(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 28 خرداد 1391 - شماره 20234

پوتين : در برابر سامانه موشكي ناتوساكت نخواهيم نشست
ناوشكن آمريكا از كاليفرنيا رهسپار خليج فارس شد
وليعهد 78 ساله عربستان به دليل بيماري درگذشت
شعار ضدآل سعود در مراسم عزاداري شيعيان عربستان
مردم مصر: آمديم تا احمد شفيق را تنبيه كنيم
يورش نظاميان صهيونيست به چند شهر فلسطين
لاوروف: روسيه با هيچ كشوري درباره سوريه بدون اسد مذاكره نخواهد كرد
آغاز انتخابات پارلماني در يونان
فرياد سرنگون باد آل خليفه در خيابان هاي بحرين
6 ميليون زائر كاظمين در سوگ شهادت امام موسي كاظم(ع) گريستند
هزاران نفر در شهرهاي اردن عليه حكومت به خيابان ها ريختند
جنگ خياباني معدنچيان با پليس در شمال اسپانيا
آواره شدن هزاران مسلمان ميانمار در مرز بنگلادش
25 كشته و 40 مجروح در انفجار غرب پاكستان



پوتين : در برابر سامانه موشكي ناتوساكت نخواهيم نشست

رئيس جمهور روسيه اعلام كرد كشورش نسبت به استقرار سامانه موشكي ناتو در شرق اروپا كه از حمايت آمريكا برخوردار است پاسخ مناسبي خواهد داد.
پوتين كه فرماندهي كل نيروهاي مسلح روسيه را نيز بر عهده دارد افزود: بهتر است شركاي ما از استقرار اين سامانه موشكي پرهيز كنند زيرا هر اقدامي كه به كاهش توانايي استراتژيك هسته اي ما منجر شود به ناچار عكس العملي مناسب را در پي خواهد داشت.وي در بازديد از يك پايگاه هوايي در جنوب روسيه تاكيد كرد: ما بايد در هر زمان آماده مقابله با اين سامانه موشكي باشيم. اين گزارش حاكيست رئيس جمهور روسيه قرار است طي روزهاي آتي با باراك اوباما، همتاي آمريكايي خود در نشست گروه 20 در مكزيك ديدار كند.پوتين استقرار سامانه موشكي ناتو در خاك اروپا را تهديدي عليه امنيت ملي روسيه عنوان كرده كه موازنه قدرت را برهم مي زند و احياكننده مسابقه تسليحاتي دوران جنگ سرد است.

 



ناوشكن آمريكا از كاليفرنيا رهسپار خليج فارس شد

آمريكا يك ناوشكن ويژه مقابله با موشك هاي بالستيك خود را به آب هاي خليج فارس اعزام كرد.
به گزارش ايرنا، فرمانده عملياتي ناوگان سوم نيروي دريايي آمريكا درباره اعزام اين ناوشكن گفت: ناوشكن «بينفولد» كه به سامانه سپر موشكي «ايجس» مجهز است در 15 ژوئن (جمعه گذشته) از پايگاه دريايي ايالت كاليفرنيا راهي خليج فارس شد.
اين گزارش حاكيست اين ناوشكن بخشي از سفر دريايي خود را كه هشت ماه به درازا خواهد انجاميد، در قسمت غربي اقيانوس آرام سپري خواهد كرد. اين ناوشكن همچنين در ماموريت هاي گشت زني دريايي و مقابله با راهزنان دريايي شركت خواهد كرد.
ديف اودن فرمانده اين كشتي در آغاز سفر دريايي خود بر اهميت امكانات مربوط به سامانه سپر موشكي «بينفولد» و نقش آن در انجام عمليات تاكيد كرد.

 



وليعهد 78 ساله عربستان به دليل بيماري درگذشت

دربار پادشاهي عربستان با صدور بيانيه اي مرگ وليعهد اين كشور را به دليل بيماري تاييد و به همين خاطر سه روز عزاي عمومي اعلام كرد.
به گزارش روزنامه «الرياض» چاپ عربستان، دربار پادشاهي عربستان روز شنبه با صدور بيانيه اي، مرگ شاهزاده «نايف بن عبدالعزيز وليعهد و برادر پادشاه را در روز شنبه در خارج از اين كشور اعلام كرد و درگذشت وي را به ملك عبدالله تسليت گفت.
براساس اطلاعيه دربار عربستان، جسد شاهزاده نايف بن عبدالعزيز روز يكشنبه (امروز) پس از نماز مغرب از مسجدالحرام تشييع خواهد شد.
براساس اين گزارش، شاهزاده نايف كه از وي به عنوان قدرتمندترين فرد عربستان نام برده مي شد، چند ماه پس از انتخاب به عنوان وليعهد، بيماري وي عود كرد و براي مداوا به خارج از عربستان سفر كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، شاهزاده نايف كه علاوه بر بيماري قند و استخوان به بيماري سرطان پروستات دچار بود، بر اثر همين بيماري در خارج از عربستان روز شنبه درگذشت.
برپايه اين گزارش شاهزاده نايف كه در هنگام مرگ 78 سال سن داشت طي دوران زندگي خود، پست هايي مانند وزارت كشور، معاون نخست وزير و وليعهدي عربستان را برعهده داشت و نقش بسزايي در قلع و قمع مخالفان آل سعود در سال هاي اخير ايفا كرد.
وي سه سال پيش نيز مورد سوء قصد يكي از اعضاي القاعده در كاخ تابستاني اش در رياض قرار گرفت اما جان سالم به در برد. شاهزاده نايف از لحاظ مشي سياسي به شدت محافظه كار و تمايل زيادي به اصلاحات نداشت و خشونت و سركوب مخالفان دولت سرلوحه كار وي بود.
از سوي ديگر گفته مي شود با مرگ شاهزاده نايف بن عبدالعزيز، جنگ پنهاني قدرت در بين شاهزادگان آل سعود بر سر جانشيني او شروع شده است.
اين در حالي است كه پست هاي كليدي وزارتي و امنيتي در حال حاضر در اختيار پسران ملك عبدالعزيز (موسس آل سعود) قرار دارد، اما اين افراد دهه 70 يا 80 زندگي خود را سپري مي كنند و با مشكلات و بيماري هاي جسمي مواجهند.
گفته مي شود شاهزاده سعودالفيصل وزير خارجه كنوني عربستان، «مقرن بن عبدالعزيز» رئيس «استخبارات العامه» (سازمان امنيت) گزينه هاي مطرح براي جايگزيني وليعهدي در اين كشور هستند.

 



شعار ضدآل سعود در مراسم عزاداري شيعيان عربستان

مردم شرق عربستان مراسم سوگواري امام هفتم شيعيان را به تظاهرات ضد دولتي عليه آل سعود تبديل كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، هزاران تن از شيعيان در شرق عربستان جمعه شب با وجود تدابير شديد امنيتي در خيابان هاي «القطيف و العواميه» دسته هاي عزاداري به راه انداختند و عليه رژيم آل سعود شعار دادند.
اين گزارش حاكي است؛ شيعيان شرق عربستان كه براي برگزاري مراسم عزاداري خود به شدت توسط رژيم آل سعود تحت فشار هستند، اين مراسم را به تظاهرات عليه رژيم تبديل كردند و با سر دادن شعارهايي، خواستار مجازات عوامل كشتار جوانان در القطيف در ماه محرم سال گذشته شدند.
بر پايه اين گزارش، نيروهاي امنيتي آل سعود، در ايام محرم در سال گذشته پنج جوان را كه از عزاداري باز مي گشتند با شليك گلوله به شهادت رساندند كه اين كشتار خشم مردم شرق عربستان را برانگيخت و به آغاز موجي از اعتراضات منجر شد كه تاكنون ادامه دارد.
رژيم آل سعود با استفاده از ابزار سركوب و خشونت حتي كوچكترين اعتقادي به برگزاري مراسم مذهبي براي شيعيان ندارد و هرچند وقت يك بار اقدام به تخريب برخي از مساجد منطقه مي كند.

 



با حضور گسترده در مرحله دوم انتخابات
مردم مصر: آمديم تا احمد شفيق را تنبيه كنيم

مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري مصر، تحت تدابير شديد امنيتي در 13هزار مركز راي گيري در 27 استان اين كشور برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ها، در دومين مرحله انتخابات رياست جمهوري كه حدود 50 ميليون مصري واجدشرايط راي به پاي صندوق ها رفتند، قرار است از بين «محمد مرسي» (نامزد اسلامگرايان) و احمد شفيق (نامزد غربگرايان) يك نفر را به عنوان رئيس جمهور آينده مصر انتخاب كنند.
براساس اين گزارش، نظاميان حاكم بر مصر به منظور تشويق شهروندان به شركت در انتخابات روزهاي 16 و 17 ژوئن (27 و 28 خرداد) را تعطيل رسمي در كشور اعلام كردند.
همچنين از ساعات اوليه آغاز راي گيري، صف هاي طولاني راي دهندگان در مقابل حوزه هاي انتخاباتي تشكيل شد تا مردم مصر براي نخستين بار پس از سرنگوني رژيم مبارك و پيروزي انقلاب 25 ژانويه رئيس جمهور مورد علاقه خود را انتخاب كنند.
به گفته كميته عالي قضايي ناظر بر انتخابات، راي گيري در همه مراكز به مدت دو روز ادامه داشت و نتايج نهايي در تاريخ 21 ژوئن (اول تير) به صورت رسمي اعلام خواهد شد.
نظاميان حاكم بر مصر و دولت وابسته به آنها قول داده است كه شمارش آرا در پايان روز دوم راي گيري با حضور نمايندگان سازمان هاي جامعه مدني، نمايندگان مطبوعات، رسانه ها و نمايندگان دو نامزد انتخابات صورت بگيرد.
اين گزارش مي افزايد: شوراي عالي نيروهاي مسلح مصري، تدابير شديدا امنيتي را در 13 هزار حوزه راي گيري 27 استان اين كشور در روزهاي شنبه و يكشنبه اتخاذ كرد و علاوه بر پليس و نيروهاي امنيتي نزديك به 400 هزار پرسنل نيروي دريايي امنيت مراكز راي گيري را به دست داشتند.
اگرچه گزارش هاي اوليه، خبر از استقبال گسترده و پرشور مردم مصر در دور دوم انتخابات در روزهاي شنبه و يكشنبه داشت، اما در برخي شعب اخذ راي، درگيري و مشاجراتي رخ داد و در اين ميان شايعه تقلب گسترده به نفع «احمد شفيق» نامزد مورد حمايت نظاميان بر سر زبان ها افتاده است.
به گزارش ايرنا، برخي راي دهندگان گفتند كه قضات ناظر بر شعب اخذ راي به ويژه در مراكزي كه محمد مرسي محبوبيت زيادي دارد، آنها را مجبور كرده اند تا از قلم هاي مخصوصي براي دادن راي استفاده كنند، كه براساس شايعات، پس از چند دقيقه، جوهر آن محو و راي داده شده، ابطال مي شود. همچنين گزارش هاي دريافتي حكايت از آن دارد كه از ورود نمايندگان مرسي به تعداد زيادي از شعب در منطقه «حلوان» جلوگيري شده كه همين امر موجب درگيري و مشاجره بين برخي طرفداران مرسي و نيروهاي پليس گرديده است.
اين در حالي است كه نيروهاي پليس و ارتش به عناصر حزب ملي منحله براي ادامه تبليغات گسترده به نفع احمد شفيق اجازه داده اند ولي حاميان مرسي را تهديد به بازداشت كرده اند.
از سوي ديگر، بسياري از راي دهندگان مصري در گفت وگو با خبرنگاران تاكيد كردند كه در مقابل تلاش براي بازگرداندن رژيم سابق و اقداماتي كه در چند روز گذشته انجام شد، ساكت نخواهند نشست و پس از اعلام نتايج انتخابات در هفته آينده يا براي پيروزي و يا براي براندازي بقاياي رژيم مبارك به خيابان ها خواهند آمد.
دور دوم انتخابات در حالي در مصر آغاز شد كه نظاميان و دادگاه قانون اساسي با ابطال آراي يك سوم نمايندگان، موجب انحلال پارلمان منتخب مردم شد و با لغو قانون عزل سياسي، مقدمات حضور احمد شفيق و احتمال پيروزي او را فراهم كردند.
اين در حالي است كه هزاران مصري با برپايي تظاهرات در ميدان التحرير، اسكندريه، الغربيه و چند شهر بزرگ اين كشور با محكوم كردن حكم دادگاه قانون اساسي، خواستار عزل شفيق شدند و عليه نظاميان شعار دادند.
ناظران سياسي منطقه مي گويند مردم مصر با حضور پرشور در دور دوم انتخابات احمد شفيق را تنبيه خواهند كرد.

 



يورش نظاميان صهيونيست به چند شهر فلسطين

نيروهاي رژيم صهيونيستي با يورش به شهرهاي مختلف كرانه باختري شماري از فلسطيني ها از جمله ده ها تن از هواداران حماس را بازداشت كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، نظاميان صهيونيست به طور همزمان به تعدادي از روستاها و شهرك هاي الخليل، رام الله، بيت لحم، نابلس و قدس يورش بردند و ده ها تن را بازداشت و تعدادي از خانه ها را مورد بازرسي قرار دادند.
اشغالگران با استقرار در شهرك ها و روستاها، اقدامات امنيتي شديدي را به اجرا گذاشته و مانع از نزديك شدن نمايندگان رسانه ها و فلسطينيان به اين منطقه شدند.
اين در حالي است كه شماري از فلسطينيان با پرتاب سنگ به سوي نظاميان صهيونيست نسبت به اين يورش گسترده اعتراض كردند و ارتش صهيونيستي متقابلا با پرتاب گاز اشك آور و گلوله به معترضان پاسخ داد.
از سوي ديگر ده ها تن از دانشجويان دانشگاه هاي ميلان در همبستگي با «محمود السرسك» اسير فلسطيني تظاهرات كردند.
شركت كنندگان در تظاهرات خواستار پايان دادن به قانون بازداشت اداري و زندان هاي طويل المدت انفرادي در زندان هاي رژيم صهيونيستي شدند.
محمود السرسك 93 روز است كه در اعتصاب غذا به سر مي برد و وضعيت جسماني بسيار وخيمي دارد.
تعدادي از شخصيت هاي مشهور از جمله نوام چامسكي نظريه پرداز معروف آمريكايي، ميشل پلاتيني رئيس اتحاديه فوتبال اروپا و گروهي از بازيكنان فوتبال، شخصيت هاي اجتماعي و دانشگاهي و هنرمندان كشورهاي مختلف خواستار پايان بازداشت السرسك و آزادي اين اسير فلسطيني شدند.

 



لاوروف: روسيه با هيچ كشوري درباره سوريه بدون اسد مذاكره نخواهد كرد

لاوروف اعلام كرد، روسيه درباره سوريه بدون بشار اسد با هيچ كشوري مذاكره نخواهد كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در واكنش به اظهارات سخنگوي وزارت خارجه آمريكا كه گفته بود روسيه و آمريكا مذاكراتي درباره انتقال قدرت در سوريه داشته اند تاكيد كرد، مسكو با هر مذاكره اي كه در آن از انتقال قدرت در سوريه صحبت شود مخالف است.
وي افزود، اين بستگي به نظر خود مردم سوريه دارد كه چه آينده اي را براي خود رقم مي زنند و بازيگران خارجي نبايد در امور داخلي سوريه دخالت كنند.
لاوروف گفت، اين موضوع حقيقت ندارد كه ما درباره كناره گيري بشار اسد از قدرت با آمريكا صحبت كرده ايم.
اين در حالي است كه راديو دولتي صداي روسيه نيز اعلام كرد، قرار است تعدادي از ناوهاي جنگي ناوگان درياي سياه روسيه براي حضور در سواحل سوريه در درياي مديترانه عازم شوند.
پيش از اين نيز يك فروند ناو جنگي روسيه به همراه تعدادي كشتي جنگي پشتيباني براي مدت مشخصي به سواحل سوريه اعزام شده بودند.
از سوي ديگر، پايگاه خبري راشاتودي اعلام كرد كه مقامات وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) دستورالعمل دخالت نظامي در سوريه و چگونگي عملكرد نيروهاي آمريكايي در اين كشور را نهايي كرده اند.
پيش از اين برخي نيروهاي اطلاعاتي در گفت وگو با پايگاه صهيونيستي دبكا افشا كرده بودند آمريكا براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه آماده شده است. به علاوه، ماه گذشته نيز شايعاتي مطرح بود مبني بر اينكه باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا ارسال يك محموله تسليحات ضد تانك براي شورشيان سوري را تصويب كرده است.
همچنين گروه هاي مخالف سوري در آستانه برگزاري نشست قاهره كه با حمايت اتحاديه عرب برگزار مي شود به منظور هماهنگي در مورد نقشه راه عليه دولت دمشق در اسلامبول گرد هم آمدند.
محمود عثمان عضو شوراي مخالفان سوريه مدعي شد كه بشار اسد به انتهاي راه رسيده و اينك گروه هاي مخالف نظام سوريه گرد هم آمده اند تا با تاسيس رژيم جايگزين اسد به بحران اين كشور پايان دهند.
روزنامه انگليسي ديلي تلگراف نيز با افشاي ديدار اخير نمايندگان مخالف نظام سوريه با مسئولان و ديپلمات هاي آمريكايي از همكاري نظامي دو طرف پرده برداشت.
در اين ديدار نقشه هاي الكترونيك و برنامه مخالفان عليه نظام سوريه بررسي شد و فهرستي از انواع سلاح و تجهيزاتي كه مخالفان نيز داشتند در اختيار مسئولان آمريكايي قرار گرفت.
اين فهرست شامل سلاح هاي سنگين از جمله موشك هاي ضد تانك و تفنگ هاي خودكار است.
همچنين معاون رئيس حزب كار تركيه اعلام كرد سازمان سيا 6000 مزدور عرب، افغان و ترك را براي عمليات تروريستي در سوريه استخدام كرده است. اين در حالي است كه فرانسه اعلام كرد قصد دارد به منظور كمك به سرنگوني دولت سوريه تجهيزات مخابراتي در اختيار گروه هاي مسلح اين كشور قرار دهد.
از سوي ديگر جمعي از فعالان ضد جنگ در انگليس در مقابل دفتر نخست وزيري اين كشور تجمع كردند و مخالفت خود را با هرگونه مداخله غرب در امور داخلي سوريه اعلام كردند.
معترضان فرياد مي زدند: «دست از سر سوريه برداريد»، «دخالت در سوريه محكوم است»، «خشونت و جنگ كافي است».
تظاهركنندگان از دولت انگليس خواستند كه سياست مداخله جويانه در سوريه را تعقيب نكند.

 



آغاز انتخابات پارلماني در يونان

انتخابات مهم و سرنوشت ساز پارلماني يونان در ميان نگراني هاي سران اتحاديه اروپا و مردم يونان آغاز شد.
تكرار انتخابات بي ثمر پارلماني يونان امروز با مشاركت سه حزب «دموكراسي نوين»، «سيريزا» و «پاسوك» در ميان نگراني هاي سران اتحاديه اروپا و مردم يونان آغاز شد.
اين انتخابات به دليل ناتواني سه حزب فوق در تشكيل يك دولت ائتلافي هرچند ضعيف و با درخواست رئيس جمهور برگزار مي شود.
مردم يونان كه سال هاست از اجراي رياضت هاي سنگين اقتصادي به تنگ آمده اند در انتخابات ماه مه بيشتر به كساني متمايل شدند كه با سياست هاي دولتمردان اين كشور مخالفت مي كردند. بدين ترتيب بود كه حزب حاكم اكثريت كرسي هاي خود در پارلمان را از دست داد و براي چندمين بار طعم تلخ تنبيه مردم را چشيد. حاكمان يونان پيش از اين نيز به دليل فشارهاي مردمي و احزاب سياسي مخالف و به رغم داشتن حمايت هاي بين المللي مجبور به بركناري رهبر خود (نخست وزير) شده بودند.
اما آنچه انتخابات امروز يونان را حساس مي كند، تهديدها، و شايعاتي است كه ذهن مردم يونان را مشغول كرده است.
برخي از سران اتحاديه اروپا به طور مستقيم و غيرمستقيم يوناني ها را تهديد كرده اند كه اگر در انتخابات پارلماني به كساني كه مدنظر آنهاست راي ندهند، اتحاديه اروپا مي تواند آنها را از منطقه يورو اخراج كند. «فرانسوا اولاند» يكي از اين رهبران است كه در آستانه برگزاري اين انتخابات به مردم يونان هشدار داد. وي گفت يوناني ها بايد مراقب كساني باشند كه مي خواهند به آنها راي دهند چرا كه اتحاديه اروپا اگر ببيند آنها نسبت به سياست هايي كه مي تواند به حل بحران مالي پايان دهد اهميتي نمي دهند، اين توانايي را دارد كه آنها را از يورو اخراج كند!

 



فرياد سرنگون باد آل خليفه در خيابان هاي بحرين

جوانان بحريني با شعار «سرنگون باد حمد» و «لبيك يا شهيد» در منامه و شهرهاي ديگر اين كشور تظاهرات كردند و خواستار سرنگوني نظام آل خليفه شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، جوانان بحريني با برگزاري تظاهرات و سر دادن شعارهايي عليه آل خليفه خواستار پايان خشونت ها و سركوب مخالفان در بحرين شدند.
جوانان فرياد هيهات مناالذله و لبيك يا شهيد و مرگ بر آل خليفه سر مي دادند.
تظاهرات جوانان انقلابي بحرين در شرايطي برگزار شد كه نيروهاي امنيتي آل خليفه با سلاح هاي مختلف با جوانان درگير شدند و جوانان نيز با ابزارهاي دست ساز با نظاميان آل خليفه به مقابله پرداختند. نيروهاي مزدور آل خليفه همچنين روستاي مهره را به محاصره خود درآوردند و با يورش به آنجا باراني از گلوله هاي اشك آور و سمي را بر سر روستا و اهالي آن ريختند.
كشور بحرين در حال حاضر صحنه انقلابي است كه در فوريه 2011 آغاز شده است. در جريان سركوب معترضان بحريني از سوي رژيم منامه تاكنون ده ها تن كشته شده اند.
بحريني ها حمدبن عيسي آل خليفه، حاكم بحرين را مسئول كشتار و بازداشت معترضان مي دانند. مردم بحرين طي روزهاي اخير در واكنش به تهديدهاي آل خليفه مبني بر اعمال خشونت و سركوب هاي بيشتر بر شدت تظاهرات خود افزوده اند و اعلام كرده اند رژيم آل خليفه مشروعيت خود را از دست داده و اين تهديدات توخالي اثري در عزم و اراده مردم انقلابي بحرين ندارد.

 



6 ميليون زائر كاظمين در سوگ شهادت امام موسي كاظم(ع) گريستند

بيش از شش ميليون شيعه عراقي و خارجي با حضور در كاظمين در مراسم عزاداري شهادت امام موسي كاظم(ع) شركت كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «فاضل الانباري» از مقامات عراقي در كاظمين گفت اين شهر ديروز پذيراي بيش از شش ميليون زائر شيعه بود. شيعيان در حالي خود را از شهرهاي مختلف عراق و خارج از اين كشور به كاظمين رساندند كه چهارشنبه گذشته كاروان هاي عزاداري در بغداد و ديگر شهرها هدف حمله تروريست ها قرار گرفتند و 93 نفر شهيد شدند. الانباري شمار زائران خارجي را 12 هزار نفر اعلام كرد. درجه حرارت 46 درجه و شرايط جوي نامساعد نيز نتوانست زائران را از حضور در كاظمين منصرف سازد. آخرين خبرها از عراق حاكي است تروريست ها در مسير كاروان زائران شيعه در بغداد بمبي را منفجر كردند. شهادت 14زائر و جراحت 32 نفر ديگر حاصل اين انفجار بود.
دعوت به گفت وگو
به گزارش ايسنا، «نوري مالكي» نخست وزير عراق بار ديگر از مخالفانش خواست به جاي تلاش بي حاصل براي سلب اعتماد از وي، در يك نشست ملي شركت كنند تا در آن مشخص شود چه كساني قانون اساسي را نقض كرده اند. وي تاكيد كرد كه مخالفانش نمي توانند او را از پست نخست وزيري عزل كنند.
نخست وزير عراق تاكيد كرد: اتهام وارد كردن به ديگران امر چندان دشواري نيست و همه ما مي توانيم با حضور در شبكه هاي تلويزيوني و در مصاحبه هاي مختلف ديگران را مستبد، ديكتاتور و غيرمتعهد به قانون اساسي توصيف كنيم.
ديروز همچنين برخي منابع گزارش كردند، «جلال طالباني» رئيس جمهور عراق مخالفان مالكي را تهديد كرد اگر برخواسته خود در مورد بركناري مالكي اصرار كنند، از رياست جمهوري كنار مي رود.
شيخ «عبدالمهدي الكربلايي» نماينده آيت الله سيستاني در كربلا نيز گفت دليل بحران سياسي در عراق، دخالت هاي تركيه، عربستان و قطر است.
خود مالكي نيز جمعه گذشته اعلام كرده بود سه كشور مذكور قصد دارند توطئه اي مشابه سوريه را در عراق به اجرا درآورند.
شكايت عليه آمريكا
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «علي الهاشمي» سخنگوي وزارت جهانگردي و آثار باستاني عراق اعلام كرد اين وزارتخانه استرداد آثار باستاني به غارت رفته در سال 2003 (سال حمله آمريكا) را در اولويت هاي كاري خود قرار داده است.
از سوي ديگر، «طلال حسين الزوبعي» نايب رئيس كميسيون جهانگردي و آثار باستاني مجلس عراق نيز گفت: اين كميسيون قصد دارد شكايتي را عليه آمريكا به اتهام سرقت آثار باستاني عراق نزد سازمان «يونسكو» مطرح سازد، زيرا اين كشور مجموعه بزرگي از آثار باستاني را هنگام تهاجم به عراق در سال 2003، به يغما برده است.
وي گفت: ما تنها به بازگرداندن آثار باستاني از آمريكا بسنده نخواهيم كرد، بلكه تلاش داريم مقابل ديدگان جهانيان نقش آمريكا در سرقت آثار باستاني عراق را افشا كنيم.
از سوي ديگر، آمريكا اعلام كرده بيش از 10 هزار اثر باستاني كه بعد از سال 2003 از عراق خارج شده است، را نگهداري مي كند.
با اين حال «لواء سميسم» وزير جهانگردي و آثار باستاني عراق گفته است كه آمريكا بيش از اين تعداد را در اختيار دارد و پيش بيني مي شود كه نيروهاي انگليسي نيز بيش از 80 هزار اثر باستاني را از عراق خارج كرده باشند.
در همين حال، ميدان «عدن» كاظمين شاهد انفجار بمب بود. تا عصر ديروز شهداي اين حادثه هشت تن و مجروحان 15 نفر اعلام شد.

 



هزاران نفر در شهرهاي اردن عليه حكومت به خيابان ها ريختند

هزاران تن از شهروندان معترض اردني با برگزاري تظاهرات در امان و شهرهاي مختلف اين كشور خواستار كاهش فوري قيمت ها در كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، در شهر امان پايتخت اردن شهروندان معترض با برگزاري تظاهراتي از مقابل مسجد حسيني سياست هاي اقتصادي دولت را مسئول افزايش قيمت ها دانستند و به آن اعتراض كردند. معترضان اردني شعار مي دادند: «دولت مسئول فقر مردم است». «به گرسنگي پايان دهيد»، «مردم عدالت مي خواهند»، رفاه مي خواهند. تظاهركنندگان اعلام كردند كه دولت به دليل ناتواني در تأمين كسري بودجه و پرداخت بدهي خارجي قصد دارد با افزايش قيمت ها از مشكلات خود بكاهد.
معترضان هشدار دادند در صورت كاهش پيدا نكردن قيمت ها موج اعتراضات مردمي وارد فاز جديدي خواهد شد.
درشهرهاي كرك، مغان، طفيله، سلط و شوبك نيز تظاهرات مشابهي صورت گرفت و نيروهاي امنيتي در مسير تظاهرات حضور چشمگيري داشتند ولي درگيري صورت نگرفت.
جماعت اخوان المسلمين اردن نيز كه بزرگ ترين گروه سياسي مخالف دولت در كشور به حساب مي آيد از مردم خواست تا كاهش قيمت ها به ويژه قيمت سوخت دست از تظاهرات بر ندارند.
اين گروه مخالف تاكيد كردند برخي مقامات پارلماني و دولتي ميليون ها دلار از اموال دولتي را اختلاس كردند و بايد محاكمه شوند.
اخوان المسلمين اردن همچنين خواستار بركناري دولت الطراونه شدند. تظاهركنندگان اردني همچنين تصميم دولت اردن براي احياي مذاكرات سازش بين تشكيلات خودگردان فلسطين و رژيم صهيونيستي را محكوم كردند.

 



جنگ خياباني معدنچيان با پليس در شمال اسپانيا

معدنچيان معترض اسپانيايي در اعتراض به اوضاع اقتصادي و سياست هاي دولت با پليس ضدشورش به شدت درگير شدند.
معدنچيان معترض اسپانيايي كه هفته هاست در اعتراض به كاهش كمك هاي بخش دولتي و اجراي رياضت هاي سنگين اقتصادي در خيابان ها و بزرگراه هاي شمال اين كشور شورش كرده اند روز جمعه با سلاح هاي دست ساز، ميله هاي آهني، تيروكمان سنگي و... به جنگ با پليس ضدشورش رفتند.
تصاوير منتشر شده نشان مي دهد، معترضان كه ادامه زندگي با شرايط جديد كاري را براي خود بسيار سخت يافته اند، با پوشاندن صورت هاي خود با تمام توان به خشونت و درگيري متوسل شده اند.
روزنامه هافينگتون پست با انتشار خبر اين دستگيري ها اعلام كرد دستكم هفت نفر از معدنچيان مجروح شده اند.
در اين درگيري ها كه در اطراف معدني در نزديكي شهر «ابيدو» در شمال اسپانيا روي داد پليس براي متفرق كردن معترضان خشمگين از باتوم و گاز اشك آور استفاده كرد.
گروهي از معترضان نيز آدمك نخست وزير اسپانيا را بر دهانه معدني در روستاي «كابورانا» به دار كشيدند.
گفتني است، دولت بحران زده اسپانيا براي حل بحران مالي همچون بسياري از كشورهاي اروپايي به اجراي رياضت هاي اقتصادي رو آورده است. قطع يارانه هاي صنعت توليد زغال سنگ، يكي از اين سياست هاي رياضتي است كه مدت هاست با اعتصاب، تظاهرات و شورش معدنچيان پاسخ داده شده است. آنطور كه شبكه خبري «يورونيوز» اعلام كرده، حدود 8000 معدنچي در بيش از 40 معدن زغال سنگ در شمال اسپانيا در اعتراض به كاهش 75 درصدي يارانه ها در اعتصاب به سر مي برند.
تاكنون چندين بار گفت وگوهايي بين دولت و معترضان انجام گرفته اما هيچ گاه اين مذاكرات به نتيجه نرسيده است.

 



آواره شدن هزاران مسلمان ميانمار در مرز بنگلادش

هزاران مسلمان ميانمار كه بر اثر حمله بودايي ها در مناطق مرزي اين كشور و بنگلادش آواره شده اند، نياز فوري به كمك هاي انساندوستانه دارند.
به گزارش خبرگزاري فارس، شمار كثيري از مسلمانان ميانمار كه در پي حملات بودايي ها وادار به ترك منازل خود شده اند، شرايط سختي را در مناطق مرزي اين كشور و بنگلادش مي گذرانند.
هرچند دولت ميانمار براي جلوگيري از ادامه حملات عليه اقليت مسلمان در استان «راخين» ميانمار، وارد عمل شده است، ولي به طور غيرمستقيم د راين كشتار و ويراني نقش دارد چرا كه مسلمانان را خارجي معرفي مي كند.
در پي حمله بودائيان به يك اتوبوس حامل مسلمانان و كشته شدن يك زن كه هفته قبل اتفاق افتاد، حملات عليه مسلمانان آغاز شد و اين ناآرامي تاكنون جان حدود 100 نفر را گرفته و هزاران آواره بر جاي گذاشته است. سازمان ملل مسلمانان ميانمار را در شمار اقليت هايي قرار داده است كه بيشترين آزار و ا ذيت را متحمل مي شوند.

 



25 كشته و 40 مجروح در انفجار غرب پاكستان

انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در نوار قبايلي شمال غرب پاكستان 25 كشته و 40 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش آسوشيتدپرس، ديروز يك خودرو بمب گذاري شده در شهر «لندي كتل» منطقه قبايلي «خيبر» پاكستان منفجر شد. اين انفجار مرگ 25غيرنظامي و جراحت 40 تن ديگر را در پي داشت. علاوه بر آن، خسارات زيادي به مغازه ها و خودروها در محل وارد شد. هنوز كسي مسئوليت اين حمله تروريستي را برعهده نگرفته است ولي معمولاً طالبان محلي در اين محل دست به چنين حملاتي مي زند. خيبر يكي از دو مسير تداركاتي ناتو از پاكستان به داخل خاك افغانستان است.ديروز علاوه بر منطقه خيبر، شهربندري كراچي در جنوب پاكستان نيز ناآرام بود؛ ناآرامي زماني آغاز شد كه فردي قصد سوزاندن نسخه اي از قرآن را داشت كه در پي آن، مردم به يك ايستگاه پليس حمله كردند و آن را به همراه پنج خودرو به آتش كشيدند. فرد توهين كننده به قرآن كريم نيز توسط پليس بازداشت شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14