(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 9 خرداد 1391 - شماره 20221

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
معاون اول رئيس جمهور:ايران وكنيا مي توانند به شركاي راهبردي و حلقه ارتباط آسيا و آفريقا تبديل شوند
اظهارات متفاوت مقامات آمريكايي و صهيونيستي درباره برنامه هسته اي ايران
دادستان تهران: هيچكس در پرونده فساد بانكي مصونيت ويژه ندارد
شوراي نگهبان صحت انتخابات 3 حوزه را تاييد كرد
استقبال مردم شهرهاي خرم آباد دورود و بروجرد از كاروان شهيدان
در تظاهرات اعتراض آميز عليه اسلام ستيزي باكو مردم اسلامبول شعار جانم فداي رهبر سر دادند
وزارت خارجه ايران اقدامات تروريستي در سوريه را محكوم كرد



معاون اول رئيس جمهور: ايران و كنيا مي توانند به شركاي راهبردي و حلقه ارتباط آسيا و آفريقا تبديل شوند

معاون اول رئيس جمهور كشورمان تاكيد كرد كه ايران و كنيا مي توانند با گسترش همكاري هاي همه جانبه به شركاي راهبردي و حلقه ارتباط آسيا و آفريقا تبديل شوند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، محمدرضا رحيمي بعدازظهر (دوشنبه) به وقت محلي در مذاكرات مشترك هيات هاي عالي رتبه جمهوري اسلامي ايران و كنيا اظهار داشت: كنيا در زمينه ايجاد صلح و دوستي در ميان كشورهاي آفريقايي نقش موثري داشته است و مي تواند براي ديگر كشورهاي آفريقايي به يك الگو و نمونه تبديل شود.
معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه ديدگاه جمهوري اسلامي ايران نسبت به كشورهاي آفريقايي ديدگاهي ويژه است و با تمام وجود به اين ديدگاه اعتقاد دارد، گفت: آمادگي داريم در اين سفر توافقات صورت گرفته ميان دو كشور در گذشته را نهايي كرده و به همه آنها جامه عمل بپوشانيم.
رحيمي با تاكيد بر اينكه بايد ظرفيت هاي دو كشور را در كنار هم مورد استفاده قرار دهيم، افزود: بايد ميان سرمايه گذاران دو كشور ارتباط تنگاتنگي ايجاد شود و زمينه همكاري ها و فعاليت هاي مشترك ميان دو كشور را فراهم كنيم.
معاون اول رئيس جمهور در ادامه افزود: ايران آمادگي دارد در زمينه آموزش هاي فني و حرفه اي و تربيت نيروي متخصص، تجربيات خود را به ملت كنيا انتقال دهد.
رحيمي همچنين با اشاره به مشكلات كشور سومالي، نقش كنيا را در ايجاد صلح و آرامش در سومالي بسيار مثبت و ممتاز ارزيابي كرد و افزود: ايران نيز آمادگي دارد، همكاري هاي لازم را براي ايجاد صلح و امنيت در كشور سومالي ارائه دهد.
رايلا اودينگا نخست وزير كنيا نيز در اين مذاكرات مشترك بر ضرورت ارتباط تنگاتنگ متخصصين و وزارتخانه هاي دو كشور براي توسعه روابط و گسترش همكاري ها تاكيد كرد و گفت: كنيا به تعهد خود مبني بر گسترش روابط و تقويت همكاري ها با جمهوري اسلامي ايران پايبند است و مصمم هستيم در زمينه هاي اقتصادي و تجاري همكاري هاي في مابين را گسترش دهيم.
نخست وزير كنيا روابط دو كشور و دو ملت ها را رو به رشد توصيف كرد و افزود: كنيا و ايران از گذشته هاي دور شركاي تجاري خوبي براي يكديگر بودند و حجم بالاي مبادلات ميان دو كشور نشان دهنده اين روابط صميمانه است.
وي با تقدير از حمايت ها و كمك هاي جمهوري اسلامي ايران در بخش هاي مختلف از جمله بهداشت و درمان به كنيا اظهار داشت: تفاهم نامه ها و توافقنامه هاي مطلوبي ميان دو كشور به امضا رسيده است كه اميدواريم اين توافقات موجب پيشرفت دو كشور شود.

 



اظهارات متفاوت مقامات آمريكايي و صهيونيستي درباره برنامه هسته اي ايران

با گذشت چند روز از مذاكرات بغداد ميان ايران و گروه 1+5، مقامات آمريكا و رژيم صهيونيستي همچنان در اتخاذ رويكردي واحد در قبال اين مذاكرات دچار اختلاف و تناقض گويي هستند.
«لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا در مصاحبه با شبكه خبري اي بي سي اعلام كرد كه واشنگتن ترجيح مي دهد موضوع هسته اي ايران از طريق ديپلماتيك حل شود.
وي با طرح اين ادعاي تكراري كه گزينه نظامي در برابر ايران روي ميز است، گفت: فرض اساسي اين است كه نه آمريكا و نه جامعه بين المللي نمي خواهد به ايران اجازه توليد تسليحات هسته اي بدهد؛ ما هر كاري را كه مي توانيم براي جلوگيري از توليد سلاح هسته اي توسط ايراني ها انجام مي دهيم.
به اعتقاد تحليلگران سياسي اظهارات وزير دفاع آمريكا درخصوص روي ميز بودن گزينه نظامي عليه ايران، به نوعي توجيه لفاظي هاي اخير سفير اين كشور در تل آويو است.
پانتا در اشاره به اظهارات اخير «دان شاپيرو» سفير واشنگتن در تل آويو مبني بر اينكه آمريكا طرح احتمالي نظامي دارد كه در صورت شكست مذاكرات ديپلماتيك با ايران جهت متقاعد كردن اين كشور براي دست كشيدن از برنامه هسته اي اش، اين طرح را به كار خواهد گرفت، اعلام كرد: ترجيح داده مي شود كه اين موضوع از طريق ديپلماتيك و با استفاده از اعمال فشار حل و فصل شود تا استفاده از نيروي نظامي؛ اما اين بدين معنا نيست كه گزينه نظامي كاملا در دسترس نيست.
وزير دفاع آمريكا علاوه بر اين پيشتر با اشاره به اينكه اطلاعاتي درباره تصميم ايران براي ساخت تسليحات اتمي در دست ندارد، اعلام كرده بود كه اميدوار است كه سران آمريكا، جامعه جهاني و اسرائيل تصميم درستي در موضع گيري خود در قبال ايران داشته باشند.
تاكيد وزير دفاع آمريكا بر اولويت داشتن راه حل ديپلماتيك البته همراه با فشار و تحريم در قبال برنامه هسته اي ايران در حالي است كه مقامات تل آويو دادن هر گونه امتياز به ايران در جريان مذاكرات را فاجعه بار توصيف كرده اند.
از سوي ديگر؛ «افرايم اسنه» معاون سابق وزير جنگ رژيم صهيونيستي در مصاحبه اختصاصي با سرويس داخلي و بين المللي راديو اسرائيل،از جديدترين مذاكرات ميان ايران و 1+5 ابراز خشم و تاكيد كرد كه دادن هرگونه امتيازي به فعاليت هاي هسته اي تهران مي تواند پيامدهاي فاجعه باري براي موجوديت يهود داشته باشد.
اسنه در ادامه مصاحبه خود با اين ادعا كه رسيدن به هرگونه راه حل درباره مناقشه برنامه انرژي هسته اي ايران، براي تل آويو اثرات منفي به دنبال خواهد داشت، اعلام كرد كه اسرائيل مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 كه شامل كشورهاي «آمريكا»، «انگليس»، «فرانسه»، «روسيه»، «چين» و «آلمان» مي شود را با دقت نظارت مي كند.
اين گونه اظهارات ضد ايراني معاون سابق وزير جنگ رژيم صهيونيستي در شرايطي گزارش مي شود كه «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل نيز يك روز پيش از مذاكرات بغداد در جهت تعيين تكليف براي كشورهاي مذاكره كننده با ايران به آنها تاكيد كرد كه موضع سختگيرانه تري در قبال ايران اتخاذ كنند.
اختلاف نظر ميان واشنگتن و تل آويو درباره مذاكرات بغداد به حدي است كه نماينده آمريكا در گروه 1+5 يك روز پس از اين مذاكرات با هدف ارائه گزارش به مقامات اسرائيلي عازم سرزمين هاي اشغالي شد، اما سران ارشد اين رژيم از ديدار با وي امتناع كردند.
شبكه تلويزيوني «راشاتودي»، در حالي كه «وندي شرمن» مذاكره كننده تيم آمريكا در مذاكرات 1+5 در بغداد و معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور سياسي 25ماه مه وارد اسرائيل شد تا تل آويو را در جريان جزئيات مذاكرات هسته اي با ايران قرار دهد، اما مقامات ارشد اسرائيل از ديدار با شرمن خودداري كردند.
راشاتودي نوشت كه اين رفتار ديپلماتيك از سوي مقامات اسرائيلي در واكنش به سفر شرمن به تل آويو در شرايطي گزارش مي شود كه روابط ميان تل آويو و واشنگتن به دليل نوع موضع گيري هاي اسرائيل و آمريكا درباره برنامه هسته اي ايران آسيب ديده است.
«راشا تودي» گزارش داد كه روابط ميان واشنگتن و تل آويو اخيرا با توجه به راه حل هاي متفاوت آنها در قبال برنامه هسته اي ايران دچار تنش شده است؛ در حاليكه ترجيح آمريكايي ها دادن هشدار و تحميل تحريم جهت تحت فشار قرار دادن ايران است اما اسرائيلي ها تهديد به اقدام نظامي عليه تاسيسات هسته اي ايران مي كنند.
رسانه هاي صهيونيستي هم با انتشار گزارش هايي از وجود اختلاف نظر جدي ميان آمريكا و اسرائيل بر سر نحوه تعامل يا برخورد با موضوع هسته اي ايران خبر دادند.
به گزارش روزنامه صهيونيستي «هاآرتص»، در حالي كه يك مقام آگاه و ارشد آمريكايي ضمن تاكيد بر عدم اختلاف واشنگتن و تل آويو در قبال ايران تاكيد كرد كه سفر تيم مذاكره كننده آمريكايي به اسرائيل بعد از پايان مذاكرات بغداد نشان دهنده اعتماد موجود ميان روابط واشنگتن و تل آويو است، يك مقام ارشد اسرائيلي دوشنبه (ديروز) اعلام كرد كه بين تل آويو و واشنگتن درباره مذاكرات با ايران شكاف و اختلاف وجود دارد.
اين مقام اسرائيلي با اشاره به اينكه بين واشنگتن و تل آويو اختلافي در اينكه ايران تهديدي براي صلح جهاني است و بايد از دستيابي به تسليحات هسته اي مهار شود، وجود ندارد، گفت كه اختلافي كه مطرح است بر سر خواسته هاي ناراضي كننده اي است كه از سوي كشورهاي مذاكره كننده 1+5 در بغداد مطرح شده اند؛ خواسته هايي كه حداقل نيازهاي اسرائيلي ها را تامين نمي كند؛ اين مقام اسرائيلي در ادامه گفت كه توجه به نيازهاي اسرائيل بايد پيش از توجه به خواسته ايران لحاظ شود.

 



دادستان تهران: هيچكس در پرونده فساد بانكي مصونيت ويژه ندارد

دادستان عمومي و انقلاب تهران درباره رسيدگي به پرونده فساد بانكي تأكيد كرد كه هيچ كس مصونيت ويژه اي ندارد و تمام كساني كه در اين پرونده نقش داشته اند حتماً تعقيب مي شوند.
عباس جعفري دولت آبادي شامگاه يكشنبه و پس از پايان جلسه دوازدهم دادگاه فساد بانكي در جمع خبرنگاران گفت: دادگاه بسيار خوبي بود و دفاعيات خوبي هم انجام شد.
وي گفت: درباره اظهارات متهم رديف اول كه با نام بردن برخي اسامي اعلام كرده بود در تحقيقات نقصاني وجود دارد بايد بگويم من اولين بار بود كه اين اسامي را مي شنيدم و حتماً آن را پيگيري خواهم كرد البته پس از مشورت با دوستان اعلام شد كه برخي از افرادي كه نام برده شدند پرونده هايشان مفتوح است و بررسي مي شود و توضيحات بيشتر را در جلسات بعدي اعلام مي كنيم.
جعفري دولت آبادي با تأكيد بر اينكه دادستاني با تمام قوا تا اين لحظه بدون وقفه كار كرده گفت: ممكن است از نظر متهم نقصي باشد اما دادستاني در اين پرونده كم نگذاشته و اگر ادعايي باشد بررسي مي شود.
وي در ادامه افزود: پرونده هاي مفتوح زيادي داريم كه به تدريج براي آن كيفر خواست صادر مي شود.
وي گفت: كيفرخواست خاوري هم ديروز [ شنبه] صادر شد و پرونده او بزودي روي ميز محاكمه قرار مي گيرد.
دولت آبادي در پاسخ به اين سؤال كه آيا پرونده چهره هايي كه در نظام شناخته شده اند به صورت علني رسيدگي مي شود و يا غيرعلني گفت: تشخيص علني بودن و يا غيرعلني بودن با محكمه است.
دادستان تهران گفت: پرونده آقاي جهرمي در دست تحقيق است و با تكميل تحقيقات اين پرونده به دادگاه مي آيد.
وي اضافه كرد: در اظهارات قبلي تأكيد كرديم دادستاني براي هيچكس مصونيت ويژه اي قائل نيست و تمام كساني كه در اين پرونده نقش داشته اند و دلايل متقن در پرونده شان موجود باشند حتماً تعقيب خواهند شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا براي نمايندگان مجلس هم همينطور است گفت: درباره نمايندگان مجلس هم كساني كه وجهي را دريافت كرده اند و يا دلايل اتهامي براي آنها باشد همين طور خواهد بود.

 



شوراي نگهبان صحت انتخابات 3 حوزه را تاييد كرد

سخنگوي شوراي نگهبان از تاييد صحت انتخابات دور دوم مجلس در حوزه هاي انتخابيه بهبهان، تبريز و آباده خبر داد.
عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان گفت: نتايج انتخابات دور دوم مجلس نهم در حوزه هاي انتخابيه بهبهان، تبريز، آباده، تويسركان و ايلام در جلسه شوراي نگهبان مورد بررسي قرار گرفت.
وي از تاييد صحت انتخابات در حوزه هاي انتخابيه بهبهان، تبريز و آباده خبر داد و افزود: نتايج مرحله دوم انتخابات مجلس نهم در حوزه انتخابيه تويسركان ابطال شد.
به گفته سخنگوي شوراي نگهبان، نتايج انتخابات در مورد نفر دوم حوزه انتخابيه ايلام نيز باطل اعلام شد.

 



استقبال مردم شهرهاي خرم آباد دورود و بروجرد از كاروان شهيدان

سرويس شهرستانها:
مردم شهرهاي خرم آباد، دورود و بروجرد در مراسم استقبال و تشييع پيكر پاك 96 شهيد گمنام دوران دفاع مقدس شركت كردند.
به گزارش خبرنگاران كيهان از خرم آباد، بروجرد و دورود، پيكرهاي مطهر 96 تن از شهداي گمنام عمليات بيت المقدس در حالي كه بر روي تريلرهاي مزين به پرچم مقدس كشورمان قرار گرفته بودند در ميان اشك و اندوه مردم وارد اين شهرها شدند.
براساس اين گزارش هرچند كه ورود كاروان فرزندان روح الله به شهر دورود با تاخيري چند ساعته همراه بود، اما مردم قدرشناس اين شهر حدود چهار ساعت در ميدان ورودي شهر براي ورود اين كاروان به انتظار نشستند.
مردم دورود از صبح دوشنبه با حضور در مسير 20كيلومتري تا دوراهي بروجرد-خرم آباد، چشم به راه كاروان شهدا بودند.
مراسم استقبال از كاروان شهدا با حضور اقشار مختلف مردم، خانواده معظم شهدا، مسئولان، فرماندهان نظامي و انتظامي و رژه نيروهاي مسلح نظامي و انتظامي برگزار شد.
پس از برگزاري مراسم ويژه استقبال و تشييع، كاروان شهداي گمنام فرزندان روح الله خرم آباد را به مقصد شهرستان هاي دورود و سپس بروجرد ترك كرد.
با ورود كاروان فرزندان روح الله به اين شهرها، عطر شهادت فضاي اين شهرها را پر كرد و انبوه استقبال كنندگان بر تابوت هاي حماسه آفرينان بوسه زدند.

 



در تظاهرات اعتراض آميز عليه اسلام ستيزي باكو مردم اسلامبول شعار جانم فداي رهبر سر دادند

جمعي از مردم اسلامبول با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز، دستگيري اسلامگرايان و هواداران حجاب اسلامي در جمهوري آذربايجان را محكوم و شعار جانم فداي رهبر سر دادند.
تظاهركنندگان كه در ميدان «تقسيم» اسلامبول تجمع كردند بودند به سوي كنسولگري جمهوري آذربايجان راهپيمايي كرده و شعارهاي «مرگ بر اسرائيل»، «مرگ بر آمريكا»، «علي اف ديكتاتور حساب پس خواهد داد» و «جانم فداي رهبر» سر دادند.
معترضين به سياست هاي اسلام ستيزي باكو در حالي كه تصاوير امام خميني(ره)، رهبر معظم انقلاب و مسجد قدس را حمل مي كردند، تكبيرگويان حمايت خود را از مقاومت اسلامگرايان در جمهوري آذربايجان اعلام و با هواداران حجاب اسلامي اعلام همبستگي كردند.
تظاهركنندگان همچنين تصويري از «الهام علي اف» رئيس جمهوري آذربايجان را كه با نشان نازي ها بر پيشاني مخدوش شده بود، با خود حمل مي كردند.
پليس اسلامبول به خواست مسئولان كنسولگري جمهوري آذربايجان تدابير شديد امنيتي اتخاذ كرد و از نزديك شدن معترضين به ساختمان كنسولگري ممانعت كرد.
به گزارش ايرنا، سخنگوي معترضين با اشاره به تشديد فعاليت هاي اسلام ستيزي در جمهوري آذربايجان، گفت: اقدام باكو در دستگيري سياستمداران، روشنفكران و علماي حامي حجاب اسلامي را به شدت محكوم مي كنيم.

 



وزارت خارجه ايران اقدامات تروريستي در سوريه را محكوم كرد

سخنگوي وزارت امور خارجه با محكوم كردن حادثه تروريستي در منطقه حوله سوريه، گفت: هر نوع اقدام تروريستي برعليه مردم مقاوم سوريه كه با هدف هرج و مرج و بي ثباتي در اين كشور روي مي دهد، محكوم به شكست است.
رامين مهمانپرست گفت: كشته شدن شماري از مردم سوريه در منطقه حوله باعث جريحه دارشدن احساسات و وجدان بيدار امت اسلامي گرديد. اين اقدام كه با هدف ايجاد هرج و مرج و بي ثباتي در كشور سوريه انجام شده است، تلاش دارد تا راه را براي رسيدن به راه حل مسالمت آميز ببندد.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران ضمن تقبيح اين اقدام مشكوك بر ضرورت شناسايي و مجازات عاملان اين حادثه تاكيد مي نمايد و اطمينان دارد مداخلات خارجي، اقدامات تروريستي و اقدامات مشكوكي كه مردم مقاوم سوريه را هدف قرار داده است، محكوم به شكست مي باشد.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان بر حمايت از مردم فهيم سوريه و طرح اصلاحات بشار اسد، رئيس جمهور تاكيد و به كساني كه درصدد به شكست كشاندن طرح كوفي عنان نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد مي باشند، هشدار داد.
گفتني است، در حادثه روز يكشنبه تصاوير قتل فجيع اعضاي يك خانواده سوري به دست عناصر مسلح در منطقه «الحوله» شهر حمص در مركز سوريه پخش شد كه در اين تصاوير اجساد چند كودك كمتر از 10 سال نشان داده شد كه از ناحيه سر و صورت مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.
همچنين خبرگزاري سوريه (سانا) نيز دوشنبه از به آتش كشيدن چندين منزل مسكوني در منطقه شومريه در شهر حمص و قتل عام اعضاي دو خانواده در اين منطقه خبر داد.
گفتني است، منابع آگاه معتقدند كه اين اقدام عناصر مسلح در آستانه سفر كوفي عنان فرستاده سازمان ملل براي حل بحران سوريه به دمشق اقدامي معنادار بوده است.
پيشتر هم در آستانه برگزاري جلسه هاي شوراي امنيت سازمان ملل در ارتباط با سوريه عناصر مسلح اقدامات مشابهي مرتكب شده بودند تا نيروهاي دولتي را به ارتكاب آن متهم كنند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14