(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 9 خرداد 1391 - شماره 20221

كوتاه اقتصادي
ارسال پرونده 5 ميليارد توماني تخلف واحدهاي لبني به تعزيرات
همكاري صنعت و دانشگاه براي افزايش برداشت از مخازن نفت و گاز
رئيس كل بانك مركزي: سرمايه گذاران در بازار ارز زيان مي كنند
ايجاد 400 هزار فرصت شغلي با اجراي طرح عدالت صنعتي
وزير نيرو: چيني ها از پروژه احداث سد بختياري كنار گذاشته شدند
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل:
وزارت راه و بنياد مستضعفان در ساخت آزادراه شمال كوتاهي كردند
با اصلاح پيامك جزيره هميشه ايراني ابوموسي تحت پوشش شبكه ايرانسل قرار گرفت
نيروگاه بادي منجيل امسال به بهره برداري مي رسد
نامه سهامداران بانك آرين به رئيس كل بانك مركزي
خودكفايي كشور در توليد ماشين آلات صنعت تاير
ركود در بازار مسكن عامل اصلي افزايش نرخ اجاره بها
توضيح سايپا در مورد گزارش تحقيق و تفحص
رئيس جديد هيئت عامل صندوق توسعه ملي منصوب شد



كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري از اجراي استقرار طرح سيستم جامع شاغلين در نيمه دوم سال جاري خبر داد. ايراندخت عطاريان در همايش سالانه مديران ستادي و استاني صندوق بازنشستگي كشوري گفت: اين سيستم امكانات و قابليت هاي بالايي دارد به طوري كه در آن تمامي اطلاعات پرسنلي و سوابق پرداخت كسورات حق بيمه شاغلان مشترك صندوق بازنشستگي كشوري ثبت و ضبط خواهد شد.
¤ مديرعامل بانك سپه با بيان اينكه اعتبار 3 ميليارد دلاري قرارداد اين بانك با صندوق توسعه ملي جذب شده گفت: رايزني براي انعقاد قرارداد جديدي به مبلغ 15 ميليارد دلار در حال انجام است كه بزودي نهائي مي شود. رامين پاشايي فام با اشاره انعقاد قرارداد جديد بانك سپه با صندوق توسعه ملي، اظهار داشت: در مرحله اول 3 ميليارد دلار با اين صندوق قرارداد منعقد شد و در مرحله دوم نيز در حال رايزني براي جذب 15 ميليارد دلار ديگر از اين صندوق هستيم.
¤ مديركل بازرسي كالا و امور صادرات و واردات سازمان ملي استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران گفت: جهت حمايت از حقوق مصرف كنندگان كالاهاي وارداتي غير استاندارد به كشور به كشورهاي مبداءشان بازگردانده مي شوند.
¤ ارزش معاملات فرابورس ايران به 283 ميليارد ريال رسيد.بيشترين حجم معاملات ديروز در بازارهاي اول و دوم فرابورس، سرمايه گذاري خوارزمي در بازار اول فرابورس با جابجايي 2 ميليون و 300 هزار سهم با نرخ يك هزار و 670 ريال داشت.كمترين حجم معاملات و بيشترين كاهش قيمت را افرانت در بازار اول با خريد و فروش 2 هزار و 238 سهم و با نرخ 11 هزار و 860 ريال كسب كرد.
¤ مديركل درمان تامين اجتماعي استان تهران از افتتاح و بهره برداري 6 پروژه عمراني در سطح مراكز درماني تابعه اين اداره كل به مناسبت گراميداشت سالروز فتح خرمشهر خبر داد.دكتر محسن نبيوني با اعلام اين خبر گفت: افتتاح پروژه هاي ساخت، توسعه و تكميل بخش سي سي يو مجهز بيمارستان شريعت رضوي، اورژانس بيمارستان هاي لواساني و اسلامشهر، سالن كلينيك بيمارستان هدايت، بخش هاي عفوني و پيوند بيمارستان لبافي نژاد و پاويون مدرن پزشكان بيمارستان شهريار از جمله پروژه هاي عمراني بهره برداري شده در سطح مراكز درماني اين اداره كل است.
¤ اداره كل استاندارد استان تهران 780/1660 گرم مصنوع غيرقانوني طلا (بدون كد شناسايي) را از سطح بازار تهران توقيف كرد. در بازرسي مشترك كارشناسان اين اداره كل به همراه نماينده سازمان صنعت و معدن و تجارت استان از يك واحد عرضه كننده مصنوعات طلا در سطح بازار تهران اين مقدار طلا توقيف گرديد.مديركل استاندارد استان تهران در اين خصوص گفت: نتايج نمونه برداري و آزمون از مصنوعات فوق نشان داد تمام نمونه ها داراي عيار پايين تر از استاندارد ملي بوده اند.
¤ با بومي سازي ساخت يك كالاي استراتژيك و پرمصرف صنعت برق، خريد اين كالا از سازندگان انگليسي متوقف شد و كشور به خودكفايي كامل رسيد. براي نخستين بار در صنعت برق ايران، با تلاش متخصصان داخلي طراحي و ساخت دستگاه «تفنگ پنچري كابل» به طور كامل بومي ساز شده است. بر اين اساس با دستيابي متخصصان داخلي به فنآوري ساخت اين كالاي استراتژيك واردات اين دستگاه از سازندگان انگليسي متوقف شده است. پيش بيني مي شود با راه اندازي خط توليد انبوه اين كالاي برقي صرفه جويي قابل توجه اي در بخش پايين دستي صنعت برق كشور به ويژه در سطح شبكه انتقال و توزيع برق حاصل شود.

 



سازمان حمايت اعلام كرد
ارسال پرونده 5 ميليارد توماني تخلف واحدهاي لبني به تعزيرات

پرونده 45 واحد متخلف توليدكننده محصولات لبني و دامداري به ارزش 5 ميليارد تومان به سازمان تعزيرات حكومتي ارسال شده است.
محمدحسين مولاخواه مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در گفت وگو با مهر افزود: اگرچه سال گذشته مجوز افزايش 27درصدي قيمت محصولات لبني از سوي دولت صادر شد اما در فروردين و ارديبهشت ماه سال جاري نيز برخي واحدهاي لبني به بهانه خريد شير خام به قيمت بيش از قيمت مصوب كارگروه كنترل بازار كه نرخ هر كيلوگرم شير خام را 630 تومان مصوب كرده بود، اقدام به افزايش قيمت كردند.
مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزود: اين اقدام خودسرانه واحدهاي توليدي در بازار التهاب ايجاد كرد، بر همين اساس به منظور مجاب كردن واحدهاي توليد محصولات لبني و دامداري ها براي رعايت قيمت مجاز و تصميمات متخذه از سوي معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ قرار بر اين شد كه نهاده هاي مورد نياز از جمله ذرت، كنجاله و سويا، تحت مديريت شركت پشتيباني امور دام و با قيمت ترجيحي در اختيار واحدهاي توليدي قرار گيرد.
وي تصريح كرد: بر اين اساس قيمت هاي مصوب طي بخشنامه اي به تمامي سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد تا اقدامات كنترلي لازم را در بازار صورت دهند كه در نتيجه آن، واحدهاي دامداري در 12استان كشور، قيمت شيرخام را به 630 تومان بازگرداندند.
به گفته مولاخواه، در اين ميان برخي از واحدهاي توليدي نيز كه به دليل عدم رعايت ضوابط، قيمت را به اسفند 90 برنگرداندند و پرونده آنها به سازمان تعزيرات حكومتي ارسال شد؛ البته برخي واحدها نيز عليرغم دريافت جو، سويا و كنجاله و تعزيراتي شدن باز هم از بازگرداندن قيمتها سر باز زدند؛ برخي ديگر نيز قيمت را به حالت اوليه بازگرداندند.
وي اظهار داشت: طبق بررسي هاي به عمل آمده، برخي از تشكل ها نيز با تفاهم صورت داده با سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و معاونت بازرگاني داخلي، نهاده هاي دامي را دريافت كرده و قيمت را به حالت قبل برگرداندند. برخي استانها نيز درصدد جذب نهاده ها هستند.
مولاخواه گفت: در 5 استان تهران، اردبيل، همدان، كرمان و يزد، واحدهاي متخلف اعم از دامداري و توليدكننده محصولات لبني، به دليل عدم رعايت قيمت مجاز شيرخام و محصولات لبني، به تعزيرات معرفي كرديم كه البته برخي از شركت هاي بزرگ توليدكننده نيز جزو آنها هستند.
مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان خاطرنشان كرد: بر اين اساس پرونده 45 واحد به ارزش 5 ميليارد تومان به تعزيرات حكومتي ارسال شده است.
وي اظهار داشت: به واحدهاي توليدي توصيه مي شود كه با دريافت سهميه نهاده هاي دامي كه هم اكنون در حال انجام است، اقدام به كاهش قيمت كنند؛ در غير اين صورت از طريق قوانين سازمان تعزيرات حكومتي با آنها برخورد مي شود.

 



با امضاي يك سند صورت گرفت
همكاري صنعت و دانشگاه براي افزايش برداشت از مخازن نفت و گاز

با حضور وزراي نفت و علوم، سند همكاري كنسرسيوم دانشگاهي افزايش برداشت از مخازن نفت و گاز امضا شد.
اين سند صبح ديروز در مراسمي كه روساي دانشگاه هاي نفت تهران، شيراز، اميركبير، سهند، شريف و دانشگاه صنعت نفت حضور داشتند به امضاي مسئولان صنعت نفت و دانشگاه رسيد.
به گزارش فارس، رستم قاسمي وزير نفت در مراسم فوق گفت: يكي از مهمترين مباحث در حوزه صنعت نفت كشور مربوط به ازدياد برداشت از مخازن نفتي و گازي است.
قاسمي افزود: هم اكنون ويژگي مخازن ايران به سويي پيش مي رود كه اين نياز بيش از پيش به چشم مي خورد و بايد هر چه سريعتر براي ازدياد برداشت از مخازني كه نيمه دوم عمر خود را سپري مي كنند فكري كرد.
وي با اشاره به اين كه هم اكنون به طور ميانگين ضريب بازيافت مخازن نفتي ايران 25 درصد است، گفت: براساس برنامه پنجم توسعه بايد يك درصد به ضريب بازيافت مخازن نفتي و گازي افزوده شود.
قاسمي با اشاره به اين كه ارتباط صنعت و دانشگاه مي تواند هم به رشد دانشگاه و هم به رشد همه جانبه صنعت كمك كند، خاطرنشان كرد: صنعت نفت نيز از اين مقوله مستثني نيست به همين دليل اين نياز در وزارت نفت به چشم خورد كه هم اكنون شاهد امضاي تفاهمنامه ميان اين دو وزارتخانه هستيم.
وي با اشاره به اين كه هم اكنون بيش از 100 سال است كه از عمر صنعت نفت ايران مي گذرد، اظهار كرد: در طول اين مدت ما چاه هاي نفتي داشتيم كه روزانه تا 20 هزار بشكه نفت مي شد از آنها برداشت كرد، اما هم اكنون رقم برداشت از اين چاه ها به شدت روند نزولي پيدا كرده است.
وزير نفت خاطرنشان كرد: بايد هر چه سريعتر اين كار عملي شود و راهكارهايي ايجاد شود تا ازدياد برداشت و ضريب بازيافت از مخازن نفتي و گازي افزايش پيدا كند.

 



رئيس كل بانك مركزي: سرمايه گذاران در بازار ارز زيان مي كنند

رئيس كل بانك مركزي سرمايه گذاري در بازار سكه و ارز را ريسك پذير دانست.
محمود بهمني در گفت وگو با ايرنا، با بيان آن كه يكي از وظايف بانك مركزي دخالت و تنظيم بازار سكه و ارز است، اظهار داشت: بانك مركزي آمادگي عرضه 9 ميليون و 600 هزار سكه پيش فروش را داشت كه حدود سه ميليون قطعه سكه تبديل به اوراق يا به بانك فروخته شد كه اين تعداد هم اكنون در بانك مركزي موجود است. وي تصريح كرد سكه هايي را كه بانك مركزي در راستاي پيش فروش سكه ضرب كرده و به فروش نرفته، مي توان براي حفظ تعادل نرخ، به بازار تزريق كرد.
بهمني با طرح اين پرسش كه چرا بايد با هر چالشي سكه را به بازار عرضه كنيم و افراد به سرمايه گذاري هايي با ريسك بالا روي آورند، گفت: سرمايه گذاري ميان و بلند مدت روي ارز و طلا ريسك پذير است.
وي در خصوص نوسانات روزانه نرخ سكه در هفته هاي گذشته، اظهار داشت: نوسانات نرخ سكه در حالي است كه نرخ جهاني طلا در بازارها تغيير چنداني نداشته و به همين دليل مي توان نوسانات را ناشي از مسايل سياسي دانست.
وي ادامه داد: افرادي كه سرمايه خود را وارد اين بازارها مي كنند، زماني كه با قيمت واقعي روبه رو مي شوند، دچار زيان زيادي خواهند شد.
رئيس كل بانك مركزي با بيان آن كه نبايد مسايل سياسي به بازار ارز و طلا مرتبط شود، گفت: هر چند پايه تعيين قيمت سكه انس جهاني و برخي از عوامل ديگر است، اما تقاضاي كاذب منجر به رشد قيمت ها مي شود.

 



رئيس سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي خبر داد
ايجاد 400 هزار فرصت شغلي با اجراي طرح عدالت صنعتي

رئيس سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي از اجراي طرح عدالت صنعتي با هدف ايجاد 400 هزار فرصت شغلي در سراسر كشور خبر داد.
فخراله مولايي با اشاره به اينكه براي اجراي اين طرح 126ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده، تصريح كرد: در اين طرح قرار است ظرفيت 20 هزار بنگاه موجود افزايش يابد.
وي گفت: در اين طرح تلاش مي شود تا با شناسايي طرح هاي صنعتي كوچك نيمه تمام بالاي 50 درصد پيشرفت فيزيكي، گامي در جهت رفع فاصله سرمايه گذاري صنعتي شهرستان هاي مختلف كشور برداشته شود.
به گفته وي، ايجاد 154هزار فرصت شغلي با بهره برداري از 7 هزار واحد صنعتي نيمه تمام اولويت دار با پيشرفت فيزيكي 50 درصد به بالا در شهرك ها و نواحي صنعتي كشور و ايجاد 11هزار و 850 فرصت شغلي با ايجاد و بهره برداري از 474 واحد صنعتي در مناطق محروم كشور از مزاياي اين طرح است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تلاش در راه توزيع عادلانه صنعت در كشور و جذب سرمايه هاي اندك مردم و مشاركت دادن آنها در سرمايه گذاري ها به عنوان سهامدار را از اهداف كلي اين طرح بيان كرد.
مولايي افزود: شبكه سازي به منظور هم افزايي توان واحدهاي صنعتي با ايجاد و تقويت مراكز تحقيقاتي، آزمايشگاه هاي تخصصي و مراكز ارايه دهنده خدمات كسب و كار مورد نياز صنعت گران نيز از جمله اهداف كلان طرح عدالت صنعتي است.
معاون وزير صنعت با اشاره به اينكه طرح عدالت صنعتي قرار است در شهرك ها و نواحي صنعتي اجرا شود، گفت: محل تأمين منابع مالي از محل تسهيلات طرح هاي اشتغالزايي كشور (وجوه اداره شده) خواهد بود.
روش ضمانت سرمايه گذاري موضوع ديگري بود كه مولايي به آن اشاره كرد و گفت: ضمانت سرمايه گذاري طرح ها توسط صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع كوچك صورت مي گيرد.
وي درباره دستاوردهاي كلان اين طرح اظهار داشت: راه اندازي مجموعه هاي توليد پوشاك تحت نام و نشان تجاري معتبر، به بهره برداري رساندن شهرك هاي صنعتي تخصصي فراساحلي توليد و تامين قطعات و تعمير شناورهاي كوچك و متوسط در استان هاي جنوبي و شمال كشور از جمله اهداف طرح عدالت صنعتي است.

 



وزير نيرو: چيني ها از پروژه احداث سد بختياري كنار گذاشته شدند

وزير نيرو از رد درخواست پيمانكار چيني براي احداث سد بختياري خبر داد.
مجيد نامجو در گفتگو با مهر در خصوص آخرين اقدامات صورت گرفته در زمينه احداث سد بختياري به عنوان بلندترين سد بتني دو قوسي جهان در ايران، گفت: براي اين پروژه اقداماتي از قبل صورت گرفته بود و قرار بود احداث آن توسط پيمانكار چيني دنبال شود.
وزير نيرو با بيان اينكه روش انتخاب پيمانكار خارجي براي پروژه ها يك مكانيزم مشخصي دارد، اظهار داشت: ابتدا قيمت پيشنهادي پيمانكار خارجي در وزارت نيرو بررسي مي شود و سپس كميسيون دولت آن را مورد بازبيني قرار مي دهد كه در صورت تاييد، پيمانكار وارد اجرا خواهد شد.
نامجو با بيان اين مطلب كه در خصوص مسائل مالي و وامها نيز بايد بانك مركزي اظهارنظر مي كرد، تاكيد كرد: بانك مركزي پس از بررسي درخواست چيني ها در ارتباط با نحوه تامين مالي و استفاده از تسهيلات اين درخواست پيمانكار خارجي را رد كرد و مورد توافق بانك مركزي قرار نگرفت.
وزير نيرو با اعلام اينكه هم اكنون حضور پيمانكار چيني در پروژه بلندترين سد بتني جهان از دستور كار خارج شده است، افزود: پس از آن تفاهم نامه اي با قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا به امضا رسيد و قرار است تامين مالي طرح نيز از سوي پيمانكار ايراني دنبال شود.
نامجو همچنين در ارتباط با زمان قطعي ورود نيروگاه سد گتوند به مدار بهره برداري نيز گفت: قرار بود طي هفته گذشته با حضور رئيس جمهور بخشي از نيروگاه سد وارد مدار شود اما پس از بررسي هاي صورت گرفته مشخص شد كه هنوز بخشي از كار باقي مانده است.
وزير نيرو خاطرنشان كرد: به نظر مي رسد ابتدا بايد نقايص كار در سد گتوند برطرف شود تا بتوانيم افتتاح رسمي آن را توسط رئيس جمهور داشته باشيم.
نامجو در پايان به اين مطلب نيز اشاره كرد كه رئيس جمهور وي را مامور پيگيري رفع نقايص باقيمانده در سد گتوند كرده است و قرار است بزودي زمينه بهره برداري از واحدهاي نيروگاهي اين سد فراهم شود.
كلنگ زني سد و نيروگاه بختياري و بهره برداري از سدهاي گتوند و تلمبه دخيره اي سياه بيشه به عنوان طرح هاي اولويت دار وزارت نيرو در سال جاري به شمار مي رود.

 



مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل:
وزارت راه و بنياد مستضعفان در ساخت آزادراه شمال كوتاهي كردند

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل آخرين وضعيت ساخت آزادراه شمال را تشريح كرد.
احمد صادقي در گفت وگو با مهر بزرگترين مشكل تكميل اين آزادراه را منابع اعتباري دانست و عنوان كرد: ساخت منطقه 4 اين آزاده راه (چالوس نوشهر تا مرزن آباد) نياز به 45 ميليارد تومان اعتبار دارد ضمن آنكه سال گذشته 82 ميليارد تومان از محل فروش سهام دكل حفاري شمال به عنوان سهم دولت براي اين قطعه در نظر گرفته شد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل، افزود: به دليل اينكه اين پروژه بين وزارت راه و بنياد مستضعفان مشاركتي اجرا مي شود، همين مقدار اعتبار هم قرار شد كه از سوي بنياد تامين شود؛ بنابراين قطعه 4 آزادراه تهران- شمال مشكل اعتباري ندارد.
صادقي با بيان اينكه بخشي از اعتبارات مورد نياز قطعه يك تامين شده است، بيان كرد: امروز جلسه اي را با كنسرسيوم چيني برگزار كرديم كه قرار شد با توجه به تامين اعتبار فعال تر باشند، ضمن آنكه امسال روند ساخت و اجراي پروژه نسبت به سال گذشته پيشرفت بيشتري داشته است.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به تامين 200 دستگاه ماشين آلات براي ساخت اين آزادراه، گفت: وزارت راه به دنبال حاشيه و درگيري نيست و قصد ما اين است كه تا با استفاده از ماشين آلات جديد به بنياد مستضعفان كمك شود تا كار را سريع تر پيش ببرد.
وي از اتمام قطعه 4 اين آزادراه تا پايان سال خبر داد و گفت: قطعه يك اين آزاد راه هم تا پايان سال 92 به پايان مي رسد اما ساخت قطعه دو هنوز شروع نشده، زيرا كنسرسيومي براي آن تشكيل نشده است.
صادقي با بيان اينكه 50 درصد از ساخت قطعه يك تاكنون انجام شده است، افزود: اين قطعه به دليل وجود پل و تونل يكي از قطعه هاي دشوار است و به دليل كوتاه شدن 60 كيلومتري مسير اهميت زيادي دارد، بنابراين تسريع در اتمام آن در اولويت ما است.
مدير عامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل تصريح كرد: براي ساخت قطعه 2 و 3 اين آزادراه به دنبال سرمايه گذار هستيم تا به صورت مشاركتي ساخته شود.
وي با بيان ا ينكه تاخير در ساخت متوجه هم وزارت راه و هم بنياد مستضعفان بوده است، بيان كرد: مشكل از هر دو اينها بود كه كوتاهي كردند، البته در سال هاي گذشته ساخت اين آزادراه در اولويت وزارت راه قرار نداشت اما در دو سال اخير، اقدامات خوبي در اين خصوص صورت گرفت.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: منابعي كه در اين دو سال براي ساخت آزادراه هزينه شده، برابر با 20 سال اخير است و تاكنون 500ميليارد تومان در اين پروژه سرمايه گذاري شده است.
صادقي هزينه اتمام قطعه 4 اين آزادراه را 45ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: براي ساخت منطقه يك 1000 ميليارد تومان ديگر نياز است.

 



با اصلاح پيامك جزيره هميشه ايراني ابوموسي تحت پوشش شبكه ايرانسل قرار گرفت

مشتركين ايرانسل با روشن كردن تلفن همراه خود، در جزيره ابوموسي، پيام به جزيره هميشه ايراني ابوموسي خوش آمديد را دريافت مي كنند.
مديرعامل ايرانسل از پوشش سريع جزيره ايراني ابوموسي توسط اين شبكه تلفن همراه خبر داد و گفت: روز چهارشنبه سوم خرداد ماه 1391، سايت راديويي ايرانسل در جزيره هميشه ايراني ابوموسي راه اندازي و اين جزيره تحت پوشش شبكه تلفن همراه ايرانسل قرار گرفت.
«عليرضا قلمبر دزفولي در گفت وگو با ايرنا افزود: در حال حاضر مشتركين ايرانسل در اين جزيره، با روشن كردن تلفن همراه خود پيام «به جزيره هميشه ايراني ابوموسي خوش آمديد و ايرانسل اقامت خوشي را در اين جزيره زيبا براي شما آرزو مي كند» را از سوي ايرانسل دريافت مي كنند.
به گفته وي، براي رفاه حال مشتركين ايرانسل در اين جزيره، 25 درصد تخفيف علاوه بر تخفيفات معمول ايرانسل در نظر گرفته شده است و تمام كارت شارژهاي ايرانسلي كه در جزيره ابوموسي با شماره گيري كد دستوري رمز شارژ 189 فعال گردند مشمول 25 درصد هديه مي شوند.
گفتني است، دو هفته پيش و پيرو مسائل مطرح شده در خصوص دريافت پيامكي با محتواي خوش آمد گويي به كشور امارات، توسط مشتركين مسافر جزيره ايراني ابوموسي از سوي شبكه تلفن همراه ايرانسل، مدير روابط عمومي اين اپراتور تصريح كرده بود: به رغم پيگيري هاي مكرر، متاسفانه تاكنون، مجوز لازم براي نصب و راه اندازي آنتن هاي BTS ايرانسل در جزيره ايراني ابوموسي، صادر نشده است.كريم بيگي در گفت وگو با ايرنا تاكيد كرده بود، به محض صدور مجوز، ايرانسل با نصب تجهيزات لازم، اين جزيره را نيز تحت پوشش خدمات خود قرار خواهد داد.

 



نيروگاه بادي منجيل امسال به بهره برداري مي رسد

نيروگاه بادي منجيل با نصب و راه اندازي 35 توربين در منطقه سياه پوش، سال جاري به بهره برداري مي رسد.
يوسف آرمودلي مديرعامل سازمان انرژي هاي نو در گفت وگو با ايرنا افزود: توربين هاي بخش انتهايي و برج هاي آن ساخته و خطوط انتقال و پست نيروگاه هم تكميل شده و مي توان گفت كه عمده كار نيروگاه بادي منجيل به اتمام رسيده است.
وي با اشاره به تاخيراتي كه در راه اندازي اين نيروگاه ايجاد شده، گفت: كارخانه سازنده پره توربين ها شركت ايراني را تحريم كرد و شركت ايراني در تامين مواد اوليه ساخت پره ها به مشكل برخورد از اين رو تكميل نيروگاه به تاخير افتاد.
آرمودلي اضافه كرد: با وجود تاخير 2 ساله در اين پروژه شركت ايراني توانست ساخت پره توربين ها را داخلي سازي كند و امروزه شركت ايراني در صورت تامين مواد اوليه قادر است روزانه يك تا 2 پره توليد كند.
وي ابراز اميدواري كرد: بين 4 تا 5 ماه ديگر تمامي پره ها ساخته شده و نيروگاه منجيل به اتمام برسد.
وي با بيان اين كه، ظرفيت نيروگاه بادي منجيل 100 مگاوات است، اظهار داشت: با تكميل بخش انتهايي نيروگاه منجيل بين 270 تا 280 ميليون كيلووات ساعت برق در سال از انرژي باد توليد و به شبكه سراسري متصل خواهد شد.
مديرعامل سانا با بيان اين كه، نيروگاه منجيل به شركت سبز منجيل كه وابسته به توانير مي باشد واگذار شده، خاطرنشان كرد: شركت سبز منجيل براساس اصل 44 به بخش خصوصي واگذار خواهد شد.
به گفته وي در زمان كنوني در كشور 300 ميليون كيلوولت ساعت برق از طريق منابع تجديدپذير توليد مي شود كه بيش از 50 درصد آن توسط بخش خصوصي تامين مي شود و اميدواريم با واگذاري نيروگاه بادي منجيل، اين رقم به 100 درصد برسد. وي در پايان احداث اين توربين ها را در داخل كشور، دستاورد مهمي براي متخصصان ايراني عنوان كرد و گفت: بومي شدن ساخت توربين هاي نيروگاه هاي بادي با تلاش متخصصان داخل كشور ممكن شده است.

 



در اعتراض به لغو مجوز صورت گرفت
نامه سهامداران بانك آرين به رئيس كل بانك مركزي

3 هزار سهامدار بانك آرين نامه اي به رئيس كل بانك مركزي در اعتراض به لغو مجوز اين بانك نوشتند.
به گزارش مهر، سهامداران بانك آرين در نامه اي خطاب به محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي نوشتند: همان گونه كه مستحضريد، بانك الكترونيكي آرين به عنوان اولين بانك كاملاً مجازي در صنعت بانكداري كشور با رويكردي متفاوت برابر مقررات و رويه هاي قانوني نظام بانكي كشور پا به عرصه فرابورس نهاد و با استقبال كم نظير حدود 3 هزار سهامدار، خود را براي عملياتي ساختن شيوه نوين بانكداري آماده كرد.
ليكن به يكباره و پس از ماه ها انتظار نسخه اين بانك عليرغم همه ظرفيت هاي تخصصي، مالي و مديريتي مناسب آن درهم پيچيد و دستخوش تصميمات ناگهاني شوراي پول و اعتبار شد كه به نظر مي رسد ريشه هاي اين تصميم تحت تأثير فضاي بي اعتمادي نسبت به فعالان اقتصادي و سرمايه هاي بخش خصوصي بوده است.
سهامداران نخستين بانك مجازي كشور در ادامه نامه خود خطاب به رئيس كل بانك مركزي تصريح كرده اند: اغلب ما با اميد به رونق احتمالي سهام در بازار پول و سرمايه، تمامي توان مالي خود را صرف خريد سهام اين بانك نموده و درست در زماني كه دلالان بازار ارز و سكه شرايط وسوسه انگيزي را براي چنين سهامداراني مهيا كرده بودند، بي اعتنا به چنين فضايي و با اعتماد به محمل هاي قانوني در عرضه سهام و پايداري تصميمات بانك مركزي و بازار فرابورس و اطمينان از صيانت سرمايه هاي خويش توسط مسئولين ذيربط، با باوري عميق، نسبت به حمايت از اين عرضه اقدام كرديم. با نگاهي بر آنچه سال گذشته در خصوص سرنوشت بانك آرين و سهامداران آن گذشت، چيزي جز بلاتكليفي و سرگرداني در هياهوي فضاي سياسي و بي اعتمادي حاصل از اختلاس بزرگ بانكي براي اين جمع 3 هزار نفري نمي بينيم.
سهامداران آرين در ادامه مي افزايند: بر خود لازم مي دانيم كه بدون توضيح و تشريح ابعاد و تبعات لغو مجوز بانك آرين كه جنابعالي كاملاً از آن مطلع و بر آن اشراف داريد، مطالبات و انتظارات به حق خود را لااقل به عالي ترين مقام اجرايي نظام بانكي كشور منتقل نموده تا شايد برابر آنچه كه در خصوص ساير بانك ها در شرايط بحراني انجام شده است، در مورد بانك آرين نيز تصميماتي راهگشا اتخاذ شود.

 



با استفاده از توان متخصصان داخلي انجام شد
خودكفايي كشور در توليد ماشين آلات صنعت تاير

يك عضو انجمن صنعت تاير ايران اعلام كرد: با بهره گيري از توان متخصصان و سازندگان داخلي، توليد بخش عمده اي از ماشين آلات صنعت تاير در داخل كشور محقق شد.
مسعود بهرامي نويد ضمن اعلام اين خبر گفت: در گذشته بسياري از قطعات و تجهيزات مورد نياز خطوط توليد صنعت تاير با هزينه هاي سنگين از خارج تأمين مي شد اما طي سال گذشته با تكيه بر نيروهاي انساني موجود در شركت ايران ياسا تاير و رابر و استقرار مديريت مهندسي و تحقيق و توسعه توانستيم بسياري از نيازها را در داخل كشور تأمين كنيم.
كارفرماي نمونه استان تهران كه در حاشيه همايش معرفي كارگران و واحدهاي نمونه استان تهران سخن مي گفت، سرمايه گذاري در بخش تحقيق و توسعه را يكي از عوامل دستيابي به خودكفايي بيشتر در صنعت تاير دانست و افزود: طي سال گذشته اين مجموعه توانست با تشكيل كار گروه هاي تخصصي و ايجاد حس مشاركت در كاركنان براي اداره بهينه، تحولات عمده اي را رقم زده و پروژه هاي مهم و متعددي را در زمينه بهبود فرآيندهاي توليد به اجرا درآورد.
وي افزود: در چارچوب اين طرح هاي اجرايي و اصلاح فرآيندهاي توليد، بهره وري در مناسب ترين سطح ممكن محقق و حجم ضايعات خطوط توليد از
6/1 به 7/0 درصد رسيد و از اين حيث صرفه جويي قابل قبولي نيز حاصل شد.
بهرامي نويد با اشاره به طراحي و توليد 20 محصول جديد طي يك سال گذشته متذكر شد: در اجراي هدف توسعه بازار، محصولات جديد و مورد نياز بازار و مشتريان شناسايي شد و براي توليد محصولات جديد، مشخصات فني و كيفي نمونه هاي مختلف خارجي آن مورد ارزيابي قرار گرفت و ضمن اصلاح ماشين آلات و افزايش راندمان، توليد محصولات جديد در دستور كار قرار گرفت لذا در حال حاضر توليد تاير در كشور با برندهاي شناخته شده خارجي كاملاً قابل رقابت است.
وي خاطرنشان كرد: تكميل سبد محصولات، كاهش هزينه هاي انرژي با احداث نيروگاه، نوسازي ساير ماشين آلات خطوط توليد، اصلاح ساختار مالي از طريق افزايش سرمايه و اجراي طرح هاي جديد توسعه ظرفيت از ديگر برنامه هاي صنعت تاير در سال آتي مي باشد.

 



يك كارشناس اقتصاد مسكن اعلام كرد:
ركود در بازار مسكن عامل اصلي افزايش نرخ اجاره بها

در حالي كه قيمت مسكن بسيار بالا است و افراد توان خريد آن را ندارند تقاضا به سمت خانه هاي استيجاري افزايش يافته و اين خود عاملي براي افزايش نرخ اجاره بها است.
احمدرضا سرحدي كارشناس اقتصاد مسكن در گفت وگو با ايسنا، درباره اجراي طرح هاي تعزيراتي براي كنترل اجاره بها در كشور اظهار كرد: اين طرح و طرح هاي مشابه آن نمي تواند كمكي به بازار اجاره بها و تعديل نرخ هاي آن داشته باشد.
وي ادامه داد: ميزان اجاره بها و افزايش آن به طور كامل وابسته به عرضه و تقاضاي مسكن است و زماني كه قيمت مسكن آنقدر بالاست كه متقاضيان توانايي خريد يك خانه را ندارند به خانه هاي استيجاري روي مي آورند.
سرحدي با بيان اين كه ركود در بازار خريد و فروش مسكن عامل اصلي در افزايش ميزان اجاره بها است، گفت: در حال حاضر تقاضا در زمينه اجاره خانه ها بالا است و اين خود منجر مي شود كه تعديلي در نرخ هاي آن صورت نگيرد.
اين كارشناس اقتصاد مسكن افزود: سال گذشته طرح تعزيراتي كه براي كنترل اجاره بها در آغاز فصل نقل و انتقالات به اجرا درآمد نه تنها تأثيرگذار نبود بلكه باعث شد تا قراردادهاي غير رسمي و پشت نويس شده نيز به وجود آيد كه پيامدهاي بسياري داشت.
وي با تأكيد بر اين كه طرح تعزيراتي سال گذشته باعث پيدايش قراردادهاي غير رسمي شد، خاطرنشان كرد: بهترين راه براي كنترل اجاره بها متناسب كردن عرضه و تقاضا و كاهش قيمت مسكن است.
سرحدي ادامه داد: زماني كه متقاضي خريد خانه بتواند خانه اي مطلوب با توجه به شرايط خود تهيه كند قطعاً تقاضا از سمت بازار استيجاري كاهش پيدا كرده و قيمت اجاره ها نيز تعديل مي شود.

 



توضيح سايپا در مورد گزارش تحقيق و تفحص

به دنبال انتشار گزارش تحقيق و تفحص از سايپا در روزنامه اول خردادماه، اين شركت توضيحي در اين رابطه به روزنامه ارسال كرد.
در توضيح شركت سايپا آمده است:
در پي درج خبري مبني بر قرائت گزارش تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري سهام شركت خودروسازي سايپا در صحن علني مجلس با توجه به ايرادات عمده اي كه در اين گزارش مشاهده مي شود سايپا خواستار بررسي دقيق تر در موارد زير شد:
1- در خبر مذكور آمده است كه سياست هاي كلي اصل 44 در اين واگذاري رعايت نشده است. توضيح اين كه هيچ سهمي از دولت در اين واگذاري نبوده و چون فروشنده خصوصي و خريدار اشخاصي خصوصي بوده اند و براساس ضوابط و مقررات سازمان بورس اوراق بهادار معامله شده است.
2- در خصوص معامله و جابجايي سهام سايپا و اشاره به فروش 50% بالاتر از قيمت تابلو بورس بايد هيئت تحقيق و تفحص به اين نكته توجه نمايد كه قيمت بلوكي سهام با تبادل سهم جز تفاوت قيمت اساسي دارد و به صورت رقابتي عرضه مي شود بلوك هاي سهام عرضه شده توسط سازمان خصوصي سازي قيمت پايه بالاتر از 80% قيمت تابلو شناسايي مي گردد و پس از آن در رقابت قرار مي گيرد و اينكه براي يك بلوك 50% بالاتر از قيمت معامله شده است روند طبيعي معاملات بلوك سهام در بورس است.
3- در مورد سود سهام متعلق به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران مربوط به عملكرد سنوات 1387 و 1388 نيز يادآور مي شويم كه شوراي داوري بورس مرجع صالح رسيدگي اين بحث است كه سود سال 1387 در شوراي داوري بورس تعيين تكليف شد و طي صورتجلسه اي در مورد تسويه سود سال 1388 نيز جهت پرداخت چك سهامداران از جمله سازمان گسترش و نوسازي توافق شده است.

 



رئيس جديد هيئت عامل صندوق توسعه ملي منصوب شد

رئيس جمهور در احكامي رئيس جديد صندوق توسعه ملي و رئيس مركز فضاي مجازي كشور را منصوب كرد.
محمود احمدي نژاد در اين احكام جداگانه ضمن تشكر از زحمات رحيم قرباني رئيس و عضو سابق هيئت عامل صندوق ملي، محمدرضا فرزين را به عنوان «رئيس و عضو هيئت عامل صندوق توسعه ملي» و مهدي اخوان بهابادي را به عنوان «دبير شورايعالي و رئيس مركز فضاي مجازي كشور» منصوب كرد.
گفتني است محمدرضا فرزين هم اكنون دبير ستاد هدفمندي يارانه ها و معاون وزير اقتصاد نيز مي باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14