(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 25 خرداد 1391 - شماره 20232
 

رئيس جبهه انقلاب يمن : 6 كشور عرب براي دولت صنعا تصميم مي گيرند
دبيركل ناتو : هرگز از افغانستان خارج نمي شويم
انقلابيون بحرين هرگونه مذاكره با آل خليفه را رد كردند
70 شهيد و 160 مجروح در چهارشنبه خونين عراق
جنبش اخوان المومنين براي سرنگوني آل سعود اعلام موجوديت كرد
پوتين به ارتش روسيه براي دفاع از سوريه آماده باش داد
براي تعيين سرنوشت دولت محلي جزاير مالويناس همه پرسي برگزار مي كند
راهپيمايي حمايت از نامزد اسلامگرايان در شهرهاي مصر
سلفي ها پايتخت و 7 استان تونس را به آشوب كشيدند
بودايي ها در ميانمار خانه مسلمانان را آتش زدند
نگراني كشورهاي اروپايي از سرايت بحران اسپانيا به ايتاليا
رزمايش آمادگي در اسرائيل براي مقابله با حمله احتمالي مقاومت فلسطين
چامسكي: آمريكا نماينده جامعه بين المللي نيست



رئيس جبهه انقلاب يمن : 6 كشور عرب براي دولت صنعا تصميم مي گيرند

رئيس جبهه انقلاب يمن تاكيد كرد، از زمان امضاي طرح شوراي همكاري خليج فارس، يمن زير سلطه اين شورا قرار گرفته است.
به گزارش شبكه خبري العالم، عبدالرقيب منصور گفت، شوراي همكاري خليج فارس حاكم اصلي يمن است و سياست هاي خود را به صنعا تحميل مي كند.
وي افزود، اين شورا حتي درباره اعضاي كميته گفت وگوها كه از سوي عبد ربه منصور هادي رئيس جمهور يمن معرفي شدند دخالت و اعمال نظر مي كند.
رئيس جبهه انقلاب يمن اظهار داشت: در شرايط كنوني بيشتر احزاب و شخصيت هاي يمني به جز شمار اندكي، از اوامر بيگانگان اطاعت مي كنند و اين احزاب با همدستي شوراي همكاري خليج فارس مي كوشند تا رژيم سابق را در راستاي منافع منطقه اي و بين المللي حفظ كنند.

 



دبيركل ناتو : هرگز از افغانستان خارج نمي شويم

دبير كل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) گفت، اين سازمان افغانستان را رها نخواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «آندرس فوگ راسموسن» كه در «كانبرا» پايتخت استراليا سخن مي گفت، اظهار داشت: ناتو افغانستان را رها نخواهد كرد و پشت سر خود يك خلأ امنيتي به جا نخواهد گذاشت. وي افزود: شركا و همپيماناني وجود دارند كه مي خواهند نيروهاي خود را كاهش دهند، ولي در عين حال اعلام كرده اند كه تا پايان سال 2014 به تعهدات خود در افغانستان پايبند خواهند بود. وي به مردم افغانستان وعده داد كه جنگ بي پايان در افغانستان را به پايان برساند. راسموسن در حالي از تعهدات شركاي خود سخن مي گويد كه، «فرانسوا اولاند» رئيس جمهور فرانسه وعده داد تا پايان سال جاري (10 دي) نيروها را از افغانستان خارج كند. هم اكنون 130 هزار نظامي ناتو شامل 90 هزار آمريكايي در افغانستان به سر مي برند.

 



انقلابيون بحرين هرگونه مذاكره با آل خليفه را رد كردند

مخالفان رژيم آل خليفه هرگونه گفت وگو با اين رژيم را رد كردند و اظهار داشتند اين طرح توطئه اي براي به حاشيه كشاندن اعتراضات مردمي عليه حكومت است.
به گزارش شبكه خبري العالم، هادي الموسوي مسئول حقوق بشر جمعيت الوفاق بحرين گفت، رژيم آل خليفه با سوءاستفاده از طرح آشتي ملي و گفت وگو درصدد سرپوش گذاشتن بر بحران مشروعيت رژيم است.
وي افزود، مشكل بزرگ كشور وجود حكومت ديكتاتوري و غيرمردمي آل خليفه است و مخالفان حكومت تا زمان سرنگوني آل خليفه به تظاهرات و اعتراضات مردمي ادامه خواهند داد.
الموسوي تأكيد كرد، آل خليفه مي خواهد مخالفان را با زور به ميز مذاكره بكشاند درحالي كه ما مي خواهيم گفت وگو بر مبناي اصولي محكم و نتيجه بخش باشد.
شيخ علي سلمان رهبر گروه اصلي مخالف در بحرين(الوفاق) نيز طي اظهاراتي تأكيد كرد، ارتش كشورهاي متخاصم نمي توانند انقلاب بحرين را متوقف كنند.
وي افزود، حضور سربازاني از كشورهاي عربستان، كويت، امارات متحده عربي به بحرين براي سركوب معترضان نمي تواند ذره اي از عزم و اراده انقلابيون براي سرنگوني نظام آل خليفه كم كند.شيخ علي سلمان گفت، تظاهرات مردم تا تحقق همه اهداف انقلاب همچنان ادامه دارد.مردم بحرين نيز با برگزاري تظاهرات با عنوان ادامه راه شهدا بار ديگر تأكيد كردند به تظاهرات مسالمت آميز خود تا سقوط نظام آل خليفه ادامه مي دهند.
اين درحالي است كه يورش نيروهاي امنيتي بحرين به تظاهركنندگان و پرتاب گاز هاي اشك آور و سمي در منامه و شهرهاي مختلف اين كشور باعث مجروح شدن برخي از معترضان شد.تظاهركنندگان همچنين اظهار داشتند كه فريب توطئه هاي آل خليفه را نمي خورند و به آشتي ملي تن نمي دهند.
از سوي ديگر يك كارشناس انگليسي در امور خاورميانه تأكيد كرد لندن در سركوب مردم با رژيم بحرين همكاري مي كند.
«كريستوفر ولكر» افزود، قراردادهاي فروش سلاح دولت انگليس به رژيم بحرين و ارسال جنگ افزارها و هلي كوپترهاي ساخت انگليس به رژيم بحرين در عربستان را نبايد فراموش كرد.

 



70 شهيد و 160 مجروح در چهارشنبه خونين عراق

تروريست هاي مورد حمايت آمريكا با انفجار بمب در بيش از 10 شهر عراق، 70 نفر را شهيد و 160تن را زخمي كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، تروريست هاي سلفي و وهابي فعال در عراق ديروز شهرهاي بغداد، موصل، كربلا، بلد، حله، كاظمين، كوت، مدائن، فلوجه، جرف، صلاح الدين، وصيديه را با بمب و 14خودروي بمب گذاري شده هدف انفجار قرار دادند؛ در بغداد مردم در 10 نقطه هدف انفجار قرار گرفتند و بيشتر اهداف تروريست ها زائران شيعه امام موسي كاظم(ع) بودند. مجموع شهداي بغداد 30 نفر و زخمي ها نيز 80 تن اعلام شد. در شهر كاظمين كه به مناسبت مراسم سالگرد شهادت امام موسي كاظم(ع) تدابير امنيتي ويژه اي برقرار شده بود و دولت اعلام كرده بود در روز مراسم (شنبه) 33 هزار نيرو و شماري هلي كوپتر نظامي را به خدمت مي گيرد نيز ديروز بمب منفجر و به شهادت هفت نفر و جراحت 20تن ديگر منجر شد.
در شهر «حله» واقع در 100كيلومتري جنوب بغداد هم تروريست ها با سه خودروي بمب گذاري شده يك رستوران، يك نانوايي و مردم يك روستا را هدف قرار دادند؛ شمار شهداي اين شهر 22تن و مجروحان نيز 38 نفر اعلام شد. شهر مدائن در 30كيلومتري جنوب بغداد هم شاهد انفجار خودروي بمب گذاري شده بود. اين انفجار جان سه تن را گرفت و 11نفر ديگر را زخمي كرد. نهادهاي شيعي و زائران شيعه و همچنين ديگر نهادهاي مدني و حزبي در شمال، غرب و مركز عراق هدف انفجارهاي مشابه قرار گرفت. مجموع شهداي حملات ديروز عراق 70 نفر و زخمي ها نيز 160تن اعلام شد.
به استثناي انفجارهاي كركوك كه دفاتر دو حزب اصلي كردهاي عراق هدف قرار گرفت، در ساير مناطق شيعيان عمدتا هدف حملات تروريستي بودند. در همين حال فراكسيون امنيت و دفاع پارلمان عراق اعلام كرد طبق اطلاعات به دست آمده تروريست ها قصد دارند زائران عزادار را شنبه در كاظمين هدف قرار دهند.
به گفته منابع آگاه، عربستان و قطر با هماهنگي آمريكا حملات جديد را آغاز كرده است. آمريكايي ها كه خود را پس از هشت سال جنگ بي حاصل در عراق، متضرر مي بينند قصد دارند عراق را مشابه سوريه كنند تا زمينه براي تقويت مجدد فهرست «العراقيه» تحت رهبري «اياد علاوي» و بازگشت مجدد اعضاي اين فهرست به پست هاي حساس دولت عراق فراهم شود.
كارشناسان با توجه به انفجارهاي گسترده و هماهنگ در شهرهاي عراق، معتقدند جريان هاي تروريستي در ساختار امنيتي و نظامي عراق حضور دارند.
عربستان و قطر هم به طور جدي درصدد تغيير صحنه سياسي عراق به نفع خود هستند. آنها كه احساس مي كنند چهره هايي مثل علاوي و «طارق الهاشمي» و «صالح المطلك» در حال حذف شدن هستند، جريان هاي تكفيري و سلفي را با حمايت مالي و تسليحاتي وارد عرصه كرده اند.
«احسان العوادي»، عضو پارلمان از «ائتلاف دولت قانون» گفت: اطلاعات دقيقي وجود دارد كه نشان مي دهد قطر بيش از 10ميليارد دلار براي تغيير چهره سياسي عراق اختصاص داده است و قصد دارد آتش جنگ فرقه اي و مذهبي در عراق را شعله ور سازد.
به گزارش العالم، العوادي افزود، يك جريان سياسي به طور علني حامي طرح منطقه اي تحت رهبري قطر براي عراق هستند.
خبر ديگر از عراق اينكه، جريان «صدر» كه در جريان جبهه گيري عليه «نوري مالكي» نخست وزير بازي خورده است، هنوز براي طرح سلب اعتماد از مالكي اصرار دارد؛ در همين رابطه «مقتدا صدر» رهبر جريان صدر از «جلال طالباني» رئيس جمهور خواست در اولين فرصت ممكن نشستي با اعضاي پارلمان برگزار كند تا در حضور وي (طالباني) در مورد سلب اعتماد از مالكي راي گيري شود. طالباني قبلا گفته بود تعداد آراي سلب اعتماد (150راي) به حد نصاب نرسيده است.

 



جنبش اخوان المومنين براي سرنگوني آل سعود اعلام موجوديت كرد

يك جنبش اسلامي در عربستان با صدور بيانيه اي براي سرنگوني خاندان آل سعود در شبه جزيره عرب اعلام موجوديت كرد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، جنبش «اخوان المومنين براي آزادي حجاز» با انتشار بيانيه اي از آغاز فعاليت خود به منظور «سرنگوني آل سعود» و «جهاد با كفار و همدستان منافق آنها» خبر داد.
اين جنبش در بيانيه خود، با تاكيد بر حق طبيعي افراد در تعيين سرنوشت خود در اين سرزمين اسلامي، انتقال مسالمت آميز قدرت، توزيع عادلانه ثروت، از بين رفتن ظلم و ستم و ايجاد روابطي مستحكم با همه كشورهاي مختلف را خواستار شد و هشدار داد كه در آغاز راه محرمانه خود براي رسيدن به اين هدف بدون بازگشت است.
در اين بيانيه خاطرنشان شده است: جنبش اخوان المومنين براي آزادي حجاز يك جنبش اصلاح طلب اسلامي است و اين تغيير با كناره گيري رژيم جنايتكار آل سعود كه سرمنشا نفاق و اختلافات در دنياي اسلام است ميسر نمي شود.
اين جنبش اسلامي همچنين خروج كفار از سرزمين حجاز را خواستار شده است و نيروهاي آمريكايي مستقر در عربستان را هدف بعدي خود عنوان كرده است.
اين در حالي است كه با توجه به تحولات منطقه و بيداري اسلامي در خاورميانه، خاندان آل سعود نگران قيام سراسري و وقوع انقلاب در عربستان است.
«علي الاحمد» بنيانگذار و مدير موسسه امور خليج فارس در واشنگتن به شبكه خبري پرس تي وي گفت: آل سعود، آشكارا و به شدت در مورد هرگونه انقلاب در مصر، يمن و بحرين نگران است، چرا كه مي دانند، مردم عربستان دير يا زود از اين انقلاب ها پيروي خواهند كرد.
اين تحليلگر عربستاني خاطرنشان كرد: اعضاي خاندان سعودي در دهه هشتم يا اواخر دهه هفتم عمر خود بوده و همچنان در رابطه با ارائه و هدايت سياست و خط مشي در داخل و خارج كشور ناتوان هستند.
اين در حالي است كه وضعيت نابسامان سلامت اعضاي سالخورده خاندان سلطنتي سعودي، خلأ قدرت را در عربستان در بحبوحه موج اعتراضات به سركوب خشونت بار مردم اين كشور عميق تر كرده است.
اين اظهارات در حالي مطرح مي شود كه وضعيت نامناسب جسماني خاندان سلطنتي آل سعود در زماني كه اعتراضات ضدرژيم در شرق كشور افزايش يافته، نگراني ها از خلأ قدرت را در آن افزايش داده است.
به گفته اين تحليلگر سعودي، ملك عبدالله پادشاه اين كشور هم اكنون 86 سال سن دارد و عملا قادر به انجام كارهاي شخصي خود نيست، چه برسد به اداره امور كشور، شاهزاده نايف وليعهد و برادر پادشاه نيز هم اكنون براي درمان بيماري خود در آمريكا به سر مي برد و قادر به انجام كاري نيست. همچنين سعودالفيصل وزير خارجه از كهولت سن رنج مي برد و رژيم عربستان از نظر اقتصادي و موقعيت سياسي در جهان عرب با دشواري و ناكامي هاي فراواني روبرو شده است.

 



پوتين به ارتش روسيه براي دفاع از سوريه آماده باش داد

رئيس جمهور روسيه به قواي مسلح اين كشور دستور داد تا براي دفاع از سوريه آماده شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه روسي «نزاويسيماياگزتا» ولاديمير پوتين به ارتش روسيه دستور داد خود را آماده ماموريت برون مرزي در سوريه كنند.
اين روزنامه روسي افزود، مجرب ترين واحدهاي ارتش روسيه از جمله تيپ 76 نيروي هوابرد، تيپ 15 ارتش و نيروهاي ويژه گردان مستقر در درياي سياه كه در نزديكي بندر سوري طرطوس پايگاه دارند براي اين منظور در نظر گرفته شده اند.
به نوشته اين روزنامه روسي، نيروهاي ارتش روسيه بدون مجوز سازمان ملل متحد در سوريه وارد عمل مي شوند.
طبق اين گزارش روس ها پيشتر اعلام كرده اند مي خواهند به ناتو نشان دهند كه اجازه دخالت نظامي در سوريه را به اين ائتلاف نخواهند داد. در همين حال ناظران سياسي منطقه معتقدند كه اين اقدام مسكو در واكنش به اظهارات اخير مقامات آمريكايي مبني بر آمادگي براي حمله نظامي به سوريه و ايجاد منطقه پرواز ممنوع در اين كشور صورت گرفته است.
باراك اوباما چند روز پيش به نيروي هوايي خود دستور داد كه براي دخالت نظامي در سوريه در حالت آماده باش باشند. هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا نيز در سخناني در مؤسسه تحقيقاتي بروكينگز در واشنگتن اظهار داشت تا اواسط ماه ژوئيه (اواخر تير ماه) فرصت هست كه طرح كوفي عنان در سوريه اجرا شود و بعد از اين زمان بسيار سخت خواهد بود كه اين مهلت بار ديگر تمديد شود.
وي مدعي شد كه روسيه محموله هاي نظامي از جمله هلي كوپترهاي جنگي به سوريه داده است و اين مسئله براي آمريكا نگران كننده است.
اين در حالي است كه وزارت خارجه سوريه آمريكا را به ترغيب قتل عام هاي بيشتر در سوريه و مداخله در امور داخلي اين كشور متهم كرد.
وزارت خارجه سوريه با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، آمريكا به سرپوش گذاشتن بر جنايات تروريست ها و تحريف واقعيت درباره اوضاع سوريه مي پردازد.
تحليلگران سوري نيز معتقدند كه آمريكا و عربستان با اعزام عناصر القاعده به سوريه كشور را به سوي جنگ داخلي و دخالت بيگانگان سوق مي دهند.
از سوي ديگر، تلويزيون رسمي سوريه گزارش داد كاروان ناظران بين المللي در منطقه الحفه سوريه هدف تيراندازي قرار گرفت و برخي از ناظران مجروح شدند.
بشار اسد رئيس جمهور سوريه براي مخالفان مسلح سوري ضرب الاجل 24 ساعته تعيين كرد.
وي هشدار داد اگر در اين مدت تروريست ها سلاح خود را بر زمين نگذارند ترتيبات ديگري اتخاذ خواهد كرد.

 



براي تعيين سرنوشت دولت محلي جزاير مالويناس همه پرسي برگزار مي كند

دولت محلي جزاير مالويناس اعلام كرد براي تعيين سرنوشت اين جزاير، همه پرسي برگزار مي كند.
به گزارش فارس به نقل از هفته نامه آلماني «اشپيگل»، در پي تنش هاي ماه هاي اخير بين دولت هاي آرژانتين و انگليس بر سر تملك جزاير مالويناس، دولت محلي براي روشن شدن سرنوشت اين منطقه همه پرسي برگزار مي كند.
براساس اين گزارش، ساكنان اين مناطق در همه پرسي كه در نيمه نخست سال 2013 برگزار خواهد شد تعيين خواهند كرد كه اين جزاير به انگليس و يا به آرژانتين بپيوندد.
مسئولان محلي اعلام كردند با اين اقدام به تنش هايي كه طي چند دهه اخير بين آرژانتين و انگليس درگرفته است و جنگي خونين را نيز در سال 1982 به دنبال داشته، پايان دهند. اين در حالي است كه «ديويد كامرون» نخست وزير انگليس ضمن استقبال از اين تصميم، حمايت دولتش را از آن اعلام كرد. گفته مي شود تلاش برگزاركنندگان اين همه پرسي بر پيوستن جزاير مالويناس (فالكلند) به مستعمرات انگليس است. گروهي از معترضان آرژانتيني نيز روز دوشنبه با تجمع در برابر شركت نفت اين كشور با به آتش كشيدن پرچم انگليس، به استفاده از تانكرهايي با پرچم اين كشور اعتراض كردند.

 



راهپيمايي حمايت از نامزد اسلامگرايان در شهرهاي مصر

هزاران تن از مردم مصر با برپايي تظاهرات و راهپيمايي حمايت خود را از نامزد اسلامگرايان براي دور دوم انتخابات رياست جمهوري در مصر اعلام كردند.
به گزارش شبكه خبري «نيل»، مردم شهرهاي قاهره، اسكندريه، سوئز، المنوفيه، الغربيه در آستانه دور دوم انتخابات رياست جمهوري با برگزاري راهپيمايي و تظاهرات حمايت قاطع خود را از «محمد مرسي» نامزد اسلامگراي جماعت اخوان المسلمين اعلام كردند.
تظاهركنندگان مصري با به همراه داشتن تصاويري از «محمد مرسي» وي را رئيس جمهور آينده مصر عنوان كردند و راهيابي احمد شفيق به دور دوم رقابت هاي انتخاباتي رياست جمهوري را در نتيجه تزوير و حمايت نظاميان حاكم بر اين كشور دانستند. از سوي ديگر، گام كامل كننده انقلاب 25 ژانويه در مصر با تعيين اعضاي مجلس مؤسسان از سوي پارلمان در روز چهارشنبه برداشته شد.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، اعضاي پارلمان مصر اعم از مجلس الشعب (مردم) و مجلس شورا (سنا) با برگزاري نشستي 100 عضو مجلس مؤسسان اين كشور را كه وظيفه تدوين و اصلاح قانون اساسي را به عهده خواهد داشت انتخاب كردند.
اين گزارش حاكي است، در جلسه پارلمان همچنين 50 عضو ذخيره مجلس مؤسسان انتخاب شدند، اما اختلاف هاي گسترده ميان اعضاي پارلمان باعث شد كه نزديك به 60 تن از نمايندگان از 12 حزب مختلف نشست را ترك كنند.
برپايه اين گزارش، احزاب معترض، در حال حاضر چندان نقشي در پارلمان اين كشور ندارند و اين حركت آنها در اعتراض به تسلط اسلامگراها بر مجلس مي تواند ارزيابي شود.
«سعد الكتاني» رئيس پارلمان مصر با اعلام اينكه افراد با توافق همه اعضاي پارلمان انتخاب شده اند اظهار داشت: افراد انتخاب شده از بين احزاب سياسي، نمايندگان زنان، گروه هاي جوانان، انقلابيون مصر، مؤسسات مذهبي، نمايندگان قبطي ها (مسيحيان)، كارشناسان حقوقي و قضايي، نمايندگاني از نويسندگان و انديشمندان مصري، سنديكاهاي كشور، محافل دانشگاهي، كارگري و كشاورزان، نمايندگاني از دانشگاه الازهر و نمايندگاني از مصري هاي مهاجر هستند.
انتخابات براي تعيين اعضاي مجلس مؤسسان روز سه شنبه با حضور 1300كانديد از طيف هاي مختلف برگزار شد و در پايان 100 نفر از آنها توانستند حد نصاب لازم را براي شركت در آن به دست آورند و رئيس پارلمان مصر ميزان مشاركت در اين راي گيري را 76 درصد اعلام كرد.
در همين حال، منابع قضايي مصر اعلام كردند كه دادگاه تجديد نظر قاهره، هفتم ژوئيه (17تير) نشستي را براي محاكمه علاء جمال مبارك فرزندان ديكتاتور سابق اين كشور برگزار خواهد كرد و اين دو تن به اتهام اختلاس از بورس، پولشويي و حيف و ميل اموال عمومي به همراه هفت تن ديگر محاكمه خواهند شد.

 



سلفي ها پايتخت و 7 استان تونس را به آشوب كشيدند

سلفي هاي طرفدار القاعده پايتخت تونس را به آشوب كشيدند و دولت براي مهار ناآرامي ها مقررات منع آمد و شد در اين كشور اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري رسمي تونس (وات) در پي اقدام هاي خشونت بار و خرابكارانه اي كه از سوي سلفي ها و برخي از افراد فرصت طلب از دوشنبه در چندين منطقه از پايتخت تونس صورت گرفت تاكنون 200 نفر بازداشت شده اند. بر اساس اين گزارش، اين اقدامات خشونت بار و خرابكارانه در اعتراض به نمايش تابلوهاي هنري در يك نمايشگاه نقاشي كه از نظرسلفي ها اهانت به اسلام تلقي شده، آغاز شد و طرفداران القاعده با بهانه قراردادن آن حمله به تأسيسات دولتي، دادگاه ها، مراكز امنيتي و بانك ها را در سه شنبه شب شدت بخشيدند.
به گزارش ايرنا به نقل از منابع دولتي تونس، «ايمن الظواهري» رهبر القاعده در يك پيام صوتي كه روز يكشنبه پخش شد، مردم تونس را به قيام بر ضد دولت اسلامگراي اين كشور به رهبري جنبش نهضت اسلامي دعوت كرد.
مرد شماره دو القاعده در اين پيام صوتي جنبش نهضت اسلامي تونس را به خيانت به اسلام متهم كرده و خواستار سرنگوني دولت اين كشور شده است.
از سوي ديگر، «علي العريض» وزير كشور تونس در گفت وگو با خبرنگاران پيش بيني كرد كه اقدام هاي خشونت آميز و ناامني در مناطق مختلف تونس در روزهاي آينده از سوي گروه هاي سلفي طرفدار القاعده و عربستان افزايش يابد.در همين حال و در پي تشديد درگيري ها در مناطق مختلف تونس، دولت اين كشور، با هشدار درباره فعاليت گروه هاي سلفي براي تحريك مردم در 8 استان مقررات منع آمد و شد شبانه اعلام كرد. در بيانيه رسمي وزارت كشور تونس آمده است: مقابله با اين گروه هاي تبهكار ادامه دارد و برخي از عوامل اين خشونت ها بازداشت شده اند كه شماري از آنها وابسته به جريان سلفي و برخي ديگر نيز از افراد سابقه دار هستند.
بر پايه اين بيانيه، مقررات منع آمد و شد در پايتخت تونس و 7 استان اين كشور از چهارشنبه شب به اجرا درآمد.
همچنين تدابير شديد امنيتي نيز هم اكنون در تونس و برخي ديگر از مناطق اين كشور برقرار شده و نيروهاي امنيتي و پليس براي رويارويي با هر نوع تظاهرات در آمادگي كامل به سر مي برند، اما با اين حال گزارش هايي از درگيري پراكنده بين تظاهركنندگان تونسي و نيروهاي امنيتي و پليس در پايتخت گزارش شده است.از سوي ديگر دادگاه تونس، «زين العابدين بن علي» رئيس جمهور مخلوع و فراري اين كشور را كه در عربستان به سر مي برد به 20 سال زندان محكوم كرد.رئيس جمهور سابق تونس به كشتار مخالفان دولت، حيف و ميل اموال عمومي و نابودي اقتصاد و زيرساخت هاي اين كشور متهم شده است.
زين العابدين بن علي در روز 14 ژانويه سال 2011 و به دنبال انقلاب باشكوه مردمي در اين كشور از مسند قدرت به زير كشيده شد و به عربستان گريخت و از آن زمان تاكنون در آنجا به سر مي برد.
دولت عربستان با وجود تقاضاهاي مكرر رسمي از سوي تونس، حاضر به استرداد ديكتاتور فراري اين كشور نيست.

 



بودايي ها در ميانمار خانه مسلمانان را آتش زدند

زد و خوردهاي خونين خياباني ميان مسلمانان و بودايي هاي ميانمار وارد پنجمين روز خود شد و در نتيجه اين درگيري ها حدود 70 نفر كشته و مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، درگيري هاي فرقه اي در ميانمار همچنان ادامه دارد و بودايي ها با حمله به منازل مسلمانان خانه ها را به آتش كشيده و هزاران نفر را آواره كردند.
خبرگزاري فرانس پرس نيز تعداد كشته ها را 25 و مجروحان را 41 نفر اعلام كرده كه در ميان آنها تعداد زيادي زن و كودك ديده مي شود.
درگيري ها در ميانمار پس از آن آغاز شد كه بودايي ها در شهر ستيوه واقع در شمال ايالت راكين مدعي شدند كه يك جوان مسلمان به يك دختر بودايي تجاوز كرده است.
به گفته ناظران اين درگيري به سرعت به ديگر شهرها نيز سرايت كرده است.
شدت درگيري ها در شهرهاي مختلف به حدي بوده است كه تلاش پليس براي متفرق كردن طرف هاي درگير بي نتيجه بوده است.
به همين دليل دولت ميانمار براي پايان دادن به درگيري ها كه از روز جمعه تاكنون ادامه دارد حكومت نظامي برقرار كرده است.
در همين حال مشاور ويژه بان كي مون دبيركل سازمان ملل به عنوان نماينده اين سازمان وارد ميانمار شد تا درباره درگيري هاي طايفه اي در اين كشور ميانجي گري كند.
سازمان ديدبان حقوق بشر نيز از دولت ميانمار خواست تا سريع تر خشونت ها را متوقف و از اقليت مسلمانان در اين كشور دفاع كند.

 



نگراني كشورهاي اروپايي از سرايت بحران اسپانيا به ايتاليا

اظهارات وزير دارايي اتريش نسبت به سرايت بحران اقتصادي اسپانيا به ايتاليا كشورهاي اروپايي را به شدت نگران كرده است.
به گزارش خبرگزاري «رويتر»، «ماريا فكتر»، وزير دارايي اتريش تصريح كرد نرخ بهره استقراض در ايتاليا همين روزهاست كه اين كشور را مجبور به دريافت كمك هاي مالي بين المللي كند. اين اظهارات چند روز پس از انتشار خبر موافقت اتحاديه اروپا مبني بر كمك 100 ميليارد يورويي به اقتصاد بحران زده اسپانيا مطرح مي شود. اسپانيا چهارمين اقتصاد بحران زده منطقه يوروست كه پس از يونان، ايرلند و پرتغال مجبور به دريافت كمك هاي مالي بين المللي شده است. بدين ترتيب با توجه به اظهارات وزير دارايي اتريش، ايتاليا پنجمين كشوري خواهد بود كه براي نجات از بحران به كمك هاي بين المللي نيازمند مي شود. دريافت كمك هاي مالي در ازاي اجراي رياضت هاي اقتصادي صورت مي گيرد.اين كشور هم اكنون با يك بدهي 2 هزار ميليارد يورويي روبروست كه اين رقم معادل 120درصد توليد ناخالص داخلي اين كشور است.بسياري از كارشناسان روش اتخاذ شده از سوي كشورهاي بحران زده اروپايي براي مهار بحران بدهي را غلط ارزيابي مي كنند. شورش، اعتصاب، تظاهرات، افزايش بيكاري و... تنها گوشه اي از نتايج اتخاذ سياست هاي رياضتي است كه دامن برخي از اين كشورها را مدتهاست گرفته است.

 



رزمايش آمادگي در اسرائيل براي مقابله با حمله احتمالي مقاومت فلسطين

رژيم اشغالگر قدس با برگزاري مانورهاي متعدد نظامي و پدافندي خود را براي مقابله با حملات احتمالي موشكي گروه هاي مقاومت آماده مي كند. به گزارش شبكه خبري العالم، رژيم اشغالگر در چارچوب طرح آمادگي براي جنگي فراگير در حال برنامه ريزي براي تخليه كامل برخي شهرك ها در صورت بروز حملات موشكي است.
به نوشته روزنامه يديعوت آحارونوت، طرح ايجاد هتل بحران، تخليه ساكنان شهرك ها، ايجاد پناهگاه ها از جمله راه حل ها براي زمان بحران است.
در اين طرح تخليه شهرك ها و اسكان مردم در مؤسسات آموزشي، مدارس، ادارات دولتي در هتل هاي بحران پيش بيني شده و وزارت مسكن موظف شده كه جايگاه هاي موقتي براي نصب چادرها و توقف وسايل نقليه ايجاد كند.
بودجه اوليه اي كه براي آغاز اجراي اين طرح اختصاص داده شده دو ميليون و 500 هزار شيكل است.
وزارت دارايي رژيم صهيونيستي بعد از تصويب اين طرح موظف به پرداخت كامل اين مبلغ خواهد بود البته اجراي اين طرح به گفته كارشناسان نظامي و اقتصادي به صدها ميليون شيكل نياز دارد.
كانال دو تلويزيون رژيم صهيونيستي با انتشار تصاويري از يك مانور نظامي و پدافندي اعلام كرد تيم هاي امدادرساني، آتش نشاني، ارتش و فرودگاه ها براي جنگ احتمالي در آمادگي كامل به سر مي برند.
اين در حالي است كه قرار است ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه 26 ماه جاري (6 تير) به كرانه باختري و سرزمين هاي اشغالي سفر كند. در اين سفر قرار است پوتين با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان ديدار كند.
از سوي ديگر روزنامه صهيونيستي آحارونوت با انتشار تصاويري از كودكان فلسطيني در حالي كه لباس هاي گردان هاي مقاومت فلسطين را بر تن كرده اند نگراني خود را نسبت به گرايش اين كودكان در حمايت از مقاومت ابراز كرد.به گزارش فارس، اين روزنامه گزارشي از مراسم فارغ التحصيلي كودكان فلسطيني در يكي از مهدكودك هاي نوار غزه منتشر كرد كه در آن تصاويري از كودكان در لباس نظامي گردان هاي قدس وابسته به جنبش جهاد اسلامي در حالي كه تفنگ در دست دارند و شعارهاي ضد اسرائيلي سر مي دهند، نمايش داده شده است.
اين روزنامه سپس جهاد اسلامي را مورد حمله قرار داده و آن را «تروريست» خطاب مي كند و اين اقدام مهد كودك ها را تحريك عليه اسرائيل و تشويق به خشونت مي خواند.

 



چامسكي: آمريكا نماينده جامعه بين المللي نيست

چامسكي با انتقاد شديد از سياست هاي جنگي كاخ سفيد اعلام كرد: آمريكا نماينده جامعه بين المللي نيست.
واحد مركزي خبر به نقل از شبكه پرس تي وي گزارش داد، پروفسور نوآم چامسكي گفت: «اسرائيل از اقمار آمريكابه شمار مي رود و همين علت از حمايت هاي واشنگتن برخوردار است. و از آن پشتيباني مي كند و در نتيجه اسرائيل هم از مصونيت هايي در عرصه بين المللي برخوردار است. اين، قاعده قدرت است. آمريكا در ديوان بين المللي كيفري پاسخگو نيست زيرا قدرت دارد. آمريكا در شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز از حربه هاي قدرت خود استفاده مي كند و هرگاه طرحي برخلاف خواسته هايش باشد، آن را وتو مي كند. اقدام آمريكا در وتوي تعداد زيادي از قطعنامه هايي كه در شوراي امنيت سازمان ملل متحد بر ضد اسرائيل مطرح بوده، مؤيد همين مسئله است. تا زماني كه آمريكا از اسرائيل حمايت كند و كشورهاي اروپايي نيز به دنباله روي از آمريكا اين كار را انجام بدهند، نمي توان اسرائيل را در جامعه بين المللي مورد بازخواست قرار داد.» چامسكي افزود: «در حال حاضر تعريف درستي از جامعه بين المللي وجود ندارد به اين معنا كه آمريكا و قدرت هاي متحد آن به عنوان نمايندگان جامعه بين المللي القا مي شوند حال آنكه اين طور نيست.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14