(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 9 خرداد 1391 - شماره 20221

ابراز نگراني عفو بين الملل از سركوب شيعيان در عربستان
تظاهرات سراسري در شهرهاي يمن بستگان عبدالله صالح را از دولت اخراج كنيد
افشاي حمايت آل سعود از احمد شفيق خشم مردم مصر را برانگيخت
كارشناسان عرب در گفت وگو با العالم: كشتارهاي سوريه را آمريكا مديريت مي كند
در پي اعتراض هاي داخلي و خارجي رژيم آل خليفه يك فعال ضددولتي را آزاد كرد
هزاران نفر در تفليس عليه دولت به خيابان ها ريختند
راهپيمايي ضد دولتي در مغرب
مخالفان جنگ در لندن: توني بلر جنايتكار جنگي است بايد محاكمه شود
نخست وزير پيشين يونان كشور را در آستانه سقوط دانست
رئيس جمهور تركمنستان : وزير نفت كار نكرد اخراجش كردم!



ابراز نگراني عفو بين الملل از سركوب شيعيان در عربستان

سازمان عفو بين الملل از سركوب شيعيان در عربستان ابراز نگراني كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، سازمان عفو بين الملل با انتشار يك گزارش اعلام كرد: دولت عربستان صدها تن از زندانيان را بدون محاكمه در بازداشت نگه داشته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، مسئولان عربستان در زندان ها با افراد بازداشت شده به شدت بدرفتاري كرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار مي دهند.
در اين گزارش خاطرنشان شده است: افراد بازداشت شده از حق داشتن وكيل محروم هستند و حق صحبت كردن درباره اتهام هاي خود را ندارند و دولت عربستان در چند ماه اخير اقدام به بستن چندين پايگاه اينترنتي مخالفان خود به دليل درج اخبار تظاهرات كرده است.

 



تظاهرات سراسري در شهرهاي يمن بستگان عبدالله صالح را از دولت اخراج كنيد

مردم يمن با برگزاري تظاهرات خواستار اخراج ايادي و نزديكان علي عبدالله صالح و حذف آنها از روند سياسي كشورشان شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، مردم يمن با برگزاري تظاهرات گسترده در صنعا و شهرهاي ديگر اين كشور خواستار تلاش تمام گروه هاي سياسي و بين المللي براي مجبور كردن نزديكان ديكتاتور به اخراج از كشور شدند. تظاهركنندگان از شوراي امنيت سازمان ملل، شوراي همكاري خليج فارس و اتحاديه اروپا خواستند كه در كنار ملت يمن قرار گيرند و تصميماتي جدي در قبال رژيم ديكتاتوري يمن و تمامي ايادي آن اتخاذ كنند.اين تظاهرات همزمان با سفر كوتاه مدت «جمال بن عمر» فرستاده ويژه سازمان ملل به يمن صورت گرفت. وي به يمن رفت تا بر ميزان پايبندي طرف هاي مختلف طرح ابتكاري شوراي همكاري درباره بحران يمن نظارت كند

 



نامه سري وزير خارجه عربستان از رسانه ها سردرآورد
افشاي حمايت آل سعود از احمد شفيق خشم مردم مصر را برانگيخت

افشاي نامه محرمانه وزارت خارجه عربستان براي جلوگيري از پيروزي اسلامگرايان، از دخالت آل سعود در انتخابات رياست جمهوري مصر پرده برداشت.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، شاهزاده «سعودالفيصل» وزير امور خارجه عربستان در اين نامه خطاب به سفير سعودي در قاهره، از وي خواسته است تا به هر طريق ممكن، جلو پيروزي اسلامگرايان به ويژه نامزد حزب آزادي و عدالت وابسته به جماعت اخوان المسلمين را بگيرد.
براساس اين گزارش، شبكه خبري العالم كه توانسته است يك نسخه بسيار محرمانه از نامه وزير امور خارجه عربستان را به دست آورد، از تلاش و اقدامات مداخله گرايانه مقام هاي سعودي براي جلوگيري از روي كار آمدن اسلامگرايان در مصر پرده برداشت.
در اين نامه محرمانه كه به امضاي سعود الفيصل (وزير خارجه) عربستان رسيده و مهر وزارت خارجه بر روي آن قرار دارد، آمده است: در صورت پيروزي اسلامگرايان در مصر، ما جايگاه خود را در رهبري جهان عرب و اسلام از دست خواهيم داد و بر همين اساس بايد از همه ابزارها براي تحقق هدفمان كمك بگيريم.
اين در حالي است كه پيش از برگزاري انتخابات و همچنين پس از راهيابي احمد شفيق (آخرين نخست وزير مبارك) به مرحله دوم، بسياري از فعالان سياسي و مردم مصر نسبت به دخالت مالي و سياسي عربستان در انتخابات رياست جمهوري و حمايت از يك نامزد خاص هشدار داده بودند.
از سوي ديگر دادگستري مصر يك قاضي را مامور تحقيق درباره شكايت هايي كه احمد شفيق را به فساد مالي و سياسي متهم مي كند، كرده است.
از سوي ديگر صدها تن از فعالان سياسي مصر با برپايي تظاهرات در قاهره، خواستار طرد بقاياي رژيم مبارك از صحنه سياسي كشور شدند. براساس اين گزارش تظاهركنندگان شعارهايي را بر ضد ژنرال احمد شفيق سر دادند و از نامزد اسلامگرايان حمايت كردند.
اين در حالي است كه راهيابي ژنرال احمد شفيق نخست وزير سابق مبارك و نامزد مورد حمايت نظاميان حاكم بر مصر به مرحله دوم انتخابات، با اعتراض احزاب، گروه ها و مردم اين كشور روبه رو شده است و در همين حال شوراي حاكم نظامي بر مصر كه رياست بر اين كشور را به عهده دارد، از اعلام نتايج رسمي انتخابات اجتناب كرده و همين موضوع از احتمال دخالت آن در انتخابات خبر مي دهد.
همچنين بي بي سي به نقل از منابع مطلع در مصر از ريخته شدن 900 هزار راي به نفع احمد شفيق در انتخابات اخير مصر خبر داد و اعلام كرد: اگرچه نظاميان حق شركت در انتخابات را ندارند، اما بيش از 900 هزار راي با شناسنامه هاي جعلي به نفع احمد شفيق به صندوق هاي راي انداخته شده است.
همزمان با تظاهرات عليه ژنرال احمد شفيق مردم در مصاحبه با خبرگزاري ها اعلام كرده اند اجازه نخواهند داد كه خون شهدا پايمال شود. يكي از مصاحبه شوندگان گفته است، ژنرال احمد شفيق از مهره هاي سوخته رژيم مبارك است و نبايد اجازه داد كه او دو مرتبه بالاترين پست دولتي را در مصر انقلابي اشغال كند.به گفته اين مصاحبه شونده چنانچه ژنرال شفيق رئيس جمهور شود تمام دستاوردهاي انقلاب مصر زير سؤال خواهد رفت و او راه را براي ورود دوباره عوامل حسني مبارك به قدرت هموار خواهد ساخت.
دور دوم انتخابات رياست جمهوري مصر قرار است، بيست و هفتم و بيست و هشتم خرداد ماه برگزار مي شود كه در آن محمد مرسي نامزد اسلامگرايان و احمد شفيق با يكديگر رقابت خواهند كرد.
به عقيده كارشناسان سياسي منطقه، رژيم سعودي نگران سرايت بيداري اسلامي به عربستان است و به همين خاطر با كمك هاي مالي خود مي كوشد از پيروزي اسلامگرايان در مصر جلوگيري كند.
تبليغات عليه كانديداهاي اسلامگرا و هزينه به سود نامزدهاي مورد علاقه خود از جمله دخالت هاي عربستان در نخستين انتخابات پس از انقلاب 25 ژانويه است.
به گفته آگاهان سياسي از آنجايي كه پيروزي انقلاب مردمي مصر نه تنها توازن قوا را در منطقه بلكه در جهان عرب نيز به هم زده است، عربستان را واداشته است تا در كنار آمريكا و اسرائيل با استفاده از حربه كمك هاي اقتصادي در انتخابات رئيس جمهور آينده مصر دخالت كند.
در اين راستا، دولت سعودي مبلغ چهار ميليارد دلار به عنوان كمك مالي به شوراي نظامي حاكم بر مصر ارائه كرد. اما در واقع اين مبلغ رشوه اي به نظاميان براي جهت دهي سياسي مسير آينده مصر به شمار مي رود.
همچنين در همين راستا رياض پيش از انتخابات رياست جمهوري، تهديد به اخراج بيش از 5/1 كارگر مصري شاغل در عربستان كرد تا با اين حربه مانع از تصميم گيري آزاد مردم
در انتخابات سرنوشت ساز رياست جمهوري شود.
اين در حالي است كه نامزد جماعت اخوان المسلمين به عنوان فردي اسلامگرا در سخنان خود بر عزت و كرامت مصر در جهان اسلام و عرب در صورت پيروزي در انتخابات سخن به ميان آورده و اين موضوع ترس و وحشت آل سعود را در پي داشته است.
البته اين مواضع ضد مردمي عربستان بي پاسخ نبوده است و مردم مصر با برگزاري تظاهرات در مقابل سفارت عربستان اعتراض خود را به دخالت آل سعود در مسائل داخلي كشورشان اعلام كرده اند.

 



كارشناسان عرب در گفت وگو با العالم: كشتارهاي سوريه را آمريكا مديريت مي كند

كارشناسان سوري اظهار داشتند كه آمريكا كشتارهاي سوريه را مديريت مي كند.
به گزارش شبكه خبري العالم، «بسام ابوعبدالله» گفت، گروه هاي مخالف سوري به رهبري آمريكا خواهان حل و فصل بحران در سوريه نيستند و مي خواهند زمينه دخالت بين المللي را فراهم كنند.
وي افزود، واشنگتن به طور مستقيم مديريت گروه هاي مسلح را از طريق ترك ها بر عهده دارد و در اين راه اهدافي را كه گروه هاي مسلح مي خواهند، مشخص مي كند تا كشتارهايي مانند، آنچه در دهه 90 در بالكان روي داد، اتفاق بيفتد. جهاد مقدسي سخنگوي وزارت خارجه سوريه نيز طي اظهاراتي اتهامات وارد شده به ارتش درباره كشتار شهر الحوله را رد كرد و گفت، طبق شواهد آنچه در اين شهر اتفاق افتاده حمله صدها افراد مسلح است كه از سلاح هاي سنگين عليه مردم مظلوم اين شهر استفاده و با خمپاره انداز و راكت هاي ضدزره مستقيما به آنها شليك كردند.
سخنگوي وزارت خارجه روسيه تاكيد كرد، طرف هايي كه پول و سلاح در اختيار مخالفان دولت سوريه مي گذارند شريك جنايتكاران هستند.
اين در حالي است كه سعد الدين حريري رئيس جريان المستقبل لبنان عناصر مسلح در سوريه را تهديد به قطع كمك مالي كرد. در پي ناموفق بودن تلاش هايي از سوي حريري براي بازگرداندن شهروندان ربوده شده لبناني در سوريه و ارسال هواپيمايي از سوي حريري براي بازگرداندن اين افراد، نخست وزير سابق لبنان تهديد كرد كه از حمايت مالي خود از مخالفان سوري دست خواهد كشيد.
منابع آگاه اعلام كردند كه حريري از همه امكانات خود براي اعمال فشارهاي بيشتر براي آزادي ربوده شدگان استفاده كرده است تا حدي كه اعلام كرده است حمايت هاي مالي خود را از عناصر مسلح سوريه قطع مي كند.
از سوي ديگر روسيه مانع از تصويب قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد در رابطه با كشتار مردم غيرنظامي در شهر الحوله سوريه شد.
هيئت نمايندگي روسيه در شوراي امنيت گفت تا زماني كه سرپرست ناظران سازمان ملل در سوريه كليه اطلاعات لازم در رابطه با اين حادثه به شوراي امنيت ارائه ندهد قطعنامه را امضا نخواهد كرد.
حزب الله لبنان نيز با صدور بيانيه اي كشتار صورت گرفته در شهر الحوله سوريه را محكوم كرد و انجام مذاكرات براي حل و فصل مسئله اين كشور را خواستار شد.
اين حزب تاكيد كرد، ما همچنان خواهان انجام مذاكرات بدون هرگونه مداخله خارجي هستيم تا اصلاحات مطلوب محقق شده و منافع عالي ملت سوريه تامين شود.
سفر عنان به دمشق
خبر ديگر اين كه كوفي عنان براي گفت وگو با بشار اسد رئيس جمهور و ديگر مقامات اين كشور وارد دمشق شد.
اين در حالي است كه مقامات سوري پيش از ورود كوفي عنان مانع ورود «ناصر القوده» معاون وي به سوريه شده بودند. منابع آگاه اعلام كردند اين شخص به علت اين كه نماينده اتحاديه عرب است و سوريه اتحاديه عرب را بازيچه كشورهاي غربي مي داند از ورود وي به دمشق جلوگيري به عمل آورده است.


 



در پي اعتراض هاي داخلي و خارجي رژيم آل خليفه يك فعال ضددولتي را آزاد كرد

به دنبال اعتراض ها و انتقادهاي داخلي و بين المللي نسبت به بازداشت «نبيل رجب» معترض رژيم آل خليفه و مدافع حقوق بشر دادگاه منامه حكم آزادي وي را صادر كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه وكيل مدافع نبيل رجب با بيان اين مطلب كه آزادي وكيلش با قرار وثيقه 300 ديناري (800) دلار صورت گرفته است، گفت: نبيل رجب از زندان آزاد شد.
نبيل رجب كه دفتر ديد بان حقوق بشر در بحرين را اداره مي كند، روز پنجم ماه مه (16 ارديبهشت) بازداشت شده بود، تا اطلاع ثانوي حق خروج از اين كشور را ندارد.
در نشست اخير شوراي ديدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد كه در ژنو برگزار شد، كشورهاي شركت كننده در آن ضمن محكوميت بازداشت نبيل رجب، از دولت بحرين خواستند كه هر چه زودتر اين مدافع حقوق بشر را آزاد كند.
اين در حالي است كه دادگاه بحرين شش تن از معترضان را به اتهام تلاش براي سرنگوني نظام بحرين به 15 سال زندان محكوم كرد. از سوي ديگر محمد جاسم الدرازي معاون دبيركل تجمع ملي دموكراتيك بحرين دولت آمريكا را مسئول همه اقدامات رژيم آل خليفه از جمله بازداشت ها، تعقيب ها، نقض حقوق ملت بحرين و سركوب معترضان دانست و افزود: اگر آمريكا از رژيم آل خليفه حمايت نمي كرد، شوراي حقوق بشر سازمان ملل مي توانست پرونده بحرين را به شوراي امنيت ارجاع دهد و تنها به اين تذكر اكتفا نكند.
وي تاكيد كرد: مردم بحرين بدون توجه به كشتارها، ارعاب و محاكمه ها تا رسيدن به خواسته هاي خود به تظاهرات مسالمت آميز ادامه خواهند داد.

 



هزاران نفر در تفليس عليه دولت به خيابان ها ريختند

ده ها هزار گرجستاني در بزرگترين تجمع مردمي طي سه سال گذشته در اعتراض به رئيس جمهور اين كشور به خيابان ها ريختند.
به گزارش خبرگزاري ها اين تظاهرات آزموني براي حمايت مردمي از مخالفان پيش از برگزاري انتخابات پارلماني گرجستان در ماه اكتبر محسوب مي شود.
بر اساس اين گزارش معترضان با به دست گرفتن پرچم گرجستان و اتحاديه اروپا و ناتو از سه جهت به سمت ميدان اصلي در مركز تفليس راهپيمايي كردند.
«بيدزينا ابوانشويلي» ميلياردر گرجستاني و ثروتمندترين مرد اين كشور نيز در اين تظاهرات حضور داشت وي گفته كه يك حزب سياسي را با هدف پيروزي در انتخابات پارلماني تأسيس خواهد كرد.معترضان ساكاشويلي را به اعمال سياست هاي استبدادي، سركوب و كنترل بيش از اندازه رسانه ها متهم مي كنند.
در جديدترين موج اقدامات دولت ساكاشويلي دو فرد گرجستاني مخالف دولت در يك تظاهرات مسالمت آميز توسط پليس كشته شدند. مردم گرجستان همچنين از ساكاشويلي به دليل وارد كردن اين كشور به جنگ با روسيه در سال 2008 ميلادي خشمگين هستند.
گرجستان استقلال خود را در سال 1991 ميلادي و پس از فروپاشي شوروي سابق به دست آورد. ساكا شويلي در سال 2004 پس از يك انقلاب رنگي به قدرت رسيد دوره دوم و نهايي رياست جمهوري ساكاشويلي ژانويه 2013 ميلادي تمام مي شود و مخالفان وي را به زمينه چيني براي حضور طولاني مدت در قدرت متهم مي كنند.

 



راهپيمايي ضد دولتي در مغرب

ده ها هزار تن از مردم مغرب با برپايي تظاهرات مسالمت آميز، خواستار اصلاحات عميق اقتصادي در اين كشور شدند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، در اين تظاهرات كه روز يكشنبه در دار البيضاء برگزار شد، تظاهركنندگان، مبارزه با فساد دولتي، اشتغال و بهبود وضعيت معيشتي را خواستار شدند.
بر اساس اين گزارش، در اين تظاهرات كه خبرگزاري ها تعداد آنها را ده ها هزار نفر ذكر كرده اند، بزرگترين اعتراض سياسي بر ضد دولت عبدالله بن كران از ماه فوريه تاكنون به شمار مي رود.
حسن طارق يكي از نمايندگان مجلس گفت: بيش از 50 هزار نفر از تظاهركنندگان به مشكلات اجتماعي اشاره كردند و آنها برقراري گفت وگويي صادقانه را با دولت خواستار شده اند.
طارق گفت: اتحاديه هاي كارگري متحدند و پيغام آنها به دولت مشخص است و حكومت بايد استراتژي خود را تغيير دهند.
مقام هاي مغربي تعداد تظاهركنندگان را 15 تا 20 هزار نفر ذكر كرده اند.
همچنين در اعتراضات يكشنبه صدها تن از اعضاي جنبش 20 فوريه حضور داشتند و با حمل پلاكارد و سردادن شعارهايي خواستار رفع مشكل بيكاري در مغرب شدند.

 



مخالفان جنگ در لندن: توني بلر جنايتكار جنگي است بايد محاكمه شود

ده ها نفر از مخالفان جنگ با برگزاري تظاهرات مقابل دادگاه عالي انگليس در لندن، «توني بلر» را جنايتكار جنگي خواندند و خواستار محاكمه وي در دادگاه كيفري لاهه شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديروز همزمان با حضور «توني بلر» نخست وزير سابق انگليس در «كميته تحقيق قضايي» و پاسخگويي او درباره رسوايي شنود تلفني، ده ها نفر از فعالان مدني و مخالفان جنگ مقابل دادگاه عالي انگليس تجمع كردند. بلر براي پرهيز از مواجهه با معترضان، مجبور شد دو ساعت زودتر از زمان شروع جلسه و از در پشتي وارد ساختمان دادگاه عالي شود.
مخالفان بلر همزمان با حضور وي در جلسه كميته تحقيق شعار مي دادند: بلر جنايتكار جنگي است، بلر دروغگو است، دست بلر به خون مردم عراق و افغانستان آلوده است. آنان همچنين پلاكاردهاي متعددي در دست داشتند كه بر روي برخي از آنان نوشته شده بود: توني بلر بايد به جرم ارتكاب جنايات جنگي محاكمه شود، جاي بلر در دادگاه جنايي بين المللي در لاهه است، ما مخالف جنگ و تجاوز به كشورهاي ديگر هستيم، نظاميان انگليسي را از افغانستان خارج كنيد.
اين تجمع به دعوت ائتلاف بزرگ ضد جنگ انگليس موسوم به «جنگ را متوقف كنيد» برگزار شد.يك سخنگوي ائتلاف ضدجنگ انگليس به خبرنگار ايرنا گفت: بلر به جاي حضور در كميته تحقيق بايد يك راست به دادگاه جنايي بين المللي در شهر لاهه فرستاده شود. سخنگوي ائتلاف ضد جنگ انگليس گفت: بلر در دنباله روي محض از سياست هاي جنگ طلبانه «جرج بوش» انگليس را وارد جنگ غيرقانوني عراق كرد كه در نتيجه آن، بيش از يك ميليون نفر كشته و ميليون ها نفر ديگر آواره و مجروح شدند و تمام زيربناهاي اقتصادي آن كشور نيز ويران شد.
اين سخنگو اظهار داشت: سال ها است كه بلر از بيم مواجهه با اعتراضات مخالفان جنگ، قادر نيست در اماكن عمومي حاضر شود و هر بار نيز كه چنين كرده، با انبوهي از معترضان مواجه شده است.
كميته قضايي مذكور، موسوم به «كميته تحقيق لويسون» كه درباره رسوايي شنود تلفني رسانه هاي متعلق به «روبرت مرداك» يهودي تحقيق مي كند، بخشي از جلسات خود را به بررسي ابعاد مختلف روابط نزديك سياستمداران انگليسي با امپراتوري رسانه اي مرداك اختصاص داده است.
بلر نخست وزير اسبق انگليس كه روابط بسيار نزديكي با مرداك داشته و دارد، ديروز در اين كميته حضور يافت تا به سؤالات قاضي لويسون و تيم حقوقي وي پاسخ دهد.
وي در بخشي از سخنان خود تأكيد كرد كه روابط نزديك ميان سياستمداران و رسانه ها در انگليس اجتناب ناپذير است.
توني بلر از سال 1997 تا 2007 ميلادي نخست وزير بود و طي اين دوره، انگليس را وارد دو جنگ افغانستان و عراق كرد.
وي همچنين روابط بسيار نزديكي با مرداك غول رسانه اي جهان داشت و براساس برخي گزارش ها بيش از 40 بار با وي ديدار و گفت وگو داشته است.
سخنگوي ائتلاف ضدجنگ انگليس گفت: امپراتوري رسانه اي مرداك به عنوان ماشين تبليغاتي سياست هاي جنگ طلبانه بوش و بلر عمل مي كرده است و از مشوقان اصلي حمله آمريكا و انگليس به عراق و افغانستان بود.
مرداك كه رسانه هاي متعددي را در دو سوي اقيانوس اطلس در مالكيت خود دارد، از سال گذشته و در پي افشاي شنود غيرقانوني تلفن ها و صندوق هاي صوتي هزاران نفر از مردم و مقامات انگليس توسط نشريات وي، به ويژه نشريه بدنام «نيوز آو دي ورلد» تحت فشار قرار گرفته است.
مرداك طي چهار دهه گذشته روابط بسيار نزديكي با همه نخست وزيران انگليس داشته و توانسته است با استفاده از اين روابط، سلطه خود را بر فضاي رسانه اي اين كشور تقويت كند به گونه اي كه احزاب انگليسي براي موفقيت در هر انتخاباتي به حمايت رسانه هاي وي به شدت محتاج بوده اند.

 



نخست وزير پيشين يونان كشور را در آستانه سقوط دانست

نخست وزير پيشين يونان خطاب به رهبران اين كشور نسبت به جدي بودن بحران اقتصادي هشدار داد و گفت: كشور در آستانه سقوط است.
به گزارش خبرگزاري ها، روزنامه يوناني «تويما» در شماره يكشنبه خود از متن «نامه محرمانه لوكاس پاپاد موس» نخست وزير پيشين يونان در خصوص «اوضاع وخيم اقتصادي» اين كشور پرده برداشت.
بر اساس اين گزارش «پاپادموس» در تاريخ 22 ارديبهشت طي ديداري كه با «كارلوس پاپولياس»، رئيس جمهور اين كشور داشته، اين نامه محرمانه را ارائه كرده است. در اين نامه ضمن اشاره به اوضاع اقتصادي كشور تصريح شده كه يونان به لحاظ اقتصادي «در لبه پرتگاه» قرار گرفته و اگر «اقدام سريع و جدي» صورت نگيرد، كار از كار خواهد گذشت.
در اين نامه كه پنج روز پس از برگزاري انتخابات بي ثمر پارلماني به دست رئيس جمهور رسيده، همچنين آمده: «كسري خزانه دولت تا 31 خردادماه يك ميليارد يورو بيش از رقم پيش بيني شده خواهد بود... با توجه به كاهش درآمد ملي و افزايش هزينه ها بايد هرچه سريعتر اقدامي صورت گيرد و در غير اين صورت كشور به وضعي غيرقابل بازگشت دچار خواهد شد.»
گفتني است، يونان به دليل درگير شدن با يكي از بدترين بحران هاي سياسي و اقتصادي اكنون به كانون اصلي توجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا تبديل شده است. بسياري از سران اتحاديه اروپا معتقدند سقوط يونان مي تواند عواقب بسيار جدي بر اتحاديه اروپا و منطقه پولي يورو داشته باشد. از طرف ديگر همچنين سران اعلام مي كنند در صورت ناتوان ماندن از نجات يونان، شايد مجبور به جدا كردن اين كشور از اتحاديه شوند!

 



رئيس جمهور تركمنستان : وزير نفت كار نكرد اخراجش كردم!

رئيس جمهور تركمنستان وزير صنعت نفت و گاز خود را حين برگزاري جلسه هيئت دولت خلع و از سالن جلسه اخراج كرد!
به گزارش خبرگزاري ها، «قربانقلي بردي محمداف» رئيس جمهور تركمنستان صبح روز شنبه «بايرامگلدي نديراف» وزير صنعت نفت و گاز و معدن اين كشور را حين برگزاري جلسه هيئت دولت بركنار و همان لحظه از جلسه اخراج كرد.
رسانه هاي اين كشور ضمن تاييد اين خبر «كوتاهي در انجام وظايف محوله و وارد كردن خسارت به كشور» را عامل تصميم توام با خشم رئيس جمهور تركمنستان اعلام كرده اند.
براساس اين گزارش رئيس جمهور تركمنستان نيز طي اظهاراتي علت اتخاذ چنين تصميمي را اينگونه اعلام داشته است: «من پيشتر به وزير نفت و گاز دستوراتي مبني بر تبديل فرودگاه هاي بين المللي تركمنباشي به مركز ترانزيت خارجي، كاهش قيمت سوخت و... داده بودم اما وي در اين زمينه اقدامات لازم را انجام نداده و با اين تعلل خساراتي به اقتصاد كشور وارد كرده است...»
گفتني است «نديراف» در ژوئن سال 2010 ميلادي به اين سمت منصوب شده بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14