(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 25 خرداد 1391 - شماره 20232

واليبال متفاوت از هميشه پشت درهاي المپيك ماند
وعده پوچ قهرماني!
گفت و گو
150 ميليون بيننده تماشاگر هر بازي جام ملت هاي اروپا
گزارش خبري



واليبال متفاوت از هميشه پشت درهاي المپيك ماند
وعده پوچ قهرماني!

واليبال ايران درحالي از صعود به المپيك بازماند كه انتظارات از اين رشته چيزي جز المپيكي شدن نبود اما عملكرد تيم ملي در ژاپن نشان داد شايستگي هاي واليبال براي المپيكي شدن به حد كمال نرسيده است.
تيم ملي واليبال با تمام شايستگي هايي كه داشت به خاطر افت و خيزهايي كه در جريان مسابقات گزينشي ژاپن با آن روبرو شد، كار خود را براي المپيكي شدن به روز پاياني كشاند و اختيار تعيين سرنوشتش را به رقيبانش سپرد تا اينكه هدف حضور در اين رقابت ها برايش دست نيافتني شد. مسابقات واليبال گزينشي المپيك روز يكشنبه در ژاپن به پايان رسيد. پيش از پايان اين رقابت ها كه قرار بود با ديدار سرنوشت ساز ايران و ژاپن همراه شود، استراليا با پيروزي قاطع برابر چين عنوان بهترين تيم آسيايي را گرفت و براي سومين بار سهميه بازي هاي المپيك را از آن خود كرد تا باز هم واليبال ايران از صعود به المپيك باز بماند.
وعده هايي كه كارساز نشد
تغييرات مثبتي كه طي چند سال گذشته در واليبال ايران شد، روند روبه رشدي كه دنبال شد، عملكرد خوب در مسابقات اخير قهرماني آسيا و جام جهاني در كنار به كار گماردن يك مربي صاحب نام و باتجربه با بالاترين قيمت در ميان مربيان خارجي شاغل در ايران- به جز كي روش- همه شرايطي را ايجاد كرد كه انتظار از المپيكي شدن واليبال را طلب مي كرد. انتظاري كه رئيس فدراسيون واليبال و حتي سرمربي تيم ملي براي اجابت آن وعده قهرماني در رقابت هاي انتخابي المپيك را دادند حال اينكه ايران نتوانست حتي بهترين تيم آسيايي شود.
تيم ملي واليبال با تمام شايستگي هايي كه داشت به خاطر افت و خيزهايي كه در جريان مسابقات گزينشي ژاپن با آن روبرو شد، كار خود را براي المپيكي شدن به روز پاياني كشاند و اختيار تعيين سرنوشتش را به رقيبانش سپرد تا اينكه هدف حضور در اين رقابت ها برايش دست نيافتني شد. مسابقات واليبال گزينشي المپيك روز يكشنبه در ژاپن به پايان رسيد. پيش از پايان اين رقابت ها كه قرار بود با ديدار سرنوشت ساز ايران و ژاپن همراه شود، استراليا با پيروزي قاطع برابر چين عنوان بهترين تيم آسيايي را گرفت و براي سومين بار سهميه بازي هاي المپيك را از آن خود كرد تا باز هم واليبال ايران از صعود به المپيك باز بماند.
از فكر كردن به پيروزي ضربه خورديم!
پيش از شركت در رقابت هاي انتخابي المپيك همواره از تيم هاي شرق آسيا به عنوان حريفان اصلي آسيايي ايران ياد شد در اين ميان دست كم گرفتن استراليا در ديداري كه پس از دو روز تعطيلي مسابقات برگزار شد و بازيكنان خود را برنده آن مي دانستند، بزرگ ترين ضربه را به تيم ملي ايران زد و باعث شد در كمترين فاصله به المپيك سهميه آن را از دست بدهيم. در هر صورت واليبال تنها اميد كاروان ورزش براي حضور يك ورزش گروهي و تيمي در لندن بود كه آن هم نقش بر آب شد. واليبال درحالي اين فرصت را از دست داد كه همه براي المپيكي شدن اين رشته بسيج شده بودند و حمايت هاي صورت گرفته خيلي بيشتر از هميشه بود. حتي ولاسكو به ايران آمد تا به قول خودش واليبال ما را تغيير دهد و به قول رئيس فدراسيون ايران را وارد المپيك و ليگ جهاني كند اما جز ارائه چند نمايش خوب چيزي عايد حال تيم ملي از شركت در رقابت هاي گزينشي نشد.
انتظارات اجابت نشد اما ولاسكو حفظ شود
درست است كه ولاسكو پيش از شركت در رقابت هاي گزينشي، ايران را براي نخستين بار قهرمان آسيا كرد اما مگر نه آنكه پيش از او، تيم ايران با يك مربي ايراني براي نخستين بار فيناليست آسيا شد و از جايگاه ششم به دوم آسيا رسيد. چه بسا هر مربي ديگري هم جاي ولاسكو هدايت تيم ايران را در رقابت هاي قهرماني آسيا برعهده داشت، مي توانست اين تيم را در تهران قهرمان كند. انتظارات از اين مربي آرژانتيني الاصل فقط المپيكي شدن بود كه اجابت نشد. تيم ايران با اين مربي هم آنجا كه نبايد مي باخت و فكرش را هم نمي كرد، باخت. همان طور كه با مربي ايراني در فينال بازي هاي آسيايي مقابل ژاپن شكست خورد و همان باخت منجر به كنار گذاشتن حسين معدني شد. آيا اين بار هم باخت نابه جا تيم ملي ايران و حذفش از المپيك سرنوشت اين تيم را به دست تغييرات مي دهد؟
شايستگي كه براي المپيكي شدن كافي نبود
بازيكنان ايران مي دانستند در صورت المپيكي شدن تاريخ نام آنها را براي هميشه ثبت خواهدكرد اما آنها اجازه دادند تكليف شان براي صعود به المپيك به روز آخر كشيده شود. جائيكه استراليا از جنگ ميان ايران و چين و ژاپن به سود خود استفاده كرد. با اين حال همه آنهايي كه ايران را المپيكي مي دانستند باز هم تأكيد دارند كه شايسته المپيكي شدن بوديم. اگر اين طور است چرا بليت لندن به دست واليبال ايران نرسيد؟ قدر مسلم اينكه واليبال ايران طي يك سال اخير كه ولاسكو را در كنار خود دارد، دستخوش تغييرات مثبتي شد كه نتيجه آن در چگونگي نمايش ايران مقابل تيم هاي شركت كننده در جام جهاني مشخص بود اما به هرحال اين تغييرات به حدي نبود كه ايران را از مرز المپيك عبور دهد. تيم ايران در ژاپن نشان داد كه ازنظر دفاع روي تور و حمله هاي تركيبي توانايي هاي بالايي دارد و به نسبت گذشته در سرويس هم تا حدي بهتر شده است اما همچنان در دريافت مشكل دارد.
اين درحالي است كه واليبال ايران در مسابقات جام جهاني هم كه نهم شد، در سرويس و دريافت ضعيف ترين تيم معرفي شد و با وجود گذشت چندماه در اين زمينه هنوز مشكل دارد. اين مشكلات در شكست برابر استراليا- تيمي كه فكر مي كرديم كند است و به راحتي مي بازد- و پيروزي سخت برابر چين بي تأثير نبود.
ولاسكو پاسخ دهد
همه انتظار داشتند با بودن خوليو ولاسكو در كنار تيم ملي واليبال ايران، اين تيم وارد المپيك شود اما واليبال ما با اين مربي باتجربه و پرافتخار هم پشت درهاي المپيك ماند. تداركات تيم ايران باتوجه به لغو چند ديدار دوستانه كافي نبود؟ ضعف مديريتي داشتيم يا اصلاً واليبال ايران ظرفيت رويدادهاي بزرگ مانند المپيك را ندارد كه باز هم نتوانست طلسم ورود به آن را بشكند؟ شايد هم تغييراتي كه ولاسكو به نسبت مسابقات قهرماني آسيا و جام جهاني در تركيب تيم ملي ايجاد كرد و بازيكناني مانند مهدي بازارگرد و فرهاد نظري افشار را از تيم كنار گذاشت، معادلات المپيكي شدن واليبال ايران را به هم زد؟

 
 

گفت و گو

كاپيتان تيم ملي تكواندو از انگيزه هاي متفاوتش در لندن مي گويد
كرمي: فقط به طلاي المپيك فكر مي كنم

كاپيتان تيم ملي تكواندو اعتقاد دارد مدال طلاي المپيك لندن حق اوست و وي به اين مدال باارزش دست خواهد يافت.
سرانجام اسامي تكواندو كاران اعزامي كشورمان به المپيك اعلام شد و مشخص گرديد يوسف كرمي كاپتيان تيم ملي يكي از ورزشكاران شركت كننده در المپيك است؛ كرمي حالا آماه است در دومين المپيكي كه در آن شركت مي كند به مدال طلا دست يابد. او در تازه ترين صحبت هاي خود از انگيزه بالا و اميد داشتن به كسب مدال طلا گفت. گزيده اي از صحبت هاي وي در ادامه مي آيد:
بازگشت پس از 8 سال
بعد از يك وقفه هشت ساله دوباره به المپيك بازمي گردم و اين بار سخت تلاش خواهم كرد تا با مدال زرين به كشورم بازگردم.
افزايش تجربه
نسبت به سال 2004 تجربه بيشتري دارم و ثابت كردم كه با تلاش و پشتكار مي توان به هر چيزي رسيد. بعد از كسب مجوز حضور در بازيها زمان آن رسيده تا با جديت بيشتر كار كنيم تا با آمادگي آرماني راهي اين ميدان سخت شويم.
16 تكواندوكار در هر وزن
در هر وزن از رقابتهاي تكواندو 16 نفر حضور دارند كه همه از بهترين ها با عناوين قهرماني قاره اي و جهاني راهي لندن مي شوند. براي رسيدن به مدال هم بدون توجه به نام حريف بايد در تمام مسابقات پيروز شد.
به دنبال طلا هستم
براي من فرقي نمي كند كه كدام حريف حضور دارد يا كدام حريف نمي آيد، من مي خواهم طلاي المپيك را كسب كنم و هر بازي براي من حكم فينال را دارد و بايد همه رقبا را شكست دهم.
نبايد مصدوميتم رسانه اي مي شد
رسانه هاي آمريكا آسيب ديدگي لوپز را اعلام نكرده اند ولي در كشورها ما به بزرگترين سوژه مطبوعات تبديل شد. همه از خوش شانسي من سخن مي گويند. آيا اين حمايت از يك ورزشكار ملي است؟ با اينگونه برخورد ها از يك ورزشكار مي توان انتظار مدال داشت؟
چرا لوپز را گربه سياه مي دانند؟!
در كشور ما همه چيز برعكس است، بجاي حمايت از قهرمانان در آستانه رويداد مهمي چون المپيك با بزرگ جلوه دادن رقبا او را تخريب مي كنند. تيم ما قهرمان جهان است و همه دنيا حتي كره اي ها از مبارزه با تكواندوكاران ما واهمه دارند ولي در داخل ديگران را گربه سياه ما خطاب مي كنند! مگر همين لوپز مقابل من بازنده نشد؟
مدعي اصلي هستم
من مدعي اصلي كسب عنوان قهرماني و مدال طلاي وزن 80- كيلوگرم المپيك 2012 لندن هستم و با تمام قوا و آمادگي بالا راهي لندن مي شوم. فرق هم نمي كند با كدام حريف مبارزه مي كنم.

 



150 ميليون بيننده تماشاگر هر بازي جام ملت هاي اروپا

150 ميليون بيننده تلويزيوني هر يك از مسابقات فوتبال جام ملت هاي اروپا را تماشا مي كنند
هركدام از مسابقات جام ملت هاي اروپا كه از روز جمعه بين 16 تيم و به ميزباني مشترك لهستان و اوكراين آغاز شده، به طور متوسط 150 ميليون بيننده تلويزيوني در سراسر جهان دارد. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، مسابقات جام ملت هاي اروپا از 203 شبكه تلويزيوني پخش مي شود و هر بازي در حدود 52 ميليون دلار براي اتحاديه فوتبال اروپا درآمد دارد. هر چند كه اين رقم در حدود پنج ميليون دلار كمتر از درآمدي است كه هر مسابقه جام جهاني فوتبال در سال 2010 براي فيفا داشت كه اين امر مسابقات 16 تيمي جام ملت هاي اروپا را به رقيبي براي مسابقات 32 تيمي جام جهاني تبديل كرده است.
از سوي ديگر درآمد يوفا از پخش تبليغات تلويزيوني اين مسابقات در حدود يك ميليارد و 600 ميليون دلار برآورد شده است كه دو ميليارد دلار كمتر از درآمد فيفا از پخش تبليغات تلويزيوني مسابقات جام جهاني فوتبال در سال 2010 بود. البته بازي هاي فوتبال جام ملت هاي اروپا در قالب 31 مسابقه برگزار مي شود كه اين رقم در مورد مسابقات جام جهاني فوتبال به 64 مسابقه افزايش مي يابد.
در اين شرايط پيش بيني مي شود فينال مسابقات يورو 2012 ركورد جذب بينندگان تلويزيوني را بشكند، اين در حاليست كه فينال مسابقات يورو 2008، حدود 237 ميليون بيننده تلويزيوني داشت كه حتي از تعداد بينندگان تلويزيوني افتتاحيه مسابقات المپيك نيز بيشتر بود.

 



گزارش خبري

اعترافات تلخ در فاصله 43 روز مانده تا المپيك
فدراسيون پينگ پنگ برنامه اي براي المپيك ندارد!
مصاحبه تازه ناظر كميته ملي المپيك در پينگ پنگ، نشان از بي برنامگي اين فدراسيون ورزشي براي بازي هاي المپيك داشت.
پسران ناظر المپيكي پينگ پنگ درگفت وگويي با خبرگزاري ايسنا اظهار داشت: من درباره وضعيت المپيكي ها همه چيز را به كميته اطلاع دادم. البته شرايط براي پينگ پنگ كاملا مهيا نبوده، فقط سهميه ها كافي بوده است.
متاسفانه فدراسيون هيچ برنامه جدي براي المپيك ندارد.براي چه نوشاد عالميان سه روز به كره مي رود؟ اگر المپيك موضوع جدي بود، 10-15 روز زودتر او را به المپيك مي فرستادند كه تمرين كند نه اين كه خسته به تهران برگردد. در طول رقابت هاي كاپ آسيا تاكنون هيچ كس مانند نوشاد نتوانسته جزو چهار نفر برتر باشد، متاسفانه وقتي او از مسابقات برگشت و بيمار بود، هيچ كس حالش را هم نپرسيد!
وي اظهار داشت: نوشاد عالميان آمادگي خوبي دارد. او قرار است به اردوي اتريش برود و سپس در يك تور بين المللي شركت كند و پس از آن هم اردوي 12روزه درتهران داشته باشد. مشكل پينگ پنگ اين است كه تكليف مربي مشخص نيست. بارها به كميته گفته ام كه حداقل در فاصله دو ماه تا بازي هاي لندن نوشاد نياز دارد كه با مربي خوب خارجي كار كند و به جاي اين كه او را به اردوي اتريش بفرستيم، بايد با مربي خارجي در تهران كار كند. وي ادامه داد: فكر مي كنم بابادي وند قرار است او را در المپيك هدايت كند. اگر نوشاد عالميان اردوهاي منظمي داشت، مي توانست موفقيت هاي خوبي براي اولين بار در پينگ پنگ كسب كند. نوشاد شرايطي دارد كه مي تواند در المپيك برد داشته باشد و از گروهش صعود كند. نوشاد با پدر و عمويش درخانه تمرين مي كند و از شرايطش راضي است. آن ها هرچه بلد بودند به نوشاد ياد دادند و ديگر چيز ديگري براي آموزش ندارند. اگر فدراسيون مربي خارجي مي آورد، نيما عالميان و تيم ملي هم مي توانست همزمان تمرين داشته باشد و از آن موقعيت استفاده كند.
ناظر المپيكي پينگ پنگ با بيان اين كه بايد ريشه اي درباره اين رشته بحث كرد، خاطر نشان كرد: بازيكنان پينگ پنگ خيلي مظلوم هستند و درحال حاضر فشار زيادي به آن ها وارد شده است. دبير فدراسيون استعفا كرده.
من نمي خواهم مربيان را تخريب كنم، ولي درپينگ پنگ مربي كار بلد نداريم. زندگي ما پينگ پنگ است، چرا نبايد فدراسيون از سرمايه ها استفاده كند، چرا نبايد شرايط مناسب باشدكه بياييم و همكاري كنيم؟ فدراسيون راه منطقي را نمي رود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14