(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 10 خرداد 1391 - شماره 20222

پاكستان موشك هاتف -9 را آزمايش كرد
6ژنرال بازنشسته ارتش تركيه به اتهام شركت در كودتا بازداشت شدند
اعتراض هاي مردمي در مصر عليه احمد شفيق بالا گرفت
قتل عام مردم سوريه ماموريت جديد آمريكا به تروريست هاي القاعده
خارطوم نظاميان خود را از مرز سودان جنوبي فرا خواند
اعلام همبستگي وكلاي كانادايي با دانشجويان معترض
طرح تازه رژيم سعودي عليه دولت مالكي لو رفت
خبرنگاران و كاركنان رسانه هاي يونان دست از كار كشيدند
فعال سياسي پس از آزادي از زندان بحرين: مبارزه عليه رژيم آل خليفه متوقف نمي شود
تشكيل دولت وحدت ملي محور مذاكرات فتح و حماس در قاهره



پاكستان موشك هاتف -9 را آزمايش كرد

ارتش پاكستان از آزمايش يك موشك جديد با قابليت حمل كلاهك هسته اي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، روابط عمومي ارتش پاكستان با انتشار بيانيه اي، اعلام كرد كه ارتش اين كشور موشك «هاتف-9» با برد كوتاه 60كيلومتر را آزمايش كرد. آزمايش ديروز تنها يك روز پس از پرتاب موشك «آكاش» توسط هند، انجام شد. آكاش نيز داراي برد متوسط است.سپهبد «خالد احمد كدواي» از فرماندهان ارشد ارتش پاكستان در ارتباط با هاتف-9 گفت: اين موشك توانايي پاكستان را در تمام سطوح براي مقابله با تهديدات دشمنان نشان مي دهد.«آصف علي زرداري» رئيس جمهوري، «يوسف رضا گيلاني» نخست وزير و «خالد شميم وائين» رئيس ستاد مشترك ارتش پاكستان، در پيام هاي تبريك خود، از تلاش مهندسان و دانشمندان ارتش در موفقيت آميز بودن پرتاب موشك «هاتف-9» قدرداني كردند.

 



6ژنرال بازنشسته ارتش تركيه به اتهام شركت در كودتا بازداشت شدند

شش ژنرال بازنشسته ارتش تركيه به اتهام دست داشتن در توطئه كودتاي سال 1997 اين كشور بازداشت شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر، با حكم دادگاهي در آنكارا، شش ژنرال بازنشسته ارتش از جمله فرماندهان سابق نيروهاي هوايي و زميني تركيه به طور موقت بازداشت شدند. اين موج پنجم بازداشت نظاميان ارشد مشغول به كار و بازنشسته تركيه است كه در كودتاي سال 1997 عليه دولت وقت دست داشته اند. حدود 40 افسر سابق كه تاكنون بازداشت شده اند، در انتظار محاكمه خود هستند. دادستان تركيه اتهام اين افراد را تلاش براي براندازي دولت قانوني و ايجاد اختلال در عملكرد دولت اعلام كرد.نظاميان تركيه كه از لحاظ كودتا، سابقه دارند، در سال 2003 نيز كودتايي را موسوم به «پتك آهنين» قصد داشتند عليه دولت وقت به اجرا درآورند، اما شكست خوردند.

 



اعتراض هاي مردمي در مصر عليه احمد شفيق بالا گرفت

ده ها هزار نفر از مردم مصر در اعتراض به اعلام نتايج رسمي انتخابات رياست جمهوري و راهيابي احمد شفيق به دور دوم، دست به تظاهرات و راهپيمايي زدند.
به گزارش خبرگزاري ها، «ميدان التحرير» در قاهره به عنوان نماد مبارزاتي مردم مصر دوشنبه شب شاهد حضور هزاران شهروند مصري بود كه به نتايج مرحله اول انتخابات رياست جمهوري در اين كشور اعتراض داشتند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، تعدادي از معترضان به نتايج انتخابات با تجمع در مقابل ساختمان وزارت دادگستري خشم خود را از راهيابي احمد شفيق به دور دوم و تقلب در انتخابات اعلام كردند.
همچنين برخي از معترضان به ستاد انتخاباتي احمد شفيق در منطقه مرفه نشين «الدقي جيزه» يورش بردند و آنجا را به آتش كشيدند.تظاهركنندگان خشمگين با سر دادن شعارهايي، راهيابي احمد شفيق به دور دوم را در نتيجه دخالت نظاميان حاكم و دريافت كمك هاي مالي و سياسي براي اين نظامي كهنه كار از آمريكا و رژيم عربستان عنوان كردند.
معترضان مصري پس از به آتش كشيدن اسباب و اثاثيه ستاد انتخاباتي احمد شفيق، تهديد كردند در صورت كناره گيري نكردن وي از دور دوم و ادامه حمايت شوراي نظامي حاكم بر كشور از نخست وزير سابق مبارك، همانند روزهاي انقلاب به خيابان ها سرازير خواهند شد.
براساس اين گزارش، تظاهركنندگان مصري از سوي مهاجمان ناشناس كه لباس شخصي بر تن داشتند مورد حمله قرار گرفته و تعدادي از آنها مجروح و روانه بيمارستان شدند، در حالي كه پليس و نيروهاي مصر بدون دخالت فقط شاهد زد وخورد موافقان و مخالفان انقلاب 25 ژانويه بودند.
به گفته شاهدان عيني تظاهرات مشابهي در شهرهاي «اسكندريه، سوئز، پورت سعيد و العريش» برگزار شد و تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي خواستار زنداني شدن شفيق شدند . معترضان مصري فرياد مي زدند: «احمد شفيق بايد زنداني و محاكمه شود،» «انقلاب مصر شكست نخواهد خورد» و «ملت مصر در مقابل توطئه جديد ايستادگي مي كند.»
در همين حال برخي از طرفداران نامزدهاي شكست خورده در قاهره، اسكندريه، الغربيه، طنطا با سر دادن شعارهايي بر ضد شوراي حاكم نظامي، باز شماري آرا را خواستار شدند و اقدام به پاره كردن تصاوير و پوسترهاي احمد شفيق كردند.
در همين حال برخي از فعالان سياسي مصر از نهادها و موسسات دولتي و مردم خواستند تا به اعتصاب و تظاهرات خود عليه بقاياي رژيم مبارك تا روز جمعه ادامه دهند.
كميته عالي انتخابات رياست جمهوري مصر نيز روز دوشنبه به طور رسمي اعلام كرد كه دور دوم انتخابات بين محمد مرسي نامزد اخوان المسلمين با 77/24 درصد و احمد شفيق آخرين نخست وزير دوران ديكتاتوري با كسب 66/23 درصد آرا در روزهاي 27 و 28 خرداد سال جاري برگزار خواهد شد.
قاضي «فاروق سلطان» رئيس كميته عالي انتخابات روز دوشنبه همچنين با رد هرگونه احتمال تقلب و دخالت در نتايج انتخابات، بر سالم بودن آن تاكيد كرد.
وي در اين كنفرانس خبري تاكيد كرد كه اعتراض هاي صورت گرفته مبني بر شركت 600 تا 900 هزار نظامي در انتخابات رياست جمهوري مصر فاقد اعتبار است و تحقيقات صورت گرفته ادعاي معترضان را رد كرده است. اين در حالي است كه بسياري از مصري ها به آراي بدست آمده احمد شفيق معترض هستند و بر اين باورند كه وي با تقلب و صرف اموال عمومي موفق به كسب اين آرا شده است.
براساس نتايج رسمي اعلام شده از سوي رئيس كميته عالي انتخابات مصر، محمد مرسي نامزد اخوان المسلمين با كسب پنج ميليون و 764 هزار و 952 راي و احمد شفيق با كسب پنج ميليون و 505 هزار و 327 راي به مرحله دوم راه يافته اند.
از سوي ديگر با اعلام نتايج رسمي انتخابات، ناظران و فعالان سياسي مصري، رسيدن احمد شفيق به دور دوم انتخابات را نتيجه تلاش دست هاي پنهان براي تقلب در انتخابات دانستند و شكايت هاي مطرح شده مانند استفاده از شناسنامه افراد متوفي در راي گيري به نفع وي را دليل واضحي بر تقلب عنوان كردند.
در همين حال، صهيونيست ها كه از پيروزي احمد شفيق خوشحال هستند و بر اين باورند كه وي به عنوان رئيس جمهور آينده مصر انتخاب خواهد شد. نشريه آمريكايي «فارين پاليسي» نيز در مقاله اي، پيروزي احمد شفيق را تنها اميد آمريكا و اسرائيل در تحولات سياسي مصر دانسته است.
فراخوان تظاهرات جمعه
«عزل شفيق»
گروه ها، سازمان ها و نهادهاي انقلابي مصر طي فراخواني از مردم اين كشور دعوت كردند تا در تظاهرات ميليوني «عزل احمد شفيق» و «شنبه قصاص» شركت كنند.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه «الاهرام»، «هيثم الشوان» هماهنگ كننده ائتلاف نيروهاي انقلابي مصر اعلام كرد: هدف از برگزاري اين تظاهرات، درخواست رد صلاحيت احمد شفيق و ممانعت از وي براي شركت در دور دوم انتخابات است. به گفته الشوان، نيروهاي انقلابي و تشكل هاي سياسي مصر از روز سه شنبه تجمع خود در ميدان التحرير را آغاز كرده و تداركات لازم براي برگزاري تظاهرات ميليوني روز جمعه را فراهم مي كنند.
اين فعال مصري تصريح كرد: مردم و نيروهاي انقلابي مصر هيچ گاه اجازه نخواهند داد تا انقلاب بزرگ آنها توسط سران و وابستگان به رژيم سابق به سرقت رود.

 



نشريه فارين پاليسي فاش كرد
قتل عام مردم سوريه ماموريت جديد آمريكا به تروريست هاي القاعده

نشريه فارين پاليسي فاش كرد قتل عام مردم سوريه ماموريت جديد آمريكا به تروريست هاي القاعده است.
اين نشريه آمريكايي درباره حملات تروريستي اخير در سوريه كه به كشته و مجروح شدن بيش از 110 نفر از جمله 32كودك منجر شد، نوشت: القاعده به ابزاري حقيقي در دستان آمريكا براي مقابله با نظام بشار اسد تبديل شده است.
فارين پاليسي افزود، هدف اصلي حملات تروريستي در سوريه توسط گروه القاعده اين است كه به نظر برسد روند خشونت در سوريه رو به افزايش است و نظام سوريه مرتكب اقدامات فاجعه آميز مي شود.
رسانه هاي سوريه نيز اعلام كردند كه شيوه ها و اهداف گزينش شده در حملات تروريستي در سراسر كشور نشان مي دهد كه تروريست هاي القاعده عامل آنها هستند.
تروريسم به رهبري القاعده در سوريه، از سوي واشنگتن و برخي كشورهاي عربي حمايت مالي مي شود.
يكي از روزنامه هاي سوريه در اين باره نوشت، واشنگتن تاريخي مملو از حمايت از تروريسم دارد و اين در سوريه در حال تكرار است و برخي كشورهاي عربي و غربي هم سرمايه لازم را براي اين تروريست ها فراهم مي آورند.
هشام جابر رئيس مركز تحقيقاتي شرق نيز در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت، آمريكا با حمايت آموزشي، اطلاعاتي و تسليحاتي گروه القاعده در حوادث تروريستي سوريه نقش دارد.
وي افزود، القاعده از خطرناك ترين گروه هاي تروريستي است كه با حمايت آمريكا در سوريه فعال شده است.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه يكي از افسران ارتش آزاد سوريه كه از گروه هاي مخالف حكومت بشار اسد است تاييد كرد كه جنگجويان القاعده در حوادث تروريستي اخير در سوريه نقش دارند.
وي افزود، القاعده به نيروهاي مخالف دولت سوريه پيشنهاد كمك مالي و تسليحاتي كرده است.
نشريه «گلوبال ريسرچ» نيز طي گزارشي به قلم «مايكل چوسودوفسكي» استاد برجسته كانادايي از حضور گسترده سرويس هاي اطلاعاتي غرب به خصوص آمريكا در سوريه و راه اندازي قتل عام در اين كشور خبر داد.
براساس اين گزارش، نيروهاي ناتو و آمريكا با استفاده از مدل «جوخه هاي مرگ در السالوادور» در تلاش است حكومت بشار اسد را ساقط كند.
در بخشي از اين گزارش آمده: «مدل السالوادور يك مدل تروريستي است كه طي آن جوخه هاي مرگ مورد حمايت آمريكا اقدام به قتل عام گسترده غيرنظاميان مي كنند و آن را انجام شده از سوي حكام رژيمي معرفي مي كنند كه به دنبال ساقط كردن آن هستند.»
گفتني است، ايالات متحده آمريكا در دهه 80 در كشور السالوادور با اين مدل بيش از 75 هزار نفر از غيرنظاميان را قتل عام كرد.
خبر ديگر اينكه در راستاي همگامي با سياست هاي ضد سوري غرب استراليا، فرانسه ، انگليس،كانادا، اسپانيا و ايتاليا سفراي سوريه را از كشورشان اخراج كردند.
مذاكرات فشرده در دمشق
فرستاده سازمان ملل به سوريه از همكاري بشار اسد درئيس جمهور سوريه براي تسهيل در اجراي طرح شش ماده اي خود قدرداني كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، كوفي عنان كه براي سفري دو روزه وارد سوريه شده است روز گذشته با بشار اسد رئيس جمهور سوريه ديدار و بر ضرورت همكاري و هماهنگي با رهبري اين كشور تأكيد كرد.
عنان در اين ديدار از همكاري سوريه براي اجراي طرح خود قدرداني و هدف از اين طرح را برقراري امنيت و ثبات عنوان كرد. فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه از تسهيلات ارائه شده توسط دولت اين كشور براي ورود ناظران بين المللي، فعالان در عرصه كمك رساني به آسيب ديدگان و خبرنگاران قدرداني كرد.
به گزارش دام پرس، بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه نيز در اين ديدار به كوفي عنان گفت طرح او در صورتي به موفقيت نائل خواهد شد كه اقدامات تروريستي و حمايت هاي برخي كشورهاي خارجي از تروريست ها متوقف و قاچاق سلاح به كشورش متوقف شود.
وي افزود گروه هاي تروريستي مسلح، اقدامات تروريستي خود را در دوره اخير به شكلي كاملا چشمگير افزايش داده اند و ربايش مردم و دزدي و تجاوز به تاسيسات عمومي و خصوصي بخصوص آتش زدن آنها نيز افزايش يافته است .
در اين ديدار وليد المعلم وزير خارجه، فيصل مقداد معاون وي، بثينه شعبان مشاور سياسي بشار اسد و جهاد المقدسي سخنگوي وزارت خارجه حضور داشتند .
طرح شش ماده اي عنان شامل عقب نشيني نيروها و ادوات سنگين نظامي از مراكز شهرها و برقراري آتش بس، مذاكرات سياسي، ارسال كمك هاي بشردوستانه، آزادي زندانيان، آزادي عمل گروه ها و اجازه فعاليت رسانه هاي مختلف در داخل سوريه است.
يكي از اهداف اصلي اين سفر پيگيري اجراي اين طرح است.
كوفي عنان همچنين با وليدالمعلم وزير خارجه سوريه ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار وزير خارجه سوريه گزارشي از اقدامات خشونت آميز مخالفان و گام هاي برداشته در زمينه اصلاحات به كوفي عنان ارائه داد و تأكيد كرد: دمشق علاقه مند به رفع همه موانع از تيم ناظران سازمان ملل است.
المعلم از كوفي عنان خواست تلاشهاي خود را براي رايزني با مخالفان و حاميان مالي و تسليحاتي آنها افزايش دهد و از آنها بخواهد ارسال سلاح و پول به تروريست ها را متوقف كنند.
از سوي ديگر عنان ضمن تأكيد بر حمايت جامعه جهاني از طرح وي از همكاري نظام سوريه در كمك به اجراي اين طرح تمجيد كرد.
وي با اشاره به تشكيل كميته حقيقت ياب درباره كشتار منطقه الحوله آنرا نشانه جديت رهبران سوريه در برقراري امنيت و ثبات در اين كشور دانست.
اين در حالي است كه سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در يك مصاحبه مطبوعاتي با همتاي پرويي خود تأكيد كرد كه كشورهاي ديگر بايد در قبال حوادث سوريه مسئوليت پذيرتر باشند و براي حل بحران اين كشور تلاش كنند.
وي ضمن اعلام مخالفت مسكو براي دخالت بيگانگان در امور داخلي سوريه گفت، دخالت كشورهاي ديگر در سوريه اوضاع را پيچيده تر مي كند و به نفع مردم اين كشور نيست.
اظهارات لاوروف در شرايطي عنوان مي شود كه كشورهاي غربي در هفته اخير بر شدت فشارهاي خود بر مسكو به منظور قطع حمايت خود از حكومت بشار اسد افزوده اند. در همين رابطه وزير خارجه انگليس از روسيه خواست تا فشار بيشتري بر نظام سوريه وارد كند و در صورت بي نتيجه ماندن پيشنهادهاي ارائه شده، تدابير ديگري را مد نظر قرار دهند. ژنرال مارتين دمپسي رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا نيز خواستار افزايش فشارهاي ديپلماتيك بر بشار اسد شد و هشدار داد كه ارتش آمريكا آماده است در صورت لزوم به سوريه حمله كند. وي افزود، به دنبال محكوميت كشتار الحوله از سوي شوراي امنيت سازمان ملل بايد فشارهاي ديپلماتيك بر دمشق افزايش يابد.
اين ژنرال در حالي هشدار حمله نظامي به سوريه را مي دهد كه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا با فشارهاي فزاينده اي از سوي مخالفان جمهوري خواه خود مواجه است.
به گزارش ايسنا ميت رامني، كانديداي جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري 2012 آمريكا اوباما را به عملكرد ضعيف در قبال سوريه متهم كرد.
وي اظهار داشت: واشنگتن بايد گروه هاي مخالف در سوريه را مسلح كند.
رامني خاطرنشان كرد: پس از يك سال و نيم كشتار در سوريه هنوز آمريكا تصميمي براي پايان بخشيدن به رژيم بشار اسد اتخاذ نكرده است.
از سوي ديگر كاخ رياست جمهوري فرانسه با صدور بيانيه اي از توافق رئيس جمهور فرانسه و نخست وزير انگليس براي افزايش فشار بر دولت دمشق و برگزاري قريب الوقوع كنفرانس دوستان سوريه در پاريس خبر دادند.
منابع نزديك به كاخ اليزه اعلام كردند كه در ديدار فرانسوا اولاند و ديويد كامرون طرفين توافق كردند كه با اتخاذ اقدامات مشترك فشار خود را بر بشار اسد افزايش دهند چرا كه ادامه كشتارها در سوريه تهديدي براي امنيت منطقه محسوب مي شود.
ادعاهاي فرانسه و انگليس عليه دولت دمشق در حالي مطرح مي شود كه اين دو بدون اشاره به نقش تروريست هاي سوريه در فاجعه كشتار الحوله دولت سوريه را مقصر اين جنايت معرفي مي كنند حال آنكه كشتار فجيع صورت گرفته در اين منطقه از جمله اقدامات گروه هاي مسلحي است كه به جديدترين ابزار ارتباطي مجهزند و آمريكا با افتخار آن را تجهيزات غيرمرگبار مي خواند و در اختيار تروريست ها قرار مي دهد.
عربستان سعودي نيز علاوه بر به كار گرفتن همه تلاش هاي ديپلماتيك خود براي فراهم آوردن زمينه دخالت خارجي در سوريه به طور آشكار از كمك مالي و تسليحاتي به مخالفان سوريه خبر مي دهد.
مسئولان سعودي از مبلغان سرشناس و علماي وهابي درخواست كرده اند كه براي مخالفان سوري كمك هاي مالي جمع آوري كنند. چند مبلغ سرشناس سعودي نيز در پايگاه اجتماعي توييتر اعلام كرده اند به كسي كه بشار اسد را بكشد نيم ميليون دلار پاداش مي دهد.
همچنين يكي از مخالفان دولت سوريه اعلام كرد هدف آمريكا از سقوط نظام بشاراسد دسترسي به سلاح هاي شيميايي و زرادخانه تسليحاتي سوريه است.

 



خارطوم نظاميان خود را از مرز سودان جنوبي فرا خواند

دولت سودان عقب نشيني نيروهاي نظامي خود را از منطقه نفت خيز مورد منازعه با سودان جنوبي اعلام كرد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، سخنگوي نيروهاي مسلح سودان اعلام كرد: نيروهاي نظامي از سحرگاه روز سه شنبه عقب نشيني خود را از منطقه «ابيي» آغاز كرده اند.
وي عقب نشيني نظاميان سودان از ابيي را در چارچوب توافقات صورت گرفته با شوراي امنيت عنوان كرد و افزود: دولت سودان به وعده هاي خود در چارچوب اجراي روند صلح و آتش بس با همسايه جنوبي خود عمل كرده است.
اين در حالي است كه سودان جنوبي روز سه شنبه همسايه شمالي خود را به گلوله باران مناطق مرزي متهم كرد. «باگان اموم» رئيس كميسيون مذاكرات صلح با سودان گفت: خارطوم با نقض آتش بس اقدام به گلوله باران مناطق مرزي و اعزام افراد مسلح براي خرابكاري كرده است.
وي خارطوم را به بي توجهي به توافقات صلح متهم كرد و گفت: سودان جنوبي و شمالي در نشست آديس آبابا به توافقات خوبي دست يافتند، اما خارطوم هنوز پايبندي خود را به اين موضوع نشان نداده است.
سودان جنوبي و شمالي در ماه آوريل گذشته با متهم كردن يكديگر به آغاز جنگ، زد و خوردهاي خونيني را در مرزهاي خود تجربه كردند كه به كشته و زخمي شدن صدها نفر و آوارگي هزاران تن انجاميد.
شوراي امنيت سازمان ملل متحد با درخواست از سودان جنوبي و شمالي براي آغاز مذاكرات صلح، طرفين را ملزم به عقب نشيني به مرزهاي شناخته شده خود كرد و پس ازآن گفت وگو با ميانجي گري رئيس جمهور سابق آفريقاي جنوبي در پايتخت اتيوپي آغاز شده است.

 



اعلام همبستگي وكلاي كانادايي با دانشجويان معترض

صدها نفر از وكلاي كانادايي در كنار هزاران دانشجوي اين كشور همزمان با آغاز مذاكرات دانشجويان و دولت محلي، عليه لايحه منع تظاهرات دولت تظاهرات كردند.
همزمان با آغاز مذاكرات دولت محلي كبك كانادا با دانشجويان بر سر تصميم دولت براي افزايش 70 درصدي شهريه ها دستكم 500 وكيل در كنار هزاران دانشجوي اين كشور عليه لايحه 78 (لايحه منع تظاهرات) تظاهرات كردند.
در اين تظاهرات كه روز گذشته برگزار شد، وكلاي كانادايي با پوشيدن لباس هاي مخصوص تصويب اين لايحه را نقض حقوق اوليه شهروندان كانادايي عنوان كردند.
كانادا بيش از صد روز است كه در اعتراض به تصميم دولت براي افزايش شديد شهريه ها (كه با هدف جبران كسري بودجه و مقابله با بحران اقتصادي صورت مي گيرد) صحنه اعتصاب، تظاهرات و درگيري هاي خياباني است. در اين مدت پليس كانادا بدون استثنا اقدام به سركوب و دستگيري گسترده دانشجويان كرده است.
براساس گزارشات رسانه هاي كانادايي، در اين مدت بيش از 2500 نفر از معترضان بازداشت و صدها نفر نيز مجروح شده اند.
دولتمردان كانادايي طي چند هفته گذشته پس از نااميدي از روش سركوب و ارعاب، اقدام به ارائه لايحه اي موسوم به «78» كرده اند كه براساس آن، دانشجويان پيش از برگزاري هرگونه تظاهرات، بايد نيروهاي امنيتي را مطلع كرده و در مسيرهايي كه آنها مشخص مي كنند راهپيمايي كنند.
در بحبوحه اعتراض ها به اين لايحه و درست در گرما گرم مذاكرات بين طرفين اما ناگهان خبر رسيد روز دوشنبه دولت كانادا لايحه «منع برگزاري اعتصاب» را نيز به تصويب رسانده است!
شبكه دولتي بي بي سي در اين باره اعلام كرد: ادامه اعتصاب كاركنان خط آهن «پاسيفيك» كانادا دليل ارائه اين لايحه از سوي دولت اين كشور عنوان مي شود. دولت كانادا با اين اقدام به دنبال مجبور كردن اعتصابيون به شكست اعتصاب است.
يادآور مي شود اعتصاب اين كاركنان از چهارشنبه گذشته و در اعتراض به «وضعيت دستمزدها» آغاز شده است. اين اعتصاب كه 5000 نفر در آن شركت دارند باعث بسته شدن 24 هزار كيلومتر از خطوط راه آهن اين كشور شده است. روز جمعه گذشته مذاكراتي كه براي حل اين مشكل برگزار شده بود، بدون نتيجه پايان يافت. از نتايج مذاكرات روز دوشنبه دانشجويان با دولتمردان محلي اين كشور نيز هنوز خبري منتشر نشده است. شنيده ها حاكي است، اين مذاكرات روز سه شنبه نيز ادامه داشته است.

 



طرح تازه رژيم سعودي عليه دولت مالكي لو رفت

دولت عربستان از رهبران فهرست العراقيه و كردستان عراق خواست از فرصت تاريخي براي براندازي دولت «نوري مالكي» استفاده كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، منابع آگاه به شبكه «نهرين نت» گفتند، رهبران عربستان سعودي به «اياد علاوي»، و «مسعود بارزاني» گوشزد كردند كه فرصت تاريخي به وجود آمده را از دست ندهند و از اختلافات موجود در عرصه سياسي براي براندازي دولت مالكي، بهره بگيرند.
سعودي ها همچنين، به «اياد علاوي» رهبر فهرست العراقيه، هشدار دادند كه فرصت براي اعلام سلب راي اعتماد از مالكي را از دست ندهد. فهرست العراقيه حدود يك سوم كرسي هاي مجلس را در دست دارد. عجله وهابي ها و سعودي ها بيشتر به خاطر اين است كه از موضعگيري «مقتدا صدر» رهبر جريان «صدر» عليه مالكي بهره برداري كند. مقتدا صدر يكشنبه گذشته اعلام كرده بود كه ممكن است طرفداران جريان «صدر» در مجلس از مالكي سلب اعتماد كنند.
اين در حالي است كه مقتدا صدر ديروز رسانه ها را متهم كرد كه سخنان وي را تحريف كرده اند. او در پاسخ به اين سؤال كه در نظر دارد فرد ديگري را جانشين مالكي كند، گفت: من چنين چيزي را نگفته ام و هركس كه اين حرف را زد، آن هم در چنين شرايطي، دروغگو و گناهكار است.
عرصه سياسي عراق، اخيرا شاهد تبادل اتهامات شديدي ميان رهبران فهرست العراقيه و «ائتلاف كردستان» از يك سو، و «ائتلاف دولت قانون» از سوي ديگر است. دو طرف درباره پرونده هاي متعدد از جمله نحوه اداره كشور، مشاركت در روند تصميم گيري كشور، پرونده هاي نفتي و ديگر امور با يكديگر اختلاف نظر دارند. در چنين شرايطي «مسعود بارزاني» رئيس منطقه كردستان عراق، با چراغ سبز آمريكا و عربستان سعودي، طرح بركناري مالكي را كليد زده است.

 



در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت آتن
خبرنگاران و كاركنان رسانه هاي يونان دست از كار كشيدند

رسانه ها و خبرنگاران يوناني در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت دست از كار كشيدند.
به گزارش خبرگزاري «رويتر»، خبرنگاران و كاركنان رسانه اي يونان روز دوشنبه در اعتراض به قانون جديدي كه طي آن «قراردادهاي كاري جديد با شرايط نامناسب» بر آنها «تحميل» مي شود به مدت 24 ساعت دست از كار كشيدند. خبرنگاران خواستار حفظ شرايط قبلي كاري به دليل «داشتن شرايط بهتر» هستند. به دنبال آغاز اين اعتصاب روز دوشنبه تمام برنامه هاي تلويزيوني قطع شد و روزنامه ها نيز چاپ نشدند.
گفتني است، يونان اين روزها در شرايط سياسي و اقتصادي بحراني به سر مي برد. 28خردادماه قرار است در اين كشور انتخابات پارلماني تكرار شود تا بدين ترتيب شايد با كاسته شدن از بحران سياسي، شرايط براي بهبود اوضاع اقتصادي نيز مهيا شود. از سوي ديگر زمزمه هايي نيز در خصوص احتمال اخراج اين كشور بحران زده از منطقه يورو بر سر زبان ها افتاده است. تصميم گيري در اين باره به نتايج پس از انتخابات پيش رو موكول شده است، اما آنچه مسجل شده اين است كه در صورت خروج اين كشور از منطقه يورو خسارات جدي بر پيكره اتحاديه اروپا و پول واحد يورو وارد خواهد شد.
در همين رابطه خبرگزاري «رويتر» از سرايت نگراني هاي مرتبط با سقوط يورو به شركت هاي اروپايي خبر داد و نوشت: بسياري از اين شركت ها در حال آماده كردن خود براي مواجهه با شرايط پس از سقوط يورو هستند... اين شركت ها به شدت از عواقب اين رويداد محتمل و وقوع ناآرامي هاي گسترده اجتماعي نگرانند.
اين خبرگزاري در ادامه با نام بردن از يك شركت بزرگ لوازم الكتريكي انگليسي با نام «ديكسونز» مي نويسد: به عنوان مثال اين شركت كه حدود يكصد شعبه فقط در سرتاسر يونان دارد اقدام به افزايش حفاظ هاي امنيتي براي مصون ماندن از شورش هاي احتمالي كرده است.
«سباستين جيمز»، مديرعامل اين شركت در اين باره گفت: اين اقدامات كمي هشداردهنده به نظر مي رسد اما بد نيست براي اتفاقات محتمل آمادگي داشته باشيم.
به گزارش رويتر، در حال حاضر شركت هاي زيادي در سرتاسر اين قاره وجود دارند كه دست به اقدام مشابه زده و خود را براي مقابله با شرايط پس از سقوط يورو آماده مي كنند. همه چشمها به انتخابات سرنوشت ساز يونان دوخته شده است.

 



فعال سياسي پس از آزادي از زندان بحرين: مبارزه عليه رژيم آل خليفه متوقف نمي شود

فعال سياسي و مدير مركز حقوق بشر بحرين پس از آزادي از زندان گفت از فعاليت هاي سياسي خود عليه آل خليفه دست نخواهد كشيد.
نبيل رجب فعال حقوق بشري بحريني كه روز دوشنبه با وثيقه 300 ديناري (800 دلار) از زندان آل خليفه آزاد شد در جمع خبرنگاران گفت، براي دفاع از آزادي و حقوق ملت بحرين همچنان تلاش خواهد كرد حتي اگر بار ديگر به زندان برود.
وي افزود، احتمال اينكه بار ديگر دستگير و با اتهاماتي ديگر روانه زندان شوم زياد است.
وي همچنين مخالفت خود را با اتحاد عربستان و بحرين اعلام كرد و گفت مردم به دنبال دموكراسي هستند نه حفظ تاج و تخت. نبيل رجب مدير مركز حقوق بشر بحرين است كه پنجم ماه مه جاري (16 ارديبهشت) به اتهام توهين به مقامات بحريني در اينترنت بازداشت شد.
از سوي ديگر عبدالهادي الخواجه ديگر فعال حقوق بشري بحرين نيز به اعتصاب غذاي 110 روزه خود پايان داد.
الخواجه در اعتراض به صدور حكم حبس ابد خود دست به اعتصاب غذا زده بود.
وي كه يك شهروند دانماركي هم محسوب مي شود به اتهام تلاش براي سرنگوني رژيم آل خليفه به حبس ابد محكوم شده است.
سازمان ملل و بسياري از نهادها و سازمان هاي حقوق بشر نسبت به اعتصاب غذاي الخواجه در زندان به رژيم آل خليفه هشدار داده بودند و خواستار آزادي وي شدند.
وكيل الخواجه اعلام كرد كه علت پايان دادن الخواجه به اعتصاب غذاي خود اين است كه الخواجه احساس كرده بود كه در هدف خود مبني بر جلب توجه عمومي به وضعيت فعالان زنداني شده موفق شده است. پس از آزادي نبيل رجب و پايان اعتصاب غذاي عبدالهادي الخواجه موجي از شادي منامه را فرا گرفت و مردم در خيابان ها به شادماني پرداختند.

 



تشكيل دولت وحدت ملي محور مذاكرات فتح و حماس در قاهره

هيئت هاي فتح و حماس در ديدار با يكديگر در قاهره موضوع تشكيل دولت وحدت ملي و تلاش براي زمينه سازي برگزاري انتخابات سراسري را بررسي كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از الجزيره، نمايندگان فتح و حماس در اين ديدار كه در مقر سازمان اطلاعات مصر در قاهره صورت گرفت با تاكيد بر ضرورت پايان اختلافات توافق كردند كميته مركزي انتخابات كار خود را در پنج دفتر در استان هاي نوار غزه آغاز كند.
كار ثبت نام از رأي دهندگان نيز 6 هفته طول خواهد كشيد تا پس از آن محمود عباس درباره زمان برگزاري انتخابات رياستي و انتخابات پارلماني تصميم گيري كند.
از سوي ديگر «حنا ناصر» رئيس كميته مركزي انتخابات فلسطين با اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب حماس در غزه ديدار كرد.
در اين ديدار دو طرف مسئله انتخابات اعضاي دولت تكنو كرات به منظور نظارت بر انتخابات را بررسي كردند.
يك مسئول فلسطيني كه خواست نامش فاش نشود گفت، محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس ماه آينده براي اعلام تشكيل دولت توافق ملي با يكديگر ديدار خواهند كرد.
وي ابراز اميدواري كرد كه هيچ مانعي بر سر راه اجراي طرح هاي پايان دادن به اختلافات وجود نداشته باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14