(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 9 خرداد 1391 - شماره 20221

يادداشت خبرنگار
رآكتور توليد كاربيد آهن در اصفهان طراحي و ساخته شد
ايران در كيهان
اختصاص 250 ميليارد تومان براي انسداد مرزها
رئيس كل دادگستري استان فارس: كميسيون ماده 100 نبايد محل درآمد باشد
البرز سيماي استاني ندارد
مدير شيلات استان اردبيل: مرگ ماهيان پرورشي در درياچه گيلارلو بي اساس است
ساخت موزه منطقه اي غرب كشور در همدان
كشت 500 هكتار از شاليزارهاي املش مكانيزه شد
توليد و تكثير بيش از 400 ميليون بچه ميگو در هرمزگان
تصويب هشت طرح عمده و 40 دستور توسط نماينده دولت در گناباد
ناياب شدن كيهان در اهواز
70 مسجد هرمزگان ميزبان معتكفان خواهد بود
تقدير از حاميان كودكان اوتيسمي شمال غرب ايران
افتتاح نخستين كتابخانه تخصصي فرق و مذاهب در يزد
برگزاري اولين جشنواره دانشجويان شاهد در اهواز



يادداشت خبرنگار

ضرورت پاكسازي سد گيلارلو از لاشه ماهيان
سد خاكي گيلارلو در بخش مركزي شهرستان گرمي و در حاشيه جاده جديد گرمي به اردبيل ايجاد شده و ظرفيت 8ميليون مترمكعب آب را دارد. پس از تكميل پروژه آبرساني شهرگرمي از رودخانه آراز اين سد و محوطه اطراف آن در حال تبديل به تفرجگاه تفريحي و گردشگري است.
در سال 89 به منظور پرورش ماهي به اين درياچه تعداد يك صد هزار قطعه بچه ماهي رهاسازي شده و اين امر به بخش خصوصي واگذار شده است.
از دو هفته پيش به مرور زمان هزاران قطعه از ماهي هاي موجود در اين درياچه تلف شدند. علي رغم تلاش هاي به عمل آمده، هنوز دلايل وقوع اين حادثه به طور رسمي از سوي مسئولان اعلام نشده است. هر چند كه براساس اعلام اداره كل دامپزشكي استان از آب درياچه و ماهيان تلف شده نمونه برداري شده و براي مشخص شدن علت مرگ ماهيان نمونه ها به آزمايشگاه هاي استان و تهران ارسال شده است، ولي به طور رسمي دلايل اين پديده اعلام نشده است. برخي كارشناسان عوامل مختلفي از جمله رهاسازي بچه ماهي بدون توجه به اصول و شرايط پرورش ماهي، عدم لايروبي درياچه و عدم كوددهي و آماده سازي آن، عدم برداشت به موقع ماهيان و احتمال ورود سموم كشاورزي از طريق كانال آب به درياچه را از عوامل تلف شدن ماهيان اين درياچه اعلام كردند.
اما در حال حاضر لاشه هزاران قطعه ماهي تلف شده در سواحل درياچه انباشته شده و موجب آلودگي آب درياچه و تعفن شديد در محوطه اطراف درياچه را شده اند.
انباشته شدن تعداد قابل توجهي از لاشه هاي ماهيان تلف شده به طور كامل سلامت اين درياچه را تهديد مي كند و چنانچه نسبت به جمع آوري و دفن لاشه ها اقدامي صورت نپذيرد. اين درياچه با بحران زيست محيطي مواجه خواهد شد.
مسئول مركز تحقيقات زيست محيطي شهرستان گرمي گفت: به مجري طرح پرورش ماهي درياچه اخطار لازم نسبت به جمع آوري لاشه ها داده شده است و چنانچه اقدامي صورت نپذيرد مسلماً نسبت به شكايت از نامبرده براساس ماده 688 قانون مجازات اسلامي به دليل تهديد عليه بهداشت عمومي اقدام خواهد شد.
از طرف ديگر باتوجه به اينكه درياچه گيلارلو و محوطه اطراف آن به عنوان منطقه گردشگري و تفريحي مورد استفاده قرار مي گيرد انباشته شدن لاشه ها و آلودگي آب درياچه مي تواند تأثير منفي در جذب گردشگر داشته باشد.
به هر حال به منظور جلوگيري از يك فاجعه زيست محيطي بايد نسبت به پاكسازي سد و محيط اطراف آن در كمترين زمان ممكن اقدام شود.
اردبيل- خبرنگار كيهان

 



رآكتور توليد كاربيد آهن در اصفهان طراحي و ساخته شد

اصفهان-خبرنگار كيهان:
با تلاش محققان دانشگاه صنعتي اصفهان و براي نخستين بار در كشور، رآكتور توليد كاربيد آهن از گندله هاي اكسيد آهن براساس فرايند احياي مستقيم و كربن دهي همزمان سنگ آهن در دانشگاه صنعتي اصفهان طراحي و ساخته شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي اصفهان، اين دستگاه را امير پيمان سليماني به همراه سيد رسول خيام نكويي از دانشجويان كارشناسي ارشد مهندسي مواد دانشگاه صنعتي اصفهان با همكاري و راهنمايي دكتر مسعود پنجه پور عضو هيأت علمي دانشكده مهندسي مواد اين دانشگاه در مدت دو سال طراحي و به مرحله بهره برداري رساندند.
سليماني با اشاره به اهميت فرآيندهاي احياي مستقيم به عنوان يكي از مهم ترين روش هاي موجود براي توليد آهن، احياي گازي اكسيدهاي آهن به آهن فلزي در حالت جامد را مهم ترين بخش از اين فرآيند عنوان كرد.
وي افزود: علي رغم پيشرفتهاي وسيعي كه بر روي اين فرآيندها صورت گرفته، اتلاف سوختهاي گازي، عدم احياي كامل اكسيدهاي آهن و ميزان بالاي مصرف انرژي جهت تبديل آهن توليدي به فولاد مهم ترين مشكلات فرآيندهاي مذكور به شمار مي رود.
دانشجوي مبتكر دانشگاه صنعتي اصفهان تصريح كرد: دستگاه طراحي شده امكان توليد كاربيد آهن در دماي بالا و در مجاورت هيدروژن و متان از گندله هاي بازيافتي مجتمع هاي توليد آهن و فولاد را فراهم خواهد ساخت.
دستگاه ساخته شده توسط محققان دانشگاه صنعتي اصفهان در اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتي ثبت و در جشنواره اختراعات كوهرنگ به عنوان طرح برگزيده انتخاب شد و به تاييد بنياد ملي نخبگان رسيده است.

 



ايران در كيهان

قدرداني از رابطين فرهنگي
¤ آيين قدرداني از 62 رابط فرهنگي كميته امداد امام خميني(ره) ساوه در اين شهرستان برگزار شد.
رئيس كميته امداد امام خميني ساوه گفت: رويكرد اين نهاد توانمندسازي افراد تحت پوشش در بخش هاي مختلف است.
جوادي افزود: درسال گذشته 700 ميليون ريال كمك هزينه تحصيل به يكهزار و 350 دانشجو و دانش آموز تحت پوشش اين نهاد پرداخت شده است.
پرداخت غيرحضوري قبوض
ساري- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت توزيع برق مازندران با بيان اينكه درسال گذشته 36 درصد قبوض برق چاپ شده به صورت غيرحضوري پرداخت شده است گفت: در دوماه 91، آمار پرداختي قبوض برق غيرحضوري به 40درصد رسيده كه نشان دهنده اين است كه مردم روز به روز به سمت و سويي مي روند كه از اتلاف برق و انرژي بكاهند.
وي تصريح كرد: تاكنون 130 هزار مشترك برق به صورت غيرحضوري قبوض خود را پرداخت كرده اند.
توزيع كودشيميايي
رشت- خبرنگار كيهان: استاندار گيلان از تهيه 10هزار تن كودشيميايي يارانه اي براي شاليكاران گيلان خبرداد. مهدي سعادتي گفت: درپي توافقات به عمل آمده با وزير نفت قرار شد 10 هزار تن كودشيميايي يارانه اي به قيمت هركيسه 75 هزار ريال به شاليكاران اختصاص يابد.
وي افزود: شاليكاران استان گيلان مي توانند براي دريافت كودشيميايي يارانه اي به شركت هاي خدمات كشاورزي مراجعه كنند.
افزايش كمك هاي خيران
همدان- خبرنگار كيهان: مديركميته امداد امام خميني شهرستان اسدآباد گفت: سال گذشته، كمك هاي خيران حامي طرح اكرام ايتام در اين شهرستان، 67 درصد رشد داشته است.
بنا به اعلام روابط عمومي كميته امداد اسدآباد، محمد نوشادي مقدم، افزود: درسال گذشته كمك هاي حاميان و ديگر اقشار مردم خير و نوع دوست به يتيمان تحت پوشش، مبلغ 3 ميليارد و 100 ميليون ريال بود كه نسبت به سال ماقبل، 67درصد رشد نشان مي دهد.
وي خاطرنشان ساخت: پيش بيني مي شود كه امسال ميزان كمك هاي حاميان و مردم به ايتام شهرستان، به مبلغ 4ميليارد و 500 ميليون ريال برسد.
قطع آب زاينده رود
اصفهان- خبرنگار كيهان: قرارگاه آب استان اصفهان تصميم گرفت به منظور تأمين آب شرب، از 12 خردادماه جاري جريان آب در زاينده رود را قطع كند.
معاون امور سياسي امنيتي استاندار اصفهان با اعلام اين خبر گفت: مديريت مناسب آب در اين قرارگاه باعث شد از اسفندماه سال گذشته تخصيص آب به كشاورزان شرق و قطع آب در موعد مقرر براساس پيش بيني هاي انجام شده به صورت دقيق اجرا شود.
وي گفت: قرارگاه آب هر 15 روز يكبار آخرين وضعيت حجم سد، توزيع و مصرف را برآورد كرده و براساس آن تصميم گيري هاي جديد را اتخاذ مي كند.
افتتاح استوديو سيماي شهر
¤ شهردار اصفهان در آيين افتتاح استوديو سيماي شهر و رونمايي از كتاب دو جلدي اسناد بلديه و شهرداري اصفهان از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامي گفت: شايد در گذشته شهرداري ها صرفاً ارگاني خدماتي به حساب مي آمدند ولي پس از انقلاب اسلامي باتوجه به گسترش جمعيت شهرنشين از 37درصد به 70درصد و در كلان شهري همچون اصفهان 80درصد، ديگر نمي توان به مديريت سنتي انديشيد.
«سيد مرتضي سقائيان نژاد» با بيان اينكه در يك دهه گذشته اتفاقات مهمي در شهرداري اصفهان صورت گرفته است، گفت: مديريت شهري ديگر نمي تواند با فناوري اطلاعات و ارتباطات، تراكم جمعيت و ترافيك سنگين سنتي باشد و امروز شهرداري ها ارگان هاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و خدماتي به شمار مي آيند.
احداث مسكن توسط خيران
درچه- خبرنگار كيهان: رئيس هيئت مديره مجمع خيران مسكن ساز در جلسه مجمع عمومي گفت: از سوي بنياد مسكن و با همكاري راه و شهرسازي يك قطعه زمين جهت احداث 64 واحد مسكوني به عنوان فاز اول به مجمع خميني شهر واگذار شده كه فازهاي بعدي متعاقباً انجام مي گيرد.
علي مختاري افزود: طبق اساسنامه مجمع خيرين، زمين و امكانات اوليه از طرف دولت و هزينه ساخت توسط خيرين پرداخت مي شود و متقاضيان توسط خيرين معرفي خواهند شد.
كلنگ زني ميدان ورودي شهر
برازجان- خبرنگار كيهان: كلنگ احداث ميدان ورودي شهر برازجان از سمت بوشهر توسط فرماندار اين شهرستان به زمين زده شد.
در اين مراسم شهردار برازجان گفت: بخش اول اين طرح با اعتباري بالغ بر 400 ميليون تومان ظرف مدت 4 ماه احداث مي شود. وي با بيان اينكه بخش دوم طرح احداث ميدان ورودي برازجان با اعتبار 700 ميليون تومان عملياتي خواهد شد، افزود: طرح احداث اين ميدان در مجموع 8 ماه طول خواهد كشيد. به گفته شهردار برازجان ميدان مزبور به نام شهداي خليج فارس مزين مي شود.

 



فرمانده نيروي انتظامي كشور خبر داد
اختصاص 250 ميليارد تومان براي انسداد مرزها

تايباد- خبرنگار كيهان:
فرمانده نيروي انتظامي در سفر به شهرستان تايباد ضمن بازديد از نقاط و پاسگاه هاي مرزي حوزه استحفاظي هنگ مرزي تايباد گفت: كنترل برنامه ها و آخرين طرح ريزي در انسداد مرز ها از جمله اهداف مهم اين سفر است.
سرتيپ اسماعيل احمدي مقدم افزود: انسداد مرزها ابتدا و در شرق كشور و سپس در شمال غرب كشور صورت مي گيرد.
وي از تكميل استحكامات، راه و برق رساني و تجهيزات راه داري در پاسگاه هاي مرزي خبر داد و گفت: در كليه نقاط مرزي انسداد صورت گرفته و يك منطقه در محل رودخانه نهنگ در سراوان باقي مانده كه آن هم در دست اقدام است و براي اولين بار در طول تاريخ ايران اين منطقه تحت پوشش انسداد مرزي قرار خواهد گرفت.
فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران از مرزهاي خراسان رضوي با عنوان امن ترين مرزهاي جمهوري اسلامي ياد كرد و گفت: طي سال هاي گذشته شاهد ناامني هاي بسياري در منطقه بوديم كه حتي به مراكز استانها سرايت كرده بود ولي امروز كشاورزان و دامداران ما در نوار مرزي مشغول به كار اقتصادي هستند و هيچ گونه دغدغه اي وجود ندارد.
وي تصريح كرد: در سال 91 مبلغ 150 ميليارد تومان از محل اعتبارات دفاعي و مبلغ 103 ميليارد تومان از محل اعتبارات دولتي جهت انسداد مرزها اختصاص يافت كه هر چند اين رقم قابل توجه است ولي متناسب با نياز ما نيست.
احمدي مقدم گفت: برنامه ما اين است كه برخوردارترين پرسنل ما در مرزها باشند و از بهترين امكانات استفاده كنند.
وي در پايان گفت: ارزيابي هاي صورت گرفته نشان مي دهد خراسان رضوي بالاترين امتياز را در بحث انسداد مرز و تأمين امنيت مرزي در كشور به خود اختصاص داده است.

 



رئيس كل دادگستري استان فارس: كميسيون ماده 100 نبايد محل درآمد باشد

شيراز- خبرنگار كيهان:
رئيس كل دادگستري فارس كيفيت فعاليت هاي زيست محيطي و دفن پسماندهاي عفوني در شهرهاي استان انتقاد كرد.
دكتر «ذبيح الله خداييان» اظهار داشت: دفن يكجاي پسماندهاي عفوني و غيرعفوني، وجود مشاغل مزاحم، عدم نظارت جدي ورودي و خروجي شهرها، نگهداري دام زنده در محيط شهري، كاشت سبزي با فاضلاب انساني در برخي نقاط فارس از جمله معضلات زيست محيطي و بهداشتي است كه توجه بيش از پيش مسئولان به ويژه شهرداران را مي طلبد.
وي اظهار داشت: كاشت سبزي و آبياري و كوددهي آن با فاضلاب انساني نيز كه سلامت مردم را به مخاطره مي اندازد، مطابق قانون مجازات اسلامي جرم محسوب مي شود. رئيس كل دادگستري فارس افزود: نقش شهرداري ها در ارتقاي بهداشت عمومي بسيار مهم و مؤثر است و نبايد نسبت به آن بي تفاوت بود.
وي گفت: برخي از شهرداران به يك باره حكم تخريب يكصد واحد غيرمجاز را مي گيرند و مي خواهند همه آن را در يك روز اجرا كنند درحالي كه انجام اين كار باعث تشويش اذهان عمومي مي شود.
وي با بيان اينكه در برخي از شهرداري ها به كميسيون ماده 100 به عنوان يك منبع درآمد نگاه مي شود و بر تخلفات چشم پوشي مي كنند، افزود: اين كميسيون ابزاري است كه در اختيار شهرداران قرار دارد و مانع تخلفات مي شود و برخي از شهرداران خوشحال مي شوند كه پولي بابت فلان كار غيرمجاز پرداخت مي شود درحالي كه آنان مسئول هستند و نبايد با جان مردم بازي كنند.
«خداييان» افزود: كميسيون ماده 100 نه محل درآمد بلكه بايد مركزي براي جلوگيري از تخلفات باشد.

 



البرز سيماي استاني ندارد

كرج- خبرنگاركيهان:
استان البرز با ظرفيت سه ميليون مخاطب و ظرفيت هايي كه در هيچ يك از استان ها يافت نمي شوند نيازمند رسانه اي استاني است كه تاكنون از آن بي بهره است.
مديركل صدا و سيماي استان البرز درگفت وگو با خبرنگاركيهان با بيان اين مطلب افزود: به رغم دستور رئيس جمهور مبني بر واگذاري ساختمان دانشگاه پيام نور و 15هكتار زمين دركنار آن به صدا و سيما، مسئولان دانشگاه پيام نور تاكنون تمكين نكرده اند.
ناصر صفار گفت: دراين راستا پافشاري دانشگاه پيام نور درعدم واگذاري زمين به معضلي ريشه دار براي سازمان مبدل شده است و تمام مذاكراتي كه دراين خصوص انجام شده هيچ نتيجه اي حاصل نشده است.
وي افزود: اين اقدامات باعث شده بودجه اي كه در دو مرحله به صدا و سيما تخصيص يافته بود برگشت بخورد.
صفار تصريح كرد: با مساعدت استاندار البرز در نشست شوراي اداري استان واگذاري زمين ديگري به تصويب رسيد و مسكن و شهرسازي موظف به واگذاري اين زمين به صدا و سيما شد اما هنگامي كه مسئولان صدا و سيما براي تحويل زمين دوم درمحل حاضر شدند متوجه ساخت سوله اي توسط دانشگاه پيام نور درمركز اين زمين شدند.
وي گفت: با وجود تلاش هايي كه استاندار البرز انجام داد اين امر محقق نشده و اكنون راه اندازي سيماي البرز مطالبه مجموعه سيما نيست، جمعيت سه ميليوني استان از مديركل صدا و سيما خواستار مطالبه خود هستند و صدا و سيما نيز بايد پاسخگوي مردم باشد.

 



مدير شيلات استان اردبيل: مرگ ماهيان پرورشي در درياچه گيلارلو بي اساس است

اردبيل- خبرنگار كيهان:
ماهيان تلف شده در درياچه گيلارلو از نوع قرمز تزييني بوده و موردي از مرگ ماهيان پرورشي مشاهده نشده است.
مدير شيلات استان اردبيل با اعلام مطلب بالا افزود: به احتمال زياد اين ماهي ها بعد از ايام عيد و در روز سيزده بدر توسط مردم به اين درياچه رهاسازي شده و تكثير آنها به تعداد زياد به اين ترتيب فراهم شده است.
«ميرآرمان واعظي» گفت: براساس بررسي هاي به عمل آمده موردي از تلف شدن ماهي هاي پرورشي در اين درياچه مشاهده نشده است.
وي افزود: ماهيان تلف شده به احتمال زياد به بيماري svc يا «ويرمي بهاره كپور» مبتلا شده و با توجه به حساسيت بچه ماهيان به اين بيماري به صورت انبوه تلف شده اند.
«واعظي» گفت: پرورش دهندگان ماهي و سرمايه گذاران اين درياچه لازم است تا قطع نهائي ماهيان قرمز تزييني از غذادهي به آنها خودداري، و نسبت به ضدعفوني آب درياچه با آهك اقدام كنند.
وي بار ديگر از مردم خواست كه از رهاسازي ماهيان قرمز در رودخانه ها، درياچه ها و آبگيرها خودداري كنند و افزود: بايد هر چه زودتر نسبت به دفن ماهيان تلف شده در اين درياچه اقدام شود.

 



ساخت موزه منطقه اي غرب كشور در همدان

همدان- خبرنگار كيهان:
جهت احداث و تكميل موزه منطقه اي غرب كشور در همدان، 10ميليارد تومان اعتبار نياز داريم.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان با اعلام اينكه ساخت 14 موزه منطقه اي در كشور تصويب شده كه يكي از آنها در همدان در دست اجرا قرار دارد گفت: موزه مذكور از مصوبات دور اول سفر رئيس جمهور و هيئت دولت به استان است كه داراي بخش هاي گنجينه امن اشياء و خودموزه است.
«اسدالله بيات» افزود: احداث ساختمان بخش گنجينه امن اشياي اين پروژه 75 درصد پيشرفت فيزيكي دارد اما بخش موزه تنها 15 درصد پيشرفت داشته است و به علت نياز به حفاري هاي متعدد و نيز كارآ نبودن پيمانكاران، احداث بخش موزه منطقه اي با كندي مواجه شده كه با برپايي مناقصه، به زودي پيمانكار جديد انتخاب خواهد شد.

 



كشت 500 هكتار از شاليزارهاي املش مكانيزه شد

شرق گيلان- خبرنگار كيهان:
مدير جهادكشاورزي شهرستان املش از كشت مكانيزه 500 هكتار از شاليزارهاي اين شهرستان خبر داد.
مهرداد محمدي گفت: نشأ 500 هكتار از شاليزارهاي شهرستان املش در سال زراعي 91 با 21 دستگاه ماشين نشأ كار انجام شده است.
وي با بيان اينكه طرح تجهيز و نوسازي اراضي در سطح 200 هكتار از شاليزارهاي اين شهرستان انجام شده است افزود: ماحصل اجراي اين طرح افزايش توليد محصول در هر هكتار، اجراي مكانيزه دو مرحله كشت و درو، اجراي كشت دوم و كاهش مصرف آب خواهد بود.
وي يكي ديگر از كارهاي زيربنايي انجام شده در بخش كشاورزي را بتني كردن كانال هاي آبياري عنوان كرد و اظهار داشت: براي نخستين بار در سطح شهرستان املش 12كيلومتر از كانال هاي آبياري، بتني شده است كه اين باعث مصرف بهينه آب كشاورزي و سرعت انتقال آب به شاليزارها مي شود.
محمدي همچنين از اجراي طرح احداث 4كيلومتر كانال بتني براي آبياري باغ هاي فندق در ارتفاعات «موسي كلايه» اين شهرستان خبر داد و گفت: اين طرح كه براي نخستين بار در مناطق ييلاقي انجام مي شود تاكنون 25درصد پيشرفت داشته است.

 



توليد و تكثير بيش از 400 ميليون بچه ميگو در هرمزگان

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
مديركل شيلات استان هرمزگان گفت: تاكنون 52 ميليون قطعه بچه ميگوي وانامي در مزارع پرورش هرمزگان توليد و ذخيره سازي شد.
به گزارش روابط عمومي شيلات هرمزگان، قدرت ميرزاده با بيان اينكه توليد ميگو از اواخر اسفند 90 و ذخيره سازي از نيمه دوم فروردين امسال در هرمزگان آغاز شده است، افزود: درسال جاري بيش از 400 ميليون بچه ميگو در هزار و 852 هكتار از استخرهاي پرورش در هفت مركز شهرستان جاسك، ميناب، سيريك و قشم توليد و تكثير شود.
وي اظهارداشت: پيش بيني مي شود در ماه هاي برداشت اين آبزي 30 هزار و 704 تن ميگو برداشت و به بازار عرضه شود.
ميرزاده با اشاره به اينكه ميگوي پرورشي در هرمزگان هر سال در دو دوره مرداد و آذر برداشت مي شود، تصريح كرد: سال گذشته 13 درصد بچه ميگوهاي توليدشده در هرمزگان به استان هاي سيستان و بلوچستان و گلستان نيز ارسال شد.
مديركل شيلات استان هرمزگان در پايان گفت: سال گذشته حدود 2هزار و 300 تن ميگو در استخرهاي پرورش هرمزگان توليد و هزار و 400 تن آن به كشورهاي امارات عربي متحده، ايتاليا و كويت و لبنان صادر شد.

 



تصويب هشت طرح عمده و 40 دستور توسط نماينده دولت در گناباد

گناباد- خبرنگار كيهان:
فرماندار گناباد در تشريح جزئيات و مصوبات سفر هيئت دولت به گناباد گفت: هشت طرح عمده و 40 دستور درخصوص مسائل و مشكلات شهرستان تصويب شد.
وي گفت: تأمين اعتبار 750 ميليون تومان براي تكميل و تحصيل حريم مسجد جامع شهر، تخصيص 250 ميليون تومان اعتبار براي اجراي طرح گردشگري قنات قصبه، احداث يك نمايشگاه دائمي صنايع دستي با گرايش سفال در سه راهي شهر گناباد، احداث موزه، تكميل پارك امام رضا(ع) در بيدخت، تكميل، پارك آبشار كاخك و اجراي طرح قنات پيمايي در پارك آبشار با اختصاص اعتبار يك ميليارد تومان از مهمترين دستاوردهاي سفر معاون رئيس جمهور به گناباد بود.
محمد صفايي افزود: از مهم ترين پروژه هاي مصوبه اين سفر براي مردم گناباد، تكميل فرودگاه، احداث يك واحد بزرگ توليد كاشي و سراميك، تكميل باند دوم گناباد، احداث يك سالن ورزشي 1800 نفري هست.
وي افزود: تكميل بيمارستان 160 تختخوابي بهلول و تكميل دانشكده علوم پزشكي گناباد از مصوبات طرح مهر ماندگار تا پايان سال 92 خواهد بود.

 



پاي صحبت مردم
ناياب شدن كيهان در اهواز

مدتي است روزنامه كيهان مثل قبل در كيوسك هاي مطبوعاتي اهواز يافت نمي شود و از ابتداي امسال تاكنون به هر كيوسك مطبوعاتي مراجعه مي كنيم با اين پاسخ مواجه مي شويم كه نشريه تمام شده است.
چرا دسترسي به چنين نشريه ارزشمندي كه طرفداران بسيار زيادي دارد بايد اين قدر براي مخاطبان مشكل باشد ولي ساير نشرياتي كه داراي اقبال كمتري در بين مردم هستند به وفور در سطح شهر مشاهده مي شوند؟
درخواست ما از مسئولان روزنامه وزين كيهان اين است كه با توجه به موقعيت خاص فرهنگي شهر اهواز و نياز مبرم به خوراك فرهنگي، براي اين منطقه سهميه خاصي در نظر گرفته شود تا از اين طريق گامي براي ارتقاي سطح بينش و آگاهي مردم اهواز برداشته شود.
شهروند اهوازي

 



70 مسجد هرمزگان ميزبان معتكفان خواهد بود

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
معاون فرهنگي اداره كل تبليغات اسلامي هرمزگان گفت 70 مسجد در استان ميزبان معتكفان خواهد بود.
وي افزود: با توجه به رشد 10 درصدي معتكفان نسبت به سال قبل، امسال بيش از 11 هزار نفر در مراسم معنوي اعتكاف شركت مي كنند.
حجت الاسلام والمسلمين علي اكبر انصاري راد اظهار داشت: 17 مسجد در بندرعباس، 6مسجد در ميناب، چهار مسجد در جاسك، سه مسجد در جزيره قشم و در شهرستان هاي رودان، حاجي آباد، بندرلنگه و پارسيان هر كدام دو مسجد، ابوموسي، بندرخمير، سيريك و بشاگرد نيز هر كدام يك مسجد براي ميزباني معتكفان آماده شده اند.

 



تقدير از حاميان كودكان اوتيسمي شمال غرب ايران

تبريز- خبرنگاركيهان:
روز شنبه كنگره بزرگ تجليل از چندين حامي كودكان مبتلا به اوتيسم شمال غرب كشور در تبريز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در جريان اين نشست ضرورت مديريت اين بيماري مورد تأكيد قرار گرفت و «محمد المنير صفي الدين» نماينده يونيسف در ايران، «مهتاب كرامتي» سفير صلح و دوستي يونيسف در كشورمان ونيز «لطيف جعفرزاده» دبير اين همايش خواستار تلاش بيشتر در راستاي حمايت از بيماران اوتيسمي، بويژه كودكان مبتلا به اين بيماري شدند.
«مهتاب كرامتي» تصريح كرد: يونيسف طي 5سال آتي به دنبال مبارزه با فقر و نابرابري حقوق كودكان است و در اين زمينه برنامه دارد.
وي به خبرنگاران يادآور شد: يونيسف از سال 1329 در ايران فعاليت داشته، و هم اينك در امر آموزش كودكان، ايدز، حمايت از كودكان و نظارت بر حقوق آنها فعاليت دارد.
وي با تأكيد بر ضرورت آگاهي بخشي هرچه بيشتر به مردم درباره اوتيسم گفت: جامعه هنرمندان ايران براي حمايت از مبارزه با اوتيسم اعلام آمادگي كرده است.
«محمد المنير صفي الدين» نيز اظهار داشت: يونيسف به دنبال احقاق حقوق كودكان در دنياست و 190كشور فعاليت هاي رسمي خود را در اين راستا آغاز كرده اند و هم چنين يونيسف برنامه مشتركي را با ايران در زمينه رشد كودكان خردسال ايراني دنبال مي كند.
به گفته وي كليه كودكان شمال غرب ايران زير پوشش انجمن اوتيسم منطقه بوده، و يك باب مدرسه ابتدايي ويژه بيماران اوتيسمي نيز در شهر تبريز مشغول فعاليت است.

 



افتتاح نخستين كتابخانه تخصصي فرق و مذاهب در يزد

يزد- خبرنگار كيهان:
معاون سياسي و امنيتي استاندار يزد در مراسم افتتاح كتابخانه فرق و مذاهب اين استان گفت: اين كتابخانه تخصصي به منظور ارتقاي شاخص هاي فرهنگي با محوريت آموزه هاي اسلامي راه اندازي شد.
غلامحسين دشتي افزود: اين كتابخانه بهترين پايگاه تخصصي براي تحقيق و پژوهش در حوزه فرق و مذاهب براي اساتيد و پژوهشگران است.
به گفته وي: ارتقاي كتابخانه تخصصي فرق، اديان و مذاهب يزد، نيازمند همكاري بيشتر مسئولان استان است كه در صورت همكاري بيشتر، اين كتابخانه به پايگاه تخصصي تبديل خواهد شد.
وي اظهار داشت: اين كتابخانه همچنين با هدف ايجاد مركز تحقيق و پژوهش درباره بحث هاي فرقي، اديان و مذاهب مختلف راه اندازي شده است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد نيز خاطرنشان كرد: در حال حاضر 700 كتاب تخصصي در حوزه فرق و مذاهب، اديان الهي و... در اين كتابخانه موجود است.
بهرام عبدالحسيني افزود: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد در نظر دارد با ارائه نرم افزارهاي تخصصي در ارتقاي اين كتابخانه نقش جدي ايفا كند.

 



برگزاري اولين جشنواره دانشجويان شاهد در اهواز

اهواز- خبرنگار كيهان:
مدير امور دانشجويان شاهد و ايثارگر دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: به منظور توانمندسازي و تقويت روحيه خودباوري و تبلور هويت مداري دانشجويان شاهد و ايثارگر اقدام به برگزاري اولين جشنواره علمي- فرهنگي- ورزشي دانشجويان شاهد و ايثارگر كرديم.
محمد چكشيان در گفت وگو با خبرنگار ما اهداف برگزاري اين جشنواره را انسجام بخشي و تقويت فعاليت هاي كانون علمي فرهنگي ايثار، سازماندهي نيروهاي پراكنده دانشجويي و هدايت آنها به سوي كار گروهي و همچنين ارتقاء سطح علمي فرهنگي ورزشي دانشجويان شاهد و ايثارگر عنوان كرد.
وي در تشريح برنامه هاي اين جشنواره اظهار داشت: برگزاري كار گروه هاي آموزشي با موضوعات درآمدي بر بومي سازي علوم و آشنايي با تكنولوژي هاي نوين، همچنين فراخوان مقاله و وبلاگ با موضوعاتي كه پيش تر گفته شد بخشي از فعاليت هايي است كه در اين جشنواره انجام شد.
مدير امور دانشجويان شاهد و ايثارگر دانشگاه شهيد چمران اهواز در ادامه پيرامون برنامه هاي فرهنگي اين جشنواره نيز يادآور شد: مسابقه كتابخواني، مسابقه بهترين ايده فرهنگي، مسابقه يك عكس يك خاطره از دفاع مقدس و مسابقه پيامكي و انتخاب فعالين برتر فرهنگي از اهم فعاليت هاي ما در بخش فرهنگي بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14