(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 4 تیر 1391 - شماره 20239

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بزرگراه عدالت (يادداشت روز)
نوام چامسكي: شوراي نظامي مصر دست نشانده آمريكا و ادامه مبارك است
آر.پي.جي (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
لاوروف: تداوم مذاكرات ايران و 1+5 بايد بدون فشار و ضرب الاجل باشد
مهمانپرست: ديدار صالحي با هيگ به درخواست طرف انگليسي صورت گرفت
در جلسه ديروز صورت گرفت حمايت مجمع تشخيص از مواضع تيم مذاكره كننده ايراني
وزير انرژي تركيه: آنكارا به واردات نفت از ايران ادامه خواهد داد
همراه بقيه روان پريش ها خودت را به اولين تيمارستان برسان! (خبر ويژه)
طوفان انقلاب مصر اسرائيل را غافلگير كرده است (خبر ويژه)
هشدار صندوق بين المللي پول بحران اقتصادي بزرگ غرب در راه است (خبر ويژه)
شما كه با ترتيب دهندگان مانور تجمل شريك هستيد! (خبر ويژه)
ايران از صفر به 10هزار سانتريفيوژ رسيد و هيچ غلطي نتوانستيم بكنيم (خبر ويژه)

بزرگراه عدالت (يادداشت روز)

1- در بخش هاي بسياري از متون و مباحث فقهي كه معمولاً با ظرايف و دقايق گره خورده است به جاي «قضاوت» كليد واژه «حكومت» مورد استعمال قرار گرفته و صاحبنظران مي گويند دليل آن اين است كه اساس و مبناي «حكومت»، احقاق حق است.
از سوي ديگر؛ در متون روايي بر احقاق حق به عنوان علت بقاي حكومت ها تصريح و تأكيد شده است: «الملك يبقي مع الكفر و لايبقي مع الظلم»
بنابراين بدون شك اهميت دستگاه قضا يك اهميت راهبردي و بي بديل است كه به تعبير رهبر معظم انقلاب قوه قضائيه نيازمند دو ركن «اقتدار» و «اعتماد» است تا وظيفه اصلي خود «اقامه قسط و عدل» را بر پهنه حكومت جاري سازد.
2- به مصداق «الفضل ما شهدت به الاعداء» ديگران و بيرون از دايره شريعت اسلامي اذعان مي كنند قضاي اسلامي مبتني بر فقه، قابليت ويژه و بي نظيري دارد تا منبع و مبناي قانون گذاري و خروجي آن تأمين عدالت به معني خاص كلمه - احقاق حق- باشد.
نمونه ها در اين باره فراوان است و از باب مشت نمونه خروار مي توان به چند مورد اشاره كرد. كنگره بين المللي براي قانون تطبيقي در لاهه در 1932 صريحاً بر استفاده از فقه اسلامي تأكيد مي كند. نيمه قرن بيستم نيز كنگره حقوقدانان در لاهه در قطعنامه پاياني خود بر اين نكته انگشت تأكيد مي گذارد كه فقه اسلامي مي بايست پايه و اساس حقوق تطبيقي قرار بگيرد.
حتي دانشكده حقوق پاريس كه معمولاً به عنوان مهد حقوق مدرن در دنيا از آن ياد مي شود در 1951 در ارزيابي خود نتيجه مي گيرد: «بي شك فقه اسلامي اين ارزش را دارد كه از منابع قانون گذاري جهان حاضر قرار بگيرد و...»
3- با پيروزي انقلاب اسلامي و برچيدن قضاي اختاپوسي پهلوي، بارقه اميد در دل جامعه و مردم به بار نشست تا قضاي اسلامي شعله بگيرد و دودمان زد و بندها، بي عدالتي ها و باندهاي مافيايي رخنه كرده در عدليه هزار فاميل سوزانده شود.
اين فروغ اميد در دل ملت از آن روي بود كه مي ديدند شخصيتي چون امام راحل(ره) مي فرمايند: «در اسلام آنقدر به قوه قضائيه اهتمام شده است كه حكم را نبي يا وصي نبي بايد متصدي بشود وگرنه مي شود شقي»
بنابراين وقتي انقلاب اسلامي با تكيه بر موازين و متون فقهي بستر مناسبي را براي به حاكميت نشاندن قضاي اسلامي و عدالت فراهم مي كند، انتظارها به نسبت اين مسئوليت خطير و پرمخاطره نيز بالا خواهد بود آنچنانكه رهبر بصير انقلاب اين افق را ترسيم مي نمايند: «طوري شود كه هركس كه مورد ستمي كوچك يا بزرگ قرار گرفت، فروغ اميدي در دل او باشد كه حالا مي روم به قوه قضائيه مراجعه مي كنم و داد خود را مي ستانم، اين بايد عمومي باشد؛ ما هنوز به اين جا نرسيده ايم.»
4- اجازه بدهيد به اصل موضوع يادداشت پيش روي برسيم و به مناسبت هفته قوه قضائيه خارج از تعارفات و تشريفات با نگاه به آنچه در بالا آمد پاره اي از گفتني ها را بگوئيم چرا كه به تعبير رساي «آقا»؛ «عدالت در يك مجموعه كلان مثل قوه قضائيه اي كه بناست يك كشور بزرگ را با جمعيت 70 ميليوني در بخش قضايي اداره كند، با تعارف و با حرف درست نمي شود.»
الف- امسال هفته قوه قضائيه از يك جهت با تمامي سال هاي گذشته تفاوت محسوس و غيرقابل انكاري دارد و اين تفاوت به گشوده شدن دو پرونده فساد بزرگ بانكي و پرونده اختلاس از شركت بيمه ايران برمي گردد. در پرونده اولي كه از مرداد ماه سال گذشته تشكيل شد و به پرونده فساد سه هزار ميليارد توماني موسوم شده است تاكنون به اتهامات 33 متهم كه در ميان آنها دانه درشت ها نيز پاي ميز محاكمه قرار گرفتند رسيدگي شده است و 6 كيفرخواست جديد نيز صادر شده كه پرونده آنها قرار است در نيمه دوم ماه جاري مورد رسيدگي قضايي قرار بگيرد.
گفتني است؛ كيفرخواست اوليه اين پرونده در قالب 12 هزار صفحه به دادگاه آمده بود. در پرونده دوم- بيمه ايران- هم تاكنون 11 جلسه دادگاه بصورت منظم در مرحله دوم رسيدگي برگزار شده و اتهامات حدود 80 متهم در دست بررسي و رسيدگي است.
خاطرنشان مي شود در مرحله اول رسيدگي به اين پرونده، سه جلسه دادگاه اواخر سال 89 برگزار شده بود.
بنابراين، دو پرونده كلان فساد اقتصادي با اين ابعاد و مختصات و طي فرآيند دادرسي علني به وضوح نشان داد كه قوه قضائيه عزم خود را جزم كرده است تا هيچ مجرمي در حاشيه امن قرار نگيرد و هيچ خط قرمزي جز اجراي عدالت و احقاق حق و صيانت از حقوق ملت نداشته باشد.
اما علي رغم تمامي تلاش ها و زحمات ارزشمند و بعضاً شبانه روزي قوه قضائيه در رسيدگي به اتهامات دهها نفر از عوامل و متهمان اصلي اين دو پرونده بزرگ مفاسد مالي و اقتصادي كماكان براي افكار عمومي ابهاماتي پيرامون اين دو پرونده مطرح است و اطلاع رساني درباره دو پرونده مي تواند آن ابهامات را برطرف نمايد.
آيا اين بدان معناست كه قوه قضاييه خارج از موازين قانوني و بيرون از چارچوب ماده 188 قانون آيين دادرسي كيفري، اسامي متهماني را كه اتهام آنها اثبات نشده رسانه اي كند؟
قطعا پاسخ به اين سؤال منفي است و هر منصفي ولو اين كه با دانش حقوق آشنا نباشد مي داند كه تا پايان كامل دادرسي و اثبات مجرم بودن متهمان، افشاي نام آنان عادلانه نيست.
بحث بر سر اين است كه در اين دو دادگاه اسامي كساني ولو به صورت مخفف و رمزي به ميان آمده است كه در افكار عمومي اين ظن و گمان را به وجود آورده است كه آنها هرچند از عوامل ميداني و متهمان اصلي- بخوانيد مباشران- نيستند اما جزو مسببين و يا كساني كه بستر وقوع جرم را تسهيل كرده اند، هستند. دقيقا اينجاست كه هنر دستگاه قضايي بايد اين باشد كه هم از چارچوب رسانه اي نكردن اتهامات اثبات نشده خارج نشود و هم ابهامات افكار عمومي را برطرف نمايد.
ب- قوه قضاييه در مديريت جديد و كنوني طي سه سال گذشته اقدامات موثر و گرانسنگي را در حوزه وظايفش انجام داده است. علاوه بر مبارزه با مفاسد اقتصادي در عمل، در مبارزه با مفاسد اجتماعي و شرارت ها و مجازات فتنه گران و آشوبگران ايام فتنه 88 با صدور احكام قاطعانه و عادلانه به خواسته بحق عموم مردم به خوبي پاسخ داده است اما در هفته اي كه مزين به نام قوه قضاييه است بايد كاستي ها و مشكلات را هم ديد.
انتظار آن است كه علاوه بر وظايف جاري، قوه قضاييه بتواند با برنامه ريزي هاي جديد و اصلاحات مستمر در سيستم خود مشكلاتي را كه سال هاست همچون بختك در دستگاه قضا جا خوش كرده به طور اساسي و قاعده مند حل نمايد.
«اطاله دادرسي»، «پيشگيري از وقوع جرم»، «وضعيت زندان ها»، «ريشه كن كردن كارچاق كن ها»، «صدور آراء بعضاً غيرمتقن»، «مقوله ابلاغ در دادگستري»، «كندي حركت به سوي خدمات قضايي الكترونيك»، «نبود مكانيسم مشخص براي ارتباط تنگاتنگ با عموم مردم» و... از جمله مشكلات كليدي و برجسته اي است كه حل آن شتاب و سرعت نگرفته است. بدون ترديد در همين مواردي كه ذكر شد كارهاي خوبي در سال هاي اخير شده است اما نكته اين است كشوري كه هسته و اتم را مي شكافد و جزو كلوپ قدرت هاي هسته اي است، در رشد علمي شتاب گرفته است، در عرصه منطقه اي و فرامنطقه اي در معادلات قدرت نقش موثر و غيرقابل انكار دارد و بالاخره امروز در بستر بيداري اسلامي الگوي قيام ها و انقلاب هاي ملت هاي مسلمان است؛ شايسته نيست در حوزه قضاي اسلامي كه خروجي آن عدالت و احقاق حق است در قامت يك مدل موفق براي ديگران ظاهر نشود.
پ- اكنون سؤال اساسي اين است كه «چه بايد كرد؟» و اين چه بايد كرد همان موتور محركه اي است كه مي تواند افق مورد اشاره را در صحنه عمل اجرايي و عملياتي نمايد. اين موضوع نوشته جداگانه اي مي طلبد ولي به اقتضاي اين ستون و گنجايش آن مي توان فعلا آدرس داد: از پتانسيل عظيم حوزه و دانشگاه بايد فراتر از سمينارها و همايش ها و سخنراني ها در تعالي و ارتقاي قوه قضاييه اسلامي استفاده شود تا طعم عدالت را همگان بچشند و شخصيت علمي و فقهي آيت الله آملي لاريجاني كار را شدني خواهد كرد؛ پس بسم الله.
حسام الدين برومند
 

 
نوام چامسكي: شوراي نظامي مصر دست نشانده آمريكا و ادامه مبارك است

انديشمند معروف آمريكايي هدف آمريكا در مصر را جلوگيري از به وجود آمدن انقلابي مانند انقلاب اسلامي ايران در اين كشور دانست.
نوام چامسكي،با اشاره به نقشه آمريكا با همدستي شوراي نظامي مصر براي جلوگيري از به وجود آمدن انقلابي مانند ايران در اين كشور و متنفر كردن مردم مصر از انقلاب تأكيد كرد كه مسئولان كشورش به دنبال شخصي هستند كه يا مانند حسني مبارك فاسد و مستبد باشد و مردم را براي منافع آمريكا سركوب كند و يا اينكه در اين كشور بحران و ناآرامي حكمفرما شود. به گزارش العالم، چامسكي گفت: غرب به دنبال دمكراسي در مصر نيست، به همين دليل تا آخرين لحظه از مبارك حمايت كرد.
وي افزود: هنگامي كه ارتش ضد مبارك شد، غرب از ايجاد راهكاري براي باقي ماندن رژيم بدون مبارك خشنود شد. اين راهكاري براي ادامه (رژيم) بود. غرب به دنبال روابطي بر اساس تبعيت است؛ همانطور كه در بيشتر روابط كشورهاي دنيا با قدرتهاي بزرگ شاهديم، غرب به دنبال آن است كه كشورها در مقابل منافع و خواست آن تسليم شوند. اين امر محرمانه نيست و بر همه روابط بين المللي حاكم است.
چامسكي خاطرنشان كرد: اين آمريكا بود كه از شوراي نظامي خواست قدرت را در اختيار بگيرد و انقلاب را نابود كند، تا انقلابي ديگر مانند ايران به وجود نيايد و تغييراتي فراگير صورت نگيرد.
وي گفت: آمريكا از شوراي نظامي خواست مردم را از انقلاب متنفر كند، تا اگر رژيم (مبارك) به صورتي جديد با يك حاكم نظامي و مستبد مثل مبارك باز گردد، مردم دوباره انقلاب را تكرار نكنند و فرايند تبعيت از آمريكا و اسرائيل ادامه يابد و مصر بخشي از حياط خلوت آمريكا باشد.
 

 
آر.پي.جي (گفت و شنود)

گفت: تازه چه خبر؟!
گفتم: يكي از مدعيان اصلاحات در مصاحبه با خبرگزاري ايلنا گفته است؛ اصلاح طلبان تلاش مي كنند مشكلات جامعه را شناسايي كرده و براي رفع آن راه كار پيشنهاد بدهند.
گفت: مدعيان اصلاحات در جريان فتنه آمريكايي- اسرائيلي 88 مشكلات ايران را شناسايي و راه كارهاي پيشنهادي خود را ارائه كردند!
گفتم: چطوري؟!
گفت: مگر نديدي كه از نظر آنها اولين مشكل كشور «اسلام» بود كه در جريان آشوب ها آن را خط زدند! دوم، احترام به امام حسين(ع) بود كه در عاشورا به آن حضرت اهانت كردند. سوم، مقابله با اسرائيل و آمريكا بود كه اصلاح طلبان به نفع اسرائيل و آمريكا شعار دادند. چهارم، خط امام(ره) بود كه تصويرامام(ره) را پاره كردند. پنجم، ايمان مردم بود كه مسجد را آتش زدند. ششم، مخالفت با منافقين و سلطنت طلب ها و بهايي ها بود كه اصلاح طلبان با آنها ائتلاف كردند و...
گفتم: در جلسه خواستگاري مادر داماد از مادر عروس پرسيد؛ كبريت داريد داماد مي خواهد سيگار بكشد. مادر عروس گفت مگر داماد سيگاري است؟! گفت نه، عرق خورده حالا هوس سيگار كرده. پرسيد؛ يعني عرق خور هم هست؟ گفت؛ آخه در قمار باخته بود و... پرسيد؛ پس قمارباز هم هست؟ گفت؛ در زندان ياد گرفته؟ پرسيد؛ يعني زنداني هم بوده؟ گفت؛ آدم كشته بود... مادر عروس از جا بلند شد كه برود. مادر داماد پرسيد: ميري كبريت بياري؟ مادر عروس گفت؛ ميرم آر پي جي بيارم بزنم توي مغز تو و پسرت!
 

 

كيهان و خوانندگان
سامانه پيام كوتاه 30002323

¤صهيونيست هاي جنايتكار به هر مناسبتي كه مردم جهان سرگرم مي شوند از جمله مسابقات فوتبال دست به جنايت هايي مي زنند كه زير پوشش اين اخبار پنهان مي ماند اين روزها چند مسلمان فلسطيني شهيد شدند اما متاسفانه در اخبار و جرايد كشور ما هم خيلي پوشش داده نشد، اما اگر چند صهيونيست كشته شود بايد تمام رسانه هاي عالم در خدمت آنها باشند البته اين مسائل از منظر خداوند پنهان نيست و خداوند سرانجام آنها را به اشد مجازات مي رساند. آنها به فضل خداوند در همين محل نابود مي شوند.
دلسوخته وطن
¤از بيانات حكيمانه رهبر معظم انقلاب در عيد مبعث چنين نتيجه گيري مي شود كه عوامل سنگدل و بي رحم و كشتارهاي فجيع در عراق، سوريه و ساير كشورهاي اسلامي، اهدافشان مقابله با اسلام اما به بهانه اسلام است.
بلغاري
¤اميدواريم ان شاءالله با رئيس جمهور شدن آقاي مرسي بتدريج اسلام در مصر حاكم و ريشه ها و راه و روشهاي رژيم شيطاني منحوس مبارك برچيده شود.
سليماني
¤پيروزي محمد مرسي رئيس جمهور جديد مصر را به جهان اسلام تبريك مي گويم و اميدوارم او بتواند فرماندهان طاغوتي را از سركار بردارد و نيروهاي متعهد را سركار آورد و دست به اصلاح قانون اساسي بزند تا ارتش نتواند مجلس را منحل كند. الان آقاي مرسي بايد دست به اصلاحات داخلي و سپس سياست خارجي و لغو پيمان كمپ ديويد بزند و اصلاحات در ارتش و كارهاي ديگر را دنبال كند.
كاشاني
¤براي راه اندازي كارخانه عظيم نفليسين در سراب كه با معادن غني بيش از 200 سال برآورد شده است و مسئولان راه اندازي اين كارخانه را به نفت آذربايجان تشبيه كرده اند لذا در راستاي منويات رهبر معظم انقلاب، تلاش مسئولان را مي طلبد تا اعتبارات لازم به اين كارخانه تزريق شود تا 12 هزار نفر از جوانان جذب كار شوند.
هموطني از سراب
¤قيمت لبنيات پس از دو هفته مجددا گران شده است ظاهرا هر چه دولت گرانفروشان را جريمه مي كند آنها جري تر مي شوند و با خيال راحت قيمت اجناس خود را بالا مي برند.
معتمدي
¤چرا به فوتباليست ها رقم هاي نجومي كه از بيت المال تامين مي شود تعلق مي گيرد، اين در حالي است كه زوجهاي جوان ما براي تهيه يك وام 5 ميليون توماني در مضيقه اند. يك بازيكن درجه 3 فوتبال كه دائم در دعوا و درگيري است از رقمهاي ميلياردي بهره مند مي شود. بيت المال حساب و كتاب دارد، چرا اين پولها به نخبگان تعلق نمي گيرد. اگر اين رقمها را خرج اين نابغه ها كنيم هرگز به خارج از كشور نمي روند.
يك شهروند
¤در حالي كه برخي از مردم در تهيه مايحتاج اوليه مشكل دارند چطور به يك بازيكن فوتبال 5/1 ميليارد تومان حقوق و پاداش تعلق مي گيرد.
1095---0912
¤اينكه در رسانه ها از آقاي رويانيان نقل مي شود كه اگر پول داشتم به جاي خودرو به بازيكنان هواپيما مي دادم. در شرايطي كه كشور ما كه اين همه محتاج و نيازمند و فقير هستند، بيان اين سخنان چه معني و مفهومي دارد، اين صحبتها دل ما را خيلي به درد مي آورد.
تقي زاده شهيدي
¤ به آقاي رويانيان بگوييد حيف شما كه خود را آلوده فوتبال كرديد؟
4502---0912
¤ متاسفانه وزارت ارشاد مجوز برخي سي دي هاي بازي را صادر مي كند كه اصلا با شئونات اسلامي ما سازگاري ندارد و كاملا مقاير با اصول ديني و اسلامي است. چرا مسئولان وزارت ارشاد هيچ نظارتي بر اين سي دي هاي مستهجن كه در اختيار نوجوانان و جوانان قرار مي گيرد، ندارند؟
0983---0913
¤ از مسئولان مربوطه تقاضا منديم تكليف نيروهاي شركتي وزارت دفاع را روشن كنند، حق و حقوق ما ضايع شده است. تقاضاي رسيدگي داريم.
4581---0936
¤ چرا مبلغ 28 هزار تومان مابه التفاوت پول نان به حساب برخي افراد ريخته نشده است؟
يك شهروند
¤ يك دانشجوي دانشگاه پيام نور واحد شهرري هستم. متاسفانه اين دانشگاه تمام دروس سخت را كه نياز به استاد دارد «خودخوان» كرده است. در حالي كه پول زيادي بابت اين كلاسها پرداخت كرده ايم اما متاسفانه از استاد و كلاس درس هيچ خبري نيست.
مريم سليماني
¤ يكي از كسبه شهر بومهن هستم، مردم ما طبق خواسته دولتمردان در برابر فشارهاي اقتصادي و تحريمها ايستادگي مي كنند اما تنها خواسته شان نظارت بر قيمتها و كيفيت اجناس است.
يك پيام
 

 
لاوروف: تداوم مذاكرات ايران و 1+5 بايد بدون فشار و ضرب الاجل باشد


وزير امور خارجه روسيه تاكيد كرد كه بايد از تعيين هرگونه ضرب الاجل در رابطه با تداوم مذاكرات ايران و 1+5 خودداري شود. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در گفت وگو با شبكه تلويزيوني «راشا 24» اعلام كرد كه در نشست گروه موسوم به « 1+5» و ايران در مسكو هيچ گونه توافق اصولي حاصل نشد، اما اين نشست مفيد بود. وي افزود: در آنجا هيچ گونه توافق در رابطه با ماهيت برنامه هسته اي ايران حاصل نشد، اما طبق ارزيابي ما اين نشست از نظر درك مسايلي كه بايد درخصوص آنها هم از لحاظ فني و هم از لحاظ حقوقي به توافق رسيد، بسيار مفيد بود. وزير امور خارجه روسيه همچنين گفت كه قبل از آغاز دور چهارم مذاكرات « 1+5» و ايران در سطح مديران سياسي، ديدار كاترين اشتون، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا و سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران برگزار مي شود. وي افزود كه در مذاكرات مسكو در مورد برگزاري نشست در سطح كارشناسان در استانبول در روز سوم ژوئيه توافق حاصل شد. به دنبال آن مذاكرات معاونان اشتون و جليلي برگزار مي شود. لاوروف در ادامه اين مصاحبه گفت: «سپس تماس ميان اشتون و جليلي انجام مي شود و تاريخ و محل نشست گروه « 1+5» براساس نتايج آن تعيين خواهد شد». در عين حال براساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، لاوروف گفت كه گفت وگوها بايد بدون هرگونه ضرب الاجل مصنوعي يا اولتيماتوم ادامه يابد. وي اظهار كرد: براي حل اين مساله ضروري است از تهديدهاي مستمر به توسل به زور پرهيز شود، سناريوها عليه ايران رها شود و نپذيرفتن گفت وگوها با شكست خواندن آن متوقف شود. وي گفت كه گفت وگوها نبايد به درازا كشانده شود اما تعيين هرگونه ضرب الاجل مصنوعي و اولتيماتوم اشتباه خواهد بود. «يوري اوشكوف» مشاور رئيس جمهوري روسيه نيز روز جمعه در كنفرانس مطبوعاتي در مسكو در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد نتيجه مذاكرات هسته اي در مسكو گفت: مهمترين مسئله آن است كه در هر صورت مذاكرات با شكست مواجه نشد. ما بر اين عقيده هستيم كه لازم است تا سطح اعتماد بين ايران و گروه « 1+5» افزايش يابد تا امكان دستيابي به راه حلي براي حل مشكلات موجود پيدا شود. در عين حال براساس گزارش خبرگزاري نووستي، وزير امور خارجه روسيه همچنين روز جمعه به خبرنگاران گفت: مخالفت هاي آمريكا و انگليس با شركت ايران در كنفرانس بين المللي سوريه كاملا ناموجه است. در همين رابطه؛ كوفي عنان، نماينده سازمان ملل در سوريه مجددا خواستار حضور ايران در نشستي بين المللي براي حل بحران سوريه شد. وي گفت: ايران بايد در جست وجوي يك راه حل صلح آميز براي بحران سوريه مشاركت داده شود.

 




مهمانپرست: ديدار صالحي با هيگ به درخواست طرف انگليسي صورت گرفت
سخنگوي وزارت خارجه كشورمان اظهار داشت كه ملاقات صالحي و هيگ، وزراي خارجه ايران و انگليس در كابل بنا به درخواست طرف انگليسي انجام شده است. «رامين مهمان پرست» در گفت وگو با شبكه خبر در خصوص ملاقات علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان با ويليام هيگ وزير خارجه انگليس در حاشيه نشست همسايگان دور و نزديك افغانستان در كابل، اظهار داشت: اين ملاقات توسط يك كشور ثالث و به درخواست انگليس صورت گرفت. وي افزود: آنها اعلام كرده بودند كه مايل به ملاقات هستند و مي خواهند در مورد وضعيت رابطه دو كشور و احتمالا بحث تعيين حافظ منافع ملاقاتي را صورت بدهند و به دليل اعلام علاقه آنها و طرح اين درخواست از سوي يك كشور ثالث، ما نيز به دليل نگراني از وضعيت حقوق كنسولي اتباعمان و مشكلاتي كه براي آنها ايجاد شده، اين ملاقات را پذيرفتيم و ملاقات انجام شد. سخنگوي دستگاه ديپلماسي اضافه كرد: در اين ملاقات درباره بحث حفاظت منافع دو كشور صحبت شد و بحث هايي نيز درباره تحولات منطقه صورت گرفت. فكر مي كنيم كشورهاي غربي در اين تحولات نقش دارند و دخالت آنها جنبه تخريبي دارد. ما نيز نقطه نظراتمان را در اين زمينه بيان كرديم. مهمان پرست تصريح كرد: اينكه مقامات انگليسي به صورت غيرمتعارف و به شكل نادرست اعلام كردند كه اين ملاقات به درخواست طرف ايراني بوده و سعي كردند كار تبليغاتي انجام دهند، كار درستي نمي دانيم و اين گونه اقدامات از اخلاق ديپلماتيك فاصله دارد. در پي ملاقات وزراي خارجه دو كشور در حاشيه نشست كابل، انگليسي ها مدعي شده بودند كه اين ملاقات بنا به درخواست طرف ايراني انجام شده است.

 




در جلسه ديروز صورت گرفت حمايت مجمع تشخيص از مواضع تيم مذاكره كننده ايراني
دبير شوراي عالي امنيت ملي گزارش مبسوطي از روند مذاكرات اخير در مسكو و نتايج آن به اطلاع اعضاي مجمع تشخيص رساند و رئيس و اعضاي مجمع حمايت خود را از مواضع تيم مذاكره كننده ايراني اعلام داشتند. به گزارش فارس، در جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام، ادامه بررسي و تدوين سياست هاي كلي اجتماعي نظام كه از جلسات قبل آغاز شده است، پيگيري شد و يك بند ديگر از اين سياست ها به تصويب رسيد. در ابتداي اين جلسه، جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي و رئيس تيم مذاكره كننده جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي گروه 1+5 گزارش مبسوطي از روند مذاكرات اخير در مسكو و نتايج آن به اطلاع اعضا رساند. رئيس و اعضاي مجمع نيز بر ضرورت پايبندي جمهوري اسلامي ايران به حق استفاده مسالمت آميز از انرژي هسته اي تأكيد و حمايت خود را از مواضع تيم مذاكره كننده ايراني اعلام داشتند. در ادامه اين جلسه كه علاوه بر اكثريت اعضا، وزير ورزش و جوانان، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، سرپرست كميته امداد امام(ره)، رئيس سازمان زندان ها و مسئولاني از وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي، وزارت كشور و سازمان بهزيستي نيز حضور داشتند، سياست هاي پيشنهادي به بحث گذاشته شد و پس از استدلال و پيشنهادهاي اعضا و حاضرين، در بخش هويت بخشي به سيماي شهرها و روستاها متناسب با فرهنگ و هويت اسلامي و ايراني و سالم سازي محيط اجتماعي كشور مورد زير به تصويب رسيد. هويت بخشي به فضاي زندگي و سيماي شهرها و روستاها با تأكيد بر مسجد و محله محوري و با نهادينه سازي معماري اسلامي- ايراني روزآمد و رعايت موازين ديني، اخلاقي و زيست محيطي، مناسب با آسايش شهروندان از جمله جانبازان و معلولان در ساخت و سازهاي شهري و روستايي. ادامه اين مبحث در جلسات آتي پيگيري خواهد شد.

 

 

وزير انرژي تركيه: آنكارا به واردات نفت از ايران ادامه خواهد داد
وزير انرژي تركيه كه روابط آنكارا با تهران را كاملا متفاوت از روابط كشورهاي اروپايي با ايران خواند، بر ادامه واردات نفت از ايران براي رفع نيازهاي داخلي تاكيد كرد. «يلدز» وزير انرژي تركيه گفت: با وجود اينكه بر اثر تحريمها مقداري از واردات نفت ما از ايران كم شده است، ولي ما به وارد كردن نفت ايران ادامه خواهيم داد. وي ضمن دفاع از واردات نفت از ايران اظهار داشت: واردات فعلي نفت از ايران توسط تركيه قانوني و بر اساس مقررات صورت مي گيرد. «يلدز» همچنين گفت: ما امكان اين را داريم كه پول نفت ايران را با ليره تركيه پرداخت كنيم. گفتني است در ماه هاي اخير تركيه براي كاهش واردات نفت از ايران از سوي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و آمريكا تحت فشار قرار داشته است. وي همچنين در خصوص لغو تحريم هاي تركيه عليه فرانسه با روي كار آمدن دولت جديد اين كشور گفت: اين امر سبب دسترسي شركت هاي فرانسوي به بازار انرژي تركيه خواهد شد به ويژه در بخش انرژي هسته اي.

 




همراه بقيه روان پريش ها خودت را به اولين تيمارستان برسان! (خبر ويژه)
گزافه گويي هاي چندي پيش رضا ربع پهلوي در مصاحبه با يك نشريه آلماني، موجب ليچارگويي محافل اپوزيسيون مقيم خارج شده است. در يكي از چندين اعتراض صورت گرفته به مصاحبه رضا پهلوي با «فوكوس آن لاين»، پايگاه اينترنتي اخبار روز نوشت: يكصد سال پس از در گور شدن آرزوهاي محمدعلي شاهي، شاهزاده اي ديگر پس از چند سالي بازي با دموكراسي و سخن گفتن از اين كه او شهروند ساده اي بيش نيست، شرم و آزرم را يكسر به كنار نهاده و نه تنها خويشتن را «شاه قانوني ايران» خوانده و چشم بر ياري «دموكراسي» هايي مانند عربستان، كويت و قطر دوخته است. كم آزارترين بخش گفت وگوي او پيچيدن خويش در رداي يك قانون شناس است و سخن گفتن از اين كه چون در بيستمين سالروز زندگي شان، در كشور مصر سوگند شاهي خورده اند، «بنا به قانون» پادشاه ايران اند! بنابر كدام قانون؟ قانون اساسي مشروطه ايران كه در راهش جان فشاني ها شد و خاندان ايشان به آن جفا كردند؟ نويسنده اين تحليل مي افزايد: گفتم كه اين بي آزارترين بخش سخنان اوست. سخنان نادرست و زيانبار، در بخش هاي ديگر نمايان مي شود آنجا كه او در وجود دولت هاي قرون وسطايي و واپس مانده عربستان، بحرين و قطر، هم پيماناني براي براندازي جمهوري اسلامي مي يابد. آيا او به راستي بر اين باور است كه دل مشغولي شيوخ عربستان سعودي كه هنوز پروانه رانندگي را هم به زنان كشور خود نمي دهند و سلطان بحرين كه راهپيمايي هاي مردم كشور خويش را به ياري سربازان عربستان به خون كشيد، دموكراسي و حقوق بشر در ايران است؟ چنين سخنان نادرست و به دور از خرد، شايد كمك هاي مالي براي آقاي رضا پهلوي را در پي داشته باشد، كه گويا داشته است؛ اما هيچ يك از آن دولت هاي ياد شده را، دلبند و وارسته دموكراسي و سكولاريسم در ايران نمي سازد. «اخبار روز» درباره اين گفته ربع پهلوي كه مردم ايران همه او را مي شناسند، نوشت: دست مريزاد! مردم در ايران او را مي شناسند، باور نمي كنيد به هر كس كه مي خواهيد در ايران زنگ بزنيد و بپرسيد كه آيا آن ها فرزند شاه را مي شناسند و هر آينه پاسخ آري بود، همين براي پذيرش ايشان كافي است. گستاخانه تر هم اين است كه رضا پهلوي كه تا به امروز هزينه اي متحمل نشده و از بركت دارايي پدري كه گزارشي از آن را كسي نديده زندگي كرده، خويشتن را با قهرماناني مانند ماندلا و گاندي مقايسه مي كند آيا اندكي فروتني برازنده كسي نيست كه ساعتي را در زندان به سر نبرده، روزي را بيمناك از زندگي خانواده اش نبوده، پاسي را بدون دارايي بسيار نگذرانده است مگر مردم ايران پيامد آن خودبزرگ بيني بيمارگونه پدرشان را فراموش كرده اند كه خويشتن را بزرگ ترين زمامدار سياسي و اقتصادي جهان مي دانست و تازه مي خواست به غرب هم كمك كند؟ نويسنده با اشاره به بيان محافظه كارانه خبرنگار فوكوس آنلاين مبني بر اينكه «ايران در زمان پدر شما چندان كشور دموكراتيكي نبود» يادآور مي شود: رضا پهلوي به جاي آن كه بي پروا و بدون درنگ پاسخ دهد كه او اينك سخت هوادار حقوق بشر است و از رفتار خودكامانه پدرش و سازمان پليسي دوران او پشتيباني نمي كند و بيافزايد كه با ارزيابي پرسش گر همسو و هم راي است، كاسه كوزه را بر سر مردم ايران مي شكند و به سان همه خودكامگان مي گويد ايران آمادگي دموكراسي را نداشته است! مي گويد كه چشم انداز پدرش براي ايران يك كشور دموكراتيك بوده، اما مردم هنوز شايستگي دستيابي به آن را نيافته بودند. سخني از اين بي پايه تر در توجيه دوران گذشته نمي توان بر زبان آورد. اخبار روز همچنين درباره آن بخش از مصاحبه شاهزاده ناكام پهلوي كه مدعي شده بود برخي انقلابيون اپوزيسيون شده سراغ وي رفته و گفته اند «كاش پدرت ما را اعدام مي كرد، ما كه خبر نداشتيم چه پيش خواهد آمد»، نوشت: نخستين سفارش به آقاي رضا پهلوي اين است كه هر آينه يكي ديگر از آن افراد به سراغ ايشان آمد و با پشيماني از اين كه اعليحضرت ايشان را اعدام نكرده، مراتب نارضايتي خويش را به آگاهي رساند، آن ديوانه زنجيري را به نزديك ترين بيمارستان رواني راهنمايي كند كه جهان از گزند چنين پريشان احوالاني آسوده گردد. شايد هم اگر صداقتي در اين سخنان باشد، نيك است كه نام اين افراد پشيمان از اعدام نشدن را آشكار سازند تا ديگران نيز از نزديكي با چنين بيماراني، دوري جويند.

 




طوفان انقلاب مصر اسرائيل را غافلگير كرده است (خبر ويژه)
مقامات رژيم صهيونيستي همچنان از انقلاب رو به فوران ملت مسلمان مصر به تلخي و ترس ياد مي كنند. رژيم اسرائيل مي گويد از سال گذشته و پس از هجوم معترضان به سفارت تل آويو در قاهره، كه به تخليه كاركنان از اين ساختمان منجر شد، اسرائيل در مصر «بي خانمان» بوده است. به گزارش پرس تي وي به نقل از ميدل ايست مانيتور، وزارت امور خارجه رژيم اسرائيل پنج شنبه با انتشار بيانيه اي اعلام كرد تل آويو به خاطر افزايش درخواست هاي عمومي براي تعطيلي سفارتش، در پيدا كردن مكاني امن تر در پايتخت مصر با مشكلات جدي روبرو شده است. اين بيانيه مي افزايد: «هيچ كس در مصر نمي خواهد به اسرائيل دفتر اجاره دهد.» معترضان مصري 9 سپتامبر سال گذشته به رغم حضور گسترده نيروهاي امنيتي مصري در منطقه، بخشي از ديوار محافظ پيرامون ساختمان سفارت اسرائيل را تخريب كردند و وارد ساختمان شدند. معترضان مدارك سفارت اسرائيل را از پنجره هاي ساختمان بيرون ريختند و يك خودروي پليس را نيز آتش زدند. در همين حال رئيس سابق ستاد مشترك ارتش اسرائيل در همايشي اعلام كرد: انقلاب مصر طوفاني است كه هر يكصد سال ممكن است يك بار اتفاق بيفتد اما نمي توان منكر آن شد. انقلاب مصر اسرائيل را غافلگير كرد. به گزارش قدسنا به نقل از روزنامه صهيونيستي معاريو، گابي اشكنازي در همايش «به سوي فردا» كه در بيت المقدس برگزار شد، گفته است: اسرائيل همواره خواستار ثبات نظام هاي حاكم در كشورهاي مجاور خود است. اشكنازي خاطر نشان كرد: همه كشورهاي عربي و از جمله كشورهاي خليج فارس و اردن در معرض انقلاب هاي مردمي قرار دارند. يادآور مي شود رژيم مبارك پشتوانه امنيتي رژيم صهيونيستي در منطقه تلقي مي شود و نقش موثر و خائنانه اي در محاصره نوار غزه داشت. با اين حال انقلاب ملت مسلمان مصر، مبارك را پشت ميله هاي قفس كشاند. رژيم مصر به واسطه پيمان كمپ ديويد به رژيم اشغالگر قدس مشروعيت بخشيده بود. همزمان با انتشار اين گزارش ها، بررسي تلويزيون 10 اسرائيل نشان مي دهد به دنبال شليك 110 موشك به مراكز صهيونيستي، نااميدي و بي اعتمادي در اين رژيم به سپر موشكي موسوم به گنبد آهنين شدت گرفته است. گزارش اين تلويزيون حاكي است كه شليك 110 موشك از سوي گروه هاي مقاومت فلسطيني به مناطق صهيونيستي در پاسخ به جنايات اين رژيم، باعث رعب و وحشت در تل آويو و نااميدي نسبت به كارآمدي سامانه موشكي گنبد آهنين شده است. براساس اين گزارش، سامانه گنبد آهنين در جريان اين درگيري ها حتي يك فروند موشك شليك شده از نوار غزه را هم ساقط نكرده است. مقامات صهيونيست بارها مدعي شده بودند كه توسعه سيستم گنبدآهنين امنيت داخلي سرزمينهاي اشغالي را در قبال موشكهاي مقاومت تضمين خواهد كرد. گزارشگران تلويزيون رژيم صهيونيستي در چند روز گذشته ضمن گزارش ميداني از شهرك نشينان مصاحبه اي با چند نفر از آنها ترتيب دادند كه عموماً جواب شهرك نشينان چنين بود؛ همه متعجب هستيم كه كاربرد گنبد آهنين چيست وقتي نمي تواند جلوي حتي يك موشك را بگيرد. صرف اين همه هزينه براي هيچ بود و اين همه هزينه را در سطل اشغال ريختيم.

 




هشدار صندوق بين المللي پول بحران اقتصادي بزرگ غرب در راه است (خبر ويژه)
صندوق بين المللي پول هشدار داد غرب از نيمه دوم سال جاري ميلادي و در سال آينده با خطر بزرگ اقتصادي و كسري شديد بودجه روبرو خواهد شد. صندوق بين المللي پول هشدار داد كه آمريكا و چند كشور غربي ديگر سال آينده با بحران بودجه روبرو مي شوند. به گزارش دويچه وله، اين صندوق در گزارشي پيرامون وضعيت اقتصادي كشورهاي صنعتي و در حال پيشرفت عضو گروه 20 اعلام كرد اقتصاد اين كشورها با خطرهاي بزرگي روبرو است. اين گزارش پيش بيني مي كند كه ايالات متحده آمريكا و چند كشور ديگر صنعتي جهان احتمالاً در سال آينده ميلادي با مشكل كسري بودجه شديد روبرو خواهند شد. بنياد «ماركيت» آلمان نيز نتيجه تازه ترين نظرسنجي خود را منتشر كرد. ارقامي كه اين بنياد ارائه داد، برخلاف گزارش اداره مركزي آمار، كه از رشد غيرمنتظره اقتصاد آلمان خبر مي داد، چندان نويدبخش نيست. براساس نظرسنجي تازه «شاخص مديريت خريد» هشت دهم واحد نزول كرده و به 45 و نيم واحد رسيده است. نتيجه نظرسنجي هاي بنياد ماركيت، در اين مورد از سال 2009 تا به حال هرگز بدتر از اين نبوده است. گزارش دويچه وله حاكي است: در نظرسنجي بنياد ماركيت، هزار شركت آلماني شركت كرده اند. هرگاه شاخص مديريت خريد در كشوري از 50 واحد كمتر باشد، نشان دهنده آن است كه اقتصاد آن كشور دستخوش ركود شده است. اشپيگل آنلاين به نقل از «تيم مور» كارشناس اقتصادي بنياد ماركيت نوشته است: «مديران شركت هاي آلماني به صورت فزاينده اي به اين نتيجه مي رسند كه بحران حوزه يورو، از هم اكنون چشم انداز اقتصاد آلمان را نيز در نيمه دوم سال جاري تيره كرده است.» به گزارش بنياد ماركيت، علاوه بر شاخص مديريت عام، شاخص مديريت خريد صنايع آلمان نيز با نيم واحد كاهش به كمتر از 45 واحد تنزل كرده است. اين هم پايين ترين حد ظرف 3 سال گذشته است. كارشناسان بنياد ماركيت معتقدند ضعف زيرساخت هاي اقتصادي جهان و بحران مالي حوزه يورو، سبب كاهش صادرات آلمان خواهد شد. براساس پژوهش تازه، در بخش صنعت آلمان، ميزان اخراج كاركنان نسبت به دو سال و نيم گذشته افزايش يافته است. همزمان، مركز تحقيقات اقتصادي اروپا اعلام كرد شاخص اعتماد سپرده گذاران و تحليل گران نسبت به چشم انداز اقتصادي اروپا در حدي تنزل كرده كه از سال 1998 تاكنون سابقه نداشته است. بدبيني نسبت به اقتصاد، ظاهراً به آلمان يا اروپا محدود نبوده است. به گزارش بانك «اچ اس بي سي» شاخص مديريت خريد جمهوري خلق چين نيز در ماه ژوئن امسال براي هشتمين ماه پياپي تنزل كرد و اكنون به اندكي بيش از 48 واحد رسيده است. كارشناس ارشد اين بانك در امور مربوط به چين گفته است كه صنايع چين در ماه ژوئن باز هم ضعيف تر شده اند.

 




شما كه با ترتيب دهندگان مانور تجمل شريك هستيد! (خبر ويژه)
عضو مستعفي حزب مشاركت معتقد است بدترين گروه نوكيسه ها در اقتصاد رانتي پس از 68 شكل گرفتند. عباس عبدي شروع فعاليت نوكيسه ها را «پس از صدور فرمان مانور تجمل»- توسط رئيس دولت سازندگي- عنوان كرد و با اشاره به تغيير جبهه دادن برخي انقلابيون نوشت: آنها وارد مانور زندگي و تجمل شدند و به سرعت پلكان رانت را درنورديدند. اين جماعت سريع تر از ديگران راه و چاه اين كار را ياد گرفتند و يكباره طبقه جديد نوكيسه اي شكل گرفت كه در مقايسه با اسلاف خود حريص تر و بي پرواتر بود. آنها به مرور جزو طبقه مرفه شدند و كم كم خانه هايشان بزرگ تر شد و به شمال شهر كوچ كردند. سفرهاي خارجي آنان متعدد و ماشين ها آخرين مدل شد و از همه جالب تر پز دادن بانوان اين طبقه در مجالس عروسي و جشن ها با جواهرات گران قيمت و مارك هاي مشهور لباس و كفش و كيف و غيره بود كه تبديل به نمايشگاه هاي مد پاريس و لندن شده بود. آنچه قابل تامل است و معمولا از سوي طيف موسوم به چپ مسكوت مي ماند، اين واقعيت است كه جريان موسوم به چپ- اصلاح طلبان بعدي- كه مجمع روحانيون و دفتر تحكيم، سازمان مجاهدين و روزنامه سلام آنها را نمايندگي مي كرد، با وجود انتقادهاي تند نسبت به عملكردهاي تجمل گرايانه و زرسالارانه و تبعيض گرايانه راه يافته به دولت سازندگي، وارد ائتلاف با آنها شده و در پروژه مشترك انتخابات سال 76 با همان ها هم كاسه شدند. اين پيوند و ائتلاف در اشكالي ديگر در انتخابات مجلس سال 79، رياست جمهوري 80، رياست جمهوري سال هاي 84 و 88 تعميق شد. به عنوان مثال در ستاد انتخاباتي مركزي ميرحسين موسوي، هم علي اكبر محتشمي حضور داشت كه مديريت بيژن نامدار زنگنه بر وزارت نفت خاتمي را فاجعه و آميخته با تخلفات بزرگ توصيف كرده بود و هم نامدار زنگنه كه مورد انتقادهاي تند اصلاح طلباني چون محتشمي پور، رشيديان و... قرار داشت.

 




ايران از صفر به 10هزار سانتريفيوژ رسيد و هيچ غلطي نتوانستيم بكنيم (خبر ويژه)
يك روزنامه صهيونيستي تصريح كرد مقابله با برنامه اتمي ايران به جاي مهار باعث سرعت پيشرفت آن شده است. روزنامه هاآرتص تصريح كرد: «اقدام نظامي عليه برنامه هسته اي ايران ممكن است به جاي كاهش سرعت، بر سرعت پيشرفت آن اضافه كند. اسرائيل 24 سال است كه شاهد پيشرفت هسته اي ايران و تهديدات برنامه اتمي اين كشور است. اسرائيل شاهد بوده است كه ايران از عدد صفر سانتريفيوژ به 1000 سانتريفيوژ و بعد از آن به 10000 سانتريفيوژ رسيده است.» اين روزنامه صهيونيستي ادامه داد: «5 سال پيش اسرائيل اطمينان داشت كه ايران به دنبال ساخت سلاح هسته اي نيست. در حال حاضر ايران به شدت قدرتمند شده است و با سانتريفيوژهاي جديد خود توانسته اورانيوم غني شده توليد كند. با اين مواد مي توان 5 بمب توليد كرد(!) در همين حال وزير دفاع اسرائيل گفت؛ اميد به اين كه ايران برنامه هسته اي اش را از طريق تحريم يا ديپلماسي متوقف كند، ناشدني و به يك معجزه شبيه است. باراك در مصاحبه با واشنگتن پست افزود: اين يك موضوع محرمانه نيست كه واشنگتن راه حل ديپلماتيك را درباره مسئله هسته اي ايران ترجيح مي دهد. وي ادامه داد: سه مرحله مذاكرات هسته اي با ايران كافي بود تا معلوم شود ايران براي دستيابي به توافق درباره برنامه هسته اي اش، جدي هست يا نه. ايران غرب را فريب مي دهد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14