(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - شماره 20203 

سازمانهاي امدادي در محاصره مزاحمان تلفني
خانه اي امن براي سادات يتيم
94 درصد بزهكاران مردان و 6 درصد زنان هستند
سياست جدي امداد ؛
تبديل فرهنگ مستمري بگيري به فرهنگ توانمندسازي



سازمانهاي امدادي در محاصره مزاحمان تلفني

در حالي سازمان هاي ارائه دهنده خدمات و فوريت ها همچون اورژانس، آتش نشاني، پليس و ... كه براي ثانيه هاي رسيدن به محل حادثه نيز
برنامه ريزي هاي گسترده اي انجام مي دهند با معضلي به نام «مزاحمان تلفني» مواجه هستند كه به گفته كارشناسان 95 درصد از مزاحمان از مشكلات رفتاري و رواني رنج مي برند و كاستي هاي فرهنگي باعث اين گونه رفتارهاي بيمارگونه شده است. از سوي ديگر با توجه به اين كه مزاحمت تلفني، كاري براي پركردن اوقات فراغت است بيم آن مي رود كه با تعطيلي مدارس شاهد افزايش مزاحمان تلفني براي دستگاه ها باشيم .
حسن عباسي ، با بيان اينكه در سال گذشته سه ميليون و 636 هزار و 846 تماس با مركز فوريت هاي پزشكي (115) تهران گرفته شده، گفت: از كل تماس هاي دريافتي، 66/49 درصد تماس ها را مزاحمان تلفني تشكيل مي دهند .
وي با بيان اينكه 18/9 درصد از تماس هاي مزاحمان تلفني اورژانس تهران را مالكان شركت ايرانسل تشكيل مي دهند، مي گويد : شركت مخابراتي ايرانسل، هيچ كمكي مبني بر قطع يا اخطاريه به مالكان اين گونه خطوط نمي كند .
مديرروابط عمومي اورژانس تهران در مورد جنسيت مزاحمان تلفني اورژانس تهران مي گويد : از آنجايي كه اپراتورهاي مركز فوريت هاي پزشكي تهران را زنان تشكيل مي دهند، عمده مزاحمان تلفني مردان هستند .
تلفن هاي عمومي يكي از ابزارهاي مزاحمت براي اورژانس تهران
عباسي با بيان اينكه تلفن هاي عمومي نصب شده در سطح پايتخت نيز يكي ديگر از ابزارهاي افراد براي ايجاد مزاحمت براي اورژانس تهران است، اظهار مي دارد : تلفن هاي عمومي به گونه اي طراحي شده كه بدون پرداخت پول يا واردكردن كارت مي توان ، با فشار يك دكمه با مركز فوريت هاي پزشكي تماس گرفت كه گاهي ديده مي شود، مزاحمان تلفني، از تلفن هاي عمومي استفاده مي كنند .
وي با بيان اينكه ميانگين سني مزاحمان تلفني اورژانس تهران، نوجوانان 10 تا 20 سال هستند، گفت: در مواردي ديده مي شود كه نوجوانان با تماس با مركز 115 اعلام وضعيت اضطراري كرده، به گونه اي كه آمبولانس به محل حادثه اعزام مي شود و اما پس از رسيدن ماموران اورژانس به محل حادثه مشخص مي شود كه تعدادي از كودكان با تماس با 115 ، گزارش غلط اعلام كرده و باعث خارج شدن آمبولانس از آشيانه شده اند و در مواردي نيز ديده شده است كه نوجوانان پس از حضور تكنيسين اورژانس در محل ياد شده براي امدادگران دست تكان داده و به آنان مي خندند .
عباسي در ادامه مي گويد: معمولا مزاحمان در ساعات 12 -14 ظهر، 19 - 30:17 و 20 تا 24 كه اوج كار اورژانس تهران است تماس مي گيرند .
مديرروابط عمومي اورژانس تهران با بيان اينكه با تعطيل شدن مدارس بيم افزايش مزاحمان تلفني نيز وجود دارد، مي افزايد : بيشتر مزاحمان مركز اورژانس تهران را نوجوانان تشكيل مي دهند كه پس از خروج از مدرسه و براي تفريح، اقدام به ايجاد مزاحمت براي اورژانس مي كنند كه اميد است مسئولان آموزش و پرورش چاره اي براي اين مشكل بينديشند .
پيمان نيكبخت، رئيس ستاد فرماندهي 125 نيز با بيان اينكه سازمان خدمات ايمني شهر تهران نيز همانند اورژانس با معضل مزاحمان تلفني روبروست به تماس روزانه پنج هزار نفر با سامانه125 اشاره كرد و گفت: اين در حالي است كه در ميان اين پنج هزار تماس تنها دو درصد از تماس ها عملياتي مي شود و 98 درصد از تماس هاي تلفني غيرمرتبط با فعاليت هاي آتش نشاني است .
نيكبخت با بيان اينكه عمده تماس ها با سامانه 125 مزاحمتي است، گفت: ميانگين سني مزاحمان تلفني سازمان آتش نشاني گروه سني نوجوانان و جوانان هستند .
رييس ستاد فرماندهي 125 با بيان اينكه ترافيك تماس هاي تلفني با سامانه 125 مقارن است با زمان تعطيلي مدارس، مي گويد : بيشتر تماس هاي مزاحمان تلفني از ساعت 17 كه عمدتا زمان تعطيلي مدارس است، تا ساعت 22 ثبت شده است .
نيكبخت همچنين با انتقاد از عملكرد شركت مخابراتي ايرانسل به ايسنا مي گويد : از زماني كه شركت مخابراتي ايرانسل در سطح تهران به صورت گسترده فعاليت خود را آغاز كرده است افراد به راحتي مي توانند با تماس با اين سامانه مزاحمت ايجاد كنند .
وي با بيان اينكه مزاحمان اكثرا از تلفن هاي همگاني و خطوط ايرانسل تماس مي گيرند، مي افزايد : تماس هاي تلفني مزاحمان از خطوط ايرانسل بسيار زياد است و شركت ايرانسل نيز براي كنترل يا قطع ارتباط مزاحمان كمكي به اين سازمان نمي كند .
مقوله ايمني در مدارس مغفول مانده است
وي با بيان اينكه گاه ديده شده است در پي وصول گزارشي كذب نيروهاي عملياتي كه شامل 15 آتش نشان مي شوند از آشيانه خارج شده اند اذعان كرد كه ممكن است در زماني كه آتش نشانان براي پوشش حادثه اي كذب از ايستگاه خارج مي شوند اتفاقي در محدوده حوزه استحفاظي آتش نشانان آن ايستگاه رخ دهد و از آنجايي كه آتش نشانان آن ايستگاه در پي گزارش كذب از ايستگاه خارج شده اند سازمان آتش نشاني مجبور شود براي پوشش حادثه رخ داده از آتش نشانان ايستگاه هاي ديگر استفاده كند كه اين زمان حضور امدادگران در صحنه حادثه را افزايش مي دهد .
نيكبخت با بيان اينكه با تعطيلي مدارس در تابستان شمار مزاحمان تلفني سامانه 125 نيز افزايش مي يابد، عنوان مي كند كه والدين، مربيان مدارس و مسئولان آموزش و پرورش نقش بسزايي در آموزش كودكان ايفا مي كنند و بايد پذيرفت كه توجه به مقوله ايمني در مدارس مغفول مانده است .
وي با بيان اينكه رنج سني مزاحمان تلفني آتش نشاني نوجوانان و جوانان و بيشتر آقايان هستند تا خانم ها گفت كه بروز اين پديده نشان مي دهد كه نتوانسته ايم حساسيت موضوع را در جامعه نشان دهيم. متاسفانه در سيستم آموزشي نيز به اين مسائل اهميت زيادي داده نشده است .
او در پاسخ به اين پرسش كه مزاحمان تلفني بيشتر چه مسائلي را در پشت تلفن مطرح مي كنند، اظهار كرد: شكل مزاحمت ها فرق مي كند اما بيشتر فحاشي است و مزاحمان فكر مي كنند كه با فحاشي و بي ادبي راحت و ارضا مي شوند. از سوي ديگر برخي از افراد مزاحم نيز مسن هستند كه به خاطر تنهايي با مراكزي چون آتش نشاني تماس مي گيرند و به دنبال همدم هستند !
تماس روزانه 2500 مزاحم تلفني با 110
با اين وجود به نظر مي رسد كه پليس وضعيت بهتري به مانند دو سازمان ياد شده دارد چرا كه همانگونه كه سرهنگ كريمي، معاون عمليات پليس پايتخت عنوان كرد : مركز 110 با هماهنگي اداره حقوقي پليس تهران اقدام به طرح شكايت از مزاحمان كرده و با هماهنگي قضايي و شركت هاي مخابراتي رسيدگي به پرونده مزاحمان تلفني مركز 110 با جديت انجام مي گيرد و در مواردي كه مخابرات اقدام به قطع خط شماره مزاحمان مي كند، مزاحمان براي رفع اين مشكل بايد به اداره حقوقي پليس فاتب مراجعه كرده تا قطع شدگي تلفن اين افراد رفع شود .
هرچند وي عنوان كرد كه به صورت ميانگين روزانه 25 الي 30 هزار تماس با مركز فوريت هاي پليسي 110 برقرار مي شودكه از اين ميان حدود دو هزار و 500 تماس مزاحمتي است كه بيشتر اين افراد اخبار كذب ارائه مي كنند؛ البته شماره هاي تكراري مزاحمان براي پليس مشخص شده و اقدامات پليسي براي پيگيري اخبار صورت نمي گيرد .
كريمي با بيان اينكه اوج زمان تماس مردمي با مركز فوريت هاي پليسي 110، ساعت 18 تا 22 است گفت: بيشتر تماس هاي مزاحمان تلفني در ساعت 12 الي 14 كه زمان تعطيلي مدارس نيز هست، ثبت شده است .
قطع 220 شماره تلفن مزاحم مركز 110
وي با اشاره به هماهنگي هاي انجام شده با شركت هاي مخابراتي ايران گفت: سال گذشته با همكاري مركز مخابرات ايران (همراه اول) حدود 220 شماره تلفن كه اقدام به ايجاد مزاحمت براي مركز 110 كرده بود قطع شد .
معاون عمليات پليس پايتخت با اشاره به پيگيري هاي موثر اداره حقوقي فرماندهي انتظامي تهران بزرگ مي گويد : مركز 110 با هماهنگي اداره حقوقي پليس تهران اقدام به طرح شكايت از مزاحمان كرده و با هماهنگي هاي انجام شده با مراجع قضايي و شركت هاي مخابراتي رسيدگي به پرونده مزاحمان تلفني مركز 110 با جديت انجام مي گيرد .
وي مي افزايد : در مواردي كه مخابرات اقدام به قطع خط شماره مزاحمان مي كند، مزاحمان براي رفع اين مشكل بايد به اداره حقوقي پليس فاتب مراجعه كرده تا قطع شدگي تلفن اين افراد رفع شود .
معاون عمليات پليس تهران بزرگ گفت: ميانگين سني مزاحمان تلفني 110، هفت تا 18 ساله هستند كه گاهي ضمن اعلام خبر كذب اقدام به فحاشي كرده، گاهي نيز به جاي صحبت كردن، فوت كرده يا نوار مبتذل پخش مي كنند .
كاستي هاي فرهنگي علت بروز رفتارهاي بيمارگونه
بااين حال مجيد ابهري،
جامعه شناس و مشاور كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در مورد چرايي ايجاد مزاحمت برخي افراد با بيان اينكه 95 درصد از مزاحمان از مشكلات رفتاري و رواني رنج مي برند ، مي گويد: استفاده از تلفن نيازمند فرهنگ و بستر فرهنگي است و اين وسيله براي سرعت در ارتباطات ايجاد شده است كه متاسفانه در بسياري از موارد نه تنها باعث آرامش نمي شود بلكه ابزاري براي مزاحمت و تنش هاي فكري و عصبي تبديل شده است .
وي با بيان اينكه كاستي هاي فرهنگي باعث اين گونه رفتارهاي بيمارگونه شده است مي گويد : افرادي كه اقدام به چنين كاري مي كنند بايد خود را به جاي فردي بگذارند كه تلفن او با هدف مزاحمت به صدا در مي آيد .
ابهري با بيان اينكه در كنار مزاحمت هاي خانگي برخي مزاحم شماره هاي خدماتي و درماني همچون آتش نشاني، اورژانس و پليس مي شوند مي افزايد : اين نهادها با قصد خدمت به مردم جامعه و رسيدگي به مشكلات آنان ايجاد مي شود و اشتغال خطوط آنها باعث ايجاد مشكلات براي ديگر هموطنان مي شود و مزاحمان نبايد انرژي، وقت و حوصله اين خدمتگزاران را بيهوده تلف كنند .
ابهري با بيان اينكه ايجاد مزاحمت براي مراكز خدماتي و درماني فقط از سوي كساني كه با آزار ديگران آرامش مي گيرند به اين افراد پيشنهاد مي كند كه براي دريافت خدمات مشاوره اي حتما به روانشناس مراجعه كنند چرا كه فردي كه داراي روان سالم و عقل درست باشد براي ديگران مزاحمت ايجاد نمي كند .
مزاحمت تلفني، كاري براي پركردن اوقات فراغت
دكتر محسن تبريزي، روانشناس اجتماعي نيز اظهار مي دارد :
ممكن است نوجوانان و جواناني كه مبادرت به مزاحمت تلفني براي نهادهايي همچون اورژانس، آتش نشاني و حتي پليس مي كنند به دنبال پركردن اوقات فراغت يا هيجان جويي باشند، از اين رو براي شناخت دقيق علت بروز چنين رفتاري بايد تحقيق ميداني و جامع انجام داد .
گفتني است، برابر قانون ايجاد مزاحمت جرم تلقي شده است و شامل فردي مي شود كه با استفاده از تلفن يا ساير وسايل مخابراتي، بي جهت ضمن اشغال خط تلفن متعلق به اشخاص حقيقي يا حقوقي، موجبات اذيت و آزار و سلب آسايش طرف ديگر را فراهم كند .
بسياري از مزاحمان تلفني كه آگاهانه دست به چنين اقدامي مي زنند از عقوبت كار خود آگاه نيستند چرا كه اگر اين افراد مي دانستند كه برابر قانون از آنجايي كه ايجاد مزاحمت تلفني يك فعل عمدي آگاهانه است و افراد پس از اثبات مزاحمت به يك تا شش ماه حبس محكوم مي شوند يا حتي برابر ماده 727 قانون مجازات اسلامي اين جرم را در عداد جرايم قابل گذشت احصا نكرده است و برابر قانون هر كس وسيله مخابراتي در اختيار خود را وسيله مزاحمت ديگري قرار دهد يا با عمد و سوء نيت ارتباط ديگري را مختل كند براي بار اول پس از كشف، ارتباط تلفني او به مدت يك هفته همراه با اخطار كتبي قطع و تجديد ارتباط مستلزم پرداخت هزينه هاي مربوط مي شود و براي بار دوم ارتباط تلفني او به مدت سه ماه همراه با اخطار كتبي قطع و تجديد ارتباط مستلزم پرداخت هزينه هاي مربوطه و تقاضاي مشترك خواهد بود و براي بار سوم، شركت، ارتباط تلفني وي را به طور دائم قطع و اقدام به
جمع آوري منصوبات تلفن كرده و وديعه مشتري را پس از تسويه حساب مسترد خواهد كرد؛ شايد هيچ گاه دست به اين اقدامات مجرمانه نمي زند .

 



خانه اي امن براي سادات يتيم

اكرم سجادي
مادر سميه سادات به شدت بيمار است، سقف خانه سيد رضا زير باران شديد فرو ريخته و نياز به تعمير اساسي دارد، قلب سيد مهدي بايد هرچه زودتر جراحي شود در حالي كه هزينه درمانش بسيار سنگين است ، هانيه سادات كه بعد از فوت پدرش به تازگي مادرش را نيز از دست داده است در شرايط سخت روحي به سر مي برد و به حمايت و دستان پر مهري نياز دارد كه او را در آغوش بكشد ، مادر سيده مرضيه كه دانشگاه قبول شده است توان تامين خورد و خوراك كودكانش را ندارد چه برسد به تامين هزينه تحصيل فرزندش . سيده نرگس كه عازم خانه بخت است 22 ماه است كه به خاطر نداشتن جهيزيه در خانه پدري اش به سر مي برد،....
بر دست هاي اين نيازمندان آثار درد و الم به وضوح مشهود است ولي به حرمت رسول اكرم (ص) ، جد بزرگوارشان ،هرگز آن را جلوي كسي دراز نمي كنند.
موسسه «عترت فاطمي» از ايده و فكر چند تن از خيرين سادات به وجود آمده است. افرادي كه هر يك به نوعي زندگي خود را وقف اجتماع كرده اند . وجه مشخصه همه آنان سادات بودنشان بود.
وقتي تصميم به راه اندازي بخش حمايت از ايتام سادات در اين موسسه گرفته شد مسوولان آن ، به قرآن تفال زدند. سوره الضحي و آيه «فاما اليتيم فلا تقهر» پاسخ خوبي بود براي كار بزرگي كه تصميم به انجام آن گرفته شده بود.از اين رو اين بخش گروه ضحي ناميده شد و با سرعت مورد استقبال مردم قرار گرفت. . در ابتدا حدود 120 فرزند يتيم تحت پوشش حمايت گروه ضحي قرار گرفتند كه با گذشت كمتر از يك سال به 3000 تن و در طي 2 سال به 5000 نفرافزايش يافت.
لعيا سادات نيري ،مسئول بخش ايتام ضحي مي گويد: اين ساختمان در سال 78 توسط يك سيد بزرگوار در اختيار اين مركز قرار گرفت. ايشان كه خود در طول زندگي طعم فقر را چشيده بود در كهنسالي وقتي به تمول رسيد اين مكان را وقف كمك به سادات يتيم و نيازمند كرد. از سال 1380 اين مركز با تفال به قرآن به عنوان واحد ضحي را ه اندازي شد.
در ابتداي فعاليت مان 2500 يتيم سادات به اينجا معرفي شدند . در مدت يك سال ما اين تعداد را به 5 هزار نفر رسانديم. البته هرسال تعدادي از بچه ها سر وسامان مي گيرند و تعداد ديگري جايگزين آنان مي شوند . مدت حمايت ما از افراد تحت پوشش دختر تا 24 سال و پسر تا 20 سال است و در صورت ادامه تحصيل تا 25 سالگي آنها را تحت حمايت قرار مي دهيم. مگر اينكه به تمكن مالي و استقلال فردي برسند و از حمايت ما خارج شوند.البته امكان افزايش اين تعداد در حال حاضر وجود ندارد.
خانم نيري در رابطه با فعاليت هاي اين موسسه خيريه مي گويد:
فعاليت موسسه ضحي وسيع است. وظيفه اصلي ما رسيدگي به مشكلات فرهنگي و تحصيلي اين كودكـان است. در زمينه تحصيل بچــه ها در روستاهاي دور افتاده تـــلاش بسياري كرده ايم. به لطف خدا نخبه هاي خوبي هم در اين مسير شناسايي و مورد حمايت قرار گرفته اند .چند تن از دانش آموزان نخبه ما كه داراي اختراعات متعد دي نيز مي باشند ساكن گلستان بوده و از كشورهاي اروپايي دعوت شده اند كه اختراعاتشان را به آنجا برده و تكميل يا ثبت نمايند.در كنار اين عزيزان هم اكنون 3 دانشجوي دكتري داريم كه استاد دانشگاه هستند و خود به گروه حاميان ما پيوسته اند.
50 هزار يتيم سادات در نوبت حمايت
او ادامه مي دهد: ما هم اكنون 50 هزار نفر را شناسايي كرده ايم كه نياز به حمايت مالي دارند.از آنجا كه بودجه دولتي نداريم و تمام فعاليت هاي ما براساس كمك هاي مردم خير داخل كشور شكل مي گيرد از اين رو نمي توانيم از اين نيازمندان حمايت مالي كنيم ولي تمام اميدمان به لطف و رحمت خداوند كريم است.البته اخيرا سايت جديدي راه اندازي كرده ايم كه اميدواريم با آغاز فعاليت رسمي آن بتوانيم كمك هاي ايرانيان خارج از كشور را نيز داشته باشيم.
خانم نيري در رابطه با مشكلات اين كودكان و خانواده ها يشان اظهار مي دارد: يكي ازمشكلات خانواده هاي اين كودكان نداشتن سرپناه است . از اين رو بر اساس يك طرح برنامه ريزي شده ما به افرادي كه مي خواهند در ساختن سرپناه ، تعمير و يا پرداختن بخشي از وام ساخت منازل آنان كمك كنند، وام معيني مي دهيم و سپس اقساط وام را بر اساس توان مالي شان در يافت مي داريم. گاهي اين اقساط كمتر از 50 هزار تومان است. البته به لطف خداوند با اين روش توانسته ايم تعدادي از اين خانواده ها را صاحب سرپناه كنيم.
از ديگر خدماتي كه اين مركز به سادات مي دهد تهيه جهيزيه تازه عروس ها مي باشد. در اينجا نيز به روش قبلي افراد خير با هر درآمدي بخشي از هزينه جهيزيه جوانان سادات را عهده دار مي شوند. البته براي جهيزيه هر عروس مبلغ 700 هزار تومان به صورت نقد پرداخت مي نماييم . زيرا تهيه وسايل در محل زندگي اين افراد به مراتب سهل تر از ارسال كالا ار پايتخت مي باشد . در حال حاضر نيز 150نوعروس پشت نوبتي براي دريافت جهيزيه داريم . كساني كه به ما مراجعه مي كنند با پرداخت ماهانه 25 هزار تومان تهيه جهيزيه يك نوعروس را تقبل مي كنند.
جدا از فعاليت هاي فرهنگي و حمايتي ما مشكل پرداخت هزينه هاي درمان افراد بيمار تحت پوشش خود را نيزداريم . از آنجا كه اين افراد بيمه نيستند لذا ما در اكثر مواقع از طريق رايزني با پزشكان معتقد و خير و يا مراكز درماني ،آنان را بستري و تحت درمان پزشكي قرار مي دهيم.
يكي ديگر از فعاليت هاي اين مركز پرداخت وام به افراد است. البته اين صندوق با سرمايه افراد راه اندازي شده است . بدين طريق كه افرادي مبلغي را به صورت امانت و با قيد زماني مشخص نزد ما به امانت مي گذارند تا به ديگرافراد به صور ت قرض الحسنه وام داده شود. گاهي نيز خود افرادي را به ما معرفي مي كنند تا از وام استفاده كنند كه گرفتن ضامن و ساير كارهاي بانكي آن را عهده ما است.
خانم نيري در انتها با اشاره به دريافت خمس مي گويد: يكي از منابعي كه به ما در رسيدن به اهدافمان كمك مي كند جمع آوري خمس افراد است كه اجازه آن را قبلا از مراجع تقليد قم دريافت كرده ايم.
به سراغ خانم زهرا سادات نيري ، مدير عامل موسسه ضحي مي رويم . او مي گويد: متاسفانه گسترش فقر در روستاهاي دورافتاده بسيار زياد است. از اين رو براي سرو سامان دادن وضعيت زندگي اين كودكان مجبوريم مشكلات خانوادگي آنان را نيز برطرف كنيم. فقر فرهنگي و معنوي در بين اين خانواده ها بسيار زياد است و نياز به حمايت گسترده دارند.
حمايت هاي ما فقط مي تواند مرهمي بر زخم لايه اول زندگي آنان باشد.بسياري از آنان آن قدر فقيرند كه خانواده شان نمي توانند به چيزي جز سير كردن شكمشان فكر كنند. به همين دليل از مشكلات فكري ، روحي و گاه جسماني رنج مي برند. تعدد و عمق مشكلات ايتام و خانواده هاي نيازمند شان در حدي است كه لازم است با تلاش مخلصانه و همياري بيشتر نيكوكاران سعي در حل اين مشكلات و فراهم ساختن زمينه رشد و بالندگي ايتام آل طه كنيم.
او ادامه مي دهد:ما يك موسسه خصوصي با توان مالي محدود هستيم. كساني كه با ما در ارتباطند در كنار ما در زمينه هاي علمي و فرهنگي و روان شناختي به اين بچه ها در محل زندگي شان كمك هاي قابل توجهي كرده اند كه همچنان ادامه دارد.
اين كودكان دل به اين خوش دارند كه كساني هستند كه به آنان توجه دارند و نگران آينده شان مي باشند. با اين كمك ها هر چند ناچيز آنها ديگر سربار اقوام و آشنايان نمي شوند و با سربلندي ازپس مشكلات زندگي بر مي آيند ، بدون اينكه در برابر آن كمر خم كنند.
خانم نيري در ادامه توضيح مي دهد:بزرگ ترين مشكل آنان فقر فرهنگي است. البته حل اين معضل نيازمند تلاش، مشاوره و انتخاب راه حل هاي صحيح و خاصي است كه اين روزها در اولويت فعاليت هاي موسسه قرار گرفته است. ما با دو قشر خانواده مواجه هستيم. گاهي مادر علي رغم نداشتن سواد بعد از مرگ همسرش با چنان قدرتي بچه هايش را زير پر و بال مي گيرد و تمام زمينه هاي رشد را تا حد امكان برايشان فراهم مي سازد كه واقعا قابل تقدير است.گاهي نيز مادر دست به ازدواج مجدد مي زند كه در اين مورد مشكلات متعددي در خانواده بروز مي كند و بچه ها بسيار ضعيف بار مي آيند.
البته مشكلاتي مانند نيازمندي هاي تحصيلي ، درماني و يا مسكن آنان نيز در مراحل بعدي قرار دارند كه همت همگاني خيرين را مي طلبد؛ زيرا ميالغ اندكي كه براي اين كودكان ارسال مي شود فقط نيازهاي روزانه آنان را برطرف مي سازد.
در واقع ما همواره در پي حل مشكلات اين كودكان و خانواده هايشان هستيم . هر چند توانمان اندك است اما هرگز از لطف پروردگارمان غافل نشده ايم.
بسياري از اين كودكان با امكانات اندكي كه در اختيار دارند، كارهاي بزرگي انجام داده اند. پسران و دختراني كه بعد از فراغت از تحصيل مشغول كارگري در مزرعه به صورت روز مزد شده اند.
ما به كمك خيرين براي آنان امكانات مختلفي از قبيل كتاب و جزوات آموزشي ، كمك تحصيلي و ... فراهم آورده ايم تا فرداي بهتري را براي اين استعدادهاي فراموش شده به ارمغان بياوريم. در واقع وظيفه اين مجتمع فراهم كردن زمينه هاي تحصيلي ، درماني ، تهيه مسكن و جهيزيه و پرداخت هزينه هاي درمان افراد نيازمندي است كه تحت پوشش اين مركز در آمده اند و يا بطور موردي به اينجا مراجعه مي كنند.
در حال حاضر بالغ بر پنج هزار كودك سادات تحت پوشش اين مركز هستند كه درروستاهاي دور افتاده زندگي مي كنند و در آينده نزديك تصميم به افزايش آن به 50 هزار كودك يتيم داريم. هزينه هاي اين كودكان توسط 3 هزار حامي پرداخت مي شود كه اكثر آنان ساكن تهران مي باشند.توسط خيرين ماهانه 30-25 هزار تومان به حساب اين كودكان واريز مي گردد. در سال نيز چندين مورد سبد كالا براي خانواده هاي اين كودكان ارسال مي شود.
او تا كيد مي كند: اگر قرار است فعاليت هاي فكري و اعتقادي در اين بچه ها تاثير گذار باشد اول از همه بايد اعتمادشان را جلب كنيم . اگر ما بتوانيم بحث اشتغال اين قشر را حل كنيم در واقع دغدغه اصلي زندگي شان را برطرف ساخته ايم واينجاست كه مي توانيم بر روي روان آنان كار ديني انجام دهيم.
البته ما تلاش خودمان را انجام داده ايم وبا صحبت هايي كه با صاحبان مشاغل و برخي از تجار انجام داديم تا اندازه اي موفق شديم كه كلاس هاي آموزشي قاليبافي يا سوزن دوزي و غيره را براي اين دختر و پسر جوان كه توان كار در خانه را داشتند در محل زندگي شان را ه اندازي كنيم. چند تن از تجار نيز پذيرفتند كه كارهاي دستي آنان را به فروش برسانند. كه البته در يك مقطعي موفق بود و اين كارها نياز به حمايت هاي متعدد از طرف افراد متخصص دارد كه دوري راه و گاه فراهم نشدن ابزار كار باعث متوقف شدن اين كار مي شود.واقعيت اين است كه براي انجام موفق اين طرح نياز به حمايت دولتي و گروه هاي متخصص داريم.
از ديگر فعاليت هاي ما راه اندازي كتابخانه در روستاها بخصوص براي قشر دانش آموز و دانشجو است. اين دختران و پسران تشنه خواندن كتاب هستند به ويژه آنهايي كه در حال گذراندن دوره پيش دانشگاهي مي باشند.آنها در نامه هايي كه براي ما مي فرستند گاهي براي يك كتاب ساده دانشگاهي التماس مي كنند. ما نيز به هر طريق ممكن با رايزني و كمك از ديگران كتابهاي مورد نيازشان را فراهم و برايشان ارسال مي داريم . براي دو تن از دانشجويانمان نيز كه در رشته كامپيوتر مشغول تحصيل شده اند نيز كامپيوتر تهيه و در اختيارشان قرار داديم.
خانم نيري تاكيد مي كند:علي رغم تمامي مشكلاتي كه در طول مدت فعاليتمان به كرات با آن مواجه شده ايم تاكنون به لطف بانو فاطمه زهرا (س) اتفاق نيفتاده كه در بن بستي مانده باشيم و موانع كار در كوتاه زماني به راحتي حل نشده باشد. وقتي نام سادات گرانقدر آورده مي شود به واسطه ارادت و انسي كه مردم ما به اين خانواده دارند بزرگترين مشكلات نيز از سر راه برداشته مي شوند. در ادارات ، سازمانهاي دولتي و يا حتي تشكل هاي خصوصي نيز همه كارمندان و يا مديران در سطوح مختلف نه فقط از طريق پرداخت كمك هاي مادي به سادات بلكه با قلم و قدمشان براي اين فرزندان گره ها را باز مي كنند.اما اين ها كافي نيست. بچه هاي زيادي هستند كه به كمك ما نياز دارند و اين ممكن نيست مگر با همياري مردم خير .
فراموش نكنيم امكانات مادي فقط مخصوص همين دنياست، معامله با خدا تنها تجارتي است كه هرگز كم و گم نمي شود . خدا نيكو امين خوبي هاست و بهره خوبي ها رانه تنها كم نكرده بلكه چندين برابر آن پاداش مي دهد. تنها چيزي كه در آن دنيا مي تواند دستمان را بگيرد، چيزي است كه به امانت نزد خدا گذاشته و كار خير و ماندگاري است كه از پيش فرستاده ايم. امام حسين (ع) مي فرمايند: خداوند هر آن كس را كه دوست مي دارد، نياز مردم را در دستان او قرار مي دهد.همچنين به گفته قديمي ها دستي كه از سر نياز به سوي تو دراز مي شود، دست امتحان خداست. لذا در زمان هاي دور و گذشته دست مستمندان را مي بوسيدند. پس بياييم در شرايطي كه با روزمرگي ها و بلاتكليفي ها و مشكلات زندگي دست و پنجه نرم مي كنيم با كمي توجه به بيت فاطمي و كودكان محروم از مهر پدري بركات زيادي را راهي زندگي تاريك و سردمان كنيم و با دستگيري اين كودكان طعم روحبخش احسان و دستگيري را احساس كنيم.

 



94 درصد بزهكاران مردان و 6 درصد زنان هستند

يك آسيب شناس اجتماعي و متخصص علوم رفتاري گفت: نتايج يك پژوهش ميداني نشان مي دهد 94 درصد بزهكاران مردان و فقط 6 درصد آنان زنان هستند.
دكتر مجيد ابهري با بيان اين مطلب افزود: در يك پژوهش ميداني كه توسط گروه آسيب شناسي اجتماعي بنياد علوم رفتاري در بين 5 هزار و 425 بزهكار انجام شده مشخص شد كه 90 درصد از اين بزهكاران در سن 15 تا 29 سال بوده و 10 درصد آنان بالاي 29 سال هستند.
به گفته وي، اين پژوهش در مورد ويژگيهاي فردي ، شخصيتي و خانوادگي بزهكاراني با مجرميت نزاع، ضرب و جرح، سرقت عادي و مسلحانه، جيب بري و ماشين دزدي بوده است.
اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: نتايج نشان مي دهد 48 درصد از بزهكاران مهاجر بوده و از شهرهاي كوچك تر به شهرهاي بزرگتر آمده اند و 52 درصد ديگر نيز متولد شهرهايي مانند تهران ، كرج ، مشهد ، زنجان و رشت بوده اند.
وي گفت: از نظر تحصيلي نيز 57 درصد آنها زير ديپلم و 43 درصد آنان نيز داراي تحصيلات كمتر از راهنمايي بوده و يا ترك تحصيل كرده اند.
ابهري تاكيد كرد:علت رفتاري و رواني بزهكاري آنها سرخوردگي، ناموفق بودن در درس و كار، طلاق والدين و اعتياد آنها ، فقر فرهنگي و اقتصادي خانواده بوده است و همچنين 95 درصد از اين افراد نيز دچار سرخوردگي اجتماعي بوده و عدم جامعه پذيري را اصلي ترين دليل بزهكاري خود عنوان كرده اند.
اين آسيب شناس اجتماعي اظهار داشت:انتقام جويي از جامعه ، افسردگي، پرخاشگري، احساس تبعيض و ستيز با جامعه و والدين اصلي ترين دلايل رواني ارتكاب جرم از سوي اين گروه اعلام شده است. همچنين 75 درصد از آنها مجرد و 25 درصد نيز در حال ازدواج يا متاهل بوده اند.
وي به مهرگفت: 73 درصد از بزهكاران نيز داراي والدين بي سواد و كم سواد بوده و والدين بقيه آنها نيز داراي مشاغل سطح پايين اجتماعي بوده اند. همچنين 10 درصد از اين بزهكاران نيز داراي والدين تحصيل كرده يا داراي مشاغل اجتماعي مناسب بوده اند كه علت اصلي بزهكاري خود را دوستان نامناسب و فريب آنها اعلام كرده اند.
به گفته ابهري، اكثريت اين بزهكاران عدم اطلاع از عواقب كار خود، هيجانهاي دوره جواني، بيكاري و نداشتن شغل و ضعف آموزش خانوادگي را دلايل شروع بزهكاري خود دانسته اند.

 



سياست جدي امداد ؛
تبديل فرهنگ مستمري بگيري به فرهنگ توانمندسازي

معاون امور حقوقي و مجلس كميته امداد امام خميني(ره) كشور گفت: محور فعاليتهاي كميته امداد امام خميني(ره) در سال91 بحث اشتغال است.
قمشه افزود: در سال گذشته كميته امداد در حاليكه تعهد ايجاد 250 هزار فرصت شغلي را داشت حدود 300 هزار فرصت شغلي ايجاد كرده و در بخش اشتغال يكي از دستگاه هاي برتر شد.
وي افزود: در صورت تخصيص تسهيلات اشتغالزايي كميته امداد كشور امسال آمادگي ايجاد 500هزار فرصت شغلي را دارد.
قمشه گفت: شوراي عالي اشتغال در مصوبه اي سال گذشته 15هزار ميليارد ريال تسهيلات بانكي اشتغالزا را در اختيار كميته امداد كشور قرارداد و امسال به پيشنهاد كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي 20درصد تسهيلات قرض الحسنه بانكها در امر اشتغال در اختيار اين نهاد حمايتي خواهد بود.
وي افزود: در احكام ماده84 قانون پنجم توسعه، امسال به دولت اجازه داده شده كه 10درصد از منابع صندوق توسعه ملي را براي بخش كشاورزي و آب و 10درصد را در بخش صنعت و معدن برداشت كند كه در مجموع سه درصد اين منابع به عنوان تسهيلات اشتغالزا در اختيار كميته امداد كشور خواهد بود.
تبديل فرهنگ مستمري بگيري به فرهنگ توانمندسازي
وي با تأكيد بر اينكه يكي از سياستهاي جدي كميته امداد تبديل فرهنگ مستمري بگيري به فرهنگ توانمندسازي است، افزود: هر ساله 10درصد از خانواده هاي تحت پوشش با ايجاد اشتغال از تحت پوشش كميته امداد خارج مي شوند و در سال90 قريب به 100 هزار خانوار از تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) خارج شده اند و هزينه مصرفي بابت اين خانواده ها در زمينه اشتغال ديگر خانواده ها استفاده مي شود.
معاون امور حقوقي و مجلس كميته امداد كشور از معافيت مددجويان كميته امداد از پرداخت هزينه پروانه ساختماني و عوارض شهرداري، هزينه انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب براي يك بار خبرداد و افزود: شهريه ثبت نام دانشجويان تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) در دانشگاه هاي دولتي نيز از محل اعتبارات مستقل معاونت برنامه ريزي رياست جمهوري انجام مي شود.
وي افزود: مردم نوعدوست كشور سال گذشته بيش از 180ميليارد تومان از طريق صندوق صدقات به مددجويان اين نهاد كمك كرده اند.
پيشنهاد بودجه 23هزار ميلياردريالي
منصور قمشه همچنين اظهار كرد: شوراي عالي اشتغال در مصوبه اي سال گذشته 15هزار ميليارد ريال تسهيلات بانكي اشتغالزا را در اختيار كميته امداد كشور قرار داد و امسال به پيشنهاد كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي 20درصد تسهيلات قرض الحسنه بانك ها در امر اشتغال در اختيار اين نهاد حمايتي خواهد بود.
وي اظهار كرد: در مفاد تصويبي بودجه در احكام ماده 84 قانون پنجم توسعه، امسال به دولت اجازه داده شده كه 10درصد از منابع صندوق توسعه ملي را براي بخش كشاورزي و آب و 10درصد را در بخش صنعت و معدن برداشت كند كه در مجموع سه درصد اين منابع به عنوان تسهيلات اشتغالزا در اختيار كميته امداد كشور خواهد بود.
معاون امور حقوقي و مجلس كميته امداد كشور بيان كرد: زدودن چهره فقر از مناطق آزاد تجاري كشور يكي از تكاليف مهم قانوني بودجه 91 است كه در اين راستا سازمان هاي مناطق آزاد مكلف شده اند يك درصد از محل وصول عوارض صدور كالا و خدمات را به كميته امداد و بهزيستي پرداخت كنند.
قمشه تصريح كرد: معافيت مددجويان كميته امداد از پرداخت هزينه هاي ساختماني، عوارض شهري و شهرداري و هزينه هاي انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب براي يك دوره از ديگر مصوبات كاربردي و مؤثر امسال كميته امداد است.
وي ادامه داد: تعهد اشتغالزايي كميته امداد كشور در برنامه هاي دولت ايجاد 250هزار فرصت شغلي بوده كه با تحقق 300هزار فرصت شغلي پايدار، اين نهاد حمايتي در سال گذشته جز دستگاه هاي برتر اشتغالزا شناخته شده است.
وي اضافه كرد: در صورت تخصيص تسهيلات اشتغالزايي كميته امداد كشور امسال آمادگي ايجاد 500هزار فرصت شغلي را دارد.
قمشه عنوان كرد: براساس ماده 39 قانون برنامه پنجم توسعه، كميته امداد كشور بايد امسال 10درصد از خانواده هاي تحت حمايت را از طريق اشتغالزايي پايدار از چرخه فقر و حمايت خارج كند و منابع حاصل از خروج اين افراد در حوزه اشتغالزايي مستمري بگيران و خانواده هاي پشت نوبت هدايت و هزينه شود.
وي يادآور شد: پارسال يكصدهزار خانواده تحت پوشش كميته امداد خميني(ره) كشور با اشتغالزايي و درآمدزايي از چرخه حمايتي خارج شده اند.
معاون امور حقوقي و مجلس كميته امداد امام خميني(ره) كشور گفت: سياست راهبردي و هدفگذاري امسال كميته امداد تبديل فرهنگ مستمري بگيري به توانمندسازي است كه از طريق اشتغالزايي مولد دنبال مي شود.
زدودن فقر حقوقي نياز زيربنايي خانواده هاي امداد
«منصور قمشه» در ادامه افزود: كميته امداد از بدو تأسيس در مأموريت هاي اشتغالزايي و معيشتي موفق بوده اما در خدمات حقوقي و مشاوره اي خانواده هاي تحت پوشش تاكنون با خلا و كمبود مواجه است.
وي اظهار كرد: ريشه اغلب مسايل خانواده هاي كميته امداد و فقر آنان در مشكلات حقوقي نهفته و به همين خاطر از سال گذشته دايره حقوقي در ادارات كل استاني تشكيل و فعال شده و در تفاهم نامه هايي با زندان ها و بخش هاي حقوقي پيگيري اين مباحث را در دستور كار دارد.
معاون امور حقوقي و مجلس كميته امداد امام خميني(ره) كشور بيان كرد: مجمع وكلاي نيكوكار امداد از سال گذشته در كشور شكل گرفته و تاكنون يكهزار و 800 وكيل با ثبت نام در سايت كميته امداد به صورت رايگان براي مشاوره و انجام دعاوي حقوقي خانواده هاي تحت پوشش اعلام آمادگي كرده اند.
قمشه اظهار كرد: يك ميليون زن سرپرست خانوار و 130 هزار زن مطلقه در خانواده امداد كشور وجود دارد كه اين افراد با مشكلات متعدد حقوقي مواجه هستند.
وي تصريح كرد: آموزش حقوقي و استفاده از ظرفيت هاي موجود قضايي در تقويت زيرساخت هاي حقوقي كميته امداد از سياست هاي محوري امسال است.
معاون امور حقوقي و مجلس امداد كشور خاطرنشان كرد: از سال گذشته تأسيس شعب خاص حل اختلاف كميته امداد در استان هاي كشور آغاز شده است كه تسهيل كننده مسايل حقوقي خانواده هاي امداد مي باشد.
قمشه بيان كرد: رسيدگي به مباحث حقوقي خانواده هاي امداد تنها منحصر به مراجعان نيست بلكه ادارات كل استاني بايد با پيش دستي شناسايي مشكلات حقوقي افراد تحت پوشش را كه بيشتر در موضوعات خانوادگي از جمله طلاق، نفقه و مهريه است دنبال كنند.
وي يادآور شد: در رايزني هاي انجام شده شرايط معافيت مددجويان امداد كشور از هزينه دادرسي فراهم شده است.
معافيت دانشجويان خانواده امداد از پرداخت شهريه
معاون امور حقوقي و مجلس كميته امداد گفت: براساس احكام بند ك ماده 20 برنامه پنجم توسعه، دانشجويان خانواده امداد از اين پس از پرداخت شهريه ثبت نام دانشگاه هاي دولتي معاف شدند.
قمشه افزود: براساس اين قانون تأمين شهريه دانشجويان مذكور از محل اعتبارات مستقل معاونت برنامه ريزي رياست جمهوري خواهد بود.
وي اظهار كرد: در حال حاضر 120 هزار نفر از فرزندان خانواده هاي تحت پوشش كميته امداد دانشجو هستند و يكصد هزار نفر نيز فارغ التحصيل شده اند.
معاون امور حقوقي و مجلس كميته امداد كشور بيان كرد: اواخر سال گذشته 14 دانش آموخته دانشگاهي خانواده امداد در مقطع دكترا در صحن علني مجلس تجليل شدند.
قمشه خاطرنشان كرد: علاوه بر دانشجويان در حال حاضر 700 هزار دانش آموز نيز از خدمات فرهنگي كميته امداد كشور بهره مند هستند.
وي گفت: دانشجويان خانواده امداد به دليل اينكه مشكلات فقر را حس كرده اند بايد پس از فارغ التحصيلي به عنوان بازوي توانمند امداد در طرح هاي اشتغالزا، حل مشكلات حقوقي، فرهنگ سازي و آموزش خانواده هاي تحت پوشش اين نهاد حمايتي را ياري دهند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14