(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 4 خرداد 1391 - شماره 20217

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
از سنگر كمين تا ميز مذاكره
كميسيون هاي مجلس عملكرد 4ساله خود را تشريح كردند
خارج از دستور
مفهوم حزب در اسلام (بخش سوم وپاياني)
حكم خداوند واعتبار اكثريت
در ادامه رسيدگي به پرونده اختلاس بيمه 5 متهم مرد و 3 زن محاكمه شدند
در اعتراض به حمايت از خواننده هتاك خانواده شهدا مقابل سفارت آلمان تجمع كردند
شب خاطره سردار شهيد حسن تهراني مقدم
اجتماع بزرگ عزاداران تهراني در سالروز شهادت امام هادي(ع)



از سنگر كمين تا ميز مذاكره

محمد صرفي
ديروز سوم خرداد بود. همان روزي كه خرمشهر را خدا آزاد كرد. هميشه از دستمالي شدن مناسبت ها متنفر بوده ام. مناسبت ها وقتي در پروسه كليشه اي و سازماني تبليغات مي افتند، شهيد مي شوند. چند سالي است كه احساس مي كنم اين روز خوب خدا هم يك جورهايي دارد در اين دام مي افتد. قصدم از نوشتن اين چند خط اينها نبود كه اين خودش مجالي و فضايي ديگر مي طلبد.
اما چهارشنبه روز ديگري هم بود. تيم مذاكره كننده هسته اي كشورمان در بغداد دور دوم مذاكرات با كشورهاي موسوم به 1+5 را هم آغاز كرد. جليلي در دوران جنگ رزمنده لشگر 5 نصر بود؛ رزمنده اي از خطه خراسان و از سربازان آقا امام رضا عليه السلام كه يك پايش را هم در جبهه جا گذاشت.
روزگاري نه چندان دور، صدام با حمايت سياسي، مالي و تجهيزاتي بيش از 40 كشور به خاك اين سرزمين يورش آورد. آن روزها اوضاع سخت تر از اين حرفها بود. شهرها زير موشك بود، نفت كش ها را مي زدند، از وارد شدن حتي سيم خاردار به كشور جلوگيري مي كردند، موشك و تانك و... بماند!
صدام گفته بود جواب سوالات خبرنگاران را يك هفته ديگر در تهران خواهد داد. دو دو تا كه مي كردي، مي ديدي بيراه هم نگفته بود، فقط يك چيز را محاسبه نكرده بود؛ ايمان و اراده كارگر و كارمند و بقال و كشاورز و روحاني و دكتر و مهندس اين مملكت را.
30 سال بعد از فتح خرمشهر يكي از همان رزمنده ها رفته است بغداد و با غربي ها بر سر حقوق ملت دست به يقه شده است. بله! دست به يقه! گول لبخند هاي جلو دوربين را نخوريد. حفظ و گرفتن حق ايران از غرب، دست كمي از درگيري با گارد رياست جمهوري صدام و جنگ تن به تن در شلمچه ندارد.
آري برادر! آن روزها در خرمشهر جنگ تن با تانك بود براي حفظ خياباني، كوچه اي، خانه اي... و شعارمان اين بود؛ كربلا كربلا ما داريم مي آييم... و امروز رزمنده جانباز ما در بغداد جلوي غرب سينه سپر كرده است. اگر دلت با خدا باشد، تنگي و تاريكي سنگر كمين و زرق و برق ميز مذاكره با نمايندگان كشورهاي فراصنعتي، فرقي با هم نمي كنند. هر دو محل آزمايش و صبر و استقامت و البته هوشياري است.
ما كه هرگز به دنبال اشغال عراق نبوده ايم. ما آن روزها هم عراقي آزاد مي خواستيم. عراقي كه شيعه و سني در كنار هم برادرانه زندگي كنند و عزاداري براي سرور و سالار شهيدان در آن جرم نباشد. عراقي كه برادر ما باشد. امروز، عراق آزاد و برادر و ميزبان ماست و كدام پيروزي از اين بالاتر؟ گنج جنگ را پاياني نيست و هر چه زمان بيشتر مي گذرد، بركات آن نمايان تر مي شود.
باش تا صبح دولتت بدمد
كين هنوز از نتايج سحر است

 



در آخرين روز كاري
كميسيون هاي مجلس عملكرد 4ساله خود را تشريح كردند

كردم ايشان آنقدر براي مجلس اهميت قائل هستند كه نمي خواهند كه از اصل 57 قانون اساسي، حكمي به مجلس دهند.
وي در ادامه سخنانش با بيان اينكه عموما نظر رهبر معظم انقلاب به مجلس ناصحانه بوده است تصريح كرد: بنده شهادت مي دهم بدون استثنا نمايندگان مجلس هشتم با فهم نظريه ايشان تبعيت كردند و اين صراط پر ارزش و پرافتخاري است، از خصوصيات ديگر مجلس هشتم حفظ استقلال مجلس است آنگونه كه در قانون اساسي آمده است.
وي با يادآوري اينكه حفظ استقلال مجلس ضامن مردم سالاري در كشور است و بايد بهاي آن را پرداخت، گفت: برخلاف تصور اشتباه در اين باب كه حفظ استقلال را زمينه ستيز با قواي ديگر سهل كردند و بعضا در رسانه ها به آن پرداختند، از مواقع كه شكل مراعا پيدا مي كند، باعث بالندگي مردمسالاري است.
لاريجاني با بيان اينكه اختلاف نظر بين جريان هاي مختلف درون مجلس را بايد از بركات انقلاب اسلامي دانست، تاكيد كرد: نمايندگان از پايگاه مردمي خود مي توانند در همه مسائل داخلي و خارجي اظهارنظر كنند و از همين رو مجلس تكيه گاه دوم محسوب مي شود وگرنه از اختلاف ها چه در درون مجلس و چه بين قوا نبايد هراسي داشت بلكه بايد آن را بخشي از حكومت مردمسالاري دانست.
بودجه 91 ختم به خير شد
روز گذشته كه بحث و گفت وگوها پيرامون ابلاغ بودجه 91 ميان نمايندگان مجلس بالا گرفته بود در نهايت ختم به خير شد و عصر ديروز رئيس جمهور قانون بودجه 91 را ابلاغ كرد. پيش از انتشار خبر ابلاغ بودجه بحث ها و گمانه زني هاي مختلفي ابوترابي فرد عضو هيئت عالي حل اختلاف قوا نيز از ارجاع قانون بودجه 91 به اين هيئت از سوي رئيس جمهور اظهار بي اطلاعي كرد.
اين عضو هيئت عالي حل اختلاف قوا در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران در خصوص علت ارسال قانون بودجه به اين هيئت از سوي رئيس جمهور، از اين موضوع اظهار بي اطلاعي كرد و گفت: بايد اين موضوع را بررسي كنم چرا كه خبر قطعي در اين خصوص ندارم و نمي توانم در اين زمينه اظهارنظر كنم. اين گفت وگوها و بحث ها در حالي انجام شد كه پس از آن در عصر روز گذشته رئيس جمهور بودجه سال 91 كشور تصويب شده از سوي مجلس شوراي اسلامي را براي اجرا به ارگان هاي دولتي ابلاغ كرد.
تاخير 1924 روزه دولت
در ابلاغ قوانين
معاونت نظارت مجلس شوراي مجلس شوراي اسلامي ديروز آخرين جلسه خود را به رياست علي لاريجاني برگزار كرد و در اين جلسه روساي كميسيون ها عملكرد 4 ساله خود را تشريح كردند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه ديروز مجلس با ارائه گزارشي در عملكرد 4 ساله مجلس قانونگذاري كشور گفت:از نظر تصويب قوانين در دوره قانونگذاري پس از انقلاب در اين 8 دوره، سه برابر دوره 75 ساله قانون گذاري پيش از انقلاب قانون وضع شده است كه نشانگر پركاري مجالس پس از انقلاب است
رئيس مجلس بر همين اساس يادآور شد: حضور شخصيت هاي ممتاز انقلاب اسلامي در مجلس اول تا هشتم از جريان هاي مختلف فكري، گفت وگوهاي جدي در مسائل مهم كشور و شجاعت مجالس ايران در برابر زياده خواهي هاي آمريكا و غرب و تدوين قوانين مهم با ويژگي هاي اسلامي ازمولفه هاي برجسته اين دوران است.
لاريجاني ادامه داد: طرح نظارت بر نمايندگان كه با راهنمايي هاي رهبر معظم انقلاب تصويب شد، روش نويني است كه مي تواند انضباط كاري مجلس را بهبود بخشد و ابلاغ آن صورت پذيرد و از ابتداي مجلس نهم به اجرا درمي آيد. از ديگر ويژگي هاي مهم مجلس هشتم، ولايي بودن آن است كه در عمل آن را به اثبات رساند.
بارها نظرات مقام معظم رهبري به مجلس مي رسيد كه عموما صرفا نظر بود و آنگونه كه بنده از متن ايشان درك حفظ استقلال به معناي مستقل تصميم گرفتن است. مجلس مستقل و قدرتمند مي تواند در مقام كمك به ساير قوا مفيد باشد وگرنه مجلس ضعيف و ذليل اگر ميلي به مددرساني هم داشته باشد، بي فايده است.
لاريجاني ادامه داد: از خصوصيات مجلس هشتم مصمم بودن در اجراي دقيق قوانين و تطابق مصوبات دولت با قوانين است كه از طريق معاونت نظارت و هيئت تصويب قوانين انجام مي شد و با تدوين مجدد قانون مربوطه راهكار اجرايي آن هم روشن شد و امروز تقريبا مصوبات دولت به روز در اين هيئت مورد رسيدگي قرار مي گيرد، در اجراي قانون اين مشكل نيست و گاها اختلافاتي هم بروز كرده لكن راه روشن است كه قانون براي اجرا تصويب شود نه براي بايگاني و ضامن حقوق ملت و ايجاد عدالت تحقق قانون در كشور است.»
رئيس مجلس اضافه كرد: گاه بحث هاي بين قوا، تقابل توصيف مي شود كه اين تفكر مانع رشد وغني سازي مردمسالاري ديني است در بسياري از موارد اختلاف نظرات باعث كمال رياست ورزان مي شود به عنوان مثال در لايحه هدفمندسازي يارانه ها بين دولت و مجلس محل بحث شد كه چه در ابتداي كار و چه در تامين بودجه سال 91، اما نتيجه اين بحث ها، كيفيت بهتر و ارتقاء شكل اوليه لايحه شد و اين بهترين كمك به دولت است كه در كار خود موفق باشد. حتي بحث هاي اين بند اختلاف نظرات در درون مجلس هم در بسياري مطرح بود. حجت الاسلام ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور در مورد برخي شايعات مبني بر عدم ابلاغ بودجه سال 91 از سوي احمدي نژاد به دليل نارضايتي وي از نحوه تصويب آن گفت: رئيس جمهور در حال بررسي بودجه سال 91 است. بعد از بررسي، بودجه ابلاغ خواهد شد.
محمدحسين فرهنگي عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي نيز از ابلاغ قانون بودجه 91 توسط رئيس مجلس هشتم تا يكشنبه در صورت عدم ابلاغ آن از سوي رئيس جمهور خبر داد. وي درباره پايان مهلت تنخواه دولت گفت: دولت در صورت عدم ابلاغ قانون بودجه اجازه هيچ گونه برداشت و پرداختي نخواهد داشت.
حجت الاسلام سيدمحمدحسن اسلامي در جلسه اختتاميه مجلس هشتم گزارشي از عملكرد اين معاونت ارائه داده و گفت: از ابتداي دوره هشتم تا امروز جمعا 339 قانون به رئيس جمهور ابلاغ شده كه متاسفانه ابلاغ 272 قانون تا امروز با تاخير 1924 روزه همراه بوده است.
محمدرضا باهنر تصريح كرد: هيئت عالي نظارت در مجلس هفتم آغاز به كار كرد و هيئت رئيسه و رياست مجلس وقت تلاش زيادي براي سامان امور نظارتي مجلس انجام دادند.
گزارش كميسيون هاي مجلس
از عملكرد 4 ساله
كميسيون هاي مجلس در جلسه ديروز پارلمان گزارشي از عملكرد 4 ساله خود ارائه كردند.
آقايي رئيس كميسيون عمران مجلس هشتم گفت: طرح هايي چون حمايت از بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده، اصلاح قانون تونل مشترك شهري و طرح ساماندهي توليد و عرضه مسكن از مهمترين اقدامات كميسيون عمران در مجلس هشتم بود.
سيد حسين هاشمي رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس از برگزاري 88 جلسه تخصصي اين كميسيون براي بررسي مشكلات صنعت، معدن و ارتباطات با حضور متخصصين و كارشناسان ذيربط خبر داد. غلامعلي حدادعادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس نيز با بيان اينكه اين كميسيون 214 جلسه طي 4 سال اخير تشكيل داد گفت: در بعد نظارتي 86 سؤال از وزير ارشاد و 20 سؤال از وزير ورزش و يك سؤال هم از وزير كشور داشتيم.
محمد مهدي مفتح سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي نيز به ارائه گزارشي از فعاليت هاي اين كميسيون طي4 سال اخير پرداخت و اظهار داشت: طي 4 سال اخير 31 لايحه و 36 طرح به كميسيون برنامه و بودجه آمد و مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
وي افزود: قوانين بودجه سنواتي و همچنين قانون برنامه پنجم پنجساله بررسي تحقيق و تفحص ها از جمله اقدامات كميسيون برنامه و بودجه بود.
حسين علي شهرياري رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي نيز به ارائه گزارشي از فعاليت هاي اين كميسيون پرداخت و عناوين طرح ها و لوايح بررسي شده طي 4 سال اخير را در مجلس ذكر كرد. همچنين عبدالحسين ناصري سخنگوي كميسيون شوراهاي مجلس به ارائه گزارشي از عملكرد كميسيون شوراها پرداخت و گفت كه اصلاح ماده 100 قانون شهرداري و اصلاح قانون احزاب از جمله مهمترين اقدامات كميسيون شوراها بود.
وي همچنين بررسي طرح امر به معروف و نهي از منكر را و همچنين بررسي وقايع تلخ خميني شهر و كاشمر را از اقدامات كميسيون شوراها طي 4 سال اخير عنوان كرد.
عباس رجايي رئيس كميسيون كشاورزي مجلس نيز در ارائه گزارشي از عملكرد اين كميسيون از بررسي 102 طرح و لايحه در طول مجلس هشتم در كميسيون متبوعش خبر داد.
گفتني است در جلسه ديروز مجلس رؤساي كميسيون هاي انرژي، اقتصاد، قضايي و حقوقي، معاونت اجرايي رئيس مجلس، كميسيون ويژه تحول اقتصادي، آموزش و تحقيقات، اصل44، امنيت ملي و سياست خارجي، اصل 90، معاونت امور تنقيح قوانين مجلس و رئيس هيئت رئيسه سني مجلس طي سخناني به ارائه گزارشي از 4 سال فعاليت مجلس در حوزه هاي مربوطه پرداختند.

 



خارج از دستور

تجليل مجلس از حماسه آفرينان خرمشهر
مجلس شوراي اسلامي در آخرين روز كاري خود با اهداي لوح تقدير از حماسه آفرينان عمليات غرور آفرين بيت المقدس تجليل به عمل آورد.
صبح ديروز و به مناسبت سالروز آزادسازي فتح خرمشهر مراسمي در مجلس شوراي اسلامي با حضور جمعي از فرماندهان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس برگزار شد. طي اين مراسم بعد از سخنراني سردار احمدغلامپور فرمانده قرارگاه قدس سپاه در عمليات بيت المقدس از جمعي از فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس تقدير و تشكر به عمل آمد.
عليرضا صباحي فر، امير رستگار، حسين شرفه، سيدمحمود حسيني، محمد بيرجاني، ابوالفضل اسلامي، عبدالصاحب ابوزاده و احمد غلامپور جزء رزمندگان و ايثارگراني بودند كه هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اهدا لوح تقدير از آنها تجليل به عمل آورد.
رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس بعد از حضور در جايگاه هيات رئيسه عكس يادگاري هم گرفتند.
سرنوشت بن علي در انتظار الهام علي اف
زهره طيب زاده نماينده مردم تهران در مجلس نهم گفت: همانطور كه اقدامات ساختار شكنانه در تونس و برخي كشورهاي ديگر اسلامي موجب سرنگوني حاكمان اين كشورها شد رژه همجنس بازان و اقداماتي از اين قبيل در آذربايجان نيز موجب انقلاب ديني مردم خواهد شد.
زهره الهيان نماينده مردم تهران در مجلس نيز گفت: ممانعت از حجاب زنان مسلمان و رژه همجنس بازان در آذربايجان نشان دهنده همراهي مقامات اين كشور با صهيونيسم بين الملل و اهداف پشت پرده آنان است.

 



مفهوم حزب در اسلام (بخش سوم وپاياني)
حكم خداوند واعتبار اكثريت

ما بايد راهمان را بشناسيم، راهي كه سلمان، ابوذر، عمار و مقداد رفتند. بايد كساني را كه خدا و پيغمبر تعيين و اطاعتشان را بر ما واجب كرده اند، بشناسيم، قدرشان را بدانيم و روزي هزار بار براي سلامتي شان دعا كنيم. از جان خودمان مايه بگذاريم، برايشان صدقه بدهيم تا خداوند بلاها را از ايشان دور كند تا بركاتشان شامل همه عالم اسلام شود. فراموش نكنيم وقتي آموزه هاي بيگانه وارد فكر و رفتار ما مي شود، در جايي اثر سوء خود را خواهد گذاشت. اسلام ناب، همان است كه خدا و پيغمبر گفته اند. هر چه به آن اضافه كنيم و هر چه از آن كم كنيم ضرر كرده ايم. بدون ترديد، اگر چيزي بهتر از اسلام بود، خداوند همان را به ما مي داد. بايد بكوشيم نخست اسلام را درست بشناسيم و سپس، كساني را كه واقعاً طالب اسلام حقيقي اند، نه طالب مقام خود و بستگان شان. بايد از آنها تبعيت كنيم. اگر قدرتي، مالي، فكري و آبرويي داريم به پاي آنها بريزيم. بدانيم كه اگر خداي نكرده، مويي از سر رهبر ما كم شود، چه خواهد شد و چه كساني جاي او را مي گيرند؟ اگر در فتنه سال 88 تدبيرهاي حكيمانه ايشان نبود، معلوم نبود چه بلايي به سر انقلاب ما آمده بود؟ امروز به بركت انقلاب ما، مصر، تونس و ليبي و... به اسلام گرايش پيدا كرده اند، حال آيا رواست كه ما عقبگرد كنيم و بگوييم: اسلام چيست، ما جمهوري ايراني مي خواهيم! براستي اگر تدبيرهاي حكيمانه ايشان نبود چه خاكي بر سرمان مي كرديم؟ البته نبايد خيال كنيم كه فريبكاري و توطئه هاي دشمنان تمام شده است. آنان فردا با رنگ و چهره اي ديگر و به دست كسان خوش نامي دوباره خواهند آمد: أحس ب النّاس أن يتركوا أن يقولوا آمنّا وهم لا يفتنون ¤ ولقد فتنّا الّذ ين م ن قبل ه م؛ (عنكبوت، 3-1). ما همه را آزمايش كرديم. پس، شما هم آزمايش خواهيد شد. هيچ كس استثنا ندارد. بايد حواسمان جمع باشد و از راهي كه گذشتگان پيموده اند و نتايج آن را ديده اند، عبرت بگيريم و بكوشيم در پرتگاه هايي كه آنها افتادند نيفتيم.
ميزان چيست؟
پيش از پيروزي انقلاب، يك سال به مناسبت ماه مبارك رمضان در مسجد سيد اصفهان سخنراني داشتم. شخصي همراه با چند نفر از كساني كه بعدها در جمهوري اسلامي به وزارت رسيدند، براي پاسخ به پرسش هاي خود وقت خواستند. او مي گفت: پرسش هاي من را فقط بايد از قرآن پاسخ بدهي و آنها را براي من اثبات كني! به وي گفتم: پيش از اينكه شما سؤال كنيد، من سؤالي را از قرآن مطرح مي كنم. اگر آن را جواب دادي، همه آنچه را كه بپرسي از قرآن برايت اثبات مي كنم. گفتم: در اسلام گوشت سگ حلال است يا حرام؟ گفت: اين كه معلوم است، گوشت سگ حرام است. گفتم: از قرآن اثبات كن. ما آيه اي كه گوشت سگ را حرام دانسته باشد، نداريم! پس از اندكي تأمل گفت: اين را همه مي دانند. به او گفتم: همه مي دانند معنا ندارد. قرار بر اين شد كه شما از قرآن براي من اثبات كنيد. مگر نه اينكه همه چيز را بايد از قرآن اثبات كرد؟! سپس به او گفتم: من از قرآن اثبات مي كنم كه گوشت سگ حلال است. وي با تعجب پرسيد: از چه راهي اثبات مي كنيد؟ گفتم در قرآن آمده است: قل لاّ أج د ف ي ما أوح ي ليّ محرّمًا علي طاع م يطعمه لاّ أن يكون ميته ً أو دمًا مّسفوحًا أو لحم خ نز ير ف نّه ر جأ أو ف سقًا أه لّ ل غير اللّه (انعام، 145). قرآن بصراحت مي گويد: بيش از چهار چيز را حرام نمي شناسد. گوشت خوك، گوشت مردار، خون و چيزهايي كه براي غير از خدا ذبح شده باشد. پس، نه تنها هيچ جا نگفته است كه گوشت سگ حرام است؛ بلكه گفته است غير از اين چهار مورد، چيزي حرام نيست: لاّ أج د ف ي ما أوح ي ليّ محرّمًا علي طاع م يطعمه. بنابراين من از قرآن اثبات كردم كه گوشت سگ حلال است. حال آيا شما گوشت سگ مي خوريد؟! بعد به او گفتم: عزيز من! قرآن تفسيري و بياني دارد. قرآن مي فرمايد كه تفسيرش به عهده پيغمبر است. قرآن، متشابهات، محكمات، ناسخ و منسوخي دارد. هر كسي كه نمي تواند همه چيز را از قرآن دريافت كند. در قرآن هم محكمات داريم و هم متشابهات. اينگونه نيست كه هر كسي هر حرفي زد، بدون درنظر گرفتن جوانب ديگر به آن استناد كنيم. بايد ببينيم در كجا اين حرف را زده است. اينكه امام مي فرمود: ميزان رأي ملت است، يعني حتي اگر برخلاف قرآن باشد!؟ آيا امام چنين چيزي گفت؟! ما براي استنادهاي خود، براي شناخت اسلام و وظايفمان منابعي داريم. محكمات قرآن، سنت و يا رواياتي كه دليل متواتر دارد، براي شيعه و سنّي حجت است. اما گاهي جمع آيه اي با آيه ديگر ابهام هايي را به همراه دارد. اينجاست كه بايد به متخصص مراجعه كرد. همه عالم هم همين كار را مي كنند. در دنيا مرسوم است كه اگر ابهامي در قانون پديد آيد به مفسرش مراجعه مي شود. در قانون پيش بيني شده است كه هرجا ابهامي وجود دارد، كسي كه نظرش معتبر است نظر دهد. قوانين عادي را بايد مجلس شوراي اسلامي و قانون اساسي را بايد شوراي نگهبان تفسير كند. قرآن مي فرمايد »م نه آياأ مّحكماأ هنّ ام الك تاب وأخر متشاب هاأ فأمّا الّذ ين ف ي قلوب ه م زيأ فيتّب عون ما تشابه م نه ابت غاء الف تنه «( آل عمران، 7). آنهايي كه به دنبال فتنه مي گردند، به متشابهات استناد مي كنند. بايد از اهل خبره پرسيد. بايد ببينيم امام كجا فرمود ميزان رأي ملت است. آنجا كه كسي بخواهد براي مردم تعيين وظيفه كند. شركت مردم در انتخابات و رأي اكثريت آنها مورد تأييد امام است، اما كساني نبايد بگويند بايد كسي را كه ما مي گوييم تعيين كنيد، اينجا ميزان رأي مردم است. اما ميزان رأي مردم است براي اين نيست كه نماز بخوانيد يا نخوانيد، اسلام را بپذيريد يا نپذيريد. اينجا ميزان رأي مردم نيست؛ بلكه »وما كان ل مؤم ن ولا مؤم نه ذا قضي اللّه ورسوله أمرًا أن يكون لهم الخ يره م ن أمر ه م« آنجا كه خدا و پيغمبر چيزي را تعيين كردند، هيچ كس حق دخالت ندارد. در عالم بالاتر از شخص پيغمبر اسلام وجود ندارد. خداوند به ايشان مي فرمايد: »ولو تقوّل علينا بعض الأقاو يل ¤ لأخذنا م نه ب اليم ين ¤ ثمّ لقطعنا م نه الوت ين«( الحاقه، 46-44). پيغمبر هم حق ندارد در كار خدا دخالت كند. اينك آيا ميزان رأي مردم است؛ يعني مي توان بر خلاف پيغمبر عمل كرد؟! بله در آنجايي كه چارچوبش معلوم است، مي توان گفت اينجا ميزان رأي مردم است.
اعتبار اكثريت
اكنون اين سؤال مطرح مي شود كه چرا همه امور را پيغمبر تعيين نمي كند؟ همه ما مي دانيم تنها قدرت و حكومت حقي كه پس از پيغمبر اكرم در عالم وجود دارد، حكومت حضرت علي (ع)بود. كساني كه از سوي ايشان به عنوان والي يا فرماندار حكومت مي كردند چه كساني بودند؟ زيادبن ابيه، اشعث بن قيس و كساني از اين قبيل. حضرت براي ختم غائله اي در آذربايجان يكي از خوارج را فرستاد. براي اينكه كس ديگري نمي توانست آنجا را آرام كند و فقط او مي توانست و مردم نيز حرفش را مي شنيدند. به هر حال، آيا مي شود وقتي كه حكومت دست حضرت علي (ع)است، همه ولات هم معصوم باشند؟ آيا آن حضرت براي حكومت بايد فرشتگاني از آسمان مي آورد. بي ترديد، حضرت علي معصوم بود، اما آيا والي كوفه، والي بصره و والي ري هم بايد معصوم باشند؟ در بهترين حالت اين بود كه ايشان ابتدا از مردم استمزاجي كند و ببيند كه اهالي و مردم سخن كدام والي را بهتر مي پذيرند. اين همان انتخابات است. ما پس از رحلت مرحوم آيت الله بروجردي براي شناخت مرجعيت چه كرديم؟ از اين عالم و آن عالم مي پرسيديم، به يكي دو نفر قناعت نمي كرديم تا آنكه هر چه اكثريت قاطع گفتند، همان را عمل كرديم و اين همان كاري است كه به گونه اي رسمي براي خبرگان رهبري انجام مي گيرد. بنابراين، جايي كه هيچ راهي جز اكثريت آرا براي تشخيص اصلح نيست، اكثريت معتبر است، اما جايي كه آيه قرآن و سنت قطعي و حديث معتبر وجود دارد، مردم چه كاره اند؟
استمزاج در منطقه الفراغ
با اين توضيح، دموكراسي كه براي غربي ها اصالت دارد، براي ما فقط جنبه ابزاري دارد. رأي مردم براي ما مشروعيت نمي آورد؛ مقبوليت مي آورد. ممكن است در آينده قانون اينگونه شود كه مردم بايد در تعيين استاندار نظر بدهند. اين قانون و اين فرآيند از نظر اسلام هيچ اشكالي ندارد، اما اين بدان معنا نيست كه مردم به او مشروعيت مي دهند؛ بلكه مردم رأي تمايل مي دهند. وگرنه حكم اصلي، حكم خدا، پيغمبر، ائمه اطهار و حكم ولي فقيه است. اينكه امام فرمود ميزان رأي مردم است؛ آيا حتي در مقابل حكم خدا نيز ميزان رأي مردم است؟! اين همه امام دم از اسلام زد براي چه بود؟ ايشان از همان ابتدا مي فرمود همه چيز فداي اسلام. بي شك ايشان در مقابل اسلام نگفت رأي مردم معتبر است؛ بلكه آنجا كه ما مصالح را نمي دانيم و حكم خدا نيست، براي تشخيص مصداق از رأي مردم بهره مي بريم. پيامبر نيز براي جنگ احد از مردم استمزاج كرد كه بيرون مدينه برويم يا در مدينه بمانيم. جوان ها با ماندن در شهر مخالفت كردند، پيامبر نيز به رأيشان احترام گذاشت و به ضررشان هم تمام شد، اما اگر خدا فرموده بود، ديگر نمي توانست بگويد ميزان رأي مردم است. آنجا كه دين چيزي را فرموده است، همان ملاك است و آنجا كه دستوري ندارد و طبق فرمايش بعضي از بزرگان مانند مرحوم آقاي سيدمحمدباقر صدر، منطقه الفراغ است، به عهده مردم گذاشته شده است: «و ن تط ع أكثر من ف ي الأرض يض لّوك عن سب يل اللّه » ( انعام، 116). اين آيه اي است كه مقام معظم رهبري در ملاقات با خبرگان دو بار خواندند. به حسب ظاهر، اين آيه با جلسه خبرگان مناسبتي نداشت، اما ايشان آن را خواندند و تكرار هم كردند. آنجايي كه امر خدا و پيغمبر روشن است، جاي مراجعه به افكار ديگران نيست. اگر از اكثريت تبعيت كرديد؛ يض لّوك عن سب يل اللّه . بنابراين، آنجا كه خداوند فرماني داده است، هيچ كس حق دخالت ندارد.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) درجمع دبيران
كانون هم انديشي استان ها - قم - 26/6/1390
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 



در ادامه رسيدگي به پرونده اختلاس بيمه 5 متهم مرد و 3 زن محاكمه شدند

در پنجمين جلسه دادگاه پرونده اختلاس در بيمه ايران به اتهام هشت متهم -پنج مرد و سه زن- رسيدگي و متهمان از خود دفاع كردند.
روز گذشته در دو نوبت صبح و عصر، بار ديگر دادگاه پرونده اختلاس در بيمه ايران، با رياست قاضي سيامك مديرخراساني در شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران برگزار شد. خاطرنشان مي شود سه جلسه ابتدايي اين دادگاه در اواخر سال 1389 برگزار شده بود و دور جديد رسيدگي به اين پرونده از دوشنبه هفته جاري آغاز شد.
در پنجمين جلسه اين دادگاه (دومين جلسه از دور جديد) پرونده رييس جلسه با اعلام رسميت دادگاه، از «ذبيح زاده» نماينده دادستاني خواست تا در جايگاه قرار گيرد و به ارائه كيفرخواست دادستان در رابطه با «»غ.و» متهم رديف چهارم بپردازد.
نماينده دادستان تهران در رابطه با اظهارات متهم رديف چهارم سرپرست اداري- مالي بيمه ايران شعبه كرج گفت: وي به اتهام مشاركت در اختلاس توام با جعل با تشكيل شبكه چند نفري از بيمه ايران به مبلغ 5 ميليارد ريال متهم است.
سپس «غ.و» به دفاع از خود در رابطه با اتهام هاي وارده پرداخت و مدعي شد نه تنها مرتكب جرمي نشده بلكه در كشف جرم نيز مشاركت داشته است.
در ادامه دادگاه رسيدگي به پرونده اختلاس در بيمه ايران «ر.م» يكي از متهمان با نپذيرفتن كيفرخواست صادره عليه خود گفت: من اصلا نمي دانم اختلاس چيست. زيرا اصلا سواد ندارم.
ذبيح زاده نماينده دادستان تهران به قرائت كيفرخواست صادره عليه «ر.م» پرداخت و گفت: اين فرد به وصول 12 فقره چك با واسطه و بدون واسطه به مبلغ سه ميليارد و 764 ميليون و 755 هزار ريال و تحصيل مال نامشروع به مبلغ 750 ميليون ريال از وجوه ناشي از اختلاس متهم است. با عنايت به كيفرخواست صادر شده براي او، تقاضاي اشد مجازات را دارم.
«ر.م» كه مدعي بود از ماجراي اختلاس بي خبر بوده است در دفاع از خود گفت: آقاي «ف» مي گفتند چك ها مربوط به پرونده هاي ديه است و نقد شدن كل آن پروسه زماني طولاني اي دارد، اما ما با رضايت زيان ديده ها 70 درصد مبلغ چك ها را زودتر از موعد به آنها مي دهيم و بعد مبلغ كامل چك مال خودمان است.
متهم در آخرين اظهارات خود با رد اتهامات وارده گفت: تمام مبالغ را به آقاي «ف» داده ام.
در ادامه دادگاه نماينده دادستان تهران كيفرخواست يكي ديگر از متهمان پرونده اختلاس بيمه ايران را قرائت كرد و گفت: آقاي«م.غ» 40 ساله اهل لاهيجان متهم است وصول وجه 9 فقره چك ناشي از اختلاس توام با جعل و تحصيل مال نامشروع به مبلغ 40 ميليون ريال از وجوه ناشي از اختلاس.
متهم در دفاع از خود با رد اتهام وارده، مدعي شد يك خياط بيسواد در خيابان فاطمي است كه با «ف» دوست و بچه محل بوده و چك ها را بدون اطلاع و بدون دريافت وجه، بدستور «ف» نقد مي كرده است.
در ادامه جلسه، ذبيح زاده نماينده دادستان تهران گفت: متهم در پرونده اقرار صريح دارد كه 9 فقره چك براي آقاي «ف» نقد كرده است. او گفته است سه فقره چك در تهران و بقيه را در كرج نقد كرده ام و چون آقاي «ف» اصرار مي كردند، من آدرسم هايم را به صورت ذهني مي نوشتم - حالا متهم مي گويد من سواد ندارم - و بابت هرچك به طور معمول 200 تا 300 هزارتومان جمعا 4 ميليون تومان دريافت كردم.
نماينده دادستان تهران در ادامه خطاب به متهم گفت: آقاي «م.غ» اگر واقعا شما اطلاع نداشتيد، چرا وقتي از همدستان شما سوال مي شود، چند نفر را معرفي مي كنيد؟ اينها اقارير شماست. چرا در جلسه دادگاه صادق نيستيد؟
در ادامه دومين جلسه رسيدگي به پرونده اختلاس بيمه، نماينده دادستان كيفرخواست صادره عليه «ع.خ» به اتهام معاونت در اختلاس توام با جعل با تشكيل شبكه باندي به مبلغ يك ميليارد و 890 ميليون و 917 هزار و 500 ريال به همكاري مستقيم با متهمان رديف اول و دوم و وصول وجه چك هاي ناشي از اختلاس توسط عوامل خود، به مبلغ دو ميليارد و 600 ميليون ريال را قرائت كرد و تقاضاي اشد مجازات متهم را خواستار شد.
قاضي مديرخراساني از وي پرسيد كه آيا مفاد كيفرخواست را قبول داري يا خير؟ كه متهم پاسخ داد: خير، قبول ندارم و بنده كارمند اداره بودم و آقاي «م.ح» شوهرخواهر من بودند و به حساب اعتمادي كه به من داشتند، به من چك را مي دادند.
نماينده دادستان در ادامه اين جلسه از متهم پرسيد: بنا به اظهاراتي كه بيان شده اگر 20 درصد مبالغ چك را بر مي داشتيد، بقيه آن را به چه كسي مي داديد؟
متهم پاسخ داد: آقاي «م.ح» و آقاي «د.ف» براي من چك صادر مي كردند و اين دو مبالغ را به صورت 40 درصدي تقسيم كرده و 20 درصد كه براي وصول كننده بود كه بايد آن را به من مي دادند كه در صورتي كه اين مبلغ به جيب آقاي «م.ح» مي رفت.
متهم «ع.خ» در ادامه اظهارات خود گفت: بنده هيچ سهمي از وصول چك نداشتم و بحث شبكه اي بودن را قبول ندارم و ما همه رفاقتي كار مي كرديم.
در ادامه دادگاه رسيدگي به پرونده اختلاس در بيمه ايران، نماينده دادستان به قرائت كيفرخواست صادره عليه «ح. ح» پرداخت و گفت: اين فرد متهم است به مشاركت در اختلاس توام با جعل از طريق وصول 18 فقره چك جمعا به مبلغ سه ميليارد و 787 ميليون و 945 هزار و 500 ريال و تحصيل مال نامشروع به مبلغ 760 ميليون ريال وجوه ناشي از اختلاس.
وي در دفاع از خود گفت: من از سال 1382 به بعد به علت بيكاري و هزينه سنگين زندگي با پيشنهاد برادر همسرم يعني «ف» در امور مربوط به ايشان به عنوان كارگزار كار مي كردم. من در جريان چك ها نبودم و فقط آنها را وصول مي كردم و مبلغي هم بابت اين كار دريافت مي كردم ولي در جريان اختلاس نبودم.
اين متهم ادامه داد: من 18 فقره چك را وصول كردم و تمام پول هاي ناشي از آن را به آقاي «ف» دادم.
به گزارش ايسنا، در ادامه اين جلسه كيفرخواست يكي ديگر از اين متهمان اين پرونده با هويت «الف.ع» توسط نماينده دادستان قرائت شد.
نماينده دادستان تهران گفت: بر اساس كيفرخواست صادره، «الف.ع» متهم است به همكاري در وصول وجه ناشي از اختلاس و وصول 30 فقره چك جمعا به مبلغ يك ميليارد و 330 ميليون و 866 هزار و 500 ريال و تحصيل مال نامشروع به مبلغ 135 ميليون ريال وجوه ناشي از اختلاس. با عنايت به كيفرخواست صادره براي متهم تقاضاي مجازات مي شود.
قاضي مديرخراساني ضمن تفهيم اتهام به «الف.ع» از او پرسيد كه آيا اتهامات مطرح شده را قبول دارد يا خير.
متهم پاسخ داد: خير. من هيچ گونه اطلاعي از اختلاس نداشتم. چك ها را آقاي «ك» در اختيار من مي گذاشت و من به اتفاق همسرم كه نمايندگي بيمه داشتيم مبلغ 10 درصد از چك ها را برمي داشتيم. (جمعاً به مبلغ 12 تا 13 ميليون تومان)
در ادامه نيز وكيل مدافع وي به دفاع از متهم پرداخت و گفت: به وسيله آقاي «ك» در موكل من وحشت ايجاد شده است و به او گفته اند كه حقيقت را نگو. موكل من در تحقيقات 10 درصد حقيقت را هم نگفته است. وي در ابتدا آقاي «ف» را معرفي كرده است ولي در جلسات بعد اظهارات خود را تصحيح كرده و گفته كه از آقاي «ك» چك ها را دريافت كرده است. قضيه از اين قرار بوده كه آقاي «ك» در زماني كه آزاد بوده است موكلم را ديده و به او گفته اينطور صحبت كن اما موكلم نپذيرفته است.
پس از شنيدن دفاعيات اين متهم، قاضي مديرخراساني ختم جلسه در نوبت صبح دادگاه امروز را اعلام كرد.
در ادامه دومين جلسه رسيدگي به پرونده اختلاس بيمه، قاضي مديرخراساني از نماينده دادستان خواست تا كيفرخواست اولين متهم زن اين پرونده به نام «ع.ح» را قرائت كند.
نماينده دادستان عنوان اتهامي اين متهم را معاونت در اختلاس توام با جعل با تشكيل شبكه چند نفري به واسطه وجه يك فقره چك به مبلغ 350 ميليون ريال و تحصيل مال نامشروع به مبلغ 50 ميليون ريال از وجوه ناشي از اختلاس را عنوان كرد.
وي اتهامات خود را رد كرد و وكيل متهم «ع.ح» با قرار گرفتن در جايگاه گفت: سه نفر از متهمين اين پرونده به نام هاي خانم «ع.ح» و آقايان «ح.ك» (همسر متهمه) و «ق.ش» وكالت شان را بنده و همكارم به عهده داريم.
وكيل متهم در ادامه گفت: بنده و همكارم لايحه اي را در رابطه با موكلان مان تقديم دادگاه خواهيم كرد.
وي اظهاركرد: جمع اتهامي كه به موكلان بنده با سمت تحصيل مال نامشروع منتسب شده به مبلغ 10 ميليون تومان هم نمي رسد و تصور اين است كه پياده نظام شطرنج بازي هستند كه شايد مقداري فراتر از مسائل حقوقي و قضايي به آن نگاه مي كنيم. استنباط بنده اين است كه ورود اين افراد در پرونده و انتساب اتهامات به آنان، صرف نظر از اينكه اين اتهامات متوجه آنها هست يا خير، دقت نظر و گذاشتن وقت در مورد متهمان دانه درشت اين پرونده را تحت الشعاع قرار مي دهد.
در ادامه اين جلسه، ذبيح زاده نماينده دادستان درپاسخ به اظهارات وكيل مدافع «ع.ح» گفت: بيشترين كلماتي كه وكيل متهمه اظهار كردند گفتند كه موكل شان خانه دار است. اينكه خانه دار هستند، ملاك نيست.
نماينده دادستان گفت: اينكه آقاي وكيل مي فرمايند بايد وحدت قصد داشته باشد، دلايل نشان مي دهد كه اين قصد واحد كاملا كافي بوده و وجود دارد بنابراين با عنايت به اينكه متهمان «ب.ك» و برادرش »ح.ك«، همسر خانم «ع.ح» و خود خانم «ع.ح» در هيچ مراحل دادرسي صادقانه جواب ندادند، تقاضاي اشد مجازات آنها را دارم.
در ادامه دومين جلسه رسيدگي به پرونده اختلاس بيمه ايران، يكي ديگر از متهمان پرونده اختلاس بيمه ايران خانمي با هويت «ل-ز» بود، او نيز گفت كه مبلغ 15 ميليون تومان از آقاي «ف» به عنوان قرض گرفته است و اصلا نمي داند اختلاس چيست.
ذبيح زاده نماينده دادستان تهران در پيش از اظهارات متهمه به قرائت كيفرخواست صادره عليه خانم «ل.ز» پرداخت و گفت: اين فرد متهم است به معاونت در اختلاس توام با جعل و ايجاد شبكه و تحصيل نامشروع به مبلغ 150 ميليون ريال از وجوه ناشي از اختلاس لذا براي او از دادگاه محترم تقاضاي اشد مجازات را خواستارم.
در ادامه متهم با اظهار بي اطلاعي از ماجراي اختلاس به دفاع از خود پرداخت.
در بخش پاياني دادگاه رسيدگي به پرونده اختلاس در بيمه ايران، يكي ديگر از متهمان اتهام تشكيل شبكه براي انجام اختلاس را رد كرد.
ذبيح زاده ـ نماينده دادستان تهران ـ ضمن قرائت كيفرخواست صادره عليه خانم «س.ن»، اتهام وي را معاونت در اختلاس توام با جعل و تشكيل شبكه به واسطه همكاري با كارمندان بيمه جمعا به مبلغ يك ميليارد و 218 ميليون و 144 هزار و 500 ريال عنوان كرد و خطاب به رييس دادگاه گفت: با عنايت به كيفرخواست صادر شده براي نامبرده تقاضاي اشد مجازات را دارم.
در ادامه، متهمه به دستور قاضي در جايگاه قرار گرفت و ضمن رد اتهامات مطرح شده گفت: اصلا اين چيزها غير قابل قبول است. چك ها را همسرم به من مي داد و من از جمعي كه در اينجا حاضر هستند حتي يك نفر را هم نمي شناسم. پس چطوري مي توانم تشكيل باند داده باشم؟
وكيل مدافع «س.ن» نيز گفت: چيزي كه من از اين پرونده برداشت كردم اين است كه مبلغي كه موكلم گرفته همان است كه او با همسرش نقد كرده است و به آقاي «ك» داده اند و در مجموع مبلغ 15 ميليون تومان براي خود برداشت كرده اند. يعني تحصيل مال نامشروع آنها 15 ميليون تومان است ولي در همان لحظه اول كه گرفتار قانون شده اند تنبيه شدند و اموال خود را براي بازگرداندن اين مال معرفي كرده اند.
پس از صحبت هاي وكيل مدافع اين متهم، قاضي مديرخراساني ختم جلسه را اعلام و ادامه رسيدگي را به روز شنبه موكول كرد.

 



در اعتراض به حمايت از خواننده هتاك خانواده شهدا مقابل سفارت آلمان تجمع كردند

جمعي از مدافعان امامت و ولايت و خانواده معظم شهدا در اعتراض به عدم اخراج خواننده هتاك به مقدسات شيعيان از آلمان و عدم استرداد وي به ايران مقابل سفارت اين كشور در تهران تجمع كردند.
داوود براتي مسئول هيئت خانواده شهدا و ايثارگران در خصوص اين تجمع در مقابل سفارت آلمان گفت: اين تجمع به دليل مقابله با خواننده مرتد كه به مقدسات ما از جمله امام هادي (ع)، حضرت حجت ، مقام معظم رهبري و امام راحل توهين كرده صورت گرفته است.
وي افزود: ما اين تجمع را ترتيب داديم تا اعتراض خود را اعلام كنيم و از سفارت آلمان بخواهيم كه از دولتش درخواست كند، اين خواننده را به ايران تحويل دهد.
وي با بيان اينكه شكايتي نيز
بر اين اساس به دادستاني تسليم كرده ايم، گفت: اين خواننده مرتد قرار بوده تا اواسط هفته از آلمان اخراج شود اما اين كار هنوز صورت نگرفته و ما از دولت آلمان با توجه به روابط ديپلماتيك موجود با ايران خواهان استرداد اين خواننده هستيم.
براتي تاكيد كرد: تجمع كنندگان در مقابل سفارت آلمان، خانواده شهدا، ايثارگران و حزب الله هستند و به نوعي ما نماينده همه شيعيان هستيم كه به مقدساتمان توهين شده است.
اين تجمع با حضور جمعي از خانواده شهدا و ايثارگران در مقابل سفارت آلمان با سردادن شعارهايي عليه خواننده هتاك ادامه يافت و بيانيه اي نيز در همين رابطه قرائت شد.

 



فردا در حوزه هنري برگزار مي شود
شب خاطره سردار شهيد حسن تهراني مقدم

مراسم شب خاطره سردار شهيد حسن تهراني مقدم، فردا در تالار انديشه برگزار مي شود.
همزمان با ايام گراميداشت حماسه سوم خرداد و به مناسبت ياد و خاطره شهيد بزرگوار، دانشمند و پارساي بي ادعا، سردار سرلشكر شهيد حسن تهراني مقدم، مراسم شب خاطره اي برگزار مي شود.
در اين مراسم كه با حضور خانواده شهيد تهراني، خانواده هاي معظم شهدا و ... برگزار مي شود، برخي از همرزمان شهيد و يادگاران دوران دفاع مقدس نيز حضور خواهند داشت.
يادآور مي شود، اين مراسم فردا، پنجم خردادماه از ساعت 17 تا 20 در تالار انديشه تهران واقع در تقاطع خيابان سميه و حافظ(حوزه هنري) برگزار مي شود.

 



اجتماع بزرگ عزاداران تهراني در سالروز شهادت امام هادي(ع)

عزاداران تهراني در سالروز شهادت امام هادي(ع) ضمن حضور در صحن امامزاده صالح(ع) تجريش در قالب دسته هاي عزاداري گرد اين حرم معنوي سوگواري مي كنند.
به گزارش فارس، به مناسبت شهادت حضرت امام علي النقي الهادي(ع)، عزاداران آن حضرت فردا جمعه (5 خرداد) گرد هم مي آيند.
اين مراسم معنوي از ساعت 30:13 و از مسجد اعظم واقع در جنوب شرقي امامزاده صالح (كنار تكيه پائين) آغاز و با حركت عزاداران به سمت مسجد همت (واقع در ضلع غربي امامزاده) ادامه مي يابد.
عبدالرضا هلالي، محمدحسين پويانفر و سايران مداحان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) حاضران در اين مراسم را به فيض مي رسانند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14