(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 18 خرداد 1391 - شماره 20226

حزب الله : ثبات امروز لبنان مديون سلاح مقاومت است
العالم : عبدالله صالح و نزديكانش از آل سعود حقوق مي گيرند
اعدام نمادين فرعون مصر در ميدان التحرير
تظاهرات «تعيين سرنوشت» در بحرين آل خليفه بايد سرنگون شود
درگيري خونين در قره باغ همزمان با سفر كلينتون به ارمنستان
طرح عربستان ، قطر و تركيه براي استيضاح مالكي در مجلس عراق
آتش بحران در حال سوزاندن اروپاست
مخالفت صريح چين و روسيه با دخالت نظامي غرب در سوريه
زد و خورد با پليس مقابل پارلمان اوكراين
تجمع مردمي عليه نظام سلطنتي انگليس در خيابان هاي لندن
جريمه سازماندهي تظاهرات در روسيه افزايش يافت
هواپيماهاي ناتو در افغانستان جشن عروسي را به عزا تبديل كردند
محاكمه مبارك ؛ سياسي يا انقلابي؟



حزب الله : ثبات امروز لبنان مديون سلاح مقاومت است

حزب الله لبنان تاكيد كرد، ثبات و آرامش امروز لبنان مديون مقاومت است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، نواف موسوي عضو فراكسيون وفاداري به مقاومت با اشاره به اظهارات برخي در مورد كنار گذاشتن سلاح مقاومت گفت، كساني كه خواهان كنار گذاشتن سلاح مقاومت هستند در واقع خواهان ضربه زدن به وحدت لبنان، غارت ثروت و منابع طبيعي آن هستند.وي افزود، اگر درايت، حكمت و عملكرد مناسب حزب الله نبود لبنان امروز غرق در ناامني و جنگ هاي داخلي بود.
موسوي تاكيد كرد، كساني كه ناآرامي هاي شمال لبنان را به وجود آوردند همان كساني هستند كه عليه مقاومت، سلاح آن و ايجاد شكاف و تفرقه ميان مقاومت و مردم لبنان توطئه مي كنند.

 



العالم : عبدالله صالح و نزديكانش از آل سعود حقوق مي گيرند

افشاي اسنادي درباره پرداخت مبالغ هنگفت از سوي عربستان سعودي به نزديكان علي عبدالله صالح ديكتاتور سابق يمن، رسوايي بزرگ ديگري براي آل سعود به بار آورد.
به گزارش شبكه خبري العالم، براساس اسناد و مداركي كه اخيرا افشا شده است 2700 شخصيت يمني اعم از سياستمداران، سران قبايل و نظاميان هوادار علي عبدالله صالح ماهانه مبلغ 56 ميليون ريال سعودي از عربستان دريافت مي كنند.
علي عبدالله صالح با دريافت ماهانه 40 ميليون ريال عربستان در راس اين فهرست قرار دارد.
هدف از پرداخت اين پول ها تاثيرگذاري بر تصميم گيري هاي سياسي و وابسته نگه داشتن يمن به رياض است.مردم يمن با آگاهي از اين رسوايي به خيابان ها آمدند و خشم خود را نسبت به دخالت عربستان در امور داخلي يمن ابراز داشتند.

 



در اعتراض به حكم دادگاه مبارك صورت گرفت
اعدام نمادين فرعون مصر در ميدان التحرير

ميليون ها نفر در اعتراض به حكم دادگاه جنايي مصر در مورد صدور حكم حبس ابد براي ديكتاتور سابق اين كشور، آدمك حسني مبارك را به صورت نمادين در ميدان التحرير اعدام كردند.
به گزارش شبكه خبري العالم، ميليون ها تن از مردم مصر كه براي چهارمين روز متوالي در ميدان التحرير قاهره متحصن شده اند، حكم دادگاه جنايي را ناكافي دانسته و بر اعدام حسني مبارك به عنوان قاتل فرزندان مصر تاكيد كردند.
تظاهركنندگان خشمگين مصري، به صورت نمادين آدمك ديكتاتور سابق اين كشور را پس از محاكمه به طناب دار آويختند و اعدام قاتلان فرزندان خود را از دستگاه قضايي مصر خواستار شدند.
در اين تظاهرات كه همه احزاب، گروه ها و جنبش هاي انقلابي مصر حضور داشتند، معترضان خواستار اجراي قانون كنار گذاشتن بقاياي رژيم گذشته از پست هاي دولتي و انتخابات رياست جمهوري شدند.
معترضان مصري با فرياد «مبارك تو را اعدام مي كنيم»، «العادلي بايد اعدام شود» و «مصر انقلاب را برمي گزيند»، بر عزم خود براي تحقق اهداف انقلاب مردمي 25 ژانويه تاكيد كردند.
شبكه خبري «بي بي سي» نيز گزارش داد: ميدان التحرير روز سه شنبه شاهد برگزاري تظاهرات ميليوني با شعار «انتقام گيري خون شهدا» بود و شركت كنندگان در اين تظاهرات، محاكمه دوباره مبارك و رژيم وي، انتقام گيري از قاتلان تظاهركنندگان و انقلابي ها در جريان انقلاب اين كشور و همچنين باز گرداندن حقوق از دست رفته صاحبان حق را خواستار شدند.
در همين حال ده ها هزار تن از معترضان مصري چهارشنبه شب با بيتوته در ميدان التحرير قاهره خواستار برآورده شدن خواسته هاي ملت مصر براي محاكمه مجدد حسني مبارك و لغو انتخابات در مرحله دوم شوند.
تجمع كنندگان كه در ميان آنها نمايندگاني از اقشار مختلف مردم مصر حضور دارند، تهديد كردند در صورتي كه طي 48 ساعت آينده خواسته هايشان برآورده نشود، تظاهرات ميليوني را در روز جمعه در ميدان التحرير و ساير شهرهاي بزرگ تكرار خواهند كرد.
درگيري مخالفان
و موافقان انقلاب
درگيري بين طرفداران محمد مرسي كانديداي اخوان المسلمين و احمد شفيق نامزد مورد حمايت نظاميان مصر، روز گذشته نسبت به روزهاي گذشته از شدت بيشتري برخوردار بود، به طوري كه در بسياري از اين درگيري ها از گلوله واقعي علاوه بر سلاح هاي سرد استفاده شده است.
اين درگيري ها باعث زخمي شدن ده ها تن، بسته شدن خيابان ها و ميادين اصلي در قاهره و برخي از شهرهاي بزرگ اين كشور شد.به گفته شاهدان عيني اين درگيري ها زماني آغاز شد كه طرفداران مرسي تلاش كردند پلاكاردهاي تبليغاتي احمد شفيق را پايين بكشند.در شهر «الباجور» در استان المنوفيه طرفداران و مخالفان دو نامزد انتخابات رياست جمهوري با كلاشينكف به جان يكديگر افتادند كه اين درگيري شش زخمي برجاي گذاشت.در شهر «الدقهليه» هزاران تن از جوانان انقلابي، طرفداران اخوان المسلمين و ائتلاف انقلاب 25 ژانويه با برگزاري تظاهرات بسياري از خيابان هاي اصلي را به تصرف خود درآوردند و به جمع معترضان در مقابل استانداري پيوستند.معترضان اقدام به آتش زدن تصاوير احمد شفيق به عنوان نامزد ضدانقلاب كردند. در استان الشرقيه نيز تظاهرات مشابهي برگزار شد و معترضان اقدام به برچيدن دفتر انتخاباتي شفيق كردند.اين در حالي است كه محمد مرسي روز سه شنبه در جريان حضور در بين تظاهركنندگان بار ديگر بر تعهد خود براي قصاص قاتلان شهداي انقلاب مردمي مصر تاكيد كرد و قول داد در صورت به قدرت رسيدن عوامل رژيم گذشته را دادگاهي خواهد كرد.اين نامزد اسلامگرا گفت: يا من حق شهدا را خواهم گرفت يا اينكه مثل آنها شهيد خواهم شد تا به هدفم برسم.
وخامت حال مبارك
منابع خبري از وخامت وضعيت جسماني حسني مبارك در روز سه شنبه خبر دادند. به گزارش شبكه خبري «نيل»، وضعيت جسماني مبارك كه اخيرا لباس زنداني بر تن وي كرده اند از عصر سه شنبه به وخامت گرائيده است.
حسني مبارك كه اخيرا حكم حبس ابد خود را دريافت كرده بدون نظارت پزشكان و به صورت زنداني معمولي در زندان مركزي «طره» در حومه قاهره به سر مي برد و روز سه شنبه در ديدار با خانواده خود، ياس و نااميدي از شرايط جديد را ابراز كرد و گفت: شوراي نظامي به من حقه زد و براي اينكه بميرم مرا اينجا آوردند.

 



تظاهرات «تعيين سرنوشت» در بحرين آل خليفه بايد سرنگون شود

مردم بحرين با برگزاري تظاهرات گسترده در سراسر كشور و سردادن شعار سرنگون باد آل خليفه بار ديگر مخالفت خود را با پادشاهي آل خليفه اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين تظاهرات كه با عنوان «تعيين سرنوشت» برگزار شد مردم با سر دادن شعارهايي عليه آل خليفه و آل سعود خواستار خروج اشغالگران از بحرين و سرنگوني نظام آل خليفه شدند.
تظاهركنندگان در حالي كه پرچم هاي بحرين را در دست داشتند تاكيد كردند بحرين همچنان مستقل باقي خواهند ماند و تمامي اشغالگران را از خاك كشور اخراج خواهند كرد.
ساكنان جزيره ستره نيز براي اعلام وفاداري به خون شهيدان و همبستگي با زندانيان سياسي مانند عبدالهادي الخواجه به خيابان ها آمدند و شعار «سرنگون باد پادشاه» سر دادند.
در اين تظاهرات نيروهاي آل خليفه و اشغالگران سعودي به گروهي از دانش آموزان حمله كردند و آنها را با گلوله هاي ساچمه اي و گازهاي سمي هدف قرار دادند كه در نتيجه آن ده ها تن آسيب ديدند.كارگران كارخانه توليد آلومينيوم در بحرين نيز در اعتراض به رژيم آل خليفه در داخل اين كارخانه تحصن كردند.
از سوي ديگر، گروهي از زندانيان سياسي بحريني در دادگاهي در منامه موارد شكنجه و ضرب و شتم خود در زندان هاي اين كشور را بيان كردند، هشت نفر از 21 متهمي كه در دادگاه منامه حاضر شدند به خاطر مشاركت در اعتراض مردم به حكومت بحرين به حبس ابد و بقيه به حبس هاي طولاني مدت محكوم شدند.
عبدالهادي الخواجه فعال حقوق بشري بحريني يكي از اين هشت نفر است كه هفته پيش به اعتصاب غذاي 100 روزه خود پايان داد.

 



درگيري خونين در قره باغ همزمان با سفر كلينتون به ارمنستان

همزمان با سفر وزير امور خارجه آمريكا به منطقه قفقاز جنوبي، درگيري ها در منطقه «قره باغ» ميان نيروهاي جمهوري آذربايجان و ارمنستان شدت گرفت.
به گزارش ايرنا بر اثر درگيري هاي نظامي روز دوشنبه در منطقه قره باغ 3 سرباز ارمني كشته و 6نفر ديگر نيز مجروح شدند.
اين گزارش مي افزايد روز سه شنبه نيز هنوز چند ساعتي از سفر هيلاري كلينتون به ارمنستان نگذشته بود كه در ادامه درگيري هاي بين دو طرف پنج سرباز آذري كشته شدند.
گفته مي شود دو كشور ارمنستان و آذربايجان تلاش دارند با شدت گرفتن اين درگيري ها قدرت نظامي خود را به رخ حريف بكشند.
هيلاري كلينتون روز سه شنبه در مصاحبه مطبوعاتي با وزيرخارجه ارمنستان با اشاره به اين درگيري ها گفت: ادامه اين درگيري ها تهديد بزرگي براي منطقه است. وي نسبت به افزايش درگيري هاي نظامي بين دو طرف هشدار داد.

 



يك فراكسيون مجلس عراق فاش كرد
طرح عربستان ، قطر و تركيه براي استيضاح مالكي در مجلس عراق

يك فراكسيون مجلس عراق فاش كرد طرح استيضاح «نوري مالكي» نه در اين پارلمان، بلكه در عربستان، قطر و تركيه تهيه شده است.
به گزارش شبكه «العالم»، فراكسيون «العراقيه البيضاء» طي بيانيه اي اعلام كرد، امضاهاي جمع آوري شده براي سلب اعتماد از نخست وزير عراق در بغداد تهيه نشده، بلكه در عربستان قطر و تركيه تهيه شده است. اين فراكسيون از كشورهاي فوق خواست به دخالت ها در عراق پايان دهند. اعضاي فراكسيون العراقيه البيضاء سال گذشته در اعتراض به سياست هاي سران فهرست «العراقيه»، به ويژه «اياد علاوي» رهبر آن، از اين فهرست جدا شدند و فراكسيون مذكور را به وجود آوردند. در همين حال، يك عضو برجسته فهرست العراقيه كه خواست نامش فاش نشود، به پايگاه اينترنتي «نهرين نت» گفت: «نايف بن عبدالعزيز» وليعهد عربستان از رهبران العراقيه از جمله علاوي، «النجيفي»، «رافع العيساوي» و «صالح المطلك» خواست همه تلاش خود را براي استيضاح مالكي و سلب اعتماد از وي به كار گيرند. اين عضو العراقيه افزود، 30 عضو ديگر اين فهرست نيز مخالف سلب اعتماد از مالكي هستند.
در همين حال، «جلال طالباني»، رئيس جمهوري عراق با صدور بيانيه اي، اعلام كرد كه وي مخالف سلب اعتماد از مالكي است.
در اين بيانيه همچنين، از رسانه هاي عراق خواسته شده است در شرايط حساس كنوني دقت بيشتري به خرج دهند و به بحران دامن نزنند.
از زماني كه «طارق الهاشمي» معاون طالباني به جرم فعاليت هاي تروريستي تحت تعقيب دادگاه عالي بغداد قرار گرفت، فشارها بر مالكي شدت گرفت. الهاشمي اخيرا گفت كه مردم عراق دو گزينه در پيش روي دارند، يا بايد مالكي را انتخاب كنند يا عراق را. اين در حالي است كه مشاركت الهاشمي در ده ها فعاليت تروريستي آشكار شده است. «مقتدا صدر»، رهبر جريان «صدر» نيز طي روزهاي اخير گول نداشتن تجربه سياسي خود را خورد و در جبهه مخالفان مالكي قرار گرفت. وي بعدا موضع خود را كمي اصلاح كرد.
خبر ديگر از عراق اينكه، سازمان «سيا» نيمي از افسران خود را از عراق خارج مي كند. به نوشته «وال استريت ژورنال» شمار افسران آمريكايي در عراق طي سال هاي گذشته حدود 700 نفر بود و طبق طرح جديد، تنها 40 درصد اين افراد در عراق باقي خواهند ماند. اين افسران به همراه عوامل موساد در حذف و ترور دانشمندان و خلبانان عراقي نقش فعالي داشته اند.

 



هشدارها نسبت به سقوط يورو
آتش بحران در حال سوزاندن اروپاست

هشدارها نسبت به قريب الوقوع بودن سقوط يورو و اتحاديه اروپا بالا گرفت.
با گذشت زمان و آشكارتر شدن عمق بحران اقتصادي اروپا اين روزها شخصيت ها و رسانه هاي بيشتري به خيل عظيمي از كارشناساني كه معتقدند عمر اتحاديه اروپا به سر آمده اضافه مي شود. نكته قابل تامل اينكه بسياري از اين كارشناسان يك قدم جلوتر آمده و زمان سقوط اتحاديه اروپا را هم پيش بيني مي كنند تا بدين ترتيب اعلام كنند اين سقوط امري حتمي است. گروهي از اين شخصيت ها نيز تصريح مي كنند اين آمريكاست كه اروپائيان را وارد اين «باتلاق بحران» كرده و اكنون به نظاره نشسته است. در همين رابطه وزيرخارجه فرانسه در ديدار با همتاي ايتاليايي خود در «رم» گفت: اروپايي ها نبايد يكديگر را مسئول بحران كنوني اقتصادي بدانند چرا كه اين بحران از اروپا آغاز نشده، بانك «لمن برادرز» يك بانك فرانسوي يا ايتاليايي نيست. اشاره اين مقام فرانسوي به بزرگترين بانك ورشكسته آمريكايي است كه در سپتامبر 2008 به دليل بحران مالي اعلام ورشكستگي كرد.
بحران اقتصادي اروپا از سال 2008 و پس از بحران اعتباري آمريكا آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
در اين حال «محمد شمشك»، وزير دارايي تركيه در همايش مجمع جهاني اقتصاد در اسلامبول بحران اقتصادي حاكم بر اروپا را به «آتشي» تشبيه كرد كه در حال «سوزاندن» اروپائيان و «آسيب رساندن به همه» است.
براساس اين گزارش «شمشك» در نشستي كه با عنوان «بررسي سياست هاي رياضتي در اقتصادهاي بحراني و تاثيرات اين سياست ها بر فرايند اقتصادي» در اين همايش برگزار شده بود افزود: براي خاموش كردن اين آتش بايد گام هاي عملي برداشته و آلمان را مجاب كرد رويكرد خود را تغيير دهد.«يوشكا فيشر» وزيرخارجه اسبق آلمان نيز طي تحليلي در روزنامه «زود دويچه ساتيونگ» اظهارات وزير دارايي تركيه را عينا تكرار كرد! «فيشر» در اين مقاله بحران اقتصادي اروپا را به آتش تشبيه كرد كه در حال سوزاندن اروپائيان است.«فيشر» با «جدي» خواندن بحران اقتصادي اروپا نوشت: «خانه اروپايي در شعله هاي آتش بحران قرار گرفته و مي سوزد.»
وزيرخارجه سابق آلمان در ادامه با انتقاد از نوع برخورد آلمان با اين بحران افزود: در اروپايي كه آلمان هدايتگر آن شده به جاي خاموش كردن اين آتش به سوختن بيشتر اروپائيان تاكيد مي شود، به اين ترتيب بايد انتظار داشت شعله هاي آتش بحران با سياست هاي رياضتي مدنظر مركل گسترش هم بيابد... نبايد فراموش كرد بحران مالي در منطقه يورو ظرف سه سال تبديل به يك بحران موجوديت تمام عيار شده است!
فيشر افزود: «ما نبايد خودمان را گول بزنيم، اروپا امروز در لبه پرتگاه سقوط قرار گرفته و طي ماه هاي آينده زمين خواهد خورد، مگر اينكه آلمان و فرانسه فرمان اروپا را به دست نگيرند و شجاعت تشكيل يك ائتلاف سياسي و اقتصادي مشترك را پيدا نكنند... بايد اين حقيقت را پذيرفت كه اگر يورو سقوط كند همراه با آن اتحاديه اروپا هم در هم خواهد شكست و بحران اقتصادي جهاني ايجاد خواهد شد، بحراني كه نسل زنده امروز آن را تجربه نكرده اند.»
در بخش ديگري از اين مقاله آمده: نتايج انتخابات اخير در فرانسه و يونان و انتخابات محلي در ايتاليا و ناآرامي ها و اعتراضات گسترده در اسپانيا و ايرلند نشان داد كه اروپاييان اعتماد خود را نسبت به سياست هاي صرفه جويانه مدنظر آلمان جهت حل بحران يورو بدون در نظر گرفتن محرك هاي رشد از دست داده اند. ما امروز ياد گرفته ايم كه يك چنين سياست هاي رياضتي در بحران مالي بزرگي كه اتحاديه اروپا به آن مبتلاست تنها ركود اقتصادي را تقويت خواهد كرد.
«بان كي مون» دبيركل سازمان ملل، ديگر شخصيت مطرح بين المللي است كه پس از مشاهده جديت بحران اقتصادي مجبور به نشان دادن واكنش شد.
وي در آستانه برگزاري اجلاس سران گروه 20 گفت: آينده كشورها در خطر است. براي عبور از شرايط دشوار بايد به يكديگر كمك كرد. «بان كي مون» در ادامه با ابراز نگراني از «تشديد بحران يورو» و «ركود اقتصادي حاكم بر كشورهاي جهان به خصوص اروپا» افزود: اقتصاد جهان در موقعيت خطرناكي قرار دارد... اما هنوز فرصت باقي است. ما نيازمند اقتصادي قدرتمند براي جلوگيري از بحران بيكاري و ناامني هستيم.» به گزارش فارس اجلاس سران گروه 20 طي روزهاي 18 و 19 ژوئن (29 و 30 خرداد) با حضور رهبران 130 كشور جهان در برزيل برگزار خواهد شد.
خبر آخر از بحران اروپا اين كه، روزنامه آلماني «زود دويچه ساتيونگ» با انتشار گزارشي اعلام كرد بحران اقتصادي اروپا به آلمان، قوي ترين عضو اتحاديه اروپا هم رسيده است.در اين گزارش مي خوانيم: «اين يك توهم است كه به خود وعده دهيم آلمان مي تواند از بحران اقتصادي مصون بماند در حالي كه شركاي اين كشور در حوزه يورو دچار بحران هستند.

 



مخالفت صريح چين و روسيه با دخالت نظامي غرب در سوريه

روساي جمهور روسيه و چين در پكن مخالفت خود را با هرگونه مداخله نظامي در سوريه اعلام كردند و قول دادند مواضع خود را در اين زمينه نزديكتر كنند.
به گزارش خبرگزاري ها، «ولاديمير پوتين» رئيس جمهور روسيه كه در پكن به سر مي برد در ديدار با «هوجين تائو» رئيس جمهور چين ضمن امضاي يك توافقنامه تجاري متعهد شدند كه با مداخله نظامي در سوريه مخالفت كنند.
پوتين و هوجين تائو به جامعه بين الملل توصيه كردند از طرح نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه حمايت كنند.
نماينده رئيس جمهور روسيه در امور خاورميانه نيز طي اظهاراتي اعلام كرد روسيه در مورد بركناري اسد از قدرت با هيچ كس مذاكره نمي كند.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه سعود الفيصل وزير خارجه عربستان طرح كوفي عنان درباره سوريه را شكست خورده توصيف كرد و گفت ديگر اميدي به موفقيت اين طرح نداريم.
امارات متحده عربي نيز از روسيه و چين خواست براي اعمال تحريم هاي سختگيرانه تر عليه دولت سوريه به ديگر اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل ملحق شوند.
همچنين شماري از سياستمداران ترك تاكيد كردند دولت تركيه آوارگان سوري را وسيله اي براي تحت فشار قرار دادن دولت سوريه به منظور اجراي اهداف غرب قرار داده است.
از سوي ديگر، منابع آگاه در سوريه اعلام كردند گروه هاي مسلح مخالف حكومت سوريه بر سر مسائل مالي با يكديگر در شهر حمص درگير شدند. اين درگيري ها پس از اختلاف بر سر كمك هاي مالي فراهم شده از سوي عربستان سعودي و قطر رخ داد.
اين منابع افزودند، درگيري هاي داخلي در چند روز گذشته بين گروه هاي مسلح موجب كشته و مجروح شدن چند تن از فرماندهان شبه نظامي شده است.
از ديگر اخبار سوريه اينكه روز گذشته تلويزيون سوريه اعلام كرد بشار اسد رئيس جمهور سوريه طي حكمي «رياض فريد مجاب» وزير كشاورزي را به عنوان نخست وزير برگزيد.
تلويزيون سوريه همچنين اظهار داشت كه قطار اصلاحات در سوريه با اين تغيير شتاب بيشتري خواهد گرفت.
در اين حال وزارت خارجه آمريكا از اختصاص 8/12 ميليون دلار براي تشديد ناآرامي در سوريه به بهانه كمك هاي بشردوستانه به دمشق خبر داد. با اعلام اين خبر مبلغ كل بودجه اي كه دولت آمريكا به بهانه كمك هاي بشردوستانه براي ايجاد ناآرامي و براندازي در سوريه اختصاص داده است به رقمي بيش از 52 ميليون دلار مي رسد.

 



زد و خورد با پليس مقابل پارلمان اوكراين

معترضان به قانون مربوط به تبديل كردن زبان روسي به دومين زبان رسمي كشور اوكراين در مقابل پارلمان اين كشور با پليس درگير شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر، درگيري ها و خشونت ها چندين ساعت به طول كشيد و ده ها تظاهركننده و مامور پليس در جريان اين اعتراضات زخمي شدند.
در درگيري هاي مقابل پارلمان در كيف پايتخت اوكراين، علاوه بر معترضان تصويب اين قانون، 3000 تن از فعالان طرفدار دولت و تصويب اين قانون نيز حضور داشتند.
شهر كيف دو روز ديگر ميزبان جشن هاي اروپا به مناسبت يورو 2012 خواهد بود و به نظر مي رسد درگيري هاي روز سه شنبه خسارات قابل توجهي به محوطه ويژه جشن ها وارد كرده باشد.
هفته گذشته نيز هنگام بحث بر سر تصويب اين قانون درگيري هاي شديدي بين موافقان و مخالفان در داخل پارلمان در گرفت و چندين نماينده پارلمان راهي بيمارستان شدند.

 



تجمع مردمي عليه نظام سلطنتي انگليس در خيابان هاي لندن

گروهي از مردم انگليس در آخرين روز مراسم سالگرد آغاز سلطنت ملكه اين كشور تجمع و عليه خاندان سلطنتي شعار دادند.
به گزارش شبكه تلويزيوني «پرس تي وي»، شماري از معترضان رژيم سلطنتي در انگليس موسوم به «جمهوري خواهان» روز گذشته همزمان با آخرين روز از مراسم چهار روزه شصتمين سالگرد سلطنت ملكه در نزديكي برگزاري مراسم تجمع كردند.
«ما شهروند هستيم نه فرمانبردار و نظام جمهوري مي خواهيم» از جمله دستنوشته هاي معترضان انگليسي در لندن را تشكيل مي داد.
گروهي از مسيحيان اين كشور نيز در اعتراض به استفاده ابزاري از كليسا براي مراسم تاجگذاري تظاهرات كرده و به مخالفت با اين مراسم پرداختند.
اين مراسم روز سه شنبه در ميان تدابير شديد امنيتي برگزار شد.
گروهي از مخالفان اعلام كردند برگزاري اينگونه مراسم پرخرج با توجه به بحران اقتصادي حاكم بر اين كشور قابل تحمل نيست و انگليس براي مقابله با كسري بودجه بهتر است به جاي اخراج كاركنان يا افزايش ماليات و فشار آوردن بر مردم هزينه هاي اين نوع مراسم را كاهش دهد.
مدير شبكه تلويزيوني پرس تي وي چند روز پس از متوقف شدن پخش برنامه هاي اين تلويزيون در انگليس گفته بود، انجام چند مصاحبه با مردم انگليس درخصوص هزينه هاي بالاي برگزاري چنين مراسمي باعث خشم مقامات لندن و تعطيلي دفتر اين تلويزيون در اين كشور شده است. مصاحبه شوندگان به شدت از اينكه در شرايط بحران اقتصادي پول ماليات آنها صرف چنين هزينه هايي مي شود ابراز نارضايتي كردند.

 



جريمه سازماندهي تظاهرات در روسيه افزايش يافت

پارلمان روسيه قانوني را تصويب كرد كه براساس آن جريمه سازماندهي تظاهرات غيرقانوني يا شركت در آن 150 برابر افزايش مي يابد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از راشاتودي، اين قانون كه روز سه شنبه در دوماي روسيه تصويب شد براي اين كه به قانون قطعي تبديل شود بايد در مجلس فدراتيو روسيه نيز به تصويب برسد.
براساس قوانين فعلي روسيه افرادي كه در تظاهرات بدون مجوز شركت كنند 60 يورو جريمه و يا اين كه به 15 روز زندان محكوم مي شوند. اما به موجب قانون جديد اين افراد حدود 7000 يورو جريمه خواهند شد.
احزاب مخالف تلاش كردند با طولاني شدن جلسه دوما مانع تصويب اين طرح شوند ولي در نهايت موفق نشدند. طرفداران اين طرح در روسيه مي گويند با تصويب اين طرح، روسيه نيز از اين منظر همانند كشورهاي اروپايي خواهد شد، براي مثال اگر در كشور فرانسه فردي در تظاهرات بدون مجوز شركت كند 45 هزار يورو جريمه مي شود و يا اين كه به سه سال زندان محكوم مي شود.
اين تغييرات جديد در قانون مربوط به تظاهرات در روسيه به دنبال موجي از تظاهرات ضددولتي در اين كشور اعمال مي شود كه پس از برگزاري انتخابات پارلماني در ماه دسامبر در مسكو و ديگر شهرهاي روسيه برپا شد.

 



هواپيماهاي ناتو در افغانستان جشن عروسي را به عزا تبديل كردند

جنگنده هاي ناتو با حمله شبانه به يك مجلس عروسي در استان «لوگر» افغانستان، 20 غيرنظامي از جمله 9 كودك را كشتند.
به گزارش واحد مركزي خبر، «عبدالولي وكيل» رئيس شوراي استاني لوگر اعلام كرد جنگنده هاي ناتو سه شنبه شب يك مجلس عروسي را در شهرستان «بركي برك» بمباران كردند، كه بر اثر آن 20 غيرنظامي از جمله 9 كودك و چهار زن جان خود را از دست دادند. طي دو ماه گذشته 50 غيرنظامي افغان بر اثر حملات مشابه جان خود را از دست داده اند و بيش از 100 نفر ديگر زخمي شده اند. يك مجلس عروسي نيز در منطقه «چهار باغ گلشن» استان «بلخ» هدف حمله افراد وابسته به طالبان قرار گرفت. در اين حمله نيز كه سه شنبه شب رخ داد، سه غيرنظامي كشته و همين تعداد زخمي شدند. دو بمب كنار جاده اي هم جان پنج نفر از جمله چهار مامور امنيتي افغان را در استان «وردك» گرفت.
انفجار خونين در قندهار
خبرگزاري ها اعلام كردند بامداد ديروز يك موتورسيكلت حامل مواد منفجره نزديك فرودگاه قندهار منفجر شد.
اين انفجار 21 كشته و 22 مجروح برجاي گذاشت. به گفته شاهدان، هدف بمب گذار كاروان نيروهاي خارجي بوده است ولي وي موفق به اين كار نشد. همه قربانيان اين حادثه، غيرنظامي بودند. انفجار مزبور به صورت انتحاري انجام شد.

 



محاكمه مبارك ؛ سياسي يا انقلابي؟

دادگاه جنايي مصر اخيرا، حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع اين كشور را به اتهام قتل نزديك به 850 نفر از تظاهركنندگان مخالف رژيم به حبس ابد محكوم كرد.
حكم دادگاه مصر با واكنش هاي مختلفي در داخل و خارج از اين كشور مواجه شد و برخي آن را سياسي، ناعادلانه و برخي ديگر آن را دموكراتيك و منطبق با موازين بين المللي عنوان كردند.
حسني مبارك كه در11 ژانويه سال 2011 با اوج گيري انقلاب مردمي كنار رفت، اما كنار رفتن ديرهنگام فرعون باعث شد بهترين فرزندان مصر قرباني شوند.
به هر حال مصر توانست شاهد يك تحول دموكراتيك و به نوعي مسالمت آميز در مقايسه با عراق، افغانستان و ليبي در جريان وقوع انقلاب 25 ژانويه باشد. بدون شك در آينده نه چندان دور، تحولات انقلابي مصر مي تواند سمبلي براي مردم ستمديده ساير كشورهاي منطقه باشد.
حسني مبارك طي سه دهه حكومت، توانست با كمك غرب، آمريكا و رژيم صهيونيستي پايه هاي قدرت خود را تحكيم بخشد.
ديكتاتور 85 ساله مصر هنگامي كه بيداري اسلامي كشورش را فرا گرفت به ناچار كناره گيري از قدرت را پذيرفت، اما هرگز اعلام نكرد كه رئيس جمهور مصر نيست، اما قيام مردمي 25 ژانويه طومار حكومت 30 ساله وي را در هم پيچيد.
به هر صورت سياست بي رحم است و انقلاب مردمي 25 ژانويه در مصر هنوز به اهداف نهايي خود دست نيافته است، هرچند كه بزرگترين حكومت ديكتاتوري در منطقه را ساقط كرده است.
شايد مهم ترين مانع در اين مورد را بتوان ايستادگي و مقاومت بقاياي وابسته به رژيم مبارك در برابر تغييرات در مصر عنوان كرد، چرا كه آنها در صورت كنار رفتن از قدرت، دچار ضرر و زيان خواهند شد و به همين دليل حاضر به فدا كردن مصالح خود به نفع كشورشان نيستند.
بقاياي رژيم مبارك كه علاوه بر نيروهاي مسلح در بسياري از وزارتخانه ها و پست هاي حساس سياسي قرار دارند، به سادگي به انقلابيون اين اجازه را نخواهند داد كه اهداف انقلابي مردمي 25 ژانويه را محقق كنند.
بنابراين انقلابيون مصري تنها راه حل را محاكمه و مجازات حسني مبارك به عنوان سمبل استبداد و عقب ماندگي مصر براي نابودي بقاياي ضدانقلاب مي دانند.
در واقع جريان محاكمه حسني مبارك به يك رويارويي تمام عيار بين انقلابيون و بقاياي رژيم گذشته مبدل شد و صدور حكم بر عليه ديكتاتور سابق در واقع نشان داد كه عوامل مبارك هنوز در دستگاه هاي اجرايي نفوذ گسترده اي دارند.
براي نمونه قاضي دادگاه حسني مبارك معتقد است كه دليل روشني براي محكوميت حسني مبارك و حبيب العادلي (وزير كشور سابق) وجود ندارد. بنابراين دور از ذهن نيست كه گفته شود دادگاه مبارك يك محاكمه سياسي بود نه يك محاكمه انقلابي و مسلم است كه انقلابيون مصر اجازه نخواهند داد خون شهدا توسط عوامل مبارك و حاميان آنها پايمال شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14