(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 28 اردیبهشت 1391 - شماره 20211
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
شريعتمداري: مردم بحرين خواستار الحاق اين استان جدا شده به ايران هستند
ذخيره 36 ميليارد دلاري در صندوق توسعه ملي
عضو مجلس خبرگان رهبري: اولويت اصلي هيئت مذاكره كننده ايراني در بغداد احقاق حقوق ملت باشد
تجمع ضد صهيونيستي دانشجويان در ميدان آزادي
اولاند: موضوع هسته اي ايران راهي جز مذاكره ندارد
وزير دفاع: هدف رژيم صهيونيستي از تهديد سرپوش گذاشتن بر مشكلات داخلي خود است
اختتاميه جشنواره ايروكاپ در محورهاي پرواز هواپيما
ولايتي: ايران، آمادگي كمك به بازسازي ليبي را دارد
تظاهرات ايرانيان عليه طرح الحاق بحرين به عربستان
امروز و با حضور جليلي نخستين همايش ملي اقتصاد مقاومتي برگزار مي شود
177 معلم و سرباز معلم سيريك بخشي از حقوق خود را به مدرسه سازي اختصاص دادند
دانش آموز اراكي مدال طلاي مخترعان جوان جهان را كسب كرد
يادگاران دفاع مقدس استان البرز امروز گرد هم مي آيند
رئيس سازمان شيلات ايران: پرورش دهندگان آبزي حمايت مالي مي شوند
آغاز برنامه سنجش يك ميليون نوآموز دبستاني
معاون امورمطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي:يارانه مطبوعات محلي از هفته آينده پرداخت مي شود
همزمان با بزرگداشت شاعر شاهنامه دوندگان پيشكسوت چشمه سبز تا آرامگاه فردوسي را دويدند
20 هزار كودك اصفهاني براي امام زمان(عج) گل مي كارند
اخبار ادبي و هنري



شريعتمداري: مردم بحرين خواستار الحاق اين استان جدا شده به ايران هستند

مدير مسئول روزنامه كيهان با اشاره به اشتياق زياد مردم بحرين براي بازگشت به ميهن اصلي خود گفت: اين حق براي ايران وجود دارد كه خواستار بازگشت- بحرين- يك استان جدا شده به ميهن اسلامي باشد.
حسين شريعتمداري در گفت وگو با فارس ضمن اشاره به طرح آل سعود و آل خليفه براي الحاق بحرين به عربستان گفت: طرح الحاق بحرين به عربستان در چهار محور اطلاعاتي، امنيتي، اقتصادي و سياست خارجي مطرح شده كه البته اين طرح از مدت ها پيش در شوراي همكاري خليج فارس براي الحاق تمامي اعضاي اين شورا عنوان شده بود اما هيچ يك از اعضاي شورا با اين طرح موافق نبودند.
وي ادامه داد: معتقدم كه اگر اين طرح الحاق در همين حد كم و تنها در مورد بحرين صورت مي گرفت موجب تزريق انقلاب اسلامي بحرين به عربستان شده و آل سعود در عربستان با اين كار به سقوط خود سرعت مي بخشيد.
وي با بيان اينكه جدايي بحرين از ايران طي توطئه و زد و بند سياسي شاه ايران با كشورهاي غربي صورت گرفته اظهار داشت: محمدرضا پهلوي طبق قانون اساسي وقت ايران (قانون اساسي مشروطه) حق انجام اين كار را نداشته اما طبيعي است كه يك حكومت خودكامه كه تحت امر آمريكا قرار دارد در اين مورد نيز مطابق خواسته آن عمل كند.
مدير مسئول روزنامه كيهان خاطرنشان كرد: در پي اين زد و بند خيانت آميز قرار شد با انجام يك رفراندوم نظر مردم بحرين گرفته شود كه آيا مي خواهند همچنان به عنوان يك استان ايران باقي بمانند و يا تبديل به يك كشور مستقل شوند. هرچند اصل موضوع از ابتدا خلاف قانون بود ولي اين رفراندوم نيز به صورت قانوني انجام نشد چرا كه مردم بحرين در رفراندوم شركت داده نشدند و تنها سران برخي از قبايل در رفراندوم شركت كرده و راي به جدايي بحرين از ايران دادند.
شريعتمداري ادامه داد: سران قبايل كه در رفراندوم شركت كردند عمدتا از پدران حاكمان فعلي بحرين يعني آل خليفه بودند. نكته قابل توجه ديگر اين است كه آل خليفه اصالتا بحريني نبوده و از اهالي نجد هستند و تعدادي از آنها به صورت مهاجر در بحرين ساكن شده و از طريق بنادر بحرين به كار تجارت مشغول بودند.
وي در ادامه تصريح كرد: اين حق براي جمهوري اسلامي به عنوان حافظ و وارث تماميت ارضي ايران وجود دارد كه خواستار بازگشت يك استان جدا شده خود به ميهن اسلامي باشد.
مدير مسئول روزنامه كيهان با بيان اينكه مردم بحرين اساسا خود را ايراني مي دانند به نتيجه گزارش هاي برخي از مراكز اشاره كرد و افزود: طي اين گزارشات مردم بحرين مشتاق بازگشت به ايران هستند.
وي ادامه داد: از جمله اين گزارش ها مي توان به نظرسنجي موسسه گالوپ در سال 2006 اشاره كرد كه در اين نظرسنجي به اشتياق زياد مردم بحرين به ايران اسلامي اشاره شده است.
شريعتمداري ادامه داد: چندي پيش نيز يادداشتي از سوي اين جانب تحت عنوان «آوازهاي كوچه باغي» در روزنامه كيهان به چاپ رسيد و در آن اسناد مالكيت ايران بر بحرين و غيرقانوني بودن جدايي اين استان ارائه شده بود كه چاپ اين مطلب سيل عظيمي از پيام هاي تشكر مردم بحرين را به روزنامه كيهان از طريق تلفن و ايميل سرازير كرد كه اين نكته نيز خود دليل ديگري بر اشتياق مردم بحرين براي الحاق به ايران است.
وي در ادامه افزود: هرچند برگزاري رفراندوم براي استقلال از ابتدا خلاف قانون بوده و بحرين متعلق به ما بوده وهست اما اگر بنا بر اين باشد كه رفراندومي براي بازگشت بحرين به ايران برگزار شود بايد مردم بحرين در اين رفراندوم شركت داده شوند و نه فقط سران قبايل كه اصالتا بحريني نيستند و مجلس شوراي اسلامي نيز مي تواند اين موضوع را پيگيري كند.

 



به دنبال يكصدمين سفر استاني هيئت دولت صورت گرفت
ذخيره 36 ميليارد دلاري در صندوق توسعه ملي

سرويس شهرستان ها-
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: 36 ميليارد دلار از محل فروش نفت در صندوق توسعه ملي كشور ذخيره شده كه براي طرح هاي توجيه اقتصادي هزينه خواهد شد.
به گزارش ايرنا، «سيد شمس الدين حسيني» افزود: اين مبلغ تا پايان سال به 50 ميليارد دلار خواهد رسيد.
وي به سياست هاي قانون برنامه پنجم درخصوص صادرات غيرنفتي اشاره كرد و گفت: ارزش صادرات غيرنفتي كشور در سال گذشته به بيش از 32 ميليارد دلار رسيد.
وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به رشد اقتصادي در كشور، افزود: آخرين آمارها نشان از رشد اقتصادي در كشور دارد كه حدود شش درصد بدون وابستگي به نفت و 8/10 درصد با درآمدهاي نفتي رشد داشته است.
وزير امور اقتصادي و دارايي هدفمندي يارانه ها را مثبت ارزيابي كرد و گفت: با همراهي مردم در اين طرح و با سهميه بندي و هدفمندي حامل هاي انرژي 22 ميليارد دلار در كشور صرفه جويي شد. بعد از اجراي هدفمندي يارانه ها در برخي استان هاي مرزي، قاچاق گندم 60 درصد كاهش داشت كه اين امر به نفع مردم و اقتصاد كشور شد.
گزارش خبرگزاريها از آخرين روز سفر احمدي نژاد حاكي است رئيس جمهور در جمع مردم خراسان رضوي از اهميت اين استان به واسطه مزيت امام رضا(ع) سخن گفت و اظهار داشت: در ديار خراسان به بركت وجود امام علي ابن موسي الرضا(ع) علما و ادباي بسياري تربيت شدند كه اگر بخواهيم فقط نام آنان را بدون اشاره به خدماتشان ذكر كنيم، فهرست بلند بالايي مي شود.
احمدي نژاد ادامه داد: مردم خراسان رضوي به لحاظ اتحاد و انسجام جزو بهترين مردم كشور هستند و همواره در صحنه هاي سرنوشت ساز تاريخ ايران پيشگام بوده اند.
احمدي نژاد به برنامه هاي گسترده و جامع دولت براي ارتقاي بخش كشاورزي كشور و سهم خراسان رضوي از اين برنامه اشاره كرد و اظهار داشت: در اين استان زمين هاي زراعي حاصلخيز بسياري وجود دارد كه با برنامه ريزي دقيق مي توان آنها را زير كشت برد چرا كه خراسان رضوي از ذخاير و منابع طبيعي الهي بسياري برخوردار است و شكر اين نعمات در استفاده بهينه و صحيح از آنهاست.
وي افزود: دولت به سهم خود آمادگي كامل دارد تا براي ارتقا و گسترش كشاورزي استان هرگونه حمايت و پشتيباني لازم را انجام دهد.
به گزارش فارس، معاون اول رئيس جمهور نيز در مصاحبه پاياني خود با ابراز خرسندي از اينكه يكصدمين سفر رئيس جمهور به خراسان به پايان رسيده، اظهار داشت: اختصاص 2 هزار و 300 ميليارد تومان جهت اجراي طرح هاي آبخيزداري و اصلاح آبياري سيستم كشاورزي از مهمترين پروژه هاي مصوب هيئت دولت بود كه از اين ميزان 280 ميليارد تومان به خراسان رضوي اختصاص پيدا مي كند.
محمدرضا رحيمي در مورد برخي از مصوبات جلسه هيئت دولت در دور چهارم سفر به استان خراسان رضوي گفت: تخصيص يك هزار و 300 ميليارد تومان مانده اعتبار مربوط به بنگاه هاي زودبازده، تخصيص 200 هزار ميليارد تومان قرض الحسنه براي مشاغل خرد و خانگي، اختصاص 60 ميليارد تومان از منابع صندوق مهر امام رضا به طرح هاي اشتغالزا و تعاوني هاي استان و تبديل بيمارستان 160 تختخوابي به 320 تختخوابي از جمله اين مصوبات بود.
حاجي بابايي: تخصصي شدن نيروي انساني در آموزش و پرورش
وزير آموزش و پرورش گفت: نخستين قدم در تحول نيروي بنيادين، تلاش براي تخصصي شدن نيروهاي انساني است.
حميدرضا حاجي بابايي اضافه كرد: اهداف مهم در راستاي تحول بنيادين، آموزش و پرورش، هوشمندسازي و مدرسه سازي است ولي هيچ كدام به يك بال معلم نمي رسد.
وي اظهار داشت: تحول بنيادين نيروي انساني در نگاه آينده، سيستماتيك شدن تمام امور آموزش و پرورش است.
وزير جهاد كشاورزي: صادرات محصولات كشاورزي به 60 كشور دنيا
وزير جهاد كشاورزي از صادرات 5/5 ميليارد دلاري محصولات خام كشاورزي به 60 كشور در دنيا در سال 90 خبر داد.
صادق خليليان اظهار داشت: توليد محصولات كشاورزي در ايران قبل از انقلاب اسلامي 25 ميليون تن در سال بود كه اين ميزان در حال حاضر به 110 ميليون تن رسيده است. وي با اشاره به صادرات 5/5 ميليارد دلاري محصولات خام كشاورزي به 60 كشور دنيا گفت: در طول دو سال گذشته واردات در اين بخش كاهش پيدا كرده است.
وزير تعاون: دامنه خدمات بهزيستي بايد گسترده تر شود
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: بايد دامنه خدمات و عمق نفوذ سازمان بهزيستي در كل كشور و در تمام سطوح بسيار گسترده پهن شود و خدمت رساني بيش از پيش توسعه يابد.
عبدالرضا شيخ الاسلامي اضافه كرد: وجه اصلي تلاش هاي ما معطوف به توانمندسازي جامعه است به گونه اي كه توجه ويژه اي به اين موضوع داريم و اميدواريم بهزيستي در اين روند موفقتر از قبل عمل كند.
وزير نفت: صادرات نفت
كاهش نيافته است
وزير نفت برخي ادعاهاي مبني بر كاهش 6 درصدي صادرات نفت ايران را رد كرد و گفت: صادرات نفت كشور كاهش نيافته است.
رستم قاسمي اضافه كرد: اين موضوع كه 30 ميليون بشكه نفت ايران بلاتكليف مانده است صحت ندارد. وي اظهار داشت: قيمت بنزين را ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور تعيين مي كند اما هنوز قيمت آن قطعي نشده است. قاسمي ادامه داد: پس از تصويب لايحه بودجه در مجلس شوراي اسلامي قرار است قيمت بنزين در اين ستاد تعيين شود و افزايش نيز داشته باشد اما ميزان آن هنوز مشخص نيست.
رئيس حفاظت محيط زيست: مشكل انتقال گازوئيل كم گوگرد به مشهد رفع مي شود
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كل كشور گفت: مشكل انتقال گازوئيل كم گوگرد به مشهد در حال پيگيري است و اين مشكل تا شهريورماه امسال برطرف مي شود.
محمد جواد محمدي زاده اضافه كرد: در واقع مشهد در انتهاي خط انتقال قرار دارد و به علت كمبود گازوئيل كم گوگرد به انتهاي خط نمي رسد. وي ادامه داد: هم اكنون مخازن ذخيره آماده شده و خط توليد گازوئيل كم گوگرد در حال تقويت است و مشكلات انتقال اين گازوئيل به اراك، قم، اصفهان و تهران حل شده و در حال حاضر اولويت ويژه مشهد است و اميدواريم وزير نفت به تعهدي كه براي تأمين گازوئيل كم گوگرد براي مشهد در برنامه اعلام شده داده است، عمل كند.

 



عضو مجلس خبرگان رهبري: اولويت اصلي هيئت مذاكره كننده ايراني در بغداد احقاق حقوق ملت باشد

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: اولويت اصلي هيئت مذاكره كننده ايراني با گروه 1+5 احقاق حقوق ملت ايران باشد.
آيت الله علي اسلامي عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به مذاكرات آتي ايران با گروه 1+5 در بغداد اظهار داشت: عزت و سربلندي ملت ايران بايد رويكرد اصلي هيئت مذاكره كننده ايراني در نشست بغداد باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: نبايد به عزت و عظمت ملت ايران آسيبي وارد شود لذا حفظ اقتدار اين ملت انقلابي از وظايف اصلي و اساسي مذاكره كنندگان ايراني است.
آيت الله اسلامي به احقاق حقوق ملت ايران اشاره و تصريح كرد: انرژي صلح آميز هسته اي از حقوق مسلم ملت بزرگ ايران است چرا كه جوانان متفكر و سخت كوش اين مرز و بوم با تلاش هاي زيادي دانش هسته اي را به دست آورده اند.
وي خاطرنشان كرد: دانش بزرگ هسته اي نبايد به هدر برود بلكه بايد در خدمت صلح بشري و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران قرار بگيرد چرا كه اين دانش از حقوق مسلم كشور ما محسوب مي شود.
مذاكرات بغداد در سوم خرداد بين ايران و كشورهاي 1+5 برگزار مي شود. در اين زمينه امير عبداللهيان معاون وزير خارجه نيز با تبيين مواضع هسته اي جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با گروه 1+5 در اجلاس استانبول اظهار داشت: در صورت تداوم فضاي واقع بينانه توسط طرف هاي مقابل، جمهوري اسلامي ايران اقدام آنان را با رويكرد مثبت پاسخ خواهد داد و در چنين شرايطي مي توان اميدوار بود كه مذاكرات بغداد گامي به جلو خواهد بود.
زهره الهيان نماينده مجلس نيز با اشاره به اهميت نشست بغداد براي طرف مقابل ايران گفت: نشست 1+5 با ايران در بغداد پيش رو است و اين گفت وگوها به عنوان يك امتحان براي گروه 1+5 مطرح است، از اين بابت كه آيا آنها دنبال حل مشكل و ساز و كار ديپلماتيك هستند و آيا براي سؤالاتي كه در ذهن دارند و روندي كه در مذاكرات خواهد بود حسن نيت از خود نشان خواهد داد يا نه؟
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در خصوص برگ هاي برنده ايران در اين نشست گفت: ايران همواره حسن نيت خود را در مورد موضوع هسته اي نشان داده است. هرچند غرب نخواسته اين را بپذيرد و با فضاسازي عليه ايران ما را متهم به تلاش براي رسيدن به تسليحات هسته اي مي كند.
وي با تأكيد بر اين كه جمهوري اسلامي ايران بحث غني سازي 5 درصدي اورانيوم را به عنوان يك حق مسلم براي ملت خود مي شناسد تصريح كرد: فناوري صلح آميز هسته اي از موضوعاتي است كه جمهوري اسلامي ايران بر آن تأكيد دارد و امروز اقتدار ايران و ثبات و پشتوانه مردمي آن نقاط مثبت و برگ برنده و امتياز جمهوري اسلامي ايران به شمار مي رود.

 



در سالگرد «روز نكبت» صورت گرفت
تجمع ضد صهيونيستي دانشجويان در ميدان آزادي

در راستاي حمايت از جوانان و نوجوانان مبارز فلسطيني ، جمعي از دانش آموزان و دانشجويان تهراني، در روز نكبت و سالروز اعلام موجوديت رژيم جعلي اسرائيل، در ميدان آزادي تهران تجمع اعتراضي برپا كردند.
در اين تجمع كه سه شنبه 26 ارديبهشت همزمان با شصت وچهارمين سالگرد اشغال فلسطين صورت گرفت، هنرجويان جوان فرهنگسراي انقلاب اسلامي اقدام به نقاشي ديواري در موضوع فلسطين و اسراي فلسطين كردند.
در اين برنامه كه به همت اتحاديه بين المللي امت واحده برگزار خواهد شد، پرچم25 متري فلسطين از برج آزادي آويخته و تصوير نماديني نيز از اين پرچم با سنگ هاي رنگي بر روي زمين طراحي شد.
به آتش كشيدن 64 پرچم رژيم صهيونيستي به نشانه 64 سال اشغالگري اين رژيم از ديگر برنامه هاي جانبي تجمع خود جوش ميدان آزادي بود .
تاكيد بر مقاومت و پايداري مردم مظلوم فلسطين در برابر ياوه گويي ها و مظالم رژيم اشغالگر قدس ، انتقاد از سكوت مجامع جهاني مدعي حقوق بشر در برابر جنايت صهيونيست ها و اعتراض به همراهي برخي از كشورهاي به ظاهر اسلامي منطقه با اين رژيم جعلي از مهم ترين خواسته هاي حاضرين در اين مراسم بود .
در اين گراميداشت كه به همت اتحاديه بين المللي امت واحده و همكاري فرهنگسراهاي تهران برگزار شد ؛ فروز رجايي فر مسئول ستاد پاسداشت شهداي نهضت جهاني اسلام سخنراني كرد .
بنا براين گزارش در مراسمي كه ديروز نيز در سالروز اشغال فلسطين در مناطق مختلف فلسطين برگزار شد ، درگيري فلسطيني ها و نظاميان صهيونيست در برخي مناطق شمار زيادي زخمي برجاي گذاشت.
گفتني است ،روز نكبت روزي است كه بن گورين استقلال رژيم جعلي اسرائيل را اعلام كرد و مردم فلسطين از كشور خود بيرون رانده شدند.

 



اولاند: موضوع هسته اي ايران راهي جز مذاكره ندارد

سرويس سياسي-
رئيس جمهور فرانسه با اشاره به پرونده هسته اي ايران گفت: فقط مذاكره راه رسيدن به نتيجه در مورد پرونده هسته اي ايران است.
به گزارش ريانووستي، رئيس جمهور فرانسه درنخستين اظهارنظر بين المللي خود در پاسخ به سؤالي بر سر پرونده هسته اي ايران تصريح كرد: فرانسه به تعهد خود در مورد پرونده هسته اي ايران پايبند است.
وي در اين گفت وگو ادامه داد: من انتقادي به شرايط دوران نيكلا ساركوزي مبني بر خطرات گسترش سلاح هسته اي ندارم، اما اين موضوع را با همان قدرت و خواسته تاييد مي كنم.
بنا به گزارش اين خبرگزاري روسي، رئيس جمهور فرانسه با اشاره به پرونده هسته اي ايران اظهار داشت: من اعتراف نمي كنم كه ايران به طور كامل از حقوق هسته اي خود در جهت صلح آميز استفاده مي كند و نه كامل استفاده از فن آوري را براي بهره گيري نظامي تاييد مي كنم.
وي افزود: فكر مي كنم آنچه امكان پذير باشد انجام مذاكرات براي رسيدن به هدف است.
ديدار فرستاده اولاند
با مقامات ارشد ايران، خشم آمريكا
و اسرائيل را برافروخت
آسيا تايمز در شماره ديروز خود در مقاله اي به قلم كاوه افراسيابي از وجود نوعي تحول در روابط تهران- پاريس پس از روي كار آمدن رئيس جمهور سوسياليست در فرانسه، خبر داد.
اين روزنامه با اشاره به سفر اخير نخست وزير اسبق فرانسه «ميشل روكار» به تهران آورده است: در هنگامه مانورهاي ديپلماتيك كه پيش از گفتگوهاي مهم بغداد درباره برنامه هسته اي تهران ميان ايران و كشورهاي گروه پنج به اضافه يك شكل گرفته و در قالب علامت هاي «سرد» چندگانه از طرف غرب انعكاس يافته است، ايران و فرانسه خود را آماده مي كنند اگر برخي شرايط محقق شود روابطي جديد با هم برقرار كنند. اين را مي توان در سفر سه روزه و غيرمنتظره ميشل روكار، نخست وزير سابق فرانسه، به تهران ديد كه در فاصله كمتر از دو هفته پس از پيروزي فرانسوا اولاند همكار سوسياليست وي در انتخابات رياست جمهوري فرانسه صورت گرفت.
نگارنده اين مقاله در يادداشت خود به بازتاب هاي سفر روكار به تهران و ديدار خصوصي وي بامقامات ارشد جمهوري اسلامي اشاره كرده و افزوده است: به رغم اينكه سفر روكار به ايران يك«ديدار شخصي» اعلام شده است، ديدار پر سر و صداي وي با مقامات ارشد و نمايندگان مجلس ايران به روشني موجب ناراحتي آمريكا و اسرائيل شده است كه نگرانند پاريس نخواهد مثل دوره رياست جمهوري پنج ساله نيكلا ساركوزي راستگرا، بيش از اين از خط مشي واشنگتن در برابر ايران پيروي كند.
آسيا تايمز با بيان اينكه علائم موجود حكايت ازنوعي هماهنگي ميان اولاند و تيم سياست خارجي وي با پيشنهاد «گام به گام» مورد نظر روس ها است، در مقاله خود آورده است: برخلاف هماهنگي ظاهري فرانسه با دولت هاي آمريكا، انگليس و آلمان و ديگر قدرت هاي غربي فعال در مورد گفت وگوهاي هسته اي ايران با گروه 1+5 اما در واقعيت اولاند و تيم سياست خارجي وي بيشتر رويكردي مشابه رويكرد مسكو را در پيش خواهند گرفت كه تبلور آن در پيشنهاد «گام به گام» روسيه است كه طبق گزارش ها در آن تعليق موقت برنامه غني سازي اورانيوم ايران و لغو تدريجي تحريم هاي اين كشور در ازاي شفافيت هسته اي هرچه بيشتر تهران مطرح شده است.
نويسنده اين مقاله با اشاره به مذاكره نماينده ايران با مقامات ارشد آژانس بين المللي انرژي اتمي و اظهارات سلطانيه درباره فعاليت هاي مرتبط با برنامه هسته اي ايران در مجتمع نظامي پارچين آورده است: علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي هفته گذشته در گفت وگو با نويسنده اين مقاله گزارش هاي برخي رسانه هاي غربي را درباره برخي فعاليت ها در پارچين تبليغات محض توصيف و تأكيد كرد كه گزارش هاي خود آژانس درباره پارچين مربوط به 10 تا 12 سال قبل است و اگر ايران قصد پاكسازي شواهد موجود در اين مجتمع را داشت، بسيار زودتر از اين، كار را شروع مي كرد و تا امروز منتظر نمي ماند.
آسيا تايمز به نتيجه گفت وگوهاي ايران و آژانس و اثرگذاري آن در مذاكرات بغداد نيز اشاره كرده است و در اين باره نوشته است: يقيناًً گفت وگوهاي ايران و آژانس يك مقدمه سازي مهم براي نشست بغداد است و اگر نتيجه اين گفت وگوها موفقيت آميز باشد ممكن است اوضاع به نفع ايران تغيير كند و موجب ناراحتي سياستمداران و كارشناسان ايران هراس آمريكايي و اسرائيلي شود كه مي خواهند گفت وگوهاي هسته اي ايران را با مجبور كردن دولت هاي غربي به اتخاذ يك رويكرد تند وخشن در برابر تهران از مسير خود خارج سازند.
نگارنده اين مقاله به آثار ناشي از هر نوع شكست احتمالي در مذاكرات بغداد به عنوان اهرم فشاري بر مشكلات و چالش هاي پيش روي كشورهاي اروپايي و آمريكا تأكيد كرده و آورده است: در صورت شكست مذاكرات بغداد در نهايت قراراست به منع خريد نفت ايران در اتحاديه اروپا در ماه ژوئيه ختم شود. در آن صورت، افزايش تنش ها با ايران خود را در قالب مشكلات اقتصادي بيشتر براي كشورهاي بحران زده منطقه يورو نشان خواهد داد كه به سختي مي توانند امواج شوك ناشي از بحران ايران و افزايش قيمت نفت را تحمل كنند.
روزنامه آسيا تايمز در مورد آثار ناشي از نتيجه بخش بودن مذاكرات بغداد در روابط ايران و فرانسه نيزنوشته است: اما با نگاهي خوشبينانه، اگر گفت وگوهاي تهران و آژانس نتيجه بخش باشد و زمينه را براي پيشرفت ملموس تر در بغداد هموار كند، فرانسه و ايران ممكن است در مسير گشودن فصلي نوين در روابط متقابل قرار بگيرند. آنگاه فرانسه، كه سطح كاركنان سفارت خود را در تهران در دسامبر گذشته تنزل داد، ممكن است تغيير مسير بدهد و سفارت خود را در عالي ترين سطح در تهران مجدداًً فعال كند و ايران نيز ممكن است در تصميم خود براي توقف فروش نفت به فرانسه تجديدنظر كند. با اينكه فرانسه فقط 3 درصد از نفت مورد نياز خود را از ايران وارد مي كند، هيچ دليلي وجود ندارد كه در صورت موفقيت دو كشور در زمينه برقراري روابطي نوين، اين رقم افزايش نيابد.افزون بر آن، اولاند همچنين ممكن است ايران را شريكي جدي براي گفتگو درباره مسائل گوناگون و مهم منطقه اي مانند مسئله سوريه، لبنان و افغانستان بيابد.اولاند در مبارزات انتخاباتي خود وعده داده بود كه تا پايان امسال نيروهاي فرانسوي را از افغانستان خارج كند.

 



وزير دفاع: هدف رژيم صهيونيستي از تهديد سرپوش گذاشتن بر مشكلات داخلي خود است

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح درباره تهديدهاي تل آويو عليه ايران گفت: رژيم صهيونيستي مشكلات فراواني دارد و تلاش مي كند با اين اظهارات روي مشكلات خود سرپوش بگذارد.
سردار سرتيپ پاسدار «احمد وحيدي» پس از پايان يكصدمين سفر هيئت دولت در شهر مقدس مشهد اين مطلب را در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران درباره چرخش و تغيير موضع گيري رژيم صهيونيستي در حمله به ايران اظهار داشت.
وحيدي افزود: زماني كه اين اظهارنظرها قابليت اجرايي نداشته باشد، نشان دهنده آن است كه چنين سخناني تكراري، توخالي و بي پايه است به همين دليل خودشان تصميم گرفتند كه در مورد اين مسائل و حمله نظامي كمتر صحبت كنند.
وي با بيان اين كه بخش عمده اين اظهارات براي عمليات رواني انجام مي شود، گفت: رژيم صهيونيستي مشكلات فراواني دارد و تلاش مي كند با اين اظهارات روي مشكلات خود سرپوش بگذارد.
وزير دفاع ادامه داد: رژيم صهيونيستي از درون داراي دو دستگي است و با اين فرافكني مي خواهد اختلافات دروني خود را از ديد جهاني دور نگه دارد و همچنين يك عامل فشار بر موضع گيري كشورها به ويژه غربي ها عليه ايران باشد.
وحيدي با بيان اين كه اين موضع گيري ها با مجموعه توطئه ها عليه جمهوري اسلامي ايران هماهنگي داشت، ادامه داد: اما زماني كه بحث واقعيت ها به ميان آمد، اين رژيم بررسي دقيق كرد و متوجه شد كه اين حرف ها براي آنها بزرگترين خطر است.

 



اختتاميه جشنواره ايروكاپ در محورهاي پرواز هواپيما

مراسم اختتاميه جشنواره ايروكاپ در محورهاي پرواز هواپيما، موشك آبي، تلسكوپ و هوا فضا ديروز در بوستان ولايت برگزار شد.
بنا بر گزارش خبرگزاريها دانش آموزان شهر تهران پس از گذراندن دوره هاي آموزشي و پژوهشي در قطب هوا فضاي شهر تهران واقع در پژوهش سراي رازي منطقه 9 ، روز سه شنبه، 26 ارديبهشت ماه در چهار زمينه رباتيك هوايي پيشرفته (اصول پرواز)، علوم فضايي، رباتيك فضايي متوسط و نجوم متوسط با ارايه دست آوردهاي خود و به پرواز درآوردن هواپيماهاي دست ساز و پرتاب موشك هاي آبي به رقابت پرداختند. و مراسم اختتاميه آن ديروز در بوستان ولايت برگزار شد.
گفتني است جشنواره اختتاميه با حضور مدير كل آموزش و پرورش شهر تهران، مدير كل آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، معاون آموزش متوسطه شهر تهران، رؤسا و معاونين آموزش متوسطه مناطق، كارشناس مسئولان دوره هاي متوسطه نظري، فني وحرفه اي و كار و دانش، مديران پژوهش سراهاي دانش آموزي و تعدادي از مديران مدارس شهر تهران كه داراي تيم هاي فعال در قطب هوافضاي شهر تهران هستند، برگزار گرديد .

 



ولايتي: ايران، آمادگي كمك به بازسازي ليبي را دارد

عصر امروز نشست دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي با هياتي از كشور ليبي در حوزه هنري برگزار شد.
علي اكبر ولايتي عصر ديروز در نشستي با اعضاي شوراي شهر بنغازي ديدار داشت.
همچنين اين گروه كه يكشنبه وارد تهران شدند، از مراكز علمي و تكنولوژي كشورمان و از نمايشگاه فناوري هاي تكنولوژي رياست جمهوري، مجموع پارس خودرو و كتابخانه ملي ديدار كردند.
در نشست دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي با هيات شوراي شهر بنغازي اعضاي اين هيات با ابراز خوشحالي از سفر به ايران و آشنايي با پيشرفت هاي اين كشور، گفتند برخلاف تبليغاتي كه غرب عليه ايران انجام مي داد و هميشه تلاش كرده بود كه نام ايران را با انرژي هسته اي همراه كند، ما شاهد پيشرفت ها و دستاوردهاي اين كشور بوديم و اميدوار هستيم تا بتوانيم از تجارب شما در كشورمان نيز استفاده كنيم.
همچنين مشاور نظامي يكي از گروه هاي انقلاب ليبي با بيان اينكه روند يك انقلاب شامل پيروزي، پاسداري و استقلال است، گفت: كشور ليبي بايد كارهاي زيادي در راستاي برنامه ريزي و از طريق سازماندهي امور انجام دهد.
وي افزود: فرهنگ مردم ليبي طوري است كه آنها هميشه به آينده اميدوار هستند.
در بخش ديگري از اين نشست، مديركل سازمان توانبخشي ليبي با ابراز خرسندي از حضور در ايران اظهار اميدواري كرد كه بتوانند دستاوردهاي ملت ايران را به كشورشان منتقل كنند.
همچنين ولايتي با اشاره به اينكه اتفاقاتي كه در ليبي رخ داده است، بيشتر از انتظار ما بود، تاكيد كرد: اين امر نشان مي دهد اطلاعات از درون ليبي به خارج درست منتقل نمي شده و تا حدي مي توان گفت كه اين مساله به دليل فضاي سخت امنيتي بود كه حكومت اين كشور اعمال كرده و مانع از انتقال اطلاعات جامعه به خارج از كشور مي شد.
وي ادامه داد: آنچه كه براي مقابله با استعمار ايتاليا در ليبي اتفاق افتاد، همچنان در اين كشور زنده است و مردم ليبي با همان طرز فكر مقابل استعمار كنوني نيز ايستاده اند.
دبيركل مجمع بيداري اسلامي تاكيد كرد: انقلاب ليبي مهم بود، ولي مهم تر از همه، حفظ دستاوردهاي اين انقلاب است كه دو عامل تمسك به اسلام و ارزش هاي اسلامي در كنار حضور همه مردم در صحنه مبارزات از جمله عواملي بود كه به پيروزي اين انقلاب منجر شد. همچنين مردم بايد بدانند كه اگر اين دو عامل حفظ شود، انقلاب آنها نيز مصون خواهد بود.
ولايتي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين كه امكان دارد اشخاص و جناح هايي از خارج كشور به مردم ليبي توصيه كنند كه ارزش هاي اسلامي را رها كنند، گفت: ممكن است برخي از جناح ها از خارج كشور و يا افرادي مرتبط با آنها به مردم بگويند كه اگر با روش هاي غرب پيش روند غرب نيز از آنها حمايت خواهد كرد و هر وقت شما نسبت به حفظ ارزش هاي اسلامي ترديدي در خود احساس كرديد، بدانيد كه آن روز آغاز ركود انقلاب شماست. همچنين حفظ وحدت مردم و حضور آنها در صحنه عامل ديگري است كه به حفظ انقلاب شما كمك خواهد كرد، پس تمسك به اسلام و ارزش هاي اسلامي را فراموش نكنيد.
وي تاكيد كرد: بهتر است هرچه زودتر در ليبي انتخابات انجام شده و نمايندگان مردم در مجلس حضور يابند تا حضور مردم در صحنه استمرار داشته باشد.
همچنين در بخش ديگري از اين نشست، يكي از اعضاي شوراي شهر بنغازي، با اشاره به اينكه نكات مشتركي بين انقلاب اسلامي ايران و انقلاب ليبي وجود دارد، گفت: ولي با اين حال شاه ايران سرباز آمريكا در منطقه بود ولي قذافي همواره ادعا مي كرد كه حامي اسلام و مسلمين است كه همين امر باعث شد ما در طول 42 سال نتوانيم سرمايه اي كسب كنيم.
وي ادامه داد: وقتي انقلاب پيروز شد، هيچ سازمان يا نهاد دولتي در ليبي وجود نداشت و ما كاملا از زير صفر شروع كرديم.
اين عضو شوراي شهر بنغازي با بيان اينكه ما چيز زيادي از ايران نمي دانستيم و تمام اطلاعات ما از همان چيزي بود كه غرب ارائه كرده بود، گفت: امروز ما شاهد پيشرفت ايران در دستاوردهاي علمي، آموزشي و عمران هستيم كه قبل از سفرمان به ايران هيچ اطلاعي از آنها نداشتيم، بنابراين خواهش من اين است كه ايران نمايشگاه هايي از صنايع و دستاوردهاي خود در ليبي برگزار كند تا مردم كشور ما نيز با پيشرفت هاي چشمگير ايران در عرصه هاي مختلف آشنا شوند.
در پايان اين نشست، علي اكبر ولايتي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران، آمادگي كمك به بازسازي ليبي را داشته، و اين اطمينان را به مردم ليبي مي دهد كه ما همواره در كنار شما و آماده بازسازي كشورتان هستيد.

 



فردا انجام مي شود
تظاهرات ايرانيان عليه طرح الحاق بحرين به عربستان

ملت ايران در اعتراض به طرح الحاق بحرين به عربستان روز جمعه اين هفته ( 29 ارديبهشت ماه سال 1391 ) پس از برگزاري مراسم عبادي ـ سياسي نماز پرصلابت جمعه در سراسر كشور با برپايي تظاهرات اعتراض آميز، ضمن محكوميت شديد اين اقدام توطئه آميز؛ خشم و نفرت و انزجار خود را عليه رژيم هاي دست نشانده آل خليفه و آل سعود فرياد مي زند.
به گزارش فارس، شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در پي اعلام طرح آمريكايي الحاق بحرين به عربستان سعودي با صدور اطلاعيه اي بيان داشت: ملت بزرگ ايران اسلامي روز جمعه در اعتراض به اين طرح شيطنت آميز آمريكايي انزجار خود را عليه رژيم هاي دست نشانده آل خليفه و آل سعود فرياد مي زند.
ملت بزرگ، شجاع و بصير ايران اسلامي در اعتراض به اين طرح شيطنت آميز آمريكايي روز جمعه اين هفته ( 29 ارديبهشت ماه سال 1391) پس از برگزاري مراسم عبادي ـ سياسي نماز پرصلابت جمعه در سراسر كشور مي خروشد و با برپايي تظاهرات اعتراض آميز، ضمن محكوميت شديد اين اقدام توطئه آميز؛ خشم و نفرت و انزجار خود را عليه رژيم هاي دست نشانده آل خليفه و آل سعود فرياد مي زند.
اين مراسم در تهران پس از اقامه نماز پرصلابت جمعه با حضور انبوه مردم مؤمن و انقلابي تهران در خيابان انقلاب، مقابل درب اصلي دانشگاه تهران برگزار مي شود .
در ادامه اين اطلاعيه آمده است: اين توطئه خطرناك كه حاصل مثلث شوم استكبار جهاني آمريكا و انگليس و رژيم غاصب صهيونيستي است، به منظور جلوگيري از سرايت الگوي قيام هاي انقلابي از كشوري به ساير كشورها ، كنترل اوضاع و مهار بحران داخلي بحرين به علت ناتواني رژيم آل خليفه در كنترل اوضاع ، ايجاد جنگ در ميان كشورهاي حوزه خليج فارس و متشنج كردن اوضاع خاورميانه است؛ اما با اين حال دست نشاندگان غرب نتوانستند حتي قامت بلند مردم مسلمان و غيور بحرين را كه به بلنداي حقيقت تاريخ است ؛ خم كنند و اراده هاي پولادين آن ها را در هم بشكنند. اين اطلاعيه مي افزايد: شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي ضمن محكوميت شديد اينگونه اقدامات نابخردانه، نامشروع و غيرقانوني؛ حمايت همه جانبه خود را از جنبش مردمي و بيداري اسلامي در بحرين كه طي 15 ماه گذشته باغيرت اسلامي و عرق ملّي مردم مظلوم بحرين به جد پيگيري شده؛ فرياد كرده و به شهداي گرانقدري كه ملت مظلوم بحرين در اين راه تقديم داشته است، اداي احترام مي كند و از تمامي مردم مؤمن و انقلابي ايران اسلامي و همه گروه ها و اقشار مختلف مردم مي خواهد تا با حضور گسترده، دشمن شكن، آگاهانه و انقلابي در تظاهرات اعتراض آميز روز جمعه در سراسر كشور مظلوميت و حقانيت ملت ستمديده بحرين را فرياد زنند.

 



امروز و با حضور جليلي نخستين همايش ملي اقتصاد مقاومتي برگزار مي شود

اولين همايش ملي اقتصاد مقاومتي با حضور سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي، امروز (28 ارديبهشت) در دانشگاه علم و صنعت برگزار مي شود.
اولين همايش ملي اقتصاد مقاومتي با حضور سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي و تعداد ديگري از مسئولين و اساتيد دانشگاهي و حوزوي و دانشجويان امروز در مجتمع فرهنگي امام خميني دانشگاه علم و صنعت برگزار خواهد شد.
ديگر سخنرانان اين همايش عبارتند از:
غضنفري (وزير صنعت، معدن، تجارت)
درخشان (استاد دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي و رئيس مركز تحقيقات اقتصاد ايران)
زاهدي وفا (رئيس و استاد دانشكده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع))
عليرضا معيني دبير همايش اقتصاد مقاومتي با تاكيد بر اين كه ايران بايد در فضاي اقتصادي جهان حرف اول را بزند گفت: اقدامي مانند تحريم كشورهاي اروپايي در برابر نفت كشور ما از جمله اين امور بود.
وي با بيان اين كه بايد مدل اقتصاد اسلامي بومي طراحي شود، گفت: توجه به پتانسيل هاي اقتصادي داخل كشور مي تواند در مقابله با تهديدهاي كشورهاي مخالف جمهوري اسلامي ايران بسيار موثر باشد.
به گفته او رمز موفقيت ايران در فضاي اقتصاد جهاني توجه جدي به شعار امسال يعني توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني است. چرا كه با جهت گيري به سمت حمايت از توليد ملي و تقويت آن مي توان نه تنها آسيب پذيري اقتصاد را كم كرد بلكه مي توان حالت تهاجمي در برابر قدرت هاي سلطه گر داشت.
معيني با بيان اين كه در اين همايش مقالات و سخنراني ها كاربردي خواهند بود گفت: اميدواريم جهت گيري به صورتي باشد كه از درون آن ها كارهاي اجرايي بيرون بيايد.

 



177 معلم و سرباز معلم سيريك بخشي از حقوق خود را به مدرسه سازي اختصاص دادند

تعداد 177 معلم و سرباز معلم سيريكي به مدت 10 ماه است كه بخشي از حقوق خود را به ساخت دو باب مدرسه در اين شهرستان شرقي هرمزگان اختصاص مي دهند.
به گزارش خبرگزاري فارس از شرق هرمزگان، مدير آموزش و پرورش شهرستان سيريك عصر ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاري چهاردهمين جشنواره خيران مدرسه ساز در هرمزگان از مشاركت 177 معلم در اين شهرستان در پروسه احداث دو باب مدرسه خبر داد.
وي اضافه كرد: معلمان سيريك براي ساخت دو مدرسه در روستاهاي دودرو زيارت به صورت خودجوش مبالغي از دستمزد خود را براي ساخت مدرسه پرداخت كردند. دادخدا قلندري به روند عمليات اجرايي اين دو طرح اشاره و افزود: يكي از مدارس كه به عنوان مهر معلم يك نامگذاري شده است به اتمام رسيده و براي بهره برداري آماده است و مدرسه ديگر يعني «مهر معلم دو» 90 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است و به زودي عمليات اجرايي آن نيز به پايان مي رسد.

 



دانش آموز اراكي مدال طلاي مخترعان جوان جهان را كسب كرد

ميلاد ويسمه دانش آموز اراكي مدال طلاي مخترعان جوان جهان را از آن خود كرد.
به گزارش ايرنا، مسئول سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان سپاه روح الله استان مركزي با اعلام اين خبر، گفت: اين دانش آموز با ارائه داروي درمان بيماري ام اس، رتبه نخست بخش جوانان مسابقات اختراعات جهان را كه از 19 تا 22 ارديبهشت ماه در كشور روماني برگزار شد، كسب كرد.
وي ادامه داد: داروهايي كه در گذشته به عنوان داروي «ام اس» مورد استفاده قرار مي گرفتند، تنها مي توانستند از پيشرفت اين بيماري جلوگيري كنند و توانايي درمان كامل بيماري را نداشتند.
مجيد مهرجو اضافه كرد: ويسمه در پانزدهمين جشنواره مخترعين و مبتكرين و ممتازان بسيجي كشور در سال گذشته نيز طرح هاي پماد براي زخم هاي مفاصل و رماتيسم، داروي درمان بيماري ام اس و طرح آب شيرين كن گلخانه اي را ارائه داده بود.
وي خاطرنشان كرد: اين مخترع در بخش شيمي اين جشنواره با طرح «آب شيرين كن گلخانه اي» حائز رتبه اول و با طرح «داروي درمان بيماري ام اس» مقام سوم بخش پزشكي را به دست آورده بود.

 



يادگاران دفاع مقدس استان البرز امروز گرد هم مي آيند

سرويس شهرستان ها-
چهاردهمين دوره گردهمايي يادگاران هشت سال دفاع مقدس استان البرز برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، مراسم چهاردهمين دوره گردهمايي يادگاران هشت سال دفاع مقدس، با سخنراني حجت الاسلام والمسلمين رئيسي، معاون اول قوه قضائيه برگزار مي شود.
اين مراسم امروز از ساعت 10 صبح در سالن اجتماعات كانون جوانان سپاه ناحيه كرج آغاز مي شود.

 



رئيس سازمان شيلات ايران: پرورش دهندگان آبزي حمايت مالي مي شوند

رئيس سازمان شيلات ايران با تأكيد بر لزوم همكاري كشورهاي حاشيه درياي خزر در بهره برداري از ذخاير اين دريا گفت: بازسازي ذخاير اين دريا يكي از برنامه هاي اولويت دار و مهم شيلات است.
به گزارش ايرنا «غلامرضا رازقي» روز سه شنبه در جشن نخستين مرحله استحصال خاويار پرورشي مازندران از گونه فيل ماهي افزود: صيد تجاري از درياي خزر بايد از برنامه هاي شيلاتي كشورهاي اين دريا خارج شود.
وي با بيان اينكه همكاري كشورهاي حاشيه درياي خزر در حفظ ذخاير آبزي اين دريا مهم است، خاطرنشان كرد: ايران به عنوان يكي از نمايندگان درياي خزر در جهان، بازسازي ذخاير درياي خزر را فرصتي براي حفظ خاويار خزري در دنيا مي داند.
رئيس سازمان شيلات ايران اظهار داشت: سازمان شيلات ايران براي جبران كمبود خاويار، برنامه پرورش ماهيان خاوياري را به صورت جدي دنبال كرده است.
رازقي با تأكيد بر اينكه حمايت هاي مالي در قالب ارائه تسهيلات به پرورش دهندگان آبزي با قوت ادامه خواهد داشت، ادامه داد: خودكفايي در توليد آبزيان و صادرات آن از برنامه هاي مهم شيلات ايران است.
رئيس سازمان شيلات ايران به اهميت پرورش ميگو در شمال ايران اشاره كرد و حاشيه درياي خزر را ظرفيتي براي پرورش و توليد ميگو دانست. رازقي گفت: در بخش خصوصي با بهره گيري از فارغ التحصيلان بخش كشاورزي براحتي مي تواند از ظرفيت شيلاتي استفاده كند.

 



آغاز برنامه سنجش يك ميليون نوآموز دبستاني

برنامه سنجش جسماني و آمادگي تحصيلي يك ميليون و 200 هزار نوآموز بدو ورود به دبستان در سال تحصيلي 92-91 در 900 پايگاه در 715 شهر و منطقه از صبح ديروز در كشور آغاز شد.
مراسم نمادين آغاز برنامه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان صبح ديروز با حضور شماري از مسئولان وزارت آموزش و پرورش در دبستان هاجر منطقه هفت شهر تهران برگزار شد. برنامه سنجش جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان ورود به پايه اول دبستان در سال تحصيلي 92-91 در 900 پايگاه و 715 شهر و منطقه كشور تا پايان تابستان امسال اجرا مي شود.
در مرحله مقدماتي اجراي اين برنامه، ارزيابي هاي بينايي، شنوايي، گفتاري، آمادگي تحصيلي، اختلالات جسمي و حركتي، اندازه گيري قد به سن، معاينات دهان و دندان، پوست و مو، اختلالات روانپزشكي و معاينات پزشكي عمومي به عمل مي آيد. همچنين، در برنامه سنجش تحصيلي، سوابق واكسيناسيون نوآموزان نيز بررسي شده و در صورت ناقص بودن، براي تكميل واكسيناسيون به واحدهاي بهداشتي و درماني، ارجاع خواهد شد.
دانش آموزان مشكوك به داشتن مشكل، براي بررسي دقيق تر به مراحل تخصصي ارجاع داده مي شوند و پس از معاينات پزشكي و آزمون هاي تخصصي مورد نياز و تعيين جايگاه آموزشي، به واحد آموزشي ذيربط معرفي مي شوند.
اين سنجش فقط در مراكز و كلينيك هاي وابسته به آموزش و پرورش استثنايي و با هزينه شش هزار و 500 تومان صورت مي گيرد.
ارائه شناسنامه سلامت
به نوآموزان بدو ورود به دبستان
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي همچنين در حاشيه اين مراسم از ارائه شناسنامه سلامت به نوآموزان بدو ورود به دبستان خبر داد و گفت: اين شناسنامه از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تهيه و تدوين شده است. عبدالهيان با بيان اينكه اين برنامه از 16 ارديبهشت ماه جاري در سراسر كشور آغاز و تا پايان شهريور ماه ادامه دارد، افزود: پيش بيني مي شود يك ميليون و 200 هزار نفر نوآموز در برنامه سنجش سلامت و آمادگي تحصيلي شركت كنند.
معاون وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: اين برنامه از سال 69 در سه شهر و پس از آن در 27 شهر به اجرا درآمد و از سال 72 نيز كل كشور را زير پوشش قرار داد.

 



معاون امورمطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي: يارانه مطبوعات محلي از هفته آينده پرداخت مي شود

سنندج - خبرنگار كيهان:
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ديروز در مراسم اختتاميه ششمين جشنواره مطبوعات و خبرگزاري هاي غرب كشور، وضعيت مطبوعات وخبرگزاري هاي كشور را از نظر كمي بسيارمطلوب ارزيابي كرد.
محمد جعفر محمد زاده با بيان اين مطلب دراين مراسم كه در سنندج برگزار شد، افزود : ازيك سال و نيم گذشته تعداد هزارو100 نشريه به مطبوعات كشورافزوده شده است كه يك سوم كل مطبوعات كشوراست.
به گفته وي، اين تعداد نشريات درمقايسه با قبل ازدولتهاي نهم و دهم افزايش سه برابري داشته است. محمدزاده گفت: دومحورشاخص ما توسعه مطبوعات محلي ومنطقه اي ، ايجاد روزنامه براي همه استانها ومطبوعات تخصصي است كه ازاين تعداد نشريات اضافه شده، تعداد 450عنوان نشريات تخصصي ودانشگاهي است كه مديران مسئول آنها داراي مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد ويا دكترا هستند .
معاون امورمطبوعاتي واطلاع رساني ازكيفيت وروند مطلوب برگزاري ششمين جشنواره مطبوعات و خبرگزاريهاي غرب كشورخبرداد وگفت پس از5 سال وقفه اين جشنواره نسبت به گذشته درحد مطلوبي برگزارشده است وحضورنزديك به 700 اثر دراين جشنواره نشان ازتوجه جدي مطبوعات به جشنواره است . وي گفت : با توجه به گراني اخيركاغذ دراواخر سال گذشته تصميم گرفته شد كه يارانه فوق العاده به نشريات محلي وبه منظوركاهش قيمت كاغذ ورفع موانع ايجاد شده پرداخت شود.
محمد زاده گفت : اين يارانه ازهفته آينده درسراسركشوربه نشريات محلي پرداخت خواهدشد.
وي گفت : امروزنيازجدي داريم كه دربعد كيفي مطبوعات كاركنيم ومطبوعات بايد دربعد محتوا ، دربعد كاغذ ، دربعد صفحه آرايي ، دربعد توزيع و... ارتقا يابند كه درحال حاضرفعاليتهاي خوب وموثري دراين زمينه انجام گرفته ولي تا رسيدن به نقطه مطلوب هنوزفاصله داريم وبايد بيشتردراين زمينه تلاش شود .
محمد زاده با اشاره به توانمندي و ظرفيت لازم براي مطبوعات درغرب كشورگفت : با توجه به استعداد ها وتواناييهاي بسيارزياد درغرب كشو با تلاش فراوان وباحمايت استانداران بايد غرب كشوربه قطب مطبوعات كشورتبديل شود زيرا استعداد وجوهره اين كاروجود دارد.
وي اظهارداشت: تهذيب رسانه شعارمحوري ماست ودربحث اصالت ومنابع خبري به اصولي كه درآموزه هاي ديني ماوجود دارد توجه جدي مي كنيم وموفقيت ما درزمينه مطبوعات توجه به اين شعارمحوري و توسعه كيفي نشريات خواهد بود .
محمدزاده اضافه كرد اگرجشنواره اي منطقه اي برگزارمي كنيم اگر هجدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات ويا جشنواره هاي فصلي و نمايشگاهي برپا مي داريم و يا 25 عنوان نمايشگاه كتاب برگزارمي شود همه وهمه درحول اين دومحورتهذيب رسانه وتوسعه كيفي نشريات است وما به همه چيز افتخاركرده وبه اين دوموضوع توجه جدي خواهيم كرد.

 



همزمان با بزرگداشت شاعر شاهنامه دوندگان پيشكسوت چشمه سبز تا آرامگاه فردوسي را دويدند

چناران - خبرنگار كيهان:
جمعي از دوندگان پيشكسوت و دوستداران حكيم ابوالقاسم فردوسي همزمان با روز بزرگداشت اين شاعر گرانقدر مسير 70 كيلومتري چشمه سبز تا آرامگاه فردوسي را به صورت دو امدادي دويدند.
سرپرست اين گروه گفت: اين چهارمين سال پياپي است كه با هدف گراميداشت ياد فردوسي از سوي 15 نفر از پيشكسوتان ورزش دووميداني، اين اقدام انجام مي شود.
بديعي افزود: شركت كنندگان در گروه به صورت سه نفره در مسير مي دوند اما در 8 كيلومتر آخر كل 15 نفر به صورت جمعي حركت مي كنند.
وي علت اين اقدام را توجه ويژه فردوسي به چشمه سبز و علاقه ويژه به ذكر آن در شاهنامه و اهميت مكاني اين چشمه باستاني عنوان كرد.

 



20 هزار كودك اصفهاني براي امام زمان(عج) گل مي كارند

اصفهان-خبرنگار كيهان:
20 هزار كودك اصفهاني با برگزاري جشن گلكاري با عنوان «گلباران» پرورش گل را آغاز كه همزمان با نيمه شعبان آنها را به ساحت مقدس امام زمان(عج) تقديم مي كنند.
دبير كميته فرهنگ شهروندي شهرداري اصفهان با بيان اين مطلب گفت: در ويژه برنامه گلباران، يك گلدان گل، مقداري خاك مخصوص كشت، تعدادي بذر گل زيباي «آهار» و يك بروشور آموزشي در اختيار هر يك از كودكان شركت كننده قرار خواهد گرفت.
مهدي بقايي ادامه داد: شركت كنندگان، حدود 45 روز فرصت دارند تا با استفاده از آموزش هاي ارائه شده در بروشور، به كاشت بذرها و پرورش گل خويش بپردازند و آن را آماده شركت در مسابقه كنند.
وي اظهار داشت: آن دسته از كودكاني كه موفق شوند بهترين و زيباترين گل ها را پرورش دهند، به عنوان برگزيده مسابقه انتخاب و به 100 نفر از آنها هداياي بسيار نفيسي اهدا خواهد شد.
وي مهمترين بخش اين برنامه را اهداي گل هاي زيباي كودكان اصفهاني به وجود نازنين محبوب ترين گل عالم وجود، امام زمان(عج) برشمرد و افزود: اين برنامه روز جمعه 16 تيرماه سال جاري و مصادف با ايام ولادت اين امام مهربان و بزرگوار در گلستان شهداي شهر و در محضر شهيدان والامقام انجام خواهد گرفت.

 



اخبار ادبي و هنري

اعتراض مسلمانان كنسرت خواننده شيطان پرست را لغو كرد
در پي اعتراض مردم مسلمان اندونزي به برگزاري كنسرت خواننده شيطان پرست آمريكايي، پليس اين كشور اين كنسرت را لغو كرد.
به گزارش فارس به نقل از نورت مصر، پس از اعتراض مسلمانان اندونزي به كنسرت ليدي گاگا خواننده شيطان پرست آمريكايي پليس اندونزي از اعطاي مجوز براي اجراي اين كنسرت امتناع كرد. بنابر اين گزارش «بوي رافلي عمار» سخنگوي پليس ملي اندونزي گفت: پس از رسيدن اعتراض هاي گروه هاي اسلامگرا به پليس درباره همراه نبودن كنسرت ليدي گاگا با فرهنگ اسلامي در اندونزي، پليس اندونزي پس از بررسي اين امر براي اجراي اين كنسرت مجوزي صادر نمي كند. پيش از اين «جبهه مدافعين از اسلام» در اندونزي دعوت از اين خواننده جنجالي و مدافع همجنس گرايي را رد كرده و گفته بود اجازه نمي دهد اين خواننده پايش را به خاك اندونزي بگذارد.
بيداري اسلامي در جشنواره بازي هاي رايانه اي
جشنواره بازي هاي رايانه اي تهران در دو بخش با رويكرد بيداري اسلامي برگزار مي شود. دومين جشنواره بازي هاي رايانه اي تهران در بخش اصلي شامل مسابقه بازي هاي بزرگ، طراحي كاراكتر، بازي نامه نويسي، بازي هاي برخط (آنلاين)، بازي هاي موبايل و بازي هاي كوچك برگزار خواهد شد. براساس اعلام دبيرخانه جشنواره بازي هاي رايانه اي تهران، بخش بيداري اسلامي به مسابقه طراحي كاراكتر و بازي نامه نويسي اين رويداد فرهنگي - هنري افزوده شد و علاقه مندان مي توانند آثار خود را در اين دو بخش با رويكرد بيداري اسلامي به دبيرخانه اين جشنواره ارسال كنند. موضوع بيداري اسلامي براي نخستين بار در بخش هاي مسابقه جشنواره بازي هاي رايانه اي تهران گنجانده شده است. دومين نمايشگاه و جشنواره بازي هاي رايانه اي تهران 6 تا 10 تير سال جاري در مصلاي امام خميني(ره) برگزار مي شود.
جلد دوم رمان «اسماعيل» مستقل از جلد اول منتشر مي شود
نگارش جلد دوم رمان «اسماعيل» به قلم اميرحسين فردي به پايان رسيد.
فردي در گفت وگو با خبرنگار كيهان درباره پايان نگارش جلد دوم رمان «اسماعيل» گفت: كار نگارش جلد دوم رمان «اسماعيل» به پايان رسيده است و كتاب در حال كارشناسي در كارگاه قصه و رمان است و هفته آينده به انتشارات سوره مهر سپرده خواهد شد. مدير مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري درباره اين اثر گفت: «اسماعيل» در واقع جلد دوم كتاب است. و به نوعي مي توان گفت جلد دوم كتاب «اسماعيل» مستقل از جلد اول نگارش شده است اما همان روايت را دنبال مي كند و نيز اگر شخصي جلد اول را نخوانده باشد، بدون مشكلي جلد دوم «اسماعيل» را مي تواند بخواند. وي، مهمترين وجه مشخصه كتاب را تفاوت محيط جغرافيايي نسبت به كتاب اول عنوان كرد.
چهارمين جشنواره بين المللي آخرين منجي كليد خورد
چهارمين جشنواره بين المللي آخرين منجي همزمان با نيمه شعبان برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار كيهان، برگزاري اين دوره از جشنواره آخرين منجي با دريافت آثار توسط دبيرخانه اين جشنواره مهدوي از 25 ارديبهشت كليد خورد.
اين جشنواره داراي سه بخش داستان كوتاه، شعر و قطعه ادبي است و در محورهايي چون «مهدويت محور صلح جهاني»، «انتظار منجي، محور اصلاح جامعه»، «نقش انتظار منجي در جنبش هاي اجتماعي»، «ولايت فقيه و انتظار در عصر غيبت» و «ولايت مداري، كليد نجات از فتنه هاي آخرالزماني» است.
در همين حال، سيداحسان قاضي زاده هاشمي، رئيس شوراي سياستگذاري چهارمين جشنواره اعلام كرد: آخرين مهلت براي ارسال آثار پنجم تير سال جاري است و علاقه مندان براي اطلاع از شرايط شركت در اين رويداد مي توانند به سايت جشنواره آخرين منجي مراجعه كنند.
سريال هاي ايراني به تلويزيون عراق مي روند
سريال هاي توليدي صداوسيما از شبكه هاي تلويزيوني عراق به نمايش درخواهند آمد. رئيس سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران در ديدار با وزير فرهنگ عراق گفت: اكنون ايران با 160شبكه تلويزيوني و راديويي در حال انعكاس و نشر پيام مسلمانان و انقلاب اسلامي در جهان است.
ضرغامي به شيطنت برخي رسانه هاي منطقه كه با نظام سلطه همسو هستند اشاره كرد و افزود: رسانه هاي دو كشور بايد به گونه اي عمل كنند كه روابط ميان ملت هاي ايران و عراق بيش از پيش تقويت شود. ضرغامي گفت: رسانه ملي آمادگي دارد فيلم ها و سريال هاي دوبله شده به زبان عربي را براي استفاده در شبكه هاي عراق ارائه دهد. سعدون دليمي وزير فرهنگ عراق نيز در اين ديدار از راه اندازي مركز فرهنگي ايران در عراق استقبال كرد و با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران دستاوردهاي مهم و فاخري در زمينه توليد برنامه هاي تلويزيوني داشته و دارد گفت: شبكه هاي تلويزيوني عراق نيازمند انتقال تجارب موفق ايران هستند.
وي همچنين از صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران دعوت كرد براي ارتقاي سطح كارشناسان و برنامه سازان عراقي دوره هاي آموزشي برگزار كند.
در اين ديدار همچنين رئيس سازمان صداوسيما مجموعه سريال مختار با دوبله عربي را به رسم يادبود به وزير فرهنگ عراق اهدا كرد.


 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14