(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 10 خرداد 1391 - شماره 20222

برگزاري دهه توليد ملي به جاي روز صنعت
آمادگي ناوگان ريلي و جاده اي براي جابجايي 5/2 ميليون زائر حرم امام خميني(ره)
كوتاه اقتصادي
ثبت نام جديد مسكن مهرپرديس از هفته آينده
گوشت قرمز ارزان وگوشت مرغ گران شد
افتتاح طرح هاي توسعه اي فرودگاه امام خميني(ره) در هفته دولت
ذخيره سازي روزانه 350 ميليون مترمكعب گاز
بهمني اعلام كرد:سهامداران بانك آرين مورد حمايت قرار مي گيرند
شكاف ميان نظام بانكي و بخش واقعي اقتصاد
تعهد مشروط براي تحويل مرغ و شير ارزان
آغاز ذخيره سازي كالاهاي اساسي براي ماه رمضان
استفاده از مرغ هاي تخم گذار براي توليد سوسيس و كالباس
شنبه آخرين مهلت ارائه گواهي سپرده با سود 24 درصد



قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد
برگزاري دهه توليد ملي به جاي روز صنعت

قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال به جاي روز صنعت و معدن، دهه توليد ملي برگزار مي شود.
فريدون احمدي در نشستي خبري با اشاره به برگزاري روز صنعت و معدن در دهم تير ماه سال جاري، اظهار داشت: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته امسال به جاي اين كه تنها در يك روز وضعيت صنعت مورد توجه قرار گيرد، در قالب دهه توليد ملي و در طول 10 روز به بررسي مسائل اين بخش خواهيم پرداخت.
وي افزود: در اين 10 روز همايش هاي مختلفي در اين خصوص برگزار خواهد شد كه از جمله آنها مي توان به همايش منابع مالي و انساني براي توسعه ملي، معدن و فن آوري، توليد ملي و كار و بهره وري اشاره كرد.
وي ادامه داد: روز ملي صنعت و معدن نيز در مجموع از 69 نفر از برترين هاي اين حوزه تقدير بعمل خواهد آمد كه از بين صنايع نساجي، فلزي، ماشين سازي، برق و الكترونيك، واحدهاي معدن و معدنكاري، مراكز تحقيقاتي، فني و مهندسي، دانش بنيان، صنايع و فن آوري هاي پيشرفته و چهار پيشكسوت حوزه صنعت و معدن انتخاب خواهند شد.
احمدي با اشاره به قرائت بيانيه اي در خصوص نتايج همايش هاي برگزار شده در روز صنعت و معدن، يادآور شد: تلاش شده تا از تمام ذينفعان و صاحب نظران حوزه صنعت و معدن براي حضور در دبيرخانه برگزاري اين همايش دعوت بعمل آيد.
ابزارهاي جديد تأمين مالي
سخنگوي وزارت صنعت، معدن و تجارت هم گفت: ابزارهاي جديد تأمين مالي در حوزه صنعت و توليد به زودي از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام مي شود.
عليرضا شجاعي نيز در اين نشست خبري با اشاره به اجرايي شدن ابزارهاي جديد تأمين مالي در حوزه صنعت و توليد، از اعلام اين ابزارها از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت در اوايل تيرماه امسال خبر داد.
وي با بيان اينكه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاري 10 محور را بعنوان سرفصل برنامه هاي خود در حوزه توليد اعلام كرده است، گفت: رونق توليد، بهبود فضاي كسب و كار، تكميل ظرفيت واحدهاي توليدي، اتمام طرح هاي نيمه تمام، تأمين مالي، توسعه زيرساخت شهرك هاي صنعتي و غيره از جمله اين سرفصل ها است.
وي گفت: در چند روز گذشته بحث بهبود فضاي كسب و كار كليد خورد و موضوع تأمين مالي و ابزارهاي جديدي كه بايد در اين حوزه به كار گرفته شود، مطرح شد.
شجاعي، بهبود كيفيت محصولات و قيمت تمام شده، به كارگيري تكنولوژي هاي روز، افزايش صادرات غيرنفتي، برنامه ريزي استاني و تقويت فرهنگ عمومي جامعه در مصرف كالاهاي توليد داخل را از ديگر برنامه هاي اين وزارتخانه در راستاي تقويت توليد ملي اعلام كرد.

 



آمادگي ناوگان ريلي و جاده اي براي جابجايي 5/2 ميليون زائر حرم امام خميني(ره)

معاون وزير راه و شهرسازي از آماده سازي ناوگان ريلي و جاده اي براي جابجايي زائران حرم امام خميني(ره) خبر داد.
شهريار افندي زاده با اشاره به برگزاري سالگرد ارتحال امام خميني در روز 14 خرداد گفت: كميته ويژه اي در اين باره در وزارت راه و شهرسازي تشكيل شده و تمامي دست اندركاران حمل و نقل در اين كميته حضور دارند تا به بهترين وجه خدمات به مسافران ارائه شود.
وي افزود: در اين راستا ادارات كل حمل و نقل و پايانه هاي هر استان، متناسب با ميزان تقاضاي زائر، اتوبوس هايي را با همكاري بخش خصوصي فراهم كرده اند كه زائران بتوانند به راحتي از امكانات مناسب در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام بهره گيرند.
نماينده وزارت راه و شهرسازي در ستاد ارتحال امام خميني(ره) در گفت وگو با فارس با تأكيد بر اينكه زائران حرم امام خميني(ره) از طريق صورت وضعيت مسافران بيمه مي شوند، افزود: تلاش كرديم كه طي هماهنگي با استانداري ها با توجه به نياز هر استان و تعداد زائر، تقاضا از طريق ادارات كل حمل و نقل و پايانه هاي استان ها و ادارات كل راه آهن مطرح شود و متناسب با آن از اتوبوس ها و واگن هاي مناسب به خصوص در محورهاي جنوب، غرب، شرق و شمال استفاده گردد.
افندي زاده افزود: همچنين راه آهن جمهوري اسلامي ايران در خطوط ريلي موجود براي مسافراني كه مي توانند از قطار براي تشرف به حرم امام استفاده كنند، امكانات مناسبي را اختصاص داده است تا انتقال زائران در زمان هاي مناسب و به راحتي انجام شود.
وي يادآور شد: در بحث حمل و نقل هوايي بيشترين توجه به زائران خارجي حرم امام خميني(ره) است كه از كشورهاي مختلف در اين مراسم شركت مي كنند.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه ميهمانان خارجي كه امسال به اين مراسم دعوت شده اند نسبت به سال هاي گذشته بيشتر هستند، گفت: شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران طي هماهنگي با ستاد گراميداشت ارتحال امام خميني(ره) با اختصاص پرواز ويژه، امكان حضور به موقع را براي ميهمانان خارجي اين مراسم فراهم كرده است.
نماينده وزارت راه و شهرسازي در ستاد ارتحال امام خميني(ره) يادآور شد: همچنين شركت هواپيمايي ايران اير اين زائران خارجي را در روز 15 خرداد از تهران به مشهد و بالعكس براي زيارت حرم امام رضا(ع) جابجا مي كند.
افندي زاده به مكان هايي كه ستاد ارتحال حضرت امام خميني(ره) در اختيار زائران قرار مي دهد اشاره كرد و افزود: مسيرهايي كه منتهي به مرقد حضرت امام مي شود آماده سازي شده ضمن آنكه فضاي مورد نياز براي پاركينگ خودرو و اتوبوس ها و راه هاي دسترسي با همكاري اداره كل راه و ترابري و اداره كل حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران از مدت ها قبل آماده سازي شده است.
نماينده وزارت راه و شهرسازي در ستاد ارتحال امام خميني(ره) اضافه كرد: پيش بيني مي كنيم در سال جاري حدود 2 تا 5/2 ميليون زائر در مراسم سالگرد ارتحال امام حضور يابند، بنابراين نياز است با تمامي امكانات و تجهيزات ادارات كل حمل و نقل پايانه هاي استان، ادارات راه و ترابري استان، شركت راه آهن و ساير ارگان هاي دست اندركار، در خدمت زائران باشيم.
افندي زاده يادآور شد: همچنين در اين ايام با كمك شركت هاي حمل و نقل كالا، امكانات مناسبي در اختيار زائران قرار خواهد گرفت.

 



كوتاه اقتصادي

¤ وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه با مديريت واردات از سوي وزارت جهاد كشاورزي، واردات ميوه 22 درصد كاهش يافت، گفت: وزارت جهاد كشاورزي از نظر قانوني وظيفه اي در تنظيم بازار ندارد.
¤ وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: دولت به دنبال ثبات قابل درك و برنامه ريزي شده براي فعالان اقتصادي است و براي اجراي اين امر مدل پيشنهادي ارايه شده است.
¤ رئيس اتحاديه مشاوران املاك با تأكيد بر ضرورت ثبت همه قراردادهاي خريد و فروش و اجاره مسكن در سامانه ثبت املاك و مستغلات گفت: هر بنگاه املاكي كه از ارايه كد رهگيري خودداري كند تخلف صنفي محسوب مي شود. مصطفي قلي خسروي در خصوص كد رهگيري براي اجاره نامه گفت: دستورالعمل كاربر اين است كه همه قراردادها اعم از خريد و فروش يا رهن و اجاره، پيش فروش با كد رهگيري انجام شود.
¤ معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از پرداخت مابه التفاوت 250 ريالي افزايش قيمت خريد تضميني گندم به كشاورزان خبر داد. به گزارش روابط عمومي شركت بازرگاني دولتي ايران، قبادي با بيان اينكه هيأت وزيران به استناد اصل 138 قانون اساسي، پيشنهاد مشترك وزارتخانه هاي صنعت، معدن و تجارت و جهاد كشاورزي را در جلسه مورخ 3/2/91 تصويب كرد، گفت: براساس اين مصوبه مبلغ 250 ريال به ازاي هر كيلوگرم گندم تحويلي از كشاورزان به عنوان پاداش توليد، علاوه بر قيمت خريد تضميني به توليد كنندگان گندم پرداخت خواهد شد.
¤ معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از رسيدگي به اختلافات در زمان كوتاه به عنوان مهم ترين مزيت بورس براي بنگاه هاي اقتصادي و سرمايه گذاران خبر داد و گفت: قانون پيش بيني كرده تا اختلافات در پروژه هاي اقتصادي، طي زمان كوتاهي به نتيجه برسد.
¤ مدير كل مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي اجراي طرح هويت گذاري دام، اجراي طرح سنتز نژادگوسفندان چندقلوزا و طرح توليد بز شيري اصلاح نژاد شده را از جمله مهمترين برنامه هاي اين مركز در سال جاري اعلام كرد.اميرمفتخري كاشاني اظهار داشت: يكي از مهمترين برنامه هاي ما در سال جاري اجراي طرح ملي «هويت گذاري دام» است كه براي نخستين بار در كشور انجام خواهد شد.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 36 ميليون اوراق بهادار، به 109 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات و افزايش قيمت را در بازارهاي اول و دوم فرابورس، بانك ايران زمين در بازار اول فرابورس با جابجايي 27 ميليون و 460 هزار سهم و افزايش قيمت 4/4 درصد با نرخ يك هزار و 463 ريال در سيستم معاملاتي ثبت كرد. كمترين حجم معاملات را سبحان دارو در بازار اول با خريد و فروش 571 سهم و با نرخ 11 هزار و 864 ريال كسب كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3311، 5589، 5557، 5560، 5569، 3440 الي 3449 و 3420 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ معاون فني سازمان حفظ نباتات كشور با بيان اينكه امسال خطري تحت عنوان بيماري زنگ گندم نخواهيم داشت، گفت: مبارزه با بيماري سن گندم تا پايان فصل برداشت اين محصول ادامه خواهد داشت.محمد جواد سروش درخصوص احتمال شيوع بيماري زنگ گندم در مزارع غرب و شمال كشور به دليل شرايط آب و هوايي اظهار داشت: با توجه به وضعيت رويشي گندم و عدم وجود كانونهاي آلودگي در سال جاري خطري تحت عنوان بيماري زنگ گندم نخواهيم داشت.

 



ثبت نام جديد مسكن مهرپرديس از هفته آينده

مديرعامل شهرپرديس از ثبت نام جديد مسكن مهر در اين شهر از هفته آينده خبر داد.
مهدي هدايت در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به پتانسل هاي شهر جديد پرديس و نقش مهمي كه اين شهر مي تواند در جذب سرريز جمعيت تهران داشته باشد، در كنار ساير جذابيتها مثل آغاز ساخت مترو باعث شده است، عموم مردم شهر تهران متقاضي خريد مسكن در پرديس باشند.
وي ادامه داد: با توجه به عنايت وزير راه و شهرسازي ساخت 80 هزار واحد مسكوني در پرديس آغاز شده كه در مرحله اول ثبت نام 40 هزار واحد مسكوني از 16 خرداد آغاز مي شود.
هدايت گفت: اين واحدهاي مسكوني مهر براي دهك هاي مختلف جامعه برنامه ريزي شده كه متشكل از واحدهاي دوخوابه كوچك، سه خوابه، آپارتمان هاي سه طبقه 6 واحدي، 4 طبقه 8 واحدي و آپارتمان هاي 5 طبقه 10 واحدي براي اقشار متوسط جامعه كه پاركينگ هم دارد.
مديرعامل شهر جديد پرديس گفت: ويژگي خاصي كه واحدهاي مسكوني مهر پرديس دارد، اين است كه واحدهاي مسكوني آن داراي پاركينگ هستند و در كنار ساخت مسكن تمام كاربري هاي عمومي مثل مساجد، مدارس و واحدهاي تجاري آغاز خواهد شد كه اين به معني جذب جمعيت تهران به سمت پرديس خواهد بود.
به گفته وي، در احداث اين پروژه ها، معماري ايراني اسلامي و صنعتي سازي رعايت شده است.هدايت در خصوص شرايط متقاضيان مسكن پرديس گفت: براي ثبت نام متقاضيان بايد داراي شناسنامه متولد تهران باشند و يا در كنار آن حكم كارگزيني دولتي از تهران، سركوپن تهران و يا اينكه 5 سال فرزندان وي در تهران تحصيل كرده باشند.
به گفته وي، مدرك رسمي از اثبات 5 سال سكونت در تهران، متأهل بودن و سبز بودن فرم «ج» از ديگر شرايط خواهد بود.
وي افزود: ثبت نام اوليه در جهت تسريع تكميل پروژه بعد از اثبات شرايط و ثبت سامانه با واريز وجه اوليه 5 ميليون تومان صورت مي گيرد.
هدايت ادامه داد: آورده افراد به نسبت انتخاب واحد مسكوني از 15 ميليون تومان تا 30 ميليون تومان است كه از 16 خرداد ماه جاري در 30 دفتر پستي تهران انجام مي شود، لذا متقاضيان براي ثبت نام به بنگاههاي مسكن و ساير مؤسسات مراجعه نكنند.

 



بانك مركزي گزارش داد
گوشت قرمز ارزان وگوشت مرغ گران شد

بانك مركزي متوسط قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراكي در تهران در هفته منتهي به پنجم خرداد ماه را اعلام كرد.
بانك مركزي گزارش داد: در هفته منتهي به پنجم خرداد ماه جاري، در گروه لبنيات قيمت پنير پاستوريزه افزايش ولي بهاي ماست پاستوريزه و شير پاستوريزه كاهش يافت. قيمت ساير اقلام اين گروه ثابت بود. بهاي تخم مرغ افزايش داشت و شانه اي 36500 الي 45000 ريال فروش رفت.
در گروه برنج، قيمت تمام اقلام اين گروه افزايش يافت. در گروه حبوب، بهاي لوبيا چيتي و لوبيا سفيد نسبت به هفته قبل افزايش جزئي داشت. قيمت ساير اقلام اين گروه بدون تغيير بود.
در هفته مورد بررسي، در ميادين زير نظر شهرداري تهران پرتقال درجه دو عرضه نمي گرديد و نارنگي، ليمو شيرين و هلو عرضه كمي داشت ولي ساير اقلام ميوه و سبزي تازه كه تعدادي از آنها از نظر كيفي در سطح پائيني قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان ميادين ميوه و تره بار عرضه مي گرديد.
ميوه فروشي هاي سطح شهر اقلام مرغوب ميوه و سبزي تازه را عرضه مي نمودند كه در گروه ميوه هاي تازه بهاي پرتقال درجه يك، زردآلو، طالبي و هندوانه كاهش ولي قيمت ساير اقلام ا ين گروه به ويژه پرتقال درجه دو افزايش يافت. در گروه سبزي هاي تازه بهاي سبزي هاي برگي اندكي افزايش ولي قيمت ساير اقلام اين گروه به ويژه گوجه فرنگي كاهش داشت.
در اين هفته بهاي گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله كاهش ولي قيمت گوشت مرغ افزايش يافت. در هفته مورد بررسي، بهاي قند افزايش ولي قيمت شكر و چاي خارجي كاهش جزئي داشت. بهاي انواع روغن نباتي ثابت بود.
در هفته منتهي به پنجم خرداد ماه، در گروه لبنيات بهاي پنير پاستوريزه معادل 2/2 درصد افزايش ولي قيمت ماست پاستوريزه 7/0 درصد و شير پاستوريزه 3/6 درصد كاهش داشت. بهاي ساير اقلام اين گروه ثابت بود. قيمت تخم مرغ معادل 7/1درصد افزايش يافت.
در هفته مورد بررسي، در گروه برنج بهاي برنج وارداتي غيرتايلندي معادل 1/0درصد، برنج داخله درجه يك و درجه دو به ترتيب 1/1درصد و يك درصد افزايش داشت. در گروه حبوب قيمت لوبياچيتي معادل
4/0درصد و لوبيا سفيد 6/0 درصد افزايش يافت. بهاي ساير اقلام اين گروه بدون تغيير بود.
در هفته منتهي به پنجم خرداد ماه، در گروه ميوه هاي تازه قيمت پرتقال درجه يك معادل 2/3 درصد، زردآلو1/34درصد، طالبي
4/8درصد و هندوانه 9/3درصد كاهش ولي بهاي ساير اقلام اين گروه بين 3/0 درصد تا 1/22درصد افزايش داشت. در گروه سبزي هاي تازه قيمت سبزي هاي برگي معادل 6/0درصد افزايش ولي بهاي ساير اقلام اين گروه بين 3/0 درصد تا
9/39درصد كاهش يافت.
در هفته مورد بررسي، قيمت گوشت گوسفند معادل 7/2درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 2/1درصد كاهش ولي بهاي گوشت مرغ
9/1درصد افزايش داشت.
در هفته منتهي به پنجم خرداد ماه، قيمت قند معادل 2/1درصد ولي بهاي شكر 1/0درصد و چاي خارجي 8/0درصد كاهش يافت. قيمت انواع روغن نباتي ثابت بود.

 



افتتاح طرح هاي توسعه اي فرودگاه امام خميني(ره) در هفته دولت

مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور از افتتاح طرح هاي توسعه اي فرودگاه امام خميني(ره) در هفته دولت سال جاري خبر داد.
محمود رسولي نژاد در گفت وگو با ايسنا گفت: ادامه توسعه فاز يك، ساختمان پليس، گذرنامه، آتش نشاني، ساختمان تاسيسات شرقي و غربي و ساختمان هاي اداري و نهادهاي قضايي فرودگاه بين المللي امام خميني در هفته دولت افتتاح خواهد شد.
وي از توسعه سالن ترانزيت فرودگاه امام خميني(ره) در هفته دولت خبر داد و افزود: 3 هزار مترمربع به زيربناي اين سالن افزوده خواهد شد.
رسولي نژاد با بيان اين كه ايران اير نيز ترمينال بار خود را در هفته دولت افتتاح خواهد كرد، يادآور شد: هتلي كه بيش از يك سال از ساخت آن توسط بخش خصوصي آغاز شده نيز همزمان با ديگر بخش ها در هفته دولت آغاز به كار خواهد كرد. اين هتل در ضلع شرقي پاركينگ روباز فرودگاه، روبروي ترمينال يك قرار دارد.
مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور همچنين از راه اندازي پل ارتباطي بين پاركينگ خودرو و ترمينال فرودگاه خبر داد و خاطرنشان كرد: اين پل توسط يك شركت خصوصي به صورت ساخت، بهره برداري و تحويل (T.O.B) ساخته شده است.
وي ادامه داد: قرارداد ساخت اين پل 36ماهه بوده و به اين ترتيب مي توان به افتتاح آن در هفته دولت سال جاري اميدوار بود.مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور در پاسخ به اين كه پس از هفته دولت بحث توسعه فرودگاه امام چگونه ادامه خواهد يافت، گفت: ترمينال زيارتي فرودگاه امام خميني(ره) 20ماه ديگر براي بهره برداري نيازمند كار است كه افتتاح آن به پس از هفته دولت سال جاري موكول مي شود.

 



اوجي خبر داد
ذخيره سازي روزانه 350 ميليون مترمكعب گاز

معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي گاز ايران با تاكيد بر آمادگي بهره برداري رسمي از مخزن سراجه قم، از ذخيره سازي 350 ميليون متر مكعب گاز در اين مخزن زيرزميني خبر داد.
جواد اوجي در گفت وگو با شانا با بيان اين كه تزريق و ذخيره سازي گاز در مخزن سراجه قم از چند ماه پيش آغاز شده است، افزود: هم اكنون روزانه 3 ميليون و 500 هزار متر مكعب گاز به اين مخزن تزريق مي شود و اين حجم تزريق گاز به تدريج به حدود 7 ميليون متر مكعب در روز خواهد رسيد.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران اظهار كرد: انتظار مي رود با بهره برداري رسمي اين مخزن زمستان امسال بتوان دست كم روزانه 4 ميليون متر مكعب گاز از آن برداشت و به شبكه گاز كشور تزريق كرد.
وي درباره افتتاح رسمي نخستين مخزن ذخيره سازي گاز كشور گفت: بنابر تقاضاي وزير نفت از رئيس جمهوري براي حضور در آيين افتتاح رسمي طرح مخزن سراجه قم، شركت ملي گاز نيز در انتظار اعلام زمان از سوي نهاد رياست جمهوري است.
سراجه قم از جمله مخازن هيدروكربوري است كه آزمايش هاي انجام شده روي آن مناسب بودن اين مخزن را براي ذخيره سازي گاز طبيعي تاييد كرده است.
تزريق گاز به اين مخزن از آبان سال گذشته شروع شده و پس از وقفه اي كوتاه به دليل افزايش مصرف گاز در زمستان و تامين آن در اين دوره سرد، ذخيره سازي گاز در آن از ارديبهشت امسال با 3 رديف توربوكمپرسور ادامه يافت.
به گفته مديرعامل شركت ذخيره سازي گاز ايران، تا پايان امسال حجم گاز ذخيره شده در مخزن سراجه قم به يك ميليارد و 500 ميليون متر مكعب خواهد رسيد كه مي تواند پشتيبان خوبي براي فصول سرد سال باشد.
وزارت نفت شركت ملي گاز ايران را مكلف كرده است تا پايان برنامه پنجم توسعه 14 ميليارد متر مكعب گاز را ذخيره و 130 ميليون مترمكعب را برداشت و به شبكه سراسري تزريق كند.

 



بهمني اعلام كرد:سهامداران بانك آرين مورد حمايت قرار مي گيرند

رئيس كل بانك مركزي گفت: اين بانك از سهامداران متضرر بانك آرين حمايت كامل مي كند.
به گزارش مهر، محمود بهمني با اشاره به اينكه بانك مركزي از سهامداران متضرر بانك آرين حمايت كامل مي كند، گفت: بانك مركزي ابتدا سرمايه بانكهاي تمام الكترونيك را 70 ميليارد تومان اعلام كرد و با تصويب شوراي پول و اعتبار اين مبلغ ابتدا به 200 ميليارد تومان و سپس به 400 ميليارد تومان افزايش يافت.
وي افزود: هرچند كه سهامداران بانك آرين در مهلت مقرر نتوانستند در زمينه افزايش سرمايه اقدام كنند، اما بانك مركزي هنوز هم اين فرصت را براي اين بانك قائل است كه در اين زمينه يا با ادغام با ساير بانكها بتوانند بانك نيرومند ديگري راه اندازي كنند و يا در فرصت مقرر سهامداران نسبت به افزايش سرمايه اقدام نموده و شرايط را مهيا كنند.
بهمني در پاسخ به اين سوال كه آيا سهامداران بانك آرين بايد با درخواست جديد، بانك جديد ديگري را راه اندازي كنند، گفت: خير، اگر سهامداران در مهلت مقرر اقدام كنند مورد حمايت بانك مركزي قرار مي گيرند.
وي تاكيد كرد: در صورتي كه همه چيز روال قانوني خود را طي كند و شرايط و مقررات رعايت شود مي توانيم شاهد تغيير وضعيت اين بانك خصوصي باشيم.
سهامداران بانك آرين در روزهاي اخير نامه اي خطاب به رئيس كل بانك مركزي و درخواست تجديد نظر نسبت به تعليق مجوز نخستين بانك الكترونيكي ايران نوشته اند.

 



فعالان اقتصادي در اتاق تهران مطرح كردند
شكاف ميان نظام بانكي و بخش واقعي اقتصاد

پانزدهمين نشست هيات نمايندگان اتاق تهران بيشتر با انتقاد از سيستم بانكي و پرداخت نشدن مطالبات معوق بخش خصوصي همراه بود.
رئيس اتاق بازرگاني تهران مسائل بانكي را از مهمترين دغدغه هاي فعالان اقتصادي اعلام كرد و با بيان اين كه براساس اعلام دولت حجم مطالبات معوق بانك ها به 54 هزار ميليارد تومان رسيده است، گفت: براساس اعلام بانك مركزي نسبت تسهيلات بانكي به منابع هم اكنون به 109درصد افزايش يافته است.
يحيي آل اسحاق با بيان اين كه نسبت منابع به مصارف بانك ها به وضعيت نگران كننده اي رسيده است، گفت: اين وضعيت نشان مي دهد مجموعه نظام بانكي در شرايط عادي نيست.
او با تاكيد بر لزوم تغيير شيوه نظارت بر بانك ها گفت: از ديدگاه من بايد در سيستم بانكي پيش از آنكه مشكل جدي رخ بدهد، تجديدنظر جدي صورت گيرد.
او همچنين به مشكل تامين مالي واحدهاي توليدي اشاره و با بيان اين كه هم اكنون بزرگترين مساله واحدهاي توليدي چگونگي تغيير نقدينگي است، افزود: هزينه هاي توليد در ايران بيش از حد متعارف است؛ به طوري كه اين نسبت تا 5/2برابر نمونه خارجي گزارش شده است.
وي همچنين با انتقاد از وضعيت تامين منابع مالي واحدهاي توليدي گفت: با اين وجود از همين منابع مختصر هم به دلايل متعدد از جمله پيچيدگي هاي اداري به خوبي استفاده نمي شود.
او ادامه داد: سيستم بانكي گاهي خودش هزينه ها را بالا مي برد، به طوري كه اگرچه براساس قانون براي گشايش اعتبار بانكي بايد 10 تا 20درصد رقم آن پيش پرداخت شود، ولي هم اكنون بانك ها تا 120درصد اين رقم را نيز دريافت مي كنند.
آل اسحاق، طولاني شدن فرايند ثبت سفارش تا ترخيص كالا را از معضلات كنوني بخش توليد خواند و افزود: طرح هايي مانند شبنم، ايران كد و استاندارد طرح هاي خوبي هستند، ولي در شرايطي كه همه درها روي توليدكننده بسته است، نمي توان آنها را اجرايي كرد.
رئيس اتاق بازرگاني تهران همچنين مطالبات پرداخت نشده به بخش خصوصي را يكي ديگر از چالش هاي توليدكنندگان خواند و با اشاره به اين كه سودآوري توليد هم اكنون در كشور 15 تا 20درصد است، گفت: اين در حالي است كه افزايش هزينه ها 25 تا 30درصد بوده و عدم تعادل در بازار ايجاد شده است.
دبيركل اتاق تهران نيز در اين نشست با انتقاد از سياست هاي ارزي بانك مركزي گفت: از خردادماه سال گذشته تا خردادماه امسال بانك مركزي 43 دستورالعمل ارزي صادر كرده است.
به گزارش ايسنا، محمدمهدي راسخ با بيان اين كه نوسان هاي نرخ ارز به دليل كاهش نرخ سود سپرده هاي بانكي و هجوم پول هاي سرگردان به بازار ارز و سكه بود، گفت: همه ديديم كه با وجود بخشنامه هاي متعدد بانك مركزي، نرخ ها در بازار تغييري نداشت.
او ادامه داد: تنها چيزي كه باعث شد قيمت سكه و دلار متعادل تر شود، تصويب افزايش نرخ سود سپرده در شوراي پول و اعتبار بود.
پدرام سلطاني عضو اتاق تهران نيز با تاكيد بر اين كه بخش خصوصي بايد در تدوين لايحه بودجه كل كشور دخيل باشد، گفت: با معاونت برنامه ريزي رئيس جمهور هماهنگي هايي صورت گرفته كه از امسال همزمان با شروع بررسي لايحه بودجه در دولت، اتاق هاي بازرگاني نيز درباره آنها بتوانند اظهارنظر كنند.
همچنين ابوالحسن خليلي، ديگر عضو اتاق تهران با انتقاد از اين كه دولت بدهي اش به توليدكنندگان خصوصي را نمي پردازد، گفت: هرجا كه دولت منابعي داشته باشد، ابتدا بدهي اش به توليدكنندگان دولتي را پرداخت مي كند و بخش خصوصي در اين زمينه مغفول مانده است.
او همچنين با اشاره به اين كه قوانين خوبي در كشور وجود دارد، افزود: متاسفانه مشكل اساسي اجرا نشدن اين قوانين است.
همچنين محمدمهدي رئيس زاده ديگر عضو اتاق تهران، با اشاره به قانون بودجه امسال گفت: متاسفانه برخي بانك ها با استفاده از بندهايي از قانون بودجه در همين ابتداي سال توليدكنندگان را براي وصول كردن مطالبات معوق به شدت تحت فشار گذاشته اند.
سيدحميد حسيني، ديگر عضو اتاق تهران، نيز با تقدير از مجلس براي اين كه نرخ ارز مرجع را از قانون بودجه حذف كرده است، گفت: با اين روش دولت مي تواند به معني واقعي نظام ارزي شناور مديريت شده را پياده سازي كند.

 



تعهد مشروط براي تحويل مرغ و شير ارزان

وزارت صنعت، معدن و تجارت با اتحاديه مرغداران تفاهم كرد، در صورت تامين خوراك طيور آنها توزيع مرغ با قيمت 4012 تومان به ميادين انجام شود.
حسين مقدم نيا مديرعامل اتحاديه مرغداران در گفت وگو با فارس گفت: در حال حاضر به دليل قيمت بالاي خوراك طيور قيمت تمام شده مرغ بالاست و براي عمل به تعهد توزيع مرغ 4012 توماني از سوي اين اتحاديه، مسئولان وزارت صنعت هم بايد به تعهد توزيع 300 هزار تن خوراك طيور سرعت بخشند.
مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران افزود: نياز صنعت طيور كشور ماهانه 400 هزار تن (240 هزار تن ذرت و 160 هزار تن كنجاله سويا) است اما تاكنون تنها 50 هزار تن بعد از تفاهمنامه تامين خوراك طيور با وزارت صنعت تحويل داده شده است.
وي افزود: اگر چه به توليدكنندگان استان ها اعلام كرده ايم كه در عمل به توزيع مرغ 4012 توماني همكاري كنند اما آنها انتظار تامين نهاده ها را نيز دارند.
مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران تصريح كرد: در حال حاضر قيمت كنجاله سويا در بازار كيلويي 1700 تومان است كه توزيع نهاده ارزان قيمت كنجاله سويا 830 توماني نقش موثري در كاهش قيمت تمام شده خواهد گذاشت.
عرضه مرغ 4200 توماني
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نيز از آغاز عرضه مرغ كيلويي 4200 توماني در ميادين ميوه و تره بار شهر تهران خبر داد.
يدالله صادقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سؤال كه دليل ازدحام مردم در فروشگاه هاي تعاوني مصرف براي دريافت برنج 1800 توماني چيست اظهار داشت: دليل ازدحام مردم محدوديت توزيع برنج است چرا كه سهميه اي كه براي ما در نظر گرفته شده است 8 هزار تن است كه همه آن را توزيع مي كنيم.
وي در خصوص دلايل افزايش قيمت تخم مرغ به فارس گفت: حذف تعرفه 70 درصدي صادرات تخم مرغ در راستاي حمايت از توليدكننده هاي اين كالا دليل افزايش قيمت آن است چرا كه پيش از اين قيمت تخم مرغ خيلي پايين بود و توليدكننده ها ضرر مي كردند اما با آزاد شدن صادرات تخم مرغ به كشورهاي همسايه با حذف تعرفه قيمت ها كمي افزايش پيدا كرده است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران در واكنش به اين سؤال كه علي رغم اقدامات صورت گرفته قيمت مرغ هنوز كاهش پيدا نكرده اظهار داشت: تفاهمنامه اي را با اتحاديه مرغداران منعقد كرديم تا در ازاي ارائه نهاده هاي دامي آنها هر كيلوگرم مرغ گرم را به قيمت 4012 تومان در اختيار ميادين ميوه و تره بار قرار دهند و ميادين هم به قيمت 4200 تومان مرغ گرم را به دست مردم برسانند.
عرضه شير 630 توماني
رئيس انجمن صنفي گاوداران استان تهران هم از تعهد وزارت صنعت، معدن و تجارت به تامين ماهانه 317 هزار و 500 تن علوفه دامي خبر داد و گفت: در صورت تحويل اين ميزان علوفه به دامداري ها شير 630 تومان عرضه مي شود.
احمد مقدسي اظهار داشت: در جلسه روز دوشنبه وزارت صنعت مقرر شد شركت پشتيباني امور دام ماهانه 317 هزار و 500 تن علوفه شامل 162 هزار تن غلات، 81 هزار تن سبوس گندم و 74 هزار و 500 تن كنجاله سويا براي دامداران كشور تامين كند.
رئيس انجمن صنفي گاوداران استان تهران افزود: طبق تصميم اين جلسه جو و ذرت كيلويي 410 تومان، كنجاله سويا 800 تومان و سبوس 230 تومان با احتساب كرايه درب دامداري ها تحويل داده مي شود.
وي افزود: در صورتي كه شركت پشتيباني امور دام صددرصد اين نهاده ها را تامين و در اختيار دامداران بگذارد شير خام به قيمت 630 تومان با چربي 2/3 درصد و توتال 700 هزار درب دامداري تحويل داده مي شود و كرايه حمل نيز به عهده كارخانه هاي لبني خواهد بود.
به گفته مقدسي به ازاي افزايش هر يك دهم درصد چربي نيز 10 تومان به قيمت ياد شده اضافه مي شود.
وي تصريح كرد: قرار شد شركت پشتيباني امور دام طي مدت 20 روز ميزان ياد شده علوفه دامي را تامين كند و اگر به هر دليلي نتوانست، مابه التفاوت آن را پرداخت كند.
رئيس انجمن صنفي گاوداران استان تهران تصريح كرد: عرضه شير 630 توماني در قبال ادامه دار بودن اجراي تعهدات از سوي شركت پشتيباني امور دام خواهد بود و اگر به هر دليلي عملي نشد كميته اي مجددا شير را قيمت گذاري مي كند.

 



غضنفري خبر داد
آغاز ذخيره سازي كالاهاي اساسي براي ماه رمضان

وزير صنعت، معدن و تجارت از آغاز ذخيره سازي كالاهاي اساسي براي ماه رمضان خبر داد.
مهدي غضنفري درباره تدابير وزارت صنعت معدن و تجارت براي ايام ماه مبارك رمضان گفت: ذخيره سازي كالاهاي اساسي شروع شده، در مورد مواد پروتئيني نيز به تدريج ذخاير را براي ماه رمضان افزايش مي دهيم و با نزديك شدن ماه مبارك رمضان اطلاع رساني جزئي تري انجام خواهيم داد، همچنين طبق روال سالهاي گذشته، فروشگاه هاي عرضه مستقيم كالا و اعمال تخفيف هاي ويژه از ديگر تدابيري است كه براي رفاه حال مردم در نظر گرفته شده است.
غضنفري درباره وضعيت اختصاص سبد كالا به كارمندان نيز اظهار داشت: در نظر گرفتن و تخصيص سبد كالا كاري نيست كه توسط اين وزارتخانه تدبير شود بلكه معاونت هايي كه كار امور رفاهي وزارتخانه ها را برعهده دارند، براي كارمندان خود تدابيري دارند و تصميم مي گيرند كه چه زماني سبد رفاهي در اختيار كاركنان خود قرار دهند.
وي افزود: تنها وظيفه وزارت صنعت، معدن و تجارت اين است كه اگر بخش رفاهي دستگاه ها تصميم بگيرند، سبد كالايي تحويل كارمندان خود بدهند، در اين مسير و در صورت درخواست كمك، ما به آنها كمك مي كنيم.
غضنفري در ادامه اظهار داشت: تاكيد مي كنيم كه اگر دستگاه ها براي ماه رمضان يا هر ايامي بخواهند به كارمندان خود سبد كالا بدهند و به ما مراجعه كنند، ما همكاري مي كنيم، اما اين وزارتخانه اصلا تصميم نمي گيرد كه به دستگاه دولتي سبد كالا بدهد يا نه، زيرا منابع بودجه اي براي اين موضوع قبلا به دستگاه ها تخصيص داده شده و خود مدير دستگاه بايد تصميم بگيرد كه چگونه سيستم رفاهي را مديريت كند.

 



با خارج شدن از گردونه توليد انجام مي شود
استفاده از مرغ هاي تخم گذار براي توليد سوسيس و كالباس

مرغ هاي تخم گذار پس از اين كه از چرخه توليد خارج شوند، براي مصارف صنعتي در تهيه سوسيس و كالباس مورد استفاده قرار مي گيرند.
مديرعامل اتحاديه مرغ تخم گذار در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: مرغ تخم گذار كه درصد گوشت آن از مرغ گوشتي كمتر است، كيفيت آن هم از مرغ هاي گوشتي پايين تر بوده لذا پس از اين كه از چرخه توليد تخم مرغ حذف شدند به نصف قيمت قيمت مرغ گوشتي فروخته و براي مصارف صنعتي به كار مي رود.
هدايت اصغري تصريح كرد: مصرف گوشت مرغ تخم گذار براي مصرف خانوار ممنوعيتي ندارد، اما به دليل پايين بودن كيفيت، معمولا وارد صنايع فرآورده هاي گوشتي مي شود.
مديرعامل اتحاديه مرغ ميهن اظهار كرد: مرغ تخم گذار 6 ماه دوره پرورش دارد تا به مرحله باروري و تخم گذاري برسد و پس از آن 12 ماه تخم گذاري در چرخه توليد تخم مرغ، كشتار مي شود.
وي افزود: مرغ تخم گذار در سن 18 ماهگي به كشتار مي رود در حالي كه مرغ هاي گوشتي 45 روزه كشتار و در بازار مصرف خانوار عرضه مي شوند.
اصغري يادآور شد: قيمت گوشت مرغ تخم گذار تقريبا نصف قيمت مرغ گوشتي بوده و هم چنين درصد گوشت آن بسيار كمتر از مرغ هاي گوشتي است.

 



شنبه آخرين مهلت ارائه گواهي سپرده با سود 24 درصد

مدير اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانك مركزي جزئيات جديدي از تحويل سكه هاي پيش فروشي ارائه كرد.
پيمان قرباني در گفتگو با مهر گفت: آخرين مهلت باقيمانده براي دريافت اوراق گواهي سپرده جايگزين تحويل سكه پيش فروشي با نرخ سود 24 درصد تا 13 خرداد ماه جاري است.
وي افزود: پيش از اين، آخرين زمان اعلام شده از سوي بانك مركزي براي دريافت اوراق گواهي سپرده با نرخ 24 درصد روز پنجم خرداد ماه بود اما با توجه به اينكه تاريخ مذكور روز جمعه بود و بنابراين، ايفاي تعهدات مربوطه به روز شنبه بعد موكول مي شد و در عين حال تعهدات روز شنبه يعني ششم خرداد ماه زياد بود، بنابراين بانك مركزي مهلت مراجعه را تا روز 13 خرداد ماه تمديد كرد.
به گفته وي، ممكن بود برخي از افراد امكان مراجعه به بانك و دريافت اوراق گواهي با نرخ 24 درصد را در آن زمان نداشته باشند، كارگروه مربوطه در بانك مركزي تا روز سيزدهم مهلت را تمديد كرد، اما پس از اين تاريخ به بعد نرخ اوراق گواهي به 20 درصد تقليل خواهد يافت و ساير شرايط آن مانند اينكه نرخ سود از زمان ثبت نام در نظر گرفته مي شد، همچون گذشته خواهد بود.
اين مقام مسئول در بانك مركزي نرخ سود 24 درصد اوراق گواهي سپرده را جذاب دانست و تصريح كرد: افرادي كه علاقه مند هستند، مي توانند تا تاريخ سيزدهم خرداد ماه جاري از فرصت باقيمانده استفاده كنند و اين مهلت تمديد نخواهد شد.
قرباني تأكيد كرد: دريافت ابزارهاي پيشنهادي بانك مركزي به جاي دريافت سكه اختياري است و در عين حال موقتي است و دائمي نيست.
مدير اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانك مركزي در مورد عملكرد اين بانك براي تحويل سكه ها و عرضه ابزارهاي جايگزين عنوان كرد: از ابتداي اجراي طرح تا روز سه شنبه در مجموع 3 ميليون و 250 هزار قطعه سكه تحويل داده شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14