(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 28 خرداد 1391 - شماره 20234

از سوي بانك مركزي مجوز 821 تعاوني اعتباري باطل شد
معاون اول رئيس جمهور: توليد در ايران خودرو اقتصادي نيست
كوتاه اقتصادي
مجلس واردات لوله گاز از آلمان را بررسي مي كند
برپايي 300 نمايشگاه عرضه مستقيم كالا از 25 تير
با موافقت سازمان حمايت قيمت 4 خودروي داخلي افزايش يافت
تصويب آئين نامه بيمه نوسانات نرخ ارز
قاليباف اصل: امسال 15 شركت دولتي بورسي مي شوند
افزايش بيكاري در 18 ايالت آمريكا
تحويل 1300 واحد مسكن مهر پرديس تا پايان تيرماه
رشد 500 درصدي واردات قانوني گوشي تلفن همراه به كشور
عضو كارگروه حمايت از توليد: ادامه وضع موجود توليدكنندگان را تبديل به واردكننده مي كند



از سوي بانك مركزي مجوز 821 تعاوني اعتباري باطل شد

بانك مركزي به منظور ساماندهي بازار غيرمتشكل پولي مجوز فعاليت 821 تعاوني اعتباري را باطل كرد.
به گزارش مهر، ساماندهي بازار غيرمتشكل پولي از سال 83 با نظارت بر عملكرد تعاوني هاي اعتباري آغاز شد. در خردادماه سال 89 بود كه در پي امضاي يك تفاهم نامه ميان بانك مركزي و وزارت تعاون وقت، هشدار و مهلت دو ماه براي تعطيلي تعاوني هاي اعتباري فاقد مجوز و تعاوني هاي اعتباري كه طبق مقررات و ضوابط بانك مركزي عمل نمي كردند، اعلام شد.
براساس آخرين اعلام بانك مركزي، از تعداد 899 تعاوني اعتباري تنها 78 تعاوني اعتباري داراي مجوز فعاليت از بانك مركزي هستند كه مجوز برخي از آنها تا سال 93 صادر شده و برخي ديگر نيز مجوز نامحدود از بانك مركزي دريافت كرده اند.
تاريخ صدور مجوز برخي از آنها حتي به سال 86 نيز مي رسد و برخي ديگر در سال هاي 87، 88، 89، 90 و 91 مجوز فعاليت گرفته اند. بيشترين تعداد مجوزها براي استان تهران صادر شده و پس از آن استانهاي آذربايجان غربي و اصفهان در يك سطح قرار دارند.
از اين تعداد مجوز صادره، حدود 21 مجوز فعاليت تعاوني هاي اعتباري در تهران، 9 مجوز در آذربايجان غربي، 9 مجوز در استان اصفهان، 4 مجوز در آذربايجان شرقي، 1 مجوز در چهارمحال و بختياري، 3 مجوز در خراسان جنوبي، 4 مجوز در خراسان رضوي، 2 مجوز در خوزستان، 2 مجوز در زنجان، 2 مجوز در فارس، 2 مجوز در قزوين، 1 مجوز در قم، 6 مجوز در كردستان، 1 مجوز در كرمان، 1 مجوز در كرمانشاه، 1 مجوز در مازندران، 3 مجوز در هرمزگان، 3 مجوز در همدان و 3 مجوز در يزد صادر شده است.
در عين حال مجوز فعاليت 821 تعاوني اعتباري منقضي شده است. پيش از اين بانك مركزي اعلام كرده بود كه اگر تعاوني هاي اعتبار نسبت به اخذ مجوز از بانك مركزي اقدام نكنند با اعلام قبلي با آنها برخورد قانوني و از فعاليت آنها جلوگيري مي شود و با كمك نيروي انتظامي پلمب مي شوند.
تمام كساني كه خارج از ضوابط و قوانين كشور مبادرت به اقدام صنفي كننداز طريق قانون برخورد مي شود، لذا اگر اقدامات مالي و اعتباري آنها با ضوابط بانك مركزي مطابقت نداشته باشد، اين بانك موظف است آن را پيگيري كند.
مسئولان بانك مركزي از اقدام چند تعاوني اعتباري و مؤسسات پولي و مالي و تبديل آنها به بانك خبر داده اند. براي ساماندهي تعاوني هاي اعتباري چند پيشنهاد و طرح مطرح شده كه از جمله آن تشكيل بانك قرض الحسنه و ادامه فعاليت اين تعاوني هاي اعتباري در قالب قرض الحسنه است.
البته اگر تعاوني هاي اعتباري تمايل داشته باشند، بانك مركزي مجوز تاسيس يك بانك بزرگ يا مؤسسه اعتباري را نيز به آنها مي دهد. اجراي مفاد بسته سياستي- نظارتي بانك مركزي از مباحثي است كه تعاوني هاي اعتباري بايد به طور كامل آن را رعايت كنند.
استدلال اين بانك براي ساماندهي بازار غيرمتشكل پولي، كاهش نرخ تورم است به نحوي كه مسئولان اين بانك اعلام كرده اند 80 درصد از موفقيت كشور در مهار نرخ تورم نتيجه ساماندهي مؤسسات پولي، مالي و ارزي و كنترل فعاليتهاي ربوي بوده است.

 



معاون اول رئيس جمهور: توليد در ايران خودرو اقتصادي نيست

هزينه ايران خودرو بالاست و به همين دليل قيمت خودرو را بالا مي دهد.
محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور در مراسم افتتاح خط توليد خودروي ملي ايران خودرو گفت: هزينه ايران خودرو بالاست و توليدش اقتصادي نيست، به همين دليل قيمت خودرو را بالا مي دهند تا ضرر نكنند، در حاليكه بايد كيفيت افزايش يابد وگرنه از حضور در بازارها مي مانيم.
وي با تاكيد بر لزوم كاهش قيمت خودرو در كشور اظهار داشت: كاهش قيمت فروش لازمه موفقيت در اقتصاد دنيا است، البته تاكنون هم نتوانسته ايم خوب آن را اداره كنيم.
وي افزود: براي موفقيت در بازارهاي جهاني يا بايد محصول با قيمت مناسب ارائه دهيم يا بهترين خودرو ارائه دهيم.
رحيمي در واكنش به درخواست مديرعامل ايران خودرو براي حمايت دولت از اين شركت گفت: بايد ببينيم خودروي مناسب و با قيمت خوب بيرون مي دهيم و براساس آن مشخص مي شود كه چقدر بايد حمايت كنيم.
وي از خودروسازان خواست تا با قطعه سازان كنار بيايد و مطالبات آنها را با تاخير دو ساله پرداخت نكند.
رحيمي همچنين با اشاره به وضعيت كارگران ايران خودرو گفت:كسي نبايد از ايران خودرو خارج شود، اما جذب نيرو ديگر كافي است و كسي نبايد به مجموعه اضافه شود.
رحيمي در ادامه با بيان اينكه دولت در بدترين وضعيت فشار قرار دارد، اظهار داشت: هركس از راه مي رسد به دولت فحش مي دهد اما اين تامين مصالح كشور و شايسته دولتي كه در هر زمينه اي كارنامه موفقي دارد، نيست.
وي افزود: در اين دولت، ايران به مقام هفدهم اقتصاد جهان دست يافت و اين در حالي است كه هركس از راه مي رسد به دولت سيلي مي زند. اما اقتضاي مصالح كشور حمايت است.
وي تصريح كرد: دولت در ميدان است و هر اتفاقي بيفتد دولت مسئول است اما به اندازه مسئوليتش به آن فحش بدهيد و سيلي را به صورت دولت بنوازيد.
معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: بنا به سفارش مقام معظم رهبري و به احترام مردم چيزي گفته نمي شود.
رحيمي گفت: ما يك كلمه گفتيم وضع مردم خوب است، از راديو تلويزيون اسرائيل و انگليس چنان كوبيدند كه كسي جرات نكند بگويد وضع ما خوب است.
وي ادامه داد: وضع ايده آل نيست و شايستگي ملت ما خيلي بيشتر از اين است. اينكه گاهي چيزي از دست ما برنمي آيد و اعلام مي كنيم نوكر مردم هستيم، كفايت مي كند.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به افزايش قيمت جهاني گندم گفت: سال گذشته مقداري گندم وارد كرديم، براي اولين بار از شر دزدي هاي آرد رهايي پيدا كرديم و 4 هزار ميليارد تومان به جيب دولت واريز و بابت يارانه نان به ملت برگردانده شد.
وي افزود: پدري از دولت درآوردند كه بايد يارانه بدهيد، اما در قانون چنين چيزي پيش بيني نشده است.
رحيمي گفت: از روزي كه من وارد دولت احمدي نژاد شدم 20 روز نگذشته بود كه كساني كه مبارزه با فساد به مذاق آنها سازگار نيست، صدايشان درآمد.
وي افزود: اگر چيزي از دولت ديدي، محرمانه بنويس و به قاضي بده چرا جار مي كشي.
وي ادامه داد: معلوم است دروغ مي گويي. اين تامين مصالح ايران نيست.

 



كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل اسبق بانك صادرات با اشاره به عدم شفافيت سياستهاي ارزي بانك مركزي و اينكه حتي مديران بانكي هم نسبت به عملكرد اين بانك توجيه نمي شوند، گفت: ناكامي در حفظ ارزش پول ملي، اغلب به شرايط بين المللي منسوب مي شود. احمد حاتمي يزد گفت: بانك مركزي بدون در اختيار داشتن ابزار لازم براي مديريت بازار ارز، امكان حفظ ارزش پول ملي را ندارد.
¤ رئيس كل بانك مركزي با اشاره به مجوز اين بانك براي انتشار اوراق مشاركت در امسال، اين ميزان را 25 هزار ميليارد تومان ذكر كرد. محمود بهمني در مورد انتشار اوراق مشاركت عنوان كرد: سال 1391 ما مجوز قانوني انتشار حدود 250 هزار ميليارد ريال را داريم.
¤ مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران كشور با انتقاد از عملكرد سازمان هدفمند كردن يارانه ها گفت: اين سازمان از اعتبار 250 ميليارد توماني كه به صندوق حمايت از محصولات دامي اختصاص يافته بود، تنها 100 ميليارد تومان در اختيار اين صندوق گذاشته است. سعيد سلطاني سروستاني گفت: در ابتدا قرار بود سازمان هدفمندي 250 ميليارد تومان براي واردات نهاده هاي مورد نياز در اختيار صندوق بگذارد اما متاسفانه بنا به دلايلي 150 ميليارد تومان از آن مبلغ كسر و تنها 100 ميليارد تومان در قالب وجوه اداره شده پرداخت كرد.
¤ سرويس ويژه انتظار مكالمه (call waiting) براي مشتركين در استان تهران و البرز توسط شركت مخابرات استان تهران راه اندازي مي شود. به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، ابراهيم يافتيان قائم مقام مديرعامل شركت مخابرات استان تهران ضمن اعلام اين مطلب گفت: اين سرويس براي تمامي مشتركيني كه تجهيزات مخابراتي آنان امكان استفاده از اين سرويس را بدهد فعال مي شود. وي ادامه داد: استفاده از سرويس انتظار مكالمه
(call waiting) براي مشتركين رايگان است و براي فعال كردن آن نيازي به مراجعه حضوري مشترك به مراكز مخابراتي نيست.
¤ توليدكنندگان زغال سنگ تابعه ايميدرو در دو ماه ابتداي امسال بيشترين فروش را ميان توليدات معدني كسب كردند. ميزان فروش داخلي كنسانتره زغال سنگ شركت هاي تابعه ايميدرو در اين مدت با رشد 40 درصدي همراه شد و به بيش از 357 ميليارد ريال رسيد. بر همين اساس، شركت زغال سنگ كرمان سهم 58 درصدي در فروش را به دست آورد و شركتهاي زغال سنگ طبس، البرز شرقي و البرز مركزي به ترتيب سهم 29، 8 و 5 درصدي را كسب كردند.
¤ مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اعلام اين كه اين شركت به تعهدات خود نسبت به پيمانكاران طرح توسعه جايگاه هاي سي.ان.جي پايبند بوده است، گفت: تاكنون هر قراردادي كه از شركت ملي گاز و شركت گاز خودرو به شركت پخش ارجاع داده شده است، تامين اعتبار شده است. جليل سالاري در پاسخ به اين سوال كه مسئول پرداخت بدهي پيمانكاراني كه با شركت گاز خودرو قرارداد توسعه جايگاه هاي سي.ان جي بسته بودند كدام شركت است؟ گفت: هر قراردادي كه از شركت ملي گاز و شركت گاز خودرو در اين زمينه به شركت پخش ارجاع داده شده است، از سوي شركت پخش تامين اعتبار شده و با توجه به صورت وضعيت هاي اعلام شده، پرداخت به آنها انجام شده است.
¤ مقامهاي فدرال آمريكا از ادامه فعاليت سه بانك ديگر در اين كشور جلوگيري كردند تا تعداد بانك هاي ورشكسته آمريكا از ابتداي 2012 به 31 مورد برسد.

 



مجلس واردات لوله گاز از آلمان را بررسي مي كند

يك عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با انتقاد از اقدام يكي از زيرمجموعه هاي وزارت نفت در خريداري لوله هاي گاز ترش از آلمان، از فراخوان مسئولان اين وزارتخانه به مجلس براي پاسخگويي در اين باره خبر داد.
نادر قاضي پور در گفتگو با مهر در خصوص واردات لوله هاي گاز اظهار داشت: با توجه به اينكه ايران 17 سال سابقه توليد لوله هاي گاز ترش را دارد اما متأسفانه يكي از زيرمجموعه هاي وزارت نفت اقدام به واردات اين لوله ها آنهم به صورت دست دوم كرده است!
وي در عين حال تصريح كرد: هم اكنون بسياري از كارخانجات لوله سازي كشور به دليل مشكلات اقتصادي يا تعطيل شده اند و يا در آستانه تعطيلي قرار گرفته اند.
نماينده منتخب مردم اروميه در مجلس نهم با يادآوري اينكه ظرف دو سال گذشته هزار كيلومتر لوله گاز دست دوم از آلمان خريداري و به كشور وارد شده است، گفت: اين شركت در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني هم قرارداد خريد 500 كيلومتر لوله هاي گاز ترش با آلمان منعقد كرده است.
وي تصريح كرد: سال گذشته در جريان بازديد فراكسيون دانشگاهيان مجلس از عسلويه با چشمان خودم ديدم كه لوله هاي گاز ترش دست دوم، كهنه و ترك برداشته شده را كه از آلمان به كشور وارد كرده بودند، از كشتي ها بارگيري مي كردند!
قاضي پور با اعلام اينكه اين موضوع را در دستور كار كميسيون صنايع و معادن مجلس قرار خواهيم داد تا ابعاد آن بررسي شود، از فراخوان مسئولان دست اندركار به مجلس براي پاسخگويي خبر داد.
لوله دست دوم
وارد نمي كنيم
معاون مدير عامل شركت ملي گاز در واكنش به اظهارات اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه يك متر لوله هم از خارج كشور وارد نشده است، از خريد لوله هاي انباري سازندگان داخلي در تمامي پروژه هاي صنعت گاز خبر داد.
مصطفي كشكولي درباره اظهارات اخير يك نماينده مجلس شوراي اسلامي مبني بر واردات گسترده لوله هاي گاز بي كيفيت و كهنه از برخي كشورهاي اروپايي، گفت: شركت ملي گاز ايران حتي يك متر لوله هم از خارج كشور وارد نكرده است.
وي با اعلام اينكه در سالهاي گذشته حتي به جاي واردات لوله حمايت هاي گسترده اي از لوله سازان داخلي به عمل آمده است، تصريح كرد: براي اجراي تمامي پروژه هاي انتقال و گازرساني از لوله هاي ساخت داخل استفاده شده است.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي گاز با يادآوري اينكه سال گذشته حتي تمامي لوله هاي انباري در كارخانجات لوله سازي توسط شركت گاز خريداري شده است، اظهار داشت: لوله سازان از بانكها وام كلاني گرفته بودند كه شركت گاز با خريد لوله ها كمك قابل توجهي به سازندگان داخلي كرد.
در همين حال شركت نفت و گاز پارس هفته گذشته با اشاره به رونمايي از نسل جديد لوله انتقال گاز ترش فازهاي پارس جنوبي توسط سازندگان داخلي، اعلام كرده است: خريد خارجي لوله گاز ترش توسط پيمانكاران شاغل در پارس جنوبي ممنوع شد.

 



برپايي 300 نمايشگاه عرضه مستقيم كالا از 25 تير

سرپرست معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت از برپايي 300 نمايشگاه عرضه مستقيم كالا براي تنظيم بازار ايام ماه مبارك خبر داد.
به گزارش فارس، حسن رادمرد در نشستي خبري، در خصوص اقدامات تنظيم بازار براي ايام پرتقاضاي سال و ماه مبارك رمضان گفت: 300 نمايشگاه عرضه مستقيم كالا كه شامل 11گروه كالايي مواد پروتئيني، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، زولبيا و باميه، خرما، شكر، برنج، حبوبات و لبنيات مي شود از 25تيرماه در 300 نقطه كشور كار خود را آغاز و تا 5 مردادماه ادامه خواهد داشت.رادمرد گفت: براي نمايشگاه هاي طرح ضيافت در سال جاري غرفه ها به طور رايگان در اختيار واحدهاي صنفي قرار مي گيرد تا كالاهاي عرضه شده در اين غرفه ها با تخفيف مناسب عرضه شود.
وي در خصوص افزايش قيمت محصولات لبني گفت: برخي نهاده هاي دامي تا 100درصد افزايش قيمت داشته اند و برخي واحدهاي دامداري نيز از عرضه شير به قيمت مصوب 620 تومان سر باز مي زنند، لذا قرار است طي جلسه اي در اين خصوص تصميمات جدي اخذ شود.
رادمرد در خصوص تسهيلات صنوف انرژي بر اظهار داشت: هفته گذشته ثبت نام و معرفي 40هزار واحد صنفي براي دريافت تسهيلات 250 ميليارد توماني صنوف انرژي بر آغاز شده است و مابه التفاوت نرخ سود اين تسهيلات به بانك ملي ايران واريز شده است.همچنين وي از ساماندهي 8400 اتحاديه صنفي، 3 ميليون واحد صنفي و 4300 واردكننده كشور خبر داد و گفت: در نمايشگاه فروشگاه هاي زنجيره اي از دو شركت برتر تقدير مي شود.
رادمرد همچنين گفت: تاكنون 5 شركت مجوز بازاريابي شبكه اي را با هماهنگي وزارت صنعت، معدن و تجارت، نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات دريافت كرده اند و در سال جاري نيز به 10شركت ديگر مجوز داده مي شود. هر كدام از اين شركت ها بالغ بر 50 هزار اشتغال به دنبال دارد.وي گفت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته امسال بانك اصناف كليد مي خورد و همچنين صنوف توليدي نيز به شهرك هاي صنعتي منتقل مي شود تا از امكانات و بسترهاي آنجا استفاده كند.

 



با موافقت سازمان حمايت قيمت 4 خودروي داخلي افزايش يافت

سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد با تصويب كميته خودرو، افزايش قيمت 4 خودروي ايراني را تأييد كرد.
به گزارش مهر، كميته خودرو به تازگي در جلسات خود، افزايش قيمت 4 مدل خودروي ايراني را مصوب كرده كه بر اين اساس، قيمت جديد سوزوكي و 3 كلاس مختلف پژو پارس مورد تأييد قرار گرفته است.
اين قيمت ها كه در سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان نيز به تأييد رسيده است، بنا به درخواست شركت ايران خودرو در كميته خودرو، به تصويب رسيده و براي اجرا به نمايندگي ها ابلاغ شده است.
براين اساس سوزوكي ويتارا اتوماتيك 2400 سي سي فول 58 ميليون و 274 هزار تومان، پژو پارس ELX سفارشي كلاس 5 سفارشي رنگ پايه خاكستري متاليك رنگ سفارشي سفيد، بژ و تيره 22 ميليون و 113 هزار تومان، پژو پارس ELX سفارشي كلاس 6 رنگ پايه سفيد، 22 ميليون و 366 هزار تومان و پژو پارس ELX كلاس 7 رنگ پايه سفيد 22 ميليون و 952 هزار تومان به فروش خواهد رسيد.

 



رئيس كل بيمه مركزي خبر داد
تصويب آئين نامه بيمه نوسانات نرخ ارز

رئيس كل بيمه مركزي از تصويب آئين نامه بيمه نوسانات نرخ ارز در شوراي عالي بيمه خبر داد.
سيدمحمد كريمي در نشست خبري خود گفت: آيين نامه بيمه نوسانات نرخ ارز در راستاي حمايت از توليد در شوراي عالي بيمه مصوب و تعرفه آن به صورت مشورتي به ميزان حداكثر 3 درصد مابه التفاوت ريسك تثبيت شده است.
كريمي درخصوص بيمه شخص ثالث موتورسيكلت ها گفت: در حال حاضر بيش از 10 ميليون موتورسيكلت در كشور در حال تردد است كه تنها 2 ميليون از اين ميزان داراي بيمه نامه هستند.
وي در ادامه با اشاره به تخفيف 20 درصدي شركت ها براي ارائه اين بيمه نامه از دارندگان موتورسيكلت خواست هر چه سريعتر براي تهيه اين پوشش بيمه اي اقدام كنند.
وي ادامه داد: سال گذشته 25 ميليون بيمه نامه با رقمي بالغ بر 9 هزار ميليارد تومان صادر شده كه اين رقم 45 درصد افزايش نسبت به سال قبل از آن را نشان مي دهد.
كريمي با اشاره به رشد 37 درصدي پرداخت خسارت، گفت: هفت ميليون پرونده خسارتي در سال 90 تشكيل شده كه اين رقم رو به كاهش است.
رئيس كل بيمه مركزي تصريح كرد: در سال گذشته بيمه هاي شخص ثالث بيشترين رشد توليد بيمه نامه را داشته و بعد از آن بيمه هاي درمان در رتبه دوم قرار دارد.

 



قاليباف اصل: امسال 15 شركت دولتي بورسي مي شوند

مديرعامل شركت بورس با اشاره به ركود بازار سرمايه خواستار حمايت سهامداران عمده از اين بازار شد.
حسن قاليباف اصل در گفت وگو با ايسنا، اوضاع فعلي بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: اطلاعاتي كه از شركت هاي بورسي خارج شده است اطلاعات مثبتي است كه سهامداران و سرمايه گذاران قطعا بايد به آن توجه كنند.
وي تاكيد كرد: بازار سرمايه پتانسيل خوبي براي رشد دارد و قطعا جذابيت هاي خاص خود را دارد بنابراين نبايد بحث هاي رواني در بورس حاكم باشد.
مديرعامل شركت بورس افزايش سود بانكي را عاملي براي جذب سرمايه دانست و عنوان كرد: گرچه اطلاعات شركت هاي بورسي مثبت است ولي افزايش نرخ سود بانكي در بازار اثرگذار است و كساني كه در اين خصوص سياست گذاري مي كنند بايد به بازار سرمايه نيز توجه كنند.
قاليباف اصل در عين حال تاكيد كرد: قطعا گران شدن پول و هزينه براي صنعت و بازار سرمايه مضر است. زيرا زماني كه نرخ سود بانكي افزايش پيدا مي كند و جايي وجود دارد كه مي تواند سود بالاتري بدهد، سرمايه به آن سمت جذب مي شود.
وي به راه حل بورس در اين شرايط اشاره كرد و گفت: در اين شرايط بورس از ابزاري كه در اختيار دارد استفاده مي كند كه آن پذيرش و عرضه اوليه است علاوه بر اين بازارگرداني كرده و سهامداران عمده را تشويق مي كند تا از بازار حمايت كنند.
قاليباف اصل با بيان اين كه پذيرش 15 شركت در برنامه امسال قرار دارد، از سهامداران عمده و فعال در بورس درخواست كرد كه به اطلاعات واقعي شركت ها توجه كنند.
مديرعامل شركت بورس اضافه كرد: علاوه بر اين تلاش مي كنيم كه نقدشوندگي در بازار افزايش پيدا كند. اين در حالي است كه وضعيت نقدينگي بهبود پيدا كرده و در بازار صف هاي شديد خريد و فروش وجود ندارد و بازار متعادل است.
وي در پاسخ به اين سوال كه عوامل سياسي چقدر در بازار تاثيرگذار است، گفت: متغيرهاي زيادي در بورس تاثيرگذار است كه يكي از آن ها متغير سياسي است ولي نبايد وزن زيادي به اين متغير داد زيرا هر چيز متغير سياسي نيست.قاليباف اصل اضافه كرد: اين در حالي است كه متغيرهاي زيادي در بازار وجود دارد كه در قيمت سهام شركت ها تاثيرگذار است بنابراين نبايد بگوييم همه چيز متغير سياسي است اين در حالي است كه شركت ها نشان دادند كه پتانسيل هاي خوبي براي رشد دارند و اطلاعات عملكردي آن ها مطلوب است.مديرعامل شركت بورس تاكيد كرد: كساني كه دربورس سرمايه گذاري مي كنند قطعا بايد به اطلاعات پايه اي شركت ها توجه كنند و فقط تحت تاثير جو رواني قرار نگيرند.

 



افزايش بيكاري در 18 ايالت آمريكا

وزارت كار آمريكا با توجه به افزايش نگراني ها نسبت به وضعيت اقتصادي اين كشور، اعلام كرد: نرخ بيكاري در 18ايالت آمريكا طي ماه مي افزايش داشته است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي دلماروانو، وزارت كار آمريكا افزود: طي ماه مي نرخ بيكاري در 18ايالت اين كشور با رشد روبرو شده كه اين ميزان رشد در 9 ماه اخير بي سابقه بوده است.
براساس اين گزارش؛ وزارت كار آمريكا اعلام كرد: نرخ بيكاري در 14ايالت اين كشور نيز طي ماه مي با كاهش روبرو شده است و در ماه آوريل نرخ بيكاري در 37 ايالت آمريكا با كاهش روبرو بود.
بر اين اساس، نرخ بيكاري در 18ايالت آمريكا نيز طي ماه مي ثابت بوده است. بر اين اساس نرخ بيكاري آمريكا از 1/8درصد در ماه آوريل به 2/8 درصد در ماه مي رسيده است. اين براي نخستين بار در يك سال اخير است كه نرخ بيكاري آمريكا با افزايش روبرو شده است.
اقتصاد آمريكا طي ماه مي تنها 69 هزار فرصت شغلي جديد ايجاد كرده است. ايالت كاليفرنيا با 33 هزار و900 فرصت شغلي بيشترين ركورد را در بين ساير ايالتهاي آمريكا در اختيار دارد. اوهايو نيز با 19هزار و600 فرصت شغلي در رتبه بعدي قرار گرفته است. ايالت كاروليناي شمالي نيز طي ماه مي با افت 16هزار و500 فرصت شغلي روبرو شده است و پس از آن ايالت پنسيلوانيا با 10هزار فرصت شغلي از دست رفته قرار دارد.
اين گزارش افزود: ايالت نوادا با نرخ بيكاري 6/11درصدي بالاترين بيكاري را در بين ايالتهاي آمريكا در اختيار دارد، پس از آن رودآيلند با 11درصد و كاليفرنيا با 8/10درصد قرار دارند، داكوتاي شمالي نيز با 3درصد پايين ترين نرخ بيكاري را در اختيار دارد و نبراسكا نيز با 9/3درصد در رتبه بعدي است.

 



تحويل 1300 واحد مسكن مهر پرديس تا پايان تيرماه

مديرعامل شهر جديد پرديس با اشاره به روند تكميل مسكن مهر در اين شهر گفت: تمامي واحدهاي مسكن مهر كه از سال 89 در دست ساخت است، امسال تحويل داده مي شود.
مهدي هدايت در گفت وگو با مهر در خصوص وضعيت پروژه هاي مسكن مهر كه از ابتداي طرح در شهر پرديس آغاز شده است، گفت: اين پروژه ها كه از سال 89 و در فاز اول شروع شده است، امسال در مراحل مختلف به بهره برداري مي رسد.
مديرعامل شهر جديد پرديس با بيان اين كه تمامي واحدها با امكانات زيرساختي به افتتاح مي رسند، بيان كرد: اواخر سال گذشته 4 هزار واحد مسكن مهر را در شهر جديد پرديس به افتتاح رسانديم و برنامه داريم كه تا پايان تيرماه يك هزار و 300 واحد ديگر را هم به متقاضيان تحويل بدهيم.
وي با اشاره به اين كه 13 هزار واحد مسكن مهر در پرديس در حال ساخت است، افزود: 270 واحد هم تا شهريورماه به متقاضيان تحويل داده مي شود و مابقي واحدها تا پايان سال تكميل و افتتاح خواهد شد.
مديرعامل شهر جديد پرديس تصريح كرد: در پروژه هاي جديد مسكن مهر تمام كاربري هاي خدماتي در كنار ساخت واحدها شروع شده كه احداث مدارس، مساجد، واحدهاي درماني، واحدهاي اداري در كنار هم آغاز شده است.
وي با بيان اين كه براي ساخت و ساز و تكميل زيرساخت ها در پرديس زمان بندي مشخصي تعريف شده است، بيان كرد: برنامه دولت اين است كه همزمان با تكميل واحدها، اجراي زيرساخت ها هم تكميل شود تا پايان ساخت واحدها و تحويل به متقاضيان، فاصله چنداني نداشته باشد.

 



رشد 500 درصدي واردات قانوني گوشي تلفن همراه به كشور

ميزان واردات گوشي تلفن همراه در دو ماه نخست سال 1391در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشي بيش از 514درصد افزايش يافت.
به گزارش ايسنا، براساس آمار گمرك ايران در دو ماهه نخست امسال 15تن گوشي تلفن همراه به ارزش بيش از 1/24 ميليون دلار وارد كشور شد. اين ميزان واردات از نظر وزني و ارزشي به ترتيب 7/275 و 1/514درصد افزايش را نسبت به دو ماه سال 1390نشان داد.
امارات، كره جنوبي و منطقه آزاد چابهار 3 مبدأ اصلي واردات گوشي تلفن همراه به كشور بودند. براساس آمار گمرك ايران، بيش از 54درصد از كل گوشي وارداتي به كشور در سال جاري از طريق امارات وارد ايران شده است.
بنابراين گزارش: سال 1390 نيز واردات انواع گوشي تلفن همراه به كشور با رشد
10/2درصدي نسبت به سال 1389بالغ بر 95 ميليون دلار شده بود. امارات، منطقه آزاد چابهار و چين 3 مبدأ اصلي واردات گوشي به كشور در سال گذشته بودند. براساس برآوردهاي انجام شده حجم قاچاق گوشي تلفن همراه به كشور چندين برابر حجم واردات قانوني آن بوده و قاچاق گوشي به ايران سود هنگفتي را نصيب قاچاقچيان و فروشندگان اين محصول در بازار ايران مي كند.

 



عضو كارگروه حمايت از توليد: ادامه وضع موجود توليدكنندگان را تبديل به واردكننده مي كند

عضو كارگروه حمايت از توليد با اشاره به ادامه روند افزايشي هزينه هاي توليد در سال جاري گفت: ادامه وضع موجود تحمل ناپذير بوده و ممكن است به تعطيلي واحدهاي توليدي منجر شود.
آرمان خالقي در گفت وگو با ايسنا توضيح داد: در اتفاقي كم سابقه شاخص قيمت توليدكننده در كشور از شاخص قيمت مصرف كننده پيشي گرفته كه اين نشان مي دهد هزينه هاي توليد به شكل سرسام آوري در حال افزايش است.
او با اشاره به اعمال سياست تثبيت قيمت ها و فشار روي توليدكنندگان اظهار كرد: مسئولان در حالي براي گران نشدن كالاهاي توليد داخل به واحدها فشار مي آورند كه قيمت مواد اوليه و نهاده هاي توليد بالا رفته است.
او اظهار كرد: سياست تثبيت قيمت ها همچنان در حال اجرا بوده و نهادهاي نظارتي با توليدكنندگاني كه قيمت خود را بالا ببرند، برخورد مي كند.
اين عضو كارگروه حمايت از توليد با بيان اين كه در حال حاضر سود فعاليت در بخش توليد كمتر از بخش هايي مانند خدمات و واسطه گري است، تاكيد كرد: به همين دليل در حال حاضر بخش توليد جاذب سرمايه گذاري نيست و اين باعث مي شود كه بسياري از واحدهاي توليدي سياست هاي خود را تغيير دهند.
اين فعال صنعتي عنوان كرد: به هر حال بايد نياز بازار تامين شود و ممكن است ادامه وضع وجود شرايط را به گونه اي رقم بزند كه برخي توليدكنندگان تبديل به واردكننده شوند. وي تاكيد كرد: دستور ثابت نگه داشتن قيمت ها بيش از اين امكان پذير نبوده و هر كس احساس كند توليد ديگر سودي ندارد، بلافاصله واحدش را تعطيل مي كند.
بانك مركزي در تازه ترين گزارش خود رشد شاخص قيمت توليدكننده و مصرف كننده را در فروردين ماه سال جاري به ترتيب 4/32 و 8/21 درصد اعلام كرد. اين دو رقم سال گذشته به ترتيب 2/34 و 5/21 درصد بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14