(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 22 خرداد 1391 - شماره 20229

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بررسي مشكلات وزارت بهداشت در دستور كار مجلس قرار گرفت
وزير دفاع: ايران در زمينه دفاعي جزو 10 كشور اول دنيا است
رئيس دادگاه فساد بانكي ، نحوه فرار خاوري را تشريح كرد
كارشناسان در سالگرد انتخابات 88: مديريت داهيانه رهبري بساط فتنه 88 را برچيد
انگليس با حضور ايران در گروه تماس براي حل بحران سوريه مخالفت كرد
معاون اجتماعي ناجا : با جشنواره هاي هنري مغاير ارزش ها برخورد مي شود
هرگونه ارتباط بين رزمايش پدافندي «طلوع فجر» و شيء نوراني تكذيب شد



بعد از رسيدگي به بخش كشاورزي
بررسي مشكلات وزارت بهداشت در دستور كار مجلس قرار گرفت

بعد از آن كه چهارشنبه هفته گذشته مشكلات بخش كشاورزي با حضور وزير در مجلس بررسي شد وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز به مجلس آمد تا مشكلات بخش درمان در حضور نمايندگان واكاوي شود.
مرضيه وحيددستجردي ديروز در صحن علني مجلس حاضر شد و به ارائه گزارشي از اقدامات وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي تحقق اهداف برنامه پرداخت.
وي با بيان اينكه براساس قانون برنامه توسعه و نظارت بخش درمان در وزارت بهداشت متمركز شده است، گفت: ما براي ثبات نقش سلامت اقدامات زيادي را انجام داده ايم كه انشاالله با انجام آنها به اهداف ايران در افق 1404 مي رسيم.
وزير بهداشت ادامه داد: براساس برنامه پنجم ما موظف شديم كه سامانه جامع سلامت با محوريت پزشك خانواده را اجرا كنيم و امروز برنامه محوري ما هم استقرار پزشك خانواده است.
دستجردي اظهار داشت: برقراري عدالت در سلامت و دسترسي فقرا به سلامت را همزمان با برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع در دستور داريم و براساس آن هر فرد يك پزشك خواهد داشت.
وزير بهداشت با بيان اينكه ما براي اورژانس ها اقدامات جدي را انجام داده ايم، گفت: ناوگان آمبولانس كشور در چند سال اخير تكميل شده است و درصد انتقال مصدومين 5 درصد افزايش داشته است.
دستجردي با بيان اينكه همه اورژانس هاي ما بايد پزشك متخصص مقيم داشته باشند، گفت: ما در زمينه اورژانس ها هنوز در ابتداي راه هستيم و بايد رضايت كامل مردم را در اين زمينه جلب كنيم.
وي ادامه داد: شوراي عالي بيمه سلامت مكلف بود كه بازنگري ارزش نسبي خدمات را انجام دهد كه ما اين كار را انجام داديم.
وزير بهداشت با بيان اينكه براساس ماده 36 قانون برنامه بايد پزشكان خانواده ارتقاء داده شوند، گفت: ما پيش نويس اساسنامه بيمه سلامت ايرانيان را به دولت ارسال كرده ايم و اولين دستگاهي هم هستيم كه در سال گذشته در مردادماه برنامه عملياتي خودمان را به معاونت نظارت راهبردي رئيس جمهور ارسال كرديم كه البته بيش از 19 هزار نفر ساعت براي اين موضوع كار شد.
دستجردي با بيان اينكه ما بيش از 210 دانشجوي دكتراي طب سنتي داريم، گفت: ما به سرعت در حال گسترش طب سنتي و داروسازي سنتي هستيم.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: در حال حاضر 45 درصد مرگ و مير كشور در اثر بيماري هاي قلبي، 12 درصد براثر سرطان، 7/18 درصد حوادث و 5/19 درصد هم به دليل ساير عوامل است.
وزير بهداشت همچنين اظهار داشت: در جمهوري اسلامي ايران، مردم 8/45 درصد هزينه هاي سلامت را مي پردازند و بيمه هاي دولتي 18 درصد و منابع دولتي 20 درصد و بيمه هاي خصوصي هم حدود 7 درصد از اين هزينه ها را پرداخت مي كنند.
دستجردي در بخش ديگري از سخنان خود از افزايش 80 درصدي اعزام پزشكان به مناطق محروم خبر داد و گفت: ميزان اعزام پزشكان متخصص به مناطق محروم براي ارائه خدمات نسبت به سال 84 بيش از 80 درصد افزايش يافت و هم اكنون تعداد زيادي از دانشگاه ها و رشته هاي تحصيلي را ايجاد كرديم و سعي مي كنيم خدمات بهداشتي و درماني به بهترين نحو ارائه شود.
دستجردي همچنين با تاكيد بر اينكه هنوز در ابتداي راه هستيم، تصريح كرد: از 3 هزار و 150 ميليارد توماني كه سال گذشته مجلس براي كمك به بخش بهداشت و درمان تصويب كرده بود كه به وزارت بهداشت پرداخت شود، فقط 2 هزار ميليارد تومان آن در تاريخ 29 اسفند ماه سال 90 دريافت شده است و هم اكنون دانشگاه هاي كشور در حال هزينه كرد اين رقم هستند البته وزارت بهداشت اعتراض خود را نسبت به اين موضوع انجام داده و اميدواريم مصوبه 3 هزار و 150 ميلياردتوماني مجلس، به وزارت بهداشت پرداخت شود.
مشكلات بخش بهداشت و درمان از نظر نمايندگان
در ادامه جلسه علني ديروز مجلس تعدادي از نمايندگان به بيان نظرات خود در زمينه مشكلات بخش بهداشت و درمان كشور پرداختند.
نماينده مردم اروميه گفت: از وزارت بهداشت انتظار نداريم كه بيماراني را كه به بيمارستان مي آيند جيب خالي آنها را خالي تر كند.
نادر قاضي پور با بيان اينكه اميد داريم كه وزارت بهداشت در برخي از سياست هاي خود تجديدنظر كند، گفت: متاسفانه ناظران دولتي در بيمارستان هاي خصوصي عمل جراحي انجام مي دهند و بر همين اساس نمي توانند نظارت لازم را داشته باشند.
وي ادامه داد: اين وزارتخانه بايد نظارت درستي بر بخش خصوصي بيمارستانها داشته و از اجحاف اين گونه بيمارستان ها در حق مردم جلوگيري كند.
در ادامه كوليوند نماينده مردم كرج طي سخناني گفت: ايجاد بستر نظارتي دقيق در سيستم كامل نيست كه مصداق آن در بي توجهي به بحث تعرفه ها مشخص است.
وي افزود: در حال حاضر بسياري از بيماراني كه مراجعه مي كنند حدود 70 درصد از بيمه را بايد خودشان بپردازند.
وي گفت: بحث پزشك خانواده كه طرح خوبي هم است، چند اشكال دارد كه بايد اين اشكالات را بررسي و رفع كرد.
اين نماينده مجلس ادامه داد: متاسفانه پزشك در اين طرح بايد بيشترين وقتش را براي ارسال اطلاعات از اينترنت اختصاص دهد كه اين خيلي وقت مي گيرد.
حميدرضا پشنگ نماينده مردم خاش نيز گفت: نوسازي ناوگان اورژانس و تجهيز بيمارستان ها خواسته به حق مردم مناطق محروم است.
نماينده اسفراين نيز در ادامه جلسه علني مجلس با اشاره به مشكلات بخش درمان كشور گفت: تبعيت كمي و كيفي برنامه ها از بودجه بايد مورد توجه قرار گيرد و مسئولين به اين مسئله اهتمام ويژه داشته باشند.
قوامي با ذكر اين مسئله كه امروز بايد نظارت كنيم تا ببينيم كه هدف قانونگذار محقق شده است يا خير، گفت: آمار و وضع موجود نشان دهنده فاصله زياد در رابطه با مسئله ذكر شده است.
وي به مطالبات بيمه هاي كشور اشاره كرد و ادامه داد: بايد توقعاتي را در مردم ايجاد كنيم كه توانايي اجراي آن را داشته باشيم.
حسن كامران نماينده اصفهان نيز با بيان اينكه تا كي مي خواهيم تبعيض در بيمارستان ها داشته باشيم گفت: نبايد تفاوتي ميان رئيس مجلس و يك دربان در مراجعه به بيمارستان ها باشد.
كامران در ادامه سخنان خود به مشكل ايثارگران اشاره كرد و گفت: چرا بايد براي حل مشكلات اين قشر وقتي به بنياد مراجعه مي كنند بنياد آنها را به دستگاههاي ديگر و وقتي به دستگاههاي ديگر مراجعه مي كنند آنها نيز به بنياد پاس دهند.
نماينده مردم اصفهان با اشاره به فوت مادر دو شهيد در يكي از بيمارستان هاي استان البرز گفت: چرا بايد صبح تا شب مادر دو شهيد به علت عدم وجود پزشك متخصص مقيم در بيمارستان رها باشد.
كامران در ادامه اظهار داشت: سؤال ديگر بنده از وزير بهداشت كه در يك زمان همكار ما بود اين است كه چرا بايد يك ميليارد تومان از بودجه سلامت به بخش شهرسازي اختصاص داده شود و چرا بعد از اين اقدام، خانم وزير اعتراضي نكردند.
حسينعلي شهرياري نماينده زاهدان نيز با بيان اينكه متاسفانه هماهنگي بين بخشي خوب و همكاري لازم بين وزارتخانه ها در رابطه با بخش سلامت وجود ندارد گفت: در آن چيزي كه مربوط به حوزه سلامت مي شود شايد حدود 35درصد آن به وزارت بهداشت برگردد و حدود 65 تا 70درصد آن هم به وزارتخانه و دستگاههاي ديگر مربوط شود.
حجت الاسلام سيدمحمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس نيز اظهار اميدواري كرد طرح پزشك خانواده با مديريت صحيح و تامين كادر مورد نياز به شايستگي سامان يابد.
تركيب قطعي كميسيون ها سه شنبه مشخص مي شود
رئيس شعبه يازدهم مجلس با رد تعيين قطعي تركيب كميسيون ها گفت: تركيب رسمي كميسيون ها سه شنبه مشخص مي شود.
محمدمهدي زاهدي با بيان اين مطلب افزود: هنوز تركيب همه كميسيون ها به طور قطع تعيين نشده است گفت: هرچند كه ممكن است توافقاتي به صورت غيررسمي ميان افراد براي انتخاب روسا يا اعضا انجام شده باشد اما انتخاب رسمي روز سه شنبه انجام مي شود.
از سوي ديگر در حالي كه كميسيون هاي امنيت ملي و سياست خارجي، برنامه بودجه، انرژي و صنايع و معادن بيشترين متقاضي عضويت را دارند كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس فقط يك متقاضي دارد.
امير خجسته نماينده همدان و فامنين تنها متقاضي عضويت در كميسيون شوراها و امور داخلي كشور در مجلس نهم شد.
به دليل گرايش و علاقه نمايندگان مجلس به كميسيون هاي مهم از قبيل امنيت ملي و سياست خارجي، برنامه و بودجه، انرژي، صنايع و معادن، برخي كميسيون ها با تعداد زير 10نفر يا زير 20نفر تشكيل شد و اين در حالي است كه كميسيون ها معمولا 23 تا 25عضو دارند.
غلامرضا كاتب نماينده مردم گرمسار نيز در تذكري آئين نامه اي در اين زمينه گفت: هفت نفر از 25 نماينده راه يافته به كميسيون برنامه و بودجه مجلس هيچ كدام 2 شرط تحصيلات و تجربه اجرايي را ندارند.
ارائه 27طرح
براي بررسي به مجلس
27طرح به عنوان اولين دستور كارهاي مجلس نهم با تقاضاي جمعي از نمايندگان مجلس به هيئت رئيسه ارائه و اعلام وصول شد.
طرح امر به معروف و نهي از منكر، طرح اداره صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران و طرح تاسيس سازمان ملي استاندارد ايران از جمله اين طرح ها است.
نمايندگان خواستار بررسي افزايش قيمت نان شدند
تعدادي از نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز پارلمان در تذكري به افزايش 30درصدي قيمت نان اعتراض كرده و خواستار جلسه با وزيران اقتصادي دولت براي بررسي اين مسئله شدند.
در پايان جلسه روز يكشنبه مجلس شوراي اسلامي حسن پور بيگدلي نماينده مردم بردسير در مجلس نسبت به افزايش 30درصدي قيمت نان در كشور اعتراض كرد و خواستار رسيدگي به اين موضوع در جلسه اي با حضور وزيران اقتصادي كشور شد.
در ادامه نادر قاضي پور نماينده اروميه نيز ضمن اعتراض به افزايش 30درصدي قيمت نان گفت: حقوق كارگران 30درصد افزايش نيافته كه 30درصد قيمت نان را افزايش دهيم.
وي گفت: دولت پول هايي كه براي خريد گندم هاي خارجي اختصاص مي دهد اگر به كشاورزان داخلي اختصاص دهد بسياري از مشكلات حل است.
عليرضا محجوب نماينده مردم تهران نيز درباره افزايش قيمت نان گفت: با وجود آنكه مسئولان تضمين كرده اند كه يارانه براي نان وجود دارد اما براي افزايش يارانه آن تلاشي نكرده اند لذا سفره 15ميليون نفر تهديد مي شود.

 



وزير دفاع: ايران در زمينه دفاعي جزو 10 كشور اول دنيا است

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: خوشبختانه تا به امروز توانسته ايم به دستاوردهاي خوبي در حوزه دفاعي دست يابيم و با اطمينان مي توانم اعلام كنم كه در حوزه دفاعي جزو 10 كشور اول دنيا هستيم.
سرتيپ احمد وحيدي ديروز در حاشيه جشنواره توسعه صنايع دفاعي با رويكرد زيست محيطي در جمع خبرنگاران به پرسش هاي آنان پاسخ گفت.
وزير دفاع و پشتيباني در ارزيابي وزارتخانه خويش در حوزه دفاعي اظهار داشت: خوشبختانه تا به امروز توانسته ايم به پيشرفت هاي خوبي در حوزه دفاعي دست يابيم و اين پيشرفت ها قابل ارزش است چرا كه در حوزه دفاع به خوداتكايي دست يافته ايم.
وي با بيان اينكه فقط چند كشور هستند كه توانسته اند به خوداتكايي در حوزه دفاعي دست يابند ايران را يكي از اين كشورهاي مهم دانست و گفت: ما توانسته ايم سامانه هاي خوبي را در حوزه دفاعي توليد كنيم به همين جهت جزو يكي از كشورهاي اصلي در حوزه دفاعي هستيم و بنده با اطمينان مي توانم اعلام كنم كه ايران جزو 10 كشور اول دنيا است كه توانسته است در حوزه دفاعي نقش خود را به خوبي ايفا كند و اين نقش به خاطر حضور جوانان پرشور و انقلابي كشور ما است.
وحيدي گفت: اين موضوع نشات گرفته از قدرت ملت ايران است.
وحيدي درباره فعاليت هاي هسته اي كشورمان نيز اظهار داشت: سياست ايران در زمينه هسته اي دفاع از حقوق مسلم ملت است و هيچ گاه از اين حقوق كوتاه نمي آييم.
وي درباره استفاده از تسليحات هسته اي نيز گفت: همان طور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند استفاده از سلاح هسته اي حرام است و غربي ها بايد اين موضوع را بدانند.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اينكه حوه زيست محيطي حوزه بسيار مهم در جهان است، اظهار داشت: ما در داخل كشور نيز به اين حوزه پايبند هستيم و براي ما بسيار مهم است. توجه به محيط زيست از نظر شرعي، اخلاقي و اجتماعي لازم است.
وحيدي گفت: ما در وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تلاش كرده ايم با سازمان حفاظت از محيط زيست همكاري هاي خوبي را داشته باشيم از اين رو در حوزه صنعت سبز توانسته ايم گواهينامه هايي را دريافت كنيم.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اينكه ما همواره بر حمايت از محيط زيست تاكيد مي كنيم، افزود: خوشبختانه تاكنون توانسته ايم در زمينه هاي زيست فناوري، دانش نانو و تركيب هاي مختلف به دانش هاي خوبي در مسائل محيط زيست دست يابيم.
وي در ادامه درباره اينكه وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تاكنون چه اقداماتي را براي حمايت از محيط زيست انجام داده است، افزود: در اين زمينه تلاش كرديم بخشي از صنايع دفاعي را از تهران خارج كنيم. همچنين بايد در اين راستا به مديريت پسماندها توسط صنايع دفاعي اشاره كرد. سعي كرديم جلوي آلودگي ها را بگيريم.

 



رئيس دادگاه فساد بانكي ، نحوه فرار خاوري را تشريح كرد

سيزدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ بانكي روز گذشته در شعبه اول دادگاه انقلاب به رياست قاضي ناصر سراج در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد.
جريان فرار خاوري
قاضي سراج در ابتداي جلسه گفت: در جلسه قبلي متهم رديف اول مطالبي را عنوان كرد مبني بر اينكه دست هايي در كار بوده تا خاوري را از كشور فراري دهند، من مدارك آن را مستند آورده ام و اينجا در مقام آن نيستم كه كسي را متهم يا تبرئه كنم، فقط براي تنوير افكار عمومي جريان را توضيح مي دهم.
وي ادامه داد: در تاريخ 20 شهريور سال 90 آقاي خاوري- مديرعامل وقت بانك ملي- به عنوان مأموريت، تقاضاي خروج از كشور به انگلستان را داشته است، در تاريخ 29 شهريور 90 نيز طي نامه اي با شماره 578669 با مأموريت ايشان به خارج از كشور موافقت شده است.
سراج گفت: در 6 مهر همين سال مشاور نهاد و دبير هيئت نظارت بر مسافرت هاي خارجي كاركنان دولت آن مأموريت را كان لم يكن تلقي كرده است يعني چند روز بعد از اينكه خاوري به خارج رفته است اين مأموريت كان لم يكن تلقي مي شود و آقاي خاوري در هتلي در انگلستان و از طريق فكس استعفاي خود را به دفترش اعلام مي كند.
قاضي سراج، بخشي از اظهارات دشتي رئيس دفتر خاوري را بدين شرح قرائت كرد: 31 شهريور 90 آقاي خاوري به مدير حراست مي گويد در نامه سفر به لندن براي شركت در جلسه بانك پي ال سي لندن را دارم، از وزارت اطلاعات سؤال كنيد اگر ممنوع الخروج نيستم بروم، برابر اطلاعاتي كه من كسب كردم آقاي صفايي نيكو مدير حراست از طريق دكتر زارعي رئيس سازمان حراست كل كشور موضوع را پيگيري و نهايتاً معاون وزارت اطلاعات بلامانع بودن خروج آقاي خاوري را اعلام كرده است، بدين ترتيب آقاي خاوري به موجب بليت تهيه شده توسط بانك پي ال سي كشور را ترك مي كند.
انحرافي در پرونده وجود ندارد
در ادامه، فراهاني، نماينده مدعي العموم، در جايگاه قرار گرفت و اظهار كرد: در جلسه قبل مسائلي مطرح شد كه مسئولان دادگستري اهواز نسبت به آن گله مند شدند.
وي ادامه داد: در بين اظهارات مه آفريد اميرخسروي و وكيل مدافع وي تعارض وجود داشت، وكيل مدافع وي مطرح كرد كه احاله پرونده به دليل انحراف در رسيدگي است ولي متهم مدعي سوء جريان در دادگستري اهواز بود، يكي از متهمان نيز به سوء جريان در اداره اطلاعات اهواز اشاره كرده بود، احاله پرونده كار لازمي بود زيرا بيشتر متهمان در تهران بودند و پرونده بايد در تهران مورد رسيدگي قرار مي گرفت.
نماينده دادستان تهران ادامه داد: هيچ انحرافي در رسيدگي به پرونده وجود نداشته و بنده به هيچ وجه به دنبال متهم كردن مسئولان دادگستري اهواز نبوده ام.
فراهاني در ادامه به قرائت كيفرخواست صادره براي «ع-ر» مدير عامل وقت گروه ملي فولاد ايران در رابطه با صدور ال سي هاي صوري و غير واقعي پرداخت و گفت: پس از واگذاري شركت گروه ملي فولاد ايران به بخش خصوصي بدون اينكه مبالغي از بدهي هاي اين شركت تسويه شود، شركت مذكور در اختيار مه آفريد اميرخسروي قرار گرفت و وي بلافاصله در صدد گشايش اعتبار برآمد. حسب اوراق پرونده، بانك صادرات اهواز به عنوان بانك گشايش اعتبار اسنادي انتخاب مي شود و در مجموع حدود 136 فقره ال سي گشايش مي يابد. اعتبارات اسنادي گشايش شده داراي شبهاتي است از جمله اينكه مبلغ اين اعتبارات، يكسان و نزديك به يكديگر است. همچنين تاريخ صدور اعتبارات به يكديگر نزديك است و ديگر اينكه فاصله تاريخ گشايش و تاريخ تنزيل ال سي ها به يكديگر نزديك است.
فراهاني اظهار كرد: اصولاً صدور اعتبارات اسنادي براساس اعتبارات شركت صورت مي گيرد؛ در حالي كه اين شركت قبل از واگذاري به بخش خصوصي گشايش اعتبار چنداني انجام نداده بود.
وي گفت: همچنين آقاي «ع.ب»- مشاور و مدير مالي وقت شركت گروه ملي فولاد ايران- به مشاركت در اخلال در نظام اقتصادي از طريق مشاركت در كلاهبرداري كلان از منابع بانكي با گشايش اعتبارات اسنادي صوري و غيرواقعي براي شركت مذكور متهم است.
فراهاني يادآور شد: آقاي «م.س»- مسئول خريد مواد اوليه شركت گروه ملي- نيز به مشاركت در اخلال در نظام اقتصادي از طريق مشاركت در كلاهبرداري كلان از منابع بانكي با پيگيري و انجام امور گشايش اعتبارات غيرواقعي متهم است. همچنين آقاي «ج.د»- مشاور مالي مديرعامل گروه ملي فولاد ايران- نيز به معاونت در اخلال در نظام اقتصادي كشور از طريق پيگيري و نظارت بر امور و ارائه مشاوره در تسهيل و تسريع عمليات متقلبانه منتهي به گشايش اعتبار در بانك صادرات شعبه گروه ملي متهم است.
فراهاني ادامه داد: كيفرخواست كنوني در جهت كيفرخواست قبلي است و نمونه اش اينجاست كه آقاي «ر» مي گويد شايعات به حدي قوي شده بود كه حتي كارمندان ساده مه آفريد از صوري بودن ال سي ها مطلع شده بودند.
وي با بيان اينكه هر چهار متهم مذكور از غيرقانوني بودن فعاليت هاي انجام گرفته مطلع بودند، خاطرنشان كرد: با عنايت به جميع مستندات، قرائن و امارات موجود در پرونده، نامبردگان را در اتهامات مذكور مجرم دانسته و مستنداً به ماده 2 قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادي و مواد2، 3 و 4 قانون تشديد مجازات مرتكبين اختلاس، ارتشاء و كلاهبرداري و نيز مواد 42، 43، 54، 592، 593، 526 و با رعايت مواد 46، 47 و 19 همان قانون و نيز قانون آيين دادرسي كيفري تقاضاي محاكمه قانوني ايشان مي شود.
متهم: من توليدكننده هستم!
در ادامه «ع.ر» مديرعامل وقت شركت گروه ملي فولاد ايران در جايگاه قرار گرفت و در دفاع از خود گفت: بيوگرافي من نشان دهنده آن است كه يك توليدكننده هستم.
وي با بيان اينكه من براي انجام امور التماس مي كردم اما دزدي نمي كردم، افزود: پس از خصوصي سازي، ديگر من تصميم گير نبودم. سياست ورود به امضاي تقاضاهاي گشايش اعتبار عمل مجرمانه نبوده است، هنگامي كه شركت خصوصي شد، اولين ال سي را به نفع فولاد ملي باز كرديم، تا پايان سال 88 فقط براي فولادخوزستان شمش گشايش مي شد و استارت كار براي تأمين شمش فولادخوزستان نيز صحيح بود.
«ع.ر» اظهار كرد: اتهام امضاي تقاضاهاي گشايش اعتبارها به من تفهيم شد و حالا كه امضاها گم شده موارد ديگري را در خصوص من مطرح كردند، گم شدن اين امضا، داستاني دارد.
متهم يادآور شد: ما فقط به عنوان متقاضي، اين امضاها را انجام مي داديم. مگر امضاي ما چقدر ارزش داشت؟ در مواردي كه من هم امضا نمي كردم روند ادامه مي يافت، نظر من اين است كه آوردن امضاهاي ما براي گشايش اعتبارات، برنامه اي بوده كه آقاي مه آفريد اميرخسروي و آقاي «ك» مي خواستند به ما نشان دهند كه روند كار قانوني است. تمام اقساط ال سي ها در تهران پرداخت مي شد. ما بايد حواسمان باشد كه در كشور حد اعتباري به چه كسي مي دهيم. من به اندازه يك ثانيه كه وقت براي امضا داشتم وقتي براي پيگيري ادامه كار نداشتم.
«ع.ر» خطاب به قاضي گفت: هر تصميمي بگيريد من مطيع هستم اما بايد مطرح كنم كه ما در گروه ملي فقط و فقط به دنبال ورود مواد اوليه به كارخانه بوديم. در كيفرخواست عنوان شد كه روزي يك مرتبه ال سي گشايش مي شد اما هفته اي يك ال سي بوده است و اولين كسي كه در مورد روند كار ال سي ها سؤال كرد خودم بودم و پاسخي كه شنيدم نيز اين بود كه ما به دنبال كار بازرگاني هستيم.
واريز 32 ميليارد تومان
به حساب گروه آريا در يك روز
وي يادآور شد: سياست گذاري ال سي ها توسط مه آفريد اميرخسروي انجام مي گرفت و ما از حجم گشايش ها بي خبر بوديم زيرا جزو وظايف ما نبود. داستان آقاي مه آفريد اميرخسروي و آقاي «ك»، داستان گلدكوئيستي هاست زيرا بقاي يكي در گرو بقاي ديگري بود.
قاضي سراج در ادامه گفت: در يك روز 32ميليارد تومان توسط گروه ملي فولاد به حساب گروه آريا در تهران واريز شده است.
متهم پاسخ داد: در رابطه با فاكتورهاي صوري، ما منتظر جنس نبوديم و اين عرف است.
باطن مه آفريد
«ع.ر» خاطرنشان كرد: به نظرم رسيد برخي از اهداف و شگردهاي مه آفريد را در اين خصوص بگويم و چهره او را افشا كنم كه به ظاهر كارآفرين بود و در باطن از من و همكارانم در جهت نيل به اهداف صاحبان ثروت و قدرت كه به دنبال قدرت نمايي در عرصه سياسي كشور هستند، سوءاستفاده كرد.
غلامعلي رياحي- وكيل مدافع مه آفريد اميرخسروي- به اين صحبت هاي متهم واكنش نشان داد.
قاضي سراج خطاب به رياحي گفت: وقتي تعريف مي كند شما چيزي نمي گوييد.
رياحي پاسخ داد: آن مطالب درست است.
اين صحبت رياحي خنده حضار را در پي داشت.
«ع.ر» ادامه داد: مه آفريد شگردهايي از جمله از بين بردن سيستم شركت ها به طوري كه هركسي نقش خود را در آن تشخيص نمي داد و خريد شركت هاي ورشكسته مثل گروه ملي فولاد و تراورس ولي داراي قابليت جذب سرمايه و استفاده از سپر انساني براي رسيدن به اهداف خود را داشت.
در ادامه غلامحسين صادقي وكيل مدافع «ع-ر» در جايگاه قرار گرفت و از موكل خود دفاع كرد.
قاضي سراج در ادامه از «ع.ر» خواست كه در جايگاه حاضر شود و آخرين دفاعيات خود را ارائه كند كه متهم در آخرين دفاع خود گفت: خدا را گواه مي گيرم كه هرچه بوده بيان كرده ام. به من ايراد گرفتند كه از خودتان تعريف كرديد. شش ماه است كه در شرايط سختي به سر مي برم. يك دقيقه نمي توانم از خودم تعريف كنم؟ من معتقدم كه از ما سوءاستفاده شده و ما به آنان اعتماد كرده بوديم.
در ادامه، مهدي فراهاني-نماينده مدعي العموم-اظهار كرد: ما از آقاي «ع.ر» به خاطر بيان حقايق قدرداني مي كنيم اما بايد بداند همان طور كه مدعي مي شوند كه برخي از متهمان به دليل اينكه در مظان اتهام هستند، تمام حقايق را بيان نمي كنند، اين مورد شامل حال وي نيز خواهد شد.
وي افزود: كيفرخواستي كه براي وي صادر شده، با لحاظ همكاري وي و اينكه گروه مه آفريد امير خسروي به دنبال آنها رفته، نه اينكه آنها به دنبال اين گروه باشند، صادر شده است و ما با توجه به درصد نقش آنها، حداكثر تخفيف را داده ايم و براي وي اتهام فساد في الارض را در نظر نگرفته و اشد مجازات را نيز تقاضا نكرده ايم.
چرا بانك ملي شكايت نمي كند؟
وي افزود: اگر كشور ديگري بود و اين اتفاق در آن افتاده بود، با مسئولاني كه در اين امر دخيل بودند برخورد شديدتري صورت مي گرفت. در مجلس، وزير اقتصاد، استيضاح نمي شود. بانك ملي پس از گذشت هفت ماه حاضر به شكايت نيست. پس از هفت ماه هنگامي كه ما اخطار قانوني مي دهيم و آنها متوجه مي شوند كه شكايت حقشان است، اكراها شكايت مي كنند اما نه عليه آقاي خاوري بلكه عليه ديگران. ما از آنها سوال كرديم كه چرا عليه خاوري شكايت نمي كنيد، گفتند شكايت نمي كنيم. رئيس فعلي بايد توضيح دهد كه چرا شكايت نكردند. اگر نگويند، من دليلش را بيان مي كنم.
فراهاني اظهار كرد: از طرف ديگر بازگرداندن آقاي خاوري پيگيري نمي شود.
در اين هنگام قاضي سراج يادآور شد: براي وي وانتد قرمز صادر شده است.
نماينده مدعي العموم ادامه داد: كار قوه قضائيه در اين رابطه تمام شده است و بقيه پيگيري ها با دولت است كه بايد رايزني كند. تاكنون نشنيده ايد كه مقامات وزارت خارجه كوچك ترين صحبتي با مسئولان كانادا كرده باشند. اين ابراز تاسف نسبت به عملكرد مسئولان بالا در رده هاي ديگر نيز وجود دارد.
براساس اين گزارش، با اخذ آخرين دفاعيات از مديرعامل سابق شركت گروه ملي فولاد ايران و اظهارات وكيل مدافع وي، نوبت صبح اين جلسه با اعلام قاضي سراج در ساعت 45:13 پايان يافت و ادامه رسيدگي به نوبت عصر موكول شد.
جلسه بعدازظهر
به گزارش ايسنا، با آغاز نوبت عصر، قاضي سراج از نماينده دادستان تهران خواست تا كيفرخواست مربوط به يكي ديگر از متهمان اين پرونده با هويت «س.خ» را قرائت كند.
رضا نجفي اظهار كرد: آقاي «س.خ» متهم رديف 26 كيفرخواست براساس گزارش مراجع ذي ربط و با توجه به دخالت در افتتاح حساب براي شركت هاي فروشنده در بانك هاي كيش و انجام كليه عمليات تنزيل در اين بانك ها متهم است به شركت در اخلال در نظام اقتصادي كشور از طريق مشاركت در جريان صدور LCهاي غيرقانوني و تنزيل آنها در بانك هاي كيش و شركت در تحصيل مال از طريق نامشروع و استفاده از سند مجعول.
پس از تفهيم اتهام از سوي قاضي سراج به اين متهم، وي اتهامات مطرح شده عليه خود را رد كرد و گفت: خدا را شاكرم كه بعد از 280 روز توانستم اينجا باشم تا به اين مسائل پاسخ بدهم. من نماينده ثبتي گروه ملي فولاد در كيش بودم. اسناد براي من فرستاده مي شد، من آنها را از فرودگاه تحويل مي گرفتم، به بانك مي بردم و همان طور هم آنها را برمي گرداندم.
قاضي سراج از متهم پرسيد: شما برادر همسر مه آفريد اميرخسروي هستيد؟
متهم پاسخ داد: بله و هميشه به اين جرم محاكمه مي شوم.
قاضي سراج گفت: برادر خانم بودن جرم نيست. يك ميليارد تومان به حساب شما ريخته شده است. شما LCها را تنزيل مي كرديد؟
متهم پاسخ داد: خير، بانك اين كار را انجام مي داد.
در ادامه اين جلسه دادگاه، وكيل مدافع «س خ» از موكل خود دفاع كرد.
متهم: نه تجربه دارم، نه سواد!
در بخش پاياني اين جلسه، نماينده دادستان تهران كيفرخواست مربوط به يكي ديگر از متهمان اين پرونده با هويت «الف.ر» را قرائت كرد.
نجفي گفت: «الف.ر» متهم است به معاونت در اخلال در نظام اقتصادي كشور و پولشويي و تسهيل در وقوع جرم با صادر كردن چك هاي سفيد امضا و تحت عنوان رئيس هيات مديره، تحصيل مال نامشروع به مبلغ 156 ميليون و 154هزار و 285 ريال من غير حق بابت امضاي چك هاي سفيد امضا و جعل مدرك قبولي چهارم دبيرستان و تغيير نام و نام خانوادگي مدرك اصلي كه متعلق به آقاي «د» بوده است.
پس از تفهيم اتهام از سوي قاضي سراج به متهم، وي اتهامات مطرح شده عليه خود را رد كرد و گفت: من فقط چون با آقاي «ب» دوست بودم درخواست كار دادم. من يك LC هم امضا نكردم. چك ها هم بايد دو امضا مي داشت و ما چك ها را به شركت مي داديم. حالا اين را كه آنها چه كار مي كردند، نمي دانم. من به آقاي «ب» اعتماد داشتم.
قاضي سراج پرسيد: شما مي دانيد رئيس هيات مديره يعني چه؟ آقاي «ب» مي گفت شما نفر پنجم اقتصاد كشور هستيد.
متهم گفت: اصلا اينطور نيست. من نه معلومات دارم، نه تجربه و نه سواد. چطور مي توانم نفر پنجم كشور باشم؟ «ب» حرف زيادي مي زند.
در ادامه، وكيل مدافع «الف.ر»- لايحه دفاعيه خود را به دادگاه ارائه داد.
در ادامه «ك.ن» در جايگاه قرار گرفت و تاكيد كرد: من اتهام تحصيل مال نامشروع را قبول ندارم. وكيل مدافع اين متهم نيز يادآور شد: موكل براي 13 نوع فعاليت در شركت حدود 24 ميليون دريافت كرده است كه دريافت اين مبلغ بابت انجام كار بوده است و خواستار تبرئه موكلم هستم.
در ادامه، «م.الف» ديگر متهم اين پرونده كه اتهام تحصيل مال نامشروع به ساير اتهامات وي افزوده شده است، گفت: ما براي شركت كار مي كرديم و در ازاي كار، حقوق دريافت مي كرديم و مال نامشروعي نبوده است.
وكيل مدافع وي نيز با تاكيد بر اينكه مبلغ دريافتي بابت حق الزحمه موكلم بوده، از دادگاه تقاضا كرد كه پرونده را با ديد باز رسيدگي كند و موكلش تبرئه شود.
در اين بخش سيزدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي پايان يافت و ادامه رسيدگي به جلسه بعد موكول شد.

 



كارشناسان در سالگرد انتخابات 88: مديريت داهيانه رهبري بساط فتنه 88 را برچيد

كارشناسان و چهره هاي سياسي- فرهنگي با واكاوي ابعاد فتنه 88، مديريت مقام معظم رهبري و بصيرت مردم ولايتمدار را مهم ترين عوامل عبور از فتنه دانستند.
در همين زمينه، آيت الله سيداحمد علم الهدي، عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به جريان فتنه 88 و طرح اين سؤال كه براي ما مهم اين است كه در فتنه 88 چه عاملي باعث شد آن فتنه با همه قدرت و پشتوانه اي مثل استكبار نتواند به ما ضربه بزند، يادآور شد: اين عامل و خصوصيت كه بايد آن را لحاظ كرده و در نظر گرفت چيزي جز وجود مقام معظم رهبري و رهنمودهاي ايشان نيست.
آيت الله علم الهدي ادامه داد: اگر مسئله مقام معظم رهبري را از تمام مسائل آن زمان مثل توجه، عشق، علاقه و گرايش مردم به انقلاب و نظام و تنفر از استكبار منها كنيم هيچ كدام از اين موارد حتي در كنار هم نمي توانستند مشكل فتنه را حل كنند و در واقع فتنه 88 تنها با مديريت داهيانه مقام معظم رهبري برطرف شد.
امام جمعه مشهد مقدس با تأكيد بر اينكه بايد اين جهت و خصوصيت را هميشه حفظ كنيم، افزود: مردم بايد خود را به رهنمودهاي مقام معظم رهبري بسپارند و در اين راستا گرايش داشته و از آن پشتيباني كنند تا فتنه هايي كه در رهگذر ماست نتواند بر ما اثر بگذارد.
عضو مجلس خبرگان رهبري با تأكيد بر اينكه مردم ادعاي اصلاح طلبي را در كشور كاملاً شناسايي كرده اند و عوامل آن را مي شناسند، افزود: مدعيان اصلاحات با هر خيزي كه بخواهند در عرصه سياست كشور حضور داشته باشند با توجه به اينكه از نظر مردم شناخته شده هستند بيداري مردم جوابگوي هر نوع حركت آنها خواهد بود.
عبور فتنه گران از خطوط قرمز
به گزارش فارس كاظم انبارلويي نيز با تأكيد بر اينكه ملت ايران با بصيرت و هوشياري از سد نبرد نرم دشمن عبور كرده و وابستگان به بيگانه ها را رسوا كردند، افزود: ايران پس از فتنه سال 88 يك ايران نيرومند و قوي است كه از پس يك آزمون سخت پيروز بيرون آمده است.
مسئول سياسي حزب مؤتلفه ادامه داد: منطق فتنه گران اين بود كه ديگي كه براي ما نجوشد نخواهيم گذاشت براي هيچ كس ديگري هم بجوشد؛ آنها با ناديده گرفتن خطوط قرمز امنيت ملي خدمت بزرگي به دشمن كردند. البته مردم هم پاداش خيانت آنها را دادند، اين جماعت همان كساني بودند كه بعدها خواص بي بصيرت نام گرفته و مردم ما در قيام تاريخي 9 دي مرزبندي خود را با خواص بي بصيرت با نام و آدرس مشخص اعلام كردند.
وي افزود: نقش مردم در صيانت از انقلاب از ابتدا تاكنون يك نقش بي نظير و بي بديل بوده است. تاريخ معاصر نشان داده است بصيرت مردم ما حتي از بصيرت مردم صدر اسلام بيشتر است. آنها قدر رهبري انقلاب و رهبران حقيقي به ويژه مراجع را مي دانند و در پيروي از ولايت فقيه اندكي درنگ نخواهند كرد.
انبارلويي با بيان اينكه مردم در قيام تاريخي 9 دي آنچنان درسي به آمريكا و رژيم صهيونيستي دادند كه ديگر خيال راه اندازي انقلاب هاي نارنجي را در سر نپرورانند، يادآور شد: انتخابات مجلس نهم نشان داد مردم از فتنه گران عبور كرده اند و ديگر اجازه نقش آفريني به آنها را در صحنه سياسي كشور نمي دهند.
لزوم برخورد قاطع با فتنه گران
حجت الاسلام كميل باقرزاده به انتظار مردم براي برخورد قاطع و محاكمه عادلانه سران فتنه در دستگاه قضايي اشاره و خاطرنشان كرد: فتنه گران پيروزي درخشان و برگ برنده جمهوري اسلامي را به تلخي تبديل كرده و چنين فرصت عظيمي را به تهديد مبدل كردند.
باقرزاده در عين حال گفت: مديريت قاطع، هوشمندانه و مدبرانه مقام معظم رهبري و همچنين پشتيباني مردم از ولايت فقيه اين فتنه و تهديد را با حماسه 9 دي به برگ برنده اي براي نظام تبديل كرد.
اين كارشناس مسائل سياسي با تأكيد بر اينكه ما نبايد سوءاستفاده دشمن از اين اقدام فتنه گران را فراموش كنيم به نقش خواص بي بصيرت اشاره و تصريح كرد: برخي از افراد كه به ساكتين فتنه و خواص بي بصيرت مشهور شدند با سكوت خود و عدم موضع گيري به موقع به جريان فتنه كمك كردند در حالي كه رهبر معظم انقلاب خواسته بودند كه همه موضع گيري شفاف و روشني داشته باشند.
مردم ساكتين را نمي بخشند
مجتبي رحماندوست نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز با تأكيد بر اينكه اقدامات فتنه گران شيريني انتخابات پرشكوه 88 را به همه تلخ كرد، افزود:آنها جمهوري اسلامي را متهم به تقلب كرده و نسبت به هر چيز؛ ساز مخالف زدند.
وي در عين حال ادامه داد: البته پس از تشكيل دولت اصولگرا حركت جريان انحرافي به فتنه كمك كرد و اين جريان بر تلخي هاي فتنه افزود.
رحماندوست با اشاره به نقش خواص در فتنه 88، تصريح كرد: مقام معظم رهبري در خطبه هاي 29 خرداد 88 سنگ تمام گذاشتند و شرايط را كاملاً تبيين كردند از اين رو مردم منتظر بودند خواصي كه سابقه طولاني در انقلاب داشتند براي رفع مشكل فتنه اقدام كنند اما آنها با سكوت خود فتنه را تقويت كردند و اين گناه بزرگي است كه بعيد به نظر مي رسد ملت ايران آنها را ببخشند.

 



انگليس با حضور ايران در گروه تماس براي حل بحران سوريه مخالفت كرد

لندن ضمن تضعيف طرح صلح عنان، اعلام كرد با حضور ايران در «گروه تماس» براي حل بحران سوريه مخالف است.
دولت انگليس با ميانجي گري بين المللي و پيشنهاد «كوفي عنان» نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه مبني بر حضور ايران در هرگونه راه حل مربوط به ناآرامي ها در سوريه مخالفت كرده است و به اين ترتيب در حال مانع تراشي در اجراي طرح صلح عنان در دمشق است.
نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب پنجشنبه گذشته برابر با 7 ژوئن اعلام كرد كه ايران بايد نقشي كليدي در راه حل سياسي مسالمت آميز در ناآرامي هاي سوريه داشته باشد؛ عنان گفت كه اميدوار است كه ايران به عنوان كشوري مهم در منطقه بخشي از راه حل ناآرامي و بحران سوريه محسوب شود.
نماينده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه ضمن تأكيد بر اهميت ايران در خاورميانه، پيشنهاد ايجاد «گروه تماس» شامل كشورهاي جهاني و منطقه اي را به منظور اجراي موفقيت آميز طرح صلح خود در سوريه مطرح كرد.
به گزارش پرس تي وي، براساس گزارش هاي رسيده دولت انگليس با اين ادعا كه طرح صلح عنان در سوريه موفق نبوده است، با پيشنهادات عنان مخالفت كرد؛ در اين بين يكي از وزراي دفتر وزارت خارجه انگليس اعلام كرد كه حضور ايران در راه حل سوريه و گروه تماس با محور رسيدگي به ناآرامي ها در اين كشور، هرگونه راه حلي را «غيرعملي» خواهد كرد.
«آليستير برت» معاون «ويليام هيگ» وزير امور خارجه انگليس در امور خاورميانه در اين بين مدعي شده است: با توجه به فعاليت هاي ايران، اينكه بخواهيم شاهد اين باشيم كه ايران بخشي از راه حل سوريه است، دشوار است؛ ايران كشوري است كه از برخي از خشونت هاي غيرقابل قبول و نظام سوريه حمايت مي كند؛ بنابراين من فكر مي كنم كه دخالت ايران در راه حل سوريه اين راه حل را «نشدني» خواهد كرد.
بيش از اين نيز آمريكا با حضور ايران در گروه تماس مخالفت كرده بود. اين مخالفت ها در حالي است كه روسيه پيش از اين اعلام كرده بود ايران بخشي از راه حل سوريه است و بايد در گروه تماس حضور داشته باشد.

 



معاون اجتماعي ناجا : با جشنواره هاي هنري مغاير ارزش ها برخورد مي شود

معاون اجتماعي ناجا با اعتراض نسبت به وضع كنوني سينماي كشور و رفتارهاي غيراخلاقي برخي سينماگران گفت كه مطابق قانون، با هر جشنواره هنري كه مغاير با ارزش ها باشد برخورد مي كنيم.
به گزارش خبرنگار كيهان، آئين گشايش همزمان انجمن فيلم پليسي و باشگاه خبرنگاران پليس، روز گذشته با حضور معاون اجتماعي نيروي انتظامي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و گروهي از اهالي سينما برگزار شد.
سردار دكتر بهمن كارگر معاون اجتماعي ناجا در اين مراسم گفت: به وضع فعلي سينما معترض هستيم. سينماي ما نبايد بدحجابي، بدپوششي و فساد را ترويج كند.
وي افزود: متاسفانه برخي از بازيگران زن با پوششي بد و مستهجن در جشنواره هاي خارجي حضور مي يابند و با مردان نامحرم دست مي دهند و سپس عكس هاي خود از اين رفتار را نيز در سايت هاي شان نمايش مي دهند. ما از وزارت ارشاد درخواست مي كنيم كه جلوي فعاليت اين گونه سايت ها گرفته شود.
سردار كارگر ادامه داد: وقتي يك هنرمند نسبت به برخي بازيگران زن سينما اظهارنظر كرد، همه سينماگران معترض شدند، اما جاي تعجب دارد كه چرا اين افراد با بازيگري كه براي پذيرفته شدن در جشنواره هاي خارجي خودش را به شكلي در مي آورد كه مسئولان آن جشنواره مي خواهند، هيچ اعتراض نمي كنند؟
وي تصريح كرد: ما علاقه اي به امنيتي شدن فضاي فرهنگ و هنر نداريم، اما از وزارت ارشاد و سازمان سينمايي تقاضا مي كنيم كه با اين وضعيت برخورد كنند.

 



در اطلاعيه سازمان پدافند غيرعامل كشور
هرگونه ارتباط بين رزمايش پدافندي «طلوع فجر» و شيء نوراني تكذيب شد

سازمان پدافند غيرعامل باانتشار اطلاعيه اي ،هرگونه ارتباط ميان انجام رزمايش پدافند«طلوع فجر«و شيء نوراني را تكذيب كرد.
به گزارش فارس در اين اطلاعيه آمده است:
با صلوات برمحمد و ال محمد(ص) واحترام،به دنبال انتشار خبر رزمايش پدافند غيرعامل طلوع فجر در مورخ 17/3/91 برخي رسانه ها براساس تحليل رسانه اي بين شيء نوراني و انجام رزمايش ارتباط برقرارنموده كه بدين وسيله هرگونه ارتباط ميان انجام رزمايش مذكور و شيء نوراني تكذيب مي گردد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14