(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 25 خرداد 1391 - شماره 20232

يادداشت خبرنگار
با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دوسالانه بين المللي خوشنويسي ايران با معرفي برترين ها پايان يافت
برگزاري سومين نشست خاطره گويي رزمندگان شهر نراق
ايران در كيهان
تقدير از استادان پيشكسوت صنايع دستي اصفهان
دومين جشنواره ملي خوشنويسي قرآني در قزوين برگزار مي شود
برگزاري جشنواره ولايت در نيشابور
برگزاري مسابقه خاطره نويسي و شعر ايثار در مشكين شهر
كتابت ديوان اشعار امام خميني در زرين شهر
برپايي عصر شعر «سوگ آفتاب» در نيشابور
برتري چهار شاعره كاشاني در جشنواره شعر عروج
لاله جين همچنان قطب توليد سفال در كشور است
افزايش سرانه فضاي مطالعه در استان اردبيل
بزرگ ترين شهرك سينمايي كشور در خوانسار احداث مي شود
آموزش عكاسي در چناران
اولين هاي خوانسار به نمايش درآمد



يادداشت خبرنگار

مسكن مهر اهواز دركما
پس از گذشت 5 سال از اجراي مصوبات طرح ملي مسكن مهر، در حالي كه در بيشتر شهرهاي كشور با واگذاري هزاران واحد مسكوني مهر اجاره نشيني كمتري وجود دارد، شكست پروژه مسكن مهر دراهواز و اجرايي نشدن مصوبات دولت، اجاره خانه اهواز در سال جديد 5/2 برابر سال گذشته شده است كه با توجه به طرح هدفمندي يارانه ها و گران شدن هزينه هاي زندگي شهري، پرداخت اجاره خانه از توان شهروندان اهوازي خارج شده است.به سبب اجراي طرح مسكن مهر در مناطق دور افتاده از اهواز كه فاقد امكانات و تأسيسات شهري با عنوان شهر رامين و شيرين شهر و همچنين به دليل وجود معارض و استقبال نكردن مردم از سكونت دراين شهرها مجامع عمومي تعاوني هاي مسكن مهر انصراف خود را تقديم فرماندار كردند و پروژه ملي مهر در اهواز راكد ماند و هزاران متقاضي مسكن همچنان بلاتكليف رها شدند.
اين در حالي است كه ساخت و ساز زمين هاي اطراف شهر اهواز كه توسط تعاوني مسكن مهر خريداري شده و آماده بهره برداري است بدون توجيه قانوني با مخالفت سازمان مسكن و شهرسازي مواجه شده است. درحالي كه برخلاف ادعاي اين سازمان، ساخت و ساز دركلانشهرها ممنوع نيست.
دراينجا اين پرسش براي مردم بي جواب مانده است كه آيا قوانين كلانشهر اهواز باكلانشهر اصفهان متفاوت است كه درشهر برخوردار وخوش آب و هواي اصفهان 22هزار واحد مسكوني مهر ساخته و به مردم واگذار مي شود ولي در شهر محروم اهواز درجايي كه هزاران هكتار اراضي خالي دراطراف شهر وجود دارد بايد ميلياردها تومان درميان بيابان و زمين هايي كه متعلق به زارعان است و معارض دارد بدون احراز نظركارشناسان مبني بر عملي نبودن طرح شيرين شهر و رامين هزينه شود. در حالي كه سيستم حمل و نقل درون شهري اهواز فرسوده و ناقص است، انتقال بخش قابل توجهي از جمعيت جوان كارمند، كارگر و دانشجو به خارج از شهر بدون امكانات حمل و نقل با در نظر گرفتن گرماي هوا و گردو غبار كه چند سالي است جزو لاينفك هواي خوزستان شده است، چنانچه عملي شود ناديده گرفتن حقوق مردم است.
سازمان مسكن و شهرسازي به پرسش مردم پاسخ دهد كه زمين هاي شهر اهواز اگر براي منافع و حل معضل و نياز اصلي مردم اهواز كه شهري مهاجرپذير است و قيمت مسكن در آن روند صعودي دارد به كار گرفته نشود، آيا براي منافع و مصالح افراد خاصي درنظر گرفته شده است؟
اهواز -خبرنگاركيهان

 



با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دوسالانه بين المللي خوشنويسي ايران با معرفي برترين ها پايان يافت

قزوين - خبرنگاركيهان:
درمراسمي با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و استادان پيشكسوتان و هنرمندان خوشنويسي كشور با معرفي آثار برتر دوسالانه خوشنويسي در قزوين به كار خود پايان داد.
سيدمحمد حسيني دراختتاميه دومين دو سالانه بين المللي خوشنويسي كشور از خوشنويسي به عنوان عروس هنرهاي اسلامي كه ديگر هنرها را نيز اعتلا مي بخشد ياد كرد و افزود: ماهيت چنين هنر عظيمي با نام ايراني ها گره خورده و خوشنويسي را در همه جاي دنيا با نام اسلام و ايران مي شناسند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر گسترش آثار خوشنويسي كشور عنوان كرد: هنر خوشنويسي بايد به سمت بين المللي بودن، حركت كند و اين مهم با همكاري و انسجام همه مسئولان و هنرمندان خوشنويس كشور تحقق مي يابد.
حسيني با تقدير از مسئولان برگزاري دومين دوسالانه بين المللي خوشنويسي كشور تاكيد كرد:قزوين از ديرباز به عنوان پايتخت خوشنويسي كشور مطرح بوده و در شوراي عالي فرهنگي كشور نيز اين مهم را دنبال مي كنيم تا رسما اين اتفاق مهم تثبيت شود.
وي با اشاره به اينكه خوشنويسي مورد تاكيد و تاييد اسلام است، عنوان كرد: امروز دست نوشته ها و كتابت هاي فراواني از قرآن كريم منسوب به ائمه اطهار درموزه هاي مختلف يافت مي شود كه اين مهم اهتمام ائمه به كتابت و خوشنويسي را مي رساند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي يادآور شد: خط زيبا جاذبه خاص دارد و از آنجا كه خوشنويسي جزو هنرهاي اصيل و ماندگار است، مي تواند با اين جذابيت زمينه جذب به اسلام را فراهم آورد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد ابوترابي نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز دراين مراسم از اقدام وزارت ارشاد و به رسميت شناختن قزوين به عنوان پايتخت خوشنويسي كشور خبر داد و گفت:
اين سياست مي تواند درحفظ و احياء هنر خوشنويسي و جايگاه قزوين دراين زمينه نقش كليدي و مهمي ايفا كند و درجذب هنرمندان جوان به اين رشته كمك موثري باشد.
وي افزود: قزوين مي تواند ميزبان جشنواره هاي مهم ملي و بين المللي باشد.
ابوترابي ضمن گراميداشت ياد استاد فقيد ابوالحسن محصص مستشاري و استاد درويش عبدالمجيد يادآور شد: استاد عبدالمجيد كمتر از 35 سال درقيد حيات بود اما به اندازه چند قرن به اعتلاي هنر خوشنويسي كمك كرد و موجب ماندگاري آن شد.
درحاشيه اختتاميه دومين سالانه بين المللي خوشنويسي ايران از تمبر دوسالانه بين المللي خوشنويسي ايران رونمايي شد.
اين تمبر منقش به امضاي ميرعماد حسني قزويني از استادان برجسته قزوين است.
درمراسم رونمايي از اين تمبر، ميهمانان خارجي از كشورهاي كويت، سوريه، عراق و تركيه نيز حضور داشتند.
به گزارش خبرنگارما، در اين دوسالانه كه از 23 ارديبهشت آغاز شده و تا 19خرداد ماه ادامه داشت از مجموع 940 اثر رسيده به دبيرخانه در دوبخش نمايشگاه و مسابقه 65 اثر برگزيده و منتخب برتر معرفي شد.
در بخش شكسته نستعليق از يدالله كابلي، مجتبي ملك زاده و محمد صدري با اهداي لوح تنديس و جوايز نقدي تقدير شد.
دراين بخش از داوران بخش نستعليق استادان غلامحسين اميرخاني، محمد سلحشور، علي شيرازي، علي اشرف صندوق آبادي و احمد پيله چي نيز تجليل شد.
داوران بخش نسخ و ثلث داود بكتاش از كشور تركيه، احمد عبدالرضايي و جواد خوران نيز با اهداء لوح مورد تجليل قرارگرفتند.
دربخش نمايشگاه دوسالانه دررشته نقاشي خط احمد آريامنش،احمد محمد پور، در رشته نسخ، ابوالفضل خزاعي، درثلث محمدكاشاني آزاد، درشكسته نستعليق سيده صغري حسيني، عباس نوري فراهاني، علي آقا حسيني و غلامرضا وكيلي مطلق شايسته تجليل شدند.
در رشته نستعليق حبيب رمضان پور، زهره عباسي، سيد حيدر موسوي، عسگر محمدي تبار، علي فرزانه، علي مقاوم عسگري، فريده حكيم پور، قاسم احسنت، محمد جواد زاده، محمد صادق احد پور، محمد علي قرباني و مهدي فلاح تنديس گرفتند.
در بخش مسابقه دوسالانه خوشنويسي در رشته نسخ محمد موسوي نسب اول شد و چهارميليون تومان وجه نقد، تنديس دوسالانه، كتاب مرقع نفيس آثار عبدالمجيد طالقاني را از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كشورمان دريافت كرد.
دراين رشته مصطفي رضايي دوم شد و محمد تقي شيخ احمدلو در رده سوم جاي گرفت. همچنين از عليرضا بخشي، نعمان صحرانورد و ناصر طاووسي تجليل شد.
در ثلث هيچ اثري با نظر هيئت داوران نتوانست حائز رتبه اول شود اما علي ايراني در رده دوم و فرهاد شيرخواني و مجيد داستاني به طور مشترك سوم شدند.
دراين بخش، از ليلا وزيري، علي احسان پور و وحيد فولادزاده هم تجليل شد.
در شكسته نستعليق غلامعلي گوران اول شد، ذبيح الله لولويي مهر درمكان دوم جاي گرفت و عليرضا اميني سوم شد. همچنين، از ايمان وكيلي، اصغر نورزاده، گوهر هاني، محمد هاشمي، سيد علي فخاري و محسني و مذكور روزگار تقدير شد.
در رشته نستعليق دربخش مسابقه هم حميد جعفري مقام اول را از آن خود كرد.مصطفي عابديني دوم شد و احمد صباحي كيا درجاي سوم ايستاد.
دراين رشته نيز از احد پازوكي، اميد رباني، وحيد جعفري، بابك البرزنيا، بي بي زهره، رئيس السادات، پرويز امامي، پيمان سادات نژاد، سليمان ميرؤ، رسول آقا ميري، سيدهادي صادقي، صفر كاشي، گودرز آزاد، محمد عباسي، محمد اسماعيلي و هادي سيدخواني تقدير شد.

 



برگزاري سومين نشست خاطره گويي رزمندگان شهر نراق

نراق- خبرنگار كيهان:
به مناسبت سي امين سالگرد آزادسازي خرمشهر و هم زمان با شب شهادت امام هادي(ع) سومين نشست خاطره گويي رزمندگان شهر نراق با حضور سردار محمد نجفي از همرزمان شهيد محمدعلي قجري و جمعي از مسئولان و رزمندگان شهر برگزار شد.
در اين همايش سرتيپ نجفي خاطره نحوه شهادت و سجاياي اخلاقي اولين شهيد استان مركزي را در اولين اعزام نيروهاي استان در سنندج توسط كومله ها براي حضار بيان كرد و در ادامه جمعي از رزمندگان شهر خاطراتي را در وصف سوم خرداد بيان كردند و ياد و خاطره شهداي عمليات بيت المقدس شهر شهيد غلامرضا قجري، عليرضا قجري، محمدرضا رمضاني، محمدرضا باقري و علي اصغر عبداللهي را گرامي داشتند.
احمد ابوالحسني از رزمندگان و آزادگان هشت سال دفاع مقدس شهر نراق از مسئولان برگزاري اين نشست در گفت وگو با خبرنگار كيهان ضمن خرسندي از برگزاري سومين گردهمايي رزمندگان، اظهار داشت: هدف اصلي از برگزاري اين گردهمايي ها زنده نگه داشتن ياد و نام شهدا و حفظ اين خاطرات و مستند شدن و مكتوب كردن اين رشادت ها و انتقال سينه به سينه آنها به نسل جوان است.
وي تصريح كرد: در راستاي معرفي رزمندگان و شهداي دوران دفاع مقدس حركت هاي خوبي درحال شكل گيري است كه برگزاري يادواره هاي شهدا و نشست هايي با حضور رزمندگان دوران دفاع مقدس از جمله اين حركت هاي ثمربخش است.
ابوالحسني بيان داشت: جدا شدن از مسير و آرمان هاي شهدا موجب آسيب ديدگي مي شود و اميدواريم با تمسك به راه و سيره شهدا بتوانيم در اين جهاد بزرگ و سنگين پيروز باشيم.
يادآور مي شوم شهر نراق واقع در استان مركزي داراي هشتاد شهيد، هشت آزاده و 180 رزمنده در طول دفاع مقدس بوده و 38 نفر راننده در طول دفاع مقدس كه در مقاطع مختلف در پشتيباني جنگ همكاري داشتند.

 



ايران در كيهان

اجراي موفق طرح پيك مهر
گرگان- خبرنگار كيهان: مديركل اجتماعي استانداري گلستان گفت: گلستان جزو 10 استان برتر در اجراي طرح پيك مهر است.
سيد محمد حسيني در جلسه كتابخانه هاي استان افزود: طرح پيك مهر با هدف ارتقاي ميزان مطالعه و با رويكرد كاهش آسيب هاي اجتماعي در اين استان اجرا مي شود.
وي اظهار داشت: ارتقاي ميزان مطالعه شهروندان گلستاني، ترويج فرهنگ مطالعه مفيد، استفاده مفيد از زمان انتظار و ترغيب اقشار مختلف جامعه به امر كتابخاني از جمله اهداف اين طرح است.
نصب قطعه كاهنده آب
بندرعباس- خبرنگار كيهان: معاون خدمات مشتركين آبفاي هرمزگان با اشاره به برخي مزاياي استفاده از تجهيزات كاهنده گفت: صرفه جويي در مصرف آب، هزينه، انرژي، حفظ محيط زيست و كمك به مشكل كم آبي از جمله اين مزاياست. رضايي اظهار داشت: با همكاري معاونت بهره برداري اين شركت، 45هزار «قطعه كاهنده» براي 22هزار و 500 مشترك در شهر بندرعباس نصب شده است كه ميزان اثربخشي آن 20 ليتر در روز كاهش مصرف هر اشتراك بوده است. وي افزود: همچنين 2هزار و 518 درفشان نيز در 149 مدرسه و 31 مسجد در شهر بندرعباس نصب شده است.
بهره برداري از مخزن آب
مخزن 5هزار مترمكعبي آب شهر پارسيان با حضور استاندار هرمزگان و مسئولان استاني و محلي افتتاح شد.
عمليات اجرايي اين پروژه از ابتداي سال 89 با هدف افزايش ذخيره آب شهر پارسيان و دشتي و با هزينه 12ميليارد ريال انجام شده است.
لازم به ذكر است آب شهر پارسيان از خط محرم و چهار حلقه چاه تأمين مي شود كه به صورت سيستم تله متري كليه تأسيسات آب اين شهر كنترل و نظارت مي شود.
اعتكاف دانشجويان
قزوين- خبرنگار كيهان: همزمان با فرا رسيدن ايام البيض و اعتكاف سراسري در مساجد شهر قزوين، دانشجويان دانشگاه هاي قزوين در مسجد دانشگاه بين المللي امام خميني معتكف شدند.
مسئول امور فرهنگي دفتر نهاد نمايندگي رهبر معظم انقلاب در دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين گفت: تعداد 210 نفر از دانشجويان دانشگاه هاي استان قزوين، شامل دانشگاه بين المللي امام خميني، دانشگاه پيام نور، دانشگاه علوم پزشكي و دانشگاه آزاد در يك محيط دانشجويي براي انجام مراسم عبادي و معنوي اعتكاف از بامداد 15خرداد معتكف شدند. مرتضي كاظمي افزود: از بين تعداد 160 نفر را بانوان دانشجو و تعداد 50 نفر را هم برادران دانشجو تشكيل مي دادند.
احداث ايستگاه راه آهن
خرمدره- خبرنگار كيهان: مديركل راه آهن شمال غرب كشور گفت: ايستگاه راه آهن شهرستان خرمدره با رشد فيزيكي 60درصد در دست احداث است. محمدرضا قرباني اعتبار تخصيص يافته براي اين ايستگاه را 11 ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: در احداث اين ايستگاه هيچ كمبود اعتباري وجود ندارد.
وي با بيان اينكه زيربناي اين ايستگاه يكهزار مترمربع است، اظهار داشت: گنجايش و ظرفيت اين ايستگاه به تعداد 312 نفر است.
مديركل راه آهن شمال غرب كشور تصريح كرد: در تلاشيم تا ايستگاه خرمدره همزمان با هفته دولت افتتاح و به بهره برداري برسد.
اجراي طرح پزشك خانواده
قشم- خبرنگار كيهان: مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان قشم گفت: طرح پزشك خانواده در قشم شهريورماه سال جاري اجرا مي شود. وي افزود در مرحله اول اجراي اين طرح، خدمات ويزيت، دارويي و پرستاري رايگان خواهد بود و پيگيري و درمان هاي اوليه بيمار، ثبت و ضبط اطلاعات بيمار، اجراي برنامه هاي آموزشي جهت ارتقاي سلامت عمومي، مشاوره، راديولوژي و آزمايشگاه نيز از خدمات بعدي اين طرح محسوب مي شود. دكتر محمدرضا دولت آبادي اظهار داشت: بيماران عضو اين طرح در صورت تشخيص پزشك خانواده به سطوح 2 و 3 درمان كه تخصصي و فوق تخصصي است ارجاع مي شوند و با اين طرح خدمات تخصصي و فوق تخصصي در قالب نظام ارجاع تسهيل و خدمات كلينيكي، پاراكلينيكي هدف دار شده و الگوي مصرف حوزه سلامت نيز اصلاح مي شود.
پرداخت كمك هاي بلاعوض
گنبدكاووس- خبرنگاركيهان: رئيس اداره بهزيستي گنبدكاووس از پرداخت 2ميليارد و 710ميليون ريال كمك بلاعوض جهت مسكن مددجويان و معلولان اين اداره خبر داد.اصغر رنجي گفت: اين مبلغ به 84نفر از مددجويان اداره بهزيستي گنبدكاووس و در راستاي طرح نهضت مسكن مددجويان و معلولان طي فروردين پرداخت شده است. وي با بيان اينكه ميانگين پرداخت كمك بلاعوض به مسكن مددجويان و معلولان بهزيستي 35ميليون ريال بوده است، افزود: علاوه بر پرداخت اين ميزان كمك بلاعوض، مددجويان بهزيستي از پرداخت هزينه هاي انشعاب «آب، برق، گاز و صدور پروانه ساختماني و تأسيسات زيربنايي» نيز معاف هستند.
وقف زمين
اصفهان- خبرنگاركيهان: در راستاي احياء فرهنگ وقف، اولين موقوفه سال جاري به ارزش 2ميليارد و 730ميليون ريال براي ساخت مسجد در اصفهان به ثبت رسيد. مسئول امور اوقافي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان اصفهان گفت: نخستين وقف سال جاري زميني به مساحت 2هزار و 733متر است كه توسط شخصي خير در شهرستان آران به ثبت رسيده است.مجيد معمار منتظرين نيت واقف را احداث مسجد اعلام كرد و افزود: قرار است در اين زمين مسجدي بنام مقدس حضرت ابوالفضل العباس(ع) احداث شود.
اهداي لوح تقدير
استاندار اصفهان طي مراسمي با اهداء لوح سپاس از مهندس مرتضي طغياني مديرعامل شركت گاز استان اصفهان تقدير به عمل آورد. عليرضا ذاكر اصفهاني به پاس اقدامات انجام گرفته در شركت گاز استان اصفهان در صيانت از منابع تجديدناپذير طبيعت و فعاليت هاي صورت گرفته در راستاي سياست هاي كلي اصلاح الگوي مصرف، ابلاغي از سوي رهبر معظم انقلاب و اعمال مديريت بهينه انرژي، مديرعامل شركت گاز استان اصفهان را به عنوان مدير منتخب اداره كل سازمان حفاظت محيط زيست مورد تقدير قرار داد.
اخذ مجوز
سمنان- خبرنگاركيهان: محمد بناييان مديركل آموزش وپرورش استان سمنان از اخذ مجوز براي ايجاد 10مدرسه شاهد و سه مدرسه نمونه مردمي در سال جاري در استان سمنان خبر داد و گفت: مجوز ايجاد 6مدرسه فرزانگان نيز سال گذشته اخذ شده است كه تمام اين مدارس نياز به تأمين فضاي آموزشي دارند.
عضويت در اتاق تعاون
دبير اتاق تعاون استان سمنان با بيان اينكه 80هزار نفر عضو اين اتاق هستند گفت: از مجموع 16 اتحاديه استان سمنان تاكنون 14 اتحاديه عضو اتاق تعاون استان سمنان هستند.
وي برپايي نمايشگاه قطعه سازان خودرو در استان سمنان را به عنوان يكي از فعاليت هاي خوب اين اتاق ياد كرد و افزود: در اين نمايشگاه تعداد زيادي از واحدهاي صنعتي قطعه ساز از داخل استان سمنان و واحدهاي مجموعه ساز خودرو از كل كشور حضور داشتند.

 



تقدير از استادان پيشكسوت صنايع دستي اصفهان

اصفهان -خبرنگاركيهان:
همزمان با روز جهاني صنايع دستي، از يازده استاد پيشكسوت دررشته هاي مختلف صنايع دستي اصفهان تقدير شد.
دراين مراسم، شهردار اصفهان طي سخناني صنايع دستي را هويت كشور و نظام بيان كرد و تدوين و اجراي طرح جامع براي ثروت ها و منابع كشور را ضروري دانست و گفت: بخش صنايع دستي بايد به صورت يك برنامه جامع مورد توجه قرار گيرد.
سيدمرتضي سقائيان نژاد گفت: مركز و جايگاه اصلي صنايع دستي اصفهان است و دولت و مجلس شوراي اسلامي بايد با اختصاص يارانه، اين بخش را به مرحله رشد و خوداتكايي برساند.
وي تجاري سازي بخش صنايع دستي وحمايت از صنعتگران و هنرمندان اين بخش را خواستار شد و گفت: خريد صنايع دستي توسط شهرداري و ديگر ارگانها، كمك به اين بخش است و بايد مسائل و مشكلات بخش صنايع دستي به صورت ريشه اي رفع شود.
شهردار اصفهان با بيان اينكه نشست ها، جلسات و برنامه هاي برگزار شده تاكنون براي بررسي مشكلات بخش صنايع دستي و هنرمندان و صنعتگران بي نتيجه و فعاليت ها و اقدامات در اين زمينه جزيره اي بوده است، نصب تنديس در شهر اصفهان را در راستاي فرهنگ شهروندي و توجه دادن به صنايع دستي را از اقدامات شهرداري بيان كرد و افزود: به نمايش گذاشتن آثار فاخر و ارزشمند هنرمندان اصفهاني در تمام رشته ها در شهرهاي خواهر خوانده اصفهان از جمله بارسلونا، فرايبورگ، كوالالامپور و اهداء اين آثار به عنوان هديه به نمايندگي ها و سفرايي كه به كلان شهر اصفهان سفر مي كنند و اعزام هنرمندان به كشورهاي جهان در مناسبت هاي فرهنگي ازاقدامات اين مديريت است.

 



دومين جشنواره ملي خوشنويسي قرآني در قزوين برگزار مي شود

قزوين- خبرنگاركيهان:
معاون فرهنگي هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين گفت: دومين جشنواره ملي خوشنويسي قرآني آيات شهريورماه امسال در قزوين برگزار مي شود.
مهدي رمضاني افزود: دومين جشنواره ملي خوشنويسي قرآني آيات در رشته هاي نستعليق، شكسته نستعليق، نسخ، ثلث و نقاشي خط و گرايش هاي نوين خوشنويسي برگزار مي شود.
وي در ادامه گفت: از جمله اهداف برگزاري اين جشنواره، شناساندن هنر اصيل و ناب خوشنويسي به طبقات مختلف جامعه، شناسايي و تشويق استعدادهاي جوان و پرشور و همچنين دستيابي به يك خط مستقل در نگارش قرآن كريم است.
معاون فرهنگي اداره ارشاد اسلامي استان قزوين تصريح كرد: در اين جشنواره دو بخش نمايشگاهي و بخش مسابقه برنامه ريزي شده است كه موضوع نمايشگاه «آيات و يا مضامين قرآني» در تمامي خطوط اعم از «نستعليق، شكسته نستعليق، نسخ، ثلث، گرايش هاي نوين و نقاشي خط» بوده و موضوع بخش مسابقه تحرير سوره هاي مباركه الانسان و والعصر است.
رمضاني گفت: زمان برگزاري جشنواره نيمه دوم شهريورماه سال جاري خواهدبود.

 



برگزاري جشنواره ولايت در نيشابور
نمايش آثار تذهيب در اراك

اراك - خبرنگار كيهان:
نمايشگاه گروهي تذهيب در موزه مفاخر استان مركزي، در اراك برگزار شد.
در اين نمايشگاه 27 اثر با ابعاد متفاوت با نامهاي، شمسه، گل و مرغ، تشعير، حاشيه، كتيبه، چليپا و سرلوح از هنرمندان صنايع دستي استان مركزي، مورد بازديد علاقه مندان قرار گرفت.

 



برگزاري مسابقه خاطره نويسي و شعر ايثار در مشكين شهر

مشكين شهر- خبرنگار كيهان:
سومين دوره مسابقه خاطره نويسي و شعر ايثار با شركت 800 شاعر و نويسنده از استان اردبيل و 10 شاعر از ساير استان ها برگزار شد.
در اين مسابقه كه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مشكين شهر متولي برگزاري آن بود 162 اثر از سوي شركت كنندگان ارائه شد.
در پايان اين مراسم «محمد جعفري» مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مشكين شهر نتايج مسابقات را به اين شرح اعلام كرد: هيئت داوران پس از بررسي آثار ارائه شده در بخش آزاد شعر فارسي احسان محمدي و پيام جهانگيري، هر دو از شهرستان اردبيل را به عنوان نفرات اول و دوم و بهنام صداقت و حبيب نوبخت از نمين را مشتركاً به عنوان رتبه سوم برگزيد.
در بخش آزاد شعر تركي علي سعادت خاني از نير و عسگر عليايي از خلخال و نصرالله خياوي از مشكين شهر اول تا سوم شدند.
در بخش شعر موضوعي فارسي شبنم فرضي زاده، صابر قره داغلو و سميرا پيرزاده هر 3 از اردبيل، رتبه اول تا سوم را احراز كردند و در بخش تركي شعر موضوعي كاميل قهرمان اوغلي از مشكين شهر، رسول ايراني از پارس آباد و فريبا ابراهيمي از مشكين شهر به عنوان نفرات اول تا سوم معرفي شدند.
«جعفري» افزود: هيئت داوران همچنين در بخش خاطره نويسي يحيي حميدزاده، صياد وليزاده و سيدطاهر بني هاشم هر سه از مشكين شهر را نفرات اول تا سوم اعلام كرد.
در پايان اين مسابقه سازمان بسيج هنرمندان استان اردبيل، از اعضاي فعال كانون بسيج هنرمندان مشكين شهر تجليل كرد.

 



كتابت ديوان اشعار امام خميني در زرين شهر

زرين شهر - خبرنگار كيهان:
كتابت ديوان اشعار امام خميني در فرهنگسراي شهداي زرين شهر با حضور خطاطان هنرمند لنجاني انجام شد.
افيوني سرپرست ارشاد اسلامي شهرستان لنجان گفت: هفتمين سال كتابت ديوان اشعار امام به همت هنرمندان لنجاني انجام شد كه اميدواريم اين كتاب در سال آينده به اتمام برسد و شاهد رونمائي از آن باشيم.

 



برپايي عصر شعر «سوگ آفتاب» در نيشابور

نيشابور- خبرنگاركيهان:
همزمان با بيست و سومين سالگرد عروج ملكوتي بنيانگذار انقلاب اسلامي عصر شعري با عنوان «در سوگ آفتاب» در محل بقعه متبرك امامزاده محمد محروق(ع) و امامزاده ابراهيم(ع) نيشابور برگزار شد.
در اين مراسم كه با استقبال شاعران، فرهنگ دوستان و مردم نيشابور همراه بود شاعران برجسته استان خراسان رضوي و نيشابور سروده هاي خود را با موضوع امام خميني، ولايت، امامت، امام علي(ع)، امام جواد(ع)، حجاب و... براي حاضران قرائت كردند.
اين عصر شعر با همكاري معاونت استانداري خراسان رضوي، فرمانداري، شوراي شهر، انجمن ادبي و اداره اوقاف و امور خيريه اين شهر برگزار شد.

 



برتري چهار شاعره كاشاني در جشنواره شعر عروج

كاشان- خبرنگاركيهان:
رئيس حوزه هنري شهرستان كاشان از رتبه برتر چهار شاعره كاشاني در سيزدهمين دوره جشنواره شعر عروج اصفهان خبر داد.
محمد قنبري گفت: اين جشنواره كه به مناسبت سالگرد رحلت امام خميني(ره) در اصفهان برگزار شد چهار شاعره حوزه هنري كاشان به نام هاي حسني محمدزاده، فاطمه بديعي، سارا باختر و فاطمه رضايي با ارائه اشعار خود در جمع 10شاعر برتر اين جشنواره انتخاب و معرفي شدند.
وي افزود: سيزدهمين دوره جشنواره شعر عروج اصفهان با دو عنوان شعر آييني و حضرت امام خميني(ره) با حضور 350 نفر از شاعران از سراسر استان برگزار شد و در پايان 10نفر شاعر برتر اين جشنواره معرفي شدند.

 



لاله جين همچنان قطب توليد سفال در كشور است

همدان- خبرنگار كيهان
لاله جين همچنان قطب توليد سفال در كشور محسوب مي شود و هيچ شهري نمي تواند جاي آن را بگيرد.
به گزارش خبرنگار ما، تعداد 2500 كارگاه سفال و سراميك در استان همدان وجود دارد كه يك هزار مورد آن در شهرستان بهار فعال هستند و از اين ميزان نيز 980 كارگاه سفال و رشته هاي وابسته به آن فقط در شهر لاله جين فعاليت دارند.
همچنين 80 درصد محصولات سفال كشور در لاله جين توليد مي شود و طي سال گذشته حدود 20 ميليون دلار از اين توليدات به خارج از كشور صادر شده است.
اين گزارش ضمن رد برخي گفته ها مبني بر تغيير پايتخت سفال ايران و تصاحب آن توسط شهري از يك استان ديگر كشور، مي افزايد: با اين ويژگيهاي بي نظير كه در لاله جين وجود دارد اين شهر همچنان قطب توليد سفال كشور است و هيچ شهر ديگري نمي تواند جايگزين آن بشود.
گفتني است كشور ايران با دارا بودن 250 رشته فعال صنايع دستي رتبه دوم جهان را از نظر تنوع داراست و استان همدان نيز با داشتن 150 رشته فعال، رتبه دوم كشور را از آن خود ساخته است.
همچنين 16 رشته منسوخ شده صنايع دستي مانند جاجيم بافي، نمدمالي، گره چيني را در استان احيا كرده و يا در دست احيا داريم.
به گزارش خبرنگار ما، سال گذشته بيش از 7 ميليارد تومان تسهيلات بانكي در اختيار فعالان صنايع دستي استان همدان قرار گرفته است و تاكنون بيش از 5000 نفر از هنرمندان اين رشته ها تحت پوشش بيمه قرار گرفته اند.
از سوي ديگر بيش از 30 هزار نفر در كل استان به فعاليتهاي مرتبط با صنايع دستي مشغول هستند كه 3 هزار نفر از آنها جزء هنرمندان زبده و شاخص كشور محسوب مي شوند.

 



افزايش سرانه فضاي مطالعه در استان اردبيل

اردبيل-خبرنگار كيهان:
مديركل كتابخانه هاي عمومي اردبيل گفت: 13 پروژه عمراني كتابخانه اي در سطح استان در حال اجراست.
«صادق فرهمند امين» با اعلام مطلب بالا افزود: كتابخانه هاي خلخال، پارس آباد، بيله سوار و ايران آباد از جمله اين پروژه ها به شمار مي روند.
وي گفت: بهره برداري از پروژه هاي در دست احداث در افزايش سرانه فضاي مطالعه در استان نقش بسياري خواهد داشت.
مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان اردبيل افزود: در حال حاضر سرانه فضاي مطالعه در استان 3/2 متر مربع است و با بهره برداري از پروژه هاي ياد شده اين ميزان را به 3/3 متر مربع افزايش خواهد يافت.

 



بزرگ ترين شهرك سينمايي كشور در خوانسار احداث مي شود

خوانسار- خبرنگاركيهان:
معاون سياسي امنيتي استاندار اصفهان از آغاز ساخت بزرگ ترين شهرك سينمايي كشور در استان اصفهان خبر داد. وي گفت: اين شهرك سينمايي با همكاري صداوسيما و در شهرستان خوانسار احداث و نسبت به شهرك سينمايي تهران شرايط بهتري دارد.
محمدمهدي اسماعيلي در آيين ارديبهشت تئاتر ايران كه در تالار فرشچيان اصفهان برگزار شد با بيان اينكه سريال «جلال الدين بلخي» در استان اصفهان در حال ساخت است، گفت: استان اصفهان داراي ظرفيت هاي خوبي در زمينه توليدات هنري دارد.
وي ادامه داد: برنامه هاي فرهنگي ديگري مانند احياي دولت خانه صفوي در دستور كار مديريت استان قرار گرفته و به زودي ساختمان استانداري و شهرداري استان اصفهان به موزه تبديل مي شوند.
معاون سياسي امنيتي استاندار اصفهان تصريح كرد: كارخانه ريس باف نيز كاربري فرهنگي پيدا كرده و در اختيار بخش فرهنگي استان قرار گرفت.

 



آموزش عكاسي در چناران

چناران - خبرنگار كيهان:
كارشناس تكنولوژي و گروه هاي آموزشي اداره آموزش و پرورش چناران گفت: كارگاه آشنايي دانش آموزان با هنر عكاسي با شركت 40 نفر برگزار شد.
اميرحسين فرجاد نسب با ا علام اين خبر افزود: گروه آموزشي هنر با هدف آشنايي و استعداديابي، اولين كارگاه آموزشي مقدماتي عكس را با شركت دانش آموزان راهنمايي و متوسطه برگزار كرد.
وي اظهار كرد: اولين نمايشگاه عكس دانش آموزي نيز سال آينده از ميان عكسهاي منتخب دانش آموزان اين كارگاه برگزار خواهد شد.

 


اولين هاي خوانسار به نمايش درآمد

خوانسار- خبرنگار كيهان:
نمايشگاهي با عنوان اولين هاي خوانسار در اين شهرستان برپا شد.
نمايشگاه اولين هاي خوانسار با بيش از 12غرفه در زمينه هاي مختلف فرهنگي، هنري، اجتماعي و اقتصادي و همچنين مفاخر اين شهر به همت شهرداري خوانسار در محل پارك گردشگري سرچشمه افتتاح و مورد استقبال شهروندان و گردشگران قرار گرفت.
در اين نمايشگاه آثار هنرمندان خطاط، عكاسان طبيعت و جلوه هاي گردشگري، صنايع دستي، حصيربافي، مرواريدبافي و همچنين احياي هنر قاشق چوبي تراشي كه صدها سال در اين شهرستان قدمت دارد به نمايش گذاشته شد.
غرفه هاي تاريخ مطبوعات خوانسار، كتابهاي منتشر شده درباره اين شهر و نويسندگان آن، عكس هاي قديمي، غذاهاي سنتي و بومي و همچنين خشكبار و عسل از ديگر غرفه هاي برپا شده در اين نمايشگاه بود.
 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14