(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 4 تیر 1391 - شماره 20239

شعار «مرگ بر پادشاه» در اردن خشم دولت را برانگيخت
ناآرامي ها در 11 استان افغانستان 16كشته بر جاي گذاشت
هشدار نامزد اسلامگرايان مصر به قانون شكني نظاميان حاكم
مأموران رژيم آل خليفه تظاهرات مردم بحرين را به خشونت كشاندند
به دليل كوتاهي در انجام وظايف مجلس پاراگوئه رئيس جمهور را بركنار كرد
استقبال نخست وزير جديد پاكستان از حل اختلاف هاي مرزي با هند
2 شهيد و 21 مجروح در دور تازه حملات صهيونيست ها به غزه
اعتراض سازمان عفو بين الملل به نقض حقوق بشر در عربستان
بازتاب سرنگوني جنگنده تركيه در سوريه بشار اسد از اردوغان زهر چشم گرفت
دانشجويان در مونترال و كبك دوباره به خيابان ها ريختند
تظاهرات بزرگ ضددولتي در يمن با جانشين عبدالله صالح مذاكره نمي كنيم
تجمع اعتراض آميز اسپانيايي ها مقابل سفارت آلمان در مادريد

شعار «مرگ بر پادشاه» در اردن خشم دولت را برانگيخت

شهروندان اردني در ادامه اعتراضات خود به سياست هاي پادشاه و دولت حاكم پس از اقامه نماز جمعه در شهرهاي مختلف اين كشور تظاهرات كردند.
به گزارش فارس، هزاران تن از شهروندان معترض اردني پس از برگزاري نماز جمعه در امان پايتخت اين كشور و شهرهاي ديگر به تظاهرات پرداختند و مخالفت خود را با بي عدالتي، فساد اقتصادي و افزايش قيمت ها ابراز كردند. تظاهركنندگان عليه عبدالله دوم پادشاه اين كشور و نخست وزير اردن شعار مي دادند و خواستار بركناري آنان از نظام اين كشور شدند. اين تظاهرات در حالي برگزار شد كه نيروهاي لباس شخصي به همراه نيروهاي امنيتي به تظاهركنندگان يورش بردند و با استفاده از گاز اشك آور آنان را متفرق كردند.
در همين رابطه فايز الطراونه نخست وزير اردن در سخناني كه از تلويزيون اردن پخش شد گفت، هرگونه جسارت به پادشاه با اشد مجازات همراه خواهد بود.
 

 
ناآرامي ها در 11 استان افغانستان 16كشته بر جاي گذاشت

ناآرامي و درگيري در 11 استان افغانستان دست كم 16 كشته بر جاي گذاشت.
به گزارش واحد مركزي خبر، عمليات مشترك نظاميان افغان و ناتو در استان هاي كابل، ننگرهار، بغلان، بلخ، قندهار، هلمند، زابل، خوست، پكتيا و غزني مرگ 11 عضو طالبان و دستگيري 51 تن از آنها را در پي داشت. در جريان اين عمليات بزرگ هفت شبه نظامي طالبان نيز مجروح شدند.
بنابراعلام وزارت كشور افغانستان، از ابتداي ماه مه (11 ارديبهشت) تاكنون 650 شبه نظامي كشته، 130 نفر از آنها زخمي و بيش از 600 تن ديگر بازداشت شدند.
ازاستان فارياب نيز خبر رسيد شماري از شبه نظاميان جمعه شب وارد خانه اي در اين استان شدند و پنج عضو خانواده را به ضرب گلوله كشتند. عمليات گروگانگيري طالبان در حومه كابل كه جمعه گذشته رخ داد نيز با مرگ 17 نفر و آزادي 40 گروگان پايان يافت.
 

 
هشدار نامزد اسلامگرايان مصر به قانون شكني نظاميان حاكم

نامزد جماعت اخوان المسلمين در دور دوم انتخابات رياست جمهوري مصر، نسبت به دستكاري در نتايج انتخابات هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري ها، «محمد مرسي» در يك كنفرانس خبري اظهار داشت: همه از نتيجه مورد انتظار در دور دوم انتخابات رياست جمهوري مصر مطلع هستند و با وجود تاخير در اعلام نامزد پيروز ما به هيچ كس اجازه دستكاري در نتايج را نخواهيم داد.
محمد مرسي اين هشدار را در واكنش به ادعاي «احمد شفيق» آخرين نخست وزير رژيم مبارك و ديگر كانديداي رياست جمهوري كه ادعاي پيروزي در دور دوم انتخابات رياست جمهوري را دارد، اعلام كرد و گفت: انتظار داريم نتيجه اي كه اعلام مي شود به درستي خواست مردم را كه همگي از آن مطلع هستند، منعكس كند و حضور هزاران معترض در ميدان التحرير تضمين كننده اين خواست است و بايد محترم شمرده شود.
وي اظهارات عنوان شده از سوي شوراي نظامي حاكم درباره قانون اساسي را محكوم كرد و افزود: ارتش با انحلال پارلمان و تصميم وزارت دادگستري مبني بر ارائه مجوز به سربازان براي دستگيري افراد، در حال قبضه كردن كامل قدرت است ما تمامي تصميمات گرفته شده را رد مي كنيم.
با اين حال محمد مرسي از اخوان المسلمين و طرفداران خود خواست درصدد ايجاد درگيري با شوراي نظامي حاكم و ناآرامي در كشور نباشد اما متذكر شد كه حفاظت از ملت و كشور از جمله نهادهاي دولتي و اموال عمومي نبايد بهانه اي براي سركوب مخالفان دولت باشد.
در همين حال گروه هاي سياسي درباره ديدگاه مشترك براي مرحله آينده مصر توافق كردند.
به گزارش ايرنا، احزاب و شخصيت هاي مصري روز شنبه اعلام كردند با محمد مرسي نامزد اسلامگرا، بر سر يك ديدگاه مشترك براي مرحله آينده مصر به توافق رسيدند و طي روزهاي آينده جزئيات بيشتري از آن فاش خواهد شد.
در بيانيه توافق، مرسي و احزاب سياسي مصر، تصميم ها و اقدامات اخير شوراي نظامي مردود اعلام شده و بر غير نظامي بودن دولت و رژيم حاكم بر مصر تاكيد شده است.
همچنين طرفين اين توافق اعلام كردند: هيئت رياست جمهوري شامل معاونان و مشاوران و دولت نجات ملي در بر گيرنده همه جناح هاي سياسي مصر خواهد بود.
از سوي ديگر، هزاران نفر از مردم مصر با برپايي چادرهاي تحصن در ميدان التحرير براي دومين هفته متوالي به اقدامات شوراي عالي نيروهاي مسلح و كميسيون عالي انتخابات براي دستكاري در انتخابات و قبضه كردن قدرت، اعتراض كردند. مردم مصر روز جمعه با برگزاري تظاهرات ميليوني يكپارچه خواستار كناره گيري نظاميان از قدرت و واگذاري آن به نامزد پيروز در انتخابات رياست جمهوري شدند.
دور دوم انتخابات رياست جمهوري مصر هفته گذشته برگزار شد و قرار بود نتايج آن تا روز سه شنبه يا حداكثر پنجشنبه گذشته اعلام شود كه چنين نشد و كميسيون عالي انتخابات به عمد آن را به تاخير انداخته است كه اين امر موجب نگراني و خشم فزاينده مردم مصر شده است. همچنين نظاميان مصر از روز جمعه تحركات نظامي خود را براي فشار به محمد مرسي و مردم آغاز كردند و آخرين خبرها حكايت از محاصره منزل محمد مرسي دارد.
 

 
مأموران رژيم آل خليفه تظاهرات مردم بحرين را به خشونت كشاندند

نظاميان آل خليفه با سركوب تظاهرات مسالمت آميز مردم بحرين شماري از رهبران مخالف رژيم را زخمي كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، شهرهاي مختلف بحرين روز گذشته شاهد اعتراضات گسترده مردمي بود كه خواستار سرنگوني رژيم حاكم بودند. مردم با سر دادن شعار مرگ بر آل خليفه»، خواستار دستيابي به آزادي، دموكراسي و عدالت اجتماعي شدند.
تظاهرات گسترده مردم در منامه و شهرهاي ديگر بحرين با سركوب شديد نيروهاي امنيتي آل خليفه كه از سوي نيروهاي سعودي حمايت مي شدند همراه شد و در نتيجه تعدادي از رهبران مخالف كه پيشاپيش صفوف تظاهركنندگان حركت مي كردند با گلوله هاي ساچمه اي و گازهاي سمي مجروح شدند.
شيخ علي سلمان دبيركل جمعيت وفاق ملي اسلامي از ناحيه كتف آسيب ديد و حسن المرزوق معاون وي از ناحيه گردن با گلوله هاي ساچمه اي جراحت هاي شديدي برداشت.
نيروهاي امنيتي تعدادي از معترضان را بازداشت كرده و به نقاط نامعلومي انتقال دادند.
شيخ عيسي قاسم روحاني بحريني نيز خواستار آزادي بازداشت شدگان شد و گفت، زندانيان به خاطر ديدگاه هاي خود به زندان افتاده اند و شكنجه مي شوند.
وي تصريح كرد، سياست دولت در قبال ملت بر مبناي دشمني و اهانت و خفه كردن صداها استوار است.
شيخ قاسم همچنين تأكيد كرد، خشونت نيروهاي آل خليفه از عزم و اراده مردم براي تحقق خواسته هاي انقلابي شان ذره اي كم نخواهد كرد و مردم تا رسيدن به اهدافشان ايستادگي خواهند كرد.
گفتني است تظاهرات خودجوش شيعيان بحريني پس از اينكه حكومت آل خليفه به روش خشونت و سركوب روي آورده روزبه روز در حال افزايش است و مردم تأكيد كرده اند از سركوب هراسي ندارند و همچنان به راه شهدا وفادارند.
سازمان عفو بين الملل اعلام كرد كه از تاريخ شروع تظاهرات در بحرين در فوريه سال 2011 دست كم 60 تن كشته و صدها تن مجروح شدند.
همچنين يك روزنامه نگار بحريني از وجود 200 كودك در زندان هاي رژيم آل خليفه خبر داد.
 

 
به دليل كوتاهي در انجام وظايف مجلس پاراگوئه رئيس جمهور را بركنار كرد

به دنبال عزل رئيس جمهور پاراگوئه توسط مجلس سناي اين كشور به دليل كوتاهي در انجام وظيفه، معاون وي به عنوان جانشين وي سوگند ياد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها شبكه تلويزيوني سي ان ان ديروز با اعلام اين خبر گزارش داد: «فرناندو لوگو» به علت قصور در انجام وظايف و ناتواني در مديريت درگيري هاي هفته گذشته كه به كشته شدن 17پليس و كشاورز منجر شد، از مقام خود بركنار شده است.
برپايه اين گزارش، پس از عزل وي توسط مجلس سنا «فدريكوفرانكو» معاون ويكي از مخالفان سرسخت رئيس جمهوري بركنار شده به عنوان جانشين وي سوگند ياد كرد.
رئيس جمهور بركنار شده در واكنش به راي پارلمان اين كشور گفت: راي كنگره را مي پذيرم.
وي پيشتر گفته بود كل روند استيضاح معادل كودتا در كشور است.
اين گزارش حاكي است كه طرفداران رئيس جمهور چپگراي سابق در اعتراض به بركناري وي در برابر ساختمان پارلمان با ماموران درگير شدند.
فرناندو لوگو اوت سال 2008 به مقام رياست جمهوري پاراگوئه دست يافت.رئيس جمهور معزول پاراگوئه
 

 
استقبال نخست وزير جديد پاكستان از حل اختلاف هاي مرزي با هند

نخست وزير هند انتخاب «راجا پرويز اشرف» به عنوان نخست وزير پاكستان را به وي تبريك گفت.
به گزارش خبرگزاري فارس، «مانموهان سينگ» نخست وزير هند ديروز در پيامي رسمي احراز پست نخست وزيري را به راجا پرويز اشرف تبريك گفت و ابراز اميدواري كرد روابط دوجانبه هند و پاكستان بيش از پيش ارتقا يابد. سينگ خطاب به اشرف گفت: من مطمئن هستم در طول دوره نخست وزيري شما، هر دو كشور همه مسايل في مابين را حل كنند و در جهت منافع مردم هر دو كشور قدم بردارند.
اشرف كه روز جمعه از مجلس راي اعتماد گرفت گفت كه به دنبال پيشرفت مذاكرات صلح ميان هند و پاكستان است. هند و پاكستان طي ساليان متمادي بر سر مسائل مرزي، داراي روابط تنش آميزي بوده و تاكنون سه بار به جنگ با يكديگر پرداخته اند.
درباره مناطق مورد مناقشه «سياچن» و كشمير اين دو كشور تاكنون چندين دور مذاكرات داشته اند اما نتيجه اي از اين مذاكرات حاصل نشده است.
عمليات مخفيانه
آسوشيتدپرس فاش كرد، مقامات امنيتي و اطلاعاتي آمريكا به بهانه نااميدي از هرگونه اقدام دولت پاكستان براي جلوگيري از ورود شبه نظاميان از خاك اين كشور به افغانستان، قصد دارند عمليات تكاوري مخفيانه در خاك پاكستان انجام دهند.
يك مقام آمريكايي در اين رابطه گفت، افراد متعددي از قبيله حقاني مورد هدف هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا قرار گرفته اند، اما فرستادن نيروهاي نظامي آمريكايي و افغان به پاكستان مي تواند كار شكار و دستگيري شبه نظاميان را يكسره كند و اين كار مي تواند پايان ناراحتي پاكستان از تجاوز آمريكا به تماميت ارضي اين كشور باشد.
شبكه حقاني كه از متحدان نزديك «القاعده» است، در ابتداي امر به عنوان قاچاقچيان و مافياي مواد مخدر شناخته مي شدند، اما اكنون آنها با هدف كنترل قلمرو خود در شرق افغانستان، فعاليت مي كنند.
حملات هوايي مكرر هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به خاك پاكستان، عمليات سال گذشته آمريكايي ها در مناطق مرزي پاكستان كه مرگ 24نظامي پاكستاني را در پي داشت و عمليات عليه «بن لادن» سركرده «القاعده» در شهر «ابيت آباد» كه مرگ وي را به همراه داشت، از جمله اقدامات آمريكايي ها در پاكستان است كه خشم مردم پاكستان را برانگيخته است.
دولت اسلام آباد نيز تحت فشار مردم بيش از شش ماه است كه مسير تداركاتي ناتو در خاك پاكستان را مسدود كرد.
در همين حال، «لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا گفت، هرگز از پاكستان به خاطر كشتار 24 سرباز عذرخواهي نمي كند. در صورت عذرخواهي پانتا، احتمال مي رود كه مسير تداركاتي بازگشايي شود.
 

 
2 شهيد و 21 مجروح در دور تازه حملات صهيونيست ها به غزه

در پي حملات نيروهاي رژيم صهيونيستي به شهرهاي مختلف نوار غزه دو فلسطيني شهيد و 21 تن ديگر زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، جنگنده هاي رژيم صهيونيستي با تداوم حملات خود به نوار غزه روز گذشته دو فلسطيني را شهيد و 21 تن ديگر را مجروح كردند.
حملات رژيم صهيونيستي به غزه طي روزهاي اخير دست كم 9 شهيد و ده ها مجروح به جاي گذاشته است.
اين در حالي است كه مبارزان فلسطيني در پاسخ به اين تجاوزات ده ها موشك و خمپاره به سوي مواضع صهيونيست ها شليك كردند.
جنبش حماس نيز با صدور بيانيه اي اعلام كرد در پاسخ به تلاش هاي مصر براي متوقف ساختن تجاوزات رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين گردان هاي قسام و تمامي گروه هاي مقاومت تا زماني پايبند به آتش بس هستند كه رژيم صهيونيستي پايبند باشد و در غير اين صورت تجاوزات اين رژيم با پاسخ كوبنده اي مواجه خواهد شد.
دولت قانوني فلسطين به رياست اسماعيل هنيه نيز از جامعه بين المللي خواست جلوي حملات رژيم صهيونيستي را بگيرد.
دولت هنيه تاكيد كرد، هر بار در اين حملات شماري از فلسطينيان شهيد و زخمي مي شوند و گويا كسي اين صحنه ها را نمي بيند و صداي مظلوميت ملت فلسطين را نمي شنود.
از سوي ديگر نظاميان صهيونيست با يورش به تظاهركنندگان فلسطيني در كرانه باختري تعدادي را مجروح كردند.
عده اي از فلسطيني ها و فعالان صلح خارجي در اعتراض به تصميم رژيم صهيونيستي براي تخريب يك روستا و آواره سازي ساكنان آن تظاهرات كردند كه با حمله نظاميان رژيم صهيونيستي و پرتاب گاز اشك آور مواجه شدند.
 

 
اعتراض سازمان عفو بين الملل به نقض حقوق بشر در عربستان

سازمان عفو بين الملل با صدور بيانيه اي، اقدام مسئولان سعودي در محاكمه و بازداشت مخالفان دولت عربستان را محكوم كرد.
به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري مخالفان عربستان (راصد) «فيليپ لوتر» مدير برنامه خاورميانه و شمال آفريقاي سازمان عفو بين الملل اعلام كرد: مسئولان سعودي اخيراً تعدادي از مدافعان حقوق بشر را بازداشت كرده اند.
به گفته لوتر، اقدام اخير مسئولان سعودي در محاكمه «محمد فهد القحطاني» از مدافعان بارز حقوق بشر در عربستان در هفته گذشته در شهر رياض، به منظور ساكت كردن صداي مخالفان بوده است.
لوتر گفت: مسئولان سعودي به جاي سركوب رهبران جمعيت حقوق مدني و سياسي بايد درباره اخبار نقض حقوق بشر توسط دولت كه اين جمعيت و ساير نهادها به مستندسازي اقدام كرده اند تحقيق كند.مدير برنامه خاورميانه و شمال آفريقاي سازمان عفو بين الملل، متذكر شد: مسئولان سعودي در اقدامات براي تسليم كردن مدافعان حقوق بشر از طريق محاكمه بر پايه اتهامات جعلي و اقدام هاي ظالمانه معمول نظير ممنوعيت سفر دست بردارند. اين مسئول حقوق بشر هشدار داد: بايد به اين روند خاتمه داده شود و مدافعان حقوق بشر اجازه يابند كه كار خود را در برملا كردن موارد نقض حقوق بشر و دعوت به برقراري عدالت و بازخواست عاملان پيگيري كنند.
فيليپ لوتر متذكر شد: بايد همه اتهامات مربوط به انجام مسالمت آميز حق آزادي بيان، تجمع و شركت در جمعيت ها لغو شود و در صورت بازداشت هر يك از مدافعان حقوق بشر براساس اين گونه اتهامات، ما خواهان آزادي فوري و بي قيد و شرط آنها خواهيم شد.
اين درحالي است كه قرار است محاكمه محمد القحطامي، عبدالله الحامد و يوسف الخضر از مدافعان حقوق بشر و بنيانگذاران جمعيت حقوق مدني و سياسي در عربستان از اول سپتامبر آغاز شود.
به گزارش رسانه هاي دولتي عربستان، افراد بازداشت شده به جرم تأسيس يك سازمان بدون مجوز، و وارد كردن اتهام به دستگاه قضايي با اتهامات سنگيني مواجه هستند و در صورت محكوميت بايد سال ها در زندان بمانند.
در زمينه تحولات داخلي در عربستان شاهزاده «احمد بن عبدالعزيز» برادر پادشاه عربستان روز جمعه طي مراسمي، در برابر ملك عبدالله بن عبدالعزيز به عنوان وزير كشور سوگند ياد كرد.
 

 
بازتاب سرنگوني جنگنده تركيه در سوريه بشار اسد از اردوغان زهر چشم گرفت

رسانه هاي سوري و منطقه اي با انعكاس بازتاب سرنگوني جنگنده تركيه در آب هاي سوريه اعلام كردند بشار اسد با موشك روسي از نخست وزير تركيه زهر چشم گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، رسانه هاي سوري اعلام كردند، سرانجام تنش 16 ماهه آنكارا با دمشق در آسمان ساحل سوريه منفجر شد تا شديدترين برخورد دو طرف رخ بدهد به گونه اي كه سوريه با موشك روسي زهر چشمي از جنگنده آمريكايي تركيه بگيرد تا جايي كه رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه تا ساعت ها در بهت فرو رفت و نتوانست اذعان كند كه پدافند هوايي سوريه توانسته هواپيماي كشورش را ساقط كند.
روزنامه السفير چاپ لبنان در اين باره نوشت اين حادثه زماني اتفاق افتاد كه جنگنده هاي تركيه حريم هوايي سوريه را نقض كردند.
در جريان اين حادثه يك فروند جنگنده تركيه سرنگون شد و يك جنگنده ديگر موفق شد به پايگاه خود بازگردد.
رسانه هاي منطقه اي نيز اعلام كردند كه تهديدهاي مكرر مقامات تركيه طي ماه هاي گذشته با سكوت و خويشتنداري دمشق رو به رو شده بود اما اين بار زماني كه جنگنده اف4 تركيه وارد حريم هوايي سوريه شد، دمشق نشان داد سكوتش حد و مرزي دارد و اجازه نمي دهد حاكميت اين كشور خدشه دار شود. هنوز از سرنوشت دو خلبان جنگنده سرنگون شده اطلاعي در دست نيست.
خبرگزاري رويتر نيز در واكنشي شتابزده اعلام كرد دمشق به طور اشتباهي اين جنگنده را ساقط كرده است.
همچنين روزنامه القدس العربي چاپ لندن در مقاله اي نوشت، سرنگوني هواپيماي جنگنده تركيه افكار عمومي در غرب به ويژه هم پيمانان عرب آنها را متشنج كرده است.
اين روزنامه افزود، اين حادثه يك پيام مهم و آشكار براي تركيه و غرب داشت و آن هم آمادگي دمشق براي هرگونه جنگ احتمالي است. القدس العربي تاكيد كرد، مقامات سوريه از جنگ هراسي ندارند و نشان دادند كه ناتوان نيستند بلكه از توانمندي خوبي براي مقابله با هرگونه جنگ احتمالي برخوردارند.
اين روزنامه عربي همچنين افزود، پيام دوم سوريه خطاب به ناتو به ويژه آمريكا است تا بدانند كه سوريه مانند ليبي نيست و هرگونه اقدام نظامي عليه اين كشور از جمله بمباران هوايي بدون عواقب نخواهد بود.
عبدالباري عطوان نويسنده مقاله خاطرنشان كرد: پيام سوم به برخي از كشورهاي عربي، به ويژه اعضاي شوراي همكاري است كه سلاح و تجهيزات مدرن را از طريق تركيه براي عناصر مسلح در سوريه ارسال مي كنند.
عطوان گفت: چهارمين پيام نيز خطاب به افكار عمومي داخل سوريه و تاكيد بر اين امر است كه نظام همچنان يكپارچه و آماده رويارويي با «توطئه بيگانگان» است.
گفتني است نخست وزير تركيه روز گذشته درباره سرنگوني اين هواپيماي نظامي در سوريه نشست امنيتي برگزار كرد.
وزارت خارجه آمريكا نيز در اولين واكنش به ماجراي سرنگوني جنگنده آمريكايي تركيه توسط موشك هاي سوريه اعلام كرد كه اين موضوع هنوز در دستور كار ناتو مطرح نشده است.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در اين باره گفت، بهتر است تركيه در اين زمينه بيانيه صادر كند.
بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد نيز اظهار داشت، هر دو طرف بايد با خونسردي اين قضيه را پي گيري و مسئله را از طريق ديپلماتيك حل و فصل كنند.
شبكه خبري العربيه در خبري فوري اعلام كرد عبدالله گل رئيس جمهور تركيه اعلام كرد كه اقدام سوريه را تلافي خواهد كرد.
وي افزود، واكنش دولت تركيه به سرنگوني جنگنده اين كشور قاطع خواهد بود.
اين در حالي است كه جهار مقدسي سخنگوي وزارت خارجه سوريه گفت هدف قرار دادن جنگنده تركيه حق حاكميتي سوريه است و سوريه از حاكميت خود دفاع كرده است.
با اين حال وي افزود، سوريه با تركيه وارد تنش نظامي نشده است و اين كشور را دشمن نمي شناسد.
مقدسي تاكيد كرد، دمشق دشمنان خود در منطقه را به خوبي مي شناسد. از سوي ديگر، كارشناسان سوري اعلام كردند با توجه به حق سوريه براي دفاع از حاكميت خود در برابر هرگونه تجاوز، بايد سوريه به شوراي امنيت شكايت كند.
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه نيز طي سخناني اعلام كرد كه روسيه بابت ارسال هلي كوپترهاي تعميري سوريه از آمريكا عذرخواهي نمي كند. متخصصان روسي اخيرا سه هلي كوپتر سوري را تعمير و از طريق كشتي هاي روسي به دمشق ارسال كرده اند.
همچنين رئيس جمهور سوريه در حكمي تشكيل دولت جديد اين كشور به نخست وزيري رياض حجاب را ابلاغ كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، رئيس جمهور سوريه در حكمي دستور تشكيل دولت جديد را صادر و تاسيس چهاروزارتخانه جديد را اعلام كرد.
منابع خبري اعلام كردند كه وليد المعلم وزير خارجه و سرتيپ داود راجحه وزير دفاع در مناصب خود ابقا و معاونان نخست وزير تعيين شدند.
همچنين شخصيت مخالف داخلي سوريه قدري جميل (رئيس كميته ملي وحدت سوسياليست هاي سوريه و رئيس جبهه مردمي براي تغيير و آزادي و از مخالفان داخلي سوريه) معاون نخست وزير در امور بازرگاني و وزير بازرگاني داخلي تعيين شد.
بر پايه اين گزارش، دو وزارتخانه به حزب معارض جبهه مردمي براي تغيير و آزادي اختصاص داده شده است به طوري كه قدري جميل وزير بازرگاني داخلي و علي حيدر (رهبرحزب ملي- سوسياليست) وزير آشتي ملي شده است.
همچنين محمد ابراهيم الشعار وزير كشور نيز در منصب خود ابقا و عمران الزعبي وزير مطبوعات و رسانه ها شد.
 

 
دانشجويان در مونترال و كبك دوباره به خيابان ها ريختند

هزاران تن از دانشجويان و شهروندان كانادايي در اعتراض به بي توجهي دولتمردان به خواسته هايشان مبني بر توقف افزايش شهريه ها به خيابان ها ريختند.
روز جمعه هزاران نفر از دانشجويان و جوانان كانادايي به خيابان هاي «كبك و مونترال» آمدند و عليه تصميم دولت براي افزايش 70 درصدي شهريه هاي دانشجويي تظاهرات كردند.
بنا به اعلام پليس كانادا شمار تظاهركنندگان در مونترال حدود 15 هزار و در كبك بيش از 5000 نفر بود. دولت محلي «كبك» قصد دارد به منظور جبران كسري بودجه طي 5 سال آينده به ميزان 70 درصد به شهريه هاي دانشجويان بيفزايد، قانوني كه باعث شده خيابان ها و دانشگاه هاي كانادا بيش از چهار ماه دستخوش تظاهرات، اعتصاب و درگيري شود. دولتمردان كانادايي همچنين براي مقابله با اعتصاب ها و تظاهرات پرهزينه دانشجويان قانوني تحت عنوان «78» را به تصويب رسانده اند كه به موجب آن دانشجويان بدون اجازه آنها اجازه برپايي هيچگونه تجمعي را ندارند.
گفتني است تصويب همين قانون اين روزها تبديل به يكي از دلايل اصلي دانشجويان براي برپايي تظاهرات ضددولتي شده است. تصويب اين قانون علاوه بر دانشجويان، ديگر اقشار جامعه كانادا از جمله وكلا را نيز به جمع معترضان افزوده است.
گفتني است دانشجويان و رهبران محلي كانادا براي حل اختلافات تاكنون سه بار با يكديگر مذاكره كرده اند كه هيچ يك به نتيجه نرسيده است.
 

 
تظاهرات بزرگ ضددولتي در يمن با جانشين عبدالله صالح مذاكره نمي كنيم

صدها هزار نفر از مردم يمن با برگزاري تظاهرات گسترده ضددولتي و ضدآمريكايي در شهر صنعا پايتخت يمن و ديگر شهرهاي اين كشور مخالفت خود را با مشاركت در گفت وگوي ملي پيش از تحقق اهداف كامل انقلاب اعلام كردند.
صدها هزار نفر از مردم صنعا و شهرهاي ديگر يمن در راهپيمايي پس از نماز جمعه اظهار داشتند تا تحقق كامل اهداف انقلاب خيابان ها را ترك نمي كنند و حاضر به گفت وگو با مقامات رژيم نيستند.
مردم يمن در حالي كه شعارهايي عليه آمريكا سر مي دادند با دخالت اين كشور و تلاش هاي دستگاه حاكمه براي ريشه كن كردن انقلاب مخالفت كردند. تظاهركنندگان تاكيد كردند، سفير آمريكا در همه امور يمن دخالت مي كند و هر چه را مي خواهد مسئولان يمني آن را اجرا مي كنند. اين تظاهرات در شرايطي برگزار شد كه نيروهاي امنيتي يمن به تظاهركنندگان يورش بردند و چادرهاي پهن شده در ميدان ها را به آتش كشيدند.
محمد مسعد الرداعي يكي از رهبران ارشد جنوب يمن نيز با ابراز نارضايتي از تداوم دخالت هاي سفير آمريكا در اين كشور تاكيد كرد كه سفير آمريكا با اطمينان و هماهنگي القاعده وارد منطقه درگيري در جنوب يمن شده است.
رهبر جنبش الحوثي نيز در جمع شماري از شيوخ و شخصيت هاي اجتماعي يمن گفت، آمريكايي ها در داخل كشور ما يك دولت دارند و سياست هاي خود را بدون دردسر اجرا مي كنند. همچنين منابع آگاه يمني اعلام كردند در پي مخالفت پياپي دولت آمريكا با اعطاي ويزا به علي عبداله صالح، سرانجام مقامات اين كشور با اعطاي ويزا به وي براي انجام معالجات پزشكي موافقت كردند. اين منابع افزودند، موافقت آمريكا در پي اصرار عبدربه منصور هادي رئيس جمهور كنوني يمن براي اعطاي ويزا به عبدالله صالح صورت گرفته است.
 

 
تجمع اعتراض آميز اسپانيايي ها مقابل سفارت آلمان در مادريد

اسپانيايي هاي خشمگين با تجمع مقابل كنسولگري آلمان، عليه سياست هاي اقتصادي تحميلي اين كشور شعار دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، گروهي از مردم اسپانيا كه بخش اعظم آنها را مستمري بگيران اين كشور تشكيل مي دادند، با تجمع مقابل ساختمان كنسولگري آلمان در «بارسلون» عليه سياست هاي اقتصادي اين كشور شعار دادند.
«مركل! هديه تو سمي است، اسپانيا فروختني نيست، ما مخالف خصوصي سازي هستيم» از جمله شعارهاي معترضان اسپانيايي بود.
اسپانيا چند روز پيش توانست موافقت اتحاديه اروپا براي دريافت 100 ميليارد يورو با هدف كمك به بانك هاي خود را جلب كند، اتفاقي كه هزينه هاي آن به شكل اجراي رياضت هاي جديد اقتصادي بر دوش مردم بحران زده اين كشور سنگيني مي كند. آلمان، به عنوان عضو اصلي منطقه پولي يورو براي حل بحران اقتصادي اروپا همواره بر روش اجراي رياضت هاي اقتصادي تاكيد كرده است. اين تاكيد به طور طبيعي با مخالفت هاي گسترده مردمي در قاره اروپا مواجه شده است.
 

 

(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14