(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 4 تیر 1391 - شماره 20239

خواب آلودگي و هله هوله خوري
استانداردسازي محصولات وارداتي نانو
در دهان شما چه مي گذرد
راز ناپديد شدن پنگوئن ها
دلايل عجيب سردرد
پايان معلوليت با كاشت سلول سوختي
خواص غذاهاي تند
زباله هايي با طعم خوراكي
 

خواب آلودگي و هله هوله خوري

در يك بررسي جديد معلوم شد افرادي كه خواب كافي ندارند و در طول روز خواب آلوده تر هستند، براي خوردن هله هوله و خوراكي هاي مضر و ناسالم مثل شيريني و چيپس، ولع بيشتري از خود نشان مي دهند.
به گزارش ايسنا، متخصصان در اين مطالعه به بررسي نواحي از مغز پرداختند كه وقتي افراد در جست وجوي غذاهاي سالم يا ناسالم هستند، اين نواحي بيش از هر زمان ديگري فعال مي شوند. اين متخصصان متوجه شدند وقتي داوطلبان در اين آزمايش خواب آلوده هستند، اين نواحي مغزي شان با مشاهده تصاوير غذاهاي ناسالم و تنقلات، بيشتر فعال مي شوند در حالي كه در مواقع خواب آلودگي تماشاي تصاوير غذاهاي سالم و مفيد اين قسمت از مغز را چندان تحريك نمي كند.
به گزارش سايت اينترنتي هلت دي نيوز، دكتر ماري- پيير اس تي- اونگ، دستيار مطالعاتي در مركز بيمارستاني سنت، لوك روزولت و استاديار انستيتو تغذيه انسان در دانشگاه كلمبيا دراين باره متذكر شد: ما متوجه شديم مناطقي از مغز كه با «پاداش و انگيزه» مرتبط هستند در افرادي كه كمبود خواب دارند به مراتب فعال تر است. به بيان ديگر در حالت خواب آلودگي، مغزانگيزه بيشتري براي انتخاب خوراكي ها و تنقلات مضر و ناسالم پيدا مي كند.
شرح اين مطالعه قرار است در نشست سالانه انجمن هاي تخصصي خواب در بوستون ارائه شود.
 

 
استانداردسازي محصولات وارداتي نانو

رئيس كميته فني استانداردهاي فناوري نانو وزارت بهداشت از همكاري اين كميته با گمرك خبر داد و گفت: براساس اين همكاري محصولات وارداتي مبتني بر فناوري نانو به منظور صدور مجوزهاي لازم به كميته هاي استانداردسازي وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي و بهداشت ارجاع داده مي شود.
دكتر علي بيت اللهي در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به عرضه محصولات مبتني بر فناوري نانو در كشور افزود: تاكنون 9 محصول عرضه شده در اين زمينه مجوزهاي لازم را از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي دريافت كرده اند.
رئيس كميته فني استانداردسازي فناوري نانو با تاكيد بر اينكه تعداد ديگري از اين محصولات در دست بررسي براي اعطاي مجوز هستند، اظهار داشت: با توجه به زيرساختهايي كه ايجاد شده است شركتهايي كه در عرصه نانو فعال هستند به ويژه محصولات حساس چون مواد بسته بندي و دارو براي بهره مندي از بسته هاي حمايتي، لازم است تا مجوز خود را از وزارتخانه هاي بهداشت و جهاد كشاورزي دريافت كنند.
وي با اعلام اينكه اين مجوزها از سوي كميته هاي استاندارد وزارتخانه هاي بهداشت و يا جهاد كشاورزي صادر مي شود، خاطر نشان كرد: اين نهادها پروتكل هايي را براي ارزيابي ايمني نانو تدوين كردند و شركتهاي توليدي در اين حوزه موظف هستند تا به آنها مراجعه كنند.
بيت اللهي از ارزيابي استانداردهاي محصولات وارداتي مبتني به فناوري نانو خبر داد و خاطر نشان كرد: به همين منظور همكاريهايي ميان كميته استاندارد وزارت بهداشت با گمرك جمهوري اسلامي صورت گرفته و بر اين اساس برنامه ويژه اي در نظر گرفته شده است.
وي دراين باره توضيح داد: در گمرك جمهوري اسلامي ايران در صورتي كه محصولي با عنوان «نانو» وارد شود، گمرك اين محصول را به كميته هاي استاندارد وزارتخانه بهداشت و جهاد كشاورزي ارجاع مي دهد.
رئيس كميته فني استانداردسازي وزارت بهداشت ادامه داد: كميته هاي تخصصي اين دو وزارتخانه پس از بررسي و آناليزهاي محصولات ارجاع داده شده، نسبت به صدور مجوز اقدام مي كنند.
 

 
در دهان شما چه مي گذرد

دندان ها و لثه هاي ما در طول سال هاي متفاوت بسيار تغيير مي كنند و همچنين فرسوده تر و كهنه تر مي شوند اما واقعا مي دانيد در طول سنين متفاوت در دهان شما چه مي گذرد؟
به گزارش مشرق، براي هر سني و دوران خاصي از زندگي راه ها و روش هاي گوناگوني وجود دارد كه از دندان هايتان محافظت كنيد و همچنين موارد بسيار متفاوتي هم براي از بين بردن دندان ها وجود دارد كه البته بايد از آن ها پرهيز كنيد در ادامه هر دوران را جداگانه مورد بررسي قرار مي دهيم.
20 تا 40 سالگي:
در اين دوران همچنان دندان هاي شما جوان هستند و اگر در سنين پايين تر با آن ها بسيار با ملايمت برخورد كرده باشيد و نظافت را نيز در آن ها حفظ كرده باشيد اين دوران بسيار طلايي براي دندان هاي شما خواهد بود. البته توجه داشته باشيد كه در اين دوران نيز مواردي وجود دارد كه مي تواند باعث تخريب دندان ها شود.
در طول زمان و از آغاز 20 سالگي لثه هاي شما ضعيف تر مي شوند و البته ريشه هاي دندان ها نيز بسيار ضعيف تر خواهند بود . براي اينكه از اين موارد جلوگيري كنيد بهتر است تا در اين دوره زماني روزانه تا دو بار دندان هايتان را بشوييد و همچنين در خاطر داشته باشيد كه بايد از خمير دندان هاي مناسب نيز استفاده كنيد.
اين دوره براي جوانان بسيار مهم است چرا كه در اين دوران آن ها دغدغه هاي ازدواج و درس و كار را دارند و همين موارد از عوامل اصلي ايجاد استرس هستند. استرس يكي از مهمترين عوامل در از بين بردن دندان ها است و مي تواند به راحتي دندان هاي شما را نابود كند.
سعي كنيد در دوره جواني و به طور كلي در اين بازه زماني كمتر نوشيدني هايي مانند نوشابه مصرف كنيد چرا كه اين نوشيدني ها به علت داشتن اسيدهاي متفاوت ميناي دندان شما را از بين مي برد و موجب ضعيف شدن لثه ها مي شوند.
40 تا 50 سالگي:
در اين دوران شايد دندان هاي شما بسيار جوان به نظر برسند اما در باطن بسيار فرسوده تر شده اند و بايد از آن ها بيشتر مراقبت كنيد چرا كه ممكن است در سنين بالاتر بيشتر براي شما مشكل ايجاد كنند.
در اين دوران سعي كنيد تا هر سال حداقل دو بار به دندان پزشك مراجعه كنيد و سلامت دندان هايتان را چك كنيد. همچنين در نظر داشته باشيد كه در اين سن لثه با سرعت بيشتري در حال از بين رفتن است و بهتر است تا شما نيز با دقت بيشتر از آن ها مراقبت كنيد.
يكي از بهترين راه هايي كه مي توانيد براي سلامت دندانتان از آن استفاده كنيد ورزش كردن است. شايد باور نكنيد اما به تازگي در تحقيقاتي كه محققان انگليسي انجام داده اند به اين نتيجه دست پيدا كرده اند كه سلامت جسمي بدن مي تواند كمك به سزايي در داشتن دندان هاي سالم آن هم در سنين بين 40 تا 50 داشته باشد پس بهتر است تا روزانه حداقل 30 دقيقه را به ورزش كردن اختصاص دهيد.
50 سال به بالا:
از 50 سالگي به بالا بيماري هاي مختلفي به سراغ انسان مي آيد و براي آنكه از آن ها خلاص شويد بايد از داروهاي شيميايي و قرص ها استفاده كنيد بسياري از اين قرص ها باعث خشكي دهان مي شود كه در اين سنين مي تواند براي دندان و لثه شما بسيار مضر باشد.
بهتر است تا در اين دوران آب بيشتري مصرف كنيد و همچنين جويدن آدامس هاي بدون قند نيز مي تواند به شما كمك بسيار زيادي بكند. البته ممكن است در اين دوران دردهايي نيز در داخل دهانتان احساس كنيد و به محض اينكه از اين دردها خبر دار شديد حتما به پزشك معالج مراجعه كنيد چرا كه اين موارد ممكن است عفوني بوده و مشكلات بسيار زياد ديگري را براي شما ايجاد كند.
 

 
راز ناپديد شدن پنگوئن ها

دانشمندان نيوزيلندي قصد دارند با انجام تحقيقاتي، پرده از يكي از بزرگ ترين راز هاي طبيعت يعني ناپديد شدن سريع پنگوئنهاي راك هوپر در هر زمستان بردارند.
به گزارش مهر، پنگوئن هاي راكهوپر كوچك ترين پنگوئن سفيد و مشكي هستند كه طولشان به 55 سانتيمتر مي رسد و با داشتن كاكل زرد رنگ (ابروي زرد روشني كه مانند پر زرد رنگ بلند از كناره هاي چشمان قرمز رنگ آن ها بيرون زده است) و پاهاي صورتي از پنگوئن هاي ديگر متمايز شده اند.
گروهي از محققان قصد دارند سال آينده طي سفري به زادگاه اين پنگوئن ها در جزيره كمبل در جنوب نيوزيلند كه يك منطقه قطبي است به پاي 88 قطعه از آنها ردياب متصل كنند.
ديويد تامسون يكي از محققان اين گروه گفت: نمي دانيم اين پنگوئن ها زمستان ها كجا مي روند. احتمالا اين دوره غيبت مرحله مهمي در چرخه توليد مثل براي آنها است. آنها براي بزرگ كردن بچه هايشان در فصل توليد مثل بايد به جزيره كمبل بازگردند.
به گفته وي اگر زمستان بدي داشته باشند با شرايط و وضعيت بسيار نامساعدي به جزيره باز مي گردند در هر حال اين مرحله از چرخه سالانه براي اين پرندگان بسيار حياتي است. ندانستن زيستگاه آنها در زمستان، شكاف مهمي در شناخت عوامل موثر بر جمعيت اين نوع پنگوئن است.
از سال 1942 تا 1985 جمعيت پنگوئن هاي راك هوپر در جزيره كمبل از 800 هزار جفت به 51 هزار جفت رسيد و روند كاهش از آن زمان تاكنون هچنان ادامه دارد.
تامسون مي گويد بعيد است اين پرندگان در آينده نزديك منقرض شوند اما اين امر نشان دهنده كاهش عمده در اين جمعيت است. داده هاي به دست آمده از اين ردياب ها مي تواند نشان دهنده حركات، توزيع و زيستگاه پنگوئن ها در زمستانها باشد.
 

 
دلايل عجيب سردرد

اكثر افرادي كه سردرد مي گيرند، در همان لحظات اول به سراغ داروهاي مسكن مي روند. اما با پيدا كردن علت اين سردردها نه تنها مي توان شدت درد را كاهش داد، بلكه مي توان از بروز آنها در آينده نيز پيشگيري كرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران: تقريبا علت همه سردردها از جمله ميگرن يك عامل است. يك جريان الكتريكي در قسمت پشت مغز به طور اشتباه توليد مي شود و دردهاي ناحيه سر را به وجود مي آورد. تقريبا در ميان مردم سراسر جهان اين باور اشتباه وجود دارد كه سردرد يكي از نشانه هاي ابتلا به تومور مغزي است، در حالي كه اين موضوع به هيچ وجه درست نيست. تحقيقات نشا ن مي دهد فقط يك درصد افرادي كه به دليل سردرد به مراكز پزشكي مراجعه مي كنند، دچار يك مشكل جدي و خطرناك هستند. با اينكه بسياري از سردردها چندان مهم نيستند، اما در بعضي موارد شما حتما بايد به پزشك مراجعه كنيد. براي مثال زماني كه شما دچار سردرد ناگهاني شديد يا سردرد شما همراه با تب بود در مراجعه به پزشك ترديد نكنيد. همچنين زماني كه همراه با سردرد احساس سرگيجه داشتيد يا حافظه شما دچار مشكل شود، حتما بايد اين موضوع را با پزشك در ميان بگذاريد. در ادامه بعضي از علت هاي عجيب ابتلا به سردرد را با هم مرور مي كنيم. شايد شما هم بتوانيد با شناختن اين عوامل و دوري گزيدن از آنها خود را از سردردهاي آزاردهنده دور نگاه داريد.
وقتي موهايتان را كوتاه مي كنيد
يكي از دلايل عجيب ابتلا به سردرد در بعضي از مردم مراجعه به آرايشگاه و كوتاه كردن موهاي سرشان است. اين حالت زماني اتفاق مي افتد كه شما مجبوريد سر خود را هنگام شست وشوي موها روي سينك دراز كنيد. در اين هنگام فشار زيادي به گردن وارد مي شود و باعث تحريك يكي از عصب هايي مي شود كه در اين مسير قرار دارند. در اثر اين اتفاق يك يا دو روز بعد سردرد به سراغ شما مي آيد، اما از آنجا كه اين اتفاق با تاخير رخ داده است، شما متوجه علت اصلي آن نمي شويد. يكي ديگر از علت هاي عجيب سردرد زماني است كه شما روي صندلي نشسته ايد و گوشي تلفن را بين شانه و گوش خود نگاه داشته ايد در اين هنگام نيز فشار زيادي به عصب هاي گردن وارد مي شود كه بعد از مدتي خود را با سردرد نشان مي دهد.
سرفه
شايد باورتان نشود، اما در دنياي پزشكي نوعي سردرد وجود دارد كه از آنها به عنوان سردردهاي سرفه اي ياد مي شود. اين سردردها بر اثر عواملي مانند سرفه و عطسه كردن، خالي كردن محتواي بيني يا خم شدن به جلو به وجود مي آيد.
تقريبا يك درصد سردردهاي جهان بر اثر سرفه كردن به وجود مي آيد و البته اين نوع سردردها در بين مردان شايع تر است. علت اصلي اين دردها فشاري است كه در داخل مغز به وجود مي آيد، در اين دردها كه اغلب شديد و تكرارشونده هستند، ممكن است بين چند ثانيه تا چند دقيقه طول بكشند و در بيشتر مواقع هم در قسمت پشت سر احساس مي شوند. در حالي كه در اكثر موارد علت اين موضوع ناشناخته است، اما بعضي تحقيقات دانشگاهي نشان مي دهد نزديك به 10 درصد سردردها بر اثر ناهنجاري آرنولد چياري به وجود مي آيند. در اين حالت در هنگام سرفه، فشاري به قسمت پشت مغز و به سمت بخش بالاي ستون فقرات وارد مي شود كه عامل بروز سردرد است. اين نوع سردردها اغلب با علايم ديگري مانند دردهاي ناحيه گردن، ناتواني در حفظ تعادل، مشكلات بينايي، كم شنوايي، فراموشي و شنيدن صداي زنگ در گوش ها همراه هستند.
وقتي به باشگاه ورزش مي رويد
بعضي از ورزشكاران بعد از راه رفتن يا دويدن روي تردميل دچار سردرد مي شوند. در اين افراد هرگونه فعاليت ورزشي از جمله راه رفتن روي تردميل باعث ايجاد تورم در رگ هاي خوني ناحيه سر، گردن و جمجمه مي شود كه اين عامل مي تواند در نهايت به سردرد منجر شود، اين دردها معمولا چند ثانيه بعد از شروع ورزش ظاهر مي شوند و ممكن است در هر قسمت از سر خود را نشان بدهند. معمولا افرادي كه مستعد ابتلا به ميگرن هستند، بيش تر از ديگران اين نوع سردردها را تجربه مي كنند. البته براي رفع اين مشكل راه حل هاي ساده اي وجود دارد، براي مثال، مي توان نوع ورزش را تغيير داد و به جاي دويدن روي تردميل، شنا كردن را انتخاب كرد. همچنين مصرف داروهاي ضد تورم، نيم ساعت قبل از شروع ورزش تا حد زيادي مي تواند از بروز اين سردردها پيشگيري كند. اگر شما هم در حال ورزش كردن ناگهان دردي را در سر خود حس كرديد، حتما به پزشك مراجعه كنيد. در موارد نادر اين نوع سردردها مي توانند نشان دهنده رشد تومورهاي مغزي يا پاره شدن رگ هاي خوني باشند.
اگر هميشه نااميد هستيد افرادي كه اعتماد به نفس ندارند يا شخصيت نااميد و غمگيني دارند بيشتر از ديگران ممكن است به سردردهاي ميگرني دچار شوند. به نظر مي رسد، اين افراد بيشتر دچار استرس مي شوند كه اين عامل باعث كاهش ميزان يك ماده شيميايي در مغز به نام سروتونين مي شود. در صورتي كه تعادل سروتونين به هم بخورد، اولين علايم به شكل سردرد خود را نشان مي دهند.
وقتي فست فود مي خوريد غذاهاي زيادي هستند كه ممكن است باعث شروع سردردهاي ميگرني شوند، اما ساندويچ همبرگر از تمام آنها مهم تر است. اين ساندويچ ها شامل موادي مانند تيرامين و نيترات ها و نيتريت ها هستند كه همگي جريان خون به سمت مغز را افزايش داده و باعث سردرد مي شوند. در كمال تعجب سردردهايي كه در اثر مصرف اين مواد افزودني به غذاها به وجود مي آيند، در هر دو سمت سر احساس مي شوند. اين در حالي است كه در ميگرن هاي معمولي، فقط يكي از بخش هاي سر دچار درد مي شود. بعد از گذشت مدت زمان معيني پس از توليد غذا، تيرامين در اثر تجزيه شدن پروتئين موجود در آن به وجود مي آيد. به اين ترتيب، اين ماده را بايد در مواد غذايي جست وجو كرد كه زمان زيادي از توليد آنها گذشته و سعي شده با مواد نگهدارنده از فساد آنها جلوگيري شود. از ديگر غذاهايي كه داراي مقادير زيادي تيرامين هستند، مي توان به پنير، شكلات، گوشت هاي فرآوري شده مانند سوسيس و كالباس و بعضي ميوه ها مانند آناناس و موز اشاره كرد.
موي سر دم اسبي
بستن موها به شكل دم اسبي معمولا بعد از چند ساعت باعث آشكار شدن علايم سردرد مي شود. زماني كه موهاي سر به سمت عقب كشيده شده و به شكل دم اسبي بسته مي شوند، فشار زيادي در بافت هاي روي جمجمه وارد مي شود كه خود را به شكل درد نشان مي دهند. بعضي ديگر از مدل هاي موي سر كه باعث ايجاد فشار در موها و كف سر مي شوند مي توانند همين دردها را به وجود بياورند.
دوش آب گرم
در بعضي ها لذت يك دوش آب گرم در هنگام صبح به سرعت جاي خود را به سردردهاي شديد مي دهد. به نظر مي رسد، افزايش دماي بدن باعث افزايش سرعت جريان خون در تمام قسمت ها از جمله سر مي شود كه شدت آن بعد از 30 تا 60 ثانيه بعد از شروع درد به بالاترين حد مي رسد. اين دردها معمولا در ناحيه پيشاني احساس مي شوند و به ندرت بيش از 5 دقيقه طول مي كشند. البته سرماي شديد هم مي تواند باعث بروز سردرد شود. براي مثال، شنا كردن در آب سرد يا خوردن بستني مي تواند بعضي ها را به دردهاي ناحيه سر دچار كند.
سيگار
با اينكه بعضي مردم بعد از سردرد به فكر سيگار كشيدن مي افتند، اما اين كار در اكثر موارد شدت درد را افزايش مي دهد. نيكوتين موجود در سيگار باعث باريك شدن رگ هاي خوني ر مغز مي شود و مشخص است كه اين عامل به سردرد منجر خواهد شد.
كم خوابي
بداخلاقي، مشكل در حافظه و ناتواني در تمركز از واضح ترين عوامل كم خوابي است. اما آخرين تحقيقات نشان مي دهد سردردها هم يكي از علايم شايع كم خوابي هستند. اين نوع سردردها ممكن است بين يك ساعت تا يك روز طول بكشند.
 

 
پايان معلوليت با كاشت سلول سوختي

محققان يك سلول سوختي قابل كاشت در بدن ساخته اند كه مي تواند انرژي مورد نياز ايمپلنت هاي بسيار اثربخش در آينده را تامين كند؛ چنين ايمپلنت هايي مي توانند به بيماران معلول كمك كنند دوباره كنترل دست و پاهايشان را در اختيار بگيرند.
به گزارش مهر، اين پيل سوختي كه توسط استاديار مهندسي برق و علوم رايانه دانشگاه فناوري ماساچوست MIT ساخته شده، بر پايه گلوكز- تامين كننده انرژي مورد نياز سلول هاي انساني- كار مي كند. محققان اين سلول سوختي را بر روي يك تراشه سيليكوني ساخته اند كه امكان تلفيق آن را به ديگر مدارهايي كه ممكن است براي ايمپلنت مغزي لازم باشند، فراهم مي آورد.
ايده سلول سوختي گلوكزي موضوع جديد نيست و در دهه 1970 دانشمندان نشان دادند مي توانند ضربان سازي (پيس ميكر) را با يك سلول سوختي گلوكزي روشن كنند اما اين ايده به نفع باتري هاي ليتيوم يوني كه مي توانند به طور چشمگيري توان بيشتري نسبت به سلول هاي سوختي گلوكزي توليد كنند، كنار رفت.
اين سلول هاي سوختي گلوكزي همچنين از آنزيم هايي استفاده مي كردند كه ناكارآمدي آنها براي استفاده بلندمدت از ايمپلنت ها در بدن اثبات شده بود چرا كه در نهايت عملكرد موثر را متوقف مي كردند.
در پژوهش جديد محققان MIT سلول سوختي خود را از سيليكون ساختند كه از همان فناوري ساخت تراشه هاي الكترونيكي نيمه هادي استفاده مي كند. اين تراشه هيچ مولفه و اجزاي زيستي ندارد، سلول سوختي حاوي يك كاتاليست پلاتينوم است كه الكترون ها را از گلوكز جدا مي كند و تقليد كننده فعاليت آنزيم هاي سلولي است كه گلوكز را تجزيه و جريان انرژي سلولي (ATP) توليد مي كنند. تحقيقات پيشين، زيست سازگاري بلندمدت پلاتينوم را در بدن اثبات كرده بود.
تاكنون اين سلول سوختي توانسته تا صدها ميكرووات انرژي براي روشن كردن يك ايمپلنت عصبي مفيد و بسيار كم توان، توليد كند.
چند سال ديگر افرادي را مي توان ديد كه با آسيب ديدگي هاي نخاعي از چنين سيستم هاي قابل كاشتي در پزشكي استاندارد استفاده مي كنند اما چنين ابزارهايي انرژي مورد نياز خود را از سلول هاي سوختي بر پايه گلوكز تهيه خواهند كرد.
براساس محاسبات اين محققان، سلول سوختي گلوكزي مي تواند تمامي قند مورد نياز خود را از مايع مغز نخاعي كه مغز را شست وشو مي دهد و از آن در برابر برخورد با جمجمه محافظت مي كند، تامين كند.
از آنجايي كه سلول هاي بسيار اندكي در مايع مغزي نخاعي وجود دارند بسيار بعيد به نظر مي رسد كه قرار دادن يك ايمپلنت در آن، واكنش ايمني بدن را در پي داشته باشد.
از سوي ديگر قند بسيار زيادي در اين منطقه وجود دارد كه مورد نياز و استفاده ساير نقاط بدن نيست همچنين از آنجايي كه بخش كوچكي از توان مورد نياز توسط سلول سوختي استفاده مي شود، تاثير آن بر عملكرد مغز بسيار ناچيز است.
 

 
خواص غذاهاي تند

به نظر مي رسد عمر باورهايي كه مي گويند غذاهاي تند باعث ايجاد زخم معده و مشكلات ديگر مي شود به سر آمده است. به خاطر اين كه مطالعات جديد نشان مي دهد فلفل تند از مخاط معده حفاظت مي كند و مي تواند از بروز مشكلاتي كه بر اثر مصرف بيش از حد داروهاي مسكن ايجاد مي شود، پيشگيري كند.
از اين گذشته فلفل سرشار از كلسيم و ويتامين هاي A و C است كه براي سلامتي مفيد است. همچنين بايد بدانيد كه فلفل تند مي تواند احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي و سرطان را كاهش دهد و به پيشگيري از ديابت كمك كند.
همين فلفلي كه احتمالا شما از آن فراري هستيد باعث افزايش متابوليسم يا همان سوخت و ساز بدنتان مي شود.
توجه داشته باشيد اگر در مصرف هر ماده غذايي هر اندازه كه مفيد هم باشد زياده روي كنيد به نفعتان نخواهد بود. نتايج پژوهشي كه در مكزيك انجام شده نشان مي دهد احتمال ابتلا به سرطان معده در بين افرادي كه روزانه بين 9 تا 25 عدد فلفل جالاپنو خورده اند در مقايسه با افراد ديگر، به ميزان بسيار اندكي بالا بوده است. بايد بگوييم كه فلفل جالاپنو مكزيكي يكي از انواع بسيار تند فلفل ها است كه در عين حال بمب ويتامين C محسوب مي شود. در واقع فلفل خورهاي تازه كار با مصرف به اندازه اين فلفل هيچ مشكلي نداشته اند.
متاسفانه بسياري از مردم خود را بي دليل از مصرف فلفل تند محروم مي كنند. بيشتر افرادي كه از مشكلات مربوط به معده رنج مي برند تصور مي كنند براي بهبود مشكل خود بايد دور فلفل و غذاهاي تند را خط قرمز بكشند. اما هيچ پژوهش علمي ثابت نكرده است مصرف نكردن فلفل مشكلات معده را رفع مي كند. اگر ادويه ها و فلفل تند به اندازه و بدون افراط مصرف شوند هم طعم بسيار خوشايندي به غذاها مي دهند و هم براي سلامتي بدن مفيدند.
نتايج چند پژوهش جديد حاكي از اين است كه فلفل تند حاوي خواص متعددي است. محققان مشاهده كرده اند كپسايسين موجود در فلفل مي تواند سلول هاي سرطان زاي ريه و پانكراس را كاهش دهد بدون اين كه به سلول هاي سالم مجاور آسيبي برساند. به عقيده محققان دليل اين كه ميزان برخي سرطان ها در بين مردم مكزيك و هند كمتر از غربي هاست به دليل مصرف بيشتر غذاهاي تند است.
همچنين بايد بگوييم نتايج دو پژوهش استراليايي نشان مي دهد مصرف غذاهاي حاوي فلفل تند از تجمع كلسترول در خون پيشگيري مي كند و نياز به انسولين را كاهش مي دهد. همين تاثير، نقش مهمي در پيشگيري از ديابت و درمان آن دارد.
تاثير فلفل روي معده
براساس نتايج پژوهش هايي كه در مجارستان انجام گرفته است، فلفل ترشح اسيد معده و همچنين امكان خونريزي معده (به دليل مصرف داروهاي ضدالتهابي مانند آسپيرين) را كاهش مي دهد. به عقيده محققان سنگاپوري مصرف روزانه فلفل خطر ابتلا به زخم معده و اثني عشر را به ميزان 53 درصد كاهش مي دهد.
اما شايد بپرسيد اين احساس سوزشي كه بعد از مصرف فلفل ايجاد مي شود از چيست؟ اين احساس سوزش معده به دليل وجود كپسايسين فلفل است كه طعم تندي به آن مي دهد و باعث تحريك پايانه هاي عصبي مي شود. درست است كه اين احساس سوزش، ناخوشايند است اما هيچ يافته علمي ثابت نكرده است كه اين سوزش مي تواند به بيماري ها و مشكلات حاد معده منجر شود.
در واقع فلفل علاوه بر اين كه طعم خوبي به غذاها مي دهد بسيار كم كالري است. فلفل، متابوليسم بدن را افزايش مي دهد، به سوزاندن چربي ها كمك مي كند و احساس سيري طولاني مدت ايجاد مي كند. پس به بهانه تندي آن و اين كه معده ام درد مي گيرد خودتان را از خواص غذاهاي تند محروم نكنيد.
 

 
زباله هايي با طعم خوراكي

يك گروه از دانشمندان تلاش كردند پوسته مواد غذايي را از مواد خوراكي تهيه كنند تا علاوه بر تحول در نحوه غذا خوردن ميزان توليد زباله كمتر شود.
به گزارش مهر، اين نوع بسته بندي خوردني مواد غذايي كه از سوي محققان فرانسوي به رياست دكتر ديويد ادوارد انجام شده wikicells نامگذاري شده است.
اين نوع بسته بندي با هدف تقليد از بسته بندي ميوه ها و سبزي ها در طبيعت ابداع شده تا يك لايه خارجي يا پوسته اي روي مواد خوراكي ايجاد شود كه قابل خوردن باشد.
دكتر ادوارد استاد دانشگاه هاروارد گفت: ايده اين نوآوري استفاده از مدل بسته بندي طبيعت براي غذاها بود. اين شيوه براي بسته بندي و خوردن كاملاً جديد است.
وي طيف گسترده اي از ظرفهاي ماست، جعبه هاي آب، ميوه، بطري هاي آب و ظرفهاي بستني توليد كرد كه با تقليد از بسته بندي طبيعي ايجاد شده است به طوري كه مواد غذايي و مايع در يك غشاء خوردني قرار گرفته اند.
اين ظرفهاي جديد با هدف شباهت به ميوه هايي طراحي شده اند كه قرار است آنها را در خود جاي دهند، اين ظرفها تركيبي از جلبك و كلسيم است كه با ذرات غذايي چون كاكائو يا ميوه مخلوط شده تا مزه بسته بندي شبيه چيزي باشد كه درون آن وجود دارد.
اين بسته بنديهاي جديد مي تواند در برگيرنده مواد غذايي جامد يا مايع باشد كه در آن ميان مي توان به سوپها، پنيرها، كوكتلها، نوشيدني هاي گازدار و قهوه اشاره كرد.
پوسته هايي كه دربرگيرنده مواد غذايي مايع است را مي توان با ني سوراخ كرد و محتويات داخل آن را نوشيد و پس از آن پوسته را خورد. اين غشا در زير شير آب قابل شستن و خوردن است، درست مثل پوست يك سيب.
مصرف كنندگان نگران تعداد دفعات لمس شدن اين بسته بندي هستند، اما اين بسته بندي از آنجا كه تجزيه پذير است به راحتي مي توان آن را دور انداخت درست مثل پوست پرتقال.
تاكنون محققان روي بسته بنديها در يك آزمايشگاه در پاريس كار مي كردند و نمونه هايي چون پركردن آب پرتقال در غشاي پرتقالي، سوپ با پوسته اي كه طعم گوجه فرنگي دارد را تهيه كرده اند.
به گفته دكتر ادوارد همه چيزي كه در خوردنيهاي جديد وجود دارد سودمند و خوشمزه است. بنابراين چيزي وجود ندارد كه هدر رود يا دور انداخته شود و مشكلات زيست محيطي ايجاد كند.
اولين محصولي كه انتظار مي رود وارد بازار فروش شود بستني wiki است كه تا پايان تابستان عرضه مي شود. اين بستني وانيلي با غشايي با طعم دونات به فروش مي رسد.
دكتر ادوارد در حال حاضر با تعدادي از شركتهاي چند مليتي از جمله يك توليدكننده نوشابه گازدار و يك توليد كننده ماست همكاري مي كند تا اين بسته بندي ها را به ميزان انبوه توليد كند.
 

 

(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14