(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - شماره 20203 

شوراي عالي انقلاب فرهنگي و اسلامي كردن دانشگاه ها
گامي بلند در مسير حمايت از توليد ملي
نقش آموزشي دانشگاه در فرآيند توسعه( قسمت دوم و پاياني )
قدرداني انجمن اسلامي دانشجويان مستقل از حضور حماسي مردم در پاي صندوق هاي راي
در بيانيه 3650 استاد دانشگاه مطرح شد: 3 ضرورت برداشتن گام هاي عملي از سوي دولت براي حمايت از مردم بحرين
راهي جز بومي سازي محتواي دانشگاهي نداريم
فعاليت 624 ناشردر453 غرفه بخش دانشگاهي



شوراي عالي انقلاب فرهنگي و اسلامي كردن دانشگاه ها

من انتظار و خواهشم از شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين است كه مسأله ي تهاجم فرهنگي را بحث كنيد. اصلاً اين موضوع را مورد مطالعه قرار دهيد. البته به نحو حمل شايع صناعي، قطعاً مسائلي هست كه مربوط به تهاجم فرهنگي است و الان بحث مي شود؛ شكّي نيست. مثلاً بحث در مورد همين مسأله ي اسلامي كردن دانشگاهها به حمل شايع، بحث از تهاجم فرهنگي است؛ ولي بايد به حمل اوّلي و ذاتي درباره ي خود تهاجم بحث كنيد! آيا واقعاً آن كه بنده در قضيه ي تهاجم فرهنگي مي فهمم، اصلاً درست است يا نه؟ اين را مناقشه كنيم؛ اگر ديديم كه درست است، اگر ديديم كه حقيقتاً ارزشها، اصول، پايه ها و مباني، مورد تهاجم قرار دارد، ستاد اصلي مقابله با اين تهاجم، اين جاست و اين جا نبايستي از اين قضيه و اين كار غفلت كند. بايد ان شاءاللّه با جدّيت دنبال فرماييد.
بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي

 



گامي بلند در مسير حمايت از توليد ملي
نقش آموزشي دانشگاه در فرآيند توسعه( قسمت دوم و پاياني )

نقش آموزشي دانشگاه در فرآيند توسعه، برپايه تربيت نيروي انساني به عنوان كليد راهگشاي توسعه و نقش تحقيقاتي آن نيز در تحقيقات بنيادي و كاربردي به عنوان شرط لازم براي موفقيت توسعه تبلور مي يابد. يعني دانشگاه ها از يك سو تأمين كننده نيروي انساني متخصص درسطح عالي هستند و از سوي ديگر بسياري از توانايي هاي علمي، تحقيقاتي و آزمايشگاهي در آنجا متمركز شده است. بنابراين دانشگاه به عنوان مجموعه اي آكادميك كه به طور مستمر پردازش علمي و پژوهشي در آن صورت مي گيرد، مي تواند مقوم توسعه و پيشرفت هر كشوري باشد.
در واقع پيشرفت بيش از پيش جوامع در اركان مختلف، نقش دانشگاهها در پاسخگويي به نيازهاي روبه افزايش جوامع را بيش از پيش نمايان كرده و اين مسئله در كشور ما نيز كاملا مشهود است و در سال هاي اخير همكاري هاي دانشگاه و صنعت در برخي زمينه ها نظير انرژي هسته اي و پتروشيمي دستاوردهاي مهمي براي كشور به ارمغان آورده است اما اين همكاري ها و تحقيقات در آموزش عالي كشور فاصله بسياري با كشورهاي پيشرفته دارد.
با اين حال نمي توان از اين نكته اساسي غفلت كرد كه كشورهاي پيشرفته، تمام دارايي و قدرت كنوني خويش را مديون دانشي هستند كه به انحاي مختلف بدان دست يافته اند و اين دانش نيز محصول يك محيط علمي به نام دانشگاه است. ازسوي ديگر بحث ارتباط دانشگاه و صنعت از ديرباز در بسياري از كشورها مطرح بوده و برخي از كشورها بنا به نياز و ساختار صنعتي و دانشگاهي خود اين ارتباط را تا حد ممكن تبيين، طراحي و به اجرا درآورده اند، اما به علت پيچيدگي موضوع، استقرار چنين ارتباطي در بسياري از كشورها همچنان با مشكلات فراواني مواجه است.
تاريخچه ارتباط دانشگاه با صنعت
ارتباط دانشگاه با صنعت در ايران براي اولين بار در سال 1361 با تصويب مصوبه اي در هيئت دولت آغاز شد كه براساس آن، دفتري به نام دفتر ارتباطات دانشگاه و صنعت در وزارت فرهنگ و آموزش عالي ايجاد شد و در آن زمان دفاتر مشابهي نيز در وزارتخانه هاي نفت، صنايع، معادن و فلزات، نيرو، راه و ترابري، مسكن و شهرسازي، كار و امور اجتماعي، پست و تلگراف و تلفن و سازمان برنامه و بودجه آغاز به فعاليت كردند و دفاتر ارتباط دانشگاه و صنعت نيز در بسياري از دانشگاه ها ايجاد شدند. از آن زمان تا سالهاي اخير شاهد تغيير و تحولات بسياري در اين زمينه بوده ايم و تاكنون شوراهايي نظير «شوراهاي هماهنگي دفاتر ارتباط با صنعت»، «شوراي عالي ارتباط دانشگاه و صنعت» و... ايجاد و بعد از مدتي تعطيل شده اند كه اين تغيير و تحولات نشان از آن دارد كه برخي مسئولان مربوطه در تمام اين سالها در پيچ و خم كاغذبازي هاي بيهوده و وقت گير بوده اند كه هيچ نتيجه اي نداشته است.
اين مسئله بدان معنا نيست كه در كشور ما هيچ ارتباطي بين صنعت و دانشگاه وجود ندارد اما موضوع حائز اهميت، يافتن ارتباطات موثر بين اين دو نهاد است زيرا اين پيوند و ارتباط اصولي، فرصتي مناسب براي دانشگاه ها از يك طرف و نهادهاي توليدي و صنعتي از طرفي ديگر فراهم مي آورد تا محصولات و نتايج فعاليت هاي خود را بهينه و روزآمد كنند.
البته بايد دفت كرد از زماني كه دانشگاه به وجود آمده، تحقيقات نيز در كنار آن رشد كرده و تحقيقات علمي- تخصصي ارزشمند موجب به كمال رسيدن يك موضوع يا تئوري علمي شده است اما متاسفانه در كشور ما اين مهم كمتر مدنظر قرار گرفته و در عموم دانشگاه ها سيستم مناسبي براي تحقيق وجود نداشته و در ضمن معمولاً برنامه هاي روشني وجود نداشته كه افراد در حال تحصيل و فارغ التحصيلان را به تحقيق وادارد در نتيجه تحصيلكرده ها از دل صنعت بيرون نيامده اند تا كارآزموده باشند و اساتيدي هم كه به تحقيق مي پردازند عموما از صنعت اطلاعات چنداني ندارند و يا حداقل بيشتر درگير تئوريات بوده اند.
يك فرهنگ غلط!
از طرفي ديگر شاهد ترويج فرهنگ غلطي در جامعه هستيم كه براساس آن هرچند اكثر دست اندركاران اصلي صنعت كشورمان فارغ التحصيلان دانشگاه ها هستند ولي وقتي همين فارغ التحصيلان به مسئوليتي مي رسند با دانشگاه بيگانه مي شوند و خلاصه اينكه دانشجو، استاد و دانشگاه تقريبا با صنعت و توليد ارتباط خوبي نداشته و صنعت نيز دانشگاه را در امور صنعتي، كم تجربه مي پندارد و برنامه ريزي مستمر نيز در انسجام آنها نقشي اندك دارد. بنابراين مي توان نتيجه گرفت محدود بودن ارتباط دانشگاه با صنعت منجر به آن شده كه تحقيق و نوآوري در صنعت كمتر به وجود آيد و اتكا به تكنولوژي خارجي ادامه پيدا كند.
به طور كلي مي توان چنين گفت كه مشكلات و محدوديت هاي بسياري از سوي مراكز آموزش عالي براي ايجاد ارتباط با صنعت وجود دارد كه از آن ميان مي توان به مواردي چون آموزش محوري دانشگاه ها، ارتباط ضعيف ميان برنامه هاي درسي و نيازهاي صنعت، نبودن روحيه كارگروهي و كمبود مراكز تحقيقاتي كاربردي، عدم توجه به بهسازي نيروي انساني، ضوابط و مقررات دست و پاگير و گرايش نداشتن صنعت به سرمايه گذاري در تحقيق و توسعه، جايگاه سازماني ضعيف ارتباط دانشگاه و صنعت، حاكميت مديريت دولتي بر صنايع بزرگ كشور و بي توجهي صنايع به خدمات دانشگاه، منظور نكردن فعاليت هاي صنعتي در ارتقاي اعضاي هيئت علمي، نبود محتواي كيفي و مفيد دوره هاي كارآموزي و از همه بدتر وابستگي روحي و فكري صنايع به خارج از كشور اشاره كرد.
چند پيشنهاد و راهكار
هرچند كه مشكلات موجود تنها به موارد اشاره شده ختم نمي شود اما براي عبور از همين مشكلات هم پيشنهادهايي وجود دارد كه از آن جمله مي توان به اعطاي مدرك معتبر در مقابل كار تحقيقاتي دانشجويان و متخصصان جامعه در صنعت، تعريف مشكلات صنعت در قالب پايان نامه ها، تأسيس آزمايشگاه هاي تحقيقاتي با همكاري در دانشگاه ها، ارتقاي درجه علمي اساتيد دانشگاه بر مبناي همكاري آنها با صنعت، مشاركت صنعت در ايجاد رشته هاي جديد دانشگاهي، ايجاد پارك هاي فناوري در مجاورت دانشگاه ها، كارآموزي تابستاني دانشجويان در واحدهاي صنعتي و بهره گيري از متخصصان صنعت در فعاليت هاي آموزشي، افزايش كمي و كيفي بازديدهاي علمي دانشجويان و استادان از تأسيسات صنعتي، ايجاد هسته هاي كوچك تحقيقاتي استادمحوري در جوار دانشگاه ها، تأثير قراردادهاي صنعتي منعقد شده ميان اعضاي هيئت علمي و سازمان ها بر ارتقاي آنها، اولويت پذيرش دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري با سابقه كار در صنعت، ايجاد مراكز رشد و تدوين دروس دانشگاهي مبتني بر نيازهاي جامعه صنعتي اشاره كرد.
در پايان بايد توجه داشت كه ارتباط مؤثر ميان دانشگاه و صنعت زماني تحقق مي يابد كه دانشگاه ها با تحقيقات كاربردي درصدد انتقال فناوري برآيند و اين امر بدون نهادينه كردن پژوهش در دانشگاه ها و همچنين، برآورده ساختن نيازهاي آموزشي متخصصان ميسر نخواهد شد. يعني همكاري هاي موثر اين دو نهاد در گرو ايجاد فرصت تحقيقات صنعتي و حضور بيشتر در صنعت، ايجاد واحدهاي تحقيقاتي با حضور اعضاي هيئت علمي و ايجاد ساز و كاري پويا در دانشگاه ها براي حل مشكلات صنعت است.

 



قدرداني انجمن اسلامي دانشجويان مستقل از حضور حماسي مردم در پاي صندوق هاي راي

اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل طي بيانيه اي از حضور گسترده مردم در دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي قدرداني كرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است : حماسه حضور ملت بزرگ و عزتمند ايران اسلامي در نهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي هم در دور اول و هم امروز در دور دوم، سطوري ديگر در كتاب تاريخ پرشكوه اين ملت مسلمان رقم زد.
اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل در ادامه اين بيانيه خاطر نشان كرده است : مردمي كه باز هم به عالميان ثابت كردند كه عزت اسلام، رهبر و كشور خود را بر هر امر ديگري ارجح مي دانند و با بصيرتي مثال زدني با تاسي از سيره رهبري معظم و معزز انقلاب و پيروي از ايشان با حضور پرشور و نشاط در صحنه تعيين سرنوشت كشور سيلي محكمي بر صورت بدخواهان اين نظام كوبيده و نقشه هاي شوم آنها را نقش بر آب مي كنند.
در پايان بيانيه دانشجويان مي خوانيم : بر خود لازم مي دانيم كه اين حماسه بزرگ را خدمت امام المومنين حضرت بقيه الله العظم و رهبر حكيم و فرزانه انقلاب حضرت آيت الله العظمي خامنه اي و همچنين ملت بزرگ و بصير ايران زمين تبريك بگوييم و آرزو كنيم كه فرج مولايمان حضرت مهدي(عج) هر چه زودتر فرا رسد كه هيچ پاداشي براي اين مردم ارزشمندتر از فرج نيست.

 



در بيانيه 3650 استاد دانشگاه مطرح شد: 3 ضرورت برداشتن گام هاي عملي از سوي دولت براي حمايت از مردم بحرين

3650 استاد بسيجي دانشگاه هاي سراسر كشور با صدور بيانيه اي حمايت خود را از مردم مظلوم بحرين اعلام كردند.
در بخشي از اين بيانيه مي خوانيم : اكنون بيش از 16 ماه است كه رژيم هاي پليد آل خليفه و آل سعود با حمايت هاي گسترده كشورهاي غربي به كشتار ملت مظلوم بحرين پرداخته اند.
آل خليفه كه توان مقابله با بيداري و بصيرت اسلامي ملت بحرين را ندارد، با كمك آل سعود، برخي از دول عربي و سران غربي و صهيونيست هاي بين المللي زير چتر سكوت نهادهاي حقوق بشر به كشتار مردم مظلوم و رنج كشيده بحرين مبادرت ورزيده و در اين راه به اقسام و انواع جنايت هاي ضدبشري روي آورده اند. در ادامه اين بيانيه مي خوانيم : ما اساتيد بسيجي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي و پژوهشي كشور جمهوري اسلامي ايران، ضمن محكوم كردن جنايات آل خليفه و آل سعود و حاميان منطقه اي و بين المللي آنها بر حمايت هاي همه جانبه از ملت مظلوم و به گروگان گرفته شده بحرين تاكيد مي كنيم .

 



راهي جز بومي سازي محتواي دانشگاهي نداريم

وزير علوم گفت: بايد به محتوا و شكل مناسبات آن بپردازيم و آن را بومي كنيم و راهي جز اين وجود ندارد. غرب با علوم انساني و ظواهري كه مي خواهد در دانشگاه تقليد شود، اعتقادات ديني جوانان ما را نشانه رفته است.
كامران دانشجو در مراسم گراميداشت هفته عقيدتي سياسي در سپاه كه در دانشگاه امام حسين (ع) برگزار شد، با اشاره به اساسي ترين و زيربنايي ترين مشكل دانشگاه هاي كشور، گفت: دانشگاه در زمان رضاخان در اوج غرب ستايي از غرب گرفته و عينا به داخل منتقل شد و هيچ كس به فكر نيفتاد كه دانشگاه بومي شود.
وي افزود: حال 33 سال از انقلاب گذشته و باز هم در طول اين مدت كسي به اين فكر نبود كه اين دانشگاه را بومي كند.
دانشجو ادامه داد: محتوا، يكي از مؤلفه هاي اساسي براي بومي كردن دانشگاه است. محتوا كه اصلش علوم انساني است. اگر قرار است دانشگاه ما بومي شود، بايد محتواي علوم انساني اسلامي شود و اين به معناي رد كامل نظريات غربي نيست بلكه بايد غرب زدگي زدايي در دانشگاه صورت بگيرد.
وزير علوم در ادامه تصريح كرد: دانشجويان ما نه تنها در محتوا تقليد كرده اند بلكه مسئله بعدي، مناسبات است، از نظر من مشاركت با اختلاط زن و مرد تفاوت دارد، در كجاي انديشه هاي امام و مراجع تقليد اختلاط براي پيشبرد اهداف انقلاب و رشد كشور جايز دانسته شده است.
وي با بيان اينكه اختلاط يعني رفتار و گفتار و نگاه بيشرمانه و بي حد و مرز دختر و پسر به يكديگر كه با

مشاركت و همكاري متفاوت است، تاكيد كرد: آزادي مطلق در شان چهارپايان است، آزادي يك اختيار است كه خدا بر انسان داده و در قبال آن مسئول است ما آزاديم كه انتخاب كنيم و اين انتخاب بر رفتار و گفتار ما ارزش مي دهد.

 



فعاليت 624 ناشردر453 غرفه بخش دانشگاهي

در بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران و در بخش كتاب هاي دانشگاهي، 624 ناشر در 453 غرفه و 9 سالن ( 13 تا 21 ) در فضايي به وسعت شش هزار و 700 متر مربع آثار خود را به نمايش گذاشته اند.
البته اين ميزان نشان از رشد 10 درصدي نسبت به سال گذشته دارد.
از ميان آمار اعلام شده، 25 هزار عنوان چاپ اولي و مرجع و شامل تمامي گروه هاي دانشگاهي اعم از پزشكي ، كشاورزي و علوم انساني است.
گفتني است، بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي تهران از 13 تا 23 ارديبهشت ماه در مصلاي امام خميني (ره) برپا خواهد بود. تخفيف ويژه كتاب هاي نفيس و مرجع رشته هاي علوم انساني براي نخستين بار در نمايشگاه كتاب ؛ مركز نشر دانشگاهي با حضور در بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، به علاقه مندان و دانشجويان رشته هاي علوم انساني تخفيف ويژه ارائه مي دهد. تمامي كتاب هاي مرجع و نفيس رشته هاي علوم انساني با تخفيف 20 درصدي به علاقه مندان ارايه مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14