(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 18 خرداد 1391 - شماره 20226

از اول تيرماه عرضه كالاهاي وارداتي بدون كد شبنم قاچاق محسوب مي شود
جزئيات طرح ويژه مسكن قسطي در تهران
كوتاه اقتصادي
قيمت آرد و نان افزايش نمي يابد
رتبه اعتباري 10 بانك بزرگ آلمان و اتريش كاهش يافت
بلاتكليفي افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي
تامين كل علوفه دامداران تا پايان خرداد
اقدام عملي براي حمايت از توليد ملي كالاي موردنياز حجاج ايراني از توليدات داخلي تامين مي شود
گسترش همكاري هاي صنعتي ايران و چين
بهمني: هفته آينده مصوبه وام مسكن خبرنگاران به بانك ها ابلاغ مي شود
حذف هزينه استعلام از اداره ثبت شركت ها
كشف 4 محدوده جديد «يد»در ايران
كلاهبرداري با فروش اجباري دستگاه هاي كاهنده مصرف سوخت



از اول تيرماه عرضه كالاهاي وارداتي بدون كد شبنم قاچاق محسوب مي شود

عرضه كالاي وارداتي بدون كد رهگيري شبنم از اول ماه آينده قاچاق محسوب مي شود.
محمدصادق مفتح قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در همايش مبارزه با قاچاق كالا و ارز با بيان مطلب فوق گفت: طرح شبنم ( شبكه بازرسي و نظارت مردمي) كه سابقه 5 ساله در كشورهايي مانند آمريكا دارد، از مهرماه سال گذشته در مورد كالاهاي مختلف وارداتي انجام شده و از اول تيرماه 91 همه كالاهاي وارداتي بسته بندي شده و غيرفله اگر بدون كد شبنم عرضه شود قاچاق محسوب مي شود.
وي افزود: براي اينكه با قاچاق كالا مبارزه شود، بايد سطح عرضه براي كالاي قاچاق و غيرمجاز ناامن شود و مردم اگر بدانند يك كالا غيرمجاز و قاچاق است، آن را خريداري نمي كنند.
قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت تاكيد كرد: امروزه تلفن همراه دوربين دار در دست اكثر مردم شهري و روستايي قرار دارد كه مردم كافي است هنگام مراجعه به يك مغازه در مورد كالاي وارداتي كد شبنم آن را به سامانه شبنم پيامك بزنند كه بلافاصله به آنها و نيز به مسئولان ستاد اعلام خواهد شد اين كالا قانوني و يا به صورت قاچاق عرضه مي شود.
مفتح تاكيد كرد: وقتي مردم عادي با يك تلفن همراه و پيامك از قاچاق بودن و يا غيرمجاز بودن آگاه مي شوند به طريق اولي ماموران سازمان بازرسي نيز مي توانند از قاچاق بودن كالا آگاهي پيدا كنند.
قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجراي طرح شبنم يعني شبكه بازرسي و نظارت مردمي گفت: مردم با داشتن تلفن همراه و پيامك كردن مشخصات يك كالا مي توانند از مبدا كالا، واردكننده و مجوز آن آگاه شوند و يا اينكه قاچاق بودن و يا غيرمجاز بودن كالا را دريابند.
وي تاكيد كرد: از اول مهرماه سال 90 طرح شبنم در مورد 4 كالاي اصلي وارداتي انجام شد و از اول تيرماه سال 91 كليه كالاهاي وارداتي غيرفله و بسته بندي كد شبنم دريافت مي كنند.
مفتح تاكيد كرد: با فراگير شدن طرح شبنم شبكه توزيع كالا در كشور به روز مي شود.
حجم قاچاق كشف شده
8 درصد است
مهدي ابويي معاون پيشگيري ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز نيز در اين همايش با انتقاد از خبر يك خبرگزاري با بيان اينكه حجم قاچاق كشف شده بطور ميانگين 8 درصد است گفت: اين رقم گرچه مناسب نيست چون در چشم انداز مبارزه با قاچاق گفته شد 20درصد از قاچاق كالا بايد كشف شود اما بالاخره 8 درصد رقم خوبي است و معلوم نيست رقم جعلي 3 هزارم از كجا آورده شده كه در يك خبرگزاري چاپ شده است.
معاون پيشگيري ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز افزود: سال 89 سهم سيگار قاچاق 30درصد در سطح عرضه بود كه در اسفند 90 اين رقم به 11درصد رسيد و اين اتفاق بزرگي است زيرا سالانه 60 ميليارد نخ سيگار در كشور مصرف مي شود كه سال 89 از اين رقم 24 ميليارد نخ سيگار قاچاق و سال 90 اين رقم به 18ميليارد نخ رسيد كه از كاهش 6 ميليارد نخ سيگار قاچاق حكايت دارد.
ابويي در بخش ديگري از سخنان خود در مورد مبارزه با قاچاق مصنوعات طلا و جواهر گفت: كار گروهي در ستاد مبارزه با قاچاق تشكيل شده كه در ابتدا براساس برآورد 45 تا 50درصد از مصنوعات طلا در سطح بازار به صورت قاچاقي عرضه مي شد، سال گذشته وارد اين مسئله شديم و امسال حداكثر 20درصد مصنوعات طلا به صورت قاچاق عرضه مي شود. گرچه اتحاديه طلافروشان اعتقاد دارند 10درصد از مصنوعات در حال حاضر قاچاقي است اما به آنها گفتيم زياده خوشبين هستيد.
معاون ستاد مبارزه با قاچاق كالا گفت: سال 88 براساس برآورد انجام شده حجم قاچاق كالا 20ميليارد دلار، سال 89 اين رقم 14ميليارد دلار و در سال 90 برآورد از كاهش 15درصدي حجم قاچاق كالا در كشور حكايت دارد.
وي تاكيد كرد: در همايش مبارزه با قاچاق كالا نبايد فقط مقالات كلي از قاچاق ارائه شود كه در اين مورد به اندازه 10كتابخانه مقاله و كتاب وجود دارد بلكه بايد آسيب شناسي مسائل اجرايي در مبارزه با قاچاق انجام شود.
معاون پيشگيري ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با انتقاد از عدم اجراي قانون نظام صنفي گفت: اين قانون از سال 82 تصويب شده اما نمي دانم چرا اجرا نمي شود و ساماندهي صنوف يكي از چالش هاي مبارزه با قاچاق است.
ابويي تاكيد كرد: آمار صنوف غيرمجاز به صورت وحشتناك بالا است و اكثر كالاهاي قاچاق توسط صنوف غيرمجاز عرضه مي شود.
وي گفت: 12قلم كالاي قاچاق 80 درصد قاچاق را تشكيل مي دهند و 12استان كشور نيز 90 درصد قاچاق از طريق آنها انجام مي شود.

 



جزئيات طرح ويژه مسكن قسطي در تهران

وزير راه و شهرسازي از طرح جديد مسكن تهراني ها خبر داد.
علي نيكزاد در گفت وگو با فارس اظهار داشت: يك كار جديد براي ساخت چند هزار واحد مسكوني در تهران در دستور كار داريم كه در اواسط تابستان امسال بصورت قطعي نحوه ثبت نام را مشخص مي كنيم.
وي ادامه داد: اين واحدها كه در 22 منطقه تهران ساخته خواهد شد به افرادي واگذار مي شود كه قطعا فرم «ج» آنها سبز باشد يعني قبلا ملك و زمين از دولت نگرفته اند.
وي ادامه داد: برنامه ريزي ما به اين ترتيب است كه كسي كه واجد شرايط است و آورده كمي دارد بتواند از پرند مسكن بگيرد و كسي كه واجد شرايط است و آورده نسبتا بالايي تا سقف 25 ميليون تومان دارد به پرديس برود.
نيكزاد در مورد گروه سوم گفت: اما كساني هستند كه واجد شرايط هستند ولي مي توانند ماهانه يك ميليون تومان اقساط پرداخت كنند ولي در حال حاضر پول نقد ندارند و دوست هم ندارند از تهران بروند اما ماهانه مي توانند يك ميليون تومان هم پرداخت كنند، اين افراد را هم قصد داريم به تهران هدايت كنيم.
وي در توضيح بيشتر طرح فوق گفت: البته اين افراد كساني هستند كه مي توانند در مرحله اول حدود 30 تا 40 ميليون تومان پول زمين را پرداخت كنند و در 10 سال هم ماهانه يك ميليون تومان بپردازند.
وزير راه و شهرسازي افزود: به اين ترتيب افراد با توجه به قسط و آورده اي كه دارند، امكان انتخاب هر يك از اين سه روش را دارند.
وي افزود: اگر اين روشها در تهران اعمال شود و ببينيم كه افراد سودجو در حال انجام دادن كارهايي هستند كه بازار را به هم بريزند، قطعا از ابزار قانون تعزيرات و بلوك بندي قيمت استفاده مي كنيم.
وي ادامه داد: آرزوي من اين است كه كار به آنجا نرسد چون با واگذاري هايي كه قطعا در دولت دهم انجام خواهد شد قيمت ها تعديل خواهد شد.
نيكزاد در خصوص آخرين وضعيت واگذاري واحدهاي مسكوني مهر اظهار داشت: 59 هزار واحد مسكوني در پرند، پرديس، انديشه، هشتگرد، رباط كريم، اسلامشهر و پاكدشت در ايام تابستان واگذار خواهند شد. همچنين طبق بررسي هايي كه انجام داده ايم در حال حاضر 100 هزار واحد مسكوني پرند تقريبا ثبت نام شده است و تنها 5 تا 6 هزار واحد مسكوني آن مانده است.
وي ادامه داد: اما چون مردم تهران بيشتر راغب هستند كه به پرديس بروند ساخت 75 هزار واحد مسكوني در اين شهر نيز آغاز شده و در مرحله اول ثبت نام 40 هزار واحد مسكوني در دفاتر پستي آغاز شده است.
نيكزاد ادامه داد: بحث دفاتر ثبت اسناد نيز در اين مرحله از ثبت نام حذف شد چرا كه قبلا بايد فرد متقاضي به دفاتر ثبت اسناد مي رفت و تعهد محضري مي داد كه خانه، زمين و ملك ندارم اما در اين مرحله فرمي تهيه شده كه فرد متقاضي با امضاي خود مي گويد زمين و ملك ندارم كه البته در موقع مناسب صحت و سقم اين تعهد بررسي مي شود.
وي با بيان اينكه تهران داراي دو ميليون و 400 هزار خانوار است افزود: در پرديس 75 هزار واحد مسكوني، در پرند 100 هزار واحد مسكوني، در هشتگرد 55 هزار واحد مسكوني و در انديشه بيش از هزار واحد مسكوني ساخته و واگذار خواهد شد البته بايد به اين آمار 200 هزار واحد مسكوني ديگر كه در حال ساخت براي واگذاري هستند را اضافه كرد.
وي اضافه كرد: از سوي ديگر شهرداري هم براي 210 هزار واحد مسكوني پروانه ساخت صادر كرد و صدور پروانه در فروردين و ارديبهشت سال 91 نسبت به سال 90 حدود 68 درصد رشد داشته است پس تمام اين تمهيدات براي اين است تا بتوانيم مشكلات مردم را حل كنيم.
وي درخصوص طرح تفصيلي تهران نيز گفت: در تهران ما زمين داريم و اين حق ما است و اگر فردي در تهران 100 متر زمين دارد هيچ مرجع شهرسازي نمي تواند كاربري زمين را تغيير دهد اين حق دارنده زمين است و نمي تواند در جابجايي طرح تفصيلي تهران كاربري زمين را تغيير دهند چون حقوق مكتسبه است.
وي ادامه داد: زمين هاي دولت هم چنين است و چون نمي خواستيم در اين زمين ها مسكن بسازيم شهرداري آمده حرف و حق ما را پذيرفته است پس دولت زمين دارد و ما مي توانيم مسكن انبوه بسازيم و به گروه هاي مختلفي عرضه كنيم.
نوسازي 300 هزار واحد مسكن روستايي
از سوي ديگر معاون بازسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن انقلاب اسلامي گفت: از ابتداي مرداد ماه امسال نوسازي 300 هزار واحدي را كه براي سال 91 تعهد كرده ايم شروع به ساخت و ساز مي كنيم.
عزيزالله مهديان در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه در ساخت و ساز مسكن هاي روستايي تلاش زيادي براي مقاوم سازي خانه ها در برابر حوادث طبيعي مي كنيم، اظهار كرد: كيفيت مسكن روستايي در كشور بسيار پايين بوده و بيشترين تلفات براساس حوادث طبيعي در روستاهاي كشور رخ مي داد.
مهديان افزود: ساليانه 200 هزار واحد خانه روستايي در كشور بازسازي و تاكنون نيز بالاي 40 درصد از خانه ها و در بعضي از روستاها نيز بالاي 80 درصد از آن ها نوسازي شده اند.

 



كوتاه اقتصادي

¤ معاون نظارت بانك مركزي از ابطال مجوز 21 صرافي غيرمجاز خبر داد.ابراهيم درويشي در مورد برخورد با صرافي هاي غيرمجاز عنوان كرد: جلوي صرافي هاي غيرمجاز با هماهنگي ستاد مبارزه با مفاسد، نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات گرفته مي شود و صرافي هاي غيرمجاز بسته خواهند شد.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 50 ميليون اوراق بهادار، به 365 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را بانك ايران زمين در بازار دوم فرابورس با جابجايي 28 ميليون و 207 هزار سهم و با نرخ يك هزار و 510 ريال در سيستم معاملاتي ديروز ثبت كرد. كمترين حجم معاملات را شركت افرانت در بازار اول با خريد و فروش چهار هزار و 452 سهم و با نرخ 10 هزار و 646 ريال كسب كرد.
¤رويترز از افزايش قيمت نفت صادراتي ايران، عراق، كويت، و عربستان در آسيا خبر داد.تازه ترين نظرسنجي رويترز از پالايشگاهها و تجار بزرگ بازار نفت نشان مي دهد، عربستان قيمت اكثر انواع نفت صادراتي خود براي تحويل در ماه جولاي را افزايش داده است. به اعتقاد كارشناسان، افزايش قيمت نفت صادراتي عربستان موجب افزايش قيمت نفت ايران عراق و كويت نيز خواهد شد و اين مساله بر صادرات 7 ميليون بشكه در روز نفت كشورهاي مذكور به بازارهاي آسيايي تاثيرگذار خواهد بود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2206 الي 2209، 2234 الي 2238، 2211 الي 2214، 5560، 2254 الي 2259، 2267 الي 2279 از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ تلفن هاي 20 هزار مشترك مركز مخابرات بعثت به علت سرقت كابل از تاريخ 17 خردادماه قطع شد.به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، پس از اعلام سرقت كابل كه منجر به قطع 20 هزار شماره تلفن مشترك در مركز مخابرات مذكور شده است كاركنان فني مخابرات استان تهران بلافاصله به محل اعزام و مشغول تعويض كابل ها شدند.گفتني است تلفن هاي مشتركين با پيش شماره هاي 5530 الي 5535، 5506، 5507، 5508 در محدوده خيابان رجايي (ضلع شرقي و غربي)، نازي آباد دوم، بازار دوم، خيابان ابريشم تا سه راه علي آباد حداكثر ظرف مدت 72 ساعت آينده برطرف و ارتباط تلفني مشتركين برقرار مي شود.
¤ با تصويب هيئت وزيران، 2 هزار ميليارد تومان از بدهي هاي وزارت صنعت به شبكه بانكي از محل مطالبات دولت بابت وجوه اداره شده تسويه نشده نزد بانكها، تهاتر و تسويه مي شود.
¤ وزير صنعت، معدن و تجارت در حاليكه در پكن به سر مي برد احكامي درخصوص تغييرات 3 معاونت صادر كرد. مهدي غضنفري در احكامي سيدجواد تقوي را به سمت معاون وزير و رئيس سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان و همچنين «حسن رادمرد» را به عنوان سرپرست معاونت توسعه بازرگاني داخلي منصوب كرد. وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با صدور حكمي، «غلامرضا شافعي» را به سمت معاون وزير و رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران(ايدرو) منصوب كرد. وي كه در گذشته مسئوليت وزير اسبق وزارت صنايع و وزارت تعاون را برعهده داشته است، جايگزين مجيد هدايت در اين سمت شده است.

 



معاون استاندار تهران: قبل از اجراي فاز دوم هدفمندي
قيمت آرد و نان افزايش نمي يابد

معاون برنامه ريزي استاندار تهران گفت: قيمت هاي عنوان شده براي آرد و نان قيمت كارشناسي است و در حال حاضر هيچگونه تغييري در نرخ عرضه آرد و نان صورت نگرفته است.
نعمت الله تركي در گفت وگو با ايسنا، درباره نرخ هاي اعلام شده جديد گفت: در حال حاضر در كارگروهي قيمت هاي مربوط به آرد و نان در حال بررسي و كارشناسي است و برنامه اي براي تعيين قيمت ها صورت نگرفته است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه قيمت آرد و نان قبل از اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها افزايش مي يابد يا خير گفت: در حال حاضر زمان اجراي دقيق فاز دوم هدفمندي يارانه ها اعلام نشده است، بنابراين برنامه اي نيز براي افزايش و يا كاهش قيمت آرد و نان نداريم و تا اعلام رسمي، قيمت ها كمافي السابق همانند گذشته است و هيچگونه تغييري در آن صورت نگرفته است.
تركي تاكيد كرد: هيچ يك از نانوايي ها حق افزايش قيمت آرد و نان را ندارند.

 



رتبه اعتباري 10 بانك بزرگ آلمان و اتريش كاهش يافت

موسسه رتبه بندي مودي در تازه ترين گزارش خود رتبه اعتباري 10 بانك بزرگ آلماني و اتريشي را كاهش داده است .
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي بلومبرگ ، موسسه مودي رتبه اعتباري هفت بانك آلماني از جمله كامرز بانك اي جي و سه بانك اتريشي را كاهش داده است .
بر اساس اين گزارش رتبه اعتباري كامرز بانك دومين بانك بزرگ آلمان با يك رتبه كاهش به اي سه تنزل يافته است .
در اين گزارش اشاره به به رتبه اعتباري دوچ بانك بزرگترين بانك آلمان نشده است . بر اين اساس ، وزراي دارايي گروه هفت در نشست روز سه شنبه خود در خصوص اتخاذ سياستها و تدابير هماهنگ براي مقابله با بحران مالي و بدهي منطقه يورو به توافق رسيدند .
مقامهاي بانك مركزي اروپا زير فشار زيادي هستند تا نرخ بهره بانكي را بار ديگر كاهش دهند . از زمان رياست ماريو دراگي بر بانك مركزي اروپا نرخ بهره بانكي دو بار كاهش يافته است .
موسسه مودي در اين گزارش رتبه اعتباري شش بانك ديگر را نيز كاهش داده است . موسسه مودي در اين گزارش رتبه اعتباري سه بانك اتريشي از جمله يوني كرديت ، رايفيشن بانك سومين بانك بزرگ شرق اروپا و ارست گروپ بانك را يك رتبه كاهش داده است .
موسسه مودي افزود كاهش رتبه اعتباري اين بانكها در آلمان و اتريش نشانگر آسيب پذيري آنها در برابر بحران مالي و بدهي منطقه يورو است .
در حالي كه موسسه مودي رتبه اعتباري اتريش را بدون تغيير در حد اي اي اي ثابت نگه داشته است موسسه اس اند پي رتبه اعتباري اين كشور را به اي اي كاهش داده است .

 



بلاتكليفي افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي

مديرعامل كانون عالي مستمري بگيران و بازنشستگان صندوق تامين اجتماعي گفت: تا دولت ميزان افزايش حقوق كاركنان خود را اعلام نكند از افزايش مستمري بازنشستگان هيچ خبري نيست.
علي اكبر خبازها در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: يك هفته پس از افزايش حقوق كاركنان دولت ميزان افزايش مستمري بازنشستگان صندوق تامين هم اعلام مي شود.
وي در ادامه تاكيد كرد: طبق قانون بايد ميزان افزايش حقوق ها در آغاز هر سال اعلام و اعمال شود چرا كه نرخ تورم در آغاز سال محاسبه مي شود.
خبازها در ادامه خاطر نشان كرد: انتظار مي رود دولت هر چه سريعتر براي افزايش حقوق پرسنل خود اقدام كند تا تكليف بازنشستگان تامين اجتماعي هم مشخص شود.
مديرعامل كانون مستمري بگيران و بازنشستگان صندوق تامين اجتماعي از اجراي قطعي قانون همسان سازي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي با بازنشستگان لشگري و كشوري در كوتاهترين زمان ممكن خبر داد.

 



مديرعامل اتحاديه خبر داد
تامين كل علوفه دامداران تا پايان خرداد

مديرعامل اتحاديه دامداران استان تهران از توزيع كامل علوفه مورد نياز دام كشور تا پايان خرداد و عرضه شير 630 توماني خبر داد.
جمشيد سليماني درگفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت:درجلسه نمايندگان دامداران با وزارت صنعت و معدن و تجارت گفته شده نهاده جو براي توزيع بين دامداران كل كشور آماده است و مصوب شد كه نهايتاً تا يكي دو روز آينده بين دامداران توزيع شود.
مديرعامل اتحاديه دامداران استان تهران تصريح كرد: دراين جلسه مصوب شد تمام علوفه دامي مورد نياز دامداران تا آخرخرداد سال جاري تامين و توزيع شود.
به گفته سليماني، قيمت نهاده هاي جو و ذرت 410، سويا 800 وسبوس 230 تومان خواهد بود.
سليماني با بيان اينكه درحال حاضر صحبت ها از گران بودن قيمت شيرخام منطقي نيست، گفت: درحال حاضر اگر كارخانه داران شير خام را اندكي بيش از قيمت مصوب 630 تومان خريداري مي كنند، اين افزايش شامل جوايزي است كه درنظرگرفته شده است.
وي افزود: قيمت 630 تومان شيرخام براي 2/3 درصد چربي و بار ميكروبي 700 هزار است و براي هر 1/0 درصد چربي و پايين بودن 100هزار بار ميكروبي براي هركدام جداگانه 10تومان به قيمت اضافه مي شود.
وي گفت: دامداران هيچ اعتقادي به بالا بردن قيمت شيرخام ندارند و در صورتي كه توليد براي آنها مقرون به صرفه باشد بيشتر تمايل متعادل دارند، بنابراين با توزيع علوفه مورد نياز آنها تا پايان خرداد قيمت شيرخام به قيمت مصوب عرضه خواهد شد.
مديرعامل اتحاديه دامداران استان تهران تصريح كرد: درحال حاضر تفاهم و همسويي بسيار مناسبي بين دامداران، مسئولان وزارت جهاد و وزارت صنعت ايجاد شده و اميدواريم با برنامه ريزي انجام شده علوفه مورد نياز دامداران تأمين و شير با قيمت مناسب و كيفيت عالي به كارخانه ها تحويل داده شود.
همچنين رئيس هيئت مديره انجمن صنفي گاوداران با بيان اينكه بخشي از قيمت شيرخام جوايز چربي بالا و بار ميكروبي پايين است، گفت: اتهام دامداران به گرانفروشي تشويش اذهان عمومي است.
احمد مقدسي اظهارات برخي كارخانه داران به گرانفروشي دامداران را تشويش اذهان عمومي خواند و گفت: در مصوبه اي كه قرار شد قيمت شيرخام 630 تومان عرضه شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت متعهد شد طي مدت 20 روز جو، ذرت، سويا و سبوس مورد نياز دامداران را به ترتيب 410، 410، 800 و 230تومان تأمين و توزيع كنند اما تاكنون چنين نشده است.
رئيس هيئت مديره انجمن صنفي گاوداران ادامه داد: بنابراين اگر دامدار شيرخام را اندكي به قيمت بالاتر مي فروشد به دليل تامين نشدن علوفه مورد نياز است كه تا 70 درصد در قيمت تمام شده شير تأثير مي گذارد، ضمن اينكه بخش زيادي از آن جوايز كيفيت است.
مقدسي ادامه داد: طبق تفاهمي كه با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد، مقدار جزئي از علوفه مورد نياز دام ها تامين شده و قرار است طي چند روز آينده بقيه آنها نيز تأمين شود كه دراين صورت قيمت شيرخام به قيمت قبلي برگشت داده مي شود.
وي همچنين گفت: البته قيمت مصوب 630 تومان هم براساس چربي 2/3درصد و بار ميكروبي 700 هزار بود و اگر كارخانه داران دنبال شير با كيفيت هستند و شير يا چربي بالا و بار ميكروبي كمتر دريافت مي كنند بايد هم پول بيشتري بپردازند كه اين اضافه پرداخت جزو جوايزي است كه درهمان مصوبه به تصويب رسيده بود.
مقدسي افزود: درحال حاضر نياز ماهانه دامداران كل كشور 162 هزار تن جو و ذرت، 81 هزار تن سبوس گندم و 70 هزارتن كنجاله سويا است كه طبق تعهد وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پايان خرداد سال جاري بين دامداران توزيع مي شود.

 



اقدام عملي براي حمايت از توليد ملي كالاي موردنياز حجاج ايراني از توليدات داخلي تامين مي شود

رئيس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي از تامين 86 قلم كالاي مورد نياز حجاج كشورمان در عربستان از محل توليد داخلي خبر داد.
سيدرضا نوراني در گفت وگو با فارس از اقدام سازمان حج و زيارت استان تهران براي استفاده حجاج از توليد داخل خبر داد و گفت: اين سازمان طي نامه اي به اتاق بازرگاني تهران 86 قلم كالا را اعلام كرده تا از اين طريق به تشكل ها و اتحاديه ها براي تامين مايحتاج حجاج اعلام شود.
رئيس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي افزود: اين اقدام سازمان حج و زيارت در راستاي عمل به منويات مقام معظم رهبري براي حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني است.
وي در مورد اقلام اعلام شده سازمان حج و زيارت گفت: اين اقلام شامل مواد غذايي، نوشابه، ميوه، غلات، خرما، آرد سوخاري، آرد، مواد شوينده، مرغ، گوشت، آب معدني و ... است.
رئيس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي تصريح كرد: تامين مايحتاج موردنياز حجاج اقدامي عملي براي حمايت از توليد ملي است و از خروج ارز از كشور جلوگيري مي كند.

 



در سفر هيات ايراني به پكن مورد تاكيد قرار گرفت
گسترش همكاري هاي صنعتي ايران و چين

وزير صنعت، معدن و تجارت ايران گفت: جذب سرمايه گذاري چين براي اجراي طرح هاي مشترك از جمله مهمترين اهداف همكاري بين دو كشور است.
مهدي غضنفري در گفت وگو با ايرنا در پكن گفت: در اين راستا 12 طرح به گروه صنعتي «ام سي سي» چين معرفي شده است.
وي ايران را بزرگترين توليدكننده فولاد خاورميانه دانست و گفت: 17 طرح به چين معرفي كرده ايم كه ارزش آن به حدود 9 ميليارد يورو مي رسد و 5 طرح آن پيشتر اجرايي شد و 12 طرح ديگر جديد است.
وي تاكيد كرد: اجراي طرح هاي مشترك و جذب سرمايه گذاري چين براي اجراي طرح هاي ماشين آلات، طراحي و زيرساخت ها دو هدف بزرگ سفر هيأت وزارت تحت مديريت وي به چين است.
وي با اشاره به اعتبارات بيمه «ساينا شور» از سوي چين گفت: اين اعتبارات اكنون 20 ميليارد دلار است اما ايران مي خواهد چين آن را به 30 ميليارد دلار افزايش دهد.
وي با اشاره به اينكه روابط هنوز در زمينه تجاري كاملا راهبردي نشده، گفت: رابطه ايران و چين اكنون رابطه فروشنده و خريدار است كه ايران را راضي نمي كند.
وي گفت: چين به ايران ماشين آلات و تجهيزات مي فروشد در صورتي كه ايران خواستار همكاري مشترك، اجراي طرح هاي مشترك، سرمايه گذاري مشترك، تاسيس كارخانه از سوي دو كشور و اين قبيل همكاري هاست.
غضنفري تصريح كرد: علي رغم فشارهايي كه غرب وارد مي كند، چين آمادگي گسترده اي براي سرمايه گذاري در ايران دارد، براي نمونه شركت «ام سي سي» چين طرحي را در ايران براي توليد 600 ميليون تن فولاد سرمايه گذاري كرده است.
وي گفت: جاي همكاري هاي صنعتي، معدني و تجاري با چين بسيار زياد است.
«شن خو تينگ» رئيس گروه «ام سي سي» چين نيز كه از بزرگترين گروه هاي صنعتي اين كشور است، در مصاحبه با ايرنا گفت: ما سعي مي كنيم همكاري ها با ايران را تسريع كنيم.
وي خاطرنشان كرد: مسئولاني را براي اين كار اختصاص خواهيم داد و بعد از برآوردهاي نهايي تصميم در مورد سرمايه گذاري بيشتر را به اطلاع ايران مي رسانيم.
وي گفت: ورود گسترده تر به بازار ايران فرصت به شركت هاي چيني مي دهد تا در كشورهاي همسايه ايران نيز فعال تر شوند.
وي اجراي طرح هاي صنعتي را از مهمترين فعاليت هاي اين شركت دانست و افزود: اختصاص اعتبارات بيمه و اجراي طرح هاي مشترك صنعتي در ايران نشان دهنده همكاري نزديك صنعتي و معدني بين تهران-پكن است.
وي گفت: به ايران از لحاظ اعتبارات بيشتر بيمه تضمين همكاري مي دهيم و براي اين منظور با بانك هاي چين وارد گفت وگو خواهيم شد.

 



بهمني: هفته آينده مصوبه وام مسكن خبرنگاران به بانك ها ابلاغ مي شود

رئيس كل بانك مركزي از ابلاغ مصوبه تسهيلات مسكن خبرنگاران در آينده نزديك خبر داد.
محمود بهمني در گفت وگو با ايرنا با بيان اين كه بانك هاي عامل پرداخت وام مسكن خبرنگاران مشخص شده است افزود: اين امكان وجود دارد كه اين مصوبه به زودي و حتي هفته آينده از سوي بانك مركزي به بانك هاي عامل ابلاغ شود. وي ادامه داد علاوه بر بانك هاي عامل مشخص شده اين مصوبه حتي به بانك مسكن نيز ابلاغ مي شود. رئيس كل بانك مركزي تصريح كرد: تسهيلات اعطاي وام مسكن به خبرنگاران شامل 45 ميليون تومان براي ساخت و 30 ميليون تومان جهت خريد است. وي در پايان اظهار داشت: نحوه دريافت تسهيلات مسكن براي خبرنگاران ارتباطي به ثبت اسامي آنها در سامانه سمان (سامانه الكترونيكي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) ندارد و خبرنگاران با در دست داشتن معرفي نامه از رسانه هاي خبري خود مي توانند به بانك هاي عامل مراجعه كنند.

 



مديرعامل موسسه اعتبارسنجي مشتريان بانك ها اعلام كرد
حذف هزينه استعلام از اداره ثبت شركت ها

مديرعامل موسسه اعتبارسنجي مشتريان بانك ها با اشاره به حذف هزينه استعلام از اداره ثبت شركت ها گفت: اطلاعات تسهيلات گيرندگان وجود دارد اما روابط شركت ها و افراد قابل تشخيص نيست كه اين مشكل نيز رفع مي شود.
محمد جليلي در گفت وگو با فارس با اشاره به حذف هزينه استعلام از اداره ثبت شركت ها براي استفاده در سامانه اعتبارسنجي اظهار داشت: براساس پيگيري هاي انجام شده، هزينه استعلام از اداره ثبت شركت ها حذف شده و به نظر مي رسد در دو هفته آينده اين مشكل برطرف شود.
وي افزود: پيش از اين در سال 90 براي هر استعلام از اين اداره بايد 8 هزار تومان پرداخت مي شد كه به همين دليل امكان دريافت اطلاعات از آن نبود زيرا هزينه بسيار زيادي به شركت رتبه بندي و اعتبارسنجي تحميل مي شد.
مديرعامل شركت رتبه بندي و اعتبارسنجي مشتريان بانك ها در خصوص تاثير حذف هزينه استعلام از اداره ثبت شركت ها در روند كاري اين موسسه گفت: در حال حاضر ما دانه هاي تسبيح را داريم اما نخ تسبيح را براي ارتباط دهي اين اطلاعات به يكديگر نداريم؛ اطلاعات شركت ها و كساني كه تسهيلات دريافت كرده اند را داريم اما بايد اطلاعات مرتبط شركت ها و افراد در كنار هم وجود داشته باشد.
وي تصريح كرد: در صورتي كه اين اطلاعات را اداره ثبت شركتها به ما ارائه كند، گام بسيار خوبي در جهت كنترل و نظارت بر عملكرد بانك براي مديران بانكي برداشته خواهد شد.
جليلي ادامه داد: برخي افراد با تاسيس شركت هاي صوري از چندين بانك، تسهيلات متعددي دريافت مي كنند و بانك متوجه وضعيت مالي اين شركت ها نمي شود.
وي با تشريح اين موضوع گفت: براي دريافت تسهيلات بايد در ابتدا اعتبارسنجي انجام شود كه طبق بررسي ها مشخص مي شود اين بانك با توجه به وضعيت مالي خود مي تواند يك ميليارد تومان تسهيلات دريافت كند؛ بنابراين وقتي اين شركت مي بيند كه نمي تواند بيش از اين تسهيلات بگيرد، با تاسيس يك شركت ديگر راه را براي دريافت دوباره تسهيلات باز مي كند و به همين شكل چندين شركت صوري تاسيس مي شود.
مديرعامل شركت رتبه بندي و اعتبارسنجي با بيان اينكه در صورت در اختيار داشتن اطلاعات ثبت شركت ها اين مشكل برطرف مي شود، افزود: با تشخيص روابط بين اين شركت ها و شناسايي صاحبان آن، بانك در اعتبارسنجي شركت ها و افراد، با اطلاع از روابط آنها مطابق با داده هاي سامانه تصميم گيري خواهد كرد و به اين نوع شركت ها و افراد تسهيلات نخواهند داد.
وي در پاسخ به اين سوال كه اطلاعات اداره ثبت شركت ها چه زماني در سامانه اعتبارسنجي وارد مي شود، گفت: با توجه به آمادگي بالاي سيستم اعتبارسنجي، در مدت 24 ساعت همه اطلاعات وارد سيستم مي شود اما مشخص نيست اداره ثبت شركت ها در چه مدت زماني مي تواند اين اطلاعات را در اختيار ما قرار دهد.
جليلي تاكيد كرد: با ورود اين اطلاعات به سامانه اعتبارسنجي كمك بسيار بزرگي در تكميل اطلاعات اين سيستم خواهد شد و گام بسيار مناسبي در تكميل اين پايگاه اطلاعاتي خواهد بود.

 



كشف 4 محدوده جديد «يد»در ايران

معاون اكتشاف سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور از كشف 4 محدوده اميدبخش يد در شمال استان گلستان خبر داد.
بهروز برنا در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: به دنبال اكتشافات سازمان زمين شناسي در استان گلستان چهار محدوده اميدبخش يد در شمال اين استان كشف شد.
وي با بيان اين كه اين اكتشافات با روشي جديد در حوزه ژئوفيزيك زميني صورت گرفته است، خاطرنشان كرد: اين محدوده هاي اميدبخش در اعماق 800 تا 1200 متري شورابه هاي شمال استان گلستان قرار دارد.برنا ادامه داد: ايران جزو 9 كشور اول جهان در زمينه توليد يد قرار دارد كه با كشف محدوده هاي جديد جايگاه كشور در اين حوزه تقويت خواهد شد.وي افزود: با تامين منابع مالي، سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور اكتشافات عمقي را در اين محدوده ها آغاز خواهد كرد كه طي آن حجم ذخاير قطعي يد در اين مناطق مشخص خواهد شد.
معاون اكتشاف سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور تصريح كرد: يد از محصولاتي است كه كاربرد زيادي در توليد محصولات بهداشتي و دارويي، صنعت شيشه، عكاسي و غيره دارد.

 



كلاهبرداري با فروش اجباري دستگاه هاي كاهنده مصرف سوخت

اپراتورهاي يك شركت نامعلوم اخيراً در تماس با برخي شهروندان آنها را به خريد دستگاه هاي كاهنده مصرف سوخت مجبور كرده و عنوان مي كنند كه اگر از اين خريد خودداري كنيد، خودروي شما در پاركينگ توقيف خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، در تماسي از سوي يك شركت سودجو با برخي شهروندان از آنها خواسته مي شود تا نسبت به خريد يك بسته كالايي شامل يك دستگاه كاهنده مصرف سوخت و كارت تخفيف بيمه اقدام كنند و در غير اين صورت خودروي آنها در عرض 24 ساعت به پاركينگ منتقل و توقيف خواهد شد.
يكي از اپراتورهاي اين شركت سودجو در تماس خبرنگار فارس گفت: با توجه به اينكه شما گزارش خسارت بيمه نداشته ايد و با بيمه طرف قراردادتان، خوش حساب بوده ايد در اولويت دريافت دستگاه كاهنده مصرف سوخت قرار گرفته ايد.
در تماس اين اپراتور عنوان شد كه دستگاه كاهنده مصرف سوخت با تخفيف 80 هزار توماني، به قيمت 75 هزار تومان به همراه كارت تخفيف 45 درصدي بيمه به شما ارائه مي شود كه موقع تمديد بيمه شخص ثالث براي هر نوع بيمه اي قابل استفاده است.
وي ادامه داد: با توجه به نرخ بنزين و سهميه بندي آن، يك طرح سراسري ملي در كشور در حال انجام است كه بر اساس آن، تمام خودروها با هر نوع مصرف سوخت به دستگاه كاهنده مجهز مي شوند كه با توجه به خوش حسابي شما در شركت بيمه، اين دستگاه با اولويت و تخفيف در اختيارتان قرار مي گيرد.وي مدعي شد دستگاه كاهنده مصرف سوخت كه روي شلنگ ورودي سوخت خودرو نصب مي شود در هر 100 كيلومتر 5.1 تا 3 ليتر مصرف سوخت را كاهش مي دهد، باعث احتراق بهتر سوخت خودرو مي شود و كيفيت بنزين معمولي را به حد بنزين سوپر مي رساند.اين اپراتور گفت: با نصب دستگاه كاهنده مصرف سوخت از حرارت و دماي خودرو كاسته مي شود و تعويض روغن خودرو با فاصله زماني بيشتر نسبت به قبل امكان پذير خواهد بود.وي ادامه داد: علاوه بر دستگاه كاهنده مصرف سوخت، دو هديه نيز شامل يك ماده شيميايي مورد مصرف در خودرو و يك بلوتوث هشدار دهنده به صاحب خودرو اهدا مي شود كه بلوتوث بر روي گوشي راننده نصب مي شود و در مواقع خواب آلودگي به وي هشدار مي دهد.به گفته وي، دستگاه كاهنده مصرف سوخت داراي كارت گارانتي و خدمات پشتيباني، تائيديه قوه قضائيه و 20 سال تضمين كيفيت محصول از سوي وزارت صنعت است.اين اپراتور با بيان اينكه نصب و ارسال دستگاه كاهنده مصرف سوخت رايگان است،گفت: اصل اين دستگاه متعلق به يك شركت انگليسي است كه در ايران مونتاژ مي شود.
وي با بيان اينكه دستگاه كاهنده مصرف سوخت توسط شركت «رايا» توليد مي شود، ادامه داد: من از «روابط عمومي نمايندگي كاهش مصرف سوخت» با شما تماس مي گيرم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه شماره تماس افراد از چه طريقي در اختيار شما قرار گرفته است؟ گفت: اين شماره ها از طرف شركت هاي بيمه اي به ما ارائه شده است.
بنا بر اين گزارش : با توجه به بروز نمونه هاي ديگري از اين نوع كلاهبرداري، نظارت بيشتر دستگاه هاي مربوطه و به ويژه نيروي انتظامي بر عملكرد چنين شركتهايي از اهميت بالايي برخوردار است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14