست جمهوري چهارم مارس 2012 با كسب حدود 64 درصد آرا به پيروزي رسيد تا براي سومين بار بر كرملين راه يابد.
مطابق اصلاحاتي كه در قانون اساسي روسيه شده، دوره رياست جمهوري از 4 سال به 6 سال افزايش يافته است و پوتين تا سال 2018 در مسند قدرت خواهد بود و انتخاب مجدد وي براي يك دوره 6 ساله ديگر بلامانع خواهد بود.
آغاز سومين دوره رياست جمهوري پوتين برخلاف دو دوره قبلي كه در كمال آرامش برگزار شد با حاشيه هايي همراه بود.
آخرين دور تظاهرات مخالفان پوتين عليه آغاز سومين دوره رياست جمهوري وي عصر روز يكشنبه برگزار شد كه با مداخله پليس به خشونت كشيده شد و نيروهاي پليس 430 نفر از معترضان را دستگير كردند.
پوتين 62 ساله در دوره جديد رياست جمهوري خود با چالش هاي جدي در عرصه سياست داخلي و خارجي روبه رو است. با بحران اقتصادي و تورم توام با ركود و تاثيرات بحران منطقه يورو بر اقتصاد روسيه و تهديد مخالفان به ادامه تظاهرات اعتراضي، ادامه تنش با غرب بر سر استقرار سپر دفاع موشكي آمريكا در اروپا و تلاش غرب براي ساقط كردن دولت بشاراسد از جمله اين چالش ها محسوب مي شود.

 



حضور گسترده مردم سوريه در انتخابات پارلماني

مردم سوريه با حضور گسترده در پاي صندوق هاي رأي اعلام كردند كه با وحدت خود در مقابل هرگونه فتنه و دخالت خارجي ايستادگي خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، 14 ميليون سوري روز گذشته به پاي صندوق هاي رأي رفتند تا نمايندگان خود را در پارلمان انتخاب كنند و به دشمنان سوريه نشان دهند كه همچنان در برابر توطئه ها ايستادگي مي كنند. حوزه هاي اخذ رأي از ساعت هفت صبح بر روي رأي دهندگان سوري باز و در ساعات اوليه صف هاي طولاني مردم مقابل محل هاي اخذ رأي تشكيل شد.
در اين انتخابات حدود 7000 نامزد براي تصاحب 250 كرسي به رقابت پرداختند.
از جمعيت 23 ميليوني سوريه، 14 ميليون و 788 هزار و 644 نفر واجد شرايط رأي دادن بودند.
اين اولين انتخابات سوريه پس از اصلاح قانون اساسي به شمار مي رود و در آن 11 حزب جديد براي نخستين بار شركت دارند، در حالي كه در انتخابات پيشين سوريه تنها احزاب كوچك در چارچوب حزب بعث به رقابت مي پرداختند.
اين انتخابات در حالي صورت گرفت كه رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در تازه ترين اظهارات ضد سوري خود اعلام كرد كه مخالفان سوري به زودي پيروز خواهند شد.
وي به هنگام ديدار از اردوگاه پناهندگان سوري در مرز تركيه با سوريه مدعي شد، توقف خون ريزي و برآورده ساختن مطالبات مردم سوريه هدف تركيه است.

 



كارمندان انگليس پس فردا اعتصاب سراسري برگزار مي كنند

كارمندان ادارات دولتي انگليس در اعتراض به قوانين جديد بازنشستگي و مالياتي پس فردا تظاهرات و اعتصاب سراسري برگزار مي كنند.
به گزارش روزنامه «گاردين»، كاركنان بخش ها و ادارات مختلف انگليس روز پنجشنبه در اعتراض به تغيير قوانين مربوط به حقوق مستمري بگيران و قوانين جديد مالياتي دست از كار كشيده و تظاهرات ضددولتي برگزار مي كنند.
به اعتقاد مخالفان، اجراي اينگونه اصلاحات باعث افزايش حق بيمه بازنشستگي، افزايش سن بازنشستگي و در نهايت كاهش حقوق مستمري بازنشستگان خواهد شد.
به گزارش فارس، خدمه شهري، استادان، كاركنان بخش سلامت و درمان، كاركنان وزارت دفاع، افسران مهاجرت و نيروي دريايي سلطنتي انگليس از بخش هايي هستند كه تاكنون به اين تظاهرات و اعتصاب سراسري پيوسته اند. بر اين اساس تخمين زده مي شود كه حداقل 400 هزار نفر در اين اعتراضات شركت داشته باشند.
نيروهاي خارج از ماموريت پليس (نيروهايي كه خارج از ساعات شيفت كاري خود هستند) انگليس هم كه براساس قانون حق اعتصاب ندارند، روز پنجشنبه در لندن تظاهرات خواهند كرد. نيروهاي پليس در اعتراض به تغيير قوانين و كاهش دريافتي خود كه ماحصل كاهش 20درصدي بودجه پليس بوده است، اين تظاهرات را برگزار مي كنند.
مراكز كاريابي، فرودگاه ها، دفاتر مالياتي، دانشگاهها، مراكز آموزش رانندگي، موزه ها و پايگاه هاي نظامي از جمله مراكزي هستند كه پيش بيني مي شود در اثر اعتصاب اين هفته مختل شوند. اين اعتصاب ها در سرتاسر انگليس از جمله لندن، بيرمنگام، گلاسكو و ليورپول برگزار مي شود.

 



مردم بحرين با شعار مرگ بر آل خليفه خواستار آزادي فعالان سياسي شدند

تظاهركنندگان بحريني با برپايي تظاهرات در مقابل خانه «نبيل رجب» فعال برجسته حقوق بشر خواستار آزادي وي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهركنندگان در حالي كه شعار «مرگ بر آل خليفه» سر مي دادند خواستار انجام اصلاحات در كشور شدند.
مردم بحرين تاكيد كردند تا آزادي همه زندانيان سياسي از جمله عبدالهادي الخواجه فعال حقوق بشر، نبيل رجب رئيس مركز حقوق بشر بحرين به تظاهرات و تحصن ادامه خواهند داد.
نبيل رجب در پنجم ماه مه (16 ارديبهشت) به هنگام بازگشت از لبنان در فرودگاه بين المللي بحرين در منامه بازداشت شد.
اتهامات مطرح شده عليه اين فعال بحريني، مشاركت در تجمع غيرقانوني و دعوت از ديگران براي پيوستن به اعتراضات است.
در همين حال دادگاه جنايي بحرين، روز يكشنبه رسيدگي به محاكمه نبيل رجب را به 23 مه (3 خرداد) موكول كرد.
بازداشت رئيس مركز حقوق بشر بحرين در حالي اتفاق افتاد كه نيروهاي رژيم آل خليفه همچنان به سركوب اعتراضات مسالمت آميز در اين كشور ادامه مي دهند.
از سوي ديگر دادگاهي در بحرين مدت زمان محكوميت زندان سه زن انقلابي اين كشور را به مدت 45 روز ديگر تمديد كرد.
جمعيت وفاق ملي اسلامي بحرين با انتشار بيانيه اي بازداشت رئيس مركز حقوق بشر اين كشور را غيرعقلاني خواند و همچنين بازداشت زنان بحرين را محكوم كرد.
«فاضل عباس» دبيركل تجمع ملي دموكراتيك بحرين نيز اظهار داشت، بازداشت نبيل رجب دروغين بودن ادعاهاي رژيم به ويژه اظهارات پادشاه بحرين درباره آزادي بيان در بحرين را آشكار كرد.

 



چها رسوي پنج قا ره

هزينه گسترده امارات در بخش تسليحاتي
امارات متحده عربي در سال هاي اخير بودجه گسترده اي را صرف خريد تسليحات كرده است.
اين اميرنشين در پايان سال 2011 با پرداخت 520 ميليون فرانك سوئيس، 25 فروند هواپيماي آموزشي خريداري كرده است كه اين هواپيماها مراحل مختلف عمليات جنگي را به خلبان ها آموزش مي دهد.
فساد در ارتش رژيم صهيونيستي
وزير جنگ رژيم صهيونيستي، مقامات ارتش رژيم صهيونيستي از جمله رئيس سابق ستاد مشترك ارتش را به فساد، دريافت رشوه و سوء استفاده از موقعيت متهم كرد.
ايهود باراك گفت، مردم به دليل فساد مقامات نظامي اعتمادي به ارتش ندارند.
نخست وزير نامحبوب
اسلامگرايان اردن اعلام كردند كه «فايز طراونه» نخست وزير جديد كه از سوي شاه به اين سمت منصوب شده مقبوليت مردمي ندارد.
اسلامگرايان تاكيد كردند، هر دولتي كه از احترام و مقبوليت نزد مردم برخوردار نباشد قادر به ادامه كار نيست.
تظاهرات مادران فلسطيني
دهها تن از مادران فلسطيني با برگزاري تظاهرات اعتراض خود را نسبت به بازداشت گسترده فلسطينيان از سوي تشكيلات خودگردان فلسطين در كرانه باختري ابراز كردند.
اين مادران پلاكاردهايي با خود حمل مي كردند كه روي آنها نوشته شده بود: تا كي بايد منتظر آزادي فرزندان خود باشيم؟

 



درخواست تظاهركنندگان در قاهره مبارزان دستگير شده را آزاد كنيد

هزاران تن از مردم مصر با برپايي تظاهراتي در مركز قاهره، آزادي صدها معترض بازداشت شده از سوي نظاميان را خواستار شدند.
به گزارش روزنامه «القبس» چاپ كويت به نقل از رسانه هاي مصري، احزاب، گروه ها و ائتلاف هاي سياسي مصر روز يكشنبه با برگزاري يك راهپيمايي از محل ديوان عالي كشور در مقابل مجلس الشعب (پارلمان) تجمع كردند و به كارگيري زور و خشونت مفرط عليه تظاهركنندگان حوادث ميدان «العباسيه» را به شدت محكوم كردند.
برپايه اين گزارش، تظاهركنندگان مصري با سر دادن شعارهايي و به همراه داشتن پلاكارد، خواستار محاكمه قاتلان معترضان تظاهرات اخير در اطراف ساختمان وزارت دفاع مصر شدند.
اين گزارش حاكي است، معترضان مصري، آزادي فوري و بدون قيد و شرط افراد بازداشت شده را مطالبه كردند و هشدار دادند در صورت برآورده نشدن خواسته هايشان روز جمعه در «ميدان التحرير» قاهره تظاهرات خواهند كرد.
معترضان در اين تظاهرات كه تا مقابل پارلمان مصر ادامه داشت، عليه شوراي عالي نيروهاي مسلح شعار دادند و كناره گيري و استعفاي آنها را تنها راه حل خروج از بحران فعلي در اين كشور عنوان كردند.
از سوي ديگر، شوراي نظامي حاكم بر مصر در بيانيه اي اعلام كرد كه برخي از افراد بازداشت شده به جرم خود مبني بر تحريك مردم براي اشغال ساختمان وزارت دفاع اعتراف كردند.
در اين بيانيه نام 95 تن از متهمان بازداشت شده در ارتباط با حوادث ميدان العباسيه آورده شده است كه نام «حازم ابواسماعيل» نامزد رد صلاحيت شده سلفي ها، خانم نواره نجم فعال سياسي مصر و محمد الظواهري برادر رهبر كنوني القاعده در ميان آنها ديده مي شود.
در همين حال، مجلس الشعب مصر (پارلمان) كه در اعتراض به كشتار مردم بي گناه در ميدان العباسيه جلسات خود را به مدت يك هفته تعطيل كرده بود، روز يكشنبه جلسه علني خود را برگزار كرد و روال عادي خود را از سر گرفت.همچنين اين موضوع باعث رواج شايعاتي در مورد توافق پارلمان و شوراي حاكم نظامي براي بركناري دولت انتقالي در مصر شده است.به گزارش شبكه خبري الجزيره، «محمد سعد الكتاني» رئيس پارلمان مصر نيز با تائيد اين شايعات از احتمال استعفا، بركناري يا انجام اصلاحات در دولت مصر در چند روز آينده خبر داد.



 



مخالفان دولت يونان در انتخابات به پيروزي رسيدند

مردم يونان در انتخابات پارلماني به مخالفان اجراي رياضت هاي اقتصادي راي دادند.
نتايج انتخابات پارلماني روز يكشنبه يونان منتشر شد و طبق پيش بيني ها در اين كشور نيز همچون فرانسه، ايتاليا، اسپانيا، انگليس، ايرلند، پرتغال و دانمارك، احزاب حاكم و مجريان طرح هاي رياضتي متحمل شكست سختي شدند.
براساس آخرين گزارش ها، حزب «دموكراسي نوين» يونان حدود 20 درصد و حزب «پاسوك» تنها 14 درصد از آراء را از آن خود كرده اند. اين دو حزب كه به عنوان احزاب اصلي و حاكم با 30 حزب ديگر اين كشور رقابت مي كردند، در انتخابات سال 2009 بيش از 77 درصد آرا را از آن خود كرده بودند! به عبارت ديگر اين دو حزب به دليل ناتواني در حل بحران اقتصادي 33 درصد از آرا و كرسي هاي خود را در پارلمان يونان از دست دادند.
حزب چپگراي «سيريزا» نيز با كسب بيش از 17 درصد از آرا در جايگاه دوم قرار گرفت. اين حزب به شدت مخالف دريافت وام از بانك جهاني و صندوق بين المللي پول به ازاي اجراي رياضت اقتصادي است.
بسياري از رسانه هاي بين المللي با انتشار اين نتايج نوشتند، مردم بحران زده يونان كه طي سال هاي گذشته با شديدترين برخوردها از سوي مقامات و نيروهاي امنيتي يونان مواجه شده بودند، با رويگرداني از احزاب حاكم، آنها را تنبيه كردند. يونان طي چند سال گذشته شاهد شديدترين شورش ها و اعتراض هاي خياباني بود كه بدون استثناء پليس همه اين اعتراض ها را سركوب كرد.
يادآور مي شود، بحران عميق اقتصادي چند ماهي است اثرات خود را در ميدان سياست به شكل سقوط دولت ها و احزاب حاكم نمايش مي دهد. به نظر مي رسد اين روند تا زمان حل بحران همچنان ادامه يابد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14