(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 18 خرداد 1391 - شماره 20226

يخچال مناسب نگهداري قرص و كپسول نيست
سوسيس و كالباس و خطر ابتلا به بيماري ريوي
مرز باريك موفقيت و شكست
غذا را فوت نكنيد!
تعطيلاتي ارزان و لذتبخش
به همين سادگي سرطان مي آيد



يخچال مناسب نگهداري قرص و كپسول نيست

از نگهداري قرص و كپسول در يخچال، خودداري كنيد.
شربت ها و قطره هاي چشمي بايد پس از باز شدن در يخچال نگهداري شده و پس از يك ماه از باز شدن درشان، دور انداخته شوند و پمادها غير از تعداد محدودي كه بر روي آن درج شده بايد در دماي اتاق نگهداري شوند.
شرايط نگهداري داروها براساس توصيه شركت هاي سازنده متفاوت مي باشد و لازم است بيماران در حين خريد به برچسب دارو توجه نمايند تا موارد عنوان شده را رعايت كنند.
شياف: آن دسته از اين داروها كه هورموني مي باشند بايد در يخچال و مابقي در دماي زير 25 درجه سانتيگراد نگهداري شوند.
شرايط نگهداري داروها در منزل عمدتا دور از نور و تابش مستقيم اشعه آفتاب و نيز رطوبت و عموما در دماي زير 25 درجه سانتيگراد است مگر آن كه بر روي آن چيز ديگري درج شده باشد.
رعايت تاريخ مصرف داروها: بر روي همه داروها تاريخ انقضاي مصرف وجود دارد و در مورد قرص ها و كپسول ها در يكي از انتهاهاي ورق قرص يا كپسول نيز اين تاريخ و سري ساخت حك شده و لازم است مصرف قرص ها را از طرفي كه تاريخ قيد شده مصرف نكرد تا در صورت قيچي كردن آن، تاريخ انقضا از بين نرود.
تا حد امكان از نگهداري داروها در منزل خودداري نماييد و نيز در غير اين صورت، دور از دسترس اطفال قرار دهند و به صورت دوره اي هر چند ماه يك بار تاريخ انقضاي داروها را كنترل كرده و داروهاي غيرقابل مصرف را دور بريزيد و نيز از ريختن شربتها در شيشه هاي ديگر و نيز قرار دادن قرص ها در جعبه هاي ديگر و يا قوطي قرص ديگري خودداري نماييد تا از بروز اشتباه و مسموميت دارويي در اين موارد پيشگيري شود.
در هنگام مسموميت دارويي با 115 تماس بگيريد.

 



سوسيس و كالباس و خطر ابتلا به بيماري ريوي

مصرف فرآورده هاي گوشتي نظير سوسيس و كالباس خطر ابتلا به بيماري هاي ريوي را تا حد زيادي افزايش مي دهد.
پژوهشگران آمريكايي دانشگاه استانفورد در تحقيقات پزشكي جديد خود دريافتند كه مصرف فرآورده هاي گوشتي مثل سوسيس و همبرگر خطر ابتلا به بيماري هاي ريوي را تا حد زيادي بالا مي برد.
پژوهشگران 42هزار و 915 مصرف كننده فرآورده هاي گوشتي را مورد بررسي قرار دارند و دريافتند خطر ابتلا به بيماري هاي مختلف ريوي در مصرف كنندگان روزانه اين فرآورده ها 2برابر و نيم بيشتر از كساني است كه به ندرت آنها را مصرف مي كنند.
به گفته كارشناسان، تركيبات موجود در برخي فرآورده هاي گوشتي مانند سوسيس و كالباس، همچنين موجب بروز بيماري هايي نظير فشارخون بالا و پوكي استخوان مي شود.اين كارشناسان گفتند: در اغلب فرآورده هاي گوشتي نظير سوسيس و كالباس موادمغذي همچون پروتئين خالص وجود نداشته ولي موادي مانند فسفات، نيترات، نمك، چربي كه براي سلامت بدن مضر است، به وفور يافت مي شود.
به گفته اين كارشناسان، نيترات و فسفات به دليل خاصيت ضد باكتريايي به عنوان نگهدارنده اين مواد غذايي و جهت حفظ رنگ آن استفاده مي شوند و به اين ترتيب نيترات پس از وارد شدن به دستگاه گوارش به نيتريت و نيتروز آمين تبديل و سرطان زا مي شود.
همچنين فسفات با PH بالايي كه دارد ضمن ايجاد اختلال در جذب كلسيم توسط بدن، احتمال ابتلا به پوكي استخوان را در افراد به ويژه زنان يائسه و سالمندان افزايش مي دهد.

 



مرز باريك موفقيت و شكست

عليرضا سزاوار
از آنجايي كه جوانان از قدرت تشخيص بالايي برخوردار هستند و به سرعت دورويي در گفتار و رفتار والدينشان را تشخيص مي دهند. اگر جوانان متوجه تضادهاي آشكار بين اعمال و گفتار والدينشان شوند، احتمالاً به شدت عكس العمل نشان خواهند داد، اما به عنوان فردي مستقل و مسئول بايد مراقب باشند تا چيزهايي را كه سال هاي اوليه زندگي شان مشاهده كرده و يا فراگرفته اند را بكار بندند.
همان طور كه والدين همواره نسبت به موفقيت و خوشبختي و سلامتي روح و جسم فرزندان خود دغدغه دارند، لازم است كه به فرزندانشان نشان دهند كه انسان مي تواند با وجود تمام مشكلات در دنيا خوشبخت و راضي باشد. و اين امر فقط از طريق الگوهاي رفتاري والدين به فرزندان انتقال داده مي شود.
چرا كه اثر اعمال و رفتار والدين برروي نوجوانانشان بسيار تأثيرگذارتر از اثر نصيحت و سخنان هرچند زيبا و دلنشين مي باشد.
شرلي كارل روانشناس مؤسسه لودز در منچستر به والديني كه مطمئن هستند مي توانند تأثير عميقي روي آينده فرزند خود داشته باشند، نصيحت مي كند كه كار زيادي نمي توانيد انجام دهيد، جز اينكه كمتر به دنبال بحث و درگيري باشيد و سعي نكنيد تمامي رفتار و حركات او را زير ذره بين بگذاريد. بدون شك اين عمل موجب خشنودي همه شما خواهد شد.
پدر و مادرها، با ديدن موفقيت فرزندانشان، معمولاً همان حرف هاي تكراري هميشگي را به زبان مي آورند. تقريباً تمام اين اظهارنظرها و پيام ها، كمابيش بيانگر يك احساس هستند: «ما واقعاً به تو افتخار مي كنيم.»
ابراز چنين احساسي در هنگام موفقيت فرزندان، كاملاً طبيعي به نظر مي رسد، اما اين عبارت اين احساس را به وجود مي آورد كه حس غرور و افتخار والدين در زمان موفقيت فرزندانشان به نوعي نشانگر رضايت كامل والدين از عملكرد خود است.
آنها حتماً مايلند به ديگران تفهيم كنند كه به عنوان يك پدر و مادر نمونه، وظيفه خود را به نحو احسن انجام داده اند و به خاطر اين عمل بايد از آنان قدرداني شود. و به اين ترتيب پيروزي فرزندانشان را تمام و كمال و به راحتي به خود نسبت مي دهند.
اين عمل آنان مرا متعجب مي كند. به دليل آنكه از ديدگاه روانپزشكي، به آن روي سكه نيز بايد توجه داشت.
به گفته اين روانشناس برجسته والديني كه فرزندان سربه راهي ندارند؛ فرزنداني كه رو به اعتياد آورده، با پليس و قانون درگير شده يا در زندگي با شكست روبه رو مي شوند. در اين زمان، احساس گناه به شدت گريبانگير والدين شده و آنان را بر آن مي دارد تا به اشتباه خود پي ببرند.
تصور اينكه موفقيت ها يا شكست هاي فرزندان در مرحله اول به حساب والدين گذاشته شود، رفتاري خودخواهانه به نظر مي رسد، واضح است كه بكار بستن خشونت عليه فرزندان؛ خشونت هاي بدني و روحي، لطمات جدي جبران ناپذيري روي آنان خواهد گذاشت با اين حال، نمي توان اين طور استنباط كرد كه والدين با رسيدگي به امور فرزندان، عشق ورزيدن و فراهم آوردن محيطي متعادل و مناسب براي رشد آنان، نسبت به تمامي اعمالي كه در آينده از آنان سر مي زند، مسئول هستند.»
در واقع فرزندان مايل هستند به عنوان موجودي مستقل براي خود تصميم گيري كنند. بنابراين در اصل نسبت به تصميماتي كه مي گيرند و نسبت به موفقيت ها و شكست هايشان باتوجه به آن تصميم مسئول خواهند بود.
بنا به گفته اين روانشناس والدين شايد بتوانند از طريق گفتار و نصيحت كردن، ارزش ها و رفتارهايي كه از نظرشان درست تلقي مي شوند را به فرزندان خود منتقل كنند اما در اصل از طريق اعمال و رفتار خود آنهاست كه مي توانند به عنوان نمونه و الگو، اعتقادات و عقايد اصلي خود را به فرزندانشان انتقال دهند.
اضطراب و نگراني مسري است. زماني كه والدين مضطرب مي شوند، فرزندان آن را به خوبي احساس كرده و تحت تأثير اين اضطراب و پريشاني قرار مي گيرند. اين حس، از همان دوران كودكي يعني زماني كه كودك هنوز قادر به تكلم نبوده و نمي تواند احساسات خود و احساسات اطرافيانش را بيان كند، شروع مي شود.
زندگي اغلب پدر و مادرها، با به دنيا آمدن اولين فرزندشان، نامنظم و دشوار شده و دستخوش ترديد و ناامني مي شود. خستگي جسمي، به خصوص تغيير ساعات خواب، به انسان فشار مي آورد و اينكه مرتبا از خود بپرسيم كه آيا كارمان را درست انجام داده ايم يا نه، كاملا طبيعي به نظر مي رسد و دقيقا نمي دانيم از چه كسي مي توانيم كمك بگيريم. نصايح و كمك هاي اطرافيان هميشه كارساز نيستند. پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نيز در اين زمينه نمي توانند كمك زيادي بكنند.
كتاب هاي متعددي كه در اين درباره به چاپ رسيده اند نيز گاه دربرگيرنده يك سري عقايد ضد و نقيض مي باشند.
يكي از اساسي ترين اختلاف نظرات كارشناسان در زمينه تربيت فرزندان، موضوع «نظم و انضباط» بوده كه همانند دفاع از باورها و اعتقاداتمان، نسبت به آن جبهه گيري كرده و تعصب نشان مي دهند.
از نظر كارل ديدگاه و نظريه افراطيون در امور تربيتي هم، برپايه يك پيش فرض بنا شده كه در آن هيچ گونه تغيير و يا نرمشي راه ندارد. بنابراين ديدگاه، فرزندان به طور فطري و ذاتي فقط به خواسته هاي خود توجه دارند و براي آن كه به موجوداتي با انضباط و اجتماعي تبديل شوند، بايد در زمان سرپيچي از دستورات و ممنوعيت ها، با تنبيه و محدوديت هاي شديدي روبه رو شوند.
در امر تربيت، والدين خود را كاملا حق به جانب دانسته تا به جاي اعمال راهكارهاي روانشناختي، از طريق فشار و اجباري بر فرزندان غلبه يابند.
اكثر اين روش هاي تربيتي براي نوجوانان حول محور فراگيري ادب و نزاكت و فرمانبرداري از والدين، دور مي زند.
والدين چگونه مي توانند آرامش خانواده را با وجود جواناني كه با بي خيالي فقط به فكر تفريح و خوشگذراني هستند، حفظ كنند؟ اصول تربيتي كه برپايه روش هاي سفت و سخت بنا شده است، بر اين باور است كه تنها روش مهار كردن سرگرداني ها، خطاها، اعمال دستورات جدي و ممنوعيت هاي شديد است.
در عين حال، والدين مي توانند ديدگاه ملايم و خوشبيانه تري را برگزينند، چرا كه روش تربيتي به هر شكلي كه باشد، فرزندان با دريافت عشق و محبت و پشتيباني از جانب والدينشان، در آينده به انسان هاي شادتر و مفيدتري تبديل خواهند شد.
اين روش كه بر پايه مهرباني و نرمش بيشتري بنا شده، در برابر رفتار فرزندان، محدوديت هاي معقولانه و مناسب تري را در پيش مي گيرد و از كشمكش و حس كينه و انتقام جويي بين والدين و فرزندان جلوگيري مي كند. بايد به اين نكته توجه داشت كه موفقيت والدين در امر تربيت، به دليل آگاهي و حق به جانب بودن آنان نيست، مجازات بدني نيز ممنوع و قدغن شمرده شده، چرا كه اين نوع تنبيهات، حاصلي جز ترس و خشونت به همراه ندارد.
در علم روانشناسي، به موضوع مهمي پي برده اند. طيف اصول تربيتي فرزندان، به هر شكل و صورتي كه باشد، از روش هاي آمرانه و سخت گرفته تا روش هايي با انعطاف و نرمش بيشتر، اگر فرزندان احساس كنند كه در محيط خانواده از عشق و احترام برخوردار هستند، والدين مي توانند در امور تربيتي فرزندان، به موفقيت برسند.
والدين همچنين موظف هستند در مواردي كه امنيت و رفتار فرزندانشان تحت تأثير قرار مي گيرد، محدوديت هايي را معين كنند. فرزند نيز بايد بياموزد تا جلوي خشم و پرخاشگري خود را بگيرد. در عين حال مي توان دريافت كه بحث و كشمكش ميان اعضاي خانواده، موجب خستگي و دلسردي و راحتي نزاع شديد و همچنين موجب پيدايش خواسته بيمارگونه و غيرمعقول والدين براي كنترل و در دست گرفتن همه امور و افزايش احساس اضطراب بين خود و فرزندان مي شود. و در اين ميان، فقط والدين هستند كه مي توانند مانع بزهكاري و ارتكاب جرم فرزندان شوند.
از طرف ديگر، زماني كه والدين فقط در مورد موضوعات كم اهميت تري نظير غذا خوردن به موقع فرزندان و يا مرتب كردن اتاقشان، به خود نگراني راه داده و با اين گونه پرسش ها موجب آزار فرزندان شوند، اين موضوع منجر به بحث و مشاجره بي نتيجه در خانه مي شود. كساني كه از وسايل نقليه عمومي استفاده كرده و يا در سوپر ماركت هايي بزرگ در رفت و آمد هستند، شاهد صبر و تحمل زياد پدر و مادران نسبت به فرزندان شيطان و شلوغ در اين مكان ها بوده اند.
مشكل اين است كه چگونه مي توان بدون استفاده از تهديد و يا ايجاد ترس و وحشت در نوجوان، به او فهماند كه در دنيا تنها نيست و بايد به خواسته ديگران نيز احترام بگذارد؛ چرا كه اين امر بدون آن كه از پرخاشگري او بكاهد، نوعي مقاومت منفعل را به او مي آموزد.
همانند ديگر جنبه هاي زندگي، هر چيزي كه از حد تعادل خارج شده و به سمت افراط و تفريط پيش رود، خطرناك مي شود. مي توان طيفي را در نظر گرفت كه در يك سوي آن روش سخت و افراطي و در سوي ديگر روش سهل انگاري و بي توجهي قرار دارد. اما اين طيف بيشتر به يك دايره شباهت دارد.
روانشناسان معتقدند جواناني كه شديدا توسط خانواده هايشان كنترل مي شوند، هيچ گونه محدوديتي براي خودشان تعيين نمي كنند چرا كه عادت كرده اند هميشه از دستورات و قوانيني كه توسط ديگران و از خارج بر آنان وضع و تحميل مي شود، اطاعت كنند.بنابراين به محض آن كه اين محدوديت از خارج قطع شود، خود به تنهايي قادر به ايجاد محدوديت براي خود نيستند. از سوي ديگر، پرورش در خانواده اي كه هيچ گونه نظم و ترتيبي بر آن حاكم نيست اين امكان را كه فرزندان با شناخت لازم و كافي از زندگي، به خواسته ديگران احترام گذاشته و با آنان كنار بيايند را از آنان سلب مي كند.بهترين و در عين حال جسورانه ترين عمل در زندگي، توانايي انسان در لذت بردن از لحظات زندگيست. زندگي فاني و گذراست و هميشه احتمال وقوع فاجعه و يا حادثه اي ناگوار در زندگي وجود دارد. در اين ميان، نشان دادن خوشبختي به فرزندانمان، مفيدترين چيز است كه مي توانيم به آنان انتقال دهيم. شوخ طبعي نيز مي تواند در اين زمينه موثر باشد.

 



غذا را فوت نكنيد!

تحقيقات جديد نشان داد كه افزايش قند خون خطر مرگ بيماران ذات الريه را افزايش مي دهد و اين بيماري ممكن است به خاطر فوت كردن غذا، مايعات، موادشيميايي و گرد وخاك نيز منتقل شود.
به گزارش نشريه BMJ اروپا، محققان اروپايي تاكيد كردند كه افزايش ميانگين قند خون مي تواند به آگاه شدن از احتمال مرگ بيماران ذات الريه كمك كند.
اين بيماري يكي از شايعترين بيماريها و يكي از مهم ترين علل مرگ و مير در كشورهاي صنعتي است.
در مقايسه با بيماران مبتلا به ذات الريه كه از سطح طبيعي قند خون هنگام ورود به بيمارستان برخوردار بودند، محققان دريافتند كساني كه از افزايش قند خون رنج مي برند، احتمال موارد مرگ و مير ناشي از بيماري ذات الريه در آنها در طول يك دوره 28 تا 90 روزه بيشتر است و هر اندازه ميانگين قند خون افزايش يابد به همان اندازه نيز خطر مرگ زودهنگام زياد مي شود.
اين تحقيقات نشان داد: ميانگين مرگ و مير در طول 90 روز در بيماران ذات الريه كه دچار ديابت يا افزايش قند در خون نبودند، 3 درصد بود اما اين ميانگين در بين بيماران ذات الريه كه دچار ديابت نبودند اما سطح بالاي قند خون داشتند، 10 درصد بود.
براساس اين تحقيقات، ميانگين مرگ و مير در طول 90 روز در بيماران ذات الريه مبتلا به ديابت صرف نظر از سطح قند خون آنها به هنگام ورود به بيمارستان، 14 درصد بود.
اين تحقيقات را دكتر فيليپ ليب ر از بيمارستان Saarland آلمان تهيه كرده است.
اين تحقيقات اهميت تجزيه و تحليل سطح قند خون را با پيگيري مستمر آن بعد از خروج بيماران مبتلا به ذات الريه از بيمارستان توضيح مي دهد كه هدف از اين امر تشخيص هر گونه مورد ابتلا به ديابت و جلوگيري از پيچيدگي هاي سلامت بيشتر است.
اين تحقيقات را دكتر فيليپ ليبر از بيمارستان Saarland آلمان تهيه كرده است.
ذات الريه يا سينه پهلو اصطلاح عمومي است كه براي توضيح بيماري هاي التهابي ريه به كار مي رود. اين بيماري معمولاً به اين دليل ايجاد مي شود كه حفره هاي شش، كيسه هاي هوا در ريه ها، از چرك و مخاط پر مي شوند.
اما سينه پهلو مي تواند به قسمتهاي مختلفي از ريه ها آسيب بزند. التهاب حفره هاي شش، توانايي ريه ها در گرفتن اكسيژن از هوا را محدود مي كنند و در نتيجه موجب ناتواني سيستم گردش خون مي شود. مشكلات ديگري هم ممكن است اتفاق بيفتد. مثلاً وقتي باكتري وارد خون مي شود يا ريه ها به شدت ملتهب شده و بسته مي شوند.
سينه پهلو فقط يك بيماري نيست بلكه مي تواند 30 علت مختلف داشته باشد، به همين دليل تشخيص آن بسيار دشوار است. اما معمولاً ذات الريه يا سينه پهلو با عفونت ايجاد مي شود. اين ميكروبها مي تواند شامل باكتري، ويروس، قارچ يا حتي انگل شود.
مكانيزم دفاعي طبيعي بدن در برابر عفونت شامل التهاب مي شود و در نتيجه ريه ها در تلاش براي خلاص شدن از شر آن ميكروب، پر از ماده مخاطي مي شوند. اين بيماري ممكن است به خاطر فوت كردن در غذا، مايعات، موادشيميايي و گرد وخاك نيز به وجود آيد.
سينه پهلو به دو نوع كلي سينه پهلو كسب شده از جامعه و سينه پهلو بيمارستاني تقسيم مي شود. تفاوت سينه پهلو نوع دوم اين است كه در اين سينه پهلو احتمال اينكه عامل بيماري از ميكروب هاي مقاوم به آنتي بيوتيك يا باكتري هاي صعب العلاج مانند پسودومونا باشد، بيشتر است.

 



تعطيلاتي ارزان و لذتبخش

صرف جويي امري ضروري در زندگي محسوب مي شود و خانواده ها اينكه دخل و خرج شان با هم جور دربيايد بايد از برخي مخارج خود بكاهند ولي بسياري از افراد مسافرت را از اين امر مستثني مي دانند. با اين حال مسافرت يك امر ضروري محسوب نمي شود و هزينه آن بسيار زياد است.
آقاي «الف» مي گويد: «من عاشق مسافرت رفتن هستم و خيلي دوست دارم اماكن جديد را ببينم و به كارهاي مختلف بپردازم. من عاشق خاطراتي هستم كه در مسافرت ها در ذهن كودكانم شكل مي گيرد. درست است كه مسافرت رفتن امري ضروري نيست ولي در خانواده ما به آن اهميت زيادي داده مي شود.»
با اين وجود لزومي ندارد كه براي مسافرت مبلغ زيادي خرج كنيد و بيش از پيش زيربار قرض برويد! به شما توصيه مي كنيم به دنبال برنامه ريزي براي انجام مسافرت هاي كم هزينه باشيد. پس به توصيه هاي زير توجه كنيد:
1- انتخاب مكان مناسب
هرچقدر مقصد شما به خانه تان نزديكتر باشد وقت و هزينه كمتري صرف خواهيد كرد و لذت بيشتري خواهيد برد.
2- انتخاب زمان مناسب
اگر در فصولي كه بيشترين مسافرت ها انجام مي شود به سفر نرويد پول بيشتري براي موارد ديگر خواهيد داشت.
3- همراهي با دوستان يا اعضاي خانواده
شما مي توانيد در هزينه سفر با دوستان و اعضاي خانواده خود سهيم شويد و در صورت امكان گاهي نگهداري از كودكان را به همسفران خود بسپاريد تا بتوانيد وقت بيشتري را به همسرتان اختصاص دهيد.
4- آشپزي در محل اقامت
اردو زدن ارزان ترين راه براي گذراندن تعطيلات است ولي همه نمي توانند از اين روش استفاده كنند. در صورتي كه براي شما امكان اردو زدن وجود ندارد در محلي اطراق كنيد كه آشپزخانه - ولو كوچك- داشته باشد.
تا حد امكان غذاي موردنيازتان را خودتان تهيه كنيد تا بتوانيد پول بيشتري پس انداز نمائيد. شما مي توانيد بسياري از غذاها را پيش از رفتن به سفر تهيه كنيد.
5- استفاده از غذاهاي محلي
احتمالا شما ترجيح مي دهيد در مسافرت ها گاهي در رستوران غذا بخوريد. در اين گونه موارد به رستوران هاي محلي مراجعه كنيدكه قيمت مناسبي دارند.
6- تفريحات رايگان
براي تفريح به پارك ها، موزه ها و ساير اماكني برويد كه ارزان يا رايگان هستند.
لزومي ندارد براي هر دقيقه از تعطيلات خود برنامه ريزي كنيد. در عوض سعي كنيد از سفر خود لذت ببريد.
7- دقت در تهيه سوغاتي
هرگز صرفا براي اينكه چيزي خريده باشيد سوغاتي نخريد! شما مي توانيد به عنوان سوغاتي، انواع صدف ها را به خانه ببريد و يا اينكه كالايي بخريد كه شما را به ياد تعطيلات تان بيندازد.
به كار بستن توصيه هاي فوق مي توانيد تعطيلاتي ارزان داشته باشيد. يادتان باشد صرفه جويي كردن به مفهوم محروم شدن از چيزهايي كه دوست داريد نيست ولي شما بايد در هزينه كردن دقت كنيد و در خريدهاي خود دست به اولويت بندي بزنيد.
نوجوانان و تعطيلات خانوادگي
آيا مي خواهيد به تعطيلات خانوادگي برويد؟ دراين صورت مطمئناً دوست داريد همه از آن لذت ببرند ولي اگر يكي از اعضاي خانواده بد قلقي كند، چه؟
درواقع نوجوانان معمولاً ترجيح مي دهند اوقات خود را با دوستان شان بگذرانند اما براي اينكه آنها نيز از تعطيلات خانوادگي لذت ببرند توصيه هاي زير را به كار ببنديد:
1- نوجوان خود را در برنامه ريزي دخالت دهيد
قبل از آغاز تعطيلات دراين مورد با تمام اعضاي خانواده مشورت كنيد. يادتان باشد همه بايد از تعطيلات لذت ببرند و رسيدن به اين هدف، غير ممكن نيست. اگر به نوجوان خود اجازه دهيد در برنامه ريزي ها شركت كند مطمئنا تعطيلات خوبي خواهيد داشت.
2- مقصد خود را عاقلانه انتخاب كنيد
اگر شما مي خواهيد به ديدن آثار باستاني برويد ولي فرزندتان رفتن به جنگل را ترجيح مي دهد شايد بهتر باشد كنار دريا را انتخاب كنيد.
اگر فرزندتان يك تعطيلات ماجراجويانه را مي پسندد ولي شما نگران بالا رفتن هزينه ها هستيد مي توانيد به يك پارك ملي برويد. اگر قبل از انتخاب مقصد دقت كنيد همه از تعطيلات لذت خواهند برد.
3- هتل مناسبي پيدا كنيد
هتلي را انتخاب كنيد كه به جاذبه هاي آن محل نزديك باشد دراين صورت در هزينه ها صرفه جويي خواهد شد و در ضمن زماني كه به استراحت مي پردازيد فرزندتان مي تواند در اطراف دست به اكتشاف بزند!
4- در اجراي قوانين سختگيري نكنيد
درست است كه نوجوان شما به انضباط نياز دارد ولي اگر تماشاي فيلم را به بازديد از موزه، خوابيدن را به گردش و دسر را به شام ترجيح مي دهد سختگيري نكنيد. يادتان باشد تعطيلاتي توام با آرامش، لذتبخش خواهدبود.
5- هرچه زودتر به اختلافات فيصله دهيد
اگر مشاجره اي با فرزندتان پيش آمد هرچه زودتر به آن خاتمه دهيد. دراين صورت او نيز دنباله دعوا را نخواهد گرفت.
6-با دوستان تان به تعطيلات برويد
سفر كردن با يك خانواده ديگر مزايا و معايب خاص خود را دارد.
از يك سو، زماني كه كودكان با يكديگر بازي مي كنند بزرگسالان مي توانند اوقات خوشي را دركنار هم بگذرانند ولي از سوي ديگر حتماً بايد ميان سلائق دو خانواده هماهنگي برقرار شود.
يك راه ديگر اين است كه اجازه دهيد فرزندتان دوست خود را نيز به مسافرت بياورد ولي قبل از اين كار تمام جوانب را در نظر بگيريد.
7- اجازه دهيد نوجوان تان يك سرگرمي را انتخاب كند
حتي اگر نوجوان شما فقط به رانندگي علاقه نشان مي دهد اجازه دهيد اين كار را انجام دهد! آقاي «الف» مي گويد:« ما درتعطيلات از موزه هاي مختلفي بازديد كرديم ولي هنوز خاطره شيرين شبي را كه با اتومبيل به گردش رفتيم به ياد داريم!»
8- يك بودجه درنظر بگيريد
برخي از مردم براين باورند كه براي جلب رضايت نوجوانان بايد هرچه را مي خواهند براي آنها خريد ولي اگرمبلغ مشخصي را در اختيار فرزندتان قرار دهيد تا به دلخواه خود خرج كند در هزينه ها صرفه جويي خواهد شد و درضمن مجبور نخواهيد بود تا يك هفته پس از تعطيلات همچنان از زير تخت خواب او يادگاري جمع كنيد!
9- حريم خصوصي نوجوان خود را محترم بشماريد
درصورت امكان در هتل مورد اقامت خود اتاق جداگانه اي را كه ديوار به ديوار اتاق خودتان باشد به فرزندتان اختصاص دهيد.
به شما توصيه مي كنيم حتماً به حريم خصوصي او احترام بگذاريد. يادتان باشد نوجوانان عاشق خلوت خود هستند و در واقع درخلوت است كه احساس مي كنند بزرگ شده اند.
10-به نوجوان تان اجازه دهيد بخوابد
درست است كه شما ترجيح مي دهيد از تعطيلات خود به بهترين نحو استفاده كنيد ولي شايد تنها چيزي كه نوجوان تان نياز دارد خوابيدن است.
توصيه مي كنيم از خواب فرزندتان نهايت استفاده را ببريد و در آن مدت به خريد و يا بازديد از اماكني كه دوست داريد بپردازيد.
چه كار كنيم كه كودكان
از سفر لذت ببرند؟
افرادي كه مي خواهند با فرزندانشان به سفر بروند مدام از خود مي پرسند: «چه كار كنم كه فرزندانم از مسافرت لذت ببرند؟» و يا «آيا فرزندانم طاقت ساعت ها در راه بودن را دارند؟»
يادمان باشد نگراني از نارضايتي احتمالي كودكان نبايد دليلي براي درخانه ماندن ما باشد.
ترديدي وجود ندارد كه مسافرت كردن با كودكان كم سن و سال مشكلات خاص خود را دارد ولي مسافرت هاي خانوادگي غالباً بهترين خاطرات سالهاي اوليه زندگي انسان را شكل مي دهد.
مسافرت فرصت خوبي است كه هم والدين چتر حمايتي خود را بر سر فرزندانشان بگسترانند و هم كودكان به روحيه ماجراجويانه اي همانند بزرگترهاي شان دست يابند.
در زير ده توصيه مفيد در مسافرت هاي خانوادگي و نيز نظر چندتن از والدين دراين زمينه مي آيد:
1- براي مسافرت جايي را انتخاب كنيد كه هم شما و هم فرزندان تان دوست داشته باشيد. آيا فكر مي كنيد بردن كودكان به قله اورست كار دستي باشد؟! جايي را انتخاب كنيد كه نه تنها كودكان از سفر به آنجا لذت ببرند بلكه پاسخگوي برخي از نيازهاي شما باشد.
2-واقع گرا باشيد. گاهي لازم است براي جلب رضايت كودكان از برخي از خواسته هاي خود چشم پوشي كنيد. البته نمي توان براي تمام بچه هاي همسن نسخه واحدي پيچيد ولي هرگز قولي ندهيد كه نتوانيد به آن عمل كنيد. شما مي توانيد در اين زمينه از مشاوران كمك بگيريد.
3- براي سفر به دقت برنامه ريزي كنيد. داشتن يك برنامه ريزي دقيق باعث مي شود در مسافرت ها با مشكلات غيرقابل منتظره اي مواجه نشويد. قبل ازسفر كليه واكسن هاي موردنياز را تزريق كنيد و از محلي كه مي توانيد مايحتاج خود را تهيه نماييد مطمئن شويد.
4- سؤالات زيادي را مطرح كنيد. «قبل از رزرو كردن اتاق تمام جوانب را درنظر بگيريد. آيا تمام امكانات براي آسايش شما و خانواده تان فراهم است؟ آيا در نزديكي هتل موردنظر فروشگاهي وجود دارد؟ چگونه مي توانيد در تهيه بليت و رزرو اتاق تخفيف بگيريد؟
5- به فكر سرگرم كردن فرزندان خود باشيد. تعدادي از اسباب بازي هاي مورد علاقه فرزندان تان را به همراه داشته باشيد. وسايل ضروري را در داخل اتومبيل قرار دهيد تا مجبور نباشيد مدام صندوق عقب را باز كنيد.
6- تاحد امكان سبك سفر كنيد. از بردن وسايل غيرضروري جدا خودداري كنيد. هرچقدر وسايل كمتري به همراه داشته باشيد از سفرتان لذت بيشتري خواهيد برد. البته منظور ما اين نيست كه تنها با يك مسواك به سفر برويد!
7- در سفر زماني را به همسرتان اختصاص دهيد. شما مي توانيد والدين خود و همسرتان و نيز تعدادي از دوستان خود را به سفر ببريد تا گاهي مراقبت كودكان باشند. دراين صورت هم كودكان همبازي خواهند داشت و هم والدين مي توانند زماني را در كنار يكديگر بگذرانند.
8- براي تمام فرزندان خود گذرنامه تهيه كنيد.
9- فرزند خود را بشناسيد. شناختن علايق كودكان اهميت زيادي دارد به ويژه زماني كه قرار است يك پرواز طولاني مدت داشته باشيد. يك كودك سه ساله با خوردن تنقلات، بازي و تماشاي كارتون احساس رضايت مي كند ولي سرگرم كردن يك كودك 18 ماهه كار بسيار دشواري است. اگر شما علايق فرزندان خود را بشناسيد بهتر مي توانيد برنامه ريزي كنيد.
اگر فرزندتان كنار دريا را ترجيح مي دهد و يا از سفر با اتوبوس خوشش نمي آيد اين مسائل را درنظر بگيريد.
10- براي گم شدن احتمالي فرزندان خود تدبيري بينديشيد. و نكته پاياني اينكه قبل از رفتن به مسافرت درباره اقداماتي كه در صورت گم شدن كودكان بايد انجام شود فكر كنيد.
چند توصيه
خانم «الف» مي گويد: «سفركردن با كودكان آسان تر از آن چيزي است كه تصور مي كنيد. حتما تنقلات به همراه داشته باشيد كه در صورت خسته شدن كودكان آنها را سرگرم كنيد!
زماني كه كودكان با همسفران خود بازي مي كنند اجتماعي بار مي آيند و در ضمن شما وقت آزاد خواهيدداشت! از فرزندان خود بخواهيد در سفرها براي خود دوست پيدا كنند. در اين صورت شما نيز مي توانيد با والدين آنها آشنا شويد!»سخنان خانم «ب» نيز خواندني است: «ما هميشه در مسافرت ها مقدار زيادي شيريني به همراه داريم. خوردن شيرين به خصوص در مسافرت هاي هوايي فرزندمان را حسابي سرگرم مي كند!»خانم «ج» هم مي گويد: «ما هميشه تعدادي كتاب سرگرم كننده با خود به سفر مي بريم. اگر پيش از رفتن به سفر تمام تمهيدات لازم را بينديشيد مطمئنا اوقات لذت بخشي را سپري خواهيدكرد.»
آذر شايان

 



به همين سادگي سرطان مي آيد

به خاطر سلامت خود و اعضاي خانواده به اين هشدارها توجه كنيد:
- از ظروف پلاستيكي در مايكروويو استفاده نكنيد.
- بطري هاي آب پلاستيكي را در فريزر قرار ندهيد.
- از لفافه و پوشش پلاستيكي در مايكروويو استفاده نكنيد.
1- ماده شيميايي: باعث بروز سرطان مخصوصا سرطان سينه مي شود.
2-ديوكسين: ديوكسين يك سم بسيار قوي براي سلول هاي بدن است.
3- اخيرا تحقيقاتي توسط دكتر Edward Fujimoto مدير برنامه ريزي سلامت بيمارستان Castle آمريكا راجع به ديوكسين و چگونگي عملكرد آن در بدن صورت گرفته كه در نتيجه آن توصيه هاي ذيل ارائه شده است.
4- بطري هاي پلاستيكي آب را در فريزر براي انجماد قرار ندهيد چون اين كار باعث آزادسازي سم ديوكسين از ظروف پلاستيكي مي شود.
5- نبايد غذاهاي خود را در ظروف پلاستيكي در مايكروويو گرم كنيد مخصوصا در مورد غذاهاي حاوي روغن و چربي. او اعلام نموده تركيب «چربي- حرارت بالا و پلاستيك» باعث آزادسازي ديوكسين به داخل غذا و نهايتا به درون سلول هاي ما مي شود.
6- به جاي آن براي گرم كردن غذا استفاده از ظرف شيشه اي مثل پيركس و چيني توصيه مي شود، در اين حال شما همان نتيجه را از گرم كردن غذا فقط بدون ديوكسين مي گيريد.
7- غذاهاي فوري (Fast Food) و سوپ ها بايد از ظرف يك بار مصرف تخليه و در ظرف ديگري گرم شوند.
8- كاغذ بد نيست ولي نمي دانيم كه مطمئن تر از ظروف شيشه اي و غيره باشد.
9- وقتي كه قبلا رستوران هاي غذاي فوري (Fast Food) غذا را از ظروف يونوليت (Foam) به ظرف كاغذي جابجا كردند، مسئله ديوكسين يكي از دلايل انجام اين كار بود.
10- لفاف هاي پلاستيكي فقط وقتي خطرناكند كه با غذا براي پخت در مايكروويو استفاده شوند.
11- فرآوري غذاها در حرارت خيلي بالا باعث حل شدن و آزاد شدن ديوكسين از پلاستيك و تزريق آن به داخل غذا مي شود.
12- به عنوان جايگزين پوشاندن غذا با يك لفاف كاغذي توصيه مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14