(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 8 تير 1391 - شماره 20243
 

اعتراف ناتو به افزايش حمله به نظاميان خارجي در افغانستان
يورش مزدوران آل خليفه به معترضان در 3 شهر بحرين
خواب آل سعود براي بنگلادش
اختلافات سران اروپا در آستانه اجلاس بروكسل بالا گرفت
در ديدار با خانواده شهداي مصر
مرسي: قول مي دهم كه از خون شهدا پاسداري كنم
گفت وگوهاي پوتين و پادشاه اردن در امان
نخستين اعتراض ضدحكومتي دركويت حاكمان فاسد را نمي خواهيم
در جمع اعضاي كابينه جديد سوريه
بشار اسد : در شرايط جنگي هستيم
افشاگري يك روزنامه آلماني
دالايي لاما مامور «سيا»است
يك نهاد حقوق بشري رژيم سعودي را ديكتاتور مخوف منطقه ناميد
تصويب لايحه تحريم مقامات روسيه در سناي آمريكا
تظاهرات عليه سلطه طلبي انگليس همزمان با سفر ملكه به بلفاست


اعتراف ناتو به افزايش حمله به نظاميان خارجي در افغانستان

ناتو به افزايش 21 درصدي حملات شبه نظاميان عليه نيروهاي خارجي در افغانستان اعتراف كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، ناتو با صدور بيانيه اي اعلام كرد: شبه نظاميان در ماه آوريل (10 فروردين تا 10 ارديبهشت) 2000 حمله و در ماه مه (10 ارديبهشت تا 10 خرداد) 3000 حمله را در سراسر افغانستان (عليه نظاميان خارجي) سازماندهي و اجرا كرده اند. براساس بيانيه فوق، اين تعداد نسبت به سال گذشته 21 درصد افزايش را نشان مي دهد. انفجار مين هاي كنار جاده اي، حملات انتحاري و موشكي از شيوه هاي مؤثر شبه نظاميان عليه نيروهاي خارجي است. اخيراً «حامد كرزاي» رئيس جمهوري افغانستان نيز تأكيد كرده بود، طالبان نسبت به گذشته در افغانستان قوي تر شده است.
 


يورش مزدوران آل خليفه به معترضان در 3 شهر بحرين

مزدوران آل خليفه با تظاهركنندگان در سه شهر بحرين درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، نظاميان «حمدبن آل خليفه» ديروز تظاهرات مردم را در شهرهاي منامه، المحرق و الدير با استفاده از گازهاي سمي سركوب كردند. در منامه تظاهركنندگان آزادي زندانيان سياسي را خواستار شدند.در منطقه الدير معترضان فرياد مرگ بر آل خليفه و آل سعود سر دادند. جوانان بحريني در حالي كه پرچم هاي اين كشور را در دست داشتند، فرياد مي زدند: «سرنگون باد حمد». در شهر المحرق نيز شبه نظاميان وابسته به آل خليفه حوزه علميه النور را مورد يورش قرار دادند، علاوه بر آن، مقامات وابسته به آل خليفه پنج عضو شوراي شهرداري المحرق را از كار بركنار كردند. «صادق ربيع» از اعضاي شوراي شهرداري بحرين گفت؛ بركناري پنج عضو مذكور ناديده گرفتن اراده مردم است.


خواب آل سعود براي بنگلادش

الهام رضوي
1-رسانه هاي بنگلادش چند روز قبل، به نقل از وزارت خارجه اين كشور از سفر وليد بن طلال، شاهزاده و سرمايه دار بزرگ سعودي در تاريخ 10 ژوئن (يكشنبه 21 خرداد)، به بنگلادش خبر داده و هدف اصلي آن را بررسي زمينه هاي سرمايه گذاري در بنگلادش اعلام كرده بود. طي اين سفر، بن طلال با خانم شيخ حسينه نخست وزير، زيلور رحمان رئيس جمهور، خانم ديپو موني وزير امور خارجه، وزير كشور و برخي ديگر از مسئولين ارشد دولت اين كشور ملاقات داشت. بن طلال در اين ملاقاتها نسبت به سرمايه گذاري در بنگلادش بويژه در حوزه انرژي و توريسم اظهار علاقمندي نموده و وزير خارجه نيز نسبت به اين كار ابراز اميدواري كرده و از سفر يك هيئت بنگلادشي به عربستان در ماه آينده براي مذاكره درباره چند موضوع خاص خبر داده است. همچنين در يك ضيافت ناهار در داكا، مدال دوستي از سوي شيخ حسينه، نخست وزير به وي اعطا شد. نكته جالب توجه، ملاقات بن طلال با همه مقامات عالي دولت بنگلادش در يك سفر 5 ساعته مي باشد!
2- به تازگي خانم خالده ضيا، رئيس حزب مخالف دولت حاكم بنگلادش نيز به دعوت ملك عبدالله پادشاه عربستان در تاريخ 15 ژوئن (26 خرداد) به عربستان سفر كرده است.
3- اخبار موثقي حكايت از ايجاد پايگاه نيروي دريايي آمريكا در بنگلادش با عنوان مقابله با تروريسم دارد. هر چند اين موضوع از سوي سفير آمريكا در بنگلادش تكذيب شد اما شواهد گوياي صحت اين خبر است.
- چند نكته در خصوص اين اخبار:
¤ نقش عربستان در جهان اسلام و جايگاه وليدبن طلال
الف: وليد بن طلال، شاهزاده سعودي، سرپرست امور اقتصادي خانواده پادشاهي عربستان و ثروتمندترين مرد جهان عرب و خاورميانه مي باشد و در رديف چهارمين فرد ثروتمند جهان قرار دارد و به فساد اخلاقي و اباحه گري شهره است و گويا مامور شده است تا اين بار به بهانه سرمايه گذاري اقتصادي، دلارهاي نفتي را براي انجام مأموريتي كه به آن اشاره خواهد شد، روانه بنگلادش كند.
ب: در نقش دولت آل سعود موارد زير واضح و آشكار است و بايد اين اخبار را در راستاي همين امور ارزيابي كرد:
¤ ايجاد گروه هاي شبه نظامي تروريستي همچون القاعده بر مبناي عقايد سلفي هاي افراطي وهابي و تغذيه فكري و عقيدتي و مالي اين گروهها
¤ حمايت مالي و لجستيكي از تروريستهاي عراق، افغانستان و سوريه و سازماندهي گروه هاي تروريستي و شبه نظاميان سلفي در اين كشورها جهت بي ثبات سازي دولتهاي آنها و كمك به حضور دول غربي در منطقه به بهانه تامين امنيت و مقابله با تروريسم و روي كار آوردن دولتهاي وابسته به غرب و رژيم سعودي در اين كشور و به زعم خود، مقابله با شكل گيري هلال شيعي-اسلامي- در منطقه و مهار قدرت و نفوذ روزافزون جبهه مقاومت در جهان اسلام.
¤ حمايت از دولتهاي مستبد و ضدمردمي يمن و بحرين و سركوب قيامهاي مردمي اين كشورها و نفوذ و دخالت در انقلابهاي مردمي و روند تشكيل دولت در كشورهاي مصر، ليبي و تونس و تلاش براي مصادره اين انقلابها به نفع اردوگاه استعماري غرب.
اهداف عربستان و سناريوي پشت پرده اين اقدامات:
1- پس از حمله آمريكا به منطقه ابت آباد پاكستان براي دستگيري بن لادن و ادعاي كشته شدن وي و حملات پي در پي پهپادهاي آمريكايي به خاك پاكستان و كشتار مردم غيرنظامي اين كشور و اعتراض دولت زرداري به اين اقدامات، روابط اين دو كشور به شدت دچار تنش شده و حتي آمريكايي ها از قصد خود به منظور كاهش 800 ميليون دلاري كمك هاي نظامي اين كشور به پاكستان خبر مي دهند. با توجه به اينكه پاكستان از مراكز مهم و عمده حامي گروه هاي شبه نظامي سلفي بوده است، تنش ها و وضعيت كنوني روابط اين كشور با آمريكا، ناتو و افغانستان و از سوي ديگر ديدارهاي اخير مقامات اروپايي و آمريكايي و در رأس آن هيلاري كلينتون و به تازگي سفر كلان سرمايه دار سعودي به بنگلادش و ديدار با مقامات بلندپايه اين كشور و اعلام خبر سرمايه گذاري وي در بنگلادش، فرضيه تلاش غرب و رژيم سعودي براي صدور سلفي گري و مكان يابي جديد براي شبه نظاميان و گروه هاي تروريستي سلفي و وهابيت به اين كشور و سوءاستفاده از رقابت و خصومت هاي سنتي دو كشور پاكستان و بنگلادش و اعمال فشار بر پاكستان جهت همراهي بيشتر با مواضع و خواسته هاي غرب و از سوي ديگر، كشاندن دامنه گروه هاي شبه نظامي تا آن سوي مرزهاي هند، را تقويت مي نمايد.
2- رژيم سعودي به مدد پول هاي حاصل از منابع عظيم نفتي خود، در سراسر جهان درحال تبليغ اسلام آمريكايي و ترويج عقايد ضاله وهابيت و بسط افراط گرايي و تروريسم و اختلاف انگيزي ميان شيعه و سني تا حد ترويج و تجويز شيعه كشي مي باشد و در اين راستا مراكز و مدارس ديني بسيار زيادي در كشورهاي مختلف جهان به ويژه كشورهاي اسلامي ايجاد كرده است كه به كار تربيت افراطيون سلفي مسلك و راه اندازي جريانات شبه نظامي مشغول مي باشند. سرمايه گذاري سعودي ها در بنگلادش با توجه به نياز و وابستگي شديد مالي اين كشور به كمك ها و سرمايه گذاري هاي خارجي و بي ثباتي سياسي و اختلافات داخلي، مي تواند به نوعي نگراني از تبديل بنگلادش به پايگاه وهابيت و سلفي گري و گسترش فعاليت هاي آنان در اين كشور را به دنبال داشته باشد و حتي در شرايط سياسي و بي ثبات كنوني بنگلادش روي كار آمدن يك جريان وهابي به جاي جريان سكولار فعلي منجر گردد كه نتيجه آن تبديل يك كشور دوست ايران و همراه كشورمان در مجامع بين المللي به دشمني متعصب خواهد بود.
 


اختلافات سران اروپا در آستانه اجلاس بروكسل بالا گرفت

در آستانه آغاز نشست دوروزه اتحاديه اروپا در بروكسل، اختلافات سران غرب بالا گرفت.
اجلاس دو روزه بروكسل امروز و فردا با حضور سران 27 كشور اروپايي و با هدف «يافتن راه حل براي برون رفت از بحران بدهي» آغاز مي شود. اجلاسي كه شواهد و قرائن زيادي بي نتيجه بودن آن را تضمين كرده است.
رهبران اتحاديه اروپا پيش از آغاز اين نشست ديدارهاي متعددي براي ايجاد هماهنگي و يافتن نقاط مشترك به اميد حل يكي از پيچيده ترين بحران هاي اقتصادي دنيا داشته اند. ديدارهايي كه «برملا شدن اختلافات» مهمترين نتيجه آن بوده است!
«من تا زنده هستم مسئوليت مشترك كه شامل انتشار اوراق بهادار است محقق نخواهد شد. «اين جزو آخرين اظهارات آنگلا مركل، صدراعظم قوي ترين عضو اتحاديه اروپاست كه پيش از آغاز اجلاس امروز به زبان آورده است.
به نوشته نشريه آلماني «فوكوس»، مركل در نشست روز سه شنبه اعضاي حزب دموكراتيك آز اد با اشاره به نشست امروز مخالفت صريح خود را با «هرمان وان رامپوي» رئيس شوراي اروپا و سران اروپا درباره چگونه مهار بحران بدهي ها در منطقه يورو اعلام كرد. سران اروپا در يكي از ده ها نشست قبلي خود با صدور بيانيه اي مشترك بر ايجاد اتحاديه بانكي، سپرده هاي مشترك و صدور اوراق قرضه مشترك تاكيد كرده بودند. رهبران اروپا طي نشست امروز و فردا روي اين مسائل رايزني خواهند كرد.
وزير دارايي آلمان دومين مقام بلند پايه اروپايي است كه در آستانه اين نشست با اظهاراتي عليه آمريكا، بر اختلافات مذكور صحه گذاشت.
براساس گزارش هاي دريافتي، «وولفگانگ شوئبله»، در واكنش به انتقادات مطرح شده از سوي رئيس جمهور آمريكا عليه سياست هاي اقتصادي آلمان گفت: اوباما در وهله اول به دنبال حل مشكلات اقتصادي آمريكا و جبران كسري بودجه خود باشد.
وزير دارايي آلمان افزود: كسري بودجه آمريكا به مراتب بيشتر از كسري بودجه منطقه پولي يورو است لذا اوباما بهتر است به فكر مشكلات اقتصادي كشور خودش باشد. «شوئبله» در ادامه همچون «مركل» ايده انتشار اوراق بهادار با هدف حل بحران بدهي را رد كرد.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس» امروز و فردا سران 27 كشور اروپايي در بروكسل براي حل مشكل بدهي هاي دولت هاي اروپايي، اصلاح بانك هاي اروپا و كمك به يونان دور هم جمع مي شوند.
 


در ديدار با خانواده شهداي مصر

مرسي: قول مي دهم كه از خون شهدا پاسداري كنم

رئيس جمهور منتخب مصر در ديدار با خانواده شهداي انقلاب اسلامي مصر قول داد قاتلان فرزندان آنها را به پاي ميز محاكمه بكشاند.
به گزارش خبرگزاري ها، محمد مرسي سه شنبه شب در ديدار با تعدادي از خانواده قربانيان انقلاب 25 ژانويه با تأكيد بر حمايت خود از اهداف انقلاب مصر، نسبت به بازگرداندن امنيت و گرفتن انتقام خون شهدا متعهد شد.
رئيس جمهور منتخب مصر، همچنين در اين ديدار، حمايت همه جانبه خود را از انقلاب و انقلابيون مصر اعلام و تصريح كرد انتقام خون شهداي اين كشور را خواهد گرفت.
«علي الجنيدي» سخنگوي خانواده شهدا و مجروحان انقلاب 25 ژانويه در پي اين ديدار اعلام كرد كه رئيس جمهور منتخب بار ديگر بر وعده هاي خود در اعطاي حقوق به خانواده هاي شهدا و گرفتن انتقام خون آنها به عنوان اولويت كاري خود در آينده تأكيد كرد. به گزارش ايرنا، اين هيئت كه متشكل از 12 نفر از افراد خانواده شهدا و زخمي شدگان انقلاب مصر بودند به گرمي از سوي محمد مرسي مورد استقبال قرار گرفتند و وي قول داد پس از تشكيل كابينه وزير امور اجتماعي را موظف به رسيدگي به مشكلات آنها كند.
همچنين در اين ملاقات مردمي، مرسي به جاي دريافت درخواست هاي مكتوب آنها درخواست ها را به صورت شفاهي شنيد. اين درحالي است كه بسياري از رسانه هاي جمعي مصر با پوشش گسترده اين ديدار، عنوان كردند كه براي نخستين بار در تاريخ مصر و پس از 61 سال حكومت نظاميان، رئيس جمهور منتخب به سخنان ملت گوش فرا داده و با آنها همدردي كرده است.
رئيس جمهور منتخب مصر همچنين در ديدار با فرماندهان بلندپايه وزارت كشور در محل آكادمي نظامي قاهره به آنان گوشزد كرد؛ به كارگيري زور و خشونت عليه معترضان مصري قابل اغماض نيست. در عين حال منابع آگاه به روزنامه كويتي القبس گفتند كه محمد مرسي از نظاميان حاكم بر اين كشور خواست تا با بازگشت به پادگان ها به وظايف محوله خود در حفظ و حراست از كشور بپردازند، اما آنها اين موضوع را به بعد از اداي سوگند رياست جمهوري در هفته آينده موكول كردند.
مرسي در ديدار روز دوشنبه خود با «سپهبد طنطاوي» رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح از وي خواست كه هديه اي ماندگار به مردم مصر تقديم كند كه ظاهراً قصد وي كناره گيري آنها از قدرت و واگذاري اختيارات به رئيس جمهور بود كه تاكنون توافقي بر سر آن به عمل نيامده است.
از سوي ديگر يكي از اعضاي «حزب عدالت و آزادي» از رايزني رئيس جمهور منتخب براي انتخاب نخست وزير آينده از بين «زياد بهاءالدين» و «محمد البرادعي» دو تن از شخصيت هاي برجسته سياسي مستقل خبر داد و گفت: اين موضوع تا روز شنبه قطعي خواهد شد و اسامي معاونان و اعضاي كابينه به زودي اعلام مي شود.
وي يادآور شد: با وجود اين برخي از اعضاي حزب عدالت و آزادي داراي پست هاي وزارتي هستند اما اكثريت افراد عضو كابينه مستقل خواهند بود.
اداي سوگند مرسي
منابع خبري از توافق رئيس جمهور منتخب با شوراي حاكم نظامي براي برگزاري مراسم سوگند در دادگاه قانون اساسي مصر در روز شنبه خبر دادند.
به گزارش رسانه هاي خبري مصر، «احمد ضيف» مشاور سياسي رئيس جمهور منتخب مصر سه شنبه شب اعلام كرد كه بر اساس توافقات به عمل آمده با نظاميان، مرسي روز شنبه در برابر قضات دادگاه قانون اساسي سوگند خواهد خورد.
بر اساس اين گزارش، مرسي كه در حال رايزني با گروه ها و احزاب انقلابي مصر براي تشكيل كابينه آينده اين كشور است، تمام تلاش هاي خود را براي انتخاب يك نخست وزير مستقل متمركز كرده است.
مشاور سياسي رئيس جمهور مصر همچنين از تعيين دو معاون محمد مرسي در روزهاي آينده خبر داد و گفت: يكي از معاونين رئيس جمهور از قبطي ها (مسيحيان مصر) و ديگري از خانم ها خواهد بود.
در همين حال، دادگاه اداري مصر، رأي به تأخير برگزاري قضيه انحلال تشكيل كميته قانون اساسي تا اول سپتامبر داد و رسيدگي به درخواست نظاميان براي اعلام قانوني انحلال پارلمان را به هفتم ژوئيه موكول كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره، «عادل عبدالمجيد» وزير دادگستري مصر كه در آستانه آغاز دور دوم انتخابات رياست جمهوري طي دستوري به افسران سازمان اطلاعات نظامي و پليس، اجازه دستگيري غيرنظاميان درباره ارتكاب جرايم مختلف نظير جرايم جنايي، ايجاد اخلال در امنيت كشور و هرگونه خرابكاري و ايجاد رعب و وحشت را داده بود، اما قوه قضائيه مصر روز سه شنبه دستور اخير وي مبني بر مجوز دادن به نظاميان براي بازداشت افراد غيرنظامي را ملغي اعلام كرد.
به گفته سخنگوي قوه قضائيه مصر، با برگزاري انتخابات رياست جمهوري و اعلان نتايج آن و انتخاب محمد مرسي به عنوان رئيس جمهور جديد، ديگر نيازي به اجراي اين دستور نخواهد بود.
 


گفت وگوهاي پوتين و پادشاه اردن در امان

رئيس جمهور روسيه در پايان سفر خاورميانه اي خود در ديدار با پادشاه اردن بر حفظ تماميت و استقلال سوريه تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها ولاديمير پوتين كه پيش از ورود به اردن به كرانه باختري و سرزمين هاي اشغالي نيز سفر كرده بود در ديدار با ملك عبدالله پادشاه اردن در امان بر پايان هرچه سريعتر خشونت ها در سوريه تاكيد كرد.
در اين ديدار همچنين دو كشور بر حل و فصل عادلانه مسئله فلسطين تاكيد كردند و خواستار افزايش فعاليت هاي بين المللي براي پايان دادن به قضيه فلسطين با تشكيل كشور مستقل فلسطيني شدند.ملك عبدالله در اين ديدار علي رغم قرار گرفتن در محور اروپا، آمريكا و اتحاديه عرب براي سرنگوني بشار اسد، خواستار راه حل سياسي براي حل و فصل بحران سوريه شد.
پوتين پس از ديداري چند ساعته از امان خاك اردن را به مقصد سوريه ترك كرد.
 


نخستين اعتراض ضدحكومتي دركويت حاكمان فاسد را نمي خواهيم

هزاران تن از مردم كويت با برپايي تظاهرات در ميدان مركزي پايتخت، اقدام مسئولان اين كشور در انحلال پارلمان را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين تظاهرات كه در «ميدان اراده» در نزديكي پارلمان كويت برگزار شد، علاوه بر اقشار مختلف مردم، نمايندگان مجلس منحل شده «الامه» نيز حضور داشتند.
به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري «الجزيره»، با تجمع هزاران نفري مردم در پايتخت اين كشور، جنبش بيداري اسلامي به كويت رسيده و ترس و وحشت را برحاكمان اين كشور حاشيه خليج فارس مستولي كرده است.
براساس اين گزارش، معترضان كويتي كه تعداد آنها 30 هزار نفر برآورد شده است، با سردادن شعار «هرگز تسليم نمي شويم»، «اقدام دادگاه قانون اساسي غيرقانوني است» حاكمان فاسد جايي در كويت ندارند، انحلال پارلمان را محكوم كردند.
تظاهركنندگان همچنين با سردادن شعارهايي عليه مجلس پيشين اين كشور، اعلام كردند كه راضي نخواهند شد، اين مجلس بار ديگر بر سر قدرت بيايد چرا كه برخي از اعضاي پارلمان پيشين فاسد هستند.
اين تظاهرات پس از آن برگزار شد كه پادشاه كويت با صدور فرماني فعاليت مجلس الامه (پارلمان) را از هفته گذشته به حالت تعليق درآورد و پس از آن نيز دادگاه قانون اساسي اين كشور، با صدور حكمي، رأي به قانوني بودن پارلمان قبلي داد.


در جمع اعضاي كابينه جديد سوريه

بشار اسد : در شرايط جنگي هستيم

رئيس جمهور سوريه در نخستين جلسه هيئت دولت جديد گفت كه سوريه در يك جنگ واقعي و تمام عيار به سر مي برد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «بشار اسد» در جمع كابينه دولت جديد تحت نخست وزيري «رياض حجاب» گفت: ما در يك جنگ واقعي و تمام عيار به سر مي بريم و وقتي در شرايط جنگي هستيم، همه سياست ما پيروزي در اين معركه است.
وي افزود: به نظر مي رسد مشكل ما تنها با غرب است، چرا كه اغلب كشورهاي دنيا خواستار رابطه با ما هستند. اسد از كابينه جديد نيز خواست براي تحقق خواسته هاي مشروع شهروندان سوري تلاش كند.
چهارشنبه گذشته رئيس جمهور سوريه طي يك فرمان حكومتي رياض حجاب رامأمور تشكيل كابينه كرد.
اسد در حالي از جنگ تمام عيار در سوريه سخن گفت كه سه شنبه شهر دمشق و حومه آن ناآرام بود؛ حمله افراد مسلح به شبكه تلويزيوني «الاخباريه» سوريه كه در 25 كيلومتري جنوب دمشق قرار دارد، مرگ سه خبرنگار و كارمند سوري را در پي داشت.
علاوه بر آن، مناطق «الهامه»، «الزيداني» و «مضايا» در حومه پايتخت نيز سه شنبه ناآرام بود. در اين درگيري ها شمار زيادي از تروريست ها كشته، زخمي و يا دستگير شدند. همچنين، مقادير زيادي سلاح از آنها به دست آمد.
در همين حال، خبرنگار شبكه العالم، درگيري هاي شهر «حمص» را جنگ چريكي تمام عيار توصيف كرد و گفت كه درگيري ميان نيروهاي ارتش و شبه نظاميان در برخي مناطق حمص بسيار شديد است. سرلشكر خلبان «فرج شحاده» نيز در شهر دمشق از سوي افراد مسلح ربوده شده است. بازرسان سازمان ملل هم براي نخستين بار از شكنجه و اعدام سربازان سوري به دست عناصر مسلح خبر دادند. اين مهاجمان اكنون از بمب نيز زياد استفاده مي كنند.
خشونت تروريست ها در حالي افزايش يافته است كه «قدري جميل» رهبر مخالفان داخلي گفت تغيير نظام سوريه بايد تدريجي و مسالمت آميز باشد.
«برهان غليون» رئيس سابق شوراي مخالفان خارج نشين سوريه موسوم به «شوراي ملي سوريه» مدعي شد براي چند ساعت به سوريه رفته است. اين اظهارات براي تقويت روحيه تروريست ها انجام شد.
نشست محرمانه
شوراي امنيت
ديروز شوراي امنيت سازمان ملل پشت درهاي بسته نشست اضطراري برگزار كرد. «ناصر قدوه» معاون «كوفي عنان» فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه و «هروه لادسوس» معاون صلح باني سازمان ملل از طريق ويدئو كنفرانس گزارش هاي خود را درباره آخرين تحولات سوريه براي اعضاي شوراي امنيت تشريح كردند.
در پايان نشست محرمانه شوراي امنيت، تلاش خبرنگاران براي اطلاع از مباحث مطرح شده بي نتيجه ماند، زيرا هيچ كدام از اعضاي اين شورا حاضر نشدند به صورت شفاف در خصوص مباحث و نتيجه اين جلسه با خبرنگاران سخن بگويند.
«ويتالي چوركين» نماينده دائم روسيه در سازمان ملل بعد از نشست محرمانه فوق در جمع خبرنگاران حاضر شد و به برخي از سؤال هاي آنان پاسخ گفت.
وي در خصوص مشاركت ايران براي حل بحران سوريه گفت: ما معتقديم ايران و ساير كشورهاي همسايه سوريه مي توانند براي حل بحران كنوني در اين كشور نقش آفريني كنند.
خبر ديگر اين كه منابع فرانسوي و ترك اعلام كردند شماري از نيروهاي عمليات ويژه انگليس از طريق تركيه وارد خاك سوريه شده اند و 10 كيلومتر پيشروي كردند. به گفته اين منابع تجاوز انگليس به خاك سوريه با هدف ايجاد مقدمات مداخله غرب در اين كشور انجام شده است.
پايگاه خبري «ديلي استار» نيز گزارش داده بود، جنگنده هاي انگليسي براي حمله به سوريه در حال آماده باش به سر مي برند. تانك هاي تركيه نيز در پي سقوط هواپيماي اين كشور، در مناطق مرزي سوريه مستقر شدند.
ساير رويدادها
¤ وزير خارجه انگليس از تصويب دور شانزدهم تحريم هاي ضدسوري اتحاديه اروپا استقبال كرد.
¤ مردم شيكاگو مقابل دفتر انتخاباتي «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا تظاهرات كردند و از اوباما خواستند از مداخلات در سوريه دست بردارد.
¤ وزارت خارجه روسيه تركيه را در مورد سرنگوني جنگنده اين كشور در آب هاي سوريه به خويشتن داري دعوت كرد.
¤ سازمان ملل ابراز اميدواري كرد كه مأموريت ناظران اين سازمان در سوريه از سر گرفته شود.
¤ كاخ سفيد بار ديگر از اسد خواست از قدرت كناره گيري كند.
¤ روسيه تحويل موشك هاي «اس-300» به سوريه را به حالت تعليق درآورد.
¤ سازمان سيا: هيچ شكافي ميان نزديكان بشار اسد و در درون ارتش سوريه وجود ندارد.
 


افشاگري يك روزنامه آلماني

دالايي لاما مامور «سيا»است

يك روزنامه آلماني از ارتباط رهبر جدايي طلبان تبت با سازمان سيا از دهه 1950 تاكنون خبر داده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شين هوا، دالايي لاما رهبر جدايي طلبان تبت فاش كرده است كه حمايت سازمان سيا از جدايي طلبان تبتي در دهه 1950 و 1960 بيشتر از آن چيزي است كه اعتراف كرده است.
روزنامه «زود دويچه» چاپ آلمان در گزارشي به بررسي روابط دالايي لاما با سازمان اطلاعات آمريكا پرداخت.
در گزارش آمده است: دالايي لاما براي اولين بار در سال 1951 از طريق فرستاده خود به دهلي نو با آمريكا در هند ارتباط برقرار كرده است. در اين ديدار در زمينه كمك هاي نظامي و مالي آمريكا به تبت بحث شده است.
دالايي لاما سالانه 180 هزار دلار به عنوان كمك مالي از سيا دريافت مي كرده است.
براساس اين گزارش، سازمان سيا آموزش هاي نظامي خود به جدايي طلبان تبت را از سال 1956 آغاز كرده است.
به گزارش شين هوا، شخص دالايي لاما ضمن پذيرش همكاري با سيا گفته است حمايت سيا از تبتي ها در دهه 1950 و 1960 بيش از چيزي بود كه اعتراف كرده است.


يك نهاد حقوق بشري رژيم سعودي را ديكتاتور مخوف منطقه ناميد

شبكه عربي اطلاعات حقوق بشر، رژيم حاكم بر عربستان را به عنوان مخوف ترين ديكتاتوري منطقه خاورميانه توصيف كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه خبري العالم، شبكه عربي اطلاعات حقوق بشر در بيانيه اي، بازداشت فعالان سياسي و حقوقي در عربستان را محكوم و اعلام كرد: اقدامات اخير مسئولان سعودي، بيانگر دشمني شديد رژيم سعودي با حقوق بشر و آزادي بيان و انديشه است و ثابت مي كند كه در منطقه خاورميانه، عربستان مخوف ترين ديكتاتوري را اعمال مي كند.
اين شبكه عربي، اتهامات مطرح شده عليه فعالان سياسي و حقوقي را به طنز تشبيه و اعلام كرد: متاسفانه تفكرات سردمداران رژيم سعودي و نحوه تعامل آنها با مخالفان، بزرگترين ديكتاتوري را در منطقه رقم زده است.
اين در حالي است كه دستگاه امنيتي سعودي، اخيرا «رائد بدوي» موسس شبكه آزادي را به اتهام هاي واهي بازداشت و او را به نقطه نامعلومي انتقال داده است.
بدوي 27 ساله كه داراي سه فرزند است، قبلا نيز به دليل فشارها مجبور شده بود براي مدتي خاك عربستان را ترك كند.
از سوي ديگر فعالان سياسي، حقوقدانان و وبلاگ نويسان عربستان سعودي در پايگاه هاي اينترنتي، خواستار آزادي يك دبير سعودي كه در دادگاه امنيت كشور به اتهام حمايت از برگزاري تظاهرات محاكمه مي شود، شدند. برپايه گزارش خبرگزاري فرانسه، مقامات امنيتي عربستان، «خالد الجهني» را در 11 مارس (21 اسفند) همزمان با بيداري اسلامي از جمله در عربستان كه به منظور درخواست انجام اصلاحات برگزار شده بود، بازداشت و روانه زندان كردند.
سازمان عفو بين الملل، الجهني را كه شغل وي دبير مدرسه بود و داراي پنج فرزند است «زنداني بيان» توصيف و خواستار آزادي فوري و بدون قيد و شرط وي از سوي مسئولان سعودي شد.
 


تصويب لايحه تحريم مقامات روسيه در سناي آمريكا

به دنبال تصويب لايحه تحريم مقامات روسيه در سناي آمريكا تنش ميان دو كشور بالا گرفت.
به گزارش فارس كميته سناي آمريكا به اتفاق آرا لايحه اي را به تصويب رساند كه طبق آن عليه مقامات روسيه به دليل مرگ «سرگئي ماگنيتسكي» وكيل روسي در سال 2009 تحريم هاي اقتصادي و ممنوعيت مسافرتي تحميل كند.
«سرگئي ماگنيتسكي» وكيل روس شركت سرمايه گذاري انگليسي «هرميتاژ» پس از دستگيري به جرم فرار مالياتي در سال 2009 در بازداشتگاهي در مسكو درگذشت. مرگ وي به موضوعي مناقشه آميز در روابط روسيه و برخي كشورهاي غربي بدل شده است.
اين لايحه كه روز سه شنبه توسط كميته روابط خارجي سناي آمريكا به تصويب رسيد مي تواند به ممنوعيت صدور ويزا براي مقامات روسيه منجر شود و دارايي هاي اين مقامات را كه آمريكا آنها را به نقض حقوق بشر متهم مي كند مسدود سازد.ر وسيه تهديد كرده است اگر اين لايحه به قانون تبديل شود اقدامات انتقامجويانه اي را عليه آمريكا انجام خواهد داد.


تظاهرات عليه سلطه طلبي انگليس همزمان با سفر ملكه به بلفاست

همزمان با سفر ملكه انگليس به ايرلند شمالي، گروه هاي ضدسلطنت عليه ملكه و سلطه طلبي لندن تظاهرات كردند.
به گزارش روزنامه انگليسي «گاردين» سه شنبه شب و در آستانه سفر ملكه انگليس به ايرلند شمالي گروهي ازمخالفان نظام سلطنتي در «كوه هاي بلك» در منطقه «بلفاست» تجمع و عليه اين سفر موضع گيري كردند.
براساس اين گزارش، همزمان صدها نفر از سلطنت طلبان نيز وارد ميدان شده به سمت مخالفان حمله كردند. با ورود نيروهاي امنيتي به اين معركه زد و خورد بين طرفداران و مخالفان ملكه شدت گرفت طوري كه گزارش شده چند نفر از آنها مجروح و به بيمارستان منتقل شدند.
برخي گزارش ها حاكي است، گروهي از سلطنت طلبان با استفاده از سلاح هاي سرد مثل چاقو به سوي معترضان حمله كردند.
گفتني است جمهوري خواهان ايرلند شمالي به شدت مخالف نظام سلطنتي انگليس بوده و به دنبال استقلال كامل ايرلند از انگليس هستند، اين گروه بيش از 200 سال است كه براي رسيدن به اين هدف در تلاشند و در اين راه قرباني زيادي هم داده اند.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14