(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 4 تیر 1391 - شماره 20239

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
خاكريز اقتصاد
در يازدهمين جلسه دادگاه پرونده اختلاس صورت گرفت
محاكمه مديرعامل سازمان همياري شهرداري ها و مسئول حراست بيمه ايران
در مكتب امام
خدمت به مردم از نگاه امام زين العابدين (ع)
سرلشكر ايزدي: ايران مي تواند تهديدات نفتي را با قابليت خاص پاسخ دهد
كوثري: سپاه در كوتاهترين زمان ممكن وارد عرصه مقابله با جنگ نرم شد
وزير ارشاد : خانه سينما تمام شده است!
آيت الله جوادي آملي: ماه شعبان آخرين ماه سال كساني است كه در مسائل اخلاقي كار مي كنند

خاكريز اقتصاد

بابك اسماعيلي
1- «انقلاب اسلامي ايران نه تنها در تمامي لحظات سخت مبارزه عليه حكومت ديكتاتوري بن علي، الهام بخش جوانان ما بود، بلكه در مرحله جديد تثبيت انقلاب اسلاميمان نيز تمام نگاه ما به سخنان و بيانات كليدي و استراتژيك امام خامنه اي و الگوهاي موفق سياسي ارائه شده از تهران است. انقلاب اسلامي ايران، ما را از خوابي 900 ساله بيدار ساخت... كاش مي توانستيم در حوزه اقتصاد غرب زده ممالك اسلامي چون تونس نيز به جاي استفاده از فرمول ها و انديشه هاي براندازانه و حيواني اقتصاد نئوليبراليستي غرب، از الگويي الهي و برآمده از شريعت اسلامي استفاده كنيم. اما افسوس كه در كمال ناباوري مي بينيم در مراكز آكادميك ام القراي جهان اسلام نيز همچون ديگر كشورهاي اسلامي، مباحث اقتصاد سرمايه داري نه تنها تدريس، بلكه گاه ستايش مي شود!»
مطلب فوق، تنها بخشي از درد دل چند ساعته برادر عزيزم «رمضان خالد» استاد دانشگاه Al-zeytouna و Manouba تونس است كه چند ماه پيش در جريان مذاكراتي كه با هيئت اقتصادي- دانشگاهي از تونس در تهران داشتيم بيان شد. سخناني كه در طول يكي دو سال اخير و خصوصاً پس از خيزش هاي اسلامي در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا بارها از زبان هيئت هاي رسانه اي، دانشگاهي و مردمي كشورهاي مصر، تونس، ليبي، بحرين و يمن كه از ايران بازديد كرده اند، شنيده ايم.
يكي ديگر از نمونه ها، ديدار سال گذشته هيئت دانشگاهي و رسانه اي از كشور مصر در مؤسسه كيهان بود و سخنان با بغض برخي از اين ميهمانان كه از نبود الگو و مدل اجرايي و عملياتي اقتصاد اسلامي در ايران، آن هم عليرغم تمامي تأكيدات رهبر معظم انقلاب اسلامي با حسرت سخن مي گفتند و به ياد دارم كه يكي از آنان، پس از آنكه دانست حوزه فعاليت كاري و دانشگاهي ام اقتصاد است، با نگاهي گلايه آميز پرسيد: «براي پياده سازي منشور اقتصادي برآمده از انديشه هاي امام خميني و آيت الله خامنه اي در عرصه هاي اقتصادي كشورتان منتظر چه هستيد؟!»
2- آيا كوس رسوايي اقتصاد مركانتيليستي غرب به صدا درنيامده است؟! آيا جز اين است كه به اعتراف بسياري از مراكز دانشگاهي غرب، با شكست مكاتب كمونيستي و اومانيستي حاكم بر بخش عمده اي از جهان و آشكار شدن نقايص فراوان و پي آمدهاي سلطه آفرين اقتصاد سرمايه داري، بومي شدن علم اقتصاد و تدوين مدل اقتصاد اسلامي مبتني بر عدالت خواهي با عقلانيت و تفكر تنها نسخه قابل اعتماد و شفابخش وضع موجود به حساب نمي آيد؟!
گلايه رهبر بصير انقلاب اسلامي از وضع موجود علوم انساني در كشور در حوزه هاي مختلف از اقتصاد و جامعه شناسي و روان شناسي گرفته تا تاريخ و ادبيات و هنر و لزوم تحول اساسي در محتواي درسي اين رشته ها در دانشگاه ها از جمله موضوعاتي است كه همواره به عنوان يكي از مهمترين دغدغه هاي حضرت آقا، طي چند سال اخير در سخنراني هاي مختلف مورد تأكيد قرار گرفته است.
هر بار نيز پس از بيان اين سخنان و تأكيد معظم له بر ضرورت هاي ورود به اين منطقه ممنوعه ايجاد شده توسط غربي ها در حوزه علوم انساني و به ويژه عرصه اقتصادي و بومي سازي آن، موجي رسانه اي با گوشزد كردن ضعف هاي آشكار در اين بخش و لينك سخنان رهبري با نقصان هاي بخش هاي مختلف، بر لزوم تجديدنظر در سرفصل هاي آموزشي و پايه ريزي و استخراج علوم انساني از مباني قرآني و ديني تأكيد شده است.
اما هر بار پس از مدتي، اين موج فروكش مي كند و جاي خود را به حسرتي مي دهد كه پس از شنيدن سخنان به حقي نظير آنچه در صدر اين نوشته بدان اشاره شده بر جان مي نشيند و اين پرسش را به ذهن متبادر مي كند كه منتظر چه هستيم؟!
3- يك از دلايل اصلي بروز فساد تأسف انگيز 3000ميلياردي در نظام بانكي يا اختلاس 5/7ميلياردي در بيمه، نفوذ عناصر ليبرال به حوزه هاي اقتصادي كشور و خصوصاً نهادهاي نظارتي اقتصادي، پولي و مالي است.
شايد سؤال شود مگر ليبراليسم چه عيبي دارد؟! در پاسخ به اين سؤال بايد گفت يكي از اصلي ترين دلايل عزل آقاي منتظري توسط حضرت امام (رحمه الله عليه)- كه در نامه ايشان خطاب به وي نيز آمد- اين بود كه «شما بعد از من كشور را به دست ليبرال ها مي دهيد.»
بنابراين روشن مي شود كه يكي از بزرگترين نگراني ها و دغدغه هاي حضرت روح الله تا آخرين لحظات حيات پربارشان كه در وصيت نامه سياسي الهي ايشان نيز بارها بدان اشاره شده است، نگراني از افتادن زمام امور كشور در حوزه هاي مختلف به دست عناصر ليبرال است.
اين موضوع يكي از دغدغه هاي رهبر فرزانه انقلاب نيز بوده و هست و معظم له نيز بارها بر مقابله با تفكر ليبرالي در ميدان سياست و اقتصاد تأكيد كرده اند: «ليبراليسم منحرف غربي كه امروزه ملت هاي اروپا و آمريكا در فضاي آلوده آن دست و پا مي زنند و اخلاق و فضيلت و روابط انساني و اساس خانواده و پيوند نسل جديد را با پدران و مادران و به طور كلي معنويت و ايمان خود را در سايه شوم آن فاني شده مي يابند، در ميدان سياست و اقتصاد توقعات نامشروعي را از نظام اسلامي و مسئولان بلندپايه آن مطرح مي كند. وظيفه مجلس شوراي اسلامي در مرتبه اول ايستادگي در برابر اين توقعات و پاي فشردن بر راه روشن و صراط مستقيم اسلام و انقلاب اسلامي است و اين مهمترين توقع اينجانب و ملت بزرگ و شجاع ايران از نمايندگان منتخب مردم است.» (پيام به مناسبت افتتاح دوره پنجم مجلس شوراي اسلامي)
سال گذشته نيز رهبر معظم انقلاب در اجلاس بيداري اسلامي به تصميم گيران كشورهاي اسلامي هشدار دادند كه در نظام سازي گرفتار اين چهار مصيبت نشويد: «لائيسيته، ليبراليسم، ماركسيسم و ناسيوناليسم افراطي.
در چنين شرايطي و در دولت خدمتگزار اصولگرا كه شخص دكتر احمدي نژاد، رئيس جمهور محترم نيز بارها با حمله شجاعانه به سياست هاي نظام هاي ليبراليستي، صراحتا اعلام كرده است «تفكر ليبراليسم شكست خورده و رو به زوال است»، چگونه مي شود كه برخي از كانون هاي حساس اقتصادي دولت در اختيار عناصر ليبرالي قرار مي گيرد كه اساسا اقتصاد را از نگاه پيامبر اقتصادي خود يعني ميلتون فريدمني مي بينند كه تنها نقش «پاسبان شب»را براي دولت به رسميت مي شناسد و معتقد است دولت جز پاسداري از «امنيت» وظيفه ديگري بر دوش ندارد و مي بايست همگان را آزاد بگذارند تا خود هرگونه كه درست تشخيص مي دهند! عمل كنند؟!
چگونه با وجود تمامي اين نكات قابل اعتنا، تئوريسين اقتصادي جمهوري اسلامي، فردي ليبرال مي شود كه از دفاع همه جانبه از انديشه هاي ليبرالي آن هم از تريبون هاي رسمي نظام هيچ واهمه اي ندارد و كسي نيز بر آن خرده اي نمي گيرد؟!
شيفتگي و تبعيت تام اين افراد ليبرال نسبت به انديشه هاي غربي تا بدان اندازه است كه رهبر فرزانه انقلاب از آن با تعبير «بت پرستي» ياد مي كنند: «اساتيدي هستند كه فرآورده هاي انديشه هاي غربي در علوم انساني، بت آن هاست. در مقابل خدا مي گويند سجده نكنيد، اما در مقابل بت ها به راحتي سجده مي كنند. دانشجوي جوان را دست او بدهي، بافت و ساخت فكري او را همان طوري كه متناسب با آن بت خود او است، مي سازد، اين ارزشي ندارد و درست نيست. بنده به اين طور افراد، هيچ اعتقادي ندارم، اين استاد هرچه هم دانشمند باشد، وجودش نافع نيست، مضر است.»
آيا از چنين سيستم اقتصادي كه در اختيار مركانتيليست هاي آفتاب پرستي قرار گرفته است كه رسما در دانشگاهي كه تدريس مي كنند به ليبرال بودن شهره اند، مي توان انتظار الگو شدن در ميان كشورهاي اسلامي را داشت كه هر يك با گذر از مرحله قيام و تثبيت انقلاب هاي اسلامي خود، الگوهاي موفق اسلامي در حوزه هاي گوناگون سياسي، اقتصادي و فرهنگي را به جستجو نشسته اند؟!
4- اكنون بار ديگر به صدر اين وجيزه برگرديم و گفتگوي قابل تامل آن برادر مسلمان تونسي كه هنوز قطرات اشك و بغض خيسش را هنگام آوردن نام رهبر معظم انقلاب و خواندن مداوم اين دعا (اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه اي) به ياد دارم.
اين دوست ارجمند در پايان سخنان خود و لحظه خداحافظي، با اشاره به تغييرات استراتژيك منطقه و پيروزي ملت هاي مسلمان در سرنگوني ديكتاتورهاي دست نشانده و محو سلطه آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي، به نكته مهمي اشاره نمود:
«به نظر من، به عنوان فردي كه مسائل داخلي و خارجي جمهوري اسلامي و رهنمودهاي رهبرمان امام خامنه اي را دنبال مي كنم، جنگ در خاكريز اقتصاد جمهوري اسلامي، تكليفي براي همه ما به خصوص براي شما ايرانيان به حساب مي آيد. اما نمي دانم چرا شما نيز در همان مسير بدون بازگشتي قدم گذارده ايد كه ديگران [ديگر كشورها] رفته اند؟!»
واقعيت اين است كه استراتژيست هاي نومحافظه كار موسسه آمريكن اينترپرايز، نظير «ديك چني»، «دونالد رامسفلد» و «اليوت آبرامز»، در اوايل سال 1997 ميلادي بر آن بودند تا با تدوين طرح موسوم به PNAC يا «پروژه اي براي قرن آمريكايي جديد»، با سيطره ليبرال سرمايه داري و ليبرال دموكراسي، امپراتوري ايالات متحده در قرن بيست و يكم را جهاني كنند. اما پس از 51 سال، آنچه از عملياتي شدن اين پروژه حاصل شده، تصويري واژگونه از پروژه استراتژيكي است كه براي شهروندان آمريكايي و اروپايي، بدهي هاي كمرشكن و نظام سياسي و اقتصادي ورشكسته و رو به زوال را به ارمغان آورده و براي ديكتاتورهاي وابسته به آنان همانند بن علي، مبارك و سرهنگ قذافي نيز جز فرار، سقوط و ذلت و مرگ دستاوردي نداشته است.
حال در چنين شرايطي كه مردم انقلابي اين كشورها در مرحله سرنوشت ساز تثبيت نظام سياسي و اقتصادي خود، به دنبال بهره گيري از الگوها و مدل هاي اسلامي - ايراني پيشرفت هستند، چرا به اشتباه در مسير حركت اقتصاد ليبرال سرمايه داري غرب با قرار دادن اقتصاد ايران در چهار بخش اصلي بانك، بيمه، سهام و بورس آن هم با فرمول هاي نوشته شده غربي حركت كرده ايم و تاسف برانگيزتر آنكه بدان نيز مي باليم؟!
آيا ما نيز همچون «رمضان خالد» تونسي، با توجه به تاكيدات پياپي رهبر بصيرمان و نامگذاري پي درپي سالهاي اخير با مضامين اقتصادي و مهم تر از همه، تغييرات استراتژيك جهان در سال هاي اخير و جنگ نرم اقتصادي آمريكا و متحدان اروپايي آن عليه ملت ايران، جنگ در «خاكريز اقتصاد» را تكليف خود مي دانيم؟! اگر مي دانيم منتظر چه هستيم؟!
 

 
در يازدهمين جلسه دادگاه پرونده اختلاس صورت گرفت
محاكمه مديرعامل سازمان همياري شهرداري ها و مسئول حراست بيمه ايران

يازدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده اختلاس از شركت بيمه ايران در شعبه 76دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي سيامك خراساني و با حضور 4مستشار برگزار شد.
در ابتداي اين جلسه نماينده دادستان از كيفر خواست «س.ح» رئيس بانك پارسيان شعبه نيروي هوايي دفاع كرد و گفت:
س ـ ح متهم به عضويت در شبكه اختلاس و پولشويي است.
ذبيح زاده خاطر نشان كرد: اينكه آقاي «س.ح» در دفاع از خود ادعاي مشتري مداري مي كند بايد بيان كنم واقعا ايشان براي همه مشتري هاي ديگر اين كار را مي كردند، يعني براي مشتري مداري، بانك چك ها را به كارمندان بانك مي داده تا وصول شود.
ذبيح زاده ادامه داد: يكي از كارمندان بانك ملت ـ بانك تحت تصدي آقاي «س.ح» ـ به نام آقاي الف.الف در تحقيقات مقدماتي گفته من در زمان رياست آقاي «س.ح» مشغول فروش ايران چك شعبه بودم اواخر سال 84 بود كه آقاي «س.ح» به اتفاق دو نفر ديگر با كيسه هاي پر از تروال وارد شعبه شدند و از آقايان «م» و «ر» خواستند كه هر مشتري به شعبه مراجعه مي كند به جاي ايران چك ها از اين تراول استفاده شود و آنها را تحويل مردم بدهند. اين تراول هاي بالاي ميليارد ها تومان در كيسه ها بود. بنابراين اين اقدمات نشان دهنده نقل و انتقال پول ناشي از جرم و پولشويي و تطهير پول هاي كثيف بود .
قاضي مديرخراساني در ادامه اين جلسه از «س.ح» و وكيلش خواست اگر حضور دارند در جايگاه قرار گيرند كه متهم و وكيل وي در دادگاه حضور نداشتند.
در ادامه ذبيح زاده نماينده دادستان بار ديگر در جايگاه قرار گرفت و در دفاع از كيفرخواست مربوط به «ذ.گ» گفت : آقاي «ذ.گ» در اظهارات خود گفته اند شخصي به نام «م» ملك بيمه را به من معرفي و اسناد و مدارك آن را در اختيار من قرار داد كه مقرر شده بود پس از انجام امورات، ملك بيمه مبلغ 120 ميليون تومان به وي تحويل دهد كه همين طور هم شد.
وي در ادامه اظهارات متهم افزود: آقاي «م» اصل اسناد زمين را به من داد و من با كمك آقايان «د» و «ق» جعل امضاء را انجام و به نام خود كردم، سپس به بيمه فروختم.
نماينده مدعي العموم خاطرنشان كرد: سندي كه ما در اختيار داريم به امضاي خود آقاي «ذ.گ» است و خود وي اظهارات صريحي در اين راستا داشته است. همچنين يكي ديگر از اتهامات آقاي «ذ.گ» جعل اسناد رسمي است.
در ادامه وكيل مدافع متهم ذ-گ در جايگاه قرار گرفت و از موكل خود دفاع كرد و گفت : موكل من مرتكب هيچ يك از جرايم منتسب نشده است.
كيفر خواست كارمند دوشغله استانداري
در ادامه نماينده دادستان كيفر خواست «م.الف» را قرائت كرد و گفت : م- الف متهم است به اختلاس به مبلغ 98 ميليون ريال، تصدي بيش از يك شغل دولتي، تصرف غير مجاز به مبلغ يك ميليارد و 500 ميليون و 105 هزار و 950 ريال و تصرف غير مجاز نسبت به 30 درصد از عوارض دريافتي از مهاجران افغاني به نحو مشاركت به مبلغ 59 ميليارد و 138 ميليون ريال.
قاضي مدير خراساني از «م.الف» خواست در جايگاه قرار گيردو سپس از او پرسيد كه آيا مفاد كيفرخواست را مي پذيرد يا خير كه متهم پاسخ داد: خير.
چرا با آبروي مردم بازي مي كنيد ؟
وي در دفاع از خود اظهار كرد: در استان تهران 320 هزار تبعه خارجي قانوني و 700 هزار تبعه غير قانوني وجود دارد كه يك ميليون نفر، 30 درصد اتباع خارجي كشور را شامل مي شود. يك ميليون نفر نه به نيروي انتظامي و نه به وزارت خارجه ارتباطي ندارد، بلكه تمامي اين افراد تحت نظر دفتر اتباع استان تهران هستند. به طور متوسط دفتر اتباع استان تهران 100 هزار نفر از اتباع غير قانوني را دستگير و اخراج مي كند و بيش از 400 هزار نفر از اتباع خارجي از استان تهران طرد مي شوند.
اين متهم ادامه داد: وزارت كشور براي طرد اتباع غير قانوني در تهران و كل كشور، دستورالعملي را داده و تاكيد كرده كه ارائه خدمات به اتباع خارجي بايد با نظر شهرداري انجام شود و اين دستور به استانداري تهران آمد و شوراي شهر مقرر كرد كه 30 درصد از عوارض وصولي صرف اردوگاه ها براي اين اتباع شود.
وي تصريح كرد: آيا كسي كه در حدود 600 ميليون تومان در يك طرح سراسري اعتبار داشته و آن را با 159 ميليون تومان انجام داده و 106 هزار نفر اتباع خارجي را اخراج كرده، به طوري كه رتبه اول را گرفته و آقاي پورمحمدي هم او را تشويق كرده، جنايت كرده است؟ چرا با آبروي مردم بازي مي كنيد؟
اين متهم در ارتباط با عنوان اتهامي دو شغله بودن خود نيز گفت: من ابتدا اين سمت را نمي پذيرفتم ولي من را مجبور كردند، من به اصرار آقاي »ك.د« ـ استاندار وقت تهران ـ و دو نفر از اعضاي هيات مديره به عنوان مديرعامل سازمان همياري شهرداري انتخاب شدم.
در ادامه محمد رضا عرب وكيل مدافع متهم به دفاع از موكل خود پرداخت .
جهل به موضوع تنها توجيه متهم
در ادامه، نماينده دادستان در دفاع از كيفرخواست مربوط به «م.الف» در جايگاه قرار گرفت و با اشاره به يكي از موارد اتهامي «م. الف» مبني بر تصدي بيش از يك شغل خاطرنشان كرد: «م.الف» همزمان مدير كل گروه اتباع و مديرعامل سازمان همياري شهرداري هاي تهران بوده و در نهايت توجيه وي از دو شغله بودن، جهلش نسبت به اين موضوع بوده است.
تقاضاي رافت اسلامي دارم
در ادامه، ذبيح زاده ـ نماينده دادستان تهرن ـ در جايگاه قرار گرفت و كيفرخواست مربوط به «ق.ح» را قرائت كرد.
وي گفت : ق. ح متهم است به معاونت در اختلاس به مبلغ يك ميليارد و 790 ميليون ريال توسط آقاي «م».
سپس متهم در جايگاه قرار گرفت و ضمن رد اتهامات منتسب به خود گفت : سال 84 توسط همسر دخترم متوجه شدم كه در استانداري به نيرو احتياج دارند و من وارد استانداري شدم و در شركت تامين نيروي انساني مشغول به كار شدم و بعد از مدتي مدير اجرايي آن ستاد شدم. در آن ستاد وسايل اوليه را به نام معاون استانداري تهيه كرديم و آقاي «م» معاون استاندار وقت چك دادند و اين چك مهر شده و تاييد شده بود. همچنين آقاي «م» زماني كه چك را به من دادند، رسيدي از من دريافت نكردند. من نيز زمان وصول چك، رسيدي به آقاي «م» ندادم.
اين متهم ادامه داد: من علم و آگاهي نداشتم كه اين چك ها را بگيرم يا نگيرم و بارها در اظهارات خود بيان كرده ام كه اين پول ها را دريافت كرده ام اما اين مبالغ براي خود كارمندان هزينه مي شد. براي مثال براي خريد آجيل هاي شب عيد.
وي خطاب به قاضي گفت: با توجه به جلساتي كه در دادگاه حضور داشتم در نگاه و صداي شما مهرباني خاصي وجود دارد. اين آقايان ظاهر خوبي داشتند. هم اكنون نيز ظاهر خوبي دارند و من فكر نمي كردم در سال هاي پايان خدمتم با مشكل مواجه شوم. همچنين از شما تقاضا دارم رافت اسلامي را در مورد من به كار بريد.
كيفر خواست مسئول حراست بيمه ايران به اتهام تباني
در معاملات دولتي
ذبيح زاده در ادامه يازدهمين جلسه دادگاه ضمن قرائت كيفرخواست «ع.خ» گفت: «ع.خ» مسئول حراست بيمه ايران، متهم است به تباني در معاملات دولتي فيمابين متهم با شركت سرمايه گذاري بيمه ايران (سبا)، اختلاس 65 ميليون ريال از وجوه دولتي، تصرف غير مجاز در وجوه دولتي به مبلغ 550 ميليون ريال.
«ع.خ» نيز ضمن رد اتهامات منتسب به خود گفت: ما يك حسينيه اي داريم كه 33 سال قدمت دارد. در سال 86 يك ملكي را در كردان كرج به مبلغ 49 ميليون تومان خريداري كرديم و من به عنوان نماينده حسينيه بودم. معاونت اداري مالي وقت آقاي «ع»، مشخصات ملك را خواستند و ايشان گفتند كه بعد از تحقيقات و بررسي احتمال دارد كه ملك را بخريم. شش روز طول كشيد كه كارشناسان شركت سرمايه گذاري سبا موضوع را بررسي كردند و 150ميليون تومان ملك را به شركت سبا فروختند. چك به حساب حسينيه خوابانده شد و در وجه مالك ملك پرداخت شد.
خريد زمين بدون رعايت
مراحل قانوني
در ادامه اين جلسه، ذبيح زاده ـ نماينده دادستان ـ با توجه به اظهارات متهم گفت: زماني كه در تحقيقات از متهم «ع.خ» پرسيده مي شود آيا شما از ماموران خريد يا نماينده بيمه وجوهي را گرفتيد، بيان مي كند كه من هيچ وجهي را نگرفتم و تنها پولي كه دريافت كردم همان 55 ميليون تومان از آقاي «خ» بود كه به مدت دو ماه دريافت و طي سه فقره چك آن را عودت دادم.
نماينده مدعي العموم ادامه داد: شركت سرمايه گذاري بيمه ايران بدون رعايت مراحل قانوني (يعني بدون نظر كارشناسان) اين زمين را به مبلغ 150 ميليون تومان مي خرد و نتيجه آن اين مي شود كه خريد بيش از 90 ميليون تومان به نفع فروشنده و خساراتي به دولت وارد شود.
ذبيح زاده ادامه داد: متهم «ع.خ» در اظهارات خود و در تحقيقات مقدماتي گفته كه مبلغ 25 ميليون تومان به دستور مديركل بيمه بوده است و من دستوري براي پرداخت آن ندادم. آيا آقاي «ع.خ» در خصوص گفته خود سندي دارد كه اگر سندي دارند، خواستار اين هستم كه به دادگاه ارائه كنند.
درخواست قاضي از رسانه ها
براي انتشار صحيح اخبار
در ادامه يازدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده اختلاس از شركت بيمه ايران در نوبت بعدازظهر، قاضي سيامك مديرخراساني پس از تذكر به رسانه ها درباره انتشار صحيح اخبار و دقت نظر بيشتر در اين باره از متهم «ع-خ» خواست تا در جايگاه قرار گيرد و اگر مطلبي در رابطه با آخرين دفاع از خود دارد بيان كند.
«ع-خ» نيز در جايگاه قرار گرفت و آخرين دفاعيات خود را ارائه كرد .
در ادامه، ذبيح زاده ـ نماينده دادستان تهران ـ در جايگاه قرار گرفت و كيفرخواست مربوط به خانم «ن.س» را قرائت كرد.
نماينده مدعي العموم گفت : نامبرده متهم به دريافت رشوه به مبلغ 800 ميليون ريال از آقاي «د.س» است.
سپس جمشيد نورشرق ـ وكيل مدافع خانم «ن.س» ـ در جايگاه قرار گرفت و از موكل خود دفاع كرد.
در ادامه، «د.س» به عنوان مطلع در جايگاه حاضر شد و به سوالات قاضي پاسخ داد .
در ادامه اين جلسه، ذبيح زاده در دفاع از كيفرخواست گفت: آقاي »د.س« در اظهارات خود بيان داشته كه از طريق بانك ملت، شعبه سرافراز تسهيلات دريافت كرده اما در حال حاضر چيز ديگري مي گويد، اگر وي تسهيلات دريافت نكرده، پرداخت عيدي براي كارمندان بي مورد بوده است.
ذبيح زاده در پايان با اشاره به اظهارات متهمه درباره نحوه دريافت و پرداخت عيدي خاطرنشان كرد: اتهامات متهمه محرز است و تقاضاي مجازات را براي وي داريم.
تباني در معاملات دولتي اتهام مديرعامل شركت گسترش سرمايه گذاري سبا
در ادامه، قاضي مديرخراساني از نماينده دادستان خواست تا كيفرخواست «ع.ب» را قرائت كند.
ذبيح زاده گفت: آقاي «ع.ب»، مديرعامل شركت گسترش سرمايه گذاري سبا متهم به تباني در معاملات دولتي است.
در اين هنگام قاضي مديرخراساني از »ع.ب« خواست كه در جايگاه قرار گيرد و از خود دفاع كند.
رئيس دادگاه از متهم پرسيد: آيا مفاد كيفرخواست را مي پذيريد؟
«ع.ب» پاسخ داد: خير. من كيفرخواست مبتني بر تباني در معاملات دولتي را نمي پذيرم.
كمك گرفتن ع - ب از فرهنگ عميد براي بيگناه جلوه دادن خود
وي به واژه تباني و استفاده از آن در كيفرخواستش اشاره كرد و گفت: بر اساس آن چيزي كه در فرهنگ عميد از واژه تباني آمده، تباني به معني هم دست شدن و هم پيمان شدن براي انجام يك امر است. حال آنكه من با هيچ كدام از طرفين اين پرونده هم دستي نداشتم در حالي كه به من تباني نسبت داده شده است.
در ادامه اين جلسه، وكيل مدافع «ع.ب» در جايگاه قرار گرفت و به دفاع از موكلش پرداخت .
در ادامه، ذبيح زاده ـ نماينده دادستان ـ با توجه به اظهارات وكيل مدافع »ع.ب« گفت: در كيفرخواست ما جرمي را به وي منتسب كرده ايم در حالي كه اين گونه نبوده است. بيشتر دفاعيات متهم اين بوده است كه اقدامات خود را بر اساس مصوبه هيات مديره انجام مي داده اما آقاي »ع.ب« به عنوان مطلع حاضر شدند و گفتند اين شركت وجود خارجي نداشته و شركت كاغذي بوده است. اگر اين گونه بوده، مصوبه هيات مديره در اين شركت كاغذي، چه جايگاهي داشته است؟
«ع.ب» درادامه آخرين دفاعيات خود را ارائه داد .
پرونده اختلاس بعد از بيمه و استانداري وارد شهرداري شد
در ادامه، نماينده دادستان در جايگاه قرار گرفت و كيفرخواست مربوط به «ش.خ» شهردار شهر باغستان از توابع شهرستان شهريار را قرائت كرد.
نماينده مدعي العموم اظهار كرد: وي متهم است به دريافت رشوه به مبلغ پنج ميليارد ريال از آقاي «د.س».
سپس متهم در جايگاه قرار گرفت و اتهامات خود را رد كرد .
در ادامه جلسه دادگاه، «د.س» به عنوان مطلع در جايگاه قرار گرفت و به سوالات قاضي پاسخ داد .
در اين بخش، پايان جلسه يازدهم اعلام و ادامه رسيدگي به 10 تير موكول شد.
 

 
در مكتب امام

درسي كه بايد از شهيد رجايي
و شهيد باهنر آموخت!
من از خصوصياتي كه در اين آقايان (رجايي و باهنر) بود... آني كه به نظرم خيلي بزرگ است، اين است كه آقاي رجايي يك نفر آدمي بود كه دستفروشي مي كرد در بازار از قراري كه گفتند. من در مطالعاتي كه در ايشان كردم، به نظرم آمد كه از حال دستفروشي اش تا حال رياست جمهوري، در روح او تاثيري حاصل نشد. چه بسا اشخاصي هستند كه اگر كدخداي ده بشوند، تغيير مي كنند به واسطه ضعفي كه در نفسشان هست، تحت تاثير آن مقامي كه پيدا مي كنند و اشخاصي هستند كه مقام تحت تاثير آنهاست از باب قوت نفسي كه دارند و آقاي رجايي، آقاي باهنر در عين حالي كه يكي شان رئيس جمهور بود، يكي شان نخست وزير بود، اين طور نبود كه رياست در آنها تاثير كرده باشد، آنها در رياست تاثير كرده بودند، يعني آنها رياست را آورده بودند زير چنگ خودشان، رياست آنها را نبرده بود تحت لواي خودش. و اين يك درسي است كه انسان بايد از اينها ياد بگيرد.
صحيفه امام ـ ج20ـ ص 124
 

 
خدمت به مردم از نگاه امام زين العابدين (ع)

مهمترين بهره اي كه ما از ميلاد ائمه (عليهم السّلام) مي بريم آن است كه آنها ما را به ع دل خودشان بيش از هر چيزي دعوت مي كنند . زيرا رسول گرامي فرمود : قرآن و عترت ع دل يكديگرند ، همتاي يكديگرند(1). هم قرآن ما را به اهل بيت دعوت مي كند ، در آيات فراوان نظير آيه مباهله (2) ، آيه تطهير (3) ، آيه ولايه (4) ، آيات سوره مباركه هل أتي و مانند آن ؛ هم عترت طاهرين ما را به قرآن فرا مي خوانند . وجود مبارك امام سجاد (ع) در صحيفه سجاديه ، مخصوصاً در بعضي از ادعيه پر بركت آن بيش از هر چيز ما را به قرآن آشنا مي كند ، هم آيات قرآن را براي ما معنا مي كند ، هم ترغيب مي كند كه ما به مصاديق اين آيات برسيم و هم دعا مي كنيم كه خدا توفيقي عطا كند كه اين كمالات را بفهميم و باور كنيم و متخلّق بشويم و عمل كنيم و منتشر كنيم ؛ اين 5 ـ 6 عنصر محوري در بيانات نوراني امام سجاد (ع) هست .
همراهي با قرآن ، عامل امنيت و آرامش هميشگي
به عنوان نمونه وجود مبارك امام سجاد مي فرمايد : قرآن براي همه ما كافي است . اين روايت نوراني را مرحوم كليني از وجود مبارك امام سجاد نقل مي كند كه لو مات من ب ين المشر ق و المغر ب لما استوحشت بعد ان يكون القرآن مع ي (5). فرمود : اگر همه مردم مشرق و مغرب عالم از بين بروند و هيچ كس روي زمين نباشد ، تنها من باشم ؛ مادامي كه قرآن با من است ، من احساس وحشت و هراس ندارم ؛ براي اينكه خدا دارد با من سخن مي گويد. اين كتاب راهنماي من است ؛ من از كجا آمدم ، به كجا مي روم ، با خودم چه جور عمل بكنم ، با جهان هستي چه جور عمل بكنم ، با خالق خودم چه جور رابطه داشته باشم ؛ بنابراين من نگران نيستم ، وحشت هم ندارم !
سفارش آيات و روايات به ( جهاد نفس )
در قرآن كريم ذات أقدس له به ما فرمود : شما در دفاع وجهاد سعي كنيد اوّل اين دشمن نزديك را از بين ببريد كه دارد حمله مي كند ، بعد دشمن دور را : قات لوا الّذ ين يلونكم م ن الكفّار(6). اگر كفّار حمله كرده اند، اينها كه نزديكند ، هم مرز شمايند ، در تير رس شمايند ؛ اوّل مشكل اينها را حل كنيد ، بعد به سراغ دشمنان ديگر برويد ؛ اين يك اصل قرآني است.وجود مبارك امام سجاد اين را باز كرد ، فرمود : آن دشمني كه از همه به ما نزديكتر است و مرتب دارد تير مي زند ، آن كيست ؟ آياغير از نفس امّاره كس ديگري داريم ما ؟! اگر خدا فرمود : با اين دشمن هم مرز و نزديك بجنگ ، نزديكترين دشمن ما اين هوس ماست ، اين نفس امّاره ماست .
وجود مبارك امام سجاد در اين زمينه دستورهاي فراواني دارد . درست است كه ما بايد با دشمن بجنگيم ، امّا دشمن هم مرز ،مقدّم است! اين كه در تير رس اوئيم ، اوّل او را خلع سلاح كنيم ، بعد دشمن ديگر را ! اين بيان قرآن كريم است ، و عقل هم اين را مي فهمد . فرمود : قات لوا الّذ ين يلونكم م ن الكفّار ؛ اين كفّاري كه در ولي و ت لو شمايند ، با اينها اوّل مبارزه كنيد . وجود مبارك امام سجاد مي فرمايد : اين نفس كافر ، اين در كنار قلب شماست ؛ اين من يوق شحّ نفس ه (7). احض رت الانفس الشحّ (8)، «شح» يعني بخل ؛ اين بخل، دشمن ماست . در دو جاي قرآن ذات أقدس له فرمود : اگر كسي گرفتار بخل نشد ، اهل فلاح است ؛ در اين آيه اي كه تلاوت شد ، فرمود : اين در درون شما سنگر كرده ، اين همينجا حاضر است . اين بخل ، اين آز كه منشاء دعوا و زد و خورد است ، همينجاست.
تبيين معيار ارزشي انسان در مضامين دعاهاي حضرت امام سجاد (ع)
وجود مبارك امام سجاد آفت شناسي كرده ، آسيب شناسي كرده ؛ تك تك اين بيماري ها را بيان كرده و به صورت دعا به ما گفته است . دعاهاي امام سجاد تنها اين نيست كه خدايا ! گناهان ما را بيامرز ، پدر و مادر ما را بيامرز!! حالا بعضي از دعاهاي حضرت را نقل كنيم تا روشن بشود كه دعاي او تفسير قرآن است ! در بيانات نوراني حضرت درباره اين دعاي شريف مكارم الأخلاق معارف فراواني را به ما ياد مي دهد ؛ يكي از آن بخش ها اين است كه به ما دستور داد از خدا بخواهيد : خدايا ! ديد ما را در تشخيص اصول ارزشي صحيح قرار بده : و اعص من ي م ن ان اظنّ ب ذ ي عدم خساسه و ب صاح ب ثروه فضلاً ، فنّ الشّر يف من شرّفته طاعتك و العزيز من اعزّته ع بادتك (9). عرض كرد : خدايا ! آن فهم را به من بده كه من معيار ارزش را ثروت و مال ندانم ! بعضي ها ارزش را در طبيعت و مال و زر و قدرت مي دانند . خدايا ! آن توفيق را به من بده كه من بفهمم چه مي ارزد ! مبادا كسي كه وضع مالي اش خوب نيست ، من او را كوچك بشمارم ؛ مبادا كسي كه وضع مالي اش خوب است ، من او را بزرگ بشمارم! اين فهم را به من بده ، من را حفظ بكن از اين خطر ؛ حالا كسي كه دارد ، براي خودش دارد ، آن هم كه ندارد براي خودش ندارد ؛ اينها هر دو امتحان الهي است . خدايا ! من را حفظ بكن از اين فخر.
ستايش خدمت به مردم از نگاه امام زين العابدين (ع)
دربخش ديگر ، عرض مي كند : خدايا ! آن توفيق را به من بده كه كار خير به دست من انجام بگيرد . اجر للناس علي يد ي الخ ير (10)، عرض كرد: خدايا ! آن توفيق را بده اوّلاً من اهل كار باشم . آدم بيكاري كه تسبيح دست مي گيرد و مي رود مسجد ، چنين شخصي به زحمت بهشت برود ! بهشت جاي آدم بيكار نيست ! ما تا نفس مي كشيم ، كاربايد بكنيم!! اگر اهل فهم و استدلال و علم هستيم ، تا نفس مي كشيم، با قلم ؛ نشد، كار ديگر ! آيا مي شود آدم بيكار باشد ؟! منتها در زمان جواني 8 ساعت ، 10 ساعت ؛ در زمان پيري 1 ساعت ، 2 ساعت .آيا آدم مي شود بگويد من بازنشسته و بيكارم ؟! عرض كرد : خدايا ! آن توفيق را به من بده كه من خدمتگزار مردم باشم !
اين ديد غير از آن است كه انسان تلاش بكند ، به مقام برسد ! يك وقت است كسي تلاش و كوشش مي كند به مقام برسد كه اگر نرسيد گله مي كند و كارشكني مي كند و براي خود و ديگران زحمت ايجاد مي كند؛ اين درست نيست ! يك وقت تلاش و كوشش مي كند كه بنا دارد خدمت بكند . شد ، خدا را شكر ؛ نشد ، خدا را شكر ! امام به ما آموخت كه از خدا بخواهيد خير به دست ما به مردم برسد ؛عرض كرد : خدايا ! تو كه به مردم خير مي رساني ، من وسيله خير باشم، من بشوم مجراي خير.
آدمي پست تر از آدم بيكار نيست ! وقتي چند نفر حضور پيامبر (ص) شرفياب مي شدند ، معرفي مي كردند ؛مي گفتند : آقا فلان كاره است ، آقا فلان كاره است، به فلان شخص كه مي رسيدند ، مي گفتند: اين كار ندارد ؛ سقط م ن عين ه ، از چشمان حضرت مي افتاد ! البتّه عدّه اي كه قدرت دارند ، بايد كار توليد كنند ؛ ولي ما هم بايد تلاش و كوشش بكنيم خودمان را در معرض خير قرار بدهيم.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) به مناسبت سالروز ميلاد حضرت امام سجاد (ع) در ديدار با جمعي از دانشجويان ، طلاب و اقشار مختلف مردم ـ دماوند ؛ مرداد 1388
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) ر . ك :بحار الأنوار / 21 / 387 (2) ر . ك : آل عمران / 61
(3) ر . ك : احزاب / 33 (4) ر . ك : مائده / 55
(5) الكافي / 2 / 602 (6) توبه / 123
(7) حشر / 9 (8) نساء / 128
(9)صحيفه سجاديه / دعاي 35 (10)همان، دعاي 20
خوان حكمت روزهاي يكشنبه منتشر مي شود.
 

 
سرلشكر ايزدي: ايران مي تواند تهديدات نفتي را با قابليت خاص پاسخ دهد

معاون ستاد كل نيروهاي مسلح بر توان ايران در استفاده از قابليت هاي خاص در مقابله با تهديدات نفتي غرب تاكيد كرد.
سرلشكر مصطفي ايزدي تاكيد كرد: با توجه به موقعيت منطقه اي و ژئواستراتژيك جمهوري اسلامي ايران، و در راستاي دفاع از ميهن و دستاوردهاي انقلاب، قدرت اين را داريم كه اين دفاع را در عمل هم نشان دهيم.
ايزدي با اشاره به موقعيت منطقه اي و ژئواستراتژيك بسيار ارزشمند جمهوري اسلامي ايران در منطقه فارس، گفت: براي مثال حضور جزاير فراوان در خليج فارس، قابليت هاي خوبي براي ما ايجاد كرده است تا جمهوري اسلامي ايران نيروي برتر دفاعي در منطقه باشد.
معاون ستاد كل نيروهاي مسلح اضافه كرد: جمهوري اسلامي از جهت توان بازدارندگي و اينكه بتواند تهديد را با تهديد پاسخ دهد، از وضعيت بسيار خوبي برخوردار است.
ايزدي در تبيين استراتژي «تهديد در برابر تهديد» كه از سوي فرمانده معظم كل قوا بيان شد، اظهار داشت: در مجموعه حركت نظامي روندي را طي مي كنيم كه اين روند از ايجاد آمادگي تا مرحله جنگ تمام عيار را در بر مي گيرد.
ايزدي با بيان اينكه تهديدات دشمن تنها در فضاي نظامي موضوعيت ندارد، افزود: زماني جنگ ها تنها متكي بر پتانسيل هاي نظامي بودند ولي امروز اين طور نيست. امروزه شرايطي ايجاد شده كه راهبرد و تاكتيك به سرعت به هم نزديك مي شوند و همچنين اقدامات در حوزه هاي ديگر كاملا بر روي حوزه نظامي اثرگذار است و بالعكس.
وي درخصوص نحوه مقابله با تهديدات دشمن نيز گفت: ما همه اركان قدرت ملي مان را در نظر مي گيريم و تمام پتانسيلي كه از راهبرد تا تاكتيك داريم، مورد توجه قرار دهيم و اين يك تاكتيك است تا دشمن در هر موضوعي بخواهد براي ما تهديد ايجاد كند ما از همه قابليت ها استفاده كنيم.
معاون ستاد كل نيروهاي مسلح تصريح كرد: اگر دشمن ما را تهديد كند از همه قابليت ها براي پاسخ به آن تهديد استفاده مي كنيم. به عنوان مثال اگر دشمن براي نفت ما محدوديت ايجاد كند، ما مي توانيم در مقابل اين تهديد از قابليت ديگري كه داريم استفاده كنيم و در مقابل آن تهديدي ايجاد كنيم.
ايزدي تاكيد كرد: ما در مقابل تهديد، از تهديد استفاده مي كنيم و در مرحله عمل نيز با قدرت وارد خواهيم شد.
وي تاكيد كرد: همانطور كه مقام معظم رهبري فرموده اند، انرژي هسته اي براي دشمن مسئله نيست، آنها به دنبال مقابله با تماميت نظام اسلامي هستند.
معاون ستاد كل نيروهاي مسلح افزود: امروز طيف هاي متعدد قدرت دشمن توسعه پيدا كرده است و اگر در ابتدا سعي داشتند تا با انجام اقداماتي نظير كودتا و تنش هاي داخلي توسط منافقين امنيت ما را مخدوش كنند، اين روند امروز هم ادامه دارد و آنها از امكانات مختلف از جمله فضاي مجازي، ماهواره ها و فضاي سايبري براي اين هدف خود استفاده مي كنند.
ايزدي با بيان اينكه امروز فضاي تهديدات دشمن فضاي وسيعي از قدرت سخت و نرم را در بر گرفته است، گفت: دشمن براي ضربه زدن به نظام اسلامي از يك قدرت هوشمند بهره مي گيرد و سپاه كه وظيفه پاسداري از انقلاب و ارزش هاي آن را دارد، بايد در تمام اين عرصه ها خودش را آماده كند.
ايزدي اظهار داشت: امروز نيروي زميني، هوا فضا، توان موشكي و نيروي دريايي سپاه پشت استكبار جهاني را به لرزه درآوردند و همچنين توانمندي هاي سپاه در صحنه هاي ديگر جمهوري اسلامي را دست برتر در منطقه قرار داده است.
وي با بيان اينكه نيروهاي مسلح ما در خليج فارس، درياي عمان و آب هاي آزاد توان بالايي دارند و از نظر قدرت موشكي نيز وضعيت بسيار خوبي داريم، گفت: ما علاوه بر توانمندي هاي نظامي، توانمندي هاي ديگري داريم و امكاناتي كه جمهوري اسلامي دارد، امكانات بالايي است و قابل قياس با رژيم جعلي صهيونيستي نيست.
معاون ستاد كل نيروهاي مسلح همچنين اظهار داشت: اگر آنها در يك معادله منطقي بخواهند عمل كنند، اين تهديدات يك جنگ رواني است و اگر هم بخواهند خلاف منطق عمل كنند، حتما آنها هستند كه شكست مي خورند.
 

 
كوثري: سپاه در كوتاهترين زمان ممكن وارد عرصه مقابله با جنگ نرم شد

نماينده تهران در مجلس گفت: سپاه يك نيروي چند بعدي «نظامي»، «اعتقادي» و «سياسي» است، چرا كه حافظ دستاوردهاي انقلاب است و در جهت حفظ نظام جمهوري اسلامي مأموريت مشخصي دارد.
اسماعيل كوثري در گفت وگو با فارس با اشاره به عملكرد سپاه در مقابله با تهديدات نرم و نيمه سخت سال هاي اخير، اظهار داشت: سپاه يك نيروي چند بعدي است، يعني هم نظامي است، هم اعتقادي و هم سياسي چرا كه حافظ دستاوردهاي انقلاب است و در جهت حفظ نظام جمهوري اسلامي مأموريت مشخصي دارد. وي افزود: سپاه فقط يك بعد مسئوليت «جنگ سخت» ندارد بلكه «جنگ نرم» هم هست، به همين دليل از زماني كه دشمن شروع به جنگ نرم عليه جمهوري اسلامي ايران كرد، سپاه با برنامه ريزي وارد عمل شد و توانست در كوتاهترين زمان از نيروهاي سياسي خبره و مجرب خود كه در اين زمينه متخصص بودند، استفاده كند و بر تمام ابعاد جنگ نرم مسلط شود.
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بر همين اساس يادآور شد: سپاه توانست بسياري از مسائل كه دشمنان مورد تهاجم قرار داده بودند، را در مراحل اول خنثي كند.
به گفته وي، سپاه توانست در ابعاد فرهنگي و ساير موضوعات نيز كه دشمن براي خودش طراحي كرده بود، از راه هاي جنگ نرم به نتيجه برسد مانند فتنه 88 كه سپاه توانست به خوبي آن را مديريت كرده و فتنه را خنثي كند.

 
وزير ارشاد : خانه سينما تمام شده است!

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: بحث خانه سينما تمام شده است و از اين پس تشكل جديدي شروع به كار خواهد كرد.
سيدمحمد حسيني در نشست خبري دومين جشنواره بازي هاي رايانه اي در پاسخ به سوال اختصاصي خبرنگار كيهان گفت: بحث خانه سينما تمام شده است اما معنايش اين نيست كه با خدمات صنفي مخالفيم بلكه خدمات صنفي با قوت ادامه پيدا خواهند كرد.
وي با اشاره به امضاي تفاهم نامه با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي و فعاليت صندوق حمايت از نويسندگان هنرمندان و خبرنگاران افزود: ما كار خودمان را انجام مي دهيم اما همان مقدار كه صنوف مشاركت كنند كار بهتر خواهد شد.
وزير ارشاد در پاسخ به خبرنگار شرق كه در دفاع از خانه سينما و نشرچشمه سخن گفت و عملكرد وزارت ارشاد را در تعامل با اهالي فرهنگ و هنر ضعيف خواند، گفت: «بيشترين تعامل را با ارباب فرهنگ و هنر داشته ايم اما موظف به اجراي ضوابط و مقررات هستيم و نمي توانيم در مقابل بي نظمي ها و بي قانوني ها و ترويج فرهنگ غرب بي تفاوت باشيم.» حسيني افزود: «در بعضي از كتابهايي كه توسط نشر چشمه ارائه شد مطالبي آورده شده است كه من از گفتن آنها شرم دارم در اين طور مسائل ناشر مسئول است، بايد خودش كتاب را نظارت كند چنان كه بسياري از ناشران همين كار را مي كنند. و ما اگر در بين هزاران ناشر فعاليت يك ناشر را متوقف كنيم بعضي رسانه ها هياهو مي كنند.»
وي با تاكيد بر اينكه ما مبناي تقابل با هيچ گروهي را نداريم ادامه داد: اگر در جايي خلاف ضوابط عمل شود برخورد مي كنيم و اگر نكنيم بايد در مقابل مجلس رسانه هاي متعهد و كساني كه احساس مسئوليت مي كنند پاسخگو باشيم.
سكاندار فرهنگي دولت با اشاره به نابساماني در بعضي روزنامه ها گفت: در بعضي روزنامه ها موارد متعدد داريم كه خلاف امنيت ملي عمل كرده اند در حالي كه ما در شرايط تحريم قرار داريم و بايد با كمك هم تلاش كنيم كه از اين شرايط عبور نمائيم.
وزير ارشاد ادامه داد: خيلي از مسئولين اعتراض مي كنند كه چرا با برخي روزنامه هايي كه امنيت ملي را به مخاطره مي اندازند برخورد نمي كنيم.
اما تلاش ما اين است كه با تشكيل جلسات و بحث و بررسي مشكلات را حل كنيم.
وي با اشاره به واكنش شبكه هاي رسانه اي غرب همچون بي بي سي، سي ان ان و صداي آمريكا گفت: براي آنها چه اهميتي دارد كه فلان مجموعه فرهنگي در كشور ما تعطيل مي شود يا آنها از آن مجموعه فرهنگي انتفاعي مي برند و يا اينكه قصد سياه نمايي نسبت به اوضاع فرهنگي ما را دارند.
سيدمحمد حسيني در ارتباط با دومين جشنواره بازي هاي رايانه اي گفت: با توجه به اينكه بچه ها مخاطب اصلي بازي هاي رايانه اي هستند بايد در اين زمينه توليد مناسب و انبوه داشته باشيم و در عين حال محصولاتي را كه در غرب به صورت هدفمند توليد مي شود نقد كنيم و به چالش بكشيم.
وزير ارشاد اهداف جشنواره بازي هاي رايانه اي را جريان سازي فرهنگي، كشف استعدادهاي جوان، نمايش توانمندي هاي هنرمندان و متخصصان ايراني و ايجاد رقابت سالم عنوان كرد و ايران را قطب و قلب بازي سازي رايانه اي در جهان اسلام و منطقه دانست وي افزود همان طور كه در سينما آثار توليد شده در هاليوود و حضور صهيونيزم را نقد مي كنيم بايد در بازي هاي رايانه اي شيوه و شگردهاي دشمن را برملا نمائيم. مباحثي همچون اسلام هراسي و ايران ستيزي بايد در اينگونه بازي ها كه توسط غرب توليد مي شود به مردم معرفي شوند تا خانواده ها گمان نكنند اينها يك توهم است.
رئيس بنياد ملي بازي هاي رايانه اي نيز كه در اين نشست حضور داشت، در پاسخ به سوال خبرنگار كيهان استقبال مخاطبان ايراني را از بازي هاي توليد شده در كشورمان عجيب و شگفت انگيز توصيف كرد و گفت گيم اكسپوي دبي با توجه به استقبالي كه از اين جشنواره در سال گذشته صورت گرفت به تهران منتقل خواهد شد.
بهروز ضيايي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار كيهان مبني بر اوضاع قانون كپي رايت و حقوق توليدكننده گفت: نقطه چالش ما در صنعت بازي كپي رايت است كه در اين زمينه معاونت حقوقي و پارلماني وزارت ارشاد پيگيري مي كند كه لايحه آن به مجلس برود و اگر از طرف مجلس حمايت صورت بگيرد بسياري از مشكلات حل مي شود وي افزود: براي جلوگيري از تكثير و شيوع بازي هاي رايانه اي خارجي هم بايد قانون كپي رايت را رعايت كنيم.
 

 
آيت الله جوادي آملي: ماه شعبان آخرين ماه سال كساني است كه در مسائل اخلاقي كار مي كنند

مفسر تفسير تسنيم گفت: كساني كه در مسائل اخلاقي كار مي كنند اول سالشان ماه رمضان است، يعني از اول ماه رمضان تا اول ماه رمضان سال آينده خود را حسابرسي مي كنند لذا ماه شعبان آخرين ماه سال اخلاقي اين گروه است.
به گزارش ايكنا، جلسه هفتگي اخلاق آيت الله عبدالله جوادي آملي از اساتيد حوزه علميه قم و مفسر تفسير تسنيم، عصر پنج شنبه، اول تيرماه، با حضور حوزويان و دانشگاهيان، در محل بنياد بين المللي علوم وحياني اسرا در شهر قم برگزار شد.
وي با توجه به فرا رسيدن ماه مبارك شعبان درباره ويژگي هاي اين ماه، گفت: هر كس براي خود يك سال دارد، كشاورزها اول سالشان پائيز است، برخي ها اول سالشان فروردين است، اما كساني كه در مسائل اخلاقي كار مي كنند اول سال شان ماه رمضان است، يعني از اول ماه رمضان تا اول ماه رمضان سال آينده خود را حسابرسي مي كنند لذا ماه شعبان آخرين ماه سال اخلاقي اين گروه است.
آيت الله جوادي آملي، اظهار كرد: در آخر سال نظير افرادي كه نزديك امتحانات كنكور مي شوند، چگونه تلاش و كوشش مي كنند و حضور زياد دارند و آنهايي كه سال اخلاقي نيز دارند تمام تلاش خود را در ماه شعبان مي كنند تا تمام بدهكاري هاي خود را بدهند و اگر حق الناس، حق الله و چيزي دارند در اين ماه بدهند. اين د ين هاي حق اللهي و حق الناسي را در اين ماه شعبان بدهند تا وقتي اول سال مي رسد اين ها با سود همراه باشند.
اين مفسر قرآن ادامه داد: آنهايي كه بر اساس اين معيارها كار مي كنند، تقويم هاي اينها و كتاب هاي آنها از اول ماه رمضان شروع مي شود و ماه شعبان، آخرين ماه سال اينها است، چنانكه بخش هايي از كتاب هاي ابن طاووس هم بر همين قرار سال اخلاقي است. لذا ماه شعبان را با تلاش، كوشش، ناله و ضجه مي گذرانند كه بدهكار نباشند، ماه شعبان آخر سال است، 11 ماه گذشته است و اين ماه آخرين ماه سال است.
وي بيان كرد: در ماه شعبان بر خواندن دعاي نوراني مناجات شعبانيه از يك طرف و صلوات شعبانيه امام سجاد(ع) كه عند الزوال خوانده مي شود از طرف ديگر، تأكيد مي كنند كه همه اينها به ما راه را نشان مي دهد كه چگونه آخر سال را دريابيم.
 

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14