(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 10 خرداد 1391 - شماره 20222

توليد برق از ويروس
همه چيز درباره ريزش مو
پاياني براي ترس از آمپول
شيوع بيماريهاي غيرواگيردار در جهان



توليد برق از ويروس

دانشمندان آزمايشگاه ملي لارونس بركلي، شيوه اي ابداع كرده اند كه براساس آن مي توان با استفاده از ويروس هاي بي خطر كه انرژي مكانيكي را به برق تبديل مي كنند. نيرو توليد كرد.
به گزارش ايسنا، اين دانشمندان با ساخت يك ژنراتور با قابليت توليد جريان كافي براي راه اندازي يك نمايشگر كوچك بلور مايع به آزمايش رويكرد خود پرداختند.
اين ژنراتور با فشارانگشت بر روي يك به اندازه تمبر كه با ويروس هاي مهندسي شده خاص پوشش داده شده، كار مي كند و درآن ويروس ها به تبديل نيروي اين فشار به يك بارالكترونيكي مي پـردازند.
اين ژنراتور اولين دستگاهي است كه با جمع آوري خواص فيزوالكتريك از مواد بيولوژيك به توليد الكتريسيته مي پـردازد. فيرو الكتريك به تجمع يك بار در يك جامد واكنش به فضاي مكانيكي گفته مي شود.
اين دستاورد كه درمجله نيچر نانو تكنولوژي منتشر شده مي تواند به توليد دستگاههاي كوچكي منجر شود كه انرژي الكتريكي را از لرزشهاي كارهاي روزانه مانند بسته شدن در يا بالا رفتن از پله ها جمع آوري مي كنند.
اين فناوري همچنين به شيوه آسانتري درساخت دستگاههاي ريز الكترونيك اشاره دارد چرا كه ويروس ها خود را دريك غشاي منظم چيده و ژنراتور را آماده كار مي سازد. چيدمان خودكار يكي از هدفهاي مهم در جهان كوچك و دقيق نانو فناوري به شمار مي رود.
تاثير فيزوالكتريك درسال 1880 كشف شده و از آن زمان در بلورها، سراميك، استخوان، پروتئين ها و دي ان اي شناسايي شده است. درحال حاضر فندكهاي برقي و حركت ميكروسكوپ ها از آن استفاده مي كنند. اما مواد مورد استفاده در دستگاههاي فيزوالكتريك سمي بوده و كار با آنها بسيار سخت است كه كاربرد گسترده از اين فناوري را محدود مي كند.
از اين رو، اين دانشمندان از باكتري خوار M13 كه تنها به باكتريها حمله كرده و با انسان مهربان است. استفاده كردند. اين ماده به دليل خاصيت ويروسي آن خود را طي چند ساعت به چندين ميليون تكثير كرده تا هميشه يك منبع پايدار از آن وجود داشته باشد. مهندسي ژنتيك بر روي اين ويروسها آسان بوده و جنبش خودكار آنها در غشاهاي منظم كار با آنها را بسيار راحت مي كند.
اين دانشمندان اكنون درحال كار بر روي شيوه هايي براي ارتقاي سيستم خود هستند. از آنجا كه ابزارهاي بيوفناوري، توليد درمقياس زياد ويروسهاي اصلاح شده ژنتيكي را ممكن مي سازد. مواد فيزوالكتريك مثبتي بر ويروس مي توانند به ارائه يك راه حل ساده براي دستگاههاي ريز الكترونيكي درآينده بپردازند.

 



همه چيز درباره ريزش مو

يكي از بزرگ ترين معضلاتي كه بسياري از افراد از آن گريزان هستند ريزش مو است. اين مشكل دلايلي مختلفي دارد كه مهم ترين و شايع ترين فرم آن ارثي و هورموني است به همين دليل درمان اين نوع ريزش مو مشكل و در مواردي غيرممكن است.
ريزش موي محدود فقط در نقطه اي خاص از سر است حدود يك درصد افراد جامعه را درگير مي كند و در خانم ها و آقايان شيوع آن برابر است. در اين نوع ريزش، موهاي يك ناحيه از بدن نظير سر، ابرو، مژه و... به شكل دايره وار شروع به ريزش مي كند و معمولا خود به خود يا با درمان مجدد رشد مي كنند. برخي مواقع اين ريزش فراگير مي شود و كل بدن را درگير مي كند و درمان طولاني مدت آن مشكل مي شود.
از دلايل مهم ديگر ريزش مو بيماري هاي عفوني است فردي كه دچار بيماري عفوني مي شود اگر در ناحيه كف سر قارچي ايجاد شود اين قارچ مي تواند باعث ريزش موي سر او شود كه فوليكول هاي مو را درگير مي كند و به صورت منطقه اي باعث ريزش موها مي شود. اصولا ريزش مويي كه در اثر عفونت قارچي باشد همراه با پوسته ريزي و ترشح است.
فرم ديگر ريزش مو كه بيشتر در كودكان شايع است ريزش موي تيروكتي مانياست كه بچه هاي مبتلا به آن به دليل وسواس و اضطراب به طور غيرارادي موهاي خود را مي كشند و مي كنند و در نهايت دچار ريزش مو در ناحيه مورد نظر مي شوند. كم كاري و پركاري تيروييد از علل ديگر ريزش موهاست. همچنين كمبود برخي ويتامين ها در بدن زمينه ساز ريزش موها مي شود كه از جمله آنها مي توان به كمبود آهن در بدن اشاره كرد.
برخي خانم ها پس از زايمان به دليل مسايل هورموني و افت فشار خون دچار ريزش مو مي شوند و برخي از افرادي هم كه داروهاي خاصي نظير داروهاي شيميايي و ايندران و پروپر انولول كه دارويي براي تپش قلب است، استفاده مي كنند دچار ريزش مو مي شوند.
از علل شايع ريزش مو مي توان به استرس و نگراني شديد اشاره كرد، مثلا فردي كه تصادف مي كند يا يكي از اقوام نزديك خود را از دست مي دهد در اثر فشار و ناراحتي دچار ريزش موي شديد مي شود. باتوجه به علل بسيار و متفاوت ريزش مو، گرفتن شرح حال از بيمار و معاينه دقيق او موثر است همچنين بايد سابقه ژنتيكي بيمار كاملا بررسي و در نهايت اقدام به درمان شود.تقريباً همه عللي كه در ارتباط با ريزش موي سر ذكر شد مي تواند علل ريزش موي ابرو هم باشد. ساختار موي سر و موي ابرو متفاوت است همچنين دوره هاي فاز رشد و رويش آنها هم تفاوت دارد. درمان ريزش موي ابروها سخت تر از موي سر است ولي همان كمبود ويتامين بدن، بيماري پركاري و كم كاري تيروييد و ريزش موي محدود از علل مشابه ريزش موي ابرو و سر است. متاسفانه دوره رشد موي ابرو برخلاف موي سر خيلي طولاني است و ابرو رشد خيلي زيادي نمي كند. از سوي ديگر ثابت شده كه تيغ زدن مو، ناحيه سر و ابروها را پرپشت نمي كند و اين باور غلطي است البته به صورت موقتي ممكن است در اثر تيغ زدن موهاي ناحيه كلفت تر و تعداد آنها زياد شوند ولي اينكه واقعاً در طولاني مدت به پرپشت شدن موها كمك كند غيرمنطقي است و توصيه خاصي براي اينكه از چه وسيله اي براي ابروها كمك بگيريم تا آنها پرپشت شوند وجود ندارد.
به عقيده متخصصان هميشه در درمان بايد علت را بررسي كرد و نوشتن يك نسخه براي تمامي افراد كاملا غلط است. درمان فردي كه ريزش موي محدود دارد با فردي كه بر اثر بيماري خاصي ريزش مو پيدا كرده كاملا متفاوت است و ما نمي توانيم با استفاده از يك دارو و درمان مشخص توقع معجزه داشته باشيم. علت يابي براي درمان ريزش موي ابروها راه نخست درمان است و تنها زماني درمان هاي موضعي موثر واقع مي شوند كه ريزش مو هيچ علل باليني نداشته باشد. پس داروهايي كه ريزش مو را كم مي كنند، مي توانند براي فرد موثر واقع شوند. به طور مثال ماينوكسيد دارويي است كه چندين سال قبل براي فشار خون مورد استفاده قرار مي گرفت، ولي پزشكان مشاهده كردند افرادي كه اين دارو را مصرف مي كردند دچار پرمويي شدند پس تصميم گرفتند از محلول آن براي پرپشتي مو هم استفاده كنند و آن را براي درمان ريزش موي ارثي و هورموني به كار ببرند ولي در فرم هاي ديگر ريزش مو هم استفاده مي شود.
اين دارو مطمئنانمي تواند همه انواع ريزش مو را كنترل و درمان كند. ولي اگر تمامي مشكلات زمينه اي رفع شده باشد اين دارو براي رشد و رويش مجدد موي سر و در نواحي ابروها هم مي تواند موثر واقع شود ولي در صورت استفاده طولاني مدت اثربخشي آن ديده مي شود.
شامپوها فقط نقش تميز كردن موها را دارند و در درمان ريزش مو نقشي ندارند. شامپوها را بايد براساس نوع مو انتخاب كنيم يعني اگر مو چرب است شامپوي موهاي چرب و اگر خشك يا معمولي است شامپوي موهاي خشك يا معمولي را انتخاب كنيم. يك شامپوي نامناسب مي تواند سبب ريزش موي سر شود ولي شامپو نمي تواند درمانگر ريزش مو باشد. داروهاي گياهي هم توسط پزشكان بسياري نسخه مي شوند و اين داروها بي تاثير نيستند ولي واقعيت اين است كه اين موضوع هم به همان علل و عواملي كه زمينه ساز ريزش مو هستند برمي گردد و تا اين علل درمان نشوند اين داروها جوابگو نخواهند بود. پس نوع شامپو هم براساس جنس موها تعيين مي شود و هر شوينده اي نمي تواند موثر باشد.

 



پاياني براي ترس از آمپول

محققان موسسه فناوري ماساچوست براي افرادي كه از آمپول وحشت دارند، سرنگي بدون سوزن را طراحي كردند.
به گزارش مهر، اين ابزار جديد طراحي شده توسط محققان موسسه فناوري (MIT) با استفاده از محرك نيروي «لورنتس» يك جهش فشار بالاي قابل تنظيمي را ايجاد مي كند كه دارو دهانه اين ابزار كه به كوچكي خرطوم مكنده پشه ها بوده وارد پوست مي شود؛ اما ميزان ورود دارو به بدن توسط اين ابزار به دقت كنترل شده و وارد اعماق مختلف بدن خواهد شد.
سرنگهاي جهشي طي دهه هاي متمادي وجود داشته اند و آنها عمدتا از هواي فشرده شده يا گاز كارتريج استفاده مي كردند، اما محرك نيروي لورنتس آهن رباي كوچك و قدرتمندي است كه اطراف آن را كه يك حلقه سيم پوشانده كه به پيستون داخل آمپول دارو متصل است و قدرت آن از طريق جريان برق تامين مي شود.
اين ابزار مي تواند 100 مگا پاسكال دارو را در يك هزارم ثانيه تزريق كند، همچنين با تغيير جريان برق سرعت تزريق تغيير كند.
اين گروه تحقيقاتي درموسسه فناوري ماساچوست براي تنظيم سرعت يك تزريق حالات مختلف فشار را فراهم كرده است كه اين حالات دربرگيرنده 2 فاز اصلي است؛ يكي فاز رسيدن دارو به پوست و ديگري فاز عمق نفوذ دارو به داخل بدن است كه درپي آن يك فشار اندك براي جذب دارو توسط بافتهاي اطراف نيز وجود دارد اين فشارها را مي تواند براي انطباق با انواع مختلف پوستها تنظيم كرد.
براي مثال اگر بخواهيم به كودكي واكسن تزريق كنيم، به فشاري مشابه تزريق به فرد بزرگسال نياز نداريم و مي توانيم ميزان فشار را تنظيم كنيم.
از ديگر مزاياي ابزار تازه ابداع شده محققان MIT اين است كه اين روش انتقال دارو مي تواند براي انجام تزريقات زير جلدي موثر باشد، چرا كه با استفاده از اين دستگاه خطر احتمالي سوزن سرنگ دراين نوع تزريق ها كاهش مي يابد.مراكز كنترل و پيشگيري بيماريها تخمين زده اند كه حدود 385 هزار رويداد ناشي از صدمات سوزن سرنگ سالانه درمراكز درماني بهداشتي آمريكا رخ مي دهد.
علاوه بر اينكه افرادي كه از تزريق وحشت دارند مي توانند از اين ابزار سود ببرند، محققان MIT اظهار داشتند كه اين ابزار به طور خاص براي افرادي كه بايد به طور مرتب تزريق داشته باشند، كاربردارد.
نتايج اين تحقيقات درمجله مهندسي و فيزيك پزشكي منتشر شده است.

 



شيوع بيماريهاي غيرواگيردار در جهان

سازمان جهاني بهداشت در گزارش جديدي اعلام كرد كه از هر سه بزرگسال يك نفر به فشار خون بالا مبتلا مي شود كه عامل اصلي ابتلا به بيماري هاي قلبي است.
به گزارش ايسنا، اين سازمان با انتشار آمار سالانه بهداشت و سلامت از 194 كشور مختلف گزارش كرد كه اخيراً تغييرات چشمگيري در افزايش شيوع بيماريهاي غيرواگيردار بويژه فشار خون بالا و سرطان در كشورهاي توسعه نيافته ديده شده است.
بنا بر گزارش سايت اينترنتي سازمان جهاني بهداشت، دكتر تايز بوئرما، يكي از مقامات بهداشتي اين سازمان در همين رابطه متذكر شد: در آمار ابتلا به بيماري هاي غيرواگيردار نظير سرطان، بيماريهاي قلبي و سكته مغزي در كشورهاي مختلف تغييرات قابل توجهي بوجود آمده است.
وي افزود: در حال حاضر از هر پنج نفري كه بر اثر ابتلا به اين بيماري ها مي ميرند، چهار نفر از كشورهاي كم درآمد يا با درآمد متوسط هستند.
دكتر تايز بوئرما تأكيد كرد كه دليل اين تغيير، افزايش شيوع عوامل خطرزا مانند فشار خون، چاقي، مصرف تنباكو و تغذيه ناسالم است كه اكنون در دنيا بيشتر ديده مي شود.
طبق آمار سازمان بهداشت جهاني، كمتر از 20درصد افرادي كه در كانادا و آمريكا زندگي مي كنند به اين نوع بيماريها مبتلا هستند و شمار مبتلايان در اين دو كشور كمتر از كشورهاي ديگر است. اين در حالي است كه در برخي كشورهاي آفريقايي اين آمار به 50درصد مي رسد.
دكتر تايز بوئرما همچنين گفت: برخي بيماري ها كه در نواحي پرمرگ و مير شيوع داشته اند، كاهش يافتند. بسيار اميدوار كننده است كه شاهد پيشرفت در زمينه مبارزه با بيماريهاي عفوني در اين كشورها هستيم و اين پيشرفت منجر به كاهش چشمگير مرگ و مير در بين كودكان شده است.
وي در عين حال خاطرنشان كرد: در چند سال گذشته شاهد كاهش مرگ و مير مادران با سرعتي بيشتر از قبل بوده ايم. اما هنوز هم هر سال 287 هزار مادر در جهان براثر مشكلات بارداري و امراض عفوني در سنين جواني جان خود را از دست مي دهند.
طبق آمار اخير سازمان بهداشت جهاني، نرخ مرگ و مير در بين كودكان از سال 1990 تا سال 2010 ميلادي 35درصد كاهش يافته است اما هنوز 20درصد مرگ و مير كودكان زير پنج سال به دليل ابتلا به بيماري هايي چون ذات الريه و اسهال است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14